Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 124 ... 391 Laatste
Acties:

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Nou, ben benieuwd.
Mag zodadelijk mijn ID4 weer ophalen, na het probleem met niet meer voor of achteruit kunnen. Hopen dat het issue opgelost is.
Als het goed is hebben ze 2.3 software ook direct geinstalleerd.... Spannend

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 12:57

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ik lees hier en daar dat tijdens het downloaden van software 2.3 de camera wordt uitgeschakeld en dat daarom bepaalde veilgheidsvoorzieningen niet beschikbaar zijn. Waarom is dat tijdens het downloaden? Ik begrijp dat dat tijdens installatie logisch is maar bij downloaden? Er zitten vast techneuten op dit forum die hier een antwoord op hebben.

Verder nog een vraag over het verkrijgen van de software 2.3, onze id.4 staat in een eigen garage onder ons appartementencomplex en daar is geen 3G of 4G voorhanden. Komt 2.3 nu wel tijdens een rit binnen?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
Hansoverdiep schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:20:
ik lees hier en daar dat tijdens het downloaden van software 2.3 de camera wordt uitgeschakeld en dat daarom bepaalde veilgheidsvoorzieningen niet beschikbaar zijn. Waarom is dat tijdens het downloaden? Ik begrijp dat dat tijdens installatie logisch is maar bij downloaden? Er zitten vast techneuten op dit forum die hier een antwoord op hebben.

Verder nog een vraag over het verkrijgen van de software 2.3, onze id.4 staat in een eigen garage onder ons appartementencomplex en daar is geen 3G of 4G voorhanden. Komt 2.3 nu wel tijdens een rit binnen?
Wat ik begrepen heb is dat de download op 1 van de systeemcomponenten wordt opgeslagen waardoor dat component tijdelijk niet beschikbaar is. Misschien dat er op dat component niet voldoende CPU capaciteit beschikbaar is om én het component goed te laten werken én de download op te slaan. Komt mij nogal knullig over, maar het zou kunnen dat het zo werkt.

Een download gebeurt volgens mij ALTIJD tijdens het rijden. Waar je even op moet letten is dat je 'op tijd' weer 3/4G hebt, omdat de software die checkt of er iets is nu vrij kort zoekt naar een verbinding en dat snel opgeeft. Daar komt verbetering in, maar het is nog ff wachten op een nieuwe versie.

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

duidelijk, dank je

• maik73
maik73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:30:
Nou, ben benieuwd.
Mag zodadelijk mijn ID4 weer ophalen, na het probleem met niet meer voor of achteruit kunnen. Hopen dat het issue opgelost is.
Als het goed is hebben ze 2.3 software ook direct geinstalleerd.... Spannend
Schakelaar voor D/B, R of P is vervangen.... Echter geen nieuwe software :?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22
Aanvullend: momenteel zeggen ze dat de check voor de update juist gedaan wordt wanneer de auto nog niet gestart is (dus wel open, maar niet op start of de rem drukken). Wanneer je op dat moment geen 4G hebt, dan kan ie niet checken of er een update is.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

ok, daar zal ik dan rekening mee gaan houden. Dus buiten garage neerzetten, afsluiten en later weer opstarten.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-01 17:26
RaymondD schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Netjes... dat zijn waardes die in de buurt komen van waar ik in mijn Hyundai Ioniq geen moeite voor hoefde te doen. Achter vrachtwagens, airco uit, bandenspanning hoog?
Onhaalbare waardes voor mij. Dan moet ik echt met een ei onder het pedaal gaan rijden, AC permanent uit, geen radio, 20" eraf voor 18" bandjes en geen snelweg en alleen 18-20 graden+ buitentemp. Misschien dat het dan nèt gaat :)
Op de snelweg in de zomer pak je bij 103 km/u al een verbruik van 14-15 en dat is het leeuwendeel van de rit. In de winter is dit al 18-20. Nee, die 12,7 gaat 'm niet worden haha. In de winter al helemaal niet. De eerste 3 km van huis staat de teller dan op een verbruik van 44... 8)

• Soeski
Hansoverdiep schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:33:
ok, daar zal ik dan rekening mee gaan houden. Dus buiten garage neerzetten, afsluiten en later weer opstarten.
Dat sta ik al 4 weken sinds goedkeuring - ik denk dat het nog niet vrijgegeven is voor een aantal auto's. Erg weinig auto's hebben de 2.3 pas gekregen viel me op, ook in de FB groep.

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2025
leecher schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:28:
[...]

[...]

Haha dat snap ik wel. Als ik dan hier foto's voorbij zie komen van mensen hun laadpas collectie dan strookt dat imho niet met de berichten dat het in NL wel allemaal goed geregeld is. Ja er staan laadpalen maar de manier waarop je gebruik moet maken van die infrastructuur slaat natuurlijk nergens op.
Ik rijd de ID.3 zakelijk dus voor mij is de prijs niet bepalend maar wel het gemak en de zekerheid dat ik zonder problemen "overal" kan laden als dat nodig is (uitzonderingen daargelaten). Als particulier zal ik ook kritischer zijn en maar mijn aantal passen dan toch zou minimaliseren tot 3 passen om het overzicht te bewaren.

Ik gebruik zelf een laadpas van BP Fuel & Charge. Ik ben hier nog geen andere gebruikers van tegen gekomen. Tot nu toe in NL geen problemen gehad hoewel ik tot nu toe voornamelijk op dezelfde plekken aan het laden ben.

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
Kreeg net eindelijk de 2.3 update aangeboden, na 2 weken terug al de eerste update en eergisteren de documentatie gekregen te hebben. Ben benieuwd, de auto is nu bezig met updaten.

• maik73
unex154 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:54:
Kreeg net eindelijk de 2.3 update aangeboden, na 2 weken terug al de eerste update en eergisteren de documentatie gekregen te hebben. Ben benieuwd, de auto is nu bezig met updaten.
Ik nog steeds niets, nul nada.... ;(
Wordt er een beetje simpel van.... 9-7 de mail verstuurd...12-7 Mail ontvangen, 14-7 akkoord gegeven voor de update....
0,0 tot nu toe

• unex154
maik73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Ik nog steeds niets, nul nada.... ;(
Wordt er een beetje simpel van.... 9-7 de mail verstuurd...12-7 Mail ontvangen, 14-7 akkoord gegeven voor de update....
0,0 tot nu toe
Ik ook 9 juli de mail gestuurd, 14 juli bevestigd. Als ik het me goed herinner 29 juli de eerste update, eergister (dus 9 aug) de handleiding en dan vandaag de grote update.

Heb jij die eerste ook nog niet gehad?

• maik73
unex154 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Ik ook 9 juli de mail gestuurd, 14 juli bevestigd. Als ik het me goed herinner 29 juli de eerste update, eergister (dus 9 aug) de handleiding en dan vandaag de grote update.

Heb jij die eerste ook nog niet gehad?
Nope... nog echt niets..... vorige week de ORURN, maar die was daarna ineens weg.
Dus echt helemaal niets.

• unex154
maik73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Nope... nog echt niets..... vorige week de ORURN, maar die was daarna ineens weg.
Dus echt helemaal niets.
Raar. Er is geen touw aan vast te knopen in ieder geval 8)7 zou het gewoon afwachten want je kan toch niks forceren.

• RoycoM
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-01-2024
Ze houden ons wel bezig bij Volkswagen.... de ene helft wacht op een update en de andere helft op een auto

Krijg net bericht dat de levering weer uitgesteld is naar week 36 (was oorspronkelijk week 27) pfffff. Ik zou willen dat ik me zorgen kon maken over een update |:(

Maar ik gun iedereen het plezier van de nieuwe update hoor, ben alleen jaloers :-(

• unex154
RoycoM schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:39:
Ze houden ons wel bezig bij Volkswagen.... de ene helft wacht op een update en de andere helft op een auto

Krijg net bericht dat de levering weer uitgesteld is naar week 36 (was oorspronkelijk week 27) pfffff. Ik zou willen dat ik me zorgen kon maken over een update |:(

Maar ik gun iedereen het plezier van de nieuwe update hoor, ben alleen jaloers :-(
Sterkte :o dat zijn flinke vertragingen :X. Ik krijg volgende week ook eindelijk m'n steunhaak na 2 maanden wachten, maar dat valt dan eigenlijk nog mee 8)7

• RoycoM
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-01-2024
unex154 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

Sterkte :o dat zijn flinke vertragingen :X. Ik krijg volgende week ook eindelijk m'n steunhaak na 2 maanden wachten, maar dat valt dan eigenlijk nog mee 8)7
Thanks (y)
Die haak moet er bij mij dan ook nog op. Dat zal wel volgend jaar worden...... als hij er voor de zomer maar op zit. Eerst maar een auto.

• maik73
RoycoM schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Thanks (y)
Die haak moet er bij mij dan ook nog op. Dat zal wel volgend jaar worden...... als hij er voor de zomer maar op zit. Eerst maar een auto.
Dat geluk heb ik dan.... Rij al sinds begin dit jaar rond met een id4 1st Max en een trekhaak... :)

Succes met wachten.

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-01 12:40
Ik heb vanmorgen ook contact gehad met de dealer, eerst was levering week 30, daarna 33 en nu 36.
De auto is gebouwd maar staat te wachten op laatste onderdelen, hij kon me niet vertellen welke onderdelen.

Op meinid.de lees ik de raarste verhalen over levertijden (vooral over auto's met trekhaak zoals ik die heb besteld) maar hoop echt dat ik hem dit jaar nog kan ontvangen. Mijn huidige lease auto zit al over zijn termijn & en kilometers heen en dat loopt ook nog op :9

ID.4 52kWh 109kW Style - Besteld op 13/04

[ Voor 4% gewijzigd door mitchdc op 11-08-2021 13:35 ]

• Zornar
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-01-2025
mitchdc schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:30:
Ik heb vanmorgen ook contact gehad met de dealer, eerst was levering week 30, daarna 33 en nu 36.
De auto is gebouwd maar staat te wachten op laatste onderdelen, hij kon me niet vertellen welke onderdelen.

Op meinid.de lees ik de raarste verhalen over levertijden (vooral over auto's met trekhaak zoals ik die heb besteld) maar hoop echt dat ik hem dit jaar nog kan ontvangen. Mijn huidige lease auto zit al over zijn termijn & en kilometers heen en dat loopt ook nog op :9
3.B

Ik was ook bang dat die van mij vertraging op ging lopen, maar vorige week vrijdag belde de dealer voor een ophaalafspraak. Dus deze vrijdag kan ik hem ophalen zonder dat ik vertraging heb opgelopen (15-05 besteld).

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
4.1 M.

3 augustus deel 1 ontvangen. Afgelopen zondag deel 2, installatie maar even mee gewacht ivm de terugreis van 1700 km. Gisteravond installatie gedaan en alles loopt weer als een zonnetje.

• FlowDesign
Een tekort aan afdichtingsrubbers panoramadak schijnt ook mogelijk vertraging te kunnen veroorzaken.

https://www.autoblog.nl/n...-is-er-aan-de-hand-917122

• Soeski
theobe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

ACC op de sport-stand en automatische afstandhouder zo kort mogelijk. Dat is wellicht geen 2 seconde, maar in mijn beleving veilig genoeg en waarbij je toch nog wind voordeel hebt van een vrachtwagen, busje, camper of caravan.

Note: de kortst mogelijke afstand die aangehouden wordt ACC op de eco-stand is een stuk groter dan op de sport-stand. Op de eco stand is de korste afstand veel te groot. Zeker in NL duiken er dan steeds auto's tussen.
Ik heb geprobeerd dit na te bootsen. Ik krijg het niet voor elkaar. ECO, COMFORT en SPORT, ACC (mét TravelAssist, misschien is dat het verschil) is exact gelijk. Ik heb strepen geteld en seconden, gewisseld in rijmodi tijdens het plakken achter een andere auto, uit/aan gezet - de afstand is in elke riijmodi exact gelijk. (Dit was in mijn vorige Audi ook zo dus voor mij geen verrassing). Ik heb ook alle 5 de afstanden getest in de drie rijmodi achter dezelfde auto met 103km/u. De mate van reactiesnelheid is het enige dat verschilt, ECO is relaxed met afremmen en accelereren, SPORT reageert sneller met remmen en optrekken.
Dus of het heeft met TA te maken, of mijn voertuig (3.1M) is anders dan de jouwe, of het is in s/w 2.1 anders dan in 2.3, of je verbeeld het je :+
Overigens is de kortste afstand iets meer dan 1 seconde lijkt het. De middelste afstand is precies 2, de verste gaat richting de 3. Maar ook weer; in elke rijmodi hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 11-08-2021 13:47 ]

• MJMaverick
Soeski schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb geprobeerd dit na te bootsen. Ik krijg het niet voor elkaar. ECO, COMFORT en SPORT, ACC (mét TravelAssist, misschien is dat het verschil) is exact gelijk. Ik heb strepen geteld en seconden, gewisseld in rijmodi tijdens het plakken achter een andere auto, uit/aan gezet - de afstand is in elke riijmodi exact gelijk. (Dit was in mijn vorige Audi ook zo dus voor mij geen verrassing). Ik heb ook alle 5 de afstanden getest in de drie rijmodi achter dezelfde auto met 103km/u. De mate van reactiesnelheid is het enige dat verschilt, ECO is relaxed met afremmen en accelereren, SPORT reageert sneller met remmen en optrekken.
Dus of het heeft met TA te maken, of mijn voertuig (3.1M) is anders dan de jouwe, of het is in s/w 2.1 anders dan in 2.3, of je verbeeld het je :+
Overigens is de kortste afstand iets meer dan 1 seconde lijkt het. De middelste afstand is precies 2, de verste gaat richting de 3. Maar ook weer; in elke rijmodi hetzelfde.
Echt bizar om te lezen en ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is. Bij maakt maakt ACC of TA geen verschil, ECO geeft grotere afstand dan SPORT. Bij 111 past er goed 1 auto tussen (afstand is wel groter dan 1 auto, maar meer auto's zou bumperkleven tot gevolg hebben) mij en de voorganger, maar zeker geen 2 of meer. Ik kreeg de indruk dat er bij jou wel 3 of 4 auto's tussen pasten.

Wat misschien (maar ik verwacht het niet) impact heeft is dat ik het profiel INDIVIVUEEL heb gekozen en daarin o.a. de ACC op SPORT heb staan. Maar omdat ik wanneer ik het SPORT profiel kies vergelijkbaar gedrag heb met mijn auto denk ik niet dat dit uit zou maken.

Ik voel een test aankomen met 4 auto's. Twee voorop en naast elkaar en twee achterop die naast elkaar beginnen, ACC aanzetten en kijken hoe de auto's zich gedragen :o :P

• patrickjwz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-01 15:40
Zornar schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

3.B

Ik was ook bang dat die van mij vertraging op ging lopen, maar vorige week vrijdag belde de dealer voor een ophaalafspraak. Dus deze vrijdag kan ik hem ophalen zonder dat ik vertraging heb opgelopen (15-05 besteld).
edkreuk schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:34:
4.1 M.

