Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 194 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
sensor reageert op 8-10kg. een zware tas met een dikke winterjas op 1 punt triggerde soms mn gordel sensor -.-

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 21:52
Hallo allen,

Vandaag via mijn werkgever een ID3 PRO in gebruik genomen maar ik merk op dat ik niet de mogelijkheid heb om ACC in te schakelen. Kan het zijn dat het op dit model niet ingebouwd zit? Of zit er in het menu nog een optie die ik aan moet zetten? Mocht dit niet zo zijn zou dit dan eventueel zelf via bv OBDEleven geactiveerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jeroentjeh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:18:
Hallo allen,

Vandaag via mijn werkgever een ID3 PRO in gebruik genomen maar ik merk op dat ik niet de mogelijkheid heb om ACC in te schakelen. Kan het zijn dat het op dit model niet ingebouwd zit? Of zit er in het menu nog een optie die ik aan moet zetten? Mocht dit niet zo zijn zou dit dan eventueel zelf via bv OBDEleven geactiveerd kunnen worden?
Standaard op de Pro
[..]
Adaptive Cruise Control
bron: https://www.volkswagen.nl...gclsrc=aw.ds#uitvoeringen

Lijkt me dus wel aanwezig te moeten zijn.
Licht het knopje van de ACC ook niet op als je aan het rijden bent? (op het stuur zou dat knopje namelijk moet oplichten)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
DonJunior schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:23:
[...]

[...]

bron: https://www.volkswagen.nl...gclsrc=aw.ds#uitvoeringen

Lijkt me dus wel aanwezig te moeten zijn.
Licht het knopje van de ACC ook niet op als je aan het rijden bent? (op het stuur zou dat knopje namelijk moet oplichten)
Lampje licht niet op.. Merkte wel dat dat de speed limiter werkte maar zodra ik een mode wil selecteren dan geeft hij iets aan in de trent van mode not available..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Heb je een melding gehad dat front assist niet beschikbaar is? Zit er vuil voor sensors / camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:14
Hallo allen,

Volgens mij was dit niet standaard op een aantal modellen die in het buitenland beschikbaar waren, is jouw auto geïmporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
Stockbaard schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:19:
[...]

Volgens mij was dit niet standaard op een aantal modellen die in het buitenland beschikbaar waren, is jouw auto geïmporteerd?
Ja hij is 'helaas' geïmporteerd vanuit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hallo allen,

Als ACC niet werkt, zal VW de benodigde radar sensoren daarvoor ook wel niet gemonteerd hebben
(scheelt weer een paar honderd euro).
Verwacht daarom niet dat de optie simpelweg via OBD11 in te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51
Maar was er laatst ook niet iemand bij wie het niet werkte, en de dealer ontdekte dat het per ongeluk softwarematig nog niet was geactiveerd? Ik weet alleen niet zeker of dat om ACC ging.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hallo allen,

Als je geen acc hebt, dan heb je de knopjes ook niet op het stuur. Als je het probeert te activeren, krijg je dan een melding?

Aan de linkerkant van het stuur zit in het midden een knopje om de afstand tussen jou en de voorganger aan te passen. Ook bij de instellingen heb je allerlei instellingen mbt acc. Als die niet in het menu zitten, dan heb je sowieso geen acc.

In mijn Skoda superb had ik geen acc en dat knopje ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rObbxVOWKGy3XvR10DcyNiJoYS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iVHOiRBvxsBUVIf92r7Aldv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
Hi,

Las in een ander merk EV topic dat Tesla snelladers icm andere merken niet altijd werken en/of kabels aan de korte kant zijn.

Zijn er hier al ervaringen met Tesla snelladers icm ID.4 ?

Thanks

Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:47
goldenace007 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:02:
Hi,

Las in een ander merk EV topic dat Tesla snelladers icm andere merken niet altijd werken en/of kabels aan de korte kant zijn.

Thanks

Ronald
Skoda Enyaq hier (ook MEB platform) en tot nu toe altijd kunnen laden bij Tesla. Kabel is aan de korte kant, maar verder werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 13:43
goldenace007 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:02:
Hi,

Thanks

Ronald
Wel i.c.m. ID.3 Pro, dat werkt prima, al moet je wel goed dichtbij parkeren. En oh ja, de "geïnteresseerde" blikken van Tesla rijders aanzien als ze eindelijk door hebben dat je auto geen Tesla is en de laadpoort aan de andere kant zit, en dat ... drumroll.... je dus 2 plaatsen blokkeert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
Techno schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:32:
[...]

Wel i.c.m. ID.3 Pro, dat werkt prima, al moet je wel goed dichtbij parkeren. En oh ja, de "geïnteresseerde" blikken van Tesla rijders aanzien als ze eindelijk door hebben dat je auto geen Tesla is en de laadpoort aan de andere kant zit, en dat ... drumroll.... je dus 2 plaatsen blokkeert >:)
Daar hebben ze blijkbaar dan niet over nagedacht bij Tesla :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:31

Freakie1NL

Grote Baas

goldenace007 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:12:
[...]

Of @Techno kan niet rijden?
Want heb zelf meerder malen snelladen gedaan bij Tesla Meerkerk, kan daar gewoon prima in een vak zonder iets voor een andere auto te blokkeren. ID3.1st Plus

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 13:43
Freakie1NL schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:19:
[...]

Of @Techno kan niet rijden?
Want heb zelf meerder malen snelladen gedaan bij Tesla Meerkerk, kan daar gewoon prima in een vak zonder iets voor een andere auto te blokkeren. ID3.1st Plus
Zou best kunnen dat ik niet kan rijden :+
Maar lukt dat ook bij vakken die niet aan de rand liggen? Want bij betreffende Tesla Supercharger de Cantharel blokkeerde ik toch echt het vak rechts naast me (gezien vanuit de auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
goldenace007 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:12:
[...]

Voor een Tesla is de kabel lang genoeg en zit de laadpoort aan de juiste kant voor de Tesla snellader. Ze hebben pas sinds kort de snelladers openbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Vraagje tussendoor, zijn er rijders hier die een granny charger hebben aangeschaft en zo ja welke?
Ik zat zelf naar deze te kijken voor noodsituaties.

https://evplug.eu/product...ko?variant=42326543302909

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@TWFpa2Vs Ik heb toevallig twee weken geleden op Marktplaats een tweedehands VW thuislader op de kop getikt. Gewoon omdat ik er eentje als backup achter de hand wilde hebben mocht ik ergens komen (vakantie) waar ik niet aan de paal kan. Was ik voor 135 euro klaar. Zo vaak ga je dat ding toch niet gebruiken lijkt me? Dan is die van EVplug wel erg prijzig

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:23:
@TWFpa2Vs Ik heb toevallig twee weken geleden op Marktplaats een tweedehands VW thuislader op de kop getikt. Gewoon omdat ik er eentje als backup achter de hand wilde hebben mocht ik ergens komen (vakantie) waar ik niet aan de paal kan. Was ik voor 135 euro klaar. Zo vaak ga je dat ding toch niet gebruiken lijkt me? Dan is die van EVplug wel erg prijzig
Dat is idd een knappe prijs, hoe lang ik de kabel van die orginele, de 10 meter van deze sprak mij wel aan 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM1966
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-03 17:55

RM1966

ID.4 1st 77kWh

DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:23:
Via AliExpress, geleverd vanuit Polen.
€. 158,74. Bol.com €. 229,00
Al een jaar in gebruik (ID.4)
Ideaal voor thuis, camping en onvoorziene situaties.

