En ik heb er 4 stuks van
Waarom vragen jullie je natuurlijk af, nou zodat er mensen zijn om later je billen af te vegen in het bejaardentehuis
En ik heb er 4 stuks van
In alle gevallen licht de de ledstrip meerdere seconden op. Ik zou het laten nakijken.marre schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:28:
[...]
De lichtstrip werk wel (via het menu kan ik de helderheid bijstellen), het ding licht gewoon bijna nooit op. 1milliseconde nadat ik een spraakcommando geef, of idd bij het opladen als je de auto ontgrendelt. Maar van waarschuwingen of aanwijzigen bij de gps nog niets gemerkt. Beetje nutteloos of mss een software issue (3.2)
Misschien ligt er wel een pratende wortel in de kofferbakTalkingCarrot schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:21:
Hallo ID. leden,
Sinds enkele weken hebben wij bij onze id.4 last van een gerammel vanuit de kofferbak. Eerst dachten we dat er iets los in de kofferbak lag, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Afspraak ondertussen gemaakt bij de dealer, maar was benieuwd of mensen dit herkennen. Het geluid is een stuk erger zodra we de achterbank omlaag klappen.
[ Voor 85% gewijzigd door Standeman op 28-11-2022 10:57 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Is (ook) een bekend probleem. De vangers van de achterbank rammelen. Bij mij hebben ze ee een soort schuim omheen gedaan. Dat heeft het aan een kant opgelost, maar nu is de volgense aan de beurt.TalkingCarrot schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:21:
Hallo ID. leden,
Sinds enkele weken hebben wij bij onze id.4 last van een gerammel vanuit de kofferbak. Eerst dachten we dat er iets los in de kofferbak lag, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Afspraak ondertussen gemaakt bij de dealer, maar was benieuwd of mensen dit herkennen. Het geluid is een stuk erger zodra we de achterbank omlaag klappen.
.
Hier ook versie 3.2, maar dan met een 'enthousiaste' strip. Zelfs als ik over de toegestane snelheid ga komt er thv van de bestuurderzijde een kort 'let-op' streepje te staan.marre schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:28:
[...]
De lichtstrip werk wel (via het menu kan ik de helderheid bijstellen), het ding licht gewoon bijna nooit op. 1milliseconde nadat ik een spraakcommando geef, of idd bij het opladen als je de auto ontgrendelt. Maar van waarschuwingen of aanwijzigen bij de gps nog niets gemerkt. Beetje nutteloos of mss een software issue (3.2)
Steam/Epic: Deurstopper
Dat is de eco stand. Die geeft aan dat je je voet van het gas kan halen. Dat doet hij ook als je een rotonde nadert bijvoorbeeld.Deurstopper schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:17:
[...]
Hier ook versie 3.2, maar dan met een 'enthousiaste' strip. Zelfs als ik over de toegestane snelheid ga komt er thv van de bestuurderzijde een kort 'let-op' streepje te staan.
.
![]() | ![]() |
Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Goed dat je dit deelt! Wat is het chassisnummer van jouw auto, ben benieuwd of hij idd in de benoemde reeks valt en of hij dicht bij de mijne zit.Cardo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:21:
Goed nieuws! Eerder reageerde ik wat gepikeerd omdat ze m’n afspraak hadden verzet maar januari, maar ze hebben toch ruimte gemaakt afgelopen donderdag. Zojuist de auto opgehaald en inderdaad een aantal kapotte cellen! Een zogeheten terugroepactie, dus ze zijn er bekend mee.
Ik heb nu op 65% ongeveer wat ik eerder op 100% had
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Bedoel jij WVWZZZE1ZLP011866?Jakkie takkie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:17:
[...]
Goed dat je dit deelt! Wat is het chassisnummer van jouw auto, ben benieuwd of hij idd in de benoemde reeks valt en of hij dicht bij de mijne zit.
Heb jij ergens publicaties gezien waar die betroffen VIN nummers vermeld zijn?Jakkie takkie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:17:
[...]
Goed dat je dit deelt! Wat is het chassisnummer van jouw auto, ben benieuwd of hij idd in de benoemde reeks valt en of hij dicht bij de mijne zit.
Dit betreft hier een nieuw geleverde ID.5 (Belgisch Kenteken)Simply1337 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:20:
[...]
WAT GEBEURT HIER NOU?!?!?!
OTA VOOR BESTAANDE AUTO'S?!
maar even serieus.. dat is de eerste keer dat ik lees dat iemand van 3.1 naar 3.2 gaat met ota... zou het?
