Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 16 ... 381 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
AMARONE schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Ook als je het toen wel al deed had je geen garantie dat die keuze het zou worden. Je zag het in omliggende landen dat er versies soms al uitverkocht waren. Pech voor pon is dat de fastlane modellen roet in het eten gooit voor mensen die niet perse de 8 procent willen of qua leasen meer tijd hebben. Ik zou namelijk misschien ook de fastlane afwachten, hoewel er nog niets zeker is qua levering en voordeel tov van de 1st.
Dus je reserveert anderhalfjaar op voorhand een auto, die staat 10 maanden op een parking, en terwijl je maar uit 3 verschillende modellen zou kunnen kiezen, is de kans klein dat je jou keuze zou kunnen krijgen.
VW is meer de automaker geworden om het gewone volk zoveel mogelijk in t'zak te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mcmiles schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:33:
De eerste tests verschijnen zoals deze https://de.motor1.com/rev...2020-im-test-volts-wagen/
Overwegend positief, wat opmerkingen over de afwerking interieur en straffe vering.
Ik wordt steeds minder enthousiast van het interieur. In die review is een goed shot van het dashboard te zien. Zwarte ventilatie roostertjes, veel plastic, glossy afwerking op de schermranden. Lijkt erop dat Volkswagen daar flink op heeft proberen te bezuinigen. Ook het schermpje voor de bestuurder lijkt echt mini in vergelijking met normale VAG modellen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Als iemand de ID.3 koopt voor voor de software, user interface of het interieur, dan denk ik dat je beter verder kunt zoeken.

De auto is wat je leest en hoort in de reviews een fantastische rijders auto. En het is electrisch. Ik denk dat we allemaal een electrische Golf verwacht hadden. Ook qua interieur en bediengemak. Helaas, dat is het niet. Dan moeten we nog een generatie (of twee) wachten gok ik zo.

Ik denk dat de meeste mensen gewoon lekker een Golf 8 moeten bestellen. Om eerlijk te zijn dit is en blijft een early adoptor auto met mooie pros maar ook genoeg cons.

Ok heb hem wel besteld (de ID.3 1st Plus). De interface en bediening hoop ik op dat het makkelijker wordt en dat Volkswagen ook nog wat updates doet. Die touch buttons kijken me niet echt tof als je aan het rijden bent. Bij de Golf heeft elke button een unieke positie en vorm. Dus je kunt blind bedienen. Bij de ID.3 zie ik dat nog niet gebeuren. Ik hoop dat ik dat mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:36
f.heinen schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:59:
Als iemand de ID.3 koopt voor voor de software, user interface of het interieur, dan denk ik dat je beter verder kunt zoeken.

De auto is wat je leest en hoort in de reviews een fantastische rijders auto. En het is electrisch. Ik denk dat we allemaal een electrische Golf verwacht hadden. Ook qua interieur en bediengemak. Helaas, dat is het niet. Dan moeten we nog een generatie (of twee) wachten gok ik zo.

Ik denk dat de meeste mensen gewoon lekker een Golf 8 moeten bestellen. Om eerlijk te zijn dit is en blijft een early adoptor auto met mooie pros maar ook genoeg cons.

Ok heb hem wel besteld (de ID.3 1st Plus). De interface en bediening hoop ik op dat het makkelijker wordt en dat Volkswagen ook nog wat updates doet. Die touch buttons kijken me niet echt tof als je aan het rijden bent. Bij de Golf heeft elke button een unieke positie en vorm. Dus je kunt blind bedienen. Bij de ID.3 zie ik dat nog niet gebeuren. Ik hoop dat ik dat mis heb.
Je moet even ingezeten hebben maar ik vond de kwaliteit behoorlijk, geen golf maar zeker ook geen polo. Vooral minimalistisch wat wennen is, de schermen vallen ook mee...ja het mocht nog groter imo.

Wat wel vermoeiend is, dat gezeik over dat alles via het scherm moet, touch knoppen, etc... Sorry maar dat is echt blijven hangen in oude tijden. Het werkt prima en je went er snel aan. Gelukkig heeft de id3 wel een onderlip bij die touchknoppen dus je kunt op de rand steunen voor het bedienen van alles.

Ik hoop dat ze verder wel wat updates doorvoeren zoals meer interface mogelijkheden op je hub.. Ik had ook graag Spotify integratie gezien zonder je telefoon te moeten koppelen.

Kijk er naar uit, ik ga ook niet teleurgesteld zijn in eventuele fastlane modellen. Voor mij is een EV 4 jaar qua contract en dan mag ik weer door, dan heb ik weinig te klagen met de id3 die ik qua design steeds mooier ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

Tja, hoe vaak kom je aan de knopjes in dagdagelijks gebruik. Ik verander van temperatuur 2x per jaar. Daar hoef ik dus geen fysieke knop voor. Radiostations en volume al wat vaker, maar dat lijkt me via het stuur te kunnen.

Wat wel een dingetje is is functies op niet consistente plekken of 3-4 menus diep. Dat moeten ze proberen te vermijden.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 08:19
bottom line schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:37:
[...]

Dus je reserveert anderhalfjaar op voorhand een auto, die staat 10 maanden op een parking, en terwijl je maar uit 3 verschillende modellen zou kunnen kiezen, is de kans klein dat je jou keuze zou kunnen krijgen.
VW is meer de automaker geworden om het gewone volk zoveel mogelijk in t'zak te zetten :+
Nee, als je vooraf pre-booked hebt en kleuren gekozen hebt, dan krijg je die ook wel aangeboden. Toen waren ze namelijk nog niet geproduceerd - onze coördinator bevestigde dit ook; mensen die besteld hadden krijgen ook wat ze bestelden. Logisch. Behoudens fouten in het systeem misschien (er is wel wat gedoe geweest met het reserveringssysteem - maar dit was meer voor de modellen die over waren).
Mensen zijn voornamelijk afgehaakt op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
tupolev141 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:11:
Tja, hoe vaak kom je aan de knopjes in dagdagelijks gebruik. Ik verander van temperatuur 2x per jaar. Daar hoef ik dus geen fysieke knop voor. Radiostations en volume al wat vaker, maar dat lijkt me via het stuur te kunnen.

Wat wel een dingetje is is functies op niet consistente plekken of 3-4 menus diep. Dat moeten ze proberen te vermijden.
Ik hoop dan ook dat de voice control erg goed is (en Nederlands?!) - touch knoppen vind ik ook niet erg overigens. Probleem wat ik met voice control alleen heb is als je niet alleen in de auto zit. De rest moet z'n knar houden als jij de auto wilt bedienen (navi, temp, geluid enz) anders gaat het helemaal mis. :+
Alleen al daarom zijn (sommige) fysieke knoppen handiger; maar - de praktijk zal het uitwijzen. Ik ben blij dat het veel touch en clean is geworden, past bij deze tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Soeski op 26-07-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Nee, als je vooraf pre-booked hebt en kleuren gekozen hebt, dan krijg je die ook wel aangeboden. Toen waren ze namelijk nog niet geproduceerd - onze coördinator bevestigde dit ook; mensen die besteld hadden krijgen ook wat ze bestelden. Logisch. Behoudens fouten in het systeem misschien (er is wel wat gedoe geweest met het reserveringssysteem - maar dit was meer voor de modellen die over waren).
Mensen zijn voornamelijk afgehaakt op de prijs.
voice control schijnt via de internet verbinding ook beter te worden, die verbinding werkt alleen nog niet bij de huidige reviews. Maar hopelijk werkt het, bij 3x niet gebruik je het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:27:
[...]
voice control schijnt via de internet verbinding ook beter te worden, die verbinding werkt alleen nog niet bij de huidige reviews. Maar hopelijk werkt het, bij 3x niet gebruik je het nooit meer.
Net als Google Assistant... je moet zo specifiek zeggen wat je wil anders snapt ie er geen snars van. Heel irritant. Knoppen werken meteen. En nee, ik ben geen oude lul in technisch opzicht; ik wil juist dat het goed werkt. Voice control in mijn A3 nu werkt erg goed, zij het niet "Natural" - je moet wel precies zeggen hoe je het wilt, maar ze verstaat iedereen zonder training op stem. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
mijn gereserveerde en reeds geannuleerde 1st max turqoise zwart/zwart (of zwart grijs) stond in Amsterdam klaar(?).

