FlowDesign schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:13:
[...]
Grotendeels geef ik je groot gelijk. Ze hebben vorig jaar ook niet voor niets het opperhoofd software eruit geflikkerd bij VW.
Maar als ik het even op mijn eigen auto en app betrek, dan is eigenlijk alleen het sturen van een adres naar de auto verschrikkelijk brak. Verder is er eigenlijk niks waar ik wakker van lig of me gruwelijk aan stoor.
Het enige waar ik me wel een klein beetje genaaid in voel, is dat ik er vanuit was gegaan dat auto openen/sluiten en rijden ook naar de smartphone zou komen, volgens mij hadden ze dat ook beloofd. Een poos geleden heeft VW echter bekend gemaakt dat alleen modellen vanaf 2022 de nodige hardware daarvoor aan boord hebben.
Ik weet niet of dat wat ik verwacht had ook zwart op wit stond destijds, maar als dat wel zo is dan zou het vals adverteren geweest zijn.
Ik denk zelf dat de auto niet voldoende is doorgetest en dat leid ik af uit de hoeveelheid domme issues die de auto's hebben (gehad). Een greep uit mijn geheugen, maar dit forum geeft voldoende mogelijkheden om er meer te vinden.
- 12 volt accu issue
- kierende achtertrim
- slecht afgestelde deuren
- inzakkende stoelleuningen
- kapotte versnelling schakelaar
- lekkende ramen
- krakende glasdaken
En ja, dat zijn allemaal kleine issues. Waar zeur je over? En, ik geef iedereen gelijk die dat zegt. En het is niet iets dat het dagelijkse gebruik van de auto in de weg staat (voor de meesten dan). Maar het zijn wel allemaal issues waarvan ik vind dat ze niet voor moeten komen als je de tijd had genomen voor een serieuze shake-down van de auto.
Het liefst koop je een auto die het 100% doet. Dat kan niet, dus je wilt best een foutje of een onvolkomenheid tegenkomen. Het is een nieuwe auto, nietwaar?
Maar waar staat de auto nu? 95%? 90%, minder?
Hetzelfde geldt voor de software en de back-end ervan. Dat is al een hele tijd niet op orde. Had hiervoor 5 jaar een Golf. Reed ook lekker, maar de connect app was onwerkbaar.
En de software? Dat hebben we al vaak genoeg langs zien komen. En mijn probleem is niet eens dat het allemaal niet altijd lekker werkt, maar dat de app/autosoftware zelf zo kaal is in vergelijking met andere automerken. Zitten de deuren dicht? Ramen dicht? Geen idee. Ik ga deze route rijden, zorg voor een optimale batterij management zodat ik altijd met de juiste temperatuur kan laden? Nope. Plan de route, en kies alleen snelladers? Ha ha ha, neuh.
Ook hier weer allemaal kleine dingen, die het leven echter wel een stuk makkelijker maken. En, er voor zorgen dat je achteraan loopt in wat er op de markt bij andere merken wel kan.
Tot nu toe dus best de conclusie dat het allemaal wel mee valt, en veel dat de deken van liefde wel kan bedekken. Want ik raad iedereen de auto nog steeds aan, praktisch, rijdt lekker, mooie verhouding prijs/kwaliteit (in ieder geval voor de eerste modellen).
Maar, als er dan op je gedrukt wordt dat er dingen aantoonbaar niet goed zijn en je doet er veel te lang over om daar op te reageren en als je dat dan doet met een verongelijkte toon, terwijl je actief hebt gevraagd om feedback en ervaringen, dan doe je het niet goed. Zeker als dan een ronkend LinkedIn filmpje gereleased wordt van Software 3.0, waarin de "geweldige voortgang van de software ontwikkeling" wordt getoond. Ja, je rijbaan wissel gaat super soepel.... en, functies die er al in hadden moeten zitten. Bedankt...