Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 193 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:05:
[...]

Voor mij was de keuze initieel, en nu ook nog, voornamelijk financieel.

In 2020 was een ID.3 nog aantrekkelijk want geheel 8%. Nu in 2022 ziet de bijtellingswereld en weer heel anders uit en kunnen we (gelukkig?) weer meer voor smaak kiezen.

Jij least volgens mij privé? Dan ziet het gehele plaatje er natuurlijk ook weer anders uit. Dan is verbruik etc ook relevant. Want volgens mij is de Polestar in vergelijking met de VAG BEVS een zuipschuit. En die laatste zijn al niet al te zuinig.
Ik rijd m'n auto ook privé, maar verbruik let ik dan weer iets minder op omdat we per jaar hooguit 18.000 km rijden. Polestar is echter indd wel een grootverbruiker.

Als ik m'n ID3 zou inruilen, dan zou ik eigenlijk wel graag een Tesla Model 3 Long Range willen, echter als je daar wat mee hebt wat buiten de garantie valt dan mag je meteen heel je spaarrekening leegmaken.

Daarom neig ik voor privébezit nu toch vooral naar Kia en Hyundai, en dan met name de EV6 of de nieuwe e-Niro. Misschien ga ik weer iets uit Duitsland halen, dat is financieel erg interessant.

Private lease wil ik eigenlijk liever niet, omdat het meegeteld wordt via BKR. Stel dat je wil verhuizen, dan krijg je een stuk minder hypotheek.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Klopt ik ga hem in private lease afnemen. Ik rij nu een Seat Ateca in de zakelijke lease maar het is eigenlijk gewoon niet interessant meer in Nederland door de bijtellingsregels en de hoge zakelijke leaseprijzen. De ID4 is in private lease goedkoper in de btw dan zakelijk excl btw. Ook valt nu de bijtelling voor mij weg wat tov van de Seat zo'n 200 euro netto per maand scheelt.

BKR moet je idd even rekening mee houden maar gezien ik niet aan mijn max zit voor mijn hypotheek en geen verhuisplannen heb is dat voor mij minder relevant. Belangrijk was wel de meer kilometerprijs omdat ik hem ook voor mijn werk gebruik en dat was bij VW gewoon gunstiger dan bij Tesla, Polestar en andere EV merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:05:
[...]

Voor mij was de keuze initieel, en nu ook nog, voornamelijk financieel.

In 2020 was een ID.3 nog aantrekkelijk want geheel 8%. Nu in 2022 ziet de bijtellingswereld en weer heel anders uit en kunnen we (gelukkig?) weer meer voor smaak kiezen.

Jij least volgens mij privé? Dan ziet het gehele plaatje er natuurlijk ook weer anders uit. Dan is verbruik etc ook relevant. Want volgens mij is de Polestar in vergelijking met de VAG BEVS een zuipschuit. En die laatste zijn al niet al te zuinig.
Hier ook de ID.3 met bouwjaar 2020 (zakelijk gekocht in 2021 voor 31K excl .BTW) die 8% bijtelling was bijzonder interessant en voor mij financieel de meest aantrekkelijke optie. Daar bovenop komt ook nog de lage totale kosten van de ID.3.wat hem blijvend interessant maakt als auto met name voor woon-werk en voor de meeste ook als privé-auto. De ID.4 is weer wat duurder maar weer meer geschikt als all-round privé-auto vanwege de mogelijkheid van dakdragers en het trekken van een aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 20:51
Gideon_92 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:47:
Dealer wijst inderdaad naar VW. "Wanneer zij met een update komen mogen wij pas wat doen"
Laatste bezoek/ controle van de software had ik versie 21.11
Dat zou er voorlopig op wijzen dat de navigatie databases na 21.9 corruptie bevatten waardoor routebegeleiding niet werkt.

@Ultraman, zit jij wel al op 2.3?

In mijn tests tot nu toe is het echt de routebegeleiding die de problemen veroorzaakt. Als ik die niet activeer, werkt alles gewoon.
Klein nadeel wanneer je in Arnhem woont je er dus elke keer last van hebt. Gebruik tegenwoordig enkel Maps / ABRP
Dat vroeg ik me dus af toen ik woensdag en donderdag door Arnhem reed. Als alle ID.x auto's die ik zag staan of rijden dit probleem hebben, is dat knap lastig.

Ik ga contact opnemen met VW / PON om te zien of hier iets aan te doen is. Waarschijnlijk is dat verloren moeite, maar niet geschoten...

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:03
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:19:
[...]

Dat zou er voorlopig op wijzen dat de navigatie databases na 21.9 corruptie bevatten waardoor routebegeleiding niet werkt.

In mijn tests tot nu toe is het echt de routebegeleiding die de problemen veroorzaakt. Als ik die niet activeer, werkt alles gewoon.

[...]

Dat vroeg ik me dus af toen ik woensdag en donderdag door Arnhem reed. Als alle ID.x auto's die ik zag staan of rijden dit probleem hebben, is dat knap lastig.

Ik ga contact opnemen met VW / PON om te zien of hier iets aan te doen is. Waarschijnlijk is dat verloren moeite, maar niet geschoten...
Ik heb een ID.4 1M met 2.3 en woon vlakbij (Doorwerth). Kan het even testen, maakt het nog uit welke bestemming je hebt ingesteld?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
pietermx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb een ID.4 1M met 2.3 en woon vlakbij (Doorwerth). Kan het even testen, maakt het nog uit welke bestemming je hebt ingesteld?
Het lijkt erop dat het specifieke adres niet uitmaakt. Ik ging naar de Mercatorweg. Ik had het ook vanaf de Mercatorweg terug naar Amsterdam, en zodra ik dan voorbij dat punt ben op de N224 werkt de navigatie (routebegeleiding) naar hetzelfde adres in Amsterdam wel weer.

Welke versie van de navigatiedatabase heb jij?

@Gideon_92 Heb jij tot nu toe het idee dat het specifieke doeladres verschil maakt? Volgens mij is het vooral het gebied waarin je rijdt. En zit jouw auto al op 2.3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gideon_92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 18:25
pietermx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:37:
[...]

Bestemming maakt niet uit geloof ik. Ik weet dat wanneer je vanaf de Amsterdamseweg (N224) de Heijenoordseweg op draait het altijd prijsschieten is. Als je dan doorrijdt richting Oranjestraat / station is het gegarandeerd een keer voorgekomen.
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:03:
[...]

@Gideon_92 Heb jij tot nu toe het idee dat het specifieke doeladres verschil maakt? Volgens mij is het vooral het gebied waarin je rijdt. En zit jouw auto al op 2.3?
Ik geloof van niet. Zal straks kijken!

