Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 182 ... 369 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
Anoniem: 736981 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Laden kon niet meer (en stond op 6%) maar ik kreeg hem dan toch terug in B mode.
Uiteindelijk bleek dat 1 van de pinnen in de laadconnector achteruit is geduwd en de hele connector moet vervangen worden.

Sowieso +/- 1100 EUR aan materiaal zonder werkuren en geen garantiegeval volgens VW dealer.
Ik laad letterlijk maar aan 1 lader en dat is op het werk (1 of 2x per week), andere EV's (ook VW) hebben niks van problemen en lader + connector is reeds gecontroleerd, niks verkeerd mee.

Nu proberen via de omnium verzekering te gaan.
Hoe zat het nou uiteindelijk met die pin?

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htv12
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-01 10:46
En dat was dan deel 2 van software versie 2.3 en een update van de documentatie. Heb de auto in oktober 2021 gekregen en enigszins verbaasd dat hij niet met 2.3 werd opgeleverd. Na 4 maanden wachten is het dan toch allemaal snel en soepel verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhs4HLHAtOGzcRV9Pd1sPsxIN7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3zugWhfcPqbChv17haN70Bq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul4iLMvDoPw6qOWcN0lGSf5HBKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAdXR1rrB2wic4NjBRAa8PXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY8VA9MkF7_x1Mm7elT9CbdZIOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ungEzmdUgkVuzVrIGKZ1FPzo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Krijg net onderstaande email binnen van Tronity. Ze hebben mijn idee nu geïmplementeerd :)
Zie het in de Android app nog niet terugkomen, dus ik denk dat het momenteel alleen via de website in te stellen is.
Update: Selected charging rate as default

this week we are happy to inform you that we have selected another topic from the TRONITY Community and have started the implementation:

Selected charging rate as default

For vehicles with access to location information, charging rates can already be assigned automatically using the geofencing function:

TRONITY > Account > Settings

For vehicles without access to location information, charging rates can now be marked as default. This rate will then be automatically assigned to all future battery charges. This approach will further simplify and optimize the management and assessment of charging costs:

TRONITY > Running Costs > Charging Rates

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04 13:24
firejelle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:30:
Deze week ben ik de uitdaging aangegaan om naar Parijs te komen met de id3 first plus. Van te voren veel gelezen op dit forum. En vorige zomer met een Tesla naar Spanje geweest.

Eerste stop had ik bij Nazareth in België. Waar de lader werkte maar helaas wel trager was dan de rest van de laders op de reis. Daarna doorgereden tot iets voorbij Lille (Voie du grand large plateforme in Dourges).

Om zo voldoende actieradius te hebben mocht verder op de reis het een probleem worden om te laden. (achteraf een goede keuze).
Dit was een splinternieuwe laadstation met laadpunten voor alle alternatieve brandstoffen. Helaas niks in de buurt te doen, Maar deze was in vergelijking met de andere laadstations wel wat voordeliger.

Eenmaal verder vlak voor vliegveld Charles de Gaulle wilde we nog een keer laden om zo in parijs niet te hoeven laden. En met nog 50km actieradius was dat ook wel handig. Echter deed de laadpaal het niet bij Aire de Vemars est. Waardoor het uitzoekwerk begon.

Uiteindelijk een laadpaal gevonden op een industrieterrein ergens met nog 35km actieradius.

Op de terugweg ging het makkelijker omdat je wist dat je thuis vol kon laden.

Nadeel blijf ik de navigatie van VW vinden. Waarom niet gewoon werkende laadpalen weergeven en alleen snelladers. Dat scheelt veel uitzoekwerk.

In Parijs een kijkje genomen bij de Renault shop op de Champs Elysees waar de nieuwe megane E-tech stond. Waar Google auto op zit. Dit zag er puik uit en ook route plannen via google met werkende laadpalen en bezette zichtbaar zag er beduidend beter uit dan wat VW nu heeft.

Al met al ging het wel, maar het kost helaas onnodig veel uitzoekwerk van te voren en plannen.
Ik wil gewoon bestemming in toetsen en dat de auto dan zegt waar ik kan snelladen (wat ook echt werkt).
De navigatie van VW helpt je inderdaad niet. Ik dacht dat de 3.0 update beter moest zijn in dit opzicht. Ik ben net terug uit Alicante (heen en weer met de Id.4) en heb 3 iphone apps gebruikt voor routes met laden onderweg: Pump, ABRP en Chargemap. Daarnaast had ik een aantal apps nodig om het laden te kunnen betalen/activeren, omdat mijn laadpas vanaf Frankrijk niet meer werkte: Smoov, Charge Assist, Iberdrola (in mijn geval alleen voor gratis laden Spanje), Electromaps en Ionity. Daarnaast heb ik 2x een kaart bij een benzinestation moeten kopen om te kunnen laden. Dan mag je maar 40 min. laden. Dat gaat bij Tesla waarschijnlijk een stukje beter. Plus dat je af en toe bij een laadplek komt waar 4 tesla laadstations zijn en een andere, die dan ook meestal bezet is uiteraard. De auto bevalt prima, maar onderweg tijdig laden is echt een gedoe.

Ik vraag me af of er een andere plek is om dit soort ervaringen te delen, want in dit forum is het lastig terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 21:19
htv12 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:12:
En dat was dan deel 2 van software versie 2.3 en een update van de documentatie. Heb de auto in oktober 2021 gekregen en enigszins verbaasd dat hij niet met 2.3 werd opgeleverd. Na 4 maanden wachten is het dan toch allemaal snel en soepel verlopen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is er, naast het uitvoeren van een regendans, nog iets waar je op moet letten om ervoor te zorgen dat de update kan binnenkomen?
- toestemming per mail geven
- wifi actief en verbonden in de auto
- ?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Niek_ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Is er, naast het uitvoeren van een regendans, nog iets waar je op moet letten om ervoor te zorgen dat de update kan binnenkomen?
- toestemming per mail geven
- wifi actief en verbonden in de auto
- ?
Alleen. goede 4g na het opstarten van de auto is belangrijk.. en checkt de update 1x per week [handig >.>]

verbinden met wifi heeft geen zin en na geven toestemming kun je ipc niks meer doen behalve dagelijks even 5-10min in de auto zitten zodat het even pingt met HQ

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:40
Pjotr662 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Dat gaat bij Tesla waarschijnlijk een stukje beter. Plus dat je af en toe bij een laadplek komt waar 4 tesla laadstations zijn en een andere, die dan ook meestal bezet is uiteraard. De auto bevalt prima, maar onderweg tijdig laden is echt een gedoe.

Ik vraag me af of er een andere plek is om dit soort ervaringen te delen, want in dit forum is het lastig terug te vinden.
Ben je op de hoogte dat Tesla een flink deel van zijn superchargers in frankrijk heeft opengesteld voor non teslas? Download de tesla app en daar is in het startscherm gelijk een shortcut naar laadpalenoverzicht voor non teslas. Betalen via tesla app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZVC2Q-CFu9eaNYro7yRMjbyUq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFL3Cdabe3TqOUlAYWidQVLA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Deze week naar het Zwarte Woud (Zuid-Duitsland). 690 enkele reis, ging onderweg prima met ABPR.

3 stops van zo'n 20 minuten, 2x Ionity en 1x Aral Pulse.
20km van te voren even de ACC er af halen en hem even op zijn staart trappen (140 rijden) hielp goed om hem op 120kw laden te krijgen. De eerste stop had ik hem op 110 ACC staan maar toen kwam het laden niet boven de 77kw. Buitentemperatuur was 1grC.

Ik heb geen live-SoC-device voor ABPR maar hij zat er nooit meer dan 1% naast, echt super hoor die inschatting.

Bij het huisje mag i aan de granny-charger dus allemaal prima zo 🙂🔋Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SxJ-1UHYrEsSWNmfn7SNKqyABQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuKBk4OCuM6vNzAOjeQ2nU5E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door aardbeix15 op 27-02-2022 21:24 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-04 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8tA2swGwlfthT-R20lGfH6g3rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xv7Bv2H0x1iwhIcuA3APhkX.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen week wintersport, 20inch winterbanden,2 volwassenen 2 pubers en 1 kind met bagage.

