Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 190 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20
Simply1337 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:06:
[...]

Heel makkelijk op te lossen door je Siri / Google Voice even te aanspreken en dan laat annuleren/wacht 5 seconde. Telefoon is dan "vergeten" om een beëindigingssignaal te sturen naar de auto waardoor het hangt in het "voice" geluid van auto. Camera starten en stoppen helpt. niet scherm afsluiten nadat je camera hebt ingeschakeld. dan hangt het ook.
Wat ik zeg, het werkt soms gewoon brak ;)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 19:04
FlowDesign schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:41:
[...]

Wat ik zeg, het werkt soms gewoon brak ;)
Ja precies, soms werkt t gewoon brak. Wat bij mij laatst hielp was de midden console resetten. Toen deed spotify het wel weer...

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dat eigenlijk achteraf nog ingebouwd worden, die automatische achterklep?
Is een functie die ik echt mis en ik heb bij de aankoop niet kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

DonJunior schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:45:
@oZy Maar was de terugrit leuker?
Want natuurlijk, tijdswinst is marginaal.. maar soms is even lekker doorrijden wel fijn.
Sowieso vind ik de auto super fijn rijden.. maar af en toe even dat pedaal naar de bodem blijft toch leuk.
Dan maar extra aan de lader ;)
oZy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:27:
Nou nee? Het is een hardnekkige gewoonte om 'voorop' te willen rijden maar leuk als in Grand Turismo mode? Ehh nee dat doe ik niet op de openbare weg.

Natuurlijk zijn er wel bepaalde stukjes weg waar je een mooie bocht of 'chicane' kunt simuleren maar dat kan ook tijdens een zuinige rit. En dan moet je ook geen SUV model gaan rijden natuurlijk.

Sterker nog, ik vind het vaker jammer dat ik al bij het eind van de rit ben omdat m'n podcast nog niet is afgelopen en ik lekker comfortabel in een stille auto zit op een warme stoel.. 8)
Hier moet ik op terugkomen .. dit is blijkbaar het verschil tussen de ID4 en ID3 (die ik nu 2 dagen als vervangend vervoer heb). ID4 = comfort, ID3 = fun. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 14:49
Weet iemand of het mogelijk is om met de OBD11 alle interieur lichten te unlocken? ik heb er nu maar 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:25
Matthijscc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:35:
Weet iemand of het mogelijk is om met de OBD11 alle interieur lichten te unlocken? ik heb er nu maar 5.
Ik vind dat echt van die flauwe beperkingen. Hardware is hetzelfde, maar je moet extra lappen voor wat kleurtjes.

Heb zelf trouwens wel alle kleurtjes, en in totaal al 1x gewijzigd (naar blauw + wit) 8)7 Je mist er niks aan IMO.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
Matthijscc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:35:
Mogelijk. De Central Electrics module heeft heel erg veel waarden rondom licht.
maar dan zouden we een backup van jouw auto moeten vergelijken met een auto die de functie wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:46
sl1000 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:11:
[...]

Mogelijk. De Central Electrics module heeft heel erg veel waarden rondom licht.
maar dan zouden we een backup van jouw auto moeten vergelijken met een auto die de functie wel heeft.
Volgens mij kan ik via zo'n RGB-slider op het scherm de kleuren kiezen. Dus ik zou en back-up kunnen maken.

Later vandaag zal ik het even controleren.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Mitchell2.24v schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:50:
[...]

Volgens mij kan ik via zo'n RGB-slider op het scherm de kleuren kiezen. Dus ik zou en back-up kunnen maken.

De mijne kan het ook. ben juist opzoek naar een auto (liefst id4 op 2.3) die het niet kan.
Maar heb niet heel veel hoop hoor. VW heeft alles aardig dicht gezet qua features.
Meeste features hebben simpelweg hardware nodig die mist, en andere zit ergens zo diep in code verborgen dat je er met OBD-II niet bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
sl1000 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:16:
[...]

De mijne kan het ook. ben juist opzoek naar een auto (liefst id4 op 2.3) die het niet kan.
Maar heb niet heel veel hoop hoor. VW heeft alles aardig dicht gezet qua features.
Meeste features hebben simpelweg hardware nodig die mist, en andere zit ergens zo diep in code verborgen dat je er met OBD-II niet bij komt.
Ik heb er verder geen verstand van, maar die gasten van Kufatech hebben bijvoorbeeld wel een dongle waarmee je speakers achterin (na inbouw van die speakers) kunt activeren in de software en daarmee krijg je ook de fader functie erbij.
Zit wel een maar aan, volgens mij moet een bedrijf met officiële toegang eerst iets vrijgegeven, voordat je de software met die dongle kunt bijwerken (GEKO toegang). Ook wel benieuwd hoe obd11 het doet.

https://www.kufatec.com/d...ten-fuer-vw-id3-e11-45375

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 06-04-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst bij een FastNed geladen, dit is eerder nog niet nodig geweest. De maximale snelheid van dit laadstation was 300 kW zo werd aangegeven. Ik haalde met mijn ID3 "slechts" 50 kW. De auto / accu was warm (150 KM gereden) en was nog voor iets van 35% vol. Ik lees op de website van FastNed dat de laadsnelheid afneemt zodra je boven de 50% geladen bent, maar het leek er meer op dat mijn laadsessie op 50 kW gecapped werd.

Kan dit komen doordat er meerdere auto's tegelijk aan het laden waren, of zou er iets aan de hand zijn met mijn auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
FlowDesign schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb er verder geen verstand van, maar die gasten van Kufatech hebben bijvoorbeeld wel een dongle waarmee je speakers achterin (na inbouw van die speakers) kunt activeren in de software en daarmee krijg je ook de fader functie erbij.
Zit wel een maar aan, volgens mij moet een bedrijf met officiële toegang eerst iets vrijgegeven, voordat je de software met die dongle kunt bijwerken (GEKO toegang). Ook wel benieuwd hoe obd11 het doet.

https://www.kufatec.com/d...ten-fuer-vw-id3-e11-45375
OBD11 kan die toegang vrijgeven, da's geen issue. VW backoffice krijgt dan wel een ping met je naam en e-mailadres.
en inderdaad die speakers kun je toevoegen (maar opnieuw, vereist wel dat je de hardware eerst installeert :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
GoeiedagEem schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:12:
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst bij een FastNed geladen, dit is eerder nog niet nodig geweest. De maximale snelheid van dit laadstation was 300 kW zo werd aangegeven. Ik haalde met mijn ID3 "slechts" 50 kW. De auto / accu was warm (150 KM gereden) en was nog voor iets van 35% vol. Ik lees op de website van FastNed dat de laadsnelheid afneemt zodra je boven de 50% geladen bent, maar het leek er meer op dat mijn laadsessie op 50 kW gecapped werd.

Kan dit komen doordat er meerdere auto's tegelijk aan het laden waren, of zou er iets aan de hand zijn met mijn auto?
niks mis met je auto. je was op zn minst nog 20% te vol om je verwachtingen waar te maken

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Auto was nog te vol voor maximale laadsnelheid sowieso, je had volgens de laadcurve van de ID.3 58kWh maximaal 85 a 90kW kunnen halen.