[ Voor 25% gewijzigd door Gideon_92 op 22-04-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Frank_P schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:05:
Ja dit komt bij mij ook voor, maar dan in een ander gebied.
[...]
Bij mij is dat voornamelijk bij navigatie richting het zuiden van het land.
Welke versie van de autosoftware (2.1 / 2.3) heb jij, en welke versie van de navigatiedatabase?
AMARONE schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:23:
Ik heb dit 1x in Italië gehad, ineens ging de navigatie uit en daarna werkte het ook niet meer. Blijkbaar corrupte data, ik heb toen 2 zekeringen eruit getrokken en de dag erna deed de navigatie zijn nieuwste update van de mapdata waarna het wel werkte weer.
Weet jij nog welke versie je voor en na die update had? En op welke versie zit jouw auto?
FlowDesign schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:04:
Ik had in maart exact hetzelfde als jij, maar dan al vanaf het moment dat ik vanuit Duitsland Oostenrijk binnen reed. De hele week in Oostenrijk deed de navi het toen niet meer. Op de terugweg, precies vanaf dat we weer in Duitsland kwamen werkte het weer.
Dit probleem is dus (niet heel verrassend) niet specifiek voor de ID.4. Jij zit volgens mij ook al op 2.3, toch? Weet je nog welke versie de navi destijds was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Tukk schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:44:
[...]

Vanaf vandaag exact twee weken m'n auto kwijt, nog geen nieuws over een onderdeel dat onderweg is om hem te maken. :(
Zonder aankondiging kreeg ik de melding dat ik de auto dinsdag op kon komen halen, 2,5 week weggeweest.
Ben blij met deze auto na rijden in een schakel-benzine.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiGiDoG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:06
Ik heb (via via net als sommigen hier ook) een VW Elli laadunit, een ID. Charger Connect in mijn geval.
Ik zak m vanochtend rebooten en wilde dat verifiëren in de ID app. Zie ik tot mijn verbazing een nieuwe item (of het is mij nooit opgevallen?) t.a.v. software updates; simpel en doeltreffend. Hoop dat ze zoiets ook voor de auto maken: welke versie heb ik, wat is de beschikbare versie en een knop "Updaten maar" :-)
Even twee screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cQBc5BO0H2SJv6Bl52X1dG-EOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSXL86u5F9NH7xzEZNqBXxQw.jpg?f=fotoalbum_large

Software Up-To_date:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsf1wJKqHe-AXxMR8wcx51u7UGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkbkTZnV6jdLvxEzvM1fvzUO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31
@DiGiDoG Het zal aan mij liggen, maar ik kan geen kaas maken van je berichtje. Wat is nu het punt dat je wilt aanstippen want ik snap er niets van? Je hebt een app update gehad? of?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietermx
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:03:
[...]

Het lijkt erop dat het specifieke adres niet uitmaakt. Ik ging naar de Mercatorweg. Ik had het ook vanaf de Mercatorweg terug naar Amsterdam, en zodra ik dan voorbij dat punt ben op de N224 werkt de navigatie (routebegeleiding) naar hetzelfde adres in Amsterdam wel weer.

Welke versie van de navigatiedatabase heb jij?

Zojuist getest, exact hetzelfde. Bij het kruispunt van de N224 met de Dreijnseweg rijdend richting Arnhem. Eerst een melding “even geduld a.u.b.” Daarna valt de radio etc weg en wordt het scherm zwart. Vervolgend herstart de boel wat uiteraard de nodige tijd duurt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ID. Software: 2.3
Hardware: H20
Software: 0910
ABT hardware: H36
ABT software: 6071
Navigatiedatabase: 22.3
Media-codec: 3.1.4
Radiodatabase: 1.30.22

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiGiDoG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:06
DonJunior schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:00:
@DiGiDoG Het zal aan mij liggen, maar ik kan geen kaas maken van je berichtje. Wat is nu het punt dat je wilt aanstippen want ik snap er niets van? Je hebt een app update gehad? of?
Ik ontdekte een niet eerder door mij geziene feature in de ID app onder het menu "ID Profiel -> Thuis laden -> Wallboxen". Als je geen lader van VW Elli hebt (geen idee of andere merken laders hier ook mee kunnen integreren), zul jij daar waarschijnlijk ook nooit gekeken hebben?
Post was ook bedoeld voor degenen die een VW Elli lader hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Maar wat is dan de nieuwe feature? Dat je de wallbox vanuit de app kan updaten? Bedoel je dat?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
pietermx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:38:
Zojuist getest, exact hetzelfde. Bij het kruispunt van de N224 met de Dreijnseweg rijdend richting Arnhem. Eerst een melding “even geduld a.u.b.” Daarna valt de radio etc weg en wordt het scherm zwart. Vervolgend herstart de boel wat uiteraard de nodige tijd duurt.
Bedankt voor je test! Jij hebt een nieuwere navi-db dan ik, en tot nu toe is dat nog steeds de overeenkomst. Alle navi-db's > 21.9 geven deze problemen. De populatie is nog wat te kleine om echt conclusies te trekken, maar die kant lijkt het op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:06:
Maar wat is dan de nieuwe feature? Dat je de wallbox vanuit de app kan updaten? Bedoel je dat?
Ja, en zijn punt is dat het leuk zou zijn als je in de app hetzelfde kon voor de auto als voor de wallbox qua updates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:17:
[...]

Ja, en zijn punt is dat het leuk zou zijn als je in de app hetzelfde kon voor de auto als voor de wallbox qua updates.
Joh.. ik zou uberhaupt blij zijn als ik ook maar IETS fatsoenlijk kon doen met de app.
De auto updaten via de app zou ik voor nu absoluut nog niet vertrouwen. Ik kan nog niet eens normaal mijn airco aanzetten of vertrouwen op uitgesteld laden. :X

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:12:
[...]
Dit probleem is dus (niet heel verrassend) niet specifiek voor de ID.4. Jij zit volgens mij ook al op 2.3, toch? Weet je nog welke versie de navi destijds was?
ID3 op 2.3 inderdaad.

Een tijdje geleden had ik met een USB-stick de Navi handmatig geüpdate, omdat ie niet vanzelf update via OTA. Toen was dat 21.9 ofzo?
Volgens mij heeft ie sindsdien nog steeds niet via OTA geüpdate, dus ik vermoed nog steeds 21.9.

Laatste versie hier is van 29 november 2021 :/
https://app-connect.volks...tes/nl/download/#download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 22:23
DiGiDoG schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:46:
Ik heb (via via net als sommigen hier ook) een VW Elli laadunit, een ID. Charger Connect in mijn geval.
Ik zak m vanochtend rebooten en wilde dat verifiëren in de ID app. Zie ik tot mijn verbazing een nieuwe item (of het is mij nooit opgevallen?) t.a.v. software updates; simpel en doeltreffend. Hoop dat ze zoiets ook voor de auto maken: welke versie heb ik, wat is de beschikbare versie en een knop "Updaten maar" :-)
Even twee screenshots:
[Afbeelding]

Software Up-To_date:

[Afbeelding]
Dit is niet beschikbaar in Belgenland :)B Wat kan je hier allemaal mee doen? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vandaag, na een meer dan een jaar in spanning afwachten, was het dan zover.

