Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 165 ... 380 Laatste
Acties:

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
mitchdc schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:35:
[...]

Ikzelf had nog een carsita dongle liggen en die doet het prima.

Kreeg zojuist het volgende pushbericht uit de app:
[Afbeelding]

Gaat weer lekker daar :+
Die melding krijg ik soms ook uren later pas binnen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 08:06
FlowDesign schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:09:
[...]

Meerderen hier hebben de Veepak weer teruggestuurd (zie vorige pagina).

Ik omdat dat pokkeding niet uit z'n slaapstand komt wanneer je het contact aanzet. Dus elke keer eruit en weer erin steken.
Daar was ik na 1 dag al klaar mee en toen ging ie retour.
Mhh, daar pas ik ook voor… het zou helemaal fijn zijn als de OBDeleven dongle het doet met EVnotify en ABRP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
FlowDesign schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:09:
[...]

Meerderen hier hebben de Veepak weer teruggestuurd (zie vorige pagina).

Ik omdat dat pokkeding niet uit z'n slaapstand komt wanneer je het contact aanzet. Dus elke keer eruit en weer erin steken.
Daar was ik na 1 dag al klaar mee en toen ging ie retour.
Dat heb ik ook met de dongel die ik heb, maar die heeft gelukkig een aan/uit knop erop zitten dus dat is nog te doen.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

Tarin

Just plain weird.

blinded schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:54:
[...]

Grappig, Toen ik eens een garage binnenstapte voor een id4 kreeg ik NUL uitleg en zelfs geen folder.
Der persoon ging gewoon iets anders doen en vertelde mij dat alle info online stond voor de id's :)
Zelfde verhaal hier in Duitsland. Drie jaar geleden heb ik nog een paar boekjes meegenomen om de pakketten en losse opties met elkaar te kunnen vergelijken (het was toen Passat, Golf of Focus). Dit jaar "nee, geen boekjes, alles staat online, Passat GTE/diesel hebben we niet staan, id.4 staat daar, speel maar een beetje." Vragen (wat voor media-mogelijkheden er zijn, of dat wat hij had staan nou het plus-pakket is, ...) kon/wilde hij niet beantwoorden. Geen zin meer in zijn baan meer? Een beetje enthousiasme over de producten die je zou moeten slijten kan geen kwaad - of misschien valt het toch tegen over 9-11 maanden. We zien wel ;).

En zo geweldig vind ik de info online niet eerlijk gezegd, ik heb zelf maar een vergelijkingstabellen gemaakt van de optie-pakketten (inhoud/prijzen), maar of de GTX nou standaard de stoelen uit het plus-pakket of dat je daar alleen eenvoudig of sport kan kiezen is lastig te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 30-12-2021 19:07 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Sommige autoverkopers willen helemaal geen EV verkopen en als ze horen dat het een leaseauto betreft dan keren ze je ook de rug toe.
Mijn buurman was toe aan een nieuwe auto en ging kijken voor een Audi Q4 etron maar heeft gedesillusioneerd toch maar weer een Volvo plug in hybrid genomen want de verkoper had hem verteld dat je wel 3 uur aan het laden bent en dat je dan ook nog in de rij zou moeten staan voor een laadplaats.
Ik heb daarentegen goede ervaringen met het oude Swartouw (nu Hoogenboom) en kom daar al 12 jaar over de vloer met iedere 4 jaar een andere skoda en nu vanaf 3 Januari met de Enyaq, gewoon een topbedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 07:32
Herken dit beeld van autodealers echt totaal niet, bij Zijm (sinds kort Vallei) in Arnhem prima ervaring met zowel verkoop als werkplaats / service. Geldt zowel voor de Skoda als VW tak daar.

Als je behandeld wordt zoals omschreven in bovenstaande posts, dan zou ik snel verder lopen :)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
pietermx schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:17:
[...]

@FlowDesign ik denk niet dat het veel uitmaakt voor leaseprijzen, in ieder geval niet bij grote leasemaatschappijen. Je mocht dit jaar (2021) namelijk ook maar maximaal 10 EV's aanmelden voor de MIA.

[...]

@Vighu de datum waarop je bestelt hebt is niet van belang, de datum waarop je betaalt (lees: investeert) wel. Zorg dus dat je vandaag of morgen een pro-forma factuur binnen én betaald hebt, anders kun je de MIA niet meer toepassen (informeer even bij je accountant :Y ).
De datum voor "het aangaan van de verplichting" is van belang. Makkelijkst is de factuurdatum of anders een overeenkomstdatum. Weet niet of de besteldatum hier voldoende is.

Toch is de stimulans voor de kleinere bedrijven/zelfstandigen hierdoor een stuk minder. Een geruststelling is wel dat een "normale" elektrische auto in economische zin (totale kosten) bij aanschaf al interessanter lijkt in vergelijking met een vergelijkbare brandstofauto.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

pietermx schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:18:
Herken dit beeld van autodealers echt totaal niet, bij Zijm (sinds kort Vallei) in Arnhem prima ervaring met zowel verkoop als werkplaats / service. Geldt zowel voor de Skoda als VW tak daar.

Als je behandeld wordt zoals omschreven in bovenstaande posts, dan zou ik snel verder lopen :)
En soms is er ook een flink verschil in service afhankelijk van wat voor auto je rijdt. Met een VW up! werd ik bij een locatie minder bediend dan toen ik met een Golf GTE aan kwam. Ze waren ook twee punten van de servicevraag vergeten bij de up!. Die GTE hebben ze daar daarom ook maar één keer gezien voor onderhoud (herkansing), en een keer toen ik voor een nieuwe hybride batterij onder garantie wel bij ze moest zijn. Oh en ze hebben me wel eens 40 minuten laten wachten toen ik daar kwam met een vraag over een hobbel in de wielen. Monteur kwam kijken, deed het af als verkeerde ET waarde en liep weer weg. Geen 'hoe nu verder', ik stond buiten alleen naast mijn auto met een "rly?". Ben maar ingestapt en vertrokken, toevallig richting Zijm Arnhem. Waar ik wel netjes geholpen ben :)

Meestal ga ik naar Zijm Huissen. Fijne garage waar ik met alle drie de VWs netjes en volledig ben geholpen. Kleinere garage ook, staat prettig vol, houd ik wel van.

