Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 14 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
@f.heinen Mooie review, dank! Ik kan me vinden in je design opmerkingen, de voorkant is niet zo spannend maar prima (ik vind de e-208 veel stoerder b.v.), de achterkant vind ik wel geslaagd. Mooi, dat zwarte stuk doortrekken naar de bumper.
Qua ergonomie; de middenarmsteuntjes vind ik ook wel een bijzondere keuze. Erg iel.Je kunt daarentegen wel weer iets makkelijker bij de enorme bak eronder met schuifkap, daar past wel een honkbalknuppel in. Lekker groot. Het telefoonladen vond ik ook wel netjes, zo rechtop staand in het midden.
Tech - interface. Ik heb niet veel functies geprobeerd en het was een DEMO stand, maar wel de versie zoals deze nu is (werd mij verteld) en deze geeft inderdaad geen feedback, maar reageerde op elke aanraking meteen en ik drukte niet 1x "mis". Ik was daar tevreden over, maar ik ben van geen enkele auto gewend dat dit soort systemen écht snel zijn. Niet in de Clio, niet in de Zoe, niet in de Volvo V50, niet in de Audi A3, niet in de Tesla Model S... niks voelt echt snappy. De ID.3 voelde wel als één van de snellere. Vaak zitten er maar trage goedkope processors (=minder warmte en stroomverbruik) in dat soort systemen, lekker cheap :)
Audio heb ik helaas niet gehoord, maar de subwoofer lag netjes achterin in de kofferbak. Dus nog onder de dubbele laadvloer - onder de vloer waar de laadkabels lagen. Voor zover ik weet is de 4+1 en 6+1 configuratie dus een 4.1 en 6.1 - de .1 is de subwoofer. Op de plaatjes staat nergens een center speaker afgebeeld ook. Twee in de A-stijl, twee in de voordeuren, 2 in de achterdeuren en de sub. Bij de 4.1 configuratie heb je er geen twee in de A-stij; alleen de deuren voor en achter. Erg mager wat mij betreft in het algemeen; een "luxe" audio installatie met maar 6 speakers. Andere merken, maar ook mijn vorige auto (Volvo V50) en de auto nu (A3 e-tron) hebben respectievelijk 15 en 13 speakers. Ben benieuwd naar het geluid.
Dan het laden; ik mag er toch vanuit gaan dat er standaard een grannie-stekker bij zit. Dit is "onmisbaar" als je ergens wilt laden zonder laadpaal. Ik wacht het af, maar ga er blind van uit. Deze zit bij alle andere EV's en PHEV's er ook standaard bij namelijk - Model S, Model 3, Zoe, e-tron enz.
De warmtepomp is mogelijk jammer voor het extra bereik in de winter. VW vond het niet nodig voor o.a. Nederland 1st Editions, omdat het simpelweg te weinig dagen echt koud is. In Duitsland is het nog steeds onduidelijk of deze er wel of niet in zit; Dieter zegt "alleen op MAX" en anderen zeggen weer van niet. Zit echt maar op een select aantal landjes er in (o.a. Noorwegen geloof ik). Het is wel een te bestellen accessoire na de 1st Editions. je opmerking over dikke jas en vaker laden snap ik deels; je auto wordt in de winter nog steeds wel lekker warm van binnen hoor ;). Ze verwachten (met berekeningen) dat de totale range zonder WP maar zo'n 25km minder is dan mèt. Da's te overzien. Maar ook weer; de Zoe heeft deze b.v. standaard op alle modellen. Tesla volgens mij geheel niet?
Nog minstens 2 maanden wachten voor de sleuteloverdracht. Lange maanden ... haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
@Soeski Software optimalisatie is gewoon next level programmeer werk. Veel applicatie ontwikkelaars weten niet hoe ze het onderste uit de kan kunnen krijgen. Als je kijkt naar de Polestar hebben ze daar gewoon een legertje Google engineers ingehuurd. Dat ziet er echt zeer soepel uit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
kdeboois schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:49:
@Soeski Software optimalisatie is gewoon next level programmeer werk. Veel applicatie ontwikkelaars weten niet hoe ze het onderste uit de kan kunnen krijgen. Als je kijkt naar de Polestar hebben ze daar gewoon een legertje Google engineers ingehuurd. Dat ziet er echt zeer soepel uit.
Ik wou dat ik naar de Polestar kon kijken... elke dag een uur, als ik er in naar werk rijd :P
Helaas boven budget. Maar; ik geloof je zo. De uitdaging voor VW is/was dat zij geen software bouwers zijn. Dat zag je al jaren aan de apps ook. Ze hebben nu ook alles ingekocht bij meerdere partijen en dat moet met elkaar samen werken. Veel ontwikkelaars uit India ingehuurd van wat ik zo begreep. Goedkoop, maar wel 10x quality control nodig en testen voor iets werkt.
Tesla had destijds de uitdaging andersom; alle software werd in-house ontwikkeld en is goed op elkaar afgestemd, maar auto's maken konden ze nog niet. De afwerking en materialen in de eerste Model S waren echt niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
BarryH schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:17:
@f.heinen die 100kW is vaak een aanduiding dat je voor de maximale laadsnelheid aan een 50kW paal niet genoeg hebt. Wil niet zeggen dat er ook met 100kW geladen wordt.
ik zie bij EV database: 10 naar 80% in 30 minuten op een 58kW accu, dus 40kWh in 30 minuten
Helemaal correct. En je mag het niet oversimplificeren maar in het algemeen en ook in dit geval is de laadcurve en daarmee de gemiddelde km/min laadsnelheid hoger dan de rest. Is het een garantie als de maximum laadsnelheid hoog is dat de laadcurve en de gemiddelde laadsnelheid ook goed is, niet per definitie nee. Maar ik wou het in dit geval simpel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
Dank je.
Dan het laden; ik mag er toch vanuit gaan dat er standaard een grannie-stekker bij zit. Dit is "onmisbaar" als je ergens wilt laden zonder laadpaal. Ik wacht het af, maar ga er blind van uit. Deze zit bij alle andere EV's en PHEV's er ook standaard bij namelijk - Model S, Model 3, Zoe, e-tron enz.
De beste man van PON die er naar mijn mening voor een verkoper erg veel vanaf wist heeft dat gisteren wel 8x gezegd. Dus ik denk dat je gewoon lekker 200 euro extra mag lappen.
Nog minstens 2 maanden wachten voor de sleuteloverdracht. Lange maanden ... haha.
Haha, Ach ja, de laatste 10 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:10
mcmiles schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:43:
Gisteren ook bij PON geweest, prima ontvangst. Ik had een review willen schrijven maar ik heb niet veel toe te voegen aan de beschrijvingen van Kurk_droog en f.heinen. Kan me helemaal vinden hierin. Ik was blij verrast in het materiaal gebruik, het is me zeer meegevallen en voelde solide aan. In andere ruimte was de dag ervoor een first Edition plus aangekomen, zie de foto's.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is de basis 1st editie, kijk de koplampen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:49:
[...]

De ledstrip tussen de koplampen suggereert weer een Plus, die heeft de basisversie niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:00
AMARONE schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:49:
[...]

De PON verkoper was zeer stellig, ID.3 first plus. Er werd ook een datum genoemd van start bestellen, 27 juli.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mcmiles schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:40:
[...]