Maar zeker als je vanaf zo’n relatief hoge SoC in die perfecte laadcurve wil vallen moet je accu echt perfect op temperatuur zijn. En met gewoon 100 rijden op de snelweg of binnendoor krijg je de accu met deze buiten temperaturen simpelweg niet warm genoeg daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Afgelopen maandag de zomerbanden er weer op laten zetten. Maar nu geeft de auto nog aan dat ik op winterbanden rijdt. Al gezocht om te kijken hoe dit te wijzigen maar kan het niet vinden. Ook niet zo'n zin om weer terug te rijden naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijscc
Mitchell2.24v schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:50:
[...]

sl1000 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:16:
[...]

Ikzelf heb de ID.3 2.3 Life versie. Hierdoor heb ik maar 5 slides. Ik zal er vast niets aan missen en het is vast en zeker een luxe extraatje. Maar wel leuk om mee te spelen.

Ik zelf zat al bij de Ambientlight settings te kijken, maar kwam er niet helemaal uit.

Als iemand dit achterhaald heeft dan ben ik erg benieuwd en kan ik het e.e.a. testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijscc
pietermx schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ik vind dat echt van die flauwe beperkingen. Hardware is hetzelfde, maar je moet extra lappen voor wat kleurtjes.

Heb zelf trouwens wel alle kleurtjes, en in totaal al 1x gewijzigd (naar blauw + wit) 8)7 Je mist er niks aan IMO.
Is inderdaad een flauwe beperking, en daarom juist een leuke om te unlocken met de OBD :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesleyudw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb gezocht, maar het antwoord nog niet kunnen vinden... hopelijk weten jullie dit...
Als we de auto instappen en hij start, staat hij op 21 graden. Als we deze dan bijstellen naar bijvoorbeeld 19 graden, we stappen uit en de volgende keer stappen we weer in, staat hij weer op 21 graden.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij gewoon de temperatuur blijft die je de laatste keer ingesteld hebt?
Of als dat niet kan, hoe kan je dan een standaard temperatuur instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
lesleyudw schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:58:
Ik heb gezocht, maar het antwoord nog niet kunnen vinden... hopelijk weten jullie dit...
Als we de auto instappen en hij start, staat hij op 21 graden. Als we deze dan bijstellen naar bijvoorbeeld 19 graden, we stappen uit en de volgende keer stappen we weer in, staat hij weer op 21 graden.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij gewoon de temperatuur blijft die je de laatste keer ingesteld hebt?
Of als dat niet kan, hoe kan je dan een standaard temperatuur instellen?
Gebruik je voorklimatiseren? Als ik dat uit de app doe dan gebeurt dit ook bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
andreasvdwal schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:43:
Afgelopen maandag de zomerbanden er weer op laten zetten. Maar nu geeft de auto nog aan dat ik op winterbanden rijdt. Al gezocht om te kijken hoe dit te wijzigen maar kan het niet vinden. Ook niet zo'n zin om weer terug te rijden naar de garage.
De auto kan dat niet aangeven, je kunt hooguit zelf de snelheidsbeperking vanwege winterbanden aan en uitzetten via het menu. Die optie heb je altijd, of er nu zomer of winterbanden onder liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
ID.3P
Thanks, ik ontving ook een mail met info over software update. Lees ik goed dat de software update sneller laden mogelijk maakt maar alleen voor de 77 kW versie

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
ik222 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:17:
[...]

De auto kan dat niet aangeven, je kunt hooguit zelf de snelheidsbeperking vanwege winterbanden aan en uitzetten via het menu. Die optie heb je altijd, of er nu zomer of winterbanden onder liggen :P
Ok maar waarom geeft hij dan aan dat er winterbanden om liggen. Dan moet hij toch ook de optie zomerbanden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

andreasvdwal schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:48:
[...]
Ok maar waarom geeft hij dan aan dat er winterbanden om liggen. Dan moet hij toch ook de optie zomerbanden hebben.
Waar geeft hij dat aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 19:25
7o9 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:14:
[...]

Waar geeft hij dat aan dan?
Geeft ie ook bij mij aan. Inmiddels zomerbanden erop maar er staat winterbanden.

Door naar 'Auto' te gaan in het menu of onder je scherm knop wagen of auto, i.i.g. waar je met je vinger je auto op het scherm kan draaien en dan moet je banden selecteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 20:28
Galvatron schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:17:
[...]

Geeft ie ook bij mij aan. Inmiddels zomerbanden erop maar er staat winterbanden.

Door naar 'Auto' te gaan in het menu of onder je scherm knop wagen of auto, i.i.g. waar je met je vinger je auto op het scherm kan draaien en dan moet je banden selecteren.
Dat is de koptekst van het submenu over winterbandeninstellingen.

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
andreasvdwal schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:48:
[...]

Nee want zomerbanden geven volgens Volkswagen geen snelheidsbeperking (de juiste winterbanden natuurlijk ook niet maar goed). Maar het is dus een snelheidswaarschuwing voor winterbanden die je aan en uit kunt zetten waarvan winterbanden de koptekst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:00
Rubbaa schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:24:
[...]

Ik heb precies hetzelfde ervaren in mijn ID.3 Pro tijdens een zeer lichte sneeuwbui vorige week.

- ACC. sensor impaired > cruise control werkte niet meer
- Park assist sensoren vooraan gaven een error > de wagen kon op voorganger niet meer inschatten.
- En ik kreeg een manoeuvre error? > denk dat dit invloed had op de lane guidance functie.

Zo zag mijn dashboard er na 5 minuten uit (foto gemaakt in de stilstaande file)

[Afbeelding]

Zware tegenvaller! |:( Ik zou inderdaad ook graag handmatig de CC willen blijven gebruiken.
Ik had precies hetzelfde en ook dezelfde reactie overigens :)
Toen de sneeuwbui een half uurtje later wat minder werd, werkte alles weer naar behoren.

Bij koud vochtig weer krijg ik overigens ook vaak de melding dat de koplamp linksvoor het niet meer doet en het automatisch meesturen van de lampen daardoor ook niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In dit artikel wordt niet geschreven dat het alleen voor my2022 auto's is. Wel dat het geldt voor de is modellen en onderaan dat het voor alle bestaande id modellen beschikbaar wordt.

Ook wel benieuwd of in de toekomst is light en AR ook gaat werken met Google maps. Gebruik de VW navigatie niet namelijk..... Denk dat de meerderheid dat niet doet.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 06-04-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
AndereKoekoek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:01:
[...]

In dit artikel wordt niet geschreven dat het alleen voor my2022 auto's is. Wel dat het geldt voor de is modellen en onderaan dat het voor alle bestaande id modellen beschikbaar wordt.

Ook wel benieuwd of in de toekomst is light en AR ook gaat werken met Google maps. Gebruik de VW navigatie niet namelijk..... Denk dat de meerderheid dat niet doet.
Het staat letterlijk wel in het artikel onderin: "Beschikbaarheid..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
AndereKoekoek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:01:
[...]

Ik gebruik altijd apple maps icm AR. Dat gaat prima. Maar google is net iets accurater heb ik het ID.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Jakkie takkie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:05:
[...]

