Bij deze nog even wat ervaringen opgedaan tijdens een korte vakantie in Duitsland.
Zowel de heen als terugreis ging (afgezien van de nodige wegwerkzaamheden en files) (on)opmerkelijk soepel. Van te voren had ik de route gepland met ABRP en ingeladen in Google Maps, dat werkt m.i. via Carplay prettiger dan ABRP zelf.
ABRP plant de laadstops vrij behoudend in met als voordeel dat je na +/- 2 uur rijden een korte laadstop hebt van ongeveer 20 à 25 minuten. Dit was eigenlijk korter dan de tijd die wij zelf nodig hadden om de benen te strekken, het toilet te bezoeken en wat te eten of te drinken. Wat dat betreft leverde het laden niet of nauwelijks extra reistijd op. Wellicht dat je met een benzine auto over langere afstanden een keer minder stopt maar dat is het dan ook wel. Laadplekken waren er onderweg zat en op prima locaties direct langs de snelweg. Ze waren wel flink bezet (met name door nederlandse EVs) maar ik hoefde gelukkig nergens te wachten.
Ook gedurende ons verblijf was er altijd wel een (gratis)laadplek voorhanden. Tijdens boodschappen bij Kaufland gewoon een snellader zonder pas te gebruiken (ik dacht in eerste instantie dat je een specifieke app nodig had die niet in de nederlandse app-store aanwezig is maar dat bleek helemaal niet nodig). Maar ook bijv. gratis laden bij het Mercedes Benz museum (specifieke ingang voor elektrische auto's met plenty laadplekken) en bij een winkelcentrum was zowel gratis parkeren als laden beschikbaar, een prima service! Kom daar maar eens om in NL...
Ik vraag mij wel af of dit stand houdt als heet aantal EVs daar toeneemt, nu zie je nog niet zo heel veel EVs rijden in Duitsland, daar valt nog een wereld te winnen. Anyway ik heb nooit het gevoel gehad dat we met de range niet uitkwamen, of dat we extra moesten omrijden om te laden. Het ging eigenlijk vanzelf...
De voornaamste issues die ik ondervond hadden te maken met de Carplay verbinding die er af en toe mee stopte i.v.m. het oververhit raken van mijn iPhone. Blijkbaar vreten navigatie apps dan zoveel resources dat mijn iPhone na enige tijd loeiheet werd. Wat dat betreft zou ik meer gebruik willen maken van de eigen navigatie maar het invoeren van je bestemming blijf ik maar een tijdrovende en onhandige bezigheid vinden. Het zou fijn zijn als het versturen van een adres vanuit de WeConnect App nou eens een keer echt gaat werken want daar zoek je veel makkelijker (en van te voren) je bestemming op dan in de auto zelf.
Het smaakte in ieder geval naar meer en het was fijn om weer eens een keer een trip te maken