Een defecte auto die ook niet meer verder rijd *O*

Natuurlijk precies op de dag dat je bezig bent met vervoeren van kinderen van de basisschool naar een sportveld voor de koningsspelen :)F

Versnellingspook is defect, werkte gewoon helemaal niet meer. Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat ik hem weer terug krijg.

Uiteindelijk na een paar uur wachten afgesleept en gelukkig wel meteen een andere auto mee gekregen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:16
Voor mij lijkt het eindelijk te gaan gebeuren, op 5-8-2021 besteld en als het goed is volgende week vrijdag levering van mijn ID.4 GTX. Nog maar 32 op kenteken gezet in 2022. Volgende week minimaal 1 rode erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Vandaag even een proefritje gemaakt in een Kia EV6 77 kWh en 229 pk. Moet zeggen dat ik het een fijne auto vind en in een donkere kleur vind ik 'm ook wel mooi. Interieur is op zich chique, maar dan wel weer typisch Kia/Huyandai met hier en daar van dat goedkope plastic op knoppen.
Display en user interface vind ik vele malen beter dan VW. Stoelen en zithouding en meer het gevoel van in een cockpit zitten is ook beter :)
Moet wel zeggen dat de EV6 net wat meer op comfort is afgeveerd. Het voelt aan alsof het gewicht wat hoger zit. M'n ID3 voelt iig iets sportiever aan.
EV6 biedt wel een stuk meer ruimte achterin en in de kofferbak.
Oh en deze uitvoering had een klein panoramadakje dat echt open kan, dat vond ik wel vet.

Komende dinsdag ook nog even naar de presentatie van de Kia e-Niro bij dezelfde dealer. Ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 22-04-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

FlowDesign schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:56:
Vandaag even een proefritje gemaakt in een Kia EV6 77 kWh en 229 pk. Moet zeggen dat ik het een fijne auto vind en in een donkere kleur vind ik 'm ook wel mooi. Interieur is op zich chique, maar dan wel weer typisch Kia/Huyandai met hier en daar van dat goedkope plastic op knoppen.
Display en user interface vind ik vele malen beter dan VW. Stoelen en zithouding en meer het gevoel van in een cockpit zitten is ook beter :)
Moet wel zeggen dat de EV6 net wat meer op comfort is afgeveerd. Het voelt aan alsof het gewicht wat hoger zit. M'n ID3 voelt iig iets sportiever aan.
EV6 biedt wel een stuk meer ruimte achterin en in de kofferbak.
Oh en deze uitvoering had een klein panoramadakje dat echt open kan, dat vond ik wel vet.

Komende dinsdag ook nog even naar de presentatie van de Kia e-Niro bij dezelfde dealer. Ben benieuwd.
Ik heb nu 2 proefritten gedaan met de EV6 en heb morgen de derde (telkens andere uitvoeringen). Op papier de auto die het best bij mij past, maar op 1 of andere manier voel ik het nog niet. Het is ook wel het hoogglans dat mij tegenstaat in de cockpit. En dat ik niet goed lijkt te zitten incl panorama dak.

Er staat ook een proefrit met een polestar in de planning. De vorige keer dat ik met die auto reed knapte ik af op het hoge middenconsole waar ik met mijn been tegenaan leunde. Aangezien ik dat toch de mooiste auto blijf vinden wil ik ook die nog een tweede kans geven.

Volkswagen begint wel steeds aantrekkelijker te worden. Mogelijk toch het beste compromis. Van binnen een auto in plaats van een ruimteschip (EV6) en wel de ruimte die je mag verwachten. Ik hou alleen wat meer van de wat meer speelsere auto's.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Hoe is het geluid in de EV6, zit daar een beetje goeie muziek installatie in?

Toen ik 'm voor het eerst op de weg zag vond ik 'm echt spuuglelijk. Beetje 2CV gevoel erbij. Maar het interieur vind ik dan wel weer heel geslaagd. Zoveel mooier dan de ID.3.

[ Voor 53% gewijzigd door tiguan op 22-04-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:01
[...]

Welke versie van de autosoftware (2.1 / 2.3) heb jij, en welke versie van de navigatiedatabase?

[...]

Weet jij nog welke versie je voor en na die update had? En op welke versie zit jouw auto?

[...]
Ik zat nog klem op 19.7 dacht ik. Ik zit nu op 22.3,benieuwd of die weer omhoog gaat als ik straks via Duitsland naar Italië ga.

Ik hoopte 2.4 nog te hebben voor die rit maar ik ben bang dat dit weer een hele trage terugroepactie gaat worden vanuit Pon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
tiguan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:09:
Hoe is het geluid in de EV6, zit daar een beetje goeie muziek installatie in?

Toen ik 'm voor het eerst op de weg zag vond ik 'm echt spuuglelijk. Beetje 2CV gevoel erbij. Maar het interieur vind ik dan wel weer heel geslaagd. Zoveel mooier dan de ID.3.
Ik weet niet of het standaard is op elke uitvoering, maar die Meridian installatie klinkt super :)

https://hifi.nl/artikel/3...n-hoogwaardige-audio.html

Ik moest ook een beetje wennen aan het ontwerp, maar vind 'm in een donkere kleur toch wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Isniedood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:03:
[...]

Ik heb nu 2 proefritten gedaan met de EV6 en heb morgen de derde (telkens andere uitvoeringen). Op papier de auto die het best bij mij past, maar op 1 of andere manier voel ik het nog niet. Het is ook wel het hoogglans dat mij tegenstaat in de cockpit. En dat ik niet goed lijkt te zitten incl panorama dak.

Er staat ook een proefrit met een polestar in de planning. De vorige keer dat ik met die auto reed knapte ik af op het hoge middenconsole waar ik met mijn been tegenaan leunde. Aangezien ik dat toch de mooiste auto blijf vinden wil ik ook die nog een tweede kans geven.

Volkswagen begint wel steeds aantrekkelijker te worden. Mogelijk toch het beste compromis. Van binnen een auto in plaats van een ruimteschip (EV6) en wel de ruimte die je mag verwachten. Ik hou alleen wat meer van de wat meer speelsere auto's.
Met panoramadak zit je indd wel snel met je hoofd tegen het dak, maar met de juiste stoelen zat ik toch prima met m'n 1,85m.

Polestar vind ik wel mooier en Android Auto lijkt me wel top, maar technisch gezien minder en helaas voorwielaandrijving.

Als je echt een fijn rijdende speelse EV wil dan zou ik je de Tesla Model 3 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

FlowDesign schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:04:
[...]

Ik weet niet of het standaard is op elke uitvoering, maar die Meridian installatie klinkt super :)

https://hifi.nl/artikel/3...n-hoogwaardige-audio.html

Ik moest ook een beetje wennen aan het ontwerp, maar vind 'm in een donkere kleur toch wel mooi.
Ik ben 1,91 dus dan red je het niet meer. Overigens wordt juist de muziek van meridian veel gekraakt in de ev6. Zie ook het ev6 topic. Met name door een gebrek aan bass. Ik vind mijn Mazda 3 ook fijner klinken, al vond ik de ev6 niet dramatisch.