Zou VW het licht hebben gezien?
Met city assist het stuur lang genoeg niet aanraken triggert ook de ID lichtstrip. Eerst gewoon wit daarna rood met remschok en paar seconden later wordt heel snel en hard de gordel aangetrokken zodat je rechtop weer in de stoel zit. Reageer je dan nog niet dan stopt de auto en belt het alarm nummer. ID lichstrip staat dan al een tijdje rood te knipperenmarre schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:28:
[...]
BYD Tang al gezien?DarkShadow schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:05:
[...]
Meen je dat? Waar heb je dat gehoord? Dat slaat helemaal nergens op, een elektrische 6 of 7 zitter lijkt gewoon onmogelijk te krijgen in Europa. Ik kan alleen een Model X kopen, een Mercedes EQB of een nieuwe Volvo EX90, en dan is de EQB nog het goedkoopst.
https://www.autoblog.nl/n...e-byd-tang-bekend-3407901
Ik moet zeggen: ik weet het ook echt even niet..FlowDesign schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:23:
[...]
https://www.autoblog.nl/n...e-byd-tang-bekend-3407901
Vraag me af of die BYD prijstechnisch gezien mijn keuze zou zijn. Maar, kun je een Model Y überhaupt als 7-zitter krijgen?
Met 3 kinderen heb je eigenlijk die 2 extra stoelen achterin niet nodig toch?
Toch ook wel weer frappant dat autojournalisten steeds in de leugens van VW blijven trappen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Mach E was het geworden toch? Met de afsluiting ben ik het 100% eens.FlowDesign schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:30:
Vanmiddag de ID3 achtergelaten bij Wijkopenautos. Nog een nette prijs gekregen. Het is eigenlijk zo goed als onmogelijk om dure auto's als particulier aan een particulier te verkopen, mensen willen liever de zekerheid van een bedrijf (en €2000 subsidie), wat ik ook wel begrijp.
Uiteindelijk net geen 25.000 km in 1 jaar en 9 maanden in de ID3 gereden en er nog 4,5k€ op verdiend, dus ik klaag niet
Vond de auto zelf superfijn, het enige wat ik matig vond was het hele entertainment systeem en de service van VW (VAG) in Nederland (PON) vind ik dusdanig kansloos dat ik denk ik nooit meer iets van VAG zal kopen (Porsche uitgezonderd)
En anders is het in 4.0 nog beter.Freakie1NL schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:51:
[...]
Toch ook wel weer frappant dat autojournalisten steeds in de leugens van VW blijven trappen.
Nu lijkt het alsof VW eindelijk het licht heeft gezien en dat met 3.0 alle problemen nog dit jaar opgelost zullen zijn.
ID rijders van het eerste uur weten wel beter.
Alleen is VW natuurlijk al een geruime tijd bestaande autofabrikant en is de ID.X / MEB niet hun eerste EV ervaring. Dat maakt het misschien nog wel knulliger.nyand schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:09:
[...]
Los van het feit dat alles een beetje knullig gaat. Al het begin is moeilijk denk ik dan maar.
Zou je het misschien zelfs paniekvoetbal kunnen noemen, omdat ze bang waren de boot te missen? Nu er achter komen dat ze te vrieg vertrokken zijn en wat essentiële onderdelen en stappen vergeten zijn (goed) te doen.Freakie1NL schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:11:
[...]
Alleen is VW natuurlijk al een geruime tijd bestaande autofabrikant en is de ID.X / MEB niet hun eerste EV ervaring. Dat maakt het misschien nog wel knulliger.
Helemaal omdat toen de ID.3 op de markt kwam ze nog enigszins vooruitstrevend waren qua betaalbaarheid en techniek. Nu zijn ze links en rechts door verschillende merken ingehaald.
Ik heb nog nooit in de Model Y gereden, maar de Model 3 staat wereldwijd bekend als één van de best sturende auto's, wat ik zelf ook vind. Maar misschien zoek jij vooral comfort zoals bijvoorbeeld een Citroën of Mercedes met luchtvering? Ik houd juist van sportieve auto's die strak sturen.prein2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:18:
[...]
Ik moet zeggen: ik weet het ook echt even niet..
Mijn audi etron gaat eruit, top auto, maar toch nog best lastig met 3 kinderzitjes naast elkaar. Krijg dan de riem maar vast zonder je hand in onmogelijke bochten te wringen.
