Ik kreeg daarnet een mail van volkswagen.de omdat ik, nadat ik me ingeschreven had voor de 3.0 OTA, blijkbaar bij de 1000 geselecteerden was om 3.0 te krijgen... Volgens hun is pt1 van de update reeds gedownload in mijn id.4, maar heb ik hem nog niet geïnstalleerd. Ik had idd 2 weken geleden tijdens het rijden een popup gekregen dat er een systeem update beschikbaar was, heb dat vervolgens weggeklikt met ok, maar toen ik vervolgens thuis kwam, was er in het exit scherm helemaal niets van die update te zien, het is in de 2 volgende weken ook nooit verschenen... Volgens vw zijn de voorwaarden dat je een stabiele internet verbinding moet hebben bij vertrek en aankomst, en moet je soc > 50% zijn, vooraleer je update te zien krijgt... Maar in de loop van die 2 weken heb ik op regelmatige tijdstippen aan de 2 voorwaarden voldaan, zonder de update knop te zien in het exit scherm... Iemand een goed idee wat ik nog kan proberen ? (soft reset heb ik al is uitgevoerd, zonder succes...)
Ik heb recent ergens gelezen. (waarschijnlijk ANWB) dat voor de ID3 het optimum ergens in de buurt ligt van 8kW. Het rendement was vergeleken met andere auto's ook hoog. Met lagere snelheid laden kost meer tijd en energie, omdat de auto aanstaat, maar er gaat minder energie zitten in de systemen om het snelle laden mogelijk te maken. Bijvoorbeeld accuverwarming of koeling.Jakkie takkie schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:00:
[...]
Dat deed ik eerst ook. Maar dan zijn je verliezen dus groter. Bij lagere laadsnelheid zit het verlies volgens mij niet zo zeer in de warmte die je in de batterij stopt maar in de omzetting AC naar DC. Dus ieder uurtje dat je er bij langzaam laden af kan halen scheelt. En 11kW is inderdaad al langzaam laden voor deze batterijen. Ik heb wel load balancing maar het laden gaat alsnog zo snel dat er nooit een probleem ontstaat, ook al wordt er periodiek even iets langzamer geladen als we aan het koken zijn (inductie) of als de warmtepomp aan staat. Sowieso prikken wij hem er meestal pas ‘s avonds voor het slapen gaan aan, hoeft het net niet overmatig belast te worden.
7k- en 11 kW zijn wat dat betreft beide efficiënt. 7kW heeft voor mij grote voordelen zodat ik kan laden zonder loadbalancing. Ik heb de laadpaal zelf gekocht en geheel geplaatst. Het loadbalancing durfde ik nog niet aan om zelf te doen. De laadpaal is zo ingesteld dat hij op 3 x 10 A laadt. Dat is ook de minimale instelling. Ik vraag mij af wat de laadsnelheid gaat doen als ik de ID3 op verminderde snelheid laat laden.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Al bij Setup -> Systeeminformatie -> Updates gekeken of hij daar staat?viper1705 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:54:
Ik kreeg daarnet een mail van volkswagen.de omdat ik, nadat ik me ingeschreven had voor de 3.0 OTA, blijkbaar bij de 1000 geselecteerden was om 3.0 te krijgen... Volgens hun is pt1 van de update reeds gedownload in mijn id.4, maar heb ik hem nog niet geïnstalleerd. Ik had idd 2 weken geleden tijdens het rijden een popup gekregen dat er een systeem update beschikbaar was, heb dat vervolgens weggeklikt met ok, maar toen ik vervolgens thuis kwam, was er in het exit scherm helemaal niets van die update te zien, het is in de 2 volgende weken ook nooit verschenen... Volgens vw zijn de voorwaarden dat je een stabiele internet verbinding moet hebben bij vertrek en aankomst, en moet je soc > 50% zijn, vooraleer je update te zien krijgt... Maar in de loop van die 2 weken heb ik op regelmatige tijdstippen aan de 2 voorwaarden voldaan, zonder de update knop te zien in het exit scherm... Iemand een goed idee wat ik nog kan proberen ? (soft reset heb ik al is uitgevoerd, zonder succes...)
Had ik maar een handleiding. Momenteel niet te downloaden. Ik zal nog heel veel moeten leren.JB076 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:40:
Shortcut voor stoelverwarming? Ik had toch de handleiding eens moeten lezen...
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Kleine aanvulling: 3 fase is niet 690 Volt maar 400 Volt.ikweethetbeter schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:31:
[...]
Er komt (3 maal) 230V uit het stopcontact. De netspanning (volt) is vast, de stroomsterkte (Ampère) is variabel.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Bij een 3-fasen aansluiting krijg je 3 maal 230 volt in huis. Je kunt je groepen in de meterkast over deze 3 aansluitingen verdelen. Je kunt ze ook combineren, waarmee je 3-fasen kunt laden. Dan maak je gebruik van het spanningsverschil tussen de verschillende fasen, wat wortel(3) * 230 V = 400 V is.FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
[...]
Kleine aanvulling: 3 fase is niet 690 Volt maar 400 Volt.
Klopt niet, de omvormer is niet in driehoek geschakeld, maar in ster. 3 x 230V x 16A = 11 kWikweethetbeter schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:59:
[...]
Bij een 3-fasen aansluiting krijg je 3 maal 230 volt in huis. Je kunt je groepen in de meterkast over deze 3 aansluitingen verdelen. Je kunt ze ook combineren, waarmee je 3-fasen kunt laden. Dan maak je gebruik van het spanningsverschil tussen de verschillende fasen, wat wortel(3) * 230 V = 400 V is.
Damn, ik dacht mazzel te hebben met mijn auto en dat ik het 12v probleem mooi had ontweken met de 2.4 + 12v accu wissel maar helaas 
Achterklep ging al niet open, infotainment start wel, daarna de kerstboom aan storingen en uiteindelijk "probleem 12v systeem". Gaat niet in D.
Dat wordt morgen weg laten slepen ben ik bang.
Ps. het valt wel erg toevallig samen met de eerste melding "over 30 dagen servicebeurt". Die melding had ik vanmorgen nog niet, maar daar begon de kerstboom aan storingen wel mee...
Achterklep ging al niet open, infotainment start wel, daarna de kerstboom aan storingen en uiteindelijk "probleem 12v systeem". Gaat niet in D.
Dat wordt morgen weg laten slepen ben ik bang.
Ps. het valt wel erg toevallig samen met de eerste melding "over 30 dagen servicebeurt". Die melding had ik vanmorgen nog niet, maar daar begon de kerstboom aan storingen wel mee...
[ Voor 21% gewijzigd door oZy op 29-11-2022 18:43 ]
Als je echt iets om het milieu geeft doe je je auto de deur uit.FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]
Sommige mensen geven nu eenmaal wel iets om deze planeet en snappen wat vooruitgang is. Anderen steken liever hun kop in het zand of zien de wereld graag branden.
Een EV gaat de wereld echt niet redden.
Vind het altijd bijzonder dat een EV als milieuvriendelijk gezien wordt want dat is ie echt niet.
Als ik mijn 17 jarige auto blijf rijden en niet een nieuwe daar voor in de plaats zet weet ik zeker dat dat beter voor het milieu is.
