pveatx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:06:
Ik heb weer wat nieuws. Eigen auto nog niet terug. Vorige week een vervangende ID.3 ontvangen van de dealer na de T-Cross te hebben ingeleverd. Net een mailtje aan de dealer gecomponeerd:
Ik heb op 28 december mijn ID.3 met kenteken K-xxx-xx bij u omgeruild. Ik heb een vervangende ID.3 J-yyy-yy van u mee gekregen. Volgens mij is dat een identiek model (ID.3 First Plus, met een 58 kWh batterij).
Nu valt mij op, na een aantal dagen met deze auto gereden te hebben (met dezelfde snelheid (105 km/u), gebruikspatroon (ACC in Eco modus met alle rij-assistenten -- dus ik gebruik het gaspedaal bijna niet)), dat deze vervangende auto bij vergelijkbaar gebruik een veel grotere range heeft dan mijn eigen K-xxx-xx. Ik laad altijd tot 80% met een gewone laadpaal thuis, zelden met een Fast-Charger.
Bijvoorbeeld:
K-xxx-xx, na laden 80%, range afhankelijk van temperatuur: 220 - 250 km in de winter
J-yyy-yy, na laden 80%: range 300-320 km
Dat is toch wel een aanmerkelijk verschil. Nu heeft mijn ID.3 weliswaar 67K km gelopen, en deze J-yyy-yy slechts 26K, maar een range verschil van ~70km (zo’n 30%) lijkt me toch erg veel. Ik verzoek u dan ook om mijn accupakket te onderzoeken op eventuele individuele cellen die niet aan de norm voldoen. Ik heb begrepen dat er meer ID.3’s met slechte cellen een terugroepactie hebben gehad.
Ik heb daarna de werkplaats gesproken en die gaan e.e.a. onderzoeken. Ik rijd dagelijks 130km woon werkverkeer, merendeels A2 trajectcontrole en A12.
Peter
Ik zou niet te veel focussen op de aangegeven range. Dat is een inschatting op basis van verbruik in het verleden. Bij rijden in koud nat weer met harde wind zal deze hard naar beneden gaan maar is dan niet opeens weer goed als het droog en warmer is.
Het beste is kijken naar je verbruik. Een keer tot 100% vol laden voor een lange rit en vervolgens na die rit kijken hoeveel kWh je hebt kunnen halen uit de accu (die dan bijna leeg is). Aantal KM's * verbruik (kWh/100km). Dat getal delen door het verbruikte percentage van de accu. Dus bijvoorbeeld:
(280km * 17,5kWh) / 90 = 54,4kWh
Als je op rond de 54kWh komt is er niet zoveel aan de hand met je accu. Dat is normale bruikbare hoeveelheid energie in je 58kWh accu.
Het kan natuurlijk wel zijn dat je verbruik structureel te hoog ligt waardoor de range lager is. Bijvoorbeeld door rolweerstand (banden goed op druk?) of iets anders.