Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 159 ... 391 Laatste
Acties:

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
xetri schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:56:
[...]

Mij Id.4 Tech heb ik in week 49 gekregen. Ik heb draadloos laden. Is dat een Tech optie? (kan ik me niet herinneren)
blijkbaar alleen bij 1st en 1st max een verschil. alle overige versies heeft dit standaard. Ja ook bij de kleinere batterij. blijkbaar vind pon dat belangrijk.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 19:45
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:32:
[...]

omdat draadloos laden tot week48 niet standaard was. hebben ze toegevoegd aan het MY22.5 auto. zelfde met de parkeerassist, subwoofer en wellicht ook het hogere laadsnelheid.

vraag is wanneer men begint met het uitrollen van deze auto, of dat ze eerst nog het oude bestellingen doorheen rammen en dan pas gaan beginnen aan het nieuw model.
Mijn ID.4 zou deze week (49) gebouwd moeten worden, dus als ie ook daadwerkelijk binnenkort op transport gaat (in plaats van op een groot parkeerterrein), dan kan ik wellicht zien welke van de nieuwe opties er opzitten...

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025

NWA

AndereKoekoek schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:39:
Is er hier eigenlijk iemand met allseason banden onder de id?

Krijg mijn ID4 op allseason banden, maar lees ook verschillende bronnen dat het heel nadelig is icm een ev. Met name in de zomer met o.a. het gewicht van de auto.
Mijn ID.4 1st zou volgens contract op all-seasons geleverd worden, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Misverstand, maar ik reed dus op 20" zomerbanden rond die nu niet meer teruggenomen worden. En, ik wil eigenlijk niet genoeg weten van banden om het verschil tussen een all-season en een zomerband te kunnen zien, zodat ik dat eerder had kunnen zien...

Mijn auto zit in de lease en het bleek onmogelijk om via de Kwikfit of Euromaster (contractpartners met de leasemaatschappij) geschikte all-seasons te krijgen voor de auto. Er zijn wel Pirelli's (scorpion zero's) in 20" maar die hebben alleen het M+S symbool, niet het sneeuwvlok symbool. Dit is in Duitsland wel een verplichting voor nieuwe banden om te voldoen aan de 'geschikt voor de omstandigheden' wet, en in ieder geval voor mij een must-have.

De ID.4 heeft voor en achter andere bandenmaten, en voor zover ik begreep had alleen die Pirelli voor de voorwielen de juiste maten in het assortiment. En, om nu voor en achter een ander merk of type banden er onder te laten steken werd ook afgeraden, dus daarmee bleken all-seasons onmogelijk.

Ben dan ook wel benieuwd waarop je auto dan geleverd wordt en welke wielmaat je hebt.

Nu kunnen regelen dat het LM contract aangepast wordt zonder meerkosten, zodat ik er nu winterbanden onder krijg. Die wissel elk half jaar neem ik dan maar voor lief.
Heb ook nog gekeken naar sneeuwkettingen, maar daar worden prijzen voor gevraagd (moeten nu op de bestaande velgen en dan moet je oppassen hoe de kettingen lopen om deze niet te beschadigen), daar schrok ik wel even van. Als jullie nog tips hebben daarover?

Misschien ligt dit verhaal heel anders voor andere wielmaten, en ja je kunt ook kiezen voor 19" wintervelgen als vervanger, maar daar ging de LM alleen voor als er geen winterbanden geleverd konden worden.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbs2Sb-UrZ7gbkHSiUOfgoNsErM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QUVJK4Sc6KrFomEpxxdzNfFX.webp?f=user_large

In Amersfoort uitgebrand, iemand hier?

• Simply1337
AMARONE schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:01:
[Afbeelding]

dat is een bmw i3 :>

en lijk een typische i3 REX [range extender,benzine motor] brand

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 09-12-2021 11:04 ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 21:52
Ik heb onze ID.4 sinds januari 2020, ongeveer 22k mee gereden op zomerbanden. In de bijlage de profieldiepte bij de wissel naar winterbanden. Gaat wel hard dus, waarschijnlijk wisseling rond de 30 á 35k gok ik.
Zijn er al mensen die meer gereden hebben?
Mijn rijstijl is overigens rustig (soms best lastig om te doseren met 200pk), dus geen dragrace gedaan ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcQ8moGQWkgiYoH8MjtdxeD31Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzYELri0YQ7QANk2zEfQUZe2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 136% gewijzigd door wheli op 09-12-2021 11:05 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:02:
[...]

Volgens mij heeft Amber alleen maar full electric i3's, dus dat lijkt me sterk.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• FlowDesign
wheli schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:03:
Ik heb onze ID.4 sinds januari 2020, ongeveer 22k mee gereden op zomerbanden. In de bijlage de profieldiepte bij de wissel naar winterbanden. Gaat wel hard dus, waarschijnlijk wisseling rond de 30 á 35k gok ik.
Mijn rijstijl is overigens rustig (soms best lastig om te doseren met 200pk), dus geen dragrace gedaan ;-)

[Afbeelding]
Bedoel je sinds januari 2021? :)

Ik heb nog niet zoveel kilometers gereden met m'n ID3, maar ik vind het wel interessant dat je voorbanden blijkbaar harder slijten dan je achterbanden. Dan trek je indd meestal rustig op :)

Vermoed dat het bij mij eerder andersom is :+

• Simply1337
FlowDesign schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:44:
[...]

ah te vroeg, geen klepje onder motorkap. dus full bev. whoops.

• Simply1337

[Afbeelding]
ik kijk naar 25k per set met de eco turanza's :'(

dure bandjes, hopelijk komen de michelins pilot ev dan beschikbaar voor die maten

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25
[...]

Ik zie toch echt een VW logo op de "motor"kap voor.. hhmmm ben er niet zeker van dat ik het goed zie.. plastic smelt teveel.. nevermind..

[ Voor 13% gewijzigd door MacIsCool op 09-12-2021 13:10 . Reden: niet zeker van reactie ]

Runs everything...

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25
[...]

Shit, ik zie het nu pas. De voorkant en wieldoppen gaven een waas hier. :)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:38

Freakie1NL

Grote Baas

MacIsCool schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:06:
[...]

Ik zie toch echt een VW logo op de "motor"kap voor..
Hans Anders niet :+ :+

Het VW logo zit bij de ID3 niet op het scharnierend gedeelte van de 'motor' kap. Je verward hier een BMW logo met een VW logo. Het is inderdaad een BMW i3.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Simply1337
AMARONE schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:01:
[Afbeelding]

en toch maar verder gezocht..
https://www.ad.nl/amersfo...-dezelfde-nacht~aef021df/

Niet heel toevallig dat er 3 EV's branden? vooral die corsa lijkt een benzinebrandje

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:19:
[...]

Niet heel toevallig dat er 3 EV's branden? vooral die corsa lijkt een benzinebrandje
Dit ruikt inderdaad naar vandalisme / pyromaan.

Overigens bijzondere tweede laadplek bij die Corsa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYAwO7F-gWh-IIrKpTMppp5JmMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAgTLlH6mBT1KvqXjDve9XeX.jpg?f=fotoalbum_large

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-01 15:56

AndereKoekoek

Ping! Pong?

t2faag schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:14:
[...]