Elke nieuw geproduceerde auto is een aanslag op het milieu/klimaat.
Maar als je je er goed bij voelt moet je blijven denken dat je je best doet met je EV
My 2 cents
Misschien is het een idee dat als je niets met EV's hebt, je dan ook weg te blijft uit een EV topic in plaats van periodiek een beetje komen trollen?MLLL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:52:
[...]
Als je echt iets om het milieu geeft doe je je auto de deur uit.
Vind het altijd bijzonder dat een EV als milieuvriendelijk gezien wordt want dat is ie echt niet.
Als ik mijn 17 jarige auto blijf rijden en niet een nieuwe daar voor in de plaats zet weet ik zeker dat dat beter voor het milieu is.
Maar als je je er goed bij voelt moet je blijven denken dat je je best doet met je EV![]()
My 2 cents
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Misschien niet eens zo'n slecht idee.Freakie1NL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:56:
[...]
Misschien is het een idee dat als je niets met EV's hebt, je dan ook weg te blijft uit een EV topic in plaats van periodiek een beetje komen trollen?
Ik krijg alleen de kriebels als mensen benzine-auto's opeens verschrikkelijk vinden en EV als heilige graal zien als het gaat om milieu, that's all.
En het is absoluut geen trollen zoals jij denkt.
Gewoon een gedachtegang mijnerzijds zoals ik het zie.
Die kriebels zijn wel bekend, omdat je ze vaak genoeg deelt in dit topic.MLLL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:03:
[...]
Misschien niet eens zo'n slecht idee.
Ik krijg alleen de kriebels als mensen benzine-auto's opeens verschrikkelijk vinden en EV als heilige graal zien als het gaat om milieu, that's all.![]()
En het is absoluut geen trollen zoals jij denkt.
Gewoon een gedachtegang mijnerzijds zoals ik het zie.
Doet mij overigens denken aan Far Cry...
YouTube: Far Cry 3 - Definition of Insanity Cutscene Gameplay (Xbox 360)
Dat vaak genoeg delen valt wel mee.Freakie1NL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:05:
[...]
Die kriebels zijn wel bekend, omdat je ze vaak genoeg deelt in dit topic.
Doet mij overigens denken aan Far Cry...
YouTube: Far Cry 3 - Definition of Insanity Cutscene Gameplay (Xbox 360)
Blijkbaar mag je in dit onderdeel van het forum niet al te kritisch zijn en dat is best hoor.
Fijne avond.
Pas ergens een Duitse verhandeling gelezen wat die e-fuels gaan kosten. Huidige berekening zet de prijs op 4€. Daarnaast zal het grootste deel naar de luchtvaart gaan over enkele jaren.Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:51:
[...]
verbrandingsmotor is geen einde als er synthetische benzine komt wat CO2 uit de lucht trekt om dat weer hetzelfde weer terug te spuwen aka CO2 neutraal.
https://www.bosch.com/stories/synthetic-fuels/
Geeft het 5 jaar en wellicht komt het als optie bij je tankstation in de buurt.
Ja, wat jij zegt klopt. Maar wat ik zegt klopt ook, als reactie op FlowDesign, niet als hoe je auto laadt.IndyVS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:05:
[...]
Klopt niet, de omvormer is niet in driehoek geschakeld, maar in ster. 3 x 230V x 16A = 11 kW
In mijn eerste reactie zei ik ook dat er 3 maal 230 V naar de auto ging. Dus 3 aparte fasen, geen 3 fasen. Dat was een opmerking van FlowDesign, waar ik op reageerde.
Als je elke auto op zichzelf beschouwt heb je tot een bepaald moment in tijd of tot een bepaald kilometrage gelijk, maar kijken we naar het gehele wagenpark en het feit dat auto's geen eeuwig leven hebben, dan kun je een brandstofauto het beste vervangen door een EV. En die EV's worden vervolgens weer tweedehands verkocht etcetera etcetera.MLLL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:52:
[...]
Maar als je je er goed bij voelt moet je blijven denken dat je je best doet met je EV![]()
My 2 cents
En het slaat nergens op, want dan kun je nog beter gewoon op waterstof gaan rijden.niki_lauda schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:22:
[...]
Pas ergens een Duitse verhandeling gelezen wat die e-fuels gaan kosten. Huidige berekening zet de prijs op 4€. Daarnaast zal het grootste deel naar de luchtvaart gaan over enkele jaren.
Kunnen we dit nu achter ons laten (A) ik zie door alle posts over voltages, benzine versus EV de andere posts niet eens meer

Binnenkort naar A-Point voor de grote software update en 12v swap. Nog tips? 😝
Ja, daar staat hij niet...MJMaverick schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:05:
[...]
Al bij Setup -> Systeeminformatie -> Updates gekeken of hij daar staat?
deur zachtjes sluiten, aai over motorkap. embleem poetsen en sleutel inleverenjuanpabloo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:27:
Binnenkort naar A-Point voor de grote software update en 12v swap. Nog tips? 😝
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
En bidden tot alle goden die er zijn dat je einde dag je auto weer terug hebtSimply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:05:
[...]
deur zachtjes sluiten, aai over motorkap. embleem poetsen en sleutel inleveren
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Zojuist de volgende prachtige mail gekregen van Volkswagen
Ze houden blijkbaar hetzelfde tempo aan met hun mails als de daadwerkelijke updates.. Als ze iets langer hadden gewacht had ik waarschijnlijk de 3.0 OTA officieel gehad ipv via aanmelding.Dear Sender,
Thank you very much for your "I want OTA" e-mail.
Due to the great interest, we have received far more replies than we could consider for inclusion in this wave of the ID. software 3.0 update.
For that reason we have to inform you that your vehicle could not be included at this time. This does not necessarily mean that your vehicle did not meet the technical criteria for the update.
Your submission will be considered to receive the update within the next steps of the rollout plan. No action is currently needed on your side. We will keep you informed about the ID. software 3.0 update via the ID. Drivers Club.
Thank you for your understanding and for your interest in the ID. software 3.0 update.
We wish you continued safe and enjoyable travels with your ID.
Best regards,
Your Volkswagen ID. team
Exact dezelfde mail hier.Vaelin schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:16:
Zojuist de volgende prachtige mail gekregen van Volkswagen
[...]
Ze houden blijkbaar hetzelfde tempo aan met hun mails als de daadwerkelijke updates.. Als ze iets langer hadden gewacht had ik waarschijnlijk de 3.0 OTA officieel gehad ipv via aanmelding.
PS Zijn er überhaupt ID.4 1st(max) modellen die een 3.0 update hebben ontvangen?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Zelfde mail en helaas ook nog geen 3.0 update... ID4.1st max + warmtepomp en trekhaakpietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
Exact dezelfde mail hier.
PS Zijn er überhaupt ID.4 1st(max) modellen die een 3.0 update hebben ontvangen?
[ Voor 6% gewijzigd door maik73 op 30-11-2022 07:59 ]
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Misschien dat de auto handmatig offline, en daarna weer online, zetten effect heeft? Ik zit random opties te bedenken...