Zit daarom te kijken naar 7-zitters.
Maar de lijst is dus:
- I'd buzz
- I'd 4 / skoda enyaq
- volvo ex90 (duurt lang)
- audi a6 etron (duurt te lang) en als ie echt 150k kost: belachelijk..
- polestar 3
Tesla: no way. Vind dat helemaal niks. Hoewel ik jaloers ben op de app, ben ik totaal niet onder de indruk van het rijcomfort.
Oh ja: benzine: nooit meer..
Klopt, zie onderschriftFreakie1NL schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:01:
[...]
Mach E was het geworden toch? Met de afsluiting ben ik het 100% eens.
Nou indd. Alsof 3.0 ineens totaal anders is ofzoFreakie1NL schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:51:
[...]
Nu lijkt het alsof VW eindelijk het licht heeft gezien en dat met 3.0 alle problemen nog dit jaar opgelost zullen zijn.
ID rijders van het eerste uur weten wel beter.
True.. Ik rij/reed 60k per jaar. Dus de luchtvering van de audi is mij dan veel meer waard dan de kart ervaring van de m3. De eerste keer dat ik in een m3 reed had ik een kop koffie in m'n hand en die zat zo op m'n blouse na een hobbel. Is me in de audi nooit overkomen. Citroen is dan meer 't andere uiterste trouwens..FlowDesign schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:06:
[...]
Ik heb nog nooit in de Model Y gereden, maar de Model 3 staat wereldwijd bekend als één van de best sturende auto's, wat ik zelf ook vind. Maar misschien zoek jij vooral comfort zoals bijvoorbeeld een Citroën of Mercedes met luchtvering? Ik houd juist van sportieve auto's die strak sturen.
Top. Dan heb je die sneller dan ik mijn P2. Daarop nog aan het wachten (zou oktober zijn, is nu eind december)
6/7 zitters:prein2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:18:
[...]
Mijn audi etron gaat eruit, top auto, maar toch nog best lastig met 3 kinderzitjes naast elkaar. Krijg dan de riem maar vast zonder je hand in onmogelijke bochten te wringen.
Maar de lijst is dus:
- I'd buzz
- I'd 4 / skoda enyaq
- polestar 3
Tesla: no way. Vind dat helemaal niks. Hoewel ik jaloers ben op de app, ben ik totaal niet onder de indruk van het rijcomfort.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Nee nog niet gezien, dank voor de tipprein2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 06:55:
[...]
BYD Tang al gezien?
Hier 3 Kids en ook de wens voor iets groots.. Ga 9 december proefrit maken in de Id buzz
Als je de transportkosten van zo'n ID6 zelf moet betalen kun je er wel een aardig bedrag bij optellen, plus BTW, plus invoerkosten want product van buiten de EU. Daarnaast kan het zijn dat je nog een EU typegoedkeuring kunt gaan regelen.Simply1337 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:56:
[...]
6/7 zitters:
Tesla Model X
VW ID.6 [grijs import / 0 support, wel helft qua prijs rest van lijst]
VW ID Buzz
Mercedes EQB [FWD
Mercedes EQV
Mercedes E-Vito
BYD Tang
Xpeng G9
Nio ES8
Concept
Vision 7S [2023/24?]
nog enkele wellicht vergeten
Ik heb een 2021 model uit voorraad gekocht. Het enige waar ik op hoefde te wachten is tot er weer iets interessants aangeboden zou worden. Zat een paar weken lang een paar keer per dag de Duitse Ford website te F5'en 😅Freakie1NL schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:25:
[...]
Top. Dan heb je die sneller dan ik mijn P2. Daarop nog aan het wachten (zou oktober zijn, is nu eind december)
[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 27-11-2022 19:32 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 28-11-2022 12:56 ]
zijn al op duitse, belgische en NL kentekens gezet. Voorbeeld: P-Zeven Vijf Drie-ZVFlowDesign schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:13:
[...]
Als je de transportkosten van zo'n ID6 zelf moet betalen kun je er wel een aardig bedrag bij optellen, plus BTW, plus invoerkosten want product van buiten de EU. Daarnaast kan het zijn dat je nog een EU typegoedkeuring kunt gaan regelen.
Die bedoel ik idd.
Dat heb ik een tijd terug ergens gelezen, ga even zoeken waar dat ook al weer was. Ik meen dat het 11000 tm 18000 was waar mogelijk dat probleem zou kunnen ontstaan.SiNaga schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:58:
[...]
