Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 128 ... 391 Laatste
Acties:

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
pietermx schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:48:
[Afbeelding]

Toch wel eenzaam dat laden soms… Beschikbaar: 24 van de 23x350kW @ EnBW München 😅
Dit soort EnBW laadparken zie je in Duitsland steeds meer, bij Karlsruhe ben ik daar ook langs gekomen. Veel laders inderdaad en zelfs op zaterdag grotendeels verlaten nu nog. Geeft wel aan dat de infra in Duitsland echt in rap tempo klaar gestoomd wordt voor de toekomst :)

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

[Afbeelding]

Toch wel eenzaam dat laden soms… Beschikbaar: 24 van de 23x350kW @ EnBW München 😅
Verwarrend. Is de stroom van nummer 24 draadloos?

.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
AkroBatik schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:42:
Verwarrend. Is de stroom van nummer 24 draadloos?
Ik denk dat de 23 en 24 moeten worden omgewisseld...

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06
[Afbeelding]

Op zich wel bijzonder dat het zo rustig is, want gemiddeld gezien hebben Nederlandse woningen veel vaker een eigen oprit dan Duitse en zijn Duitsers meer geneigd om laden te zien als tanken (dus relatief veel snelladen). In Duitsland staan echter ook bijna 4 x zoveel snelladers.

In NL hebben we momenteel meer dan 82.000 (semi) openbare laadpunten en in Duitsland iets meer dan 50.000.

Hiervan zijn in Duitsland meer dan 9.000 snelladers, in NL slechts 2.750.

In Duitsland rijden momenteel bijna 455.000 BEV personenauto's rond (0,94% van de totale vloot personenauto's), in NL 'slechts' 191.000 (2,22% van de vloot).

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
nog wat spannends gebeurt afgelopen 2 weken?

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-01 16:15
Simply1337 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:46:
neuh, behalve de sensatie van een crispy ID.3 errrug weinig.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 22:41
Simply1337 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:46:
Niet echt spannend, maar ik heb het SOS knopje getest.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-01 18:44
N0EL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Niet echt spannend, maar ik heb het SOS knopje getest.
hahahaha _/-\o_

*sowieso

• DonJunior
Okee cool.

Ik heb voirige week bij Torque Alliance wat accesoirces gekocht voor de ID.3 (https://www.torque-allian...tions/vw-id-3-accessories)
Onder andere het middenconsole .. zodat ik niet continu tegen zo'n vieze bak hoef aan te kijken.
(foto ter illustratie)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0169/6969/5286/products/d3_203_ID3_MiddleConsoleCover_24_5000x.jpg?v=1628850741

Na het product ontvangen te hebben was ik eigenlijk wel onder de indruk van de kwaliteit en heb ik eens contact gezocht met dat bedrijf met de vraag of ze niet ook plannen hebben voor de deurgrepen van de ID.3, aangezien die ook hoogglanszwart zijn en ik me daar ook mateloos irriteer aan de vingerafdrukken.

Krijg ik deze mail net terug:
Dag Don,

Heel toevallig zijn we daar inderdaad al hard mee bezig! Wellicht vind u het leuk om te lezen hoe dit proces gaat, we hebben een blog op ons toekomstige platform hierover geschreven. 😊

https://www.plugear.com/v...d-3-products-development/

Met vriendelijke groet / Kind regards,
Heel cool.. en dus nog even afwachten en poetsen..

*sowieso

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01 12:26
Het blijft me een raadsel waarom ze bij VW volop voor glossy zwart zijn gegaan (ID-reeks en nieuwe golf)

Het oogt 2 seconden mooi en daarna is het nooit meer proper te krijgen en is het lelijk.

• FlowDesign
Li1quid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:48:
Het blijft me een raadsel waarom ze bij VW volop voor glossy zwart zijn gegaan (ID-reeks en nieuwe golf)

Het oogt 2 seconden mooi en daarna is het nooit meer proper te krijgen en is het lelijk.
Misschien van Tesla afgekeken?

In m'n Model 3 heb ik er heel snel een mooie matte folie overheen geplakt.

• DonJunior
FlowDesign schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Misschien van Tesla afgekeken?

In m'n Model 3 heb ik er heel snel een mooie matte folie overheen geplakt.
Twijfelde inderdaad eerst ook om te wrappen.. maar vond deze oplossing ook wel elegant (en was bang dat je die rare hoeken en vouwen mogelijk niet netjes krijgt met wrappen (de bekerhouder van de ID.3 bijvoorbeeld))
Dit is makkelijk en past perfect.. geen gedoe met wraps enzo.

*sowieso

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
DonJunior schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:45:
Okee cool.

Ik heb voirige week bij Torque Alliance wat accesoirces gekocht voor de ID.3 (https://www.torque-allian...tions/vw-id-3-accessories)
Onder andere het middenconsole .. zodat ik niet continu tegen zo'n vieze bak hoef aan te kijken.
(foto ter illustratie)
[Afbeelding]

Na het product ontvangen te hebben was ik eigenlijk wel onder de indruk van de kwaliteit en heb ik eens contact gezocht met dat bedrijf met de vraag of ze niet ook plannen hebben voor de deurgrepen van de ID.3, aangezien die ook hoogglanszwart zijn en ik me daar ook mateloos irriteer aan de vingerafdrukken.

Krijg ik deze mail net terug:

[...]

Heel cool.. en dus nog even afwachten en poetsen..
Interessant om te lezen dat ze de auto helemaal gescanned hebben. Ik zie nog wel een paar opties om het interieur op te waarderen, zoals mooie aluminium instaplijsten, aluminium lijst rondom de uitstroomopeningen in het dashboard (geen enkele first edition heeft dit) en idd de deurgrepen. Ik zal ze een paar suggesties doen. :)

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-01 10:19

Je zou de designers van het interieur haast ontslaan. Als je dan toch iets anders wil had je iets veel beters kunnen bedenken. Dit is op zijn Duits inspiratieloos geweest.