BEIDE sleutels inleveren. Vaak moeten ze beide weer ingeleerd worden na de update.Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:05:
[...]
deur zachtjes sluiten, aai over motorkap. embleem poetsen en sleutel inleveren
#metoo 4.1m + wp + trekhaakpietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
De 2 updates in de werkplaats liepen iedere keer niet in 1 dag door, dus misschien moet ik er ook niet zo rouwig om zijn?!?!?!?
[ Voor 19% gewijzigd door kisik op 30-11-2022 07:59 ]
Ik heb zelfde config, maar updates in werkplaats zijn vlekkeloos verlopen....kisik schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:57:
[...]
#metoo 4.1m + wp + trekhaak
De 2 updates in de werkplaats liepen iedere keer niet in 1 dag door, dus misschien moet ik er ook niet zo rouwig om zijn?!?!?!?
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Binnenkort loopt de (fabrieks)garantie van mijn ID4.1m af (geleverd eind 2020). Nou zijn er een aantal bekende zaken die niet zijn opgelost:
- Op bepaalde locaties valt het infotainment uit als de navigatie ingeschakeld is (software)
- Uitgesteld laden werkt niet (software)
- Verbruiksweergave geeft soms 0,0 aan (software)
Verder kraakt het dak soms nog, al wordt dat telkens wel tijdelijk verholpen door het te smeren (tijdens de service beurt of bandenwissel).
Eigenlijk vraag ik me af of ik er verstandig aan doe de gebreken (en dan vooral de software gebreken) als garantie claim neer te leggen bij de dealer. Niet dat zij het kunnen oplossen, maar wel om een stok achter de deur te hebben mocht bv. 3.0 (mits het daarmee opgelost is) om wat voor reden dan ook nooit uitgerold worden.
Iemand hier al over nagedacht of er daadwerkelijk een garantie claim van gemaakt?
PS Over de dealer trouwens niets meer dan lof.
- Op bepaalde locaties valt het infotainment uit als de navigatie ingeschakeld is (software)
Verder kraakt het dak soms nog, al wordt dat telkens wel tijdelijk verholpen door het te smeren (tijdens de service beurt of bandenwissel).
Eigenlijk vraag ik me af of ik er verstandig aan doe de gebreken (en dan vooral de software gebreken) als garantie claim neer te leggen bij de dealer. Niet dat zij het kunnen oplossen, maar wel om een stok achter de deur te hebben mocht bv. 3.0 (mits het daarmee opgelost is) om wat voor reden dan ook nooit uitgerold worden.
Iemand hier al over nagedacht of er daadwerkelijk een garantie claim van gemaakt?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Weer dezelfde onzin? Wordt men daar niet moe van?MLLL schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:52:
[...]
My 2 cents
Behalve dan dat natuurlijk tig onderzoeken laten zien dat je zelfs met een slechte stroommix na enkele tienduizenden kilometers de productie er al uit hebt qua milieubelasting, en met een stroommix zoals in Nederland zelfs na één jaar voor veel rijders (kantelpunt bij 50k km).Als ik mijn 17 jarige auto blijf rijden en niet een nieuwe daar voor in de plaats zet weet ik zeker dat dat beter voor het milieu is.
Niet milieuvriendelijk, wel beter dan in een 17 jaar oude bak blijven doorrijden. Want niks doen: dat is echt jezelf voor de gek houden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Laten we hopen dat dat de norm is. Ik had me al wel ingesteld om, ALS de update aangeboden wordt (en ik de auto de volgende dag niet nodig heb), deze ergens begin vd werkweek te draaien.maik73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:00:
[...]
Ik heb zelfde config, maar updates in werkplaats zijn vlekkeloos verlopen....
De updates in de werkplaats had ik iedere keer op mijn thuiswerk vrijdag gepland, met als gevolg dat ik de auto tot maandag of dinsdag kwijt was.
[ Voor 7% gewijzigd door kisik op 30-11-2022 08:11 ]
Vrijdag is een kutdag om in te leveren want de restjes van maandag t/m donderdag moet eerst opgelost worden voordat er een brug vrij is (en dit is erger bij een kleinere dealer/garage)kisik schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:04:
[...]
Laten we hopen dat dat de norm is. Ik had me al wel ingesteld om, ALS de update aangeboden wordt (en ik de auto de volgende dag niet nodig heb), deze ergens begin vd werkweek te draaien.
De updates in de werkplaats had ik iedere keer op mijn thuiswerk vrijdag gepland, met als gevolg dat ik de auto tot maandag of dinsdag kwijt was.
vrijdag ga je voor een bandenwissel en niet een update die misschien 2 dagen kan duren.
Zelfde overweging hier. Eigenlijk weinig issues maar je kunt waarschijnlijk geen aanspraak maken op dingen die je niet van tevoren hebt gemeld. Dak laat ik zo, wordt er niet beter van denk ik als dat frequent uit elkaar wordt gehaald. Heb nog een issue met travel assist (ziet vaak de strepen niet) en af en toe geluid bij de aandrijving achter (hoor je ‘klikken’ bij lage snelheid). Daarnaast incidenteel kleine dingen zoals een storing aan de knipperlichten of het uitvallen van het display.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:00:
Binnenkort loopt de (fabrieks)garantie van mijn ID4.1m af (geleverd eind 2020). Nou zijn er een aantal bekende zaken die niet zijn opgelost:
Hoe zou je dat doen? Mailtje sturen? En dan aan de dealer of importeur?
ID3 Pro Performance Max 58kWh
ikke niet hebben, ikke afwijzingsmail ook ontvangen [00:18]. ijverige stagair... had wellicht de mails nog vast in de outbox.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
Ook dezelfde email ontvangen hier. Voorlopig geen update voor mijn ID4.1M met WP en haak.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
Jaaaa... is dat alleen bij lagere temperaturen (beneden 9 graden ?)... Ik heb er al sinds levering last van. Klinkt alsof er een rem blijft hangen die los klikt bij optrekken en vastklikt bij remmen....Jakkie takkie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:36:
[...]
en af en toe geluid bij de aandrijving achter (hoor je ‘klikken’ bij lage snelheid).
Ze zoeken er al heeeeel lang naar... maar helaas zonder resultaat.
is dat niet die borgring van de aandrijving die losloopt en opnieuw verlijmt moet worden?maik73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:46:
[...]
Jaaaa... is dat alleen bij lagere temperaturen (beneden 9 graden ?)... Ik heb er al sinds levering last van. Klinkt alsof er een rem blijft hangen die los klikt bij optrekken en vastklikt bij remmen....
Heb ik het nog niet over gehad met de dealer (simpelweg omdat ik er geen verstand van heb), maar zal ze eens vragen of dat het kan zijn.sl1000 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:08:
[...]
is dat niet die borgring van de aandrijving die losloopt en opnieuw verlijmt moet worden?
Vreemde is dat vanaf 9 graden en hoger het probleem zich niet voordoet.
Ik heb sinds update 2.4 de 'feature' dat de stoelverwarming op standje 3 na verloop van tijd automatisch naar standje 2 gaat. Enige idee hoe ik dit kan uitzetten? Ik ben het in instellingen nog niet tegengekomen. Ik wil gewoon dat de stoelverwarming op de stand blijft waar ik hem op zet.