Ik gebruik altijd apple maps icm AR. Dat gaat prima. Maar google is net iets accurater heb ik het ID.
De hud werkt inderdaad wel. Maar de pijlen bij de afslagen aan de zijkant van je ruit die mee bewegen hoe dichter je bij de afslag komt etc, de augmented reality, die werken niet icm Google maps.
Soeski schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:04:
[...]

Het staat letterlijk wel in het artikel onderin: "Beschikbaarheid..."
Ah ja idd.. Automatisch parkeren en automatisch inhalen werkt niet op bestaande modellen. Overheen gelezen..

[ Voor 26% gewijzigd door AndereKoekoek op 06-04-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesleyudw
theHoff schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:15:
[...]

Gebruik je voorklimatiseren? Als ik dat uit de app doe dan gebeurt dit ook bij mij.
Ahhh is dat het!
In de app stond hij inderdaad op 21…
Ik heb heb nu aangepast naar 19, kijken hoe hoog hij staat als ik zo weer naar de auto loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesleyudw
Dan nog een vraag. Weet iemand hoe je kan voorkomen dat het entertainment systeem direct overspringt op je CarPlay (Spotify) als je in de auto gaat zitten. Ik wil liever dat hij gewoon op de radio blijft staan en ik zelf CarPlay aanzet als ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:10
AndereKoekoek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:10:
[...]

De hud werkt inderdaad wel. Maar de pijlen bij de afslagen aan de zijkant van je ruit die mee bewegen hoe dichter je bij de afslag komt etc, de augmented reality, die werken niet icm Google maps.

[...]

Ah ja idd.. Automatisch parkeren en automatisch inhalen werkt niet op bestaande modellen. Overheen gelezen..
Ik snap alleen niet wat ze besloten heeft toen om die sensoren bij de 1st modellen plotseling eraf te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
AndereKoekoek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:10:
[...]

[...]
O ja dat klopt idd en dat is wel een fijne functie -als het werkt-. Bij rotondes krijg ik steevast een verkeerde richting nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
AMARONE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:17:
[...]

Ik snap alleen niet wat ze besloten heeft toen om die sensoren bij de 1st modellen plotseling eraf te halen?
Kosten en nog meer problemen denk ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
"De ID. Software 3.0 staat voor een belangrijke upgrade van de ID.-modellen. Zo wordt de vernieuwde Travel Assist sterk verbeterd door het gebruik van data, die anoniem door andere Volkswagens wordt verzameld. De nieuwe Travel Assist kan bijvoorbeeld wanneer er anonieme gegevens van andere Volkswagens beschikbaar zijn ook ondersteuning bieden op wegen zonder centrale rijstrookmarkering. Het voertuig lijnt zich dan uit met gedetecteerde rijstrookgrenzen om in het midden van de rijbaan te blijven."

Dit klinkt heul gevaarlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
oZy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:28:
[...]

[...]

Hier moet ik op terugkomen .. dit is blijkbaar het verschil tussen de ID4 en ID3 (die ik nu 2 dagen als vervangend vervoer heb). ID4 = comfort, ID3 = fun. O+
Haha mooi, is niet erg aldoende leert men ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik vind Travel Assist en Lane Assist op de snelweg echt super, rijdt heel ontspannen.

Echter Lane Assist op binnenwegen vind ik niks, bijvoorbeeld als je fietsers passeert op een smallere weg met middenlijn dan lijkt het systeem een enorm verlangen te hebben om die fietsers de stuipen op het lijf te jagen of plat te rijden 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
ik222 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:41:
Ik vind Travel Assist en Lane Assist op de snelweg echt super, rijdt heel ontspannen.

Echter Lane Assist op binnenwegen vind ik niks, bijvoorbeeld als je fietsers passeert op een smallere weg met middenlijn dan lijkt het systeem een enorm verlangen te hebben om die fietsers de stuipen op het lijf te jagen of plat te rijden 🤔
Mee eens, ik vraag mij alleen af of dit systeem ook af te stellen is. Mijn auto gaat altijd gevaarlijk dicht tegen de middenstreep aan rijden. Op 80km wegen pak ik soms bijna een spiegeltje van een tegenligger mee. Ik heb nu ook een paar keer gehad dat hij de lijnen kwijt is en opnieuw gaat zoeken, dan zie je die groene strepen weer verschijnen op je HUD. Laagstaande zon houdt ie ook niet van.

En wegen met geen middenstreep maar bijvoorbeeld een fietsstrook aan de zijkanten zijn niet fijn met beide systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Jakkie takkie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:29:
"De ID. Software 3.0 staat voor een belangrijke upgrade van de ID.-modellen. Zo wordt de vernieuwde Travel Assist sterk verbeterd door het gebruik van data, die anoniem door andere Volkswagens wordt verzameld. De nieuwe Travel Assist kan bijvoorbeeld wanneer er anonieme gegevens van andere Volkswagens beschikbaar zijn ook ondersteuning bieden op wegen zonder centrale rijstrookmarkering. Het voertuig lijnt zich dan uit met gedetecteerde rijstrookgrenzen om in het midden van de rijbaan te blijven."

Dit klinkt heul gevaarlijk...
Als wraak dat ik die sensoren niet op mijn auto heb, ga ik aan de verkeerde kant van de weg rijden waar mogelijk. Kom maar op met die swarm data :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign

Afgezien van dat je SoC% nog wat hoog was, weet je zeker dat jouw ID3 de optie voor 100 kW laden heeft? Er zijn namelijk ook modellen zonder die optie en die laden met max 50 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
lesleyudw schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:33:
Dan nog een vraag. Weet iemand hoe je kan voorkomen dat het entertainment systeem direct overspringt op je CarPlay (Spotify) als je in de auto gaat zitten. Ik wil liever dat hij gewoon op de radio blijft staan en ik zelf CarPlay aanzet als ik dat wil.
is een instelling van carplay, automatisch opstarten en/of media starten uitschakelen.
zelfde geldt voor android auto. kun je instellen voordat je verbindt met de auto door carplay/android auto te starten

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
FlowDesign schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:46:
[...]

Afgezien van dat je SoC% nog wat hoog was, weet je zeker dat jouw ID3 de optie voor 100 kW laden heeft? Er zijn namelijk ook modellen zonder die optie en die laden met max 50 kW.
en daarbij weet je niet zeker of de accu op temperatuur was, dat is meestal het issue.
ik kom alleen bij warm weer aan 100kw. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
mark1978 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:40:
[...]

en daarbij weet je niet zeker of de accu op temperatuur was, dat is meestal het issue.
ik kom alleen bij warm weer aan 100kw. :/
Als het koud is en je rijdt harder dan 100 kmh, dan wordt ie wel warm genoeg voor maximale laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
ID4.1 sinds gisteren geen 4g/3g-verbinding meer..... Mn App wordt hierdoor ook niet meer geupdate. Wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
FlowDesign schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:46:
[...]