Heb jij ergens publicaties gezien waar die betroffen VIN nummers vermeld zijn?
Vond de Y wel echt heel stijf geveerd hoor.FlowDesign schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:06:
[...]
Ik heb nog nooit in de Model Y gereden, maar de Model 3 staat wereldwijd bekend als één van de best sturende auto's, wat ik zelf ook vind. Maar misschien zoek jij vooral comfort zoals bijvoorbeeld een Citroën of Mercedes met luchtvering? Ik houd juist van sportieve auto's die strak sturen.
Bij mij duurde het +/- 3 weken voordat deel twee via de OTA geïnstalleerd kon worden.Hansoverdiep schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:25:
Intussen 14 dagen gelden deel 1 van update 3.0 geinstalleerd. wacht dus op deel 2. moet ik mij melden bij de garage of nog wat langer wachten?
RM ID.4 1st 77kWh
Chinese mylr zijn stuiter bakken eerste klas. Berlijn autos hebben zachtere/betere vering (perf uit berlijn was zachter geveerd dan de de chinese LR). SR nog niet gereden maar visueel op de weg zien ze er acceptabel uitKaiseRRuby schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:32:
[...]
Vond de Y wel echt heel stijf geveerd hoor.
Hierbij een laatste status na de mislukte software update van mijn ID.4 naar v3.0. Ik heb nogmaals contact gehad met de dealer. Dealer vermeldde dat importeur Pon het ook niet wist en contact gaat opnemen met de fabriek in Duitsland. Geen idee hoe lang dit nog gaat duren. Ondertussen heb ik nu al een week geen beschikking over mijn auto. Geen enkele bereidheid vanuit de dealer of importeur om hier iets aan te doen. Ja, ik mag een VW UP huren voor 35 euro per dag. Wat een waardeloze service. Maar ja, wat mag je tegenwoordig nog verwachten aan service na een aanschaf van 50.000 euro. Van Volkswagen dus helemaal niets!NexusUser schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:11:
Hierbij mijn ervaring met de update naar software versie 3.0. Betreft een ID.4 1st, 77kWh uit 2021.
….
….
Inmiddels zijn we een aantal dagen verder en heeft de dealer eindelijk een diagnose kunnen stellen. Een handmatige update bij de dealer is niet gelukt, men denkt nu dat de centrale regelcomputer in de auto defect is. De dealer kan het zelf verder niet oplossen en wacht op verdere instructies van Pon. Inmiddels heb ik de 3-daagse leenauto moeten inleveren en is het onzeker hoe lang de reparatie gaat duren. Tot die tijd zit ik zonder vervoer. Flink balen dus.
Het duurde bij mij ook ruim twee weken voor deel twee kwam.Hansoverdiep schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:25:
Intussen 14 dagen gelden deel 1 van update 3.0 geinstalleerd. wacht dus op deel 2. moet ik mij melden bij de garage of nog wat langer wachten?
Mercedes EQB kan er ook nog bij, maar: klein voor een 7 zitter, en geen trekhaak. (plus geen fan van software in die auto, maar goed, vind eigenlijk alleen de polestar en Volvo fijne software hebben buiten de tesla's om, niet perfect hoor, maar het werkt wel en is niet zo overdreven flashy).prein2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:18:
[...]
Maar de lijst is dus:
- I'd buzz
- I'd 4 / skoda enyaq
- polestar 3
Wauw, dat is wel slecht. Ik heb nu een paar keer iets gehad met mn Volvo XC40 (raam dat vervangen moest worden 2x) en gewoon vervangend vervoer gekregen zonder extra kosten (Broekhuis Harderwijk). Helaas wel benzineNexusUser schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:42:
[...]
Hierbij een laatste status na de mislukte software update van mijn ID.4 naar v3.0. Ik heb nogmaals contact gehad met de dealer. Dealer vermeldde dat importeur Pon het ook niet wist en contact gaat opnemen met de fabriek in Duitsland. Geen idee hoe lang dit nog gaat duren. Ondertussen heb ik nu al een week geen beschikking over mijn auto. Geen enkele bereidheid vanuit de dealer of importeur om hier iets aan te doen. Ja, ik mag een VW UP huren voor 35 euro per dag. Wat een waardeloze service. Maar ja, wat mag je tegenwoordig nog verwachten aan service na een aanschaf van 50.000 euro. Van Volkswagen dus helemaal niets!