3 augustus deel 1 ontvangen. Afgelopen zondag deel 2, installatie maar even mee gewacht ivm de terugreis van 1700 km. Gisteravond installatie gedaan en alles loopt weer als een zonnetje.
Zijdelingse vraag; ik zie dit vaker voorbij komen en het maakt me nu toch wel nieuwsgierig... wat betekenen die letter aanduidingen? Ik kan me zo voorstellen dat het om een specifieke uitvoering/type gaat. Hoe bepaal je dit of waar vind je dit terug? Bij voorbaat dank!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

patrickjwz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

[...]

Zijdelingse vraag; ik zie dit vaker voorbij komen en het maakt me nu toch wel nieuwsgierig... wat betekenen die letter aanduidingen? Ik kan me zo voorstellen dat het om een specifieke uitvoering/type gaat. Hoe bepaal je dit of waar vind je dit terug? Bij voorbaat dank!
Zie het grote rode blok onder iedere pagina in dit topic.

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
Zo, de eerste 5000 km in mijn ID3 business zitten er op. Wat een zalige auto zeg, nog geen echt grote issues gehad. Paar keer offline geweest (na een dag vanzelf weer online) en af en toe een verkleuring van het scherm (ineens geel of blauw). Software update nog niet gehad, enkel die hele kleine snelle :-). Zat toevallig net naar mijn totale verbruik te kijken tot nu toe, 16kw/100km. Lang niet slecht volgens mij. Wel nog een vraag voor jullie kenners, de auto geeft aan het in welkomsscherm "gebruiker". Kun je dit personilaseren zodat hij netjes mijn naam laat zien? En daaraanvasthangende, kun je meerdere "gebruikers" hebben met ieder hun eigen instellingen?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:39
De update is beginnen in Portugal, ging 1x mis en nu wachten. Auto heeft een uitroepteken en de p stand maar gaat niet open. Nog bezig dus? :')

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:32
@AMARONE Dan is hij inderdaad nog bezig. Even geduld nog :D

• MJMaverick
dstaals schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:14:
...

Wel nog een vraag voor jullie kenners, de auto geeft aan het in welkomsscherm "gebruiker". Kun je dit personilaseren zodat hij netjes mijn naam laat zien? En daaraanvasthangende, kun je meerdere "gebruikers" hebben met ieder hun eigen instellingen?
Het klopt dat dit een relatie heeft met profielen. Op veel bestaande VW modellen werkt dat al (o.a. op mijn Polo van 2021 - vorige model) maar het is nog niet (volledig) geïmplementeerd op de ID series. Die profielen maakt je op basis van een We Connect (ID) account en op mijn Polo werkt het zo dat je bij instappen kunt kiezen met welk profiel je wilt werken. De instellingen worden per profiel opgeslagen dus kunnen afwijken. Denk aan navi bestemmingen, configuratie van ACC, dat soort zaken.
Er is een hoofdprofiel dus als je niets kiest pakt ie de zogenaamde hoofdgebruiker.

Of en wanneer dit allemaal op de ID beschikbaar komt is nog niet duidelijk. Aan alles is te merken dat VW bij het ontwikkelen van de ID serie een aantal andere keuzes heeft gemaakt dan bij de ICE modellen, en dat ze veel moeite hebben om alles goed werkend te krijgen. Potentie voldoende, en stap voor stap gaat het de goede kant op maar bestaande functionaliteit bij andere modellen en merken werkt (nog.... hopelijk) niet op de IDs. Wat voor privé aankopers wel echt een dingetje is, en terecht, want veel werd beloofd en lang niet alles is er al of komt uberhaupt.

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
MJMaverick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Het klopt dat dit een relatie heeft met profielen. Op veel bestaande VW modellen werkt dat al (o.a. op mijn Polo van 2021 - vorige model) maar het is nog niet (volledig) geïmplementeerd op de ID series. Die profielen maakt je op basis van een We Connect (ID) account en op mijn Polo werkt het zo dat je bij instappen kunt kiezen met welk profiel je wilt werken. De instellingen worden per profiel opgeslagen dus kunnen afwijken. Denk aan navi bestemmingen, configuratie van ACC, dat soort zaken.
Er is een hoofdprofiel dus als je niets kiest pakt ie de zogenaamde hoofdgebruiker.

Of en wanneer dit allemaal op de ID beschikbaar komt is nog niet duidelijk. Aan alles is te merken dat VW bij het ontwikkelen van de ID serie een aantal andere keuzes heeft gemaakt dan bij de ICE modellen, en dat ze veel moeite hebben om alles goed werkend te krijgen. Potentie voldoende, en stap voor stap gaat het de goede kant op maar bestaande functionaliteit bij andere modellen en merken werkt (nog.... hopelijk) niet op de IDs. Wat voor privé aankopers wel echt een dingetje is, en terecht, want veel werd beloofd en lang niet alles is er al of komt uberhaupt.
Ja eens, ik lease en vergeet wel eens dat een prive aankoop toch echt anders is. Ik bedoel over 4 jaar heb ik een andere auto. We wachten het gewoon rustig af, aan het rijplezier zal het niet liggen.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-01 14:55
Lol. Tijd voor een laad sessie in "Peschiera del Garda, Verona, Italië" bij een Enel X paal, staan er 3 andere Nederlanders te laden (was nog 1 plek vrij voor mij).

Komt een van die gasten naar mij toe, en vroeg of ik al eens eerder bij een Enel X geladen had.
Ik. Nee.
Ging die gast mij succes wensen, en dat ik een app moest installeren, bellen en nog wat acties moest ondernemen voordat het ging werken.

Ik pak mijn CargeMap kaart. Druk hem tegen de RFID lezer, en ging laden.

Je had iedereen moeten zien..... En.... Iedereen gelijk zo een kaart bestellen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s0O7REB0P7EtLiVBMIwzAxiYJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og6k9Rqh78TOGV6QV7gKHozf.jpg?f=fotoalbum_large

Laadstation: https://www.goingelectric...-Via-Tangenziale-1/51364/

[ Voor 5% gewijzigd door N0EL op 11-08-2021 23:15 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-01 15:06
Vandaag mijn ID.3 Business opgehaald.
Bij de dealer een demo gehad en toen heeft de verkoper ook laten zien dat je de sfeerverlichting van kleur kan veranderen. Echter nu thuis vind ik de optie 'Sfeerverlichting' niet meer terug in het menu onder 'instellingen binnenverlichting'

Bladzijde 107 in het instructieboekje geeft ook aan dat het onder 'Instellingen binnenverlichting' moet staan.. maar daar staat alleen hoe fel ik het wil (de slider) en welk design (licht of donker)

Iemand een idee?

*sowieso

• MJMaverick
DonJunior schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:23:
Vandaag mijn ID.3 Business opgehaald.
Bij de dealer een demo gehad en toen heeft de verkoper ook laten zien dat je de sfeerverlichting van kleur kan veranderen. Echter nu thuis vind ik de optie 'Sfeerverlichting' niet meer terug in het menu onder 'instellingen binnenverlichting'

Bladzijde 107 in het instructieboekje geeft ook aan dat het onder 'Instellingen binnenverlichting' moet staan.. maar daar staat alleen hoe fel ik het wil (de slider) en welk design (licht of donker)

Iemand een idee?
Hierom hebben veel auto's van VW geen papieren handleiding meer want...

De optie is verplaatst naar het hoofdmenu. Daar staat nu een grote blauwe knop 'Sfeer'. Daaronder zit de mogelijkheid de kleur van de binnenverlichting aan te passen.