• Tukk
  • Laatst online: 12-01 13:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

AMARONE schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Je zou de designers van het interieur haast ontslaan. Als je dan toch iets anders wil had je iets veel beters kunnen bedenken. Dit is op zijn Duits inspiratieloos geweest.
Mijn vermoeden is dat het op een nogal beperkt budget is gedaan, op wel meer plekken is het materiaal niet wat ik herken van VW (Heb twee types golf gereden).

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 09:07

Louw Post

Cerenas

Zelfs Seat had er al van geleerd. Mijn Ibiza van 2018 heeft nog een gedeeltelijk glossy dashboard, maar dat was bij de volgende serie alweer weg. :P

• FlowDesign
AMARONE schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Ook als je dan bijvoorbeeld de Cupra Born of de Enyaq van binnen ziet, dan denk ik waarom hebben we dat niet in de VW? :-(

• Simply1337
De id5 heeft blijkbaar een net andere dashboard.. Wellicht zijn ze al bezig met het aanpassen van de glossy elementen.. Gaan we over paar weken zien... Of jet nieuw is of alleen wat logos geplakt

Maar heb liever geborsteld aluminium. Ach, volgende auto maar 😬

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
Autoweek zet de ID.3 op de rollenbank: YouTube: Volkswagen ID.3 1st - Op de Rollenbank

[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 24-08-2021 17:18 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• FlowDesign
Simply1337 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:02:
Maar heb liever geborsteld aluminium. Ach, volgende auto maar 😬
Wel mooi, helaas ook vrij gevoelig voor vette vingers.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:52
@pietermx bijna perfect, maar ik zie geen faciliteiten voor caravans en karretjes. We hebben toch al brandstof infrastructuur waarvan we weten dat het werkt? Dakje, ruitenwisser en kunnen tanken met een aanhanger. Ik snap het niet goed.

@DonJunior vet! Weet iemand of de middenconsole in de ID.4 hetzelfde is?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• N0EL
Maar waar zit die ABS sensor nu dan?

• Gadget Freak
N0EL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:38:
[...]

Maar waar zit die ABS sensor nu dan?
Waarschijnlijk bedoelen ze ESP.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

wheli schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:19:
@pietermx bijna perfect, maar ik zie geen faciliteiten voor caravans en karretjes. We hebben toch al brandstof infrastructuur waarvan we weten dat het werkt? Dakje, ruitenwisser en kunnen tanken met een aanhanger. Ik snap het niet goed.

@DonJunior vet! Weet iemand of de middenconsole in de ID.4 hetzelfde is?
Jazeker, dat is ie niet.

.

• N0EL
Daar is mijn 91CA_53 0.0.0. update weer.
Nog maar een keer proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaxWIb6pNhxvg52De0YWqdeDk4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YH9kmwUocUl30RvTpYtw5g89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oQOBkhsOvkvqldL-2tXmXqT3CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsGhQRM01DXKzDWbRDUsgUly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCwel1HKzKZWDaND1PO2M8ToFdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BANQOarybhQFzGkRDh2icr85.jpg?f=fotoalbum_large

En helaas weer niet gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca6V5qSVYZ_3G_AsULxSAwwELT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXhBoioJecvIhCLYE2LWCB5u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door N0EL op 24-08-2021 20:52 ]

• sl1000
weet je zeker dat je zelf niet het update proces verstoord?
je start de update om 20:32 en om 20:49 zit je al weer in de auto.
beste is om de auto echt af te sluiten (op slot via de deur sensor) en alleen te laten. als je perse wilt kijken hoe het gaat, houd de sleutels dan op ruim afstand, en gluur door het raam.

• berhave
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik had met de ID.4 exact hetzelfde. Ik reed de grens over Italie in vanuit Oostenrijk en de navigatie nokte er mee. Ik kon de hele vakantie in Italie de navigatie niet gebruiken, ook niet routes dichtbij zonder laadstops. Terugweg, ik rijd dezelfde weg terug, letterlijk de grensovergang bij Italie naar Oostenrijk en het werkt weer. Direct. Vreemd? 8)7
edit: de kaart zag overigens wel waar ik op dat moment was, dus de navi werkt wel.
Stevevp schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:00:
3.1m - hier weer iets waar ik niet uitkom: bijna elke locatie in het buitenland (Oostenrijk of Italië bijvoorbeeld) via de std. Navigatie geeft deze melding.
Natuurlijk hou ik abrp aan maar het liefst heb ik de std. Navigatie daarnaast aan. Iemand enig idee hoe dit te fixen?
[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door berhave op 24-08-2021 21:25 ]

• N0EL
sl1000 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:18:
weet je zeker dat je zelf niet het update proces verstoord?
je start de update om 20:32 en om 20:49 zit je al weer in de auto.
beste is om de auto echt af te sluiten (op slot via de deur sensor) en alleen te laten. als je perse wilt kijken hoe het gaat, houd de sleutels dan op ruim afstand, en gluur door het raam.
Melding was er na een paar minuten, en ik zat niet in de auto (geen sleutel in de buurt) en deur op slot.

Ben daarna de auto in gegaan en heb de foto genomen.

Ik denk dat de fout komt omdat ik sowieso al een fout melding heb in mijn SOS systeem.

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 10:27
berhave schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:24:
Ik had met de ID.4 exact hetzelfde. Ik reed de grens over Italie in vanuit Oostenrijk en de navigatie nokte er mee. Ik kon de hele vakantie in Italie de navigatie niet gebruiken, ook niet routes dichtbij zonder laadstops. Terugweg, ik rijd dezelfde weg terug, letterlijk de grensovergang bij Italie naar Oostenrijk en het werkt weer. Direct. Vreemd? 8)7
edit: de kaart zag overigens wel waar ik op dat moment was, dus de navi werkt wel.