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat je geen vervangend vervoer krijgt. Kut software naar een auto pushen en het risico op de gebruiker afschuiven kan gewoon niet.NexusUser schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:42:
[...]
Hierbij een laatste status na de mislukte software update van mijn ID.4 naar v3.0. Ik heb nogmaals contact gehad met de dealer. Dealer vermeldde dat importeur Pon het ook niet wist en contact gaat opnemen met de fabriek in Duitsland. Geen idee hoe lang dit nog gaat duren. Ondertussen heb ik nu al een week geen beschikking over mijn auto. Geen enkele bereidheid vanuit de dealer of importeur om hier iets aan te doen. Ja, ik mag een VW UP huren voor 35 euro per dag. Wat een waardeloze service. Maar ja, wat mag je tegenwoordig nog verwachten aan service na een aanschaf van 50.000 euro. Van Volkswagen dus helemaal niets!
Kan je geen ingebrekestelling opstellen eventueel met het juridisch loket? Ze hebben jouw auto met hun update naar de knoppen geholpen toch?NexusUser schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:42:
[...]
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Don't shoot the messenger, maar wat een klein beetje in het nadeel werkt is dat bij de Facebook oproep er duidelijk bij verteld werd dat het soort van bricken van de auto een mogelijkheid was en dat je akkoord ging met het risico.wheli schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:20:
[...]
Kan je geen ingebrekestelling opstellen eventueel met het juridisch loket? Ze hebben jouw auto met hun update naar de knoppen geholpen toch?
Als je googled op in gebreke stelling zijn er vele voorbeeldbrieven te vinden. Als je een redelijke termijn (doorgaan 14 dagen) en redelijke eis/vergoeding (bijvoorbeeld een leenauto) eist dan heb je grote kans dat je een zaak wint maar in de praktijk (eigen ervaring) is het opstellen ervan vaak voldoende om iets in gang te zetten.
Daar staat dan weer wel bij dat de locale dealer zonder kosten assistentie zal verlenen wanneer dit het geval mocht zijn, alleen wordt niet uitgelegd wat die assistentie wel en niet inhoud.Please note that by participating in these first OTA waves you acknowledge and accept the possibility that the installation of the update may lead to a temporarily disablement of your vehicle. In the rare case of this incident please contact your local Volkswagen service partner and you will receive professional assistance at no cost to you.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Hier hetzelfde probleem met de 2.4. Scheelt dat het panorama dak 99% tijd open staatblinded schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:05:
wanneer ik tegen mijn id zeg "toon mij de sterren" dan zegt hij dat hij momenteel het scherm niet kan openen.
Ik moet ook blijven duwen op het knopje om het scherm te openen ipv één maal te vegen zoals in het begin..
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 28-11-2022 12:56 ]
Pouw zeker? Er zit nogal wat verschil in perceptie van service bij de verschillende autodealers.NexusUser schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:42:
[...]
Is het niet een beetje overtrokken dat je geen benzine meer wil rijden?DarkShadow schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:49:
[...]
Mercedes EQB kan er ook nog bij, maar: klein voor een 7 zitter, en geen trekhaak. (plus geen fan van software in die auto, maar goed, vind eigenlijk alleen de polestar en Volvo fijne software hebben buiten de tesla's om, niet perfect hoor, maar het werkt wel en is niet zo overdreven flashy).
ID 4 en skoda enyaq zijn geen 7 zitter varianten van toch?
Tesla idd ook niet heel fan van, maar de model x vind ik te duur en de model y is als 7 zitter niet in NL te krijgen.
Benzine nooit meer is ook voor mij. Zo erg zelfs dat we nu regelmatig met 4 personen op de achterbank zitten...
hij trekt nog steeds 6kW van mijn paal als ik dat aanzet, kan dat dan wel?Jakkie takkie schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:08:
Volgens mij ga je dan naar de ‘granny mode’; 230v 10A op 1 fase.
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Bij VW zeker, dat weet je inmiddels toch wel 😅.aardbeix15 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:18:
[...]
hij trekt nog steeds 6kW van mijn paal als ik dat aanzet, kan dat dan wel?
Handleiding wel ;-)Cardo schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:41:
Mogelijk al eens beantwoord maar voor mij nog onduidelijk. Wanneer je in de instellingen “verminderde AC-laadstroom” aanzet, wat gebeurt er dan? M.a.w. wordt de voltage of het ampère gewijzigd? En is dit dan wel of niet schadelijk voor de batterij?
