De omstandigheden maken ook veel verschil, in de drukke spits waar je steeds achter een andere auto zit verbruik je veel minder dan wanneer de snelweg zo'n beetje leeg is. En dan heb je ook nog bijvoorbeeld de windrichting en windkracht die flink verschil maken.
Ajjjj, ik denk dat het daar misschien wel eens aan zou kunnen liggen. Ik rijd op 21" winterbanden. Eerst kreeg ik te horen dat ze niet bestonden, maar later bleken ze er toch te zijn. Zou dat zo veel verschil kunnen betekenen? Ik rijd altijd 'rustig'. Dus zeker niet op het laatste moment remmen en vol gas optrekken. Vaak rem ik al eerder dan TA.Ro ofzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Dit is inderdaad best bizar en het verbaast me dat de verschillen zo groot zijn.
Ik rij regelmatig lange stukken 130km/h+ en kom niet eens in de buurt van die 31.7. Ter referentie mijn laatste retourrit was 280km en ik kwam met een gemiddelde snelheid van 108km/h op 22.6 uit.
Als ik vmax rijd en niet steeds pas op het laatste moment op de rem trap dan kom ik met gemak onder de 20 op langere ritten bij deze weersomstandigheden. Ik heb overigens geen travel assist maar rijd wel altijd op acc.
Lijkt toch echt iets niet helemaal ok dan. Heb je een warmtepomp? En op wat voor banden rijd je?
Kan ik beamen (ID3 First 58kWh). N.a.v. de discussie hier laatst over de nietszeggendheid van het delen van verbruikscijfers toch eens geprobeerd wat zuiniger te rijden. Laatst door de polder naar het noorden met 8 graden 100 km/h een mooi laag verbruik van zo'n 18/19, maar op de terugweg naar het zuiden in zelfde omstandigheden rond de 21. M'n conclusie is dat temperatuur en snelheid (je rechtervoet) heel veel uitmaken en dat zie je direct (temperatuur) of heb je zelf in de hand (voet), maar zelfs dan kan ongemerkt de wind het nog kan verpesten. In mijn geval dacht ik namelijk obv verbruik op heenweg de terugweg net te halen. Dat haalde ik nét niet zonder even te stoppen bij Fastned.ik222 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:57:
. En dan heb je ook nog bijvoorbeeld de windrichting en windkracht die flink verschil maken.
Hier ook 30+ Kwh/100 km met 130 kmh op de teller.
275-300 km op een volle lading is met lage temperaturen echt de max.
Id.4 1st max met 19” winterbanden
275-300 km op een volle lading is met lage temperaturen echt de max.
Id.4 1st max met 19” winterbanden
.
Ik rij in dezelfde auto en heb dezelfde ervaring. Rij zelf bij uitzondering wel eens 120 maar meestal op de snelweg 100-110. En dat scheelt stevig en in tijd maakt het zeer weinig uit. Zelf ben ik tevreden over het verbruik van de ID.3P en zodra de temperaturen straks weer omhoog gaan vind ik de auto zelfs zuinig rijden. Eerlijk gezegd hoop ik dat VW met een stationcar gaat komen, SUV hebben nu eenmaal een ongunstige cw-waarde. Tevreden ID.3 rijder hier.juanpabloo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:15:
[...]
Kan ik beamen (ID3 First 58kWh). N.a.v. de discussie hier laatst over de nietszeggendheid van het delen van verbruikscijfers toch eens geprobeerd wat zuiniger te rijden. Laatst door de polder naar het noorden met 8 graden 100 km/h een mooi laag verbruik van zo'n 18/19, maar op de terugweg naar het zuiden in zelfde omstandigheden rond de 21. M'n conclusie is dat temperatuur en snelheid (je rechtervoet) heel veel uitmaken en dat zie je direct (temperatuur) of heb je zelf in de hand (voet), maar zelfs dan kan ongemerkt de wind het nog kan verpesten. In mijn geval dacht ik namelijk obv verbruik op heenweg de terugweg net te halen. Dat haalde ik nét niet zonder even te stoppen bij Fastned.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Als je TA actief hebt en je remt, dan regenereer je volgens mij niet. Hopelijk wordt dat opgelost in een toekomstige software versie. Tik je eerst het rempedaal kort aan om alleen TA uit te schakelen en daarna opnieuw, dan werkt het wel. IMO irritant als je TA actief hebt en je rijdt bv. op een rood stoplicht af.dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Ajjjj, ik denk dat het daar misschien wel eens aan zou kunnen liggen. Ik rijd op 21" winterbanden. Eerst kreeg ik te horen dat ze niet bestonden, maar later bleken ze er toch te zijn. Zou dat zo veel verschil kunnen betekenen? Ik rijd altijd 'rustig'. Dus zeker niet op het laatste moment remmen en vol gas optrekken. Vaak rem ik al eerder dan TA.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
je kunt ook TA uitschakelen met de knop1/0 op het stuur als je een stoplicht nadert
Die gaat er komen: VW Space Vizzion (met een dubbele 'Z' want super hip)mcmiles schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:42:
[...]
[..]Eerlijk gezegd hoop ik dat VW met een stationcar gaat komen, SUV hebben nu eenmaal een ongunstige cw-waarde. Tevreden ID.3 rijder hier.
Zie: https://www.pondealer.nl/...modellen/id-space-vizzion
Tegen de tijd dat die uit is wil ik zeker mijn ID.3 ervoor inruilen.
Ben absoluut een tevreden ID.3 rijder en zou niet snel meer teruggaan naar fossiele aandrijving.
*sowieso
nou jongens, corrie op land, waar zijn jullie verbruikscijfers met windkracht 8? 
en 30+ kwh/100km met 130 km onder 6 graden is hartstikke normaal. met 160 kom je tegen 38-40 kwh
Gelukkig valt het reuze mee in de zomer (15+ gr), maar in koudere temps is het gewoon niet leuk soms.
en 30+ kwh/100km met 130 km onder 6 graden is hartstikke normaal. met 160 kom je tegen 38-40 kwh
Gelukkig valt het reuze mee in de zomer (15+ gr), maar in koudere temps is het gewoon niet leuk soms.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
3.1P
Sinds gisteren zag ik bij de op de grond geprojecteerde"hologram" aan beide zijden diverse "verstoringen" in en rondom het geprojecteerde beeld/licht op de grond. Ik dacht eerst dat de lens vies was, maar beide kanten zijn schoon. Zijn er meer die hier last van hebben?
Sinds gisteren zag ik bij de op de grond geprojecteerde"hologram" aan beide zijden diverse "verstoringen" in en rondom het geprojecteerde beeld/licht op de grond. Ik dacht eerst dat de lens vies was, maar beide kanten zijn schoon. Zijn er meer die hier last van hebben?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Is het Renault-logo nu ineens wel een VW-logo geworden?vanderv schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:09:
3.1P
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
maak je niet druk.Boy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Jij gaf eerder aan dat Reims ook een optie is, maar ABRP geeft dus Froyennes aan als route.
Even gekeken via Google Maps, maar dat is 50 min extra rijtijd voor me blijkbaar.
Zou je in zo'n geval ABRP dan toch nog volgen omdat er wss niet genoeg snelladers op de route via Reims zou zijn?
edit: hmm, Google Maps zegt 4 uur en 58 minuten reistijd, volgens ABRP is het 4 uur en 12 minuten rijden (exclusief laden)
edit2: @FlowDesign geeft hier beneden aan dat ABRP wat rooskleurig is qua rijtijd blijkbaar.
Ik ga vanuit dat ABRP beter kan volgen en dat de snellere route van Google Maps gewone te trage laders op de weg heeft.