Al luister ik altijd met meer hoog en minder bass, dus wat dat betreft merk ik het sowieso minder.

Wat bedoel je precies met de mindere techniek van de polestar? Doel je dan op de snellaad snelheid?

Voorwiel aangedreven vind ik ook wel jammer.

Tesla M3 vind ik helaas gewoon een lelijke auto. Doet me echt helemaal niks. De S vind ik wel mooi maar valt buiten budget

[ Voor 13% gewijzigd door Isniedood op 22-04-2022 22:56 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Isniedood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:53:
[...]

Ik ben 1,91 dus dan red je het niet meer. Overigens wordt juist de muziek van meridian veel gekraakt in de ev6. Zie ook het ev6 topic. Met name door een gebrek aan bass. Ik vind mijn Mazda 3 ook fijner klinken, al vond ik de ev6 niet dramatisch.

Al luister ik altijd met meer hoog en minder bass, dus wat dat betreft merk ik het sowieso minder.

Wat bedoel je precies met de mindere techniek van de polestar? Doel je dan op de snellaad snelheid?

Voorwiel aangedreven vind ik ook wel jammer.

Tesla M3 vind ik helaas gewoon een lelijke auto. Doet me echt helemaal niks. De S vind ik wel mooi maar valt buiten budget
Het geluid is nogal snel beter dan in een ID3, maar het is zeker niet slecht in de EV6, echt niet iets om over te hoeven klagen.

De Polestar valt wmb gewoon tegen qua range en het hoge verbruik, zelfde als bij Volvo eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mitchell2.24v schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:19:
[...]

Ja, ik zit op ID Software 2.3, met navigatiedatabaseversie 21.9. Ik heb op eerdergenoemde dag dat traject gereden en routebegeleiding stond aan). Geen crash van systeem. Om het even samen te vatten.

Iets opmerkelijks aan mijn auto is dat die deze week wat triggerhappy/gevoeliger is op rode balk en "Remmen!". Echt wel vier keer al deze week op twee ritten. Zelf ook eens op iets simpels als een kleine chicane in de weg (kunstmatige middenbermpje met een rechtshouden bord). Ik ben niet gewend die melding te zien.

Doet het als een zonnetje verder die auto van mij. Om toch ook wat positiefs te kunnen melden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 23-04-2022 00:17 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
[...]

Ik heb software 2.3 en database 22.3 maar ik heb het al een tijd hoor.
Het is sowieso niet op 1 stuk maar op meerdere plekken. In mijn geval vaak richting zuiden van het land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 22:38
Mitchell2.24v schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:53:
Zijn hier meer ID.x rijders die navigatieproblemen hebben in/rondom Arnhem? Ik heb het een ruime maand geleden gehad, en gister weer. Vorige keer was het me niet duidelijk wat exact de oorzaak was, nu wel.

Ik rijd van Amsterdam naar Arnhem op de ingebouwde navigatie. Dat gaat goed tot ik bij de A12 de N224 opdraai. Eerste stuk gaat ook nog en van vanaf het tweede stoplicht begint het hele infotainment systeem zich te herstarten. Bij wijze van test heb ik gister de navigatie niet direct weer aangezet, omdat ik de route inmiddels wel een beetje ken. Dan blijft alles netjes draaien. Zet ik de navigatie toch aan, dan gaat het infotainmentsysteem zichzelf na enkele tientallen meters weer herstarten.

Terug hetzelfde verhaal. Dus rechts van de rode lijn lijkt navigeren naar een adres in Arnhem te leiden tot een crash en herstart van het hele infotainmentsysteem.
[Afbeelding]

Vandaag moet ik dezelfde ronde nog een keer maken, dus nu zal ik de ingebouwde navigatie niet gebruiken. Ik weet er alternatieve opties bestaan, maar verwacht natuurlijk wel dat de ingebouwde navigatie minstens werkt voor gewoon van A naar B navigeren.

Iemand hier ervaring mee? Of beter nog: is een oplossing voor? Qua updates staat de auto op 2.3 en de navigatie op 22.1.

Ik heb een flink aantal ID.x-en zien rondrijden of geparkeerd zien staan. Het lijkt me sterk dat die allemaal niet kunnen navigeren in dat gebied.
Ik zit toevallig hier te koekeloeren, ik heb geen ID.X, wel een Enyaq en het gebeurde bij mij op de Amsterdamseweg op het stukje tussen de Schelmseweg en de afslag naar het dorp. Navigatie compleet zwart en herstartte op een gegeven moment. Mijn vrouw op precies hetzelfde stuk ook. Bizar.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07
Vraagje (die misschien al eerder is beantwoord maar ik kan het antwoord niet vinden):

Wat is de snelste manier om de achteruitrijcamera weer ingeklapt te krijgen?

Wanneer de bestuurder nog in de auto zit moeten anderen die de achterklep willen openen vaak lang wachten voordat het logo weer zo zit dat de achterklep geopend kan worden. Ook wanneer de auto in D/B gezet wordt of op de scherm het beeld van de camera met 'X' gesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
de Koreanen zijn fantastisch, maar 1 ding wat ik wel zou will geven qua beoordeling: alle piepjes die je moet verwerken. auto die opstart, gordel, net over de lijn, iemand in je dode hoek. net te dichtbij op voorganger, knippers AAAAAAAAAAAAAAAAAAA

mijn id4 is echt een zen aan rust. passagiers niet tot overlast, trilling aan het stuur als reminder van je domme actie.

als 3.0 nou komt wordt ik ook minder jaloers mbt laadsnelheid.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
MJMaverick schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:26:
Vraagje (die misschien al eerder is beantwoord maar ik kan het antwoord niet vinden):

Wat is de snelste manier om de achteruitrijcamera weer ingeklapt te krijgen?

Wanneer de bestuurder nog in de auto zit moeten anderen die de achterklep willen openen vaak lang wachten voordat het logo weer zo zit dat de achterklep geopend kan worden. Ook wanneer de auto in D/B gezet wordt of op de scherm het beeld van de camera met 'X' gesloten wordt.
Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/Fnd8S178Ma0AAAAC/new-kids-new-kids-turbo.gif

of start/stop knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Dat zal ik eens proberen. (ik moest echt naar de auto lopen om te kijken of ik die wel had... echt nog nooit aangeraakt :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Meer mensen bij wie de app raar doet (ok, raarder dan normaal 😂).