Heenreis Hilversum-Flachau over Arnhem(14,5 uur veel file bij Munchen) 5x laden bij Ionity:
39,7 kWh Ohligser Heide West A3 Duitsland € 21,84 36 Minuten Laadtijd 66 kWh per uur
34,56 kWh Bad Camberg West A3 Duitsland € 19,01 28 Minuten Laadtijd 74 kWh per uur
48,3 kWh Haidt Süd A3 Duitsland € 26,57 32 Minuten Laadtijd 91 kWh per uur
46,01 kWh Köschinger Forst A9 Duitsland € 25,31 37 Minuten Laadtijd 75 kWh per uur
22,92 kWh Golling A10 Oostenrijk € 12,61 16 Minuten Laadtijd 86 kWh per uur
Totaal 192 kWh,149 minuten laden,rit 1018KM

Terugreis Flachau-Hilversum over Venlo ivm wegafsluting bij Keulen (15,5 uur) 5x laden bij Ionity 1x EON:
36,33 kWh Golling A10 Oostenrijk € 19,98 35 Minuten Laadtijd 62 kWh per uur
6,5 kWh Schweitenkirchen E.ON.DE € 3,58 9 Minuten Laadtijd 43 kWh per uur
59,79 kWh Köschinger Forst A9 € 32,88 45 Minuten Laadtijd 80 kWh per uur
17,2 kWh Haidt Nord A3 Duitsland € 9,46 17 Minuten Laadtijd 61 kWh per uur
52,34 kWh Bad Camberg West A3 € 28,79 34 Minuten Laadtijd 92 kWh per uur
65,93 kWh Kleefsedijk 29b Sevenum € 36,26 55 Minuten Laadtijd 72 kWh per uur
Totaal 238 kWh,195 minuten laden,rit 1059KM

Totaal gereden 2077KM, verbruikt 466kWh, kleine 6 uur laden,€245,50,4,45kWh per KM,22,46 kWh/100KM

Conclusie: Heel comfortabel rijden, dat je je rust moet pakken door het laden is op zich wel fijn. De totale rit duurt hierdoor wel erg lang. In totaal 3x een minuut of 5 a 10 moeten wachten totdat er een laadpaal vrij kwam. Dat viel niet tegen. Laatste laadbeurt had ook korter gekund kwam met 45% accu thuis aan, moest toch wachten op het eten in Sevenum zodoende tot 100% opgeladen in Sevenum.

[ Voor 38% gewijzigd door densterdad2 op 02-03-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
aardbeix15 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:03:
Deze week naar het Zwarte Woud (Zuid-Duitsland). 690 enkele reis, ging onderweg prima met ABPR.

3 stops van zo'n 20 minuten, 2x Ionity en 1x Aral Pulse.
20km van te voren even de ACC er af halen en hem even op zijn staart trappen (140 rijden) hielp goed om hem op 120kw laden te krijgen. De eerste stop had ik hem op 110 ACC staan maar toen kwam het laden niet boven de 77kw. Buitentemperatuur was 1grC.

Ik heb geen live-SoC-device voor ABPR maar hij zat er nooit meer dan 1% naast, echt super hoor die inschatting.

Bij het huisje mag i aan de granny-charger dus allemaal prima zo 🙂🔋[Afbeelding]
Indd wel slim om het laatste stuk harder te rijden :Y
Ook omdat je dat laatste stuk toch wel weet dat je de volgende lader gaat halen en met een lagere SoC laadt ie ook sneller dus win je er tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04 13:24
Ro ofzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Ben je op de hoogte dat Tesla een flink deel van zijn superchargers in frankrijk heeft opengesteld voor non teslas? Download de tesla app en daar is in het startscherm gelijk een shortcut naar laadpalenoverzicht voor non teslas. Betalen via tesla app.[Afbeelding]
Tsja, ik heb de tesla app in Spanje bekeken, maar daar werkte hij niet. Toen maar weer verwijderd. Ik dacht daarom dat het alleen in Nederland werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 08:45
Pjotr662 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:11:
[...]

De navigatie van VW helpt je inderdaad niet. Ik dacht dat de 3.0 update beter moest zijn in dit opzicht. Ik ben net terug uit Alicante (heen en weer met de Id.4) en heb 3 iphone apps gebruikt voor routes met laden onderweg: Pump, ABRP en Chargemap. Daarnaast had ik een aantal apps nodig om het laden te kunnen betalen/activeren, omdat mijn laadpas vanaf Frankrijk niet meer werkte: Smoov, Charge Assist, Iberdrola (in mijn geval alleen voor gratis laden Spanje), Electromaps en Ionity. Daarnaast heb ik 2x een kaart bij een benzinestation moeten kopen om te kunnen laden. Dan mag je maar 40 min. laden. Dat gaat bij Tesla waarschijnlijk een stukje beter. Plus dat je af en toe bij een laadplek komt waar 4 tesla laadstations zijn en een andere, die dan ook meestal bezet is uiteraard. De auto bevalt prima, maar onderweg tijdig laden is echt een gedoe.

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15

Haan

dotnetter

FlowDesign schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:40:
[...]

Indd wel slim om het laatste stuk harder te rijden :Y
Ook omdat je dat laatste stuk toch wel weet dat je de volgende lader gaat halen en met een lagere SoC laadt ie ook sneller dus win je er tijd mee.
Ik zie dit vaker voorbij komen (accu leger -> sneller laden -> sneller vol) maar is dat nou echt waar? Ik snap dat de accu sneller laadt wanneer deze leger is, maar zodra je dan weer bijgeladen bent, toch niet meer?
Voorbeeld:
5% vol, laadt 'snel'
10% vol, laadt 'iets minder snel'
20% vol laadt 'normaal'

Dan begin je met snel laden, maar de tijd die het kost om van 5% naar 10% te gaan is dan toch gewoon extra tijd tov dat je al op 10% begint? Of is het zo dat die hogere laadsnelheid dan langer wordt vastgehouden?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Haan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Ik zie dit vaker voorbij komen (accu leger -> sneller laden -> sneller vol) maar is dat nou echt waar? Ik snap dat de accu sneller laadt wanneer deze leger is, maar zodra je dan weer bijgeladen bent, toch niet meer?
Voorbeeld:
5% vol, laadt 'snel'
20% vol laadt 'normaal'

Dan begin je met snel laden, maar de tijd die het kost om van 5% naar 10% te gaan is dan toch gewoon extra tijd tov dat je al op 10% begint? Of is het zo dat die hogere laadsnelheid dan langer wordt vastgehouden?
Het heeft vooral te maken met temperatuur in de accu, als de temperatuur bij aankomst al optimaal is maakt het inderdaad niet uit of je met 5% of 50% start met laden. Dat wil zeggen in beide gevallen haal je gewoon de laadsnelheid die hoort bij dat punt op de laadcurve. Dus ja bij 5% gaat het sneller maar zodra je dan bij 50% komt ben je net zo ver teruggezakt als wanneer je direct op 50% begonnen was.

Echter de optimale temperatuur in de accu krijgen is nog best lastig, en als je bij 5% begint dan kan ook het snelladen op zich (en eventueel het koelen van de accu in de zomer) zorgen voor de optimale temperatuur zodra je bij 50% bent. En daardoor heb je dan bij 50% dus een betere laadsnelheid dan wanneer je met enkel rijden met 50% inplugt. Zodra Volkswagen de optie toevoegt om de accu te pre conditionen voor snelladen zoals Tesla bijvoorbeeld doet bij navigeren naar een SuC zal het allemaal weinig meer uitmaken waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Haan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Voorbeeld:
5% vol, laadt 'snel'
20% vol laadt 'normaal'

De tijdswinst is natuurlijk niet alleen van iets sneller kunnen laden omdat de SoC lager is (en de batterij warmer), maar vooral ook van het feit dat je harder hebt gereden.

Eigenlijk is de stelregel voor lange afstanden waarbij je sowieso meermaals moet opladen, hoe sneller je kunt snelladen, des te harder kun je rijden om sneller op je eindbestemming aan te komen.

Heb je bijvoorbeeld een Nissan Leaf, dan kun je beter max 100 kmh gaan rijden omdat je veel meer tijd verliest met laden. Pak je bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 of Tesla Model 3, dan ben je sneller op je eindbestemming als je 140 gaat rijden en vaker oplaadt.

Uiteraard is dat laatste niet het zuinigste, maar wel het snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@FlowDesign dat is dan ook weer afhankelijk van waar je rijdt, het is lang niet overal mogelijk/toegestaan om 140 te gaan rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Haan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:22:
@FlowDesign dat is dan ook weer afhankelijk van waar je rijdt, het is lang niet overal mogelijk/toegestaan om 140 te gaan rijden ;)
Thank you captain obvious ;)

Het ging even om de theorie en lange afstanden. Dus aangenomen door bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ben bang dat er toch een storing in de BMS of AC/DC inverter van onze ID3 zit. Vandaag aan twee verschillende AC laadpalen weer alleen maar rode lampjes op de auto en de laadpaal. Auto weer in noodlaadstand. Erg irritant.

Meteen maar weer gemeld bij Udenhout om iets in te plannen en het echt op te lossen, voordat we echt een keer stranden omdat we niet op kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:56
FlowDesign schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Thank you captain obvious ;)

Het ging even om de theorie en lange afstanden. Dus aangenomen door bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland :)
Heb via iemand van fastned (tijdens de wintersport in Italië) gehoord dat ze in Duitsland overal de maximale snelheid omlaag willen gaan brengen, en dat de EV's hier een goede reden voor zijn.
Ben dus bang dat strak 140 ook niet meer mag.