Google helpt me helaas te weinig.
Ik gebruik het thuis wel. Dit omdat ik heb gemerkt dat de groep op 11 Ampere toch wel (hand)warm wordt in de groepenkast. En eigenlijk is het voor mij niet nodig dat ie met 11A de auto volgooit als de auto toch 's nachts aan de lader hangt. Dan kan het net zo goed wat rustiger en blijft mogelijk mijn groep wat langer in leven.
*sowieso
Ik dacht in de app te zien te hebben dat hij op 50% gaat zitten van wat de paal/aansluiting aan kan.Jakkie takkie schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:08:
Volgens mij ga je dan naar de ‘granny mode’; 230v 10A op 1 fase.
Vandaar, want als je daar deze melding had gemaakt, dan was volkswagen(fabriek) vast en zeker in de lucht gekomen welke dealer het was geweest. Dit doen ze bij meer berijders.wheli schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:34:
Ah oke, dat wist ik niet (heb geen Facebook ;-))
Maar een leenauto tegen normaal tarief lijkt me verre van 'assistentie verlenen'. Ik zou de moeite sowieso nemen.
Langzamer opladen is inderdaad beter, maar 11kW is reeds "langzaam" opladen voor een accu van 58 of 77kWh.Cardo schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:59:
Dank voor de antwoorden tot dusver! Zou dit langzamer opladen kunnen bijdragen aan de gezondheid van de batterij? Minder warmte zou volgens mij beter moeten zijn. De reden dat ik het vraag is omdat ik het beste de batterij zolang mogelijk goed houd en 11KW voor mij niet altijd noodzakelijk is.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Dat deed ik eerst ook. Maar dan zijn je verliezen dus groter. Bij lagere laadsnelheid zit het verlies volgens mij niet zo zeer in de warmte die je in de batterij stopt maar in de omzetting AC naar DC. Dus ieder uurtje dat je er bij langzaam laden af kan halen scheelt. En 11kW is inderdaad al langzaam laden voor deze batterijen. Ik heb wel load balancing maar het laden gaat alsnog zo snel dat er nooit een probleem ontstaat, ook al wordt er periodiek even iets langzamer geladen als we aan het koken zijn (inductie) of als de warmtepomp aan staat. Sowieso prikken wij hem er meestal pas ‘s avonds voor het slapen gaan aan, hoeft het net niet overmatig belast te worden.Gerardus1956 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:56:
Mijn nieuwe ID 3 laad ik op met 3 x 10A. Dat is dus ongeveer 7kW. Dat is voldoende om binnen een redelijk aantal uren in de nacht of dag de accu op 80 % te krijgen. Voordeel is dat ik zonder load balancing nog 3 x 15 A overhoud voor mijn huis. Dus er kan nog normaal gekookt worden of grote elektrische apparaten aangezet worden. Ik heb de auto pas 4 dagen en ik kan nog niets vertellen over ervaringen.
Wij laden altijd tot 70%, dat voldoet voor ons voor de meeste ritten. Tussen 40 en 70% is optimaal naar verluid. Een keer per week gaat hij meestal op 90% omdat mijn vriendin dan ver weg moet voor een opdracht.AndRo555 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:21:
[...]
Langzamer opladen is inderdaad beter, maar 11kW is reeds "langzaam" opladen voor een accu van 58 of 77kWh.
Ter info, DC laden aan 130kW is een factor 140 meer warmte generatie in je batterij dan laden aan 11kW.
Wat je wel hebt is dat hoe lager het vermogen voor AC lading, hoe minder efficiënt het laden gaat. je verliest relatief meer in de omzetting van AC naar DC bij 3kW dan bij 11kW. Daarnaast heb je een hoop "vast verbruik" (controllers, misschien een waterpomp ) die logischerwijs langer actief is des te trager je laadt.
Voor de batterij goed te houden stel je beter een maximum laadlimiet in (bv 80 of 90%) dan je zorgen te maken over 11kW laden of trager.
Over handwarm zou ik me geen zorgen maken. Anders even foto maken met de FLIR.DonJunior schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:32:
[...]
Ik gebruik het thuis wel. Dit omdat ik heb gemerkt dat de groep op 11 Ampere toch wel (hand)warm wordt in de groepenkast. En eigenlijk is het voor mij niet nodig dat ie met 11A de auto volgooit als de auto toch 's nachts aan de lader hangt. Dan kan het net zo goed wat rustiger en blijft mogelijk mijn groep wat langer in leven.