Als het koud is en je rijdt harder dan 100 kmh, dan wordt ie wel warm genoeg voor maximale laadsnelheid.
Ik kwam van de week ook niet boven de 87 bij Ionity met een SOC van 9%, na 100km snelweg en de laatste 5 km 120km/h. Stond daar als enige te laden dus daar lag het ook niet aan. Ik sta niet vaak bij snelladers maar het is nogal wisselvallig in mijn ervaring. De ene keer haal je 127kw bij een soc van 30%, de andere keer bij lange na niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

densterdad2 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
ID4.1 sinds gisteren geen 4g/3g-verbinding meer..... Mn App wordt hierdoor ook niet meer geupdate. Wat te doen?
Zekering 19 minuutje eruit en weer terug om de modem te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Het kan zijn dat er weer een storing is of iets dergelijks. Bij mij zie ik sinds versie 1.31 van de app ook niet meer wanneer er voor het laatst verbinding is geweest met de auto. Toen ik de app via de widget opende werd deze bijgewerkt, bij openen vanaf het hoofdscherm niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Jakkie takkie op 07-04-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
Jakkie takkie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:49:
[...]

Het kan zijn dat er weer een storing is of iets dergelijks. Bij mij zie ik sinds versie 1.31 van de app ook niet meer wanneer er voor het laatst verbinding is geweest met de auto. Toen ik de app via de widget opende werd deze bijgewerkt, bij openen vanaf het hoofdscherm niet.
Heb telefonisch contact gehad met VW-service-desk (keurig te woord gestaan). Heb 2 foto's moeten emailen -> technische afdeling gaat er vervolgens mee aan de slag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
Ik wordt echt furieus van die app/auto.
Ik heb laadprofielen ingesteld zodat de auto alleen (zo goed als mogelijk) laadt tijdens daltarief (vanaf 21.00 tot 06:00 uur)
Dat werkt oprecht helemaal prima, tot je een keertje, zoals vandaag, buiten de gebaande paden gaat en de auto tussendoor moet opladen. Mijn vrouw was vannacht weg met de auto (logeren) en kwam dus net met een redelijk lege auto terug (19% SOC) (ook omdat de auto dus niet wilde laden vannacht aan een andere paal.. mijn auto is nog een beetje verlegen als het om andere palen gaat)

Vervolgens plugt ze dus thuis de auto in.. en logischerwijs doet ie niks (Wacht op vertrektijd)
Maar nu wil ik toch dat ie gaat laden.. de app blokkeert echter de 'nu laden' knop want daar staat nu in het grijs ("waiting for departure time")
Dus dan maar in de auto klimmen.. maar nee hoor.. ook daar geen knop voor 'start nú met laden'.
Je moet dan dus je laadprofielen uitschakelen en pas dan.. met heel veel moeite begint de auto met laden.

Wat. Een. Getrut.

Het werkt oprecht allemaal prima bij mijn auto, weinig te klagen, uitgesteld laden gaat (tot op heden) altijd goed in de nacht.
Maar owee als je even buiten het boekje denkt te kleuren.. dan is het echt bijzonder ongebruiksvriendelijk.

/rant

*sorry ik moet het even kwijt

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zal het nog een keer zeggen: uitgesteld laden en voorkeurstijden zijn broken. Je kunt er op dit moment niet van op aan. Voorkeurtijden ging inderdaad van die twee nog het langst goed, maar ja...

Ik heb het ook op verschillende manieren geprobeerd en iedere keer dat ik dacht 'verhip het werkt toch wel' kwam het voor dat het weer een keer mis ging. Het is onbetrouwbaar. Laat je er niet door frustreren en gebruik het niet tot er een fix voor is.
Als het goed is komt er met 2.4 of 3.0 een fix voor. Ben even kwijt welk persbericht het precies in stond.

Bij mij zijn sinds deze week, voor het eerst sinds hele lange tijd, alle laadlocaties met voorkeursinstellingen weer eens verdwenen. Gewoon... weg. Tja. Ik dacht dat gefixed was met 2.3 maar blijkbaar niet 100%.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 07-04-2022 12:07 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Wachten, of zekering 19 en 20 er uithalen. Meestal binnen een paar dagen komt ie vanzelf wel weer up. Had twee weken geleden hetzelfde probleem, half jaar geleden ook nog eens gehad :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Heb momenteel ook geen verbinding met m'n ID3. App startscherm gewoon bijna helemaal wit scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Ultraman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:05:
[..]
Bij mij zijn sinds deze week, voor het eerst sinds hele lange tijd, alle laadlocaties met voorkeursinstellingen weer eens verdwenen. Gewoon... weg. Tja. Ik dacht dat gefixed was met 2.3 maar blijkbaar niet 100%.
Ja die heb ik ook eerder gehad. Alles weg, zowel uit de auto als uit de app. Dat lijkt nu wel goed te gaan.
Overigens werkt het bij mij altijd goed hoor. Alleen was een knop 'Start nu met laden' toch gebruiksvriendelijker geweest. Ik snap gewoon niet waarom ze in de app die knop 'disablen' dat is nergens goed voor.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
FlowDesign schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:46:
[...]

Ik twijfel hieraan.

Persoonlijke ervaring is wel dat bij (2 graden buitentemperatuur) een lange trip de eerste snellaadsessie na een stuk 100 km/h misschien niet op maximale snelheid is maar omdat de batterij opwarmt door de eerste snellaadsessie je bij de tweede snellaadsessie, zeg 2 uur later, wel de maximale snelheid haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-09 16:44

BJW

Iemand hier ervaring mee:
Ik kwam er bij het snelladen achter dat hij niet meer sneller wil laden dan 50-60KW/h. Eerste keer locatie de schuld gegeven maar nu een paar keer getest en hij laadt dus niet snelle dan dat. Met terugwerkende kracht denk ik dat hij dit doet sinds de update naar 2.3 (ik maak niet vaak gebruik van een snellader). Iemand? Staat een vakantie naar Zwitserland gepland dus dan is het wel fijn als het iets sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07 15:33
DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:46:
Ik heb laadprofielen ingesteld zodat de auto alleen (zo goed als mogelijk) laadt tijdens daltarief (vanaf 21.00 tot 06:00 uur)
Dat werkt oprecht helemaal prima, tot je een keertje, zoals vandaag, buiten de gebaande paden gaat en de auto tussendoor moet opladen. Mijn vrouw was vannacht weg met de auto (logeren) en kwam dus net met een redelijk lege auto terug (19% SOC) (ook omdat de auto dus niet wilde laden vannacht aan een andere paal.. mijn auto is nog een beetje verlegen als het om andere palen gaat)

Vervolgens plugt ze dus thuis de auto in.. en logischerwijs doet ie niks (Wacht op vertrektijd)
Maar nu wil ik toch dat ie gaat laden.. de app blokkeert echter de 'nu laden' knop want daar staat nu in het grijs ("waiting for departure time")
Dus dan maar in de auto klimmen.. maar nee hoor.. ook daar geen knop voor 'start nú met laden'.
Je moet dan dus je laadprofielen uitschakelen en pas dan.. met heel veel moeite begint de auto met laden.

Wat. Een. Getrut.

Het werkt oprecht allemaal prima bij mijn auto, weinig te klagen, uitgesteld laden gaat (tot op heden) altijd goed in de nacht.
Maar owee als je even buiten het boekje denkt te kleuren.. dan is het echt bijzonder ongebruiksvriendelijk.