Jammer dat de id4 niet sneller gaat dan net over de 160. Heb het op de terugweg een paar keer getest.

Heeft iemand hier misschien een software hack?

[ Voor 13% gewijzigd door N0EL op 28-02-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@FlowDesign Dat is vervelend inderdaad. Noodlaadstand heb ik maar 1 keer gezien en toen was de oorzaak ook duidelijk, ik had de stekker niet goed in de auto zitten waardoor deze niet vergrendeld kon worden.

Rode lampjes / niet bij de eerste poging willen laden gebeurd bij mij ook echt maar heel incidenteel bij publieke palen dus dat ligt dan gewoon aan de paal volgens mij. Bij mijn eigen laadpaal sowieso nooit problemen met laden.

Heb jij niet een vaste laadpaal waarvan je zeker weet dat die goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ik222 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:14:
@FlowDesign Dat is vervelend inderdaad. Noodlaadstand heb ik maar 1 keer gezien en toen was de oorzaak ook duidelijk, ik had de stekker niet goed in de auto zitten waardoor deze niet vergrendeld kon worden.

Rode lampjes / niet bij de eerste poging willen laden gebeurd bij mij ook echt maar heel incidenteel bij publieke palen dus dat ligt dan gewoon aan de paal volgens mij. Bij mijn eigen laadpaal sowieso nooit problemen met laden.

Heb jij niet een vaste laadpaal waarvan je zeker weet dat die goed werkt?
Ik weet niet of je mijn andere berichten van eerder gezien hebt, maar we hebben ook thuis al vrij lang dat ie heel vaak in noodlaadstand gaat. Daarnaast dus ook steeds vaker bij openbare AC laders.

Het enige dat telkens wel goed werkt is DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik dacht dat je een paar dagen terug juist plaatste dat het met een nieuwe granny lader wel goed werkte? Of was dat ook een moment opname en heb je met die nieuwe lader ook weer dezelfde problemen?

En als het niet werkt, zit de kabel dan wel vergrendeld in de auto? Hetgeen je beschrijft zou namelijk ook een probleem met het vergrendeling mechanisme kunnen zijn…

[ Voor 30% gewijzigd door ik222 op 28-02-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ik222 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:13:
Ik dacht dat je een paar dagen terug juist plaatste dat het met een nieuwe granny lader wel goed werkte? Of was dat ook een moment opname en heb je met die nieuwe lader ook weer dezelfde problemen?

En als het niet werkt, zit de kabel dan wel vergrendeld in de auto? Hetgeen je beschrijft zou namelijk ook een probleem met het vergrendeling mechanisme kunnen zijn…
Klopt. Het leek daarmee opgelost te zijn, maar blijkbaar te vroeg gejuicht.

De stekker zit er altijd goed in. Vergrendelt altijd goed. Het zit of in slecht contact, of een storing op het AC laadgedeelte.
Zou bijvoorbeeld zo'n communicatiepin kunnen zijn, mits dat voor AC en DC niet dezelfde pin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Communicatiepinnen zijn dezelfde voor AC en DC. Denk dan eerder een issue met de AC boordlader inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
N0EL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Heb via iemand van fastned (tijdens de wintersport in Italië) gehoord dat ze in Duitsland overal de maximale snelheid omlaag willen gaan brengen, en dat de EV's hier een goede reden voor zijn.
Ben dus bang dat strak 140 ook niet meer mag.
Het is geen geheim dat er politieke partijen in Duitsland zijn die de max snelheid overal willen gaan invoeren. Dat is aan de ene kant vanwege de uitstoot, maar vooral ook vanwege het aantal extra dodelijke slachtoffers dat één op één in verband staat met die maximumsnelheid.

Volgens mij hebben ze niet zo lang geleden nog het voorstel voor de zoveelste keer weggestemd, maar ooit gaat er vast een max komen. Zou mij alleen niet verbazen als ze die in Duitsland dan een stuk hoger leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim1986
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-09-2024
Zijn er hier meer mensen van wie het glazen dak van de ID4 (1st Pro Max) steeds harder begint te kraken? Ik meen een keer iets gelezen te hebben over een op handen zijnde terugroepactie maar heb daar tot op heden niks over gehoord. Wat mij wel opvalt is dat het dus steeds harder begint te kraken, inmiddels bij iedere drempel of hobbel in de weg hoorbaar.

Binnenkort voor zomerbandenwissel naar de dealer. Dan direct maar vragen of ze hier iets aan kunnen doen. Ik vermoed dat het met de rubbers in het dak te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 21:56

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Pim1986 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:26:
Zijn er hier meer mensen van wie het glazen dak van de ID4 (1st Pro Max) steeds harder begint te kraken? Ik meen een keer iets gelezen te hebben over een op handen zijnde terugroepactie maar heb daar tot op heden niks over gehoord. Wat mij wel opvalt is dat het dus steeds harder begint te kraken, inmiddels bij iedere drempel of hobbel in de weg hoorbaar.

Binnenkort voor zomerbandenwissel naar de dealer. Dan direct maar vragen of ze hier iets aan kunnen doen. Ik vermoed dat het met de rubbers in het dak te maken heeft.
Hier ook.

Weet niet of het een terugroepactie is, maar na het smeren van de rubbers door de garage is het weer even weg.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 20:30

Ik haal woensdag mijn nieuwe ID.4 op, met glazen dak. Als er een terugroepactie is, zou je verwachten dat het in nieuw geproduceerde modellen beter is. Daar kan ik op letten. Na hoeveel tijd begint dat dak te kraken? Is het er vanaf het begin, of pas na een tijdje?

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 08:10

Hier hetzelfde, is 1x ingevet (ofzo) door de dealer en toen was het een tijdje weg. Half jaar later is het weer bijna net zo erg als voor die tijd. Bij het wisselen van de banden zal ik het nog een keertje melden, kijken of er een meer definitieve oplossing voor is.

Ander “probleempje” is vocht in de achterlichten en balk, zit erg vaak condens in. Achterlichten zijn al eens vervangen nadat er echt een laagje water in stond, maar de condens blijft vaak terugkomen.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim1986
Mitchell2.24v schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Ik haal woensdag mijn nieuwe ID.4 op, met glazen dak. Als er een terugroepactie is, zou je verwachten dat het in nieuw geproduceerde modellen beter is. Daar kan ik op letten. Na hoeveel tijd begint dat dak te kraken? Is het er vanaf het begin, of pas na een tijdje?
Ik rijd de auto nu iets meer dan een jaar en het kraken is vanaf medio november begonnen maar is nu sinds januari echt continu hoorbaar. Mogelijk ook door de kou denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

Kraken van het panoramadak is volledig afhankelijk van het weer. Vooral bij koud en droog weer zoals vandaag kraakt het vrij erg. Tijdens de storm Eunice dagen kraakte mijn dak helemaal niet.

Volgens mijn VW garage Udenhout Eindhoven, is de enige manier om het op te lossen de hemel loshalen, vervolgens de klemmen een beetje lossen, dan een klein stukje rijden zodat het glas zich opnieuw goed kan zetten en dan weer vastzetten. Rubbers invetten helpt slechts tijdelijk een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-04 14:54
Pim1986 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Ik rijd de auto nu iets meer dan een jaar en het kraken is vanaf medio november begonnen maar is nu sinds januari echt continu hoorbaar. Mogelijk ook door de kou denk ik.
Gister was het kraken echt abnormaal. Dit was voor mij de eerste keer dat ik me er echt aan stoorde. Gewoon continu, zelfs op de snelweg!
Voorheen was het alleen op een drempel of oprit, maar nu was het echt continu.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 736981

FlowDesign schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Hoe zat het nou uiteindelijk met die pin?
Connector module in de wagen is vervangen en probleem is opgelost.

Om aan te vullen op het gekraak, mijn LEDstrip achteraan komt telkens wat los over de lengte van de koffer. Ik moet die er altijd eventjes weer induwen met behoorlijk wat gekraak :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
Anoniem: 736981 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:32:
[...]

Om aan te vullen op het gekraak, mijn LEDstrip achteraan komt telkens wat los over de lengte van de koffer. Ik moet die er altijd eventjes weer induwen met behoorlijk wat gekraak :X
Daar is een terugroepactie voor, zit sinds die tijd bij mij muurvast. Zou even informeren bij je dealer, die moeten er vanaf weten :)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Anoniem: 736981 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:32:
[...]

Connector module? Bedoel je gewoon het hele ding waar je de laadkabel insteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim1986
maik73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:07:
[...]