Wij hebben sinds het begin al all seasons onder de ID.3 liggen. Gaat prima... Wat zou dan het nadeel moeten zijn? merk zelf niks nadeligs en met de sneeuw afgelopen winter ging het ook goed. We hebben wel all seasons waarmee je ook op wintersport mag :)
Verbruik zal wel iets hoger liggen, maar denk dat dat ook nog steeds meer afhankelijk is van je rijstijl.
Wat ik zo lees is dat er 3 nadelen zijn:
- Hoger verbruik
- Minder grip
- Hogere slijtage

Met name de laatste 2 zouden voor een elektrische auto meer nadelig zijn ivm het hogere gewicht.
Had zelf alleen geen zin in het banden wisselen steeds.
NWA schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:36:
[...]

Mijn ID.4 1st zou volgens contract op all-seasons geleverd worden, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Misverstand, maar ik reed dus op 20" zomerbanden rond die nu niet meer teruggenomen worden. En, ik wil eigenlijk niet genoeg weten van banden om het verschil tussen een all-season en een zomerband te kunnen zien, zodat ik dat eerder had kunnen zien...

Mijn auto zit in de lease en het bleek onmogelijk om via de Kwikfit of Euromaster (contractpartners met de leasemaatschappij) geschikte all-seasons te krijgen voor de auto. Er zijn wel Pirelli's (scorpion zero's) in 20" maar die hebben alleen het M+S symbool, niet het sneeuwvlok symbool. Dit is in Duitsland wel een verplichting voor nieuwe banden om te voldoen aan de 'geschikt voor de omstandigheden' wet, en in ieder geval voor mij een must-have.

De ID.4 heeft voor en achter andere bandenmaten, en voor zover ik begreep had alleen die Pirelli voor de voorwielen de juiste maten in het assortiment. En, om nu voor en achter een ander merk of type banden er onder te laten steken werd ook afgeraden, dus daarmee bleken all-seasons onmogelijk.

Ben dan ook wel benieuwd waarop je auto dan geleverd wordt en welke wielmaat je hebt.

Nu kunnen regelen dat het LM contract aangepast wordt zonder meerkosten, zodat ik er nu winterbanden onder krijg. Die wissel elk half jaar neem ik dan maar voor lief.
Heb ook nog gekeken naar sneeuwkettingen, maar daar worden prijzen voor gevraagd (moeten nu op de bestaande velgen en dan moet je oppassen hoe de kettingen lopen om deze niet te beschadigen), daar schrok ik wel even van. Als jullie nog tips hebben daarover?

Misschien ligt dit verhaal heel anders voor andere wielmaten, en ja je kunt ook kiezen voor 19" wintervelgen als vervanger, maar daar ging de LM alleen voor als er geen winterbanden geleverd konden worden.
Ah dan ben ik benieuwd waar mijn auto op wordt uitgeleverd. Qua velgen heb ik gewoon de standaard 19 inch velgen erop gelaten. Wellicht dat ze voor die bandenmaat wel iets op de plank hebben liggen.
En anders zie ik het over een week of 3 wel. Al betwijfel ik het.... eind september/begin oktober besteld en 31-12 uitgeleverd...

• FlowDesign
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:19:
[...]

Dat is inderdaad geen toeval maar gewoon pyromanie/vandalisme. Waarschijnlijk één of andere wappie die ergens op Facebook heeft gelezen dat EV's de ondergang van de mensheid inluiden.

Ik denk trouwens dat het een e-Corsa is. Of bedoel je dat de brand gesticht is middels benzine er overheen kiepen?

• Stevevp
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:43:
[...]

ik kijk naar 25k per set met de eco turanza's :'(

dure bandjes, hopelijk komen de michelins pilot ev dan beschikbaar voor die maten
3.1m ik hoop dat ik de 25k ga halen op mijn eco turanza...

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:32:
omdat draadloos laden tot week48 niet standaard was. hebben ze toegevoegd aan het MY22.5 auto. zelfde met de parkeerassist, subwoofer en wellicht ook het hogere laadsnelheid.
Ik heb een ID.4 Life, dus zeg maar de basis Pro, geleverd begin oktober, en deze heeft draadloos laden. Iets wat ik overigens alleen heb gebruikt om het te testen, ik zou het niet missen.

• Simply1337
Gadget Freak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:08:
[...]

Ik heb een ID.4 Life, dus zeg maar de basis Pro, geleverd begin oktober, en deze heeft draadloos laden. Iets wat ik overigens alleen heb gebruikt om het te testen, ik zou het niet missen.
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:33:
[...]

blijkbaar alleen bij 1st en 1st max een verschil. alle overige versies heeft dit standaard. Ja ook bij de kleinere batterij. blijkbaar vind pon dat belangrijk.
ik heb iets te vroeg gepraat

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 15:16
NWA schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:36:
[...]

Heb ook nog gekeken naar sneeuwkettingen, maar daar worden prijzen voor gevraagd
Ik zie op de VW site een setje Pewag Servo 9 voor 189 Euro. Best duur idd.
Maar die set heb ik nu ook onder een andere auto en die Servo's zijn wel serieus goed.
Heel makkelijk te monteren en zeker op achterwielaandrijvers.

Ik zou er niet op bezuinigen. Als je die dingen nodig hebt mag je niet verder rijden zonder en met goedkope kettingen sta je meestal een partij te worstelen. Nog los van de schade aan je auto die ze kunnen veroorzaken.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

FlowDesign schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:44:
[...]

Nee hoor ook ID3's. Notoire laadpaalplakkers die Ambers.

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2025
Rutjes87 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb hier de laatste weken ook last van. Zover ik weet enkel aan de voorzijde dus de lampjes bij de SOS-knop. Zelfs de vrouw gaat het nu irriteren.😂

Even langs de dealer dan maar.
Nou, ik heb mijn ID3 plus (1st) vandaag ook moeten achterlaten bij de dealer. Vanmorgen spanning 12-volt accu laag en later vanmiddag 12-volt accu storing met verzoek om de dealer te bezoeken. 🙄

Meteen maar laten kijken naar de hemel verlichting. Verwachten pas in de loop van volgende week klaar te zijn 🙃

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Rutjes87 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:48:
[...]

Nou, ik heb mijn ID3 plus (1st) vandaag ook moeten achterlaten bij de dealer. Vanmorgen spanning 12-volt accu laag en later vanmiddag 12-volt accu storing met verzoek om de dealer te bezoeken. 🙄

Meteen maar laten kijken naar de hemel verlichting. Verwachten pas in de loop van volgende week klaar te zijn 🙃
Nog orginele software? Of 2.1 and up?

• gerwin16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 11:43
LastSamurai schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:42:
[...]

Ik zie op de VW site een setje Pewag Servo 9 voor 189 Euro. Best duur idd.
Maar die set heb ik nu ook onder een andere auto en die Servo's zijn wel serieus goed.
Heel makkelijk te monteren en zeker op achterwielaandrijvers.

Ik zou er niet op bezuinigen. Als je die dingen nodig hebt mag je niet verder rijden zonder en met goedkope kettingen sta je meestal een partij te worstelen. Nog los van de schade aan je auto die ze kunnen veroorzaken.
Ik heb ze via VW online proberen te bestellen, maar deze zijn niet meer leverbaar. Ik heb nu bij de ANWB Pewag Snox SUV 600 gekocht. Iets goedkoper als ledenprijs, maar nog steeds prijzig.

• FlowDesign
niki_lauda schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:47:
[...]