Het lijkt wel een ramp te zijn, die zwakke laders in Frankrijk. Bizar voor zo'n autoland.
richting parijs zo uit mijn hoofd de snelladers:
Als je via antwerpen gaat:
-NL/BE Grens - Hazeldonk (beide richtingen) - Fastned / Shell Recharge
-BE Net voor brussel - Peutie (beide richtingen) - Fastned
- BE Brussel - Ionity <naam vergeten> (beide richtingen)
- BE Kortrijk - Allego
- BR/FR grens - Ionity Froyones (beide richtingen)
- FR Total Aire de Ressons Est (Richting BE, tussen parijs en lille, ongeveer midden) beetje dubbel tol betalen, maar oke. 3 laders. laadfile zeer waarschijnlijk. Teslas komen somehow ook hier omdat lille te ver is en ze bij parijs gewoon niet hebben zitten laden, zelfde voor froyeness >.>. maar geen ramp om hier een uurtje extra te zijn met kleintjes.. mcdonalds
- FR Net voor parijs - Total laders niet op de apps (wellicht nog niet actief)
- FR Parijs Noord - 2 Total laders met enkele 175kw laders. Ri. centrum is gesloten om 20 uur
Welke heb ik nodig vanuit amsterdam en 6-8 graden?
- Hazeldonk - 15% erbij geladen [vertrokken met 90 van huis]
- Froyeness - tot 90% - geladen
- arrive met 5% (disney red ik niet, of 110 rijden ipv 130 dan wel
Terugweg was ik vertrokken met 45%, moeten laden bij total aire de ressons est (aangekomen met 10 vertrokken met 60), aangekomen op froyoness met 5 en vertrokken met 65, aangekomen in hazeldonk met 3% en vertrokken met 45%
Wordt het in maart warmer? lets say 12. kan ik froyoness bereiken met 100% lading en dan wellicht tot 80-90% laden en haal je disney ook wel in 1x. Advies: net voor aankomst even laden tot 40-50%, kun je ook zonder problemen disneyland uit als je geen lader heb kunnen vinden, buitenwijken parijs genoeg snellaad mogelijkheden.
Als het gaat vriezen is het advies om gewoon 110 te rijden ipv 120/130 dan red je vanaf froyoness ook wel parijs noord en laad je daar nog 40-60%.
Nadeel van reims naast de extra reistijd is ook de zwarte woud/eifel wat je nog moet opklimmen. niet goed voor consumptie
EDIT: Tesla heeft non-tesla laders geopend in frankrijk. over timing gesproken.. nog minder gezeur onderweg nu, wel even voor app registreren en sub kopen als je gaat laden.
Oh serieus? Ik dacht dat dit gewoon een software issue was. Ik doe wel vaak eerst rem aantikken en dan opnieuw remmen omdat ik toch wel vaak kijk naar de mate van regeneratie en als deze richting max gaat dan verdeel ik het wat meerpietermx schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:11:
[...]
Als je TA actief hebt en je remt, dan regenereer je volgens mij niet. Hopelijk wordt dat opgelost in een toekomstige software versie. Tik je eerst het rempedaal kort aan om alleen TA uit te schakelen en daarna opnieuw, dan werkt het wel. IMO irritant als je TA actief hebt en je rijdt bv. op een rood stoplicht af.
Wow damn, dus genoeg snelladers die ik nog wel tegen zal komen in Frankrijk.Simply1337 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:35:
[...]
maak je niet druk.
...
EDIT: Tesla heeft non-tesla laders geopend in frankrijk. over timing gesproken.. nog minder gezeur onderweg nu, wel even voor app registreren en sub kopen als je gaat laden.
We gaan het zien. Weet niet hoe zo'n "laadfile" werkt, maar lijkt me erop dat ik erin moet blijven zitten en m'n vrouw en kinderen dan de Mac in kunnen
nou, erg benieuwd en ik zal m'n ervaringen nog wel delen (ergens halverwege Maart als ik terug ben)
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Hoe werkt dat dan precies?Simply1337 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:35:
[...]
[..]
Heb ik dan nog een adapter nodig? Want ik dacht dat de Tesla stekker iets anders was? Of is dat niet zo.
Dus gewoon de Tesla app installeren en gaan?
Wat bedoel je met 'sub kopen' ?
*sowieso
Nee
JaDus gewoon de Tesla app installeren en gaan?
Broodje?DonJunior schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:26:
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
subscriptie/abonnementDonJunior schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Hoe werkt dat dan precies?
Heb ik dan nog een adapter nodig? Want ik dacht dat de Tesla stekker iets anders was? Of is dat niet zo.
Dus gewoon de Tesla app installeren en gaan?
Check van tevoren wel ff om welke Tesla SC locaties het precies gaat. Bij de pilot in Nederland ging het nml om een select aantal locaties.Boy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:
[...]
Wow damn, dus genoeg snelladers die ik nog wel tegen zal komen in Frankrijk.
We gaan het zien. Weet niet hoe zo'n "laadfile" werkt, maar lijkt me erop dat ik erin moet blijven zitten en m'n vrouw en kinderen dan de Mac in kunnen![]()
nou, erg benieuwd en ik zal m'n ervaringen nog wel delen (ergens halverwege Maart als ik terug ben)
Hoe lang geleden heb je voor het laatst een Tesla Supercharger of een Model 3 van dichtbij bekeken? De Model 3 werd in Europa meteen met CCS2 poort geleverd en Tesla had hun laders daar al op aangepast. Die hebben de aangepaste Mennekes stekker voor de S en de X en sindsdien dus de CCS2 stekker erbij gekregen voor de 3 (en inmiddels de Y).DonJunior schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Hoe werkt dat dan precies?
Je moet een abonnement bij Tesla aanschaffen. Kost €7,50 per maand ofzo.Dus gewoon de Tesla app installeren en gaan?
Een abonnement aanschaffen hoeft niet, je kunt ook per sessie betalen. Alleen is het al vrij snel goedkoper om een abbo te nemen als je een beetje serieus wilt laden.
FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Is het Renault-logo nu ineens wel een VW-logo geworden?
Ik post later even een foto...
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Dat ziet er goed uit, thanks want dit wist ik nog niet. Hier zou ik ook mijn ID.3 op inruilen.DonJunior schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Die gaat er komen: VW Space Vizzion (met een dubbele 'Z' want super hip)
Zie: https://www.pondealer.nl/...modellen/id-space-vizzion
Tegen de tijd dat die uit is wil ik zeker mijn ID.3 ervoor inruilen.
Ben absoluut een tevreden ID.3 rijder en zou niet snel meer teruggaan naar fossiele aandrijving.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Nevermind! Opgelost.Novadecasa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:11:
Mijn vrouw ziet in de app haar auto helemaal niet, alleen laadgeschiedenis enz.
Is er iets wat ik moet herstellen, of verkeerd doen?
Zit er geen zoekfunctie in de Spotify app via CarPlay? Ik gebruik deze in mijn tesla heel veel maar zie 'm in de ID4 niet op het scherm.
Over de actieradius ben ik juist wel enthousiast (City-Pure), het lijkt erop dat die 340 km ook werkelijk te halen is, en dat zelfs met deze weersomstandigheden.
Verbruik gemiddeld bij een rit van 150 km (90% snelweg) was 16,2kwh/100km. Met 18" en grotendeels 110/120 gereden.
Volgende week naar Oostenrijk met 4 personen en bagage, benieuwd hoe dat uitpakt...
