Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 179 ... 375 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:48
wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:39:
@RaymondD Ik fiets bijna 100 km op mijn 0,45 kWh accu in de stad ;-)
ik begrijp de hint...

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 21:01

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:57:
[...]

https://www.dewaalautogro...elling-per-maand-28856796

nou bijna wel.. qua dealer prijzen (particulier even 3-4k onder zitten).. het kriebelt hier wel hoor... andere auto met hogere bijtelling neem ik dan voor lief. streept elkaar toch weg.

denk dat het voor je aankoopbedrag met gemak weggaat.
Ja, op zich interessant. Mijne heb ik ook zakelijk aangekocht, dus BTW verrekenbaar bij verkoop, dat moet dan vrij makkelijk kunnen verkopen.

Maar ja, wat koop je dan daarvoor in de plaats? Ga vanuit dat andere auto's ook wachttijd hebben en duurder zijn, anders zouden de kopers die toch ook kopen?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Als je geen alternatief heb gaat die redenering niet op.
Net alsof je je huis voor veel meer kan verkopen. Mooi, maar waar ga je dan wonen? In een ander huis waar ze net hetzelfde hebben toegepast.

Als je van je auto naar een fiets zou gaan heb je nog een dealtje te pakken maar een EV naar EV in deze categorie is gewoon bijna een 0 operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-07 19:18
Ik begrijp ook je frustratie, zat wat te stoken :P
Ik zit altijd te klooien in de winter met airco aan/uit aangezien die 1kW ofzo lijkt te trekken. Bij vochtig weer essentieel maar anders zet ik hem vaak uit. Maar met deze buitentemperatuur in de stad rijden is qua verbruik echt niet grappig meer. 7(8)7

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 16:41

NWA

Iemand enig idee wat hier dan die bepaalde laadlocaties zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyB60isYdK2Bv3AUO7gk0DrWAQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBRXUxto7vUJKsmJ7zapnvHO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-07 21:23
edit: nvm

[ Voor 152% gewijzigd door DonJunior op 14-02-2022 06:46 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

NWA schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:19:
Iemand enig idee wat hier dan die bepaalde laadlocaties zijn?
[Afbeelding]
ze bedoelen dat als je een laadlocatie hebt ingesteld (bijvoorbeeld Thuis) de settings van die locatie deze settings overrulen.
Ik heb hem op 100% staan, behalve thuis (opgeslagen als laadlocatie) omdat ik daar default wil tot 80% maar onderweg doorgaans tot vol.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
RaymondD schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Ook als een auto éénmaal een margeauto is geworden (prive eigendom geweest) dan wordt het een stuk moeilijker omdat er voor bedrijven geen BTW meer af te trekken is.
Waarom is dat eigenlijk zo? Waarom kan een bedrijf geen BTW aftrekken wanneer ze iets kopen van een particulier? Is dat puur omdat de particuliere verkoper geen BTW bon op kan stellen? Want de particulier heeft ook gewoon BTW betaald bij aankoop, het is niet alsof dat bedrag ontbreekt ofzo.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FlowDesign schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Waarom is dat eigenlijk zo? Waarom kan een bedrijf geen BTW aftrekken wanneer ze iets kopen van een particulier? Is dat puur omdat de particuliere verkoper geen BTW bon op kan stellen? Want de particulier heeft ook gewoon BTW betaald bij aankoop, het is niet alsof dat bedrag ontbreekt ofzo.
Particulier is niet BTW plichtig dus deze kan geen BTW gaan verrekenen.
Je kan kopen van een particulier maar hier is geen BTW in verwerkt, gewoon het totaal bedrag op een betalingsbewijs van de particulier.
Je betaald geen BTW dus moet je deze ook achteraf niet kunnen recupereren.

Op zich niet zo erg als aankoop voor een bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:52
Wellicht ongepast om dit hier te posten... Maar doe er je voordeel mee. Mocht je 20inch velgen hebben.
Sneeuwkettingen.

https://www.marktplaats.n...uv-rvs-80a-nooit-gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-07 09:58
Wat is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIlmbLfGLGPOdwKIuwLFf4OSgi0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGm2UqcmyzRy6CHtuxYRTuWM.jpg?f=user_large

klikken resulteert in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_-3ClfkyFQ3VjDal8lf-1mJ41s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PKvFzXzvFp48SqW2frwgNrK2.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door mark1978 op 14-02-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
aardbeix15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:25:
Ik heb hem op 100% staan, behalve thuis (opgeslagen als laadlocatie) omdat ik daar default wil tot 80% maar onderweg doorgaans tot vol.
Aparte keuze!

Met 11kW AC laad je altijd even snel.
Met 125kW DC laad je alleen snel tot 80%, daarna wordt het een stuk trager.

Ik doe het precies andersom... Onderweg aan een snellader laad ik tot 80%.

Maar thuis zet ik 'm niet altijd aan de lader. Met 60% SoC en geen lange ritten op de planning ga ik niet laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:10:
Ik zit altijd te klooien in de winter met airco aan/uit aangezien die 1kW ofzo lijkt te trekken.
Waarom ga je opeens afscheid nemen van alle luxe (en indirect veiligheid) voor een schamele 10km meer bereik? Dat snap ik nou niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
Gadget Freak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Aparte keuze!

Met 11kW AC laad je altijd even snel.
Met 125kW DC laad je alleen snel tot 80%, daarna wordt het een stuk trager.

Ik doe het precies andersom... Onderweg aan een snellader laad ik tot 80%.

Maar thuis zet ik 'm niet altijd aan de lader. Met 60% SoC en geen lange ritten op de planning ga ik niet laden.
Ik zet hem juist met lange ritten op 100%, want als dat kopje koffie of lunch toch iets langer duurt dan is ie toch door aan het laden naar boven de 80%.

Thuis alleen tot 80% laden en bij graits laden (bij mijn vriendin op het werk (4kW) tot 100% ;)

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t2faag
Gadget Freak schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Waarom ga je opeens afscheid nemen van alle luxe (en indirect veiligheid) voor een schamele 10km meer bereik? Dat snap ik nou niet...
Ik heb de airco altijd aan. Heb ooit geleerd dat dit beter is voor de airco. en voor verbruik valt het inderdaad wel mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
t2faag schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb de airco altijd aan. Heb ooit geleerd dat dit beter is voor de airco. en voor verbruik valt het inderdaad wel mee
Klopt. Als je je airco zelden gebruikt gaat ie stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Anoniem: 736981 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:01:
[...]

Particulier is niet BTW plichtig dus deze kan geen BTW gaan verrekenen.
Je kan kopen van een particulier maar hier is geen BTW in verwerkt, gewoon het totaal bedrag op een betalingsbewijs van de particulier.
Je betaald geen BTW dus moet je deze ook achteraf niet kunnen recupereren.

Op zich niet zo erg als aankoop voor een bedrijf.
Dank voor de uitleg.

Waarom ik het mij ook afvroeg, is omdat ik als particulier ook gewoon 21% BTW heb betaald. Die zit gewoon wel in de consumentenprijs. Dat bedoelde ik.

Het enige is, wat jij ook zegt, dat je als particulier bij doorverkoop, de BTW niet apart op de bon zet. Maar hij zit eigenlijk wel in de prijs verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Staat er toch bij? 'Servicepartner kiezen'.
Dat is je VW garage waar je het liefst je onderhoud plant. Dat kun je (hoeft dus niet) instellen in de app en dan kan je vanuit daar makkelijk bij de informatie van die garage (voor als je ze nodig hebt)
1x instellen, nooit meer naar omkijken. Maar mogelijk ligt de server nu plat waardoor het instellen niet lukt..
Andere keer nog een keer proberen of anders gewoon wegklikken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-07 09:58
DonJunior schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Staat er toch bij? 'Servicepartner kiezen'.
Dat is je VW garage waar je het liefst je onderhoud plant. Dat kun je (hoeft dus niet) instellen in de app en dan kan je vanuit daar makkelijk bij de informatie van die garage (voor als je ze nodig hebt)
1x instellen, nooit meer naar omkijken. Maar mogelijk ligt de server nu plat waardoor het instellen niet lukt..
Andere keer nog een keer proberen of anders gewoon wegklikken.
Dank je, ik was iets te enthousiast wellicht , ik dacht even dat ik op deze manier ingelicht werd om een afspraak in te plannen. voor wat voor (terugroep) actie of wat dan ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
@mark1978 hahahha nee joh.. dat zou veel te vooruitstrevend zijn.. dan zit je bij het verkeerde automerk ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 16:41

NWA

aardbeix15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:25:
[...]
ze bedoelen dat als je een laadlocatie hebt ingesteld (bijvoorbeeld Thuis) de settings van die locatie deze settings overrulen.
Ah, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t2faag schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Als je veel gaat spelen met aan/uit voor je A/C dan gaat er condens optreden in de luchtkanalen, die op hun beurt schimmels vormen = geurhinder.