Gister was het kraken echt abnormaal. Dit was voor mij de eerste keer dat ik me er echt aan stoorde. Gewoon continu, zelfs op de snelweg!
Voorheen was het alleen op een drempel of oprit, maar nu was het echt continu.
Heel herkenbaar, hier gisteren ook echt non-stop gekraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Bij mij wordt het ook steeds erger, auto moet vrijdag sowieso terug naar de dealer omdat ze een plastic strip die niet goed vastzit gaan vervangen. Ik ga dan het blijvende gekraak in het dak ook nogmaals melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 23:33

Boy

www.byoscoop.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NEvROmK8--f2skVHch4NHvTUqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/or52kvIzJpO8PbVJaPUHJqpP.png?f=user_large

Deze week ga ik echt vertrekken richting Eurodisney, dus ik checkte weer eens ABRP, komt ie met een totaal andere route. Is dit een net nieuw geopende locatie of zo? Apart...

En las hierboven dat Tesla dus ook geopend is voor non-Tesla's in Frankrijk! Dus die app toch maar eens gaan installeren voor we vertrekken.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-04 10:33
Boy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:29:
[Afbeelding]

Deze week ga ik echt vertrekken richting Eurodisney, dus ik checkte weer eens ABRP, komt ie met een totaal andere route. Is dit een net nieuw geopende locatie of zo? Apart...

En las hierboven dat Tesla dus ook geopend is voor non-Tesla's in Frankrijk! Dus die app toch maar eens gaan installeren voor we vertrekken.
Let er wel op dat nog niet ALLE tesla laders in Frankrijk open zijn voor non-Tesla laders.
Je zult dus even goed moeten controleren in de app of je de betreffende locatie kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 09:33
ID.3 wil alleen maar noodladen, hopelijk ligt dit aan de 230 V lader. Update volgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

sl1000 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Let er wel op dat nog niet ALLE tesla laders in Frankrijk open zijn voor non-Tesla laders.
Je zult dus even goed moeten controleren in de app of je de betreffende locatie kunt gebruiken.
Ok, thnx, zal ik op letten!

Ik heb die charger van Ionity opgezocht en de review geeft aan dat die sinds 16 februari open is, dat is wel even mazzel!

Die is dus ~330 km van mijn hus en daarna 120 km naar Disneyland, lijkt echt te perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Bos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 21:28
Ik lees al eventjes mee in dit topic sinds ik mijn leaseauto ID3 Pro Life heb gekregen in oktober 2021.
Nu kreeg ik vorige week eindelijk de langverwachte 2.3 update gepusht, alleen tot op heden is deze niet geslaagd. Ik ga as zaterdag op vakantie en ik zou graag zonder storingen van de rijhulpsystemen op wintersport gaan. De dealer kan me ook niet helpen op korte termijn. Wie heeft er nog tips om de update te laten slagen?

Wat ik al geprobeerd heb:
- batterij > 50%
- auto niet aan oplaadpaal
- 4G dekking > auto al op meerdere plekken in de wijk neergezet en update gestart
- reset van systeem (powerknop ingedrukt houden)

Situatie:
- rijhulpsystemen geven storing
- update is zichtbaar onder setup > updates en kan ook gestart worden in het 'goodbye' scherm bij uitzetten contact
- na >2 uur wachten (of volgende ochtend) start ik de auto maar krijg ik uberhaupt geen melding over de update of pas na 1 min een popup met update mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Je kunt proberen om in de auto te gaan zitten en dan even 2 minuten te wachten alvorens je de rem intrapt of met de knop de auto “start”. En dan daarna nogmaals kiezen voor installeren, de auto op slot doen en dan 70 minuten wachten.

Anders optie (als de eerste optie niet werkt) om in elk geval de rijhulpsystemen weer te laten werken is volgens mij terugzetten naar fabrieksinstellingen maar dan ben je daarna wel de mogelijkheid om nu te updaten wellicht kwijt (wat op zich ook weer niet heel erg is, want dan krijg je 2.3 zodra de serviceactie voor 2.4 start alsnog bij de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Willem Bos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:49:
Ik lees al eventjes mee in dit topic sinds ik mijn leaseauto ID3 Pro Life heb gekregen in oktober 2021.
Nu kreeg ik vorige week eindelijk de langverwachte 2.3 update gepusht, alleen tot op heden is deze niet geslaagd. Ik ga as zaterdag op vakantie en ik zou graag zonder storingen van de rijhulpsystemen op wintersport gaan. De dealer kan me ook niet helpen op korte termijn. Wie heeft er nog tips om de update te laten slagen?

Wat ik al geprobeerd heb:
- batterij > 50%
- auto niet aan oplaadpaal
- 4G dekking > auto al op meerdere plekken in de wijk neergezet en update gestart
- reset van systeem (powerknop ingedrukt houden)

Situatie:
- rijhulpsystemen geven storing
- update is zichtbaar onder setup > updates en kan ook gestart worden in het 'goodbye' scherm bij uitzetten contact
- na >2 uur wachten (of volgende ochtend) start ik de auto maar krijg ik uberhaupt geen melding over de update of pas na 1 min een popup met update mislukt.
Oudere ID.3's werden met code ouder dan 2.1 afgeleverd. deze moesten door de dealer worden ge-upgrade naar 2.1. soms ging hier wel eens iets mis en werd er een module niet geupgrade. Dit is dan weer een reden waarom de upgrade naar 2.3 faalt.

De dealer kan hier zeker wel helpen door de auto uit te lezen, alle modules te controleren op juiste firmware level en te kijken of er andere fouten zijn gelogged, waardoor de upgrade is mislukt.

kortom: toch even drammen bij de dealer dat ze het systeem even uitlezen en de upgrade fixen.
of ze daar tijd voor hebben voor je vakantie is een ander verhaal helaas.Je zou meerdere dealers kunnen bellen in je omgeving om te zien wie er tijd voor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Bos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-01 21:28
sl1000 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Oudere ID.3's werden met code ouder dan 2.1 afgeleverd. deze moesten door de dealer worden ge-upgrade naar 2.1. soms ging hier wel eens iets mis en werd er een module niet geupgrade. Dit is dan weer een reden waarom de upgrade naar 2.3 faalt.

De dealer kan hier zeker wel helpen door de auto uit te lezen, alle modules te controleren op juiste firmware level en te kijken of er andere fouten zijn gelogged, waardoor de upgrade is mislukt.

kortom: toch even drammen bij de dealer dat ze het systeem even uitlezen en de upgrade fixen.
of ze daar tijd voor hebben voor je vakantie is een ander verhaal helaas.Je zou meerdere dealers kunnen bellen in je omgeving om te zien wie er tijd voor heeft.
Dank voor jullie reacties. Het lijkt nu toch gelukt te zijn, na de zoveelste poging en reset van het entertainment systeem. Ik kreeg een melding dat er connectie met internet gelegd moest worden, dat is de laatste stap voor de afronding volgens mij. Ik wacht nog even af of de meldingen/errors wegblijven. Anders is de dealer de volgende stap, ze zouden dat toch snel uit moeten kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Willem Bos schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Dank voor jullie reacties. Het lijkt nu toch gelukt te zijn, na de zoveelste poging en reset van het entertainment systeem. Ik kreeg een melding dat er connectie met internet gelegd moest worden, dat is de laatste stap voor de afronding volgens mij. Ik wacht nog even af of de meldingen/errors wegblijven. Anders is de dealer de volgende stap, ze zouden dat toch snel uit moeten kunnen lezen.
Als je die melding krijgt is deel 1 gelukt inderdaad, hoogstwaarschijnlijk gaat de auto dan nu snel deel 2 downloaden. Maar van deel 2 heb je sowieso geen last, daarbij vallen er geen systemen meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
IndyVS schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:18:
ID.3 wil alleen maar noodladen, hopelijk ligt dit aan de 230 V lader. Update volgt!
Welkom bij de club.

Lees alvast even mijn berichten van de afgelopen week terug :)

Ik had een nieuwe 230V lader gekregen waarmee het wel beter gaat, maar gisteren bij 2 openbare AC laders wederom precies hetzelfde gezeik. Dit hebben we ook vaker gehad bij andere openbare laders en nu zojuist dus weer.

Edit:
Ik ben nu zelf maar even naar de laadpaal in de wijk gereden en het laden lukte nu wel.
Dus m'n vriendin doet iets verkeerd, of er is iets met haar laadpas, of het is gewoon toeval.
Maar even blijven testen en in de gaten houden de komende tijd.

