Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 174 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 09:16
spone schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:52:
[...]
...

Ik denk dat ik de vraag beter anders kan formuleren: is er iemand met een ID.3 die met de volle 11kWh laadt op een thuisaansluiting (dus met 75km/h of hoger)?

edit: het gaat ook bij mij om een Alfen Eve Single Pro.
Bij mij staat op het display van dezelfde laadpaal altijd 11kW en in de We Connect ID app zie ik dat de auto ook aangeeft dat er 11 binnenkomt. 3 fase Liander en Vattenfall. Overigens was bij mij de paal in 1e instantie niet helemaal lekker geconfigureerd een heeft de backoffice (Shuttel) dat remote gefixed waarna het wel goed werkte.

[ Voor 13% gewijzigd door MJMaverick op 28-01-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:57
spone schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Nee, de laadpaal zit direct op de P1 poort. Gaat nog wel een splitter komen, maar wil eerst valideren dat het laden correct gaat. Tijdens het laden wel even de output bekeken door de stekker om te wisselen met een P1 USB kabel, en die toont een belasting van 11-12A op iedere individuele fase. Het is dus ook niet dat er een fase weg is waardoor de output lager is.

Ik denk dat ik de vraag beter anders kan formuleren: is er iemand met een ID.3 die met de volle 11kWh laadt op een thuisaansluiting (dus met 75km/h of hoger)?

edit: het gaat ook bij mij om een Alfen Eve Single Pro.
Met hoeveel km per uur de auto wordt opgeladen is afhankelijk van jouw eigen verbruik, dus het heeft niet zoveel zin om dat te vermelden. Alleen aantal kW is vergelijkbaar met anderen.

kW = Vermogen
kWh = Hoeveelheid energie (geleverde arbeid)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:43
Yes! Hier ook eindelijk een klein beetje beweging in de zaak. De auto (voorraad, dus wanneer door de dealer besteld weet ik niet, zelf op 3 september '21 getekend) wordt vanaf vandaag geproduceerd.

Voor de genen die dit punt nog niet bereikt hebben, zo'n mail kun je vroeg of laat verwachten, als de dealer met honeymoonnet werkt tenminste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfVUVQNu5CjcwzLmuwOlAfQe0rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aW2OTyL7TPHnRYEGtC9I2DXg.jpg?f=user_large

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
spone schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:27:
Vanochtend is mijn laadpaal geplaatst. Kan ik mijn ID3 1st 58kW lekker thuis opladen. Tijdens het testen vanochtend kwam ie echter maar tot ~8.4kWh laadsnelheid (50% vol), terwijl de auto 11kWh zou moeten kunnen halen. De laadpaal is gecapped is op een vermogen daarboven.

Is dit normaal voor deze auto of mankeert er iets aan de laadpaal/instellingen/aansluiting? Voorheen altijd bij publieke palen geladen en daar had ik niet echt een beeld van de laadsnelheid in kWh dus geen vergelijkingsmateriaal helaas.

ik vraag het hier ipv in het thuisladen topic gezien hier waarschijnlijk meer ID3 bezitters rondlopen :)
Klinkt niet dat dit aan de auto ligt. Is de laadpaal goed geconfigureerd? Geen vermogensbeperking of iets dergelijks in de paal ingesteld? Wellicht load balancing tijdelijk uitzetten om te kijken of het daar aan ligt?

Ik gebruik zelf geen load balancing dus geen ervaring mee maar zoals eerder gezegd zou de auto in principe op alle SOC niveaus 11 kW kunnen halen.

Moet wel zeggen dat dit in de praktijk lokaal kan variëren. Bij mij is het meestal tussen de 10,5 en 10,9 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gecko123 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Klinkt niet dat dit aan de auto ligt. Is de laadpaal goed geconfigureerd? Geen vermogensbeperking of iets dergelijks in de paal ingesteld? Wellicht load balancing tijdelijk uitzetten om te kijken of het daar aan ligt?

Ik gebruik zelf geen load balancing dus geen ervaring mee maar zoals eerder gezegd zou de auto in principe op alle SOC niveaus 11 kW kunnen halen.

Moet wel zeggen dat dit in de praktijk lokaal kan variëren. Bij mij is het meestal tussen de 10,5 en 10,9 kW.
Die kleine variaties hebben met de spanning te maken, voornamelijk variaties in de netspanning waar je zelf geen invloed op hebt maar als je een erg lange relatief dunne kabel tussen meterkast en laadpaal hebt kun je daar eventueel ook nog wat verlies op zien.

Maar dan heb je het inderdaad over een paar honderd Watt maximaal.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 28-01-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JOtt
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05-2022
jonas533 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:33:
Iemand een idee waarom de ID.4 Pure, Style 52kW niet meer in de configurator samen te stellen is? Ik zie alleen nog de PRO en deze komt niet in aanmerking voor de subsidie.
Via de dealer kreeg ik te horen dat reeds bestelde 52kW modellen gewoon worden gebouwd en geleverd. Nieuwe bestellingen zijn idd niet mogelijk op dit moment.

Ik heb de pure 52kW met trekhaak besteld. Op dit moment kunnen ze deze versie niet met trekhaak leveren vanwege problemen, niet duidelijk is welke. ik heb daarvan gehoord dat de accu te heet wordt, wat overigens niet is bevestigd door de dealer. Voor mij was de voorwaarde de trekhaak.
Op dit moment zoekt men uit of er een oplossing is. Ik ben benieuwd, voor mij en enkele collega's zou het een showstopper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:49

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:10:
Ik ben in parijs, prima simpele rit.

Bij fastned Hazeldonk(/ of shell recharge als je wilt) gelade tot 70% (Belgische grens)
Vervolgens doorgereden tot Ionity Froyennes Noord/Zuid en daar opgeladen tot 90%

En in 1x door naar parijs met 130kmh op de cruise kom je met 4-5% aan in parijs noord. Daar bij een total gehangen tot 60% voor parkeeropslag.

Niet het interressantste rit, maar wel 1 waar je eigenlijk niet zoveel opties hebt qua laden.

Overal Vmax, dat weer wel.
heb je je laten leiden door ABRP? Ik vind dit wel interessant, want ik vertrek over een maand richting Disneyland. Als ik zo hoor dat er minder mogelijkheden zijn daar, vind ik het toch wel spannend. Als ik alleen reed, zou me niet zo boeien, maar wil het relaxed houden voor vrouw en kinderen.

Deze zomer gaan we richting Spanje, dus dit is een testritje daarvoor al :)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

dstaals schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor het delen, wij gaan 2 Maart naar Disney Parijs, 457 kilometer. Ben echt benieuwd. Voor het eerst zo ver en voor het eerst gebruik maken van ABRP. Hotel heeft laadpalen dus op bestemming laden moet goed komen. Ter aanvulling met een ID3 pro business :-)
Wat toevallig, wij vertrekken een dagje later. Ons hotel heeft helaas geen laadpunten, dus zal 'm bij de ingang van het terrein op (moeten) laden. Maar dat is een probleem die ik ter plekke wel zal tackelen. Ergste geval moet ik een punt in de buurt zoeken en er zonder gezin ff op uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:00
Die stoelen vind ik wel heel tof.
Beter dan die lelijke stof die ik in de ID.3 heb.