• MJMaverick
Voor mensen die een 'achterlopende' versie van de navi data hebben is de volgende post misschien relevant:
Bezüglich deiner anderen Frage zur Aktualisierung der Navigationsdatenbank. Es kann viele Gründe geben, warum die Datenbank nicht aktualisiert wird. Zunächst einmal solltest du sicherstellen, dass dein ID.3 online ist und zwar für eine ausreichend lange Zeit, da ein Update des Kartenmaterials gerade bei sehr kurzen Fahrten Zeit benötigt.
An dieser Stelle möchten wir dich jedoch beruhigen. Das Aktualisieren des Kartenmaterials funktioniert nach dem sogenannten "Homezone-Prinzip". Das heißt, auch wenn du unter den Systeminformationen noch nicht die neueste Version der Navigationsdatenbank siehst, werden die für dich wichtigen Regionen (in denen du dich aufhältst) immer nachgeladen und aktuell gehalten.
Wenn du jedoch nicht warten möchtest, kannst du dir das neueste und vollständige Kartenmaterial auch unter myVolkswagen herunterladen 🙂
Volgens mij komt het erop neer dat de navi data geupdate voor de gebieden waar je recent geweest bent, soms zonder dat de versie opgehoogd wordt. En er is altijd de optie om het zelf te downloaden en een update uit te voeren.

• FlowDesign
N0EL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:14:
Lol. Tijd voor een laad sessie in "Peschiera del Garda, Verona, Italië" bij een Enel X paal, staan er 3 andere Nederlanders te laden (was nog 1 plek vrij voor mij).

Komt een van die gasten naar mij toe, en vroeg of ik al eens eerder bij een Enel X geladen had.
Ik. Nee.
Ging die gast mij succes wensen, en dat ik een app moest installeren, bellen en nog wat acties moest ondernemen voordat het ging werken.

Ik pak mijn CargeMap kaart. Druk hem tegen de RFID lezer, en ging laden.

Je had iedereen moeten zien..... En.... Iedereen gelijk zo een kaart bestellen.....

[Afbeelding]
Nu ben ik wel benieuwd met welke passen zij het geprobeerd hebben dat het niet werkte.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:30
FlowDesign schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd met welke passen zij het geprobeerd hebben dat het niet werkte.
Inderdaad, Enel X zou bijvoorbeeld gewoon moeten werken met een NewMotion (Shell) pas.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-01 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

pietermx schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Inderdaad, Enel X zou bijvoorbeeld gewoon moeten werken met een NewMotion (Shell) pas.
De Shell kaart staat niet in de chargeprice.app Wel mijn EnBW
https://www.chargeprice.a...poi_source=going_electric

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
mitchdc schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:30:

ID.4 52kWh 109kW Style - Besteld op 13/04
Hier ook nog in afwachting van een id.3 tech. Voordeel is dat ik een turquoise heb dus kan via de rdw open data zien of er een kenteken is afgegeven. De kleur is sinds januari nog maar 4x op kenteken gezet.

• DonJunior
MJMaverick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Hierom hebben veel auto's van VW geen papieren handleiding meer want...

De optie is verplaatst naar het hoofdmenu. Daar staat nu een grote blauwe knop 'Sfeer'. Daaronder zit de mogelijkheid de kleur van de binnenverlichting aan te passen.
Vreemd.. die knop heb ik niet gezien. Ga ik straks even uitzoeken.. Thanks voor de info in ieder geval.

*sowieso

• N0EL
pietermx schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Shell werkte niet volgens hun.

• MJMaverick
DonJunior schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Vreemd.. die knop heb ik niet gezien. Ga ik straks even uitzoeken.. Thanks voor de info in ieder geval.
Op een 3.1M ziet het er met 2.1 en deel 1 van 2.3 zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EDkU9KVhI3pQVO-Aq-MEdn8k4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZM1p4GF7Jncl5qAgcZxyUeh.jpg?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
Ik weet niet of dat waterdicht is.

Maingau pas (EinfachStromLaden) zou moeten werken.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 17:30

Louw Post

Cerenas

In de Shell Recharge app worden Enel X palen wel getoond en bij de Chargemap info wordt ook Shell Recharge genoemd bij Enel X palen.

Edit: in de praktijk valt het dus tegen als ik @N0EL 's comment zie.

[ Voor 8% gewijzigd door Louw Post op 11-08-2021 19:17 ]

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 14:38

zumba

De eAmbu is onderweg!

N0EL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:24:
[...]
Newmotion werkt, Maingau ook. Uit eigen ervaring..

Shell werkte niet volgens hun.

zumba

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
MJMaverick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

[Afbeelding]
I.p.v Android button staat bij mij de button App-connect, maar dat zal te maken hebben dat ik een IPhone heb. Waarom staat er dan geen ‘CarPlay’ vraag ik me af.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• MJMaverick
mcmiles schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

I.p.v Android button staat bij mij de button App-connect, maar dat zal te maken hebben dat ik een IPhone heb. Waarom staat er dan geen ‘CarPlay’ vraag ik me af.
Er staat bij mij ook App-Connect totdat mijn telefoon verbonden is, dan staat er Android Auto.

• edkreuk
Leuk om al de vakantie verhalen te zien. Dus bij deze:

Wij gaan zoals elkaar jaar naar Pescara, dit is ongeveer 1700 km van Rotterdam. Normaal gesproken reed ik op de heenweg heen in 2 dagen en op de terugweg meestal in 1 dag. Dat laatste omdat we meestal op zondag terug reden en er bijna tot geen file was.

Dit jaar dus met de ID4 1M, nadat ik alles goed had voorbereid qua route, laadstops icm met ABRP, batterij aan apps, gestart met rijden beladen, 3 personen en een koffer van 480 liter.
Bij stop 1 begon de drama, waarschijnlijk ook deels uit nieuwigheid, de EON paal wilde niet laden en met 40 km op de teller kregen we toch redelijk was stress. Uiteindelijk snelweg af en in een dorpje proberen te laden, paal kapot of je had weer eoa andere vage app nodig. Dan maar terug naar de andere kant van de snelweg voor de EON lader, lader out of order. Weer de snelweg af en uiteindelijk met nog 10km op de teller een 50KWH lader gevonden. Einde stress, maar inmiddels wel 2 uur verder. En we moesten nog tot aan Milaan. Het weer en het verkeer zaten ook al niet mee. Vanaf dat moment zijn we eigenlijk alleen nog maar van Ionity naar Ionity gereden. Elke keer een stuk van 200 km, 30 minuten laden en weer verder. Uiteindelijk om 23:30(vertrokken om 6:30) in de avond gearriveerd in ons Hotel in Milaan, die een laadpaal voor ons hadden vrij gehouden.
De volgende dag 100% vertrokken maar deze keer met ABRP als navigatie icm de OBD dongel, wat rijdt dat relaxt dat je precies ziet hoeveel % batterij je nog hebt. Uiteindelijk 300 km gereden tot een Ionity in Forli, bij een groot winkelcentrum, weer geladen tot 90%. Volgende stop was in de buurt van Ancona, maar dit bleek op het terrein van een Nissan dealer te ziiten en was maar 25kwh lader en als je ng 200 km moet gaat dit best langzaam. Maar we mochten laden van de dealer. Uiteindelijk in mijn Shell Recharge app een andere lader bij de MC gevonden van 50 kwh. En dat gaat gelukkig wel sneller. Vervolgens tot onze eind bestemming gereden. Op de heenweg gem 22 kwh/100km gereden. Maar ook omdat ik niet te hard heb gereden, gem 105km/h
In Italië rond onze bestemming bijna overal geladen bij EnelX en dat werkt prima met de Shell Recharge pas. Mooie is ook dat je in Pescara bij het strand kan parkeren en niet hoeft te betalen voor de parkeerplaats, ideaal dus. Het is wel zo dat in het stadje waar wij zaten, de laadpaal vaak bezet was door niet EV's. We komen daar al 20 jaar, dus in overleg met oom agent, de auto vaak op de busparkeerplaats gezet zodat ik wel kon laden. Haalde dan aan het einde van de avond mijn auto weer weg. Wel gaf deze agent vervolgens elke avond een prent aan de foutparkeerders, dus de lokale bevolking zal wel blij met me zijn. De auto viel sowieso op aangezien er nog niet veel ID4's in Italie rijden.