[ Voor 20% gewijzigd door FlowDesign op 01-03-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FlowDesign schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Connector module? Bedoel je gewoon het hele ding waar je de laadkabel insteekt?
Ja eigenlijk wel, ik geef het gewoon een naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pietermx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Daar is een terugroepactie voor, zit sinds die tijd bij mij muurvast. Zou even informeren bij je dealer, die moeten er vanaf weten :)
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Boy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:29:
[Afbeelding]

ye is een nieuwe, maar scheelt niet veel met de oude die iets verder ligt

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:21
Leasemaatschappij heeft vorige week bestelling geplaatst voor een nieuwe ID4 Pro Moonstone Grey. Waar aanvankelijk nog leverdata werden genoemd in augustus en november, is de nieuwste schatting begin 2023. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Brinta schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:19:
Leasemaatschappij heeft vorige week bestelling geplaatst voor een nieuwe ID4 Pro Moonstone Grey. Waar aanvankelijk nog leverdata werden genoemd in augustus en november, is de nieuwste schatting begin 2023. :'(
Fabriek is afhankelijk van kabelbomen die in de Oekraïne gemaakt worden. Productie ligt daardoor nagenoeg stil. Verbaast me dus helemaal nks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dat de We Connect ID. App brak en vrij zinloos is weet iedereen denk ik wel maar sinds de laatste dagen krijg ik de melding "Technisch probleem opgetreden, probeer het later nog eens of neem contact op met de klantenservice"

Verder geen specificatie hoe of wt, en met de auto is verder niets mis (voor zover ik weet). Is dit gewoon gevolg van de halfgare app?

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 01-03-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:29:
Dat de We Connect ID. App brak en vrij zinloos is weet iedereen denk ik wel maar sinds de laatste dagen krijg ik de melding "Technisch probleem opgetreden, probeer het later nog eens of neem contact op met de klantenservice"

Verder geen specificatie hoe of wt, en met de auto is verder niets mis (voor zover ik weet). Is dit gewoon gevolg van de halfgare app?
Ja, heeft volgens mij iedereen maar dat beïnvloed de werking verder niet. Volkwagen heeft op Facebook gereageerd dat je de melding kan negeren en dat het met een app update binnenkort opgelost zal worden.

Mijn vermoeden is dat het iets met 3.0 features te maken heeft die onze auto's nog missen en wat niet lekker afgehandeld wordt in de app. Het feit dat ze een dergelijke versie live zetten zegt natuurlijk wel weer veel over de software ontwikkeling binnen Volkswagen... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 01-03-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@RodeStabilo
Ja, die melding krijg ik ook sinds een week. Een minuut later doet-ie het gewoon.

[ Voor 1% gewijzigd door Gadget Freak op 01-03-2022 16:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 23:34
Hebben wij niet gewoon recht op compensatie, bijvoorbeeld extra jaar?
Want vooraf is de app beloofd (groot op de website), en de problemen zijn structureel van aard. Ik maak er steeds maar screenshots van om dossier op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Burns schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:13:
Hebben wij niet gewoon recht op compensatie, bijvoorbeeld extra jaar?
Want vooraf is de app beloofd (groot op de website), en de problemen zijn structureel van aard. Ik maak er steeds maar screenshots van om dossier op te bouwen.
Op Facebook heeft Volkswagen aangekondigd dat ook wel te gaan doen, de standaard 3 jaar plus services of hoe ze het ook noemen schijnt pas in te gaan zodra je 3.0 ontvangt met daarin dus meer functionaliteit in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t. de aanschaf van een VW ID3 Pro S in Duitsland. Wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen.

Korte achtergrond:
Ik ben/was voornemens een VW ID 3 Pro S aan te schaffen. Mijn huidige auto is op en ik wil graag een elektrisch model kopen. Na het nodig onderzoek kwam ik uit op de Pro S. voornamelijk vanwege zijn bereik. Ik rijd voor mijn werk regelmatig veel kilometers op de snelweg en ben tussendoor lang niet altijd in de gelegenheid om op te laden.

Na een proefrit wilde ik de Pro S dan ook aanschaffen echter een dag later kreeg ik een bericht van de dealer dat VW de Pro S (voorlopig) uit de verkoop gehaald heeft. Een telefoontje naar de 2e keus (Kia E-Niro) leerde dat ook dit (het huidige) model niet meer leverbaar is en ik moet wachten tot de nieuwe Niro er is (3e kwartaal). Aangezien nog niet bekend is welke versie (accugrootte) hiervan als eerste verkrijgbaar is en of deze ook binnen afzienbare tijd geleverd kan worden is ook dit geen directe optie. Daarnaast zijn de eerste 'edities' vaak ook vrij prijzig omdat ze vol zitten met opties (die ik niet hoef).

Nu zie ik op de Duitse website van VW dat de Pro S daar nog wel leverbaar lijkt te zijn. Wellicht is het een optie om hem daar te kopen en dan te (laten) importeren.

Nu vraag ik mij een aantal zaken af:
- weet iemand of dit model daar inderdaad nog leverbaar is?
- weet iemand of de levertijden in Duitsland net zo dramatisch zijn als hier (inmiddels bijna een jaar)?
- hoe zit het met garantie? Kan ik er gewoon mee naar de Nederlandse merkdealer als er wat mee is?
- heeft iemand ervaring met het importeren van een nieuwe elektrische auto ?

Ik ben benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

FlowDesign schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Welkom bij de club.

Ik had een nieuwe 230V lader gekregen waarmee het wel beter gaat, maar gisteren bij 2 openbare AC laders wederom precies hetzelfde gezeik. Dit hebben we ook vaker gehad bij andere openbare laders en nu zojuist dus weer.

Edit:
Ik ben nu zelf maar even naar de laadpaal in de wijk gereden en het laden lukte nu wel.
Dus m'n vriendin doet iets verkeerd, of er is iets met haar laadpas, of het is gewoon toeval.
Zeg tegen je vriendin dat ze allebei de stekkers er zo diep mogelijk moet insteken.
:-) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slop-id
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 19:49
firejelle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:30:
Deze week ben ik de uitdaging aangegaan om naar Parijs te komen met de id3 first plus. Van te voren veel gelezen op dit forum. En vorige zomer met een Tesla naar Spanje geweest.

Eerste stop had ik bij Nazareth in België. Waar de lader werkte maar helaas wel trager was dan de rest van de laders op de reis. Daarna doorgereden tot iets voorbij Lille (Voie du grand large plateforme in Dourges).
.
.
Uiteindelijk een laadpaal gevonden op een industrieterrein ergens met nog 35km actieradius.
Dit weekend ga ik het proberen. Moet zeggen kost toch wat tijd om alles zeker te hebben. Toch anders dan met een stinkdiesel die 1100km kon zonder te tanken.

ID.4 Pro 77kw
Mijn plan:
100% verstek nabij Tilburg
1e stop Valenciennes Supercharger Tesla 34%>> 80% (24minuten)
2e stop Electra Aubervilliers Lab Village Mobilite 25%>> 46% ( 8min)
Parkeren P2000 rand parijs met 45%

Zonder die 2e stop kom ik met 25% in Parijs aan. Wat is jullie ervaring? Voldoende om tot een 1e stop de terugweg te komen. Er zijn goede TotalEnergies in Courbevoie en op de rand van Parijs, TotalEnergies - Porte d'Aubervilliers - Périphérique (Extérieur) - Paris 19 die me een eind op weg kunnen helpen.

OF

1e stop: Station V-Gas Proviridis 35% >> 80%

Ben benieuwd of jullie ervaring hebben met één van deze opties?
Zal tijdens en na de trip wel een update geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn ervaring is dat het kopen van een VW als Nederlander, in een ander land dan Nederland, problematisch is omdat VW dat liever niet doet wegens gezeur met de importeur van betreffend land. Dat gezegd hebbende, het kan wel, maar vaak moet een, in dit geval Duits, bedrijf de auto kopen en vervolgens weer aan jou doorverkopen voor inkoopprijs+fee. Er zijn bedrijven in Nederland die dit doen en kunnen faciliteren. Houd rekening op zo'n 2 tot 4k bovenop de inkoopprijs wegens import, transport, kenteken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Ro ofzo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Ben je op de hoogte dat Tesla een flink deel van zijn superchargers in frankrijk heeft opengesteld voor non teslas? Download de tesla app en daar is in het startscherm gelijk een shortcut naar laadpalenoverzicht voor non teslas. Betalen via tesla app.[Afbeelding]
Als ik de kaart zie vind ik het zeker geen groot deel wat ze aanbieden. De volledige kaart is echt een stuk uitgebreider. Maar ben het met je eens dat beter iets dan niets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
NMA schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:10:
Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t. de aanschaf van een VW ID3 Pro S in Duitsland. Wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen.

Korte achtergrond:
Ik ben/was voornemens een VW ID 3 Pro S aan te schaffen. Mijn huidige auto is op en ik wil graag een elektrisch model kopen. Na het nodig onderzoek kwam ik uit op de Pro S. voornamelijk vanwege zijn bereik. Ik rijd voor mijn werk regelmatig veel kilometers op de snelweg en ben tussendoor lang niet altijd in de gelegenheid om op te laden.

