Haha ja, ik dacht, ik rij maar naar huis want die route ken ik, uiteindelijk ding voor de deur gezet voor de foto'sKacang schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:39:
@tomtom901 mooie foto's gemaakt van het paleiskwartier. Mij zie je daar binnenkort ook rond rijden in een id.3
Bedankt, goed verhaal. Nu na een aantal ervaringen van mensen met de basisversie in Nederland raak ik eigenlijk alleen maar enthousiaster. Het gaat gewoon een hele soepele moderne ev zijn.tomtom901 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:34:
Gisteren ook een stuk kunnen rijden met de Volkswagen ID.3 op Duits kenteken.
De pro's:
- Stille en "redelijk" rustige drivetrain, vergelijk Audi A3. Hij is vrij gretig op het stroompedaal, zeker in combinatie met de drive select heb je ]
Ik las ergens dat de internetverbinding misschien nog niet werkte waardoor de voice control ook nog minder goed werkt..
En hopelijk fixen ze de lag nog meer dat het helemaal soepel loopt en blijven ze ook de opties zoals wat je kan laten zien in op het display uitbreiden.
Ik kan pas 10 september langs Leusden rijden dus hopelijk is iemand me voor komend weekend?
[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 29-08-2020 11:05 ]
Klopt, nu je het zegt. Als je het probeert door bijvoorbeeld te zeggen, navigeer naar dealer X, dan is het antwoord dat de dataverbinding niet beschikbaar is. Misschien doordat het een duitse ID.3 was.AMARONE schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:04:
[...]
Ik las ergens dat de internetverbinding misschien nog niet werkte waardoor de voice control ook nog minder goed werkt..
Goede review, dank, ik heb vanmiddag ook 1/2 uur gereden in basis model ID.3 1st.
Rijdt super en comfortabel, fijn dat afrolgeluid banden en rijwind goed gedempt worden, heerlijk stil, beter dan model 3.
Volgens VW hebben zowel de basis, de PLUS als de MAX lane assist, alleen zoals ik al dacht hebben de basis en de PLUS een "lane departure warning systeem" (1) en de MAX een "lane keep systeem" (i.c.m. Travel Assist) (2).
1: Lane assist aan, auto rijdt langzaam naar bijvoorbeeld rechterlijn rijstrook, dan automatisch corrigerende stuurbeweging met trillend stuur, dan langzaam naar linkerstreep rijstrook, weer automatisch corrigerende stuurbeweging met trillend stuur en piepje met melding dat je midden van rijstrook moet aanhouden.
2: Lane assist aan, auto blijft continu in het midden van de rijstrook rijden, ook in bochten en met capacitief (aanraakgevoelig) stuurwiel hoef je alleen met 1 of 2 vingers contact te houden met stuurwiel.
Om o.a. deze reden heb ik de MAX gekozen. (En ook omdat ik nogal lang ben (1.99m) en de zittingen van de stoelen in de MAX verlengd (uitgeschoven) kunnen worden en ook de zittingen meer kantelbaar zijn).
Rijdt super en comfortabel, fijn dat afrolgeluid banden en rijwind goed gedempt worden, heerlijk stil, beter dan model 3.
Volgens VW hebben zowel de basis, de PLUS als de MAX lane assist, alleen zoals ik al dacht hebben de basis en de PLUS een "lane departure warning systeem" (1) en de MAX een "lane keep systeem" (i.c.m. Travel Assist) (2).
1: Lane assist aan, auto rijdt langzaam naar bijvoorbeeld rechterlijn rijstrook, dan automatisch corrigerende stuurbeweging met trillend stuur, dan langzaam naar linkerstreep rijstrook, weer automatisch corrigerende stuurbeweging met trillend stuur en piepje met melding dat je midden van rijstrook moet aanhouden.
2: Lane assist aan, auto blijft continu in het midden van de rijstrook rijden, ook in bochten en met capacitief (aanraakgevoelig) stuurwiel hoef je alleen met 1 of 2 vingers contact te houden met stuurwiel.
Om o.a. deze reden heb ik de MAX gekozen. (En ook omdat ik nogal lang ben (1.99m) en de zittingen van de stoelen in de MAX verlengd (uitgeschoven) kunnen worden en ook de zittingen meer kantelbaar zijn).
Die snap ik niet helemaal. Lane departure warning is alleen een piepje/trilling maar geen corrigerende actie, dat doet een lane keep. Ze hebben dus beiden lane keep, alleen de MAX heeft dan een "slimmer" systeem?KoezzyEV schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:39:
Goede review, dank, ik heb vanmiddag ook 1/2 uur gereden in basis model ID.3 1st.
Heel simpel:
YouTube: Volkswagen Lane Assist Nederlands gesproken
Lane assist blijft je baan aanhouden, dus niet van lijn naar lijn botsen. De MAX kan alleen autonoom rijden.
YouTube: Volkswagen Lane Assist Nederlands gesproken
Lane assist blijft je baan aanhouden, dus niet van lijn naar lijn botsen. De MAX kan alleen autonoom rijden.
Volgens mij klopt dit niet, heb werkelijk nergens gelezen of gehoord dat de Max een geavanceerder lane assist heeft. Hoe kom jij aan deze info?KoezzyEV schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:39:
Het is echt zo. Max heeft level 2 autonoom rijden. Plus en standaard hebben dat niet. Bij de opties staat dit genoemd op de officiële website. Ik heb daarom ook voor de Max gekozen.Mistymo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:39:
[...]
Volgens mij klopt dit niet, heb werkelijk nergens gelezen of gehoord dat de Max een geavanceerder lane assist heeft. Hoe kom jij aan deze info?
Maar dat de Max autonoom rijden kan komt toch door travelassist. wilt toch niet zeggen dat ze verschillende lane assist hebben?Kacang schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Het is echt zo. Max heeft level 2 autonoom rijden. Plus en standaard hebben dat niet. Bij de opties staat dit genoemd op de officiële website. Ik heb daarom ook voor de Max gekozen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistymo op 29-08-2020 20:45 ]
Je hebt:Mistymo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:41:
[...]
Maar dat de Max autonoom rijden kan komt toch door travelassist. wilt toch niet zeggen dat ze verschillende lane assist hebben?
LDW: Lane Departure Warning.
Dus enkel een waarschuwing en geen corrigerende actie:
LKA: Lane Keep Assist.
Stuurt de andere richting op als je over een lijn dreigt te gaan.
LFA/LCA; Lane Following/Center Assist.
Probeert actief het midden van het rijvak te behouden. Vaak is dit een optie naast LKA in het menu. Bij VW is dit "adaptieve rijstrookbegeleiding". (bv. in een Golf 7.5 met de juiste opties)
Travel Assist gebruikt dus LFA/LCA, al is de functionaliteit er van wel bv beter met de 3e gen camera (bv. Passat/Arteon na de facelift, ID3, Golf 8 ) dan de tweede gen (Golf 7.5, etc.).
3e gen camera syteem is in ieder geval een stap vooruit, waar de 2e gen nog wel eens in de mist gaat.