Dat gaat inderdaad gemakkelijk. TAR-bestand uitpakken en op je ex-FAT geformatteerde USB-stick zetten. De update was bij mij binnen een ritje van 30 minuten gepiept, database v21.11 geeft hij nu aan.Soeski schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Downloaden bij VW (navigatie update), op een USB disk zetten, inprikken in de USB-C poort (voorste), lekker gaan rijden tot dat het proces klaar is. Heeft auto-resume dus als je korte ritjes maakt dan is het niet na je 1e rit meteen klaar. Je ziet er helemaal niets van, dus je hebt geen enkel idee hoe lang het duurt. Doorgaans niet lang overigens.
USB-sticks heb je tegenwoordig ook met USB-C aansluiting, dat wist ik niet. Wel zo handig dan hoef je niet te knoeien met verloopjes.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Sorry voor de 2 dagen oude koe hier, en tevens eerste post van een nieuwe ID.3-rijder (deze thread is
Die kleuren hè, totaal 27 "zwart" en 6850 "grijs" dat kan toch niet? Ik denk dat Moonstone Grey, Mangan Grey, en Scale Silver (iemand deze ooit gezien?) hier samen verantwoordelijk voor zijn, met enkele Mangan versies als "zwart" geregistreerd.
Tot zover dit kleurige commentaar. 🤐
Tesla lidmaatschap kost €12,99/maand. ipv €0,64/kWh -> €0,27/kWh. (dit bedrag verschilt per tesla-laadlocatie maar wel ongeveer dit soort bedragen per kWh).FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:12:
Je moet een abonnement bij Tesla aanschaffen. Kost €7,50 per maand ofzo.
Maandelijks opzegbaar las ik!
[ Voor 23% gewijzigd door densterdad2 op 01-02-2022 18:26 ]
Ik had oprecht geen idee, ik weet uit de begintijd dat de model S een dunnere stekker had. Verder nooit echt aandacht aan besteed. Zo ook niet aan een Tesla supercharger.. waarom zou ik? Ik zie die dingen wel staan maar ik ga niet de stekkers onderzoeken.. zo ook niet bij een Model3. Ze zien me komen: "Hey, laat mij jouw laadpoort eens even zien"FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Hoe lang geleden heb je voor het laatst een Tesla Supercharger of een Model 3 van dichtbij bekeken? De Model 3 werd in Europa meteen met CCS2 poort geleverd en Tesla had hun laders daar al op aangepast. Die hebben de aangepaste Mennekes stekker voor de S en de X en sindsdien dus de CCS2 stekker erbij gekregen voor de 3 (en inmiddels de Y).
[...]
Je moet een abonnement bij Tesla aanschaffen. Kost €7,50 per maand ofzo.
Maar goed, duidelijk verhaal verder. Dank allen!
*sowieso
Zo'n rare vraag is het ook niet, bij reguliere snelladers hangen soms ook Tesla adapters. Alsof iedereen hier van elk model het type aansluiting weet.DonJunior schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:10:
[...]
Ik had oprecht geen idee, ik weet uit de begintijd dat de model S een dunnere stekker had. Verder nooit echt aandacht aan besteed. Zo ook niet aan een Tesla supercharger.. waarom zou ik? Ik zie die dingen wel staan maar ik ga niet de stekkers onderzoeken.. zo ook niet bij een Model3. Ze zien me komen: "Hey, laat mij jouw laadpoort eens even zien"
Maar goed, duidelijk verhaal verder. Dank allen!
In de app kan je geen abo afsluiten zie ik. Zelf een keer in Sassenheim geladen en via cc afgerekend.densterdad2 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Tesla lidmaatschap kost €12,99/maand. ipv €0,64/kWh -> €0,27/kWh. (dit bedrag verschilt per tesla-laadlocatie maar wel ongeveer dit soort bedragen per kWh).
Weet niet of je per maand een abbo kunt afsluiten of dat je meteen een jaar abbo moet afsluiten.
FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:08:
[...]
Check van tevoren wel ff om welke Tesla SC locaties het precies gaat. Bij de pilot in Nederland ging het nml om een select aantal locaties.
:strip_exif()/f/image/xFL3Cdabe3TqOUlAYWidQVLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet om op te scheppen, maar aangezien EV's en laadinfra tot een jaar geleden deel uitmaakten van m'n werk, denk ik dat ik het van vrijwel elke EV wel weet of kan radenRo ofzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:19:
[...]
Zo'n rare vraag is het ook niet, bij reguliere snelladers hangen soms ook Tesla adapters. Alsof iedereen hier van elk model het type aansluiting weet.
Daarnaast had ik ooit een Model 3
De overzichten zijn gebaseerd op de opendata database van de RDW. Daarin staan de kleuren zoals vermeld op het kentekenbewijs. En ja Moonstone Grey, Mangan Grey en Scale Silver vallen allen onder de kleur grijs.Skidsteer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:49:
[...]
Sorry voor de 2 dagen oude koe hier, en tevens eerste post van een nieuwe ID.3-rijder (deze thread is) :
Die kleuren hè, totaal 27 "zwart" en 6850 "grijs" dat kan toch niet? Ik denk dat Moonstone Grey, Mangan Grey, en Scale Silver (iemand deze ooit gezien?) hier samen verantwoordelijk voor zijn, met enkele Mangan versies als "zwart" geregistreerd.
Tot zover dit kleurige commentaar. 🤐
Ik rij zelf in een ID.4 Scale Silver en ben er blij mee. Wacht alleen nog op de 2.3 software update!
Huh, dat werkt die toch automatisch bij via de VW 4G verbinding? Of heb ik dat nou totaal verkeerde begrepen?FlowDesign schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:17:
[...]
27 GB voor Europa. Dat is best fors.
Laatste update is van 29/11/2021.
Volgens mij heb ik nog een usb-c naar usb-a adaptertje in de auto liggen. Straks ff zoeken
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat dacht ik ook... Heb het ook nog nooit handmatig gedaan. Net even gekeken... Mijn ID.3 van Nov 2020 heeft versie 21.11 navigatie.Bschnitz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Huh, dat werkt die toch automatisch bij via de VW 4G verbinding? Of heb ik dat nou totaal verkeerde begrepen?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn.Bschnitz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Huh, dat werkt die toch automatisch bij via de VW 4G verbinding? Of heb ik dat nou totaal verkeerde begrepen?
Mijne was echter op 21.3 blijven hangen.
Nu handmatig bijgewerkt naar 21.7.
Hopelijk update ie nu weer automatisch via 4G.
Kleine aanvulling hierop.Simply1337 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:35:
[...]
maak je niet druk.
richting parijs zo uit mijn hoofd de snelladers:
Als je via antwerpen gaat:
-NL/BE Grens - Hazeldonk (beide richtingen) - Fastned / Shell Recharge
-BE Net voor brussel - Peutie (beide richtingen) - Fastned
- BE Brussel - Ionity <naam vergeten> (beide richtingen)
- BE Kortrijk - Allego
- BR/FR grens - Ionity Froyones (beide richtingen)
- FR Total Aire de Ressons Est (Richting BE, tussen parijs en lille, ongeveer midden) beetje dubbel tol betalen, maar oke. 3 laders. laadfile zeer waarschijnlijk. Teslas komen somehow ook hier omdat lille te ver is en ze bij parijs gewoon niet hebben zitten laden, zelfde voor froyeness >.>. maar geen ramp om hier een uurtje extra te zijn met kleintjes.. mcdonalds
- FR Net voor parijs - Total laders niet op de apps (wellicht nog niet actief)
- FR Parijs Noord - 2 Total laders met enkele 175kw laders. Ri. centrum is gesloten om 20 uur![]()
Welke heb ik nodig vanuit amsterdam en 6-8 graden?