Wat je ermee wint door deze uit te zetten is in mijn ogen veel te klein en de moeite niet waard.
Ik heb deze altijd aan staan.
Een airco kan wel nog eens belastend zijn op een kleine TSI motor bv. 1.0l of 1.2 maar voor een EV absoluut niet van toepassing behalve wat meer verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Dank voor de opheldering haha, misschien moet ik hem ook maar aanzetten standaard dan.

Mijn twee simpele argumenten:
1. Ik rij elektrisch voor het milieu, auto zelf betaald. Dus hoe minder stroom, hoe minder CO2 uitstoot. Range maakt me niet uit.
2. Mijn roosters in de middenconsole werken nog steeds niet goed: met de verwarming aan komt er overal behalve centraal warme lucht uit.
Met de airco aan komt er koude lucht uit. Vandaar liever geen airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
wheli schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:38:
Dank voor de opheldering haha, misschien moet ik hem ook maar aanzetten standaard dan.

1. Ik rij elektrisch voor het milieu, auto zelf betaald. Dus hoe minder stroom, hoe minder CO2 uitstoot. Range maakt me niet uit.
2. Mijn roosters in de middenconsole werken nog steeds niet goed: met de verwarming aan komt er overal behalve centraal warme lucht uit.
Als je zo op het milieu zit.. dan zou ik eens beginnen met zonnepanelen op je dak te leggen en je auto zoveel als mogelijk daarmee te laden. Denk dat je daar meer goed mee doet dan je airco aan of uit laten in de auto.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-07 23:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

DonJunior schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Als je zo op het milieu zit.. dan zou ik eens beginnen met zonnepanelen op je dak te leggen en je auto zoveel als mogelijk daarmee te laden. Denk dat je daar meer goed mee doet dan je airco aan of uit laten in de auto.
Als ik Wheli's voetnoot zie, denk ik dat hij al zonnepanelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
FlowDesign schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Dank voor de uitleg.

Waarom ik het mij ook afvroeg, is omdat ik als particulier ook gewoon 21% BTW heb betaald. Die zit gewoon wel in de consumentenprijs. Dat bedoelde ik.

Het enige is, wat jij ook zegt, dat je als particulier bij doorverkoop, de BTW niet apart op de bon zet. Maar hij zit eigenlijk wel in de prijs verwerkt.
Er is geen BTW meer. De totaalprijs is gewoon de totaalprijs. Particulier doet geen BTW afdracht dus jij kan het ook niet terugvragen als bedrijf. Op zich niet erg... maar het zorgt er wel voor dat deze margeauto's lastiger verkoopbaar worden. De particulier wil namelijk niet opeens 21% van de prijs af doen ten opzichte van vergelijkbare occassions die wel BTW auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
wheli schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:38:

Verbruik van de airco en interieurverwarming vind ik best meevallen. Ik rij ook het liefst gewoon met airco aan en als het niet nodig is dat hij heel veel doet.... dan verbruikt de airco ook niet zoveel.

Ik viel meer over de accuverwarming van 6kW die aan gaat als de accu onder de 8 graden is. Daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
B@rt_d@_M@n schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Als ik Wheli's voetnoot zie, denk ik dat hij al zonnepanelen heeft.
*sommige mensen zijn duidelijk scherper dan ik vandaag.. ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Wow, deze had ik ook wel willen hebben op mijn ID4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuQV_sx30CFBTmgCbedZtDuUHYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQ5eWv75Eesll7VH1y5uAP20.jpg?f=user_large

Mooi dakje!

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 10:30
En ook voor mij is het bijna zover. De auto staat nu bij de importeur, ondanks dat HoneyMoon nog fase drie aangeeft. Op 2 maart wordt hij afgeleverd :-)

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:36
maik73 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:55:
[Afbeelding]

Mooi dakje!
https://www.coolblue.nl/decoupeerzagen :Y :+

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
maik73 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:55:
[Afbeelding]

Mooi dakje!
https://www.svw-volkswagen.com/id4x/

Bestellen maar, over 3 maanden voor je deur! plus wat transport en keuringskosten

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 10:18
Simply1337 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Bestellen maar, over 3 maanden voor je deur! plus wat transport en keuringskosten
Kan de id.4 dan ook evolueren naar een id.6? :o

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

FlowDesign schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Klopt. Als je je airco zelden gebruikt gaat ie stinken.
Niet helemaal waar.
De reden dat een airco gaat stinken is dus dat er schimmelvorming op de verdamper is ontstaan, dit wil je dus gaan voorkomen. De beste manier om dit te voorkomen is om er voor te zorgen dat de verdamper weer droog is voordat je de auto parkeert.

Daarom zou eigenlijk een slimme auto 5 minuten de airco uit moeten zetten voordat je op je bestemming aankomt.
Ik gebruik mijn airco zelden en houdt me aan bovenstaande regel.
@FlowDesign Als je dus in de zomer thuiskomt en er zit veel vocht in de lucht en je gebruikt je auto enkele weken niet kun je ook een stinkende airco krijgen.
OnTopic vindt het ook frustrerend dat je een aantal instellingen niet standaard in of uit kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
ik ga volgende week naar parijs met de ID3 ben heel benieuwd hoe dat zal gaan met laden onderweg..
Die VW navigatie werkt echt voor geen meter met laadpalen. Kan daar niet snelladers selecteren alleen. Hij maakt er soms 5 uur 11kw lader van...

ABRP geprobeerd maar die geeft ook een aantal laders aan die onbekend (in werking) zijn. Hoop gepuzzel dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
firejelle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:43:
ik ga volgende week naar parijs met de ID3 ben heel benieuwd hoe dat zal gaan met laden onderweg..
Die VW navigatie werkt echt voor geen meter met laadpalen. Kan daar niet snelladers selecteren alleen. Hij maakt er soms 5 uur 11kw lader van...

ABRP geprobeerd maar die geeft ook een aantal laders aan die onbekend zijn. Hoop gepuzzel dus..
Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Niet zo moeilijk doen. is nu nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
https://www.autoweek.nl/a...hargers-voor-niet-teslas/

In Nederland kun je nu bij (bijna) elke Tesla SC terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
Ik zag het ja. Top.... wellicht volgt europa snel.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
Simply1337 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Zou dat dak ook zo kraken? Misschien hebben ze deze ook wel op Ali ;) Stuk goedkoper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

https://www.nu.nl/auto/61...-na-150000-kilometer.html
Nissan Leaf (67.207 km) had 34,5 kWh, heeft 31,6 kWh over: 92 procent
Volkswagen e-Golf (195.910 km) had 31,5 kWh, heeft 28,07 kWh over: 89 procent
Hyundai Ioniq (166.125 km) had 26 kWh, heeft 23,71 kWh over: 91 procent

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-07 14:17

Flappiewappie

Hier nog meer

Voor een dergelijke onbalans kun je naar de dealer, maar volgens Van Renselaar kun je er zelf ook wat aan doen. "Rijd de auto helemaal leeg, liefst tot 0 procent en laad dan langzaam met de huishoudstekker de accu weer op tot 100 procent. De meeste batterijmanagementsystemen zorgen er dan voor dat de accucellen weer worden gebalanceerd. Eventueel kun je dit proces een aantal keren herhalen en zullen er betere waarden worden gerealiseerd."
Nee toch? Auto's zonder BMS is dit waar maar toch...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 11:12
Flappiewappie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:42:
[...]