Na een proefrit wilde ik de Pro S dan ook aanschaffen echter een dag later kreeg ik een bericht van de dealer dat VW de Pro S (voorlopig) uit de verkoop gehaald heeft. Een telefoontje naar de 2e keus (Kia E-Niro) leerde dat ook dit (het huidige) model niet meer leverbaar is en ik moet wachten tot de nieuwe Niro er is (3e kwartaal). Aangezien nog niet bekend is welke versie (accugrootte) hiervan als eerste verkrijgbaar is en of deze ook binnen afzienbare tijd geleverd kan worden is ook dit geen directe optie. Daarnaast zijn de eerste 'edities' vaak ook vrij prijzig omdat ze vol zitten met opties (die ik niet hoef).

Nu zie ik op de Duitse website van VW dat de Pro S daar nog wel leverbaar lijkt te zijn. Wellicht is het een optie om hem daar te kopen en dan te (laten) importeren.

- weet iemand of de levertijden in Duitsland net zo dramatisch zijn als hier (inmiddels bijna een jaar)?
- hoe zit het met garantie? Kan ik er gewoon mee naar de Nederlandse merkdealer als er wat mee is?

https://www.juetten-koolen.de/

Bel ff naar dit bedrijf en vraag naar Gerrit, die kan Nederlands (voor het geval je Duits niet zo goed is) en vraag wat ze voor je kunnen doen qua bestellen en qua aanvraag subsidie.
Als je er geen enorme haast mee hebt, kunnen zij nml de auto eerst op hun naam zetten voor 180 dagen en de Duitse EV subsidie voor je claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 13:35
Slop-id schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Dit weekend ga ik het proberen. Moet zeggen kost toch wat tijd om alles zeker te hebben. Toch anders dan met een stinkdiesel die 1100km kon zonder te tanken.

ID.4 Pro 77kw
Mijn plan:

Zonder die 2e stop kom ik met 25% in Parijs aan. Wat is jullie ervaring? Voldoende om tot een 1e stop de terugweg te komen. Er zijn goede TotalEnergies in Courbevoie en op de rand van Parijs, TotalEnergies - Porte d'Aubervilliers - Périphérique (Extérieur) - Paris 19 die me een eind op weg kunnen helpen.

OF

Bedenk je wel dat zowel België als Nederland (en een deel van Frankrijk) dit weekend weer naar huis gaat vanuit het Zuiden(lees: wintersport) naar het Noorden, dus gedeelde laadpleinen voor noord én zuid richtingen zijn vast heel druk. 26 februari had ik 5 wachtende auto's voor mij bij Ionity Hauconcourt voor de 4 reeds bezette snelladers op de terugweg naar huis. Verder viel mij de range van mijn id.4 Pro enorm tegen met het koude weer en veel wind van afgelopen weken. Kwam voor trip van 1100km niet onder de 23.8kwh/100km bij een cruise snelheid van 115km/u(geen dakkoffer oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-04 19:36
Beste mensen,

Korte achtergrond:

Je kunt als Nederlandse consument geen nieuwe VW kopen in Duitsland. De enige manier waarop dit zou kunnen is via tussenhandel zoals Flow aangeeft. Een ID3/4/5 kun je echter wel vergeten, lees de Duitse Fora als motortalk maar eens. Als je snel wilt rijden zit je vast aan gebruikt, er zijn wel Pro ‘S-en gebruikt te krijgen.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Beste mensen,

Korte achtergrond:

Ik zag trouwens onlangs een rode ID3 Pro S bij Udenhout Eindhoven binnen staan. Volgens mij was die nog niet verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Hing gisteren nog even aan een 175 kW lader, maar eerlijk gezegd is dit toch wel erg schraal hè?
Een Tesla Model 3 SR+ heeft een kleiner accupakket, maar die zit zonder moeite boven de 100 kW bij 37% SoC. Pas bij 73% SoC zakt die onder de 50 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E5mqgTGBUeqePjIgfoGPjQFpfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5ComChoEv74AdqBk3Bvsufv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
FlowDesign schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:14:
Hing gisteren nog even aan een 175 kW lader, maar eerlijk gezegd is dit toch wel erg schraal hè?
Een Tesla Model 3 SR+ heeft een kleiner accupakket, maar die zit zonder moeite boven de 100 kW bij 37% SoC. Pas bij 73% SoC zakt die onder de 50 kW.

[Afbeelding]
Komt omdat de tesla voorverwarmt en VW niet.
hopelijk met 3.0... (ooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
sl1000 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:20:
[...]

Komt omdat de tesla voorverwarmt en VW niet.
hopelijk met 3.0... (ooit)
Klopt deels, want zelfs zonder voorverwarmen was het verschil ook al groot hoor. Toen ik nog Tesla reed, deed die niet voorverwarmen als ik naar een snellader reed die niet van Tesla was en ook dan haalde je veel hogere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Slop-id schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:42:
[...]

ID.4 Pro 77kw
Mijn plan:

OF

Ik vertrek ook deze week, heb ABRP + Tronity nu 14 dagen trial (via de website van ABRP), erg benieuwd hoe dat gaat bevallen, maar dat ABRP op via Tronity m'n SoC weet, geeft me wel veel vertrouwen in gemak + Android Auto.

Mooie test voor de zomervakantie die stuk verder is dit jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-01 12:40

[Afbeelding]
Na mijn afgelopen wintersportrit naar Oostenrijk (ID.4 77kWh Max) is wel gebleken dat het allemaal erg afhankelijk is van de paal. Ik heb een eigen laadunit op de oprit dus niet eerder aan de snellader gehangen maar er zat veel echt verschil in de werking/snelheid van de palen. Bij sommige bleef hij hangen rond de 44kW (Aral), maar bij de stations van Fastned (in Ionity ook wel) ging het gelukkig allemaal erg vlot.

Volgens mij zijn deze grafieken gebaseerd op eigen data en komen overeen met mijn ervaring bij Fastned. Hij tikte de 130kW aan op sommige momenten.

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/4410780695569/Chargecurve_Volkwagen_ID.4_UDATE_Q4_2021_Fastned_Chargecurve.png
https://support.fastned.n...-een-Volkswagen-ID-4-ID-5

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Sloetz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Na mijn afgelopen wintersportrit naar Oostenrijk (ID.4 77kWh Max) is wel gebleken dat het allemaal erg afhankelijk is van de paal. Ik heb een eigen laadunit op de oprit dus niet eerder aan de snellader gehangen maar er zat veel echt verschil in de werking/snelheid van de palen. Bij sommige bleef hij hangen rond de 44kWh (Aral), maar bij de stations van Fastned (in Ionity ook wel) ging het gelukkig allemaal erg vlot.

Volgens mij zijn deze grafieken gebaseerd op eigen data en komen overeen met mijn ervaring bij Fastned. Hij tikte de 130kWh aan op sommige momenten.

[Afbeelding]
Ja, als ze een paal gaan knijpen (bijvoorbeeld met load balancing omdat de totaalaansluiting het niet trekt), dan is dat logisch ja.

Maar wetende dat in Nederland eigenlijk elke snellader waar 175 kW op staat en wanneer je de enige bent, ook werkelijk 175 kW kan leveren, zit het 'm gewoon in de auto.

Bovendien kan de 77 kWh versie sowieso sneller laden dan mijn 58 kWh ID3.

Vermogen wordt trouwens in kW aangeduid, kWh is opslagcapaciteit van je accupakket.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 02-03-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 13:35
Sloetz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Na mijn afgelopen wintersportrit naar Oostenrijk (ID.4 77kWh Max) is wel gebleken dat het allemaal erg afhankelijk is van de paal. Ik heb een eigen laadunit op de oprit dus niet eerder aan de snellader gehangen maar er zat veel echt verschil in de werking/snelheid van de palen. Bij sommige bleef hij hangen rond de 44kWh (Aral), maar bij de stations van Fastned (in Ionity ook wel) ging het gelukkig allemaal erg vlot.

Volgens mij zijn deze grafieken gebaseerd op eigen data en komen overeen met mijn ervaring bij Fastned. Hij tikte de 130kWh aan op sommige momenten.

[Afbeelding]
Die resultaten had ik ook inderdaad. De beste laadsneldheid haalde ik bij warmste temperaturen (rond de 5 graden celsius en in de zon en weinig wind), alle andere situaties was het snel minder dan 70kw/h terwijl de beginnende soc < 20% was. Daarnaast verloor ik ook 8% soc tijdens de 7 dagen parkeren onder een sneeuwlaag van 50cm.
Hoop eind april naar Parijs betere resultaten te halen en in juli ben ik helemaal benieuwd naar de presetaties met een vouwwagen van 600kg erachter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Dank voor jullie gedachten.