Volkswagen doet je een plezier eigenlijk, want het is slecht voor je vruchtbaarheid. Een vraag die vaak gesteld wordt bij fertiliteitsonderzoekenNaverion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:25:
Ik heb sinds update 2.4 de 'feature' dat de stoelverwarming op standje 3 na verloop van tijd automatisch naar standje 2 gaat. Enige idee hoe ik dit kan uitzetten? Ik ben het in instellingen nog niet tegengekomen. Ik wil gewoon dat de stoelverwarming op de stand blijft waar ik hem op zet.
Persoonlijk zet ik hem altijd al zachter na verloop van tijd, vaak al voor ik de stad uit ben dus het was me nog niet opgevallen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat gezegd hebbende wil ik me hier ook melden als id.3 rijder, sinds een jaartje. (door omstandigheden kon ik dit niet eerder hier posten)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LXmezSd3yhIaStlDEFfpGhR.jpg?f=user_large)
id.3 Pro S. In 2020 was ik nog niet echt enthousiast over de id.3 mede door de kwaliteit van het interieur, maar ik kon eind vorig jaar een uitstekende inruil krijgen voor m'n vorige auto, een T-Roc. Daardoor was het bij te betalen bedrag door de mooie accu een stuk interessanter.
Hier dus gespot tijdens een uitzonderlijke sessie bij een snellader
Heb er, net zoals jullie, nog wel het een en ander op aan te merken, maar de rode zie je i.i.g niet zo veel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LXmezSd3yhIaStlDEFfpGhR.jpg?f=user_large)
id.3 Pro S. In 2020 was ik nog niet echt enthousiast over de id.3 mede door de kwaliteit van het interieur, maar ik kon eind vorig jaar een uitstekende inruil krijgen voor m'n vorige auto, een T-Roc. Daardoor was het bij te betalen bedrag door de mooie accu een stuk interessanter.
Heb er, net zoals jullie, nog wel het een en ander op aan te merken, maar de rode zie je i.i.g niet zo veel
Fraai exemplaar!
Sowieso vind ik de 19" velgen mooier dan de 20" die ik hier ook wel eens voorbij zie komen
.
Sowieso vind ik de 19" velgen mooier dan de 20" die ik hier ook wel eens voorbij zie komen
Heeft iemand al gehad dat je de stuurverwarming niet kan uitzetten? Ook niet na reset van het entertainmentsysteem?
Ja ik heb de update nu al een paar weken. (installatie was op vrijdag 11 nov.)pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
ID.4 max met alles er op, aan en in, en iets meer dan 1 jaar oud.
OTA voor 3 email verzoek verzonden op: 11 oktober.
[ Voor 11% gewijzigd door N0EL op 30-11-2022 10:21 ]
Nice! Goed om te zien dat er mensen zijn die een kleurtje kiezen op de ID.3Gunner schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:39:
Dat gezegd hebbende wil ik me hier ook melden als id.3 rijder, sinds een jaartje. (door omstandigheden kon ik dit niet eerder hier posten)
[Afbeelding]
*sowieso
Sowieso niet naar de importeur, daar heb ik (als consument / klant) niks mee te maken. Ik denk dat ik het schriftelijk neerleg bij de dealer met daarbij de opmerking dat ik het acceptabel vind als de software problemen niet direct, maar bv. binnen een half jaar, opgelost worden.Jakkie takkie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:36:
[...]
Zelfde overweging hier. Eigenlijk weinig issues maar je kunt waarschijnlijk geen aanspraak maken op dingen die je niet van tevoren hebt gemeld. Dak laat ik zo, wordt er niet beter van denk ik als dat frequent uit elkaar wordt gehaald. Heb nog een issue met travel assist (ziet vaak de strepen niet) en af en toe geluid bij de aandrijving achter (hoor je ‘klikken’ bij lage snelheid). Daarnaast incidenteel kleine dingen zoals een storing aan de knipperlichten of het uitvallen van het display.
Hoe zou je dat doen? Mailtje sturen? En dan aan de dealer of importeur?
De dealer kan er natuurlijk zelf niks aan doen, maar het is wel de partij waar een garantieclaim hoort te liggen.
Mailtje lijkt me verder voldoende, mits deze bevestigd wordt natuurlijk.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Als je de huidige configurator bekijkt dan is dat ook nog zo ongeveer het enige dat valt te kiezenDonJunior schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:16:
[...]
Nice! Goed om te zien dat er mensen zijn die een kleurtje kiezen op de ID.3
In dat geval wil ik een standje 4!Gunner schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:35:
[...]
Volkswagen doet je een plezier eigenlijk, want het is slecht voor je vruchtbaarheid. Een vraag die vaak gesteld wordt bij fertiliteitsonderzoekenJa echt waar.
Persoonlijk zet ik hem altijd al zachter na verloop van tijd, vaak al voor ik de stad uit ben dus het was me nog niet opgevallen.

Stoelverwarming t.o.v. van mijn vorige auto (Skoda Kodiaq) is ook echt wel veel minder warm. Ben nog aan het uitzoeken of je die met OBDeleven of VAG-COM kan aanpassen.
Per aangetekende brief zou ik doen.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:52:
[...]
Sowieso niet naar de importeur, daar heb ik (als consument / klant) niks mee te maken. Ik denk dat ik het schriftelijk neerleg bij de dealer met daarbij de opmerking dat ik het acceptabel vind als de software problemen niet direct, maar bv. binnen een half jaar, opgelost worden.
De dealer kan er natuurlijk zelf niks aan doen, maar het is wel de partij waar een garantieclaim hoort te liggen.
Mailtje lijkt me verder voldoende, mits deze bevestigd wordt natuurlijk.
Iemand vertelde mij dat de stoel zelf voelt hoe warm je bent en pas zachter gaat als je "te heet" bent.Naverion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:09:
[...]
In dat geval wil ik een standje 4!Nee, het is meer voor mijn vriendin die het lekker vindt en sinds kort nu dus klaagt dat de stoelverwarming kouder wordt
Geen idee of het klopt.
Ja ook gehad.Silhouet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:57:
Heeft iemand al gehad dat je de stuurverwarming niet kan uitzetten? Ook niet na reset van het entertainmentsysteem?
Bij mij reageerde het icoon gewoon niet meer.
Dus ik heb de rest van de reis zweethanden gehad.
Het was de volgende keer dat ik hem gebruikte over.
Heb er een mailtje van gemaakt, als die niet beantwoord wordt dan gaat er een aangetekende brief achteraan.
Vind het eigenlijk een beetje *** om de dealer er mee op te zadelen, maar het blijft toch de partij om dit neer te leggen. Een importeur / fabrikant / leverancier / etc. heb je als consument op papier niks mee te maken.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
ID.3+ 2.4Silhouet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:57:
Geen last van, gisteren lange rit gemaakt maar kan stuurwiel verwarming gewoon aan/uit zetten.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
als ik op dat symbooltje rechts boven op het scherm druk (zie foto 2) dan verschijnt er Update beschikbaar (zie foto 1). Als ik daar op druk dan gebeurt er niets. Volgens VW is downloaden nog bezig, maar ik heb dit al dagen zo. Kan ik zelf nog wat doen?:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eCTUaVkvcGoueKagQqFHAjZw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eCTUaVkvcGoueKagQqFHAjZw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8zSSbLEpFVYzxrHjR6ZhbSy.jpg?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Hansoverdiep op 30-11-2022 11:52 ]
Ook gehad. Komt door ccorrupte kaartdata. Dit euvel is goed op te lossen door de kaartdata te importeren vanaf USB stick.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:00:
Vanaf 3.0 zou dit gefixed zijn doordat deze wel de kaartdata bijwerkt/fixed wanneer ze corrupt is geraakt.
