En je bent niet even gestopt?AMARONE schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:41:
Ik kreeg vanmiddag voor het eerst een melding dat er een stilstaande auto stond over 50 meter op de snelweg. Bleek een id3 te zijn.
Ik kreeg deze gisteren bij start gepushed, via Car2x(?). Alleen berichten kunnen vinden dat er zaterdag een spookrijder was.AMARONE schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:41:
Ik kreeg vanmiddag voor het eerst een melding dat er een stilstaande auto stond over 50 meter op de snelweg. Bleek een id3 te zijn.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
In week 44 worden de mails verstuurd naar de auto's die nog niet tijdig geregistreerd stonden in WeConnect ID.KingsCrown schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:14:
[...]
4T; Ik heb ook 0792. Auto is geleverd in september. Wel vorige week een mail van de dealer dat ik een mail kan verwachten voor toestemming... Nog geen mail ontvangen.
Da's ook logica van een aardappel dan.theobe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Ik ben halverwege afgehaakt met de enquête. Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat je altijd met de Volkswagen navigatie rijdt.
De enige keren dat ik de ID light zie is dat tie rood uitslaat omdat je zou moeten remmen bij bijvoorbeeld een geparkeerde auto in een bocht.
Als ze het ID light ook laten werken op Apple kaarten of Waze dan pas zou het een toegevoegde waarde hebben.
Krijg je een enquete waarbij je aan kan geven wat je nog meer zou willen ... haak je halverwege af en ga je klagen op het Tweakers forum (waar niemand van VW zit mee te lezen) welke opties je er eigenlijk bij jou willen zien?
*sowieso
Dat is niet via Car2X. Dit is standaard TA meldingen. Spookrijders komen echter altijd groot in beeld. Dat was bij mijn vorige VW ook al het geval (en die had geen Car2X)Freakie1NL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:34:
[...]
Ik kreeg deze gisteren bij start gepushed, via Car2x(?). Alleen berichten kunnen vinden dat er zaterdag een spookrijder was.
[Afbeelding]
*sowieso
Gebruikt iemand hier thuis zo'n Wallbox Pulsar Plus met z'n ID.x? Werkt die goed en fijn?
Ik zag nml. dat je daar optioneel een power meter bij kunt kopen, zodat ie automatisch op de opwek van je zonnepanelen kan schakelen. Interessant om later nog erbij te kopen voor wanneer ze de saldering afschaffen.
Ik zag nml. dat je daar optioneel een power meter bij kunt kopen, zodat ie automatisch op de opwek van je zonnepanelen kan schakelen. Interessant om later nog erbij te kopen voor wanneer ze de saldering afschaffen.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Dat is mooi, maar....... die meldingen krijg ik nu al continu, omdat ik Waze via Android auto gebruik.AMARONE schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:41:
Navigatie, flits- en fileinfo superieur aan de VW navigatie. Verbeteringen mogelijk op het gebied van laadpunten en de integratie met de ID light en headsup. Afgelopen zomer mooi om een coronacontrole van de Deutsche Polizei heen geleid en ook om een Gothardtunnel file. Bespaart een boel tijd vind ik.
4.1m
Ja, die heb ik. Werkt fijn, zowel via de app op de telefoon (werkt via wifi of bluetooth) en via de portal.FlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:49:
Gebruikt iemand hier thuis zo'n Wallbox Pulsar Plus met z'n ID.x? Werkt die goed en fijn?
Ik gebruik de optionele Power Boost feature: een externe meter waardoor de laadstroom indien nodig automatisch beperkt kan worden. Hiervoor is geen abonnement nodig.
Heb begrepen dat er intern een raspberry PI in zit. Er waren wat security issues mee, maar die zijn snel opgelost.
Nee, daarvoor zijn de hulpdiensten langs een snelweg.
Car2X komt ook alleen op het scherm recht voor je neus. Maar het werkt dus dat is goed om te weten.DonJunior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Dat is niet via Car2X. Dit is standaard TA meldingen. Spookrijders komen echter altijd groot in beeld. Dat was bij mijn vorige VW ook al het geval (en die had geen Car2X)
3.1P
Ik heb de update vd WeCharge app een keer zien verschijnen, maar deze is ook weer verdwenen zonder dat ik hem geïnstalleerd heb. Daarna is deze nooit meer teruggekomen. Is er een manier om deze app alsnog binnen te halen?
Ik heb de update vd WeCharge app een keer zien verschijnen, maar deze is ook weer verdwenen zonder dat ik hem geïnstalleerd heb. Daarna is deze nooit meer teruggekomen. Is er een manier om deze app alsnog binnen te halen?
Interessant zeker in combinatie met mijn zonnepanelen. Mag ik vragen door wie je de laadpaal hebt laten installeren?wlbbrhzn schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:12:
[...]
Ja, die heb ik. Werkt fijn, zowel via de app op de telefoon (werkt via wifi of bluetooth) en via de portal.
Ik gebruik de optionele Power Boost feature: een externe meter waardoor de laadstroom indien nodig automatisch beperkt kan worden. Hiervoor is geen abonnement nodig.
Heb begrepen dat er intern een raspberry PI in zit. Er waren wat security issues mee, maar die zijn snel opgelost.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ik heb offertes laten maken door een landelijk opererend bedrijf uit Almere (Laadkompas) en twee lokale installateurs. Uiteindelijk gekozen voor een lokale installateur, was wel iets duurder.mcmiles schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Interessant zeker in combinatie met mijn zonnepanelen. Mag ik vragen door wie je de laadpaal hebt laten installeren?
Wat voor bedrag moet ik aan denken voor de installatie?wlbbrhzn schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
Ik heb offertes laten maken door een landelijk opererend bedrijf uit Almere (Laadkompas) en twee lokale installateurs. Uiteindelijk gekozen voor een lokale installateur, was wel iets duurder.
Ik moet sowieso nog een elektricien en tevens Enexis laten komen om van 1x25 naar 3x25 te upgraden. Dan zou de elektricien ook meteen de nodige aanpassingen voor de wallbox kunnen treffen.
Ik snap wat je zegt, maar de enquete biedt niet de mogelijk om op de vragen niet te beantwoorden. "Niet van toepassing" of "neutraal" staat er niet tussen. Je moet dus antwoord geven op vragen terwijl je de functie niet gebruikt. Ik kan dat wel invullen dat het goed of slecht werkt, maar dat is dan ook niet juist.DonJunior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:38:
[...]
Da's ook logica van een aardappel dan.
Krijg je een enquete waarbij je aan kan geven wat je nog meer zou willen ... haak je halverwege af en ga je klagen op het Tweakers forum (waar niemand van VW zit mee te lezen) welke opties je er eigenlijk bij jou willen zien?![]()
Voor mij was het ca. 1900 euro in totaal, dus alle HW, aanpassing van de meter kast, power boost, installatie en BTW.FlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Wat voor bedrag moet ik aan denken voor de installatie?
Ik moet sowieso nog een elektricien en tevens Enexis laten komen om van 1x25 naar 3x25 te upgraden. Dan zou de elektricien ook meteen de nodige aanpassingen voor de wallbox kunnen treffen.