Dus het zal niet alleen maar wit zijn.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igorpigor
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik heb als pre-booker de basisversie uiteindelijk kunnen bestellen. Daar zijn er inderdaad maar zeer weinig van. Mijn dealer had er maar 2 (van de 150). Beetje Tesla-strategie: aankondigen dat je een goedkoop model op de markt gaat zetten, maar eerst duurdere versies produceren. Daarnaast erg spijtig dat er werkelijk niets aan extra's wordt geleverd (extra laadtegoed, winterbanden, een laadpaal met korting). Volgens dealer heeft PON dat eraf gehaald en is de prijs in NL daarom relatief laag. Wel 6 jaar onderhoud erbij. Anyway: ik ben blij dat ik er eentje heb kunnen bemachtigen. Mijn dealer wist me niet veel te vertellen over exacte levertijd. Wel dat ze allemaal ergens in september geleverd worden en dat het mogelijk een collectief moment wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Pon wil ons ook liever aan hun eigen laad/betaal systeem dan dat ze meedoen met een europees/duits systeem denk ik.

De laadpaal is vergeleken met die van VW zelf snel een keer zo duur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoezzyEV
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 16:56
TER INFO: Zag net in het MOVE Center (Amsterdam Stadionplein 28) een witte ID.3, aan de velgen te zien een MAX uitvoering. Sprak de receptionist net, vanaf woensdag zijn ze open en je mag er in proefzitten. Wel van te voren kaartje kopen (website) voor tijdslot i.v.m. Corona (MOVE Center is sowieso leuk om eens te bezoeken).
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
KoezzyEV schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:28:
TER INFO: Zag net in het MOVE Center (Amsterdam Stadionplein 28) een witte ID.3, aan de velgen te zien een MAX uitvoering. Sprak de receptionist net, vanaf woensdag zijn ze open en je mag er in proefzitten. Wel van te voren kaartje kopen (website) voor tijdslot i.v.m. Corona (MOVE Center is sowieso leuk om eens te bezoeken).
:P
Zeker doen, ik ben daar vorige week geweest en is inderdaad een MAX uitvoering. Iedereen heeft het over slecht materiaal gebruik (hard plastic) maar dat valt best mee in het echt. Als je belt met Move Amsterdam en je zegt ik wil in de ID3 zitten, dan hoef je niet eens een kaartje te kopen en krijg je gratis een uitrijkaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Simply1337 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:58:
mijn gereserveerde en reeds geannuleerde 1st max turqoise zwart/zwart (of zwart grijs) stond in Amsterdam klaar(?).

Dat kan goed inderdaad - bij onze dealer waren er alleen maar witte beschikbaar nog. Die zijn volgens mij ook het meeste gemaakt als ik het terrein in Zwickau zo zag in de video... 80% witte ID.3's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
igorpigor schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:32:
Ik heb als pre-booker de basisversie uiteindelijk kunnen bestellen. Daar zijn er inderdaad maar zeer weinig van. Mijn dealer had er maar 2 (van de 150). Beetje Tesla-strategie: aankondigen dat je een goedkoop model op de markt gaat zetten, maar eerst duurdere versies produceren. Daarnaast erg spijtig dat er werkelijk niets aan extra's wordt geleverd (extra laadtegoed, winterbanden, een laadpaal met korting). Volgens dealer heeft PON dat eraf gehaald en is de prijs in NL daarom relatief laag. Wel 6 jaar onderhoud erbij. Anyway: ik ben blij dat ik er eentje heb kunnen bemachtigen. Mijn dealer wist me niet veel te vertellen over exacte levertijd. Wel dat ze allemaal ergens in september geleverd worden en dat het mogelijk een collectief moment wordt.
Die lagere prijs in NL zie ik niet zo - in Duitsland zijn ze sowieso alsnog goedkoper inclusief de "extra's". Maargoed, auto's in NL zijn altijd duurder dan elders. Misschien bedoelt hij met "relatief" dat het alsnog duurder is, maar anders nóg duurder zou zijn?
Wij wachten ook op bericht over de levertijd, maar het collectieve moment staat op 20 september (zondag). Hopelijk mag ik meer dan alleen maar kijken... nu de reviews verschenen zijn word ik ook wel enthousiast.
Overigens zeiden beide mannen in de reviews dat er standaard in de 1st een warmtepomp in zit. Ze zeiden er niet bij "alleen voor Duitsland" - en ook niet "alleen voor de MAX". Ik ben benieuwd.
Wel was de subwoofer achterin NIET aanwezig - de auto in Leusden heeft deze wél. Dat was echter geen 1st Edition, maar waarschijnlijk een Fastlane MAX - die heeft ook 8+1 luidsprekers en geen 6+1.

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 27-07-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Simply1337 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:58:

Stond klaar zeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
zei de dealer 2 weken geleden, maar vond het al sterk, wellicht bedoelde hij.. is binnenkort onderweg/beschikbaar.

had niet doorgevraagd.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
Soeski schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:46:
[...]

de auto in Leusden heeft deze wél. Dat was echter geen 1st Edition, maar waarschijnlijk een Fastlane MAX - die heeft ook 8+1 luidsprekers en geen 6+1.
De auto in Leusden (als je de grijze bedoeld met koper) was volgens mij officieel nog gelabeld als prototype. Van alles door elkaar heen qua opties. Deze auto is paar weken geleden weer terug gebracht naar Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Mistymo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:18:
[...]

De auto in Leusden (als je de grijze bedoeld met koper) was volgens mij officieel nog gelabeld als prototype. Van alles door elkaar heen qua opties. Deze auto is paar weken geleden weer terug gebracht naar Duitsland.
Nee, was een pro S, dus de definitieve uitvoering op de velgen na. Qua al het andere kwam die in de buurt van een max idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoezzyEV
Oh wat fijn, in alle recente reviews krijgt de ID.3 een pluim hoe stil ie is qua afrolgeluid en windgeruis, ook op hogere snelheden.
Nieuwe review van electrive.net :
Auf der Autobahn 2 Richtung Wolfsburg fallen sofort zwei Dinge am ID.3 auf: Er ist geräuscharm – subjektiv irgendwo in der Mitte zwischen Tesla Model 3 und Audi e-tron :)

Bjorn Nyland's testresultaten:

auto / dB bij 100 km/u / dB bij 120 km/u

Audi e-tron / 63 / 65,8
VW e-golf / 68 / 70
Model 3 / 68,8 / 71

ID.3 / 66? / 68,5 ?

Nog 7,5 week wachten... :O :)

[ Voor 20% gewijzigd door KoezzyEV op 29-07-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:56

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
KoezzyEV schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:21:
Oh wat fijn, in alle recente reviews krijgt de ID.3 een pluim hoe stil ie is qua afrolgeluid en windgeruis, ook op hogere snelheden.
Nieuwe review van electrive.net :
Auf der Autobahn 2 Richtung Wolfsburg fallen sofort zwei Dinge am ID.3 auf: Er ist geräuscharm – subjektiv irgendwo in der Mitte zwischen Tesla Model 3 und Audi e-tron :)

Bjorn Nyland's testresultaten:

auto / dB bij 100 km/u / dB bij 120 km/u

Audi e-tron / 63 / 65,8
VW e-golf / 68 / 70
Model 3 / 68,8 / 71

ID.3 / 67? / 68,5 ?