[...]
Ik heb hiermee vanuit huis getest omdat ik thuis de route naar Frankrijk alvast even wilde testen. Deze melding krijg je volgens mij alleen op lange routes en als je de laadlocaties inplannen (o.i.d.) AAN hebt staan. Zodra je die optie uitzet kun je door heel Europa navigeren.

Vervolgens wilde ik de route dan maar handmatig aanmaken door de laadstops als tussenpunt toe te voegen. Dat werkte tot de navigatie aangaf dat (ik dacht) 3 tussenstops het maximale was.

Ik vermoed dus dat zodra hij meer dan 3 laadstops nodig heeft met deze melding komt. Een korte route met 2 laadstops wilde hij wel berekenen met laadlocaties aan.

• sl1000
N0EL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:29:
[...]

Melding was er na een paar minuten, en ik zat niet in de auto (geen sleutel in de buurt) en deur op slot.

Ik denk dat de fout komt omdat ik sowieso al een fout melding heb in mijn SOS systeem.
Klinkt logisch. Even bij de dealer buurten dan maar...

• sgleeffers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
N0EL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:29:
[...]

3.1

Heb ik ook gehad bij de update naar 2.1 bij de dealer. Bleek een defect stuk hardware van de SOS functie. Na vervanging kon de update uitgevoerd worden.

• Alfred66
sgleeffers schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

3.1

Heb ik ook gehad bij de update naar 2.1 bij de dealer. Bleek een defect stuk hardware van de SOS functie. Na vervanging kon de update uitgevoerd worden.
Klopt, was bij mij precies hetzelfde. 2.1 Update wilde niet lopen door deze error. Er is toen ook hardware vervangen…

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Enig idee waarom de routes verzenden via de WeConnect app soms dagen later aankomen?
Een internet abo erbij genomen maar ook dat helpt niet.

• Gadget Freak
De levering van de ID.4 Life wordt verder uitgesteld.
Het was eerst week 31, toen week 33, daarna week 37, en gisteren kwam de boodschap dat het week 41 zou worden. Het is nu week 34...

Ik hoop dat ik 'm voor de kerst heb! Het laadpunt is gisteren geplaatst...

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Gadget Freak schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Waarschijnlijk bedoelen ze ESP.
Nee ze bedoelen de ABS zekering. Die regelt ook de sensoren van de ESP.

YouTube: Volkswagen ID.4 - Will it drift?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• FlowDesign
FerryICT schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:16:
Enig idee waarom de routes verzenden via de WeConnect app soms dagen later aankomen?
Ik heb het idee dat het nu met 2.3 sneller gaat, maar dan nog kan het minuten duren. Het zou gewoon binnen max 30 seconden moeten werken.

• FlowDesign
https://www.electrive.com...1000-fast-charging-parks/

Goede ontwikkeling in Duitsland :)
Regering gaat via een aanbesteding 1.000 snelladers laten bouwen van minimaal 200 kW en de prijs wordt vastgezet op max €0,44. Bovendien komt er een normale betaalterminal zodat je met creditcard of bankpas kunt betalen.

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40
4.L vandaag telefoontje gehad dat hij binnen is! Besteld eind april, afhalen 3-9

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
FlowDesign schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Ik heb het idee dat het nu met 2.3 sneller gaat, maar dan nog kan het minuten duren. Het zou gewoon binnen max 30 seconden moeten werken.
Net gebeld met Hoogenboom waar hij vandaan komt (vorige week opgehaald).
Kan pas over 3 weken terecht voor service. Verteld over jouw update, daar kunnen ze niets mee.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
FerryICT schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:16:
Nope, geen idee. Er zijn bijzonder veel mensen die hierover klagen maar er is nog geen lijn te ontdekken. Ik heb vorige week woensdag een bestemming naar de auto gestuurd. Was donderdag nog niet aangekomen, dus donderdag deed ik het nogmaals en toen ik 30 seconden later bij de auto aankwam stond ie wel klaar. Zelfde netwerk, zelfde plek geparkeerd, alles gelijk.

• AMARONE
FlowDesign schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Het lijkt sneller te gaan maar alsnog duurt het te lang. Ook het opstarten van het hele systeem is nog niet helemaal op orde imo.

Dat van die laadpalen is wel echt top, vooral betalen met cc. Ik ben naar Portugal gereden en heb 6 passen nodig gehad en 3 apps. Gedoe. 8)7

• Gadget Freak
Jazz37 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:55:
4.L vandaag telefoontje gehad dat hij binnen is! Besteld eind april, afhalen 3-9
Lucky you!

4L besteld op 30 april.
Bestelling bevestigd op 3 mei.
Verwachte afleverdatum nu is 1 oktober.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
leinenga schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:35:
[...]

Ik heb hiermee vanuit huis getest omdat ik thuis de route naar Frankrijk alvast even wilde testen. Deze melding krijg je volgens mij alleen op lange routes en als je de laadlocaties inplannen (o.i.d.) AAN hebt staan. Zodra je die optie uitzet kun je door heel Europa navigeren.

Vervolgens wilde ik de route dan maar handmatig aanmaken door de laadstops als tussenpunt toe te voegen. Dat werkte tot de navigatie aangaf dat (ik dacht) 3 tussenstops het maximale was.

Ik vermoed dus dat zodra hij meer dan 3 laadstops nodig heeft met deze melding komt. Een korte route met 2 laadstops wilde hij wel berekenen met laadlocaties aan.
Klopt, met laadpalen aan wil hij de route niet berekenen. Alleen heeft dat denk ik niet te maken met maximaal 3 laadstops, want mijn vakantie bestemming wou hij ook niet bereken en die kan je met 1 stop(maximaal 2) wel bereiken. Las ook op het duitse forum dat sommige auto's het wel probleemloos deden.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Rev! schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Klopt, met laadpalen aan wil hij de route niet berekenen. Alleen heeft dat denk ik niet te maken met maximaal 3 laadstops, want mijn vakantie bestemming wou hij ook niet bereken en die kan je met 1 stop(maximaal 2) wel bereiken. Las ook op het duitse forum dat sommige auto's het wel probleemloos deden.
Ik kan inderdaad gewoon route plannen naar oostenrijk met 4 laadstops. Id4 1st

• leinenga
Ro ofzo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Ik kan inderdaad gewoon route plannen naar oostenrijk met 4 laadstops. Id4 1st
Heb jij toevallig al 2.3? Geen idee of dit toevallig is opgelost met de laatste update.
Ik heb net mijn eerst deel van 2.3 gehad.