Nee hoor ook ID3's. Notoire laadpaalplakkers die Ambers.
Je leest mijn zin verkeerd, wiseguy ;)

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2025
Freakie1NL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:56:
[...]

Nog orginele software? Of 2.1 and up?
Al maand of 2 versie 2.3. verder geen grote issues gehad tot deze 2 puntjes eigenlijk.

• wheli
FlowDesign schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:15:
[...]

Bedoel je sinds januari 2021? :)

Ik heb nog niet zoveel kilometers gereden met m'n ID3, maar ik vind het wel interessant dat je voorbanden blijkbaar harder slijten dan je achterbanden. Dan trek je indd meestal rustig op :)

Vermoed dat het bij mij eerder andersom is :+
Haha check 8)7

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[Afbeelding]
Doe je nog heel netjes hoor ;)
Ik heb nu 21k op de ID.3 staan en met het wisselen waren mijn Bridgestone's verder versleten dan die van jou. Één paar geloof ik 2.8 mm en de ander rond 3.5 mm zoiets? Volgens mij is bij mij de achter set de meer versleten set. Maar ik zou het briefje op moeten zoeken om het met zekerheid te kunnen zeggen. 25-27k zou ik er mee halen gok ik dan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Ja de ID.3 en ID.4 lijken wel wat banden te lusten. Zijn ook niet bepaald goedkope setjes.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
Over banden gesproken: Ik heb de winterbanden (op 19") er weer een paar weken onderliggen, en het valt me op dat bij het wegrijden de auto de eerste KM's een beetje "hobbelt". Na een kilometer of 5 gereden te hebben is het weg. Bij de zomerbanden (op 21") geen last van, blijkbaar vervormt het rubber een beetje bij stilstand?

Meer mensen bij wie dat bekend voor komt?

PS Heb de bandendruk overigens nog niet gecontroleerd, mogelijk dat die ook wat (te) laag is.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:56
@pietermx Heb ik ook wel als de auto een dag of twee stil staat ja.
Zodra de banden een beetje warm zijn gereden vormen ze ook weer netjes rond en is het probleem voorbij.

*sowieso

• FlowDesign
pietermx schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:07:
Over banden gesproken: Ik heb de winterbanden (op 19") er weer een paar weken onderliggen, en het valt me op dat bij het wegrijden de auto de eerste KM's een beetje "hobbelt". Na een kilometer of 5 gereden te hebben is het weg. Bij de zomerbanden (op 21") geen last van, blijkbaar vervormt het rubber een beetje bij stilstand?

Meer mensen bij wie dat bekend voor komt?

PS Heb de bandendruk overigens nog niet gecontroleerd, mogelijk dat die ook wat (te) laag is.
Dat herken ik ook wel een beetje.

Gisteren had ik een stuk meer kilometers (85 km) gereden dan gewoonlijk in deze coronatijden, maar ik merkte vanaf 125 kmh en daarboven nog steeds trillingen. Ga morgenmiddag ff bij de bandenboer langs om opnieuw te laten balanceren.

Overigens moet je met een EV met veel instant powaaahhhh ook een beetje voorzichtiger optrekken wanneer ze de banden net gewisseld hebben. Omdat ze vet op je velg smeren, wil je niet dat de velg in de band gaat verdraaien, want dan zijn ze niet meer juist gebalanceerd.

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDYU0AQKInbKQKxrEbN0RnsyrW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uyquEFDn5ccKyQfFLr2Q00B.jpg?f=fotoalbum_large

Geschatte bereik momenteel (ID3 Pro 58kwh).

100% zou dan 290 km zijn.

Denk dat ie nog met wat warmer weer rekent ;)

• pietermx
FlowDesign schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:10:
[Afbeelding]

Geschatte bereik momenteel (ID3 Pro 58kwh).

100% zou dan 290 km zijn.

Denk dat ie nog met wat warmer weer rekent ;)
Netjes, kom hier op 255km met 80% ofwel 318km bij 100%. Nou zijn het wel allemaal korte ritjes, bij langere ritten haalt hij de 400km+ vast nog wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuP7NhiMmS14Ho_1IbfKd0YAqjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0U9ab1niJI5kusEIxqHQY0CP.jpg?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• DonJunior
pietermx schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:36:
[...]

Netjes, kom hier op 255km met 80% ofwel 318km bij 100%. Nou zijn het wel allemaal korte ritjes, bij langere ritten haalt hij de 400km+ vast nog wel.

[Afbeelding]
Ik zit ook ongeveer rond deze waarden..
ID3. Pro 58 kW

Edit:
Deze had ik even gemist: Ik zie nu op de site van VW NL dat de Pro niet meer Business als voorvoegsel heeft en 'slechts' 145 Pk.
Ik heb dus een Business Pro met 204PK uit de 58kW batterij.

[ Voor 16% gewijzigd door DonJunior op 10-12-2021 11:45 ]

*sowieso

• FlowDesign

• Chinoto88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10-2025
Beste medetweakers die in het bezit van een ID.3 zijn een praktische vraag vanuit een toekomstige Cupra Born rijder. Gezien er slechts 1 medetweaker de Born al in ontvangst heeft mogen nemen een praktische vraag aan de ouders die een maxi-cosi en/of kinderwagen gebruiken i.c.m. de ID.3. Hoe bevalt dit in de praktijk m.b.t. handigheid van er in zetten en de ruimte die je nog over hebt?

Alvast bedankt!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Chinoto88 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:36:
Beste medetweakers die in het bezit van een ID.3 zijn een praktische vraag vanuit een toekomstige Cupra Born rijder. Gezien er slechts 1 medetweaker de Born al in ontvangst heeft mogen nemen een praktische vraag aan de ouders die een maxi-cosi en/of kinderwagen gebruiken i.c.m. de ID.3. Hoe bevalt dit in de praktijk m.b.t. handigheid van er in zetten en de ruimte die je nog over hebt?

Alvast bedankt!
Ideaal. Hier een Maxi Cosi AxissFix Plus, die heeft door het draaien wat extra ruimte nodig, maar mijn vrouw kan nog gewoon normaal naar achteren zitten. Omdat de ID.3 (en de Born) wat hoger zijn, scheelt dit echt voor je rug.

Kinderwagen neemt wat meer ruimte in beslag, hangt er natuurlijk af wat voor model. Hier een Joolz Day, en dat past makkelijk. Alleen de bak daarvan neemt serieus ruimte in, maar past alsnog in de achterbak, samen met de luiertas en overige zaken.

De auto is significant groter dan je zou vermoeden van buiten. Hiervoor had ik een Auris TS die had wel een grotere achterbak maar veel minder ruimte achterin. En omdat de ID.3 / Born hoog is kan je best de hoogte in achterin.

P.S. Hebben jullie al een apart topic? Want hier is toen ooit voorgesteld Enyaq hierbij te voegen, daar was wat minder animo voor. Maar een Born is m.i. echt een ID.3 met een ander uiterlijk verder gewoon hetzelfde. Zou dus prima hier passen?

[ Voor 8% gewijzigd door Freakie1NL op 10-12-2021 14:16 ]

• Chinoto88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-10-2025
Freakie1NL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ideaal. Hier een Maxi Cosi AxissFix Plus, die heeft door het draaien wat extra ruimte nodig, maar mijn vrouw kan nog gewoon normaal naar achteren zitten. Omdat de ID.3 (en de Born) wat hoger zijn, scheelt dit echt voor je rug.