Overigens interessant detail:
Notice that the drive selector is on the steering column and not on the instrument pod
Zouden ze daar bij VW nu al van terug zijn gekomen? Mogelijk toch teveel gedoe met die selector in het begin? (ik moet afkloppen, heb er nog geen last van gehad)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Zou dag jammer vinden, sterk punt juist imo van hoe de cockpit in elkaar zet qua functionaliteit en gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
JOtt schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik heb de pure 52kW met trekhaak besteld. Op dit moment kunnen ze deze versie niet met trekhaak leveren vanwege problemen, niet duidelijk is welke. ik heb daarvan gehoord dat de accu te heet wordt, wat overigens niet is bevestigd door de dealer. Voor mij was de voorwaarde de trekhaak.
Op dit moment zoekt men uit of er een oplossing is. Ik ben benieuwd, voor mij en enkele collega's zou het een showstopper zijn.
Klinkt als een broodje aap.

Er zijn sinds eind 2020 al ontzettende leveringsproblemen voor trekhaken, ongeacht het model auto.

[ Voor 10% gewijzigd door FlowDesign op 28-01-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
ik222 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:57:
Auto moet gewoon altijd op 11kW laden ongeacht de SoC. Ik vermoed dat je laadpaal niet goed geconfigureerd is of dat de P1 verbinding niet werkt waardoor de laadpaal terugschakelt naar hetgeen is ingesteld als safe current.
De AC laadsnelheid is niet afhankelijk van de SoC, maar bij load balancing wel van het overige elektriciteitsverbruik bij jou thuis! Als je wasmachine, wasdroger, oven en inductiekookplaat aan staan, dan haal je de 11kW niet!

Als de P1 verbinding niet werkt / niet geconfigureerd is, dan is er geen "safe current", dan staat-ie standaard op 11kW. Dat heb ik gemerkt, Eneco had de configuratie niet goed gedaan en bij mij klapte er geregeld één van de 3 hoofdzekeringen uit.

Zonder load balancing gaat het laden in 1 seconde van 0 naar 11kW, met load balancing duurt het een seconde of 10 voordat hij met 11kW (of vaak daar tegenaan, 10,8kW) aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Simply1337 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:10:
Ik ben in parijs, prima simpele rit.

Bij fastned Hazeldonk(/ of shell recharge als je wilt) gelade tot 70% (Belgische grens)
Vervolgens doorgereden tot Ionity Froyennes Noord/Zuid en daar opgeladen tot 90%

En in 1x door naar parijs met 130kmh op de cruise kom je met 4-5% aan in parijs noord. Daar bij een total gehangen tot 60% voor parkeeropslag.

Niet het interressantste rit, maar wel 1 waar je eigenlijk niet zoveel opties hebt qua laden.

Overal Vmax, dat weer wel.
Moest even terugzoeken naar jouw autoconfiguratie maar een 77 kWh accu verklaart je grotere bereik. Ik moest met de 58 kWh ID.3 Business op de heenweg tussen Froyennes en Disneyland nog 1 keertje kort bijladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
FlowDesign schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:38:
Klinkt als een broodje aap.

Er zijn sinds eind 2020 al ontzettende leveringsproblemen voor trekhaken, ongeacht het model auto.
Ik heb een ID.4 Pro (77kWh) met trekhaak af fabriek gemonteerd (dus mooi opklapbaar). Besteld in april 2021, geleverd in oktober 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Gadget Freak schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:54:
[...]

De AC laadsnelheid is niet afhankelijk van de SoC, maar bij load balancing wel van het overige elektriciteitsverbruik bij jou thuis! Als je wasmachine, wasdroger, oven en inductiekookplaat aan staan, dan haal je de 11kW niet!
Uiteraard maar de persoon waar ik op reageerde had al vastgesteld dat er op dat moment nauwelijks ander verbruik in huis was. Hij hoorde dus gewoon de 11kW te halen op dat moment.
Als de P1 verbinding niet werkt / niet geconfigureerd is, dan is er geen "safe current", dan staat-ie standaard op 11kW. Dat heb ik gemerkt, Eneco had de configuratie niet goed gedaan en bij mij klapte er geregeld één van de 3 hoofdzekeringen uit.
Dat ligt aan het type paal of de configuratie, degene waar ik op reageerde heeft net als ik een Alfen laadpunt. En daarin kun je die "safe current" gewoon instellen, als de verbinding met de slimme meter dan verbroken is valt hij terug op het daar ingestelde aantal amperes per fase. Bij mij staat dat op 8A maar zoals gezegd is dat instelbaar door de installateur (of zelf) met de ACE service installer tool en volgens mij zelfs ook vanuit de backend eventueel. Zet je die waarde ook op 16A dan doet de functionaliteit uiteraard feitelijk niets meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 28-01-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gadget Freak schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Ik heb een ID.4 Pro (77kWh) met trekhaak af fabriek gemonteerd (dus mooi opklapbaar). Besteld in april 2021, geleverd in oktober 2021.
Dan hedde geluk gehad.

Zeer regelmatig berichten gezien van trekhaken die pas later nageleverd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
FlowDesign schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Dan hedde geluk gehad.

Zeer regelmatig berichten gezien van trekhaken die pas later nageleverd werden.
Mijne ook besteld in april, geleverd in april. 52kw ID.4 met trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Bij mij was een VW-trekhaak(inklapbaar), los nabesteld, binnen 2 weken geregeld+gemonteerd, afgelopen december op mijn lease-voorraad-ID.4

[ Voor 5% gewijzigd door aardbeix15 op 28-01-2022 13:31 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Gecko123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:16:
Voor het eerst een lange rit met het gezin (490km naar Parijs) gemaakt met een volbepakte ID.3 Pro Performance waarbij ik onderweg heb moeten laden. Heerlijk comfortabele rit met veel cruis control en de auto rijdt opvallend stil op 130 km/uur zomerbanden.

Snelladen met Shell Rechargepas ging foutloos bij Ionity en TotalEnergies. We hadden weinig haast en hebben 2 jonge kinderen dus de tussenstops waren wat langer dan nodig waardoor het laden meer dan voldoende snel ging. De eerste keer bij Ionity na 245km met SOC 9% (start met volle accu en voorklimatiseren) kreeg ik 85 kW bij aanvang en de tweede keer bij TotalEnergies 90kW, SOC was toen zo'n 40% geloof ik.

Route vooraf gepland met ABRP en ook ermee gereden. Huidige SOC inschatting met premium (zonder OBD koppeling) werkt bijzonder goed. Prettig om de vrije laadplaatsen te zien tijdens het navigeren. Eigenlijk hou ik de resterende KM tot het laadpunt in de gaten in relatie tot de GOM. Ik heb de marge geleidelijk naar 30km laten teruglopen door mn snelheid aan te passen. Hoefde weinig aan te passen. Prima te doen.