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02:21
Met de 2.3 software en navi 21.7 werkt het nog steeds niet. Ik probeer altijd Rome als test, maar krijg nog steeds een error

• Simply1337
leinenga schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Heb jij toevallig al 2.3? Geen idee of dit toevallig is opgelost met de laatste update.
4 laadstops op de route was al mogelijk met 2.0 ;) Nog geen 5 gezien, maar dan ben je ook ipc 900-1100 km ver

Het is gewoon dat er in paar maanden tijd wat meer mogelijk begint te worden doordat de laadpaaldatabase wordt opgevuld.

• ik222
  • Niet online
Simply1337 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

4 laadstops op de route was al mogelijk met 2.0 ;) Nog geen 5 gezien, maar dan ben je ook ipc 900-1100 km ver

Het is gewoon dat er in paar maanden tijd wat meer mogelijk begint te worden doordat de laadpaaldatabase wordt opgevuld.
Ik moet zeggen dat op mijn route naar Zuid Duitsland de auto keurig zelf een fatsoenlijke laadstop voorstelde afgelopen weekend. Precies de Ionity waar ik zelf ook al van plan was te stoppen.

• rbnw
Met 4 laadstops geeft hij ook al errors. Ik kan vanaf regio Den Haag niet eens naar München navigeren, wat ongeveer 800km is. Zou toch mogelijk moeten zijn met 3 laadstops, mits je vertrekt met 100%.
Wat dat betreft is de VW navigatie echt een drama, dat dit soort standaard dingen nog niet mogelijk zijn.

• FlowDesign
Afgelopen weekend kwam ik terug vanuit richting Utrecht over de A2, eindbestemming Son en Breugel (vlakbij Eindhoven).
Volgens GOM en navi, zou ik bij aankomst nog 30 à 40 km over moeten hebben.

Koos ik een route via Eindhoven, dan zei die rijdt maar gewoon naar je eindbestemming, maar dan stond er wel een logo van een rode batterij bij (zo van, dat haal je niet?).

Koos ik een route via Veghel (paar kilometer korter), dan wilde die me via een snellader sturen en rekende die een half uur extra reistijd erbij.

Lekker logisch toch? Not.

Uiteindelijk gewoon op eindbestemming aangekomen met 33 km range over.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VyXYIsO724wSsym7pdIWk4ucgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1nfzMx37xHvKDXVV1jKQ3YMN.jpg?f=user_large

Rechts is vervangen, nu begint links steeds vaker dit euvel te vertonen. Bekend probleem? Rechts niks geen vocht te bekennen, maar die is dus al eens vervangen…

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Ro ofzo
leinenga schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Nee nog geen update. Hier een voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul8eY_KarR5cCcvQIQmMyg9fbMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1szK1zIeDOClAlVM1v5dMT0J.jpg?f=fotoalbum_large

• leinenga
Ro ofzo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:53:
[...]

Nee nog geen update. Hier een voorbeeld.
[Afbeelding]
Ik heb Livorno (vanaf Groningen) net even geprobeerd, maar bij mij wil hij geen route geven. Ik heb ID.3 1st dus denk ook niet dat ik het zou redden met 4 stops. Misschien de ID.4 wel door grotere accu? Weet ook niet in hoeverre hij rekening zou houden met historische rijstijl. Ik rij nu niet heel zuinig ;)

• Ro ofzo
leinenga schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Ik heb Livorno (vanaf Groningen) net even geprobeerd, maar bij mij wil hij geen route geven. Ik heb ID.3 1st dus denk ook niet dat ik het zou redden met 4 stops. Misschien de ID.4 wel door grotere accu? Weet ook niet in hoeverre hij rekening zou houden met historische rijstijl. Ik rij nu niet heel zuinig ;)
Ik kan ook gewoon naar bijvoorbeeld barcelona plannen, dan pakt ie 7 laadstops...

• Simply1337
pietermx schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:53:
[Afbeelding]

Rechts is vervangen, nu begint links steeds vaker dit euvel te vertonen. Bekend probleem? Rechts niks geen vocht te bekennen, maar die is dus al eens vervangen…
dit ook in winter gehad, maar niet zo erg.. boven 6 graden was het alweer weg en sindsdien niet meer gezien...kijken wat de komende winter doet..

• rbnw
Ben ik benieuwd hoe het komt dat hij bij sommige mensen wel werkt. Wellicht kan een factory reset helpen..

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 11:14
Misschien hoort het en valt het mij nu pas op 😄
Ik zag nu dat het p lampje aanblijft branden bij mijn id.3 max, hoort dit niet uit te gaan als de auto op slot staat?

Edit: ik zag dat hij na ongeveer 5 minuten vanzelf uitging 👍🏻

[ Voor 17% gewijzigd door darud op 25-08-2021 19:53 ]

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
ID.3P
Ik heb nu twee weken een update gereed staan in het scherm. Ik start de update en vervolgens gebeurt er niets. Ook niet als ik na de button aangeklikt te hebben en wegloop en de ID op slot doe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQKTypZSePpAlrn1XCJbxuicxXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTBRlzoGfhNH7yKhtnFzjOPq.jpg?f=fotoalbum_large

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• ik222
  • Niet online
mcmiles schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:30:
ID.3P
Ik heb nu twee weken een update gereed staan in het scherm. Ik start de update en vervolgens gebeurt er niets. Ook niet als ik na de button aangeklikt te hebben en wegloop en de ID op slot doe.
[Afbeelding]
Je hebt zeker zelf de home knop ingedrukt gehouden en daar op updaten geklikt? Dan krijg je inderdaad altijd deze melding. Die hele functie heb je als gebruiker niets aan, dat werkt alleen als de werkplaats handmatig iets via USB installeert.