- Hazeldonk - 15% erbij geladen [vertrokken met 90 van huis]
- Froyeness - tot 90% - geladen
- arrive met 5% (disney red ik niet, of 110 rijden ipv 130 dan wel)
Terugweg was ik vertrokken met 45%, moeten laden bij total aire de ressons est (aangekomen met 10 vertrokken met 60), aangekomen op froyoness met 5 en vertrokken met 65, aangekomen in hazeldonk met 3% en vertrokken met 45%.
Wordt het in maart warmer? lets say 12. kan ik froyoness bereiken met 100% lading en dan wellicht tot 80-90% laden en haal je disney ook wel in 1x. Advies: net voor aankomst even laden tot 40-50%, kun je ook zonder problemen disneyland uit als je geen lader heb kunnen vinden, buitenwijken parijs genoeg snellaad mogelijkheden.
Als het gaat vriezen is het advies om gewoon 110 te rijden ipv 120/130 dan red je vanaf froyoness ook wel parijs noord en laad je daar nog 40-60%.
Nadeel van reims naast de extra reistijd is ook de zwarte woud/eifel wat je nog moet opklimmen. niet goed voor consumptie
Total Aires de ressons A1 nord heeft 4 laadplaatsen allemaal CCS Combo 175 kW en sommige nog wat extra aansluitingen. Prettige locatie. Bezetting op ABRP is hier niet actueel. Wil je hier laden als je richting Parijs rijdt dan betaal je 5.40 extra tol. Richting BE kost geen extra tol want je blijft op de tolweg.
Je hebt 13% accu over? Dus 87% gebruikt? 225 km enkele rit is natuurlijk best een afstand. Of als het inclusief retour is kun je dan niet op bestemming laden?EdwinDaems schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:35:
[...]
4.1M met wp:
De trip die ik veel maak is 225km lang en met deze temperaturen net haalbaar.
Volledige rit op travel assist 125km/h (120km/h werkelijke snelheid)
Dat wordt nog een uitdaging als de accu in de komende jaren verslechtert.
Voor een wltp van 525km vind ik dit al sinds het begin en zware tegenvaller.
Verder blijft het een enorme fijne auto om in te rijden nu bijna alle storingen voorgoed weg blijven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op een koude of winderige dag de topsnelheid iets lager zetten? Maakt mogelijk net het verschil of anders onderweg een koffie pakken tijdens heel korte snellaadsessie?
Eigenlijk zou je in jouw specifieke geval een efficiëntere auto of een groter accupakket nodig hebben.
[3B]Simply1337 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:06:
nou jongens, corrie op land, waar zijn jullie verbruikscijfers met windkracht 8?
Gisteren moest ik toevallig op kantoor zijn dus ritje Breda - Den Bosch gedaan.
Heb uiteindelijk de volgende cijfers over de hele dag (sinds laden):
Totaal afstand: 99km
Gemiddelde: 55km/h
Duur: 1:47 h
Verbruik: 24.0 kWh/100km
Waarbij op de terugweg(sinds start) ik echt flinke zijwind en wind tegen had:
Totaal afstand: 50km
Gemiddelde: 65km/h
Duur: 0:46 h
Verbruik: 25.6 kWh/100km
Mijn lange tijd cijfers:
Totaal afstand: 5667km
Gemiddelde: 39km/h
Duur: 139:34 h
Verbruik: 19.6 kWh/100km
Mogelijk relevant: Ik heb niet de origine VW velgen (dus geen ECO PRO putdeksels) maar meerspaaks lichtmetaal met 18" winterbanden
*sowieso
Inderdaad nog 13% over en het is één enkele rit, zonder tussenstops van noord naar zuid NederlandGecko123 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:21:
[...]
Je hebt 13% accu over? Dus 87% gebruikt? 225 km enkele rit is natuurlijk best een afstand. Of als het inclusief retour is kun je dan niet op bestemming laden?
Op een koude of winderige dag de topsnelheid iets lager zetten? Maakt mogelijk net het verschil of anders onderweg een koffie pakken tijdens heel korte snellaadsessie?
Eigenlijk zou je in jouw specifieke geval een efficiëntere auto of een groter accupakket nodig hebben.
Met een lagere snelheid zie je de actieradius toenemen. Maar om nu 80 km/h te gaan rijden na 19u 's-avonds op de snelweg waar je dan 130km/h mag rijden
Ik herken dat zo over de snelheid-verbruik-relatie.
Breda --> lelystad 120/130 km/h gereden het hele stuk. Van 100% naar 42%
Lelystad --> Breda dezelfde avond 90/100 km/h gereden. Van 42% naar 8%
Het is me gelukt een volle auto leeg te rijden op 210 km, gewoon 150 km/h rijden en het lukt je.
Breda --> lelystad 120/130 km/h gereden het hele stuk. Van 100% naar 42%
Lelystad --> Breda dezelfde avond 90/100 km/h gereden. Van 42% naar 8%
Het is me gelukt een volle auto leeg te rijden op 210 km, gewoon 150 km/h rijden en het lukt je.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Beter schaffen ze 130km/u maar weer snel af, das veel praktischer voor de EV rijders
Ik heb het op woon-werk route ook wel eens getest (noodgedwongen vanwege lege accu en geen zin om onderweg te laden)..
vertrokken met 12% 45km zuinig rijden (90-100km/u) bij aankomst nog 6% over
overdag bijladen van 6% tot 42% (1 fase lader..)
's avonds naar huis met redelijk sportief rijden (120-130km/u) en bij aankomst nog 30% over
Geen extreme wind of temp verschillen, beide keren stoelverwarming aan, temp 19gr. In mijn geval dus 100% verbruik verschil tussen zuinig en sportief rijden. En natuurlijk nauwelijks tijdswinst, max 4 min op 40 min rit en dat hangt meer af van verkeerslichten en andere wachtplekken.
Ik heb het op woon-werk route ook wel eens getest (noodgedwongen vanwege lege accu en geen zin om onderweg te laden)..
vertrokken met 12% 45km zuinig rijden (90-100km/u) bij aankomst nog 6% over
overdag bijladen van 6% tot 42% (1 fase lader..)
's avonds naar huis met redelijk sportief rijden (120-130km/u) en bij aankomst nog 30% over
Geen extreme wind of temp verschillen, beide keren stoelverwarming aan, temp 19gr. In mijn geval dus 100% verbruik verschil tussen zuinig en sportief rijden. En natuurlijk nauwelijks tijdswinst, max 4 min op 40 min rit en dat hangt meer af van verkeerslichten en andere wachtplekken.
@oZy Maar was de terugrit leuker?
Want natuurlijk, tijdswinst is marginaal.. maar soms is even lekker doorrijden wel fijn.
Sowieso vind ik de auto super fijn rijden.. maar af en toe even dat pedaal naar de bodem blijft toch leuk.
Dan maar extra aan de lader
Want natuurlijk, tijdswinst is marginaal.. maar soms is even lekker doorrijden wel fijn.
Sowieso vind ik de auto super fijn rijden.. maar af en toe even dat pedaal naar de bodem blijft toch leuk.