Kinderwagen neemt wat meer ruimte in beslag, hangt er natuurlijk af wat voor model. Hier een Joolz Day, en dat past makkelijk. Alleen de bak daarvan neemt serieus ruimte in, maar past alsnog in de achterbak, samen met de luiertas en overige zaken.

De auto is significant groter dan je zou vermoeden van buiten. Hiervoor had ik een Auris TS die had wel een grotere achterbak maar veel minder ruimte achterin. En omdat de ID.3 / Born hoog is kan je best de hoogte in achterin.

P.S. Hebben jullie al een apart topic? Want hier is toen ooit voorgesteld Enyaq hierbij te voegen, daar was wat minder animo voor. Maar een Born is m.i. echt een ID.3 met een ander uiterlijk verder gewoon hetzelfde. Zou dus prima hier passen?
Goed om te horen! Wij hebben zelf ook een Joolz Day+ als kinderwagen dus dat zou dan perfect moeten gaan ook met de andere spullen die je nodig hebt _/-\o_ Dat was eigenlijk mijn enige zorg dat dit wellicht in de praktijk wat tegen zou vallen. Thanks voor de info!

Betreffende een apart topic is er een Grote Cupra topic waar het eigenlijk alleen over de Born gaat en de aflevering i.p.v. de andere modellen >:) Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2084636

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11-2025
In de driving mode Individual settings: wat is het verschil tussen de Comfort en Sport opties als het aankomt op sturen en onderstel?

Ik heb het plaatje eronder met een beetje uitleg, iemand nog kennis over hoe de verschillen voelen in praktijk? Wat wordt er aan de chassis veranderd zodat deze "more agile" is? Is dat niet alleen relevant als de auto DCC heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFncH5Bl9FDUS7tbNd3SKtE5Zcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/beXug34zMZSeSVQtiOGR3CU1.png?f=user_large

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

johanpastoor schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:32:
? Is dat niet alleen relevant als de auto DCC heeft?
Exact, met sturen kan je een klein verschil merken in hoe zwaar (al moet je erg je best doen).
Maar zonder DCC merk je echt 0,0 van de aanpassingen van het onderstel. VW is ook lekker vaag over wat er veranderd.

Volgens mij veranderd het alleen de placebo rijervaring

• AMDman
  • Laatst online: 18-08-2025
Chinoto88 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:21:
[...]

Goed om te horen! Wij hebben zelf ook een Joolz Day+ als kinderwagen dus dat zou dan perfect moeten gaan ook met de andere spullen die je nodig hebt _/-\o_ Dat was eigenlijk mijn enige zorg dat dit wellicht in de praktijk wat tegen zou vallen. Thanks voor de info!

Betreffende een apart topic is er een Grote Cupra topic waar het eigenlijk alleen over de Born gaat en de aflevering i.p.v. de andere modellen >:) Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2084636
Hier ook ID3 met 2 kleine kinderen. Stoeltjes achterin is meer dan genoeg ruimte voor.
de achterbak is voor de kinderwagen voldoende (Jools) maar zit dan wel behoorlijk vol. Koffers en tassen voor bijvoorbeeld een weekendje weg niet getest nog maar lijkt me lastig.
Hebben daarvoor privé nog een ruimere auto.
Kortom, voor dagelijks vervoer prima maar voor weekendjes / vakanties denk ik niet geschikt bij 2 kleine kinderen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Freakie1NL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:30:
In 2.1.3 (Android) schijnt charging speed te zijn toegevoegd. Zelf nog 2.1.1 hier dus niet kunnen bevestigen.

[Afbeelding]
Nu gepushed door de Playstore. Had het in eerste instantie niet door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpn3BEMwUeufbeh3eUclW8kKctE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/urlRrr5sj9r9iIvDanQHM5dF.png?f=fotoalbum_large

• Ultraman
  • Laatst online: 14-01 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

AMDman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:51:
[...]

Hier ook ID3 met 2 kleine kinderen. Stoeltjes achterin is meer dan genoeg ruimte voor.
de achterbak is voor de kinderwagen voldoende (Jools) maar zit dan wel behoorlijk vol. Koffers en tassen voor bijvoorbeeld een weekendje weg niet getest nog maar lijkt me lastig.
Hebben daarvoor privé nog een ruimere auto.
Kortom, voor dagelijks vervoer prima maar voor weekendjes / vakanties denk ik niet geschikt bij 2 kleine kinderen.
Gewoon beter leren pakken en niet zoveel rotzooi meenemen ;)
ID.3 is voor vakanties met kleine kinderen ook prima geschikt.
In een Golf GTE is het ons met een enkele babyunit ook gelukt, dan moet een peuter er bij in een ID.3 ook wel lukken dacht ik zo.

Wapenfeit: een week wezen glampen eind mei/begin juni.
Kinderen: (toen) eentje van 2.5 jaar en eentje van 7 maanden.

Dus een maxicosi en een kinderzit op de achterbank.
Wandelwagen mee, campingbedje, kinderfietsje (Puck ding), tassen met kleding voor ons, grote tas met spul voor de kinderen, lakentjes, luiers voor de eerste dag, eten voor de eerste dag, tasje speelgoed voor de kids, vermaak voor ons (boeken, gameboy, magazines) en daarbovenop een Aerosleep matrasje voor in het campingbedje van de kleinste.
Is er allemaal in gegaan, matrasje als laatste er bovenop achterin. Klep ging gewoon dicht, kon natuurlijk niets meer door de achterruit zien vanwege dat matras maar dat is geen probleem.
Fijne is dat ik het fietsje en een tasje met kinderspul kwijt kon op de vloer bij de kinderen achterin want fijn vlak en best ruim nog. :Y

Onze andere auto is een Fiat Panda. Die is geschikt voor een dagje weg. Ons vieren, stoeltjes, kinderwagen en een dagtas met proviand en een luiertas. Moet wel mijn vrouw rijden :P
Al is de ID.3 natuurlijk comfortabeler. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 10-12-2021 17:35 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AMDman
  • Laatst online: 18-08-2025
Ultraman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:03:
[...]

Gewoon beter leren pakken en niet zoveel rotzooi meenemen ;)
ID.3 is voor vakanties met kleine kinderen ook prima geschikt.
In een Golf GTE is het ons met een enkele babyunit ook gelukt, dan moet een peuter er bij in een ID.3 ook wel lukken dacht ik zo.

Wapenfeit: een week wezen glampen eind mei/begin juni.
Kinderen: (toen) eentje van 2.5 jaar en eentje van 7 maanden.

Dus een maxicosi en een kinderzit op de achterbank.
Wandelwagen mee, kinderfietsje (Puck ding), tassen met kleding voor ons, grote tas met spul voor de kinderen, lakentjes, luiers voor de eerste dag, tasje speelgoed voor de kids, vermaak voor ons (boeken, gameboy, magazines) en daarbovenop een waar aerobed matrasje voor in het campingbedje van de kleinste.
Is er allemaal in gegaan, matrasje er bovenop achterin. Klep ging gewoon dicht, kon natuurlijk niets meer door de achterruit zien.
Fijne is dat ik het fietsje en een tasje met kinderspul kwijt kon op de vloer bij de kinderen achterin want fijn vlak en best ruim nog. :Y

Onze andere auto is een Fiat Panda. Die is geschikt voor een dagje weg. Ons vieren, stoeltjes, kinderwagen en een dagtas. Moet wel mijn vrouw rijden :P
Al is de ID.3 natuurlijk comfortabeler. ;)
haha ok, doordat we ook nog een grotere auto hebben zijn we denk ik een beetje lui geworden qua inpakken.