Terugweg vertrokken om 5:30, maar wist ik redelijk naar welke stops ik kon rijden en heb dus ook bijna altijd de maximale snelheid gereden en met ABRP en ook ziet hoeveel snelladers er vrij zijn. Om 7 uur stond ik bij de MC voor de deur voor koffie met croissant. Vervolgens weer door gereden naar Forli. De volgende stop was bij een Outlet, vrouw en dochter blij. Maar helaas de leaseplan snellaad paal werkte niet. En de volgende Enel X 60kwh was net bezet. Vervolgens maar 30km doorgereden naar Piacenza en daar geladen bij Ionity. Dit was de eerste keer dat er iemand moest wachten om te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7g0gwplAVzCQ3rWdZytK1CreyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVmqER74YTVSGTqOR5vZLws4.jpg?f=fotoalbum_large
Volgende stops in Bellinzona en in Neuenkirch in Zwitserland om uiteindelijk bij een hotel in Duitsland aan te komen. Hotel had een laadpaal maar eigenaar wist niet hoe hij deze aan kreeg en wat ik ook deed deze ging niet laden, was pas een paar dagen oud. Uiteindelijk na het eten naar een EnBW snellaad paal gereden. Dag 1 afgesloten met een vol beladen auto en koffer met gem 24kwh/100km, maar wel overal de max snelheid gereden en in Duitsland max 140, 1000km in 13 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-jKcfiNORM5b-N1l0UL1Sa8O98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS9fPZpJItzTA9dsKlWHNIlV.jpg?f=fotoalbum_large
Dag 2 van de terug reis met 3 stops terug in Rotterdam aangekomen.
700 km in 8.5 uur. Beide dagen veel last gehad van files. Dus al met al niet slecht.

Conclusie:
  • Rijden met de ABRP geeft je een rustiger gevoel. Ik heb regelmatig gehad dat mijn EV-Notify stopte en dan wordt de ABRP-app niet bijgewerkt. Maar met genoeg rest percentage geef je gewoon wat etxra gas. Hoe lager hoe langer hij maximaal laad
  • De telefoon in combinatie met Android auto wordt erg heet, waardoor hij soms niet meer werkt.
  • ABRP-standaard heeft geen file info, dit is alleen in de Premium. Gisteren Tronity app gedownload en gekoppeld aan de ABRP, kijken of dat stabieler is
  • Als ik de VW-navigatie gebruik geeft hij soms aan dat hij geen laadpalen op de route kan vinden, terwijl als ik op de locatie stop via ABRP hij wel de paal ziet, soms lijkt het alsof hij de EnBW palen negeert.
  • Gewoon blijven rijden, het houdt je ook op lange afstanden wakker.
  • ACC en TA aan, remt naar mijn mening soms wat laat in een file.
  • Mijn zakelijke Eneco-kaart werkt bij Ionity en EnBW, andere heb ik niet getest.
  • Shell Recharge als extra optie voor Enelx, Ionity, Be Charge, Eon, ComfortCharge (t-Mobile) en waarschijnlijk andere leveranciers. Maar kijk gewoon op de kaart via de Shell-app om te zien of deze in de lijst staat.
  • Houd er in de bergen rekening mee dat het percentage driving range vrij onstabiel is door de regeneratie. Tijdens de vakantie heb ik een rit gemaakt tot 2000 mt en dat kostte gemiddeld 45 kWh/100km voor een rit van 51 km. Dezelfde weg terug kostte het me 2 kWh/100km.
  • Het rijden met een elektrische auto is een stuk relaxter. Je stopt om de 2 uur en je komt veel fitter thuis en je ziet weer wat. Vooral in Italië staan ​​de snelladers vaak bij een winkelcentrum zodat je makkelijk even een rondje kan lopen en nog even kan shoppen(vinden de dames leuk).
In Italië update 1 binnen gekregen en op de laatste dag ook deel 2. Deel 2 pas bij thuiskomst geinstalleerd.

Omdat ik de route redelijk ken en nu ook wist waar de laadpalen stonden, ging de terugreis een stuk sneller dan de heenweg. Hopelijk kunnen we binnenkort nog sneller laden en gaat dat allemaal ook was sneller. Wat ik begreep wil ook Italie de komende jaren meer in de Laadpalen investeren. Nu staat er werkelijk waar geen enkele bij een benzinepomp langs de snelweg(althans ik heb ze niet gezien).
Voor de diegene die nog op vakantie gaan, hopelijk hebben jullie nog wat aan bovenstaande

• AMARONE
Kacang schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:16:
@AMARONE Dan is hij inderdaad nog bezig. Even geduld nog :D
Ik was angstig omdat het de 2e poging zijn zijn al. Ervoor was die mislukt. Maar de eerste update is gelukt gelukkig. Nu wachten wanneer de volgende. Liever snel ipv ergens onderweg.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
MJMaverick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Er staat bij mij ook App-Connect totdat mijn telefoon verbonden is, dan staat er Android Auto.
Oké en helemaal helder, thanks👍

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Runner15
  • Laatst online: 23:35
Echt een fijne, hand-on, duidelijke, down to earth reisverslag. Top! Bedankt!

Klinkt allemaal redelijk positief. En als ik het zo hoor, is Ionity toch het makkelijkste? Hopelijk breiden die de komende jaren snel uit in Europa :)

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:20
4.1 Ook even een vakantie ervaring:

Zijn vanaf 2 augustus onderweg (2 volwassenen,1 klein volwassene en 2 kinderen + bagage), kleine rondreis door Oostenrijk. Op de heenweg van Hilversum naar Wagrain 5x geladen bij Ionity (half uur laadbeurten per keer). De 5e laadbeurt puur uit voorzorg om de ritjes de komende week in Wagrain te kunnen maken.

Na Wagrain via wat slaap-stops in Hallstatt,Bad Mitterndorf,Salzburg naar Seefeld. Ik houd me aan de toegestane snelheid en indien er geen V-max-limiet is in Duitsland houd ik 130km/h aan. Tot nu toe 1677km gereden en 296 kWh geladen in 10 laadbeurten. -> 17,7 kWh/100km -> Zuinig!!.

Zowel in Duitsland als in Oostenrijk nog nooit hoeven wachten bij een (Ionity-)laadpaal. 8x geladen bij Ionity (met de VW WeC Charge-card) en 2x (gratis) bij appartement.

Er zijn meer Nederlandse-ID.4 rijders onderweg. Bij passeren grens Oostenrijk-Duitsland kwamen we vandaag dezelfde witte ID.4 tegen. Net als motorrijders even naar elkaar gezwaaid. Ook in Seefeld een Nederlandse ID.4 gespot aan de laadpaal in die mooie gele kleur.

Tussen de regels door is het goed te lezen dat ik behoorlijk tevreden ben met de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4IFn4mf1nZ2uv94rNQ4XsKzeBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mm28l1NLR2TE0L5cddfwOTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98RYQKv43C6PJxZR7GFCRmvRmRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L55QGKeMXz3RlmCATQx2cmTr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyDfwx_PuWt--gq5pQgi03E9OUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzKKsgdiMU8RSfWf2CkaIdZ7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoJiBq01n_8UuB180f_PDSEtDc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aNqd8zgCo19dGehc8wEdeKT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door densterdad2 op 12-08-2021 11:20 ]

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Het is echt leuk om de vakantie verhalen te lezen.