Udenhout Den Bosch. Dan ga ik me daar ook inschrijven haha. Ik moet dus in de ochtend komenmaik73 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:57:
Luxe hoor.... Auto even gebracht voor bandenwissel en het stuur recht zetten.... Mag ik plaatsnemen in de huiskamer (wachten in stijl).... luxe hoor en zit je naast een mooie Skoda Enyaq.
[Afbeelding]
Als ie niet onder Setup -> System informatie bij de Updates staat weet ik niet hoe je hem opnieuw kunt binnenhalen. Ik heb dezelfde uitdaging, bij mij staat ie niet onder de Updates.Roelio86 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:24:
3.1P
Exact, heb er wel een paar gegeven voor de ID LightDonJunior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:38:
[...]
Da's ook logica van een aardappel dan.
Krijg je een enquete waarbij je aan kan geven wat je nog meer zou willen ... haak je halverwege af en ga je klagen op het Tweakers forum (waar niemand van VW zit mee te lezen) welke opties je er eigenlijk bij jou willen zien?![]()
- Indicatie school(zone) in de buurt. Zat in mijn good old TomTom. In mijn woonplaats (en de omliggende) zijn die wel bekend, maar rij je in een vreemde stad of dorp is dit soort informatie wel altijd handig.
- Heb geen dode hoek assist, dus misschien zit het er al in.. maar klein lichtje links of rechts ter indicatie of er iets in de dode hoek zit zou wel tof zijn.
- Indicatie gevaarlijke situatie bij gladheid of slecht wegdek.
Ik vind die nieuwe indicatie van eco modus ook wel erg prettig. Niet storend of belerend, maar puur ter ondersteuning.
ID.3 Pro S Limited Edition
Dan heb je ook een detector nodig voor een auto in je dodehoek. Als die er niet op zit heeft een indicatie ook weinig nut.PB1983 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:37:
[...]
Exact, heb er wel een paar gegeven voor de ID Light
- Indicatie school(zone) in de buurt. Zat in mijn good old TomTom. In mijn woonplaats (en de omliggende) zijn die wel bekend, maar rij je in een vreemde stad of dorp is dit soort informatie wel altijd handig.
- Heb geen dode hoek assist, dus misschien zit het er al in.. maar klein lichtje links of rechts ter indicatie of er iets in de dode hoek zit zou wel tof zijn.
- Indicatie gevaarlijke situatie bij gladheid of slecht wegdek.
Ik vind die nieuwe indicatie van eco modus ook wel erg prettig. Niet storend of belerend, maar puur ter ondersteuning.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
ID.3 Life
Ik heb hem nu een klein weekje. De auto blijft in offline modus steken, bekende bug als je op software 0792 zit. Wat ik lees is dat als hij na een paar dagen niet zelf online besluit te gaan ik het kan proberen met zekering 19 eruit en erin te halen. Als ik wat meer zoek zijn de details:
Ik heb hem nu een klein weekje. De auto blijft in offline modus steken, bekende bug als je op software 0792 zit. Wat ik lees is dat als hij na een paar dagen niet zelf online besluit te gaan ik het kan proberen met zekering 19 eruit en erin te halen. Als ik wat meer zoek zijn de details:
- Haal paneel links van het stuur eraf. Flink trekken, hij komt wel los zonder kapot te gaan.
- Zekering 19 is in tweede kolom, vijfde van boven. Zat plaatjes te googlen met details.
- NIET in de stoel zitten wanneer je dit alles doet, de auto gaat aan en gooit allemaal mooie errors op waarmee je naar de dealer mag om het te fixen.
- Kwartiertje de zekering eruit houden, dan weer insteken.
- De handeling zou de simkaart moeten resetten en de auto gaat weer online.
Ik heb hem hier.FlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:49:
Laden gaat goed, maar bij mij verliest de Wallbox steeds wifi connectivity met internet.
Ze hebben mij een nieuwe unit gegeven, maar nog steeds het zelfde probleem.
Alles geprobeerd om het connectivity probleem optelossen. (modem hangt min of meer naast de WallBox)
Nieuwe router, nieuwe WallBox, Andere internet provider... No luck.
TIP. Neem de 7 meter kabel versie!
[ Voor 39% gewijzigd door N0EL op 25-10-2021 12:39 ]
Lijkt erop alsof je goed gezocht hebtjohanpastoor schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:56:
ID.3 Life
Ik heb hem nu een klein weekje. De auto blijft in offline modus steken, bekende bug als je op software 0792 zit. Wat ik lees is dat als hij na een paar dagen niet zelf online besluit te gaan ik het kan proberen met zekering 19 eruit en erin te halen. Als ik wat meer zoek zijn de details:Klopt dit zo ongeveer? Ik lees weleens dat je zekering 20 ook eruit mag halen of juist niet aan mag zitten want dat zet je airbag warning aan, mag je ook terug naar de dealer. Nog andere zaken om te zorgen dat de auto uit blijft? Of nog andere tips om de auto toch weer in de online mode te krijgen?
- Haal paneel links van het stuur eraf. Flink trekken, hij komt wel los zonder kapot te gaan.
- Zekering 19 is in tweede kolom, vijfde van boven. Zat plaatjes te googlen met details.
- NIET in de stoel zitten wanneer je dit alles doet, de auto gaat aan en gooit allemaal mooie errors op waarmee je naar de dealer mag om het te fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door MJMaverick op 25-10-2021 12:59 ]
Dank voor je reactie, ik neig ook om voor lokale installateur te gaan. Goed om te weten dat je tevreden bent over de wallbox oplossing.wlbbrhzn schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
Ik heb offertes laten maken door een landelijk opererend bedrijf uit Almere (Laadkompas) en twee lokale installateurs. Uiteindelijk gekozen voor een lokale installateur, was wel iets duurder.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Van het verzwaren van Enexis kun je de kosten online opzoekenFlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Wat voor bedrag moet ik aan denken voor de installatie?
https://www.enexis.nl/zak...20de%20kosten%20weten_3_3
Ik had al 3 fasen gelukkig. Moest allen de oude verzekerede hoofdstoppen laten omzetten naar automaten die je zelf mag uitschakelen omdat ik direct een nieuwe groepenkast wilde monteren (dat werkt net even prettiger zonder stroom)
Ik was (zonder het stukje Enexis) in totaal ook rond de 1900 euro kwijt voor installatie van een Alfen Evline Pro.
*sowieso
Heb ook een id3 gekocht, ben ook aan het kijken naar een verzekering.Simply1337 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:16:
[...]
Voor mijn postcodegebied was Volkswagen verzekering all risk even duur als Allianz direct(wat ook meestal het goedkoopste is) volgens mij. VW verzekering wordt gefaciliteert door Allianz en geen alarm klasse 2/3 benodigd. 1 is voldoende (fabrieksaf is het 1)bij VW verz.
VW verz is ook gewoon interessant bij schade afhandeling want gaat via dealer IPC schadebedrijf
Op zich valt het wel mee met de verzekeringseisen. Pas bij duurdere autos 75K+ stellen ze hogere eisen aan alarmsystemen en vaak kom je met alleen een startonderbreker er nog wel mee weg. (unive , fbto gecheckt)
Opvallend dat er in eerdere modellen geen extra opties zijn voor een diefstalalarm. in m'n vorige auto's was dat bij een navigatiepakket wel direct standaard.
