Als één van de eerste Model 3 rijders in NL (nu zo'n 3 jaar) ben ik inmiddels aan het oriënteren op iets anders. Voornaamste redenen:
- verandering in leven (kind) en meer behoefte aan ruimte;
- doordat er nu meer achterin gereden wordt hebben we meer last van de erg stugge vering en rijkwaliteit van de Model 3;
- behoefte aan iets meer geluidsisolatie, bandengeluid/wind is toch wel erg veel.
Veel affiniteit met het merk VW en mijn vorige auto was ook een VW waar ik heel veel plezier aan heb gehad.
Vooral destijds een Tesla (zakelijk) gekocht omdat de fiscale regels het mogelijk maakten sneller de overstap naar elektrisch te maken dan ik wilde (ook al een full electric NOM-woning, dus past goed bij de levensstijl). Destijds zouden de fiscale regels onaantrekkelijker worden en traditionele merken waren zo ver nog niet met EVs. Inmiddels is dat anders, goed om te zien.
Voor nu valt mijn oog op een ID.4. Mooie wagen, goede specs en met goede techniek samen te stellen.
Ziet er ook ruim uit en zal binnenkort eens bij een dealer langsgaan om er wat meer gevoel bij te krijgen (waarschijnlijk opgevolgd door een proefrit).
Om me goed voor te bereiden (en omdat het moeilijk is om in 1 proefrit alles te goed te ondervinden) hoop ik dat ik wat uit jullie ervaringen kan putten.
- Wat zijn de ervaringen met het onderstel? Hoe is de vering? Hoe comfortabel? En is de optie "aanpasbaar sportonderstel" het waard? Ook in relatie tot verschil in 19/20/21 inch wielen?
- Is er nog verschil tussen de GTX en de Pro versie qua vering/onderstel?
- Wat zijn de ervaringen met de Augmented Reality/HUD?
- Wordt de winterrange erg beïnvloed door de warmtepomp?
- Iemand enig gevoel bij het verschil in bagage-capaciteit tussen ID.4 en Model 3? Niet alleen qua volume maar vooral qua handigheid en dimensies ook.
Verder wat algemene ervaringen:
- Ik ben natuurlijk verwend door het uitermate goede supercharger netwerk. Wat zijn de recente ervaringen binnen Europa met het snellaadnetwerk? Misschien moet ik daarvoor even in een ander topic zijn.
- Ik zie allerlei punten van aandacht die het kopen van de auto zouden beïnvloeden. Bijvoorbeeld dat er nieuwe hardware zit in latere modellen? Sensoren die nodig zijn voor de assist functies in de aankomende update 3.0? Betere geluidsapparatuur?
Dat zijn ook zaken waar ik een verkoper op zou bevragen, maar ik besef me dat ik onvoldoende ingevoerd ben om te weten wat ik allemaal moet vragen. Dus algemene tips zijn welkom

.
Als laatste benieuwd of iemand iets weet van huidige levertijden i.v.m. de Oekraïne crisis?
Hoop vragen, hoop dat ik niet overvraag. Als dat zo is geef het aan, dan probeer ik op een andere manier mij voor te bereiden. Maar alvast dank voor een reactie.