De PON verkoper was zeer stellig, ID.3 first plus. Er werd ook een datum genoemd van start bestellen, 27 juli.
Die zat er dan naast, wel om het volgende :
1: stoelbekleding lijkt donker
2: de zwarte strip tussen dak en deuren(plus en max is aluminium)
3: de 18 inch velgen
4: de koplampen zijn niet de iq light welke de plus en max hebben. Er zit hier geen led tussen de koplampen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Die zat er dan naast, wel om het volgende :
1: stoelbekleding lijkt donker
2: de zwarte strip tussen dak en deuren(plus en max is aluminium)
3: de 18 inch velgen
4: de koplampen zijn niet de iq light welke de plus en max hebben. Er zit hier geen led tussen de koplampen trouwens.
Duidelijke uitleg, ik neem het aan. Ik ga misschien toch maar voor de plus versie. Er is nog genoeg te kiezen werd me verteld.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Grannycharger heb ik in 1,5 EV rijden dus nog 0x gebruikt. Dus of hij echt nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Z___Z schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:33:
Grannycharger heb ik in 1,5 EV rijden dus nog 0x gebruikt. Dus of hij echt nodig is...
Hij lag in Leusden wel in de achterbak maar ik heb het nog gevraagd, deze zit er niet bij. Staat ook in de brochure als optie dat je hem kan aanschaffen voor 200 euro.

Ik twijfel hierover, misschien dat ik hem meeneem in de lease, het is meer wat voor nood op vakantie misschien dan dat je het in Nederland gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Hij lag in Leusden wel in de achterbak maar ik heb het nog gevraagd, deze zit er niet bij. Staat ook in de brochure als optie dat je hem kan aanschaffen voor 200 euro.

Ik twijfel hierover, misschien dat ik hem meeneem in de lease, het is meer wat voor nood op vakantie misschien dan dat je het in Nederland gaat gebruiken.
klopt, €200 werd ook mij verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:23:
[...]

Da's dan wel weer jammer, deze zit er in Duitsland dus wel bij. Standaard bij elke ID.3 1st Edition: Laadkabel 6m Mode 2 (220v met stroombeperker kastje - dus granny style) en 6m Mode 3. Bron: Jurgen Stackmann zelf - Boardmember of VW Passenger Cars divisie.
Al houd ik het zeer goed voor mogelijk dat de mensen in NL nog niet zo goed op de hoogte zijn. Ze wisten ook niks van de subwoofer, de 1st Movers Club en nu dus misschien ook niet van die kabel :)

/edit: En in de Duitse folder van 2 juli staat deze ook vernoemd, "netzladekabel Mode 2" bij standaard uitrusting. Zouden ze deze dan alleen in NL weer weglaten? In de NL folder staat deze namelijk niet...

[ Voor 30% gewijzigd door Soeski op 12-07-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
mcmiles schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Interessant, want hij heeft de dakrand kleur van de standaarden ook de velgen van de standaard first edition.

Alleversies hebben gelukkig LED koplampen. De lampen die je hier ziet lijken anderzijds dan weer op die van de huidige golfjes met LED of LED matrix verlichting. Maar als dit de gewone LED koplampen zijn, dan teken ik er voor. Zo smoelt de voorkant net iets beter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
ucsdcom schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:29:
[...]

Interessant, want hij heeft de dakrand kleur van de standaarden ook de velgen van de standaard first edition.

Alleversies hebben gelukkig LED koplampen. De lampen die je hier ziet lijken anderzijds dan weer op die van de huidige golfjes met LED of LED matrix verlichting. Maar als dit de gewone LED koplampen zijn, dan teken ik er voor. Zo smoelt de voorkant net iets beter namelijk.
Ik heb gezocht op afbeeldingen online naar deze koplampen, maar alle ID.3 plaatjes en video's die je tegenkomt hebben de "honingraat" koplampen. Als je goed kijkt op deze foto is inderdaad de "LED" strip tussen de koplampen gewoon een witte kunststof strip, ik werd door de lichte kleur eerst op 't verkeerde been gezet denk ik. Dit model heeft in ieder geval alles weg van de 1St Edition basis dan?
Dat de verkoper zeer stellig was zegt niet zoveel; ik merkte donderdagavond ook alweer dat "men" meer wist dan de verkopers zelf. Zij worden nog altijd slecht geïnformeerd blijkbaar. Zonde, maar ik ben niet anders gewend in de auto-industrie. Elke keer als ik zelf een auto ging kopen (privé voor mij of mijn vrouw, of lease voor mezelf) de afgelopen 15 jaar kon ik de verkoper veel meer vertellen dan hij wist over het model en de uitrusting, en vragen stellen die ze uit moesten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
AMARONE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:48:
[...]

TOF! Eindelijk zie je per versie exact wat je krijgt, daarnaast kan je nog meer zien. En je kan je eigen keuze hier configureren en de kleuren zien in afbeeldingen. Netjes hoor

basis:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

plus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
max:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wat technische gegevens:
[Afbeelding]
Voor de mensen die twijfelden, mijn post van een tijdje terug laat goed de verschillen zien tussen de basis, plus en max. Dit komt van de configurator van de Duitse website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Soeski schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb gezocht op afbeeldingen online naar deze koplampen, maar alle ID.3 plaatjes en video's die je tegenkomt hebben de "honingraat" koplampen. Als je goed kijkt op deze foto is inderdaad de "LED" strip tussen de koplampen gewoon een witte kunststof strip, ik werd door de lichte kleur eerst op 't verkeerde been gezet denk ik. Dit model heeft in ieder geval alles weg van de 1St Edition basis dan?
Dat de verkoper zeer stellig was zegt niet zoveel; ik merkte donderdagavond ook alweer dat "men" meer wist dan de verkopers zelf. Zij worden nog altijd slecht geïnformeerd blijkbaar. Zonde, maar ik ben niet anders gewend in de auto-industrie. Elke keer als ik zelf een auto ging kopen (privé voor mij of mijn vrouw, of lease voor mezelf) de afgelopen 15 jaar kon ik de verkoper veel meer vertellen dan hij wist over het model en de uitrusting, en vragen stellen die ze uit moesten zoeken.
Super dat je ook zo goed research hebt proberen te doen. Helaas heb ik tot nu toe ook niets kunnen vinden. Het zou toch niet opeens een halogeen versie zijn van de lampen voor een toekomstig goedkopere configureerbare versie? Deze lampen zijn nooit eerder getoond. Niet op de IAA in Frankfurt, niet in media of online uitingen, niet bij de Duitse proefritten, niet bij de fabriek in Zwickau of de “gläsene Manufactur” en niet bij de presentatie door Pon in Amsterdam. Meestal werd de Plus versie getoond en op de IAA werd ook de Max versie en zelfs een Max met fietsendrager getoond.

Bij de andere versies loopt de LED strip van de koplampen volledig rondom de lampen. (Zoals bij busjes van Ford). In deze versie zie je alleen 1 rechte LED strip boven de koplampen. Het lijkt een meer conventionele lamp met een eenvoudigere LED strip. Dat zou kunnen wijzen op de basic versie.

Wel jammer dat de verkopers zo weinig weten. Ik zeg altijd maar: “Als ik bij mij op het werk mijn werk zo zou doen, dan stond ik allang op straat.” De dealers en verkopers worden blijkbaar nog steeds niet goed geïnformeerd, maar als je als verkoper nu net iets meer tijd er zelf in stopt, dan had je heel snel heel veel meer kunnen weten. Ik zou bijvoorbeeld niet rusten voor ik wist welke versie in mijn showroom staat.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 12-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
ucsdcom schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Super dat je ook zo goed research hebt proberen te doen. Helaas heb ik tot nu toe ook niets kunnen vinden. Het zou toch niet opeens een halogeen versie zijn van de lampen voor een toekomstig goedkopere configureerbare versie? Deze lampen zijn nooit eerder getoond. Niet op de IAA in Frankfurt, niet in media of online uitingen, niet bij de Duitse proefritten, niet bij de fabriek in Zwickau of de “gläsene Manufactur” en niet bij de presentatie door Pon in Amsterdam. Meestal werd de Plus versie getoond en op de IAA werd ook de Max versie en zelfs een Max met fietsendrager getoond.