In de folder van de huidige ID3 staat het ook verder niet gespecifieerd, alleen 'diefstalalarm'.
Weet iemand wat je daar van mag verwachten?
Waarom zou je zelf aan je auto gaan lopen klooien als je er nog garantie op hebt?johanpastoor schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:56:
ID.3 Life
Ik heb hem nu een klein weekje. De auto blijft in offline modus steken, bekende bug als je op software 0792 zit. Wat ik lees is dat als hij na een paar dagen niet zelf online besluit te gaan ik het kan proberen met zekering 19 eruit en erin te halen. Als ik wat meer zoek zijn de details:Klopt dit zo ongeveer? Ik lees weleens dat je zekering 20 ook eruit mag halen of juist niet aan mag zitten want dat zet je airbag warning aan, mag je ook terug naar de dealer. Nog andere zaken om te zorgen dat de auto uit blijft? Of nog andere tips om de auto toch weer in de online mode te krijgen?
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Omdat ze dit bij VW niet weten. Ze lezen dit forum niet.Jakkie takkie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:19:
Waarom zou je zelf aan je auto gaan lopen klooien als je er nog garantie op hebt?
Ik ben toevallig afgelopen week geswitched naar de verzekering van VW. Ik had hem eerst bij Interpolis lopen maar die hebben de premie tussen moment van aanschaf en op kenteken zetten van mijn auto met maar liefst €50 per maand verhoogd en ze weten zelf niet waarom. Nu verzekerd bij VW met de oorspronkelijke premie en meer dekking.RodeStabilo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:09:
[...]
Heb ook een id3 gekocht, ben ook aan het kijken naar een verzekering.
Op zich valt het wel mee met de verzekeringseisen. Pas bij duurdere autos 75K+ stellen ze hogere eisen aan alarmsystemen en vaak kom je met alleen een startonderbreker er nog wel mee weg. (unive , fbto gecheckt)
Opvallend dat er in eerdere modellen geen extra opties zijn voor een diefstalalarm. in m'n vorige auto's was dat bij een navigatiepakket wel direct standaard.
In de folder van de huidige ID3 staat het ook verder niet gespecifieerd, alleen 'diefstalalarm'.
Ik ga er vanuit dat ze daar precies kunnen zien welke features en dus ook alarm je auto heeft. Volgens mij is het probleem bij VW altijd dat het alarm dat af fabriek wordt geplaatst geen SCM classificering heeft en dit daardoor lastig aan te tonen is bij de verzekeringsmaatschappij. Dat was bij mij Golf GTI in ieder geval een probleem.
En laten we wel wezen, zie jat er nu een ID3
Ik ben ook even aan het kijken voor de winterbanden. Mijn 4T staat op 21inch Narvik set.maik73 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:07:
Zojuist wintervelgen onder de ID4 laten zetten.... 20inch Loen Silver:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Winterbanden zitten in mijn leasecontract.
Ik heb dezelfde vraag bij Pouw gesteld; 21 inch winterbanden of 19 inch zwarte Loen + winterbanden. Ze gaan even doorrekenen wat voordeliger uitpakt.
Anders moeten er nieuwe sneeuwkettingen worden gekocht voor de 21inch... die kosten ook weer 400,- EUR.
[ Voor 7% gewijzigd door KingsCrown op 25-10-2021 13:45 ]
Omdat je niet voor ELKE scheet naar de dealer wilt. Zeker als je het zelf kan oplossen zonder al te veel moeite.. doe ik het liever zelf dan dat ik weer bij de dealer een uur moet wachten. Heb wel wat beter te doen met mijn tijd.Jakkie takkie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Waarom zou je zelf aan je auto gaan lopen klooien als je er nog garantie op hebt?
*sowieso
Dat weet ik niet. Ik wil als klant m'n best doen om mezelf te informeren, maar met alleen 'diefstalalarm' kan ik niets wat in de folder staat. Aan de andere kant wil ik ook geen risico lopen bij diefstal. Maar goed, VW verzekering heeft aan de startonderbreker voldoende.Jakkie takkie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:24:
Ik ga er vanuit dat ze daar precies kunnen zien welke features en dus ook alarm je auto heeft. Volgens mij is het probleem bij VW altijd dat het alarm dat af fabriek wordt geplaatst geen SCM classificering heeft en dit daardoor lastig aan te tonen is bij de verzekeringsmaatschappij. Dat was bij mij Golf GTI in ieder geval een probleem.
verder mag je er toch vanuit gaan dat de startonderbreker gewoon aan die norm voldoet?
Maar goed, misschien overweeg ik wel om achteraf nog wel een alarm te laten inbouwen voor wat extra gemoedsrust.
[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 25-10-2021 14:19 ]
Grappig, hebben ze de vragen dan on the fly aangepast? Bij mij waren er nauwelijks verwijzigingen naar de VW navigatie app.theobe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Ik ben halverwege afgehaakt met de enquête. Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat je altijd met de Volkswagen navigatie rijdt.
De enige keren dat ik de ID light zie is dat tie rood uitslaat omdat je zou moeten remmen bij bijvoorbeeld een geparkeerde auto in een bocht.
Als ze het ID light ook laten werken op Apple kaarten of Waze dan pas zou het een toegevoegde waarde hebben.
Hmmmm... 2 minuten van m'n leven besteden om even een zekering eruit en erin te doen, of een paar uur kwijt en onnodig kilometers rijden om naar de dealer te gaan?Jakkie takkie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Thanks. Toevallig heb ik jaren geleden zelf meegewerkt aan de www.mijnaansluiting.nl portal, dus ik ben redelijk bekend met de materieDonJunior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:01:
[...]
Van het verzwaren van Enexis kun je de kosten online opzoeken
https://www.enexis.nl/zak...20de%20kosten%20weten_3_3
Ik had al 3 fasen gelukkig. Moest allen de oude verzekerede hoofdstoppen laten omzetten naar automaten die je zelf mag uitschakelen omdat ik direct een nieuwe groepenkast wilde monteren (dat werkt net even prettiger zonder stroom)![]()
Ik was (zonder het stukje Enexis) in totaal ook rond de 1900 euro kwijt voor installatie van een Alfen Evline Pro.
Overigens vind ik €1900 best fors. Dan zijn de installatiekosten - excl eventuele aanpassingen door de netbeheerder - zo'n €1000.
Het meeste werk doe ik dan liever zelf. Dan hoeft een elektricien alleen nog maar een paar aanpassingen in de meterkast te doen en de kabel aan te sluiten.
1900 valt nog best mee, de meeste (waaronder Coolblue) zijn allemaal boven de 2000 voor een laadpaal.FlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Thanks. Toevallig heb ik jaren geleden zelf meegewerkt aan de www.mijnaansluiting.nl portal, dus ik ben redelijk bekend met de materie
Overigens vind ik €1900 best fors. Dan zijn de installatiekosten - excl eventuele aanpassingen door de netbeheerder - zo'n €1000.
Het meeste werk doe ik dan liever zelf. Dan hoeft een elektricien alleen nog maar een paar aanpassingen in de meterkast te doen en de kabel aan te sluiten.
MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP
Het probleem lijkt opgelost na update 2.3, maar ik heb niet lang kunnen testen omdat Vodafone eruit ligt...Dirtyrockers schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:27:
ik gebruik apple car play... wireless en laad hem dan op in de wireless telefoonplek.
alleen als ik muziek afspeel via itunes (music tegenwoordig) dan merk ik dat hij vaak ineens stopt met spelen.
dan ineens weer verder gaat even... of het nummer ineens totaal skipt.
ga dat zeker even testen.Pjotr662 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:58:
[...]
Het probleem lijkt opgelost na update 2.3, maar ik heb niet lang kunnen testen omdat Vodafone eruit ligt...
Ken deze ook - precies dezelfde combi (ook trouwens gewoon rechtstreeks streamen naar de media functionaliteit van de ID3).Pjotr662 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:58:
[...]
Het probleem lijkt opgelost na update 2.3, maar ik heb niet lang kunnen testen omdat Vodafone eruit ligt...
Hopelijk dus opgelost...
Hier staat wat
Na een tijd hier te hebben meegelezen op zoek naar nieuwtjes dan ook een eigen bijdrage.
Vandaag bericht gehad dat mijn begin juni 2021 bestelde ID.4 (Family) binnen is. Levering was al een paar keer uitgesteld en stond nu voor eind november. Gelukkig kan ik hem nu toch al over twee weken ophalen bij de dealer.
Hopelijk krijgen andere wachtende ook snel dit verheugende bericht.
Vandaag bericht gehad dat mijn begin juni 2021 bestelde ID.4 (Family) binnen is. Levering was al een paar keer uitgesteld en stond nu voor eind november. Gelukkig kan ik hem nu toch al over twee weken ophalen bij de dealer.
Hopelijk krijgen andere wachtende ook snel dit verheugende bericht.
Sec het bedrag zegt vrij weinig. Het heeft geen zin om op basis daarvan conclusies te trekken. Zaken die meespelen: afstand meterkast tot laadpaal (# meter kabel), benodigde graafwerkzaamheden zelf uitvoeren of niet, plaatsen van de unit op een paal of bevestigen aan muur, laadunit met/zonder vaste kabel, maximale laadsnelheid, wel/ niet mogelijkheid tot verrekenen, etc…. Maar wellicht hoort deze discussie thuis in een ander forumArchNemeziz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:58:
1900 valt nog best mee, de meeste (waaronder Coolblue) zijn allemaal boven de 2000 voor een laadpaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Djelfret op 25-10-2021 15:51 . Reden: Toevoeging gedaan ]
Laatste vraag nog:wlbbrhzn schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:12:
[...]
Ja, die heb ik. Werkt fijn, zowel via de app op de telefoon (werkt via wifi of bluetooth) en via de portal.
Ik zag dat N0EL wifi problemen heeft met zijn Pulsar Plus, heb jij dat niet?
ID.3 1st , software update 2.3 gelukt.
Vrijdag plotseling de melding dat de 12 Volt akku zwak was en dat deze op te laden was door te gaan rijden Nu had ik er net 60 km opzitten, maar toch. Met de melding naar huis gereden, weer 60 km, maar de melding verdween niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UsWkDacbYvHrtbYaPYZdOIvx.png?f=user_large)
Zaterdag met de auto op pad en de melding was nu veranderd naar 12 volts storing, werkplaats opzoeken alstublieft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/28mcTnVXW7JvC6mvjoUnmDw8.png?f=user_large)
Vanmiddag de auto naar de garage gebracht. Na kort onderzoek in de werkplaats een vreemde storing. Ik moest nog even wat spullen uit de auto halen maar auto stond vreemd te knipperen met lampen etc en monteurs die moelijk stonden te kijken onder de kap. Auto mag dus even achterblijven. Golf 8 1.0TSI handbak als leenauto,
Chris
Vrijdag plotseling de melding dat de 12 Volt akku zwak was en dat deze op te laden was door te gaan rijden Nu had ik er net 60 km opzitten, maar toch. Met de melding naar huis gereden, weer 60 km, maar de melding verdween niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UsWkDacbYvHrtbYaPYZdOIvx.png?f=user_large)
Zaterdag met de auto op pad en de melding was nu veranderd naar 12 volts storing, werkplaats opzoeken alstublieft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/28mcTnVXW7JvC6mvjoUnmDw8.png?f=user_large)
Vanmiddag de auto naar de garage gebracht. Na kort onderzoek in de werkplaats een vreemde storing. Ik moest nog even wat spullen uit de auto halen maar auto stond vreemd te knipperen met lampen etc en monteurs die moelijk stonden te kijken onder de kap. Auto mag dus even achterblijven. Golf 8 1.0TSI handbak als leenauto,
Chris
Ik heb ook een Pulsar Plus. Ben er tevreden mee, je kunt laadsessies via app terugkijken en laadsnelheid instellen. In combinatie met load balancer nooit problemen gehad met stroomvraag woning.
WiFi bereik is inderdaad beperkt, volgens mij is dat niet “soms” zo, ik lees het overal in de reviews terug. Bij mij gaat het net goed, 1 streepje ontvangst en 5 meter verwijderd van Accesspoint met 1 muur er tussen.
Zelf zou ik de Pulsar Plus opnieuw aanschaffen als ik opnieuw de keuze krijg.
4.B
WiFi bereik is inderdaad beperkt, volgens mij is dat niet “soms” zo, ik lees het overal in de reviews terug. Bij mij gaat het net goed, 1 streepje ontvangst en 5 meter verwijderd van Accesspoint met 1 muur er tussen.
Zelf zou ik de Pulsar Plus opnieuw aanschaffen als ik opnieuw de keuze krijg.
4.B
Draadloze router alleen op 2.4 ghz ingesteld? Meeste connectieproblemen bij mijn apparatuur ligt er aan dat deze niet overweg kunnen met 5ghz.N0EL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Ik heb hem hier.
Laden gaat goed, maar bij mij verliest de Wallbox steeds wifi connectivity met internet.
Ze hebben mij een nieuwe unit gegeven, maar nog steeds het zelfde probleem.
Alles geprobeerd om het connectivity probleem optelossen. (modem hangt min of meer naast de WallBox)
Nieuwe router, nieuwe WallBox, Andere internet provider... No luck.
TIP. Neem de 7 meter kabel versie!
[Afbeelding]
De Pulsar kan volgens mij ook met 5GHz overweg. Maar als bereik een dingetje is, dan beter 2.4 gebruiken indd.Gecko123 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:46:
[...]
Draadloze router alleen op 2.4 ghz ingesteld? Meeste connectieproblemen bij mijn apparatuur ligt er aan dat deze niet overweg kunnen met 5ghz.
Wat ik thuis meestal doe is het SSID van 2.4 en 5 niet hetzelfde maken. Ik wil op elk apparaat liever zelf kiezen. En stel ik kies bijvoorbeeld 5 op m'n telefoon en die is buiten bereik in de tuin, dan pakt ie vanzelf de 2.4.
Levering ID.4 Pro zojuist uitgesteld naar week 9 (begin augustus besteld), om droevig van te worden...