• Tukk
  • Laatst online: 12-01 13:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Freakie1NL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:53:
[...]

Nu gepushed door de Playstore. Had het in eerste instantie niet door.

[Afbeelding]
Zo, wat is dat Nederlands in die app lelijk. :/

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Tukk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:29:
[...]

Zo, wat is dat Nederlands in die app lelijk. :/
In ze Duits nog lelijker.

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
Zelf rijd ik een ID.4 1st en afgelopen jaar een aantal keer goede service gehad van VW Pouw (Harderwijk). Ze hebben zojuist een nieuwsbrief gestuurd waarbij ze melden nog een aantal ID.3’s op voorraad hebben #12%! Dus mocht je nog op zoek zijn, doe je voordeel ermee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBuGle1gVaKG-BpUTNL6f3sCHVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ofg4EljQSlXfaWCUagsKLa6D.png?f=fotoalbum_large

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-01 20:24
hoekronald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:25:
Zelf rijd ik een ID.4 1st en afgelopen jaar een aantal keer goede service gehad van VW Pouw (Harderwijk). Ze hebben zojuist een nieuwsbrief gestuurd waarbij ze melden nog een aantal ID.3’s op voorraad hebben #12%! Dus mocht je nog op zoek zijn, doe je voordeel ermee

[Afbeelding]
In Duitsland zijn bij bepaalde dealers ook nog nieuwe ID3 te krijgen die eind 2020 zijn geregistreerd zag ik van de week. Ook het basismodel met 58kWh/204pk. Ik meen voor €34995 oid. Dit soort auto’s zijn voor de Duitse klant waarschijnlijk niet interessant.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

hoekronald schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:25:
Zelf rijd ik een ID.4 1st en afgelopen jaar een aantal keer goede service gehad van VW Pouw (Harderwijk).
Sportief dat je dit even deelt.
Heb echter zelf een totaal ander beeld bij Pouw. Waardeloze dealer met een totaal gebrek aan aftersales.

Als het kan blijf daarbij weg.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

--

[ Voor 127% gewijzigd door niki_lauda op 10-12-2021 22:42 ]

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
Freakie1NL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:36:
[...]

Sportief dat je dit even deelt.
Heb echter zelf een totaal ander beeld bij Pouw. Waardeloze dealer met een totaal gebrek aan aftersales.

Als het kan blijf daarbij weg.
De ene Pouw is de andere Pouw niet. Ik kom al ruim 20 jaar bij Pouw Deventer (de originele :o) en daar ben ik altijd erg te spreken geweest over de aftersales.

• LastSamurai
Maandag de 20e kan ik mijn ID4-Pro ophalen (geen idee wanneer ie besteld is, voorraadauto).

Er zit alleen geen granny bij. Is het aan te raden om die gelijk mee te nemen ? Er komt nog een laadpaal ind e tuin.

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-01 11:22
LastSamurai schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:43:
Maandag de 20e kan ik mijn ID4-Pro ophalen (geen idee wanneer ie besteld is, voorraadauto).

Er zit alleen geen granny bij. Is het aan te raden om die gelijk mee te nemen ? Er komt nog een laadpaal ind e tuin.
Ik heb er direct een granny bij besteld, maar vooral voor de kampeervakanties waar geen laadpaal beschikbaar is. Komend jaar willen we naar Zweden, ik wil niet dat de laad mogelijkheden een belemmering zijn.

Ik heb hem tot op heden niet gebruikt. Heb de id4 sinds september. Maar het is wel prettig om als ultieme noodvoorziening mee te hebben.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Moet je natuurlijk zelf bepalen maar max 3,6 kWh kunnen opladen op een accu van meer dan 36 kWh is in Nederland naar mening weinig nuttig. Zat laadpalen waarmee je in een fractie daarvan klaar ben.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb het wel gedaan (ook ID.4 Pro) maar nog nooit gebruikt (auto sinds sep.). Heb een eigen laadpaal en op mijn werk ook. Heb hem meer gekocht voor de zekerheid, dat ik íets heb mocht het nodig zijn. Of evt. in het buitenland; in NL zijn er voldoende laadmogelijkheden maar genoeg andere landen waar dat niet zo is.

• FlowDesign
Freakie1NL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:26:
[...]

Moet je natuurlijk zelf bepalen maar max 3,6 kWh kunnen opladen op een accu van meer dan 36 kWh is in Nederland naar mening weinig nuttig. Zat laadpalen waarmee je in een fractie daarvan klaar ben.
Ik snap deze redenatie niet.
Waarom zou je (thuis) persé snel op moeten kunnen laden? Je hoeft namelijk alleen maar te laden wat je de volgende dag wil rijden :) Ik heb m'n ID3 sinds Pasen en gebruik alleen maar de granny charger thuis.

Overigens doet de granny charger max 10 Amp (iets meer dan 2 kW).

• FlowDesign
Vandaag trouwens de achterwielen opnieuw laten balanceren, zat indd een klein beetje onbalans in. Nu bij 125 kmh plus veel minder vibratie, maar ik denk dat ik misschien toch ook nog een keertje de voorwielen ook opnieuw laat doen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

FlowDesign schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:21:
[...]

Waarom zou je (thuis) persé snel op moeten kunnen laden? Je hoeft namelijk alleen maar te laden wat je de volgende dag wil rijden :) Ik heb m'n ID3 sinds Pasen en gebruik alleen maar de granny charger thuis.

Ah ja kijk, verschil ik gebruik. Vraagsteller is daar niet duidelijk in. Maar als je hem elke dag gebruikt (zoals ik doe) en daarbij gemiddeld 120 km per dag bij aflegt dan kom je echt niet weg met een 2 kWh lader.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
Met 3,6kW lader op de oprit en elke nacht 8 uur laden kun je meer dan 50.000km per jaar rijden.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• wheli
Wij laden publiek en hebben de Granny nog nooit in Nederland gebruikt. Maar op vakantie in Italië volledig onmisbaar. Zodra je ten zuiden van Oostenrijk komt is normale laadinfrastrucuur afwezig

• LastSamurai
wheli schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:06:
Wij laden publiek en hebben de Granny nog nooit in Nederland gebruikt. Maar op vakantie in Italië volledig onmisbaar. Zodra je ten zuiden van Oostenrijk komt is normale laadinfrastrucuur afwezig
Ok, daar ga ik rekening mee houden. Als ik eens op vakantie ga met de ID4 dan ga ik dan eens kijken of ik een granny kan kopen of lenen. Voor in NL heb ik aan de eigen laadpaal (die er nog niet is) en aan de openbare palen wel voldoende.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-01 19:51
Chinoto88 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:36:

Alvast bedankt!
Gaat prima. Hebben een Mutsy Evo en die gaat er prima in. Toen ik vorig jaar de sleutels van mijn ID.3 kreeg, viel dat gelijk met mijn papadag (jaja, je bent elke dag papa..). Kwam dus met een anderhalf jaar oud dochtertje inclusief Maxi Cosi i-Size onderstel, autostoel en kinderwagen aan.

