Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 188 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
Simply1337 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Dus iedereen zonder die puntjes aan zijkant van bumper krijgt GEEN automatische rijstrookwissel + inparkeersysteem (+ memory).
Ben er de laatste week eens extra op gaan letten, maar nog geen enkele ID 4 gezien die dat heeft. Ook niet de redelijk nieuwe varianten(zoals bv een paar posts hierboven).
Auto rijdt perfect maar wel jammer dat bij aanschaf werd gezegd dat deze functionaliteit later zou komen en nu blijkt dat ze een paar sensoren zijn vergeten. Mijn Skoda Kodiaq die ik 6 jaar geleden had kon al automatisch inparkeren en die was toch echt 20000 e goedkoper

Uiteindelijk heb ik liever sneller laden en langer snel laden (ipv een behoorlijke degradtie) dan automatisch inparkeren, daar heb ik veel meer aan tijdens de vakanties. Beide was mooi geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:30
edkreuk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ben er de laatste week eens extra op gaan letten, maar nog geen enkele ID 4 gezien die dat heeft. Ook niet de redelijk nieuwe varianten(zoals bv een paar posts hierboven).
Auto rijdt perfect maar wel jammer dat bij aanschaf werd gezegd dat deze functionaliteit later zou komen en nu blijkt dat ze een paar sensoren zijn vergeten. Mijn Skoda Kodiaq die ik 6 jaar geleden had kon al automatisch inparkeren en die was toch echt 20000 e goedkoper

Uiteindelijk heb ik liever sneller laden en langer snel laden (ipv een behoorlijke degradtie) dan automatisch inparkeren, daar heb ik veel meer aan tijdens de vakanties. Beide was mooi geweest
Zo hadden ze ook beloofd dat alle modellen met je telefoon te openen en te starten zou worden, maar ook daar ontbreekt de hardware voor.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:20

Freakie1NL

Grote Baas

Rubbaa schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Hartelijk dank. Waarvoor staat (de afkorting) PON eigenlijk? 8)7
Pon is de Nederlandse importeur van alle VAG en nog veel meer producten. En die dus de hoofdprijs vraagt voor producten die Duitsland veel goedkoper zijn. Want tja import vanuit Duitsland is zo duur....

Pon is in Nederland zo machtig dat ze wegkomen met smerige praktijken die menig MKB'er de kop hadden gekost.

https://nos.nl/artikel/21...raude-bij-autobedrijf-pon
https://www.bnnvara.nl/ze...de-en-omkopende-bedrijven
https://www.ftm.nl/tag/pon

Of voor een consument misschien erger; VW Duitsland betaald, VW USA is veroordeeld tot betalen. In Nederland claimt PON dat dit geen garantie geval is > https://www.autoblog.nl/n...tfsi-bij-tros-radar-80676

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 28-03-2022 14:49 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb op de papieren gekeken en de auto is in Wolfsburg op 15-03 afgetekend.
Op de Volkswagen website stond vorige week nog dat het nieuwe systeem vanaf 04-2022 zou zijn.
Maar begin toch langzaam te twijfelen of het besteldatum 04-2022 is.
En anders vanaf productiemaand 04-2022.

Had stiekem gehoopt dat de extra bijtelling verzacht zou worden door het sound system.

Nog mensen slimme oplossingen gevonden voor de zonnebril? Ben zo gewend om die in het vakje bij de spiegel te doen. Is echt een soort van automatisme zodat ik mijn zonnebril altijd in de auto heb liggen.

Het grote vak al zo ingedeeld dat er 2 zonnebrillen in kunnen en een bakje gezien wat je op de pasjeshouder(?) kunt zetten.

Is er hier iemand die een aftermarket sub in heeft laten bouwen? Zit beetje te googlen en zie veelal complete sets van o.a. Focal voor 2500 euro. Wil er best wat geld tegenaan gooien, maar geen maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:15

RBK

Ik ben dit weekend nogal geschrokken. Ik heb voor het eerst mijn auto gewassen in de wasbox, zoals ik altijd mijn auto's heb gewassen.

De auto was aardig vies en ik zag bovendien rare zwarte vegen. Na het wassen bleken deze in de lak te zitten en zelfs met flink boenen trekt dit niet weg. Ook bleek er bij nadere inspectie heel veel beschadigingen aan de lak te zitten, o.a. zwarte puntjes, afgevallen lak en kleine deukjes. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?

Bovendien bleek bij het wassen dat het water door alle kieren trekt. Het zat binnen in de carrosserie en aan de binnenkant van de laadklep. Viel me nogal tegen en gaf me een onveilig gevoel. Zal eens kijken met de leasemaatschappij of hier iets mee gedaan kan worden...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Metalingus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07 15:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48szGWWxz3PH08QBQvoHwg0tHLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZlDuTwvlt5Sb8lb670QNVN8.jpg?f=fotoalbum_large
Twee weken geleden met mijn ID.4 Pro 2000 km heen en weer gereden naar Zwitserland, omgeving Genève, voor de wintersport met de ID.4 zo'n vier weken in bezit. Vooraf behoorlijk ingelezen op alle buitenlandse avonturen op het forum om een beetje te weten wat ons te wachten stond. Daardoor gingen we met vertrouwen maar gezonde spanning m.b.t. het laden onderweg. Gewapend met: jullie ervaringen, ABRP, Chargemap, Arval laadpas, Coolblue laadpas en een beetje gezond verstand.

Met ruime marge van 20% SOC aan de Ionity in Duitsland gekoppeld als eerste test voor de (Arval) laadpas. Alles werkte meteen en dat was erg prettig gegeven deze snellaad vuurdoop. Dat gaf vertrouwen waardoor we al snel tot <10% durfden te rijden en af en toe een lader verder durfden te pakken dan gepland zodra de range het toeliet. Alle laders van diverse aanbieders deden het meteen en zo zijn we met 4x laden met ruim 50% bovenop de berg aangekomen. Het verbruik de berg op viel mij eigenlijk best mee waardoor we dus ook relatief veel batterij over hadden bij aankomst. Wat een heerlijk gevoel om niet te hoeven schakelen bij speldbochten en uit de bocht je koppel meteen te kunnen gebruiken om verder de berg op te racen. :*)

De terugweg met een te hoge SOC van 94% begonnen waardoor het regeneratieve remmen afgeknepen werd voor het eerste stuk bergafwaarts en ik eigenlijk onnodig aan het bijremmen was ondanks de B-stand. Lesje voor de volgende keer. (y) Ook las ik over batterijverlies doordat de auto in de vrieskou een langere tijd stilstaat, maar hier heb ik welgeteld 0% van gemerkt. De SOC was precies zoals ik hem achtergelaten had. d:)b

Verder een compliment aan onze oosterburen dat je veelvuldig op de borden langs de weg kunt zien of je ook kunt laden bij het desbetreffende tankstation. :)B <-- maar dan met Duits vlaggetje

De problemen begonnen dan ook pas terug in Nederland bij een niet werkende Shell Recharge snellaadlocatie in de buurt van Arnhem. Met ons opgebouwde vertrouwen strandde we hier met 7% range na een beetje doorrijden in Duitsland. Gelukkig bracht een Fastned in de buurt redding met nog 4% en 11km op de GOM. Had de Recharge in ABRP gevonden, maar nagelaten deze even te checken in Chargemap zoals ik eigenlijk altijd deed (iets met slaaptekort :Z ). Anders had ik gezien dat deze al als defect gemeld stond. Dus beetje eigen schuld dikke bult 8)7

Al met al zeer tevreden over deze eerste buitenlandse trip in de winter met de ID.4. Vooral als je al die tankstations met 2,20 (zelfs in Duitsland) tot 2,49 per liter voorbij kan rijden. Het laden kostte 2 uur extra reistijd op 10 uur, maar dat hebben wij beide niet als vervelend ervaren. Je wisselt makkelijker van berijder omdat je toch stopt en door de etappes vonden we de reis goed behapbaar en kom je zoals vaker gelezen uitgeruster op je bestemming aan. :O

Stats: verbruik terugweg lag op 26,3kWh/100km over 1000 km met 130/140 waar het mag in Duitsland en gem. snelheid 105. Zonder dakkoffer, maar met volle kofferbak. Reden 's nachts tussen 7 en 7 met temperatuur tussen 4 en 11 graden. Hoogstbehaalde laadsnelheid: 129kw Ionity *O*. Maximaal aantal medeladers per laadplek: 2 oftewel nergens hoeven wachten om te kunnen laden *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Metalingus op 28-03-2022 15:19 . Reden: laadsnelheid toegevoegd, foto bewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 14:31
RBK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:05:
Ik ben dit weekend nogal geschrokken. Ik heb voor het eerst mijn auto gewassen in de wasbox, zoals ik altijd mijn auto's heb gewassen.

De auto was aardig vies en ik zag bovendien rare zwarte vegen. Na het wassen bleken deze in de lak te zitten en zelfs met flink boenen trekt dit niet weg. Ook bleek er bij nadere inspectie heel veel beschadigingen aan de lak te zitten, o.a. zwarte puntjes, afgevallen lak en kleine deukjes. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?

Bovendien bleek bij het wassen dat het water door alle kieren trekt. Het zat binnen in de carrosserie en aan de binnenkant van de laadklep. Viel me nogal tegen en gaf me een onveilig gevoel. Zal eens kijken met de leasemaatschappij of hier iets mee gedaan kan worden...
Bij zoeen verhaal misschien model kleur en bouwjaar vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Metalingus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:10:
[Afbeelding]

De problemen begonnen dan ook pas terug in Nederland bij een niet werkende Shell Recharge snellaadlocatie in de buurt van Arnhem. Met ons opgebouwde vertrouwen strandde we hier met 7% range na een beetje doorrijden in Duitsland. Gelukkig bracht een Fastned in de buurt redding met nog 4% en 11km op de GOM. Had de Recharge in ABRP gevonden, maar nagelaten deze even te checken in Chargemap zoals ik eigenlijk altijd deed (iets met slaaptekort :Z ). Anders had ik gezien dat deze al als defect gemeld stond. Dus beetje eigen schuld dikke bult 8)7
Toevallig die aan de A12 net voorbij Arnhem? Daar stond ik begin deze maand ook. De rechter laadzuil deed 't bij mij ook niet, de linker toen gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

Mijn ID3 van eind 2020 in Moonstone Grey heb ik inmiddels een paar keer door verschillende wasstraten gereden en heeft hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
FlowDesign schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Toevallig die aan de A12 net voorbij Arnhem? Daar stond ik begin deze maand ook. De rechter laadzuil deed 't bij mij ook niet, de linker toen gelukkig wel.
Denk dat we het over dezelfde hebben. Bij mij gaven ze beide geen enkel teken van leven en de pompbediende van het tankstation kon of wilde ook precies niks voor je doen. Denk dat Shell dezelfde klantenservice heeft als VW :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Metalingus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Denk dat we het over dezelfde hebben. Bij mij gaven ze beide geen enkel teken van leven en de pompbediende van het tankstation kon of wilde ook precies niks voor je doen. Denk dat Shell dezelfde klantenservice heeft als VW :X
Het schijnt dat Shell in heel Nederland de laatste tijd nogal veel last van storingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Metalingus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Wat wil je precies wat zo'n tankknaapje voor je doet? Alsof die ook maar enige kaas hiervan heeft gegeten. Werken met DC en AC naar DC transformatoren is geen kinderspel.