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Jakkie takkie schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:38:
Meer mensen bij wie de app raar doet (ok, raarder dan normaal 😂).
Yup same here, geen gegevens van de auto zichtbaar at all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Scherm lijkt te blijven verversen. Maar ligt dan waarschijnlijk aan de server van VW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Simply1337 schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:14:
de Koreanen zijn fantastisch, maar 1 ding wat ik wel zou will geven qua beoordeling: alle piepjes die je moet verwerken. auto die opstart, gordel, net over de lijn, iemand in je dode hoek. net te dichtbij op voorganger, knippers AAAAAAAAAAAAAAAAAAA

mijn id4 is echt een zen aan rust. passagiers niet tot overlast, trilling aan het stuur als reminder van je domme actie.

als 3.0 nou komt wordt ik ook minder jaloers mbt laadsnelheid.
Dan hebben jij en ik andere ervaringen. Mijn ID.4 piept enorm vaak m.b.t. het aanhouden van de lijnen op de weg, vindt al heel snel dat ik niet in het midden rij, begeleid met dus een signaal en een zenuwachtige LED-strip. En oh ja, vul vooral je ruitenwisservloeistof snel bij als het peil net wel/net niet zorgt voor eveneens continu een signaal. Bloedirritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
MJMaverick schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:42:
[...]

Yup same here, geen gegevens van de auto zichtbaar at all...
Ja hier ook helaas… alsof het scherm blijft verversen. Ik kan helaas mijn auto niet zien en geen actie uitvoeren.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Exorcist schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:19:
[...]

Dan hebben jij en ik andere ervaringen. Mijn ID.4 piept enorm vaak m.b.t. het aanhouden van de lijnen op de weg, vindt al heel snel dat ik niet in het midden rij, begeleid met dus een signaal en een zenuwachtige LED-strip. En oh ja, vul vooral je ruitenwisservloeistof snel bij als het peil net wel/net niet zorgt voor eveneens continu een signaal. Bloedirritant.
Mijn ID3 piept ook als ik niet "IN DIE MITTE!!" rijdt :')

In m'n proefritje in de EV6 heb ik eerlijk gezegd weinig gepiep gehoord.
Het enige wat ik niet gewend was, dat ik voor het uitstappen nog een keer op de Start/Stop knop moest drukken, anders blijft ie piepen. Bij VW gaat alles gewoon uit zodra je de deur opent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:47
FlowDesign schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:52:
[...]

De Polestar valt wmb gewoon tegen qua range en het hoge verbruik, zelfde als bij Volvo eigenlijk.
Dat is echt een soort legend die maar blijft rondzingen. Na alle OTA updates haal ik op Nederlandse snelwegen deze dagen met ACC op 110 gewoon 400km op een lading. Met een dual-motor AWD met 400pk. Als je de single motor pakt ga je daar ruim overheen. Snelladen altijd 150kW, zomer of winter, voorverwarmen werkt perfect tegenwoordig, geen ge-coldgate zoals bij Kia.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 24-04-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
JTHZZ schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:09:
[...]

Dat is echt een soort legend die maar blijft rondzingen. Na alle OTA updates haal ik op Nederlandse snelwegen deze dagen met ACC op 110 gewoon 400km op een lading. Met een dual-motor AWD met 400pk. Als je de single motor pakt ga je daar ruim overheen. Snelladen altijd 150kW, zomer of winter, voorverwarmen werkt perfect tegenwoordig, geen ge-coldgate zoals bij Kia.
Ok, dus Polestar heeft dat flink verbeterd, klinkt goed 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardo
  • Laatst online: 08-09 19:32
Cardo schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:27:
[...]

Ja hier ook helaas… alsof het scherm blijft verversen. Ik kan helaas mijn auto niet zien en geen actie uitvoeren.
Lijkt nu weer prima te werken!

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 10:49

SFA

Die app is ook echt ongekend slecht. Vaak toont hij niet de juiste informatie. Het instellen dat hij pas in daluren mag gaan laden zorgt voor het niet laden tot het percentage wat jij wil.
Vaak werkt het voorverwarmen van de auto ook niet.. En basis functies zoals het zien van de daadwerkelijke locatie van je auto mist. Ik snap echt niet dat VW niet gewoon een goede app kan maken..

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ik ben even in de war, zaten op de 19 inch standaard 1st banden nou continental eco contact 6 banden?

Elke keer na een wissel vrees ik dat ze er verkeerde banden op zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

Vandaag voor het eerst een lange rit gemaakt, 320km naar de Ardennen. Rijdt toch nog steeds heerlijk rustig en stil zo'n EV.
Wel wat verkeken op de beschikbaarheid van laadpunten onderweg, heel veel zijn er niet, en in ons geval ook bezet steeds. Punt waar we eigenlijk even wilden bijladen (ergens bij Maastricht in de buurt geloof ik) had nog drie wachtenden voor ons. En was sowieso maar 50kW.
Uiteindelijk zonder te laden op de eindbestemming aangekomen, was toch wel een beetje spannend op het eind omdat het bereik in de heuvels toch wel snel daalde.. Maar toen ging het ook weer naar beneden en kwamen we met 60km/12% aan. Auto staat nu bij de plaatselijke VW dealer aan de laadpaal :+

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Haan schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:55:
Vandaag voor het eerst een lange rit gemaakt, 320km naar de Ardennen. Rijdt toch nog steeds heerlijk rustig en stil zo'n EV.
Wel wat verkeken op de beschikbaarheid van laadpunten onderweg, heel veel zijn er niet, en in ons geval ook bezet steeds. Punt waar we eigenlijk even wilden bijladen (ergens bij Maastricht in de buurt geloof ik) had nog drie wachtenden voor ons. En was sowieso maar 50kW.
Uiteindelijk zonder te laden op de eindbestemming aangekomen, was toch wel een beetje spannend op het eind omdat het bereik in de heuvels toch wel snel daalde.. Maar toen ging het ook weer naar beneden en kwamen we met 60km/12% aan. Auto staat nu bij de plaatselijke VW dealer aan de laadpaal :+
Het aantal snelladers tussen Maastricht en Luxemburg is indd erg laag. Net na Maastricht net voor de grens heb je nog een Fastned aan de A2, die zou ik dan sowieso ff meepakken.

Fastned en Allego zijn wel aan het uitbreiden in de Belgische Ardennen, maar het gaat traag daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Haan schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:55:
Ik had vrijdag ook een eerste lange rit, 360km en nog 8% over. Snel rekensommetje leerde me wel dat ik al heel wat capaciteit kwijt ben, gemiddelde verbruik was 13.5kwh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Jakkie takkie schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:11:
[...]

.. gemiddelde verbruik was 13.5kwh/100km
Dat is wel echt heel netjes hoor. Toevallig heb ik afgelopen week ook een ritje gemaakt van een kilometer of 160 (enkele reis) en dat was vooral snelweg (uiteraard)
ID3 met twee volwassenen en twee jonge kids. inclusief weekend bagage.
Maar zat op 15,4 geloof ik. (en daar was ik al best tevreden over gezien de cijfers die ik afgelopen winter heb gezien (21kWh gemiddeld)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

lijkt er op dat wij ook binnenkort bericht krijgen:

"Alle Volkswagen ID. Fahrzeuge erhalten voraussichtlich ab der KW 19 bzw. 20/2022 ein 12V-Batterieupgrade. Das Upgrade enthält neben einer neuen Batterie auch ein Softwareupdate auf die Version 2.4. Das Update ist bereits die Basis für das später nachfolgende Over-the-Air-Update (OTA) auf die Softwareversion 3.0“

van Duitse site gekopieerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
DonJunior schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:23:
[...]