Bij de andere versies loopt de LED strip van de koplampen volledig rondom de lampen. (Zoals bij busjes van Ford). In deze versie zie je alleen 1 rechte LED strip boven de koplampen. Het lijkt een meer conventionele lamp met een eenvoudigere LED strip. Dat zou kunnen wijzen op de basic versie.

Wel jammer dat de verkopers zo weinig weten. Ik zeg altijd maar: “Als ik bij mij op het werk mijn werk zo zou doen, dan stond ik allang op straat.” De dealers en verkopers worden blijkbaar nog steeds niet goed geïnformeerd, maar als je als verkoper nu net iets meer tijd er zelf in stopt, dan had je heel snel heel veel meer kunnen weten. Ik zou bijvoorbeeld niet rusten voor ik wist welke versie in mijn showroom staat.
Ja, zo zie ik dat dus ook. Zeker als je toegewezen bent als ID.3 verkoper/kenner naar nieuwe klanten toe dan zorg je toch dat je elk detail weet van de auto? Misschien zijn ze niet echt "autogek" maar meer "I just work here" mentaliteit. En ik geloof ook best dat ze soms meer weten maar nog niks mogen/kunnen zeggen, en de basisuitrusting verschilt per land dan ook nog eens. Dat maakt het niet makkelijker natuurlijk, en ik geloof ook best dat VW op het laatste moment nog zaken aanpast. Ik lees op de Duitse fora dat er wel wat issues zijn geweest met het bestelsysteem ook. Voordeel dat wij in NL misschien hebben, software gerelateerd voor de dealers, is dat er pas vanaf 27-7 besteld kan worden in NL. Dat terwijl juist in de rest van de wereld op 20-7 beginnen met de Fastlane modellen te verkopen (8 uitvoeringen die na de 1st Edition worden geleverd, veelal nog dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Voor de mensen die twijfelden, mijn post van een tijdje terug laat goed de verschillen zien tussen de basis, plus en max. Dit komt van de configurator van de Duitse website.
Ook even met de configurator gespeeld. Verschillen komen er goed uit. Zie nu ook dat de ID bijna 1800 kg weegt. Dat is niet weinig zeker met oog als er op gegeven mogen wegenbelasting betaald moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
mcmiles schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Ook even met de configurator gespeeld. Verschillen komen er goed uit. Zie nu ook dat de ID bijna 1800 kg weegt. Dat is niet weinig zeker met oog als er op gegeven mogen wegenbelasting betaald moet gaan worden.
Dat is inderdaad een flink gewicht. Anderzijds is het profiel voor gebruikers die maximaal voordeel uit een e-auto als de Id.3 willen halen aardig dicht bij het gebruik van een diesel. Voor weinig kilometers zijn deze auto’s gewoon te duur als je niet gratis of goedkoop kan laden.

Vul ik bij de belastingdienst de 1800 kilo in bij een personenauto op benzine, dan zijn de wegenbelasting kosten in mijn regio 284,- euro per kwartaal. 94,67 euro per maand dus). Zo’n 150,- per kwartaal, dus 50,- per maand meer dan mijn huidige benzine verbrander. Een vergelijkbare diesel auto mag nu ter vergelijkin slechts maximaal 1150 Kg wegen om in wegenbelasting niet hier boven te komen.

Zie: https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Dat afgezet tegen zo’n 200,- minder benzine kosten per maand bij mijn kilometers, blijft 150,- bijleggen per 3 maanden nog steeds rendabel klinken. Een bedrag wegenbelasting lager of gelijk aan een relatief recente diesel. In mijn regio 284,- euro als je 1800 Kg invult als benzine personenauto.

Tegen die tijd zou er volgens het kabinet in plaats van wegenbelasting het rekeningrijden moeten zijn. Belast naar gebruik. waarbij de wegenbelasting verdwijnt. Dat rekening rijden er dan is betwijfel ik. Uitgaande van wegenbelasting: Net als bij hybrides is de kans groot dat als de wegenbelasting blijft deze voor EV’s dan 50% zal zijn of dat het gewicht van de accu er af gehaald wordt in de berekening.

[ Voor 34% gewijzigd door ucsdcom op 12-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
ucsdcom schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Het staat zelfs in de brochure dat de basis er zo uitziet. De basis id3 krijgt led verlichting. Bij de 1st plus en max is de iq light(het oog) standaard. Bij de basis id3 straks moet je deze als optie nemen. Er zijn al genoeg foto's van deze standaard led, het is gewoon wit led licht en ziet er oké uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

mcmiles schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:43:
Gisteren ook bij PON geweest, prima ontvangst. Ik had een review willen schrijven maar ik heb niet veel toe te voegen aan de beschrijvingen van Kurk_droog en f.heinen. Kan me helemaal vinden hierin. Ik was blij verrast in het materiaal gebruik, het is me zeer meegevallen en voelde solide aan. In andere ruimte was de dag ervoor een first Edition plus aangekomen, zie de foto's.[Afbeelding]
Oh, die stond te laden in Amersfoort aan de Friesestraat afgelopen maandag, ik heb nog wat belabberde telefoon foto’s gemaakt, deze zijn een stuk beter. Zag er prima uit, ik denk dat de Duitse berijders in een hotel in de buurt zaten en een publiek laadpunt gebruikten. ;)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:29
Gaat lekker daar.
Tweakers: Gerucht: VW heeft topman softwaredivisie na twee weken uit functie gezet.
nieuws: Gerucht: VW heeft topman softwaredivisie na twee weken uit functie gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Kacang schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:40:
Gaat lekker daar.
Tweakers: Gerucht: VW heeft topman softwaredivisie na twee weken uit functie gezet.
nieuws: Gerucht: VW heeft topman softwaredivisie na twee weken uit functie gezet
Veel aannnames, ik las dat hij naar een andere divisie gaat. Dan zal het qua ruzies wel meevallen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

AMARONE schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:01:
Veel aannnames, ik las dat hij naar een andere divisie gaat. Dan zal het qua ruzies wel meevallen verder.
Welke aannames? Bovenstaand artikel is gebaseerd op geruchten, net zoals het artikel wat jij gelezen hebt (bron?) dat hij naar een andere divisie zou gaan.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:35
'levering in oktober'

que?!

Of gaat dat over de normale versie in tegenstelling tot de 1ste die nog steeds in september komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:13
eitje84 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:17:
[...]
'levering in oktober'

que?!

Of gaat dat over de normale versie in tegenstelling tot de 1ste die nog steeds in september komt?
Dat lijkt mij wel inderdaad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
eitje84 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:17:
[...]

'levering in oktober'

que?!