*sowieso
Wat ik bedoel te zeggen is dat je topsnelheid enkel licht hoeft te verlagen om net het verschil kunnen maken zodat je niet tussendoor hoeft te laden. En dan alleen bij die paar dagen of weken in het jaar waarbij je denkt het anders niet te redden. Misschien hoef je geen 80 te rijden (EdwinDaems schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Inderdaad nog 13% over en het is één enkele rit, zonder tussenstops van noord naar zuid Nederland
Met een lagere snelheid zie je de actieradius toenemen. Maar om nu 80 km/h te gaan rijden na 19u 's-avonds op de snelweg waar je dan 130km/h mag rijden
Dat dit jou uberhaupt in 2 uur lukt zonder files vind ik al een prestatie en uitzondering opzich

Nou nee? Het is een hardnekkige gewoonte om 'voorop' te willen rijden maar leuk als in Grand Turismo mode? Ehh nee dat doe ik niet op de openbare weg.DonJunior schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:45:
@oZy Maar was de terugrit leuker?
Natuurlijk zijn er wel bepaalde stukjes weg waar je een mooie bocht of 'chicane' kunt simuleren maar dat kan ook tijdens een zuinige rit. En dan moet je ook geen SUV model gaan rijden natuurlijk.
Sterker nog, ik vind het vaker jammer dat ik al bij het eind van de rit ben omdat m'n podcast nog niet is afgelopen en ik lekker comfortabel in een stille auto zit op een warme stoel..
er zit natuurlijk nogal een verschil tussen Gran (zonder d) Turismo of lekker doorrijden...oZy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Nou nee? Het is een hardnekkige gewoonte om 'voorop' te willen rijden maar leuk als in Grand Turismo mode? Ehh nee dat doe ik niet op de openbare weg.
Natuurlijk zijn er wel bepaalde stukjes weg waar je een mooie bocht of 'chicane' kunt simuleren maar dat kan ook tijdens een zuinige rit. En dan moet je ook geen SUV model gaan rijden natuurlijk.
Sterker nog, ik vind het vaker jammer dat ik al bij het eind van de rit ben omdat m'n podcast nog niet is afgelopen en ik lekker comfortabel in een stille auto zit op een warme stoel..
Ik vind het soms lekker om gewoon de weg op te gaan en lekker te rijden. Dat kan relaxt zijn of wat sportiever (nee niet als een hooligan) .. beiden vind ik leuk autorijden.
Wat ik niet leuk vind.. waar ik op doel.. is de hele weg achter een vracthwagen moeten hangen om maar lekker efficient te zijn.
*sowieso
Gewoon allemaal 93k€ voor een Taycan Performance Battery Plus aftikken, iedereen blij
4k voor een vw up, heb je nog range met 160kmhFlowDesign schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:19:
Gewoon allemaal 93k€ voor een Taycan Performance Battery Plus aftikken, iedereen blij
gehoorbescherming geadviseerd.
Bij Alphabet maakt velgschade dus niet uit bij navraagIndyVS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:17:
[...]
Voor een leasewagen zou ik ook geen velgen pakken. Wacht maar tot je een stoeprand raakt, dan ga je roepen dat je die velgen beter niet had genomen. Ik heb deze situatie bijna meegemaakt, enkel de band was gelukkig geraakt![]()
Bovendien zien die deksels (op foto) er niet slecht uit t.o.v. die gedrochten op de id. 3
Dit lijkt er dus aan de hand te zijn. Dank mij in deze richting geduwd te hebben!ik222 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:57:
[...]
Auto moet gewoon altijd op 11kW laden ongeacht de SoC. Ik vermoed dat je laadpaal niet goed geconfigureerd is of dat de P1 verbinding niet werkt waardoor de laadpaal terugschakelt naar hetgeen is ingesteld als safe current.
De installateurs-configuratie tool van het laadpunt erbij gepakt (ACE) en deze na hem opengeschroefd te hebben erachter gekomen dat de P1-koppeling niet werkt (geen info te zien in de tool). Het fallback-vermogen staat op 12A en dat beperkt hem tot de 8.4kW die ik zag. Net voor de test even de safe mode op 16A gezet en de auto laadt nu zoals door @wheli en @DonJunior gemeld op volle snelheid.
Maar nu nog even uitzoeken wat er exact mis is met de P1 koppeling.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
als de kabel lang is (+/- >15 meter), is er vaak een versterker nodig voor het P1 signaal. zit er bij mij ook tussenspone schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Dit lijkt er dus aan de hand te zijn. Dank mij in deze richting geduwd te hebben!
De installateurs-configuratie tool van het laadpunt erbij gepakt (ACE) en deze na hem opengeschroefd te hebben erachter gekomen dat de P1-koppeling niet werkt (geen info te zien in de tool). Het fallback-vermogen staat op 12A en dat beperkt hem tot de 8.4kW die ik zag. Net voor de test even de safe mode op 16A gezet en de auto laadt nu zoals door @wheli en @DonJunior gemeld op volle snelheid.
@spone Goed dat je het probleem op het spoor bent nu. Dingen die je nu verder moet controleren:
- Hoe lang is de kabel naar de P1 poort? Zoals @sl1000 al aangeeft heb je bij grote lengtes mogelijk een versterker nodig.
- Is de kabel in orde en zitten de connectoren er goed op?
- Welke slimme meter heb je, de Alfen werkt alleen met vrij recente slimme meters (DSMR 4.0 of hoger uit mijn hoofd). Ik heb hier ook mijn oudere slimme meter vooraf moeten laten vervangen.
- Hoe lang is de kabel naar de P1 poort? Zoals @sl1000 al aangeeft heb je bij grote lengtes mogelijk een versterker nodig.
- Is de kabel in orde en zitten de connectoren er goed op?
- Welke slimme meter heb je, de Alfen werkt alleen met vrij recente slimme meters (DSMR 4.0 of hoger uit mijn hoofd). Ik heb hier ook mijn oudere slimme meter vooraf moeten laten vervangen.
@sl1000 @ik222 Kabellengte zal een meter of 10 zijn. Is stugge kabel, aan de dikte en stugheid te voelen vergelijkbaar met Cat7 als het netwerkkabel was geweest. De Cat6 die ik ernaast heb lopen is net de helft. Meter is een recent ding, die doet wel DSMR5.
Connectoren zitten er zo te zien goed op, maar ik zie wel dat de aders aan de kant van de laadpaal geel-blauw-groen-rood zijn en aan de meter ineens geel-blauw-rood-groen. Nu zou het kunnen dat ivm serieel protocol RX en TX omgewisseld zijn, maar ik vertrouw het niet. Mijn gevoel zegt dat het gewoon rechtdoor moet lopen. Zelf heb ik de spullen niet in huis om RJ11/12 te knijpen, maar een collega wel. Eens kijken wat dat uithaalt.
Ik ga even een TR indienen om posts mbt dit onderwerp te verhuizen naar het thuisladen topic, dan blijft het hier een beetje schoon en kan het weer over VW's gaan
Connectoren zitten er zo te zien goed op, maar ik zie wel dat de aders aan de kant van de laadpaal geel-blauw-groen-rood zijn en aan de meter ineens geel-blauw-rood-groen. Nu zou het kunnen dat ivm serieel protocol RX en TX omgewisseld zijn, maar ik vertrouw het niet. Mijn gevoel zegt dat het gewoon rechtdoor moet lopen. Zelf heb ik de spullen niet in huis om RJ11/12 te knijpen, maar een collega wel. Eens kijken wat dat uithaalt.
Ik ga even een TR indienen om posts mbt dit onderwerp te verhuizen naar het thuisladen topic, dan blijft het hier een beetje schoon en kan het weer over VW's gaan
Als je die Megane een beetje leuk aankleedt en je met 220 pk en 130 kW DC laden, dan ben je bijna 47k€ armer en heb je nog steeds slechts een 60 kWh accupakket.
Denk dat 60 kWh in zo'n hoge auto misschien wat tegen zal vallen qua range.
Vermoed dat een 58 kWh ID3 het dan beter zal doen.