Dat is wel echt heel netjes hoor. Toevallig heb ik afgelopen week ook een ritje gemaakt van een kilometer of 160 (enkele reis) en dat was vooral snelweg (uiteraard)
Maar zat op 15,4 geloof ik. (en daar was ik al best tevreden over gezien de cijfers die ik afgelopen winter heb gezien (21kWh gemiddeld)
@Jakkie takkie doelt op de capaciteit, niet op het verbruik.

360km in 100 - 8 = 92%
Gemiddeld verbruik = 13,5 kWh / 100km
Verbruik over 360 km = (360 / 100) * 13,5 = 48,6 kWh
100% capaciteit = (48,6 / 92) * 100 = 52,8 kWh

Er vanuit gaande dat de auto tot 100% was opgeladen uiteraard. Ik weet niet welke variant @Jakkie takkie heeft, maar stel het is de 62 kWh accu waarvan 58 kWh bruikbaar, dan is er dus 58 - 52,8 = 5,2 kWh aan capaciteit verloren gegaan.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
DonJunior schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:23:
[...]

Mijn gemiddelde snelheid was relatief laag zag ik, 68km/h. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk. Het was ook mijn intentie om thuis te komen zonder te hoeven bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
pietermx schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:47:
[...]

360km in 100 - 8 = 92%

Er vanuit gaande dat de auto tot 100% was opgeladen uiteraard. Ik weet niet welke variant @Jakkie takkie heeft, maar stel het is de 62 kWh accu waarvan 58 kWh bruikbaar, dan is er dus 58 - 52,8 = 5,2 kWh aan capaciteit verloren gegaan.
Klopt precies, jouw berekening. Vindt ik best veel aangezien ik nu pas 8 maanden aan het rijden ben en ik heel netjes laad. Nog nooit snel geladen en meestal 70%. Ik maak de berekening over een paar maanden nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Over bereik gesproken wat redden de berijders hier van de 77kwh uitvoering van de ID.4?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:37
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:45:
Over bereik gesproken wat redden de berijders hier van de 77kwh uitvoering van de ID.4?
ID4.1
De laatste weken met het betere weer. 80% 360km (praktijk) Zou met 100% 443km moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11-2024
FlowDesign schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:54:
[...]

Het aantal snelladers tussen Maastricht en Luxemburg is indd erg laag. Net na Maastricht net voor de grens heb je nog een Fastned aan de A2, die zou ik dan sowieso ff meepakken.

Fastned en Allego zijn wel aan het uitbreiden in de Belgische Ardennen, maar het gaat traag daar.
Is Tesla Urmond geen goede optie als je via Belgie/Luxemburg verder moet ? Ik heb dit gepland voor juni, en dan kijken (ID.4 Pro) of ik het red tot Tesla Nancy, anders stop bij Ionity Metz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 22:10
Ik heb afgelopen weekend 340km gereden in 4 tripjes van 100% naar 12% Vrijdag wind tegen op de afsluitdijk en zondag terug wind mee. Heb de gemiddelde cijfers niet gechecked, maar daar waar 130km/u mag, dat gewoon gereden. De ABRP schattingen waren negatiever dan de werkelijkheid. Al met al een stuk betere prestaties als tijdens de wintersport, die vielen mij vies tegen van de winter. Komend weekend naar Parijs op en neer, zal de cijfers eens nauwkeuriger bijhouden. Die kunnen nog wel eens van pas komen met de zomervakantie planning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 22:10
goldenace007 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:55:
[...]

Is Tesla Urmond geen goede optie als je via Belgie/Luxemburg verder moet ? Ik heb dit gepland voor juni, en dan kijken (ID.4 Pro) of ik het red tot Tesla Nancy, anders stop bij Ionity Metz.
Ionity Metz [hauconcourt] zou ik mijden, dat is 4 laadstations voor beide rijrichtingen, vlak voor de laadwoestijn van noord-oostfrankrijk. Dat is vragen om problemen/wachttijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

als rustige rijder met voornamelijk 80 km/uur wegen is bij huidige temperaturen maximum bereik zeker 500 km. ik laad tot 80% en bereken dan maximum bereik door aangegeven actieradius te vermenigvuldigen met 100/80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:22
pietermx schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:47:
[...]

360km in 100 - 8 = 92%

Tsja, maar dat werkt zo dus niet, omdat VW "0%" een aantal procenten hoger gezet heeft.
dus als het display 0% aangeeft, dan heb je in werkelijkheid nog 2% of 3% over.
die 5.2KW bevat dus ook nog deze reserve capaciteit.

[ Voor 0% gewijzigd door sl1000 op 26-04-2022 11:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
Thrillseeka- schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:58:
[...]

Ionity Metz [hauconcourt] zou ik mijden, dat is 4 laadstations voor beide rijrichtingen, vlak voor de laadwoestijn van noord-oostfrankrijk. Dat is vragen om problemen/wachttijden.
OK, dat is goed om weten. Urmond naar hotel in Beaune is 329KM, dat zou moeten lukken maar omdat het 1e lange rit zal zijn weet ik niet of ik dat aandurf ;-).

Nog tips voor iets net voor Metz voor een kleine splash en dash ?

Thanks

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
rijdend capactieit berekenen door gemiddelde is het beste door "langzaam"(90-100 kph) te rijden, niet al te veel te regenereren, door te accelereren en eigenlijk hoofdzakelijk consistent te zijn. Zo heb je het minste warmte verlies, weerstandsverlies etc.

Maar denk dat je meer tegen 4-6% zit dan 9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
sl1000 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:04:
[...]

Tsja, maar dat werkt zo dus niet, omdat VW "0%" een aantal procenten hoger gezet heeft.
dus als het display 0% aangeeft, dan heb je in werkelijkheid nog 2% of 3% over.
die 5.2KW bevat dus ook nog deze reserve capaciteit.
Valt dat niet binnen die (voor deze accu) 4kWh? Bv. 2kWh “onder” de 0% en 2kWh “boven de 100%? Bron?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
pietermx schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:33:
[...]

Valt dat niet binnen die (voor deze accu) 4kWh? Bv. 2kWh “onder” de 0% en 2kWh “boven de 100%? Bron?
Niet dat ik weet. zover ik het begrijp is die extra marge niet benutbaar, maar deze "2% onder 0" is wel benutbaar.

daarnaast doen ze nog wat meer rare dingen. Het percentage in het display is bv niet helemaal linear en is soms iets (~2%) te laag en soms iets (~2%) te hoog, afhankelijk van de SoC. als je een dongle hebt met carscanner kun je het werkelijke BMS SoC percentage vergelijken met het display SoC en dan zie je deze verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
goldenace007 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:55:
[...]

Urmond is inderdaad verstandiger, daar heb je ook HPC's van Allego staan en die Fastned net voor de grens doet idd slechts maximaal 50 kW :?