Volgens mij heb je sowieso LKA met LCA/LFA zoals elke recente VW. Echter komt er met Travel Assist bij de ID3 Max het volgende bij:
- de traffic jam functie, dus onder de ~60km/u blijft die de lijnen behouden tot stilstand en vertrekt die ook terug met die LFA/LCA actief. Standaard werkt LKA en LFA/LCA niet onder de ~60km/u.
- Emergency Assist: de auto zet zich zelf tot stilstand via een aantal stappen mocht je niet reageren op eerdere inputs (auditief, remschokken, etc.)
- Side Assist (zit sowieso in Travel Assist Plus): BSM + RCTA
[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 29-08-2020 21:09 ]
Ja dat dacht ik dus ook, standaard heeft de id 1st dus toch ook LFA/LCA m.a.w. Actief het midden houden tussen 2 lijnenAndRo555 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:07:
[...]
Je hebt:
LDW: Lane Departure Warning.
Dus enkel een waarschuwing en geen corrigerende actie:
LKA: Lane Keep Assist.
Stuurt de andere richting op als je over een lijn dreigt te gaan.
LFA/LCA; Lane Following/Center Assist.
Probeert actief het midden van het rijvak te behouden. Vaak is dit een optie naast LKA in het menu. Bij VW is dit "adaptieve rijstrookbegeleiding". (bv. in een Golf 7.5 met de juiste opties)
Travel Assist gebruikt dus LFA/LCA, al is de functionaliteit er van wel bv beter met de 3e gen camera (bv. Passat/Arteon na de facelift, ID3, Golf 8 ) dan de tweede gen (Golf 7.5, etc.).
3e gen camera syteem is in ieder geval een stap vooruit, waar de 2e gen nog wel eens in de mist gaat.
Volgens mij heb je sowieso LKA met LCA/LFA zoals elke recente VW. Echter komt er met Travel Assist bij de ID3 Max het volgende bij:
- de traffic jam functie, dus onder de ~60km/u blijft die de lijnen behouden tot stilstand en vertrekt die ook terug met die LFA/LCA actief. Standaard werkt LKA en LFA/LCA niet onder de ~60km/u.
- Emergency Assist: de auto zet zich zelf tot stilstand via een aantal stappen mocht je niet reageren op eerdere inputs (auditief, remschokken, etc.)
- Side Assist (zit sowieso in Travel Assist Plus): BSM + RCTA
Ik vermoed van wel, kan het alleen niet bevestigen. Kwestie dat de volgende die hier met een ID3 (niet-MAX) gaat testrijden checkt of er in het rijhulpsystemen menu een "adaptieve rijstrookondersteuning" vinkje mogelijk is.Mistymo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:45:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook, standaard heeft de id 1st dus toch ook LFA/LFA m.a.w. Actief het midden houden tussen 2 lijnen
Ik heb namelijk nergens iets kunnen vinden dat alleen de Max LFA/LCA behalve het verschil in travelassist. Zou niet weten waarom ze dat dan niet zouden melden. Ik heb juist de plus gekozen, omdat ik dacht dat ie ook lane assist heeft en netjes tussen de lijntjes rijd ipv tussen de lijnen botst. Was anders wel voor de Max gegaan. Laat iemand die proef gaat rijden dit aub testen 😁AndRo555 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:47:
[...]
Ik vermoed van wel, kan het alleen niet bevestigen. Kwestie dat de volgende die hier met een ID3 (niet-MAX) gaat testrijden checkt of er in het rijhulpsystemen menu een "adaptieve rijstrookondersteuning" vinkje mogelijk is.
Er staat overal enkel "Lane Assist". Echter is "Lane Assist" bij een Golf 7.5 gewoon LKA + LFA/LCA. Dus dat doet mij vermoeden dat dat bij de ID3 ook het geval is. (met dan nog de nieuwere camera versie)Mistymo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:52:
[...]
Ik heb namelijk nergens iets kunnen vinden dat alleen de Max LFA/LCA behalve het verschil in travelassist. Zou niet weten waarom ze dat dan niet zouden melden. Ik heb juist de plus gekozen, omdat ik dacht dat ie ook lane assist heeft en netjes tussen de lijntjes rijd ipv tussen de lijnen botst. Was anders wel voor de Max gegaan. Laat iemand die proef gaat rijden dit aub testen 😁
Mijn proefrit vanmiddag was in basis versie. Uitgebreid de Lane Assist getest. Was echt alleen LKA: Lane Keep Assist, stuurt de andere richting op als je over een lijn dreigt te gaan en stuurt dan weer naar de andere lijn, pingpongen tussen de lijnen...
Uit o.a. de zeer goede review van de ID.3 1st MAX door Autogefuhl (Youtube) weet ik dat deze LFA/LCA; Lane Following/Center Assist heeft...
De Passat heeft dit ook, zonder Travel Assist LKA, met Travel Assist LFA/LCA...
Uit o.a. de zeer goede review van de ID.3 1st MAX door Autogefuhl (Youtube) weet ik dat deze LFA/LCA; Lane Following/Center Assist heeft...
Oké, zou jammer zijn maar dit is voor mij een fun to have dingetje. Ben al blij als de Acc gewoon heel goed werkt en hopelijk snel een update dat je ook naar snellader in je route kan navigeren op basis van je bereik.KoezzyEV schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:11:
Mijn proefrit vanmiddag was in basis versie. Uitgebreid de Lane Assist getest. Was echt alleen LKA: Lane Keep Assist, stuurt de andere richting op als je over een lijn dreigt te gaan en dan weer naar de andere lijn, pingpongen tussen de lijnen...
Zijn er hier mensen die het vergelijk met een model 3 maken? Iemand die iets kan zeggen over hoe dat zich verhoudt tot de ID.3?
@tomtom901 ik rij nu ruim een jaar in een tesla 3 longrange AWD en stap over naar een id-3 1st max. Wat valt me op na de proefrit van een uurtje: de vw rijdt een stuk minder spectaculair dan de tesla qua acceleratie en bochtgedrag. Op de snelweg ervaar ik dat de vw juist weer stiller is, maar ik reed met de basis uitvoering dus kleinere wieldiameter. Het lijkt me dat de 20” wat meer geluid produceren. De id-3 zit voor mij een heel stuk beter dan de tesla 3, waar ik redelijk gebroken uit kom na al een uurtje zitten: de stoelen zijn ronduit slecht.
De standaard vw stoelen zaten mij al prima, de verlengbare ‘Max’ stoelen zitten vast nog beter. De autopilot van de tesla werkt (inmiddels) perfect: heb ik niet kunnen testen in de vw (ivm basis uitvoering). En tja, het infotainment van de vw lijkt allemaal wat omslachtig, maar vanuit de ervaring met Tesla weet ik dat je er snel aan went om de ruitenwisser met een druk op het scherm aan te zetten.... . Vooral de ruimte en het zitcomfort op de achterbank is een stuk beter voor elkaar dan bij de tesla. Je mist de bagageruimte voorin tov de tesla, maar die heb ik al meer dan een half jaar niet gebruikt..... Al met al wel wat ‘aan de prijs, 50k voor de id-3 max met deze accu (met de tesla haal ik echt 500 km met 20 Gr buitentemperatuur). Liever had ik de grote accu gehad, maar dat is qua levertermijn geen optie.
De standaard vw stoelen zaten mij al prima, de verlengbare ‘Max’ stoelen zitten vast nog beter. De autopilot van de tesla werkt (inmiddels) perfect: heb ik niet kunnen testen in de vw (ivm basis uitvoering). En tja, het infotainment van de vw lijkt allemaal wat omslachtig, maar vanuit de ervaring met Tesla weet ik dat je er snel aan went om de ruitenwisser met een druk op het scherm aan te zetten.... . Vooral de ruimte en het zitcomfort op de achterbank is een stuk beter voor elkaar dan bij de tesla. Je mist de bagageruimte voorin tov de tesla, maar die heb ik al meer dan een half jaar niet gebruikt..... Al met al wel wat ‘aan de prijs, 50k voor de id-3 max met deze accu (met de tesla haal ik echt 500 km met 20 Gr buitentemperatuur). Liever had ik de grote accu gehad, maar dat is qua levertermijn geen optie.
Maar is er nu een optie "adaptieve rijstrookbegeleiding" naast lane assist in het menu of niet in de basisversie?KoezzyEV schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:11:
Mijn proefrit vanmiddag was in basis versie. Uitgebreid de Lane Assist getest. Was echt alleen LKA: Lane Keep Assist, stuurt de andere richting op als je over een lijn dreigt te gaan en stuurt dan weer naar de andere lijn, pingpongen tussen de lijnen...
Ik heb een reservering gehad en weer terug gegeven, nu een reservering voor een Mach-E. Al 5 jaar elektrische ervaring waarvan de laatste 2 1/2 jaar in een prima e-Golf met alle denkbare opties inclusief active lane assist. (kan me niet voorstellen dat de ID.3 op dat vlak een achteruitgang is)
Donderdag ga ik rijden in de ID.3 en ben erg nieuwsgierig hoe die zich verhoudt tot de Golf.
Heb wel erg veel moeite met het prijs niveau omdat je voor >50K wat een aangeklede ID.3 kost best wel alternatieven hebt. Ik heb proefgereden in een Polestar 2, Model 3, elke Hyundai en Kia versies.
Een beetje een aversie tegen de Model 3 vanwege de slechte service en het fanboy gehalte maar positief verrast na de proefrit en de laadsituatie in EU is ongeëvenaard en super betaalbaar.
pfff best wel lastig, het gaat om koop en ga er graag vaak mee op vakantie binnen EU.
Donderdag ga ik rijden in de ID.3 en ben erg nieuwsgierig hoe die zich verhoudt tot de Golf.
Heb wel erg veel moeite met het prijs niveau omdat je voor >50K wat een aangeklede ID.3 kost best wel alternatieven hebt. Ik heb proefgereden in een Polestar 2, Model 3, elke Hyundai en Kia versies.
Een beetje een aversie tegen de Model 3 vanwege de slechte service en het fanboy gehalte maar positief verrast na de proefrit en de laadsituatie in EU is ongeëvenaard en super betaalbaar.
pfff best wel lastig, het gaat om koop en ga er graag vaak mee op vakantie binnen EU.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Heb ik niet naar gekeken, dus wie het weet, graag hier even meldenAndRo555 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Maar is er nu een optie "adaptieve rijstrookbegeleiding" naast lane assist in het menu of niet in de basisversie?
Yep, MAX heeft 20 inch wielen die iets meer geluid zullen maken dan de 18 inch, alleen heeft de MAX wel een 5 laags geluiddempende en thermisch isolerende voorruit (heeft de basis en PLUS niet).Yo eppie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:03:
@tomtom901 ik rij nu ruim een jaar in een tesla 3 longrange AWD en stap over naar een id-3 1st max. Wat valt me op na de proefrit van een uurtje: de vw rijdt een stuk minder spectaculair dan de tesla qua acceleratie en bochtgedrag. Op de snelweg ervaar ik dat de vw juist weer stiller is, maar ik reed met de basis uitvoering dus kleinere wieldiameter. Het lijkt me dat de 20” wat meer geluid produceren. De id-3 zit voor mij een heel stuk beter dan de tesla 3, waar ik redelijk gebroken uit kom na al een uurtje zitten: de stoelen zijn ronduit slecht.
Dat zal elkaar wel compenseren, vooral het comfort zal ietsjes beter zijn bij de plus en eventueel basis met die kleinere wielen.KoezzyEV schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:56:
[...]
Yep, MAX heeft 20 inch wielen die iets meer geluid zullen maken dan de 18 inch, alleen heeft de MAX wel een 5 laags geluiddempende en thermisch isolerende voorruit (heeft de basis en PLUS niet).
Ik ga de auto steeds mooier vinden onafhankelijk van de versie en kleur. Trouwens, een gekoeld opbergvak... Hoe werkt dit?
@AMARONE er blaast dan koude lucht van de airco het opbergvak in. Zit dus een blazer in.
Neem aan dat het niet anders is dan bij andere auto's, namelijk een extra opening in je kast die gewoon meedoet met je climate control. Je kan die opening ook dichtdraaien (anders krijg je een warm kastje in de winterAMARONE schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:28:
[...]
Trouwens, een gekoeld opbergvak... Hoe werkt dit?
Dat hoop ik toch van nietS_Chief schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Neem aan dat het niet anders is dan bij andere auto's, namelijk een extra opening in je kast die gewoon meedoet met je climate control. Je kan die opening ook dichtdraaien (anders krijg je een warm kastje in de winter).
Wel bijzonder dat er blijkbaar allerlei ongedocumenteerde opties zitten op de Max, wat zou er nog meer voor bijzonders opzitten?
Kleinere velgen geven over het algemeen een lager verbruik, dus ik ben wel benieuwd waarom VW standaard grotere velgen op de plus en max zet.
[ Voor 11% gewijzigd door Rev! op 30-08-2020 19:09 ]
Op welke ongedocumenteerde opties doel je verder?Rev! schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:06:
[...]
Dat hoop ik toch van niet. Die van mijn 308 is ook gewoon in de winter gekoeld.
Wel bijzonder dat er blijkbaar allerlei ongedocumenteerde opties zitten op de Max, wat zou er nog meer voor bijzonders opzitten?
Kleinere velgen geven over het algemeen een lager verbruik, dus ik ben wel benieuwd waarom VW standaard grotere velgen op de plus en max zet.
De velgen is heel simpel, de id3 moest hoger worden. Als je daar dan kleine velgen onder stopt krijg je een hele suffe auto. Puur design technisch hebben ze dus voor 18,19en 20 inch gekozen.
Ja, ik las het maar heb er totaal geen beeld bij. Ik dacht meteen aan 7 graden koeling ipv airco haha. Voor water prima.S_Chief schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Neem aan dat het niet anders is dan bij andere auto's, namelijk een extra opening in je kast die gewoon meedoet met je climate control. Je kan die opening ook dichtdraaien (anders krijg je een warm kastje in de winter).