[...]

Geen idee hoe dit bij de oudere generatie EVs is, maar voor de ID.familie geld dit iig niet.
BMS balanceert daar gedurende het laden de cellen. Daar hoe je de accu niet voor vol te laden. keer leeg rijden en vol laden (her)ijkt wel het ladingspercentage (en interne accu degradatie cijfers).
Daarnaast kun je met Carscanner het voltage van elke cel zien.
Krijg een beetje het idee dat deze man zijn product een beetje plugt in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Flappiewappie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:42:
[...]

[...]

Ik denk wat de beste man eigenlijk bedoelde te zeggen, is dat het goed is om af en toe langzaam op te laden zodat er wat hercalibratie plaatsvindt. Het effect hiervan is echter alleen echt merkbaar, wanneer je normaliter vaak snellaadt. Ik laad thuis altijd op met 2 kW en sta vrijwel nooit aan een snellere lader, dus voor mij heeft het geen zin. Waarschijnlijk is mijn batterijdegradatie ook vrij laag omdat ik altijd zo langzaam oplaadt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
ik heb een ID3 1st plus geleverd eind 2020. Laatst vielt het mij op dat de onderste ledstrip van de dagrijverlichting aan de rechterkant niet meer goed werkt, de helderheid is anders dan overige ledstrips van de lamp. Bij nadere inspectie zag ik best wel wat condens/vocht aan de binnenkant van de lampekappen aan beide kanten. Dit kan een oorzaak zijn voor de kapotte verlichting lijkt mij, meer mensen hier last van (gehad) toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buz
  • Laatst online: 20-07 17:07

buz

TinusH80 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:43:
ik heb een ID3 1st plus geleverd eind 2020. Laatst vielt het mij op dat de onderste ledstrip van de dagrijverlichting aan de rechterkant niet meer goed werkt, de helderheid is anders dan overige ledstrips van de lamp. Bij nadere inspectie zag ik best wel wat condens/vocht aan de binnenkant van de lampekappen aan beide kanten. Dit kan een oorzaak zijn voor de kapotte verlichting lijkt mij, meer mensen hier last van (gehad) toevallig?
Ook gehad. Onder garantie vervangen bij de dealer.
Dus even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
buz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ook gehad. Onder garantie vervangen bij de dealer.
Dus even melden.
ga ik doen, was je hem lang kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buz
  • Laatst online: 20-07 17:07

buz

1 dag. Ze moeten de koplamp van tevoren bestellen.
Ik kreeg een leenauto mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 08:50
TinusH80 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:43:
Ik heb hetzelfde gehad, ben ermee naar de dealer gegaan en die heeft na contact opgenomen te hebben met PON de gehele koplamp vervangen onder garantie.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Laatst online: 14-03 14:33
Gisteren terug gekomen van een reis naar Oostenrijk met de ID4. Een rit van circa 980 km enkele reis met 4 volwassen en een kind incl bagage voor de wintersport.

Ik zal binnenkort mijn ervaringen met de ID4 hier delen als daar behoefte aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Novadecasa schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:53:
Gisteren terug gekomen van een reis naar Oostenrijk met de ID4. Een rit van circa 980 km enkele reis met 4 volwassen en een kind incl bagage voor de wintersport.

Ik zal binnenkort mijn ervaringen met de ID4 hier delen als daar behoefte aan is.
Altijd leuk om dat soort reisverslagen te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Laatst online: 22:52
Novadecasa schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:53:

Komende zaterdag (heel vroeg) gaan wij tripje naar Oostenrijk maken. Ging in de zomer heel goed. Ben benieuwd hoe druk het in Duitsland gaat worden bij de laadpalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Thanks!

ik snap alleen echt niet waarom VW het niet gewoon makkelijker maakt en Wecharge koppelt en de functie "alleen snelladers" niet heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 08:15
Ja klopt, heb een ID4 1st max met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Dit is ook een nieuw model gok ik? Eerder nog niet gezien..

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id-crozz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
concept id.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Dat is een filmpje van een bedrijf uit de de VAE, daar hebben ze blijkbaar weer andere modellen. Inclusief een glazen dak dat open kan 8)

Afbeeldingslocatie: https://carandx.com/wp-content/uploads/2022/02/Volkswagen-ID.4-PRO-Crozz-2021-Grey-30.jpg

https://carandx.com/product/volkswagen-id-4-pro-crozz-grey-2021/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 14:31
Vandaag was de laadlocatie voor opladen ineens niet beschikbaar. Ook in de auto kon ik de huidige locatie niet als laadlocatie opgeven. Na het invoeren van de naam van de laadlocatie "thuis" gaat ie weer terug naar het scherm waarbij je weer kan kiezen de huidige locatie als laadlocatie op te geven.

Heeft er iemand misschien iets soortgelijks ervaren?

VW ID3 1st

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
De optie om vanuit de we connect app voorklimatisering te plannen is verdwenen sinds vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 21:11
RaymondD schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:25:
De optie om vanuit de we connect app voorklimatisering te plannen is verdwenen sinds vandaag?
Ik heb zojuist de Connect app bijgewerkt (1.28.1) maar onder ‘vertrektijden’ kan je toch plannen?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
Lees dat er veel naar Oostenrijk zijn geweest voor de wintersport.
Ik vertrek donderdag met mijn id.4 naar Italië (Colfosco), en wil via o.a
Venlo de A61 volgen tot Mannheim.

Probeer dat maar eens de navigatie uittelegen!

Wat een gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
N0EL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:52:

Wat een gedoe...
Ben dan héél benieuwd maar je ervaring, wij willen van de zomer. richting Italië. Heb al wat gespeeld met ABRP inderdaad wel wat gedoe. Wel even wennen vanaf een benzine auto.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Je kan toch op de kaart van Ionity oid een lader langs de route selecteren die een beetje oké uitkomt. Als je daar dan staat te laden plan je de volgende.

Van tevoren leek het mij ook een gedoe maar afgelopen zomer viel het me alles mee (staat in dit topic), mijn schoonouders zijn daarna met mijn auto op zomervakantie geweest en afgelopen week mijn zwager op wintersport.
Enige hiccup was zijn terugreis met windkracht 6 tegen, toen heeft hij er flink lang over gedaan met volle auto en topbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJunior schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:53:
[...]

Ben dan héél benieuwd maar je ervaring, wij willen van de zomer. richting Italië. Heb al wat gespeeld met ABRP inderdaad wel wat gedoe. Wel even wennen vanaf een benzine auto.
In de zomer naar Oostenrijk geweest, maar in Duitsland en Oostenrijk is je reis vooraf plannen eigenlijk niet eens meer nodig. Er zijn daar meer dan genoeg snelladers overal onderweg, je kunt dus gewoon net als met een ICE een lader pakken als de accu bijvoorbeeld nog maar 20% vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 20:28
(jarig!)
Voor de vakantieroute plan ik meestal op de laptop de route en die stuur ik dan naar mijn telefoon. Kan dat ook niet met ABRP?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44

Tarin

Just plain weird.