Denk dat 60 kWh in zo'n hoge auto misschien wat tegen zal vallen qua range.
Vermoed dat een 58 kWh ID3 het dan beter zal doen.
Dat is bij een ID.3 toch net zo? Ben niet op de hoogte van huidige prijsstelling, maar ID.3 1st Max was dit bedrag ook zo hoog.FlowDesign schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:50:
Als je die Megane een beetje leuk aankleedt en je met 220 pk en 130 kW DC laden, dan ben je bijna 47k€ armer en heb je nog steeds slechts een 60 kWh accupakket.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Kabel moet inderdaad gewoon recht zijn waarbij je bij een 6 aderige connector de 2 buitenste pinnen niet gebruikt. Dus als aan een kant groen en rood omgewisseld zijn dan is dat je probleem.spone schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:06:
@sl1000 @ik222 Kabellengte zal een meter of 10 zijn. Is stugge kabel, aan de dikte en stugheid te voelen vergelijkbaar met Cat7 als het netwerkkabel was geweest. De Cat6 die ik ernaast heb lopen is net de helft. Meter is een recent ding, die doet wel DSMR5.
Ik weet alleen dat ik begin vorig jaar in Nederland aan het kijken was en bij een 1st Plus uitkwam voor 38€k (subsidie reeds afgetrokken).Freakie1NL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:19:
[...]
Dat is bij een ID.3 toch net zo? Ben niet op de hoogte van huidige prijsstelling, maar ID.3 1st Max was dit bedrag ook zo hoog.
Heb daarom de Pro Performance uit Duitsland gehaald voor minder dan 31€k
47k€ zou ik zelf nooit aan een ID3 uitgeven. Dan had ik gewoon weer een Tesla Model 3 gekocht of iets anders (ID4, Enyaq ofzo misschien). In ieder geval iets met een trekhaak
Ja als particulier kijk je hier natuurlijk totaal anders naar. Als zakelijke rijder kijk ik puur naar fiscale waarde, die van mijn ID.3 1st Plus zit al rond de 44K, weet nog dat ik twijfelde over de Max maar in 2020 had je nog de 45K grens. Vond de opties niet van dusdanig van toegevoegde waarde.FlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Ik weet alleen dat ik begin vorig jaar in Nederland aan het kijken was en bij een 1st Plus uitkwam voor 38€k (subsidie reeds afgetrokken).
Heb daarom de Pro Performance uit Duitsland gehaald voor minder dan 31€k![]()
47k€ zou ik zelf nooit aan een ID3 uitgeven. Dan had ik gewoon weer een Tesla Model 3 gekocht of iets anders (ID4, Enyaq ofzo misschien). In ieder geval iets met een trekhaak
Maar 31K is wel erg netjes, overigens geheel met je eens als je 47K (of 44K) uit zou moeten geven als particulier zou ik wel even verder shoppen dan een ID.3. Want inderdaad voor datzelfde geld heb je een ID.4 / Enyaq.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik zag trouwens dat na de ID5 er nu ook een Enyaq "coupé" is (met dezelfde lelijke lampen achter).
Ben wel benieuwd of er misschien ook nog een Cupra variant komt
Cupra TavascanFlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:16:
Ik zag trouwens dat na de ID5 er nu ook een Enyaq "coupé" is (met dezelfde lelijke lampen achter).
Concept is.. ehh.. prima neusje maar dat kont kan echt niet
15 meter kabel lijkt mij geen probleem Heb al installaties gezien met 30 meter kabel.spone schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Dit lijkt er dus aan de hand te zijn. Dank mij in deze richting geduwd te hebben!
De slimme meter moet wel in dezelfde IP range zitten als de lader! Dit wordt vaak over het hoofd gezien.
Ook goed nakijken of de RJ45 fiches goed zijn geplaatst..
Hoe bedoel je? Een slimme meter zit niet op het netwerk (zonder extra apparatuur). Een laadunit zou de slimme meter stand-alone moeten kunnen uitlezen.Rubbaa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:59:
[...]
15 meter kabel lijkt mij geen probleem Heb al installaties gezien met 30 meter kabel.
De slimme meter moet wel in dezelfde IP range zitten als de lader! Dit wordt vaak over het hoofd gezien.
Sterker nog een P1 poort is niet eens een ethernet / netwerk / ip verbinding of wat dan ook. De P1 poort is gewoon een seriële poort waarop de meter elke seconde (bij DSMR 4.0 of nieuwere meters) een telegram uitspuugt.
Maar goed dit gaat wel erg ver offtopic inmiddels...
Maar goed dit gaat wel erg ver offtopic inmiddels...
Opwarmen via de app lijkt de laatste tijd wel goed te werken. Al een tijdje dat het van de eerste keer altijd werkt.
Hoe staat de slimme meter in verbinding met jouw lader? is dat niet d.m.v een ethernet/RJ45 kabel?Rubenus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Hoe bedoel je? Een slimme meter zit niet op het netwerk (zonder extra apparatuur). Een laadunit zou de slimme meter stand-alone moeten kunnen uitlezen.
Ben nu wel heel erg benieuwd naar waar jij dacht dat we het over hadden want dit is helemaal niet van toepassing op een slimme meter, aangezien die niet in je thuisnetwerk hangt.Rubbaa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:59:
[...]
15 meter kabel lijkt mij geen probleem Heb al installaties gezien met 30 meter kabel.
Maar misschien zijn er laadstations die op een andere manier via een tussenweg via een lokaal netwerk met je slimme meter kunnen communiceren?
Mijn slimme meter heb ik bijvoorbeeld op een Raspberry Pi aangesloten middels een RJ11 in de P1 naar USB. In theorie zou de Raspberry Pi die data weer door kunnen spelen aan een laadstation.
Even de eerste conclusies naar mijn ervaringen met de ID4 van mijn vrouw.
Ik ben overall verbaasd over het rijgemak en de draaicirkel, die is echt onvoorstelbaar. Dat maakt de auto erg wendbaar. Even keren is ook zo gedaan.
Het rijbereik valt mij, zeker met deze weersomstandigheden, heel erg mee.
Enkele zaken waar ik nog naar zoek, of die in mijn ogen een minpunt zijn, zijn:
- Laadsnelheid in KWh niet zichtbaar in de auto als deze aan de laadpaal staat.
- Geen zoekfunctie in de spotify app (via CarPlay)
- Laadklep die niet zelf sluit
- Acceleratie erg traag voor een elektrische auto
Al met al geen schokkende dingen voor nu.
Ik spiegel het e.e.a. aan ervaringen ten opzichte van mijn Tesla Model 3, waarbij ik goed heb kunnen ondervinden wat ik prettig vind en wat ik daar vervelend aan vind (draaicirkel bijv.)
Wintersport met de ID4 staat gepland op korte termijn, dus die ervaringen ga ik nog opdoen komende tijd.
Ik ben overall verbaasd over het rijgemak en de draaicirkel, die is echt onvoorstelbaar. Dat maakt de auto erg wendbaar. Even keren is ook zo gedaan.
Het rijbereik valt mij, zeker met deze weersomstandigheden, heel erg mee.
Enkele zaken waar ik nog naar zoek, of die in mijn ogen een minpunt zijn, zijn:
- Laadsnelheid in KWh niet zichtbaar in de auto als deze aan de laadpaal staat.
- Geen zoekfunctie in de spotify app (via CarPlay)
- Laadklep die niet zelf sluit
Al met al geen schokkende dingen voor nu.
Ik spiegel het e.e.a. aan ervaringen ten opzichte van mijn Tesla Model 3, waarbij ik goed heb kunnen ondervinden wat ik prettig vind en wat ik daar vervelend aan vind (draaicirkel bijv.)