Dit was wel even spannend voor de dealer, maar alles ging er prima in. En de iso-fix aansluiten voor het i-Size onderstel is binnen no-time er in gezet.. En moet zeggen t.o.v mijn Skoda Fabia Combi heb ik wel wat laadruimte ingeleverd, maar zelfs een week vakantie ging er prima in.

ID.3 Pro S Limited Edition

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
FlowDesign schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:21:
[...]

Hier net hetzelfde. De laadpaal zal er pas binnen een paar maanden zijn. De is.3 is een tweede wagen. En we kunnen hem momenteel perfect met de granny charger laden. En dan beperken we ons zelf enkel tot laden overdag in de week (België met 2-voudige terugdraaiende teller en zonnepanelen). De wagen wordt gelukkig ook niet elke dag in de week gebruikt.

Binnenkort wordt er trouwens overgeschakeld naar het capaciteitstarief, waarbij je niet betaalt voor de hoeveelheid energie dat je afneemt, maar voor de piekstroom die je genereert. De granny charger zal nog populairder worden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door needless to say op 11-12-2021 16:55 ]

• wheli
Wat geinig en slim! Ik ben wel benieuwd hoe dat gemeten wordt dan. Ik laad altijd op 'laadstroom beperken' om het net niet te overbelasten maar denk dat er niet veel mensen echt druk mee zijn.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-01 10:59
needless to say schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:52:
[...]

Hier net hetzelfde. De laadpaal zal er pas binnen een paar maanden zijn. De is.3 is een tweede wagen. En we kunnen hem momenteel perfect met de granny charger laden. En dan beperken we ons zelf enkel tot laden overdag in de week (België met 2-voudige terugdraaiende teller en zonnepanelen). De wagen wordt gelukkig ook niet elke dag in de week gebruikt.

Binnenkort wordt er trouwens overgeschakeld naar het capaciteitstarief, waarbij je niet betaalt voor de hoeveelheid energie dat je afneemt, maar voor de piekstroom die je genereert. De granny charger zal nog populairder worden ;)
Je zal nog steeds voor je verbruik betalen! Verder ben je dan beter af met een paal want die is "slim" genoeg om dat te regelen en die domme lader niet?

• 7o9
  • Niet online

7o9

blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:42:
[...]

Je zal nog steeds voor je verbruik betalen! Verder ben je dan beter af met een paal want die is "slim" genoeg om dat te regelen en die domme lader niet?
Het is nogal off-topic, maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen een nogal domme laadpaal hebben. Aan mijn NewMotion laadpaal thuis kan ik werkelijk niets instellen of kiezen. Het enige wat ik kan sturen is in de ID.3 de 'beperkte laadstroom' switch gebruiken. Met een granny charger weet je vrij zeker dat je niet meer dan een vast beperkt maximum kunt verbruiken wat doorgaans lager is dan de meeste laadpalen.

• FlowDesign
needless to say schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:52:
[...]

Een dynamisch capaciteitstarief is top, ben een beetje jaloers zelfs dat we dat in Nederland nog niet hebben.

• FlowDesign
blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:42:
[...]

Stel je wil het eigenlijk altijd beperken tot zo'n 2 kW, dan hoef je niks in te stellen en heeft een slimme lader eigenlijk geen meerwaarde.

Stel je hebt zonnepanelen en dat we hier geen capaciteitstarief hebben en de terugleververgoeding volledig is afgeschaft, dan wordt een slim systeem (laden wanneer de zon schijnt) weer wel interessant.

• FlowDesign
Freakie1NL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:01:
[...]

Ah ja kijk, verschil ik gebruik. Vraagsteller is daar niet duidelijk in. Maar als je hem elke dag gebruikt (zoals ik doe) en daarbij gemiddeld 120 km per dag bij aflegt dan kom je echt niet weg met een 2 kWh lader.
Zelfs in de winter bij een verbruik van 22 kWh per 100 km zou je dan met 11,5 uur laden weer voldoende erin hebben. Stel dat je om 18u thuiskomt, dan gaat dat dus wel lukken, maar het kan een beetje krap aanvoelen indd.

• blinded
FlowDesign schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:27:
[...]

Een dynamisch capaciteitstarief is top, ben een beetje jaloers zelfs dat we dat in Nederland nog niet hebben.
Zo top dat wanneer je een was draait en een soep opzet op je inductie vuur dat je auto niet meer kan laden.

Indien je een warmtepomp hebt ben je al helemaal geneukt :p

• FlowDesign
blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:38:
[...]

Zo top dat wanneer je een was draait en een soep opzet op je inductie vuur dat je auto niet meer kan laden.

Indien je een warmtepomp hebt ben je al helemaal geneukt :p
Hoezo kan dat niet? Het maximum vermogen wat je kunt trekken op je aansluiting wijzigt niet.

• blinded
FlowDesign schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:11:
[...]

Hoezo kan dat niet? Het maximum vermogen wat je kunt trekken op je aansluiting wijzigt niet.
inderdaad maar telkens je een kwartier lang boven x aantal verbruik gaat zal je moeten bijbetalen wat dus een probleem is met elektrische autos en warmtepompen.

Dit systeem is nog niet ingevoegd.

• FlowDesign
blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:37:
[...]

inderdaad maar telkens je een kwartier lang boven x aantal verbruik gaat zal je moeten bijbetalen wat dus een probleem is met elektrische autos en warmtepompen.

Dit systeem is nog niet ingevoegd.
Je begrijpt dat het hele idee erachter precies het doel heeft om overbelasting van het net te voorkomen? ;)

Met andere woorden, ja, dan moet je je gedrag dus een beetje aanpassen of gewoon betalen.

Maar let op, ik zei wel dynamisch hè. Dus wanneer je bijna niks verbruikt betaal je ook veel minder.

Waarom ik er een groot voorstander van ben is omdat het de kosten veel eerlijker verdeelt naar "verbruik" en voor snellaadstations zou het ook een hele goede uitkomst zijn omdat ze zich dan niet meer helemaal scheel betalen voor hun aansluiting.

• blinded
FlowDesign schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:52:
[...]

Je begrijpt dat het hele idee erachter precies het doel heeft om overbelasting van het net te voorkomen? ;)

Met andere woorden, ja, dan moet je je gedrag dus een beetje aanpassen of gewoon betalen.

Maar let op, ik zei wel dynamisch hè. Dus wanneer je bijna niks verbruikt betaal je ook veel minder.

Waarom ik er een groot voorstander van ben is omdat het de kosten veel eerlijker verdeelt naar "verbruik" en voor snellaadstations zou het ook een hele goede uitkomst zijn omdat ze zich dan niet meer helemaal scheel betalen voor hun aansluiting.
Het systeem is zeker "eerlijker" alleen verwacht ik dat hier in België iedereen gewoon nog duurder gaat uitkomen. Het staat ook haaks op afstappen van mazout/gas verwarming en diesel/benzine auto's.

Het zit namelijk zo dat je tarief zal bepaald worden aan de hand van 12 pieken op een jaar.
Heb je dus in iedere maand één hoge piek dag kwartier en 29 dagen gebruik je geen elektriciteit dan betaal je nog steeds voor die hoogste piek.

Een piek wordt dus gemeten over 15 minuten...

Zoals gezegd, zal elk gezin, ongeacht of het over een digitale meter beschikt of niet, een minimumbijdrage van 2,5 kW betalen. Ligt je piekverbruik lager? Dan betaal je toch 2,5 kW.