Klopt inderdaad. Toch wel apart dat ze blijkbaar al vanaf oktober de Fastlane editie kunnen leveren (die is te configureren), terwijl ze dan feitelijk nog bezig zijn de 1st Editions uit te leveren die al het hele jaar buiten hebben gestaan en niet te configureren zijn, en waar mensen een jaar geleden al 1000 voor hebben aanbetaald. Heb je 'm een maand eerder, of misschien zelfs niet eens. Woefrikkinhoe :)
Ik verwacht namelijk niet dat alle ID.3 1st editions in september uitgeleverd gaan/kunnen worden. En ook niet dat de configurator 20 juli in NL al klaar staat voor de Fastlane editie terwijl je de 1st Editions nog niet eens kunt bestellen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is; je hebt kans dat mensen nu nog afzien van een 1st Edition omdat ze in theorie volgende week een ID.3 kunnen configureren naar wens en maar 1 maand later komt...

[ Voor 9% gewijzigd door Soeski op 13-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Is de 77kwh versie nog dit jaar te verkrijgen?

Ik kan me trouwens voorstellen dat VW heeft geprobeerd weinig concessies op deze auto te doen en dat ze er niet echt winst op gaan maken maar dat dit een investering is om relevant te blijven. Na Diesel fiasco kunnen ze niet veroorloven om de mist in te gaan met de ID serie. Dus ik ben benieuwd, 550km WLTP voor <50k zou iig al netjes zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Hertog_Martin op 13-07-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Zou dit nou al inclusief de subsidie zijn daar? Het voordeel van de 1st lijkt anders in prijs niet echt aanwezig meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

AMARONE schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:19:
[...]

Zou dit nou al inclusief de subsidie zijn daar? Het voordeel van de 1st lijkt anders in prijs niet echt aanwezig meer te zijn.
Dat lijkt me sterk. De subsidie is iets dat JIJ als persoon moet aanvragen. Niet de dealer. Die kunnen dus helemaal niet stunten met die prijzen. Daarnaast is voor dit jaar het potje allang leeg.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Sircuri schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Dat lijkt me sterk. De subsidie is iets dat JIJ als persoon moet aanvragen. Niet de dealer. Die kunnen dus helemaal niet stunten met die prijzen. Daarnaast is voor dit jaar het potje allang leeg.
Ik bedoel in Duitsland. Het oogt bijna alsof de 1st editie oplichting is als je die andere opties ziet nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosBonsio
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-09 17:02
Het kan zijn dat ze het tijdelijke verlaagde 16% BTW tarief hebben gebruikt voor de prijzen. Verder had ik op de Duitse fora gelezen dat je nog de kosten van de metalic lak en 2-zone AC nog erbij op moet rekenen.

In Duitsland heb je nog die voordelen van gratis laden voor x periode, gratis winterbanden of 3 maanden gratis lease. Dat hebben we hier allemaal niet. Alleen 6 jaar gratis onderhoud?

Al met al ontlopen de prijzen niet zo heel veel van elkaar maar de first edition is inderdaad niet (veel) goedkoper dan de normale editie.

Je kan hier een overzicht zien van de verschillende fast lane configuraties.
https://goingelectric.de/forum/download/file.php?id=88842

[ Voor 11% gewijzigd door JosBonsio op 14-07-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Het is in die zin wel krom inderdaad, als ze de ID.3 in Nederland verkopen zonder warmtepomp (in Duitsland zit deze dus toch in de MAX), zonder winterbanden (of elektrische fiets, je mag kiezen daar), zonder extra laadpas Ionity, geen 3 maanden gratis lease, maar wel voor een hoger bedrag dan in Duitsland.
Dan is het verschil met de Fastlane edities echt klein in Nederland t.o.v. de 1st Edition namelijk. In Duitsland is de subsidie voor EV's ook nog geldig, in Nederland is de pot al leeg en als je eind van het jaar bestelt misschien de pot voor volgend jaar ook al (en krijg je dus niks).
Ik vraag me dus af of de orderboeken ook in NL open gaan volgende week voor de ID.3; kan het me haast niet voorstellen. Meer keuze (ook voor warmtepomp), meer keuze velgen, meer lakkleuren, wel/geen panoramadak, álle uitvoeringen krijgen wireless charging voor mobiel etc... en dat voor dezelfde prijs of minder dan de 1st Edition. En maar een maand later geleverd.
Sommige pre-bookers voelen zich nu al aardig genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:47
Maar als je in normale (pre-Corona) tijd al 5 maanden op je zelf samengestelde Polo moet wachten, is het wat mij betreft totaal onrealistisch om te denken dat een in juli/augustus bestelde ID.3 nog in 2020 geleverd wordt. Laat staan binnen 1 -2 maanden. Dan zit daar toch nog steeds een voordeel van de First: je hebt 'm een paar maanden eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 08:50
En de 1st edition trekt iets sneller op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
juanpabloo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:56:
Maar als je in normale (pre-Corona) tijd al 5 maanden op je zelf samengestelde Polo moet wachten, is het wat mij betreft totaal onrealistisch om te denken dat een in juli/augustus bestelde ID.3 nog in 2020 geleverd wordt. Laat staan binnen 1 -2 maanden. Dan zit daar toch nog steeds een voordeel van de First: je hebt 'm een paar maanden eerder.
Aldus VW Duitsland niet, die Fastlane edities worden in oktober geleverd staat er. Meer; vanaf oktober. Die rollen nu al van de band af namelijk; je kunt ze niet écht helemaal configureren De modellen zijn al bepaald, je kunt b.v. alleen nog kiezen voor kleur/velgen/batterij en eventueel andere after market zaken.
Ik kan me niet voorstellen dat die zaken niet door elkaar gaan lopen, de aflevering van de 1st en de Fastlanes zo kort na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Medjai schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:19:
En de 1st edition trekt iets sneller op
Afhankelijk van het gekozen Fastlane model geloof ik, maar veel Fastlane uitvoeringen hebben ook al standaard de 150kW motor. Dus die 1st Edition "extra power" - promotie is ook al een beetje teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
En hoe zit het eigenlijk met het snelladen, ik meende dat 50kW standaard is en 100kW optioneel, ik zie dit niet terug in die Duitse lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosBonsio
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-09 17:02
Ik denk dat de modellen in Duitse lijst ook 100kW hebben en dat ze 50kW reserveren voor de Pure editie. Aangezien de aandrijflijn hetzelfde (Performance, 58kWh) is als de first edition is dit wel aannemelijk. Volgende week woensdag als de configurator opengaat weten we meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Over twee weken een afspraak bij de dealer en de mogelijkheid om de first Edition rond te maken. Maar nu ik de info over de fastlane versie lees ga ik kritisch het gesprek in en even heel goed nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
JosBonsio schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:25:
Het kan zijn dat ze het tijdelijke verlaagde 16% BTW tarief hebben gebruikt voor de prijzen. Verder had ik op de Duitse fora gelezen dat je nog de kosten van de metalic lak en 2-zone AC nog erbij op moet rekenen.

In Duitsland heb je nog die voordelen van gratis laden voor x periode, gratis winterbanden of 3 maanden gratis lease. Dat hebben we hier allemaal niet. Alleen 6 jaar gratis onderhoud?

Al met al ontlopen de prijzen niet zo heel veel van elkaar maar de first edition is inderdaad niet (veel) goedkoper dan de normale editie.