Hoe VW het voor elkaar krijgt om die boel corrupt te krijgen...
Is bij mij volgens mij ook alweer aan de orde, want mijn wagen blijft inmiddels weer hangen qua navdata op 22.7.
Klopt. is irritant. Het zou per 3.0 opgelost zijn. Ik gebruik de charge timers van mijn Newmotion/Shell Recharge EVSE voorlopig en dat werkt goed.- Uitgesteld laden werkt niet (software)
Die heb ik volgens mij maar één of twee keer gehad en dat was nog op 2.1 en misschien de tweede een keer op 2.3. Als je het regelmatig hebt idd gewoon melden.- Verbruiksweergave geeft soms 0,0 aan (software)
Lekker melden, zou dat zelfs zwart-op-wit doen en niet enkel mondeling. Dan is in ieder geval helder dat het destijds aan de orde was als er ooit nog iets van komt.Verder kraakt het dak soms nog, al wordt dat telkens wel tijdelijk verholpen door het te smeren (tijdens de service beurt of bandenwissel).
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
1st Max ≠ MaxN0EL schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:01:
[...]
Ja ik heb de update nu al een paar weken. (installatie was op vrijdag 11 nov.)
ID.4 max met alles er op, aan en in, en iets meer dan 1 jaar oud.
OTA voor 3 email verzoek verzonden op: 11 oktober.
1st'jes blijven een pijnpunt..
Dat is gewoon een voorbeeld hoe het er uit moet/zal zien.Hansoverdiep schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:49:
als ik op dat symbooltje rechts boven op het scherm druk (zie foto 2) dan verschijnt er Update beschikbaar (zie foto 1). Als ik daar op druk dan gebeurt er niets. Volgens VW is downloaden nog bezig, maar ik heb dit al dagen zo. Kan ik zelf nog wat doen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
(je zit in edit mode)
Als de remote voorwarming aanstaat als je in de auto stapt, dan overruled die eigenlijk de auto.Silhouet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:57:
dus alleen dan zie ik dat soort fratsen. als ik de voorverwarming uit zet in de app voordat ik de auto in stap is alles prima.
Mijn 12v storing van gisteravond is vanmorgen nergens meer te bekennen.. toch maar even langs de dealer straks om uit te laten lezen.
@N0EL ok, dank je
Kan dit niet gemeld worden bij een overheidsdienst die instaat voor de bescherming van consumenten? Het is niet toelaatbaar dat fabrikanten zomaar producten kunnen verkopen waarvan bepaalde functies niet of slecht werken. Hier zou een compensatie moeten voor betaald worden. Jij hebt immers betaald voor die functies of zelfs misschien gekozen voor hun product owv die functies.pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:00:
Niet eens bewust want dit was destijds een voorraadmodel. Ben zelf meer van de blauwe auto's (en m'n vorige vier ofzo waren blauw), maar destijds waren er ook al indicatie dat er problemen waren met levertijd en prijsverhogingen, maar achteraf gezien ben ik er wel erg blij mee.DonJunior schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:16:
[...]
Nice! Goed om te zien dat er mensen zijn die een kleurtje kiezen op de ID.3
Ja herkenbaar. Op m'n vorige T-Roc was dat ook warmer. De up! van m'n vrouw is ook bijna gloeiheet te noemen.BB72 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:12:
Stoelverwarming t.o.v. van mijn vorige auto (Skoda Kodiaq) is ook echt wel veel minder warm.
[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 30-11-2022 12:36 ]
Hier nu tot de P2 binnen is een Skoda Superb iV. Die stoel verwarming is juist minder warm te krijgen t.o.v de ID.3.
Ja, deel 1 en deel 2 van 3.0 update ontvangen en geïnstalleerd. (9 november j.l)pietermx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:27:
[...]
RM ID.4 1st 77kWh
Even een update over bandenverbruik. Ik heb net bij ˜63.000 km m'n zomerbanden voor m'n winterbanden gewisseld.
Dit waren de originele, met de auto afgeleverde zomerbanden. Bridgestone Turanza, 215/50 r19. Deze zijn nu echt op... 47019 km mee gereden.
Toch flink meer dan ik in April 2022 dacht, toen gingen ze terug op de auto met 20.000 km en 4mm profiel. Ik heb wel regelmatig de tyre wear indicators gecheckt.
Dit waren de originele, met de auto afgeleverde zomerbanden. Bridgestone Turanza, 215/50 r19. Deze zijn nu echt op... 47019 km mee gereden.
Toch flink meer dan ik in April 2022 dacht, toen gingen ze terug op de auto met 20.000 km en 4mm profiel. Ik heb wel regelmatig de tyre wear indicators gecheckt.
[ Voor 24% gewijzigd door pveatx op 30-11-2022 13:37 . Reden: update over geschiedenis ]
EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion
Ik heb al banden opgereden op 40K km op een niet elektrische auto dus dat lijkt me wel goed!pveatx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:35:
Even een update over bandenverbruik. Ik heb net bij ˜63.000 km m'n zomerbanden voor m'n winterbanden gewisseld.
Ik had inderdaad remote de verwarming al aangezet. Zal die dan remote ook stoppen voordat ik de auto instap als ik een lange rit doesl1000 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:18:
[...]
Als de remote voorwarming aanstaat als je in de auto stapt, dan overruled die eigenlijk de auto.
dus alleen dan zie ik dat soort fratsen. als ik de voorverwarming uit zet in de app voordat ik de auto in stap is alles prima.

Ik heb eerlijk gezegd nooit op de temperatuur gelet. Het lijkt zich voor te doen wanneer je de auto laat afremmen in de B (ja ik ben nog steeds een notoire B-rijder 🤪) en deze op lage snelheid overgaat van afremmen op aandrijven. Dan rijd je dus stapvoets.maik73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:46:
[...]
Jaaaa... is dat alleen bij lagere temperaturen (beneden 9 graden ?)... Ik heb er al sinds levering last van. Klinkt alsof er een rem blijft hangen die los klikt bij optrekken en vastklikt bij remmen....
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Firstmovers
Liebe ID. Fahrerinnen und Fahrer,
alle, die uns eine "Ich will OTA 3.0"-E-Mail geschrieben haben, haben nun eine Antwort erhalten. Leider hat der systemseitige Versand etwas länger gedauert. In den letzten Wochen haben wir viele Fragen zum Fortschritt der aktuellen Welle erhalten.
Daher möchten wir Ihnen einen Überblick geben:
Wie geht es mit der Welle voran?
- Bis heute haben über 850 IDs. den ersten Teil des Updates erfolgreich installiert.