Nog 7,5 week wachten... :O :)
Dit gaat gewoon een hele goede ev zijn, hier kunnen de kia's en etc. niet aan tippen qua comfort. Alles reviews die ik zie tot nu toe geven een hebberig gevoel. Ik krijg binnenkort mijn Contract te zien, hopelijk valt het allemaal mee. Verwachting levering, eind augustus, begin september.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 19:54
AMARONE schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Dit gaat gewoon een hele goede ev zijn, hier kunnen de kia's en etc. niet aan tippen qua comfort. Alles reviews die ik zie tot nu toe geven een hebberig gevoel. Ik krijg binnenkort mijn Contract te zien, hopelijk valt het allemaal mee. Verwachting levering, eind augustus, begin september.
Wat mis ik dan in mijn Kia ? Waar moet ik heen bellen voor een 4% ID.3 is de volgende vraag 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
kdeboois schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Wat mis ik dan in mijn Kia ? Waar moet ik heen bellen voor een 4% ID.3 is de volgende vraag 😁
Goede comfortabele stoelen, geluidsisolatie, rijcomfort.. Als je tevreden bent, prima maar het zijn nou eenmaal niet de beste auto's. Financieel aantrekkelijk wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Goede comfortabele stoelen, geluidsisolatie, rijcomfort.. Als je tevreden bent, prima maar het zijn nou eenmaal niet de beste auto's. Financieel aantrekkelijk wel ja.
Ook dat dus niet eens. De e-Nero en de Kona Electric zijn in de lease, met soortgelijk uitrustingsniveau, duurder dan de ID.3. Die vielen dus af voor onze medewerkers - te duur. Restwaardeverhaal - VW en Tesla veel waardevaster na 5 jaar (is de verwachting).

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 29-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
[...]

Als jij eind augustus/begin september al kan rijden ben je misschien wel de allereerste in NL. De rest moet op het launchevent wachten in de 3e week van september ofzo. Houd ons op de hoogte, superbenieuwd naar rijervaringen van "de gewone man".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
AMARONE schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Voor een tevreden berijder is het nou juist wel de beste auto (die je bij je hebt)

Voel me verder niet aangesproken hoor, maar waar zo’n opmerking dan toch vandaan komt in het ID.3 topic terwijl er zeer veel tevreden Kia rijders hier te vinden zijn blijft bijzonder.

Ik hoop dat je nieuwe auto om alle fronten ruimschoots de Kia overtreft, maar dat is niet nodig om het een prima auto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
kdeboois schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Voor een tevreden berijder is het nou juist wel de beste auto (die je bij je hebt)

Voel me verder niet aangesproken hoor, maar waar zo’n opmerking dan toch vandaan komt in het ID.3 topic terwijl er zeer veel tevreden Kia rijders hier te vinden zijn blijft bijzonder.

Ik hoop dat je nieuwe auto om alle fronten ruimschoots de Kia overtreft, maar dat is niet nodig om het een prima auto te maken.
Heb je gelijk in, kwam meer vanuit dat er veel afhaken en dan voor een kona of eniro gaan, wat prima is verder. Waar het vooral omgaat, meer ev's is goed. Het vergelijk is überhaupt onzin bedenk ik mij nu, verschillende klasse auto's. Veel rijplezier iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Als jij eind augustus/begin september al kan rijden ben je misschien wel de allereerste in NL. De rest moet op het launchevent wachten in de 3e week van september ofzo. Houd ons op de hoogte, superbenieuwd naar rijervaringen van "de gewone man".
Even afwachten maar meestal kloppen die vooruitzichten bij onze lease wel. Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:49

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Self fulfilling prophecy

I love it _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:00
Mooie bak! Als ik volgend jaar een nieuwe wagen mag uitzoeken van de baas staat deze zeker wel op de shortlist ;)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Toch nog wel veel commentaar op bouwkwaliteit (binnenkant) en alle software bugs en zo. Zonde zeg, gemiste kans. Want een mooie auto verder idd.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:07
Vraagje, iemand al iets gehoord over de Fastlane versies zoals die nu in Duitsland samen te stellen zijn en wanneer dit in NL beschikbaar komt?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
DennusB schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:36:
[YouTube: Volkswagen ID.3 - AutoWeek Review]

Toch nog wel veel commentaar op bouwkwaliteit (binnenkant) en alle software bugs en zo. Zonde zeg, gemiste kans. Want een mooie auto verder idd.
Ik heb nog niet gekeken, maar software maak ik me dan het minst zorgen om. Ik ga dat ding 5 jaar rijden en software is juist allemaal op te lossen... bouwkwaliteit nu niet meer, maar mogelijk gaat dit ook omhoog in de Fastlane edities. Net zoals dat er in de Fastlane inderdaad dus wel een 8+1 speaker en subwoofer mogelijk is (die zat in de auto in Leusden al) en in de 1st Editions niet - het gat is er wel dus misschien de kabelboom ook al.
Software is het "makkelijkste" op te lossen. Al is software nooit af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
MLLL schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Self fulfilling prophecy

I love it _/-\o_
@AMARONE Moet maar niet de e-Niro review van AutoWeek gaan terug kijken. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Soeski schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Ik heb nog niet gekeken, maar software maak ik me dan het minst zorgen om. Ik ga dat ding 5 jaar rijden en software is juist allemaal op te lossen... bouwkwaliteit nu niet meer, maar mogelijk gaat dit ook omhoog in de Fastlane edities. Net zoals dat er in de Fastlane inderdaad dus wel een 8+1 speaker en subwoofer mogelijk is (die zat in de auto in Leusden al) en in de 1st Editions niet - het gat is er wel dus misschien de kabelboom ook al.
Software is het "makkelijkste" op te lossen. Al is software nooit af :)
De software wordt niet door VW zelf ontwikkeld, dus het is nog de vraag hoeveel oplossingen en hoe snel ze gaan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
bottom line schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:12:
[...]

De software wordt niet door VW zelf ontwikkeld, dus het is nog de vraag hoeveel oplossingen en hoe snel ze gaan komen.
VW zal je doorverwijzen naar de facelift versie van de ID.3 die binnen 2 jaar komt:

Die zal meer rekenkracht en geheugen krijgen en betere materialen. Voor het eerst is daar alles in 1 centrale reken en regelunit geintegreerd. Nog nooit vertoond bij de Europese autobouwers! (Wel bij Tesla die dit nu in 2020 al jaren doet).

Ook wordt daarbij de trommelrem op de achteras vervangen door een kleine schijfrem. Daarnaast zal de dual motor variant veel meer range krijgen door optimale recuperatie versus efficiënter energie gebruik door afwisseling van 2 motor typen. De sterk in prijs verlaagde en bij een groot deel van de modellen in de standaard versie opgenomen warmtepomp vergroot die range nog eens.

De facelift versie van de Max die er dan is zal vergaand autonoom kunnen rijden. Ook zal de facelift versie ook echt 125 kW laden halen, iets wat bij de 2020 ID.3's wel beloofd werd, maar nooit gehaald werd.

De vraag bij klanten naar een premium interieur uit zich door het tegen meerprijs leverbaar zijn van een natuur lederen interieur. Dit doorleefde leder met prikkeldraad sporen geeft de auto net een wat sportievere en natuur vriendelijker uitstraling dan al dat kunststof. ;)

Voor LED matrix verlichting en adaptive cruisecontrol in een pakket met Lane assist en front assist zal echter dan bijbetaald moeten worden.

O-)

[ Voor 22% gewijzigd door ucsdcom op 31-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
......

[ Voor 86% gewijzigd door MarcelGo op 31-07-2020 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DennusB schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:36:
[YouTube: Volkswagen ID.3 - AutoWeek Review]

Dat is stevige kritiek inderdaad. Best bijzonder, van VW zou je toch verwachten dat ze weten hoe ze consumenten moeten pleasen.

De WLTP van 425 vind ik ook maar matig voor 58kWh netto capaciteit.

Jammer!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
revolution-nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Dat is stevige kritiek inderdaad. Best bijzonder, van VW zou je toch verwachten dat ze weten hoe ze consumenten moeten pleasen.

Jammer!
De WLTP is toch best aardig? De Kona doet 484 met 64kWh netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:37
revolution-nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Jammer!
Polestar 470 met 72,5 netto.
E-Niro 455 met 64 netto

425 met 58 netto is dan niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Hertog_Martin schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Polestar 470 met 72,5 netto.
E-Niro 455 met 64 netto

425 met 58 netto is dan niet zo gek.
Enig verschil: de andere merken halen onder ideale omstandigheden nagenoeg hun WLTP range. In het Youtube filmpje haalden ze hem van de lader met 360 kilometer op de rijkwijdte telker. Eerlijk gezegd schrok ik daarvan. Er hoefde geen verwarming of airco aan in de testperiode en toch maar 360 kilometer range.