• mcmiles
ik222 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:33:
[...]

Je hebt zeker zelf de home knop ingedrukt gehouden en daar op updaten geklikt? Dan krijg je inderdaad altijd deze melding. Die hele functie heb je als gebruiker niets aan, dat werkt alleen als de werkplaats handmatig iets via USB installeert.
Klopt, homeknop ingedrukt gehouden. Je reactie is helder en weer wat geleerd😀 Dan blijf ik nog even op de update wachten. Dank!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Stevevp
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
3.1M bij wie gaat de lamp voor passagiers achter soms ook random aan?

• FlowDesign
Had iemand inmiddels al ontdekt wat het gerammel rechtsachter veroorzaakt?

• MJMaverick
Stevevp schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:46:
In dit topic en ook op andere fora zijn er best een aantal mensen die dit hebben (gehad). Oplossing lijkt het vervangen van het armatuur te zijn. Werkplaats dus helaas...

• MJMaverick
FlowDesign schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:56:
In de FB groep lijkt iemand de klep van de laadpoort te verdenken...

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:59
FlowDesign schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:56:
Ook ik had een rammel. Heb het kunnen vinden. Toen ik de achterbankleuning plat legde was het weg. Ik heb een stukje tape om de beugel geplakt waar het haakje van de achterbank inhaakt.
Opgelost!

• leinenga
Stevevp schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:46:
Wij hebben dit ook gehad. En is inderdaad vervangen in de garage. Nu geen last meer van.

• FlowDesign
MJMaverick schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:20:
[...]

In de FB groep lijkt iemand de klep van de laadpoort te verdenken...
Dat lijkt me sterk, het komt duidelijk meer van de binnenkant van de auto.

• FlowDesign
densterdad2 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:31:
[...]

Ook ik had een rammel. Heb het kunnen vinden. Toen ik de achterbankleuning plat legde was het weg. Ik heb een stukje tape om de beugel geplakt waar het haakje van de achterbank inhaakt.
Opgelost!
Thanks, zal ik ook ff proberen :)
Het leek mij ook al van de achterbank of de gordel ofzo te komen.

Maar eigenlijk klemt het haakje dus niet strak/vast genoeg om de beugel?
Is wel ook iets om in de gaten te houden ivm veiligheid. De rugleuning moet wel goed vastzitten.

[ Voor 16% gewijzigd door FlowDesign op 26-08-2021 09:19 ]

• AMARONE
FlowDesign schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Thanks, zal ik ook ff proberen :)
Het leek mij ook al van de achterbank of de gordel ofzo te komen.

Maar eigenlijk klemt het haakje dus niet strak/vast genoeg om de beugel?
Is wel ook iets om in de gaten te houden ivm veiligheid. De rugleuning moet wel goed vastzitten.
Hou het hier ook in de gaten, hoor af en toe ook wat gerammel/gekraak. Niet consequent. Hetzelfde heb ik op oorhoogte links bij de deur/gordel/raam dat er af en toe een kraakje is.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-01 13:23
AMARONE schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Hou het hier ook in de gaten, hoor af en toe ook wat gerammel/gekraak. Niet consequent. Hetzelfde heb ik op oorhoogte links bij de deur/gordel/raam dat er af en toe een kraakje is.
Ik hoor het ook af en toe. Dacht eerst dat het kwam omdat daar ook de kinderstoel zet en het kwam door de isofix / i-size onderstel, maar hoorde laatst het ook zonder de kinderstoel

ID.3 Pro S Limited Edition

• FlowDesign
Heb net ff aan de achterbank rechtsachter lopen trekken, maar in principe lijkt het wel goed vast te zitten.
Als het gerammel blijft dan zal ik ook ff wat ducttape om die metalen beugel plakken.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Net even voor de gein geprobeerd een route te plannen naar mijn vakantie met laadstops aan en nu doet hij het opeens wel 8)7. Andere locaties in Duitsland doet hij nu ook prima. Anderde locaties zoals Parijs of Milaan heeft hij nog steeds geen zin in. Hij lijkt zelfs te zien of de lader vrij is en past je route daar ook op aan.

• DonJunior
[ID.3 B]

@ iedereen die een kraakje hoort..
Wie wil er een weekje mijn Alfa Romeo lenen?? >:)

Daarna hoor je niets dan rust in de ID.3/4 :P

*sowieso

• FlowDesign
DonJunior schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:07:
[ID.3 B]

@ iedereen die een kraakje hoort..
Wie wil er een weekje mijn Alfa Romeo lenen?? >:)

Daarna hoor je niets dan rust in de ID.3/4 :P
Hoor ik daar nou een auto roesten? :P

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Inmiddels alle onderdelen binnen voor m'n courtesy horn, dus het monteren kan beginnen. Iets afgeweken van m'n originele idee, toen wilde ik een apart dashbordje maken ergens in de cockpit, maar dat bleek nog niet zo makkelijk om een plek te vinden waar ik het dashboard zonder boren en schroeven kon plaatsen en waar de kabels er enigszins netjes bij konden. Ik ga de knoppen nu op een dashboardje plaatsen die ik in de voorste bekerhouder kan zetten. Voordeel daarvan is ook dat ik de 3.5mm en micro usb kan verwijderen en het hele apparaat mee naar binnen kan nemen om nieuwe geluiden erop te zetten en de stroom gewoon uit een usb poort kan pakken. Lang leve de 3d printer.