N0EL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:52:

Wat een gedoe...
Een specifieke route ingeven vind ik in het navigatiesysteem van mijn gewone golf (7.5, discover media) eerlijk gezegd ook een gedoe.. via de app kan je alleen bestemmingen doorsturen dus ik breid mijn routes met google maps voor zodat ik ongeveer weet welke snelwegen ik moet volgen, in de auto heb ik geen tweede routeplanner aktief.
Ga ik in de ID.4 tzt wel doen, iets naast het ingebouwde navi op de telefoon, vanwege de 'tankpas' van de zaak ben ik waarschijnlijk een klein beetje beperkt op het gebied van welke laadstations ik mag gebruiken. Of en hoe ik dat met een POI-lijst over elkaar heen kan leggen weet ik nog niet, ik krijg pas inloggegevens met laansnelheden en prijzen als ik mijn voor stroom toegelaten kaart krijg (hopelijk een week of twee voordat de auto komt ;)).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
dat is de andere chinese ID.4. van FAW VW ID.4 Cross (geen X). ID.4 van FAW komt qua uiterlijk en interieur meer overheen met het europese variant. En ja, 1 van de optie is een panorama dak.

https://id.faw-vw.com/#/id4CardType

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Mitchell2.24v schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Dat is een filmpje van een bedrijf uit de de VAE, daar hebben ze blijkbaar weer andere modellen. Inclusief een glazen dak dat open kan 8)

[Afbeelding]

in 1 van de exterieur shots zie je dat SAIC VW ID.4 staan en wat ze verkopen is de FAW VW ID.4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25
Sinds eind november heb ik een ID4. Het rijd echt fantastisch en ben geen grote bugs ofzo tegen gekomen.
Wat ik mij wel afvraag is hoe die ID light nou werkt. Tot nu toe licht deze bij mij alleen op als ik langer dan 20 seconden mijn handen bij de travel assist niet aan het stuur heb. Bij navigatie (ook die van de auto zelf) werkt er niks. Dit zou toch wel moeten? Is dit een fout in de software van mijn ID4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
Van de zomer vanuit Zwitserland gewoon op de navigatie van de ID3 terug gereden zonder echt te plannen. Dit gaat prima, want er zijn zat snelladers langs de snelweg.

Enige nadeel was het zenuwachtige gewissel van laadplek door het navigatie systeem. Elke paar minuten veranderde die de plek waar we moesten gaan laden, want de auto zelf vond het wel spannend of we dan die plek wel zouden halen.

Dus dan zelf maar een laadplek gekozen en ons niet aflaten leiden door de navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
gomaster schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:48:
Sinds eind november heb ik een ID4. Het rijd echt fantastisch en ben geen grote bugs ofzo tegen gekomen.
Wat ik mij wel afvraag is hoe die ID light nou werkt. Tot nu toe licht deze bij mij alleen op als ik langer dan 20 seconden mijn handen bij de travel assist niet aan het stuur heb. Bij navigatie (ook die van de auto zelf) werkt er niks. Dit zou toch wel moeten? Is dit een fout in de software van mijn ID4?
Je hebt ID Light bij navigatie wel aangezet in de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25
ik222 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Je hebt ID Light bij navigatie wel aangezet in de instellingen?
Ja staat aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:45

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ID light werkt niet bij afslagen op rotondes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 11:12
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:56:
ID light werkt niet bij afslagen op rotondes
Ligt erg aan de rotonde. Werkt voor mij prima bij de meeste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:45

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ok, vermoedelijk alleen bij grote rotondes wel. bij kleinere rotondes loop je het risico dat als navigatie (ID light) bijvoorbeeld iets te vroeg is je verkeerde afslag neemt. ik kom alleen kleinere rotondes tegen en daar zie ik ID light niet functioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:47:
ok, vermoedelijk alleen bij grote rotondes wel. bij kleinere rotondes loop je het risico dat als navigatie (ID light) bijvoorbeeld iets te vroeg is je verkeerde afslag neemt. ik kom alleen kleinere rotondes tegen en daar zie ik ID light niet functioneren.
Gelukkig hebben we ons verstand nog wat er voor kan zorgen dat we de juiste afslag nemen😃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44

Tarin

Just plain weird.

Qua afslagen is het sowieso vaak noodzakelijk op de bordjes te letten, we reden dit weekeinde bij Leipzig op een plek waar de kaarten in onze Golf blijkbaar verouderd zijn, daar werden we naar de meest rechterbaan van de afrit gestuurd terwijl we later op het knooppunt toch links moesten houden - hier verschilt de layout van knooppunten hier soms nogal, of hij van 2 afritten naar 1 of 2 naar het volgende blaadje van het klaverblad gaat en 1 of 2 direct afslaan, afhankelijk van hoe de verkeersstroom/drukte normaal gesproken is. Bovenborden lezen is nog altijd praktisc (hier zeggen ze 'Wer lesen kann ist klar im Vorteil').

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
Bij de ID.3 met HUD werkt de ID light met navigatie alleen voor de links/rechts afslaan op binnenwegen, dan swiept de strip blauw naar de kant van de afslag, op de snelweg en rotondes doet het niks bij mij. Als je de laadstekker erin doet zie je rood/groen oplichten en als je de spraak assistent gebruikt licht ie wit op voor de bestuurder. Veel meer nog niet kunnen ontdekken. Ik heb er ook nog niet veel in gereden, rij meestal in de Enyaq.

Wel grappig om te zien dat de auto's in de basis dezelfde dingen en software hebben, maar dat sommige dingen in de ene auto veel handiger zijn als in de andere. Lijkt wel of ze niet met elkaar praten in de VW groep....
Zo kun je bij de Enyaq bv de stoelverwarming hoger/lager zetten door op het icoontje te klikken in het scherm, bij VW opent hij dan onnodig het clima menu. Stuurverwarming bij de Enyaq is een knop op het stuur, bij VW alleen te bereiken in het klim menu. Bij VW is de drive/rear selectie eigenlijk best handig naast het stuur, en ook heel logisch, naar voren draaien is voorruit, naar achteren draaien is achteruit, bij de Enyaq zit de knop klassiek op de midden tunnel, maar naar voren schuiven is achteruit rijden en naar achteren schuiven is voorruit rijden, ook heel klassiek, maar eigenlijk niet logisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 21:11
Jakkie takkie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:30:
Voor de vakantieroute plan ik meestal op de laptop de route en die stuur ik dan naar mijn telefoon. Kan dat ook niet met ABRP?
Een in ABRP gemaakte route kan je met Google Maps delen.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
mcmiles schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Ik heb zojuist de Connect app bijgewerkt (1.28.1) maar onder ‘vertrektijden’ kan je toch plannen?
Ik gebruik android. Maar de vertrektijden optie is geheel verdwenen bij mij. Op facebook klagen meer mensen erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
RaymondD schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik gebruik android. Maar de vertrektijden optie is geheel verdwenen bij mij. Op facebook klagen meer mensen erover.
Android 2.2.1 hier, heb vertrektijden nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0x1970
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn ID.4 (afgeleverd begin december, dus zelfde periode) had zelfde probleem. Maar ook de HUD was niets van te zien.

Na wat klagen bij dealer, bleek dat er een module niet geplaatst was in de fabriek. Dealer wist ook van niets. Is achteraf ingebouwd. HUD + ID.light werken.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Novadecasa
Afgelopen week ben ik heerlijk op wintersport geweest in Oostenrijk.

De laatste wintersport was twee jaar geleden, destijds met mijn Tesla Model 3. Iedereen verklaarde mij toen voor gek, op vakantie met een elektrische auto.
Dat maakte de uitdaging voor mij alleen maar groter en dus ging ik na flink wat voorbereidingen op pad. Inmiddels rij ik al ruim 2 jaar elektrisch.

En dit keer dus met onze tweede EV, de ID4 van mijn vrouw. Nog maar een ruime week in gebruik door ons voordat we de reis naar Oostenrijk gepland stond, dus nog weinig feeling met de auto en het verbruik.
Ook het niet gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharger netwerk maakt het voor mij wat spannender dan anders. Desondanks heb ik niet heel veel voorbereidingen getroffen omdat ik het inmiddels allemaal wel redelijk aandurf en niet zo snel meer zenuwachtig wordt. :)

De voorbereidingen
Ons gezelschap in de auto bestond uit 4 volwassen en een kind in een kinderstoel. De wintersport bagage voor 4 personen en een kind, inclusief een kinderwagen kon ik allemaal kwijt in de kofferbak.
Hier miste ik wel een beetje de kofferruimte in de Frunk, zoals ik die bij mijn Tesla ken. Daar kan toch nog simpel een trolley en flink wat losse spullen of een tas kwijt.
De kofferbak zo ingedeeld dat alles onder de hoedeplank past, dus geen klassieke volgestopte vakantie auto op de Duitse Autobahn. ;)
De kofferbak ruimte is ruim, en heeft een goede vorm waardoor het echt praktisch in te delen is.
Omdat we met 4 volwassen in de auto zitten merk ik al snel dat het meer dan voldoende is om de verwarming op maximaal 18 graden te zetten om het een comfortabele temperatuur te houden.
De auto is ruim en zit goed, al doen de armsteunen voorin goed hun werk en zijn ze erg prettig. Desondanks voelt het toch alsof we 22 jaar terug gaan, naar de Mercedes Vito. Ze zitten goed en de stoelen zijn voldoende voor een lange rit, echter stop je natuurlijk regelmatiger met een EV t.o.v. een conventionele brandstof auto.