Wintersport met de ID4 staat gepland op korte termijn, dus die ervaringen ga ik nog opdoen komende tijd.
Ik heb een splitter bij de meter, waarbij zowel mijn Pi als de laadpaal de meter "uitleest"FlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Ben nu wel heel erg benieuwd naar waar jij dacht dat we het over hadden want dit is helemaal niet van toepassing op een slimme meter, aangezien die niet in je thuisnetwerk hangt.
Maar misschien zijn er laadstations die op een andere manier via een tussenweg via een lokaal netwerk met je slimme meter kunnen communiceren?
Mijn slimme meter heb ik bijvoorbeeld op een Raspberry Pi aangesloten middels een RJ11 in de P1 naar USB. In theorie zou de Raspberry Pi die data weer door kunnen spelen aan een laadstation.
Wat voor ID4 hebben we het over?Novadecasa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:22:
Ik vind m'n ID3 met 204 pk ook niet erg snel vergeleken met een Tesla Model 3, maar traag is ie zeker niet.
ID4 City-Pure met 52KW accuFlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:33:
[...]
Wat voor ID4 hebben we het over?
Ik vind m'n ID3 met 204 pk ook niet erg snel vergeleken met een Tesla Model 3, maar traag is ie zeker niet.
Misschien moet ik nog eens accelereer bij een accustatus van 100%, maar dat zal niet veel verschillen verwacht ik.
Vergeet niet dat de ID3 natuurlijk geen 2000kg weegt
Die City Pure heeft "maar" 148 pk, niet 204.Novadecasa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:13:
[...]
ID4 City-Pure met 52KW accu
Misschien moet ik nog eens accelereer bij een accustatus van 100%, maar dat zal niet veel verschillen verwacht ik.
Snap ik wel dat die tov een Model 3 langzaam voelt
VW-merken maken ook elektrisch weer de dienst uit
https://www.ed.nl/auto/vw...r-de-dienst-uit~a5b5711c/
Anoniem: 736981
Om die reden heb ik mijn ID4 Pure 52kwh met 170pk gekozen, daar krijg ik 310nm zoals bij de 77kwh versie.Novadecasa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:13:
[...]
Overigens een personal best op mijn dagelijks ritje, 15.2kwh/100km verbruik
Kabel voor nu maar even provisorisch aan elkaar gemaakt en de aders omgewisseld. En tadaa:ik222 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Kabel moet inderdaad gewoon recht zijn waarbij je bij een 6 aderige connector de 2 buitenste pinnen niet gebruikt. Dus als aan een kant groen en rood omgewisseld zijn dan is dat je probleem.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7dBnrQgPCvuzrUVBiXXDbTFL.png?f=user_large)
Wat mij betreft de laatste post over dit onderwerp. Nu nog even netjes oplossen maar het probleem en de oorzaak hiervan is boven water
Qua aantallen wel, qua software nog lang niet. Maar ze zijn zeker goed op weg en hoe snel ze modellen uitpoepen is knap.niki_lauda schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:06:
VW-merken maken ook elektrisch weer de dienst uit
Binnenkort de Buzz en ook de Vizzion moet volgens mij echt zorgen voor een gigantische verkoop.
Moet ook zeggen nu ik een tijdje ID.3 rijdt ik wel heel erg warm loop voor de Vizzion.AMARONE|IA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:48:
[...]
Qua aantallen wel, qua software nog lang niet. Maar ze zijn zeker goed op weg en hoe snel ze modellen uitpoepen is knap.
Binnenkort de Buzz en ook de Vizzion moet volgens mij echt zorgen voor een gigantische verkoop.
*sowieso
We ruilen thuis de Tesla 3 en ID.3 meteen om voor de Space Vizzion.DonJunior schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:56:
[...]
Moet ook zeggen nu ik een tijdje ID.3 rijdt ik wel heel erg warm loop voor de Vizzion.
Ziet er zo op de foto net uit alsof iemand je spiegel heeft stukgeslagen, vreemd! Even langs de dealer ermee denk ik?vanderv schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 03:21:
[Afbeelding]
ID3P
Hierbij nog de beloofde foto...
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Bekend probleem, ook bij de Skoda Enyaq. Dealer kan het voor je oplossenvanderv schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 03:21:
[Afbeelding]
ID3P
Hierbij nog de beloofde foto...
Zou je dat zelf ook niet kunnen door de 'buiten'kap eraf te halen (zie YouTube voor filmpjes, ook eerder gepost in dit topic, waaruit blijft dat dit niet erg ingewikkeld is) en de 'rommel' die nu tussen het lampje en de lens ligt weg te halen? Of is het juist dat er 'gaten' in de folie zitten en er nieuwe folie geplakt moet worden?vinom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:41:
[...]
Bekend probleem, ook bij de Skoda Enyaq. Dealer kan het voor je oplossen
[ Voor 9% gewijzigd door MJMaverick op 03-02-2022 07:54 ]
Ik zou gewoon niet gaan rommelen aan een product welke gewoon garantie heeft...MJMaverick schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:52:
[...]
Zou je dat zelf ook niet kunnen door de 'buiten'kap eraf te halen (zie YouTube voor filmpjes, ook eerder gepost in dit topic, waaruit blijft dat dit niet erg ingewikkeld is) en de 'rommel' die nu tussen het lampje en de lens ligt weg te halen? Of is het juist dat er 'gaten' in de folie zitten en er nieuwe folie geplakt moet worden?
Kleine moeite om even langs een dealer te rijden toch ?
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-02-2022 08:02 ]
Ik dacht dat het hier ging om de verbinding tussen laadpaal en slimme meter voor Active Load Balancing. Daarvoor wordt doorgaans een SOCOMEC geplaatst die door middel van een LAN kabel in verbinding staat met de lader. Sorry voor de verwarring.FlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Ben nu wel heel erg benieuwd naar waar jij dacht dat we het over hadden want dit is helemaal niet van toepassing op een slimme meter, aangezien die niet in je thuisnetwerk hangt.
SOCOMEC is een merknaam toch?Rubbaa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:31:
[...]
Ik dacht dat het hier ging om de verbinding tussen laadpaal en slimme meter voor Active Load Balancing. Daarvoor wordt doorgaans een SOCOMEC geplaatst die door middel van een LAN kabel in verbinding staat met de lader. Sorry voor de verwarring.
Ik kan zo gauw niet die vinden die jij bedoelt, heb je daar een linkje van?
Wel ken ik bijvoorbeeld deze oplossing voor de Wallbox Pulsar. Die zet je als ik het goed begrepen heb gewoon op de voeding die naar de wallbox gaat. Dus geen extra kabel nodig. Wel prijzig.
https://satero.nl/p/wallbox-3-fase-powerboost/
Wat ik in de documentatie tegen kwam is dat (deze) laadpaal behalve via DSMR/ESMR (P1) ook via modbus over TCP/IP z'n informatie kan krijgen. En dan gaat het uiteraard wel via de RJ45/netwerkverbinding.
SOCOMEC is inderdaad een merknaam. Het type dat ik al tegen ben gekomen bij Alfen laders is de COUNTIS E27. Aan de bovenkant bevindt zich de RJ45 socket.FlowDesign schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:34:
[...]
SOCOMEC is een merknaam toch?