Op de terugweg naar NL willen we savonds rijden met start volle accu en dan 1 keer laden bij Ionity.
Gisterenavond thuisgekomen van eerder genoemde reis. Wederom geladen bij TotalEnergies en Ionity. Dit keer was de snelste route volgens ABRP een 3 stopper (8, 22 en 17 minuten).

Nu ook voor het eerste de maximale laadsnelheid gezien van 101 kW (software v2.1). :P.

ABRP heeft me netjes overal heen geleid waarbij hij 1 keer vastliep. ABRP schatte mijn verbruik lager in waardoor ik steeds een paar procent extra moest laden om de tussenstops te halen op normale snelheid. Overal aan de max snelheid gehouden, zelfs hier en daar wat wegwerkzaamheden gehad. Scheelt niet veel maar iets om rekening mee te houden als je 'hoog aan de wind' wil laden zonder langzamer te moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Gadget Freak schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Klopt niet, laad hier vaak genoeg op 11 kW. Mag ook wel want 3x25 is 17,5 kW. Oven = 2 kW, WP droger 900 Watt, Wasmachine 1,3 kW. Kookplaat (tja wat je kookt) circa ook 2-7. Dan zit je aan 11+2+0,9+1,3+2=17,2. Tenzij je dus flink kookt. Dan pas zou de DLB moeten ingrijpen.

Heb hem wel, NewMotion laadpaal, maar de DLB heeft nog nooit ingegrepen. Laad altijd met 11 kWh

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 09:53

Pinobigbird

doesn't share food!

Freakie1NL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Klopt niet, laad hier vaak genoeg op 11 kW. Mag ook wel want 3x25 is 17,5 kW. Oven = 2 kW, WP droger 900 Watt, Wasmachine 1,3 kW. Kookplaat (tja wat je kookt) circa ook 2-7. Dan zit je aan 11+2+0,9+1,3+2=17,2. Tenzij je dus flink kookt. Dan pas zou de DLB moeten ingrijpen.

Heb hem wel, NewMotion laadpaal, maar de DLB heeft nog nooit ingegrepen. Laad altijd met 11 kWh
Je kan niet zomaar alle fasen bij elkaar optellen. De loadbalancing kijkt naar iedere fase afzonderlijk. Als 1 van de 3 fasen te veel belast wordt dan grijpt de LB in op alle fasen.
Als je de wasmachine, droger en strijkijzer etc. allemaal op 1 fase gelijktijdig gebruikt dan zou je in totaal wel voldoende overhouden, maar niet op die ene fase. De LB grijpt dan in. CMIIW.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Pinobigbird schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Je kan niet zomaar alle fasen bij elkaar optellen. De loadbalancing kijkt naar iedere fase afzonderlijk. Als 1 van de 3 fasen te veel belast wordt dan grijpt de LB in op alle fasen.
Als je de wasmachine, droger en strijkijzer etc. allemaal op 1 fase gelijktijdig gebruikt dan zou je in totaal wel voldoende overhouden, maar niet op die ene fase. De LB grijpt dan in. CMIIW.
Uhh daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.

Heb zelf toen ik naar 3 fase ging alles uitgerekend en aangepast waardoor er bijna een perfect verdeling over de 3 fases is. Maar je hebt helemaal gelijk wat dat betreft, even te kort door de bocht.

Laat onverlet dat ik wel eens de vaatwasser, kookplaat, droger aan heb en dat de DLB nog nooit heeft ingegrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 28-01-2022 14:22 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Freakie1NL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Uhh daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.

Heb zelf toen ik naar 3 fase ging alles uitgerekend en aangepast waardoor er bijna een perfect verdeling over de 3 fases is. Maar je hebt helemaal gelijk wat dat betreft, even te kort door de bocht.

Laat onverlet dat ik wel eens de vaatwasser, kookplaat, droger aan had en de aan het laden was zonder dat de DLB ingreep. Weet ook niet hoe snel hij überhaupt hoor in te grijpen.
Het opgenomen vermogen van een vaatwasser of wasmachine is vaak ook kortstondig vooral de eco standen. Wat wellicht in jouw geval helpt is je zonnepanelen waardoor je meer vermogen hebt ;). Of je loadbalancing werkt niet goed maar gaat het tot nu toe net goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gecko123 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Het opgenomen vermogen van een vaatwasser of wasmachine is vaak ook kortstondig vooral de eco standen. Wat wellicht in jouw geval helpt is je zonnepanelen waardoor je meer vermogen hebt ;). Of je loadbalancing werkt niet goed maar gaat het tot nu toe net goed :).
Ik weet niet hoe jullie het doen, maar aangezien ik piek/dal tarief heb, laad ik m'n auto vrijwel altijd tijdens daltarief op, terwijl de zonnepanelen tijdens piek energie opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35
FlowDesign schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Ik weet niet hoe jullie het doen, maar aangezien ik piek/dal tarief heb, laad ik m'n auto vrijwel altijd tijdens daltarief op, terwijl de zonnepanelen tijdens piek energie opwekken.
ID4.1
Auto laadt altijd vanaf 23:00h (dal tarief). Heb een EVBox-Elvi hierop kun je via webportal heel eenvoudig laadprofielen instellen per dag. Van 7:00h-23:00h 0A en van 23:00h-7:00h 16A(per fase). Zaterdag en zondag overdag op 10A(per fase), zodat de was kan worden gedraaid. Ben je ook niet afhankelijk van de crapy-software van de ID.

[ Voor 6% gewijzigd door densterdad2 op 28-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_VR
  • Laatst online: 06-09-2022
Keuzestress bij het samenstellen van mijn nieuwe Leaseauto:

Ik zou voor een VOLKSWAGEN ID.4 77KWH 128KW PRO met volgende opties willen gaan:
Design Pack, Comfort Plus Pack, Assistance Plus pack

Nu laat mijn budget het niet toe voor Lichtmetalen velgen 19'' te gaan en ook het infotainment plus pack.
Dus ik zal één van beide moeten laten vallen.

Laat ik de 19'' metalen velgen vallen, zal ik de standaard velgen (Wieldoppen) moeten nemen. Nu kan ik deze nergens gaan checken bij een dealer hoe deze eruit zien. Op foto zien ze er wel ok uit, dit in combinatie met de zwarte metaal kleur die ik zou nemen. Iemand ervaring mee? Want een wieldop klinkt meestal niet veelbelovend...😀

Wat ik ook kan weglaten is het infotainment plus pack, al ben ik een audiofreak en zit in dit pakket een beter audiosysteem. De head up display en groter scherm vind ik minder een noodzaak. Iemand hier ervaring mee?
Is het geluid echt beter?

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nyand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:29
Jan_VR schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:25:

Ik zou voor een VOLKSWAGEN ID.4 77KWH 128KW PRO met volgende opties willen gaan:

Nu laat mijn budget het niet toe voor Lichtmetalen velgen 19'' te gaan en ook het infotainment plus pack.