In mijn ervaring is het 50% van de laadcapaciteit. 11kw wordt 5, 3.6kw wordt 2.Cardo schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:41:
Mogelijk al eens beantwoord maar voor mij nog onduidelijk. Wanneer je in de instellingen “verminderde AC-laadstroom” aanzet, wat gebeurt er dan? M.a.w. wordt de voltage of het ampère gewijzigd? En is dit dan wel of niet schadelijk voor de batterij?
.
Nou, buiten dat ik er een hekel aan heb omdat het minder schoon is en minder comfortabel, is het voor mij vooral een stuk goedkoper. Ik heb 29 zonnepanelen op het dak om elektrisch te rijden, en aangezien ik al snel 40k per jaar rijd en de prijzen van benzine enorm hoog zijn, is het vooral een stuk voordeliger om elektrisch te blijven rijden.MLLL schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:58:
[...]
Is het niet een beetje overtrokken dat je geen benzine meer wil rijden?
Je hebt het waarschijnlijk jaren gedaan en toen was het ook geen probleem.
Ik zit liever normaal in benzineauto dan met zijn vieren op een achterbank,maar dat terzijde.
Toen de ID.3 net op de markt was en er echt veel problemen waren heeft Kassa (of Radar, haal die altijd door elkaar) een oproep gedaan aan de kijkers die een ID.3 reden om zich te melden met problemen. Toen op gereageerd, alleen nooit iets over vernomen en er is ook nooit een uitzending over geweest. Of PON rijkt ver, of men achte het probleem niet erg genoeg.FlowDesign schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:53:
[...]
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat je geen vervangend vervoer krijgt. Kut software naar een auto pushen en het risico op de gebruiker afschuiven kan gewoon niet.
Ik denk dat we eens een email aan Radar of Kassa moeten gaan sturen (dit meen ik serieus). Ik wil Pon het liefst volledig te kakken zetten, vuile geldwolf dat ie is.
eerst zien dan geloven.. UX van infotainment wijzigen? sure.. 4.0 zou dat best kunnen hebben. [nog geen leaks]kisik schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:51:
Voor ons oud nieuws, maar schijnbaar is de boodschap ook in Wolfsburg bekend. En jullie weten wat ze met snel bedoelen he (december 2021 maakte Herbert Diess met ronkende promotiefilmpjes op alle media de komst van de onvolprezen 3.0 OTa update bekend!)
https://www.ad.nl/auto/ni...t-snel-beter-br~abd7627c/
De softwareverbetering waar het over gaat, betreft nog steeds 3.0, oude wijn in nieuwe kruiken. Hardware swaps idd niet. Vanaf begin 2024 op nieuwe modellen idd. Wij blijven waarschijnlijk met onverlichte delen van de bediening zitten. Ben benieuwd of daar misschien aftermarket wat gaat komen tegen een schappelijk bedrag (waarschijnlijk niet).Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:53:
[...]
eerst zien dan geloven.. UX van infotainment wijzigen? sure.. 4.0 zou dat best kunnen hebben. [nog geen leaks]
hardware swaps met verlichte sliders? zie ik ze niet doen, is meer voor de nieuwe modellen [MY24 facelift].
MIB3 is hoe het systeem heet niet de versiekisik schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:59:
[...]
De softwareverbetering waar het over gaat, betreft nog steeds 3.0, oude wijn in nieuwe kruiken. Hardware swaps idd niet. Vanaf begin 2024 op nieuwe modellen idd. Wij blijven waarschijnlijk met onverlichte delen van de bediening zitten. Ben benieuwd of daar misschien aftermarket wat gaat komen tegen een schappelijk bedrag (waarschijnlijk niet).
Sommige mensen geven nu eenmaal wel iets om deze planeet en snappen wat vooruitgang is. Anderen steken liever hun kop in het zand of zien de wereld graag branden.MLLL schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:58:
[...]
Is het niet een beetje overtrokken dat je geen benzine meer wil rijden?
Je hebt het waarschijnlijk jaren gedaan en toen was het ook geen probleem.
Ik zit liever normaal in benzineauto dan met zijn vieren op een achterbank,maar dat terzijde.
verbrandingsmotor is geen einde als er synthetische benzine komt wat CO2 uit de lucht trekt om dat weer hetzelfde weer terug te spuwen aka CO2 neutraal.FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:38:
[...]
