Nog even mijn ervaring delen over "Het grote wintersport avontuur" met de ID4 1st MAX naar Oostenrijk (gezin mocht ook mee )
Kort en goed: prima ervaring, zeker voor herhaling vatbaar!
Ik gebruik nu nog maar 1 app: ChargeFinder met filter op 100 kW+ icm google maps
Ik had heel veel voorbereiding gedaan uit angst voor volle palen (zaterdag in de vakantie gaan rijden) en range problemen. Dus ABRP voor het plannen van alternatieve laad locaties en Chargemap voor reviews.
Bleek achteraf echt niet nodig te zijn.
Bij vertrek wel meteen een opgetrokken wenkbrauw - ik dacht 21 kWh/100 km wel te kunnen halen.
Geen idee WAT meneer VW verkeerd doet met de software en de warmtepomp, maar ik kwam de eerste 50 km met geen mogelijkheid onder de 26.5 kWh/100 km uit! Dat terwijl we met een slakkengang 103 km/h op pad waren en heel wintersportend NL met 146 km/u voorbij stuift.
Helemaal voorverwarmd, alles gepland qua vertrek aan de lader, maar dit vebruik was veel en veel te hoog.
Goed, eerste laadpunt dus al na 280 km met gem snelheid van 91 km/h. Een mooi IONITY laadstation.
Haalde weer niet beter dan
10% SoC - slechts 85 kW laadsnelheid...
Voor de rest prima verlopen reis - wel nog even verkeken met het laaste stuk file en bergje op (2 uur vertraging). Had ik toch even iets extra moeten laden voor het laatste stuk.
Heel erg gaaf dat je gewoon 'live' kan zien hoeveel laadpunten beschikbaar zijn bij de palen. Knap dat dit gewoon werkt gegeven de veelheid aan aanbieders.
Ik was blij dat ik even had onderzocht welke aanbieders gedekt waren door de laadpas... dat scheelde een hoop stress met allerhande apps en gedoe.
Leerpunt: je kan gewoon niet snel laden als je je aan de snelheid houdt in NL - VW levert een gebrekkig product en moet aangeklaagd worden
Ik ga binnekort nog wel eens testen, maar bij 100 KM/u en een beetje op de CC kachelen is niet goed genoeg om een hoge laadsnelheid te halen. Maar wellicht kan je flink acceleren en het dan wel voor elkaar krijgen?
Dat de ID.4 niet om kan gaan met het conditioneren van het battery pack voor het laden en heel raar verbruik laat zien vlak na vertrek is in mijn ogen echt een slechte zaak.
Terugreis
Op de terugreis, gewapend met wat meer informatie en vertrouwen gewoon doorgeknald tot 5% SoC. En dan de laatste stukken naar de laadpaal flink doortrappen tot 140 km/u. Dan haal je de 126 kW namelijk gewoon wel - ook al is het onder 0.
1.005 km, 95km/h gemiddelde snelheid en 20.5 kWh/100 km verbruik.
3x geladen - 2x 35 minuten en 1x iets minder (26 min).
Dit was met behoorlijk veel vertraging - en echt heel hard meerijden in DL
We zijn meerdere keren behoorlijk geswitched van route om files te vermijden en dat ging prima met ChargeFinder.