/rant

Allereerst --> :(:)

Daarnaast: welke laadpas gebruik je aangezien je aangeeft dat ie wat moeite heeft met 'andere laadpalen'? Bij het inlezen voor mijn trip naar Zwitserland las ik dat het een goed huwelijk moet zijn tussen de laadpaalaanbieder en de laadpas (=koppeling in backoffice). ^) Heb je alternatieve passen getest of dat beter gaat? Heb namelijk echt nul problemen met mijn Arval laaddruppel en mijn ID.4. Of zou die toch iets minder verlegen zijn? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
BJW schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:00:
Iemand hier ervaring mee:
Ik kwam er bij het snelladen achter dat hij niet meer sneller wil laden dan 50-60KW/h. Eerste keer locatie de schuld gegeven maar nu een paar keer getest en hij laadt dus niet snelle dan dat. Met terugwerkende kracht denk ik dat hij dit doet sinds de update naar 2.3 (ik maak niet vaak gebruik van een snellader). Iemand? Staat een vakantie naar Zwitserland gepland dus dan is het wel fijn als het iets sneller gaat.
Welk type auto? (62 of 82 kWh?) Mijn eerste ingeving is toch dat het aan je batterijtemperatuur ligt. Op welke SOC% start je de sessie en bij welke omgevingstemperatuur en na hoeveel km rijden?
Een testje dat je zou kunnen doen is volgende week als het wat warmer is een goede 20 minuten snelladen (van 10% tot zeg 50%) of tot wanneer de koeling aanslaat. Dan zou de batterij lekker warm moeten zijn. Dan direct leegrijden tot <5% en vervolgens de laadsnelheid checken. Hij zou dan makkelijk 100kWh moeten halen.

Echte proef op de som zal tripje naar Zwitserland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gecko123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:44:
[...]

Ik twijfel hieraan.

Persoonlijke ervaring is wel dat bij (2 graden buitentemperatuur) een lange trip de eerste snellaadsessie na een stuk 100 km/h misschien niet op maximale snelheid is maar omdat de batterij opwarmt door de eerste snellaadsessie je bij de tweede snellaadsessie, zeg 2 uur later, wel de maximale snelheid haalt.
Nou, ik denk dat jij je op aannames baseert, terwijl ik het gewoon in de praktijk heb ondervonden.
Heb op de wintersportvakantie zowel op de heenweg als de terugweg vast kunnen stellen, dat ik meteen bij de eerste stop de maximale laadsnelheid wist te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
FlowDesign schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:48:
[...]

Nou, ik denk dat jij je op aannames baseert, terwijl ik het gewoon in de praktijk heb ondervonden.
Heb op de wintersportvakantie zowel op de heenweg als de terugweg vast kunnen stellen, dat ik meteen bij de eerste stop de maximale laadsnelheid wist te halen :)
Geen aanname maar persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Metalingus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:13:
[...]

Allereerst --> :(:)

Daarnaast: welke laadpas gebruik je aangezien je aangeeft dat ie wat moeite heeft met 'andere laadpalen'? Bij het inlezen voor mijn trip naar Zwitserland las ik dat het een goed huwelijk moet zijn tussen de laadpaalaanbieder en de laadpas (=koppeling in backoffice). ^) Heb je alternatieve passen getest of dat beter gaat? Heb namelijk echt nul problemen met mijn Arval laaddruppel en mijn ID.4. Of zou die toch iets minder verlegen zijn? O+
Nee de paal doet het vaak wel.. de auto geeft dan gewoon een notificatie 'fout met laden' .
Maar die notificatie kreeg ik gisterenavond op mijn telefoon (toen ik thuis was en mijn vrouw de auto ergens aan de lader had gehangen) dus kon ook zelf niet echt uitzoeken. Vandaar dat ik vanochtend thuis wilde laden. Anders heb ik er amper problemen mee.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
FlowDesign schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:56:
Heb momenteel ook geen verbinding met m'n ID3. App startscherm gewoon bijna helemaal wit scherm.
Hier ook verbinding kwijt. Is het nu een centraal probleem of het zekering 19 trekken?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Laatst online: 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

RaymondD schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:46:
[...]

Hier ook verbinding kwijt. Is het nu een centraal probleem of het zekering 19 trekken?
Ik had ook een wit scherm, maar na afsluiten en opnieuw opstarten van de app is alles weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
B@rt_d@_M@n schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:48:
[...]

Ik had ook een wit scherm, maar na afsluiten en opnieuw opstarten van de app is alles weer als vanouds.
De app doet het wel maar de auto is offline. App heeft dus geen recente gegevens. Maar aangezien er nu veel meer mensen last van lijken te hebben verwacht ik niet dat het iets met de auto te maken heeft maar dat er iets aan de hand is bij VW. Of heeft iemand het probleem verholpen met zekering 19?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Tukk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:23:
[...]

Nou, niets drie uur. Ik mag niet verder rijden zonder dat die SOS-functie het doet (mijn argument dat zoveel autos zonder zo'n ding rijden geldt niet voor VW/Leasemaatschappij). Onderdeel staat op backorder dus ik ben mijn ID.3 ongeveer een week kwijt
Korte update.

Er zijn leveringsproblemen met de module die kapot is waardoor de SOS-functie het niet doet. Volgende week vrijdag is het vroegste moment dat ze hopen dat het er is en zu mijn 3.1st weer vrijgeven om mee te kunnen rijden. Dat is dus minimaal 2 weken wachten omdat het product er gewoon niet is.

BTW, de module kost 600 euro ex BTW. |:(
(wel nog binnen garantie)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

J.W

DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:46:

Wat. Een. Getrut.

/rant

Herkenbaar. Uitgesteld laden via WeConnect app is onbetrouwbaar.

Ik doe het nu via stekker app en geen problemen meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Gecko123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:46:
[...]

Welk type auto? (62 of 82 kWh?) Mijn eerste ingeving is toch dat het aan je batterijtemperatuur ligt. Op welke SOC% start je de sessie en bij welke omgevingstemperatuur en na hoeveel km rijden?
Een testje dat je zou kunnen doen is volgende week als het wat warmer is een goede 20 minuten snelladen (van 10% tot zeg 50%) of tot wanneer de koeling aanslaat. Dan zou de batterij lekker warm moeten zijn. Dan direct leegrijden tot <5% en vervolgens de laadsnelheid checken. Hij zou dan makkelijk 100kWh moeten halen.

Echte proef op de som zal tripje naar Zwitserland zijn.
Het gaat om de 82kWh versie. Vandaag getest na een kwartier op de snelweg te hebben gereden. En vorige week had ik dit ook, ook na een half uur op de snelweg gereden te hebben. Sessie gestart terwijl de batterij op zo'n 35% zat en een 8-10 min. staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
RaymondD schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:46:
[...]

Of m'n auto werkelijk offline was weet ik niet, maar de app deed het een uurtje geleden iig weer en de auto zelf is ook online zie ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Tukk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:29:
[...]

Korte update.

Er zijn leveringsproblemen met de module die kapot is waardoor de SOS-functie het niet doet. Volgende week vrijdag is het vroegste moment dat ze hopen dat het er is en zu mijn 3.1st weer vrijgeven om mee te kunnen rijden. Dat is dus minimaal 2 weken wachten omdat het product er gewoon niet is.