@Gecko123 Nee. Router staat op zowel 2.4 als 5, en ja @FlowDesign de 5GHz heeft een andere SSID.
Vreemde is dat als ik via de BT verbinding er heen ga, en naar de connectivity setup ga, de WallBox aangeeft dat deze wel via de WiFI verbonden is (ip gw en dns zijn goed), maar via een gewonde ping in het netwerk niet bereikbaar is. Het portaal (my.wallbox.com) geeft ook aan dat deze offline is.
Enkel een reboot fixt het probleem voor heel even.
Echt van alles geprobeerd. vast ip / dhcp ip / andere router / andere provider (via de buren hun wifi). No luck.
Maar goed. nu weer on topic. VW - ID.X
Vreemde is dat als ik via de BT verbinding er heen ga, en naar de connectivity setup ga, de WallBox aangeeft dat deze wel via de WiFI verbonden is (ip gw en dns zijn goed), maar via een gewonde ping in het netwerk niet bereikbaar is. Het portaal (my.wallbox.com) geeft ook aan dat deze offline is.
Echt van alles geprobeerd. vast ip / dhcp ip / andere router / andere provider (via de buren hun wifi). No luck.
Interieuralarm + geluidsignalen + bewegingssensor en.. wellicht in de toekomst voertuigvolgsysteemRodeStabilo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:09:
[...]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ik had ingesteld dat bij lage temperaturen de stoel en stuurverwarming automatisch aan gaat. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat vanaf 4 graden en lager werkt. Nu vandaag stond de stuur en stoelverwarming aan terwijl de thermometer 10,5 graden aangaf. Iemand enig idee vanaf welke temperatuur dit werkt?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
12 (of 11.5) en lagerRaymondD schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:13:
Ik had ingesteld dat bij lage temperaturen de stoel en stuurverwarming automatisch aan gaat. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat vanaf 4 graden en lager werkt. Nu vandaag stond de stuur en stoelverwarming aan terwijl de thermometer 10,5 graden aangaf. Iemand enig idee vanaf welke temperatuur dit werkt?
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Reactie verwijderdN0EL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:25:
@Gecko123 Nee. Router staat op zowel 2.4 als 5, en ja @FlowDesign de 5GHz heeft een andere SSID.
[ Voor 15% gewijzigd door Gecko123 op 25-10-2021 20:31 ]
En vandaag van "nog 75 dagen" naar "nog 152 dagen" gegaan. Van week 48 naar week 1 en nu naar week 12.AutisticPinguin schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:48:
Vandaag te horen gekregen dat mijn rode full options gtx order van week 48 naar week 1 is gegaan. Morgen maar contacten met de dealer of er andere mogelijkheden zijn.
Ach ja, kunnen ze de kinderziektes er nog een beetje uithalen.
Nee, helemaal nooit problemen mee gehad. De afstand tot mijn meterkast is ca 4 meter, en daar staat ook mijn access point (FritzBox 7590). Signaalsterkte die de Wallbox aangeeft is 'Hoog'.FlowDesign schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:59:
[...]
Laatste vraag nog:
Ik zag dat N0EL wifi problemen heeft met zijn Pulsar Plus, heb jij dat niet?
[ Voor 6% gewijzigd door wlbbrhzn op 25-10-2021 21:29 ]
Ik hoop dat je gelijk hebt, en dat er een (nog?) betere auto tegenover staat. De mijne is ook vooruitgeschoven van week 48 naar week 10. Op zich geen ramp, maar het zou wel mooi zijn, als de auto dan ook wat volwassener is wanneer die eenmaal geleverd wordt.AutisticPinguin schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:50:
En vandaag van "nog 75 dagen" naar "nog 152 dagen" gegaan. Van week 48 naar week 1 en nu naar week 12.
Ach ja, kunnen ze de kinderziektes er nog een beetje uithalen.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Is dit standaard bij volkswagen? Ik snap eigenlijk al niet dat ze besparen op alarm, maar dat de auto geen piep geeft als een deur wagenwijd open staat als je hem op slot zet is toch wel erg droevig.
Dat hele alarm / melding als de deur nog open staat zou software moeten zijn, de deuren hebben toch al sensoren.
Misschien ben ik gek hoor, maar ik vind het voor een auto van 40k+ in 2021 nogal raar om zoiets weg te laten.
(/rant, Verder echt super tevreden!)
Dat hele alarm / melding als de deur nog open staat zou software moeten zijn, de deuren hebben toch al sensoren.
Misschien ben ik gek hoor, maar ik vind het voor een auto van 40k+ in 2021 nogal raar om zoiets weg te laten.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Vraagje: Ik heb momenteel Narvik 21" . We denken eraan onze tweede (ICE) wagen weg te doen (thuiswerkers). Gezien de beperkte kilometers wil ik overschakelen op All seasons en andere velgen wegens onbeschikbaarheid van 21" all seasons in deze maat voor de ID4 M.
Dus:
1. Iemand interesse in een setje inclusief zomerbanden? potk
2. Iemand weet van All seasons in de mooie 21" maat voor de ID4?
thanks!
ohja: top wagen, vrouwlief rijdt altijd met de ID ipv haar Troc, geen update gehad, wel de mail, geen problemen na 10.000 km op een paar meldingen door vuile sensors na
Dus:
1. Iemand interesse in een setje inclusief zomerbanden? potk
2. Iemand weet van All seasons in de mooie 21" maat voor de ID4?
thanks!
ohja: top wagen, vrouwlief rijdt altijd met de ID ipv haar Troc, geen update gehad, wel de mail, geen problemen na 10.000 km op een paar meldingen door vuile sensors na
Ach de lijst van wat er niet op een auto van 40k+ zit kan nog wel worden aangevuld hoor.ThePsycho schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:22:
Is dit standaard bij volkswagen? Ik snap eigenlijk al niet dat ze besparen op alarm, maar dat de auto geen piep geeft als een deur wagenwijd open staat als je hem op slot zet is toch wel erg droevig.
-geen achter speakers
-geen knop voor kofferbak openen
-geen goed werkende app
-geen bericht als de laadklep open staat en je aan het rijden bent
En zo zijn er nog veel meer dingen die niet kloppen bij een auto van dit bedrag. Maar misschien moeten we bij BEV's afstappen van het denken in aanschaf waarde en gaan denken in kosten per km.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Waar kun je dat instellen?RaymondD schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:13:
3.1MVraagje: hoe gaat het met jullie bandenslijtage?
Vanaf mei tot nu zo'n 13k op de teller en hoewel ik zelf vind dat ik niet per se sportief rij lijken mijn banden daar anders over te denken. Meer mensen last van? Hij staat op Bridgestone Turanza
Vanaf mei tot nu zo'n 13k op de teller en hoewel ik zelf vind dat ik niet per se sportief rij lijken mijn banden daar anders over te denken. Meer mensen last van? Hij staat op Bridgestone Turanza
Ik meen me te herinneren dat het onder de 12.5 graden dan aanschiet.RaymondD schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:13:
Na vier jaar rijden in een e-Golf is vanochtend mn ID.3 1P afgeleverd. Vorige maand nog een voorraadmodel uitgezocht met 8% bijtelling. Straks maar even een ritje maken!