Wel kan Shell hier beter op zitten, in Duitsland in december 1x een kapotte Ionity mee gemaakt maar daar was de monteur al mee bezig.

Overigens zijn laadpalen aan de straat soms helemaal absurd. Op bezoek bij mijn zus in Rotterdam. 1 laadpaal daar in de buurt, maar die deed het niet. Dus ik bellen, was die paal al 1 maand offline. Maar in plaats van een monteur sturen als offline wachten ze een melding af.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 20:57
Had ik dit weekend toen ik even bij de decathlon en carrefour moest zijn die op dezelfde parking liggen. Staan AC laadpalen daar, dus dacht kan ik even goed even aanhangen (nog altijd geen laadpaal thuis, zucht). Parkeer ik, hangt er een klein briefje aan de paal dat hij buiten gebruik is. En dat hing er duidelijk ook al even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59

ID4Pro

Dit is mij nog nooit opgevallen. Ben drie keer door de wasstraat geweest en geen lekkage aan klepjes oid opgemerkt.
Wat me wel opvalt is dat de achterkant slecht schoon wordt. Het laatste stuk van het dak blijft vies. Kennelijk loopt dat af oid want ik zie de borstels eraf gaan voor het dak helemaal gedaan is. De achterruit blijft vies want die zit ingebouw onder een spoilder en de kentekenplaat blijft vies omdat dat ook best schuin loopt aan de achterzijde. Neem dus nu een doekje mee om nog even na te poetsen.
Maar lekkage oid heb ik niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20

Dat er wat water in de laadklep blijft staan is bij mij ook. Was bij de benzinedop van mijn vorige auto ook altijd zo. Weet niet of dat kwaad kan.

Wat mij vooral opvalt is dat er aan de zijkanten van de motorkap zo'n grote ruimte zit waar water doorheen kan. Aan de voorkant zit er een rubberen strip, maar aan de zijkanten niet en kijk je zo onder de motorkap. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 19:04

Mij viel het laatst ook op dat er gewoon een straaltje water over de achterruit liep aan de binnenkant bij het wassen van de auto in een wasbox... Het lijkt erop dat de ruit bij de spoiler aan de boven kant niet helemaal goed afsluit en er dan water binnenkomt als er druk op wordt gezet. Ik merk namelijk geen lekkage als het regent.

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

Soeski schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:35:
[...]

En dan nog. Ik heb ook een collega die liever helemaal geen EV wilde omdat hij _mogelijk_ 1x per jaar op vakantie gaat naar Frankrijk of Italie en dan niet wil laden tussendoor. Hij wilde dus voor 50 weken per jaar meer bijtelling en elke week tanken, liever dan een 8% auto met af en toe laden (en voor die 2 weken per jaar vakantie een huurauto of swap).
In die context bekeken was de keuze voor een EV toch ineens wel logisch :)
Het is een vaak gehoord argument "ja maar dan kan ik maar 300km rijden zonder te stoppen" of "ohja, laadpaalstress op vakantie heb ik geen zin in hoor". Ik snap het, daar heeft niemand zin in. Maar ga je je keuze voor een EV of ICE echt baseren op die mogelijke 2 weken op vakantie per jaar? Los van sleurhutten, maar dan nóg kan je beter af en toe een ICE huren.
Maar als directe reactie - ook voor die paar keer per jaar dat je meer range wil hebben moet je je afvragen of je dit echt nodig hebt - als je qua prijs ook voor een model met kleinere batterij kan gaan met meer comfort.
Ik ga dit jaar naar Spanje, verder dan eerder gedaan met kinderen. 5 x laden volgens ABRP. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen, kan volgend jaar wel weer een nieuwe beslissing maken of huren van ICE slimmer is

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
DonJunior schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:27:
[...]

Dit!
Als het straks, op langere ritten, toch niet lekker lijkt te werken kan het altijd nog via de kabel.

Voor nu vind ik het echt wel een fijne toevoeging.
@Mitchell2.24v @theHoff
Nu enkele keren geprobeerd met draadloos Android Auto en heb de volgende conclusie getrokken:
Wanneer ik de telefoon in het 'draadloos laden' vakje steek.. dan verbreekt om de zoveel tijd de verbinding met Android Auto (AA). Dan herstelt de verbinding wel en gaat de navigatie vervolgens ook gewoon verder.
Maar dat is irritant. Ik vermoed dat de telefoon gewoon te warm wordt door het draadloos laden en gebruik van AA.. en dat daardoor AA herstart wordt ofzo.

Wanneer ik de telefoon uit dat vakje haal, dus dat deze NIET draadloos oplaadt tijdens het gebruik van AA. Dan werkt het de gehele rit (+/- 55 minuten) vlekkeloos. Probleem is dan alleen dat je batterij vrij snel leeg loopt.
De oplossing: Draadloos AA, dus bij instappen direct verbinding.. en alleen bij echt lange ritten de kabel voor opladen in de telefoon. Dan werkt het, bij mij in ieder geval, prima.

En naar mijn werk werkt het ook wel prima zonder op te laden.. zoveel gebruik ik mijn telefoon toch niet op het werk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Freakie1NL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:45:
[...]

Wat wil je precies wat zo'n tankknaapje voor je doet? Alsof die ook maar enige kaas hiervan heeft gegeten. Werken met DC en AC naar DC transformatoren is geen kinderspel.

Wel kan Shell hier beter op zitten, in Duitsland in december 1x een kapotte Ionity mee gemaakt maar daar was de monteur al mee bezig.

Overigens zijn laadpalen aan de straat soms helemaal absurd. Op bezoek bij mijn zus in Rotterdam. 1 laadpaal daar in de buurt, maar die deed het niet. Dus ik bellen, was die paal al 1 maand offline. Maar in plaats van een monteur sturen als offline wachten ze een melding af.... 8)7
Ook een keer gehad dat een laadzuil bij de Shell niet werkte. Deze werd toen netjes direct (op afstand) gereset nadat ik het de storingsnummer had gebeld. Binnen bij het tankstation wisten ze van niks. Ik moest echt het nummer dat op de zuil staat bellen.

Ik vraag me dan wel af waarom de zuil zichzelf niet reset of dat iemand dit op voorhand ziet/doet voordat iemand belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Rubbaa schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:50:
Heeft er hier iemand ervaring met zonneschermen voor de ID.3?

Ik heb helaas geen getinte ramen achteraan en onze kleine man heeft veel last van de zon in zijn gezicht.

Als we in juli op vakantie gaan zou ik toch graag iets willen ophangen (of plakken).

Alvast bedankt voor de tips!
Ik heb een jaar geleden de Sonniboy ID.3 autowering besteld bij Privacyshades. Best prijzig met 179 euro, jaar geleden zelfde prijs, maar bevallen prima (alleen ervaring met bij getinte ramen achter) Voordeel is dat de ramen helemaal open kunnen en dat alles achterin verduisterd is vs zo'n zuignap zonneschermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Ik gebruik ook via AA draadloos, verbinding is stabiel alleen mijn GPS signaal is een vaak verbroken. Hierdoor is Google maps eigenlijk onbruikbaar, overigens is dit ook als hij wel verbonden met kabel.

Betreft hier een Samsung A52s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
DonJunior schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:11:
[...]

@Mitchell2.24v @theHoff
Nu enkele keren geprobeerd met draadloos Android Auto en heb de volgende conclusie getrokken:
Wanneer ik de telefoon in het 'draadloos laden' vakje steek.. dan verbreekt om de zoveel tijd de verbinding met Android Auto (AA). Dan herstelt de verbinding wel en gaat de navigatie vervolgens ook gewoon verder.
Maar dat is irritant. Ik vermoed dat de telefoon gewoon te warm wordt door het draadloos laden en gebruik van AA.. en dat daardoor AA herstart wordt ofzo.

Wanneer ik de telefoon uit dat vakje haal, dus dat deze NIET draadloos oplaadt tijdens het gebruik van AA. Dan werkt het de gehele rit (+/- 55 minuten) vlekkeloos. Probleem is dan alleen dat je batterij vrij snel leeg loopt.
De oplossing: Draadloos AA, dus bij instappen direct verbinding.. en alleen bij echt lange ritten de kabel voor opladen in de telefoon. Dan werkt het, bij mij in ieder geval, prima.

En naar mijn werk werkt het ook wel prima zonder op te laden.. zoveel gebruik ik mijn telefoon toch niet op het werk.
Bij mij wordt de telefoon (Samsung galaxy S20+) ook erg warm bij draadloos AA. Vooral met draadloos laden erbij. Zal ook vast per toestel verschillen. Met kabel laden is beter.

Ik heb ook de indruk dat, als ik tijdens een rit veel verschillende grafisch zware apps zoals ABRP 3d én afwissel met bijv Google Maps, hij ook doorgaans warmer wordt dan wanneer ik maar 1 zware app tegelijk gebruik. Met 'afwisselen' bedoel ik veel switchen tussen deze AA apps tijdens het rijden.

