Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 129 ... 390 Laatste
Acties:

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:00:
Inmiddels ben ik 2 weken terug van vakantie in Frankrijk. Dit met onze ID4 met vouwwagen (en volle kofferbak). Mijn ervaring had ik al even kort gedeeld, maar voor de geïnteresseerde hierbij nog even wat meer detail informatie.

Overall ging het goed. We hebben onderweg op de heen en terugreis 7 laadpunten gehad. Heen weg 3 + een nachtje op een tussencamping. Terugweg 4 in een keer terug gereden.

Afstand: 2x 1000km

Heenreis
snelheid gereden: 95/100km per uur.
verbruik: 20.8 kwh/100km

terugreis
snelheid gereden: 110/120 km per uur
verbruik: 21.9 kwh/100km

Voor berg op en berg af hoef je niet echt extra te rekenen. Ja bergop verbruik je meer, maar bergaf komt er over 8km bijvoorbeeld zelfs 2km bij! per saldo een gelijk verbruik dus.

We hebben er steeds voor gekozen tot bijna 100% te laden. Dit om zekerheid te hebben wanneer een volgend laadstation buiten werking is of langzamer is.

De heenreis hebben we nergens moeten wachten, steeds parkeren en laden. Afwisselend bij Ionity en Total. eerste stop in België nabij Lille. Q8 Froyennes. Voldoende laadpalen alleen te weinig beschikbaar vermogen op meerdere palen. Er was slechts 1 paal met het volle vermogen beschikbaar. Kostte ons 1,5 uur.
tweede stop na Parijs bij Aire de Limours Total, 4 palen direct plaats en vol vermogen.
derde stop (dag 2) Boismande, Ionity.4 lege palen en vol vermogen.

Bij aankomst in de Dordogne nog 120km over. Ideaal voor de eerste dagen daar. Op onze camping konden we overigens gratis gebruik maken van een 11kw lader.

In de Dordogne hebben we ervaren dat er op elke openbare parkeerplaats in elk dorp/stad groot of klein minimaal 2 openbare laadpalen zijn. Deze hebben we niet hoeven gebruiken, maar geeft wel aan dat er ook in Frankrijk aan de weg getimmerd wordt.

Terugreis besloten in 1 keer te rijden.
Eerste stop weer bij Boismande, direct plaats en vol vermogen.
Tweede stop, Limours heeft op de weg richting Parijs geen snelladers, enkel 1x 50Kw, hierdoor zijn we een stukje omgereden naar de laadpositie in Bois. 50km extra, maar een mooie weg binnendoor de wijnvelden! Is Ionity en 4 laadposities. Was meteen plaats, maar overal een erg drukke plek.
derde stop, nu werd het voor het eerst spannend. Stop direct na Parijs. Via ABRP een nieuw station, Longueil Sainte Marie geselecteerd, 2 palen, maar in aanbouw en met tijden buiten gebruik. Als alternatief 25km verder aire de Resson. Het werd dus Resson. Hiervan wisten we dat het er druk kan zijn. We hadden "geluk" en konden eigenlijk direct aan een paal al waren er 3 van de 5 kapot! Aan dezelfde paal hing een Kia via de CadMo aansluiting. 10 minuten gewacht tot deze was afgerond. wat problemen met zijn laadpas, waardoor onze auto niet kon ontgrendelen of starten met laden. Maar uiteindelijk op langzame snelheid geladen tot 75% en doorgereden. In de middag heeft er blijkbaar een rij gestaan en hebben mensen enkele uren moeten wachten voor een plekje. Dat is ons bespaard gebleven.
laatste stop, Dourges, nieuw super netjes, alleen afgelegen op een industrie zone. Daar waren we om 22.30 en stonden we alleen. Kan me voorstelen dat dat voor anderen niet prettig wordt ervaren. Hierna de laatste 235km naar huis.

Uiteindelijk heeft de terugreis over 1050km ons 15 uur en 45 minuten geduurd. (met onze vorige auto 10.5 uur)
Ontkoppelen van onze vouwwagen hebben we op 3 van de 7 stopt moeten doen. Dat ging vlot en kost je nauwelijks extra tijd.

Samengevat:

Het rijden en laden gaat prima. Dus ook in Frankrijk. Je moet je echter wel instellen op een langere reistijd (elke stop gemiddeld 1 uur is hierbij reëel)en accepteren dat het risico er is dat je ergens enkele uren kwijt kan raken wanneer er een probleem met een laadstation is. Al met al geeft het uiteraard wat meer stress en vraagt het wat meer voorbereiding dan reizen met een brandstof motor.
Het gaat allemaal, is goed gegaan, maar het is allemaal nog wel kwetsbaar. Aanvullend is het zo dat je nu voor je stokbroodje en je drinken alleen op drukke plekken stopt, daar waar je normaal een leuk rustig stukje net van de snelweg zou zoeken.

[Afbeelding]
Laadstop in Dourges.

Wanneer er meer laadposities komen zal het goed mogelijk zijn deze afstand met een stop minder te doen. Nu komt bereik (380km bij 100%) echter nog niet overeen met de beschikbaarheid van een paal. Elke max 270km dus een stop. Scheelt je toch weer een uur ;)
Als het laadnetwerk beter is in Frankrijk, dan zou je rustig elke keer maar tot 80% kunnen laden en bestwel veel tijd besparen.
Die extra 20% laden kost onevenredig veel extra tijd.

Ter vergelijking, vorig jaar reed ik ook ongeveer 1050 km naar Oostenrijk op één dag in 13 uur met bovenstaande laadstrategie. Voordeel is dat er in Duitsland veel meer snelladers zijn.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-12-2025
FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Als het laadnetwerk beter is in Frankrijk, dan zou je rustig elke keer maar tot 80% kunnen laden en bestwel veel tijd besparen.

Ter vergelijking, vorig jaar reed ik ook ongeveer 1050 km naar Oostenrijk op één dag in 13 uur met bovenstaande laadstrategie. Voordeel is dat er in Duitsland veel meer snelladers zijn.
Ja helemaal mee eens! Nu is het nog wat onzeker en daar houden we niet zo van ;)
was ook de eerste keer, volgende reis zal weer anders zijn. Oostenrijk/Zwitserland lijkt ons ook wel wat. Duitsland is blijkbaar nu al een heel stuk beter voorbereid.

• Stan-ID4
FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

80% was nu ook in de meeste gevallen ruim voldoende geweest, maar ergens aankomen met 40km over vonden we voor nu wat te onzeker.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Duitsland heeft inderdaad echt bizar veel snelladers. Daar hoeft je niet meer te plannen, gewoon als je nog 20% over hebt een lader pakken is al prima (net als brandstof tanken dus eigenlijk).

• FlowDesign
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

80% was nu ook in de meeste gevallen ruim voldoende geweest, maar ergens aankomen met 40km over vonden we voor nu wat te onzeker.
Soms ben je te bang ;)

Nee, maar in Frankrijk zou ik hetzelfde hebben, tenzij m'n volgende geplande stop bij Ionity zou zijn, dan durf ik het wel aan :)

Het is ook allemaal een kwestie van wennen en ervaring opdoen :)

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57

oZy

FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb een telefoonhouder met draadloze lader en een vrij lange arm en zuignap, aan de achterkant van het infotainmentscherm geplakt. Werkt perfect en wmb heb je je telefoon dan ook op de meest ideale plek zitten.

[Afbeelding]

Het is iottie easy one touch. Die heb je ook zonder wireless charging, dan zou je de usb-kabel kunnen gebruiken. Echter vind ik met wireless een stuk relaxter.
Enige nadeel is dat bij warm weer en zon, je telefoon te warm wordt, vooral icm met Android Auto of Apple Carplay. Bij lange ritten steek ik dan de kabel onderin de telefoon. Maar bij de meeste ritten is dat niet nodig en plop je je telefoon zo in één beweging in de houder :)

Ik moest wel los een wat langere usb-c naar micro-usb kabel kopen, omdat mijn ID3 alleen maar usb-c aansluitingen heeft en ook geen sigarettenaanstekerplug.
Ziet er inderdaad praktisch uit. Mijn ervaring met wireless laden is dat door het laden de telefoon nóg warmer wordt dan wanneer je alleen Android Auto gebruikt plus dat de telefoon nauwelijks laadt per saldo (verbruikt meer energie dan dat er binnenkomt). Herken je dat? Anders hou ik het wel bij gewoon het kabeltje aansluiten.

Het klonk zo mooi, telefoon in middenconsole knikkeren en je hebt draadloos laden + draadloos android auto *O* maar in de praktijk heb ik dan een nauwelijks bijgeladen hete telefoon en een waardeloze android auto ervaring omdat er geen GPS ontvangst is in het middenconsole -O-

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:23
oZy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Ziet er inderdaad praktisch uit. Mijn ervaring met wireless laden is dat door het laden de telefoon nóg warmer wordt dan wanneer je alleen Android Auto gebruikt plus dat de telefoon nauwelijks laadt per saldo (verbruikt meer energie dan dat er binnenkomt). Herken je dat? Anders hou ik het wel bij gewoon het kabeltje aansluiten.