[ Voor 3% gewijzigd door Eltjo op 26-10-2021 09:54 ]
ID.3 Life - software 0792
Helaas, ook na het herpluggen van zekering 19 kom de auto nog steeds niet uit de offline modus.
Beide knoppen voor de offline mode, in de settings en het favorieten menu, doen helemaal niks. Het vervangen van de zekering heeft wel de 4G indicatie ingeschakeld, maar de auto koppelen met de WeConnect app lukt nog steeds niet. Bij elke poging ontvang ik de melding "er is iets misgegaan, probeer later opnieuw".
De bug zit hem dus in die offline mode die niet weg te togglen is. Zijn er nog andere tips die ik zelf kan proberen, of is het toch tijd voor een retourtje dealer?
Helaas, ook na het herpluggen van zekering 19 kom de auto nog steeds niet uit de offline modus.
Beide knoppen voor de offline mode, in de settings en het favorieten menu, doen helemaal niks. Het vervangen van de zekering heeft wel de 4G indicatie ingeschakeld, maar de auto koppelen met de WeConnect app lukt nog steeds niet. Bij elke poging ontvang ik de melding "er is iets misgegaan, probeer later opnieuw".
De bug zit hem dus in die offline mode die niet weg te togglen is. Zijn er nog andere tips die ik zelf kan proberen, of is het toch tijd voor een retourtje dealer?
Niet standaard bij tiguan moet je met open deur de automaat in p zetten anders blijft hij piepenThePsycho schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:22:
Aanstaande donderdag langs bij de dealer voor mijn spiegelkappen. Het blijken covers te zijn in carbonlook die over de oorspronkelijke kap zijn geplaatst. Maar doordat ze niet netjes zijn geplaatst zie je de orginele spiegel nog. Verder kwam ik na wat vragen eerst bij volkswagen zelf en uiteindelijk via de lokale dealer dat deze spiegelkappen niet geschikt zijn voor auto's met side assist. De side assist waarschuwingslampen schijnen idd ook door de cover heen. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
...dat wil je toch ook, anders zie je de lampen van de Side Assist niet meer?andreasvdwal schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:08:
Aanstaande donderdag langs bij de dealer voor mijn spiegelkappen. Het blijken covers te zijn in carbonlook die over de oorspronkelijke kap zijn geplaatst. Maar doordat ze niet netjes zijn geplaatst zie je de orginele spiegel nog. Verder kwam ik na wat vragen eerst bij volkswagen zelf en uiteindelijk via de lokale dealer dat deze spiegelkappen niet geschikt zijn voor auto's met side assist. De side assist waarschuwingslampen schijnen idd ook door de cover heen. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
[Afbeelding]
Nou die schijnen nu door de covers heen gelukkig is het een lease auto maar de optie kost dus 199 eurootjes.Soeski schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
...dat wil je toch ook, anders zie je de lampen van de Side Assist niet meer?
Zelf heb ik er niet zo last je de side assist niet direct ziet.
De 2022 vw gaat ook v2g aanbieden. Houden jullie daar rekening mee met keuze laadpaal?
Het lijkt mij handig als backup voor het net die steeds vaker uitvalt
Vanchtend deed ik iets met het wegzetten van m'n tas waarna alle vier ramen een 10cm naar beneden gingen.
Geen idee wat ik aangeraakt heb.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Als ik het goed heb begrepen zou dat niet werken in onze auto's, dat zou een andere revisie moeten worden.?????????? schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:22:
De 2022 vw gaat ook v2g aanbieden. Houden jullie daar rekening mee met keuze laadpaal?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
[4.1] wij hebben 21k op de teller staan en mijn banden lijken met name achter ook hard te gaan. Binnenkort wissel naar winterbanden, ik heb geen profieldieptemeter. Ik zie in ieder geval nog geen kleurtjes ;-)Stevevp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:18:
3.1MVraagje: hoe gaat het met jullie bandenslijtage?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Zou er zelf niet blij van worden; heb wel eens 's morgens open ruiten aangetroffen in een andere auto. Heb je comfortsluiting aan of uit staan? dat zet ik altijd direct uit bij een nieuwe auto.Tukk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:26:
Vanchtend deed ik iets met het wegzetten van m'n tas waarna alle vier ramen een 10cm naar beneden gingen.
Als je de openen knop op de fob blijft inhouden gaat het raam open, totdat je de knop los laat.Tukk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:26:
deze functie staat standaard aan en kun je uitschakelen onder wagen -> wagen -> swipe naar lnks -> centrale vergrendeling -> comfort openen.
Het is voor zover ik weet nog onduidelijk of ze V2G over Type-2 AC aan gaan bieden. Wat ik er tot nu toe van gezien heb, is dat ze V2G over CCS2 DC hebben ontwikkeld, maar niet over AC.?????????? schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:22:
Los daarvan is het wel een goed punt, als je nu een wallbox aan wil schaffen, dan zou het mooi zijn als die al geschikt is voor V2G. Ik weet van de heren van LastMileSolutions, dat ze dat met wat aanpassingen aan het ISO 15118 protocol, ook op hun eigen AC laadpalen al ontwikkeld hebben. Dit wordt onder andere in Utrecht gebruikt samen met WeDriveSolar.
Het kan dus al wel, maar volgens mij zijn er nauwelijks wallboxen te krijgen die het ondersteunen of waarvan je zeker kunt zijn dat ze het later met een software update zullen ondersteunen.
V2G over AC is nogal lastig aangezien je dan een soort van solar converter extra in je auto nodig hebt. Ander nadeel is dat voor elk 'net' er andere regels bestaan. Hierdoor kun je bv een AC converter maken voor NL maar deze is dan potentieel niet geschikt voor Belgie, Duitsland etc... Daarom is V2G het meest logisch op DC dan leg je de verantwoordelijkheid buiten de auto.FlowDesign schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Het is voor zover ik weet nog onduidelijk of ze V2G over Type-2 AC aan gaan bieden. Wat ik er tot nu toe van gezien heb, is dat ze V2G over CCS2 DC hebben ontwikkeld, maar niet over AC.
Los daarvan is het wel een goed punt, als je nu een wallbox aan wil schaffen, dan zou het mooi zijn als die al geschikt is voor V2G. Ik weet van de heren van LastMileSolutions, dat ze dat met wat aanpassingen aan het ISO 15118 protocol, ook op hun eigen AC laadpalen al ontwikkeld hebben. Dit wordt onder andere in Utrecht gebruikt samen met WeDriveSolar.
Het kan dus al wel, maar volgens mij zijn er nauwelijks wallboxen te krijgen die het ondersteunen of waarvan je zeker kunt zijn dat ze het later met een software update zullen ondersteunen.
Er zijn momenteel haast geen DC naar AC converters beschikbaar voor auto's, staat bij veel firma's nog in de kinderschoenen.
Ik heb er naar gekeken in april dit jaar, maar toen waren er eigenlijk geen betaalbare oplossingen.FlowDesign schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Het is voor zover ik weet nog onduidelijk of ze V2G over Type-2 AC aan gaan bieden. Wat ik er tot nu toe van gezien heb, is dat ze V2G over CCS2 DC hebben ontwikkeld, maar niet over AC.