Achterkant voelt vaak het heetst. Als ik de telefoon dan met scherm naar beneden neerleg (dus plat op de telefoonhouder) kan deze volgens mij ook beter de warmte kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
Boy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Ik ga dit jaar naar Spanje, verder dan eerder gedaan met kinderen. 5 x laden volgens ABRP. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen, kan volgend jaar wel weer een nieuwe beslissing maken of huren van ICE slimmer is
Ik heb voor de wintersport afgelopen maand een ICE gehuurd. Had niet zo'n zin om in de kou telkens 20 minuten te wachten om te laden. En met winterbanden in de kou en een box op het dak zal het stroomverbruik ook hoger liggen. Op zich geen spijt van. Viel me wel op dat je na drie maanden EV rijden al heel snel gewend bent aan het koppel en de stilte en dat dat even tegenvalt in een ICE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
LastSamurai schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb voor de wintersport afgelopen maand een ICE gehuurd. Had niet zo'n zin om in de kou telkens 20 minuten te wachten om te laden. En met winterbanden in de kou en een box op het dak zal het stroomverbruik ook hoger liggen. Op zich geen spijt van. Viel me wel op dat je na drie maanden EV rijden al heel snel gewend bent aan het koppel en de stilte en dat dat even tegenvalt in een ICE.
Hoezo in de kou? Tijdens het laden blijf je toch lekker warm in de auto zitten met de verwarming aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
LastSamurai schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Is het makkelijkst. Wel prijzig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Soeski schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Hoezo in de kou? Tijdens het laden blijf je toch lekker warm in de auto zitten met de verwarming aan?
Of even een prima schnitzel naar binnen werken, of wat Kuchen mit Kaffee.
Misschien dat het met kinderen een stuk chaotischer is, maar ik vond het met 4 volwassenen helemaal geen straf om om de 2,5 uur even de benen te strekken en lekker ergens iets te gaan eten/drinken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Jeroenneman schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Of even een prima schnitzel naar binnen werken, of wat Kuchen mit Kaffee.
Misschien dat het met kinderen een stuk chaotischer is, maar ik vond het met 4 volwassenen helemaal geen straf om om de 2,5 uur even de benen te strekken en lekker ergens iets te gaan eten/drinken.
Als je aan het laden bent wel. Niet als je in de rij staat. Ik heb het nog nooit gehad maar ik zou me groen en geel ergeren... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

Gecko123 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:45:
[...]

Als je aan het laden bent wel. Niet als je in de rij staat. Ik heb het nog nooit gehad maar ik zou me groen en geel ergeren... |:(
Waarom ben je je nou aan het ergeren aan iets wat je A ) nog nooit hebt meegemaakt, en B ) op basis van de hier gedeelde ervaringen ook helemaal niet gebruikelijk is? :?

Betreft Android Auto: ik heb het al na 2x opgegeven om dat te combineren met draadloos laden. Ik heb sowieso bijna geen GPS ontvangst in dat bakje. Dus ik heb nu een usb-c kabeltje van de aansluitingen voor de achterbank naar voren lopen en een telefoonhouder. Dus verbinding van AA is draadloos maar laden doe ik wel met een snoertje :-) en voor korte ritjes werkt dat ook prima zonder snoertje (al is mijn S20+ een waardeloos ding qua accu verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:30
Als één van de eerste Model 3 rijders in NL (nu zo'n 3 jaar) ben ik inmiddels aan het oriënteren op iets anders. Voornaamste redenen:

- verandering in leven (kind) en meer behoefte aan ruimte;
- doordat er nu meer achterin gereden wordt hebben we meer last van de erg stugge vering en rijkwaliteit van de Model 3;
- behoefte aan iets meer geluidsisolatie, bandengeluid/wind is toch wel erg veel.

Veel affiniteit met het merk VW en mijn vorige auto was ook een VW waar ik heel veel plezier aan heb gehad.
Vooral destijds een Tesla (zakelijk) gekocht omdat de fiscale regels het mogelijk maakten sneller de overstap naar elektrisch te maken dan ik wilde (ook al een full electric NOM-woning, dus past goed bij de levensstijl). Destijds zouden de fiscale regels onaantrekkelijker worden en traditionele merken waren zo ver nog niet met EVs. Inmiddels is dat anders, goed om te zien.

Voor nu valt mijn oog op een ID.4. Mooie wagen, goede specs en met goede techniek samen te stellen.
Ziet er ook ruim uit en zal binnenkort eens bij een dealer langsgaan om er wat meer gevoel bij te krijgen (waarschijnlijk opgevolgd door een proefrit).

Om me goed voor te bereiden (en omdat het moeilijk is om in 1 proefrit alles te goed te ondervinden) hoop ik dat ik wat uit jullie ervaringen kan putten.
- Wat zijn de ervaringen met het onderstel? Hoe is de vering? Hoe comfortabel? En is de optie "aanpasbaar sportonderstel" het waard? Ook in relatie tot verschil in 19/20/21 inch wielen?
- Is er nog verschil tussen de GTX en de Pro versie qua vering/onderstel?
- Wat zijn de ervaringen met de Augmented Reality/HUD?
- Wordt de winterrange erg beïnvloed door de warmtepomp?
- Iemand enig gevoel bij het verschil in bagage-capaciteit tussen ID.4 en Model 3? Niet alleen qua volume maar vooral qua handigheid en dimensies ook.

Verder wat algemene ervaringen:
- Ik ben natuurlijk verwend door het uitermate goede supercharger netwerk. Wat zijn de recente ervaringen binnen Europa met het snellaadnetwerk? Misschien moet ik daarvoor even in een ander topic zijn.
- Ik zie allerlei punten van aandacht die het kopen van de auto zouden beïnvloeden. Bijvoorbeeld dat er nieuwe hardware zit in latere modellen? Sensoren die nodig zijn voor de assist functies in de aankomende update 3.0? Betere geluidsapparatuur?

Dat zijn ook zaken waar ik een verkoper op zou bevragen, maar ik besef me dat ik onvoldoende ingevoerd ben om te weten wat ik allemaal moet vragen. Dus algemene tips zijn welkom :).

Als laatste benieuwd of iemand iets weet van huidige levertijden i.v.m. de Oekraïne crisis?

Hoop vragen, hoop dat ik niet overvraag. Als dat zo is geef het aan, dan probeer ik op een andere manier mij voor te bereiden. Maar alvast dank voor een reactie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
@Vinslo Voor de meeste vragen kun je het antwoord al wel vinden met de zoekfunctie van dit topic. De warmtepomp discussie is, nu de ergste kou weer voorbij is, namelijk nét afgelopen in dit topic. Conclusie was voornamelijk (voor zover ik begreep) dat het ding door gebrekkige implementatie van VW niet écht heel efficient is.

@FlowDesign is je man voor verdere Model 3 vs ID.X vragen.

*sowieso

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Vinslo Toevallig had een collega laatst tijdelijk een Tesla Model 3. Wat bagageruimte is het geen vergelijk, de ID.4 heeft echt een zee van ruimte vergeleken met een M3. Ook voor de passagiers achterin biedt een ID.4 veel meer beenruimte.

Wat je waarschijnlijk wel tegen gaat vallen komende van Tesla is het digitale / app gedeelte. Dat is bij Volkswagen voorzichtig gezegd nog “in ontwikkeling” terwijl dat bij Tesla natuurlijk gewoon super op orde is.

Bottomline merk je dat bij Tesla een tech bedrijf een auto ging bouwen en bij Volkswagen dat een traditionele auto fabrikant toch ook iets digitaals moet gaan doen. En die totaal andere benadering zie je in de positieve en negatieve punten van beide auto’s terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarek
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-02 21:30
ik222 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:15:
@Vinslo Toevallig had een collega laatst tijdelijk een Tesla Model 3. Wat bagageruimte is het geen vergelijk, de ID.4 heeft echt een zee van ruimte vergeleken met een M3. Ook voor de passagiers achterin biedt een ID.4 veel meer beenruimte.

Wat je waarschijnlijk wel tegen gaat vallen komende van Tesla is het digitale / app gedeelte. Dat is bij Volkswagen voorzichtig gezegd nog “in ontwikkeling” terwijl dat bij Tesla natuurlijk gewoon super op orde is.

Bottomline merk je dat bij Tesla een tech bedrijf een auto ging bouwen en bij Volkswagen dat een traditionele auto fabrikant toch ook iets digitaals moet gaan doen. En die totaal andere benadering zie je in de positieve en negatieve punten van beide auto’s terug.
Dat zeg je goed. Ik heb 2 jaar in een model 3 gereden en nog een paar maanden in een Gen2 Model 3. Die was overigens al veel beter afgewerkt. Geen windruis meer door beter/dikker glas, mooi interieur, goeie app/wegligging/software algemeen.

Dan krijg je een nieuwe werkgever en is vanwege interne regels eerst een jaar short lease. Dat is de ID3 geworden. Man, ik ben gewoon verwend geraak met de Model 3 want dan is dit wel even een stapje terug hoor, ondanks dat het een first edition is.

Het rijden zelf, de wegligging etc is prima, daar kan ik echt niks van zeggen. Maar al het andere is gewoon oprecht van ondermaatse kwaliteit.
- Totaal niet intuïtieve menu structuur software
- Geen navigatie naar laadpalen
- Geen geheugen functie stoelen
- APP werkt maar half
- Continue storingen, oa lamp op de acherbank die aan/uit gaat.

Voor mij sowieso geen vervolg qua auto in de ID serie.

psn = smeersbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Vinslo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:20:
Als één van de eerste Model 3 rijders in NL (nu zo'n 3 jaar) ben ik inmiddels aan het oriënteren op iets anders. Voornaamste redenen:

- verandering in leven (kind) en meer behoefte aan ruimte;
- doordat er nu meer achterin gereden wordt hebben we meer last van de erg stugge vering en rijkwaliteit van de Model 3;
- behoefte aan iets meer geluidsisolatie, bandengeluid/wind is toch wel erg veel.

Veel affiniteit met het merk VW en mijn vorige auto was ook een VW waar ik heel veel plezier aan heb gehad.
Vooral destijds een Tesla (zakelijk) gekocht omdat de fiscale regels het mogelijk maakten sneller de overstap naar elektrisch te maken dan ik wilde (ook al een full electric NOM-woning, dus past goed bij de levensstijl). Destijds zouden de fiscale regels onaantrekkelijker worden en traditionele merken waren zo ver nog niet met EVs. Inmiddels is dat anders, goed om te zien.

Voor nu valt mijn oog op een ID.4. Mooie wagen, goede specs en met goede techniek samen te stellen.
Ziet er ook ruim uit en zal binnenkort eens bij een dealer langsgaan om er wat meer gevoel bij te krijgen (waarschijnlijk opgevolgd door een proefrit).