Je kan hier een overzicht zien van de verschillende fast lane configuraties.
https://goingelectric.de/forum/download/file.php?id=88842
Voor wie niet van de Duitse/engelse taal of schema’s houdt: Dit was de vertaling die ik geprobeerd heb te maken van de opties van de fastlane modellen vanuit het persbericht: https://www.volkswagen-ne...id3-start-on-july-20-6229

Volkswagen ID.3 vervolg serie 7 modellen

Allemaal gebaseerd op de ID.3 pro performance S:
58 kW, 420 km range met 150 kW performance motor

Levering in oktober

7 nieuwe ID.3 Modellen:

1.de ID.3 pro performance standaard model
Euro 35.574,95
Met de Meest populaire pakketten:
Navigatie systeem
Adaptive cruise control
Comfort telefoon optie met draadloos laden

2.ID.3 Life:
Euro 37.787,72
Extra ten opzichte van het standaard model
Comfort package inclusief:
Verwarmd stuurwiel
Stoelverwarming
2 extra USB poorten

3.ID.3 Style:
Euro 40.946,04
Extra tov. De standaard:
Grote design pakket
LED Matrix koplampen
Led richting aanwijzers met “swiping” functie
Panoramadak

4.ID.3. Business:
Euro 41.287,22
Extra tov. De standaard:
Kleine design pakket
LED matrix verlichting
Getinte ramen
Comfort pakket
Assistentie pakket met o.a. achteruit rijd camera en keyless entry

5.ID.3. Family
Euro 42.305,87
Extra tov. Het standaard model:
Grote design pakket
LED matrix verlichting
Panorama dak
Comfort pakket: met o.a. 2 zone airconditioning
Assistentie pakket: achteruit rijd camera en keyless entry

6.ID.3. Tech
Euro 44.810,-
Extra tov. standaard
Grote design pakket: inclusief LED matrix verlichting
Grote assistentie pakket: inclusief travel assist, side assist en emergency assist
Grote infotainment pakket: inclusief head-up display
Premium sound package

7.ID.3 Max
Euro 43.680,32
Extra tov. De standaard:
Alle uitrustings pakketten
12 voudig electrisch verstelbare stoelen met massage functie
Progressive sturen
DCC (Dynamische Cruise Control)

Voorlopig alleen voor Duitsland beschikbaar de grotere accu modellen:

8.ID.3 ProS
Euro 40.936,31
Extra tov. De standaard:
Extra grote 77 kWh accu met 550 km range

9.ID.3 Tour
Euro 45.917,48
Extra tov. De standaard:
Head-up display
Sound pakket
Matrix LED verlichting
Comfort pakket
12 voudig electrisch verstelbare comfort stoel met massage functie
Assistentie pakket (inclusief alle bestuurders assistentie systemen)
19 inch lichtmetalen velgen

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 14-07-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
mcmiles schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:42:
Over twee weken een afspraak bij de dealer en de mogelijkheid om de first Edition rond te maken. Maar nu ik de info over de fastlane versie lees ga ik kritisch het gesprek in en even heel goed nadenken.
^^dat dus. Ik denk dat (veel) meer mensen dit gaan doen nu dit nieuws naar buiten komt. De 1st Edition is ineens niet zo interessant meer t.o.v. een "geheel nieuwe naar smaak".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
Configurator in Nederland is online nu voor de 1st.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
De Max is 491Euro duurder geworden en andere kleur dan moonstone grey heeft een meerprijs van 795Euro. Lekker bezig daar bij PON
Afgelopen zaterdag wezen kijken, toen zei de dealer nog heel stellig dat alle vier kleuren geen meerprijs hadden

[ Voor 30% gewijzigd door Medjai op 14-07-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ucsdcom schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Voor wie niet van de Duitse/engelse taal of schema’s houdt: Dit was de vertaling die ik geprobeerd heb te maken van de opties van de fastlane modellen vanuit het persbericht: https://www.volkswagen-ne...id3-start-on-july-20-6229
Ik krijg het gevoel dat die Tech veel beter in de opties zit dan de 1st Plus. Dat lijkt mij apart maar dit lees ik goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Medjai schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:46:
De Max is 491Euro duurder geworden en andere kleur dan moonstone grey heeft een meerprijs van 795Euro. Lekker bezig daar bij PON
Afgelopen zaterdag wezen kijken, toen zei de dealer nog heel stellig dat alle vier kleuren geen meerprijs hadden
Dit zat er al aan te komen kijkend op alle landen om ons heen. De dealers weten verder soms nog minder adt de mensen die zich wat meer verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:36
AMARONE schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Ik krijg het gevoel dat die Tech veel beter in de opties zit dan de 1st Plus. Dat lijkt mij apart maar dit lees ik goed toch?
Dacht het zelfde, wacht nog ff met doorzetten en hoop volgende wk op meer duidelijkheid. Mijn vriendin was toch al gek van de moonstone met koperen accenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:53:
[...]

De vraag is of deze Fastlane uitvoering ook in NL op dezelfde wijze beschikbaar komt. Zo zit in DTL vanaf de Life versie de warmtepomp er standaard in, maar in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
C0C0 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:23:
[...]

Dacht het zelfde, wacht nog ff met doorzetten en hoop volgende wk op meer duidelijkheid. Mijn vriendin was toch al gek van de moonstone met koperen accenten ;)
Ik heb geen keuze / ga het risico niet lopen ivm mijn lease. Ik ga gewoon voor de 1st editie Plus..die past en in mijn klasse en heeft verder bijna alles wat ik wil. Die Duitse versies ga ik maar even vergeten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
mcmiles schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:25:
[...]

De vraag is of deze Fastlane uitvoering ook in NL op dezelfde wijze beschikbaar komt. Zo zit in DTL vanaf de Life versie de warmtepomp er standaard in, maar in NL?
Als privé koper kan je eventueell overwegen er een vanuit Duitsland te importeren. Autofabrikanten moeten hun garanties tegenwoordig EU breed geven, onafhankelijk van wat dealers of Pon beweren. Bij EV’s heb je geen BPM, dus ook geen extra aanslag daarvoor bij import. Hoogstens moet je het BTW. verschil bijpassen. En je moet hem op kenteken laten zetten via de RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-09 00:18
AMARONE schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Ik heb geen keuze / ga het risico niet lopen ivm mijn lease. Ik ga gewoon voor de 1st editie Plus..die past en in mijn klasse en heeft verder bijna alles wat ik wil. Die Duitse versies ga ik maar even vergeten ;)
Hier hetzelfde

Ik denk dat het een wassen neus is en je dadelijk een late levering krijgt of een hogere prijs