€ 158,74
31% Off | Mennekes Ev Charger Type 2 Voor Elektrische Auto Schuko 5 Meter Ev Oplaadkabel Draagbare Oplader 8A/10A/13A/16A Verstelbare
https://a.aliexpress.com/_uZMkbv

RM ID.4 1st 77kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@TWFpa2Vs Volgens mij iets van 5 of 6 meter.
Wat extra vrijheid is inderdaad wel lekker maar niets wat een degelijke verlengkabel niet aankan lijkt me?

Als je kijkt op die evplug site die jij linkt betaal je voor een 6 meter variant: 239 euro.
https://evplug.eu/product...ko?variant=42326543270141
Voor een 10 meter variant ben je 269 kwijt.
Dan betaal je dus voor 4 meter extra kabel: 30 euro
Terwijl op diezelfde site een verlengkabel staat van 10 meter voor 28 euro. (iets verder naar beneden scrollen in bovenstaande link)
Dan heb je dus voor minder geld, meer bereik met je kabel ;)

Ga je dan ook nog eens op zoektocht op Marktplaats kun je volgens mij helemaal veel goedkoper uit.

Maar, sidenote, als je echt verwacht de grannycharger veelvuldig te gaan gebruiken dan zou ik juist weer niet voor een verlengkabel kiezen. Want dat is dan weer net teveel gedoe met twee kabels.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die lader op de EV plug site kan wel ook met 16A laden, de originele gaat niet hoger dan 10A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@ik222 Goed punt!
Voor mijn usecase niet relevant maar wellicht wel voor die van @TWFpa2Vs

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
RM1966 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:47:
[...]

Via AliExpress, geleverd vanuit Polen.
€. 158,74. Bol.com €. 229,00
Al een jaar in gebruik (ID.4)
Ideaal voor thuis, camping en onvoorziene situaties.

€ 158,74
31% Off | Mennekes Ev Charger Type 2 Voor Elektrische Auto Schuko 5 Meter Ev Oplaadkabel Draagbare Oplader 8A/10A/13A/16A Verstelbare
https://a.aliexpress.com/_uZMkbv
Twijfelde zelf om daar te kijken gezien de kwaliteitseisen toch nog wel eens wisselen en er toch veel spanning op staat 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:48:
@TWFpa2Vs Volgens mij iets van 5 of 6 meter.
Wat extra vrijheid is inderdaad wel lekker maar niets wat een degelijke verlengkabel niet aankan lijkt me?

Als je kijkt op die evplug site die jij linkt betaal je voor een 6 meter variant: 239 euro.
https://evplug.eu/product...ko?variant=42326543270141
Voor een 10 meter variant ben je 269 kwijt.
Dan betaal je dus voor 4 meter extra kabel: 30 euro
Terwijl op diezelfde site een verlengkabel staat van 10 meter voor 28 euro. (iets verder naar beneden scrollen in bovenstaande link)
Dan heb je dus voor minder geld, meer bereik met je kabel ;)

Ga je dan ook nog eens op zoektocht op Marktplaats kun je volgens mij helemaal veel goedkoper uit.

Maar, sidenote, als je echt verwacht de grannycharger veelvuldig te gaan gebruiken dan zou ik juist weer niet voor een verlengkabel kiezen. Want dat is dan weer net teveel gedoe met twee kabels.
Gaat mij idd om minder gedoe, 30 euro meer betalen om niet met nog een verlengsnoer te hannesen vind ik prima 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
TWFpa2Vs schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:01:
Vraagje tussendoor, zijn er rijders hier die een granny charger hebben aangeschaft en zo ja welke?
Ik zat zelf naar deze te kijken voor noodsituaties.

https://evplug.eu/product...ko?variant=42326543302909
Ik vind het idee van de Granny charger bij je hebben prettig. Je kunt altijd in noodgeval toch laden. En op vakantie werkt het ook prima.

Zo was er in ons dorp dit jaar met de wintersport geen openbaar laadstation. Ik vroeg bij de receptie of ik ergens kon laden, en die kwamen toen met een verlengsnoer aanzetten. Mag je gewoon dat verlengsnoer in een stopcontact van je huisje steken en uitrollen naar de auto. Gaat wel heel langzaam met laden, maar als hij er de hele nacht aan ligt komt er toch flink wat bereik bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

VWID4 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:55:
[...]

Ik vind het idee van de Granny charger bij je hebben prettig. Je kunt altijd in noodgeval toch laden. En op vakantie werkt het ook prima.

Zo was er in ons dorp dit jaar met de wintersport geen openbaar laadstation. Ik vroeg bij de receptie of ik ergens kon laden, en die kwamen toen met een verlengsnoer aanzetten. Mag je gewoon dat verlengsnoer in een stopcontact van je huisje steken en uitrollen naar de auto. Gaat wel heel langzaam met laden, maar als hij er de hele nacht aan ligt komt er toch flink wat bereik bij.
Zeker waar - gewoon een must en super praktisch voor bijwijze van uitzondering (en dan vaak inderdaad nog "gratis" ook).

Ik heb zelf de standaard VW lader, die werkt prima (op diverse merken getest). Als ik er echter een los zou moeten kopen zou ik voor deze gaan; https://evplug.eu/product...et-lcd-type-2-naar-schuko

Bij die lader kan je zelf ook instellen met hoeveel Ampere die laadt - op deze manier kan je bij minder bedeelde stopcontacten (bijvoorbeeld camping - of met lang verlengsnoer) nóg trager laden. Op die manier ben je nog zekerder dat je kan terugvallen op de reguliere stopcontacten.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Flappiewappie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:17:
[...]

Zeker waar - gewoon een must en super praktisch voor bijwijze van uitzondering (en dan vaak inderdaad nog "gratis" ook).

Ik heb zelf de standaard VW lader, die werkt prima (op diverse merken getest). Als ik er echter een los zou moeten kopen zou ik voor deze gaan; https://evplug.eu/product...et-lcd-type-2-naar-schuko

Bij die lader kan je zelf ook instellen met hoeveel Ampere die laadt - op deze manier kan je bij minder bedeelde stopcontacten (bijvoorbeeld camping - of met lang verlengsnoer) nóg trager laden. Op die manier ben je nog zekerder dat je kan terugvallen op de reguliere stopcontacten.
Ik heb zelf een hyundai lader voor mijn VW die ook prima werkt. Staan vaak ook wel voor rond de 100 euro op marktplaats. Helaas is het steeds vaker verboden om auto's te laden bij vakantiehuisjes. In de voorwaarden van roompot staat dat al, maar ook in de mail die ik deze week kreeg over het huisje in denemarken waar we volgende week heen gaan.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
AndereKoekoek schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:22:
[...]

Als je geen acc hebt, dan heb je de knopjes ook niet op het stuur. Als je het probeert te activeren, krijg je dan een melding?

Aan de linkerkant van het stuur zit in het midden een knopje om de afstand tussen jou en de voorganger aan te passen. Ook bij de instellingen heb je allerlei instellingen mbt acc. Als die niet in het menu zitten, dan heb je sowieso geen acc.