Toch denkt de VREG dat het nieuwe tarief geen ongunstige gevolgen voor je factuur zal hebben als je een normaal jaarlijks verbruik hebt (3500 tot 4000 kWh). Het capaciteitstarief zou je zelfs een besparing van ongeveer 50 € opleveren als je maandelijkse verbruikspiek onder 3,15 kW blijft. Maar boven die “drempel” is de kans groot dat je factuur oploopt. Volgens de VREG zouden 6 gezinnen op de 10 minder of hoogstens 10% meer betalen door de nieuwe tariefstructuur dan nu het geval is.

Onder die 3,15kW blijven lijkt mij niet zo vanzelfsprekend.

Een wallbox met id4 is 7.2 kW AC ? en de granny 2.3 kW? dan blijft er nog 1 kW over voor de rest van je huis lol

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08-2025
blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:25:
[...]

Het systeem is zeker "eerlijker" alleen verwacht ik dat hier in België iedereen gewoon nog duurder gaat uitkomen. Het staat ook haaks op afstappen van mazout/gas verwarming en diesel/benzine auto's.

Het zit namelijk zo dat je tarief zal bepaald worden aan de hand van 12 pieken op een jaar.
Heb je dus in iedere maand één hoge piek dag kwartier en 29 dagen gebruik je geen elektriciteit dan betaal je nog steeds voor die hoogste piek.

Zoals gezegd, zal elk gezin, ongeacht of het over een digitale meter beschikt of niet, een minimumbijdrage van 2,5 kW betalen. Ligt je piekverbruik lager? Dan betaal je toch 2,5 kW.

Toch denkt de VREG dat het nieuwe tarief geen ongunstige gevolgen voor je factuur zal hebben als je een normaal jaarlijks verbruik hebt (3500 tot 4000 kWh). Het capaciteitstarief zou je zelfs een besparing van ongeveer 50 € opleveren als je maandelijkse verbruikspiek onder 3,15 kW blijft. Maar boven die “drempel” is de kans groot dat je factuur oploopt. Volgens de VREG zouden 6 gezinnen op de 10 minder of hoogstens 10% meer betalen door de nieuwe tariefstructuur dan nu het geval is.

Een wallbox met id4 is 7.2 kW AC ? en de granny 2.3 kW? dan blijft er nog 1 kW over voor de rest van je huis lol
Interessante discussie. Ben zelf al een tijdje bij Easyenergy.com (per uur betaal je de marktprijs + 5 euro per maand). Op dagen dat de zon schijnt en of hard waait is de stroom prijs lager. Doorgaans is het tussen 2 uur en 5 uur (overdag en nacht) het goedkoopst. Zo hou je indirect rekening met piekbelasting van het net door te laden wanneer de prijs het laatst is.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-01 23:25
7o9 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:14:
[...]

Het is nogal off-topic, maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen een nogal domme laadpaal hebben. Aan mijn NewMotion laadpaal thuis kan ik werkelijk niets instellen of kiezen. Het enige wat ik kan sturen is in de ID.3 de 'beperkte laadstroom' switch gebruiken. Met een granny charger weet je vrij zeker dat je niet meer dan een vast beperkt maximum kunt verbruiken wat doorgaans lager is dan de meeste laadpalen.
Met de uitgesteld laden functie (nu nog buggy >:) ) is dit toch allemaal in te stellen?

Let wel. Een granny charger heeft bijna 2x de verliezen tov 11kW laden. Ik geloof zo rond de 10% als ik me niet vergis. Daarnaast wordt de granny charger voor continue gebruik niet geadviseerd door VW.

Zorg voor een deugdelijke stekkeraansluiting/bekabeling ivm brandgevaar.

Een eigen 11kW laadpaal kun je zelf het gewenste aantal fasen aansluiten (of schakelen?) dus keuze uit 3.6, 7.4 of 11.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 11-12-2021 21:52 ]

• pietermx
Gecko123 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:49:
[...]

Een eigen 11kW laadpaal kun je zelf het gewenste aantal fasen aansluiten (of schakelen?) dus keuze uit 3.6, 7.4 of 11.
Mits je laadpaal “slim” genoeg is en mode 3 ondersteunt (Granny charger is mode 2) kan de laadstroom exact bepaald worden van circa 1,4 kW (6A 1 fase) tot 11kW (16A 3 fasen). Het is dus niet 3,6 of 7,4 of 11 maar alles er tussenin.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-01 23:25
pietermx schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:34:
[...]

Mits je laadpaal “slim” genoeg is en mode 3 ondersteunt (Granny charger is mode 2) kan de laadstroom exact bepaald worden van circa 1,4 kW (6A 1 fase) tot 11kW (16A 3 fasen). Het is dus niet 3,6 of 7,4 of 11 maar alles er tussenin.
Ik geloof je gelijk dat dit kan met slimme laadpalen. Ik bedoelde te zeggen dat je het op deze manier ook met domme laadpalen kunt regelen, je door het aansluiten of schakelen van 1 of meerdere fases je zelf grofweg kan bepalen hoeveel vermogen hij laadt.

In de zomer bijvoorbeeld de fase met zonnepanelen aansluiten/inschakelen (en de andere loskoppelen of uitschakelen) zodat je zoveel mogelijk op eigen zonne-energie kan laden.

• FlowDesign
blinded schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:25:
[...]

Ik dacht dat ze een echt dynamisch tarief in zouden voeren. Zoals jij 'm uitlegt is het juist een waardeloos systeem gelijk aan hoe men hier in Nederland moet betalen voor de capaciteit op zakelijke (middenspanning)aansluitingen.
Dat is zeker geen vooruitgang dus en inderdaad waarschijnlijk niet gunstig voor elektrificatie.

• blinded
FlowDesign schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:04:
[...]

Ik dacht dat ze een echt dynamisch tarief in zouden voeren. Zoals jij 'm uitlegt is het juist een waardeloos systeem gelijk aan hoe men hier in Nederland moet betalen voor de capaciteit op zakelijke (middenspanning)aansluitingen.
Dat is zeker geen vooruitgang dus en inderdaad waarschijnlijk niet gunstig voor elektrificatie.
Het gaat dan ook enkel over de net tarieven en de distributie kosten. Wat ze met de elektriciteit prijs zelf doen kan ook nog veranderen 🙃

• DonJunior
wheli schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:17:
Wat geinig en slim! Ik ben wel benieuwd hoe dat gemeten wordt dan. Ik laad altijd op 'laadstroom beperken' om het net niet te overbelasten maar denk dat er niet veel mensen echt druk mee zijn.
Nooit echt over nagedacht inderdaad..
Voor Nederland levert het nu toch ook nog geen probleem op? Onze infrastructuur is voor de huidige bezetting nog ok. Geen idee hoe dat over een paar jaar is als het gross van de lease electrisch rijdt.

*sowieso

• 7o9
  • Niet online

7o9

Gecko123 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:49:
[...]
Met de uitgesteld laden functie (nu nog buggy >:) ) is dit toch allemaal in te stellen?
[...]
Ik begrijp je punt, maar allebei niet echt functionaliteit van de laadpaal.

Het (uit)schakelen van de fases had ik zelf nog nooit aan gedacht en nooit van gehoord. Dat ga ik eens onderzoeken. Er zijn ook slimme palen die zelf alleen je eigen opgewekte stroom kunnen gebruiken maar de mijne is te dom en het is wat vroeg/duur om die na een jaar al te vervangen.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
Niet dat het niet een interessant onderwerp is, maar dit VW ID.x topic lijkt nu meer op een laadpaal topic. Kunnen we weer wat meer on-topic worden?