- Viele weitere befinden sich gerade in der Installation oder haben die Software bereits heruntergeladen, aber noch nicht auf "Installieren" geklickt. Letztere Kunden werden von uns kontaktiert, wenn wir feststellen, dass das Update auch nach mehreren Tagen noch nicht installiert ist.
- Der zweite Teil des Updates setzt eine abgeschlossene Installation des ersten Teils voraus, so dass die Zahlen natürlich etwas geringer sind, aber auch hier haben etwa 800 bereits installiert oder befinden sich noch im Download- und Installationsprozess.
- Leider haben wir auch festgestellt, dass die Installation bei etwa 30 Fahrzeugen fehlgeschlagen ist. In diesen Fällen haben die Volkswagen Partner vor Ort geholfen, und die betroffenen Kunden wurden in der Zwischenzeit kostenlos mobil gehalten.
Wie geht es jetzt weiter?
Unser Team aus Entwicklung und Qualitätssicherung analysiert die gewonnenen Erkenntnisse, insbesondere warum einige Kunden das Update trotz erfolgreichem Download nicht installieren.
Erste Analysen deuten auf eine mögliche Optimierung der Sichtbarkeit des Installationsbuttons hin. Dieser befindet sich im Exit-Panel und wird beim schnellen Ausstieg leicht übersehen. In einigen Fällen wurde sie jedoch gar nicht angezeigt. Das kann passieren, wenn man nach dem Einsteigen in das Fahrzeug sehr schnell losfährt und der Software-Management-Client nicht genügend Zeit hatte, zu starten. Wir haben Maßnahmen entwickelt, um dies in Zukunft zu verbessern.
Wie von vielen von Ihnen gewünscht, wird die We Connect ID.-App auch in Zukunft eine zentrale Rolle spielen, um den Update-Status schnell und komfortabel zu erfassen. Zu diesem Zweck arbeitet unsere App-Entwicklung an einer Integration zur Anzeige des Update-Status in der We Connect ID.-App.
Wie geht es weiter für alle, die nicht bei der Welle dabei waren?
Wir arbeiten daran, das Update so schnell wie möglich zur Verfügung zu stellen, aber wir müssen bei der weiteren Planung viele Faktoren berücksichtigen. Die Erfahrungen und der Austausch mit Ihnen haben uns wichtige neue Erkenntnisse gebracht.
Sobald wir Neuigkeiten haben, werden wir uns hier (ID Drivers Club) melden.
Vielen Dank für Ihr kontinuierliches Feedback, das uns hilft, unsere Produkte weiter zu verbessern.
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Volkswagen ID. Team“
alle, die uns eine "Ich will OTA 3.0"-E-Mail geschrieben haben, haben nun eine Antwort erhalten. Leider hat der systemseitige Versand etwas länger gedauert. In den letzten Wochen haben wir viele Fragen zum Fortschritt der aktuellen Welle erhalten.
- Bis heute haben über 850 IDs. den ersten Teil des Updates erfolgreich installiert.
- Viele weitere befinden sich gerade in der Installation oder haben die Software bereits heruntergeladen, aber noch nicht auf "Installieren" geklickt. Letztere Kunden werden von uns kontaktiert, wenn wir feststellen, dass das Update auch nach mehreren Tagen noch nicht installiert ist.
- Der zweite Teil des Updates setzt eine abgeschlossene Installation des ersten Teils voraus, so dass die Zahlen natürlich etwas geringer sind, aber auch hier haben etwa 800 bereits installiert oder befinden sich noch im Download- und Installationsprozess.
- Leider haben wir auch festgestellt, dass die Installation bei etwa 30 Fahrzeugen fehlgeschlagen ist. In diesen Fällen haben die Volkswagen Partner vor Ort geholfen, und die betroffenen Kunden wurden in der Zwischenzeit kostenlos mobil gehalten.
Unser Team aus Entwicklung und Qualitätssicherung analysiert die gewonnenen Erkenntnisse, insbesondere warum einige Kunden das Update trotz erfolgreichem Download nicht installieren.
Erste Analysen deuten auf eine mögliche Optimierung der Sichtbarkeit des Installationsbuttons hin. Dieser befindet sich im Exit-Panel und wird beim schnellen Ausstieg leicht übersehen. In einigen Fällen wurde sie jedoch gar nicht angezeigt. Das kann passieren, wenn man nach dem Einsteigen in das Fahrzeug sehr schnell losfährt und der Software-Management-Client nicht genügend Zeit hatte, zu starten. Wir haben Maßnahmen entwickelt, um dies in Zukunft zu verbessern.
Wie von vielen von Ihnen gewünscht, wird die We Connect ID.-App auch in Zukunft eine zentrale Rolle spielen, um den Update-Status schnell und komfortabel zu erfassen. Zu diesem Zweck arbeitet unsere App-Entwicklung an einer Integration zur Anzeige des Update-Status in der We Connect ID.-App.
Wir arbeiten daran, das Update so schnell wie möglich zur Verfügung zu stellen, aber wir müssen bei der weiteren Planung viele Faktoren berücksichtigen. Die Erfahrungen und der Austausch mit Ihnen haben uns wichtige neue Erkenntnisse gebracht.
Vielen Dank für Ihr kontinuierliches Feedback, das uns hilft, unsere Produkte weiter zu verbessern.
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Volkswagen ID. Team“
Dan zal het idd wel iets anders zijn.maik73 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:10:
[...]
Heb ik het nog niet over gehad met de dealer (simpelweg omdat ik er geen verstand van heb), maar zal ze eens vragen of dat het kan zijn.
Vreemde is dat vanaf 9 graden en hoger het probleem zich niet voordoet.
In de Enyaq reageert (sinds de update) de knop op het stuur soms ook niet. Wat dan werkt is via spraak de stuurverwarming uitzetten. Dan gaat deze wel uit.Silhouet schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:57:
RandomNick schreef op donderdag 1 december 2022 @ 06:22:
[...]
In de Enyaq reageert (sinds de update) de knop op het stuur soms ook niet. Wat dan werkt is via spraak de stuurverwarming uitzetten. Dan gaat deze wel uit.
Ik kan echt alleen navigatie dingen tegen de auto zeggen.. verder niets. Gebruik het daarom ook niet meer.."Klimatiseringsopties zijn niet beschikbaar via spraak"
*sowieso
Da’s het icoontje van de ABS die op druk gebracht moet worden. Gebeurd normaal in de eerste 50 meter rijden ofzo. Als ‘ie inderdaad blijft staan tot het einde van elke rit, zou ik de dealer er naar laten kijken. Kan zijn dat de ABS minder werkt als er druk verlies ismaik73 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:33:
Sinds een aantal dagen blijft regelmatig het icoon staan betreffende de veiligheidsystemen die nog niet opgestart zijn.
Er zijn verder geen foutmeldingen en alles werkt zoals het zou moeten... Iemand meer?
[Afbeelding]
Dan heb je de single zone airco en niet de dual / triple zone.DonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:31:
[...]
[...]
Ik kan echt alleen navigatie dingen tegen de auto zeggen.. verder niets. Gebruik het daarom ook niet meer..