In mijn Skoda superb had ik geen acc en dat knopje ook niet.

[Afbeelding]
Knop zit wel op het stuur maar is niet verlicht. Als ik op mode klik heb ik alleen de speed limiter optie. Auto heeft wel front assist maar wellicht dat dat via de parkeersensoren werkt en idd niet middels een radar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:40
jeroentjeh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:27:
[...]

Knop zit wel op het stuur maar is niet verlicht. Als ik op mode klik heb ik alleen de speed limiter optie. Auto heeft wel front assist maar wellicht dat dat via de parkeersensoren werkt en idd niet middels een radar?
Fototje van de voorkant misschien? Weet wel niet zeker of hij er anders uitziet zonder radar, maar bij andere auto's kan je het altijd gemakkelijk zien als hij geen radar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Als ik een nieuwe Granny charger ging kopen nam ik er een die ook krachtstroom aan kon (380)

BV deze: https://evme.nl/products/mobiel-laadstation-11kw

[ Voor 24% gewijzigd door N0EL op 29-04-2022 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@N0EL Want? Dan ben je meteen meer dan 100 euro extra kwijt, voor iets wat je (als het goed is) amper gaat gebruiken??

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

jeroentjeh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:27:
[...]

Mijn superb had ook een radar met front assist, maar geen acc uiteindelijk. Gewoon normale acc.
Retrofit was voor die auto 1200 euro.

Om zeker te weten of je wel of geen acc hebt moet je echt kijken in de setup optie in het menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlLO36Jq85p5iLOhILrGHCz66to=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R6Zc6MPZ73N7VCrOAs1Jlmxz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
Annun schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:06:
[...]

Fototje van de voorkant misschien? Weet wel niet zeker of hij er anders uitziet zonder radar, maar bij andere auto's kan je het altijd gemakkelijk zien als hij geen radar heeft.
Ik zie dat de sensor op deze pagina de: Adaptive cruise control unit - J428 heet. Zo maar even kijken of dat makkelijk onder de 'motor' kap te zien is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
laden bij tesla suc? bandbreedte over de lijn rijden en ongemakelijk dichtbij de lader staan en je kunt gerust laden.je zit 95% van gevallen toch 2 laders te blocken

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:12:
@N0EL Want? Dan ben je meteen meer dan 100 euro extra kwijt, voor iets wat je (als het goed is) amper gaat gebruiken??
Deze sterkstroom aansluitingen zie je vaak in de garages van hotels / pensions in Oostenrijk en Italië, en je kan er dan vrij snel mee laden.
Voor mij zeker 100 euro meer waard

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:55
Gisteren eindelijk de auto opgehaald. De eerste keer dat ik deze kleuren combinatie in het echt gezien heb. Ik ben er heel tevreden over.

Alleen de 360 graden overview werkt (nog) niet. Geen beeld van geen van de camera’s. Hoop dat die het zo weer automagisch werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqUPWVIug58ZyJJ_uqJqxT_0e70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhOnWIqVI2ZHX3JK9OhbHLyp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkBDtXYnMqcjDqKv457hwfA-GSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czWaj19C0BgPgpIGXxlvaiLf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkKelES0XtBQmu0HHezpHAZx_aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCRhDNozEbKEiMzKxHPAsyG2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gcxQi9G75MPPmzPlm75VTfXT3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N624zIrdHBy4sarZrIcUss0e.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Gefeliciteerd, mooie wagen.
Software 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
Nee, staat nog 2.3. Heb helaas ook niet de extra's zoals de extra zij parkeer sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ronvgs schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:27:
Gefeliciteerd, mooie wagen.
Software 3.0?
Pas vanaf de id.5 wordt 3.0 standaard geleverd volgens mij.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Idd mooie wagen, kleur staat hem goed 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9tx1mJWqtXyCPAIJ32qJdfr3uE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5WE9fGemdBLUi7sEK4WmG2B.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 3.0 er op staan sinds vanmorgen. Moet zeggen dat het aardig scheelt in het bereik. Met 100% lading kom ik zo boven de 1000km uit.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
AkroBatik schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:10:
[...]

Pas vanaf de id.5 wordt 3.0 standaard geleverd volgens mij.
Nee, ook nieuwe geproduceerde ID.3 en ID.4 auto's hebben nu standaard 3.0 en zijn voorzien van de extra zij sensoren. Alleen wat op dit moment uitgeleverd wordt zijn vrijwel allemaal nog modellen die al eerder (deels) geproduceerd zijn en nu afgemaakt, die hebben dus nog 2.3 en geen extra zij sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Jakkie takkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:23:
[Afbeelding]

Ik heb 3.0 er op staan sinds vanmorgen. Moet zeggen dat het aardig scheelt in het bereik. Met 100% lading kom ik zo boven de 1000km uit.
Proof or it didn’t happen :Y)
ik222 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:24:
[...]

Nee, ook nieuwe geproduceerde ID.3 en ID.4 auto's hebben nu standaard 3.0 en zijn voorzien van de extra zij sensoren. Alleen wat op dit moment uitgeleverd wordt zijn vrijwel allemaal nog modellen die al eerder (deels) geproduceerd zijn en nu afgemaakt, die hebben dus nog 2.3 en geen extra zij sensoren.
Bedoel inderdaad van wat er nu geleverd wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door AkroBatik op 30-04-2022 09:33 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AutisticPinguin
AutisticPinguin schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:25:
Gisteren eindelijk de auto opgehaald. De eerste keer dat ik deze kleuren combinatie in het echt gezien heb. Ik ben er heel tevreden over.

Alleen de 360 graden overview werkt (nog) niet. Geen beeld van geen van de camera’s. Hoop dat die het zo weer automagisch werkt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De 360 graden camera werkte vanmorgen ook nog niet. Na zekering 21 er een paar seconden uit gehaald te hebben werkt het nu weer naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
N0EL schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:06:
Als ik een nieuwe Granny charger ging kopen nam ik er een die ook krachtstroom aan kon (380)

BV deze: https://evme.nl/products/mobiel-laadstation-11kw
Verrekte handig. Slechts een 5 pins krachtstroom vaste aansluiting voor bijvoorbeeld op eigen terrein is dan een goedkoper alternatief voor een laadpaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 30-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gecko123 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:10:
[...]

Verrekte handig. Slechts een 5 pins krachtstroom vaste aansluiting voor bijvoorbeeld op eigen terrein is dan een goedkoper alternatief voor een laadpaal.
Nou idd! Of hier op de bouw aan een paddestoel :)

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• licensed
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
AutisticPinguin schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:25:
Ik heb precies dezelfde combi! Past wat mij betreft heel goed bij deze auto.

Helaas heb ik sinds vorige week problemen met het aandrijfsysteem. Tijdens bijna elke rit volgt er na enige tijd een serie van 3 meldingen. Over het aandrijfsysteem, de Travel Assist en een derde die ik nog niet heb kunnen lezen (melding is maar heel kort zichtbaar). Eerst leek het geen invloed te hebben op het rijgedrag van de auto, maar nu begint de auto te bokken bij het afremmen op de motor. Er lijkt echt iets mis, maar de dealer zegt doodleuk dat ik pas op 10 juni terecht kan 8)7

De auto: VW ID4 Pro, geleverd in de eerste week van januari 2022.