Bijna alle systemen waren niet bidirectioneel. Er was er eentje maar die was gelijk 5000 euro en een enorm grote kast. Terugleveren aan het net vereist blijkbaar toch echt extra hardware.
De Renault Zoé's van WeDriveSolar zijn door Renault speciaal aangepast om bidirectioneel mogelijk te maken.Stekeltje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
V2G over AC is nogal lastig aangezien je dan een soort van solar converter extra in je auto nodig hebt. Ander nadeel is dat voor elk 'net' er andere regels bestaan. Hierdoor kun je bv een AC converter maken voor NL maar deze is dan potentieel niet geschikt voor Belgie, Duitsland etc... Daarom is V2G het meest logisch op DC dan leg je de verantwoordelijkheid buiten de auto.
Er zijn momenteel haast geen DC naar AC converters beschikbaar voor auto's, staat bij veel firma's nog in de kinderschoenen.
Ze gaan het nu met de Ioniq 5 (en misschien ook Kia EV6) uitrollen, want die kunnen het standaard over AC.
https://www.wedrivesolar....eelauto-en-energie-opslag
Overigens heeft iemand weleens een Tesla Model 3 ontleed en vastgesteld dat de inverter tevens een converter is, dus hardware technisch gezien kan een Tesla het schijnbaar ook, maar dit is softwarematig nog niet vrijgegeven.
nadeel van bidrectioneel AC is dat de apparatuur altijd met de auto moet worden "meegezeuld"FlowDesign schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
De Renault Zoé's van WeDriveSolar zijn door Renault speciaal aangepast om bidirectioneel mogelijk te maken.
Ze gaan het nu met de Ioniq 5 (en misschien ook Kia EV6) uitrollen, want die kunnen het standaard over AC.
https://www.wedrivesolar....eelauto-en-energie-opslag
Overigens heeft iemand weleens een Tesla Model 3 ontleed en vastgesteld dat de inverter tevens een converter is, dus hardware technisch gezien kan een Tesla het schijnbaar ook, maar dit is softwarematig nog niet vrijgegeven.
ook zijn deze vrij gelimiteerd. voor de Ionic is dit B.V. 3.6KW. voor je huis is dat eigenlijk te weinig en zou je liever iets tot 10 of zelfs 15KW willen hebben.
Daarom zie ik DC, met conversie in het huis als een logischere stap.
Overigens, vanuit technisch perspectief snap ik dat DC misschien logischer is, maar vanuit de use case en kosten gezien is het precies omgekeerd. Je wil V2G namelijk daar toepassen waar je auto lang geparkeerd staat (dus niet bij een snellader) en dan hebben we meestal AC laders tot onze beschikking, die veel goedkoper zijn dan DC laders (de dure AC naar DC inverter zit immers al in de auto en niet in de laadpaal). Om een inverter ook andersom te kunnen laten werken, stijgen de kosten nauwelijks en het kan gewoon in hetzelfde apparaat.Stekeltje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
V2G over AC is nogal lastig aangezien je dan een soort van solar converter extra in je auto nodig hebt. Ander nadeel is dat voor elk 'net' er andere regels bestaan. Hierdoor kun je bv een AC converter maken voor NL maar deze is dan potentieel niet geschikt voor Belgie, Duitsland etc... Daarom is V2G het meest logisch op DC dan leg je de verantwoordelijkheid buiten de auto.
Mijns inziens is V2G over AC dus de beste keuze, totdat DC laders op hetzelfde prijsniveau komen. Dat kan echter nog vrij lang duren.
Zie mijn reactie hierboven.sl1000 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:25:
[...]
nadeel van bidrectioneel AC is dat de apparatuur altijd met de auto moet worden "meegezeuld"
ook zijn deze vrij gelimiteerd. voor de Ionic is dit B.V. 3.6KW. voor je huis is dat eigenlijk te weinig en zou je liever iets tot 10 of zelfs 15KW willen hebben.
Daarom zie ik DC, met conversie in het huis als een logischere stap.
Een bidirectionele inverter/converter is nauwelijks groter/zwaarder/duurder dan alleen een AC naar DC inverter.
Bovendien verwacht ik dat deze in de toekomst ook gewoon op 3 fase en 16A (11 kW) zullen kunnen werken.
Alleen wanneer je je EV niet meer met AC wil kunnen opladen heeft het zin om volledig op DC over te stappen. Doe je dat niet, dan heb je dubbele apparatuur (inverter in de auto én in de laadpaal) en dus veel hogere kosten.
als dezelfde apparatuur bidrectioneel zou zijn, dan zou het idd een oplossing kunnen zijn, waarbij je 3 fases van 3.5KW kunt terug leveren. maar ik heb niemand dat nog zien doen.FlowDesign schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:32:
[...]
Zie mijn reactie hierboven.
Een bidirectionele inverter/converter is nauwelijks groter/zwaarder/duurder dan alleen een AC naar DC inverter.
Bovendien verwacht ik dat deze in de toekomst ook gewoon op 3 fase en 16A (11 kW) zullen kunnen werken.
Alleen wanneer je je EV niet meer met AC wil kunnen opladen heeft het zin om volledig op DC over te stappen. Doe je dat niet, dan heb je dubbele apparatuur (inverter in de auto én in de laadpaal) en dus veel hogere kosten.
Het gaat mij niet om het terugleveren puur ingeval van nood 4x perjaar wil ik bij stroomstoring hoofdschakelaar uit en koelkast en vrieser op noodstroom / auto, dat lijkt mij ideaal
Ik weet niet waar jij woont, maar stroomstoringen komen hier zo weinig voor dat ik het daarvoor niet speciaal zou doen. Als je je koelkast en vriezer dicht laat tijdens een stroomstoring, blijven ze nog heel lang koud.?????????? schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:05:
Het gaat mij niet om het terugleveren puur ingeval van nood 4x perjaar wil ik bij stroomstoring hoofdschakelaar uit en koelkast en vrieser op noodstroom / auto, dat lijkt mij ideaal
Ik zou het werkelijk gebruiken om m'n eigen zonnestroom te kunnen gebruiken wanneer het donker is, en die business case wordt pas interessant wanneer salderen wordt afgeschaft.
Uiteindelijk net de auto op kunnen halen, dealer heeft netjes 2.3 geïnstalleerd nadat OTA deel 2 gefaald was. . Koste wel wat tijd ook omdat het de eerste voor hen was maar goed men had vooraf ook gemeld dat ze niet zeker wisten hoe lang het zou duren en ik had een prima ID.3 als vervanger mee. Al met al keurig geholpen weer dus door de dealerik222 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:45:
Mijn ID.4 staat sinds vanochtend bij de dealer vanwege de gefaalde 2.3 update (deel 2). Dealer ging nu handmatig upgraden of zoiets maar dat duurde allemaal langer dan verwacht, auto zou dus pas maandag einde dag klaar zijn naar verwachting.
Heb nu een relatief basic ID.3 mee, dat is toch wel even een verschil komende vanaf de ID.4 Tech. Ik mis uiteraard veel ruimte, opties en ook de afwerking is van een duidelijk lager niveau. Maar rijden doet het ook echt gewoon heerlijk. Je merkt ook goed dat de ID.3 een paar honderd kilo lichter is, de auto is daardoor nog een aardig stukje sneller dan mijn ID.4 die ik toch echt niet traag vind.