Sommige mensen geven nu eenmaal wel iets om deze planeet en snappen wat vooruitgang is. Anderen steken liever hun kop in het zand of zien de wereld graag branden.
Maar als je het onderliggende interview leest, gaat het wél om de software: ‘The new 3.0 software is coming now,’ he said. ‘It will not be the sliders and hardware, but the software will be a tremendous step up in the next few weeks.Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:13:
[...]
MIB3 is hoe het systeem heet niet de versie
Allemaal goed maar dat lost niet op dat ik een lamp moet aandoen alvorens ik de niet verlichte knoppen kan bedienen.kisik schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:57:
[...]
Maar als je het onderliggende interview leest, gaat het wél om de software: ‘The new 3.0 software is coming now,’ he said. ‘It will not be the sliders and hardware, but the software will be a tremendous step up in the next few weeks.
[ Voor 45% gewijzigd door blinded op 29-11-2022 10:01 ]
volume bedien je via de stuur [verlicht].. en hoe vaak verander je van temperatuur onderweg? En zo Ja, druk op clima (verlicht) en druk op scherm voor je aanpassingen [verlicht].blinded schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:00:
[...]
Allemaal goed maar dat lost niet op dat ik een lamp moet aandoen alvorens ik de niet verlichte knoppen kan bedienen.
Als ik filmpjes kijk op YouTube van EV's met Android Automotive word ik wel een beetje jaloers. In mijn optiek een gemiste kans voor VW.Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:53:
[...]
eerst zien dan geloven.. UX van infotainment wijzigen? sure.. 4.0 zou dat best kunnen hebben. [nog geen leaks]
hardware swaps met verlichte sliders? zie ik ze niet doen, is meer voor de nieuwe modellen [MY24 facelift].
Is hier al iets vaker voorbij gekomen in dit topic (daarom wist ik het ook pas)JB076 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:40:
Shortcut voor stoelverwarming? Ik had toch de handleiding eens moeten lezen...
*sowieso
Meh, ik hoef mijn rijgedrag niet zo nodig naar google te uploaden...Stockbaard schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:41:
[...]
Als ik filmpjes kijk op YouTube van EV's met Android Automotive word ik wel een beetje jaloers. In mijn optiek een gemiste kans voor VW.
Opzich wel ja. Nu hoeft het van mij niet eens meteen helemaal naar Google, maar had bijvoorbeeld gewoon de navigatie van Google Maps gebruikt. Dat zou al zo veel schelen.Stockbaard schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:41:
[...]
Als ik filmpjes kijk op YouTube van EV's met Android Automotive word ik wel een beetje jaloers. In mijn optiek een gemiste kans voor VW.
Sorry, maar het is echt extreem naïef om dat te denken. Zijn weer mooie praatjes van de autoindustrie en oliemaatschappijen om langer de brandstofmotor in leven te houden.Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:51:
[...]
verbrandingsmotor is geen einde als er synthetische benzine komt wat CO2 uit de lucht trekt om dat weer hetzelfde weer terug te spuwen aka CO2 neutraal.
https://www.bosch.com/stories/synthetic-fuels/
Geeft het 5 jaar en wellicht komt het als optie bij je tankstation in de buurt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Er komt (3 maal) 230V uit het stopcontact. De netspanning (volt) is vast, de stroomsterkte (Ampère) is variabel.Cardo schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:41:
Mogelijk al eens beantwoord maar voor mij nog onduidelijk. Wanneer je in de instellingen “verminderde AC-laadstroom” aanzet, wat gebeurt er dan? M.a.w. wordt de voltage of het ampère gewijzigd?
Hey we zitten in het VW ID topic. /mic dropFlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:49:
[...]
Sorry, maar het is echt extreem naïef om dat te denken.
Halveert ongeveer de laadsnelheid. Ik gebruik het wel eens om geen laadpaalklever te lijken (gewenste percentage wordt dan bijv. bereikt rond 8 uur 's ochtends in plaats van midden in de nacht ergens...)Cardo schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:41:
"Hey Flow, bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt, maar deze discussie hoort niet in dit topic".Simply1337 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:31:
[...]
Hey we zitten in het VW ID topic. /mic drop
Volgens mij bedoelde hij meer dat we als ID eigenaren redelijk naïef zijn (pon, updates, etc.)FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:43:
[...]
"Hey Flow, bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt, maar deze discussie hoort niet in dit topic".
Ik denk dat je dat wilde zeggen, toch?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq