Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 123 ... 393 Laatste
Acties:

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Net voor de eerste keer met de ID.4 in het donker op de snelweg gereden maar dat rijdt wel echt heerlijk met dat LED Matrix licht zeg. Echt een enorme brede bak licht en ook borden worden fel uitgelicht met dynamic light assist geactiveerd. En toch geen enkele tegenligger die met groot licht seint, werkt echt top :)

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:33
ik222 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:17:
Net voor de eerste keer met de ID.4 in het donker op de snelweg gereden maar dat rijdt wel echt heerlijk met dat LED Matrix licht zeg. Echt een enorme brede bak licht en ook borden worden fel uitgelicht met dynamic light assist geactiveerd. En toch geen enkele tegenligger die met groot licht seint, werkt echt top :)
Herken het, automatisch dimmen en tegenliggers in de bergen nog geen goede ervaring mee maar de onverlichte grind bergwegen in de Douro waren echt een ge ot om te rijden zonder angst of zorgen.

• ik222
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik 2 weken terug wel OTA 2.3 deel 1 gehad heb, daarin zou de Dynamic Light Assist flink verbeterd zijn.

Nu heb ik eerder niet veel in het donker gereden, slechts een klein stukje snelweg en verder provinciale weg. Maar ik had wel het idee dat het systeem nu veel actiever bezig was met bijregelen continu.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

ik222 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:29:
Ik moet zeggen dat ik 2 weken terug wel OTA 2.3 deel 1 gehad heb, daarin zou de Dynamic Light Assist flink verbeterd zijn.

Nu heb ik eerder niet veel in het donker gereden, slechts een klein stukje snelweg en verder provinciale weg. Maar ik had wel het idee dat het systeem nu veel actiever bezig was met bijregelen continu.
Mijn ervaringen met 2.0/2.1 zijn wel dat ze erg veel reflecteren op de borden langs de weg. Maar ook zelf weinig mee gereden in het donker.

.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-02 09:35
Zit momenteel in de bergen, en de berg weggetjes zijn in het donker inderdaad een genot om te rijden met de LED matrix lichten.

Een kennis van ons is ook hier (met zijn Polstar 2) en die heeft weinig last van mijn lampen als hij voor mij rijd op de weggetjes.

Wij hebben een week samen gereden en de id4 was keer op keer zuiniger dan de Polstar.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
N0EL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:49:
Zit momenteel in de bergen, en de berg weggetjes zijn in het donker inderdaad een genot om te rijden met de LED matrix lichten.

Een kennis van ons is ook hier (met zijn Polstar 2) en die heeft weinig last van mijn lampen als hij voor mij rijd op de weggetjes.

Wij hebben een week samen gereden en de id4 was keer op keer zuiniger dan de Polstar.
Polestar 2 is erg zwaar en staat er indd om bekend nogal onzuinig te zijn.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• FlowDesign
ik222 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:29:

Ik vond het voor de 2.3 update ook al erg goed werken :)

Sowieso een lichtjaar voorsprong op de grootlichtassistent van Tesla.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:39
Ik heb de grootlicht assistent / IQ light / LED matrix / whatever the term is eigenlijk nog helemaal niet (bewust?) gebruikt. Zoals ik uit de handleiding begrijp kun je simpelweg het grootlicht inschakelen en komt er een A (van automatisch) in het grootlicht symbool te staan?

Ben bang andere weggebruikers te verblinden, maar dat zou niet moeten gebeuren? Eigenlijk al licht zat zonder groot licht in 99% van de gevallen 😎

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 20:35
In theorie zou de grootlicht assistent tegenliggers niet moeten hinderen idd. Ik ben er zelf ook nog huiverig voor om het te gebruiken. De normale stand geeft idd een bak licht, maar de grootlicht stand is echt wel een grote bak nog meer licht. Ipv 30 meter vooruit zie je meerdere honderden meters vooruit de weg erg goed.

Op mijn e-Golf had ik ook automatisch grootlicht, maar geen ID light. Die ging alleen aan of uit. Soms duurde het dan wel even voordat hij uit ging als er een tegenligger tevoorschijn kwam, dus die vond ik toch niet zo handig. Daarnaast merkt hij ook geen auto's op die verderop rijden. Ik vraag me af of dat bij de ID light wel zo is.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
tiguan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:18:
In theorie zou de grootlicht assistent tegenliggers niet moeten hinderen idd. Ik ben er zelf ook nog huiverig voor om het te gebruiken. De normale stand geeft idd een bak licht, maar de grootlicht stand is echt wel een grote bak nog meer licht. Ipv 30 meter vooruit zie je meerdere honderden meters vooruit de weg erg goed.