Aan de hand van ABRP heb ik een route gepland, zodat ik een redelijke houvast heb voor de rit. Het verbruik was een inschatting aan de hand van de gegevens die ik hier kon vinden en de gegevens vanuit ABRP voor het type auto. Dit blijkt achteraf nogal erg negatief te zijn. Dat herken ik nog wel van de rit 2 jaar terug met de Tesla, toen ik ABRP er bij had als alternatief.
Totaal stonden er 6 stops gepland. Wat met een klein kind mee op reis wel prettig is, maar de ritten tussendoor meerendeel 1 uur en 15 min. duurt. Die hadden wel wat langer gemogen, maar dat is natuurlijk een resultant van de combinatie tussen de accucapaciteit en de laadcurve, waardoor er een relatief klein bereik over blijft omdat je tot circa 50-70% oplaadt bij een tussenstop.

Omdat we met een volle accu vertrokken had ik het eerste laadpunt gepland op circa 200km, aan de hand van ABRP. Voor de zekerheid heb ik ook twee alternatieven gepland die iets dichterbij huis liggen, mocht ik het niet halen.

De reis
Woensdagochtend vroeg (4:30 uur) vertrokken met een volle accu, de auto lekker voorverwarmt vanuit de app terwijl de auto aan de lader stond op de oprit. Perfect voor een ideaal vertrek, terwijl ik de laatste bagage in de kofferbak doe wordt de auto op de goeie temperatuur gebracht. Naast het comfort natuurlijk ook om te voorkomen dat energie die dit kost ten koste gaat van het rijbereik.

Richting de eerste stop is het vooral de eerste km's het gene waar ik mij op focuste, omdat het een van de belangrijkste factoren is voor het bereik bekijk ik dat regelmatig. Normaal kan ik dat met een oog opslag zien, in de ID4 is dat wat verder verstopt in het systeem. Dat had wel wat gemakkelijker gemogen.
Met een burgerlijke snelheid van circa 100km/h richting de grens, nadat ik steeds meer vertrouwen had in het bereik en het verbruik wat ik naar mijn idee moest rijden durfde ik het eerste deel van Duitsland met circa 110km/h door te rijden. Dit is op de Duitse Autobahn toch wel echt een minimum snelheid...
Uiteindelijk komt dan het eerste eindpunt in zicht en check ik nog eens het percentage, met ABRP rekende ik op 8% aankomst. Wat extra marge vind ik wel prettig, mocht de laadtag niet werken kan ik nog uitwijken naar een ander laadpunt.
Met 16% kom ik uiteindelijk aan in Kreuz Hilden bij het eerste laadpunt (Fastned), en de laadtag werkt in het buitenland!
Tijd voor een lekker bakje koffie en een croissantje. En het invoeren van de volgende stop uit mijn lijstje van ABRP.

De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas. Gelukkig is daar Apple CarPlay. De ene rit gebruik ik Apple CarPlay, de andere rit gebruik ik VW Navi, maar Apple CarPlay werkt uiteindelijk gewoon het beste.
Opmerkelijk blijft, net als bij Tesla, dat de voorgesteld bestemming weergegeven wordt met een afstand die hemelsbreed wordt gemeten. Waarna de werkelijke afstand voor de route wordt weergeven zodra je op Start drukt. Dit kan dus wat verwarrend werken als je de bestemming zoekt en denkt, he dat is dezelfde plaats maar dat moet wel 30km verderop liggen ;) dat is dan nog de hemelsbrede afstand :P

Doordat ik met 16% aankom haal ik niet de laadsnelheid die ik wilde halen, dus iets steviger rijden kan prima op de route die ik had gepland. Het vervolg van de route rij ik met 120/130 en later op de route durf ik zeker gemiddeld 130km/h te rijden. In Duitsland zijn er natuurlijk flink wat wegwerkzaamheden die er voor zorgen dat je meestal 60/80 km/h kan rijden, dat scheelt voor het verbruik aanzienlijk. Om er voor te zorgen dat ik bij het laadpunt toch met een percentage van onder de 15% aankom rij ik de laatste stukken circa 140/150 km/h.
De bergen komen in het zicht in Duitsland en dat zorgt voor lekker veel gratis range bij de afdalingen. Ik rij de auto altijd in de B stand, dus hier pak ik mooi wat gratis km's ;)

Richting een van de laatste stoppunten in het bergachtige gebied haal ik nog een topsnelheid van 164 km/h.

Uiteindelijk kom ik na een rit van 14 uur inclusief laden aan in Oostenrijk. In de parkeergarage van het hotel kan de ID4 meteen aan de lader, en dat is mooi want ik kom aan met 8%.

De terugrit rij ik constant wat harder, 130-140 is de constante snelheid als er geen maximum snelheid geldt. Met pieken tot 150/160. Maar de terugreis zijn er natuurlijk ook veel wegwerkzaamheden. De terugreis doe ik wel veel sneller, vooral doordat ik meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik. En ik weet op welke actieradius ik kan rekenen. Totaal rij ik er 12 uur en circa 15 min over.

In Duitsland zijn er veel tankstations van een laadvoorziening. Helaas is het wat knullig dat ze daarvoor bijna exact hetzelfde logo van een Tankstation op de borden gebruiken, met daarbij een klein stekkertje. Dit zorgt ervoor dat ik het de eerste tankstations niet eens gezien had.