De velgen worden ook aerodynamischer, zeker de 20". Deze zijn voorzien van grote gladde vlakken (de 19" bekoren mij meer). De omtrek is uiteraard gelijk en daarmee de hoogte ook, dus het zou niet heel veel invloed moeten hebben. Los daarvan had ik 20" nooit verwacht - zo groot op deze auto.Rev! schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:06:
[...]
Dat hoop ik toch van niet. Die van mijn 308 is ook gewoon in de winter gekoeld.
Uitgebreide Lane Assist, 5 laags vooruit. Ik zie dat nergens beschreven in de opties. Verder viel het me op dat zowiezo de basis versie geen afsluitbare middenconsole heeft, is dat dan ook alleen voor Max?AMARONE schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:49:
[...]
Op welke ongedocumenteerde opties doel je verder?
De velgen is heel simpel, de id3 moest hoger worden. Als je daar dan kleine velgen onder stopt krijg je een hele suffe auto. Puur design technisch hebben ze dus voor 18,19en 20 inch gekozen.
Met Tesla's schijn je zo 10~15% meer verbruik te hebben met grotere velgen, zijn nou eenmaal wat zwaarder. Verder zijn tot nu toe de verbruiksrecords gezet met de kleinste velgen, vast geen toeval.Soeski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:12:
[...]
De velgen worden ook aerodynamischer, zeker de 20". Deze zijn voorzien van grote gladde vlakken (de 19" bekoren mij meer). De omtrek is uiteraard gelijk en daarmee de hoogte ook, dus het zou niet heel veel invloed moeten hebben. Los daarvan had ik 20" nooit verwacht - zo groot op deze auto.
Het "probleem" met grotere velgen is dat deze veel meer lucht aanzuigen wat dus de efficiency ten nadele beïnvloed.Soeski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:12:
[...]
De velgen worden ook aerodynamischer, zeker de 20". Deze zijn voorzien van grote gladde vlakken (de 19" bekoren mij meer). De omtrek is uiteraard gelijk en daarmee de hoogte ook, dus het zou niet heel veel invloed moeten hebben. Los daarvan had ik 20" nooit verwacht - zo groot op deze auto.
Kleinere velgen betekent grotere gesloten vlakken zodat de lucht er langs gaat ipv erdoor.
Daarom kan je ook die Aero kappen bij Tesla bestellen en is het verbruik dus ook zeer zeker lager met die dingen erop.
Uitgebreide Lane Assist heeft de Max helemaal niet. Het enige wat de Max doet is de verschillende systemen combineren (Lane Assist, ACC, Side Assist en Travel assist), door die combinatie kan de Max autonoom rijden en de plus en basis niet.Rev! schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
Uitgebreide Lane Assist, 5 laags vooruit. Ik zie dat nergens beschreven in de opties. Verder viel het me op dat zowiezo de basis versie geen afsluitbare middenconsole heeft, is dat dan ook alleen voor Max?
De middenconsole is afsluitbaar vanaf de Plus, maar deze verschillen zijn allemaal duidelijk zichtbaar in de prijslijst.
Dat is juist de reden dat de 20" velgen bij de MAX ook "aero-kappen" lijken te hebben. Ze zullen ondanks dat wel wat zwaarder zijn inderdaad, en VW geeft ook 10km minder range op met die velgen voor de MAX, maar ook door het toegenomen gewicht door het glazen dak. De 18" en 19" velgen zijn juist meer open.GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:57:
[...]
Het "probleem" met grotere velgen is dat deze veel meer lucht aanzuigen wat dus de efficiency ten nadele beïnvloed.
Kleinere velgen betekent grotere gesloten vlakken zodat de lucht er langs gaat ipv erdoor.
Daarom kan je ook die Aero kappen bij Tesla bestellen en is het verbruik dus ook zeer zeker lager met die dingen erop.
Kijk maar naar de M3 aero wheels van Tesla en de Sanya 20" van de ID.3 - beiden heel weinig opening en veel minder dan de 18 en 19".
Dus de grotere gesloten vakken zitten juist op de 20", niet op de kleinere.
De grotere velg heeft heel vaak ook een bredere band waar een flink deel van de rol- en luchtweerstand vandaan komt.
[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 31-08-2020 11:57 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Als dit een belangrijk criterium wat je zorgeloos wilt kunnen doen dan is er voor wat betreft dit punt maar één juiste keuzeMarcelGo schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:48:
Ik ben drie weken terug naar Frankijk geweest en ga binnenkort weer richting Italie, Met de 3 is het navi instellen, instappen en zorgeloos richting het zuiden rijden zonder dat je op hoeft te letten op verbruik ,vmax of je zorgen moet maken over laadpassen en/of laders die het wel doen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
In dit geval niet, allemaal 215.kdeboois schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:56:
De grotere velg heeft heel vaak ook een bredere band waar een flink deel van de rol- en luchtweerstand vandaan komt.
Velgen 'East Derry', 18 inch lichtmetaal (7,5 J x 18) met banden 215/55 R18 inclusief slotbouten
Velgen 'Andoya', 19 inch lichtmetaal (7,5 J x 19) met Airstop banden 215/50 R19 inclusief slotbouten
Velgen 'Sanya', 20 inch lichtmetaal (7,5 J x 20) met Airstop banden 215/45 R20 inclusief slotbouten
Ook alle 3 de velgen zijn ontworpen bij de ID.3 om luchtweerstand te verkleinen.
Rijden er al ID.3's rond in Nederland eigenlijk?
Ik reed vanochtend langs zo'n vrachtwagen vol VAG-auto's, en dacht heel eventjes een ID.3 er tussen te zien staan onder zo'n wit kleed. Plattere neus dan een Golf 8 immers.
Was vanochtend rond 8:15 op de A28 rond Zwolle.
Maargoed, heb geen foto en wellicht heb ik me verkeken hoor... maar wou het toch even kwijt
Ik reed vanochtend langs zo'n vrachtwagen vol VAG-auto's, en dacht heel eventjes een ID.3 er tussen te zien staan onder zo'n wit kleed. Plattere neus dan een Golf 8 immers.
Maargoed, heb geen foto en wellicht heb ik me verkeken hoor... maar wou het toch even kwijt
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zou niet moeten, althans niet van klanten. VW mag ze echt pas uitleveren na 7 september, anders krijgt de betreffende dealer een boete.
Er is een Duitser die claimt een afhaalafspraak te hebben op 11-9. Ben benieuwd hoe het hier in NL gaat.
Er is een Duitser die claimt een afhaalafspraak te hebben op 11-9. Ben benieuwd hoe het hier in NL gaat.
Alleen op Duits kenteken rijden ze rond voor proefritten/promotie/trainingen.Richh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:31:
Rijden er al ID.3's rond in Nederland eigenlijk?
Er zijn trailers gespot vandaar weer vol ID.3's, zou kunnen dat je hem zag maar ze zijn wel redelijk herkenbaar verder.
Op de weg rijden ze verder nog niet nee, maar het kan wel dat VW ze bij de dealers zet om rijklaar te maken waarna de levering snel kan volgen vanaf 7 september?Soeski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:35:
Zou niet moeten, althans niet van klanten. VW mag ze echt pas uitleveren na 7 september, anders krijgt de betreffende dealer een boete.