Elke keer is wel de conclusie:
- neem wat back up apps/pasjes mee
- plan even je route en kijk welke laadpalen er staan en of deze worden geaccepteerd door je huidige passen collectie
- lange laadpaalfiles nog niet gelezen (ze zijn er wel bij de laadpaalwoestijnen)
- snelle laadpaalinfrastructuur nog niet overal beschikbaar
- elk 2 uur stoppen is goed voor je frisheid bij aankomst bestemming

Al met al.. Al een prima jaar om met EV's te trippen binnen west europa. Kijken wat komend jaar qua ontwikkelingen worden

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• DonJunior
MJMaverick schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

[Afbeelding]
Gevonden! Ik moest ervoor naar beneden scrollen, maar had heel die scrollbar gemist. Thanks voor de tip!

*sowieso

• FlowDesign
Runner15 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:06:
Klinkt allemaal redelijk positief. En als ik het zo hoor, is Ionity toch het makkelijkste? Hopelijk breiden die de komende jaren snel uit in Europa :)
Eerlijk gezegd hoop ik juist op veel verschillende spelers in de markt, want bij 79 cent per kWh is reizen niet bepaald goedkoop.

100 km EV: 22 * 0,79 = € 17,38

100 km Diesel: 7 * € 1,50 = € 10,50

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 17:11
DonJunior schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

Gevonden! Ik moest ervoor naar beneden scrollen, maar had heel die scrollbar gemist. Thanks voor de tip!
Zodra 2.3 er op staat mag je naar rechts scrollen :)

(Al staat sfeer bij mij op de eerste pagina)

[ Voor 7% gewijzigd door sl1000 op 11-08-2021 23:16 ]

• edkreuk
FlowDesign schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Eerlijk gezegd hoop ik juist op veel verschillende spelers in de markt, want bij 79 cent per kWh is reizen niet bepaald goedkoop.

Enbw en Ionity met de We Charge pas zijn al 0,55 cent. En zo zijn er nog meerdere aanbieders waarbij je een goedkoper tarief krijgt als je je aanmeld.

100km EV: 22 * 0,55 = € 12,10

Dan is het verschil al niet meer zo groot. Daarnaast is dit alleen voor de lange afstanden lokaal laad je gemiddeld voor € 0,34 kwh.

De concurrentie zal het alleen nog maar beter maken

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:26
edkreuk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

Enbw en Ionity met de We Charge pas zijn al 0,55 cent. En zo zijn er nog meerdere aanbieders waarbij je een goedkoper tarief krijgt als je je aanmeld.

Dan is het verschil al niet meer zo groot. Daarnaast is dit alleen voor de lange afstanden lokaal laad je gemiddeld voor € 0,34 kwh.

De vraag gaat alleen ook significant stijgen.

• FlowDesign
VidaR-9 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:59:
[...]

De vraag gaat alleen ook significant stijgen.
Meer afname per station zal er toe moeten leiden dat de prijs per kWh omlaag kan.

Momenteel zijn de kosten extreem hoog en is de omzet van de snellaadstations veel te laag. Met name de maandelijkse kosten die voor de stroomaansluiting betaald moet worden aan de lokale netbeheerder is een enorme kostenpost die de business case om zeep helpt.

• FlowDesign
edkreuk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

I know, maar sommige mensen moeten wel 79 cent betalen bij sommige laders omdat ze niet het juiste pasje hebben bijvoorbeeld. Ik rekende daarom met het Ad-hoc tarief.

En ja, ik laad ook verreweg 't meeste gewoon thuis voor 21 cent, maar we hebben het nu even alleen over lange afstanden reizen :)

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
FlowDesign schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

I know, maar sommige mensen moeten wel 79 cent betalen bij sommige laders omdat ze niet het juiste pasje hebben bijvoorbeeld. Ik rekende daarom met het Ad-hoc tarief.

En ja, ik laad ook verreweg 't meeste gewoon thuis voor 21 cent, maar we hebben het nu even alleen over lange afstanden reizen :)
Bij lange reizen door Duitsland kun je niet om Ionity heen imo. Dan heb je 1 pas nodig zonder abo kosten en betaal je 55ct/kwh. Dat is toch een vrij simpele oplossing, zit je gelijk aan kosten diesel zonder gedoe. Je kunt inderdaad nog goedkoper met 10 verschillende passen maar dat hoeft niet.

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:26
Met het werk 5 stuks ID3 Pure Performance 45kwh besteld in mei met mogelijke levertijd eind augustus, begin september. Helaas is dit nu al verplaatst naar begin november.

In autoweek stukje gelezen over vergelijking 45 vs 58. Die waren vrij positief.

Zijn er hier mensen met een 45kwh in bestelling of bezit?

• Runner15
  • Laatst online: 23:35
[...]

Ja, ik snap wat je bedoeld. Aan de andere kant: ik denk dat de meeste mensen zo'n reis 1 á 2 keer per jaar maken. Is het dan heel erg dat het dan op die reis een paar euro duurder is?

En zoals hierboven gezegd wordt, zal het in de toekomst (als de laadinfrastructuur uitgerold is + er genoeg BEV's rondrijden om de kosten over uit te smeren) nog wel dalen. En dan is, volgens mij, vooral van belang dat de betrouwbaarheid en aantallen (locaties) op orde zijn. Wat dat betreft zie ik Ionity en Fastned als goede kanshebbers om dat goed voor elkaar te krijgen in Europa.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
Runner15 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Ja, ik snap wat je bedoeld. Aan de andere kant: ik denk dat de meeste mensen zo'n reis 1 á 2 keer per jaar maken. Is het dan heel erg dat het dan op die reis een paar euro duurder is?

En zoals hierboven gezegd wordt, zal het in de toekomst (als de laadinfrastructuur uitgerold is + er genoeg BEV's rondrijden om de kosten over uit te smeren) nog wel dalen. En dan is, volgens mij, vooral van belang dat de betrouwbaarheid en aantallen (locaties) op orde zijn. Wat dat betreft zie ik Ionity en Fastned als goede kanshebbers om dat goed voor elkaar te krijgen in Europa.
Dat dus.... 90% laad je thuis voor ~ €0,23 cent. Die andere 10% ergens onderweg. Fastned is € 0,59. Als ik bij Ionity voor €0,79 zou moeten laden zou ik die wel overslaan denk ik. Bij elkaar geteld kom je op ~ € 0,30 per kWh uit gemiddeld.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Na wat onduidelijkheden vanuit Duitse fora over het binnenhalen van de grote update indien je niet even wacht (meer dan 60 sec) voordat je nadat je in de auto bent gestapt op de rem drukt hier de volgende ervaringen. Wij hebben in onze parkeergarage geen internet verbinding in de auto, die verschijnt kort nadat je uit de garage uit de kelder naar buiten rijdt. Gisteren verscheen na garage te hebben verlaten binnen 5 minuten melding van beperkte veiligheidsvoorzieningen vanwege uitzetten camera. Kwartier later de update laten installeren, gaf 60 minuten aan maar was uiteindelijk wel meer. Geen veranderingen ontdekt. Later die dag weer vertrek uit garage en na circa 10 minuten kwam melding van weer een update. Installeren zou 170 minuten duren, niet gecontroleerd maar update 2.3.1 zit er mu in en er zijn wel wat verschillen te zien. Nieuwe layout touchscreen, meer aanwijzingen ID.light en alles loopt wat soepeler en sneller. Instellingen zijn bewaard gebleven. Mooi!!! Die 60 seconden wachten was bij mij dus niet van toepassing.

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-01 15:31
[...]

Voor een leaserijder die zijn prive km's op vakantie zelf moet betalen, is dit inderdaad niet heel gunstig, al is het 0,79 tarief in de praktijk wat lager. maar toch nog steeds wat duurder.