Om me goed voor te bereiden (en omdat het moeilijk is om in 1 proefrit alles te goed te ondervinden) hoop ik dat ik wat uit jullie ervaringen kan putten.
- Wat zijn de ervaringen met het onderstel? Hoe is de vering? Hoe comfortabel? En is de optie "aanpasbaar sportonderstel" het waard? Ook in relatie tot verschil in 19/20/21 inch wielen?
- Is er nog verschil tussen de GTX en de Pro versie qua vering/onderstel?
- Wat zijn de ervaringen met de Augmented Reality/HUD?
- Wordt de winterrange erg beïnvloed door de warmtepomp?
- Iemand enig gevoel bij het verschil in bagage-capaciteit tussen ID.4 en Model 3? Niet alleen qua volume maar vooral qua handigheid en dimensies ook.

Verder wat algemene ervaringen:
- Ik ben natuurlijk verwend door het uitermate goede supercharger netwerk. Wat zijn de recente ervaringen binnen Europa met het snellaadnetwerk? Misschien moet ik daarvoor even in een ander topic zijn.
- Ik zie allerlei punten van aandacht die het kopen van de auto zouden beïnvloeden. Bijvoorbeeld dat er nieuwe hardware zit in latere modellen? Sensoren die nodig zijn voor de assist functies in de aankomende update 3.0? Betere geluidsapparatuur?

Dat zijn ook zaken waar ik een verkoper op zou bevragen, maar ik besef me dat ik onvoldoende ingevoerd ben om te weten wat ik allemaal moet vragen. Dus algemene tips zijn welkom :).

Als laatste benieuwd of iemand iets weet van huidige levertijden i.v.m. de Oekraïne crisis?

Hoop vragen, hoop dat ik niet overvraag. Als dat zo is geef het aan, dan probeer ik op een andere manier mij voor te bereiden. Maar alvast dank voor een reactie. :)
De meeste vragen zijn denk ik al beantwoord. Levertijd is erg lang zoals het er nu voor staat. Ik meen dat dit bij de Enyaq iets beter is om dat Skoda minder onderdelen uit het oorlogsgebied haalt (dan heb je alleen het ‘chip’ probleem).

Mijn ID3 heeft DCC, het adaptieve onderstel en ik vindt dat erg fijn, ik heb hem altijd iets stugger staan dat rijdt voor mij prettiger. Als ik echt over veel hobbelige wegen moet rijden zet ik hem op comfort. Weet niet of ik er het extra geld voor over had gehad, bij mijn auto zat het er op en had ik geen keuze in opties (kon ook niet want hij heeft alle opties behalve 20 inch wielen).

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Soeski schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:38:
[...]

We zitten met z'n vijven in de auto. Drie pubers op de achterbank.
Zomers zou ik het nog niet zo erg vinden, dan kun je er even uit, benen strekken. Maar nu was het bij Lyon al knap koud buiten en binnen moest je overal mondkapjes dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LastSamurai
Gecko123 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Is het makkelijkst. Wel prijzig?
Viel mij mee. Mag je best weten. Ik betaal elke maand 150 bruto in een spaarpot. Dat wordt verrekend want is letterlijk een bijdrage voor privegebruik. De kodiaq kost me ongeveer 45.- per dag. Wat er na afloop nog in de spaarpot zit krijg ik terug. Met de huidige bedragen kan ik dus ongeveer 40 dagen per jaar een kodiaq inzetten. De ID4 wordt kosteloos gehaald 'gewassen' en gebracht.

Best geld idd. Maar als ik vergelijk hoeveel ik nu elke maand kwijt ben aan de auto en deze regeling dan is al dat al minder dan aan m'n vorige diesel C-Klasse Estate. En al helemaal VEEL minder dan de benzine GLB die ik anders had genomen.

Sommigen zullen het te duur vinden of overbodig, daar kan ik begrip voor hebben. Maar als ik deze regeling niet had gehad, dan had ik nu geen ID4 gereden, en helemaal geen EV.
Dit helpt mij (ons) om toch de stap te nemen naar een EV. We hebben nu een goed alternatief als we dat willen gebruiken. We kijken nu per vakantie wat we gaan doen en welke auto we nemen. Ik vind dit een ideale regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik rij nu een Audi e tron en ben me aan het oriënteren op iets anders..
Wat me opvalt aan de etron:
- de vering is geweldig. Wegens de vering zou ik nooit een tesla kopen.
- de routeplanner beter dan alles dat ik (in auto) gezien heb (beter dan tesla sowieso)
- Apple CarPlay integratie valt tegen, dus dat heb ik uitgezet. Vind de mmi beter..
- snelladen fantastisch. Je komt als laatste aan en bent als eerste weg, al verwacht ik dat dit snel verbetert bij andere auto’s.

Nu hoef ik niet een Audi te rijden , is me wat duur.. dus zit ik een id4 te bekijken.. hoe is de navi ervan? En hoe is de vering?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:05:
- de routeplanner beter dan alles dat ik (in auto) gezien heb (beter dan tesla sowieso)
- Apple CarPlay integratie valt tegen, dus dat heb ik uitgezet. Vind de mmi beter..
- snelladen fantastisch. Je komt als laatste aan en bent als eerste weg, al verwacht ik dat dit snel verbetert bij andere auto’s.

Nu hoef ik niet een Audi te rijden , is me wat duur.. dus zit ik een id4 te bekijken.. hoe is de navi ervan? En hoe is de vering?
Wat betreft snelladen moet je je realiseren dat je met de huidige Q4 Etron of de ID.4 (wat technisch dezelfde auto is) weliswaar iets langzamer laadt wat betreft absoluut vermogen maar dat je juist meer kilometers per minuut bij laadt omdat deze auto's veel minder verbruiken dan de eerste generatie E-Tron SUV.

De vering van de ID.4 vind ik prima en dan heb ik zelfs geen DCC genomen, auto is comfortabel geveerd. Maar uiteraard kun je dat het beste zelf in een proefrit ervaren. Navi is wat mij betreft ook prima, ook de laadstop planning werkte vorige week gewoon prima (auto kwam feitelijk met dezelfde laadstops als ABRP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
Freakie1NL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:45:
[...]

Op z'n minst even normaal te woord staan (was verder niemand) en wellicht even doorverwijzen naar een werkende lader in de buurt aangezien ik niet de eerste en kennelijk ook niet de laatste was waarbij de lader niet functioneerde. Beetje dienstverlenend zijn heet dat of is dat een onbekend begrip voor je? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Metalingus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Op z'n minst even normaal te woord staan (was verder niemand) en wellicht even doorverwijzen naar een werkende lader in de buurt aangezien ik niet de eerste en kennelijk ook niet de laatste was waarbij de lader niet functioneerde. Beetje dienstverlenend zijn heet dat of is dat een onbekend begrip voor je? :F
En ik moet uit je post eerdere opmerken dat hij je niet normaal te woord stond?? 8)7

Het is heel simpel EV rijden is niet meer direct pionieren maar je bent nog wel een voorloper.
De gemiddelde Nederlander is echt totaal niet nog in machte om een EV te gaan rijden.
Voor de leaserijder is het leuk, prive aankopen dan boer je het goed.

Zo iemand in een tankstation die verdient net iets meer dan het mnimumum loon. Hoe moet die uberhaupt weten hoe zo'n EV en het opladen daarvan werkt. Helemaal omdat het een pompbediende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ik222 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Wat betreft snelladen moet je je realiseren dat je met de huidige Q4 Etron of de ID.4 (wat technisch dezelfde auto is) weliswaar iets langzamer laadt wat betreft absoluut vermogen maar dat je juist meer kilometers per minuut bij laadt omdat deze auto's veel minder verbruiken dan de eerste generatie E-Tron SUV.

De vering van de ID.4 vind ik prima en dan heb ik zelfs geen DCC genomen, auto is comfortabel geveerd. Maar uiteraard kun je dat het beste zelf in een proefrit ervaren. Navi is wat mij betreft ook prima, ook de laadstop planning werkte vorige week gewoon prima (auto kwam feitelijk met dezelfde laadstops als ABRP).
Ja dat besef ik me ook, de etron is een behoorlijke gebruiker (naar wintersport zo rond de 30kWh/100km, cruise control op 150)
het feit dat de laadcurve zo constant is, zorgt er wel voor dat het dus niet uitmaakt of je met 60% of pas met 5% gaat laden, je krijgt altijd 150kW. en dat is een punt dat me zorgen baart bij een andere auto. mooi dat een kia EV6 met 220kW kan laden, maar gemiddeld laad de etron nog steeds sneller... De EV6 laad denk ik wel gemiddeld meer km/s per minuut bij. Het is dus vooral de onzekerheid of je dan heel erg rekening moet houden met de laadcurve. (de kia valt overigens zowieso af wegens de vering..)

Maar ik ga me inderdaad serieus verdiepen in een ID4. Dank!

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Metalingus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:28:
[...]

... of is dat een onbekend begrip voor je? :F
Doe is lief..
Wat een gekat zeg. da's echt niet nodig toch?
:-(

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalingus
Freakie1NL schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:33:
[...]

En ik moet uit je post eerdere opmerken dat hij je niet normaal te woord stond?? 8)7

Het is heel simpel EV rijden is niet meer direct pionieren maar je bent nog wel een voorloper.
De gemiddelde Nederlander is echt totaal niet nog in machte om een EV te gaan rijden.
Voor de leaserijder is het leuk, prive aankopen dan boer je het goed.

Zo iemand in een tankstation die verdient net iets meer dan het mnimumum loon. Hoe moet die uberhaupt weten hoe zo'n EV en het opladen daarvan werkt. Helemaal omdat het een pompbediende is.
Verwacht in z'n geheel niet dat hij kennis van de techniek heeft, maar wellicht wel van de omgeving aangezien hij daar werkt en deze vraag kennelijk al veelvuldig heeft gehad. Daarnaast kan je als bedrijf je mensen een basis meegeven en zo voorkomen dat iemand na een eerste teleurstelling (kapotte lader) ook nog een tweede keer teleurgesteld wordt door een medewerker die geen enkele interesse toont of hulp biedt. Dat dit een pompbediende is doet daar niks aan af. Jammer dat je kennelijk zulke lage verwachtingen en of beeld hebt van dergelijke medewerkers. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 15-09 17:27

delorean7

Let's take the Aston toni

prein2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:05:

Ik heb een Etron een weekend mee gehad en daarna een ID4 in bezit genomen - ik vond de vering/beleving gelijkwaardig waardoor ik niet verder ben gaan kijken naar de Etron.