Die Pro S'en die je op de Nederlandse VW site ziet staan zijn volgens mij clickbait.

Ik heb een paar dealers gebeld die ze 'op voorraad' zouden hebben. Als ik dan vraag wanneer ik hem kan rijden dan krijg je te horen dat ze dat niet kunnen zeggen. Toch vreemd voor een auto die 'op voorraad' staat.

De VW dealer hier in Rotterdam had er ook een aantal besteld maar hij gaf tenminste aan dat die allemaal geannuleerd waren door de fabriek en dus niet meer komen (staan ook niet meer op zijn webiste). Typisch geval van bait en switch als je het mij vraagt. Binnenhalen op de niet leverbare Pro S en dan een Pro Edition waar ze meer marge op maken verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
FlowDesign schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Welkom bij de club.

Edit:
Ik heb gemerkt dat de Type 2 stekker van de 230 V lader wat speling heeft in de laadpoort en hierdoor wat naar beneden hangt. Als ik het handvat omhoog kantel, laadt de auto tegen volle snelheid. Waarschijnlijk door het vele gebruik is de speling vergroot. De stekker van de meegeleverde laadkabel voor publieke laadpalen spant feller.

Morgen ga ik naar de garage. Daar hebben ze een laadpaal waar ik de laadkabel ook kan testen.

Is er nog iemand die zijn wagen hoofdzakelijk met de 230 V lader oplaadt?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Vandaag de ID.4 mogen ophalen! Wat een mooie auto, en ook de kleur bevalt me goed. Die had ik nog niet eerder in het echt gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsSmz_SqKvzLbvB0j6RPUkTLdfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cqx8L90hfyo0ZH3rsaUIhPG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBESqJGaEz1_8qUG7CJ1RdPorug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFwoJ311aMFUJN0W8FPjeHqz.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet heel veel kunnen rijden, maar daar komt snel verandering in.

Ik heb de cijfers niet op een rij, maar de auto is geleverd met de volgende hard- en software. Wat ik wel jammer vindt, is dat zo'n nieuwe auto met zo'n oude navigatie database geleverd is. Het updaten is niet zo'n probleem, maar toch... Weet iemand wat het verschil is tussen de Hardware en de ABT hardware?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAvXnS-cfJ4A2vAan5umcjU7Cfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjM9fhNEyvjEQeJHuruTy2GW.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag ook even een adres naar de auto gestuurd, en die heb ik nog niet binnen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mitchell2.24v op 02-03-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Mitchell2.24v schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:29:
Vandaag de ID.4 mogen ophalen! Wat een mooie auto, en ook de kleur bevalt me goed. Die had ik nog niet eerder in het echt gezien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de cijfers niet op een rij, maar de auto is geleverd met de volgende hard- en software. Wat ik wel jammer vindt, is dat zo'n nieuwe auto met zo'n oude navigatie database geleverd is. Het updaten is niet zo'n probleem, maar toch... Weet iemand wat het verschil is tussen de Hardware en de ABT hardware?

[Afbeelding]

Vanmiddag ook even een adres naar de auto gestuurd, en die heb ik nog niet binnen :+
Mooie kleur ook, heb nog geen enkele ID.4 in die kleur zien rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

FlowDesign schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Ik zag trouwens onlangs een rode ID3 Pro S bij Udenhout Eindhoven binnen staan. Volgens mij was die nog niet verkocht.
Daar heb ik vorige week toen ik er voor een lekke band was ook een tijd naar staan kijken. Dat 'Kings Red' staat de ID.3 goed.

Als ik destijds (eind 2020) die kleur had kunnen kiezen had ik dat zeker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 16:14
ID.3P
Is al eerder over gepost, ID app (voor iOS) waar steeds pop-up verschijnt met tekst ‘technisch probleem opgetreden’. De app functioneert verder goed echter de laatste paar dagen komt ook af en toe de vraag om opnieuw in te loggen. Meer mensen last van?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
mcmiles schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:38:
ID.3P
Is al eerder over gepost, ID app (voor iOS) waar steeds pop-up verschijnt met tekst ‘technisch probleem opgetreden’. De app functioneert verder goed echter de laatste paar dagen komt ook af en toe de vraag om opnieuw in te loggen. Meer mensen last van?
Dat inloggen heb ik ook af en toe, geen idee hoe dat komt. Mijn vriendin gebruikt hetzelfde account bij dezelfde auto maar zij heeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
7o9 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:58:
[...]

Daar heb ik vorige week toen ik er voor een lekke band was ook een tijd naar staan kijken. Dat 'Kings Red' staat de ID.3 goed.

Als ik destijds (eind 2020) die kleur had kunnen kiezen had ik dat zeker gedaan.
Ik stond vanmiddag ook naast een rode ID3, erg mooie kleur idd! Inruilen maar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02

[Afbeelding]
Klopt.... als je wat lager inplugt krijg je wel hogere snelheid maar het blijft vrij magertjes. Ik had vorige week 85kW vanaf 15% SOC.

Ik mis mijn 28kWh Hyundai Ioniq dan wel.... die haalde gewoon altijd 69kW tot aan 77% bij alle HPC's. Met een verbruik van 13,5kWh/100km was dat toch best een fijne reisauto. (vaak maar kort laden)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Iemand hier ook last van deze melding (heb hem al de hele dag)
[ de verbindingsstatus kon niet worden geladen ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jKS39ZoQ3b_fmb4uRYZ9FpiQB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QR1bJs0rTWjWVndoCQye3UBn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door N0EL op 02-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
N0EL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:22:
Iemand hier ook last van deze melding (heb hem al de hele dag)
[ de verbindingsstatus kon niet worden geladen ]

[Afbeelding]
Ik zag vandaag wel tijdens het rijden dat een aantal keren het 4G icoontje helemaal verdween, was een paar seconden iedere keer. En ik heb ook een paar keer een 3G icoontje gezien (paar weken terug).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 10:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi kleurtje! Ik zou wel oppassen met je rijbewijs op die plek wanneer je van reflecterende objecten foto's maakt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Krijg ook net deze melding in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSm3aNSc4DO-e-osQqe-227RbCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ult7MQW8XXQyNbLxwZlGMiN8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
ik222 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:48:
Mooie kleur ook, heb nog geen enkele ID.4 in die kleur zien rijden.
Dank jullie wel! Het was een gok, maar ik heb er geen spijt van. Ik hou wel van kleurrijke auto's en ik ben niet vies van rood.
II Stevow II schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:27:
Ik zou wel oppassen met je rijbewijs op die plek wanneer je van reflecterende objecten foto's maakt ;-)
Haha, stom zeg, dat was me nog niet eens opgevallen. Goed punt. Hoewel de foto al redelijk vaag was, heb ik 'm toch nog maar iets vager gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht dat ik knalblauw op de ID4 het mooiste vond, maar ik denk dat ik nu deze kleur het mooist vind :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Zo, de eerste ervaring met de ID.4 is binnen. Erg positief. De auto rijdt, uiteraard, erg fijn. De navigatiedatabase heeft zichzelf bijgewerkt naar 22.1, dus daar heb ik zelf niet eens iets voor hoeven doen.

Vanmorgen de eerste reguliere rit, in de kou een kleine 60km gereden. Het merendeel op de A2 en het laatste stukje op een proviciale weg. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd te rijden zoals ik met de Golf ook deed. Het gemiddelde verbruik van 19,4 kWh/100km viel mij reuze mee. Het is natuurlijk n=1, maar als ik dit vergelijk met de cijfers die ik hier langs zie komen, lijkt het me netjes.

Wat me verder opvalt:

De communicatie met de auto is zoals hier al vaker beschreven niet altijd even snel. Ik heb nu twee adressen doorgestuurd, en beiden zijn ze nog niet binnengekomen. Geen ramp, een geen nieuws, maar wel opvallend.

Over het openen van de portier van binnenuit heb ik ook het een en ander gelezen. Ik heb het zelf meerdere malen gemerkt, dat de deur net niet open gaat. Doordat ik het hier voorbij heb zien komen, weet ik dat ik gewoon nogmaals aan de hendel moet trekken en dan gaat het goed. Zowel mijn vrouw als mijn dochter heb ik hier niet over gehoord, dus het zal echt liggen aan hoe je als individu de deur opent.

De cruise control is adaptief en voorspellend. Dat werk doorgaans wel fijn. Adaptief kende ik al, maar het voorspellende element nog niet. Soms is hij naar mijn smaak wat te voorzichtig, maar ook dat is geen echt probleem. Wat ik wel een echt probleem vind, is de bediening van de +1km en +10km. Dat zoue echt beter moeten. Hoe lang ik nu zit te prutsen voordat ik 'm netjes op 105 krijg... Vanmorgen heb ik 'm onder het rijden ook al onbedoeld teruggezet op 100 doordat ik er met mijn hand langs kwam. En daarna natuurlijk weer prutsen. Je zou er bijna standaard 110 van gaan rijden :+

Nog een zeur-puntje. De UI reageert soms enorm traag. Alsof je Android 11 op een oude Samsung S4 mini probeert te draaien. En op andere momenten werkt het weer super vloeiend. Evenals de andere punten geen ramp, maar wel opvallend.