Laat ik de 19'' metalen velgen vallen, zal ik de standaard velgen (Wieldoppen) moeten nemen. Nu kan ik deze nergens gaan checken bij een dealer hoe deze eruit zien. Op foto zien ze er wel ok uit, dit in combinatie met de zwarte metaal kleur die ik zou nemen. Iemand ervaring mee? Want een wieldop klinkt meestal niet veelbelovend...😀

Wat ik ook kan weglaten is het infotainment plus pack, al ben ik een audiofreak en zit in dit pakket een beter audiosysteem. De head up display en groter scherm vind ik minder een noodzaak. Iemand hier ervaring mee?

Mijn redenering is dat je vaker in je auto zit, dan naar je wielen aan het kijken bent. Maar dat is, uiteraard, volledig persoonlijk.

Ik denk dat je als audiofreak eerder spijt krijgt van een "slecht" geluidssysteem, dan van "lelijke" velgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:38

Wat je buiten de LM vaak om kunt doen is een aparte rekening aan de dealer vragen voor het deel wat niet in je eigen bijdrage past. Sommige dealers zijn hier welwillend in. Zij vragen dan toestemming aan de LM en normaliter vindt de LM het prima omdat ze een auto met hogere restwaarde krijgen door de extra opties (die je rechtstreeks betaald)

Sowieso zou je de velgen als optie achteraf kunnen kopen en dan weer verkopen aan het einde van de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56

Tarin

Just plain weird.

[...]

Geen ervaring met de kwaliteit of gebruikersvriendelijkheid van het audiosysteem en de schermen van het infotainment plus-pakket, maar als ik had moeten kiezen was ik voor infotaiment gegaan - die velgen zie je toch niet als je rijdt ;).

Ik had een beetje meer budget dus ik heb de Hamars aangevinkt, veel groter dan 19" hoefde voor mij niet, ik rijd momenteel op 16" alu-velgen vanwege de winterbanden en normaal gesproken 17" (allerdings onder een Golf Variant, daar valt het minder op).

Ik geloof dat ik voor de winterbanden ook de Hamars aangevinkt heb; daar kan je natuurlijk nog mee schuiven - in de winter de meegeleverde staalvelgen en in de zomer de LM velgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 28-01-2022 16:55 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-09 13:38

Voor een leasewagen zou ik ook geen velgen pakken. Wacht maar tot je een stoeprand raakt, dan ga je roepen dat je die velgen beter niet had genomen. Ik heb deze situatie bijna meegemaakt, enkel de band was gelukkig geraakt 8)

Bovendien zien die deksels (op foto) er niet slecht uit t.o.v. die gedrochten op de id. 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Jan_VR Velgen kun je achteraf ook nog zelf aanschaffen (heb ik gedaan, de banden van de leasemaatschappij erop en gaan)
Achteraf multimedia en audio toevoegen is wat lastiger.
Voordeel is dat je de velgen na de leaseperiode kan houden en evt doorverkopen. Ik had bij mijn vorige auto wél de duurdere velgen aangevinkt. Heel de leaseperiode super zuinig op geweest en vervolgens mag je ze niet eens overnemen. (had een mail gestuurd om ze over te nemen en dan de auto met winterwielen (ik had twee sets) in te leveren. Was geen optie volgens de leasemaatschappij.. niet eens een beetje mee willen denken zelfs (ja PON ja))
Dus velgen koop ik zelf, audio zou ik absoluut aanvinken want standaard audio vind ik echt om te janken (had in de Golf Dynaudio, met betere speakers en aanvullende subwoofer.. nu moet je het standaard doen met wat karige speakers in de voordeur.. achter niets)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
@Jan_VR Als je ff speurt op het internet, kom je soms zomaar tweedehands niet gebruikte originele sets VW velgen tegen. Scheelt een boel knaken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 08:15
Haha, deze week rondje Nederland gedaan. totaal 656km gereden. totaal 2x 20 min aan de lader gestaan. Terug thuis nog 105km over. Verbruik 20,4. Overal 110km/uur gereden.

viel me eerlijk gezegd niet tegen zo rond het vriespunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Uiteraard maar de persoon waar ik op reageerde had al vastgesteld dat er op dat moment nauwelijks ander verbruik in huis was. Hij hoorde dus gewoon de 11kW te halen op dat moment.
Goed om uit bovenstaande reacties te begrijpen dat een ID3 gewoon met 11kW zou moeten kunnen laden en dat daar geen beperkingen op van toepassing zijn.

Ik ben (nog) niet ontzettend bekend met de technische mogelijkheden van de paal zelf, maar deze geeft aan op z'n standby scherm dat deze max 12.4kW kan/mag leveren (dit is zo ingesteld door de installateur). Dus de 11kW die de auto aankan moet haalbaar zijn. De P1 kabel en stroomkabel (beiden meter of 10) lijken mij ook voldoende dik (stroom 6mm2, dus een spanningsval van enige betekenis lijkt me onwaarschijnlijk).

Ik heb momenteel een storingsmelding uitstaan bij de leverancier (Vattenfal), deze had zo ook niet direct een antwoord hierop maar gaat kijken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 21:55
FlowDesign schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:17:
[...]

27 GB voor Europa. Dat is best fors.
Laatste update is van 29/11/2021.

Volgens mij heb ik nog een usb-c naar usb-a adaptertje in de auto liggen. Straks ff zoeken :)
Ik zit nog op navigatie 20.7 en wil handmatig updaten. Hoe moet ik de USB-C formatteren om het bestand te kunnen lezen? exFAT of maakt het niet uit?

….net gevonden NTFS of exFAT.

[ Voor 4% gewijzigd door Galvatron op 28-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44
Stan-ID4 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:41:
Haha, deze week rondje Nederland gedaan. totaal 656km gereden. totaal 2x 20 min aan de lader gestaan. Terug thuis nog 105km over. Verbruik 20,4. Overal 110km/uur gereden.

viel me eerlijk gezegd niet tegen zo rond het vriespunt!
Netjes, warmtepomp?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 18:24
densterdad2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:17:
[...]

ID4.1
Auto laadt altijd vanaf 23:00h (dal tarief). Heb een EVBox-Elvi hierop kun je via webportal heel eenvoudig laadprofielen instellen per dag. Van 7:00h-23:00h 0A en van 23:00h-7:00h 16A(per fase). Zaterdag en zondag overdag op 10A(per fase), zodat de was kan worden gedraaid. Ben je ook niet afhankelijk van de crapy-software van de ID.
Zou het ook graag op de paal in willen stellen. Bij mij gaat dal stroom zo rond 2:00 s nachts, auto stopt vaak na ca 20min. = ca. 5% laden. Hen zelf een alfen laaadpaal. Helaas nog niet gevonden hoe die te programmeren......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Vandaag zijn er wat aanpassingen doorgevoerd aan de backend van de API die de app gebruikt.