Ik loop wel tegen een uitdaging aan. De doorvoeren door de wand tussen de "motorruimte" en cabine zijn bijna niet te bereiken en voorzien van of kit of een zeer nauwsluitende rubber sleeve. Een kabel daar doorheen wurmen is niet te doen (heel misschien met een kabelveer maar die heb ik niet liggen helaas). En al krijg ik die er doorheen dan betwijfel ik of ik de veer kan terugtrekken. Nou is dat normaal natuurlijk mooi, want hoe minder vocht in de cabine hoe beter.... maar in dit geval wat onhandig. Heeft iemand toevallig hier al iets over gelezen of gezien hoe je een kabel uit de motorruimte in de cabine krijgt??

• rbnw
Rev! schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:03:
Net even voor de gein geprobeerd een route te plannen naar mijn vakantie met laadstops aan en nu doet hij het opeens wel 8)7. Andere locaties in Duitsland doet hij nu ook prima. Anderde locaties zoals Parijs of Milaan heeft hij nog steeds geen zin in. Hij lijkt zelfs te zien of de lader vrij is en past je route daar ook op aan.
Bij werkt Düsseldorf of Wolfsburg ook wel, maar idd Parijs of Milaan ook niet. Heb al een fabrieksreset geprobeerd maar wil ook niet helpen. Ik heb een afspraak staan bij de dealer hiervoor.

• MJMaverick
Rev! schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:03:
VW had in de FB groep nog iets vaags geplaatst over dat sommige mensen een nieuwere versie van delen van de kaart hebben (namelijk die gebieden waar ze gereden hebben) maar nog niet van alle gebieden. Dat zou o.a. de reden zijn dat sommigen nog op een lagere versie van de kaartdata lijken te zitten. Zou het hieraan kunnen liggen dat het richting sommige bestemmingen wel en andere niet werkt?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxsoUJH2_YKP7UIGUe8aagV24j8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vmzFGPzoiatArEw0oo0xDRED.png?f=fotoalbum_large

*O*

.

• DonJunior
Top! Wel benieuwd hoe ze de bijrijder en achterdeuren gaan doen aangezien daar het hoogglans zwart doorloopt IN de raambediening. Dat is bij de bestuurderskant namelijk niet.

Kan niet wachten eerlijk gezegd..

*sowieso

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik ook niet. Svp in hetzelfde alcantara als de stoelen.

.

• theHoff
  • Niet online
theHoff schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:22:
Ik loop wel tegen een uitdaging aan. De doorvoeren door de wand tussen de "motorruimte" en cabine zijn bijna niet te bereiken en voorzien van of kit of een zeer nauwsluitende rubber sleeve. Een kabel daar doorheen wurmen is niet te doen (heel misschien met een kabelveer maar die heb ik niet liggen helaas). En al krijg ik die er doorheen dan betwijfel ik of ik de veer kan terugtrekken. Nou is dat normaal natuurlijk mooi, want hoe minder vocht in de cabine hoe beter.... maar in dit geval wat onhandig. Heeft iemand toevallig hier al iets over gelezen of gezien hoe je een kabel uit de motorruimte in de cabine krijgt??
Inmiddels is de uitdaging opgelost. Onder de doorvoer van de kabel loopt het rubber nog door. Daar zit ook een kleine cirkel. Dat leek op een doorsteekplek en dat blijkt ook te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18BdIKrIFjTqVtOenFw3w7Pfpuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpNpHBz17mkUT0fb0dZdTJtq.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje electrakabel en ik prikte er zo doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ouDdOnK4rXXyGLLbA46e8Z6Ivs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK6h29T6UgjriXxPlQxKdJB7.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kan ik de kabel mee doortrekken.

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik ga dit topic ook graag aandachtig volgen daar ik binnen enkele weken een ID.3 1st Plus in moonstone grey mag ontvangen. Dit wordt mijn eerste nieuwe (lease) auto, ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen.

• DonJunior
Roelio86 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:38:
Ik ga dit topic ook graag aandachtig volgen daar ik binnen enkele weken een ID.3 1st Plus in moonstone grey mag ontvangen. Dit wordt mijn eerste nieuwe (lease) auto, ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Je eerst leaseauto??? Dat doe je niet slecht dan! Mijn eerste leaseauto was een Peugeot 107.. gevolgd door een Twingo haha
Maar dat gaat helemaal goed komen.. toen ik de auto had besteld moest ik nog enkele maande mijn leasecontract uitzitten. Ik ging steeds meer twijfelen of ik wel de goede keuze had gemaakt.
Tot bij het ophalen twijfelde ik nog.. pas na enkele dagen rijden besefte ik me wat voor een fijne auto het eigenlijk is. Natuurlijk mis ik mijn panoramadak en mijn Dynaudio uit de Golf 7.5 maar de ID.3 rijdt zo ontzettend fijn en is zo lekker snel. Ik vind het een heerlijke smijtauto.. maar tegelijkertijd ook een relaxte cruiser.

*sowieso

• FlowDesign
theHoff schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:29:
[...]

Inmiddels is de uitdaging opgelost. Onder de doorvoer van de kabel loopt het rubber nog door. Daar zit ook een kleine cirkel. Dat leek op een doorsteekplek en dat blijkt ook te zijn.
[Afbeelding]

Stukje electrakabel en ik prikte er zo doorheen.

[Afbeelding]

Daar kan ik de kabel mee doortrekken.
Is dit linksonder het stuur?

• theHoff
  • Niet online
Ja klopt. Links van waar de stuurstang door de "firewall" gaat. Daar komt een kabelboom vanaf de zekeringenkast voorin de cabine binnen. Die gaat door een sleeve waar je geen kabel bij krijgt, maar zo hoeft dat ook niet dus dat was mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door theHoff op 26-08-2021 23:21 ]

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-12-2025
Soeski schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Dat dus idd :)
Het maakt me niet uit dat anderen de update hebben die geen 1st Mover zijn, iedereen krijgt deze updates en zou ze z.s.m. moeten hebben toch?
Wat wel bijzonder is, is inderdaad iemand die zich in augustus nog aanmeldt al volledig geupdate is terwijl de eerste aanmelders in juli (moi en vele anderen) nog niks hebben gekregen. Dan vraag je je toch af, gaat het b.v. bij de ID.4's beter? Houden ze totaal geen volgorde aan? Gaat er bij de ID.3's wat mis?
Ook al ruim een maand geleden aangemeld en vorige week nog even met een reminder erachteraan. Nog geen reactie.....