[ Voor 4% gewijzigd door licensed op 30-04-2022 11:05 . Reden: Type auto toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
[Afbeelding]

wtf.. hoe dan?
Als in 1: wat voor auto hebben we het over (zie topicstart algemene info (per post even vermelden welke auto we het over hebben.. da's wel zo handig voor iedereen)
en 2: Hoe kom je aan v3.0??

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:42
DonJunior schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:55:
[...]

wtf.. hoe dan?
Als in 1: wat voor auto hebben we het over (zie topicstart algemene info (per post even vermelden welke auto we het over hebben.. da's wel zo handig voor iedereen)
Trap er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
[...]

wtf.. hoe dan?
Geintje 😂

Maar ik was we verbaasd. Zag dit echt in de app. Helaas bleef er maar een fractie van de range over toen ik instapte 🤨.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gecko123 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:10:
[...]

Indd wel het overwegen waard dit :)

Zou ook mooi zijn als ie aan de muur bevestigd kan worden (ivm beetje antidiefstalbeveiliging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

wtf.. hoe dan?
Ben jij altijd zo goedgelovig? 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:09
ID4.1 verbruikcijfers https://www.autoweek.nl/v.../volkswagen-id4-1st-2020/

een keertje de pagina refreshen dan zie je het verbruik per maand.

[ Voor 29% gewijzigd door densterdad2 op 30-04-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Je doet het beter dan ik :) Ik zat op 726km met 81% :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
FlowDesign schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:20:
[...]

Ben jij altijd zo goedgelovig? 😂
@Jakkie takkie hahaha fucker!

@FlowDesign Meer wishful thinking.. wellicht

*sowieso

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
We zijn gister terug gekomen uit Zuid-Frankrijk (Buis-les-Baronnies) van een weekje rotsklimmen. Hierbij een klein verslag. 

We hebben met twee personen en de auto vol met kampeer en klimspullen gereden in mijn ID.3 1st basic.
Wat een lekkere reis auto is het toch die ID.3, maar het was wel een flinke uitdaging. Het aantal snelladers in Frankrijk op de autoroute du soleil is nog erg beperkt. Daarnaast is de navigatie van de auto totaal onbruikbaar. Deze is bang om onder de 20% te komen en dan switched hij de geplande lader naar een ander waarbij ook langzame laders ingepland worden. Dus vooral op google maps gereden met steeds de volgende lader ingevoerd als volgende punt. 

De heenreis:
We zijn met 100% vertrokken uit Groesbeek en al eerste gestopt bij Ionity vliegveld Luik om door te rijden naar Yvoir in België en daar nog anderhalve dag te klimmen voor we naar zuid-Frankrijk door gaan. In Profondeville bij een hotel de auto vol mogen laden, zodat we voor de klaar waren voor de lange reis naar het zuiden. Op zondag ochtend vroeg vertrokken en als eerste stop de beruchte Ionity bij Metz. Hier aangekomen met ~5% en 100 rijden. Dat op en neer in de ardennen is funest voor de range. We waren vroeg, dus de grote parkeerplaats was nog verlaten we we stonden alleen. Een van de vier palen had er geen zin in en gaf maar 38 kW. Gelukkig deed die er naast het wel op 100 kW. 

De volgende uitdaging was het stuk tot de volgende Ionity boven Dijon. ~210km. Je gaat hier ook weer flink op en neer. We kwamen ook hier weer met 100 rijden en ~5% aan en hadden wel ff stress, want bijna de laadpaal voorbij gereden door een doolhof op deze parkeerplaats en zo zaten we bijna weer op de snelweg... Gelukkig net niet ;)

Onderweg begon het natuurlijk steeds drukker te worden en bij de volgende boven Lyon moest we heel even wachten. Lyon was natuurlijk weer een ramp kwa drukte. Als laatste onder Lyon nog geladen bij Ionity Saint-Rambert. Uiteindelijk een uur of 12 gedaan over 900 km. waarvan 2,5 uur laden.

Ter plekke:
De auto in Buis-les Baronnies vol kunnen gooien aan een 11kW lader waarbij de stekker er heel moeilijk in ging. De auto tijdens de week weinig gebruikt dus verder niet hoeven laden.

De terugreis:
Na een heerlijke week klimmen met ~90% vertrokken en bij de eerste Ionity na ~80km tijdens een ontbijtje de auto aan de lader gehangen bij Ionity (Montelimar). Daarna door naar Ionity Drace boven Lyon. Tot hier ging alles soepel. Het volgende stuk was 208 km, dus we dachten met 40 km extra het makkelijk te kunnen halen als we 120 reden. Dit bleek niet het geval. Doordat dit stuk vooral berg op gaat, moesten we op met nog 20 km te gaan 90 gaan rijden om de lader te halen. uiteindelijk met 2% de Ionity boven Dijon gehaald. Hier de auto goed vol gegooid (95%) voor we weer naar Metz zouden rijden.

Ondertussen kom je steeds dezelfde mensen tegen en hier vertelde iemand al dat bij Metz het druk kon zijn, hadden we ons dus helemaal niet gerealiseerd... 

Bij Metz was het nu inderdaad heel druk en alle palen waren bezet. Gelukkig gingen al vrijsnel twee autos weg en konden we gaan laden. En al snel stonden er 5 auto's te wachten na ons. Vanaf Metz had ik besloten om via Trier in Duitsland te rijden. Voor ons niet heel veel om. met nog een korte stop bij Ionity Eiffel Ost, waar niks te doen was, en een Shell recharge bij Bergheim waren we na 14,5 uur thuis waarvan 3,5 uur laden en gelukkig zonder files. Het verbruik lag rond de 20kWh/100km

De ervaring:
De ID.3 is een erg lekker reis auto. Stil, trekt vlot op en komt de heuvels erg goed over. Maar wat erg tegenviel was het bereik van de auto en we hebben hele grote stukken 100 moeten rijden om de volgende lader te kunnen halen. 130 was niet te doen, want dat vreet je range in no time op. We hebben het grootste gedeelte 120 gereden. Vooral de ardennen en de vogezen door, dus veel op en neer rijden, kost veel range. met 85% vertrekken voor een stuk van 208km en het met 2% halen... Voor echt lange afstanden is dat dus echt een groot probleem, want het kost je zoveel extra tijd doordat je niet 130 kan rijden.

Metz zou ik mijden tijdens drukke dagen. Er staan daar al wel 2 extra palen klaar, maar nog niet aan. Ook lijkt het er op dat er van een ander netwerk palen komen. Het stuk tussen Metz en Dijon is een uitdaging met alleen een paar 50kW palen al zit bij in de buurt Nancy wel een tesla supercharger waar je als niet-Tesla terecht kan.

Je ziet onderweg wel veel werkzaamheden bij tankstations, dus het lijkt erop dat er wel laadpalen aan gelegd worden, maar als je in het hoogseizoen naar zuid frankrijk wil met een EV, maak je borst maar nat voor veel wachten, want 4 Ionity palen bij elke laadstop is wel erg weinig...