Je kunt zeggen wat je wil, en ik ben benieuwd hoe snel de software update voor o.a. Carplay volgt, maar het is wel erg prettig dat de first editions uiteindelijk inderdaad nog in 2020 worden geleverd (zeker voor de leaserijders onder ons). En met een beetje mazzel zelfs conform het al vorig jaar gecommuniceerde 'zomer 2020' (22 september uiterlijk..)
Begin dit jaar overwoog ik ook de Mustang Mach-e, maar die staat inmiddels toch al een tijdje op levertijd eind Q1 2021 a.g.v. Corona.
Begin dit jaar overwoog ik ook de Mustang Mach-e, maar die staat inmiddels toch al een tijdje op levertijd eind Q1 2021 a.g.v. Corona.
Dus hardware hetzelfde alleen softwarematig de toepassing anders? Klinkt alsof een update dit mogelijk zou moeten maken dan.AMARONE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Uitgebreide Lane Assist heeft de Max helemaal niet. Het enige wat de Max doet is de verschillende systemen combineren (Lane Assist, ACC, Side Assist en Travel assist), door die combinatie kan de Max autonoom rijden en de plus en basis niet.
De middenconsole is afsluitbaar vanaf de Plus, maar deze verschillen zijn allemaal duidelijk zichtbaar in de prijslijst.
Hier staat wat
Op de huidige VAG modellen kan dat inderdaad middels VCDS of OBD aangepast worden mits je over de hardware beschikt die nodig is. De ID.3 krijgt echter een nieuw platform wat ik begreep dus dat zal in het begin in ieder geval niet zomaar mogelijk zijn.Flappiewappie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:45:
[...]
Dus hardware hetzelfde alleen softwarematig de toepassing anders? Klinkt alsof een update dit mogelijk zou moeten maken dan.
Wellicht vanuit de dealer wel tegen betaling met de tijd maar ook die functie is bij Audi ook nog niet uitgerold. (Stond op de planning Q4-2019)
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2020 17:13 ]
Het schijnt dat de hardware ook echt ontbreekt in de Basis en de Plus - aldus een interview met een dame van het Duitse productteam.Flappiewappie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:45:
[...]
Dus hardware hetzelfde alleen softwarematig de toepassing anders? Klinkt alsof een update dit mogelijk zou moeten maken dan.
Van wat ik begreep over de 1st edition is dat ze alles gewoon massa hebben geproduceerd. Wielen, stuur en voorruit zijn best makkelijke onderdelen om toe te voegen maar dit soort systemen natuurlijk veel complexer om niet te doen.Soeski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:10:
[...]
Het schijnt dat de hardware ook echt ontbreekt in de Basis en de Plus - aldus een interview met een dame van het Duitse productteam.
Wel benieuwd ging er vanuit dat in de plus iig fatsoenlijke lane assist zat, zon ping pong variant is gewoon ronduit irritant.
Hier staat wat
Ik heb in de basis versie gereden, ping pong lane assist (LKA).Flappiewappie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:45:
[...]
En in deze review is duidelijk dat de MAX versie LKA met LCA + LFA heeft...:
"VW ID.3: Nehmen Sie am Test des besten selbstfahrenden Systems des Marktes teil"
https://www.elbil24.no/ny...lvkjoringssystem/72728293
(even vertalen Noors naar Engels aanzetten)
"No other car on the market today makes self-driving so hassle-free, and with a precision like this - easy and straightforward. Especially not if we base the price."
NB: The video at the top takes you on a 15 minute drive, where we never had to use any of the pedals - except for a stop at a red light. See also how Emergency Assist stops the car in an emergency.
...slechte zaak dat VW alleen communiceert dat zowel de basis, plus en max "Lane Assist" hebben...
[ Voor 12% gewijzigd door KoezzyEV op 31-08-2020 20:20 ]
Prima laadcurve voor de 58kWh
Menu structuur ziet er wel een clumsy uit.
Menu structuur ziet er wel een clumsy uit.
[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 31-08-2020 20:16 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@KoezzyEV Gaaf om te zien hoe de auto zelf de snelheid zo soepel en natuurlijk aanpast op de verschillende wegen.
yepKacang schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:27:
@KoezzyEV Gaaf om te zien hoe de auto zelf de snelheid zo soepel en natuurlijk aanpast op de verschillende wegen.
You can buy an ID.3 with only ACC start & stop, Automatic Cruise Controll, which works all the way down to full stop and up again. This is also standard on all the first pre-equipped cars that come to the country. Then you can choose whether you want Traffic Assist as well.
The latter, among other things, helps you stay in the middle of the road, without having to go out and bar the markings on each side before the lane holder system adjusts you back.
Ah die valt onder het mom van travel assist... toch jammer. Ergens gehoopt op deze functie, al is ACC met stop ook al prima. Zit op mn huidge eGolf en js heerlijk op zowel snelweg als in de stad/file.KoezzyEV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:31:
[...]
yep![]()
You can buy an ID.3 with only ACC start & stop, Automatic Cruise Controll, which works all the way down to full stop and up again. This is also standard on all the first pre-equipped cars that come to the country. Then you can choose whether you want Traffic Assist as well.
The latter, among other things, helps you stay in the middle of the road, without having to go out and bar the markings on each side before the lane holder system adjusts you back.
Hier staat wat
Mensen al een nieuwe leveringsdatum gehoord?
[ Voor 44% gewijzigd door AMARONE op 01-09-2020 11:50 ]
Nee, het laatste wat ik van mijn dealer gehoord heb is tussen 18 sep en 17 okt (prive aankoop, geen lease).AMARONE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:17:
Mensen al een nieuwe leveringsdatum gehoord?
Ik zat fout met mijn info dat alleen de MAX 5 laags extra geluiddempend en warmte-isolerend voorruit heeft en basis en PLUS niet.
Maar wat betreft Lane Keep Assist zat ik wel goed, zie antwoord PON ID.3 productmanager op mijn vragen:
klopt, de ID.3 1st is standaard uitgerust met Lane Assist. Deze Lane Assist grijpt alleen in zodra de ID.3 de rijbaan dreigt te verlaten (d.m.v. stuurcorrectie en / of melding). De ID.3 Max heeft Travel Assist en hiermee is de Lane Assist ook in staat om de auto in het midden van de rijbaan te houden (actieve geleiding). Dit in combinatie met de Adaptieve Cruise Control maakt gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk. Uiteraard binnen de grenzen van het systeem en de bestuurder dient altijd zelf op te blijven letten.
De voorruit in de ID.3 is standaard warmte- en geluidswerend. Het klopt wel dat de ID.3 Max een iets andere voorruit heeft, welke projectie van de Head-up Display goed mogelijk maakt.
Hopelijk beantwoord dit je vragen.
Dus: basis en plus kale ping pong LKA (Lane Keep Assist) en max LKA met LCA (Lane Center Assist) + LFA (Lane Follow Assist).
aanvulling:
het aanraakgevoelige stuurwiel is standaard op alle uitvoeringen van de ID.3 1st.