Ik kan zo gauw niet die vinden die jij bedoelt, heb je daar een linkje van?![]()
Wel ken ik bijvoorbeeld deze oplossing voor de Wallbox Pulsar. Die zet je als ik het goed begrepen heb gewoon op de voeding die naar de wallbox gaat. Dus geen extra kabel nodig. Wel prijzig.
https://satero.nl/p/wallbox-3-fase-powerboost/
Lijkt sterk op die van CARLO GAVAZZI die jij linkt. Volgens mij de EM340?
Alleen werkt deze via RS485 of Modbus.
Maar zelfde werkingsprincipe
Ik heb ook al vernomen dat Active load balancing tegenwoordig via de digitale teller van de woning kan gebeuren, dit scheelt weer de plaatsing van een dure slimme teller/energie meter
Volgens mij indd een EM340.Rubbaa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:56:
[...]
SOCOMEC is inderdaad een merknaam. Het type dat ik al tegen ben gekomen bij Alfen laders is de COUNTIS E27. Aan de bovenkant bevindt zich de RJ45 socket.
Lijkt sterk op die van CARLO GAVAZZI die jij linkt. Volgens mij de EM340?
Alleen werkt deze via RS485 of Modbus.
Maar zelfde werkingsprincipe
Ik heb ook al vernomen dat Active load balancing tegenwoordig via de digitale teller van de woning kan gebeuren, dit scheelt weer de plaatsing van een dure slimme teller/energie meter
Voor zover ik weet is Wallbox wel één van de weinigen die deze oplossing zonder extra kabel aanbieden.
Als jij een laadpaal kent die gewoon zo met de slimme meter kan communiceren, dan hoor ik het graag
Alles is een kleine moeite maar zelfs ruitenwissers heeft me bij de dealer 1 uur gekost. Logge trage organisatie is het.GeeMoney schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:02:
[...]
Ik zou gewoon niet gaan rommelen aan een product welke gewoon garantie heeft...
Kleine moeite om even langs een dealer te rijden toch ?
De Alfen (advanced) laadpalen kunnen dit volgens mij. Een LAN kabel Aansluiten op P1 poort van de digitale teller en dan op de CPU van de laadpaal. En dan zorgen dat Active load balancing aanstaat in de config! maar dat kan de installateur allemaal doen.FlowDesign schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:16:
[...]
Volgens mij indd een EM340.
Voor zover ik weet is Wallbox wel één van de weinigen die deze oplossing zonder extra kabel aanbieden.
Als jij een laadpaal kent die gewoon zo met de slimme meter kan communiceren, dan hoor ik het graag
En de Home laadpaal Powerdale kan ook load balancen maar dan net anders: Ze werken met een soort voelers die je op de individuele fasen aansluit en die zo weet hoeveel hij mag vragen van het thuisnet.
Hopelijk is dit wat je bedoelde?

Acceleratie cijfers:Novadecasa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:13:
[...]
ID.4 77kwh GTX - 6.2s
ID.3 58kwh Pro Perf 204hp/310nm - 7.3s
ID.3 77kwh Pro S 204hp/310nm - 7.9s
ID.4 77kwh Pro Perf 204hp/310nm - 8.5s
ID.3 45kwh Pure Perf 150hp/310 nm - 8.9s
ID.4 52kwh Pure Perf 171hp/310 nm - 9.0s
ID.3 58 kwh Pro - 145hp/275nm - 9.6s
ID.4 77kwh Pro 150hp/310nm - 10.4s
ID.4 52kwh Pure 148hp/220 nm - 10.9s
Hoe check you of je een ID4 Pro Performance of Pro hebt? Want op de auto staat alleen Pro, maar ik zit wel onder de 10s met acceleratieSimply1337 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:02:
[...]
Acceleratie cijfers:
ID.4 77kwh GTX - 6.2s
ID.3 58kwh Pro Perf 204hp/310nm - 7.3s
ID.3 77kwh Pro S 204hp/310nm - 7.9s
ID.4 77kwh Pro Perf 204hp/310nm - 8.5s
ID.3 45kwh Pure Perf 150hp/310 nm - 8.9s
ID.4 52kwh Pure Perf 171hp/310 nm - 9.0s
ID.3 58 kwh Pro - 145hp/275nm - 9.6s
ID.4 77kwh Pro 150hp/310nm - 10.4s
ID.4 52kwh Pure 148hp/220 nm - 10.9s
https://ovi.rdw.nlGalvatron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Hoe check you of je een ID4 Pro Performance of Pro hebt? Want op de auto staat alleen Pro, maar ik zit wel onder de 10s met acceleratie
Motor & milieu > milieuprestaties > Netto maximumvermogen elektrisch
[ Voor 11% gewijzigd door FlowDesign op 03-02-2022 11:45 ]
Grappig, op mijn kenteken staat "Niet geregistreerd" bij Netto Maximumvermogen elektrisch.FlowDesign schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:44:
[...]
https://ovi.rdw.nl
Motor & milieu > milieuprestaties > Netto maximumvermogen elektrisch

Update:
Zie dat de naam van de auto ID.4 Pro 150Kw is en dat is vergelijkbaar met wat VW bij de specificaties voor de 204PK versie. de 125Kw is de 170PK versie.
[ Voor 21% gewijzigd door Galvatron op 03-02-2022 11:56 ]
Dat is indd 204 pkGalvatron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Grappig, op mijn kenteken staat "Niet geregistreerd" bij Netto Maximumvermogen elektrisch.
Update:
Zie dat de naam van de auto ID.4 Pro 150Kw is en dat is vergelijkbaar met wat VW bij de specificaties voor de 204PK versie.
(kW ÷ 3) × 4 ≈ PK
Ik heb altijd onthouden: 1 kW = 1,36 PK. En dit omdat veel wagens in BE geknepen worden om fiscale redenen, en vaak is dit op 100 kW == 136 pK
En dat is snel berekend met de calculator op de GSM.
Af en toe een beetje hoofdrekenen kan geen kwaadneedless to say schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Ik heb altijd onthouden: 1 kW = 1,36 PK. En dit omdat veel wagens in BE geknepen worden om fiscale redenen, en vaak is dit op 100 kW == 136 pK
En dat is snel berekend met de calculator op de GSM.
Kan het filmpje waar je op doelt niet vinden. Ik zou juist die folie/lens er uit willen halen omdat ik dit logo gewoon onhandig vind. Ik wil gewoon een 'puddle light' gebruiken waar deze voor bedoeld is.. zodat je niet in vieze meuk stapt voordat je in stapt. nu met dit gekke Renault logo zie je nog niets van de vloer zeg maar.. dus als dit makkelijk te doen is..MJMaverick schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:52:
[...]
Zou je dat zelf ook niet kunnen door de 'buiten'kap eraf te halen (zie YouTube voor filmpjes, ook eerder gepost in dit topic, waaruit blijft dat dit niet erg ingewikkeld is) en de 'rommel' die nu tussen het lampje en de lens ligt weg te halen? Of is het juist dat er 'gaten' in de folie zitten en er nieuwe folie geplakt moet worden?
*sowieso
Excuus, ik had iets duidelijker kunnen zijn in wat ik bedoelde.DonJunior schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:00:
[...]
Kan het filmpje waar je op doelt niet vinden. Ik zou juist die folie/lens er uit willen halen omdat ik dit logo gewoon onhandig vind. Ik wil gewoon een 'puddle light' gebruiken waar deze voor bedoeld is.. zodat je niet in vieze meuk stapt voordat je in stapt. nu met dit gekke Renault logo zie je nog niets van de vloer zeg maar.. dus als dit makkelijk te doen is..
In deze post staat een referentie naar een filmpje waarin de knipperlichten in de spiegel vervangen worden en volgens mij kun je dit ook gebruiken om andere dingen in de spiegel te bereiken.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.