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
t2faag schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
De ervaring:
De ID.3 is een erg lekker reis auto. Stil, trekt vlot op en komt de heuvels erg goed over. Maar wat erg tegenviel was het bereik van de auto en we hebben hele grote stukken 100 moeten rijden om de volgende lader te kunnen halen. 130 was niet te doen, want dat vreet je range in no time op. We hebben het grootste gedeelte 120 gereden. Vooral de ardennen en de vogezen door, dus veel op en neer rijden, kost veel range. met 85% vertrekken voor een stuk van 208km en het met 2% halen... Voor echt lange afstanden is dat dus echt een groot probleem, want het kost je zoveel extra tijd doordat je niet 130 kan rijden.
...
Met hoeveel personen en hoeveel bagage reden jullie?

Afgelopen maart naar Oostenrijk geweest met vermoedelijk lagere temperaturen, 3 volwassen en volledig volgepakt, reden we ook meestal 120 kmh en haalden we ook wel zo'n 200 km snelweg.

Het verbruik bij 120 kmh of harder is indd helaas wat hoog. Maar ik moet zeggen dat ik het alsnog wel goed te doen vond voor een rit in de winter. Op 1.000 km waren we zo'n 12,5 uur onderweg inclusief stops, ongeveer 2,5 uur langer dan met een brandstofauto (1 uur per 100 km gemiddeld inclusief stops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enieuwlaar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:03
We zijn gister terug gekomen uit Zuid-Frankrijk (Buis-les-Baronnies) van een weekje rotsklimmen. Hierbij een klein verslag. 

We hebben met twee personen en de auto vol met kampeer en klimspullen gereden in mijn ID.3 1st basic.
Wat een lekkere reis auto is het toch die ID.3, maar het was wel een flinke uitdaging. Het aantal snelladers in Frankrijk op de autoroute du soleil is nog erg beperkt. Daarnaast is de navigatie van de auto totaal onbruikbaar. Deze is bang om onder de 20% te komen en dan switched hij de geplande lader naar een ander waarbij ook langzame laders ingepland worden. Dus vooral op google maps gereden met steeds de volgende lader ingevoerd als volgende punt. 

De heenreis:
We zijn met 100% vertrokken uit Groesbeek en al eerste gestopt bij Ionity vliegveld Luik om door te rijden naar Yvoir in België en daar nog anderhalve dag te klimmen voor we naar zuid-Frankrijk door gaan. In Profondeville bij een hotel de auto vol mogen laden, zodat we voor de klaar waren voor de lange reis naar het zuiden. Op zondag ochtend vroeg vertrokken en als eerste stop de beruchte Ionity bij Metz. Hier aangekomen met ~5% en 100 rijden. Dat op en neer in de ardennen is funest voor de range. We waren vroeg, dus de grote parkeerplaats was nog verlaten we we stonden alleen. Een van de vier palen had er geen zin in en gaf maar 38 kW. Gelukkig deed die er naast het wel op 100 kW. 

De volgende uitdaging was het stuk tot de volgende Ionity boven Dijon. ~210km. Je gaat hier ook weer flink op en neer. We kwamen ook hier weer met 100 rijden en ~5% aan en hadden wel ff stress, want bijna de laadpaal voorbij gereden door een doolhof op deze parkeerplaats en zo zaten we bijna weer op de snelweg... Gelukkig net niet ;)

Onderweg begon het natuurlijk steeds drukker te worden en bij de volgende boven Lyon moest we heel even wachten. Lyon was natuurlijk weer een ramp kwa drukte. Als laatste onder Lyon nog geladen bij Ionity Saint-Rambert. Uiteindelijk een uur of 12 gedaan over 900 km. waarvan 2,5 uur laden.

Ter plekke:
De auto in Buis-les Baronnies vol kunnen gooien aan een 11kW lader waarbij de stekker er heel moeilijk in ging. De auto tijdens de week weinig gebruikt dus verder niet hoeven laden.

De terugreis:
Na een heerlijke week klimmen met ~90% vertrokken en bij de eerste Ionity na ~80km tijdens een ontbijtje de auto aan de lader gehangen bij Ionity (Montelimar). Daarna door naar Ionity Drace boven Lyon. Tot hier ging alles soepel. Het volgende stuk was 208 km, dus we dachten met 40 km extra het makkelijk te kunnen halen als we 120 reden. Dit bleek niet het geval. Doordat dit stuk vooral berg op gaat, moesten we op met nog 20 km te gaan 90 gaan rijden om de lader te halen. uiteindelijk met 2% de Ionity boven Dijon gehaald. Hier de auto goed vol gegooid (95%) voor we weer naar Metz zouden rijden.

Ondertussen kom je steeds dezelfde mensen tegen en hier vertelde iemand al dat bij Metz het druk kon zijn, hadden we ons dus helemaal niet gerealiseerd... 

Bij Metz was het nu inderdaad heel druk en alle palen waren bezet. Gelukkig gingen al vrijsnel twee autos weg en konden we gaan laden. En al snel stonden er 5 auto's te wachten na ons. Vanaf Metz had ik besloten om via Trier in Duitsland te rijden. Voor ons niet heel veel om. met nog een korte stop bij Ionity Eiffel Ost, waar niks te doen was, en een Shell recharge bij Bergheim waren we na 14,5 uur thuis waarvan 3,5 uur laden en gelukkig zonder files. Het verbruik lag rond de 20kWh/100km

De ervaring:

Metz zou ik mijden tijdens drukke dagen. Er staan daar al wel 2 extra palen klaar, maar nog niet aan. Ook lijkt het er op dat er van een ander netwerk palen komen. Het stuk tussen Metz en Dijon is een uitdaging met alleen een paar 50kW palen al zit bij in de buurt Nancy wel een tesla supercharger waar je als niet-Tesla terecht kan.

Je ziet onderweg wel veel werkzaamheden bij tankstations, dus het lijkt erop dat er wel laadpalen aan gelegd worden, maar als je in het hoogseizoen naar zuid frankrijk wil met een EV, maak je borst maar nat voor veel wachten, want 4 Ionity palen bij elke laadstop is wel erg weinig...
Bedankt voor deze bespreking. Ik ben een reis naar Zuid-Frankrijk aan het voorbereiden (half mei tot eind juni). Met onze ID.3 Pro S (33% meer batterijcapaciteit) hoop ik dit met minder stress te kunnen doen.
Vraag: wat is terugziend een comfortabele snelheid op de peages als je ook een beetje rekening wilt houden met het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
FlowDesign schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Met hoeveel personen en hoeveel bagage reden jullie?
We waren met zijn tweeën en de auto vol met de achterbank plat. Kon nog wel via de spiegel naar achter kijken en door de zijramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
enieuwlaar schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Vraag: wat is terugziend een comfortabele snelheid op de peages als je ook een beetje rekening wilt houden met het verbruik?
120 is wel minimum kwa comfort vonden wij op de peage. 100 voelt echt heel traag. Maar eigenlijk wil je gewoon 130-135 rijden. bij ons was het dan ook gewoon echt heel rustig op de peage.

Maar als je 77kWh accu hebt, heb je al mee speling om beetje door te kunnen rijden denk ik zo.

Wij hebben 6x moeten stoppen. Had misschien 1x minder gekund, maar vond het wel veel.

Van te voren goed plannen helpt zeker. Ben erg benieuwd hoe 3.0 de navigatie gaat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

t2faag schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:39:
[...]