Dacht dat de upgrade naar 2.4 dit voor veel mensen beschikbaar maakte. Anders is er ook een optie om dit met OBD11 vrij te schakelen
850 wagen zijn goed gegaan, 30 zijn mislukt.Ronvgs schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:32:
Firstmovers
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Volkswagen ID. Team“
WTF is dat voor een succes rate voor de update van standaard product?
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik moet zeggen dat het voor mij als redelijk succesvol overkomt, gezien alle horrorverhalen hier.. 3,5% mislukt.Tukk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:25:
[...]
850 wagen zijn goed gegaan, 30 zijn mislukt.
1 op 20 mislukt. of je OTA'd of bij de dealer update. Als auto het niet wilt wilt het niet.KaiseRRuby schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:45:
[...]
Ik moet zeggen dat het voor mij als redelijk succesvol overkomt, gezien alle horrorverhalen hier.. 3,5% mislukt.
Als je de cijfers van VW gelooft is het dus niet 1 op de 20 maar 1 op de 32 oid.Simply1337 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:59:
[...]
1 op 20 mislukt. of je OTA'd of bij de dealer update. Als auto het niet wilt wilt het niet.
van de handmatig geselecteerde autosKaiseRRuby schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:16:
[...]
Als je de cijfers van VW gelooft is het dus niet 1 op de 20 maar 1 op de 32 oid.
Het is geen standaard product en dat is dus precies het probleem. Er zijn weet ik hoeveel verschillende hardware configuraties te koop, en die moeten allemaal op dezelfde software versie draaien. Dat werkt dus niet.Tukk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:25:
[...]
850 wagen zijn goed gegaan, 30 zijn mislukt.
Als ze nou gewoon hardwarematig dezelfde wagens afleveren en je sommige opties bij de dealer of softwarematig kunt laten unlocken, heb je maar 1 versie nodig die overal op draait.
Maar nee wij zijn volkswagen wij maken al 100 jaar autos dus we gaan vooral niet kijken hoe de concurrentie dat tegenwoordig doet bij softwareproducten op wielen.
Ja dit is wel heel kortzichtig gezien.Ro ofzo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:53:
[...]
Het is geen standaard product en dat is dus precies het probleem. Er zijn weet ik hoeveel verschillende hardware configuraties te koop, en die moeten allemaal op dezelfde software versie draaien. Dat werkt dus niet.
Als ze nou gewoon hardwarematig dezelfde wagens afleveren en je sommige opties bij de dealer of softwarematig kunt laten unlocken, heb je maar 1 versie nodig die overal op draait.
Maar nee wij zijn volkswagen wij maken al 100 jaar autos dus we gaan vooral niet kijken hoe de concurrentie dat tegenwoordig doet bij softwareproducten op wielen.
Waarom zou je bij alle auto's een module inbouwen die slechts 2% van de eigenaren koopt. Dat is een flinke onnodige kostenpost. Dan snap ik prima dat je als fabrikant verschillende hardware versies uitlevert. Zeker met de lopende chiptekorten. Dan is het maken van keuzes in hardware niets dan logisch. Daarbij zijn er ook hardware updates gedaan bij latere modellen.. daar ontkom je ook niet aan.
Dus leuk bedacht maar compleet niet realistisch.
En als je Tesla wilt aanhalen.. die bouwt ook niet op elke auto overal camera's in (sommige hebben wel camera's in de flank anderen die geen 'full-self-driving' hebben.. hebben dit dus niet) dus ook andere fabrikanten gaan geen hardware in de auto stoppen die niet verkocht is.
*sowieso
Omdat nu dus hele software teams code aan het schrijven zijn voor modules die 98% van de auto eigenaren niet eens hebben en dit moeten blijven doen totdat update support voor deze modellen stoptDonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
[...]
Ja dit is wel heel kortzichtig gezien.
Waarom zou je bij alle auto's een module inbouwen die slechts 2% van de eigenaren koopt. Dat is een flinke onnodige kostenpost.
versus
Eenmalig sensoren en camera's die een paar dollar per stuk kosten inbouwen
Ik snap ook wel dat er niet slechts 1 model geleverd kan worden, maar de manier waar VW is gekomen is in elk geval bewezen niet de meest praktische / kosten efficiënt
Ik wilde niet Tesla aanhalen maar BMW, die draaien al sinds 2020 een proef in US waarbij sommige modellen standaard met stoel en stuurverwarming worden uitgeleverd maar je moet betalen om die feature te unlocken. Dus zo'n raar idee is het niet.En als je Tesla wilt aanhalen.. die bouwt ook niet op elke auto overal camera's in (sommige hebben wel camera's in de flank anderen die geen 'full-self-driving' hebben.. hebben dit dus niet) dus ook andere fabrikanten gaan geen hardware in de auto stoppen die niet verkocht is.
[ Voor 26% gewijzigd door Ro ofzo op 01-12-2022 11:33 ]
Ik las zijn reactie net iets anders, namelijk niet alles inbouwen en dan softwarematig dingen aan/uit zetten. Iets kan er heel makkelijk gewoonweg niet zijn en daarmee in de software omgaan. Zo heel veel verschillende opties heb je dan ook weer niet.DonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
[...]
Ja dit is wel heel kortzichtig gezien.
Waarom zou je bij alle auto's een module inbouwen die slechts 2% van de eigenaren koopt. Dat is een flinke onnodige kostenpost. Dan snap ik prima dat je als fabrikant verschillende hardware versies uitlevert. Zeker met de lopende chiptekorten. Dan is het maken van keuzes in hardware niets dan logisch. Daarbij zijn er ook hardware updates gedaan bij latere modellen.. daar ontkom je ook niet aan.
Dus leuk bedacht maar compleet niet realistisch.
En als je Tesla wilt aanhalen.. die bouwt ook niet op elke auto overal camera's in (sommige hebben wel camera's in de flank anderen die geen 'full-self-driving' hebben.. hebben dit dus niet) dus ook andere fabrikanten gaan geen hardware in de auto stoppen die niet verkocht is.
Het gaat me meer om dat je een product dat je een paar jaar uitgeeft, en dat componenten die hetzelfde doen per auto kunnen verschillen, updates hebben, anders zijn. Dan ga je van 10 of 20 opties naar honderden. Dat je dan in de problemen komt, is gewoonweg eigen schuld bij VW.
edit: Bovenstaande is op basis van aannames, geen idee of er zoveel verschillen zijn. Ik zie niet hoe ze anders zo in de problemen kunnen komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tukk op 01-12-2022 11:29 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Het probleem zit 'm niet zozeer in het wel of niet hebben van de verschillende opties (trekhaak, camera's, warmtepomp, etc.), maar in het feit dat VW volledig afhankelijk is van toeleveranciers zoals Continental en Bosch, en het ontwerp en de productie van al die onderdelen niet in eigen hand heeft. Daardoor is bijvoorbeeld de ICAS1 van 2 jaar geleden niet hetzelfde als van nu, en misschien zitten er ook nog 5 versies tussen die nog net iets anders zijn. Tel daar chiptekorten bij op, en iedereen gaat ineens overal shoppen (pakken wat je pakken kan), wat kleine verschillen nog meer in de hand zal werken. VW is eigenlijk een system integrator, die systemen van verschillende leveranciers aan elkaar probeert te knopen en daar zijn ze gewoon niet heel erg goed in.