Vanaf Urmond moet je de Ionity bij Metz makkelijk kunnen halen, mits je niet met 160 kmh door België gaat knallen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
goldenace007 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:43:
[...]

OK, dat is goed om weten. Urmond naar hotel in Beaune is 329KM, dat zou moeten lukken maar omdat het 1e lange rit zal zijn weet ik niet of ik dat aandurf ;-).

Nog tips voor iets net voor Metz voor een kleine splash en dash ?

Thanks

Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8z3BZxoNkTpwd0yGW7mbE_3lYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKZ6unU55Hyvpgx7Dv19Kn7p.jpg?f=fotoalbum_large

Iets afwijkende route via Total Esch-sur-alzette, maar daardoor waarschijnlijk ook minder kans op laadpaal-file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FlowDesign schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:01:
[...]

Urmond is inderdaad verstandiger, daar heb je ook HPC's van Allego staan en die Fastned net voor de grens doet idd slechts maximaal 50 kW :?

Vanaf Urmond moet je de Ionity bij Metz makkelijk kunnen halen, mits je niet met 160 kmh door België gaat knallen :P
Dat laatste lijkt me niet verstandig, los van het verbruik.

Iemand de Id.Buzz al in real life gezien? Onze Mondy 2.0D heeft inmiddels dik 250K op de Tacho, en dus gaat er rondgekeken worden naar iets anders. Oprit, Zonnepanelen en laadpaal (Elly VW) heb ik al, dus een EV is logisch vervolg. ID4/Enyaq vallen vanwege de hoge tildrempel af. We hebben een grote (58 kilo) Berner Sennen die ook erin en eruit moet en een ernstige hekel aan een loopplank heeft.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
ID4 Pro 77Kw, nu +/- 2700km op de klok sinds maart. Gemiddeld 18.2 kWh/h/100 km met een v-gem van 45km/u.

Vorige week vanaf 100% lading 2x Amsterdam - Arnhem - Amsterdam gedaan. Resterende GoM 89 km op 16%. In totaal 398 km gereden, met een gemiddelde van 79km/u, 16.0 kWh/100 km.
In theorie was de totale range dus 487 km.

Woensdag van 100% -> 60%, 195 km gereden, gemiddelde 78km/u, 16.3 kWh/100 km.
De terugweg (A12-A2) was aanzienlijk zuiniger dan heen (A1-A12) (14.1 kWh/100 km).
Resterende GoM range 295 km.

Donderdag van 60% -> 16%, 203 km gereden.
Ook nu de terugweg (A2-A12) zuiniger dan heen (A12-A2) (14.0 kWh/100 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Laatst online: 17:28
Ik heb een maand een ID3 tot mijn beschikking. Leuk om eens kennis te maken met een volledig elektrische auto. Bevalt op zich prima en snel genoeg in mijn ogen. Rijgedrag t.o.v. van mijn BMW 118i (2018) is overigens wel een stuk minder, snel bochtenwerk is toch wel een tegenvaller. Remmen moet ik ook nog aan wennen, waarschijnlijk om dat er een hoop motor remmen bij komt kijken? Echt lekker doseren is er niet bij.
De adaptieve cruise is heerlijk rijden!

Range vind ik voor mijn woon werk en stadskilometers voldoende.

Wel erg irritant is de gordel pieper voor de achterbank. Mijn hond zit daar en verschuift nog wel eens van links naar rechts en gaat dus continu dat ding af, iemand een oplossing? En nee een gordel erin doen is geen oplossing :D

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@djeck
Hond in de achterbak (dus afdekscherm eruit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Laatst online: 17:28
Gadget Freak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:35:
@djeck
Hond in de achterbak (dus afdekscherm eruit)?
Hmm had meer gehoopt op een instelling in de boordcomputer om dit uit te schakelen. O-)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
djeck schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:30:
Ik heb een maand een ID3 tot mijn beschikking. Leuk om eens kennis te maken met een volledig elektrische auto. Bevalt op zich prima en snel genoeg in mijn ogen. Rijgedrag t.o.v. van mijn BMW 118i (2018) is overigens wel een stuk minder, snel bochtenwerk is toch wel een tegenvaller. Remmen moet ik ook nog aan wennen, waarschijnlijk om dat er een hoop motor remmen bij komt kijken? Echt lekker doseren is er niet bij.
De adaptieve cruise is heerlijk rijden!

Range vind ik voor mijn woon werk en stadskilometers voldoende.

Wel erg irritant is de gordel pieper voor de achterbank. Mijn hond zit daar en verschuift nog wel eens van links naar rechts en gaat dus continu dat ding af, iemand een oplossing? En nee een gordel erin doen is geen oplossing :D
Misschien kan je het coderen met zo’n carly obd unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
djeck schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:37:
[...]

Hmm had meer gehoopt op een instelling in de boordcomputer om dit uit te schakelen. O-)
gewoon de gordels vastklikken, en het probleem is ook opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
Thrillseeka- schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:58:
[...]

ElectricFelix poste onlangs berichtje dat er twee Ionity palen bijkomen. Brengt het totaal ginds al op 6. Op piekmomenten blijft dit idd te weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldenace007
FlowDesign schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:01:
[...]

gaan we ook even bekijken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldenace007
sopkip schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:45:
[...]

ElectricFelix poste onlangs berichtje dat er twee Ionity palen bijkomen. Brengt het totaal ginds al op 6. Op piekmomenten blijft dit idd te weinig...
Ik zit buiten de schoolvakanties om, zal op een vrijdag rond 11-13 uur zijn, zal de komende weken eens kijken hoe daar de bezetting is, maar kreeg ook nog alternatief dus zal wel goed komen.

Dank voor update !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-01 12:40
Ik heb over de afgelopen 12000km een gemiddeld verbruik van 21.5kW/100km. In de praktijk komt dat op ongeveer 370km. Ik heb een zware rechtervoet dus weet dat het sterk afwijkt van de opgaves. Maar ik ben er zeker niet ontevreden over. Winterbanden 20 inch zijn er net af dus het verbruik gaat hopelijk nog iets omlaag.
Ik rij een 2021 ID4.2 Max.

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naQ4X6p676XJnOmka1vyJMpQDjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUTmF1Q2mMyV7N1ROLXzGhUN.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een knappe auto die nieuwe e-niro. M'n moeder heeft er meteen eentje besteld in DynamicPlusLine uitvoering (valt binnen de subsidieregeling) en ruilt haar oude 24 kWh Leaf er op in :)

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 26-04-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
haha sorry maar al die VR brillen ziet er toch wel echt grappig uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Kacang schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:38:
haha sorry maar al die VR brillen ziet er toch wel echt grappig uit
Klopt 😄

Er stond dus een scherm om de auto heen en terwijl je dan een VR presentatie te zien kreeg, haalden ze het scherm weg.

Viel me trouwens op dat zowel de Niro als de EV6 gewoon een 230V 16A stopcontact bij de achterbank hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door FlowDesign op 27-04-2022 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik las overigens afgelopen week een artikeltje dat de prijzen van tweedehands EV's nog steeds stijgen.