Juist de Kia e-Niro is in staat onder bijna alle omstandigheden ook echt zijn range te halen, ook de Hyundai Ionic staat bekend om het lage energie verbruik. Beide ook in de winter.

Voor je verwarming gaat er zonder warmtepomp, maar wel met voorverwarmen aan de laadzuil bij zuinige modellen ca. 6 tot 10% range af. Bij onzuinige EV’s kan dit nog flink oplopen. Als je ook nog wat harder rijdt zeg meer dan 100 km/h dan gaat er nog tot 25% van die 360 km af.

Zelf wil ik mijn EV lang goed houden. Daarvoor moet je hem tussen de 20% accu en 80% accu houden. Je stresst je accu daaronder en daarboven. Nu de first is afgezegd, ga ik toch serieus nasr de grote 77kW accu kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:11
ucsdcom schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Enig verschil: de andere merken halen onder ideale omstandigheden nagenoeg hun WLTP range. In het Youtube filmpje haalden ze hem van de lader met 360 kilometer op de rijkwijdte telker. Eerlijk gezegd schrok ik daarvan. Er hoefde geen verwarming of airco aan in de testperiode en toch maar 360 kilometer range.

Juist de Kia e-Niro is in staat onder bijna alle omstandigheden ook echt zijn range te halen, ook de Hyundai Ionic staat bekend om het lage energie verbruik. Beide ook in de winter.

Voor je verwarming gaat er zonder warmtepomp, maar wel met voorverwarmen aan de laadzuil bij zuinige modellen ca. 6 tot 10% range af. Bij onzuinige EV’s kan dit nog flink oplopen. Als je ook nog wat harder rijdt zeg meer dan 100 km/h dan gaat er nog tot 25% van die 360 km af.

Zelf wil ik mijn EV lang goed houden. Daarvoor moet je hem tussen de 20% accu en 80% accu houden. Je stresst je accu daaronder en daarboven. Nu de first is afgezegd, ga ik toch serieus nasr de grote 77kW accu kijken.
Volgens mij is het zo dat de teller aangeeft wat je bereik is aan de hand van de laatste x gereden kilometers. Ik kan mij zo voorstellen dat al die demo modellen niet heel zuinig bereden worden door de pers en dat ze m flink doortrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Kacang schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Volgens mij is het zo dat de teller aangeeft wat je bereik is aan de hand van de laatste x gereden kilometers. Ik kan mij zo voorstellen dat al die demo modellen niet heel zuinig bereden worden door de pers en dat ze m flink doortrappen.
Dat klopt inderdaad, het zegt niet veel over je komende ritten. En voor-klimatiseren kost me nu 1-2km range, zelfs in de winter met volledig ontdooien. Dus ik weet niet waar je de 6-10% range vandaan haalt (@ucsdcom , dat zou bizar veel zijn... 30km range om te ontdooien of op te warmen. Oef.
Dat hebben de Tesla's bij ons op werk ook echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:33

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soeski
Ugh. Ik ken de beste man niet, maar laat hem a.u.b. stoppen met presenteren. Dit is niet best.
Dat doen zijn Duitse en Engelse collega's toch een stuk beter, een leuk/goed verhaal neerzetten zonder cheesy stemmetjes en totaal ongerelateerde zaken (Hey, weer een Skoda RS!.... |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
kdeboois schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:10:
[...]

@AMARONE Moet maar niet de e-Niro review van AutoWeek gaan terug kijken. 😁
Hoeft niet, ik heb de niro gereden, in de id3 gezeten... Autoweek is ontzettend negatief, ik geef meer waarde aan de Duitse reviews en mijn eigen ervaring met het bezoek in Leusden. Alle Nederlandse reviews zijn eigenlijk niet om aan te gluren, misschien autovisie enigzins icm 3en plus.

Ik vraag mij wel af of het echt 1st edities zijn of toch weer aangepaste modellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@AMARONE ja Duitse reviews zijn lekker objectief in het vergelijken van een Duitse auto met een niet Duitse auto. Dan moet de Duitse auto wel heel slecht zijn om zo’n vergelijking te verliezen.

Qua interieur zien de Koreanen er IMHO veel beter uit. De enige punten waar de ID3 het zou kunnen winnen is als hij betere stoelen heeft en betere geluidsisolatie. Geluid niveau tussen de e-Tron en de Model 3 zijn alle andere EVs, aangezien de Model 3 zo’n beetje de slechts geïsoleerde EV is en de e-Tron de beste. Die stelling is net zo nuttig als dat het formaat tussen een Up! en een Touareg in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik las ook vaak dat de Model 3 erg stil was maar bij doorvragen bleek men daarvoor een 3 cilinder TDI te hebben gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 20:57

vhal

ಠ_ಠ

Soeski schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Ugh. Ik ken de beste man niet, maar laat hem a.u.b. stoppen met presenteren. Dit is niet best.
Dat doen zijn Duitse en Engelse collega's toch een stuk beter, een leuk/goed verhaal neerzetten zonder cheesy stemmetjes en totaal ongerelateerde zaken (Hey, weer een Skoda RS!.... |:( )
Typisch Wouter zou ik zeggen, als je AB wat langer volgt went het :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
vhal schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Typisch Wouter zou ik zeggen, als je AB wat langer volgt went het :+
Dat gaan we dus niet doen haha. Ik wil er niet aan wennen, genoeg anderen die het naar mijn smaak beter/leuker doen.
Er komen nu wel achter elkaar meer reviews los, ook het AD. Maar - ze zeggen wel allemaal ongeveer hetzelfde. (Logisch ook, ze testen dezelfde auto als je naar het kenteken kijkt soms). Software nog niet af vinden ze echt een schande, goedkope materialen (alles is hard - wat overigens niet waar is, zoals de bovenkant van het dashboard), bediening niet handig.
Dat vind ik dan wel weer apart. Geen enkele reviewer is blij met de touch/slide interface en een heel team van honderden designers, I/O'ers en "experts" hebben zich gebogen over de bediening voordat zoiets in productie gaat. Nu is het er, en "niemand" is er blij mee. Ik vraag me dan toch af hoe zoiets tot stand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kacang
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Dat gaan we dus niet doen haha. Ik wil er niet aan wennen, genoeg anderen die het naar mijn smaak beter/leuker doen.
Er komen nu wel achter elkaar meer reviews los, ook het AD. Maar - ze zeggen wel allemaal ongeveer hetzelfde. (Logisch ook, ze testen dezelfde auto als je naar het kenteken kijkt soms). Software nog niet af vinden ze echt een schande, goedkope materialen (alles is hard - wat overigens niet waar is, zoals de bovenkant van het dashboard), bediening niet handig.
Dat vind ik dan wel weer apart. Geen enkele reviewer is blij met de touch/slide interface en een heel team van honderden designers, I/O'ers en "experts" hebben zich gebogen over de bediening voordat zoiets in productie gaat. Nu is het er, en "niemand" is er blij mee. Ik vraag me dan toch af hoe zoiets tot stand komt.
Hopelijk is de bediening zoals zoveel zaken in het leven gewenning. Hopelijk dat we na 1 week niet meer terug willen naar het oude. Ik kan me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:33
Ik heb ook de review op Autoweek bekeken, jeetje, en die reacties daar, wat een zootje idioten zeg. Het vergelijken met de Model 3 dat je her en der ziet komt alleen maar omdat dat ook een elektrische auto is, maar voor het overige lijken het me geen concurrenten. Een Kona of Niro eerder. Ander segment, andere uitstraling, ander publiek, en toch nog een flink prijsverschil - zeker omdat er nog goedkopere ID's komen.
Van de ID3 verwacht ik veel, ziet er ok uit en rijdt zo te horen goed, ruim genoeg en nette actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
Ze hebben nog wel wat werk aangezien ze meteen een goede auto zouden afleveren en geen "Tesla".