120 is wel minimum kwa comfort vonden wij op de peage. 100 voelt echt heel traag. Maar eigenlijk wil je gewoon 130-135 rijden. bij ons was het dan ook gewoon echt heel rustig op de peage.

Maar als je 77kWh accu hebt, heb je al mee speling om beetje door te kunnen rijden denk ik zo.

Wij hebben 6x moeten stoppen. Had misschien 1x minder gekund, maar vond het wel veel.

Van te voren goed plannen helpt zeker. Ben erg benieuwd hoe 3.0 de navigatie gaat verbeteren.
Waarom niet gewoon ABRP gebruikt? Want die Navi gaat met 3.0 echt niet significant beter worden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
De interface van ABRP is wel nog wat spartaans en verre van ideal op CarPlay. Weet niet hoe het op Android is?

Sygic heeft ook een EV modus zag ik zijn er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie

De heenreis:

Ter plekke:

De terugreis:

De ervaring:

Erg leuk om te lezen dit! Je krijgt bijna zelf zin om in de auto te springen 8) .
Wat waren de buitentemperaturen, had je het idee dat het wat hoge verbruik met name door de snelheid komt of ook door de batterijverwarming?

Hoe doen jullie dat eigenlijk met de betaling voor het laden onderweg? Hier in NL hoef ik eigenlijk nooit elders te laden (1x tot nog toe) en heb ik daarvoor een laadpas van de ANWB waar geen abonnementskosten aan vast zitten. Als ik naar het buitenland ga zal ik daar niet overal mee kunnen laden. Ik kwam vorig jaar in Italie een ID3 rijder tegen die maar liefst 8 verschillende laadpassen bij zich had. Dat komt mij toch wat omslachtig voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
t2faag schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Als je door iets langzamer te rijden een veel lager verbruik kunt realiseren en een laadsessie kunt overslaan kan dat volgens mij alsnog interessant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
enieuwlaar schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor deze bespreking. Ik ben een reis naar Zuid-Frankrijk aan het voorbereiden (half mei tot eind juni). Met onze ID.3 Pro S (33% meer batterijcapaciteit) hoop ik dit met minder stress te kunnen doen.
Het grote voordeel is mogelijk 1 stop minder maar vooral de hogere laadsnelheid ivm grotere accu. Als je snellaadsnelheid dan ook 33% hoger is dan zal dit erg helpen.

Hogere laadsnelheid geeft meer af te leggen kilometers per uur bij een lange trip. Wil je zsm naar a naar b dan voor optimaal laden zul je in de praktijk ook een 77 kWh accu naar hetzelfde percentage leegrijden. TeslaBjorn komt in zijn test uiteindelijk volgens mij slechts 25 á 30 minuten sneller (10.20u ipv 10.45u) op een trip van 1000 km.

[ Voor 21% gewijzigd door Gecko123 op 03-05-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Laatst online: 00:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05tCYNYajKNgX-GywwClKjemZL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUsZdvKQYIlaTSQhqUpDieVi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de wegklapbare trekhaak die onder mijn ID4 is gemonteerd.
Weet iemand wat voor verloopstekker nodig is naar een 7-polige stekker?
Ik heb zo'n adapter die je op de 13-polige stekker aansluit met een schroefbeweging, maar die werkt niet met dit type 13-polige aansluiting samen dat op de ID4 zit.
Zal vast een ander type DIN aansluiting zijn, maar daar ben ik geheel niet in thuis. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
De aansluiting van de 13-polige stekker is universeel. Anders zou de 13-polige stekker van een willekeurige aanhanger ook niet passen. Heb je wel de goede adapter want je hebt ze volgens mij ook andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartpl1
  • Laatst online: 00:05
Lekker suf van mij, de bajonetaansluiting werkt wel.
Nog eens goed gekeken en geprobeerd. Ging alleen wat stroef omdat het nog 'nieuw' is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
Jakkie takkie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Wat waren de buitentemperaturen, had je het idee dat het wat hoge verbruik met name door de snelheid komt of ook door de batterijverwarming?
Gister was het 15C ongeveer, dus denk dat dat wel mee valt. merkte vooral het hoge gebruik door het omhoog rijden. De vogezen over en de ardennen door. EN echt boven de 120 ging het hard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2faag
[...]

Hoe doen jullie dat eigenlijk met de betaling voor het laden onderweg?
Ik heb de shell recharge pas zonder abbo, werkt tot nu toe bijna overal. Ergens in Zwitserland werkte de pas om een of andere reden niet, maar daar kon ik app van die paal downloaden en zo laden. Maar meestal staat er ook een QR code op de paal en kun je zo betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door t2faag op 01-05-2022 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]
Hoe doen jullie dat eigenlijk met de betaling voor het laden onderweg? Hier in NL hoef ik eigenlijk nooit elders te laden (1x tot nog toe) en heb ik daarvoor een laadpas van de ANWB waar geen abonnementskosten aan vast zitten. Als ik naar het buitenland ga zal ik daar niet overal mee kunnen laden. Ik kwam vorig jaar in Italie een ID3 rijder tegen die maar liefst 8 verschillende laadpassen bij zich had. Dat komt mij toch wat omslachtig voor....
Ik heb deze 3 passen:

VW WeCharge voor ionity
Shell recharge
Maingau

Voor Frankrijk wordt vaak de Kiwipas geadviseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 01-05-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:27
FlowDesign schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb deze 3 passen:

VW WeCharge voor ionity
Shell recharge
Maingau

Voor Frankrijk wordt vaak de Kiwipas geadviseerd.
Ik heb deze:
- MTC New Motion (lease)
- Plugsurfing tag
- Freshmile tag
- KihWi pas
- Skoda (want Enyaq) Powerpass (gepland qua aanschaf)

Allemaal prepaid of gekoppeld aan creditcard. Powerpass zal het gratis abonnement worden (zonder korting bij Ionity helaas per 1 april)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
ik heb zelf de shell en e-flux pas aangevraagd maar beide helaas aan een iban moeten koppelen ipv cc. Beide zonder abonnement want zal primair thuis laden.

[ Voor 21% gewijzigd door TWFpa2Vs op 01-05-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

TWFpa2Vs schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:02:
ik heb zelf de shell en e-flux pas aangevraagd maar beide helaas aan een iban moeten koppelen ipv cc. Beide zonder abonnement want zal primair thuis laden.
Volgens mij heb ik dat wel
Heb eerst de app gedownload dan
Bestel je laadpas Ga in het menu naar ‘Account’, kies ‘Laadpassen’ en dan ‘Bestel een nieuwe laadpas’.

Zodra je de laadpas hebt ontvangen, activeer je de pas via de app door een betaalrekening te koppelen. Hierna kun je direct beginnen met opladen.
https://shellrecharge.com...-laden/shell-recharge-app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]
Ik heb een MultiTankcard laadpas Europa via mijn werkgever waarmee ik tot op heden overal kan laden. Ben tot op heden daarmee in Nederland, Duitsland en Oostenrijk op diverse plaatsen geweest. Zowel snelladers als reguliere AC palen werken ook in Duitsland en Oostenrijk altijd met dat ding.