Navi gebruik ik voornamelijk wireless apple car play - de navi van de auto zelf gebruik ik spaarzaam kan ik niet veel over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Metalingus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Verwacht in z'n geheel niet dat hij kennis van de techniek heeft, maar wellicht wel van de omgeving aangezien hij daar werkt en deze vraag kennelijk al veelvuldig heeft gehad. Daarnaast kan je als bedrijf je mensen een basis meegeven en zo voorkomen dat iemand na een eerste teleurstelling (kapotte lader) ook nog een tweede keer teleurgesteld wordt door een medewerker die geen enkele interesse toont of hulp biedt. Dat dit een pompbediende is doet daar niks aan af. Jammer dat je kennelijk zulke lage verwachtingen en of beeld hebt van dergelijke medewerkers. |:(
Ik vind dat je een punt hebt, maar denk aan je hart. :P

Mag je verwachten van de gemiddelde pompbediende, dat die je kan adviseren over alternatieve locaties om te laden, op de zelfde manier als de vraag als je niet kon tanken? Ik weet het eigenlijk niet: de perikelen rond het EV rijden zit niet iedereen in het systeem, zeg maar.
Toegegeven: als men het weet zou dat goede service zijn, maar vraag mij wel af in hoeverre je daar op mag rekenen, het blijft "service", geen verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalingus
NWA schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Ik vind dat je een punt hebt, maar denk aan je hart. :P

Mag je verwachten van de gemiddelde pompbediende, dat die je kan adviseren over alternatieve locaties om te laden, op de zelfde manier als de vraag als je niet kon tanken? Ik weet het eigenlijk niet: de perikelen rond het EV rijden zit niet iedereen in het systeem, zeg maar.
Toegegeven: als men het weet zou dat goede service zijn, maar vraag mij wel af in hoeverre je daar op mag rekenen, het blijft "service", geen verplichting.
Helemaal eens. Het zou goede service zijn en ik reken er in de basis niet op. Al is mijn ervaring, als voormalig veeltankende leaserijder door heel Nederland, dat veel pompbedienden hun best doen je waar nodig te helpen als zaken niet (goed) functioneren of ze bevraagd op de omgeving. Gegeven het salaris kan ik dat extra waarderen d:)b
@DonJunior zal weer lief doen en terug on topic. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Metalingus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Ik vermoed dat wij het niet eens gaan worden, ik schaar dit onder de categorie een supermarkt medewerker van 16 om advies vragen wat een goed wijntje is voor bij een romantisch diner.

Alles is tegenwoordig te vinden op internet, zelfs in de brakke software van de ID heb je binnen no time een nieuwe laadlocatie gevonden. Daar kan een pompbediende, zelfs eentje met de beste bedoelingen niet tegen op.

Daarnaast heb je ABRP, die geeft per laadlocatie aan wat wel en niet werkt / online is.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 30-03-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
Freakie1NL schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Ik vermoed dat wij het niet eens gaan worden, ik schaar dit onder de categorie een supermarkt medewerker van 16 om advies vragen wat een goed wijntje is voor bij een romantisch diner.

Daarnaast heb je ABRP, die geeft per laadlocatie aan wat wel en niet werkt / online is.
ABRP gaf dit juist niet aan waardoor ik daar onnodig stond. Wellicht omdat ik geen (betaald) account gebruik en zoals ik al aangaf in mijn oorspronkelijke post vergeten was de status van de lader te verifiëren in Chargemap. Die steek ik dan ook in eigen boezem. :Y

Ik schaar het eerder onder de categorie: die 16-jarige supermarktmedewerker weet waarschijnlijk prima dat als de de wijn op is in zijn supermarkt waar de dichtstbijzijnde alternatieve supermarkt is d:)b Of je, in jouw voorbeeld, in ieder geval op een ander wijntje kan wijzen zonder iets van de kwaliteit te weten. Resultaat is namelijk een tevreden dan wel op z'n minst minder teleurgestelde klant = positieve klantbeleving. Iets waar VW ook nog een wereld te winnen heeft (vandaar mijn eerdere vergelijking).

Je hoeft het zeker niet eens te zijn en ik denk mogelijk iets positiever over het type medewerker dat de revue is gepasseerd. Let's agree to disagree O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRp2j-U1hTDUtFOLB1Kh_ereeN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qpiicSQ21VQQ1tf2WyTgeNG.png?f=fotoalbum_large

De prijsverhoging is tegenwoordig een "optie".
Van mij mogen ze de optie er wel af laten. Dan maar een iets kalere auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:58:
[Afbeelding]

De prijsverhoging is tegenwoordig een "optie".
Van mij mogen ze de optie er wel af laten. Dan maar een iets kalere auto :+
Het is wel slechter voor de restwaarde hoor als je niet voor full-options gaat /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die garantiebepaling zoals hieronder is ook wel jammer, nu ik een auto van 14 december 2020 op het oog heb.
Niet een half jaar er naast, maar een luttele 2 weken naast de pot gepist. Wellicht toch verder kijken voor een 2 weken jonger model..

"Op nieuwe Volkswagens vanaf modeljaar 2021 krijg je standaard 4 jaar garantie. Die garantie bestaat uit 2 jaar Volkswagen fabrieksgarantie aangevuld met 2 jaar extra garantie. "

--

Na aardig wat doorspitten in de zoekresultaten in dit topic, heb ik voor mijzelf ook niet echt een duidelijke conclusie kunnen trekken of een model met warmtepomp de meerprijs waard is (en/of; de zoektocht naar een jonge occasion uit ~2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
oZy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Waarom ben je je nou aan het ergeren aan iets wat je A ) nog nooit hebt meegemaakt, en B ) op basis van de hier gedeelde ervaringen ook helemaal niet gebruikelijk is? :?
Sommige mensen zijn van nature "prehysterisch" ;)

Vrouwen vaker dan mannen vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Metalingus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:31:
[...]

ABRP gaf dit juist niet aan waardoor ik daar onnodig stond. Wellicht omdat ik geen (betaald) account gebruik en zoals ik al aangaf in mijn oorspronkelijke post vergeten was de status van de lader te verifiëren in Chargemap. Die steek ik dan ook in eigen boezem. :Y

Ik schaar het eerder onder de categorie: die 16-jarige supermarktmedewerker weet waarschijnlijk prima dat als de de wijn op is in zijn supermarkt waar de dichtstbijzijnde alternatieve supermarkt is d:)b Of je, in jouw voorbeeld, in ieder geval op een ander wijntje kan wijzen zonder iets van de kwaliteit te weten. Resultaat is namelijk een tevreden dan wel op z'n minst minder teleurgestelde klant = positieve klantbeleving. Iets waar VW ook nog een wereld te winnen heeft (vandaar mijn eerdere vergelijking).

Je hoeft het zeker niet eens te zijn en ik denk mogelijk iets positiever over het type medewerker dat de revue is gepasseerd. Let's agree to disagree O-)
Ik ben het niet zozeer met jullie oneens, maar ik zou niet weten waarom ik een pompbediende zou vragen waar ik een andere snellader kan vinden. Daarvoor zou ik per definitie zelf in een app op zoek gaan.

Vind wel dat een pompbediende netjes kan zeggen van sorry, het probleem is bekend en we hebben het gemeld bij support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLeKicK
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-08 15:29
-deleted-

[ Voor 97% gewijzigd door eLeKicK op 12-04-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 17-09 22:00
Source90 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:10:
Die garantiebepaling zoals hieronder is ook wel jammer, nu ik een auto van 14 december 2020 op het oog heb.
Niet een half jaar er naast, maar een luttele 2 weken naast de pot gepist. Wellicht toch verder kijken voor een 2 weken jonger model..

"Op nieuwe Volkswagens vanaf modeljaar 2021 krijg je standaard 4 jaar garantie. Die garantie bestaat uit 2 jaar Volkswagen fabrieksgarantie aangevuld met 2 jaar extra garantie. "

--

Na aardig wat doorspitten in de zoekresultaten in dit topic, heb ik voor mijzelf ook niet echt een duidelijke conclusie kunnen trekken of een model met warmtepomp de meerprijs waard is (en/of; de zoektocht naar een jonge occasion uit ~2021).
2 weken jonger model gaat heel erg lastig worden denk ik. Er zijn toen heel veel in december op kenteken gezet en bijna niks in januari/februari.

Modeljaar is iets anders dan kalenderjaar. Maar volgens mij hebben alle elektrische modellen van Volkswagen nog steeds maar 2 jaar garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door RaymondD op 30-03-2022 18:00 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 17-09 22:00
2 jaar garantie
op elektrische Volkswagens en modellen tot 2021
Rijd je een elektrische auto of een Volkswagen van een modeljaar voor 2021? Dan krijg je standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Op elektrische modellen krijg je standaard tot en met 5 óf zelfs 7 jaar onderhoud, afhankelijk van het model.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mijn Id4 is 15-03-2022 op transport gezet.
En toch heb ik niet het 2022 model.

Datum tenaamstelling/kenteken zegt idd niks over het modeljaar.

Edit:
Ben aan het kijken voor zonwering.
Iemand hier tipte de sonniboys: https://www.sonniboy.nl/v...uwjaar-2020-tm-heden.html

Zag in de ahw shop dat de originele vw zonwering net zo duur is. https://shop.ahw-shop.de/...heibe-5-teilig-11a064365#

Kan zelf zo geen verschil ontdekken tussen beide.

Weet iemand dat? Als ze identiek zijn, dan neig ik toch meer naar de originele schermen.

[ Voor 64% gewijzigd door AndereKoekoek op 30-03-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
DonJunior schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:10:
@Vinslo Voor de meeste vragen kun je het antwoord al wel vinden met de zoekfunctie van dit topic. De warmtepomp discussie is, nu de ergste kou weer voorbij is, namelijk nét afgelopen in dit topic. Conclusie was voornamelijk (voor zover ik begreep) dat het ding door gebrekkige implementatie van VW niet écht heel efficient is.

@FlowDesign is je man voor verdere Model 3 vs ID.X vragen.
Ik heb al e.e.a. inderdaad in de search teruggezocht maar vond het in de bulk van info wat lastig om te onderscheiden wat er op dit moment nog steeds relevant is of inmiddels achterhaald. :) Dank voor de reactie in ieder geval, jammer dat de warmtepomp niet erg efficient is.

Zal nog eens kijken of ik cijfers kan vinden over invloed op range.
ik222 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:15:

Fijn om te horen dat er echt een significant verschil is qua ruimte. Dat idee krijg ik ook, maar vond het lastig om de goede info te vinden :) . Ik zal het zelf wel ervaren als ik bij een dealer langsga.