• FlowDesign
MJMaverick schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:40:
Niet dat het niet een interessant onderwerp is, maar dit VW ID.x topic lijkt nu meer op een laadpaal topic. Kunnen we weer wat meer on-topic worden?
Je hebt gelijk. Misschien een mooie afsluiter om het weer terug te brengen naar de ID: Het zou mooi zijn als we net als bij Tesla de laadstroom in de auto vrij nauwkeurig in zouden kunnen stellen.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Edit

Teveel offtopic, thx voor reminder @MJMaverick

[ Voor 92% gewijzigd door Freakie1NL op 12-12-2021 12:11 ]

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:21
ID4 zit wederom vast in offline modus. In online modus werkte overigens de auto ook nog steeds niet.

F19 truc werkte laatst wel om auto in online modus te krijgen maar zonder internet. En nu zit ie weer vast. Kan pas eind januari naar de dealer, dan hebben ze tijd om er naar te kijken.

Raar probleem. Er lijkt geen eenduidige oplossing te zijn voor dit probleem zover ik op internet kan vinden. Auto werkt verder wel goed maar een niet werkende app, geen real time verkeersinfo, etc dat is wel jammer natuurlijk.

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025

NWA

Freakie1NL schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:09:
Edit

Teveel offtopic, thx voor reminder @MJMaverick
Oprecht compliment voor de manier waarop je je opstelt. Netjes!

• FlowDesign
Galvatron schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:19:
ID4 zit wederom vast in offline modus. In online modus werkte overigens de auto ook nog steeds niet.

F19 truc werkte laatst wel om auto in online modus te krijgen maar zonder internet. En nu zit ie weer vast. Kan pas eind januari naar de dealer, dan hebben ze tijd om er naar te kijken.

Raar probleem. Er lijkt geen eenduidige oplossing te zijn voor dit probleem zover ik op internet kan vinden. Auto werkt verder wel goed maar een niet werkende app, geen real time verkeersinfo, etc dat is wel jammer natuurlijk.
Misschien helpt 't als je nog een keertje de zekering eruit haalt en daarna een keer de auto volledig terugzet naar fabrieksinstellingen. Daarna dus ook opnieuw koppelen in de app via QR.

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Net terug van een lang weekend naar de Ardennen. Daar moeten ze nog heel wat leren over oplaa-infrastructuur.
Uiteindelijk vertrok in met nog 139km aan actie radius op de teller.Uiteraard loopt het een beetje naar beneden (zaten op een goede 600m hoogte). Na 60km gereden te hebben had ik nog 125km aan actie radius over... Kijk dat is top. Zin die bergen toch ergens goed voor.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• BanDijk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-08-2025
maik73 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:01:
Net terug van een lang weekend naar de Ardennen. Daar moeten ze nog heel wat leren over oplaa-infrastructuur.
Het is dan ook net zo dichtbevolkt als Nederland...

• maik73
BanDijk schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:26:
[...]

Het is dan ook net zo dichtbevolkt als Nederland...
Nee dat niet. Maar als je 16km moet rijden voor een 22kw lader :?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-01 08:32
Uiteindelijk vertrok in met nog 139km aan actie radius op de teller.Uiteraard loopt het een beetje naar beneden (zaten op een goede 600m hoogte). Na 60km gereden te hebben had ik nog 125km aan actie radius over... Kijk dat is top. Zin die bergen toch ergens goed voor.
Maar met een range van 139 of 125km heb je toch zat range om een supercharger te halen?

Laten we leuk blijven tegen elkaar

• maik73
t2faag schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:39:
[...]

Maar met een range van 139 of 125km heb je toch zat range om een supercharger te halen?
Klopt zeker, maar als ik 50/60km moet rijden voordat ik bij een snellader ben.... dan is dat toch lastig.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

Waar heb je verbleven dan? in de wildernis?

Met een haspel en een granny lader ben ik nog nooit zonder laadpunt komen te zitten;

On topic ID3 pro:

Winterbanden er sinds vrijdag onder, paar lange afstanden gedaan en 100% GoM gaat toch wel drastisch onder de 300 komen. Met zomerbanden deze week nog ongeveer 20kwh per 100km naar 22kwh per 100km met winterbanden (en vermoedelijk iets afgenomen temperaturen).

Ik verwacht 200 realistische snelweg kilometers maximaal te kunnen doen deze winter; twijfel nog sterk over wintersport met deze auto....

[ Voor 25% gewijzigd door Flappiewappie op 13-12-2021 11:33 ]

Hier staat wat

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-01 15:56

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Contact gehad met de dealer.

Was eerst voor een kale voorraadauto gegaan die in juli was besteld en later toch een voor een nieuwe bestelling gegaan met zelf wat opties erop. Leverdatum zou pas februari/maart zijn, dus had mijn twijfels of mijn naam wel aan de juiste auto gekoppeld was.

Dealer somde net op welke auto zij over communiceren en dat is toch de auto die ik uiteindelijk heb besteld.
Hij vertelde mij ook direct dat de oplevering half januari zal zijn ipv eind december. Maar de auto wel eind december wordt verwacht en ook de verwachting is dat de auto dit jaar nog op kenteken gaat.

Alleen het rijklaar maken neemt iets meer tijd in beslag ivm de grote hoeveelheid auto's.

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:21
FlowDesign schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:40:
[...]

Misschien helpt 't als je nog een keertje de zekering eruit haalt en daarna een keer de auto volledig terugzet naar fabrieksinstellingen. Daarna dus ook opnieuw koppelen in de app via QR.
Heb nu naast de F19 ook de F20 (infotainment system) eruit gehaald. Reden is dat ik bij het terugzetten van de fabrieksinstelling een melding kreeg dat het niet mogelijk was om de fabrieksinstellingen terug te zetten.

Ook wacht ik nu 30 minuten, want ik begreep dat de auto na deze tijd in deep sleep modus gaat.

• Riklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-07-2023
AndereKoekoek schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:30:
Contact gehad met de dealer.

Was eerst voor een kale voorraadauto gegaan die in juli was besteld en later toch een voor een nieuwe bestelling gegaan met zelf wat opties erop. Leverdatum zou pas februari/maart zijn, dus had mijn twijfels of mijn naam wel aan de juiste auto gekoppeld was.

Dealer somde net op welke auto zij over communiceren en dat is toch de auto die ik uiteindelijk heb besteld.
Hij vertelde mij ook direct dat de oplevering half januari zal zijn ipv eind december. Maar de auto wel eind december wordt verwacht en ook de verwachting is dat de auto dit jaar nog op kenteken gaat.

Alleen het rijklaar maken neemt iets meer tijd in beslag ivm de grote hoeveelheid auto's.
Heb toch de indruk dat de leveringen naar Nederland duidelijke prioriteit hebben. Ik heb net bericht gekregen dat mijn vermoedelijke leverdatum 7/3/22 zou zijn. :X Besteld 6/7 met leverdatum 19/12.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30
Vraagje, mijn navigatiedbase staat sinds de 2.3 update in de januari van dit jaar op versie 21.2. Is er helemaal geen update geweest? Alvast dank voor de reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Pagina: 1 ... 159 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.