m181087 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
Afgelopen weekend voor het eerst met de ID3 Pro (58kwh inclusief comfort pakket, software 3.1 en all season banden) een langere rit gemaakt. Ik heb de auto nu 2 maanden dus was ook voor het eerst fast chargen langs de snelweg. Normaal laad ik alleen thuis.
Afgelopen vrijdag van Assen naar Antwerpen en zondag dezelfde reis terug. +- 290km enkele reis.
Vrijwel de gehele reis snelweg, cruise control op 104 km/uur ook in België. 18 graden binnentemperatuur op de heenweg en 19 graden op de terugweg.
Vrijdag met -3 graden vertrokken, met een 100% accu. Uiteindelijk vlak voor Breda gestopt met nog 26% accu over en 220 km op de teller. Daar bij een Shell Recharge in 45 minuten weer opgeladen naar 86% (0 graden omgevingstemperatuur) om de reis naar Antwerpen te voltooien. Aangekomen in Antwerpen met nog 63% in de accu.
In totaal dus 97% accu leeg gereden op 290km is ongeveer 19,4kwh per 100km.
Zondag terug gereden met 63% accu uit Antwerpen bij -5 graden. Iets voorbij Gorinchem geladen met nog 27% in de accu. Bij Fastned tot 82% accu geladen in +- 35 minuten. Vervolgens naar huis gereden en met nog 12% accu thuis aangekomen.
In totaal dus 106% accu leeg gereden op 300km (kleine omweg) is ongeveer 20,5kwh per 100km.
Dat valt me toch behoorlijk mee, gezien sommige andere verhalen hier.
Het enige wennen is de relatief lange tussenstop, van meer dan 30 minuten bij deze buitentemperatuur, alhoewel die tijd aardig werd gevuld met het eten van een versnapering.
Tevens kwam ik er tijdens de rit achter dat Tesla alleen met een app laadt en niet met een laadpas. En dat een La Place soms maar 3 laadpunten heeft, die bezet waren en voor maximaal 30 minuten te gebruiken waren.
Tot slot kwam ik er dit weekend voor het eerst achter dat de VW navigatie er naast zat. In Antwerpen probeerde het me een eenrichtingsstraat in te sturen waar ik niet door mocht (ik kwam van de andere kant). Dat is voor het eerst dat de navigatie me de verkeerde kant op stuurt.
Kortom: vooral beginners issues.
P.S. In België gaan ze binnenkort aan de slag om verkeersborden langs de snelweg aan te vullen met informatie of er laadfaciliteiten aanwezig zijn op een tankstation. Vaak zijn die tekens al wel aanwezig, maar mooi dat dit centraal aangepakt gaat worden. Zou ik ook in NL toejuichen.