BTW, de module kost 600 euro ex BTW. |:(
(wel nog binnen garantie)
Dat is een best bedrag. Ik hou m’n hart vast voor de toekomst, de garantie van de eerste ID3’s verloopt over een paar maanden, benieuwd hoe daarmee om wordt gegaan. Je zou toch mogen verwachten dat dat soort componenten niet op zo’n korte termijn kapot gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:59:
[...]
Alleen was een knop 'Start nu met laden' toch gebruiksvriendelijker geweest. Ik snap gewoon niet waarom ze in de app die knop 'disablen' dat is nergens goed voor.
Eens, dat vind ik ook een stomme keuze. Als je als bestuurder weet dat je straks weg moet, dan moet je dat ding remote kunnen opdragen te gaan laden met een swipe van die knop. Zonder eerst je vooringestelde tijd te moeten uitschakelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
DonJunior schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:56:
[...]

Nee de paal doet het vaak wel.. de auto geeft dan gewoon een notificatie 'fout met laden' .
Maar die notificatie kreeg ik gisterenavond op mijn telefoon (toen ik thuis was en mijn vrouw de auto ergens aan de lader had gehangen) dus kon ook zelf niet echt uitzoeken. Vandaar dat ik vanochtend thuis wilde laden. Anders heb ik er amper problemen mee.
Fout bij laden krijg ik regelmatig als de stekker niet volledig aangedrukt is. Scheelt een paar mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 17:49

delorean7

Let's take the Aston toni

Gecko123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:44:
[...]

Ik twijfel hieraan.

Ik heb dit getest naar Oostenrijk vorige maand. Heenweg 3x laden na 100 km/h - je haalt de laadsnelheden niet die je wil (de laadcurve volgend op SoC).
Terugreis bij alle stops even flink versnellen voor het laden - alle laadstops maximale laadsnelheden gezien.

Mijn conclusie is dat als je behoedzaam 100 rijdt je nooit de maximale laadsnelheid zult zien (bij koude buitenlucht). Ook al rij je 2x 3 uur die snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
delorean7 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:51:
[...]

Ik heb dit getest naar Oostenrijk vorige maand. Heenweg 3x laden na 100 km/h - je haalt de laadsnelheden niet die je wil (de laadcurve volgend op SoC).
Terugreis bij alle stops even flink versnellen voor het laden - alle laadstops maximale laadsnelheden gezien.

Mijn conclusie is dat als je behoedzaam 100 rijdt je nooit de maximale laadsnelheid zult zien (bij koude buitenlucht). Ook al rij je 2x 3 uur die snelheid.
Van dat versnellen heeft youtuber Batterylife een filmpje gemaakt waarin je temperatuur dan ook ziet oplopen. Toch is het niet praktisch en potentieel zelfs niet goed voor je accu.

Er zal vast nog een onderscheid zijn tussen 62 kWh en 82 kWh type. De grotere accu genereert bij 100 km/u minder warmte doordat deze verhoudingsgewijs een lagere capaciteit levert en heeft een grotere massa dat opgewarmd moet worden dan de 62 kWh variant.

Mijn eerder genoemde ervaringen zijn met het 62 kWh type.

Al met al zou een button extra batterijverwarming of automatisch extra verwarmen bij het navigeren naar een snellaadstation dit voor een groot deel moeten oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gecko123 op 08-04-2022 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Gecko123 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:08:
[...]

Van dat versnellen heeft youtuber Batterylife een filmpje gemaakt waarin je temperatuur dan ook ziet oplopen. Toch is het niet praktisch en potentieel zelfs niet goed voor je accu.

[..]
Voor die een of twee keer per jaar dat je op vakantie gaat met de auto en echt een keer een snellader nodig hebt.. zal dat ook wel losslopen lijkt me.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Je kunt de accu ook gewoon juist door het snelladen verwarmen. Hoe doen andere merken dat, verwarmt Tesla de batterij voor als je gaat snelladen? Ik las in de Kampioen van de ANWB dat het snelladen bij de EV6 ook nog niet gaat zoals beloofd omdat de software niet up-to-date is.

Ik gebruik het snelladen nooit maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als dat niet werkt zoals verwacht, juist op het moment dat je het nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Jakkie takkie op 08-04-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Jakkie takkie Jup, de Tesla verwamt de batterij voor als je in je navigatie aangeeft richting een supercharger te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/yaendpko05631.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=d31a2d90ffd9f77b33c9890c6320f76294a5d9de

*plaatje gejat van het grote boze interwebs

[ Voor 42% gewijzigd door DonJunior op 08-04-2022 09:07 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Vanaf Software 2.4 zou het batterijtemperatuurmanagement (3 x woordwaarde) ook verbeterd worden toch?

Denk dat ze ook zoiets als Tesla in gaan bouwen. VW kijkt vrij veel van hen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
FlowDesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:18:
Vanaf Software 2.4 zou het batterijtemperatuurmanagement (3 x woordwaarde) ook verbeterd worden toch?

Dat zal dan waarschijnlijk alleen werken als je de navigatie van de auto gebruikt? Is het iemand eigenlijk al eens gelukt om 2 navigatiemethodes naast elkaar te gebruiken of is hier wellicht een truukje voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FlowDesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:18:

Ja alleen zit precoditioning als je naar een snellader navigeert nog niet in 2.4 of 3.0.

Wat wel in 2.4 zit is minder agressief / intelligenter de accu verwarmen bij wegrijden zodat het verbruik op korte ritten in de winter significant beter wordt en de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen aan de lader.

Overigens is mijn ervaring ook dat met 105 km/h op de teller rijden de accu in de winter ook na een paar uur rijden niet warm genoeg is voor maximale laadsnelheid (ID.4 Pro Performance, 77kWh). Zelfs met 115 km/h is het handig om in Duitsland vlak voor het snelladen even goed door te stampen om de accu echt goed warm te krijgen voor maximale laadsnelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door ik222 op 08-04-2022 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:21:
[...]

Dat zal dan waarschijnlijk alleen werken als je de navigatie van de auto gebruikt?
Vermoed van wel.
Is het iemand eigenlijk al eens gelukt om 2 navigatiemethodes naast elkaar te gebruiken of is hier wellicht een truukje voor.
Ja, gewoon géén carplay of Android auto gebruiken ;)
Op wintersport had ik de Navi van de auto aan en telefoon ernaast met ABRP in navi modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHL6IP4LtZyCEfbBqrhmBsOPrlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhdm6yTuQZSe5Oq5liTeViza.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door FlowDesign op 08-04-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

ik222 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:21:
[...]

Overigens is mijn ervaring ook dat met 105 km/h op de teller rijden de accu in de winter ook na een paar uur rijden niet warm genoeg is voor maximale laadsnelheid (ID.4 Pro Performance, 77kWh). Zelfs met 115 km/h is het handig om in Duitsland vlak voor het snelladen even goed door te stampen om de accu echt goed warm te krijgen voor maximale laadsnelheid.
Definieer "goed door stampen". 130KM/h? 150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
BJW schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:28:
[...]

Definieer "goed door stampen". 130KM/h? 150?
Met m'n ID3 was 120/130 kmh voldoende.

En aangezien een ID4 een hoger verbruik heeft, zou dat ook voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:46
Gisteravond netjes de 100 kW aangetikt. Aangekomen bij Fastned met 9% en heel stuk 130 gereden waar het mocht (A2), met enorme tegenwind ook dus het verbruik was niet te doen :X heb alleen niet meer gekeken wat het verbruik nu daadwerkelijk was, denk iets rond de 30 kWh/100km (ID3 1st plus).