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Inspired schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:19:
Ze hebben nog wel wat werk aangezien ze meteen een goede auto zouden afleveren en geen "Tesla".
Er gaat nu niks meer veranderen voor de 1st Edition rijders. En, is de auto minder "af" dan toen Tesla de eerste Model S afleverde? Ik vraag het me af. We zijn wel wat jaren verder en men verwacht natuurlijk meer, maar ik zie e.e.a. nog wel snel verbeteren. Misschien niet allemaal in de ID.3, maar de ID.4 en andere modellen zullen wel snel hoogwaardiger worden en betere software krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Er gaat nu niks meer veranderen voor de 1st Edition rijders. En, is de auto minder "af" dan toen Tesla de eerste Model S afleverde? Ik vraag het me af. We zijn wel wat jaren verder en men verwacht natuurlijk meer, maar ik zie e.e.a. nog wel snel verbeteren. Misschien niet allemaal in de ID.3, maar de ID.4 en andere modellen zullen wel snel hoogwaardiger worden en betere software krijgen.
Hij zou meteen af zijn volgens de beste man van VAG. Maakt mij verder niet uit maar zit dan niet anderen te bashen als je het zelf blijkbaar niet beter kan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 10:46
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
Over het algemeen vorm ik liever m'n eigen mening en zie ik die reviews vooral als 'vermaak', maar mij viel dit inderdaad ook op. Men lijkt erg de nadruk te leggen op bijvoorbeeld de slide-bediening, maar ik heb bijna geen enkele reviewer (behalve 1 of 2 Duitsers) gezien die aanstipt dat je o.a. het volume en de temperatuur óók door aantippen kunt aanpassen (dus plus/min en warmer/kouder met 0,5 C). En ik voorzie dat dit de meer gebruikte manier zal zijn, in ieder geval door mij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
AMARONE schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Hoeft niet, ik heb de niro gereden, in de id3 gezeten... Autoweek is ontzettend negatief, ik geef meer waarde aan de Duitse reviews en mijn eigen ervaring met het bezoek in Leusden. Alle Nederlandse reviews zijn eigenlijk niet om aan te gluren, misschien autovisie enigzins icm 3en plus.

Ik vraag mij wel af of het echt 1st edities zijn of toch weer aangepaste modellen...
Negatief zijn de Nederlandse reviews zeker niet. Wel realistisch.

De conclusie is dat ze stuk voor stuk vinden dat de ophef en glorie die vooraf over de ID.3 is gemaakt zo groot was, dat de verwachtingen hoog waren. Nu valt hij in de praktijk tegen ten opzicht van wat de auto journalisten verwacht hadden. Precies hoe ik er zelf ook naar kijk. Golf klasse: is hij niet, eerder tussen Polo en Golf in, innovatief: is hij niet. Goedkoop: is hij niet in de first. Vooral bedoeld om particulieren aan de e-auto te helpen door het inteken model: is hij niet. Vooral leaserijders bestellen hem. Met 4000,- subsidie te koop: misschien als je de gok waagt, maar op zich is de pot leeg en loop je nu risico. Snel opladen: vermoedelijk pas na een update. etc.

Toch tekenen ze allemaal daarbij aan dat het een goed rijdende nieuwe EV is. Voor de prijs vinden ze hem niet gek. Maar voor Volkswagen hadden ze op meer gehoopt. Met name op materiaal gebied.

Van Wouter van Autoblog moet je simpelweg de humor inzien en Autovisie met zijn brandende remmen is natuurlijk niet vergelijkbaar met normale ritjes. Daarbij is autovisie nog het meest positief.

Duidelijk is dat het geen performance modellen zijn. Daar zijn deze versies niet op gebouwd. Dit zijn meer de eerste spaarmodellen. Met heel veel ruimte naar boven voor de opvolgende ID.3 modellen of generaties. Hij mocht nu duidelijk het domein van de Golf nog niet aantasten. Ik kan mij voorstellen dat deze eerste generatie met kleinere accu op termijn de 30.000,- euro variant of VW e-up vervanger wordt in de vorm van de ID.2 of zelfs ID.1.

Er zullen zeker nog 1 of 2 ID.3 performance versies gaan komen. Met een beetje geluk ook met een beter interieur. Anderzijds kan het ook best dat dat voorbehouden is aan de Audi versies. Het lijkt een goede start, maar Seat zal met de El-Born de VW ID.3 zeker gaan inhalen, maar dan in de cupra versie tegen een meer premium prijs. Gevolgd door een premium Audi performance versie.

De gewone ID.3 krijgt als de Golf er uit gaat vast een meer premium interieur.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 02-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
ucsdcom schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

De conclusie is dat ze stuk voor stuk vinden dat de ophef en glorie die vooraf over de ID.3 is gemaakt zo groot was, dat de verwachtingen hoog waren. Nu valt hij in de praktijk tegen ten opzicht van wat de auto journalisten verwacht hadden. Precies hoe ik er zelf ook naar kijk. Golf klasse: is hij niet, eerder tussen Polo en Golf in, innovatief: is hij niet. Goedkoop: is hij niet in de first. Vooral bedoeld om particulieren aan de e-auto te helpen door het inteken model: is hij niet. Vooral leaserijders bestellen hem. Met 4000,- subsidie te koop: misschien als je de gok waagt, maar op zich is de pot leeg en loop je nu risico. Snel opladen: vermoedelijk pas na een update. etc.

Toch tekenen ze allemaal daarbij aan dat het een goed rijdende nieuwe EV is. Voor de prijs vinden ze hem niet gek. Maar voor Volkswagen hadden ze op meer gehoopt. Met name op materiaal gebied.

Van Wouter van Autoblog moet je simpelweg de humor inzien en Autovisie met zijn brandende remmen is natuurlijk niet vergelijkbaar met normale ritjes. Daarbij is autovisie nog het meest positief.

Duidelijk is dat het geen performance modellen zijn. Daar zijn deze versies niet op gebouwd. Dit zijn meer de eerste spaarmodellen. Met heel veel ruimte naar boven voor de opvolgende ID.3 modellen of generaties. Hij mocht nu duidelijk het domein van de Golf nog niet aantasten. Ik kan mij voorstellen dat deze eerste generatie met kleinere accu op termijn de 30.000,- euro variant of VW e-up vervanger wordt in de vorm van de ID.2 of zelfs ID.1.

Er zullen zeker nog 1 of 2 ID.3 performance versies gaan komen. Met een beetje geluk ook met een beter interieur. Anderzijds kan het ook best dat dat voorbehouden is aan de Audi versies. Het lijkt een goede start, maar Seat zal met de El-Born de VW ID.3 zeker gaan inhalen, maar dan in de cupra versie tegen een meer premium prijs. Gevolgd door een premium Audi performance versie.

Snel opladen vermoedelijk na een update? Er is toch gewoon max 100kwh laden beschikbaar om de demo modellen? Is in meerde videos te zien. Ja dit is niet constant maar van 0-5% naar 80% is gewoon 30 minuten. Daar hoef je niet bang voor te zijn dat dit niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
ucsdcom schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

In de straks te configureren Fastlane modellen of seriemodellen erna kun je al meer premium interieur en geluid kiezen (ik zag al echte sportstoelen in een ID.3 filmpje ergens, zoals de Audi Supersport stoelen eruit zien). Ook een beter geluidssysteem, dus de deurpanelen zullen ook nog wel aangepakt worden.
De Duitse en Engelse reviewers besteden ook meer tijd aan de assistent systemen en zijn er zéér content over, nog meer dan de Model 3 (toch een top in die klasse). De NL reviewers behandelen het maar heel kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

In de straks te configureren Fastlane modellen of seriemodellen erna kun je al meer premium interieur en geluid kiezen (ik zag al echte sportstoelen in een ID.3 filmpje ergens, zoals de Audi Supersport stoelen eruit zien). Ook een beter geluidssysteem, dus de deurpanelen zullen ook nog wel aangepakt worden.
De Duitse en Engelse reviewers besteden ook meer tijd aan de assistent systemen en zijn er zéér content over, nog meer dan de Model 3 (toch een top in die klasse). De NL reviewers behandelen het maar heel kort.
Lijkt me erg raar dat VW betere assistent systemen heeft als Tesla.
Welke review bespreekt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-10 12:40
Mijn vermoeden betreft de ID3 is redelijk tot waarheid gekomen. Ik wist technisch gezien al dat de ID3 zijn aandrijflijn niet up to date is naar 2020 EV standaarden.