Ik weet dat we erg verwend zijn bij Tesla voor wat betreft de techniek (app en infotainment). Maar tegelijk merk ik ook dat ik veel delen nauwelijks gebruik. Af en toe even een spelletje op het scherm gespeeld tijdens het laden, wat Netflix gekeken tijdens het eten van McDrive op een lange rit. Leuk dat het er is, maar ook misbaar en bijvoorbeeld makkelijk op te vangen door bij lange ritten een tablet in de auto te hebben liggen.

Overigens is de routeplanner met automatische laadstops een mooi gegeven bij de Tesla. Maar wat ik zelf vooral miste was een meer beïnvloedbare routeplanner. We hebben 1 lange vakantie gedaan met de Model 3 en wat mij opviel was dat op de lange ritten de auto het altijd langer volhield dan wij. Wij vinden het prettig om elke 2-2,5 uur even de benen te strekken en van bestuurder te wisselen. In de praktijk betekende het elke keer dat we handmatig een oplaadpunt aan het uitzoeken waren voor de volgende stop, die paste bij de door ons gewenste tijd om tussentijds te stoppen.
Jakkie takkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:16:
[...]

De meeste vragen zijn denk ik al beantwoord. Levertijd is erg lang zoals het er nu voor staat. Ik meen dat dit bij de Enyaq iets beter is om dat Skoda minder onderdelen uit het oorlogsgebied haalt (dan heb je alleen het ‘chip’ probleem).

Mijn ID3 heeft DCC, het adaptieve onderstel en ik vindt dat erg fijn, ik heb hem altijd iets stugger staan dat rijdt voor mij prettiger. Als ik echt over veel hobbelige wegen moet rijden zet ik hem op comfort. Weet niet of ik er het extra geld voor over had gehad, bij mijn auto zat het er op en had ik geen keuze in opties (kon ook niet want hij heeft alle opties behalve 20 inch wielen).
Dat was al wat ik vreesde qua levertijd. Op zich is de Skoda natuurlijk bijna dezelfde auto (en zelfs wat ruimer of beter geequipeerd op sommige onderdelen) maar ik voel meer voor VW (en vind de ID.4 mooier). Bovendien heb ik nog geen haast.

Bedankt voor het delen van de ervaring van de DCC. :*) Blij dat het in ider geval een merkbaar verschil is :)

Voor zover ik nu kan beoordelen zijn dit de punten die ik zou missen bij overstap:
- Intiuitieve en responsieve infotainment incl. native muziek streaming integratie
- Supercharger netwerk (verreweg het belangrijkste)
- Eventueel autopilot (ben onbekend met hoe goed Travel assist is). Ik gebruik autopilot veel maar er zitten ook nog veel beperkingen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
voor je laatste 3 punten:
1. het zal volgens mij nooit tesla smooth en uitgebreid worden. Alles moet even door de EU-molen.. maar dat moet je maar zien te accepteren :P
2. supercharger network wordt langzamerhand geopend in europe voor non-teslas. (alle in NL, deels in noorwegen en frankrijk nu toegankelijk, zsm ook in UK. Rest van europe zal ook wel volgen geleidelijk)
3. TravelAssist is volgens mij beter dan autopilot ALS je FSD niet meerekend. nihil phantom brakes (ik heb 1 plek waar ik het onder de juiste omstandigheden kan krijgen en dan is het nogsteeds 5% dat het me lukt). je kunt van rijstrookwisselen zonder TA te onderbreken. En in theorie kun je alles met je stuur doen zonder je rem aan te tikken van amsterdam tot aan maastricht.

Over DCC: hemelse functionaliteit. vooral met 21's wel volgens mij een must.. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat het een vliegende tapijt op de belgische betonwegen of zeer strakke stuiterbak op de nurburgring

[ Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 30-03-2022 22:43 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
de zoektocht naar een jonge occasion uit ~2021
Wens je veel succes, Er zijn amper id.3's verkocht eerste half jaar van 2021.
En als die er wel zijn verkocht was het 95% een 12-2020 auto.

je kunt beter importeren uit duitsland dan dat je 1 vindt in NL.

Q4 - 2020
VOLKSWAGEN ID.3 10354
VOLKSWAGEN ID.4 2408

Q1 - 2021
VOLKSWAGEN ID.3 33
VOLKSWAGEN ID.4 296

Q2 - 2021
VOLKSWAGEN ID.3 58
VOLKSWAGEN ID.4 913

Q3 - 2021
VOLKSWAGEN ID.3 359
VOLKSWAGEN ID.4 711

EDIT: Ja, er zijn amper 100 ID.3's op kenteken gezet in het eerste 6 maanden van 2021

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 30-03-2022 22:52 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
AndereKoekoek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:31:
Mijn Id4 is 15-03-2022 op transport gezet.
En toch heb ik niet het 2022 model.

Datum tenaamstelling/kenteken zegt idd niks over het modeljaar.

Edit:
Ben aan het kijken voor zonwering.
Iemand hier tipte de sonniboys: https://www.sonniboy.nl/v...uwjaar-2020-tm-heden.html

Zag in de ahw shop dat de originele vw zonwering net zo duur is. https://shop.ahw-shop.de/...heibe-5-teilig-11a064365#

Kan zelf zo geen verschil ontdekken tussen beide.

Weet iemand dat? Als ze identiek zijn, dan neig ik toch meer naar de originele schermen.
Ik heb tot nu toe in al mijn auto's de Sonniboys gehad. Nooit eerder dezelfde dingen gezien bij VW.
Pasvorm Sonniboys is perfect en je kan ze er makkelijk in- en uithalen als dat nodig is.

Mijn Duits is niet zo goed dus qua verschil kan ik je niet helpen. Overigens mijn vorige set Sonniboys (VW Golf 7.5 variant) nog kunnen verkopen (na 4 jaar leaseauto voor iets van 130 ofzo, dus qua prijs ga je er sowieso geen buil aan vallen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
Simply1337 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:40:
voor je laatste 3 punten:
1. het zal volgens mij nooit tesla smooth en uitgebreid worden. Alles moet even door de EU-molen.. maar dat moet je maar zien te accepteren :P
2. supercharger network wordt langzamerhand geopend in europe voor non-teslas. (alle in NL, deels in noorwegen en frankrijk nu toegankelijk, zsm ook in UK. Rest van europe zal ook wel volgen geleidelijk)
3. TravelAssist is volgens mij beter dan autopilot ALS je FSD niet meerekend. nihil phantom brakes (ik heb 1 plek waar ik het onder de juiste omstandigheden kan krijgen en dan is het nogsteeds 5% dat het me lukt). je kunt van rijstrookwisselen zonder TA te onderbreken. En in theorie kun je alles met je stuur doen zonder je rem aan te tikken van amsterdam tot aan maastricht.

Over DCC: hemelse functionaliteit. vooral met 21's wel volgens mij een must.. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat het een vliegende tapijt op de belgische betonwegen of zeer strakke stuiterbak op de nurburgring
Tesla-uitgebreid is m.i. ook overdreven. Geinig, dat zeker, maar ook grotendeels onnodig. :)
Supercharger netwerk openstellen zou erg goed zijn. Ik vind de beschikbaarheid geweldig als Tesla rijder, maar ik vind het geen duurzame gedachte en logisch ruimtegebruik om een vendor-locked laadnetwerk op de lange termijn in stand te houden, terwijl de hele wereld nog de electrificatie door moet. Alle laders zoveel mogelijk voor alle mogelijke gebruikers open zou veel beter zijn. En laat ze dan maar concurreren op beschikbaarheid en prijs.

En qua travel assist: Ik kreeg (op basis van video's) al een beetje het gevoel dat TA gelijkwaardig/beter was dan Autopilot. Mag VAG dan wel z'n marketing afdeling voor op z'n falie geven. Tesla steelt de show voor wat betreft autonome functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48

Tarin

Just plain weird.

Ik heb qua Autopilot / zelfstandig rijden het gevoel dat Tesla daar marketingtechnisch veel meer beloofd dan ze waar kunnen maken.
Traditionele merken houden het voor mijn gevoel voorlopig bij Keep Your Lane, AAC en hulp bij rijstrookwissel, en automatisch afremmen bij bochten / afslagen. Dat laatste had ik 3 jaar geleden in een A4 en vond ik irritant, vooral als je de weg kent en je liever een andere afslag neemt, maar wel van de rest van de rijhulpjes gebruik wil maken - daar heb ik een knopje 'ik pak liever de volgende afslag' gemist in het navigatiesystem. Veel meer gaat nog niet / is nog niet toegestaan.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign

--

Voor het juiste bedrag wil ik wel overwegen mijn ID3 Pro Performance (204 pk, 58 kWh) in moonstone grey te verkopen. Hij is oorspronkelijk van eind 2020, ongeveer 15dkm op de teller, met een extra set hele goede winterbanden erbij en met panoramadak en warmtepomp. Uitrustingsniveau is vrijwel identiek aan de 1st Plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9vILN22zt7srx4FWQ2kJMDjmWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mayNXAeTXYQY6hyZOcoxMZRI.jpg?f=fotoalbum_large

(beetje vies hier, maar heb ff geen andere foto 😄)

[ Voor 15% gewijzigd door FlowDesign op 31-03-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Vinslo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:02:
[...]

Tesla-uitgebreid is m.i. ook overdreven. Geinig, dat zeker, maar ook grotendeels onnodig. :)
Supercharger netwerk openstellen zou erg goed zijn. Ik vind de beschikbaarheid geweldig als Tesla rijder, maar ik vind het geen duurzame gedachte en logisch ruimtegebruik om een vendor-locked laadnetwerk op de lange termijn in stand te houden, terwijl de hele wereld nog de electrificatie door moet. Alle laders zoveel mogelijk voor alle mogelijke gebruikers open zou veel beter zijn. En laat ze dan maar concurreren op beschikbaarheid en prijs.

En qua travel assist: Ik kreeg (op basis van video's) al een beetje het gevoel dat TA gelijkwaardig/beter was dan Autopilot. Mag VAG dan wel z'n marketing afdeling voor op z'n falie geven. Tesla steelt de show voor wat betreft autonome functies.
Ik vindt wel dat travel assist erg gevoelig is voor een vieze voorruit en laagstaande zon. Verder gebruik ik het heel vaak en is het met name op de snelweg erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
There is something in the air … coming soon:
ID. software 3.0 over-the-air

https://www.facebook.com/...permalink/915883912421289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:28
ID.4.1
Vandaag, spontaan, tot 7x toe -> media-systeem gaf de melding "een ogenblik geduld"....om vervolgens uit te gaan. Zwart scherm, radio ook uit.......na 3 minuten was het systeem weer herstart. (ritje van kleine 2 uur)

Heeft ruim een jaar nagenoeg probleemloos gewerkt. Hopelijk niet een voorbode van ellende....