Mijn telefoon heb ik overigens wel twee keer moeten koppelen voordat hij echt goed werkt. Mijn Nokia vroeg om een re-pair. Android Auto heb ik nog niet geprobeerd.

Vanmorgen ook voor het eerst laden. Ik kreeg het klepje niet open ondanks dat de auto ontgrendeld was. Blijkbaar moest ik 'm nog een keer ontgrendelen. Ook dat is gelukt en hij slurpt nu op 't gemak 10 kW.

Het is te vroeg voor een echt grondig oordeel, maar voorlopig ben ik erg positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
Mitchell2.24v schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:46:
[..] Wat ik wel een echt probleem vind, is de bediening van de +1km en +10km. Dat zoue echt beter moeten. Hoe lang ik nu zit te prutsen voordat ik 'm netjes op 105 krijg... Vanmorgen heb ik 'm onder het rijden ook al onbedoeld teruggezet op 100 doordat ik er met mijn hand langs kwam. En daarna natuurlijk weer prutsen. Je zou er bijna standaard 110 van gaan rijden :+
Ik los het als volgt op: Met de voet naar 105 rijden en dan 'SET' indrukken. Ik gebruik de toetsen voor + en - op de ACC nog maar amper. Langzamer rijdens is reset induwen.. beetje regen naar de gewenste snelheid en dan weer op 'SET'.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Het vereist een beetje oefening, maar ik heb inmiddels wel in de vingers hoe je stappen van 1km/h kunt maken zonder dat ie meteen +/- 10 doet. Maar de manier van @DonJunior gebruik ik ook nog wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Om de laadklep te ontgrendelen moet ik volgens mij ook 2 x op openen drukken, dus dat zal wel standaard zijn.

Met de Plus en Minknoppen de ACC bedienen gaat mij vrij goed af. Niet vaak meer dat ik per ongeluk +10 doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Die tiptoetsen voor de ACC is even wennen maar ik zit er nu nooit meer naast. Sterker nog vaak gebruik in het als handgas om te versnellen en vertragen. Gewoon de ACC op de max snelheid +5 zetten en dan op gelijke afstand achter je voorligger blijven plakken, rijdt heel relaxed.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 15:06
Vandaag de ID.4 mogen ophalen! ...
Mooie kleur! Ben zelf ook nog steeds erg blij met mijn rode ID.3.

ACC bediening was voor mij ook wennen. Ik gebruik nu de touch-swipe functie voor +/- 10 en drukken voor +/- 1. En inderdaad SET drukken als je de gewenste snelheid rijdt werkt ook prima.

Veel rijplezier nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Techno schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Ik gebruik nu de touch-swipe functie voor +/- 10 en drukken voor +/- 1.
Wacht even, volgens mij ken ik deze functie nog niet. Hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 21:56

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mitchell2.24v schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:46:
Zo, de eerste ervaring met de ID.4 is binnen. Erg positief. De auto rijdt, uiteraard, erg fijn. De navigatiedatabase heeft zichzelf bijgewerkt naar 22.1, dus daar heb ik zelf niet eens iets voor hoeven doen.

Vanmorgen de eerste reguliere rit, in de kou een kleine 60km gereden. Het merendeel op de A2 en het laatste stukje op een proviciale weg. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd te rijden zoals ik met de Golf ook deed. Het gemiddelde verbruik van 19,4 kWh/100km viel mij reuze mee. Het is natuurlijk n=1, maar als ik dit vergelijk met de cijfers die ik hier langs zie komen, lijkt het me netjes.

Wat me verder opvalt:

De communicatie met de auto is zoals hier al vaker beschreven niet altijd even snel. Ik heb nu twee adressen doorgestuurd, en beiden zijn ze nog niet binnengekomen. Geen ramp, een geen nieuws, maar wel opvallend.

Over het openen van de portier van binnenuit heb ik ook het een en ander gelezen. Ik heb het zelf meerdere malen gemerkt, dat de deur net niet open gaat. Doordat ik het hier voorbij heb zien komen, weet ik dat ik gewoon nogmaals aan de hendel moet trekken en dan gaat het goed. Zowel mijn vrouw als mijn dochter heb ik hier niet over gehoord, dus het zal echt liggen aan hoe je als individu de deur opent.

De cruise control is adaptief en voorspellend. Dat werk doorgaans wel fijn. Adaptief kende ik al, maar het voorspellende element nog niet. Soms is hij naar mijn smaak wat te voorzichtig, maar ook dat is geen echt probleem. Wat ik wel een echt probleem vind, is de bediening van de +1km en +10km. Dat zoue echt beter moeten. Hoe lang ik nu zit te prutsen voordat ik 'm netjes op 105 krijg... Vanmorgen heb ik 'm onder het rijden ook al onbedoeld teruggezet op 100 doordat ik er met mijn hand langs kwam. En daarna natuurlijk weer prutsen. Je zou er bijna standaard 110 van gaan rijden :+

Nog een zeur-puntje. De UI reageert soms enorm traag. Alsof je Android 11 op een oude Samsung S4 mini probeert te draaien. En op andere momenten werkt het weer super vloeiend. Evenals de andere punten geen ramp, maar wel opvallend.

Mijn telefoon heb ik overigens wel twee keer moeten koppelen voordat hij echt goed werkt. Mijn Nokia vroeg om een re-pair. Android Auto heb ik nog niet geprobeerd.

Vanmorgen ook voor het eerst laden. Ik kreeg het klepje niet open ondanks dat de auto ontgrendeld was. Blijkbaar moest ik 'm nog een keer ontgrendelen. Ook dat is gelukt en hij slurpt nu op 't gemak 10 kW.

Het is te vroeg voor een echt grondig oordeel, maar voorlopig ben ik erg positief.
Laat eerst je rem los voor je de deuren opent.

.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
FlowDesign schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Wacht even, volgens mij ken ik deze functie nog niet. Hoe werkt dat?
Als je veegt (dus niet drukken op de +) van - naar + op je stuur.. dan ga je in stappen van 10KM/U harder
(en vice versa)
Zelfde als met je climate control. Daar kun je op drukken om een halve graad hoger/lager te gaan. Maar je kan ook swipen om sneller warm/kouder te zettten.

Dit werkt overigens ook aan de media kant van het stuur: swipen voor volume en (volgens mij) skippen van een (gedeelte) van de track

Overigens allemaal shit waar ik achter kom als ik voor de zoveelste keer een doekje over de vingerafdrukgevoeligerommel haal.

#doekjesSquad
#hekelAanVingerAfdrukken

[ Voor 12% gewijzigd door DonJunior op 03-03-2022 17:13 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
IndyVS schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Ik heb gemerkt dat de Type 2 stekker van de 230 V lader wat speling heeft in de laadpoort en hierdoor wat naar beneden hangt. Als ik het handvat omhoog kantel, laadt de auto tegen volle snelheid. Waarschijnlijk door het vele gebruik is de speling vergroot. De stekker van de meegeleverde laadkabel voor publieke laadpalen spant feller.

Morgen ga ik naar de garage. Daar hebben ze een laadpaal waar ik de laadkabel ook kan testen.

Is er nog iemand die zijn wagen hoofdzakelijk met de 230 V lader oplaadt?
Vandaag even langs geweest bij de garage (Delorge Hasselt, BE) en het probleem uitgelegd. Helaas kreeg ik geen nieuwe lader mee, ik moet een afspraak maken voor service die minstens 2 dagen gaat duren.

Ik steek nu voorlopig de rubberen afdekkap van de stekker onder de stekker zodat deze omhoog wordt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Als je veegt (dus niet drukken op de +) van - naar + op je stuur.. dan ga je in stappen van 10KM/U harder
(en vice versa)
Zelfde als met je climate control. Daar kun je op drukken om een halve graad hoger/lager te gaan. Maar je kan ook swipen om sneller warm/kouder te zettten.

Dit werkt overigens ook aan de media kant van het stuur: swipen voor volume en (volgens mij) skippen van een (gedeelte) van de track

Overigens allemaal shit waar ik achter kom als ik voor de zoveelste keer een doekje over de vingerafdrukgevoeligerommel haal.

#doekjesSquad
#hekelAanVingerAfdrukken
Thanks. Ik wist helemaal niet dat de knoppen op het stuur ook een swipe functie hebben 😂

Ik doe +/- 10 kmh altijd door de knop door te drukken.

Pagina: 1 ... 182 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.