In het kort mijn overige ervaringen over de auto en de functies:
- De laadklep sluit niet automatisch, dat vind ik erg jammer. Inmiddels heb ik mij al ruim 10 x vergist na het ontkoppelen van de kabel bij een snellader. Dit vind ik toch een enorm gemak waar ik snel aan gewend ben blijkbaar bij m'n Tesla.
- De navigatie optie van de ID4 zijn volslagen nutteloos, als de nog af te leggen afstand prima bereikbaar is ten opzichte van de range die wordt weergegeven op het scherm achter het stuur komt er nog een voorstel om ergens 45min te laden. Daar moet je dus echt niet in mee gaan, want dit klopt van geen kant. (achter blijkt dat er naast de laadpunten ook waarschijnlijk koffiemomenten ingepland worden. Die kan je uitzetten vermoed ik bij 'Assist')
-De actieradius die op het scherm achter het stuur wordt weergegeven is zeer accuraat. Daar heb ik zelfs op gereden ipv op het percentage bij het laden, omdat die km weergave echt betrouwbaar is gebleken.
- De 'versnelling' van de auto is niet lekker zichtbaar, zeker wanneer je het stuur draait of aan het keren bent. Dan zorgt het stuur voor een blokkering, dit weergeven op het grote scherm zou een betere plek zijn.
- Het % mist op de schermen, omdat dit echt belangrijk is voor de juiste snelheid van het laden
- De volumebalk maakt de navigatiescherm tijdelijk donker, dit is vooral erg ongelukkig bij afslagen, dat is het moment dat ik de volume juist zachter zet maar dan kan ik het scherm niet goed meer zien. Dat is jammer.
- De actieradius is groter dan verwacht en voor m'n gevoel goed vergelijkbaar met de Tesla Model 3 ST+, en dat dus met een volle bepakking en 4 volwassenen
- Tijdens de rit al snel een storing van het kinderslot opgetreden, waardoor ik steeds de deuren voor de passagiers op de achterbank moest openen. Dat was wel erg knullig, gelukkig was het halverwege de terugrit ineens spontaan opgelost.
- De ramen achter apart kunnen bedienen is erg onhandig, zeker omdat je dit bedient tijdens het rijden. Dan is 2 knoppen gewoon niet handig, dit hadden gewoon 4 apart knoppen moeten blijven.
- De sleutel had wel herkenningsknopjes mogen hebben, zodat je kan voelen waar de knopjes zitten. Nu moet je toch regelmatig kijken welk knopje het is, zonder ze in je jaszak de goede knop te kunnen vinden. Maar mogelijk is dat ook gewenning, ik gebruik immers al 2 jaar geen sleutel meer.
- Laneassist grijpt op de snelweg erg stevig in. Dat geeft een relatief onveilig gevoel want het gaat erg abrupt waardoor je in de auto als het ware heen een weer wordt geslingerd. Vervelende bijkomstigheid is dat deze functie telkens na het stoppen weer opnieuw uitgezet moet worden omdat deze standaard aan staat. Het zou prettig zijn om dit te personaliseren.
- ACC, dit werkt gewoon heel goed bij VW zoals dat al eigenlijk al jaren goed is. Dit gaat vloeiend, ook bij het wisselen van rijstrook voordat je een voorganger nadert. De snelheid wordt vlot opgepakt en is vloeiend. Het lijkt verder ontwikkelt dan bij Tesla. Daar gaat het niet zo vloeiend.
- De ‘hold’ functie, (niet wegrollen op hellend vlak) greep erg abrupt in bij een verkeerslicht op een helling. Het voelt alsof iemand stapvoets achterop rijdt.
- Snellladers vinden is erg moeizaam en ingewikkeld, het gebruik van de naam Fastned scheelt enorm veel, maar niet-Fastned laders blijft wat omslachtig en ingewikkeld.
- De kaart noord gericht maken en inzoomen en terug naar de actieve live positie werkt gewoon niet lekker. Dat is erg jammer.
- De blauwe lichtgimmick onder de voorruit is een positieve toevoeging aan de auto. Het attendeerd je op een rustige manier dat er iets moet gebeuren zonder dat je de spraak van de Navi aan moet zetten. Een goeie toevoeging.
- Apple CarPlay blijft wat vervelend werken op het moment dat er Whatsapp berichten binnen komen komt dit scherm tevoorschijn , terwijl de VW Navi gebruikt wordt.
De weergave van het percentage ervaar ik toch als een gemis. Al doet de accurate weergave in km bereik het wel echt goed.
- Bij 20% komt er een melding met meerder accu’s in beeld. Terwijl er de hele tijd een batterij gebruikt wordt voor de weergave. Dat doet denken alsof er iets anders aan de hand is. Dat is een beetje amateuristisch en verwarrend.
- Vanaf 10% komt het percentage EN de km’s in beeld. Dat is wel een groot pluspunt, zodat je beiden in beeld hebt op het moment dat het echt belangrijk is.
- De navigatiebalk kent een ritweergave in de rechter kantlam. Of je de reistijd of de restende tijd wilt zien moet je zelf selecteren door erop te klikken. Dit is erg klein en tijdens het rijden is dit niet prettig. De layout herken ik van de TomTom 450 van m’n motor, daar wisselen deze twee tijd varianten elkaar steeds af, dat is prettiger en praktischer. Het voorkomt dat je de hele tijd moet rekenen wat de repeteren reistijd is bijvoorbeeld.
- De auto is stil, ik ervaar weinig windgeruis. Zelfs bij hogere snelheden. Geen bijzonderheid voor VW, maar wel een punt wat bij meerdere EV’s terug komt. Dat herken ik bij de ID4 niet.
Wel komt daar het kenmerkende ‘zweefgeluid’ zoals bij de ID3 voor terug op lagere snelheid.
- Stuurverwarming is een geweldig comfortable optie en wat een enorm warmte komt daar vanaf voorin. Daar heb je veel aan. Ondanks dat heb ik het veel uitgezet, en het is jammer dat dat ook steeds opnieuw moet omdat het standaard aanstaat. Het zou mooi zijn als je dit ook kan personaliseren.
- Het percentage instellen om te laden, dit gaat maar per 10%. Dit is erg onhandig. Om een goed beeld te krijgen van de resterende laadtijd kan je dit soms even praktisch willen instellen op het gewenste percentage van bijvoorbeeld 75% of 76%, maar dan is het dus 70 of 80%. Dat is niet handig en het zou wenselijk zijn bij een volgende update.

Het algemene verbruik van de hele terugrit, dus met de binnen weggetjes bij vertrek en aankomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzrTIHUpDGQWi9HBIukEwbllVmw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lZOY5smOMKkjQwLU28a9kAJm.gif?f=fotoalbum_large

Specs voor ABRP:
Referentieverbruik Wh/km @ 110 km/h op 195/200

Hopelijk hebben jullie wat aan deze ervaring :)

Kosten
Laadkosten rond de 90 euro enkele reis (geen gebruik gemaakt van Ionity netwerk of Tesla Superchargers)

[ Voor 206% gewijzigd door Novadecasa op 17-02-2022 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Novadecasa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:38:

De laatste wintersport was twee jaar geleden, destijds met mijn Tesla Model 3. Iedereen verklaarde mij toen voor gek, op vakantie met een elektrische auto.
Dat maakte de uitdaging voor mij alleen maar groter, en dus ging ik na flink wat voorbereidingen op pad. Inmiddels rij ik al ruim 2 jaar elektrisch.

En dit keer dus met onze tweede EV, de ID4. Nog maar een ruime week in gebruik door ons voordat we de reis naar Oostenrijk gepland stond, dus nog weinig feeling met de auto en het verbruik.

De voorbereidingen
Ons gezelschap in de auto bestond uit 4 volwassen en een kind in een kinderstoel. De wintersport bagage voor 4 personen en een kind, inclusief een kinderwagen kon ik allemaal kwijt in de kofferbak.
Hier miste ik wel een beetje de kofferruimte in de Frunk, zoals ik die bij mijn Tesla ken. Daar kan toch nog simpel een trolley en flink wat losse spullen of een tas kwijt.
De kofferbak zo ingedeeld dat alles onder de hoedeplank past, dus geen klassieke volgestopte vakantie auto op de Duitse Autobahn. ;)
De kofferbak ruimte is ruim, en heeft een goede vorm waardoor het echt praktisch in te delen is.
Omdat we met 4 volwassen in de auto zitten merk ik al snel dat het meer dan voldoende is om de verwarming op maximaal 18 graden te zetten om het een comfortabele temperatuur te houden.
De auto is ruim en zit goed, al doen de armsteunen voorin goed hun werk en zijn ze erg prettig. Desondanks voelt het toch alsof we 22 jaar terug gaan, naar de Mercedes Vito. Ze zitten goed en de stoelen zijn voldoende voor een lange rit, echter stop je natuurlijk regelmatiger met een EV t.o.v. een conventionele brandstof auto.

Aan de hand van ABRP heb ik een route gepland, zodat ik een redelijke houvast heb voor de rit. Het verbruik was een inschatting aan de hand van de gegevens die ik hier kon vinden en de gegevens vanuit ABRP voor het type auto. Dit blijkt achteraf nogal erg negatief te zijn. Dat herken ik nog wel van de rit 2 jaar terug met de Tesla, toen ik ABRP er bij had als alternatief.
Totaal stonden er 6 stops gepland. Wat met een klein kind mee op reis wel prettig is, maar de ritten tussendoor meerendeel 1 uur en 15 min. duurt. Die hadden wel wat langer gemogen, maar dat is natuurlijk een resultant van de combinatie tussen de accucapaciteit en de laadcurve, waardoor er een relatief klein bereik over blijft omdat je tot circa 50-70% oplaadt bij een tussenstop.

Omdat we met een volle accu vertrokken had ik het eerste laadpunt gepland op circa 200km, aan de hand van ABRP. Voor de zekerheid heb ik ook twee alternatieven gepland die iets dichterbij huis liggen, mocht ik het niet halen.