Het klonk zo mooi, telefoon in middenconsole knikkeren en je hebt draadloos laden + draadloos android auto *O* maar in de praktijk heb ik dan een nauwelijks bijgeladen hete telefoon en een waardeloze android auto ervaring omdat er geen GPS ontvangst is in het middenconsole -O-
Had ik in de vorige auto ook inderdaad.. Een draadloze carkit van Samsung. Telefoon erin en laden maar. Maar als je dan AA start (gewoon op het scherm van de telefoon zelf) dan werd de telefoon maar heel miniem opgeladen en stopte de lader halverwege vanwege de hitte. Onder aan de streep had je dus altijd minder batterij over na de rit. Erg jammer.

*sowieso

• FlowDesign
Zornar schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:18:
Onze duitse vriend heeft zojuist een video gepubliceerd over de eerste 'in Car App': YouTube: VW Id.3 - First In Car App - We Charge
Krijgt nou iedereen die zich aan had gemeld voor de 2.3 update deze app ook aangeboden?
Of is dit weer een nieuw bèta-groepje?

• FlowDesign
oZy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Heb ik indd ook wanneer ik AA gebruik. Vandaar dat ik op lange ritten soms op een gegeven moment toch het kabeltje inplug.
Toen ik m'n auto kocht, wist ik niet eens dat er een draadloze lader in de middenconsole zat, kwam ik later pas achter :') Maar ik gebruik die dus eigenlijk ook niet.

Echter, ik laat AA tegenwoordig niet meer automatisch opstarten, Spotify werkt eigenlijk ook prima via de normale BT verbinding. En aangezien de telefoon naast het stuur zit, kan ik Spotify vanaf daar bedienen én via het infotainmentscherm, en de knoppen op het stuur.

Ik heb ook altijd flitsapps aanstaan en die wil ik ook gewoon kunnen zien.

Zolang je AA niet gebruikt wordt de telefoon niet zo heet en kan ie met 10W draadloos snel genoeg laden om niet leeg te lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 27-08-2021 13:26 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 13:16
DonJunior schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Had ik in de vorige auto ook inderdaad.. Een draadloze carkit van Samsung. Telefoon erin en laden maar. Maar als je dan AA start (gewoon op het scherm van de telefoon zelf) dan werd de telefoon maar heel miniem opgeladen en stopte de lader halverwege vanwege de hitte. Onder aan de streep had je dus altijd minder batterij over na de rit. Erg jammer.
Dat misschien wel, maar zonder draadloos laden (en kabel) was de telefoon nog sneller leeg gegaan :)
Ik kan met draadloos laden het batterijniveau op pijl houden tijdens gebruik van AA. Als ik AA wel koppel maar niet actief gebruik, laadt de telefoon gewoon netjes bij. Niet zo snel als met een kabel denk ik, maar het werkt. Na een 45-60 minuten wordt de telefoon te warm inderdaad, zeker met de zon er op.
Nutteloos dus IMO niet, maar het vakje had wel enigszins gekoeld moeten worden. Ik heb dus nu één van de blowers er op gericht. De GPS ontvangst is daar overigens perfect, geen issues. Had ook geen problemen verwacht op dat vlak.

• Stan-ID4
Soeski schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Dat misschien wel, maar zonder draadloos laden (en kabel) was de telefoon nog sneller leeg gegaan :)
Ik kan met draadloos laden het batterijniveau op pijl houden tijdens gebruik van AA. Als ik AA wel koppel maar niet actief gebruik, laadt de telefoon gewoon netjes bij. Niet zo snel als met een kabel denk ik, maar het werkt. Na een 45-60 minuten wordt de telefoon te warm inderdaad, zeker met de zon er op.
Nutteloos dus IMO niet, maar het vakje had wel enigszins gekoeld moeten worden. Ik heb dus nu één van de blowers er op gericht. De GPS ontvangst is daar overigens perfect, geen issues. Had ook geen problemen verwacht op dat vlak.
Vraagje aan jullie mbt GPS en bereik. Tijdens onze rit naar Frankrijk viel mijn bereik van de telefoon volledig weg. Niet veel later ook die van mijn vrouw en zoontje. Dit voor de resterende 350km! Een stuk verder ook de GPS van de auto, kan het gebied niet in kaart brengen was de melding. Zou dat iets met een elektro magnetisch veld kunnen zijn wat wellicht in een EV oploopt na een langere rit?

Pas na een langere stop (tussen camping) hebben we alles weer aan de gang gekregen.

Was erg vreemd, je rijdt dan ineens "blind". Kon niet bellen geen internet en dus ook geen navigatie meer!
Meer mensen deze ervaring?

temperatuur van mijn telefoon (AA) was niet schokkend ofzo.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 22:25

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Onze duitse vriend heeft zojuist een video gepubliceerd over de eerste 'in Car App': YouTube: VW Id.3 - First In Car App - We Charge
Eigenlijk belachelijk dat dit gewoon niet in de navigatie zit.

• FlowDesign
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Vraagje aan jullie mbt GPS en bereik. Tijdens onze rit naar Frankrijk viel mijn bereik van de telefoon volledig weg. Niet veel later ook die van mijn vrouw en zoontje. Dit voor de resterende 350km! Een stuk verder ook de GPS van de auto, kan het gebied niet in kaart brengen was de melding. Zou dat iets met een elektro magnetisch veld kunnen zijn wat wellicht in een EV oploopt na een langere rit?

Pas na een langere stop (tussen camping) hebben we alles weer aan de gang gekregen.

Was erg vreemd, je rijdt dan ineens "blind". Kon niet bellen geen internet en dus ook geen navigatie meer!

Nee, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet in een EV.

Zou vermoeden dat het iets te maken heeft met het feit dat jullie ook geen internetontvangst hadden.

• Stan-ID4
FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Nee, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet in een EV.

Zou vermoeden dat het iets te maken heeft met het feit dat jullie ook geen internetontvangst hadden.
zou je zeggen ja, maar op 3 telefoons tegelijk en pas na een paar 100 km in Frankrijk plus de afstand van ruim 350km lang vind ik ook wel stug. Zullen er wel nooit achter komen en we hebben het allemaal gehaald dus no problem ;)

• FlowDesign
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

zou je zeggen ja, maar op 3 telefoons tegelijk en pas na een paar 100 km in Frankrijk plus de afstand van ruim 350km lang vind ik ook wel stug. Zullen er wel nooit achter komen en we hebben het allemaal gehaald dus no problem ;)
Ik denk dat de Franse geheime dienst het op jullie gemunt had ;)

• DonJunior
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Alle drie dezelfde provider ook toevallig?
Wellicht een probleem met de provider op dat moment.
Is het op de terugweg ook voorgekomen namelijk?

*sowieso

• Heisenberg2021
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-01 13:30
3.L hier.

De ID.light in mijn gisteren opgehaalde ID.3 Life werkt niet. Ik heb hem 1 keer zien oplichten, en daarna helemaal niet meer. Niet bij het starten of laden van de auto, maar ook niet bij andere acties. De optie is volgens de brochure die ik heb gezien bij het bestellen standaard, dus hij zou gewoon in de Life moeten zitten toch?

Software versie is OTA 2.3. Ik zie bv. wel de helderheidsinstelling in het menu, maar zelfs als ik die aanpas gebeurd er niets.

Iemand anders ervaring met dit probleem?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt. Jullie zijn niet toevallig pas gevaccineerd? :+ Nee zonder gekheid, lijkt me niet dat een EV dit veroorzaakt.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:31
rbnw schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Mooi dat ze bezig zijn met dit soort uitbreidingen aan de auto, al voegt dit op het moment nog vrij weinig toe. Ik kan hem zo te zien niet gebruiken voor lange afstanden planning.
En kan dit niet samengevoegd worden met de navigatie zelf?

• Stan-ID4
FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat de Franse geheime dienst het op jullie gemunt had ;)
Haha zou het dat zijn.
We waren natuurlijk wel een van de zeldzame Hollanders die het met een EV aandurven de grens te passeren. :)

Alle drie KPN en nee op de terugweg geen problemen.

• DonJunior
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Haha zou het dat zijn.
We waren natuurlijk wel een van de zeldzame Hollanders die het met een EV aandurven de grens te passeren. :)

Alle drie KPN en nee op de terugweg geen problemen.
Wellicht gewoon een hickup van KPN? Ik bedoel op de terugweg heb je dezelfde weg afgelegd en zou het dus nogmaals moeten gebeuren na een grote afstand.. volgens jouw logica dan toch? ;)

Ik zou me er niet te druk over maken .. pas als het vaker gaat voorkomen is een onderzoek optioneel ja.

*sowieso

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 16:59
AMARONE schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

En kan dit niet samengevoegd worden met de navigatie zelf?
Precies. Zit een deel geïntegreerd omdat er in de navi bij het zoeken nu een optie is, maar erg vreemd dat er een aparte kaart getoond wordt. Misschien dat het een tussenfase is aangezien VW overgaat op Android Automotive als basis voor de auto software.

https://9to5google.com/20...automotive-adoption-plan/

Ik vind het nog steeds jammer dat VW geen Google satellietfoto's meer laat zien in de navi, iets dat ze een aantal jaar geleden nog wel deden. Hopelijk komt dat terug.