Toen ik naar een ID.3 keek ben ik toch weer geweest naar die dealer dichtbij omdat ze hem hadden staan als één van de eerste in mijn omgeving. Verkoop was wel vriendelijk al wist hij niet veel over de auto te vertellen en maakte ook weinig aanstalten het ding aan mij te verkopen. Kreeg wel netjes koffie en offerte en meedenken was geen probleem. Dus wel punten voor nette verkoop, maar minpunten wat de serviceafdeling betreft.
Dus voor de service is mijn huidige ID.3 er wederom nooit geweest. Gun ik ze niet na de veel fijnere ervaring met de up! bij die andere.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 30-12-2021 21:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Iemand ervaring met storing met de trekhaak?
Mijn trekhaak (origineel VW, wegklapbaar) is achteraf door de dealer gemonteerd. Ik kwam er vandaag achter dat als er een adapter (13 polig naar 7 polig) wordt gebruikt een storing optreedt, specifiek het linker knipperlicht.
Aanhanger (een vouwwagen) gekoppeld aan een andere auto en 3 verschillende adapters geprobeerd, enkel met de ID.4 in het spel werkte het niet :(

Ik laat de haak nog wel nakijken, maar anders bouw ik de vouwwagen wel om.

[ Voor 3% gewijzigd door aardbeix15 op 30-12-2021 21:41 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
aardbeix15 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:40:
enkel met de ID.4 in het spel werkte het niet :(

Ik laat de haak nog wel nakijken, maar anders bouw ik de vouwwagen wel om.
Lijkt me een hele simpele conclusie en oplossing: Ze hebben ergens een draadje verkeerd aangesloten dus dat moeten ze ff oplossen.
Ik zou niet weten waarom je dan aan je vouwwagen zou gaan zitten beunhazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Eens, dealer mag er naar kijken, maar ook het omzetten naar nieuwe stekker doet de vakman voor 4 tientjes + ik heb geen verloopstuk meer nodig dan, da's altijd een kleinere kans op fouten.

• FlowDesign
aardbeix15 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:31:
Eens, dealer mag er naar kijken, maar ook het omzetten naar nieuwe stekker doet de vakman voor 4 tientjes + ik heb geen verloopstuk meer nodig dan, da's altijd een kleinere kans op fouten.
Ohzo, maarja, stel je huurt een keer een aanhanger, die hebben ook meestal 7 polig, dan wil je toch dat het gewoon werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
FlowDesign schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:46:
[...]

Ohzo, maarja, stel je huurt een keer een aanhanger, die hebben ook meestal 7 polig, dan wil je toch dat het gewoon werkt :)
Alleen de oudjes, alle nieuwe zijn 13-polig en bijna altijd hebben ze wel een verloopje naar 7 of vice versa bij het verhuurbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Ik heb de laatste 5 jaar ofzo geen 7-polig meer gezien. Zelfs mijn 7 jaar oude twinnyload heeft 13-polig.

Ben het met flowdesign eens, beetje rigoureus om de vouwwagen om te bouwen als ze bij de dealer een fuck up maken

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:15

RBK

Mijn ID3 Pro S is op 30-12 op kenteken gezet. Wat een geluk. Aflevering volgende week - kan niet wachten!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FlowDesign
De beste wensen aan allen! 🥳
Dat de auto's maar zo snel mogelijk uitgeleverd moge worden in 2022 en iedereen probleemloos en vooral veilig mag rijden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
@FlowDesign Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.. (of was je te lui om je geboortedatum in te vullen en staat het nu automatisch op 1 januari?) (er staat een taartje naast je naam)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQPNqlkfV4jIMk10VWwH8F7jFl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JslAqOGjwhJPTkMFg8u6cy3a.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door DonJunior op 01-01-2022 12:56 ]

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
.. en de rest natuurlijk allemaal de beste wensen voor dit nieuwe jaar. Dat we maar veel veilige kilometers mogen maken en we maar lekker veel. updates (met leuke nieuwe features) mogen krijgen op de IDx.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:55:
@FlowDesign Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.. (of was je te lui om je geboortedatum in te vullen en staat het nu automatisch op 1 januari?) (er staat een taartje naast je naam)

[Afbeelding]
Haha, dank maar ik ben indd niet jarig vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
Soeski schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:27:
[...]

Dat heb ik ook met de dongel die ik heb, maar die heeft gelukkig een aan/uit knop erop zitten dus dat is nog te doen.
welke is dat? dat klinkt wel veilig en voorkomt misschien problemen met 12V accu's...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Beste wensen nog allemaal

Sinds gisteren weer terug.

En man man wat bevalt de ID.3 qua hardware toch ideaal. Natuurlijk op vakantie was een grotere accu fijn geweest, maar gezien ik een 1st Plus heb was dat geen optie. En nu pas na 1 jaar dat ik een keer denk 'was fijn geweest'.

Maar de auto is en blijft heerlijk stil en de km's vliegen voorbij. Natuurlijk het is anders dan met een benzine of diesel op vakantie gaan en in 1x knallen. Maar besluit dat de reis al onderdeel is van de vakantie heb geen haast en het is heerlijk. Alleen software blijft gewoon ondermaats, meerdere malen gehad dat ik het infotainment hebben moeten resetten omdat het geheel vast loopt, cq geen bluetooth, AA of Navi.

Maar de map met WeCharge punten is dan wel weer zeer fijn, gewoon gaan naar waar je wilt stoppen dan zoek hier aanvinken en selecteer een snellader. Als ze dit goed gaan integreren in de navi hebben ze eindelijk een goed alternatief voor hoe Tesla dit doet.

Kon helaas niet met 100% accu vertrekken, voor het eerst AC laadpalen tegen gekomen die mijn TNM pas niet pakte. Wel op 10 minuten rijden een Ionity snellader dus daar de avond voor vertrek nog even geladen bij het boodschappen doen. Laatste stuk gaat echter langzaam geen zin om op te wachten als je weet dat het lagere gedeelte van de accu laden tot wel 5x zo snel gaat.

Ook veel laadpalen gehad die bezet waren, ook door plug-in hybrides en heel irritant veel 50 kW laders bij supermarkten die bezet waren door een BEV's die significant langzamer laden. Maar dit is misschien in Nederland ook een probleem? Hier laad ik altijd thuis, dus let nooit op dit soort dingen in Nederland.

Stond trouwens ook een nieuwe Hyundai Ioniq naast mij bij Ionity maar met 80 kW @ 50 % vind ik dit niet zo indrukwekkend als voorgeschoteld aan de pers.

Heb voor de terugreis wat hogere snelheden dan de heenweg aangehouden, 130 in DE en DK. Wel veel werkzaamheden met 80 tegengekomen. Laden is steeds met 100 kW begonnen als je onder de 20% aankomt. Qua hardware denk ik dat er best meer inzit en dat de update naar 125 kW ook voor de 1st zou moeten lukken. (VW is niet duidelijk geweest wat dan de verhoging zou zijn).

Heb voor de 705 km in totaal circa 181 kWh verbruikt.

Thuiskomen met een lage accu stand is geen probleem als je weet dat je daar kan opladen. Heb het laatste stuk dus bewust zachter gereden (mag toch maar 100 in NL). En dan zie je de range mede door het relatief warme weer enorm stijgen. Laatste etappe was 256 km. Die heb ik vanaf 100% gedaan.

BEV en vakantie, zeker aan te raden. Nog een extra voordeel: heb ik een foto van geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ4t3d25T_5AZ9A5SrTtTxKXODk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZT9tHS6SF7FVwScnlKvRY3CV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5ehDbdirmneEbrODb2_vd-7Gs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ny2NJYixp4LNVnFfE6Oql0B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl7S_rlhaJAzgdIUeziyzzFq-xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76HzUeKXrhASwTypzngQmSQd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 01-01-2022 16:06 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik vind die wecharge app echt verschrikkelijk traag en onhandig. Als ik een route in de Navi zet dan kan ik op geen enkele manier gemakkelijk op de route zoeken naar snelladers. En via wecharge moet je dus ook eerst ergens ongeveer op de route gaan kijken om daar pas te zoeken.

Heel onhandig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Leuk op te lezen!

De lange trip naar Denemarken hebben wij gedaan met ABRP, gecombineerd met Tronity.
Waarbij Tronity connectie nice to have is. Wij hadden ABRP op de Android auto. Dat werkte wel prettig.

Binnen nl gebruik ik het niet. Ik ga geladen thuis weg. In geval van nood pak ik een Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

KingsCrown schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:32:
Leuk op te lezen!

De lange trip naar Denemarken hebben wij gedaan met ABRP, gecombineerd met Tronity.
Waarbij Tronity connectie nice to have is. Wij hadden ABRP op de Android auto. Dat werkte wel prettig.

Binnen nl gebruik ik het niet. Ik ga geladen thuis weg. In geval van nood pak ik een Fastned.
Op heenweg werkte de live verbinding met ABRP en EvNotify niet. Tijdens de vakantie even gezocht waarom en stuite op een filmpje van @Simply1337 op YouTube. Toen kwam ik er achter dat je in ABRP ook nog de verbinding moet aangeven. Maar de nieuwste update zorgt ook voor direct OBD2 verbinding, dus die maar geselecteerd. Werkte perfect. Fijne app maar qua interface kan het veel beter. Wel in etappes gebruikt want je kan nergens aangeven 'ik negeer de suggestie van 20 minuten stoppen, want moet langer stoppen en laad dus meer".

En wat je zegt, in NL heb ik ook nog nooit een snellader nodig gehad. In NL ook meer dan genoeg Fastned aanwezig om dit zonder app te doen.

Alleen Fastned moet m.i. komende jaren flink gaan upgraden want er zijn zat stations waar 50 kW de max is. Dat mag geen snellader meer genoemd worden naar mijn mening. Zie ook artikel op Tweakers van eind vorig jaar waarin Allego aankondigde de prijzen voor 50 kW te verlagen t.o.v snellere laders.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

4.1

Tijdje al niet meer gekeken hier, heb de ID4 nu een jaar en paar dagen, erg tevreden qua auto, maar de SW doet me toch wel erg teleurstellen.

Ik moest in koude temperaturen naar klanten verder weg, op 100% kwam ik niet op en neer, dus ik wilde tijdens het rijden een laadpaal vinden.

native navigatie: moet je zoeken op laadpaal in de buurt van bestemming, heel omslachtig door het in te tikken: "laadst" en dan de 2e optie in de lijst). Tot 3 x toe heb ik gehad (op 2 verschillende dagen) dat toen ik een laadstation gekozen had om naar te navigeren, hele systeem hangt, zwart scherm en reboot.
Ik heb het proberen te reproduceren en op te nemen met camera, maar op de oprit bij mij kreeg ik het niet voor elkaar. Wss moet de auto rijden of zo. Wilde VW ervan op de hoogte stellen. Probeer het later nog eens.

Google Maps (Android Auto): als ik een route ingesteld heb, kan ik niet zoeken naar laadstations. Ik kan een gesproken oproep doen, maar die doet het niet / komeng een resultaten, wordt compleet genegeerd.
Hier kan VW niets aan doen, ben wel vaker gewend dat Google Assistant regressie heeft.

Ook als ik een route plan via de native navigatie, zegt ie gewoon 'ey, je gaat het niet halen', doet geen laadstations erbij plannen, dat zou toch moeten?

tl;dr: ik wil meer gemak met laadstations vinden wanneer ik in de ellende zit dat ik < 80km nog kan en even bij wil chargen ergens en dan keuze tussen snel laden of gewoon dichtbij bestemming een parkeerplek met laadpunt.

Ik lees ABRP hierboven, mss die maar aanschaffen, maar het is toch bizar dat dat nodig is.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
Je hoeft ABRP niet direct aan te schaffen. Ook de gratis app is prima. Wil je AA integratie dan kost het wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

KingsCrown schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:34:
Je hoeft ABRP niet direct aan te schaffen. Ook de gratis app is prima. Wil je AA integratie dan kost het wel wat.
Geen probleem om ervoor te betalen, maar ik vind het al niet in de app haha.
het is niet de meest gebruiksvriendelijke app als ik 'm zo zie. Als ik back druk (Android), gaat ie uit de app, terwijl ik gewoon een stap terug wil.

Maar ok, als hij goed werkt, wil ik het echt wel gaan gebruiken, als ik maar beter laadstations kan vinden komende zomer als ik de eerste keer echt een stuk ga rijden met vakantie (afgelopen jaar in NL gebleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
1Mark schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:43:
[...]

welke is dat? dat klinkt wel veilig en voorkomt misschien problemen met 12V accu's...
De Konnwei obd2 scanner KW903
Heb er € 24,99 voor betaald toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Soeski schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:08:
[...]

ervaring met deze? Met de Veepeak ging mijn alarm af tijdens het laden, da's natuurlijk niet werkbaar. Ik zoek er eentje die ik gewoon kan laten zitten zonder dat het zo'n soort storing veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
aardbeix15 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:32:
[...]

ervaring met deze? Met de Veepeak ging mijn alarm af tijdens het laden, da's natuurlijk niet werkbaar. Ik zoek er eentje die ik gewoon kan laten zitten zonder dat het zo'n soort storing veroorzaakt.
Hij zit er nu bijna een jaar in bij mij - geen enkel issue. De auto starten, even de knop indrukken op de bovenkant/voorkant (matter of perspective haha) en hij maakt een BT verbinding met je telefoon. Werkt prima met de ODB2 apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Iemand een tip hoe je de navigatie weer werkend krijgt als je een melding krijgt dat de locatie onbekend is? Reset al 1x gedaan maar hij geeft de melding alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Iemand een tip hoe je de navigatie weer werkend krijgt als je een melding krijgt dat de route niet berekend kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik zoek me al een tijdje wezenloos naar het volgende. Ik heb een keer per ongeluk een adres als Thuis ingesteld, waar kan ik dat aanpassen/verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
RaymondD schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:12:
Voor de mensen die Home Assistant en A Better Routeplanner gebruiken: Accu percentage in ABRP automatisch updaten vanuit home assistant:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  abrp:
    url: 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<api_key>&token=<your token from abrp app>&tlm={"utc":{{ utcnow().strftime(''%s'') }},"soc":{{ states(''sensor.wvwzzze1zmp0XXXX_soc'') }},"soh":99,"car_model":"volkswagen:id3:20:58:mr"}'
    method: POST
    headers:
      content_type: "charset=utf-8; application/x-www-form-urlencoded"

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1640794402068'
  alias: ABRP
  description: ABRP
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.wvwzzze1zmp0XXXXX_soc
    attribute: CurrentSOCPct
    id: trigger_vwid_CurrentSOCPct
  condition: []
  action:
  - service: rest_command.abrp
  mode: single

Stel me er niet te veel vragen over.... Home Assistant en YAML is voor mij ook copy paste werk. Maar het werkt. Jammer is dat het maar 1x per 10min geupdate wordt.

vwid integratie voor home assistant: https://github.com/skagmo/ha_vwid
api_key is hier te vinden: https://docs.openvehicles...t/plugin/abrp/README.html
api token is persoonlijk en aan je auto gekoppeld. Uit de app op te vragen
De XXXX even vervangen door je eigen VIN
carmodel list: https://api.iternio.com/1...99-4647-8139-66e9f9528370
Ik zat hier nog eens naar te kijken, volgens mij had ik het eerst niet helemaal goed begrepen.

Klopt het dat je Home Assistant gebruikt om je SoC op te halen bij VW en die vervolgens naar je ABRP account pushed? (Dus eigenlijk waar ik nu de Tronity app voor gebruik.)

Ik dacht eerst nml dat je dit gebruikte om in Home Assistant je SoC te kunnen zien, wat me niet zo heel erg nuttig leek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 21:07
AMARONE|IA schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:07:
Iemand een tip hoe je de navigatie weer werkend krijgt als je een melding krijgt dat de route niet berekend kan worden?
Als je nog tussenstop voor laden (oid..) aan hebt staan kun je dat uitzetten. Dan berekent het systeem vaak wel de route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 21:07
FlowDesign schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:24:
Ik zoek me al een tijdje wezenloos naar het volgende. Ik heb een keer per ongeluk een adres als Thuis ingesteld, waar kan ik dat aanpassen/verwijderen?
Dat kan iig als je wel op jouw huisadres bent door aan te geven dat dit jouw thuisadres is. Verwijderen weet ik zo 1,2,3 niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
FlowDesign schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik zat hier nog eens naar te kijken, volgens mij had ik het eerst niet helemaal goed begrepen.

Klopt het dat je Home Assistant gebruikt om je SoC op te halen bij VW en die vervolgens naar je ABRP account pushed? (Dus eigenlijk waar ik nu de Tronity app voor gebruik.)

Ik dacht eerst nml dat je dit gebruikte om in Home Assistant je SoC te kunnen zien, wat me niet zo heel erg nuttig leek :+
Klopt. Ik push vanuit home assistant naar abrp.

En over het nut van SoC in Home Assistant kun je het hebben, ik vind het wel handig om het net als andere data van in en om mijn huis in HA te hebben. Ik laad aan publieke laadpaal verderop... en krijg nu ook een melding vanuit mijn HA op Sonos speaker dat het laden klaar is. >:)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
Ik heb ABRP een paar maar gebruikt op lange ritten naar Duitsland en gebruik het eigenlijk niet meer omdat:
Geen rekening wordt gehouden met wegafsluiting of dichte afslagen, er wordt geen alternatieve route voorgesteld
Er geen geen rekening wordt gehouden met files en evt alternatieve route
Gesproken stembegeleiding vol fouten

Waar ik ABRP wel voor gebruik is route plannen, kopiëren en in Google maps gebruiken via CarPlay.
Overigens begin ik steeds enthousiaster te worden over Pump app. Zodra ze CarPlay functie hebben die eens uitproberen.

Tot slot, route plannen in de WeConnect app in het entertainmentmenu, daar vind je makkelijk laadlocaties, starten en dan pakt hij automatisch de VW navigatie. Maar dat moet allemaal makkelijker kunnen. Eens kijken wat 2022 gaat brengen op dit terrein.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
MJMaverick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Als je nog tussenstop voor laden (oid..) aan hebt staan kun je dat uitzetten. Dan berekent het systeem vaak wel de route.
Ik dacht het uitgezet te hebben, zal straks even kijken. Heel irritant wel.

Excuus voor de slechte uitleg verder, zit midden in Turijn dus het is even gehaast. Gelukkig pakt Android Auto het nu wel op maar ik rij liever met de normale Navi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
ik ben gestopt met ABRP of VW laad planning navi.
ABRP is goed om je route te bekijken en de mogelijke stops, maar onderweg gaat altijd toch anders. file hier, file daar. regen, verkeersstop, pispauzes, laadpaalfile, auto verbruikt minder, verbruikt meer. etc.
Heel braaf eerste keer gevolgd.

Gewoon bij elke stop je volgende laadbestemming invoeren. Moet er gepist worden, eerste beste stop met laadpaal en 5-15 min laden. net voor/Na vertrek bepalen of je het oorspronkelijke lader alsnog gaat gebruiken of toch een lader verder gaat/kunt stoppen. of gewoon nog sneller gaat rijden omdat je een "laadpaal woestijn" valt.

Planning raakt toch altijd in de war. gewoon medepassagier vragen voor de volgende laadstop mogelijkheden in X km's

Mobility+ heeft een HELE GOEDE routeplanner met bijna alle mogelijke laadpalen in west-europa. geeft route aan met alle laadpalen o pde route, zelf kiezen waar je wilt rijden en gaan.

EDIT: ga wel de ABRP Live link wel weer een kans geven omdat het dit keer wel een gemiddelde berekent wat je op dat moment gebruikt ipv een gemiddelde invoert wat je denkt dat het verbruikt. aangename verbetering.

Beste is natuurlijk als VW wecharge even implementeert in vw navi..

[ Voor 28% gewijzigd door Simply1337 op 02-01-2022 12:57 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
https://www.sygic.com/pre...ing-electric-vehicle-mode

Ook een mogelijkheid alternatief. Alleen volgens mij net als chargeprice alleen laadpaaldata van Plugsurfing. Dus dan zie je niet alles. Waarschijnlijk wel de meeste snelladers, dus daar zou het prima voor te gebruiken zijn. Heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd.

Ik plan m'n route meestal ook met ABRP, maar gebruik het niet voor navigatie. Ik houd ABRP op m'n telefoon ernaast zodat ik wel kan blijven zien of ik m'n volgende geplande stop ga halen en/of het gaandeweg misschien optimaler is om een ander laadstation te pakken. Wat ik echt heel slecht vind in ABRP is dat wegafsluitingen niet bekend zijn. Als je bijvoorbeeld heel je route via een weggespoelde A61 plant kom je toch bedrogen uit. En de route loopt indd bijna nooit zoals je het van tevoren had bedacht qua verbruik en stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
RaymondD schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:06:
[...]
... en krijg nu ook een melding vanuit mijn HA op Sonos speaker dat het laden klaar is. >:)
Dat is wel geinig :)
Dat soort dingen blijf ik met Tronity doen zolang dat gratis blijft. Anders zou ik het ook via HA doen :)
Kan ABRP trouwens nog steeds niet rechtstreeks met onze VW ID accounts syncen zoals Tronity doet?

offtopic:
Ik gebruik mijn HA vooral als NVR en voor het verzamelen van data van m'n slimme meter en zonnepanelen.
Heb ook een Zigbee stick, maar ben toch voor Philips Hue gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
MJMaverick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Dat kan iig als je wel op jouw huisadres bent door aan te geven dat dit jouw thuisadres is. Verwijderen weet ik zo 1,2,3 niet.
Thanks. Zal het nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Nog steeds geen 2.3 update hier... de dealer zegt dat ik gewoon geduld moet hebben. Vind het persoonlijk erg slecht dat men soms al een halfjaar de update heeft en een ander nog niets.. (id3 1st plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda85
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-06-2022
firejelle schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:24:
Nog steeds geen 2.3 update hier... de dealer zegt dat ik gewoon geduld moet hebben. Vind het persoonlijk erg slecht dat men soms al een halfjaar de update heeft en een ander nog niets.. (id3 1st plus)
Ik ook nog steeds niet. Mijn ID3 heeft net 3,5 week in de garage gestaan, dus had gevraagd of ze meteen de update willen doen. Maar ze willen/mogen de update niet uitvoeren, die moet jezelf uitvoeren. Tot op heden nog geen e-mail ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Het werkt nogsteeds niet hier, en de auto heeft 1 week op een parkeerplaats gestaan.

Of moet ik het hele systeem resetten als enige oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8R7Po-X5PUdsM3J40Bz7pJM1_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmcW2VzcbmfkLeDk7z3hXsPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8HcY3Ot4C67mWa72VD6uQ4f13M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuRwHfKcEJXRjcf32at0Q9d9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
AMARONE|IA schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:17:
Het werkt nogsteeds niet hier, en de auto heeft 1 week op een parkeerplaats gestaan.

Of moet ik het hele systeem resetten als enige oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar ben je (grofweg), waar wil je naar toe, en wat is de versie van je navigatie materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
sl1000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Waar ben je (grofweg), waar wil je naar toe, en wat is de versie van je navigatie materiaal?
Ik zit momenteel in Aosta Italië, maar op de heenreis naar Turijn werkte de navigatie gewoon normaal tot er een vastloper kwam. Qua instellingen alles onderhand aan en uitgevinkt.

Ik kan een locatie op 100 meter selecteren of in Nederland en alles ertussen maar overal diezelfde melding.

Zit op versie 21.7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4W1_QmNRj_IUoYLJjqDroC4uFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd1Hzs9aKIjutYvBrPcFL0XY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
AMARONE|IA schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:01:
[...]

Ik zit momenteel in Aosta Italië, maar op de heenreis naar Turijn werkte de navigatie gewoon normaal tot er een vastloper kwam. Qua instellingen alles onderhand aan en uitgevinkt.

Ik kan een locatie op 100 meter selecteren of in Nederland en alles ertussen maar overal diezelfde melding.

Zit op versie 21.7[Afbeelding]
Feit dat je nog op 21.7 zit, ipv 21.11 en dat de auto geen kaart updates wil downloaden (de auto download de kaart info van de regio om je heen in de achtergrond), geeft me te denken dat je een issue hebt met de verbinding naar de Volkswagen backend.
Kun je je accu status wel goed zien in de telefoon app?

Eerste stap zou voor mij een forced restart van de infotainment zijn (knop boven de temperatuuurslider 15 seconden vast houden)
2e stap (als 1 niet werkt): zekering 19 er even uit en weer in zodat de modules een goede reset krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

firejelle schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:24:
Voor mijn nieuwsgierigheid:

Probeer eens bij Software Updates te zoeken naar een update? Bij mij vond het steeds niets nieuws, maar daarna wel vrij snel een melding dat er een update was. Ik ben benieuwd ofdat ik geluk had of dit zelf getriggerd heb.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slop-id
  • Laatst online: 14-04 19:49
mcmiles schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:19:

Waar ik ABRP wel voor gebruik is route plannen, kopiëren en in Google maps gebruiken via CarPlay.
Overigens begin ik steeds enthousiaster te worden over Pump app. Zodra ze CarPlay functie hebben die eens uitproberen.

Tot slot, route plannen in de WeConnect app in het entertainmentmenu, daar vind je makkelijk laadlocaties, starten en dan pakt hij automatisch de VW navigatie. Maar dat moet allemaal makkelijker kunnen. Eens kijken wat 2022 gaat brengen op dit terrein.
Mooie tip. Zie dat Pump ook een integratie heeft met de weconnectid app.
Daar al ervaring mee? Benieuwd of hij rekening houdt met je actuele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slop-id
  • Laatst online: 14-04 19:49
Soeski schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Gebruik je deze ook 1op1 met ABRP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
Slop-id schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Klopt, ik heb gekoppeld met de WeConnectID app en dat werkt perfect, je ziet % en resterende km gelijk in wat de WeConnect app aangeeft.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
sl1000 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Feit dat je nog op 21.7 zit, ipv 21.11 en dat de auto geen kaart updates wil downloaden (de auto download de kaart info van de regio om je heen in de achtergrond), geeft me te denken dat je een issue hebt met de verbinding naar de Volkswagen backend.
Kun je je accu status wel goed zien in de telefoon app?

Eerste stap zou voor mij een forced restart van de infotainment zijn (knop boven de temperatuuurslider 15 seconden vast houden)
2e stap (als 1 niet werkt): zekering 19 er even uit en weer in zodat de modules een goede reset krijgen.
Alle acties zojuist ondernomen incl. zekering 19 en 20 eruit getrokken. Morgen maar even zien of die iets anders last zien. Heel irritant wel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

https://www.autoblog.com/...ric-cars-faster-charging/
The automaker says all ID. models with the 77-kWh battery are going to be able to charge bidirectionally — accepting energy from a source, and charging a separate energy storage system like a wallbox plugged into a home energy system. That capability will come via an OTA update. VW will sell special bidirectional DC wallboxes for home use. Another software revision and OTA update will increase the charging capacity of the 77-kWh ID. battery from 125 kW to 135 Kw for standard models, and up to 150 kW for the racier ID.5 GTX.
Toch wel V2H via OTA voor alle 77kwh accu's, dus ook 1st modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
AMARONE|IA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:09:
[...]

Alle acties zojuist ondernomen incl. zekering 19 en 20 eruit getrokken. Morgen maar even zien of die iets anders last zien. Heel irritant wel verder.
Lijkt er op dat de navigatie de data voor je huidige locatie niet juist heeft of in ieder geval niet up to date heeft. Vandaar dat ie geen routes kan berekenen.

Waarschijnlijk zul je eerst een aantal kilometers weg moeten rijden en vervolgens opnieuw moet proberen om weer een route aan te maken.

Helemaal 100% kun je helaas nog niet van de navigatie van VW op aan....

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ok nu bijna een week de auto en 1 ding wat mij mateloos irriteert; Het niet automatisch op slot gaan als je weg loopt! Redelijk wat auto's gehad met "smartkeys" die automatisch op slot gingen als je wegliep of wanneer de sleutel niet in de buurt is van de auto... Heb ik soms een setting gemist of is dit by design (wat imho echt knullig is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda85
Tukk schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Voor mijn nieuwsgierigheid:

Probeer eens bij Software Updates te zoeken naar een update? Bij mij vond het steeds niets nieuws, maar daarna wel vrij snel een melding dat er een update was. Ik ben benieuwd ofdat ik geluk had of dit zelf getriggerd heb.
Waar zit dit? Ik kan namelijk niet actief zoeken naar updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
oZy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:20:
https://www.autoblog.com/...ric-cars-faster-charging/

[...]

Toch wel V2H via OTA voor alle 77kwh accu's, dus ook 1st modellen?
dit is wel wat je elders ook leest: https://www.autoevolution...in-ota-update-177455.html

Wel pech voor de 100% laders: "The update will also introduce a Battery Care Mode that caps the battery charge to 80% to extend the battery life". Wellicht dat dit optioneel is in te stellen. Ik heb die 100% alleen tijdens de vakantie aan staan..... de heen- en reis in de ochtend met 100% lading vertrekken. Verder heb ik het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowman39
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 00:45
Al weken deze forum aan het volgen en vol interesse naar een ID.3 aan het kijken.
Krijg ik vandaag van mijn VW dealer te horen dat de levertijd van een nu bestelde ID.3 pas in week 7 2023 geleverd wordt. :(

Een levertijd van 59 weken i.v.m. chiptekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Shadowman39 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:45:
Al weken deze forum aan het volgen en vol interesse naar een ID.3 aan het kijken.
Krijg ik vandaag van mijn VW dealer te horen dat de levertijd van een nu bestelde ID.3 pas in week 7 2023 geleverd wordt. :(

Bizar..... Tesla heeft net over 2021 bijna een verdubbeling van het aantal geproduceerde auto's gerapporteerd........ (510.000 versus 930.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:46
Ai, dat is wel heel heftig!

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunnassy
  • Laatst online: 28-08 13:03
kisik schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:30:
[...]

dit is wel wat je elders ook leest: https://www.autoevolution...in-ota-update-177455.html

Wel pech voor de 100% laders: "The update will also introduce a Battery Care Mode that caps the battery charge to 80% to extend the battery life". Wellicht dat dit optioneel is in te stellen. Ik heb die 100% alleen tijdens de vakantie aan staan..... de heen- en reis in de ochtend met 100% lading vertrekken. Verder heb ik het niet nodig.
Dit is al gemeld in enkele filmpjes van de nakende ID5 (die ook de 3.0 software gaan draaien): dit is optioneel aan of uit te zetten. Anders zou er ineens een stuk bereik permanent weg zijn natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Paganstars schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:56:
Ok nu bijna een week de auto en 1 ding wat mij mateloos irriteert; Het niet automatisch op slot gaan als je weg loopt! Redelijk wat auto's gehad met "smartkeys" die automatisch op slot gingen als je wegliep of wanneer de sleutel niet in de buurt is van de auto... Heb ik soms een setting gemist of is dit by design (wat imho echt knullig is)...
Heb in het verleden Renault en Peugeot gereden waar deze functie wel op zat en vond het zelf altijd irritant.
Liepen mijn vrouw en ik naar de auto toe. Haalde ik de auto van het slot af en ging even de voordeur op slot doen. Met het weg lopen de auto weer op slot en stond vrouw alsnog voor een gesloten auto met de maxi cosi.

Of als je even langs je auto loopt om de container aan straat te zetten met sleutel in de jaszak.
Bliep bliep auto open, bliep bliep auto dicht. 20 seconden later weer terug en hetzelfde tafereel.

Daarna zowel een Golf 7 als een Skoda superb en beide hebben het kessy systeem.
Bepaal je zelf wanneer je de auto op slot wil doen of van de slot halen. Voor mijn gevoel is het ook wel veiliger.

Overigens moet je even met je vinger over de deurklink swipen om de auto op slot te doen.
Met openen hoef je alleen even de deurklink vast te pakken.

Althans zo werkt het bij Golf en de superb. Van wat ik heb gelezen is dat systeem niet aangepast bij de ID.x auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

pinda85 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Waar zit dit? Ik kan namelijk niet actief zoeken naar updates
Setup-->Systeeminformatie--> Alle Updates weergeven.

Daar heb je weer meerdere opties, maar je ziet hem even laden en checken als je daar de verschillende updates bekijkt. Nog nooit heeft hij me zo gemeld dat er een update was, maar na een tijdje nadat ik deed kreeg ik de melding in het hoofdmenu dat ik een update kon draaien.

Ik ben benieuwd of dat bij jou ook zo is.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
AndereKoekoek schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Heb in het verleden Renault en Peugeot gereden waar deze functie wel op zat en vond het zelf altijd irritant.
Liepen mijn vrouw en ik naar de auto toe. Haalde ik de auto van het slot af en ging even de voordeur op slot doen. Met het weg lopen de auto weer op slot en stond vrouw alsnog voor een gesloten auto met de maxi cosi.

Of als je even langs je auto loopt om de container aan straat te zetten met sleutel in de jaszak.
Bliep bliep auto open, bliep bliep auto dicht. 20 seconden later weer terug en hetzelfde tafereel.

Daarna zowel een Golf 7 als een Skoda superb en beide hebben het kessy systeem.
Bepaal je zelf wanneer je de auto op slot wil doen of van de slot halen. Voor mijn gevoel is het ook wel veiliger.

Overigens moet je even met je vinger over de deurklink swipen om de auto op slot te doen.

Althans zo werkt het bij Golf en de superb. Van wat ik heb gelezen is dat systeem niet aangepast bij de ID.x auto's.
Tja verschillen in user experience ;) Ik heb nu dus continu dat ik vergeet de auto te vergrendelen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 00:57

Dat is een flinke levertijd. Om welke versie/batterij gaat dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowman39
  • Laatst online: 18-09 00:45
ID.3 Pro 58kWh 150kW/204pk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
mcmiles schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:36:
[...]

Klopt, ik heb gekoppeld met de WeConnectID app en dat werkt perfect, je ziet % en resterende km gelijk in wat de WeConnect app aangeeft.
Klinkt goed :)

Heb mezelf zojuist aangemeld voor hun beta programma. Hopelijk hebben ze al een Android versie in de maak om te testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Voor lease of koop?

Ik denk dat je nog wel zo'n type ID3 als voorraadmodel kunt vinden (waarschijnlijk bouwjaar eind 2020).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Gunnassy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Dit is al gemeld in enkele filmpjes van de nakende ID5 (die ook de 3.0 software gaan draaien): dit is optioneel aan of uit te zetten. Anders zou er ineens een stuk bereik permanent weg zijn natuurlijk.
Stel je voor idd, dat het permanent uitgezet werd, ik zou er echt over nadenken om de auto in te leveren en m'n aankoopbedrag terug te krijgen.
Ik heb die 100% in de winter wel nodig om op en neer te rijden naar de schoonfamilie 100km verderop, daar heb ik 'm ook op uitgezocht (icm de ruimte intern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda85
Tukk schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Setup-->Systeeminformatie--> Alle Updates weergeven.

Daar heb je weer meerdere opties, maar je ziet hem even laden en checken als je daar de verschillende updates bekijkt. Nog nooit heeft hij me zo gemeld dat er een update was, maar na een tijdje nadat ik deed kreeg ik de melding in het hoofdmenu dat ik een update kon draaien.

Ik ben benieuwd of dat bij jou ook zo is.
Daar had ik gekeken, ik zie daar heel weinig gebeuren eigenlijk. Overigens heb ik daar geen opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Paganstars schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:56:
De auto is keyless te vergrendelen door het knopje op het portierhandgreep aan te raken. Als portieren op dat moment nog open staan vergrendeld de auto na het sluiten van het laatste portier geloof ik. De achterklep is daarna keyless te openen en sluiten zonder dat de portieren ontgrendelen. Na het dichtgooien van de achterklep knipperen dan ook de knipperlichten om aan te geven dat de auto vergrendeld is.

Ik ben niet bekend met de opties per model volgens mij is dit een basisfunctie op alle ID modellen.

Wat ik alleen erg irritant vind is het ontgrendelen van de laadkabel. Ik ben er nog niet achter hoe ik deze keyless kan ontgrendelen. Soms is deze ontgrendeld maar vaak moet ik 2 keer op de afstandbediening drukken voordat ik deze los kan halen. Welke volgorde gebruiken jullie met het wegrijden na het opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Gecko123 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:03:
[...]
De auto is keyless te vergrendelen door het knopje op het portierhandgreep aan te raken.
En die extra handeling is dus precies wat voormalig Renault/Peugot rijders vervelend vinden omdat die gewend zijn dat de auto vanzelf sluit als de sleutel een bepaalde afstand heeft.
[...]
Ik ben er nog niet achter hoe ik deze keyless kan ontgrendelen.
Twee keer de binnenkant van de portierhandgreep aantikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
7o9 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:06:

[...]

Twee keer de binnenkant van de portierhandgreep aantikken?
Maakt het nog uit of je aan het laden bent? Dus voor of na het afbreken van de laadsessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Gecko123 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Maakt het nog uit of je aan het laden bent? Dus voor of na het afbreken van de laadsessie?
Ik denk niet dat ik het geprobeerd heb tijdens het laden. Maar dat is snel genoeg getest.

Na het laden werkt het voor mijn 3.1P op deze manier zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
Mijn niet zo lange vrouw heeft haar stoel altijd behoorlijk ver naar voren staan, Het lijkt haar prettig om gebruik te maken van de comfortinstap. Goed idee dacht ik! Alleen waar kan ik dat vinden in het infosysteem? Ik dacht RTFM.... maar daar vind ik onderstaand.

Iemand tips?

Comfortinstap
Bij het openen van het bestuurdersportier beweegt de bestuurdersstoel automatisch naar een stand die gemakkelijk instappen mogelijk maakt.

De bestuurdersstoel beweegt automatisch naar de oorspronkelijke stand terug, zodra het bestuurdersportier gesloten en het contact ingeschakeld wordt.

De comfortinstap kan in het infotainmentsysteem worden in- en uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
KingsCrown schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:44:
Mijn niet zo lange vrouw heeft haar stoel altijd behoorlijk ver naar voren staan, Het lijkt haar prettig om gebruik te maken van de comfortinstap. Goed idee dacht ik! Alleen waar kan ik dat vinden in het infosysteem? Ik dacht RTFM.... maar daar vind ik onderstaand.

Iemand tips?

Comfortinstap
Bij het openen van het bestuurdersportier beweegt de bestuurdersstoel automatisch naar een stand die gemakkelijk instappen mogelijk maakt.

De bestuurdersstoel beweegt automatisch naar de oorspronkelijke stand terug, zodra het bestuurdersportier gesloten en het contact ingeschakeld wordt.

De comfortinstap kan in het infotainmentsysteem worden in- en uitgeschakeld
Deze feature is momenteel nog uitgeschakeld en niet beschikbaar in het infotainment, met wat prutsen met OBDeleven is het in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
[...]

De auto is keyless te vergrendelen door het knopje op het portierhandgreep aan te raken. Als portieren op dat moment nog open staan vergrendeld de auto na het sluiten van het laatste portier geloof ik. De achterklep is daarna keyless te openen en sluiten zonder dat de portieren ontgrendelen. Na het dichtgooien van de achterklep knipperen dan ook de knipperlichten om aan te geven dat de auto vergrendeld is.

Ik ben niet bekend met de opties per model volgens mij is dit een basisfunctie op alle ID modellen.

Wat ik alleen erg irritant vind is het ontgrendelen van de laadkabel. Ik ben er nog niet achter hoe ik deze keyless kan ontgrendelen. Soms is deze ontgrendeld maar vaak moet ik 2 keer op de afstandbediening drukken voordat ik deze los kan halen. Welke volgorde gebruiken jullie met het wegrijden na het opladen?
Als ik aan kom lopen gaan de deuren automatisch van het slot (alle deuren ingeschakeld) en meld ik me af bij de laadpaal. Dan kan ik zonder iets in te drukken de laadkabel uit de auto trekken. Dit is sinds 2.1 zo ingeregeld en vind ik wel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
sl1000 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Deze feature is momenteel nog uitgeschakeld en niet beschikbaar in het infotainment, met wat prutsen met OBDeleven is het in te schakelen.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen met handbediende stoelen :+
Zonder dollen - ik hoop wel dat de stoel dan sneller gaat want het tempo dat er nu in zit met de elektrisch verstelbare stoelen is om te janken. Je zou kletsnat regenen omdat je 20-25 seconden staat te wachten op je stoel die naar achter aan het gaan is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
Soeski schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Zonder dollen - ik hoop wel dat de stoel dan sneller gaat want het tempo dat er nu in zit met de elektrisch verstelbare stoelen is om te janken. Je zou kletsnat regenen omdat je 20-25 seconden staat te wachten op je stoel die naar achter aan het gaan is...
Volgens mij gaat ‘ie naar achter bij deur openen aan het einde van de rit. Dus uitstappen zou dan ook makkelijker moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Slop-id schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Heb ik waarschijnlijk gemist, maar "pump"? Die app heb ik nog niet. Kan hem ook niet vinden in de play store... Of is het Apple enkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcmiles
N0EL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Heb ik waarschijnlijk gemist, maar "pump"? Die app heb ik nog niet. Kan hem ook niet vinden in de play store... Of is het Apple enkel?
Vooralsnog alleen voor Apple maar voor Android zit het eraan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Soeski schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:31:
[...]