Op een gegeven moment viel elke custom integratie om 😅. Heb wel het gevoel dat sinds vanavond de berichten sneller binnenkomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Boy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:47:
[...]

heb je je laten leiden door ABRP? Ik vind dit wel interessant, want ik vertrek over een maand richting Disneyland. Als ik zo hoor dat er minder mogelijkheden zijn daar, vind ik het toch wel spannend. Als ik alleen reed, zou me niet zo boeien, maar wil het relaxed houden voor vrouw en kinderen.

Deze zomer gaan we richting Spanje, dus dit is een testritje daarvoor al :)
Ja, puur test om te kijken of het zou blijven werken. Richting naar en van oostenrijk was het toen echt een ramp. Dit keer echt nul aanmerkingen. Het werkt gewoon.

Voordat ik het rit naar parijs maakte wel paar dagen ervoor een referentie consumptie gekregen van abrp (dit rekent het zelf met obdlink, gewoon app starten, aansluiten en rijden). Met deze gegeven even vantevoren gekeken waar het zou stoppen. Nou prima, ik ga het blind volgen en eigenlijk op de dag zelf geen verrassingen gehad.

Rit was tussen 7-9graden. Met Kouder weer zou mn rit anders geweest (via brussel(?)) met warmer weer wellicht hazeldonk kunnen overslaan.

Maar andere optie is via Reims. Heb je ionity, maar rit is wel 30 min langer.
En voordat ik vergeet, plan je reis niet naar de enkele 50kw lader bij een total tussen parijs en belgie. CCS/DC werkt niet, AC wel.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:21:
[...]

Ja, puur test om te kijken of het zou blijven werken. Richting naar en van oostenrijk was het toen echt een ramp. Dit keer echt nul aanmerkingen. Het werkt gewoon.

Voordat ik het rit naar parijs maakte wel paar dagen ervoor een referentie consumptie gekregen van abrp (dit rekent het zelf met obdlink, gewoon app starten, aansluiten en rijden). Met deze gegeven even vantevoren gekeken waar het zou stoppen. Nou prima, ik ga het blind volgen en eigenlijk op de dag zelf geen verrassingen gehad.

Rit was tussen 7-9graden. Met Kouder weer zou mn rit anders geweest (via brussel(?)) met warmer weer wellicht hazeldonk kunnen overslaan.

En voordat ik vergeet, plan je reis niet naar de enkele 50kw lader bij een total tussen parijs en belgie. CCS/DC werkt niet, AC wel.
Waarschijnlijk heb je dit ook gedaan, maar als ik door Frankrijk zou moeten zou ik voor elke laadstop ook ff Chargemap checken, daar melden mensen of de laadpaal het doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Galvatron schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Ik zit nog op navigatie 20.7 en wil handmatig updaten. Hoe moet ik de USB-C formatteren om het bestand te kunnen lezen? exFAT of maakt het niet uit?

….net gevonden NTFS of exFAT.
29/11/2021 = 20.7 zei iemand dacht ik.
Dus ik weet niet of dat zin heeft.

Waarom zou het trouwens geen FAT32 kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

FlowDesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:35:
[...]

29/11/2021 = 20.7 zei iemand dacht ik.
Dus ik weet niet of dat zin heeft.
21.7, en dat zou voldoende modern moeten zijn om dan OTA te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:35:
[...]

..

Waarom zou het trouwens geen FAT32 kunnen zijn?
FAT32 heeft een limiet op bestandsformaat. Maximaal 4GB per bestand. ;)

Dat gaat dan niet passen
FlowDesign schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:17:
[...]

27 GB voor Europa. Dat is best fors.
..

[ Voor 27% gewijzigd door DonJunior op 29-01-2022 07:57 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
FlowDesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:32:
[...]

Waarschijnlijk heb je dit ook gedaan, maar als ik door Frankrijk zou moeten zou ik voor elke laadstop ook ff Chargemap checken, daar melden mensen of de laadpaal het doet of niet.
Ik heb dit ook gedaan. Degene met slechte reviews die recent zijn sla ik over tenzij niet anders kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 29-01-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:55:
[...]

FAT32 heeft een limiet op bestandsformaat. Maximaal 4GB per bestand. ;)

Dat gaat dan niet passen

[...]
Owja, duh. Helemaal vergeten :D

Maar stel dat je MP3's ofzo op een FAT32 stick zet, dan zal de auto die wel lezen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mitchdc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:42:
Vandaag zijn er wat aanpassingen doorgevoerd aan de backend van de API die de app gebruikt.

Op een gegeven moment viel elke custom integratie om 😅. Heb wel het gevoel dat sinds vanavond de berichten sneller binnenkomen!
Goed bezig! Ik kreeg sinds gisteren net na 15.00 uur inderdaad geen data meer binnen. Net via HACS jou integratie naar de laatste versie bijgewerkt en het werk weer perfect :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 21:55
FlowDesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Owja, duh. Helemaal vergeten :D

Maar stel dat je MP3's ofzo op een FAT32 stick zet, dan de auto die wel lezen vermoed ik.
Hier de link naar de handleiding om handmatig de navigatie te updaten https://app-connect.volks...en.3_November_2020_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:21:
[...]

...

Maar ik moet dus niet op ABRP vertrouwen voor de laadpunten in Frankrijk dan? Of begrijp ik je verkeerd hier?

Ik kom trouwens sowieso via Reims zie ik net, dat is vanuit Limburg de logische route volgens Google Maps

edit: hmm, ABRP wil via Froyennes... :?

[ Voor 13% gewijzigd door Boy op 29-01-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Boy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Maar ik moet dus niet op ABRP vertrouwen voor de laadpunten in Frankrijk dan? Of begrijp ik je verkeerd hier?

Ik kom trouwens sowieso via Reims zie ik net, dat is vanuit Limburg de logische route volgens Google Maps

Ik ben hier ook wel benieuwd naar ja, als je dan kijkt op wecharge zie je wel of ze online of offline zijn.. Waarom dan voor andere app's zo moeilijk idd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
mitchdc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:42:

Kun je via de API ook berichten naar de auto sturen (via de VW back-end)? Of alleen ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Galvatron schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Hier de link naar de handleiding om handmatig de navigatie te updaten https://app-connect.volks...en.3_November_2020_EN.pdf
Thanks.
Goed dat ik 'm nog ff bekeken heb, je moet de tar namelijk uitgepakt op de stick zetten. Ik was er vanuit gegaan dat de auto de tar in zou lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
firejelle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar ja, als je dan kijkt op wecharge zie je wel of ze online of offline zijn.. Waarom dan voor andere app's zo moeilijk idd?
Data is een dienstverlening en komt (helaas) niet gratis uit de lucht vallen.

De live / status data van laadpalen kost serieus veel extra geld.

Je kunt de statische data inkopen, dat is al niet bepaald goedkoop, en live data maakt het nog veel duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 29-01-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
[...]