• FlowDesign
MJMaverick schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:30:
[...]
Ik vind het nog steeds jammer dat VW geen Google satellietfoto's meer laat zien in de navi, iets dat ze een aantal jaar geleden nog wel deden. Hopelijk komt dat terug.
In de Tesla kan dat wel, maar ik gebruikte dat echt nooit.
Het maakt een kaart voor navigatie nml. een stuk minder overzichtelijk.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:52

Freakie1NL

Grote Baas

Heisenberg2021 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:39:
3.L hier.

De ID.light in mijn gisteren opgehaalde ID.3 Life werkt niet. Ik heb hem 1 keer zien oplichten, en daarna helemaal niet meer. Niet bij het starten of laden van de auto, maar ook niet bij andere acties. De optie is volgens de brochure die ik heb gezien bij het bestellen standaard, dus hij zou gewoon in de Life moeten zitten toch?

Software versie is OTA 2.3. Ik zie bv. wel de helderheidsinstelling in het menu, maar zelfs als ik die aanpas gebeurd er niets.

Iemand anders ervaring met dit probleem?
Bij mijn 1st Plus had ik last dat hij ook niet werkte. Tezamen met de 12 voor bug is dit toen opgelost met 2.0. Denk dat die van jou gewoon kapot is. Je kan nog proberen het infotainment te resetten (uitknop ingedrukt houden). Maar dat je de auto zo afgeleverd krijgt zegt voldoende dat VW en haar dealer netwerk de boel nog steeds verre van op orde hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:00:

[Afbeelding]
Laadstop in Dourges.

Wanneer er meer laadposities komen zal het goed mogelijk zijn deze afstand met een stop minder te doen. Nu komt bereik (380km bij 100%) echter nog niet overeen met de beschikbaarheid van een paal. Elke max 270km dus een stop. Scheelt je toch weer een uur ;)
Auto zo neergezet voor de foto? Of sta je dan bij elke stop waarbij de vakken zo ingedeeld zijn? M.i. dan enorm aso.

• MJMaverick
FlowDesign schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

In de Tesla kan dat wel, maar ik gebruikte dat echt nooit.
Het maakt een kaart voor navigatie nml. een stuk minder overzichtelijk.
Grappig, de belangrijkste reden dat ik Android Auto gebruik is juist vanwege Maps en satelliet beeld ;-).

Ieder z'n voorkeur.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Erge is.. Data is al bijna een jaar beschikbaar. Wordt elke maand wel getweakt, begin kon je alleen rond pannen met laders, tegrnwoordig ook geavanceerd route plannen.. Maar is het nog niet qua laadpalen.. Probeer maar naar spanje te rijden 😂

https://www.volkswagen.de...chweite/routenplaner.html

Bovenstaande is ongeveer de logica van de auto routeplanner minus historische verbruik gegevens. Dus kan wat te positief/negatief zijn. Maar hier kun je wel je begin/eind % instellen.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:13
theHoff schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Als je op thingyverse een ontwerp vindt van een telefoonhouder die je zou willen dan kan ik er wel een standaard voor de bekerhouder voor ontwerpen en die twee combineren.
Dank, ik ga van het weekend eens kijken of ik op genoemde website wat kan vinden

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-01 18:24
Iemand hier die opeens ABRP niet meer op het display kan krijgen?
Ik gebruik de bètaversie.
(zie melding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExQZbWkw8kMZRkt16QOBZplm4fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3E3AROFunKhbw3mMbFduMG6.jpg?f=fotoalbum_large

Update.
Met de laatste update van ABRP, hebben ze het een Premium feature gemaakt.
M.a.w.... betalen dus.
4.0.49 Android Auto!
After a long time in development and beta we have finally reached a point where we release Android Auto to all users! EV navigation in your car screen - a Premium feature which we think will make your long EV journeys even more enjoyable and fun. As usual in ABRP, this is a constantly evolving feature, and what you miss now in terms of features will come in future versions. We are also a bit limited what we are allowed to do on the car screen in the navigation template of Android Auto, but we are working on that too. Enjoy!

[ Voor 43% gewijzigd door N0EL op 28-08-2021 10:47 ]

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:14
N0EL schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:38:
Iemand hier die opeens ABRP niet meer op het display kan krijgen?
Ik gebruik de bètaversie.
(zie melding)

[Afbeelding]

Update.
Met de laatste update van ABRP, hebben ze het een Premium feature gemaakt.
M.a.w.... betalen dus.

[...]
Het was altijd al een premium feature op iPhone. Enige reden waarom je gratis access had was omdat ‘ie voor Android nog in beta was.

• DonJunior
ID.3B
Vandaag vreemd gedrag.. ik dacht, eens even langs de snelweg testen hoe dat snelladen werkt.
Met 40% SOC
Alle stappen netjes gevolgd (stekker in auto, pas aanbieden.. foutmelding.. In de auto op het display: Kon niet laden.
Vaag. Nog een keer proberen. Zelfde probleem
Dan maar doorrijden naar een andere snellader.. Zelfde aanbieder (Shell).. pas aanbieden, stekker in de auto en gaan..
Heel vreemd dat het de 3e keer wel werkte.
Laden ging met max 45KW.. dat viel me een beetje tegen bij een 150KW punt (ik was de enige electrische auto daar)

Nja nog even wennen allemaal denk ik..

*sowieso

• FlowDesign
DonJunior schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:35:
ID.3B
Vandaag vreemd gedrag.. ik dacht, eens even langs de snelweg testen hoe dat snelladen werkt.
Met 40% SOC
Alle stappen netjes gevolgd (stekker in auto, pas aanbieden.. foutmelding.. In de auto op het display: Kon niet laden.
Vaag. Nog een keer proberen. Zelfde probleem
Dan maar doorrijden naar een andere snellader.. Zelfde aanbieder (Shell).. pas aanbieden, stekker in de auto en gaan..
Heel vreemd dat het de 3e keer wel werkte.
Laden ging met max 45KW.. dat viel me een beetje tegen bij een 150KW punt (ik was de enige electrische auto daar)

Nja nog even wennen allemaal denk ik..
Normaliter kun je bij 40% SoC een stuk sneller laden, maar wellicht had je slechts een klein stukje gereden en was de accu nog koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7y8gnNvb6Yqx4MN2Ds0LlR1tJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvl3c9naYrwSBPIgLe85O22B.png?f=fotoalbum_large

• DonJunior
@FlowDesign Ik had net ongeveer 90 kilometer snelweg achter de rug..

*sowieso

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-01 09:58
DonJunior schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:13:
@FlowDesign Ik had net ongeveer 90 kilometer snelweg achter de rug..
Het is redelijk normaal dat die maar met 45kw laadt. Pas wanneer je begint met laden onder de 20% ga je die curve halen zoals in het plaatje te zien is.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gister de mockup van de courtesy horn af gekregen en ook werkend. Ik verwacht niet dat er mensen zijn die het ook gaan doen, maar mocht je het gaan doen dan heb je de volgende items nodig.

Kiwi Electronics

• Adafruit Audio FX Sound Board - WAV/OGG Trigger met 16MB Flash €32,35

Conrad

• 1173529 Monacor NR-22KS drukkamerluidspreker €16,49
  • Drukknoppen
  • STEREO Jack plug kabel (een mono werkt niet kwam ik achter)
  • Kabel
  • Potentiometer 10 kΩ
  • 130082 Versterkermodule 18 Watt €14,99
  • Micro USB naar USB-C kabel
  • Kabelschoenen/soldeerverbindingen
  • Piggyback zekering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrRR9zNJHo6DTJam9HKltU_pPF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRFWllEhf7525PTlLwPcaJpD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de luidspreker in de motorruimte weten te plaatsen. Het ruitenwisservloeistofreservoir heeft precies een bout zitten die door de voet van de luidspreker paste en waar de luidspreker stabiel en stevig mee vastgezet kon worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbNtup_tDtEbkPppZlTUX4znfz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbXcPDel7gt2hi67xFFgHFMb.jpg?f=fotoalbum_large

De versterker kon ik mooi kwijt op de kreukelzonebalken van de voorbumper. Daar zitten twee M8 openingen aan de bovenzijde die niet gebruikt worden. Deze zitten op 115mm afstand (hart/hart) van elkaar en met de 3D printer kon ik mooi een beugel printen voor de versterker die ik met 2 bouten kon vastzetten. Een beugeltje erboven voor de potmeter en het geheel kan je mooi wegwerken zonder dat kleine vingertjes het volume op max kunnen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzg-p1mxqHNQfxokA62LcUdN_rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrxAseNyGLdsgqaWHwAO8nsQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xpjpe5kZ5HhDCdX-aHmPBkOccg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2CALGbAZCKl9bYDd4IdxWS3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz2eh6Y8E0sfHcnsKgvzNlSGBqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XGdv0GzFSvFXCVjhhoWspbR.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen foto van het ingebouwde resultaat want daar kwam ik niet echt goed bij met een camera.
Stroom gepakt uit de zekeringendoos met een piggyback zekering en de aarde kan ook bij de doos vandaan gehaald worden (bout aan de buitenzijde van de doos).