Denk dus dat het inderdaad belangrijkste is om <10% aan te komen bij de lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpdFULdSs9v6e1YaEpX3cLA20Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V3KGSU3eAzNusmzyLFTf68qO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FlowDesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:30:
[...]

Met m'n ID3 was 120/130 kmh voldoende.

En aangezien een ID4 een hoger verbruik heeft, zou dat ook voldoende moeten zijn.
Als je wat langere tijd 130 Km/h rijdt zal hij ongetwijfeld goed warm zijn, zelf heb ik even lekker een minuut of 10 de auto naar 160 Km/h getrokken waar toegestaan en mogelijk in Duitsland.

Maar goed wat exact nodig is hangt natuurlijk ook sterk af van de buitentemperatuur en hoe ver je al gereden hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Jakkie takkie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:46:
[...]

Dat is een best bedrag. Ik hou m’n hart vast voor de toekomst, de garantie van de eerste ID3’s verloopt over een paar maanden, benieuwd hoe daarmee om wordt gegaan. Je zou toch mogen verwachten dat dat soort componenten niet op zo’n korte termijn kapot gaan.
Het is een lease-auto van me, maar zelfs dan nog verbaas ik me over de zeer korte garantietijd. Ik ben nu plaatsvervangend pissig, het zal je prive-auto maar zijn die er twee weken staat.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
unex154 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:33:
Goed om te weten, ik dacht altijd dat het snelste laden tussen de 20 en 80 % zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
tiguan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:22:
[...]

Goed om te weten, ik dacht altijd dat het snelste laden tussen de 20 en 80 % zat.
Nee het is het beste om je accu tussen die percentages to houden, zodat deze het minste slijt.
Langdurig de accu boven of onder die waardes houden zorgt voor een kortere levensduur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
unex154 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:33:
Gisteravond netjes de 100 kW aangetikt. Aangekomen bij Fastned met 9% en heel stuk 130 gereden waar het mocht (A2), met enorme tegenwind ook dus het verbruik was niet te doen :X heb alleen niet meer gekeken wat het verbruik nu daadwerkelijk was, denk iets rond de 30 kWh/100km (ID3 1st plus).

[Afbeelding]
Is dat een grafiekje van Tronity?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

De laadcurve van de ID familie hangt volgens de boekjes af van de temperatuur van de batterij en het laadpercentage van de accu. Volgens FastNed ligt de optimale batterij temperatuur bij 30 graden. Onze topicstarter heeft er ook een video van gemaakt.

Let op: dit is de temperatuur van de batterij zelf, en niet van de omgeving. Natuurlijk heeft de omgevingstemperatuur wel invloed op de kans dat de batterij deze temperatuur kan halen. Hoe kouder hoe moeilijker...
Zie maar eens de grafiek van de EV6, slechts een paar graden verschil in temperatuur zorgt voor een behoorlijk verschil in maximale laad kWs.

De grafieken in de bovenstaande links geeft verder aan dat de laadsnelheid afhangt van hoe vol de accu is, en dat de maximale laadsnelheid eigenlijk standaard ook maar over een beperkt deel van de curve gehaald wordt. Tot -zeg- 35% lading is er een kans dat je de maximale snelheid kunt halen.

Onderstaand een analogie over de Wet van Ohm, die de relatie tussen Spanning, Weerstand en Stroomsterkte:
Het laden van een accu heeft veel weg van het vollopen van een stadion voor een voetbalwedstrijd. Als het koud is, loopt iedereen wat langzamer en duurt het langer om binnen te komen. Als het stadion leeg is, kunnen de bezoekers snel en makkelijk hun zitplaats vinden, de toegangspaden zijn leeg en de zitjes worden al niet door anderen ingenomen of geblokkeerd (de sorry mag ik er even langs irritatie in de bioscoop). Je kunt er goed langs en dat betekent dat er veel mensen tegelijkertijd kunnen gaan zitten. Iedereen kan ook met volle snelheid door de toegangpoort...
Ergens wordt een stadion vulling bereikt waarin de bezoekers elkaar in de weg beginnen te zitten, men moet langer zoeken naar een vrije plek, die minder goed bereikbaar is geworden. De toegangspaden lopen vol, en er kunnen minder bezoekers door de toegangsdeur, omdat het langer duurt voordat de bezoekers voor hen kunnen doorlopen. Bij nog hogere vulling neemt deze zoektijd nog verder toe (want de moeite/weerstand om een plekje te vinden neemt alleen maar toe), en je kunt dan je afvragen of die extra vulling de wachttijd nog wel waard is.
VW heeft dit deels willen oplossen door niet de volledige 82 kW die in een 77 kW accu zit te gebruiken voor lading: 5 kW aan stadionzitjes wordt al niet verkocht aan het publiek, zodat er altijd meer zitjes zijn dan bezoekers, waardoor de vullingssnelheid hoger ligt dan je zou mogen verwachten van een 77 kW batterij.

Dat de maximale laadsnelheid maar relatief kort gehaald wordt is trouwens niet uniek voor een ID.x, als je kijkt naar een Tesla Model 3 standaard range, dan zie je ook een vergelijkbaar gedrag, ook daar houdt het (relatief ten opzichte van de rest van de curve) wel op na 35-40 procent. Opvallend is ook het commentaar dat een Model 3 wel 10 kW kan gebruiken voor het verwarmen van de batterij. Dat komt dus wel als getal uit de paal, maar wordt niet toegevoegd aan je lading.

Uiteindelijk is niet het verloop van de lijn in de grafiek zelf het meest belangrijk, maar moet je kijken naar het totale oppervlak dat onder deze lijn ligt. Dit vertegenwoordigd de hoeveelheid elektriciteit die in de auto geladen wordt. Het kan dus best zo zijn dat een auto met een heel hoge initiële laadsnelheid toch langer laadt dan een auto met een lagere waarde. Zeker als je tot 100% doorgaat. Zie bijvoorbeeld de filmpjes van Bjorn Nijland. De EQS laad algemeen met minder snelheid, maar houdt dit veel langer vol, wat op het eind gunstiger uitpakt. Je kunt je afvragen of dat handig is: laden tot 80 procent is een gangbare limiet om de kans op degradatie laag te houden, en hoger laden duurt toch al relatief lang dus waarom zou je daar in investeren?

De laadcurve van de accu wordt bepaald door het management systeem van de auto en er wordt gezegd dat met de introductie van de ID.X VW er voor gekozen heeft om conservatief te zijn in de instellingen, om zo de risico's voor accu degradatie (er gaan zitjes in het stadion door gebruik wel eens kapot) te minimaliseren. VW wist niets van hoe dit zal lopen op de langere termijn (echte wereld) en kan zich -denk ik- niet verloven hier grote risico's te nemen (duur onderdeel, en je wil niet weer slechte publiciteit hebben door een accu die binnen een paar jaar een groot deel van haar capaciteit heeft verloren). Nu is er meer data en kunnen ze straks met een andere curve gaan werken, die niet alleen een hogere piek heeft, maar ook een groter oppervlakte onder de grafiek zal hebben dan nu het geval is.