VW ID 4 1ST.

• Stan-ID4
Iemand toevallig nog een leuk idee /wens om een handige feature te maken met een 3D printer? Ik heb de beschikking over een professionele laser sinter machine en zou eens wat praktisch en moois willen maken voor onze ID's. Heb zelf alleen niet echt inspiratie momenteel. 😅

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:41
Stan-ID4 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:29:
Iemand toevallig nog een leuk idee /wens om een handige feature te maken met een 3D printer? Ik heb de beschikking over een professionele laser sinter machine en zou eens wat praktisch en moois willen maken voor onze ID's. Heb zelf alleen niet echt inspiratie momenteel. 😅
Een telefoonhouder die je in je bekerhouder kunt plaatsen? Om maar iets te noemen of richting te geven. Ik heb dan welliswaar een Enyaq, maar ik heb geen fatsoenlijke telefoonhouder gevonden zonder een ventilatierooster oid op te offeren.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Stan-ID4 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:29:
https://www.etsy.com/list...anic_search_click=1&bes=1

Deze. Kan helaas het bron bestand niet vinden. Die verkocht deze verkoper ook. Shipping is helaas duurder dan het product zelf :O

Verder zou ik graag een insert hebben voor het midden console. Zoiets als de bekerhouder, die je dus voor en achter kan wisselen, maar dan met handige bakjes. Zonnebril, laadpasjes (wil ze niet in het zicht hebben) boodschappen muntjes, kauwgom, etc. Vooral die zoonebril is een frustratie!

.

• Stan-ID4
Haha, leuk. Zal eens kijken wat ik ervan kan maken.

• theHoff
  • Niet online
Stan-ID4 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:57:
Haha, leuk. Zal eens kijken wat ik ervan kan maken.
Het lijkt op een iets afgeronde versie van deze 3d print https://www.thingiverse.com/thing:4870030

• FlowDesign
vinom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:28:
[...]

Een telefoonhouder die je in je bekerhouder kunt plaatsen? Om maar iets te noemen of richting te geven. Ik heb dan welliswaar een Enyaq, maar ik heb geen fatsoenlijke telefoonhouder gevonden zonder een ventilatierooster oid op te offeren.
Ik heb een telefoonhouder met draadloze lader en een vrij lange arm en zuignap, aan de achterkant van het infotainmentscherm geplakt. Werkt perfect en wmb heb je je telefoon dan ook op de meest ideale plek zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHL6IP4LtZyCEfbBqrhmBsOPrlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhdm6yTuQZSe5Oq5liTeViza.jpg?f=fotoalbum_large

Het is iottie easy one touch. Die heb je ook zonder wireless charging, dan zou je de usb-kabel kunnen gebruiken. Echter vind ik met wireless een stuk relaxter.
Enige nadeel is dat bij warm weer en zon, je telefoon te warm wordt, vooral icm met Android Auto of Apple Carplay. Bij lange ritten steek ik dan de kabel onderin de telefoon. Maar bij de meeste ritten is dat niet nodig en plop je je telefoon zo in één beweging in de houder :)

Ik moest wel los een wat langere usb-c naar micro-usb kabel kopen, omdat mijn ID3 alleen maar usb-c aansluitingen heeft en ook geen sigarettenaanstekerplug.

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 27-08-2021 12:45 ]

• Zornar
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-01-2025
Onze duitse vriend heeft zojuist een video gepubliceerd over de eerste 'in Car App': YouTube: VW Id.3 - First In Car App - We Charge

• rbnw
Zornar schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:18:
Onze duitse vriend heeft zojuist een video gepubliceerd over de eerste 'in Car App': YouTube: VW Id.3 - First In Car App - We Charge
Mooi dat ze bezig zijn met dit soort uitbreidingen aan de auto, al voegt dit op het moment nog vrij weinig toe. Ik kan hem zo te zien niet gebruiken voor lange afstanden planning.

• mcmiles
vinom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:28:
[...]

Hier heb ik ook al zitten te denken voor mijn ID.3P, zou geweldig zijn.

• Ro ofzo
rbnw schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Bij werkt Düsseldorf of Wolfsburg ook wel, maar idd Parijs of Milaan ook niet. Heb al een fabrieksreset geprobeerd maar wil ook niet helpen. Ik heb een afspraak staan bij de dealer hiervoor.
Blijft een vreemd verhaal. Ik heb zojuist even geprobeerd en zowel parijs als milaan pakt hij bij mij wel gewoon inclusief laadstops.

• sgleeffers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
AkroBatik schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:13:
[...]

https://www.etsy.com/list...anic_search_click=1&bes=1

Deze. Kan helaas het bron bestand niet vinden. Die verkocht deze verkoper ook. Shipping is helaas duurder dan het product zelf :O

Verder zou ik graag een insert hebben voor het midden console. Zoiets als de bekerhouder, die je dus voor en achter kan wisselen, maar dan met handige bakjes. Zonnebril, laadpasjes (wil ze niet in het zicht hebben) boodschappen muntjes, kauwgom, etc. Vooral die zoonebril is een frustratie!
Ik heb dit gevonden. Is dit wat je wil hebben?
https://www.thingiverse.com/thing:4895497

• theHoff
  • Niet online
mcmiles schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Hier heb ik ook al zitten te denken voor mijn ID.3P, zou geweldig zijn.
Ik denk dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Als je op thingyverse een ontwerp vindt van een telefoonhouder die je zou willen dan kan ik er wel een standaard voor de bekerhouder voor ontwerpen en die twee combineren.