De kabel van de 3.5mm jack was lastig van de cabine naar de "motor"ruimte te krijgen, maar met behulp van een stukje stroomdraad kan je door de rubber mof die links van de stuurstang zit, heen prikken en dan de kabel doortrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18BdIKrIFjTqVtOenFw3w7Pfpuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpNpHBz17mkUT0fb0dZdTJtq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ouDdOnK4rXXyGLLbA46e8Z6Ivs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK6h29T6UgjriXxPlQxKdJB7.jpg?f=fotoalbum_large

De houder voor de knoppen heb ik een mock up voor gemaakt om te zien of dit idee een beetje werkte, maar hier ben ik niet tevreden over. De knoppen die ik had besteld waren eigenlijk te groot en vooral te diep. Daardoor werd het geheel nogal groot en lomp. Door het soldeerwerk aan het audio bordje paste uiteindelijk de 3e knop ook niet. Ik had het net even te klein en compact geprobeerd te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgGyMRY-toyS5njhABlI8e-ixCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbvSoUoykM4y3rLRueqym3go.jpg?f=fotoalbum_large

Voor V2 zal ik nog wel kleinere en meer knoppen kopen zodat dit allemaal netjes in het formaat van een cola blikje gaat passen in de bekerhouder. Die maak ik ook met wat schroeven zodat ik het audiobordje ook netjes en stevig kan monteren in de houder terwijl de aansluitingen nog goed bereikbaar zijn.
Stroom heb ik gehaald uit de USB-C aansluitingen zodat ik het geheel ook makkelijk kan verwijderen. Hiervoor heb ik een Micro-USB kabel gebruikt die ik in een USB-A naar USB-C adapter heb gestopt en pootje 2 en 3 eruit heb verwijderd omdat de auto anders data ging communiceren en het bordje niet reageert op de knoppen. Je moet dus een power only kabel hebben.

Al met al een leuk projectje met een hoop volume, gelukkig heb ik de potentiometer er tussen want volledig volume is echt luid. Ik heb even snel 2 geluidjes erop gezet. Eentje die je een beetje hoort, en R2D2. De 3e had ik de Dukes of Hazards hoorn, maar die moet nog even wachten op V2.

Edit:
https://streamable.com/q2440t

• Stan-ID4
Freakie1NL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:53:
[...]

Auto zo neergezet voor de foto? Of sta je dan bij elke stop waarbij de vakken zo ingedeeld zijn? M.i. dan enorm aso.
Inderdaad zo 20 min geladen. Waren de enige en zoals vermeld een erg verlaten plekje. Mijn vrouw was hier niet echt op haar gemak. De andere lader was overigens ook in deze stand gewoon bereikbaar. Als het nodig was geweest had ik hem natuurlijk verzet, maar zo konden we weer weg zonder de vouwwagen af te koppelen :)

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
Setje ongebruikte origenele ID.3 volkswagen winterwielen op de kop getikt..... stalen 18" velgen met Goodyear 18" ultragrip winterbanden + ID.3 standaard wieldoppen voor 499,-. Stond op marktplaats te koop bij een Mercedes dealer. De stickers met verzenddatum 21 april 2021 vanaf Volkswagen Zwickau naar een één of ander bandenhotel in duitsland zitten er nog op. Tevens een heel lage VIN van een ID.3 op een sticker. Geen idee hoe ze bij de Mercedes dealer terecht gekomen zijn maar het leek me wel een mooie deal. :).

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• FlowDesign
RaymondD schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:35:
Setje ongebruikte origenele ID.3 volkswagen winterwielen op de kop getikt..... stalen 18" velgen met Goodyear 18" ultragrip winterbanden + ID.3 standaard wieldoppen voor 499,-. Stond op marktplaats te koop bij een Mercedes dealer. De stickers met verzenddatum 21 april 2021 vanaf Volkswagen Zwickau naar een één of ander bandenhotel in duitsland zitten er nog op. Tevens een heel lage VIN van een ID.3 op een sticker. Geen idee hoe ze bij de Mercedes dealer terecht gekomen zijn maar het leek me wel een mooie deal. :).
Dat is een koopje :)

• niki_lauda

niki_lauda

Deze melding blijft bij mij komen.
Kies update en verlaat dan de wagen. Doe ik iets fout?

Update staat onder de home knop als je die lang indrukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuU9O_ydZ3WIKiZaAhWLw4m6oNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyo4yPNopFB1ysPNGoUkTnpI.jpg?f=fotoalbum_large

• II Stevow II
  • Laatst online: 07-01 16:38
niki_lauda schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:22:
Deze melding blijft bij mij komen.
Kies update en verlaat dan de wagen. Doe ik iets fout?

Update staat onder de home knop als je die lang indrukt.

[Afbeelding]
Deze update functionaliteit werkt niet voor ons, maar is blijkbaar alleen iets wat (mogelijk?) door dealers gebruikt kan worden. Volgens mij dient er dan een usb stickie in te zitten met de betreffende versie ofzoiets.

• Tukk
  • Nu online

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Is iemand er achter hoe je dat witte licht bij de voeten van de chaufeur zachter of uit kan zetten?
Het lijkt mij nu af tijdens rijden, alsof er een tl-balk hangt en die schijnt op de spiegelende metalen pedalen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• FlowDesign
Tukk schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:42:
Is iemand er achter hoe je dat witte licht bij de voeten van de chaufeur zachter of uit kan zetten?
Het lijkt mij nu af tijdens tijden, alsof er een tl-balk hang en die schijnt op de spiegelende metalen pedalen.
In het hoofdmenu onder Sfeer, daar kun je per locatie in de auto ook Helderheid instellen.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:18
Bedankt daar zocht ik ook naar.

• Simply1337
oh mijn verhaal vergeten te typen..

afgelopen vrijdag naar de dealer voor de transportnet terugroep actie.. gelijk maar de ledbar achter laten fixen en mijn portier rechtsvoor deed af en toe moeilijk met openen. dus moest je mechanisch openen (2x doortrekken hendel). Najah simpel denkje, geen moeilijke dingen gevraagd dacht ik zo..

einde van dag kom je terug, natuurlijk eerst bellen of auto klaar is ... Ja meneer, auto is klaar... mooi we gaan weer terug met vol goede moed dat het dit keer wel is gelukt wat ze zeiden dat ze het gingen doen.

service desk.. lichtbar klemmetjes vervangen. mooi, zit wat strakker in maar we gaan het weer zien wat er gebeurt.

Teruggroepactie dingetje niet eens gekeken (zelf gewoon volstrekt vergeten om te controleren) doordat ik meteen naar de voorportier liep om te voelen hoe het ontgrendelen voelde.

dus ik even deur openen, in auto zitten, deur sleuiten en meteen deur openen, mechaniek voelde oke, goed.. maar openen voelde beetje stroef.. herhaal ik het 3x en het voelt alsof het blijft haken ergens.. hmm. dit was niet zo.

ik uitstappen, opnieuw deur openen en deur begon te "trillen".. alsof de deur scheef/onder spanning stond en weer tot rust kwam nadat je de deur opende..

ik beter kijken en het blijkt dat ze de deur zo ver naar achteren hebben bijgesteld dat het de rubber van de achterportier aanraakt. met lichtjes sluiten kun je dus het protier niet meer sluiten. deur dichtsmijten is wel "oke"

gvd

teruglopen, monteur ophalen, monteur bevestigt dat het niet zo hoort.. nieuwe afspraak laten maken voor fix voor komende week...

soms denk ik dat de mobiele service a la tesla zoveel gezeur zou schelen....
tot nu toe alleen terug naar de dealer geweest voor software, terugroepacties en wat (aflever) problemen.

LUID! Windgeruis

• N0EL
Bagger man. Ik heb volgende week een afspraak.
Ook de terugroep actie, en LED bar vast zetten.
Daar zit ook nog eens bij een SOS storing, en sinds vandaag een "kinderslot fout".

• sl1000
N0EL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:05:
Bagger man. Ik heb volgende week een afspraak.
Ook de terugroep actie, en LED bar vast zetten.
Daar zit ook nog eens bij een SOS storing, en sinds vandaag een "kinderslot fout".
vervelend lijstje... van wanneer is jouw ID.4?

• N0EL
9 april opgehaald.
Het is een ID4 max.

• AMARONE
Stan-ID4 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Inderdaad zo 20 min geladen. Waren de enige en zoals vermeld een erg verlaten plekje. Mijn vrouw was hier niet echt op haar gemak. De andere lader was overigens ook in deze stand gewoon bereikbaar. Als het nodig was geweest had ik hem natuurlijk verzet, maar zo konden we weer weg zonder de vouwwagen af te koppelen :)
Prima rustige laadplek. Ik stond daar in het donker te laden, jammer dat er geen wc is en ergens voelt het inderdaad wel heel afgelegen.