Abrp kun blind vertrouwen met juiste uitgangspunten. (Juiste referentie consumptie en minimum aantal laders per laadlocatie zal je probleempunten tackelen), min. 10% aankomst soc% zal je ook rust geven voor what if scenarios

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

Afgezien van dat het goed is om in bijvoorbeeld Chargemap te dubbelchecken of de laadpaal niet in storing staat ofzo, moet je ook opletten dat sommige snelladers bij autodealers staan en dan moet je ook rekening houden met de openingstijden. In het weekend en 's avonds zou ik die alvast vermijden.

Sommige staan ook bij winkels en zijn ook niet altijd beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 29-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_VR
  • Laatst online: 06-09-2022
Kan je achteraf op een ID4 een trekhaak laten installeren die je er dan kan afhalen indien niet nodig?
Want de elektroniche versie paste niet meer in mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Jan_VR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:27:
Kan je achteraf op een ID4 een trekhaak laten installeren die je er dan kan afhalen indien niet nodig?
Vast wel. Misschien ff zoeken op de site van Brinks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Abrp kun blind vertrouwen met juiste uitgangspunten. (Juiste referentie consumptie en minimum aantal laders per laadlocatie zal je probleempunten tackelen), min. 10% aankomst soc% zal je ook rust geven voor what if scenarios
Jij gaf eerder aan dat Reims ook een optie is, maar ABRP geeft dus Froyennes aan als route.
Even gekeken via Google Maps, maar dat is 50 min extra rijtijd voor me blijkbaar.

Zou je in zo'n geval ABRP dan toch nog volgen omdat er wss niet genoeg snelladers op de route via Reims zou zijn?

edit: hmm, Google Maps zegt 4 uur en 58 minuten reistijd, volgens ABRP is het 4 uur en 12 minuten rijden (exclusief laden)

edit2: @FlowDesign geeft hier beneden aan dat ABRP wat rooskleurig is qua rijtijd blijkbaar.

Ik ga vanuit dat ABRP beter kan volgen en dat de snellere route van Google Maps gewone te trage laders op de weg heeft.

Het lijkt wel een ramp te zijn, die zwakke laders in Frankrijk. Bizar voor zo'n autoland.

[ Voor 24% gewijzigd door Boy op 29-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Boy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Jij gaf eerder aan dat Reims ook een optie is, maar ABRP geeft dus Froyennes aan als route.
Even gekeken via Google Maps, maar dat is 50 min extra rijtijd voor me blijkbaar.

Zou je in zo'n geval ABRP dan toch nog volgen omdat er wss niet genoeg snelladers op de route via Reims zou zijn?

edit: hmm, Google Maps zegt 4 uur en 58 minuten reistijd, volgens ABRP is het 4 uur en 12 minuten rijden (exclusief laden)
Mijn ervaring met reistijd is dat ABRP die veel te positief inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMCvOs
  • Laatst online: 28-03-2023
Even een vraag. Ik heb nu een aantal keer voorbij zien komen dat er een refund-actie omdat Volkswagen blijkbaar heeft toegegeven dat de warmtepomp niet zo efficiënt is als vooraf aangegeven. Zijn er mensen die werkelijk geld terug hebben gekregen en zo ja. Welke route moet ik dan bewandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
BMCvOs schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:04:
Even een vraag. Ik heb nu een aantal keer voorbij zien komen dat er een refund-actie omdat Volkswagen blijkbaar heeft toegegeven dat de warmtepomp niet zo efficiënt is als vooraf aangegeven. Zijn er mensen die werkelijk geld terug hebben gekregen en zo ja. Welke route moet ik dan bewandelen?
Dat klopt.
€285.

Maar in Nederland via Pon lijkt het niet te lukken en bij mijn Duitse import schijnbaar ook niet, omdat de warmtepomp standaard was ofzo en deze niet als losse optie erbij gekozen was.

Je kunt het bij je dealer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
Had vandaag weer een nieuwe storing. De deur speakers deden het niet. Alleen die in het dashboard. Dus ook geen knipperlicht geluid… na parkeren, natuurlijk alles weer normaal…

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• htv12
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-01 10:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
t2faag schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:18:
Had vandaag weer een nieuwe storing. De deur speakers deden het niet. Alleen die in het dashboard. Dus ook geen knipperlicht geluid… na parkeren, natuurlijk alles weer normaal…
ik had vandaag voor de tweede keer in mijn id3 first dat mijn parkeersensor bleef piepen... zelfs met uitzetten van de auto bleef hij dit nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Jan_VR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:27:
Brinks en Thule hebben een vaste haak voor de ID.4, er afhalen is dan dus demonteren 😁
Van mijn leasemaatschappij moest het persé een VW-haak worden terwijl ik eigenlijk liever een vaste haak had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
aardbeix15 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Brinks en Thule hebben een vaste haak voor de ID.4, er afhalen is dan dus demonteren 😁
Van mijn leasemaatschappij moest het persé een VW-haak worden terwijl ik eigenlijk liever een vaste haak had.
Waarom liever een vaste ipv wegklapbare? Die van VW is vast, én wegklapbaar. Als je hem niet wegklapt is het hetzelfde toch?

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
goldenace007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Dat zijn er bar weinig per week....
Is logisch de eerste weken nadat ze zoveel als mogelijk eind december nog op kenteken gezet hebben. Dat zie je telkens terug bij verhoging van de bijtelling.

Wat mij meer opvalt, is het lage totaal aantal verkochte ID3s in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44
FlowDesign schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Is logisch de eerste weken nadat ze zoveel als mogelijk eind december nog op kenteken gezet hebben. Dat zie je telkens terug bij verhoging van de bijtelling.

Wat mij meer opvalt, is het lage totaal aantal verkochte ID3s in 2021.
Dat had weer te maken met het zeer hoge aantal ID.3's die eind 2020 op kenteken zijn gezet. Die voorraad is eigenlijk nu pas weggewerkt (alhoewel je kunt nog steeds een nieuwe ID.3 max van 2020 halen nu)

En daarnaast onderdelenschaarste. Er is meer marge op Q4's en ID.4. Dus waarom ID.3's produceren?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

pietermx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Waarom liever een vaste ipv wegklapbare? Die van VW is vast, én wegklapbaar. Als je hem niet wegklapt is het hetzelfde toch?
De helft zo duur 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:23
Ik heb het ook geprobeerd, zowel via de dealer als via PON. PON gaf aan dat ik met mijn auto langs de dealer moest en de dealer weet in het geheel niets van deze problematiek. Ze hebben nog voor mij gekeken bij openstaande garantie issue's en terugroepacties maar nul info. Als het jou wel lukt horen we dat natuurlijk graag ;)

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:01
Ik heb onze 3M particulier in Duitsland gekocht en geïmporteerd naar Nederland.
Via vw Duitsland het geprobeerd om dat bedrag te krijgen maar dat lukte niet omdat hij nu op Nederlands kenteken staat aldus vw Duitsland.