Daarnaast heb ik voor de zekerheid als backup drie passen zonder abonnement aangevraagd:
- Shell Recharge
- Plugsurfing
- Maingau

Maar zoals gezegd tot op heden nooit gebruikt. Met een kaart met goede dekking zoals Shell Recharge of de MTC die ik heb kun je in Europa vrijwel overal laden dus in dat opzicht is het geen gedoe meer. Echter je bent dan vaak wel een stukje duurder uit dan met de goedkoopste opties per land / lader. Dus als je zelf de stroom moet betalen kan een aantal kaarten aanvragen wel de moeite waard zijn.

En als Tesla hun superchargers openstelt in het vakantieland naar keuze dan kan dat met een maand abbo ook een hele interessante optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
niki_lauda schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Volgens mij heb ik dat wel
Heb eerst de app gedownload dan
Bestel je laadpas Ga in het menu naar ‘Account’, kies ‘Laadpassen’ en dan ‘Bestel een nieuwe laadpas’.

Zodra je de laadpas hebt ontvangen, activeer je de pas via de app door een betaalrekening te koppelen. Hierna kun je direct beginnen met opladen.
https://shellrecharge.com...-laden/shell-recharge-app
Ja dat heb ik ook, maar had bij voorkeur een credit card gekoppeld maar dat is niet heel gebruikelijk merk ik bij de verschillende laadpassen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• J.W
  • Laatst online: 06-09 14:25

J.W

TWFpa2Vs schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:12:
De interface van ABRP is wel nog wat spartaans en verre van ideal op CarPlay. Weet niet hoe het op Android is?

Dit is er een om in de gaten te houden: Pump app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDZMZLrZYF-bP1jpkHw4VErXD9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYcuMBkKQiwngawVFNdYDwEn.jpg?f=fotoalbum_large

Carplay is nog beta, maar ziet er strak uit

[ Voor 37% gewijzigd door J.W op 02-05-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ik222 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Ik heb een MultiTankcard laadpas Europa via mijn werkgever waarmee ik tot op heden overal kan laden. Ben tot op heden daarmee in Nederland, Duitsland en Oostenrijk op diverse plaatsen geweest. Zowel snelladers als reguliere AC palen werken ook in Duitsland en Oostenrijk altijd met dat ding.

Daarnaast heb ik voor de zekerheid als backup drie passen zonder abonnement aangevraagd:
- Shell Recharge
- Plugsurfing
- Maingau

Maar zoals gezegd tot op heden nooit gebruikt. Met een kaart met goede dekking zoals Shell Recharge of de MTC die ik heb kun je in Europa vrijwel overal laden dus in dat opzicht is het geen gedoe meer. Echter je bent dan vaak wel een stukje duurder uit dan met de goedkoopste opties per land / lader. Dus als je zelf de stroom moet betalen kan een aantal kaarten aanvragen wel de moeite waard zijn.

En als Tesla hun superchargers openstelt in het vakantieland naar keuze dan kan dat met een maand abbo ook een hele interessante optie zijn.
Het hoort in het andere topic maar ik heb een travelcard vanuit mijn werkgever en die kan ik in principe ook overal gebruiken(ionity, shell, alego) maar je merkt als je van de gebaande paden gaat in Italië maar vooral Spanje en Portugal dat je eigenlijk alleen nog maar met apps wegkomt.

Een apart fenomeen, mijn winterbanden zijn stiller dan de zomerbanden. Nog nooit meegemaakt. Verder is de id3 weer heerlijk, helemaal nu de zomer eraan komt. Heb nu al zin in mijn trip naar Italië volgende maand(portugal,italie al 1x gedaan hiervoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
FJP84 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Ik heb deze:
- MTC New Motion (lease)
- Plugsurfing tag
- Freshmile tag
- KihWi pas
- Skoda (want Enyaq) Powerpass (gepland qua aanschaf)
Bij Plugsurfing moet je in sommige landen wel ff goed op de tarieven letten. Weet niet zeker of ze het al bijgesteld hebben, maar het kan soms erg duur zijn.
Allemaal prepaid of gekoppeld aan creditcard. Powerpass zal het gratis abonnement worden (zonder korting bij Ionity helaas per 1 april)
Is korting op het ionity abbo bij Skoda slechts 1 jaar? Ik krijg bij VW tot 3 jaar korting op WeCharge. Bij het gratis abbo betaal ik 55 cent per kWh bij ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
J.W schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Dit is er een om in de gaten te houden: Pump app

[Afbeelding]

Carplay is nog beta, maar ziet er strak uit
Hoe komt die app aan de gegevens van je auto? Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, voor een goede app heb ik ook we wat centjes over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Misschien handig om die discussie, hoe interessant ook, hier te doen -->

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ik ben echt benieuwd op welke termijn we eindelijk die 2.4 update krijgen en hoe lang het gaat duren qua planning. En vooral 3.0 brengt veel leuks.

[ Voor 32% gewijzigd door AMARONE op 02-05-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Jakkie takkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Hoe komt die app aan de gegevens van je auto? Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, voor een goede app heb ik ook we wat centjes over.
Chargemap misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
bartpl1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:36:
[Afbeelding]

Dit is de wegklapbare trekhaak die onder mijn ID4 is gemonteerd.
Weet iemand wat voor verloopstekker nodig is naar een 7-polige stekker?
Ik heb zo'n adapter die je op de 13-polige stekker aansluit met een schroefbeweging, maar die werkt niet met dit type 13-polige aansluiting samen dat op de ID4 zit.
Zal vast een ander type DIN aansluiting zijn, maar daar ben ik geheel niet in thuis. :?
mijn adapter met draaibeweging gaat er wel gewoon op hoor. effe zoeken maar het werkte probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
Een van de vier palen had er geen zin in en gaf maar 38 kW. Gelukkig deed die er naast het wel op 100 kW. 
Effe bellen met Ionity en ze rebooten de paal. Daarna werkt die zoals het hoort en laadt je gratis. Ionity heeft NL ondersteuning btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
AMARONE schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:03:

Ik ben echt benieuwd op welke termijn we eindelijk die 2.4 update krijgen en hoe lang het gaat duren qua planning. En vooral 3.0 brengt veel leuks.
Vorig jaar november aangekondigd. Als ze hetzelfde tempo als de 2.3 uitrol aanhouden zou ik ze nog een half jaartje geven voor je een uitnodiging krijgt voor een werkplaatsbezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:14
Jakkie takkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Je moet je auto koppelen, de app ontvangt de informatie van de auto/WeConnectID app. Weet niet of de app dan ook daar het verbuik vandaan haalt op basis van % en afgelegde km's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

TWFpa2Vs schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:12:
Heb Sygic even getest i.c.m. reisje naar Disney.
Hij stuurt me naar een 22kw lader en de totale reis duurt 10 uur en 45 minuten. :/

Volgens mij geen mogelijkheid om aan te geven dat je alleen laders wil van minimaal x kwh
Ah jawel ! Kunt een bereik opgeven van laadvermogens.

[ Voor 7% gewijzigd door AndereKoekoek op 02-05-2022 10:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 22:10
Zoals eerder beloofd de cijfers van mijn weekendtrip met de ID.4 Pro van de kop van Noord-Holland naar Parijs en terug.