Het heeft dus niet veel zin om te focussen op de maximale laadsnelheid van een EV, het gaat om de verhouding tussen de hoeveelheid bezoekers die je nodig hebt voor een gezellige wedstrijd en de snelheid waarmee je die naar binnen kunt sturen.

Maar je wilt het natuurlijk wel een keer bevestigd hebben dat het mogelijk is natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door NWA op 09-04-2022 12:15 . Reden: ff Id.Furkan een veer in een donkere plek steken, aanvulling met EV6 grafiek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:46
FlowDesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:57:
[...]

Is dat een grafiekje van Tronity?
Yes inderdaad, is nu gewoon nog gratis te gebruiken vanwege beperkte functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
@NWA: Dat VW hier niks van weet (de lange termijn effecten) is niet helemaal waar. De e-Golf bestond al in 2014 (wat overigens een hele fijne auto is), dus ze hebben al zo'n 8 jaar ervaring met auto's op batterij, even de hybrides buiten beschouwing gelaten dan. Ze zijn minder ervaren dan Tesla, maar ze hadden hier al een hoop gegevens uit kunnen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door tiguan op 08-04-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

tiguan schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:09:
@NWA: Dat VW hier niks van weet (de lange termijn effecten) is niet helemaal waar. De e-Golf bestond al in 2014 (wat overigens een hele fijne auto is), dus ze hebben al zo'n 8 jaar ervaring met auto's op batterij, even de hybrides buiten beschouwing gelaten dan. Ze zijn minder ervaren dan Tesla, maar ze hadden hier al een hoop gegevens uit kunnen halen.
Ik dacht dat de ID.x een andere accu (-techniek) hadden dan de e-Golfjes? Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen idee van. Goeie challenge!

Ik denk ook wel dat ze de accu's op testbenches hebben gehad en hoop dat ze vergelijkingen hebben gemaakt met hun eerdere ervaringen met accu's. Ik ben eerder wel eens kritisch geweest over het ontbreken van een serieuze 'shakedown' van de auto, gezien het niveaus van de kinderziektes, dus das nog maar de vraag.

Maar, uitgaan van ervaringen met een omgebouwde Golf om de echte-wereld-gedrag van een heel nieuw platform dat je wil gaan gebruiken voor een serieuze koerswijziging in je bedrijfspositionering in te schatten? Ik zou het niet aandurven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
unex154 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:02:
[...]

Yes inderdaad, is nu gewoon nog gratis te gebruiken vanwege beperkte functionaliteit.
Inderdaad, ik gebruik het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:32:
[...]

Ik dacht dat de ID.x een andere accu (-techniek) hadden dan de e-Golfjes? Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen idee van. Goeie challenge!

Ik denk ook wel dat ze de accu's op testbenches hebben gehad en hoop dat ze vergelijkingen hebben gemaakt met hun eerdere ervaringen met accu's. Ik ben eerder wel eens kritisch geweest over het ontbreken van een serieuze 'shakedown' van de auto, gezien het niveaus van de kinderziektes, dus das nog maar de vraag.

Maar, uitgaan van ervaringen met een omgebouwde Golf om de echte-wereld-gedrag van een heel nieuw platform dat je wil gaan gebruiken voor een serieuze koerswijziging in je bedrijfspositionering in te schatten? Ik zou het niet aandurven...
Dus jij denkt dat één van de grootste autofabrikanten ter wereld zelf nauwelijks tests uitvoert met hun accupakketten? Dat lijkt me wel wat naïef ;)

Zelfs al zouden ze het niet zelf doen, dan nog halen ze die kennis wel binnen, via de accufabrikanten of van andere specialistische bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NWA

NWA

FlowDesign schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:28:
[...]

Dus jij denkt dat één van de grootste autofabrikanten ter wereld zelf nauwelijks tests uitvoert met hun accupakketten? Dat lijkt me wel wat naïef ;)

Zelfs al zouden ze het niet zelf doen, dan nog halen ze die kennis wel binnen, via de accufabrikanten of van andere specialistische bedrijven.
Eeh, een autofabrikant die een auto maakt met een achterlichtmodule die bij een beetje zonnewarmte al kiert met de achterklep, die niet een bestuurdersstoel kan maken die in dezelfde positie blijft staan, die een infotainment systeem maakt dat pas bij de 3e update een beetje werkt, een warmtepomp à 1000 euro in een auto doet maar niet ervoor zorgt dat die ook goed werkt, met 3.0 updates uitbrengt die niet gebruikt kunnen worden door je eerste klantenkring, energie zuipt bij elke rit omdat die alleen een standaard setting heeft voor de management van de batterij, banden vreet, updates niet, te laat of als nieuwe features positioneert, een brakke server backend, app en connectiviteit verkoopt, verf gebruikt die al krast, verweekt of verkleurt bij de eerste wasbeurt of vogelkontontmoeting, de 12v accu moet vervangen omdat ze het gebruik er niet goed van hebben voorspelt, krakende/lekkende panoramadakken, brakke versnellingshendels (toch een "herken mij als ID" gimmick) in de auto weten te schroeven, etc. etc?

Ja, dan denk ik dat er wel wat mis is met je test protocollen. Dus (weliswaar met enige jest) vind ik het niet heel naïef om te twijfelen aan de tests die VW heeft uitgevoerd op de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:51:
[...]

Eeh, een autofabrikant die een auto maakt met een achterlichtmodule die bij een beetje zonnewarmte al kiert met de achterklep, die niet een bestuurdersstoel kan maken die in dezelfde positie blijft staan, die een infotainment systeem maakt dat pas bij de 3e update een beetje werkt, een warmtepomp à 1000 euro in een auto doet maar niet ervoor zorgt dat die ook goed werkt, met 3.0 updates uitbrengt die niet gebruikt kunnen worden door je eerste klantenkring, energie zuipt bij elke rit omdat die alleen een standaard setting heeft voor de management van de batterij, banden vreet, updates niet, te laat of als nieuwe features positioneert, een brakke server backend, app en connectiviteit verkoopt, verf gebruikt die al krast, verweekt of verkleurt bij de eerste wasbeurt of vogelkontontmoeting, de 12v accu moet vervangen omdat ze het gebruik er niet goed van hebben voorspelt, krakende/lekkende panoramadakken, brakke versnellingshendels (toch een "herken mij als ID" gimmick) in de auto weten te schroeven, etc. etc?

Ja, dan denk ik dat er wel wat mis is met je test protocollen. Dus (weliswaar met enige jest) vind ik het niet heel naïef om te twijfelen aan de tests die VW heeft uitgevoerd op de accu's.
De ID3 is natuurlijk enigszins gehaast ontworpen, het ding moest zsm de markt op. Zelfde geldt eigenlijk ook voor de ID4, maar we hadden het specifiek over het accupakket, en dat kun je vrijwel losstaand testen. Of, zoals reeds werd genoemd, bevindingen van andere EV modellen opgedaan zoals e-golf en e-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

NWA schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:51:
[...]

Klinkt als de ideale auto ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
MLLL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:55:
[...]

Klinkt als de ideale auto ;)
Laten we maar niet beginnen over wat er normaliter allemaal kapot gaat aan VW concern brandstofmotoren en DSG bakken e.d., Audi included ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 09-04-2022 13:26 ]

Pagina: 1 ... 190 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.