Hoe het in Nederland zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
DonJunior schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Kan deze optie nergens vinden in mijn ID3.
Zou verwachten in het laden menu van de auto.. of ergens in de app.. maar.
beiden niet
@Ultraman Het is me na lang zoeken uiteindelijk gelukt. Het 'uitgesteld-laden-menu' in de auto is pas beschikbaar als je een laadlocatie toevoegt. Dat had ik in eerste instantie niet, dus kon nergens de optie voor uitgesteld laden vinden.
Nu ik mijn thuislader heb ingesteld als laadlocatie zie ik ook de uitgesteld laden opties in de app (Android)

Even puzzelen vervolgens met 'verlagen AC snelheid'
Als je namelijk deze optie bij het 'uitgesteld laden' aanvinkt dan negeert ie de waarde bij de auto instellingen (in de app)

Nu alleen laden tijdens daluren.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Warpozio schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Zijn dit de populairste buitenkleuren?
De enige kleuren..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theHoff schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:59:
[...]

Mijn ID.4 is ook met een gele laadkabel geleverd. Wat voor kabel heb jij gekregen dan?
Overigens is de blauwe kabel van Tesla een stuk stugger dan de gele van VW.
Ik kom hier nog even op terug van vorige maand :p
Dit is mijn geleverde kabel bij de ID4, dat ding is 6m lang en weegt net geen 4kg.
Best lomp in gebruik dus misschien dat ik toch eens ga kijken voor de 16A variant in het geel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA7LLKHEKuit3hafrIeoQaV8ctI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXkDZj9hu9hcltIBo550NaMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Ik kom hier nog even op terug van vorige maand :p
Dit is mijn geleverde kabel bij de ID4, dat ding is 6m lang en weegt net geen 4kg.
Best lomp in gebruik dus misschien dat ik toch eens ga kijken voor de 16A variant in het geel.

[Afbeelding]
Dat is een 22 kW kabel. Aan de helft heb je inderdaad wel voldoende.
6 meter is ook best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 10:04
FlowDesign schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:06:
[Afbeelding]

Vanaf zondag 18u in 3 ritjes.

Denk telkens rond de 5 graden buitentemperatuur.

Verder geen trucen uitgehaald qua voorverwarmen tijdens laden of net voor vertrek nog ff bijladen.

(ID.3 Pro Performance met WP)
4.1M met wp:
De trip die ik veel maak is 225km lang en met deze temperaturen net haalbaar.
Volledige rit op travel assist 125km/h (120km/h werkelijke snelheid)
Dat wordt nog een uitdaging als de accu in de komende jaren verslechtert.
Voor een wltp van 525km vind ik dit al sinds het begin en zware tegenvaller.
Verder blijft het een enorme fijne auto om in te rijden nu bijna alle storingen voorgoed weg blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzRNE1IFtCp5oVKQ6IWn_SBwkBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gTPwQHcdA3Q2hNfOEb5Rcli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIy-9Jq18_jaY0MOQmvNsIb1dMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvD4sXef3JtCgUxbb1BVpIv1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

EdwinDaems schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:35:
[...]

4.1M met wp:
Verder blijft het een enorme fijne auto om in te rijden nu bijna alle storingen voorgoed weg blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder? Bijzonder vreemd? Ik haal (ID.4 Pro) de +- 340KM en dat met 130KM/u en redelijk agressief rijgedrag? En dan heb ik geeneens een warmtepomp. 225 op een volle lading is echt wel next level laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

4.1M met wp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dat is een ID.4 met 77 kWh accu?

Heb je de verwarming op 25 graden staan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:23
77kWh minus 10% degradatie na een jaar kom je bijna precies op 69kWh dus klopt. Maar die 26,6kWh is wel erg hoog. Bandenspanning, dakkoffer vergeten af te halen?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:07:
77kWh minus 10% degradatie na een jaar kom je bijna precies op 69kWh dus klopt. Maar die 26,6kWh is wel erg hoog. Bandenspanning, dakkoffer vergeten af te halen?
10% in 1 jaar? Daar moet je serieus je best voor doen (zeer ongunstig opladen vooral).

Eerste jaar is een paar procent, daarna vlakt het erg af. Als je netjes met de accu omgaat is het 10% na 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:43
Exorcist schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Bijzonder? Bijzonder vreemd? Ik haal (ID.4 Pro) de +- 340KM en dat met 130KM/u en redelijk agressief rijgedrag? En dan heb ik geeneens een warmtepomp. 225 op een volle lading is echt wel next level laag?
Dit is toch anno nu helemaal niet raar? Ik haal ook nog geen 50% van de WLTP nu (3.1M) en hij rijdt ook nog eens 125km/u continu, ik maar 50-80km/u wegen. Ik ben leeg rond de 200km, hij zo'n 260km.
Winter en die snelheid, ik zie niks geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
[...]

4.1M met wp:
Zoals ik het zie ben je met 80% oplading begonnen. Je mag m natuurlijk best tot 100% laden. Als ik naar je cijfers kijk heb je bijna 60kW verbruikt. Je hebt een accu van 77kW.

voor 120-125km/u zit ik met mijn 4.1M met WP ongeveer hetzelfde.
100-110 is een stuk zuiniger.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
firejelle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:20:
[...]

ik had vandaag voor de tweede keer in mijn id3 first dat mijn parkeersensor bleef piepen... zelfs met uitzetten van de auto bleef hij dit nog doen.
Dit heb ik ook een keer gehad. Mijn verklaring: te snel in de achteruit gezet terwijl het multimedia systeem nog aan het opstarten was. Uiteindelijk naar de sport accommodatie gereden terwijl de parkeer sensoren nog piepten (gelukkig maar 5 min). Daarna auto uitgestapt, op slot gedaan, en 1,5 uur later terug gekomen en het was ‘verholpen’. Vanaf die tijd wacht ik altijd een paar seconden nadat ik ben ingestapt om de auto in z’n achteruit te zetten en is het ook niet meer gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maik73
firejelle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Snelle oplossing: Powerknop van infotainment 20 seconden ingedrukt houden. Hierna herstart het systeem zich en is de piep weg.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 10:04
maik73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:09:
[...]

Zoals ik het zie ben je met 80% oplading begonnen. Je mag m natuurlijk best tot 100% laden. Als ik naar je cijfers kijk heb je bijna 60kW verbruikt. Je hebt een accu van 77kW.

voor 120-125km/u zit ik met mijn 4.1M met WP ongeveer hetzelfde.
100-110 is een stuk zuiniger.
Ik ben op 100% lading gestart en de volledige rit met travel assist gereden (wat mij betreft één van de beste features die de auto te bieden heeft)
Verwarming op 19 graden (jas aan) en buitentemperatuur van 3 graden.
Inderdaad een 77kW accu (de 1st had geen andere accu)

Ben er al eerder voor bij de dealer geweest en die houdt het op aggresieve rijstijl en een zware rechter voet :+
Wat best bijzonder is voor een snelwegrit van noord naar zuid nederland op een zondagavond met travel assist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-09 22:11
EdwinDaems schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Ik ben op 100% lading gestart en de volledige rit met travel assist gereden (wat mij betreft één van de beste features die de auto te bieden heeft)
Verwarming op 19 graden (jas aan) en buitentemperatuur van 3 graden.
Inderdaad een 77kW accu (de 1st had geen andere accu)

Ben er al eerder voor bij de dealer geweest en die houdt het op aggresieve rijstijl en een zware rechter voet :+
Wat best bijzonder is voor een snelwegrit van noord naar zuid nederland op een zondagavond met travel assist.
Het verbruik valt mij ook wel echt heel erg tegen. Vorige week zaterdag teruggereden vanuit Assen naar omgeving Alkmaar, na 19.00, dus geprobeerd zoveel mogelijk 133 op de teller, maar er zijn stukken waar je maar 100 of 80 mag. Alles zoveel mogelijk met travel assist. Klimaat op 18 graden (geen jas aan) en stoel/stuurverwarming wel aan. Weinig wind en buiten was het ongeveer 5 graden.