• sl1000
N0EL schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:55:
9 april opgehaald.
Het is een ID4 max.
De eerder gebouwde ID.4s lijken toch wel wat meer storingen te hebben als de latere versies
Kinderslot issue heb ik met de ID.3s en op de internationale fora ook regelmatig voorbij zien komen.
dat lijkt een mismatch te zijn tussen de status van de deur en de werkelijke status van het slot.
(deur proberen te vergrendelen, terwijl het achterportier net op dat moment geopend wordt, etc)

heb gelezen dat die storing weg te krijgen is door de auto te vergrendelen met alle deuren gesloten en dan (buiten de auto) twee keer op ontgrendelen op de keyfob te drukken.

• gappendaal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-12-2025
3.1P - aangenaam kennis met u te vernemen ;)

Ik lees dit topic al een tijdje mee uit interesse, maar sinds eind vorige weer rijd ik dan ook trots als een pauw rond in mijn ID.3 1st Plus, allereerste zakelijke lease ooit.

Uiteraard komt iedere auto met wat eigenaardigheden, en dat geldt dus ook voor deze.
  • Gisterenmiddag/avond 'knipperde' de achteruitrij-camera steeds naar zwart. Dus beeld-zwart-beeld-zwart. Vanochtend gedroeg het zich weer naar behoren. Mijn eerste gedacht is dat het te maken kan hebben met regen. Meer mensen hier last van?
  • Al veel over gelezen in dit topic: auto offline, foutmelding bij het starten. Ik lees over de truc met zekering 19, maar als ik wat verder in het rond zoek kom ik ook veel verhalen tegen van mensen bij wie het verwijderen van zekering 19 de start is geweest van een diep moeras aan andere issues. Wat zeggen jullie: zekering eruit of liever paar dagen wachten? (Wachten behoort doorgaans niet tot mijn talenten)
Thanks!

• sl1000
gappendaal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:53:

Ik lees dit topic al een tijdje mee uit interesse, maar sinds eind vorige weer rijd ik dan ook trots als een pauw rond in mijn ID.3 1st Plus, allereerste zakelijke lease ooit.

Uiteraard komt iedere auto met wat eigenaardigheden, en dat geldt dus ook voor deze.
  • Gisterenmiddag/avond 'knipperde' de achteruitrij-camera steeds naar zwart. Dus beeld-zwart-beeld-zwart. Vanochtend gedroeg het zich weer naar behoren. Mijn eerste gedacht is dat het te maken kan hebben met regen. Meer mensen hier last van?
  • Al veel over gelezen in dit topic: auto offline, foutmelding bij het starten. Ik lees over de truc met zekering 19, maar als ik wat verder in het rond zoek kom ik ook veel verhalen tegen van mensen bij wie het verwijderen van zekering 19 de start is geweest van een diep moeras aan andere issues. Wat zeggen jullie: zekering eruit of liever paar dagen wachten? (Wachten behoort doorgaans niet tot mijn talenten)
Thanks!
welke foutmeldingen (bij het starten) precies?

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Wat zeggen jullie: zekering eruit of liever paar dagen wachten? (Wachten behoort doorgaans niet tot mijn talenten)
Geduld, tenzij je de 'online' functionaliteit echt zeer dringend nodig hebt.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

[/list]
Thanks!
Gefeliciteerd. Met welke software versie is hij geleverd?

Beide problemen zijn niet speciaal en komen voor. Laatste minder in de meest recente versie. Zwart scherm blijft helaas voorkomen.

• MJMaverick
Ik heb 2x gehad dat mijn camera op zwart ging (dus niet helemaal zoals jij beschrijft) en de eerste was na de wasstraat en de 2e keer random. Ik heb er geen lijn in weten te ontdekken maar vocht lijkt mee te spelen.
Voor zover ik begrepen heb, en dat is ook mijn eigen ervaring, is dat het verwijderen van fuse 19, afsluiten en minstens 10 minuten wachten, de zekering terugplaatsen en dan de auto 'aan' doen het meestal wel verhelpt en niet direct grotere problemen veroorzaakt. Nu is mijn auto slechts 1x langduriger offline geweest en heb ik de truc niet vaker toe hoeven passen.

Zoals gezegd door anderen, soms helpt wachten ook om de auto weer in een online stand te krijgen.

• gappendaal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-12-2025
Freakie1NL schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Met welke software versie is hij geleverd?
0792 / 2.1 - leuk dat je erover begint; ik vroeg met net af wanneer gewone stervelingen / de niet-first-movers hun 2.3 update binnen zouden moeten krijgen.
MJMaverick schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb 2x gehad dat mijn camera op zwart ging (dus niet helemaal zoals jij beschrijft) en de eerste was na de wasstraat en de 2e keer random. Ik heb er geen lijn in weten te ontdekken maar vocht lijkt mee te spelen.

[...]

...het verwijderen van fuse 19...
Hoe krijgen mensen zo'n ding eruit joh? Ik ben inmiddels 3 nagels en 4 lagen huid verder, fuse no movin'

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

gappendaal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

0792 / 2.1 - leuk dat je erover begint; ik vroeg met net af wanneer gewone stervelingen / de niet-first-movers hun 2.3 update binnen zouden moeten krijgen.

[...]
Je bent een first mover, zelfs nu nog. Je hebt immers een 1st Plus. Alleen te laat om nog aan te melden. Vermoedelijk ergens in september, niet officieel bevestigd.
Hoe krijgen mensen zo'n ding eruit joh? Ik ben inmiddels 3 nagels en 4 lagen huid verder, fuse no movin'
Tangetje.

• FlowDesign
[...]

Ergens in september was volgens mij het plan.
Nooit gecontroleerd, maar zit er ergens in het zekeringenkastje niet zo'n klein plastic tangetje (groot uitgevallen pincet)?

• sl1000
FlowDesign schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Ergens in september was volgens mij het plan.

[...]

Nooit gecontroleerd, maar zit er ergens in het zekeringenkastje niet zo'n klein plastic tangetje (groot uitgevallen pincet)?
Die zit in het zekeringenkastje onder de motorkap.

wees wel voorzichtig welke je eruit pakt, want als je de verkeerde trekt (e.g. F20 of de 20a fuse naast F19) en dan op de stoel gaat zitten, dan krijg je een airbag error, welke achter de sfd beveiliging zit, dus dan mag je naar de dealer om die te clearen

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-01 10:59
[quote]gappendaal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb hem al twee weken de 2.3 update.
Ben geen first mover.....

• MJMaverick
[...]

Je opgeven voor de (early) update is niet meer mogelijk. Er worden geen nieuwe aanvragen meer geaccepteerd. Wanneer de update beschikbaar komt voor alle auto's daar is VW erg vaag over. Generieke sloten als 'ergens in september of oktober' is het meest concrete dat ik voorbij heb zien komen. Gezien de problemen die er hebben plaatsgevonden bij veel mensen (gelukkig is het ook bij velen goed gegaan) denk ik dat VW nog wel aan de bak moet om een soepele uitrol van OTA updates voor een breed publiek te kunnen uitvoeren.

• Simply1337
Simply1337 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:48:
oh mijn verhaal vergeten te typen..

afgelopen vrijdag naar de dealer voor de transportnet terugroep actie.. gelijk maar de ledbar achter laten fixen en mijn portier rechtsvoor deed af en toe moeilijk met openen. dus moest je mechanisch openen (2x doortrekken hendel). Najah simpel denkje, geen moeilijke dingen gevraagd dacht ik zo..

einde van dag kom je terug, natuurlijk eerst bellen of auto klaar is ... Ja meneer, auto is klaar... mooi we gaan weer terug met vol goede moed dat het dit keer wel is gelukt wat ze zeiden dat ze het gingen doen.

service desk.. lichtbar klemmetjes vervangen. mooi, zit wat strakker in maar we gaan het weer zien wat er gebeurt.

Teruggroepactie dingetje niet eens gekeken (zelf gewoon volstrekt vergeten om te controleren) doordat ik meteen naar de voorportier liep om te voelen hoe het ontgrendelen voelde.

dus ik even deur openen, in auto zitten, deur sleuiten en meteen deur openen, mechaniek voelde oke, goed.. maar openen voelde beetje stroef.. herhaal ik het 3x en het voelt alsof het blijft haken ergens.. hmm. dit was niet zo.

ik uitstappen, opnieuw deur openen en deur begon te "trillen".. alsof de deur scheef/onder spanning stond en weer tot rust kwam nadat je de deur opende..

ik beter kijken en het blijkt dat ze de deur zo ver naar achteren hebben bijgesteld dat het de rubber van de achterportier aanraakt. met lichtjes sluiten kun je dus het protier niet meer sluiten. deur dichtsmijten is wel "oke"

gvd

teruglopen, monteur ophalen, monteur bevestigt dat het niet zo hoort.. nieuwe afspraak laten maken voor fix voor komende week...

soms denk ik dat de mobiele service a la tesla zoveel gezeur zou schelen....
tot nu toe alleen terug naar de dealer geweest voor software, terugroepacties en wat (aflever) problemen.

LUID! Windgeruis
[YouTube: Deur klemt..]
Terugkomend op dit.. Mn keyless entry werkt niet meer na dealer bezoek... Sluiten werkt wel 0.o
Dus voertuig voelt de sleutel wel

• N0EL
Gaat lekker daar Furkan!