Ik heb het hier puur over de aandrijflijn efficientie van kWh omgezet naar kilometers.
Waar ik ook benieuwd naar ben is om te kijken of de "First Edition" nou met de V1 versie van de APP 310 motor is uitgevoerd of de V2 versie. (Die bestaat namelijk) en wat het verschil is tussen deze versies.

Na de vele video's in het Duits en Nederlands gezien te hebben over de ID3 heb ik het gevoel dat de ID3 niet bepaald efficient is. Ik wacht eigenlijk op onze Noorse filipijnse EV tester op youtube Bjørn Nyland dat hij hem gaat testen op zijn gestandaardiseerde test ritjes.

Zelf sterk het gevoel dat de WLTP van de ID3 meer afwijkt dan die van andere EV's.
Ben ook benieuwd naar hoe efficient de koets zelfs is qua earodynamica. Op het eerste oogpunt lijkt hij me minder earodynamics dan de Model 3 van Tesla.

De Tesla Model 3 SR+ kan bijvoorbeeld 122 Watt gemiddeld verbruik halen bij 90 kilometer per uur. Wat doet de ID3?
Mijn shittie Opel Ampera plugin kan op 90km per uur 140watt doen. En dat is een plugin... geen pure EV.

Grootste nadeel ten opzichte van de Model 3 van Tesla is toch echt de trekhaak voor een kar te trekken van 750 kilo. (Schande Volkswagen)

Voordelen van de ID3 is, achterin meer "echte" volume ruimte om dingen me te nemen. Voordeel achter meer beenruimte, nadeel ten opzichte van de Tesla is de hoofdruimte. Zo heeft Tesla heel slim die balk naar achteren geplaatst zodat er meer ruimte is voor je hoofd! Dom van VW om dat ook niet te doen.

Uiteindelijk gaat het om de prijs en wat je daar relatief voor krijgt. Ik hoop dat Volkswagen veel lessen gaat trekken uit deze auto voor een volgende opvolger welke WEL een fatsoenlijke EV zal zijn ten opzicht van de Model 3.

Software zal ik ze vergeven, wat ik heb gezien is dat het erg traag aanvoelt. Ik hoop dat ze performance issues zullen oplossen en allerlei zaken zullen oplossen in de software. Om ze gelijk hiervoor te veroordelen vind ik nogal vroeg.

Nu zou ik de MAX en PLUS niet kopen, in plaats van de Model 3 SR+ (zelfde prijs/range ongeveer)

Uiterlijk, ik persoonlijk vind de zeikant erg goed gelukt en de achter kant ook. Maar de voorkant is iets te vriendelijk. Dan heb ik toch liever de Seat El born Afbeeldingslocatie: https://www.activlease.nl/media/uploads/nl/news/big/seat_el_born_activlease.jpg?_=1570711490

[ Voor 7% gewijzigd door Immutable op 02-08-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
In beenruimte is het een auto die door de ontbrekende middenconsole eindelijk weer een model voor lange bestuurders is. Helaas breekt de lage voorruit, het niet in hoogte kunnen verstellen van gordels en het bij de Fastlane haast door de strot gedrukte glazen dak maakt dit weer ongedaan.(= lager en beperkt de hoofdruimte op voorstoel en achterbank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Immutable schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:55:

Nu zou ik de MAX en PLUS niet kopen, in plaats van de Model 3 SR+ (zelfde prijs/range ongeveer)

Uiterlijk, ik persoonlijk vind de zeikant erg goed gelukt en de achter kant ook. Maar de voorkant is iets te vriendelijk. Dan heb ik toch liever de Seat El born [Afbeelding]
Zelfde prijs dus niet echt. Een Tesla Model 3 SR+ kost, voor zover je deze kan configureren gelijk aan een MAX, ruim 100 euro per maand meer in de lease. Dat is toch wel significant verschil. Even snel geconfigureerd; 5 jr/15.000km/winterbanden/laadpas/19" velgen: 734,- p.m. (alleen als je wit neemt, anders komt er 15,- p.m. bij). De MAX met dit alles; 640,- p.m.
Range zou vergelijkbaar moeten zijn inderdaad, waarbij ik ook wel verwacht dat de M3 iets verder komt dan de ID.3.
Daar zou de warmtepomp nog wel iets in het voordeel van de ID.3 kunnen betekenen trouwens, de Tesla's hebben deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Zelfde prijs dus niet echt. Een Tesla Model 3 SR+ kost, voor zover je deze kan configureren gelijk aan een MAX, ruim 100 euro per maand meer in de lease. Dat is toch wel significant verschil. Even snel geconfigureerd; 5 jr/15.000km/winterbanden/laadpas/19" velgen: 734,- p.m. (alleen als je wit neemt, anders komt er 15,- p.m. bij). De MAX met dit alles; 640,- p.m.
Range zou vergelijkbaar moeten zijn inderdaad, waarbij ik ook wel verwacht dat de M3 iets verder komt dan de ID.3.
Daar zou de warmtepomp nog wel iets in het voordeel van de ID.3 kunnen betekenen trouwens, de Tesla's hebben deze niet.
Hoe kan dat dan? Europese subsidie / marktbescherming?
Volkswagen ID3 1st Max kost vanaf: € 49.491 (58kWh)
Tesla Model 3 SR+ kost vanaf: € 49.995 (50kWh, maar kan verder.. omdat hij veel efficienter is)

Ja een warmtepomp kan wel wat verschil maken, weet ook niet hoeveel. Het is niet zo dat hij er verder mee komt hoor. Een warmtepomp zorgt alleen ervoor dat het verschil in de winter en zomer minder is, en dus vooral in de momenten wanneer je airco of heater aan hebt er minder stroom wordt verstookt. Als je dit niet gebruikt is het verschil 0.0 tussen een auto zonder of met warmtepomp. De Model Y heeft wel een warmtepomp. (Maar niet hier op de markt dus geen argument)

Maar ben wel benieuwd waarom de lease van de VW dan goedkoper is? Minder winst voor de lease maatschappij?

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 02-08-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
Er zij zoveel factoren die bepalen hoe duur de lease is. Gaande van restwaarde modellen, tot betrouwbaarheid (mogelijks kosten vervangwagen bij reparaties). Of van bandenslijtage (veel pk's bij de Model 3 is nefast daarvoor) en dure bandenmaten tot verzekeringkosten (veel pk's, lange reparatietijden, hoge onderdeelprijzen,..).

Dat Tesla erg openlijk is in hun prijzenbeleid (geen kortingen) is op zich niet slecht. Maar dat zorgt er ook voor dat elke prijsverlaging dubbel en dik in de restwaardes speelt. Bij andere merken zakken de prijzen gradueler en ondoorzichtiger met kortingen, en dat merk je in het verloop van de restwaardes.

Ook valt het bijna niet te betwisten dat een Tesla nu eenmaal een nieuwere fabrikant is die verre van traditioneel is. De mogelijke risico's (positief en negatief) worden ook gewoon in de leaseprijs mee gerekend.

[ Voor 46% gewijzigd door AndRo555 op 02-08-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
AndRo555 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:21:
Er zij zoveel factoren die bepalen hoe duur de lease is. Gaande van restwaarde modellen, tot betrouwbaarheid (mogelijks kosten vervangwagen bij reparaties). Of van bandenslijtage (veel pk's bij de Model 3 is nefast daarvoor) en dure bandenmaten tot verzekeringkosten (veel pk's, lange reparatietijden, hoge onderdeelprijzen,..).

Dat Tesla erg openlijk is in hun prijzenbeleid (geen kortingen) is op zich niet slecht. Maar dat zorgt er ook voor dat elke prijsverlaging dubbel en dik in de restwaardes speelt. Bij andere merken zakken de prijzen gradueler en ondoorzichtiger met kortingen, en dat merk je in het verloop van de restwaardes.
Tenzij elke ID3 eigenaar zoals in het Autovisie filmpje gaat rijden :9 dan gaat dat gauw veranderen haha.
Je hebt daar goede argumenten. Helemaal omdat Volkswagen hier om de hoek zit en dus al goede contracten hebben met VW dealers betreft onderhoud e.d. Duidelijk !!