[ Voor 4% gewijzigd door densterdad2 op 31-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:46
densterdad2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:29:
ID.4.1
Vandaag, spontaan, tot 7x toe media-systeem gaf de melding "een ogenblik geduld"....om vervolgens uit te gaan. Zwart scherm, radio ook uit.......na 3 minuten was het systeem weer herstart. (ritje van kleine 2 uur)

Heeft ruim een jaar nagenoeg probleemloos gewerkt. Hopelijk niet een voorbode van ellende....
Dat had ik laatst ook (18 maart), twee ritten met uren ertussen. Beide keren een enorme reeks herstarts.

Daarna nooit meer gezien.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
De rit begon vanmiddag met SOS melding, bezoek werkplaats, hierna ACC melding, airbag melding en lichten werken niet. Daarna rood kruis dat waarschuwingen informatie niet beschikbaar. Tijd, temp, accu, rot registratie allemaal deaud. Auto uit en aan hielp niet. Nu bij de dealer om uit te lezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NghOd-fBQepRQDqfQl3R9nvBAnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhBw7Lgq8c53949NrHlaM7WK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dinsdag heb ik een ID.3 langs de A2 zien staan, met een ANWB-er erbij. ;w

Ik heb zelf sinds twee weken de melding dat de SOS-functie het niet doet. Morgen gaat de garage kijken.

[ Voor 43% gewijzigd door Tukk op 31-03-2022 14:36 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Tukk schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:35:

Ik heb zelf sinds twee weken de melding dat de SOS-functie het niet doet. Morgen gaat de garage kijken.
Was vast een lekke band of een defecte ruitenwisser 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stekker.app
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
RaymondD schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:12:
Merk hier heel veel wantrouwen mbt de stekker.app. Ik denk dat dat komt omdat A. Het verdienmodel niet duidelijk is en B. Niet duidelijk is welke toegang stekker.app heeft tot je VW account. Wellicht dat @Stekker.app daar zelf nog even iets over kan zeggen?

Zelf heb ik het idee dat stekker.app de beste bedoelingen heeft. In de toekomst zit waarschijnlijk het verdienmodel voor stekker ook in het slim sturen van laadmomenten en lage elektriciteitsprijzen en daar zullen ze wel een stukje van meepakken. Wellicht met een contract met energiebedrijven?

Qua authenticatie en toegang: je wordt bij inloggen geredirect naar VW en geeft daar je credentials in. Dus stekker heeft daar geen weet van. Welke toegang ze krijgen tot je VW account of auto is niet duidelijk. In het beste geval is dat alleen laden staren/stoppen. Maar wellicht is het meer en dan is belangrijk te bedenken wat dat voor consequenties heeft. Zeker als VW in de toekomst dingen toe gaat voegen als locatie volgen of auto van slot af halen/op slot zetten.

Als je op https://vwid.vwgroup.io/account inlogt dan kun je zien welke apps allemaal gekoppeld zijn aan je account en welke API permissies ze hebben. Stekker.app staat daar niet bij en dat is op z'n minst bijzonder. Ik had dat wel verwacht.

Zelf vind ik het verder een prima initiatief. Eigenlijk zou VW het zelf moeten aanbieden maar ik denk dat er in de toekomst steeds meer van dit soort dingen komen om het net beter te belasten. Ook voor wasmachines, vaatwassers, warmtepompen etc. etc. Als dit massaal toegapast wordt dan blijft de energietransitie betaalbaarder en daar hebben we met z'n allen wat aan.
Bedankt dat je deze zorgen uitlicht. Ik geef graag wat toelichting op beide punten.

1) Verdienmodel
Op dit moment is er nog geen verdienmodel, omdat we nu vooral aan het leren zijn hoe we een positieve impact op het milieu kunnen hebben. In de toekomst is het idee om geld te vragen voor bepaalde features in de app.

@DonJunior we werken niet met advertenties en gaan dat ook nooit doen. We willen eigenlijk dat mensen de app zo min mogelijk hoeven te openen en het slim opladen zoveel mogelijk automatisch gaat, terwijl advertenties er juist baat bij hebben dat mensen zoveel mogelijk tijd doorbrengen in een app of platform (denk aan Facebook). Wij willen mensen ontzorgen en tegelijkertijd het klimaat helpen, niet verslaven en lastig vallen met ads!

2) Toegang/privacy
@sl1000
Wanneer je je VW-account koppelt met Stekker krijgen we niet jouw emailadres en wachtwoord, dat heeft alleen VW. Wij ontvangen slechts een code die we gebruiken om te communiceren met je VW-account. Het heeft onze voorkeur om alleen de info te ontvangen die we nodig hebben, maar op dit moment biedt VW die mogelijkheid niet.

Ik hoop dat dit jullie vragen beantwoordt, en zo niet, horen we het graag!

Beyond smart charging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekker.app
DonJunior schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:52:
@RaymondD Het wantrouwen groeit ook naarmate stekker.app al meermaals getagged is, nadat ze zelf aangaven hier mee te lezen. Maar vervolgens reageren ze niet meer..
Ziet iemand reclames in de app? Wellicht verdienen ze daar aan?
We doen ons best om zo snel mogelijk op alle vragen te reageren. Soms duurt dat een paar dagen omdat we druk zijn met andere zaken :) Mochten we iets gemist hebben, laat het vooral weten, dan reageren we daar nog even op.

PS. Zoals aangegeven in mijn reactie op @RaymondD zitten er geen reclames in onze app en gaan die er niet komen!

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24
Tukk schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:35:

Idem hier delfde melding begin van het jaar gehad, door dealer vervangen en staat 3 uur voor. Electronica zit onder de achterbank.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
Jakkie takkie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:45:
Werken die stekker app alleen met een slimme laadpaal? Of geeft de app het laden vanuit de auto vrij? Ik heb nl. laadpaal zonder intelligentie.
Je hebt geen slimme laadpaal nodig, omdat we de auto aansturen. We hebben helaas nog niet alle elektrische auto's gekoppeld, dus check deze lijst op onze website om te kijken of jouw auto er tussenstaat.

Beyond smart charging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stekker.app
Bensjero schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:32:
Die stekker.app klinkt interessant.
Weet iemand wat die app kost of wat het verdien model is?
Onze app is gratis te gebruiken. Op dit moment is er nog geen verdienmodel, omdat we nu vooral aan het leren zijn hoe we een positieve impact op het milieu kunnen hebben. In de toekomst is het idee om geld te vragen voor bepaalde features in de app.

PS. @RaymondD bedankt voor de tag!

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
J.W schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:48:
Ik kan niks anders zeggen dat stekker app stabiel werkt. Niet meer midden in de nacht de telefoon pakken om te controleren of de auto gestart is met laden.

Enige wat ik mis is de optie om meerdere laadsessies te plannen.
Fijn dat je zo'n positieve ervaring met Stekker.app hebt!

We werken hard aan het mogelijk maken van laadprofielen. Daarbij stel je één keer in wat je voorkeuren zijn en daarna laadt je auto automatisch op iedere keer dat je hem inplugt. Bij Tesla's kan dit al en hopelijk binnenkort ook met andere merken, maar je kan je voorstellen dat het aardig wat uitzoekwerk is met al die verschillende systemen ;)

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
DonJunior schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:57:
[...]

Interessante video.
Heb je er, naast de app, nog andere zaken voor nodig om dit werkend te krijgen?
Ik heb precies de situatie als in de video: ID.3 met thuis een Alfen Eve Single Pro 3-fase laadpaal
Nee, als je dezelfde situatie hebt, heb je verder niks nodig :)

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
FlowDesign schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Kun je die stroom dan ook per uur kopen terwijl je al een "normaal" contract hebt bij een andere energieleverancier? Hoe hebben ze dat geregeld?
Ik laat mijn reactie even factchecken door mijn collega's die expert zijn op dit gebied en dan laat ik je het weten!

Beyond smart charging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

FerryICT schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:12:
De rit begon vanmiddag met SOS melding, bezoek werkplaats, hierna ACC melding, airbag melding en lichten werken niet. Daarna rood kruis dat waarschuwingen informatie niet beschikbaar. Tijd, temp, accu, rot registratie allemaal deaud. Auto uit en aan hielp niet. Nu bij de dealer om uit te lezen. [Afbeelding]
Tja, ook ik heb er aan moeten geloven…… na 45550 probleemloze kilometers een lege 12 volt batterij…
Helemaal niets meer dan een waarschuwing elektrosysteem werkt niet, werkplaats opzoeken en daarna een zwart scherm.
Pechhulp LM gebeld en binnen een half uur (!) stond de ANWB voor mijn deur, deze heeft de 12v accu opgeladen en de alarmmeldingen gereset en binnen een half uur, dus totaal na 1 uur reed ik weer 😃
Service !
En ja VW het wordt echt tijd voor de 2.4 update en de vervanging van wat hardware als ik het allemaal goed heb begrepen.……Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS0OTg4myyFPTRljS2mesJA79gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4HAG2sZXGaq98W6Ku14pMWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVJjGkC6cbYkD8F7bXoa52b5UxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b03UhO5JjBPumljVdlxtgR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmKOtg5aw0X1ucqfR6KOfayqkI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fObLjWwCCZqfy5o9FIYWMVxj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
ID.4 Pro. Zojuist door de sneeuwbui gereden nadat ik m'n auto droog uit een parkeergarage haalde: binnen een halfuur storing parkeersensor rechtsvoor, front assist in storing, ACC stopt ermee wegens 'zichtbeperking'. Beetje veel storing voor een beetje sneeuwbui? :/ Nog even gestopt en de plak sneeuw van de voorkant verwijderd + herstart, in de ijdele hoop een (parkeer)sensor vrij te spelen. Dit loste niks op helaas.

Is er een quick fix om iig de ACC weer werkend te krijgen, te resetten of als gewone CC te gebruiken? Die miste ik wel aangezien ik nog een aardig stuk moest rijden. Of zijn er überhaupt meer van dergelijke ervaringen in winters weer? Pro tips zijn welkom d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Zie net dat mijn ID.4 maar met 4kW aan het laden is i.p.v. de 11kW die ik normaal altijd haal.
Komt dit door dat het momenteel 3 grade is, of door iets anders? (auto staat al een tijdje stil)

Ik heb de laadpaal al een paar keer ge reset. Helaas zonder succes.