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• KoezzyEV
  • Laatst online: 13-09 16:56
Op een mooie dag in het voorjaar was D. Pon in zijn grote loods in Leusden van zijn duikplank gesprongen en lag lekker op zijn rug, badend in het geld, dromend van nog meer geld.
Opeens werd zijn rust wreed werd verstoort: “Oom Dagobert!”, riep Donald “we krijgen steeds maar mailtjes waarom iedereen in Europa de vorig jaar 8 mei beloofde 2000 kWh gratis laadtegoed bij de ID.3 1ST wel krijgt maar in Nederland niet”. Geïrriteerd antwoorde Dagobert “Hoe vaak moet ik je nou nog zeggen dat je dan gewoon mailt dat ieder land zijn eigen laadpropositie heeft en dat er daarom in Nederland geen jaar gratis laden bij zit en in sommige landen wel”. “Ja maar ze mailen dat dat keihard beloofd is aan alle 30.000 ID.3 1ST pre-orderers in heel Europa” antwoorde Donald. “Zeg dan maar dat er geen laadtegoed bij zit omdat wij met eigen leveranciers werken” “Ja dat had ik ook al gedaan, maar ze blijven mailen”. Dagobert zuchtte, “OK, vertel dan maar dat we speciaal voor de Nederlandse markt onze eigen Shuttel laadservice hebben ontwikkeld en dat elk land kan kiezen voor het aanbod wat het beste bij zijn markt past en dat wij in tegenstelling tot andere landen wel 6 jaar gratis onderhoud bieden”. “Oh, en ook dat je met de WeCharge laadpas sowieso in Nederland alleen bij hooguit 6 Ionity stations kan laden. (…)
“OK”, riep Donald, “dat ga ik doen” en hij rende de loods uit.
Een paar dagen later, toen oom Dagobert weer op zijn favoriete plekje lag te dromen, kwam Donald weer de loods in. “Oom Dagobert, we hebben weer een mail, n.l. waarom heel Europa de zeer betaalbare ID charger laadstations voor thuis kan kopen, maar in Nederland niet en dat onze Shuttel laadstations veel duurder zijn en waarom er een onderhoudsabonnement bij zit”. Lichtelijk geïrriteerd stuurt Dagobert Donald de loods uit met de woorden: “Vraag Kwik, Kwek of Kwak even, die weten wel hoe je hierop kunt antwoorden”.
De weken vlogen voorbij en op een mooie zomerse dag kwam Kwek de loods binnen en vroeg heel zachtjes aan oom Dagobert “Sorry dat ik u hier stoor, oom, maar we hebben weer een boel e-mails, waarom in heel veel landen al vanaf 17 juni de ID.3 1ST besteld kan worden en in Nederland pas eind juli en dat er vanaf 20 juli in veel Europese landen de 8 verschillende Fastlane modellen van de ID.3 al besteld kunnen worden waaronder de 77 kWh versie en waarom niet in Nederland en waarom er in Nederland geen gratis winterbanden bij de ID.3 1ST zitten en in Duitsland bijvoorbeeld wel”.
Maar oom Dagobert hoorde het niet want hij had weer een briljant idee: ...als ik nou de granny charge laadkabel die bij elke ID.3 geleverd wordt eruit haal en los verkoop voor 200 euro…
Kwek dacht dat oom Dagobert lag te slapen en verliet daarom maar zachtjes de loods om bij Kwak om raad te vragen…
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik weet niet precies hoe je je post bedoelt, maar als je bedoelt dat er in NL van alles weggelaten wordt maar de auto hetzelfde of meer kost dan elders - dan klopt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

KoezzyEV schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:18:
Op een mooie dag in het voorjaar was D. Pon in zijn grote loods in Leusden van zijn duikplank gesprongen en lag lekker op zijn rug, badend in het geld, dromend van nog meer geld.
Opeens werd zijn rust wreed werd verstoort: “Oom Dagobert!”, riep Donald “we krijgen steeds maar mailtjes waarom iedereen in Europa de vorig jaar 8 mei beloofde 2000 kWh gratis laadtegoed bij de ID.3 1ST wel krijgt maar in Nederland niet”. Geïrriteerd antwoorde Dagobert “Hoe vaak moet ik je nou nog zeggen dat je dan gewoon mailt dat ieder land zijn eigen laadpropositie heeft en dat er daarom in Nederland geen jaar gratis laden bij zit en in sommige landen wel”. “Ja maar ze mailen dat dat keihard beloofd is aan alle 30.000 ID.3 1ST pre-orderers in heel Europa” antwoorde Donald. “Zeg dan maar dat er geen laadtegoed bij zit omdat wij met eigen leveranciers werken” “Ja dat had ik ook al gedaan, maar ze blijven mailen”. Dagobert zuchtte, “OK, vertel dan maar dat we speciaal voor de Nederlandse markt onze eigen Shuttel laadservice hebben ontwikkeld en dat elk land kan kiezen voor het aanbod wat het beste bij zijn markt past en dat wij in tegenstelling tot andere landen wel 6 jaar gratis onderhoud bieden”. “Oh, en ook dat je met de WeCharge laadpas sowieso in Nederland alleen bij hooguit 6 Ionity stations kan laden. (…)
Een paar dagen later, toen oom Dagobert weer op zijn favoriete plekje lag te dromen, kwam Donald weer de loods in. “Oom Dagobert, we hebben weer een mail, n.l. waarom heel Europa de zeer betaalbare ID charger laadstations voor thuis kan kopen, maar in Nederland niet en dat onze Shuttel laadstations veel duurder zijn en waarom er een onderhoudsabonnement bij zit”. Lichtelijk geïrriteerd stuurt Dagobert Donald de loods uit met de woorden: “Vraag Kwik, Kwek of Kwak even, die weten wel hoe je hierop kunt antwoorden”.
De weken vlogen voorbij en op een mooie zomerse dag kwam Kwek de loods binnen en vroeg heel zachtjes aan oom Dagobert “Sorry dat ik u hier stoor, oom, maar we hebben weer een boel e-mails, waarom in heel veel landen al vanaf 17 juni de ID.3 1ST besteld kan worden en in Nederland pas eind juli en dat er vanaf 20 juli in veel Europese landen de 8 verschillende Fastlane modellen van de ID.3 al besteld kunnen worden waaronder de 77 kWh versie en waarom niet in Nederland en waarom er in Nederland geen gratis winterbanden bij de ID.3 1ST zitten en in Duitsland bijvoorbeeld wel”.
Maar oom Dagobert hoorde het niet want hij had weer een briljant idee: ...als ik nou de granny charge laadkabel die bij elke ID.3 geleverd wordt eruit haal en los verkoop voor 200 euro…
Kwek dacht dat oom Dagobert lag te slapen en verliet daarom maar zachtjes de loods om bij Kwak om raad te vragen…
Het trieste van dit mooie epistel is dat er een zeer grote kern van waarheid in zit.

Je zou dit eigenlijk naar PON moeten mailen, denk dat ze er zelf ook wel een beetje van moeten huilen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik draag je voor als dichter des vaderlands :+

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

KoezzyEV schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:18:
Iemand al gedacht aan paralelimport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
let op.. 77kw versie is een 4-zitter en geen 5.

waarom? er worden accus geplaatst in het midden waardoor middelste zit verdwijnt en je 2 kuipen achter krijgt

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Wat is het nut dan van het innovatief MEB platform? Daar moeten ze toch rekening mee gehouden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
bottom line schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:53:
Wat is het nut dan van het innovatief MEB platform? Daar moeten ze toch rekening mee gehouden hebben?
Ik denk dat de ID3 tegen zijn max loopt daarin qua ontwerp en gewicht, misschien de korte neus die niet helpt. Geen idee, maar de grotere ID4 is gewoon een 5-zitter.

Als PON hier gewoon de metallic in de prijs had gedaan had jij mij niet horen klagen. 43900,- zou een mooi getal zijn voor de Plus. In bijtelling maakt het allemaal niet uit natuurlijk maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Ik denk dat in alle andere landen het vooral bedoeld is om klanten te verbinden met het merk. Ook zijn in andere landen mensen eerder geneigd zich aan een merk te verbinden. Vandaar dat bepaalde zaken wellicht standaard aangeboden worden voor andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat de ID3 tegen zijn max loopt ...
I see what you did there 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoezzyEV
MLLL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Het trieste van dit mooie epistel is dat er een zeer grote kern van waarheid in zit.

Je zou dit eigenlijk naar PON moeten mailen, denk dat ze er zelf ook wel een beetje van moeten huilen... _/-\o_
Zeker (zeer grote kern van waarheid).

Naar PON mailen met kritische vragen inzake ID.3 heb ik wel afgeleerd, want de antwoorden ik gekregen heb zijn om te huilen... (...probeer zelf maar eens |:( ) .
Wel fijn om mijn irritaties hier in epistel van me af te schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoezzyEV
Simply1337 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:56:
let op.. 77kw versie is een 4-zitter en geen 5.

waarom? er worden accus geplaatst in het midden waardoor middelste zit verdwijnt en je 2 kuipen achter krijgt
De 48 kWh versie (55 kWh bruto) heeft 7 batterijmodules, de 58 kWh versie (62 kWh bruto) 9 batterijmodules en de 77 kWh (82 kWh bruto) 12 batterijmodules.

