Wat een beetje jammer is, is dat tegenwoordig veel producten en services in een soort van pre-release of late beta-status uitgebracht worden. Games met day 0 updates en bugfixes, auto's met functies die nog niet werken maar in een beloofde update 'binnenkort' beschikbaar komen (als je tenminste alle sensoren hebt) - iets wat in theorie prima mogelijk is (en voor het niet-zo-technische management goed te verkopen is), maar in de praktijk weerbarstiger is (want de hardware varieert per bouwperiode, die software-oplossing werkt toch niet betrouwbaar genoeg dus de sensoren van een pakketje duurder zijn nodig, er wordt de verkeerde update gepushed en de combimagnetron is ineens een stoomoven).
Dat software flexibel is en bij te werken valt, en auto's die je kan updaten daarmee ook (soort van, als alle combinaties van versies van subsystemen netjes meedoen) is leuk, maar alleen in theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde. Technici weten dat en vertrouwen niet blind op wat er op de verpakking staat en het optimistische filmpje van de baas van de fabrikant gezegd wordt. Maar het is wel frustrerend.
Natuurlijk zijn die ID.3 (en de ID.4 en over een tijdje ook de ID.5) een van de eerste stapjes van VW in een nieuwe wereld (beter laat dan nooit), maar op zich doen ze het qua basisfunctionaliteit heel leuk.
En wat ik in dat
artikeltje aan verbeteringen en optimalisaties lees zegt eigenlijk erg weinig. Een paar plaatjes, het ziet er een beetje anders uit (tja, facelift), een groter scherm (wat je ook al kon bestellen) en een software-hulpje voor laden en parkeren zonder details (eerst maar kijken wat ze daar in de huidige modellen aan gaan verbeteren met de komende updates, want da's niks wat ze niet al eerder beloofd hebben).
Dat eerdere
artikel in het ad was ook al zo informatief. In de volgende UI gaan ze meer bedienelementen verlichten en bouwen ze waarschijnlijk een snellere processor in, of ze geven de ontwikkelaars een
boek. Over anderhalf jaar.
En die nieuwe nog op de markt te brengen krijgen dan sneller updates. En nog iets met fysieke knoppen.
Toen ik 4 jaar geleden tijdelijk een A4 van de zaak reed, had ik daar een aantal knoppen die ik als gebruiker een functie mocht geven: een op het stuur en zes of acht op de middenconsole. Dat zou ik graag algemeen zien. Mogen ze van mij de rest lekker minimalistisch in software verstoppen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Tarin op 05-12-2022 11:35
]