Heen reis
  • Vertrek: Vrijdag 29-4-2022 06.30
  • Temperatuur vertrek : 7c
  • SoC vertrek : 100%
  • Hazeldonk Shell Recharge 58% -> 64% +4,62kWH - 10 minuten laden (even koffie halen) (€2.38)
  • Ionity Thieu 27% -> 91% +49.28kWH - 55 minuten laden (toilet, koffie en broodje) (€14,00)
  • Aankomst Indigo Parking Paris 25% -> 100% + 57.75kWH - slow AC charger 19 uur laden
  • Aankomst temperatuur: 19c
Terug reis
  • Vertrek 1-5-2022 13.30
  • Vertrek temperatuur: 17c
  • Soc vertrek: 100%
  • Total Energies Gent 20% -> 96% +58.52 kWH - 51 minuten laden (toilet, koffie broodje) (€34,25)
  • Aankomst SoC: 18%
  • Aankomst temperatuur: 8c
  • ACC stond ingesteld op 115 km/u.
  • 3 personen aan boord en weekend bagage
Cijfers:
Afstand: 1150km
V-gem: 88 km/u
Tijd: 13 uur 16 minuten
Verbruik: 18.2 kWh/100km

Al met al ben ik wel tevreden, geen laadpaalstress tov de wintersport en een stuk beter voorspelbare range dan tijdens de koude rit via noord-oost Frankrijk voor de wintersport. Dit geeft wel genoeg vertrouwen dat het tijdens de zomervakantie met een vouwwagen erachter te doen is om naar Zuid-Frankrijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
AMARONE schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:03:
Net even met de garage gebeld, want vond de range van de auto tijdens de frankrijk reis wel erg tegenvallen, maar uitlezen heeft geen zin. Ze zei: "ja, die range kan wel kloppen op de snelweg"

Ook meteen gevraagd of ze al iets weten over een terugroepactie en software update, maar helaas ze weten net zoveel als ons. Dus dat zal wel ergens on 2023 worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Thrillseeka- schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:16:
Zoals eerder beloofd de cijfers van mijn weekendtrip met de ID.4 Pro van de kop van Noord-Holland naar Parijs en terug.

Heen reis
  • Vertrek: Vrijdag 29-4-2022 06.30
  • Temperatuur vertrek : 7c
  • SoC vertrek : 100%
  • Hazeldonk Shell Recharge 58% -> 64% +4,62kWH - 10 minuten laden (even koffie halen) (€2.38)
  • Ionity Thieu 27% -> 91% +49.28kWH - 55 minuten laden (toilet, koffie en broodje) (€14,00)
  • Aankomst Indigo Parking Paris 25% -> 100% + 57.75kWH - slow AC charger 19 uur laden
  • Aankomst temperatuur: 19c
Terug reis
  • Vertrek 1-5-2022 13.30
  • Vertrek temperatuur: 17c
  • Soc vertrek: 100%
  • Total Energies Gent 20% -> 96% +58.52 kWH - 51 minuten laden (toilet, koffie broodje) (€34,25)
  • Aankomst SoC: 18%
  • Aankomst temperatuur: 8c
  • ACC stond ingesteld op 115 km/u.
  • 3 personen aan boord en weekend bagage
Cijfers:
Afstand: 1150km
V-gem: 88 km/u
Tijd: 13 uur 16 minuten
Verbruik: 18.2 kWh/100km

Al met al ben ik wel tevreden, geen laadpaalstress tov de wintersport en een stuk beter voorspelbare range dan tijdens de koude rit via noord-oost Frankrijk voor de wintersport. Dit geeft wel genoeg vertrouwen dat het tijdens de zomervakantie met een vouwwagen erachter te doen is om naar Zuid-Frankrijk te rijden.
Heb je toevallig gezien hoeveel minuten het duurde tot aan 80% SoC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka-
FlowDesign schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Heb je toevallig gezien hoeveel minuten het duurde tot aan 80% SoC?
Nee, ik laad eigenlijk standaard door tot zoveel mogelijk, want ik laad liever minder vaak en rij wat langer door. Zolang de kinderen op de achterbank zoet zijn, blijf ik liever rijden, dus dan is een volle accu de beste strategie mi. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Thrillseeka- schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Nee, ik laad eigenlijk standaard door tot zoveel mogelijk, want ik laad liever minder vaak en rij wat langer door. Zolang de kinderen op de achterbank zoet zijn, blijf ik liever rijden, dus dan is een volle accu de beste strategie mi. :P
Kan ook inderdaad, alleen alles boven 80 / 85 % gaat gewoon keilangzaam.

Normaliter ook geen probleem, ik verwacht alleen wel van mijn mede-EV-rijders dat ze geen snelladers tot boven de 90% bezet houden wanneer er mensen staan te wachten om te kunnen laden. Als er laadfile is, dan is het gewoon netter om bij 80% af te koppelen en door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka-
FlowDesign schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Normaliter ook geen probleem, ik verwacht alleen wel van mijn mede-EV-rijders dat ze geen snelladers tot boven de 90% bezet houden wanneer er mensen staan te wachten om te kunnen laden. Als er laadfile is, dan is het gewoon netter om bij 80% af te koppelen en door te rijden.
Van 90% naar 96% ging het laden van 37,5kWh naar 30,5 kWh, viel mij nog mee. Ik houd inderdaad rekening met de wachtrij qua laden en bezet houden in geval van drukte, maar vergeet niet dat iedere chauffeur een eigen laad strategie maakt en uitvoert voor zijn trip.

Hier het grafiekje van Tronity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieadzGeLJdnOR0pi46UrkMd7EoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwSw2LvmveNctJ0HqlvLy4Os.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Thrillseeka- schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Van 90% naar 96% ging het laden van 37,5kWh naar 30,5 kWh, viel mij nog mee. Ik houd inderdaad rekening met de wachtrij qua laden en bezet houden in geval van drukte, maar vergeet niet dat iedere chauffeur een eigen laad strategie maakt en uitvoert voor zijn trip.

Hier het grafiekje van Tronity.

[Afbeelding]
dan ziet de nieuwe curve er toch wel een heel stuk mooier uit: Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/857700241507221554/963453231864872980/unknown.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2faag
FlowDesign schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Nou bij een laadstation stond er dus een Enyaq met 100% niks te doen en geen mens te bekennen, maar ondertussen dus wel alle plekken bezet... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
sl1000 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:53:
[...]

dan ziet de nieuwe curve er toch wel een heel stuk mooier uit: [Afbeelding]
Dat scheelt indd nogal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
t2faag schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Nou bij een laadstation stond er dus een Enyaq met 100% niks te doen en geen mens te bekennen, maar ondertussen dus wel alle plekken bezet... :(
Lekker aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

FlowDesign schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:55:
[...

[...]

Is korting op het ionity abbo bij Skoda slechts 1 jaar? Ik krijg bij VW tot 3 jaar korting op WeCharge. Bij het gratis abbo betaal ik 55 cent per kWh bij ionity.
Hoe heb je dat geregeld? Zat nu nog met een Shell/TNM pass van werkgever die toch overal werkt dus geen moeite gedaan.

Ik maak echter overstap naar andere werkgever en andere leaseauto. Dus dacht ik pak gezien ik een 1st heb nog even een WeCharge af te sluiten. Tips van dit topic gevolgd om dit via een nieuw account met Duitse instellingen te doen. Enfin zo kunnen aanvragen maar alleen de kosteloze versie zonder korting kon ik daarbij selecteren?

Pagina: 1 ... 194 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.