Volkswagen gebruikt altijd de term Lane Assist, terwijl de werking / functionaliteit per model kan verschillen. Maar ik neem je feedback mee en dank daarvoor.
(Mijn feedback bestond o.a. uit dat verkopers van de VW ID volgens mijn ervaring niet weten dat functionaliteit Lane Assist verschilt tussen basis / plus en max en dat ik vind dat VW dit duidelijker had kunnen uitleggen in brochure en op VW NL website...).
Maar wat betreft Lane Keep Assist zat ik wel goed, zie antwoord PON ID.3 productmanager op mijn vragen:
klopt, de ID.3 1st is standaard uitgerust met Lane Assist. Deze Lane Assist grijpt alleen in zodra de ID.3 de rijbaan dreigt te verlaten (d.m.v. stuurcorrectie en / of melding). De ID.3 Max heeft Travel Assist en hiermee is de Lane Assist ook in staat om de auto in het midden van de rijbaan te houden (actieve geleiding). Dit in combinatie met de Adaptieve Cruise Control maakt gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk. Uiteraard binnen de grenzen van het systeem en de bestuurder dient altijd zelf op te blijven letten.
De voorruit in de ID.3 is standaard warmte- en geluidswerend. Het klopt wel dat de ID.3 Max een iets andere voorruit heeft, welke projectie van de Head-up Display goed mogelijk maakt.
Hopelijk beantwoord dit je vragen.
Dus: basis en plus kale ping pong LKA (Lane Keep Assist) en max LKA met LCA (Lane Center Assist) + LFA (Lane Follow Assist).
aanvulling:
het aanraakgevoelige stuurwiel is standaard op alle uitvoeringen van de ID.3 1st.
Volkswagen gebruikt altijd de term Lane Assist, terwijl de werking / functionaliteit per model kan verschillen. Maar ik neem je feedback mee en dank daarvoor.
(Mijn feedback bestond o.a. uit dat verkopers van de VW ID volgens mijn ervaring niet weten dat functionaliteit Lane Assist verschilt tussen basis / plus en max en dat ik vind dat VW dit duidelijker had kunnen uitleggen in brochure en op VW NL website...).
[ Voor 24% gewijzigd door KoezzyEV op 01-09-2020 14:42 ]
Interessant van die voorruit, zou mooi zijn...grappig dat elke brochure in Europa weer andere dingen weergeeft, in sommige landen staat de voorruit namelijk wel benoemd bij de max. En de hop ala de Golf8 laat VW wel weer helemaal los dus bij de ID3, weinig extra's aan te schaffen die softwarematig ingeschakeld kunnen worden.KoezzyEV schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:25:
Ik zat fout met mijn info dat alleen de MAX 5 laags extra geluiddempend en warmte-isolerend voorruit heeft en basis en PLUS niet.
Hopelijk beantwoord dit je vragen.[/i]
aanvulling:
Lane assist, dank voor het verhelderen, dan is het op de basis en Plus puur een welkome veiligheid bij het eventueel in slaap vallen of iets dergelijks.
Yep, en zowel basis, plus als max een echt lederen (dus niet kunstleer) capacitief (aanraakgevoelig) stuurwiel.
(VW is bezig een stuurwiel te ontwikkelen zonder echt leer welke capacitief is, dit wegens hun doelstelling "animal free" te produceren, hulde
)
(VW is bezig een stuurwiel te ontwikkelen zonder echt leer welke capacitief is, dit wegens hun doelstelling "animal free" te produceren, hulde
[ Voor 39% gewijzigd door KoezzyEV op 01-09-2020 14:50 ]
Het prijsverschil tussen de basis en de max vind ik wel pittig, ik vraag me af of dit het waard is. Dus niet of je het er voor over hebt maar of het redelijk is.
Dat is het enige in de I|D.3 wat nog niet 'duurzaam' is, vandaar misschien ook dat de materialen harder zijn.KoezzyEV schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:46:
Yep, en zowel basis, plus als max een echt lederen (dus niet kunstleer) capacitief (aanraakgevoelig) stuurwiel.
(VW is bezig een stuurwiel te ontwikkelen zonder echt leer welke capacitief is, dit wegens hun doelstelling "animal free" te produceren, hulde)
Ze kunnen qua marketing en communicatie wel heel veel leren nog trouwens, echt zoveel misgegaan in het afgelopen jaar. Kan ook omdat wij PON ertussen hebben.
Worstel ik ook al een tijdje mee, en dan voor een particulier de 4000 euro subsidie er nog bij in de vergelijking en je zou haast gek zijn om een max te kopen...(over het gebrek aan warmtepomp maar niet beginnen)RonaldPr schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:09:
Het prijsverschil tussen de basis en de max vind ik wel pittig, ik vraag me af of dit het waard is. Dus niet of je het er voor over hebt maar of het redelijk is.
Dit financiële plaatje is voor mij een belangrijke reden dat ik naar andere auto's kijk. En ik vind dat zwarte spoilertje op de motorkap ook afzichtelijk dus een Cupra el born zou ik eerder kiezen.
Toch maar besloten om voor de Max te gaan ivm lane assist. Dealer gebeld en die gaat nu kijken of de Plus omgeruild kan worden. Nu maar fingers crossed of er nog een beschikbaar is. Kleur word dus roulette ( had mangan grey besteld op de plus ). Net even bij Pon gekeken en daar staan best veel id.3 op de parkeerplaats . Toevallig reed er net een trailer weg met 2 witte Max erop 😁
Skoda Enyaq gemist hier?
https://www.autoblog.nl/n...op-zijn-tsjechisch-172286
Vind hem er wel goed uitzien eigenlijk.
Edit: 50 kW snelladen, optioneel (tegen betaling) upgrade naar 125. Dat vind ik dan weer een redelijke misser, krijg je van die oude Leaf-taferelen...
Edit: 50 kW snelladen, optioneel (tegen betaling) upgrade naar 125. Dat vind ik dan weer een redelijke misser, krijg je van die oude Leaf-taferelen...
[ Voor 44% gewijzigd door WhySoSerious op 01-09-2020 21:42 ]
Mooi, die zijn precies voor ons. Staan ze dus nu bij mijn dealerMistymo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:47:
Toch maar besloten om voor de Max te gaan ivm lane assist. Dealer gebeld en die gaat nu kijken of de Plus omgeruild kan worden. Nu maar fingers crossed of er nog een beschikbaar is. Kleur word dus roulette ( had mangan grey besteld op de plus ). Net even bij Pon gekeken en daar staan best veel id.3 op de parkeerplaats . Toevallig reed er net een trailer weg met 2 witte Max erop 😁
Jaloers, ik probeerde het ook maar de plus gaat al tot het maximum over mijn leasebudget heen. De MAX kon al helemaal niet hoorde ik vanuit mijn vakantiebestemming toen. Nja, hopelijk krijg je nog de kleur die je zou willen.Mistymo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:47:
Goed om te horen dat PON dus al helemaal volstaat en dat de auto's richting de dealers gaan. In Duitsland 11 september levering, zal hier niet anders zijn.. Europese lancering. (toevallig geen foto geschoten?)
