Heb ik ook al eens gezien met pre-2.1 en 2.1. De ID.3 laat de 12V accuspanning eigenlijk te ver dalen voordat de software ingrijpt om ze op te laden. Zo heb ik in rust al eens 11.98V gemeten, wat voor 12V accu inhoud dat ze leeg is en beter z.s.m. kunt opladen (om schade te voorkomen). Zodra je de accu in die staat gaat belasten zakt het voltage verder naar beneden dan ga je die waarschuwing zien. Zakt het nog verder dan acht ik een melding zoals Chris had waarschijnlijk.Rutjes87 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:36:
[...]
Hopelijk is het eenvoudig te verhelpen. Ik had sinds gisteren plots de melding "12v-accu zwak". Na ruim 120km nog steeds de melding. Vanmiddag even geladen op werk en bij vertrek naar huis was de melding er nog. Bij thuiskomst was de melding verdwenen. Hopelijk blijft dat zo.
Een stuk gaan rijden helpt en daarna opladen ook. Want dan is de inverter doorgaans actief welke het 12V circuit van stroom voorziet. Dan meet je een spanning van boven de 14V over de polen. Hoeveel ampère er op dat moment gegenereerd wordt om de accu bij te laden weet ik niet omdat ik niet de apparatuur heb die dat kan meten. Aangezien je de melding na een uur rijden weer kreeg heb ik niet de indruk dat er hard geladen wordt. Hoeft ook niet, want snelladen houden loodaccu's niet van, maar dan moet het laden langer volgehouden worden.
Terwijl de auto aan de stekker hangt om bij te laden is de inverter voor 12V ook actief en laad de loodaccu dus bij. Zodra het laden klaar is stopt het bijladen van de 12V accu, terwijl het 12V circuit wel actief blijft omdat de elektronica (van o.a. de BMS en communicatie met laadpaal) daar gebruik van maakt. Langzaamaan wordt stroom uit de accu dan weer gebruikt.
Ik heb mijn 12V acculader al wel eens aan de 12V accu gehangen. Dat was toen ik 11.9V meette terwijl de auto verder geheel uit stond. Op de oprit gezet, offline modus, alarm uitgeschakeld, kap ontgrendeld en zo een paar uur laten staan om een redelijk zuivere rustmeting te krijgen. Sleutel ook uit de buurt van de wagen gehouden.
[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 16-06-2022 11:39 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
:strip_exif()/f/image/PZBeZIWAwryeeIsd73fIH3Qg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4xnqhsEoxxOPf384b9LSsED5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VffOPLmQdt7gm5aytnKjTTWp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hvpsnkrEi7d43sGIRv4Vg6wl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w16JSs6edhtOQZUvNjapYQJL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ANOZMKzgShc3iv8WDJWL9BJH.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/CMy5U7l8Uo5n2s2BxSJr9JBR.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/L3KdpeW8urfgvcAou2Ghv6TR.jpg?f=fotoalbum_large)