Maar goed uiteindelijk gaat het om bij de nuchtere hollander.. wat krijg je voor je euro's. Als de ID3 aantrekkelijker is in de lease en veel bedrijven natuurlijk contracten hebben met leasemaatschappijen betreft VAG auto's zal Volkswagen denk ik genoeg afname hier krijgen in Nederland. Geen twijfel over mogelijk.
Ken genoeg mensen die alleen maar VAG wagens kunnen kiezen in de lease, en dan is de ID3 de enige elektrische optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 02-08-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Soeski schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

De WLTP verbruik van de VW.ID3 is 17.7kWh (maar het bedrijf adverteert met 14.4 NEDC verbruik :/ )
Die van de Tesla M3 is 12,5kWh WLTP.
Dus dan heb je wel wat marge om het tekort aan een warmtepomp op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:26:
[...]

De WLTP verbruik van de VW.ID3 is 17.7kWh (maar het bedrijf adverteert met 14.4 NEDC verbruik :/ )
Die van de Tesla M3 is 12,5kWh WLTP.
Dus dan heb je wel wat marge om het tekort aan een warmtepomp op te vangen.
Waar staat die 17.7kWh?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCr3Rb3pEaE_LJhlkyGrnFRUats=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRlpDDEK7WRtuLYymLhPf7Fo.png?f=fotoalbum_large

Op de Tesla site staat 14.9kWh/100km niet 12.5kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp2rc6xsfKLNU378M8QSXF7Lk7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwQULOfmYkvO41wa5bhlqN5s.png?f=fotoalbum_large

Als je van WLTP range terugrekend kom je op:
Model 3: 409km met 47.5kWh net => 11.6kWh/100km (vs 14.9kWh/100km WLTP)
ID3 58: 424km met 58kWh net => 13.7kWh/100km (vs 15.5kWh/100km WLTP)

Wat mij wel redelijk zou lijken als de range gebaseerd is op enkel tractie energie en het verbruikscijfer daarbij alle auxiliaries/HVAC meeneemt.

[ Voor 33% gewijzigd door AndRo555 op 02-08-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
AndRo555 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

Waar staat die 17.7kWh?

[Afbeelding]

Op de Tesla site staat 14.9kWh/100km niet 12.5kWh:
[Afbeelding]

Als je van WLTP range terugrekend kom je op:
Model 3: 409km met 47.5kWh net => 11.6kWh/100km
ID3 58: 424km met 58kWh net => 13.7kWh/100km

Wat mij wel redelijk zou lijken als de range gebaseerd is op enkel tractie energie en het verbruikscijfer daarbij alle auxiliaries/HVAC meeneemt.
Dacht dat ik ergens 17,7 zag staan een tijdje geleden.
Ondertussen is het 16,1 geworden. Ik zoek nog even verder ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z9yVY6G.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Dacht dat ik ergens 17,7 zag staan een tijdje geleden.
Ondertussen is het 16,1 geworden. Ik zoek nog even verder ;)
[Afbeelding]
Pak wel even allebei vergelijkbare velgen he ;) Dus geen 20 inch pizza's van de Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
AndRo555 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Pak wel even allebei vergelijkbare velgen he ;) Dus geen 20 inch pizza's van de Max
Ah je zit op de Duitse fastlane versies.
Ze maken het wel ingewikkeld met alle verschillende versies (wist je trouwens dat een Belgische ID first wel 1 jaar gratis, 2.000kWh, tanken krijgt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

Ze maken het wel ingewikkeld met alle verschillende versies (wist je trouwens dat een Belgische ID first wel 1 jaar gratis, 2.000kWh, tanken krijgt?)
Ah dat is wel handig, zeker aan Belgische elektriciteitsprijzen. Dat is eigenlijk dik 600 euro korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Z___Z schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:30:
@AMARONE ja Duitse reviews zijn lekker objectief in het vergelijken van een Duitse auto met een niet Duitse auto. Dan moet de Duitse auto wel heel slecht zijn om zo’n vergelijking te verliezen.

Qua interieur zien de Koreanen er IMHO veel beter uit. De enige punten waar de ID3 het zou kunnen winnen is als hij betere stoelen heeft en betere geluidsisolatie. Geluid niveau tussen de e-Tron en de Model 3 zijn alle andere EVs, aangezien de Model 3 zo’n beetje de slechts geïsoleerde EV is en de e-Tron de beste. Die stelling is net zo nuttig als dat het formaat tussen een Up! en een Touareg in zit.
Ze zijn anders behoorlijk kritisch op bepaalde punten (plastic, touch knoppen) maar lovend over andere(assistenten, rijcomfort, ruimte).

Wat wel overal terugkomt is dat het een prima rijdende auto is, comfortabel en sportief en qua rij en windgeluiden bij de top. De knoppen en software is persoonlijk, geloof mij, als een PSA auto met slome ouderwetse software en alles via het scherm al went dan komt het met de id3 helemaal goed(via spraak, scherm, sliders of stuur)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Lijkt me erg raar dat VW betere assistent systemen heeft als Tesla.
Welke review bespreekt dat?
YouTube: VW ID.3 - GROSS ANGEKÜNDIGT aber auch GROSS ABGELIEFERT?

Erg goede en leuke review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Sportief toch niet?
Dat kunnen die remmen niet aan. :+

Minuut 9:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:50
En hoe zat het ook alweer met de niet performance versies bij Tesla ;).
Er zal met de tijd vast een R of performance pack komen met andere remmen net als de huidige ICE line-up dat heeft...
Ik kijk er wel naar uit om hem op de weg te zien in ieder geval. Hij ziet er goed leuk uit en wil er zelf ook wel even in rijden just for fun.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

En hoe zat het ook alweer met de niet performance versies bij Tesla ;).
Vlammen bij de remmen tijdens een reviewsessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:50
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Vlammen bij de remmen tijdens een reviewsessie?
Verlies aan remkracht van ruim 20% al na 1 forse remactie?
Ik weet niet hoe hij verder in de review gereden heeft maar laten we nu niet doen alsof dit dagelijks aan de hand is. Ik heb het namelijk ook verder bij geen enkele andere review gezien.
Ook rijden ze meestal iets steviger dan dat jij en ik dat kunnen/doen :).

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Verlies aan remkracht van ruim 20% al na 1 forse remactie?
Ik weet niet hoe hij verder in de review gereden heeft maar laten we nu niet doen alsof dit dagelijks aan de hand is. Ik heb het namelijk ook verder bij geen enkele andere review gezien.
Ook rijden ze meestal iets steviger dan dat jij en ik dat kunnen/doen :).
Daarnaast overkomt het niemand verder, heel oppervlakkig om er niet even wat dieper op in te gaan waardoor ze begonnen te roken.

Wel de enige review met een 1st plus tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:49

MLLL

Palm Treo 650

Enige auto waarbij ik de remmen roodgloeiend heb gekregen was een Opel Kadett 1,6 automaat in 1999
Als dat de maatstaf is 8) ;) :) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoezzyEV
bottom line schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

In alle Europese landen (behalve in NL) krijg je bij aankoop id.3 first edition 2000 kWh laadtegoed... Staat ook in alle landenfolders en ook in EU folder... Is ook door VW keihard beloofd aan prebookers... Maar ja, PON he |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:00
Vrij uitgebreide walk around van de ID.4

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 17:30
Sowieso zijn er achter geen schijven gemonteerd, dat wil je sowieso niet.
De presentator draagt mijn favoriete horloge, alleen daarom al een topfilmpje.

Ik ben heel benieuwd naar de afloop van de ID3 soap. Zeker als ze claimen dat dit de belangrijkste auto voor het merk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouluh
  • Laatst online: 12-10 18:27
Er is niemand die een review maakt op feiten. Hoeveel verbruikt hij nu bij 100km/uur.
Nee gaan ze als een gek hoeken totdat de remmen overbelast zijn. In principe hoef je maar amper te remmen met dagelijks gebruik.
Als je wil hoeken koop je een M3

Offerte binnen maar pre order voordelen lijken wel verdampt. En beetje korting op accessoires zit er blijkbaar ook niet in. Alleen de trekhaak die niet kan trekken was voor 200,- ipv 1200.