Volgens mij zitten bij alle drie de versies alle modules in dezelfde platte bodemplaat / batterycase (bij 77 kWh versie dus NIET in het midden waardoor de middelste zit verdwijnt).

Dat de 77 kWh versie maximaal voor 4 ipv 5 personen geschikt is is een totaalgewicht beperking, daarom is panoramadak EN steunhaak bij deze versie ook niet mogelijk.

Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoezzyEV
Sircuri schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:00:
Ik draag je voor als dichter des vaderlands :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
KoezzyEV schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:20:
[...]

De 48 kWh versie (55 kWh bruto) heeft 7 batterijmodules, de 58 kWh versie (62 kWh bruto) 9 batterijmodules en de 77 kWh (82 kWh bruto) 12 batterijmodules.

Volgens mij zitten bij alle drie de versies alle modules in dezelfde platte bodemplaat / batterycase (bij 77 kWh versie dus NIET in het midden waardoor de middelste zit verdwijnt).

Dat de 77 kWh versie maximaal voor 4 ipv 5 personen geschikt is is een totaalgewicht beperking, daarom is panoramadak EN steunhaak bij deze versie ook niet mogelijk.

Correct me if I'm wrong :)
makes more sense..

maar alsnog 4 zitter is wel een domper :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
Simply1337 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:32:
[...]

makes more sense..

maar alsnog 4 zitter is wel een domper :(
Durf je anders wel iemand op die 5e plek midden achterin te zetten dan? Dat is al niet prettig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
Soeski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Durf je anders wel iemand op die 5e plek midden achterin te zetten dan? Dat is al niet prettig...
Exact, wanneer wil je nu 5 mensen in de auto hebben? Bij een kinderfeestje misschien maar verder toch nooit. Of wel? Ik mis die plek niet hoor.
Ik snap het als je 3 kinderen hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
iets met familie vervoeren? carpoolen? kinderfeestje? etc?

dit betekend dat je ook maar 4 gordels hebt Zelfde was ook zo met de VW UP, ook 4 zits (gordels), maar heb daarin ook gewoon 5 man vervoerd ;)

Slim? nee, maarja moest even

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 15-07-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

KoezzyEV schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Zeker (zeer grote kern van waarheid).

Naar PON mailen met kritische vragen inzake ID.3 heb ik wel afgeleerd, want de antwoorden ik gekregen heb zijn om te huilen... (...probeer zelf maar eens |:( ) .
Wel fijn om mijn irritaties hier in epistel van me af te schrijven :P
Ik blijf het liefst zo ver mogelijk bij die PON-bende vandaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Op Twitter staat nu aangekondigd dat de 1st Edition niet alleen te configureren is maar ook te bestellen in NL, vanaf vandaag. Ik denk dat ze het dus naar voren hebben getrokken (i.p.v. 27 juli) omdat de Fastlane edities er aan zitten te komen?
Blijft wel bizar dat de duurste 77kWh uitvoering (full option, ook dus met DCC en 125kW charging) goedkoper is dan de 1st MAX die dit niet heeft. Er komt echt veel commentaar uit Duitsland hoe het toch kan dat de Fastlanes goedkoper zijn en meer bieden dan de 1st Editions, en je de auto maar een paar weken later krijgt.
Ben benieuwd wanneer we in Nederland de Fastlane edities kunnen bestellen, ik zie nog wel mensen de 1st Edition links laten liggen als je ook hier, met NL prijzen, meer voor minder kan krijgen een paar weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
In Nederland toch ook de Fastlanes vanaf 20juli of niet? Of loopt PON hier ook mee klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
f.heinen schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:46:
In Nederland toch ook de Fastlanes vanaf 20juli of niet? Of loopt PON hier ook mee klooien?
Daar heb ik nog niets over gezien. De 1st Edition configurator is net pas live hier in NL, ik kan me voorstellen dat ook die modellen dus later komen (anders verkopen ze de 1st niet meer en ze hebben zelfs nog over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
From July 20, the ID.3 can be ordered through dealerships in many European countries
https://www.volkswagen-ne...id3-start-on-july-20-6229

Maar dat is toch wat het zegt hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Er staat "many European Countries". Niet dat NL daar één van is, er worden geen landen genoemd. We zullen het maandag weten. Ik twijfwl wel om nu toch de witte MAX vaarwel te zeggen en een blauwe Tour 77kWh te doen. Zelfde prijs, alles van de MAX, warmtepomp mogelijk, veel grotere batterij en DCC. Als die prijzen ook in NL zo "laag" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 15-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Er staat "many European Countries". Niet dat NL daar één van is, er worden geen landen genoemd. We zullen het maandag weten. Ik twijfwl wel om nu toch de witte MAX vaarwel te zeggen en een blauwe Tour 77kWh te doen. Zelfde prijs, alles van de MAX, warmtepomp mogelijk, veel grotere batterij en DCC. Als die prijzen ook in NL zo "laag" zijn.
Het zal hier ook wel komen. Alleen de levertijd is dan de vraag. Maar het blijft raar..lijkt bijna of er een addertje zit wat we missen nu.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 15-07-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Soeski schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:17:
[...]

De vraag is of de Nederlandse fastlane edities hetzelfde zullen als de Duitse? Zou me niet verbazen als daar verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
PON zal wel gewoon in snelheid gepakt zijn. Ze wilden dit gewoon nog rustig aanpakken; maar doordat waarschijnlijk voor geheel Europa de fastlane edities open gaan; hopen ze natuurlijk nog de duurdere First Editions te verkopen, en hebben ze de configuratiepagina zonder aankondiging gisteren online gezet.

Voordeel van die edities is dat je veel meer keuze hebt en dus gemakkelijker de goedkopere pakt. Als je voor de fastlane open gaat, ietswat met een degelijk uitgeruste auto rijden; moet je al de duurste first edition nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 16-07-2020 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouluh
  • Laatst online: 21-09 00:18
Het is gewoon jammer dat iemand die al meer een jaar aan het wachten is. Daar een bedrag voor ingelegd heeft. De auto een maand eerder krijgt dan iemand die hem volgende week besteld.

Waarschijnlijk waren de 1st al in mei juni uitgeleverd als die software problemen en corona er niet waren geweest. Ik denk particulieren die een 1ste wilde kopen nu even de kat uit de boom kijken. Subsidie is toch al vergeven.
Ikzelf ga nog altijd voor de 1ste plus maar dat is omdat ik allang over mijn lease contract ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 20:00
Ik heb als particuliere 1st reserveerder een auto toegewezen gekregen. Een duurder model dan ik besteld had. Heb altijd al aangegeven dat ik eerst de auto wil kunnen rijden, was nooit een probleem. Nu mag ik wel met e-Golf rijden want dat is precies hetzelfde 8)7 .
Ik denk dat ik mijn 1st reservering maar compleet annuleer. En daarna even rustig bekijk of een ID.3 build te order nog wel een optie is (na een proefrit enz).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Moet een nieuwe lease auto uit kiezen, keuze die ze me gaven is een 2008 ev of de Kia Niro. Niet de ID3. Liefst wil ik hem nog dit jaar rijden ivm. fiscaal voordeel.

