2.4
Inmiddels mijn ID.3 terug! 12v terugroepactie, software-update 2.4 en iets met een coating op de hoogvoltaccu.
Ongevraagd ook een nieuwe regelunit van de 12v accu want die was stukgegaan, vandaar dat ik de auto net iets langer kwijt was (uiteindelijk 3 dagen, maar ik kon 'm vandaag pas ophalen).
ID.4 vs ID.3
Daarom afscheid moeten nemen van de tijdelijke ID.4. Wat viel me op?
- mooier interieur, maar dat is wel vooral de stoelen naar mijn mening, verder niet bijzonder anders
- Wennen aan de andere deurklinken, zowel binnen als buiten. Bij ID3 is het mechanisch, bij de ID.4 elektrisch gestuurd
- Hij is erg lang vergeleken met de ID.3 en ook echt breed. Tijdens het typen even opgezocht en dat scheelt in breedte nog geen 5cm, maar voelt toch als veel.
- Zitpositie is echt wel lekker, wat hoger. Wel even wennen aan de op het oog kortere en meer rechtop staande voorruit
- Hij is een stuk trager, minder snappy, dan de ID.3. Dat merk je echt de hele tijd. De ID4 is niet traag, maar het voelt wel echt trager. Da's overigens alleen relevant als je vooral alleen in de auto zit, want met passagiers is ook de ID4 te snel als je plankt.
De leenauto had in tegenstelling tot mn ID3 First geen keyless, wat echt heel onhandig is als je het wel gewend bent, en geen achteruitrijcamera, wat nog onhandiger is als je een ID3 met camera gewend bent. De kont steekt iets verder uit dan ik vaak dacht.
--
Laadcurve ID.3
Met de 2.4-update voor m'n ID3 kan ik nu 130kW snelladen. Dat heb ik nog niet geprobeerd maar obv wat Fastned schrijft en schreef heb ik even de oude en nieuwe grafiek over elkaar heen gelegd. De voorlopige conclusie is dat als je op vakantie gaat en gebruik wil kunnen maken van de hogere snelheid, je 'm echt zover mogelijk leeg moet rijden. Als je nog 20% overhebt, heb je weinig voordeel, bij 30% is dat 0 voordeel.
In onderstaande afbeelding is het 't verschil tussen de streep die op 100 begint en de streep die start met kronkelen tussen 100 en 130.