[ Voor 12% gewijzigd door N0EL op 01-04-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Metalingus schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:48:
ID.4 Pro. Zojuist door de sneeuwbui gereden nadat ik m'n auto droog uit een parkeergarage haalde: binnen een halfuur storing parkeersensor rechtsvoor, front assist in storing, ACC stopt ermee wegens 'zichtbeperking'. Beetje veel storing voor een beetje sneeuwbui? :/ Nog even gestopt en de plak sneeuw van de voorkant verwijderd + herstart, in de ijdele hoop een (parkeer)sensor vrij te spelen. Dit loste niks op helaas.

Is er een quick fix om iig de ACC weer werkend te krijgen, te resetten of als gewone CC te gebruiken? Die miste ik wel aangezien ik nog een aardig stuk moest rijden. Of zijn er überhaupt meer van dergelijke ervaringen in winters weer? Pro tips zijn welkom d:)b
Volkswagen logo moet goed vrij zijn, maar als het flink sneeuwt geven de vlokken sowieso te veel reflecties voor de radar.

Dit is inherent aan de techniek en komt dan ook bij elke auto met ACC voor in een sneeuwbui.

@N0EL Je moet gewoon altijd 11kW halen. Wat voor laadpaal heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 01-04-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
ik222 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:01:
[...]
@N0EL Je moet gewoon altijd 11kW halen. Wat voor laadpaal heb je?
Net even de stekker er uit en weer in gedaan.
Probleem is verholpen.
Wel vaag. Had dit gisteren ook al een paar keer gedaan.

Laadpaal is een Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:46
[...]

Volkswagen logo moet goed vrij zijn, maar als het flink sneeuwt geven de vlokken sowieso te veel reflecties voor de radar.

Dit is inherent aan de techniek en komt dan ook bij elke auto met ACC voor in een sneeuwbui.
Ja, bij mijn vorige auto heb ik dit ook meer dan eens gehad.

Gisteravond aan het begin van de sneeuwbui, het sneeuwde nog niet eens zo hard, een hoop fantoom-remingrepen bij in- en uitparkeren. Tevens is die camera achter totaal nutteloos in de regen. Volgende keer eerst even handmatig van druppels ontdoen. Of het daarna beter is ben ik heel benieuwd naar.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 12:46
[...]

De radar zit ietsje lager, in dat randje boven de nummerplaat.

https://evflux.pro/id3-sensors/#radar-sensor

Ironisch genoeg staat op die site wel dit :+
As shown in the schematic above the packaging of the sensor on the ID.3 is different from all other VW cars. In the ID.3 the sensor is hidden behind a dedicated sensor panel above the front number plate. This solves a known issue with other VW cars where the sensor would get covered by snow and dirt when driving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11

Haan

dotnetter

Klimatisering aanzetten werkte zowaar een keer vanochtend, het was helaas alleen niet genoeg om de laag sneeuw weg te smelten :+

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Laatst online: 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Ja idem bij de mijne. Ik snap dat als bij sneeuw de radar geen goed beeld heeft, de ACC niet beschikbaar is.
Maar waarom dan is er dan geen gewone CC beschikbaar als fal-back alternatief??
Heel irritant. En nu hoefde ik alleen van werk naar huis, niet honderden kilometers op wintersport...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:48:
[...]

Ja idem bij de mijne. Ik snap dat als bij sneeuw de radar geen goed beeld heeft, de ACC niet beschikbaar is.
Maar waarom dan is er dan geen gewone CC beschikbaar als fal-back alternatief??
Heel irritant. En nu hoefde ik alleen van werk naar huis, niet honderden kilometers op wintersport...
Dat is niet nieuw voor de ID.x series.. dat 'probleem' heeft de Golf 7 (en nieuwer) ook.
Vond ik ook heel irritant in mijn vorige auto (Golf 7.5) moest ik vanuit Den Haag naar Breda zonder (A)CC.
Luxe probleem.. dat zeker.. maar snap inderdaad niet waarom VW er niet voor heeft gekozen om de gebruiker een optie te geven.

Ik vermoed vanwege veiligheidsredenen.. dat er verwarring kan ontstaan als men verwacht dat ACC aanstaat maar het slechts CC is. Dan klapt je auto mooi op de voorganger terwijl jij had verwacht dat deze zou remmen.

Maar toch.. laat mensen het dan handmatig instellen op sneeuwdagen als dit.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is niet nieuw voor de ID.x series.. dat 'probleem' heeft de Golf 7 (en nieuwer) ook.
Vond ik ook heel irritant in mijn vorige auto (Golf 7.5) moest ik vanuit Den Haag naar Breda zonder (A)CC.
Luxe probleem.. dat zeker.. maar snap inderdaad niet waarom VW er niet voor heeft gekozen om de gebruiker een optie te geven.

Ik vermoed vanwege veiligheidsredenen.. dat er verwarring kan ontstaan als men verwacht dat ACC aanstaat maar het slechts CC is. Dan klapt je auto mooi op de voorganger terwijl jij had verwacht dat deze zou remmen.

Bij Volvo bijvoorbeeld kun je gewoon kiezen tussen ACC en normale CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwin16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02-2024
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:36:
[...]

Ja, bij mijn vorige auto heb ik dit ook meer dan eens gehad.

Gisteravond aan het begin van de sneeuwbui, het sneeuwde nog niet eens zo hard, een hoop fantoom-remingrepen bij in- en uitparkeren. Tevens is die camera achter totaal nutteloos in de regen. Volgende keer eerst even handmatig van druppels ontdoen. Of het daarna beter is ben ik heel benieuwd naar.
De camera achter kun je ook schoon sproeien, deze heeft een eigen sproeier. Als je in reverse staat en de achterruit sproeier gebruikt, dan wordt de achteruit camera schoon gesproeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:17
DonJunior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:02:
[...]

Ik dacht dat je bij de ID.x series (in tegenstelling tot eerdere VW's) wél kan schakelen tussen ACC en CC?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MerijnB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:12:
[...]

Ik dacht dat je bij de ID.x series (in tegenstelling tot eerdere VW's) wél kan schakelen tussen ACC en CC?
Nee, je kunt schakelen tussen ACC en Speedlimiter. Bij dat laatste moet je zelf het gas ingedrukt houden maar gaat de auto dan niet harder dan de ingestelde snelheid (tenzij je de kickdown gebruikt volgens mij).

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 01-04-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
ik222 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:14:
[...]

Nee, je kunt schakelen tussen ACC en Speedlimiter. Bij dat laatste moet je zelf het gas ingedrukt houden maar gaat de auto dan niet harder dan de ingestelde snelheid (tenzij je de kickdown gebruikt volgens mij).
Ah, dacht dat VW eindelijk verstandig was geworden. Enorm jammer, ik snap de restrictie absoluut niet.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 14:49
Is het met een dongel mogelijk om de ID.3 zijn achterlichten altijd aan te laten zoals bij de voorlichten?
Zo ja, is hier een tutorial van?

Wat is meer mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
Matthijscc schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:49:
Is het met een dongel mogelijk om de ID.3 zijn achterlichten altijd aan te laten zoals bij de voorlichten?
Zo ja, is hier een tutorial van?

Wat is meer mogelijk?
Op de site van OBDeleven staat alles wat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

MerijnB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:17:
[...]

Ah, dacht dat VW eindelijk verstandig was geworden. Enorm jammer, ik snap de restrictie absoluut niet.
Veiligheid en voorkomen van (menselijke) fouten.

Los van het feit dat ík de restrictie ook niet begrijp, voor een bestuurder die voor het eerst te maken krijgen met ACC wil je geen verwarring wanneer er CC of ACC aan staat.

Vervolgens de keuze om dan enkel ACC te kunnen activeren is vrij logisch (want per definitie veiliger dan CC). Speedlimiter met voet op het gas is ook veiliger. Als ik er zo over nadenk is eigenlijk CC gewoon niet veilig omdat je een soort van ongeremde raket bent --> als dat de enige modus is in je auto dan kan je er op anticiperen.

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
N0EL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:33:
Zie net dat mijn ID.4 maar met 4kW aan het laden is i.p.v. de 11kW die ik normaal altijd haal.
Komt dit door dat het momenteel 3 grade is, of door iets anders? (auto staat al een tijdje stil)

Ik heb de laadpaal al een paar keer ge reset. Helaas zonder succes.
Huidige VW laad code heeft nog een bug dat als de walbox je laadsnelheid beperkt (e.g. tot die 4KW) en daarna weer "vrij geeft" tot een hogere waarde, de auto niet altijd volgt en op de lagere snelheid blijft hangen.
Enige oplossing is dan om de sessie te stoppen en opnieuw te starten

Zelf heb ik hier met mijn auto geen last van, maar wellicht is het vooral met auto's die nog niet met 2.3 vanaf de fabriek werden uitgeleverd.

Volgens een VW techneut is dit in ieder geval in 2.4 gefixt.

[ Voor 4% gewijzigd door sl1000 op 01-04-2022 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22

Met OBDeleven kun je de gewone CC wel toevoegen aan 't lijstje met speed limiter en ACC.
Veel van de Nordics doen dat exact vanwege de issues die je hierboven beschrijft.

vereist inderdaad wel extra oplettendheid dat je je realiseert dat CC niet ingrijpt waar ACC dat wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 14:49
VWID4 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:03:
[...]

Op de site van OBDeleven staat alles wat mogelijk is.
Zijn mooie mogelijkheden.

Heeft iemand een Dongel liggen in omgeving Utrecht? Tegen een kleine vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Flappiewappie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:03:
[...]

Veiligheid en voorkomen van (menselijke) fouten.
Tja, een merk als Volvo is het daar niet mee eens, die die hebben ook wel iets met veiligheid.
Vervolgens de keuze om dan enkel ACC te kunnen activeren is vrij logisch (want per definitie veiliger dan CC).
Ik ben het hier ook niet mee eens (per definitie veiliger), het hangt helemaal van de context af. Ik vind de ACC in mijn Tiguan heel fijn, in sommige gevallen, in andere gevallen vindt ik hem niet zo slimme akties doen, met name gedreven doordat de radar natuurlijk heel beperkt input heeft van de situatie om zich heen.

Als je het hebt over verwarring ed denk ik dat ACC op zich al best onveilig kan zijn (wanneer lukt het de auto wel en niet om te zien dat hij moet remmen bijvoorbeeld).

Pagina: 1 ... 188 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.