Dat het gestegen is bleek gisteren ook wel. M'n moeder kreeg nu namelijk €3000 meer terug voor haar Leaf bij inruil, dan 2 jaar geleden. Achteraf gezien denk ik dat ze heel blij mag zijn dat de e-Mokka destijds niet leverbaar was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

FlowDesign schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:14:
Ik las overigens afgelopen week een artikeltje dat de prijzen van tweedehands EV's nog steeds stijgen.

Dat het gestegen is bleek gisteren ook wel. M'n moeder kreeg nu namelijk €3000 meer terug voor haar Leaf bij inruil, dan 2 jaar geleden. Achteraf gezien denk ik dat ze heel blij mag zijn dat de e-Mokka destijds niet leverbaar was :)
Correctie:alle 2e hands auto's worden duurder.
https://www.volkskrant.nl...t-de-nieuwprijs~b7671185/
Inschatting van mij is dat dit nog minimaal 3 jaar aanhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door niki_lauda op 27-04-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ik zou volgend jaar alweer de opvolger voor de ID3 mogen kiezen maar ik hoop dat de leasemaatschappij er nog een jaartje extra aan knoopt. Zie nog niet echt een lekkere opvolger voorbij komen. (stap het liefst in een nieuw model in weer)

Of de Buzz moet passen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
Serieus niet? Ik moet nog meer dan 4 jaar en ik heb nu al zoiets van, kan niet wachten tot ik weer een nieuwe kan kiezen :D Zoveel keuzes zijn er ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
FlowDesign schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:28:
[Afbeelding]

Wel een knappe auto die nieuwe e-niro. M'n moeder heeft er meteen eentje besteld in DynamicPlusLine uitvoering (valt binnen de subsidieregeling) en ruilt haar oude 24 kWh Leaf er op in :)
Veel auto voor je geld. Het interieur vindt ik persoonlijk minder maar das een kwestie van smaak. Buitenkant erg fraai.

Bij de eerste versie moest je om de 15.000km naar de garage voor een beurt om aanspraak te kunnen maken op garantie. Hoe zit dat momenteel?

[ Voor 9% gewijzigd door Jakkie takkie op 27-04-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
niki_lauda schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:25:
[...]

Correctie:alle 2e hands auto's worden duurder.
https://www.volkskrant.nl...t-de-nieuwprijs~b7671185/
Inschatting van mij is dat dit nog minimaal 3 jaar aanhoudt.
Dan is het geen correctie hè, aangezien een EV een type auto is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:24:
[...]

Veel auto voor je geld. Het interieur vindt ik persoonlijk minder maar das een kwestie van smaak. Buitenkant erg fraai.

Bij de eerste versie moest je om de 15.000km naar de garage voor een beurt om aanspraak te kunnen maken op garantie. Hoe zit dat momenteel?
Geeeeen idee. Staat dat niet ergens op de Kia website?

Bij m'n KTM moest ik zelfs minimaal één keer per jaar onderhoud laten doen om aanspraak te blijven houden op de fabrieksgarantie.

[ Voor 13% gewijzigd door FlowDesign op 27-04-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In al mijn vorige auto's zaten er sensoren in de achterbank verwerkt en kon ik middels lampjes zien of de kinderen hun riemen vast hebben. Ook ging bij sommige auto's een piepje af wanneer de sensor merkte dat er iemand op buitenste zitplaatsen zat en de riemen waren niet vast.

In de ID4 ontbreekt dit volgens mij. De twee stoelen voorin geven wel een waarschuwen en gaat een lampje knipperen, maar voor de achterbank is er niks.

Klopt dit?
Al paar keer weg gereden terwijl 1 van de kinderen hun riem niet vast had.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
bij mij in de ID4 gaan al de toeters af als iemand zijn gordel niet om heeft achter
Zie ook op het display wie hem niet om heeft

[ Voor 21% gewijzigd door N0EL op 27-04-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

N0EL schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:47:
bij mij in de ID4 gaan al de toeters af als iemand zijn gordel niet om heeft achter
Zie ook op het display wie hem niet om heeft
Dan moet er wel iets van in zitten. Ze wegen 16 en 18kg. Misschien dat het met de stevige banken te weinig gewicht is.

Zal het eens testen met een volwassene achterin.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

AndereKoekoek schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:11:
[...]

Dan moet er wel iets van in zitten. Ze wegen 16 en 18kg. Misschien dat het met de stevige banken te weinig gewicht is.

Zal het eens testen met een volwassene achterin.
Thanks!
Hebben de kinderen van 16 en 18 kilo geen autostoeltjes?

Bij mij doet hij het ook niet bij kinderen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Bij mij in de ID3 ook geen waarschuwingen met kinderen achterin de auto. Mijn kids zijn vrij jong en minder dan 25kg. Mogelijk combinatie van te weinig gewicht en kinderstoelen ofzo (wellicht wordt die sensor uitgeschakeld wanneer je een kinderstoel monteert met behulp van isofix. Want in mijn Alfa Giulietta werkt het ook niet achterin bij de kids.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Al die sensoren hebben een minimaal gewicht waardoor ze lang niet altijd alles waarnemen. Dacht minimaal 30 kilo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
AndereKoekoek schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:45:
Ook ging bij sommige auto's een poepje af wanneer de sensor merkte dat er iemand op buitenste zitplaatsen zat en de riemen waren niet vast.
Bij mijn gaat er gelukkig alleen een piepje af (kinderen vinden dat behoorlijk irritant). Het poepje laten ze zelf wel :9

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

haha poepje is gecorrigeerd !

Mijn kinderen zitten idd in twee stoeltjes.
Vorige auto, Skoda superb, had ook lederen bekleding en daar kon ik het precies zien.
Heb ook van die beschermingsmatjes onder de stoelen zitten. Dat zal voor een nog betere drukverdeling zorgen en dus lagere kans dat de sensoren iets opmerken.

Zet dit weekend mijn vrouw wel even achterin als we ergens heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
AndereKoekoek schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:27:

Mijn kinderen zitten idd in twee stoeltjes.
Vorige auto, Skoda superb, had ook lederen bekleding en daar kon ik het precies zien.
Heb ook van die beschermingsmatjes onder de stoelen zitten. Dat zal voor een nog betere drukverdeling zorgen en dus lagere kans dat de sensoren iets opmerken.

Ja zou moeten werken. Ik zie op het schermpje voor me netjes 3 stoeltjes groen of rood van wie de gordel niet aan heeft (en de piep uiteraard). Zou ook aan de uitvoering kunnen liggen.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AndereKoekoek schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:27:

Als ze maar niet gaat zitten poepen of piepen dan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:30
maik73 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:39:
[...]

Ja zou moeten werken. Ik zie op het schermpje voor me netjes 3 stoeltjes groen of rood van wie de gordel niet aan heeft (en de piep uiteraard). Zou ook aan de uitvoering kunnen liggen.
Hier idem bij mijn ID.3P

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Pagina: 1 ... 193 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.