Tesla heeft ontwerp en specs volledig zelf in de hand, dus die weten exact hoe het werkt en bovendien veel minder verschillende versies. Waarschijnlijk heeft Tesla de integratielaag ook beter op orde, ik vermoed dat ze alle APIs tussen de onboard systemen nml. ook helemaal zelf ontwikkeld hebben en ook hun tests (vrijwel) volledig hebben geautomatiseerd.
Tesla heeft ontwerp en specs volledig zelf in de hand, dus die weten exact hoe het werkt en bovendien veel minder verschillende versies. Waarschijnlijk heeft Tesla de integratielaag ook beter op orde, ik vermoed dat ze alle APIs tussen de onboard systemen nml. ook helemaal zelf ontwikkeld hebben en ook hun tests (vrijwel) volledig hebben geautomatiseerd.
Wat ik ook niet snap is waarom ze steeds van die grote updates door willen voeren.
Waarom niet kleine updates doorvoeren met steeds een paar upgrades en nieuwe features. Zo leer je je systeem beter kennen en maak je het jezelf niet al te moeilijk en hou je het volk te vreden, want je voert regelmatig updates uit.
Waarom niet kleine updates doorvoeren met steeds een paar upgrades en nieuwe features. Zo leer je je systeem beter kennen en maak je het jezelf niet al te moeilijk en hou je het volk te vreden, want je voert regelmatig updates uit.
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Omdat de meeste modules nu geswitched moeten worden van firmware die door de fabrikant is geleverd naar firmware die door VW is ontwikkeld.t2faag schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:22:
Wat ik ook niet snap is waarom ze steeds van die grote updates door willen voeren.
Dit is voor de oudere auto’s een enorme klus. De nieuwere auto’s hebben 3.x aan boord en vanaf 3.0 zijn alle modules voorzien van de VW stack, en is modulair upgraden een stuk eenvoudiger
Aaah op die manier, was handig geweest als ze dat al meteen in de fabriek hadden gedaan...sl1000 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:58:
[...]
Omdat de meeste modules nu geswitched moeten worden van firmware die door de fabrikant is geleverd naar firmware die door VW is ontwikkeld.
Dit is voor de oudere auto’s een enorme klus. De nieuwere auto’s hebben 3.x aan boord en vanaf 3.0 zijn alle modules voorzien van de VW stack, en is modulair upgraden een stuk eenvoudiger

Maar laten we hopen dat het gewoon snel opgelost is
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Ok, wist niet dat het in de iD.x niet kan. Lijkt in de Enyaq heel wat meer te kunnen na de update, maar gebruik het eigenlijk alleen hiervoor, na de tip op het forum gezien te hebben.DonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:31:
[...]
[...]
Ik kan echt alleen navigatie dingen tegen de auto zeggen.. verder niets. Gebruik het daarom ook niet meer..
Bij mij is de lane assistent met de update naar 2.4 duidelijk verbeterd.
Veel minder ingrepen nu.
verder ben ik best tevreden met de spraak assistent.
Ik gebruik vaak de volgende opdrachten:
Zoek een laadpaal, kachel op 18°, ik heb koude voeten, breng me naar huis.
Werkt allemaal prima.
Iemand nog meer handige spraak commando’s?
Veel minder ingrepen nu.
verder ben ik best tevreden met de spraak assistent.
Ik gebruik vaak de volgende opdrachten:
Zoek een laadpaal, kachel op 18°, ik heb koude voeten, breng me naar huis.
Werkt allemaal prima.
Iemand nog meer handige spraak commando’s?
[ Voor 7% gewijzigd door Ronvgs op 01-12-2022 17:34 ]
Ik had mijn 2.4 recall/update gepland voor vandaag.. (inclusief mijn winterbanden wissel)t2faag schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:42:
[...]
Aaah op die manier, was handig geweest als ze dat al meteen in de fabriek hadden gedaan....
Maar laten we hopen dat het gewoon snel opgelost is
Kreeg toch mooi te horen dat mijn 2.4 recall verzet moest worden.. naar februari..
(mede omdat ze dan meteen de hoogvoltage accu willen vervangen.. wel nodig ook.. ik krijg nu met moeite 280 km uit een volle ID.3 Business Pro accu (58kWh) )
Tegen die tijd mag ik alweer bijna een nieuwe leaseauto uitzoeken (gezien de levertijden tegenwoordig)
*sowieso
Verwijderd
Mijn infotainment scherm en snelheidsmeter van mijn ID.3 deed het vorige week niet meer. Toen hebben ze bij de dealer het de hele module schijnbaar vervangen.
Ik zit nu op software 2.3 met hardware 0910, terwijl daarvoor 2.3 0912 had (eigenlijk zou dat 2.4 moeten zijn maar visuele bug). Betekent dat nu dat ik dan weer firmware teruggezet ben? Ik heb wel opeens de E-navigator functie die mijn route calculeert met laadstops, dat had ik eerst niet, maar ik twijfel of ik dus erop vooruit op ben gegaan of niet 😅
Ik zit nu op software 2.3 met hardware 0910, terwijl daarvoor 2.3 0912 had (eigenlijk zou dat 2.4 moeten zijn maar visuele bug). Betekent dat nu dat ik dan weer firmware teruggezet ben? Ik heb wel opeens de E-navigator functie die mijn route calculeert met laadstops, dat had ik eerst niet, maar ik twijfel of ik dus erop vooruit op ben gegaan of niet 😅
Mijn, zelfde Business Pro, toonde 313 km op de GoM op 100% vandaag. Heb niet de indruk dat er echt wat defect is... maar nou jij noemt dat je ook een Pro Business hebt en recall voor de HV. Ik heb (ook?) een, afaik, van de eerste Pro Business ID.3's in het land. Van welke maand is de jouwe? Ook december 2020?DonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:10:
[...]
(mede omdat ze dan meteen de hoogvoltage accu willen vervangen.. wel nodig ook.. ik krijg nu met moeite 280 km uit een volle ID.3 Business Pro accu (58kWh) )
Die opmerking maakte ik laatste ook bij mijn ontwikkel&functioneringsgesprekDonJunior schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:10:
[...]
Tegen die tijd mag ik alweer bijna een nieuwe leaseauto uitzoeken (gezien de levertijden tegenwoordig)
0910 is idd 2.3, niet 2.4.Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:22:
Mijn infotainment scherm en snelheidsmeter van mijn ID.3 deed het vorige week niet meer. Toen hebben ze bij de dealer het de hele module schijnbaar vervangen.
Ik vermoed dat ze die inderdaad moeten updaten. De rest van de modules zit nog wel op de 2.4 variant maar de vervangen modules of iig het infotainment dan dus niet!
Verwijderd
Zou je dit kunnen toelichten misschien? Als in; hoe kunnen sommige modules wel geüpdatet zijn en sommige andere niet, het lijkt mij dat alles in één geheel wordt geüpdatet of dat is dus niet?Ultraman schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:29:
[...]
0910 is idd 2.3, niet 2.4.
Ik vermoed dat ze die inderdaad moeten updaten. De rest van de modules zit nog wel op de 2.4 variant maar de vervangen modules of iig het infotainment dan dus niet!
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.