Donderdagavond 3 september is er een online event vanuit Madame Cyclette (AMS) om 19.00 om de ID.3 te presenteren. Het gaat beginnen mensen!AMARONE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:13:
[...]
Jaloers, ik probeerde het ook maar de plus gaat al tot het maximum over mijn leasebudget heen. De MAX kon al helemaal niet hoorde ik vanuit mijn vakantiebestemming toen. Nja, hopelijk krijg je nog de kleur die je zou willen.
Goed om te horen dat PON dus al helemaal volstaat en dat de auto's richting de dealers gaan. In Duitsland 11 september levering, zal hier niet anders zijn.. Europese lancering. (toevallig geen foto geschoten?)
Ach zolang het maar niet die blauwe/groene kleur is. Het liefst heb ik Mangan Grey, maar ben ook tevreden met een witte. Zolang ze maar kunnen switchen naar een Max.AMARONE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:13:
[...]
Jaloers, ik probeerde het ook maar de plus gaat al tot het maximum over mijn leasebudget heen. De MAX kon al helemaal niet hoorde ik vanuit mijn vakantiebestemming toen. Nja, hopelijk krijg je nog de kleur die je zou willen.
Heb helaas geen foto's genomen, was al lastig om ze te spotten op de parkeerplaats (niet makkelijk te benaderen) en kon ze dus alleen op grote afstand zien helaas.
Die Makena Turquoise lijkt me een fantastische kleur! Ben heel benieuwd hoe deze over komt.Mistymo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:40:
[...]
Ach zolang het maar niet die blauwe/groene kleur is. Het liefst heb ik Mangan Grey, maar ben ook tevreden met een witte. Zolang ze maar kunnen switchen naar een Max.
Heb helaas geen foto's genomen, was al lastig om ze te spotten op de parkeerplaats (niet makkelijk te benaderen) en kon ze dus alleen op grote afstand zien helaas.
Hoorde van de dealer dat die kleur bijna niet geleverd is/word in Nederland als 1st edition, maar dat die kleur voornamelijk door andere landen is besteld.Soeski schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:44:
[...]
Die Makena Turquoise lijkt me een fantastische kleur! Ben heel benieuwd hoe deze over komt.
Wij hebben 2 PLUS'en besteld in die kleur dus ik zal het wel zien (voor collega's).Mistymo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:50:
[...]
Hoorde van de dealer dat die kleur bijna niet geleverd is/word in Nederland als 1st edition, maar dat die kleur voornamelijk door andere landen is besteld.
Kan niet wachten. Misschien nog een verassing bij die presentatie. En leveringsdatum, de rest ken ik al van de auto na zoveel maanden wachten.Soeski schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:20:
[...]
Donderdagavond 3 september is er een online event vanuit Madame Cyclette (AMS) om 19.00 om de ID.3 te presenteren. Het gaat beginnen mensen!
Ik vind alle kleuren wel wat hebben, wit laat de auto er heel goed uitkomen, mangan vind ik erg sjeik overkomen, moonstone wat stoerder en die turquoise maakt het speels/modern.Mistymo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:40:
[...]
Ach zolang het maar niet die blauwe/groene kleur is. Het liefst heb ik Mangan Grey, maar ben ook tevreden met een witte. Zolang ze maar kunnen switchen naar een Max.
Ah, ja je hebt het over het achterliggende terrein waar je niet bij kan komen idd. Heb er een maand geleden omheen gereden en kon bijna niets zien vanuit de auto.
Vlieg je toch met een drone over het terrein heen?AMARONE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:23:
[...]
Ik vind alle kleuren wel wat hebben, wit laat de auto er heel goed uitkomen, mangan vind ik erg sjeik overkomen, moonstone wat stoerder en die turquoise maakt het speels/modern.
Ah, ja je hebt het over het achterliggende terrein waar je niet bij kan komen idd. Heb er een maand geleden omheen gereden en kon bijna niets zien vanuit de auto.
PON kennende vindt dat helemaal niet erg, een zeer meegaande importeur

Zou leuk zijn als je het filmpje deelt met ons op dit forum
Een verassing bij een presentatie? Wordt er dan iemand gecremeerd?!AMARONE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:21:
[...]
Kan niet wachten. Misschien nog een verassing bij die presentatie. En leveringsdatum, de rest ken ik al van de auto na zoveel maanden wachten.
[cynische modus aan]Vandaag nogmaals bij de dealer nagevraagd hoe groot het vertrouwen van Volkswagen zelf is in de techniek van de ID.3. Dat vertrouwen is toch niet zo groot. Alle nieuwe Volkswagens hebben 4 jaar garantie meegekregen. DeID.3 is daarop een uitdrukkelijke uitzondering. Er wordt 2 jaar garantie gegeven die tegen geen enkele prijs verlengd mag worden.
Wat weet Volkswagen wel, wat wij niet weten?[/cynische modus uit]
Ze weten even weinig als wij.. en dus te groot risico om 4 jaar garantie te geven.
Komt Kia aan met 7 jaar garantie op een Stonic.
Eigenlijk best beschamend dat een grote speler als VW dat niet kan/wil evenaren.
Just my 2 cents...
Eigenlijk best beschamend dat een grote speler als VW dat niet kan/wil evenaren.
Just my 2 cents...
Heeft Skoda op de Enyaq niet nu 6 jaar of 160k km?MLLL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:36:
Just my 2 cents...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Kia zal het wel nodig hebben...trouwens, vw heeft het al verhoogd.MLLL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:36:
Just my 2 cents...
Onzin, de dealer weet nog minder als wij.ucsdcom schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:02:
[cynische modus aan]Vandaag nogmaals bij de dealer nagevraagd hoe groot het vertrouwen van Volkswagen zelf is in de techniek van de ID.3. Dat vertrouwen is toch niet zo groot. Alle nieuwe Volkswagens hebben 4 jaar garantie meegekregen. DeID.3 is daarop een uitdrukkelijke uitzondering. Er wordt 2 jaar garantie gegeven die tegen geen enkele prijs verlengd mag worden.
Ach, dat snelladen is vast een optie die je via OTA kunt kopen.WhySoSerious schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:29:
Skoda Enyaq gemist hier?
De prijsstelling is wel heel sterk. Kan me niet voorstellen dat VW daar als moederconcern blij van wordt.
Skoda levert een grotere auto, met een betere actieradius, met een ver superieur interieur (hard plastic galore in de ID.3). Daar moet Volkswagen met de ID.4 en Audi met z'n Q4 nog overheen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Waarom zou Kia het 'nodig' hebben? Vertrouwen in je eigen product kan geen kwaad, nietwaar?!AMARONE schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:04:
[...]
Kia zal het wel nodig hebben...trouwens, vw heeft het al verhoogd.
Het maakt mij allemaal niet uit, maar je zit alleen maar te bashen op vw hier. Het hoeft niet hoor, je kan dit topic ook overslaan.MLLL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:31:
[...]