Hoeveel kans heb ik op een ID3 als ik hem nu bestel? Krijgen we Tesla taferelen aan het eind van het jaar?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:10:
PON zal wel gewoon in snelheid gepakt zijn. Ze wilden dit gewoon nog rustig aanpakken; maar doordat waarschijnlijk voor geheel Europa de fastlane edities open gaan; hopen ze natuurlijk nog de duurdere First Editions te verkopen, en hebben ze de configuratiepagina zonder aankondiging gisteren online gezet.

Voordeel van die edities is dat je veel meer keuze hebt en dus gemakkelijker de goedkopere pakt. Als je voor de fastlane open gaat, ietswat met een degelijk uitgeruste auto rijden; moet je al de duurste first edition nemen.
Die zien de paniek in Duitsland inderdaad dus willen mensen nog snel even oplichten hier voor de fastlane komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flappiewappie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:44:
Hoeveel kans heb ik op een ID3 als ik hem nu bestel? Krijgen we Tesla taferelen aan het eind van het jaar?
50% kans dat je hem wel op tijd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:33:
[...]

50% kans dat je hem wel op tijd hebt
Volgens dealer in den haag geen probleem, mits beetje courante versie. Evt fastlane editie lukt ook nog voor kerst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Flappiewappie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:44:

25% max.
En VW gaat niet speciaal extra moeite doen om meer te kunnen leveren hoor in 2020. Kijk maar naar de afgelopen 10 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

bottom line schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:45:
[...]

25% max.
En VW gaat niet speciaal extra moeite doen om meer te kunnen leveren hoor in 2020. Kijk maar naar de afgelopen 10 maanden.
Als ik de dealer mag geloven is de uitlevering van de id.3 wel belangrijk voor het halen van de gemiddelde emissienorm, dus ze zullen hun best doen om die te halen natuurlijk. (dan is het natuurlijk de vraag hoeveel id.3's ze moeten verkopen in 2020 om daar aan te voldoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik vermoed ook wel dat je veilig een ID.3 kunt bestellen. Er zijn zelfs 1st Editions over nog, en de fastlane komt er aan en rolt nu al van de band, want die leveren ze uit vanaf 1e week oktober al. Volgens mij zijn ze dan nog niet eens klaar met 1st Editions uitleveren, maar dat terzijde. Deze info geldt ook niet per se voor Nederland, maar Duitsland in ieder geval. Volgens een inside bron worden alle 1st Editions rond 17 augustus bij de dealers afgeleverd en gestald om ze klaar te maken voor uitlevering vanaf 7 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeleFles schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Als ik de dealer mag geloven is de uitlevering van de id.3 wel belangrijk voor het halen van de gemiddelde emissienorm, dus ze zullen hun best doen om die te halen natuurlijk. (dan is het natuurlijk de vraag hoeveel id.3's ze moeten verkopen in 2020 om daar aan te voldoen)
Als ze E-Golfs/E-Ups/Hybride verkopen dan hoeft de ID.3 echt niet massaal besteld worden.
En in zo'n corona jaar worden er echt niet zoveel auto's verkocht als normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Toevallig kreeg ik zojuist weer een (automatische) mail vanuit VW, met de vraag of ik nog geintresseerd ben in de ID.3 1st en of ik nog op de wachtlijst wil blijven.

Dat wakkert de twijfel wel weer aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
GeleFles schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:06:
Toevallig kreeg ik zojuist weer een (automatische) mail vanuit VW, met de vraag of ik nog geintresseerd ben in de ID.3 1st en of ik nog op de wachtlijst wil blijven.

Dat wakkert de twijfel wel weer aan... ;)
Dat bedoel ik, ze hebben er nog genoeg en hopen niet met 1st Editions te blijven zitten voor de Fastlane komt binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
ben net gebeld dat mijn id3 1st max klaar stond... (ergens op een parkeerterrein in Duitsland wellicht) en of ik nog geïnteresseerd was.

nou.. had het al 4 maanden geleden geannuleerd. systemen zijn.. niet up to date lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Inmiddels offerte ontvangen voor een ID.3 plus first. Volgende week inruil huidige auto bespreken. Probeer er achter te komen hoeveel voordeel je hebt van voorverwarming (niet standaard in de first edition) bij koude dagen. Sommigen schrijven significant anderen schrijven er milder over. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 10:34

WhySoSerious

Be the change.

mcmiles schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:00:
Inmiddels offerte ontvangen voor een ID.3 plus first. Volgende week inruil huidige auto bespreken. Probeer er achter te komen hoeveel voordeel je hebt van voorverwarming (niet standaard in de first edition) bij koude dagen. Sommigen schrijven significant anderen schrijven er milder over. Iemand ervaring?
'T scheelt dat je dan niet de complete cabine hoeft te verwarmen. Als je geen warmtepomp in de auto hebt denk ik dat het best een toegevoegde waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Het voorverwarmen zit gewoon in de 1st hoor, aan de kabel en zonder kabel. Daarnaast stoel en stuur verwarming wat het prime te doen maakt.

Ik kreeg ook ene email of ik nog interesse had, alsnog voor de wachtlijst. Het gaat wel meevallen hier hoeveel mensen annuleren, de meeste mensen gaan toch via de lease.

[ Voor 19% gewijzigd door AMARONE op 16-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Soeski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:49:
Ik vermoed ook wel dat je veilig een ID.3 kunt bestellen. Er zijn zelfs 1st Editions over nog, en de fastlane komt er aan en rolt nu al van de band, want die leveren ze uit vanaf 1e week oktober al. Volgens mij zijn ze dan nog niet eens klaar met 1st Editions uitleveren, maar dat terzijde. Deze info geldt ook niet per se voor Nederland, maar Duitsland in ieder geval. Volgens een inside bron worden alle 1st Editions rond 17 augustus bij de dealers afgeleverd en gestald om ze klaar te maken voor uitlevering vanaf 7 september.
Leasemaatschappij gaf eigenlijk aan dat de ID3 hem niet meer ging worden dit jaar, beetje tegenstrijdig (en vermoedelijk houden ze een slag om de arm).

Nu kiezen tussen de 2008 en de Model3 (met fikse bijbetaling) of toch de ID3 op de gok met kans op hogere bijtelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Flappiewappie op 16-07-2020 15:20 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Probeer er achter te komen hoeveel voordeel je hebt van voorverwarming (niet standaard in de first edition) bij koude dagen. Sommigen schrijven significant anderen schrijven er milder over. Iemand ervaring?
Denk dat je je vergist met een warmtepomp.
Voorverwarmen is puur voor je eigen comfort (in de zomer en winter), en zou wel standaard moeten zijn. Een warmtepomp kan je meer bereik geven op koude dagen, maar is niet op de ID.3 1st

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Flappiewappie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Leasemaatschappij gaf eigenlijk aan dat de ID3 hem niet meer ging worden dit jaar, beetje tegenstrijdig (en vermoedelijk houden ze een slag om de arm).

Nu kiezen tussen de 2008 en de Model3 (met fikse bijbetaling) of toch de ID3 op de gok met kans op hogere bijtelling.
Ja, alternatief voor mij was een e-208, maar die is in de lease gewoon een stuk duurder dan de ID.3 en minder bereik + minder "auto". Wel vind ik 'm chique en stoer, maar erg oninteressant in de lease. De e-2008 net zo, die is 100 euro (!) in de lease meer dan de ID.3 MAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:49:
17 augustus bij de dealer, update en rijklaar. Dan zou je zeggen dat je na 2 weken al de deur uit kan rijden? Dit gaat specifiek over nl?
Pagina: 1 ... 14 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.