Ik heb nu 1,5 week update deel 1. Hebben jullie ook zo lang gewacht op deel 2?
Ik zou zeggen gewoon zwarte spiegelkappen plaatsen? Of spuiten.andreasvdwal schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]
ID 3.B
Heb inmiddels een paar keer gezien bij het wegrijden dat de verwachte errors vanwege de 2.3 update in beeld kwamen. (Lane Assist en nog 1)
Echter verdwijnen die weer naar een paar minuten, en verder niks geen meldingen.
Dealer maar eens gebeld, en die kwam met verhaal dat ik de home-knop ingedrukt moet houden, dan op Updates Installeren, daarna zou het dan allemaal vanzelf goed moeten komen.
Auto gewoon paar uur laten staan, sleutels uit de buurt houden.
Kent iemand dat patroon ?
Voor zover ik begrepen heb blijft tijdens het downloaden de errors in beeld, en bij het uitstappen kan je dan kiezen om de update te installeren toch ?
Blijf de uitleg van de dealer beetje erg vreemd vinden.
Heb inmiddels een paar keer gezien bij het wegrijden dat de verwachte errors vanwege de 2.3 update in beeld kwamen. (Lane Assist en nog 1)
Echter verdwijnen die weer naar een paar minuten, en verder niks geen meldingen.
Dealer maar eens gebeld, en die kwam met verhaal dat ik de home-knop ingedrukt moet houden, dan op Updates Installeren, daarna zou het dan allemaal vanzelf goed moeten komen.
Voor zover ik begrepen heb blijft tijdens het downloaden de errors in beeld, en bij het uitstappen kan je dan kiezen om de update te installeren toch ?
Dat is inderdaad vreemd. Dat de spiegels dichtklappen terwijl er nog een deur openstaat blijft vreemd. Ook heb ik altijd ruzie met de laadkabel. Op een of andere manier moet ik steeds weer dubbel ontgrendelen drukken op de afstandbediening om m'n laadkabel los te halen. Dit terwijl ik keyless drive heb.ThePsycho schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:22:
Misschien ligt het aan mij. Kent iemand een manier om de kabel zonder gebruik van de sleutel los te halen?
Dit is inderdaad by design. Als je keyless entry gebruikt moet je nog openen met de sleutel voor je laadkabel. Ik denk een extra veiligheidje zodat niet de kabel eruit getrokken kan worden als je (of de sleutel) in de buurt bent van de auto (bewust of per ongeluk).Gecko123 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:01:
[...]
Dat is inderdaad vreemd. Dat de spiegels dichtklappen terwijl er nog een deur openstaat blijft vreemd. Ook heb ik altijd ruzie met de laadkabel. Op een of andere manier moet ik steeds weer dubbel ontgrendelen drukken op de afstandbediening om m'n laadkabel los te halen. Dit terwijl ik keyless drive heb.
Misschien ligt het aan mij. Kent iemand een manier om de kabel zonder gebruik van de sleutel los te halen?
Wat de dealer beschrijft over de Home knop is volgens mij hoe het bij hen in de werkplaats gebeurt. Wij kunnen daar geen gebruik van maken, dus helaas heb je niets aan het advies.woertm000 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:57:
ID 3.B
Als je de auto in P zet EN de verlichting uitzet zou je op het 'afscheidsscherm' de mogelijkheid moeten krijgen om de update te installeren als ie idd helemaal op jouw auto is gedownload. Een andere mogelijkheid is om bij Setup -> Systeeminformatie -> Updates te kijken of ie daar tussen staat.
Ik heb ingesteld staan dat alle deuren openen als ik naar de auto toe loop. Op dat moment wordt dan ook het laden gepauzeerd en de laadkabel ontgrendeld. Eigenlijk heb ik nooit meer de sleutel nodig daarvoor.
Wel wil het deurtje niet altijd bij benadering ontgrendelen, dus als ik wil gaan laden, moet ik soms nog wel even de sleutel gebruiken
Wel wil het deurtje niet altijd bij benadering ontgrendelen, dus als ik wil gaan laden, moet ik soms nog wel even de sleutel gebruiken
Ik heb er een paar weken (2 of 3 volgens mij) op moeten wachten. Dus nog ff geduld helaas.Stan-ID4 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:11:
Ik heb nu 1,5 week update deel 1. Hebben jullie ook zo lang gewacht op deel 2?
Is mij ook al opgevallen. Volgens mij hangt het af van de manier waarop je de auto afsluit (sleutel of klink aanraken) wat er daarna bij het benaderen weer open gaat. Het klepje van de laadaansluiting wordt volgens mij alleen automatisch ontgrendeld als je de auto hebt afgesloten door de klink aan te tikken. Al je dat met de sleutel gedaan hebt blijft ie afgesloten. Klinkt vreemd, weet ik, maar volgens mij is het echt zo.sl1000 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:09:
...
[ Voor 13% gewijzigd door MJMaverick op 26-10-2021 18:14 ]
Interessante bevinding. Zal eens testen of dat bij mij ook zo werktMJMaverick schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
Is mij ook al opgevallen. Volgens mij hangt het af van de manier waarop je de auto afsluit (sleutel of klink aanraken) wat er daarna bij het benaderen weer open gaat. Het klepje van de laadaansluiting wordt volgens mij alleen automatisch ontgrendeld als je de auto hebt afgesloten door de klink aan te tikken. Al je dat met de sleutel gedaan hebt blijft ie afgesloten. Klinkt vreemd, weet ik, maar volgens mij is het echt zo.
Hopelijk is het eenvoudig te verhelpen. Ik had sinds gisteren plots de melding "12v-accu zwak". Na ruim 120km nog steeds de melding. Vanmiddag even geladen op werk en bij vertrek naar huis was de melding er nog. Bij thuiskomst was de melding verdwenen. Hopelijk blijft dat zo.W116-1964 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:11:
ID.3 1st , software update 2.3 gelukt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Chris
Overigens ook net 1,5wk de 2.3 update afgerond. Sinds de start in juni nog geen noemenswaardige dingen gehad #evenafkloppen
Kom er net achter dat het schadebedrijf de deur hendel van rechtsvoor nu rechtsachter heeft geplaatst. Ik zat al te kutten met het op slot doen via de greep. Heerlijk suf altijd dit
Spuiten gaat niet lukken het is een lease auto. Maar schiinbaar kunnen ze van Volkswagen geen zwarte kappen leveren hoorde ik van de lokale dealer. Hoe dat zit met schade vraag ik mij dan ook af? Maar dan moet de leasemaatschappij het maar gaan oplossen met de dealer. Het is hun auto per slot.Jakkie takkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:35:
[...]
Ik zou zeggen gewoon zwarte spiegelkappen plaatsen? Of spuiten.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Px2KB6QQQnEbmSCW10qyXiQG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LDjfrCnOBmijROhI4IX6Dmns.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Moc788I2gpxAJ4W2qtla1M0P.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EDEy0SKXw9jyKKK1DKjsm8qB.jpg?f=fotoalbum_tile)