De reis
Woensdagochtend vroeg (4:30 uur) vertrokken met een volle accu, de auto lekker voorverwarmt vanuit de app terwijl de auto aan de lader stond op de oprit. Perfect voor een ideaal vertrek, terwijl ik de laatste bagage in de kofferbak doe wordt de auto op de goeie temperatuur gebracht. Naast het comfort natuurlijk ook om te voorkomen dat energie die dit kost ten koste gaat van het rijbereik.

Richting de eerste stop is het vooral de eerste km's het gene waar ik mij op focuste, omdat het een van de belangrijkste factoren is voor het bereik bekijk ik dat regelmatig. Normaal kan ik dat met een oog opslag zien, in de ID4 is dat wat verder verstopt in het systeem. Dat had wel wat gemakkelijker gemogen.
Met een burgerlijke snelheid van circa 100km/h richting de grens, nadat ik steeds meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik wat ik naar mijn idee moest rijden durfde ik het eerste deel van Duitsland met circa 110km/h door te rijden. Dit is op de Duitse Autobahn toch wel echt een minimum snelheid...
Uiteindelijk komt dan het eerste eindpunt in zicht en check ik nog eens het percentage, met ABRP rekende ik op 8% aankomst. Wat extra marge vind ik wel prettig, mocht de laadtag niet werken kan ik nog uitwijken naar een ander laadpunt.
Met 16% kom ik uiteindelijk aan in Kreuz Hilden bij het eerste laadpunt (Fastned), en de laadtag werkt en het buitenland!
Tijd voor een lekker bakje koffie en een croissantje. En het invoeren van de volgende stop uit mijn lijstje van ABRP.

De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas.

Doordat ik met 16% aankom haal ik niet de laadsnelheid die ik wilde halen, dus iets steviger rijden kan prima op de route die ik had gepland. Het vervolg van de route rij ik met 120/130 en later op de route durf ik zeker gemiddeld 130km/h te rijden. In Duitsland zijn er natuurlijk flink wat wegwerkzaamheden die er voor zorgen dat je meestal 60/80 km/h kan rijden, dat scheelt voor het verbruik aanzienlijk. Om er voor te zorgen dat ik bij het laadpunt toch met een percentage van onder de 15% aankom rij ik de laatste stukken circa 140/150 km/h.
De bergen komen in het zicht in Duitsland en dat zorgt voor lekker veel gratis range bij de afdalingen. Ik rij de auto altijd in de B stand, dus hier pak ik mooi wat gratis km's ;)

Richting een van de laatste stoppunten in het bergachtige gebied haal ik nog een topsnelheid van 164 km/h.

Uiteindelijk kom ik na een rit van 14 uur inclusief laden aan in Oostenrijk. In de parkeergarage van het hotel kan de ID4 meteen aan de lader, en dat is mooi want ik kom aan met 8%.

De terugrit rij ik constant wat harder, 130-140 is de constante snelheid als er geen maximum snelheid geldt. Met pieken tot 150/160. Maar de terugreis zijn er natuurlijk ook veel wegwerkzaamheden. De terugreis doe ik wel veel sneller, vooral doordat ik meer vertrouwen had ik het bereik en het verbruik. En ik weet op welke actieradius ik kan rekenen. Totaal rij ik er 12 uur en circa 15 min over.

In Duitsland zijn er veel tankstations van een laadvoorziening. Helaas is het wat knullig dat ze daarvoor bijna exact hetzelfde logo van een Tankstation op de borden gebruiken, met daarbij een klein stekkertje. Dit zorgt ervoor dat ik het de eerste tankstations niet eens gezien had.

In het kort mijn overige ervaringen over de auto en de functies:
- De laadklep sluit niet automatisch, dat vind ik erg jammer. Inmiddels heb ik mij al ruim 10 x vergist na het ontkoppelen van de kabel bij een snellader. Dit vind ik toch een enorm gemak waar ik snel aan gewend ben blijkbaar bij m'n Tesla.
- De navigatie optie van de ID4 zijn volslagen nutteloos, als de nog af te leggen afstand prima bereikbaar is ten opzichte van de range die wordt weergegeven op het scherm achter het stuur komt er nog een voorstel om ergens 45min te laden. Daar moet je dus echt niet in mee gaan, want dit klopt van geen kant. (achter blijkt dat er naast de laadpunten ook waarschijnlijk koffiemomenten ingepland worden. Die kan je uitzetten vermoed ik bij 'Assist')
-De actieradius die op het scherm achter het stuur wordt weergegeven is zeer accuraat. Daar heb ik zelfs op gereden ipv op het percentage bij het laden, omdat die km weergave echt betrouwbaar is gebleken.
- De 'versnelling' van de auto is niet lekker zichtbaar, zeker wanneer je het stuur draait of aan het keren bent. Dan zorgt het stuur voor een blokkering, dit weergeven op het grote scherm zou een betere plek zijn.
- Het % mist op de schermen, omdat dit echt belangrijk is voor de juiste snelheid van het laden
- De volumebalk maakt de navigatiescherm tijdelijk donker, dit is vooral erg ongelukkig bij afslagen, dat is het moment dat ik de volume juist zachter zet maar dan kan ik het scherm niet goed meer zien. Dat is jammer.
- De actieradius is groter dan verwacht en voor m'n gevoel goed vergelijkbaar met de Tesla Model 3 ST+, en dat dus met een volle bepakking en 4 volwassenen
- Tijdens de rit al snel een storing van het kinderslot opgetreden, waardoor ik steeds de deuren voor de passagiers op de achterbank moest openen. Dat was wel erg knullig, gelukkig was het halverwege de terugrit ineens spontaan opgelost.
- De ramen achter apart kunnen bedienen is erg onhandig, zeker omdat je dit bedient tijdens het rijden. Dan is 2 knoppen gewoon niet handig, dit hadden gewoon 4 apart knoppen moeten blijven.
- De sleutel had wel herkenningsknopjes mogen hebben, zodat je kan voelen waar de knopjes zitten. Nu moet je toch regelmatig kijken welk knopje het is, zonder ze in je jaszak de goede knop te kunnen vinden. Maar mogelijk is dat ook gewenning, ik gebruik immers al 2 jaar geen sleutel meer.
- Laneassist grijpt op de snelweg erg stevig in. Dat geeft een relatief onveilig gevoel want het gaat erg abrupt waardoor je in de auto als het ware heen een weer wordt geslingerd. Vervelende bijkomstigheid is dat deze functie telkens na het stoppen weer opnieuw uitgezet moet worden omdat deze standaard aan staat. Het zou prettig zijn om dit te personaliseren.
- ACC, dit werkt gewoon heel goed bij VW zoals dat al eigenlijk al jaren goed is. Dit gaat vloeiend, ook bij het wisselen van rijstrook voordat je een voorganger nadert. De snelheid wordt vlot opgepakt en is vloeiend. Het lijkt verder ontwikkelt dan bij Tesla. Daar gaat het niet zo vloeiend.
- De ‘hold’ functie, (niet wegrollen op hellend vlak) greep erg abrupt in bij een verkeerslicht op een helling. Het voelt alsof iemand stapvoets achterop rijdt.
- Snellladers vinden is erg moeizaam en ingewikkeld, het gebruik van de naam Fastned scheelt enorm veel, maar niet-Fastned laders blijft wat omslachtig en ingewikkeld.
- De kaart noord gericht maken en inzoomen en terug naar de actieve live positie werkt gewoon niet lekker. Dat is erg jammer.
- De blauwe lichtgimmick onder de voorruit is een positieve toevoeging aan de auto. Het attendeerd je op een rustige manier dat er iets moet gebeuren zonder dat je de spraak van de Navi aan moet zetten. Een goeie toevoeging.
- Apple CarPlay blijft wat vervelend werken op het moment dat er Whatsapp berichten binnen komen komt dit scherm tevoorschijn , terwijl de VW Navi gebruikt wordt.
De weergave van het percentage ervaar ik toch als een gemis. Al doet de accurate weergave in km bereik het wel echt goed.
- Bij 20% komt er een melding met meerder accu’s in beeld. Terwijl er de hele tijd een batterij gebruikt wordt voor de weergave. Dat doet denken alsof er iets anders aan de hand is. Dat is een beetje amateuristisch en verwarrend.
- Vanaf 10% komt het percentage EN de km’s in beeld. Dat is wel een groot pluspunt, zodat je beiden in beeld hebt op het moment dat het echt belangrijk is.
- De navigatiebalk kent een ritweergave in de rechter kantlam. Of je de reistijd of de restende tijd wilt zien moet je zelf selecteren door erop te klikken. Dit is erg klein en tijdens het rijden is dit niet prettig. De layout herken ik van de TomTom 450 van m’n motor, daar wisselen deze twee tijd varianten elkaar steeds af, dat is prettiger en praktischer. Het voorkomt dat je de hele tijd moet rekenen wat de repeteren reistijd is bijvoorbeeld.
- De auto is stil, ik ervaar weinig wingeruis. Zelfs bij hogere snelheden. Geen bijzonderheid voor VW, maar wel een punt wat bij meerdere EV’s terug komt. Dat herken ik bij de ID4 niet.
Wel komt daar het kenmerkende ‘zweefgeluid’ zoals bij de ID3 voor terug op lagere snelheid.
- Stuurverwarming is een geweldig comfortable optie en wat een enorm warmte komt daar vanaf voorin. Daar heb je veel aan. Ondanks dat heb ik het veel uitgezet, en het is jammer dat dat ook steeds opnieuw moet omdat het standaard aanstaat. Het zou mooi zijn als je dit ook kan personaliseren.
- Het percentage instellen om te laden, dit gaat maar per 10%. Dit is erg onhandig. Om een goed beeld te krijgen van de resterende laadtijd kan je dit soms even praktisch instellen op het gewenste percentage van bijvoorbeeld 75%, maar dan is het dus 70 of 80%. Dat is niet handig en zou wenselijk zijn bij een volgende update.