• AMARONE
MJMaverick schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Je opgeven voor de (early) update is niet meer mogelijk. Er worden geen nieuwe aanvragen meer geaccepteerd. Wanneer de update beschikbaar komt voor alle auto's daar is VW erg vaag over. Generieke sloten als 'ergens in september of oktober' is het meest concrete dat ik voorbij heb zien komen. Gezien de problemen die er hebben plaatsgevonden bij veel mensen (gelukkig is het ook bij velen goed gegaan) denk ik dat VW nog wel aan de bak moet om een soepele uitrol van OTA updates voor een breed publiek te kunnen uitvoeren.
Het is ook wel een enorme faal dat die update niet gewoon zonder bestuurder in de nacht binnenrolt of dat je het via de app kan accepteren.

• MJMaverick
Simply1337 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Terugkomend op dit.. Mn keyless entry werkt niet meer na dealer bezoek... Sluiten werkt wel 0.o
Dus voertuig voelt de sleutel wel
Ik had daar de afgelopen dagen ook last van... Volgens mij werkt het weer als je, wanneer de auto afgesloten is, 2x op de openen-knop van de fob drukt.

• mcmiles
ID.3P
Even wat ervaring delen van mijn lange rit gisteren uit het Schwarzwald, 735 km.
De ID is een heerlijke reisauto, comfortabel, stil en zuinig. Gemiddelde was 14,6 kWh/100km waarvan circa 85 km binnendoor en max. snelheid 130km/u. Driemaal geladen, newmotion €0,35, Ionity €0,79 en Shell Recharge €0,35. Het had tweemaal laden afgekund als ik met 100% volgeladen accu was vertrokken.
Overigens bij bijna alle wegrestaurants etc langs de autobahn staan snelladers. Je hoeft bijna niet te plannen.
Nu wachten op de update, ik had me aangemeld voor de OTA update maar tot op heden niets ontvangen. Wel als ik homeknop langer ingedrukt houd staat er een update, maar na klikken gebeurt er niets. Maar dankzij dit forum weet ik dat meerdere ID-rijders hier last van hebben en alleen de garage dit kan verhelpen.

ABRP
Ik heb dankzij referral hier gekregen gebruik gemaakt van ABRP. Voor plannen is het prima maar als navigatie onbruikbaar. Reageert bijvoorbeeld niet op afgesloten wegen en geeft geen alternatieve route. De stem maakt geen zinnen af etc. Ik neem geen abo.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

mcmiles schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:47:
Wel als ik homeknop langer ingedrukt houd staat er een update, maar na klikken gebeurt er niets. Maar dankzij dit forum weet ik dat meerdere ID-rijders hier last van hebben en alleen de garage dit kan verhelpen
Dan heb je niet zo goed gelezen. Die knop doet niets voor eindgebruikers, alleen met een USB stick werkt het voor updaten door een garage.

Net verbruik voor zo'n rit.

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-01 08:32
mcmiles schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:47:
ID.3P
Even wat ervaring delen van mijn lange rit gisteren uit het Schwarzwald, 735 km.
De ID is een heerlijke reisauto, comfortabel, stil en zuinig. Gemiddelde was 14,6 kWh/100km waarvan circa 85 km binnendoor en max. snelheid 130km/u. Driemaal geladen, newmotion €0,35, Ionity €0,79 en Shell Recharge €0,35. Het had tweemaal laden afgekund als ik met 100% volgeladen accu was vertrokken.
Toch wel bijzonder dat lage verbruik. Wij zijn vandaag aangekomen in zwitserland en heb overal de toegestane snelheid gereden en max 130 bij onbeperkt en kom uit rond 19kWh/100km. Misschien zijn het d allseason banden die het verbuik drukken

Niet meegenomen in het verbruik, maar wel komisch was het laatste stuk. Moesten de laatste 10km omhoog rijden naar ons verblijf en dat kost dan 50km range, maar daarvan win je weer 30 terug als je naar beneden rijdt :)

Laten we leuk blijven tegen elkaar

• niki_lauda

niki_lauda

t2faag schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:02:
[...]

Toch wel bijzonder dat lage verbruik. Wij zijn vandaag aangekomen in zwitserland en heb overal de toegestane snelheid gereden en max 130 bij onbeperkt en kom uit rond 19kWh/100km. Misschien zijn het d allseason banden die het verbuik drukken

Niet meegenomen in het verbruik, maar wel komisch was het laatste stuk. Moesten de laatste 10km omhoog rijden naar ons verblijf en dat kost dan 50km range, maar daarvan win je weer 30 terug als je naar beneden rijdt :)
3B. Mijn verbruik was ongeveer hetzelfde snelheid 125 Km/h 15.2 kWh/100km.Naar Noord Italië geweest2350 km, weinig lokale kilometers. Wel zomerbanden.

• mcmiles
t2faag schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:02:
[...]

Ik rij op zomerbanden, wellicht verklaart dat iets. Door de vele wegwerkzaamheden varieerde de snelheid nogal eens.

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
Benieuwd hoe het vandaag met mijn ID.4 gaat. Die staat ook bij de dealer:

- Trekhaak wordt gemonteerd. Na 7 maanden wachten. Helaas is de vakantie net voorbij.....
- Ledbar achter wordt vastgezet
- Terugroep aktie voor het net (dakbevestiging)
- 2.3 update nog steeds niet geweest, afgelopen week was de auto zelfs helemaal offline. ze gaan kijken of de data module wel goed werkt maar of de update daardoor gaat komen..... :?
- het slechte GPS signaal in de ID.4 is gemeld. verwacht er niets van maar nu is het in ieder geval via de dealer bij VW neergelegd.
- het verschil in navigatie weergave tussen AA en de hud van VW is ook gemeld (dat AA aangeeft bij rotonde rechtdoor en de HUD aangeeft 180 graden draaien etc.). Ook hier verwacht ik niet veel van maar gemeld is gemeld.

Gisterenmiddag gebracht, hopelijk vanmiddag klaar.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
[...]

Waar kan ik dat soort info vinden?
Ben lid op facebook van een Id3 groep en volg dit topic maar nergens officiële VW reacties.

• MJMaverick
FerryICT schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Waar kan ik dat soort info vinden?
Ben lid op facebook van een Id3 groep en volg dit topic maar nergens officiële VW reacties.
Allemaal gebaseerd op tussen de regels door lezen in de FB groep, info die met name @Simply1337 gedeeld heeft in dit topic rondom de timing van updates, Powerpoints, aannames en educated guesses van mijn kant... dus garantie tot de deur, als je dat al haalt......... Er is erg weinig officiële VW communicatie in het algemeen, en nog minder als het gaat over de updates helaas.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:01
[...]

Heb wel een mailbevestiging gehad, dat de (early) update naar de auto gepusht ging worden. Elke zondag/maandag toch een beetje een soort van loterijgevoel.. Heb ik hem gewonnen, nee helaas :'(

ID.3 Pro S Limited Edition

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 18:18
3.L

Binnenkort mag ik mijn ID.3 Life in ontvangst nemen, heel erg blij mee! Het betreft een model uit 2020 dus kan ik nog profiteren van de lage bijtelling.
Omdat de auto een lange tijd stil heeft gestaan vroeg ik mij af of er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden bij aflevering. Kunnen de banden bijvoorbeeld last hebben gehad van het lange stilstaan?

Sowieso ga ik vragen of de dealer de 2.1 software installeert, maar is het ook mogelijk dat de dealer 2.3 installeert?
Alvast bedankt!

• FlowDesign
PB1983 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Heb wel een mailbevestiging gehad, dat de (early) update naar de auto gepusht ging worden. Elke zondag/maandag toch een beetje een soort van loterijgevoel.. Heb ik hem gewonnen, nee helaas :'(
De afgelopen weken kwamen de updates voornamelijk op dinsdag, dus op zondag en maandag hoef je je waarschijnlijk niet druk te maken ;)

• FlowDesign
Stockbaard schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:57:
3.L

Binnenkort mag ik mijn ID.3 Life in ontvangst nemen, heel erg blij mee! Het betreft een model uit 2020 dus kan ik nog profiteren van de lage bijtelling.
Omdat de auto een lange tijd stil heeft gestaan vroeg ik mij af of er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden bij aflevering. Kunnen de banden bijvoorbeeld last hebben gehad van het lange stilstaan?

Sowieso ga ik vragen of de dealer de 2.1 software installeert, maar is het ook mogelijk dat de dealer 2.3 installeert?
Alvast bedankt!
2.1 update sowieso en die moet bij mijn weten ook eerst. 2.3 zou als OTA moeten komen in September. Ik weet niet of de dealer deze nu al handmatig kan installeren, omdat het nog geen officiële release is.

Als je banden vierkant zijn geworden, dan merk je dat vanzelf wel bij het rijden.

• DonJunior
FlowDesign schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

2.1 update sowieso en die moet bij mijn weten ook eerst. 2.3 zou als OTA moeten komen in September. Ik weet niet of de dealer deze nu al handmatig kan installeren, omdat het nog geen officiële release is.