Krijg nu pas mail van Volkswagen binnen dat ik kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:24
Genuanceerde review in het AD.

https://www.ad.nl/auto/el...volkswagen-id-3~a92ce881/

Mijn conclusie: nog maar ff wachten op the second.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soeski
peacelord schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:29:

Nou, genuanceerd. Sja. Zij sabelen de ID.3 echt neer omdat de software niet af is. Waar andere landen/reviewers juist vooruit kijken naar de potentie van het platform (MEB) en de weg die VW is ingeslagen, zijn de NL reviewers weer kortzichtig en kijken niet vooruit. Lekker kritisch op het nu, zoals altijd.

Was de Tesla "af" bij levering? Nee, honderden software updates volgden. Krijgen ICE/hybrid auto's nu nog software updates? Jazeker, mijn e-tron en ook onze CLIO heeft ook al meerdere flashes gehad.
VW is nog niet sterk op software vlak, maar dat is goed in te halen denk ik.

En ook blijft hij aanhalen dat het de Golf niet kan vervangen. Daar is de ID.3 ook niet voor bedoeld; de Golf is de melkkoe; die ga je echt nog niet volledig vervangen. Dus dat vergelijk vind ik ook niet fair.

Natuurlijk ben ik biassed - ik kijk er naar uit om de ID.3 in ontvangst te nemen in oktober en ik zit in de automatisering - ik kijk dus anders naar software dan anderen en ik voel me geen proefkonijn. Ook al zijn we dat enigszins wel voor VW. Kep er zin an!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igorpigor
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06-2021
PON komt nu toch ook met aanbieding: de steunhaak/trekhaak voor 195 euro ipv 1195 euro (wat natuurlijk een achterlijke prijs was). Mijn dealer stuurde daar een mail over. Blijkbaar moeten er nog wat mensen over de streep worden getrokken voor een 1st edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peacelord schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:29:

Het AD en de berichtgeving rondom electrisch rijden, het is sturend en suggestief... vuilnis

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
Soeski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Nou, genuanceerd. Sja. Zij sabelen de ID.3 echt neer omdat de software niet af is. Waar andere landen/reviewers juist vooruit kijken naar de potentie van het platform (MEB) en de weg die VW is ingeslagen, zijn de NL reviewers weer kortzichtig en kijken niet vooruit. Lekker kritisch op het nu, zoals altijd.

Was de Tesla "af" bij levering? Nee, honderden software updates volgden. Krijgen ICE/hybrid auto's nu nog software updates? Jazeker, mijn e-tron en ook onze CLIO heeft ook al meerdere flashes gehad.
VW is nog niet sterk op software vlak, maar dat is goed in te halen denk ik.

En ook blijft hij aanhalen dat het de Golf niet kan vervangen. Daar is de ID.3 ook niet voor bedoeld; de Golf is de melkkoe; die ga je echt nog niet volledig vervangen. Dus dat vergelijk vind ik ook niet fair.

Natuurlijk ben ik biassed - ik kijk er naar uit om de ID.3 in ontvangst te nemen in oktober en ik zit in de automatisering - ik kijk dus anders naar software dan anderen en ik voel me geen proefkonijn. Ook al zijn we dat enigszins wel voor VW. Kep er zin an!
Tja, ik denk dat het platform van VAG op termijn echt goede auto’s zal opleveren. Maar ik begrijp ook dat de reviews nu niet mals zijn, de ID.3 is gewoon niet af, slechte materialen, onhandige bediening, etc.
Voor een ieder die nu een ID.3 wil kopen is dat relevant. Je koopt een auto, geen aandelen in een platform in ontwikkeling ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Smobbo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Tja, ik denk dat het platform van VAG op termijn echt goede auto’s zal opleveren. Maar ik begrijp ook dat de reviews nu niet mals zijn, de ID.3 is gewoon niet af, slechte materialen, onhandige bediening, etc.
Voor een ieder die nu een ID.3 wil kopen is dat relevant. Je koopt een auto, geen aandelen in een platform in ontwikkeling ;) .
Zeker, dat snap ik ook wel hoor; ik zeg niet dat de kritiek niet per se terecht is. Zeker particulieren zullen het anders beoordelen dan ik als zakelijke lease-IT'er.
Slechte materialen ga ik echter niet in mee. De stoelen vind ik juist erg fijn materiaal (makkelijk schoon te houden zitting, niet glad) en de zachte zijkanten zijn mooi. Dashboard bovenkant is mooi materiaal, onderkant idd hard plastic net als deurpanelen. En het hoogglans heeft niet mijn voorkeur, maargoed; dat zit in meer auto's.

Overigens een tip voor mensen die soms alle ramen in 1x open willen doen in de auto, of met weinig moeite: Houd "REAR" iets langer ingedrukt (dat touchknopje in je deur) tot deze knippert. Dan kan je met de linkerknop (bestuurdersraam) alle vier de ramen bedienen in 1x. Dit is iets wat ik de reviewers nog niet heb horen zeggen, dus ik plaats het hier even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
Soeski schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Zeker, dat snap ik ook wel hoor; ik zeg niet dat de kritiek niet per se terecht is. Zeker particulieren zullen het anders beoordelen dan ik als zakelijke lease-IT'er.
Slechte materialen ga ik echter niet in mee. De stoelen vind ik juist erg fijn materiaal (makkelijk schoon te houden zitting, niet glad) en de zachte zijkanten zijn mooi. Dashboard bovenkant is mooi materiaal, onderkant idd hard plastic net als deurpanelen. En het hoogglans heeft niet mijn voorkeur, maargoed; dat zit in meer auto's.

Overigens een tip voor mensen die soms alle ramen in 1x open willen doen in de auto, of met weinig moeite: Houd "REAR" iets langer ingedrukt (dat touchknopje in je deur) tot deze knippert. Dan kan je met de linkerknop (bestuurdersraam) alle vier de ramen bedienen in 1x. Dit is iets wat ik de reviewers nog niet heb horen zeggen, dus ik plaats het hier even.
Heb je nog meer van die leuke weetjes zoals van de ramen? Waar heb je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Helaas nog niet, maar dit soort easter-eggs ben ik ook altijd wel van. Kwam deze tegen in een Duits forum van iemand die dit getest had in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:24
Smobbo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

De algehele toon was mild m.i. Zelf ben ik geen VW fanboy overigens, misschien kleurt dat mijn taxatie vd review? De kritiek op het gebrek aan ruimte vind ik vooral opvallend. Voor de passagiers achterin en bagage. Over de software problemen zal in deze fase niet veel meer worden gesproken omdat zelfs mijn schoonmoeder van 72 inmiddels weet dat VW hier al enige tijd mee worstelt.

Overall m.i. best een aardig karretje. Indien voldoende liquiditeit beschikbaar de komende jaren een reële kans om aan te haken in de Tesla wereld.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reservering van je ID.3 1ST is geannuleerd.
Het reserveringsbedrag wordt binnen tien werkdagen teruggestort op je rekening.

Gisteren geannuleerd, wie weet heb ik iemand hiermee vandaag gelukkig gemaakt.

Totaalpakket ID3 is voor mij helaas niet overtuigend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:20:
De reservering van je ID.3 1ST is geannuleerd.
Het reserveringsbedrag wordt binnen tien werkdagen teruggestort op je rekening.

Gisteren geannuleerd, wie weet heb ik iemand hiermee vandaag gelukkig gemaakt.

Totaalpakket ID3 is voor mij helaas niet overtuigend,
Maar wat ga je dit jaar dan nog wel leasen voor dat bedrag? Een Kona Electric, e-Nero, 208, 2008, Tesla M3 - allemaal (flink) duurder.
/edit: toevoeging; we hebben diverse leaseoffertes hier liggen / dan wel bekeken online. Als je de MAX als basis neemt, en je configureert de goedkoopste M3 SR+ ben je 100 euro duurder uit p.m. met de Tesla. De Peugeot 208 kwam net zo hoog uit als de MAX (maar dan lagere WLTP en kleinere auto). De Nero Electric en Kona kan je soortgelijk configureren als een MAX qua prijs inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Soeski op 03-08-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Helemaal niet duurder als je de 1st max zou overwegen.
Pagina: 1 ... 16 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.