Resultaat: 31,7kWh/100KM. Bizar imho, maar goed, blijkbaar is dit normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voQBTrAiAFjKXbx9I0iGsw0oDys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoMBaGsMxzObnEl4QFbKr3c9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3mPmAbrZuyXL9rXq3WfyhnRMM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrIe45ufROXP3Qm4vQEDp4yN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 10-09 21:35
Ik herken dit. Zodra je 130 gaat rijden, schiet het verbruik met 50% omhoog, waardoor de teller met bereik een stuk harder naar beneden gaat, dan de nog te rijden afstand.

Als ik 80 km per uur rijd, is het wel stabiel. Dan kan ik het berekende bereik wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Burns schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:43:
Ik herken dit. Zodra je 130 gaat rijden, schiet het verbruik met 50% omhoog, waardoor de teller met bereik een stuk harder naar beneden gaat, dan de nog te rijden afstand.

Als ik 80 km per uur rijd, is het wel stabiel. Dan kan ik het berekende bereik wel halen.
Dat is ook logisch natuurlijk.

De GOM wordt berekend op jouw gemiddelde snelheid (verbruik) van de afgelopen (vrij lange) periode. Als je dan ineens een heel lang stuk 130 gaat rijden, terwijl de GOM bij vertrek op gemiddeld 60 ofzo was berekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Het verbruik valt mij ook wel echt heel erg tegen. Vorige week zaterdag teruggereden vanuit Assen naar omgeving Alkmaar, na 19.00, dus geprobeerd zoveel mogelijk 133 op de teller, maar er zijn stukken waar je maar 100 of 80 mag. Alles zoveel mogelijk met travel assist. Klimaat op 18 graden (geen jas aan) en stoel/stuurverwarming wel aan. Weinig wind en buiten was het ongeveer 5 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verbruik >30 kWh/100 km.

Dat zijn waardes van een Tesla Model X waarmee je continu 180 over de Autobahn gaat blazen.

Wat is eigenlijk de CW van een ID.4? En van een ID.3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Verbruik >30 kWh/100 km.

Dat zijn waardes van een Tesla Model X waarmee je continu 180 over de Autobahn gaat blazen.

Wat is eigenlijk de CW van een ID.4? En van een ID.3?
Dat is een beetje overdreven, een Tesla Model X op 180 km/u verbruikt ~70 kWh/100km. Bij 130km/u is het verbruik van een Tesla Model X ~35 kWh/100km. De VW ID.4 doet het hier dus beter, vooral wat de 180km/u betreft (want die haalt hij toch niet O-) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbJxgfFmRKbUvBhBGnheHxAsB3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3oXwPR8pq1cCmXYG9DvYD74H.png?f=user_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 09:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

FlowDesign schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Dat is ook logisch natuurlijk.

De GOM wordt berekend op jouw gemiddelde snelheid (verbruik) van de afgelopen (vrij lange) periode. Als je dan ineens een heel lang stuk 130 gaat rijden, terwijl de GOM bij vertrek op gemiddeld 60 ofzo was berekend...
Dat werkt twee kanten op natuurlijk.
Zodra ik een lang stuk ga rijden is mijn te rijden afstand ineens veel meer van belang. Een lang stuk is meestal veel snelweg. Dus, ik heb een accurate berekening als ik korte stukjes rijd en een inaccurate wanneer ik het echt nodig heb.

Ik had iets meer intelligentie verwacht, ook doordat de auto weet waar ik ga rijden door m'n navigatie. Maar dan nog, toon de hoeveelheid kilometers als ik blijf rijden zoals ik de laatste 15 minuten deed. Opgelost, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Tukk op 31-01-2022 09:59 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Laatst online: 14-03 14:33
Mijn vrouw ziet in de app haar auto helemaal niet, alleen laadgeschiedenis enz.
Is er iets wat ik moet herstellen, of verkeerd doen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Novadecasa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:11:
Laadgeschiedenis? Zit ze wel in de Volkswagen We Connect ID app dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
Hmmmm.... Laadgeschiedenis zie ik zelfs niet.
Welke app heb je het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:50
klinkt inderdaad als de TRONITY app. niet de We Connect ID app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Tukk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Dat werkt twee kanten op natuurlijk.
Zodra ik een lang stuk ga rijden is mijn te rijden afstand ineens veel meer van belang. Een lang stuk is meestal veel snelweg. Dus, ik heb een accurate berekening als ik korte stukjes rijd en een inaccurate wanneer ik het echt nodig heb.

Ik had iets meer intelligentie verwacht, ook doordat de auto weet waar ik ga rijden door m'n navigatie. Maar dan nog, toon de hoeveelheid kilometers als ik blijf rijden zoals ik de laatste 15 minuten deed. Opgelost, toch?
Als je een lang(er) stuk rijdt, past de GOM zich al rijdend aan. Maar bij vertrek moet ie zich natuurlijk ergens op baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 10-09 21:35
Tja de app en geen laadgeschiedenis. Het Minimum Viable Product was wel heel laag bepaalt en de continue verbeteringen zijn er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
https://www.electrive.com...d-4-to-launch-for-e49950/

"With its massive, upright front, the ID.4 is certainly not the most aerodynamic SUV, but for the design, the CW value of 0.28 is within the range. A Tesla Model Y comes to 0.23 in optimal trim."

0,28 vs 0,23 en een Model 3 is slechts 0,21.

Dit telt dus behoorlijk mee bij hogere snelheden en daarom is een Tesla 3 of Y een stuk zuiniger bij 120 kmh en daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Dit is inderdaad best bizar en het verbaast me dat de verschillen zo groot zijn.
Ik rij regelmatig lange stukken 130km/h+ en kom niet eens in de buurt van die 31.7. Ter referentie mijn laatste retourrit was 280km en ik kwam met een gemiddelde snelheid van 108km/h op 22.6 uit.
Als ik vmax rijd en niet steeds pas op het laatste moment op de rem trap dan kom ik met gemak onder de 20 op langere ritten bij deze weersomstandigheden. Ik heb overigens geen travel assist maar rijd wel altijd op acc.
Lijkt toch echt iets niet helemaal ok dan. Heb je een warmtepomp? En op wat voor banden rijd je?
Pagina: 1 ... 174 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.