Als je banden vierkant zijn geworden, dan merk je dat vanzelf wel bij het rijden.
Mijn dealer kon het niet in ieder geval. Heb de auto ongeveer 2 weken geleden opgehaald met dus 2.1 er op.
2.3 is nog in een soort van test.. dus afwachten maar.
Mijn auto is ook van december 2020 en qua wielen nergens last van hoor. Mijn raamrubbers waren wel wat groen uitgeslagen de rest was helemaal netjes gewassen en werkt prima. De rubbers heb ik thuis zelf nog even gepoetst ;)

*sowieso

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:55
Goedemiddag.

Ook ik ben nu in het bezit van een id3.
Er staat id3 pro 150kw op de kentekenbewijs.
Maar volgens mij is het een 1st Max. (Overal staat 1st op de auto. En 1st heeft geen pro.)

Ben nog een beetje ermee aan het ontdekken.
Maar wat ik mij afvroeg. Hij heeft bordenherkenning en past mijn cruise control daarop aan. Echter wil ik dat hij bijv iets harder dan de borden aangeeft gaat rijden. (Bijv 5 km). Is dat aan te geven ergens?
Ook is hij soms agressief in de weg. Dan zegt hij dat er een bocht komt en wilt afremmen naar bijv 65 (nergens voor nodig vind ik op de bocht die ik beoordeel)

En hoe werkt het keyless op slot zetten van de auto?

Hoop vragen. Maar heb ook nog een hoop te ontdekken.

• MJMaverick
Dirtyrockers schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:34:
Goedemiddag.

Maar volgens mij is het een 1st Max. (Overal staat 1st op de auto. En 1st heeft geen pro.)
Pro slaat op de capaciteit van de accu. De 58kW accu in jouw auto is gelijk aan het formaat van de Pro. Alle 1st auto hebben een 58kWh. De andere opties naast Pro zijn <niets> (da's de 48kWh accu) en Pro S (da's de 77kWh accu)
Maar wat ik mij afvroeg. Hij heeft bordenherkenning en past mijn cruise control daarop aan. Echter wil ik dat hij bijv iets harder dan de borden aangeeft gaat rijden. (Bijv 5 km). Is dat aan te geven ergens?
Ook is hij soms agressief in de weg. Dan zegt hij dat er een bocht komt en wilt afremmen naar bijv 65 (nergens voor nodig vind ik op de bocht die ik beoordeel)
Mijn advies: in de ACC settings, zet het aanpassen op snelheden uit. Levert vervelende situaties op (bijvoorbeeld als hij de limiet van een parallelweg herkend...). Standaard afwijking instellen is niet mogelijk.

Het aanpassen van de snelheid op basis van het traject heb ik ook uit staan, omdat ik te weinig controle heb over hoeveel de auto vindt dat je moet afremmen. Aangeven hoe hard je zelf door een bocht met een X curve heen wilt is niet mogelijk
Keyless op slot zetten kan op 1 manier: het aanraken van de handgreep op het portier (bestuurders of bijrijderskant) op het streepje. Als ik wegloop gaat de auto NIET automatisch op slot helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door MJMaverick op 31-08-2021 14:49 ]

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:35

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

sinds een paar dagen staat bij meldingen e-Sim niet bereikbaar. kan ik daar zelf iets aan doen?

• MJMaverick
Hansoverdiep schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:51:
sinds een paar dagen staat bij meldingen e-Sim niet bereikbaar. kan ik daar zelf iets aan doen?
Yup, zoek even naar zekering 19 in dit topic. Komt erop neer dat je die eruit moet trekken, een tijdje moet wachten en dan terugsteken.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
MJMaverick schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Yup, zoek even naar zekering 19 in dit topic. Komt erop neer dat je die eruit moet trekken, een tijdje moet wachten en dan terugsteken.
https://skodaforum.eu/upl...444f2e3e9e788aa018897.png

Het gaat om een 5A zekering.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:35

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Heren, bedankt. Ik wacht nog even af wat de dealer mij zegt. mvg Hans

• AMARONE
Dirtyrockers schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:34:
Goedemiddag.

Hoop vragen. Maar heb ook nog een hoop te ontdekken.
Bij mij werkt het het beste door de buitenzijde van mijn hand op de deurgreep te vegen. Elke andere manier pakt de auto niet lekker

• Simply1337
Nieuwe foutmeldingen:
Sleutel werd even niet meer herkend (batterij leeg?)
4G is DEAUD. Auto is offline, maar SOS is groen.

Wat leren we hiervan.. Niet je auto brengen naar de dealer 😒

[ Voor 21% gewijzigd door Simply1337 op 31-08-2021 19:36 ]

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:41
Simply1337 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:36:
Nieuwe foutmeldingen:

4.1 Goeie tip. Wilde al gaan mopperen dat ik nog steeds de grote update niet heb gekregen maar ik heb ook 0 problemen. Lekker zo laten dus.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hansoverdiep schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:55:
Heren, bedankt. Ik wacht nog even af wat de dealer mij zegt. mvg Hans
Die weten het vaak ook niet. Baat het niet dan schaad het niet.

• sl1000
Nieuwe foutmeldingen:

Wat hebben ze met dat ding uitgespookt joh

• Simply1337
sl1000 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Wat hebben ze met dat ding uitgespookt joh
Deur - iets te ver afgesteld naar achteren, kan gebeuren, valt niet op als je gewoon de deur smackt, valt prima in het slot. Gewoon niet netjes..

4G - app heeft weer connectie, auto weer online zo te zien, maar geen idee hoe dat nu in de suto eruit ziet. Ik had een knipperende balk met wereldbol vandaag totdat het alleen een offline wereldbol werd. Lijkt wel dat veel meer mensen gewoon connectie hebben verloren. Backend issue?

Keyless entry - sleutel wordt herkend, anders opent een toets indruk niet, maar kan zijn dat signaal gewoon te zwak is (anti relay attack?)

Dit brengt op punt 2 mbt sleutel
Sleutel even niet herkend terwijl rijdend in auto. Moest het even in de bak zetten met sleutellogo- - > lege batterij?
Wellicht 8 uur lang een knop zitten drukken en is batterij gewoon leeg. Na 8 maanden is dat best rap, maar ga dat even zelf doen, als dat mn keyless entry oplost dan weet ik genoeg.. Of sleutel 2 proberen of dar überhaupt werkt.

Kijk wel morgen naar batterijwissel

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 31-08-2021 22:03 ]

• sl1000
Lees veel mensen met connectie issues vandaag. Dus zou zeker een backend issue kunnen zijn.

Maar duimen dat je alleen een knoopcel hoeft te vervangen dan

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-11-2025
MJMaverick schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:46:

Keyless op slot zetten kan op 1 manier: het aanraken van de handgreep op het portier (bestuurders of bijrijderskant) op het streepje. Als ik wegloop gaat de auto NIET automatisch op slot helaas.
Zelf ben ik in het bezit van een 4.1M sinds januari van dit jaar en volg dan ook al sinds die tijd dit draadje.
De auto zelf rijdt enorm prettig, daar valt helemaal niets op aan te merken. d:)b
Maar wilde toch even reageren op het sluiten van de auto bij het weglopen en wat andere dingetjes :/

Bij mij gaat de auto regelmatig vanzelf op slot zelfs als de sleutel in het voertuig aanwezig is.
Dit heeft al geleid tot vervelende situaties waarbij VW hulp op locatie nodig was, maar betekent dat het softwarematig wel mogelijk is.

Echter heb ik al zoveel problemen met de auto meegemaakt als het om softwarefouten gaat dat hij binnenkort voor de vierde of vijfde keer naar de dealer gaat en ik hem niet meer terug wil hebben voordat de meest cruciale problemen opgelost zijn.

Om er maar een paar te noemen:
Pre 2.1 problemen
19-1-21 / 29-1-21 Display reageert niet
19-1-21 Auto gaat niet op slot middels knop op handvat buitenzijde
4-2-21 Travel assist is verdwenen en kan niet ingeschakeld worden
9-2-21 Geen communicatie met WeConnect APP
12-2-21 Storing wagenverlichting
12-2-21 / 18-2-21 Storing dynamische bochtenverlichting
21-2-21 / 7-3-21 Storing aandrijfsysteem
21-2-21 / 7-3-21 Travel Assist is momenteel niet beschikbaar
31-3-21 Front Assist is beperkt beschikbaar