Waarom zou Kia het 'nodig' hebben? Vertrouwen in je eigen product kan geen kwaad, nietwaar?!
[ Voor 17% gewijzigd door AMARONE op 02-09-2020 22:27 ]
Leuk dat je nogal wat zelfkennis hebt blijkbaarAMARONE schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:46:
[...]
Het maakt mij allemaal niet uit, maar je zit alleen maar te bashen op vw hier. Het hoeft niet hoor, je kan dit topic ook overslaan.

Verdomme hahabottom line schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:20:
[...]
Leuk dat je nogal wat zelfkennis hebt blijkbaar
Over heel Europa zijn ze de auto's aan het verspreiden, richting dealers. Heb ook maar weer een email gestuurd naar mijne.
Laat maar weten wanneer 😁. Dealer heeft bevestigd dat het een mangan Grey Max gaat worden.🤗AMARONE schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:28:
[...]
Over heel Europa zijn ze de auto's aan het verspreiden, richting dealers. Heb ook maar weer een email gestuurd naar mijne.
Net een proefrit gemaakt, helaas in de basisversie, erg stil, ruim en van binnen best ok. In de sportstand niet vloeiend wegrijden vond ik het meest opvallend. Het ping-pongen tussen de lijnen is inderdaad niet prettig als je active lane centering gewend bent. Ook in de plus en max gezeten, kleine verschillen en de stoelen in de max wel beter.
Ik kon deze in oktober geleverd krijgen...deze gaat het niet worden.
Ik kon deze in oktober geleverd krijgen...deze gaat het niet worden.
[ Voor 20% gewijzigd door MarcelGo op 03-09-2020 11:55 ]
Zag je al andere edities bij de dealer staan?MarcelGo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:22:
Net een proefrit gemaakt, helaas in de basisversie, erg stil, ruim en van binnen best ok. In de sportstand niet vloeiend wegrijden vond ik het meest opvallend. Het ping-pongen tussen de lijnen is inderdaad niet prettig als je active lane centering gewend bent. Ook in de plus en max gezeten, kleine verschillen en de stoelen in de max wel beter.
Deze gaat het niet worden.
Qua stoelen zijn het wel dezelfde als de plus of zit daar ook nog een klein verschil in?
Ze hadden de basis als proefrijden auto en de plus en max in de showroom, de stoelen in de plus leek hetzelfde heb er kort in gezeten en volgens verkoper iets anders...de max wel duidelijk merkbaar fijner.AMARONE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:55:
[...]
Zag je al andere edities bij de dealer staan?
Qua stoelen zijn het wel dezelfde als de plus of zit daar ook nog een klein verschil in?
Gisteren voor het eerst de TV reclame gezien van de ID.3. It's out there!
Gisteren, 2 september, is de eerste ID 3 op kenteken gezet. Een groene.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTbjwFQHLPntxzpXnH345tD0.png?f=user_large)
https://ovi.rdw.nl/
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTbjwFQHLPntxzpXnH345tD0.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door P17 op 03-09-2020 12:58 ]
P17 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:58:
[Afbeelding]
Dan is dat van 14 september ook nergens op gebaseerd en kan de ID.3 gewoon de weg op al
(Hoe kan je op modeltype filteren of inzien hoeveel er al op kenteken staan?)
:strip_exif()/f/image/xJ7ARfZowwWNPo1xBBSuNNGE.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij A-point staan de plus en max versie in de showroom ( dus niet de duitse proefauto's)
Hoppa, ik zie dat "mijn" MAX er in mijn kleur (moonstone grey) staat, rij er zo op weg naar huis ff langs

Je kunt grasduinen in de Open Data-set van de RDW, en dan maak je bijvoorbeeld zoiets (houtje-touwtje-niveau):AMARONE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:15:
[...]
(Hoe kan je op modeltype filteren of inzien hoeveel er al op kenteken staan?)
[...]
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/EV-s-deze-maand/xyhb-9vqd (alle EV's op kenteken)
https://opendata.rdw.nl/V...D-3-op-kenteken/9sr4-cbit (alle ID.3's op kenteken)
De dataset wordt als het even meezit dagelijks aan het einde van de ochtend automatisch ververst met de laatste gegevens van de voorgaande dag. - Er zal vast snel iemand komen met een betere, uitgebreide pagina gewijd aan de ID.3, met alle denkbare varianten uitgesplitst.
Hoi,
Ik zit toch met een klein dilemma nu de Skoda Enyaq ook uit is. Met name de 585 liter bagageruimte brengt mij aan het twijfelen. Ook zijn er volgens de dealer veel klanten die mijn ID.3 1st order over willen nemen.
Wellicht kan jullie mening mij een stapje verder brengen.
Waarom voor de ID.3 1st Plus gaan of toch wachten op de Enyaq Q1 2021
Ik zit toch met een klein dilemma nu de Skoda Enyaq ook uit is. Met name de 585 liter bagageruimte brengt mij aan het twijfelen. Ook zijn er volgens de dealer veel klanten die mijn ID.3 1st order over willen nemen.
Als ik nu moet oordelen op basis van de beperkte Enyaq informatie die ik ken: als ze qua prijzen en aankleding enigszins overeenkomen en het om privé aankoop zou gaan, dan zou ik waarschijnlijk wachten op de Enyaq.ID.3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:41:
Voor mij telt nu echter (ook) het bijtellingsvoordeel van 2020 t.o.v. 2021 dus blijf ik bij de ID.3 Max. De Enyaq (of ID.4, of iets van Audi of Seat) is echter misschien wel een leuke optie voor na de ID.3, over een paar jaar.
De basis lijkt vanaf 40k te beginnen, maar zal snel omhoog schieten met opties erbij denk ik. Interieur ziet er netjes uit, design is voor mij te traditioneel maar als de achterbak belangrijk is, je niet zakelijk voordeel hebt bij de bijtelling dan zou ik wachten op de Skoda of id4 (id4 vind ik zelf mooier ogen). Zakelijk pak ik de id3 gewoon voor 4 jaar en dan zie ik wel weer wat er op de markt is.ID.3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:41:
Hoi,
Kwam vanmiddag op de A6 richting Amsterdam een vrachtwagen vol ID 3's tegen, dus er zullen er vast snel meer volgen!P17 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:58:
[Afbeelding]
Het gaat inderdaad om een privé aankoop en ik wil wel graag onder de subsidie grens blijven (€ 45.000).AMARONE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:53:
[...]
De basis lijkt vanaf 40k te beginnen, maar zal snel omhoog schieten met opties erbij denk ik. Interieur ziet er netjes uit, design is voor mij te traditioneel maar als de achterbak belangrijk is, je niet zakelijk voordeel hebt bij de bijtelling dan zou ik wachten op de Skoda of id4 (id4 vind ik zelf mooier ogen). Zakelijk pak ik de id3 gewoon voor 4 jaar en dan zie ik wel weer wat er op de markt is.
Ik denk dat de ID.3 voor 99,9% van de ritten voldoet aan mijn wensen. En de 30+ km range die je inlevert op de Enyaq 60 t.o.v. de ID.3 is ook nog wel iets om over na te denken.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.