M'n pa heeft dat altijd aanstaan in z'n Model 3. Die doet het best rap, maar dan nog vind ik het zelf gruwelijk irritant. Ik gebruikte het dan ook niet in mijn Model 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
AndereKoekoek schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Als je langs de ID4 loopt (met keyless) dan gaat ie dus al open. Bij mij staat ie op de oprit naast m'n huis en elke leer als ik er langs loop gaat ie dus open. Irritant idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 07:32
LastSamurai schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Als je langs de ID4 loopt (met keyless) dan gaat ie dus al open. Bij mij staat ie op de oprit naast m'n huis en elke leer als ik er langs loop gaat ie dus open. Irritant idd.
Dat kun je (gelukkig) gewoon uitzetten. Heb het ook uitgezet, gaat pas van het slot als je de deurhendel aanraakt.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
Boy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Stel je voor idd, dat het permanent uitgezet werd, ik zou er echt over nadenken om de auto in te leveren en m'n aankoopbedrag terug te krijgen.
Ik heb die 100% in de winter wel nodig om op en neer te rijden naar de schoonfamilie 100km verderop, daar heb ik 'm ook op uitgezocht (icm de ruimte intern)
storm in een glas water, enige wat die feature doet is het laadpercentage terug zetten naar 80 procent, nadat je een keer op 80+% geladen hebt. Dit zodat je het zelf niet vergeet en continue tot 100% blijft laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE|IA
maik73 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 06:29:
[...]

Lijkt er op dat de navigatie de data voor je huidige locatie niet juist heeft of in ieder geval niet up to date heeft. Vandaar dat ie geen routes kan berekenen.

Waarschijnlijk zul je eerst een aantal kilometers weg moeten rijden en vervolgens opnieuw moet proberen om weer een route aan te maken.

Helemaal 100% kun je helaas nog niet van de navigatie van VW op aan....
De volgende dag las hij de borden weer en ook de navigatie werkt weer met een hogere versie. Hopelijk hoef ik niet elke keer die zekeringen eruit te trekken.

Heerlijke auto om in de bergen mee te rijden verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
AMARONE|IA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:53:
[...]

De volgende dag las hij de borden weer en ook de navigatie werkt weer met een hogere versie. Hopelijk hoef ik niet elke keer die zekeringen eruit te trekken.

Heerlijke auto om in de bergen mee te rijden verder!
Fijn te horen dat mijn tip gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
sl1000 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:49:
[...]

storm in een glas water, enige wat die feature doet is het laadpercentage terug zetten naar 80 procent, nadat je een keer op 80+% geladen hebt. Dit zodat je het zelf niet vergeet en continue tot 100% blijft laden.
Sommige mensen zijn heel goed in prehysterie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
LastSamurai schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Sommige mensen vinden het fijn om de hele dag, ook in huis, met hun autosleutel in hun zak te lopen. Dan is dat het gevolg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 21:46
In mijn ID.3 bevindt zich een soort SD kaart gleuf aan de onderzijde van de spiegel (rechterkant). Heeft iemand hier een idee waarvoor deze dient? Misschien voor firmware updates van de wagen via SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMCvOs
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Goede dag. Ik ben nieuw hier en heb hier al waardevolle informatie vandaan gehaald, maar nu zit ik met het volgende. Ik vraag me af hier meer mensen last van hebben. Mijn alarm in mijn ID4 is een beetje hyper. Deze is al een aantal keer zonder enige aanleiding af gegaan. Vannacht begon hij in eens te loeien. Zojuist wilde ik de auto voorverwarmen. Hierdoor ging het alarm ook weer af. Pas toe voorverwarmend uit was gezet stopte hij. Mijn sleutel is op dat moment niet binnen bereik van de wagen. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
@BMCvOs Ik rij mijn id.4 nu een jaar maar dat heb ik nog nooit gehad. Wist niet eens dat hij een alarm had ;-)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMCvOs
wheli schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:00:
@BMCvOs Ik rij mijn id.4 nu een jaar maar dat heb ik nog nooit gehad. Wist niet eens dat hij een alarm had ;-)
Wist ik ook niet. Zit blijkbaar verborgen in een of ander pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
BMCvOs schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
Goede dag. Ik ben nieuw hier en heb hier al waardevolle informatie vandaan gehaald, maar nu zit ik met het volgende. Ik vraag me af hier meer mensen last van hebben. Mijn alarm in mijn ID4 is een beetje hyper. Deze is al een aantal keer zonder enige aanleiding af gegaan. Vannacht begon hij in eens te loeien. Zojuist wilde ik de auto voorverwarmen. Hierdoor ging het alarm ook weer af. Pas toe voorverwarmend uit was gezet stopte hij. Mijn sleutel is op dat moment niet binnen bereik van de wagen. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Achteraf ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMCvOs
Origineel. Is een onderdeel van o.a. het Assistance Pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 22:18
Gisteren in Duitsland uit het niets begroet met allemaal storingen, 2 verschillende personen van de ADAC langsgeweest om te kijken of er iets te doen was. Het advies was uiteindelijk om maar zonder de voorste knipperlichten terug naar Nederland te rijden en het door de eigen dealer op te laten lossen omdat het vrij lang zou kunnen duren.

Vandaag dus de dealer gebeld en de auto is omgewisseld maar ze hebben pas over 2 weken tijd om naar de problemen te kijken, is dit normaal of is er ook een grote terugroep-actie bezig?

Video met alle storingen:
[Video: https://i.imgur.com/3DH1XbZ.mp4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
BMCvOs schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Origineel. Is een onderdeel van o.a. het Assistance Pakket.
Ik heb ook een origineel alarm, is bij mij slechts 1 keer zonder aanleiding afgegaan in een half jaar tijd maar goed dat kan gebeuren met elk alarm. Ik heb hier dus geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
BMCvOs schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:

Heb je een dongle op je OBD2 poort zitten? zoja, trek die er af als je uit stapt. als de dongle data probeert te lezen als de auto uit en gesloten is, gaat het alarm af.
Pagina: 1 ... 165 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.