Post 2.1 problemen
5-4-21 Aandrijving valt uit op snelweg met als gevolg de vluchtstrook, uitstappen, op slot, 5 minuten wachten en alles werkt weer prima.
8-4-21 Infotainment reageert niet
15-4-21 Camera('s) geven geen beeld
15-4-21 Storing dynamische bochtenverlichting
26-4-21 Achterklep gaat niet dicht met afstandsbediening
11-6-21 Achterklep gaat niet meer open met afstandsbediening, binnenschakelaar of achterklep zelf
11-6-21 Front Assist is niet beschikbaar
11-6-21 Proactieve inzittendenbescherming is beperkt
11-6-21 Uitparkeerassistent is momenteel niet beschikbaar
11-6-21 Storing stabiliseringscontrole ESC
11-6-21 Storing Autohold
11-6-21 Storing uitparkeerassistent
11-6-21 Travel assist is momenteel niet beschikbaar
12-6-21 Eén camera geeft geen beeld
14-6-21 Ramen gaan niet meer open met de afstandsbediening
21-6-21 Status op WeConnect app komt niet overeen met status auto
29-6-21 Na instappen geen beeld en auto reageert niet
30-6-21 Camera's geven geen beeld
21-7-21 Auto gaat niet meer open als je naast de auto staat (met keyless entry actief), moet afstandsbediening gebruiken om te openen
21-7-21 Plastic gedeelte op achterklep komt los van de warmte
18-8-21 Infotainment blijft volledig hangen en reageert niet meer op aanrakingen
24-8-21 Tijdens het rijden valt infotainment volledig uit

Enkele keren voorgekomen: Auto reageert niet op D/B of R en blijft in P staan
Zeer regelmatig: Bestuurdersportier gaat niet in één keer open vanuit binnen na een rit met auto in parkeerstand, moet soms wel drie keer trekken om deze te openen
Zeer regelmatig: Auto gaat na sluiten portier bestuurderszijde automatisch volledig op slot. Zelfs ondanks dat de sleutel in de auto aanwezig is.
Minpunt: geen verlichting op de knoppen van volume en verwarming in het middenconsole (hoe kan dit in godshemelsnaam door Q&A komen)

Algemeen en zwaar minpunt:
Verbruik ligt bijzonder hoog. Een rit van 224km na volledige lading en nog 44 km over. Bijna de helft van de geadverteerde WLTP waarde.

Ik vermoed dat velen zich hierin kunnen herkennen.
Het is en blijft een hele fijne auto om in te rijden maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit zo vaak in een auto heb zitten vloeken als deze :X

• N0EL
wow...... Mijn SOS foutmelding en kinderslot foutmelding heb jij niet eens!

[ Voor 14% gewijzigd door N0EL op 31-08-2021 22:26 ]

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:22
Hier na 22k kilometers in de id3p tot nu toe geen foutmeldingen of storingen die storen (behalve dat ik op een gegeven moment wel weet dat de ruitenwisservloeistof op is..). Ik wacht dus ook rustig af tot ik in de update mee ga in sept of okt.

Moet wel zeggen dat ik me blijf verbazen over een verbruik van 15 bij gemiddelde snelheden van 100-130 en verder ook normaal rijden; op basis van mijn eigen ervaringen kan ik daar echt niet bij, ik zit eerder op 17-21. De eerste die me dat goed kan uitleggen moet ik nog tegenkomen.

• Simply1337
268 km bereik? lijkt een onder de vriespunt ritje.. ziet er normaal uit als je geen warmtepomp hebt.

• sl1000
EdwinDaems schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:03:
[...]

Zelf ben ik in het bezit van een 4.1M sinds januari van dit jaar en volg dan ook al sinds die tijd dit draadje.
De auto zelf rijdt enorm prettig, daar valt helemaal niets op aan te merken. d:)b
Maar wilde toch even reageren op het sluiten van de auto bij het weglopen en wat andere dingetjes :/

Bij mij gaat de auto regelmatig vanzelf op slot zelfs als de sleutel in het voertuig aanwezig is.
Dit heeft al geleid tot vervelende situaties waarbij VW hulp op locatie nodig was, maar betekent dat het softwarematig wel mogelijk is.

Echter heb ik al zoveel problemen met de auto meegemaakt als het om softwarefouten gaat dat hij binnenkort voor de vierde of vijfde keer naar de dealer gaat en ik hem niet meer terug wil hebben voordat de meest cruciale problemen opgelost zijn.

Om er maar een paar te noemen:
Pre 2.1 problemen
19-1-21 / 29-1-21 Display reageert niet
19-1-21 Auto gaat niet op slot middels knop op handvat buitenzijde
4-2-21 Travel assist is verdwenen en kan niet ingeschakeld worden
9-2-21 Geen communicatie met WeConnect APP
12-2-21 Storing wagenverlichting
12-2-21 / 18-2-21 Storing dynamische bochtenverlichting
21-2-21 / 7-3-21 Storing aandrijfsysteem
21-2-21 / 7-3-21 Travel Assist is momenteel niet beschikbaar
31-3-21 Front Assist is beperkt beschikbaar

Post 2.1 problemen
5-4-21 Aandrijving valt uit op snelweg met als gevolg de vluchtstrook, uitstappen, op slot, 5 minuten wachten en alles werkt weer prima.
8-4-21 Infotainment reageert niet
15-4-21 Camera('s) geven geen beeld
15-4-21 Storing dynamische bochtenverlichting
26-4-21 Achterklep gaat niet dicht met afstandsbediening
11-6-21 Achterklep gaat niet meer open met afstandsbediening, binnenschakelaar of achterklep zelf
11-6-21 Front Assist is niet beschikbaar
11-6-21 Proactieve inzittendenbescherming is beperkt
11-6-21 Uitparkeerassistent is momenteel niet beschikbaar
11-6-21 Storing stabiliseringscontrole ESC
11-6-21 Storing Autohold
11-6-21 Storing uitparkeerassistent
11-6-21 Travel assist is momenteel niet beschikbaar
12-6-21 Eén camera geeft geen beeld
14-6-21 Ramen gaan niet meer open met de afstandsbediening
21-6-21 Status op WeConnect app komt niet overeen met status auto
29-6-21 Na instappen geen beeld en auto reageert niet
30-6-21 Camera's geven geen beeld
21-7-21 Auto gaat niet meer open als je naast de auto staat (met keyless entry actief), moet afstandsbediening gebruiken om te openen
21-7-21 Plastic gedeelte op achterklep komt los van de warmte
18-8-21 Infotainment blijft volledig hangen en reageert niet meer op aanrakingen
24-8-21 Tijdens het rijden valt infotainment volledig uit

Zeer regelmatig: Bestuurdersportier gaat niet in één keer open vanuit binnen na een rit met auto in parkeerstand, moet soms wel drie keer trekken om deze te openen
Zeer regelmatig: Auto gaat na sluiten portier bestuurderszijde automatisch volledig op slot. Zelfs ondanks dat de sleutel in de auto aanwezig is.
Minpunt: geen verlichting op de knoppen van volume en verwarming in het middenconsole (hoe kan dit in godshemelsnaam door Q&A komen)

Algemeen en zwaar minpunt:
Verbruik ligt bijzonder hoog. Een rit van 224km na volledige lading en nog 44 km over. Bijna de helft van de geadverteerde WLTP waarde.

Het is en blijft een hele fijne auto om in te rijden maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit zo vaak in een auto heb zitten vloeken als deze :X
Dat ziet er echt uit als een rotte gateway module.
kan ook van invloed zijn op de range. als deze "aan" blijft hangen dan blijft hij stroom vreten.
zie je ook accu lading terugval als je de auto een dagje/nachtje parkeert?

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
sl1000 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:00:
[...]

Dat ziet er echt uit als een rotte gateway module.
kan ook van invloed zijn op de range. als deze "aan" blijft hangen dan blijft hij stroom vreten.
zie je ook accu lading terugval als je de auto een dagje/nachtje parkeert?
Dit zijn m.i. Idd geen “normale” software problemen daar moet wel een controller / hardware stuk zijn. Dat verbruik kan ook haast niet kloppen zou idd zomaar kunnen dat er iets blijft hangen. De dealer mag hier wel wat meer pro actief naar de oorzaak zoeken. Vervelend is het in ieder geval!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
Nieuwe foutmeldingen:

In mijn ID.4 heeft de 4G de afgelopen week eruit gelegen. Herstarten, zekering 19, niets hielp. Pas afgelopen maandag toen ik naar de dealer ging deed ie het weer. SOS was ook groen. Dus spraak verbinding doet het dan maar data niet. Wordt naar gekeken op dit moment. De auto staat sinds maandagmiddag bij de dealer voor een heel lijstje aan punten.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
[...]

Wauw. Ik denk dat velen een aantal punten zullen herkennen maar dit is wel erg bizar. Ik herken wat punten die ik af en toe kort in beeld zie maar ook snel weer verdwijnen of na even aan/uit verdwijnen (travel assist, camera).

Je actieradius lijkt ook wel aan te geven dat er iets echt niet klopt. Afgelopen winter haalde ik makkelijk 300-350km.

Zou de auto maar eens goed na laten kijken want dit valt niet in de categorie kinderziektes lijkt me.

• II Stevow II
  • Laatst online: 07-01 16:38
Ik merk dat het krakende geluid vanuit achteren (panorama dak/constructie achterkant?) steeds erger wordt de laatste tijd. Meer mensen last van? Zijn er al mensen die dit aangegeven hebben bij de dealer, wat was de reactie?

• PB1983
  • Laatst online: 12:01
[...]

Bij mij eerder andersom, maar dat is door de dealer gefixt door een nieuwe gear selector te plaatsen. De oude scheen losjes te zitten.

ID.3 Pro S Limited Edition

Pagina: 1 ... 129 ... 390 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.