• Stan-ID4
Inmiddels ben ik 2 weken terug van vakantie in Frankrijk. Dit met onze ID4 met vouwwagen (en volle kofferbak). Mijn ervaring had ik al even kort gedeeld, maar voor de geïnteresseerde hierbij nog even wat meer detail informatie.

Overall ging het goed. We hebben onderweg op de heen en terugreis 7 laadpunten gehad. Heen weg 3 + een nachtje op een tussencamping. Terugweg 4 in een keer terug gereden.

Afstand: 2x 1000km

Heenreis
snelheid gereden: 95/100km per uur.
verbruik: 20.8 kwh/100km

terugreis
snelheid gereden: 110/120 km per uur
verbruik: 21.9 kwh/100km

Voor berg op en berg af hoef je niet echt extra te rekenen. Ja bergop verbruik je meer, maar bergaf komt er over 8km bijvoorbeeld zelfs 2km bij! per saldo een gelijk verbruik dus.

We hebben er steeds voor gekozen tot bijna 100% te laden. Dit om zekerheid te hebben wanneer een volgend laadstation buiten werking is of langzamer is.

De heenreis hebben we nergens moeten wachten, steeds parkeren en laden. Afwisselend bij Ionity en Total. eerste stop in België nabij Lille. Q8 Froyennes. Voldoende laadpalen alleen te weinig beschikbaar vermogen op meerdere palen. Er was slechts 1 paal met het volle vermogen beschikbaar. Kostte ons 1,5 uur.
tweede stop na Parijs bij Aire de Limours Total, 4 palen direct plaats en vol vermogen.
derde stop (dag 2) Boismande, Ionity.4 lege palen en vol vermogen.

Bij aankomst in de Dordogne nog 120km over. Ideaal voor de eerste dagen daar. Op onze camping konden we overigens gratis gebruik maken van een 11kw lader.

In de Dordogne hebben we ervaren dat er op elke openbare parkeerplaats in elk dorp/stad groot of klein minimaal 2 openbare laadpalen zijn. Deze hebben we niet hoeven gebruiken, maar geeft wel aan dat er ook in Frankrijk aan de weg getimmerd wordt.

Terugreis besloten in 1 keer te rijden.
Eerste stop weer bij Boismande, direct plaats en vol vermogen.
Tweede stop, Limours heeft op de weg richting Parijs geen snelladers, enkel 1x 50Kw, hierdoor zijn we een stukje omgereden naar de laadpositie in Bois. 50km extra, maar een mooie weg binnendoor de wijnvelden! Is Ionity en 4 laadposities. Was meteen plaats, maar overal een erg drukke plek.
derde stop, nu werd het voor het eerst spannend. Stop direct na Parijs. Via ABRP een nieuw station, Longueil Sainte Marie geselecteerd, 2 palen, maar in aanbouw en met tijden buiten gebruik. Als alternatief 25km verder aire de Resson. Het werd dus Resson. Hiervan wisten we dat het er druk kan zijn. We hadden "geluk" en konden eigenlijk direct aan een paal al waren er 3 van de 5 kapot! Aan dezelfde paal hing een Kia via de CadMo aansluiting. 10 minuten gewacht tot deze was afgerond. wat problemen met zijn laadpas, waardoor onze auto niet kon ontgrendelen of starten met laden. Maar uiteindelijk op langzame snelheid geladen tot 75% en doorgereden. In de middag heeft er blijkbaar een rij gestaan en hebben mensen enkele uren moeten wachten voor een plekje. Dat is ons bespaard gebleven.
laatste stop, Dourges, nieuw super netjes, alleen afgelegen op een industrie zone. Daar waren we om 22.30 en stonden we alleen. Kan me voorstelen dat dat voor anderen niet prettig wordt ervaren. Hierna de laatste 235km naar huis.

Uiteindelijk heeft de terugreis over 1050km ons 15 uur en 45 minuten geduurd. (met onze vorige auto 10.5 uur)
Ontkoppelen van onze vouwwagen hebben we op 3 van de 7 stopt moeten doen. Dat ging vlot en kost je nauwelijks extra tijd.

Samengevat:

Het rijden en laden gaat prima. Dus ook in Frankrijk. Je moet je echter wel instellen op een langere reistijd (elke stop gemiddeld 1 uur is hierbij reëel)en accepteren dat het risico er is dat je ergens enkele uren kwijt kan raken wanneer er een probleem met een laadstation is. Al met al geeft het uiteraard wat meer stress en vraagt het wat meer voorbereiding dan reizen met een brandstof motor.
Het gaat allemaal, is goed gegaan, maar het is allemaal nog wel kwetsbaar. Aanvullend is het zo dat je nu voor je stokbroodje en je drinken alleen op drukke plekken stopt, daar waar je normaal een leuk rustig stukje net van de snelweg zou zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo7IIZVEuJ6p2Fi5eoQQcgyiwss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qf2z1SQDMBBMzMWQbY7q33RO.jpg?f=fotoalbum_large
Laadstop in Dourges.

Wanneer er meer laadposities komen zal het goed mogelijk zijn deze afstand met een stop minder te doen. Nu komt bereik (380km bij 100%) echter nog niet overeen met de beschikbaarheid van een paal. Elke max 270km dus een stop. Scheelt je toch weer een uur ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Stan-ID4 op 27-08-2021 11:48 ]

• Alfred66
rbnw schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Mooi dat ze bezig zijn met dit soort uitbreidingen aan de auto, al voegt dit op het moment nog vrij weinig toe. Ik kan hem zo te zien niet gebruiken voor lange afstanden planning.
Zeker goed te zien, lijkt wel een beetje op chargemap dat ik onderweg gebruik via Carplay om te checken wat voor laadpunten er in de buurt beschikbaar zijn. Mooi dat dit nu ook native is ingebouwd. Een beetje gek dat dit niet in de navigatie app is opgenomen maar ik vermoed dat dat veel meer werk geweest zou zijn om het daar netjes in de UI te integreren.
Pagina: 1 ... 128 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.