Het algemene verbruik van de hele terugrit, dus met de binnen weggetjes bij vertrek en aankomst:
[Afbeelding]
Leuk om te lezen en ik herken een hoop punten! Navigatie van VW gebruik ik sowieso niet want dat werkt gewoon niet prettig, ik gebruik altijd CarPlay maar daar kan je geen laadstations zoeken op de route.. wel tankstations (hallo Apple....).

Over de twee knoppen voor de achterruiten hoor ik veel klachten, ik vind het echter super. Gebeurde mij veeeel te vaak dat ik de achterste ruiten open deed bij het inrijden van een parkeergarage in mijn vorige auto's. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Heel erg leuk om dit verslag te lezen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Ik zat net even te grutten in de DB van de RDW, en maandag is de eerste rode ID.4 van dit jaar op kenteken gezet. Ben nu benieuwd of dat de mijne is. Over twee weken zal ik het weten!

@Metalingus Heb jij de jouwe gister nog in ontvangst mogen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
Leuke review! Vraagje, heb je er winterbanden onder? (waarschijnlijk wel) en welk merk en maat zijn deze? Ik vind dit bijzonder nette getallen waarbij ik niet in de buurt kom als ik 120-130 rij. Dan ga ik eerder naar 30kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
Mitchell2.24v schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind die armsteun er een stuk beter uitzien dan die sprietjes die we er nu in hebben. Dit zou ik graag achteraf aangepast willen hebben naar deze. Die lijkt wel op die van de Enyaq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
theHoff schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Leuke review! Vraagje, heb je er winterbanden onder? (waarschijnlijk wel) en welk merk en maat zijn deze? Ik vind dit bijzonder nette getallen waarbij ik niet in de buurt kom als ik 120-130 rij. Dan ga ik eerder naar 30kw
Ja winterbanden zitten er vers onder, de maat doe ik even uit het hoofd maar is volgens mij 235/60R18. Sneeuwkettingen er speciaal voor aangeschaft, vandaar dat de maat nog in het hoofd zit ;)
Let wel, het is een verbruik overall en alles in de B stand. Ik rij al jaren elektrisch dus weet ook wanneer er met regenereren wat te halen valt. Ondanks dat viel het mij ook absoluut mee, het rijbereik van de ID4 valt mij echt enorm mee. Zeker gezien de weersomstandigheden, dus ben benieuwd wat de zomer ons brengt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-07 11:04

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Mooi verslag zo! Zo zie je maar dat er eigenlijk niet zo heel veel beperkingen zijn.
De stops die je maakt zou ik zelf sowieso maken om even de benen te strekken, iets te drinken etc.

Hopelijk komt mijn ID4 op tijd om in mei naar Euro disney te gaan om het zelf te ondervinden O+
Levertijd blijft echter opschuiven en staat nu op 31 maart(30-12 -> 15-02 -> 04-04 -> 31-04), maar volgens mij hebben ze echt totaal geen idee bij de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Mitchell2.24v schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:40:
Ik zat net even te grutten in de DB van de RDW, en maandag is de eerste rode ID.4 van dit jaar op kenteken gezet. Ben nu benieuwd of dat de mijne is. Over twee weken zal ik het weten!

@Metalingus Heb jij de jouwe gister nog in ontvangst mogen nemen?
Ik zag vandaag een rode ID3.
Dat is echt een hele mooie kleur rood :)
Is het micalak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
LastSamurai schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Ik vind die armsteun er een stuk beter uitzien dan die sprietjes die we er nu in hebben. Dit zou ik graag achteraf aangepast willen hebben naar deze. Die lijkt wel op die van de Enyaq
Bij degene die die sprietjes bedacht heeft zouden ze zo'n ding vanachter in mogen brengen. Wat een faal is dat. Zal wel goedkoper zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
FlowDesign schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Ik zag vandaag een rode ID3.
Dat is echt een hele mooie kleur rood :)
Is het micalak?
Ik heb 'm zelf dus ook nog niet in het echt gezien. Wel een keer een ID.3 op afstand. Volgens mij is het geen mica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-07 17:42
Ik heb een vraag over het openen van de deuren van de id4.

Als ik de auto stil zet en als bestuurder wil uitstappen heb ik regelmatig dat de deur niet opengaat. Dan moet ik soms meerdere keren pogen de deur te openen. Hebben meer mensen hier problemen mee of herkennen dit? Wat is hier tegen te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-03 19:36
Oosterloo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:23:
Ik heb een vraag over het openen van de deuren van de id4.

Als ik de auto stil zet en als bestuurder wil uitstappen heb ik regelmatig dat de deur niet opengaat. Dan moet ik soms meerdere keren pogen de deur te openen. Hebben meer mensen hier problemen mee of herkennen dit? Wat is hier tegen te doen?
Ik heb exact hetzelfde probleem en ik moet er volgens de dealer (van den Udenhout) maar aan wennen.
Volgens de dealer ligt het aan de berijder die de hendel niet goed bedient 8)7

Volgens mij is het gewoon een probleem dat het slot niet op tijd los komt.
Na twee tot soms wel drie keer trekken gaat dan de deur pas open.

Ik heb de dealer diverse filmpjes hierover laten zien maar die worden afgedaan als gebruikersfout.
Want zelf merken ze geen probleem.

Mooi om te lezen dat er toch meer mensen last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Laneassist heeft mij mijn richtingaanwijzer weer laten vinden. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witzwart
  • Laatst online: 01-12-2024
Bij mij inderdaad ook exact hetzelfde deurprobleem. ID4 dec. 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 07:36

De VW navigatie vindt de Fastned laadpunten goed, andere laadpunten zijn wat moeilijker vindbaar helaas.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze ervaring :)
Leuk om dit verhaal te lezen! Wat betreft het vinden van laadpunten: ik ben momenteel in Spanje, waar we met de ID.4 naar toe gereden zijn. Hier heb je niets aan de we charge app en - dat geldt tenminste voor mij - niets aan een laadpas. Ik gebruik twee iphone apps om laadpunten te vinden: Electromaps en Charge Assist. Met deze apps kun je ook betalen, wat wel handig als je laadpas niet werkt. Voor de planning van de lange rit hierheen heb ik de app Pump gebruikt.
Pagina: 1 ... 179 ... 375 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.