Maar aan de andere kant, de bijtelling is ook een stuk lager dan wanneer je een brandstof auto zou rijden.
Ik heb geluk dat mijn ID.4 in december 2020 nog op naam is gezet. Mijn bijtelling is dus 8% (en een klein stukje 22%).

Als je de EV prive hebt aangeschaft betaal je ook geen wegenbelasting. Dat zijn toch ook kosten die je moet meerekenen.

Je kan niet alleen naar de brandstof / laadkosten kijken. Die vergelijking gaat IMO niet helemaal op.

• N0EL
Heeft iemand nog een tip voor ons voor een overnachting op de route Kempten / Stuttgart richting Nederland?

• RaymondD
theobe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Voor een leaserijder die zijn prive km's op vakantie zelf moet betalen, is dit inderdaad niet heel gunstig, al is het 0,79 tarief in de praktijk wat lager. maar toch nog steeds wat duurder.
Privékosten aan een zakelijke auto waar je bijtelling op betaald mogen afgetrokken van de bijtelling. Dus dat scheelt weer. Of je werkgever er blij van wordt dat je met allemaal bonnetjes aan komt zetten is de vraag.

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-01 14:35
Bovenstaande is in de basis waar. Het mag inderdaad maar je werkgever moet het wel faciliteren.

Als die er geen zin in heeft heb je niks te eisen. Behalve een andere werkgever zoeken die goed werkgeverschap belangrijk vind.

Ik snap ook niet waarom je dat niet gewoon zelf bij de belastingdienst mag opgeven.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
AutisticPinguin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:49:
Bovenstaande is in de basis waar. Het mag inderdaad maar je werkgever moet het wel faciliteren.

Als die er geen zin in heeft heb je niks te eisen. Behalve een andere werkgever zoeken die goed werkgeverschap belangrijk vind.

Ik snap ook niet waarom je dat niet gewoon zelf bij de belastingdienst mag opgeven.
Je mag het ook opgeven bij je belastingaangifte volgens mij. Daar is een kopje "Privekosten aan zakelijke auto" voor onder andere de wasstraat, tolwegen etc.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• RaymondD
AutisticPinguin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:49:

<offtopic>
snap ook niet waarom een werkgever moeilijk doet over de buitenlandse vakantiekilometers. Toen ik nog een leaseauto had mocht dat gewoon. Wat maakt het nu uit of je in je vakantie naar het buitenland gaat of rondjes gaat rijden in Nederland?
</offtopic>

• FlowDesign
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

<offtopic>
snap ook niet waarom een werkgever moeilijk doet over de buitenlandse vakantiekilometers. Toen ik nog een leaseauto had mocht dat gewoon. Wat maakt het nu uit of je in je vakantie naar het buitenland gaat of rondjes gaat rijden in Nederland?
</offtopic>
Het gaat in principe ook niet om waar je rijdt maar waarom je rijdt. In theorie zou je als je in NL op vakantie gaat dan ook zelf je brandstof/stroom moeten betalen, de kilometers zijn nml. niet voor je werk.

Dan kom je vervolgens wel op het punt dat wanneer je bijvoorbeeld 12.000 km per jaar privé mag rijden, dat het dan indd weer geen bal uit zou moeten maken wanneer en waar je dat doet.

• FlowDesign
DennusB schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Je mag het ook opgeven bij je belastingaangifte volgens mij. Daar is een kopje "Privekosten aan zakelijke auto" voor onder andere de wasstraat, tolwegen etc.
Dus omdat je belasting betaalt over inkomen in natura (bijtelling leaseauto), mag je bijvoorbeeld kosten wasstraat aftrekken, maar als ik privé een auto koop van geld waar ik inkomstenbelasting over heb betaald, mag ik dat niet aftrekken?

Klinkt erg krom.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:24
RaymondD schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Privékosten aan een zakelijke auto waar je bijtelling op betaald mogen afgetrokken van de bijtelling. Dus dat scheelt weer. Of je werkgever er blij van wordt dat je met allemaal bonnetjes aan komt zetten is de vraag.
Zou dit dan ook gelden voor de granny die ik privé heb aangeschaft voor buitenland? [offtopic]

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
N0EL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:24:
Heeft iemand nog een tip voor ons voor een overnachting op de route Kempten / Stuttgart richting Nederland?
B&B Stuttgart airport bij ENBW city. Snellader op loopafstand en een lidl voor ontbijt (zondag gesloten) :)

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 12-08-2021 16:15 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:30
#offtopic

Alles kosten die bij een auto horen, of dat nou een trekhaak, wasstraat, brandstof, fietsendrager of Maxi-Cosi, is, zijn kosten die je kunt zakelijk kunt opvoeren. Je betaalt bijtelling om dit voordeel (deels) te compenseren. Als je auto van de zaak (bv. werkgever) is moet hij die kosten verwerken. Daar heeft natuurlijk niet elke werkgever zin in i.v.m. de administratieve rompslomp, maar meestal heb je in dat geval in ieder geval een tank- / wasstraatpas.

Los van dit verhaal staat de BTW. Als je bv. als ZZPer de auto privé gebruikt dan moet je het BTW voordeel wat je hebt gehad verrekenen. Je kunt de privé kilometers bijhouden, of rekenen met een vast percentage (2,7% van de cataloguswaarde). Wordt nog wel eens vergeten...

De keuze om een auto tot het vermogen van de zaak te rekenen (lees: bijtelling te betalen) en voor de BTW zijn los te maken. Je kunt dus de BTW verrekenen voor een privé auto welke je zakelijk gebruikt. Eenmaal gekozen blijft gekozen :)

#ontopic

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• N0EL
Simply1337 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

B&B Stuttgart bij ENBW city. Snellader op loopafstand :)
Gaan we waarschijnlijk doen. Tnx!!

• FlowDesign
theobe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Maar aan de andere kant, de bijtelling is ook een stuk lager dan wanneer je een brandstof auto zou rijden.
Ik heb geluk dat mijn ID.4 in december 2020 nog op naam is gezet. Mijn bijtelling is dus 8% (en een klein stukje 22%).

Als je de EV prive hebt aangeschaft betaal je ook geen wegenbelasting. Dat zijn toch ook kosten die je moet meerekenen.

Je kan niet alleen naar de brandstof / laadkosten kijken. Die vergelijking gaat IMO niet helemaal op.
Uh nee, dat klopt. Bij m'n vorige werkgever schreven wij rapporten voor oa het Ministerie van I&W om de Total Cost of Ownership van EV's uit te rekenen en wat bijvoorbeeld de gevolgen zouden zijn van de verhoging van de bijtelling. Ik ben dus enigszins bekend met deze materie ;)

Het allerbelangrijkste punt wat je vergeten bent wat de TCO bepaalt, is de afschrijving. En afschrijving is voor een heel groot deel afhankelijk van de aanschafwaarde. En aangezien EV's nog steeds relatief duur zijn, zit met name daar de extra kosten.

Deze extra kosten worden dus door de staat deels verrekend via inderdaad korting op de bijtelling, wegenbelasting en BPM (BPM is misschien eigenlijk geen korting, aangezien die tegenwoordig puur op CO2 uitstoot gecalculeerd wordt).

Maar goed, beetje off-topic...
Punt is denk ik, ja, je moet naar het gehele plaatje kijken, echter vind ik het geen goede ontwikkeling wanneer laden onderweg zo duur is dat mensen wellicht liever een diesel kunnen kiezen, vooral ook omdat Duitsers veel meer afhankelijk zijn van snelladers.

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
FlowDesign schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Het gaat in principe ook niet om waar je rijdt maar waarom je rijdt. In theorie zou je als je in NL op vakantie gaat dan ook zelf je brandstof/stroom moeten betalen, de kilometers zijn nml. niet voor je werk.
Je bijtelling betaal je omdat je de auto privé rijdt, vakantie en plezier ritjes zit hier dus bij in. Als je alleen werk km zou rijden heb je geen bijtelling.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Even iets anders dan bijtelling of vakantie; ik voer meestal een navigatie adres is middels de straatnaam (als deze redelijk uniek is). Stel Tweakersstraat. Zodra ik Tweak tik weet hij al dat ik naar Tweakersstraat wil en geeft dit in het navigatiesysteem als suggestie om aan te klikken. Dat is erg fijn.

Alleen hoe doe ik dan een bepaald nummer? Daar ben ik nog niet achtergekomen, is ook mijn eerste VAG navigatiesysteem.

Idealiter zou ik na Tweak de suggestie Tweakersstraat aanklikken en dan nog een nummer toevoegen. Maar hoe?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• FlowDesign
Freakie1NL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:43:
Even iets anders dan bijtelling of vakantie; ik voer meestal een navigatie adres is middels de straatnaam (als deze redelijk uniek is). Stel Tweakersstraat. Zodra ik Tweak tik weet hij al dat ik naar Tweakersstraat wil en geeft dit in het navigatiesysteem als suggestie om aan te klikken. Dat is erg fijn.

Alleen hoe doe ik dan een bepaald nummer? Daar ben ik nog niet achtergekomen, is ook mijn eerste VAG navigatiesysteem.

Idealiter zou ik na Tweak de suggestie Tweakersstraat aanklikken en dan nog een nummer toevoegen. Maar hoe?
Weet niet of het kan, maar wat doet ie als je eerst een nummer invoert en dan pas straatnaam?

• FlowDesign
Lock77 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Je bijtelling betaal je omdat je de auto privé rijdt, vakantie en plezier ritjes zit hier dus bij in. Als je alleen werk km zou rijden heb je geen bijtelling.
Beetje selectief gequote ;)

Dat bijtelling alleen betaald wordt wanneer je de auto ook privé gebruikt is denk ik bij iedereen wel bekend.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Je kunt rechtsboven volgens mij ook kiezen voor invoer met een los veld voor land, stad, straat en huisnummer. Ik vind dat zelf precies om deze reden beter werken.

• MJMaverick

Bij mij werkt het (meestal...) als ik dan "Tweak 345" intik, dus met een spatie. Volgens mij worden de cijfers in eerste instantie genegeerd en worden die erachter geplakt voor iedere zoekhit. Eventueel kan het begin van de stad er ook nog bij, voor als je op "Dorpsstraat" zoekt.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik kreeg 3 dagen geleden een melding van een update maar had geen tijd te kijken wat het was. Na de rit was ie verdwenen en heb hem sindsdien ook niet meer terug gezien. Vanaf dat moment krijg ik wel opeens weer de webradio meldingen, die daarvoor juist verdwenen waren. Nog meer mensen die dit hebben of hier een oplossing voor hebben?

• sl1000
Iemand hier tips voor een goede keramische wax? (En site om die te bestellen?) ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.

• MJMaverick
Ro ofzo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:48:
Ik kreeg 3 dagen geleden een melding van een update maar had geen tijd te kijken wat het was. Na de rit was ie verdwenen en heb hem sindsdien ook niet meer terug gezien. Vanaf dat moment krijg ik wel opeens weer de webradio meldingen, die daarvoor juist verdwenen waren. Nog meer mensen die dit hebben of hier een oplossing voor hebben?
Het weer verdwijnen van de update meldingen, dat lees je helaas meer. Er is vanuit VW niet echt aangegeven wat je eraan kunt doen behalve wachten (waarschijnlijk een week totdat je auto opnieuw een check doet) en ik heb ook anderen geen oplossing zien aandragen. De Setup -> Sysinfo -> Updates knop is de enige weg die ik ken, maar biedt geen oplossing in veel gevallen.

De webradiomelding krijg ik vandaag ook weer, zonder dat bij mij deel 2 van de 2.3 update zich gemeld had. Ik denk dat er aan de serverkant iets mis is voor de webradio en dat die melding niets te maken heeft met een update.

• ik222
  • Niet online
Hoe werkt het als de Tronity trial verlopen is, moet dat automatisch verlengd worden of moet je daar achter aan mailen zelf?

• MJMaverick
ik222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:33:
Hoe werkt het als de Tronity trial verlopen is, moet dat automatisch verlengd worden of moet je daar achter aan mailen zelf?
Ik kreeg net voordat ie afliep een mail van Tronity dat het verlengd werd ivm weinig functionaliteit nog. Zelf niet achteraan gezeten. Eea werkt nog steeds.

• ik222
  • Niet online
MJMaverick schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Ik kreeg net voordat ie afliep een mail van Tronity dat het verlengd werd ivm weinig functionaliteit nog. Zelf niet achteraan gezeten. Eea werkt nog steeds.
Hmmm bij mij niet helaas, het is verlopen en werkt niet meer. Heb ook geen mail gehad.

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-01 07:51
sl1000 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:03:
Iemand hier tips voor een goede keramische wax? (En site om die te bestellen?) ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed.
Je kan op de site van Carclean.nl kijken. of bij het Forum.
Ik heb gekozen voor Ceramic was van Sonax (turtle Wax is er ook) in een spuitflacon. omdat ik geen zn en tijd heb om de auto een hele dag uitvoerig te poetsen, en dit doe je na het wassen op een droge auto vrij snel met een goed resultaat.
Maar dit is verre van ideaal zoals de kenners het doen.

• FlowDesign
sl1000 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:03:
Ik weet niet of je toevallig niet al te ver van Emmeloord woont, anders zou je hier even kunnen informeren:

https://www.allcos.nl/producten/car-care/ceramic-coatings

• MJMaverick
Voor wie een audio-upgrade overweegt, ik kwam deze net tegen:

https://schutcarsystems.nl/volkswagen-id3-audio-upgrade/

Zelf geen ervaring mee. Darn, wat een geld...

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 17:30

Louw Post

Cerenas

MJMaverick schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:44:

Jammer dat VW zelf geen upgrade opties heeft, zoals bij de benzine auto's.

• sl1000
FlowDesign schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet of je toevallig niet al te ver van Emmeloord woont, anders zou je hier even kunnen informeren:

https://www.allcos.nl/producten/car-care/ceramic-coatings
ehmmm nee, da's wel een uurtje rijden.
maar dank je ik ik ga nog eens denken en verder zoeken.

• FlowDesign
MJMaverick schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:44:

Zit net te denken, als je gewoon speakers in de achterdeur inbouwt en die aan dezelfde aansluiting als de speakers in de voordeuren aansluit, dan heb je wel geen fader maar wel meer geluid van achteren.

Die originele speakers van VW kosten echt maar €12 per stuk ofzo.

Als je ze parallel aansluit, dan is het wel belangrijk om te checken tot hoeveel Ohm de versterker omlaag kan en hoeveel Ohm de speakers zijn, je wil nml niet je versterker te zwaar belasten en opblazen. Meer Ohm per speaker is veiliger voor de versterker meen ik.

[ Voor 24% gewijzigd door FlowDesign op 14-08-2021 00:48 ]

• FlowDesign
sl1000 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

Keej, maar er is vast wel ergens een toko bij je in de buurt die een fatsoenlijke keramische coating aan kunnen brengen.
Duur grapje maar het werkt wel.

• AMARONE

het zou wel fijn zijn als het toetsenbord ook al alleen letters weergeeft die een straatnaam kunnen vormen.. Of is dat een instelling?

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 14:54
sl1000 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

http://www.opti-coat.nl
Pagina: 1 ... 124 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.