Op mijn e-Golf had ik ook automatisch grootlicht, maar geen ID light. Die ging alleen aan of uit. Soms duurde het dan wel even voordat hij uit ging als er een tegenligger tevoorschijn kwam, dus die vond ik toch niet zo handig. Daarnaast merkt hij ook geen auto's op die verderop rijden. Ik vraag me af of dat bij de ID light wel zo is.
Ik heb het een paar keer gebruikt en het werkt echt bijzonder goed. Tegenliggers worden heel ver van tevoren al herkend waarna hij gelijk licht terugschakelt. Idem bij voorliggers.
Ik heb 1 keer gehad dat ik vanuit een dorp een donker gat inreed en dat het voor mijn gevoel iets te lang duurde voor hij groot licht weer aanzette, wellicht is dat verholpen in de nieuwe update.

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-02 07:46

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

wat mij eerder al is opgevallen in onze Opel Ampera E en in de VW id.3 merk ik nu dus ook bij de id.4, het beperktere remvermogen bij remmen vanuit ACC aan. Dan wordt regeneratie op de achterwielen niet in werking gezet. Zet je eerst ACC via 1/0 uit dan werkt die regeneratie wel. Wellicht kan de elektronica niet snel genoeg de motor omzetten van gebruik naar levering van energie. Maar is wel iets waar je rekening mee moet houden, in dit geval dus harder op de rem trappen. Of rem kort aantippen, loslaten en dan opnieuw intrappen.

• tiguan
N0EL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:40:
Dan nog iets. Weet iemand waarom het stukje donkergrijs is op de navigatie? Heb het vaker gezien deze trip.
Ik heb de vraag in de First movers club gesteld op Facebook. Daar kreeg ik de reactie dat dit aangeeft hoe ver je kan rijden met de auto, maar dat het door een bug niet goed werkt. Het schijnt wel goed te werken als je uitzoomt.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:39
Hansoverdiep schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:24:
wat mij eerder al is opgevallen in onze Opel Ampera E en in de VW id.3 merk ik nu dus ook bij de id.4, het beperktere remvermogen bij remmen vanuit ACC aan. Dan wordt regeneratie op de achterwielen niet in werking gezet. Zet je eerst ACC via 1/0 uit dan werkt die regeneratie wel. Wellicht kan de elektronica niet snel genoeg de motor omzetten van gebruik naar levering van energie. Maar is wel iets waar je rekening mee moet houden, in dit geval dus harder op de rem trappen. Of rem kort aantippen, loslaten en dan opnieuw intrappen.
Was mij ook opgevallen, irritant want als je op TA / ACC rijdt en je wilt het overnemen is remmen vaak een eerste actie, waarbij er dus geen regeneratie plaats vindt. Kan vast nog wel opgelost worden met een software update

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• N0EL
tiguan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb de vraag in de First movers club gesteld op Facebook. Daar kreeg ik de reactie dat dit aangeeft hoe ver je kan rijden met de auto, maar dat het door een bug niet goed werkt. Het schijnt wel goed te werken als je uitzoomt.
Hmmmm. Als ik dus terug rij haal ik die afstand makkelijk. Leuke bug :-)

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32
N0EL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Die Fog of Soc heeft nooit goed gewerkt. Eerste dagen dat ik de auto had vond ik het interessant en dus irritant, dat het 'raar' deed, daarna nooit meer naar gekeken. Geen idee hoe het er nu voor staat, maar omdat ik nu wel weet hoeveel kms ik eruit haal vind ik het ook niet meer zo heel interessant.

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-02 22:46
oZy schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:06:
[...]

Mijn (4.1M) ervaring met de lak is ook niet positief. Ik had vogelsh#t niet direct verwijderd (2 dagen later) en na het eraf te wassen zijn de vlekken permanent zichtbaar gebleven in de coating van de lak. Ik woon aan de kust dus kan nu ongeveer iedere dag met een emmertje de auto ontmeeuwen, maar blijkbaar is het met deze wagen helaas nodig. Vorige ~8 wagens nooit last van gehad.
De dealer vertelde me bij het afleveren, dat ze nu minder/geen lood in de verf mogen gebruiken, waardoor de lak minder "sterk" is. Hij vertelde dat je vogelpoep snel moest verwijderen.

• tiguan
N0EL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Ik woon zelf redelijk dichtbij de kust. Als ik het goed had, was jouw plaatje ook aan de kust. Het lijkt er op dat gebieden bij de kust altijd grijs gemarkeerd blijven , ook als je uitzoomt. Heb 't net zelf even getest in de auto. Maar het gebied landinwaarts lijkt wel te kloppen als je uitzoomt.

[ Voor 7% gewijzigd door tiguan op 08-08-2021 17:30 ]

• N0EL
Nu snap ik waarom ze Fiat Panda's hebben :-)

Er stonden aardig wat krassen in de muur ter hoogte van de spiegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byEujVa5CBTUeEJooaHPjjGYnqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUB1KlfBhhkujPFnyz1TPoaG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door N0EL op 08-08-2021 18:03 ]

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
N0EL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:02:
Nu snap ik waarom ze Fiat Panda's hebben :-)

Er stonden aardig wat krassen in de muur ter hoogte van de spiegels.

[Afbeelding]
En in Frankrijk Renault Zoë’s :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nATrWpmbyuNA4Oyct9eygMaluE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFM8iEGXxK8Mb0yxlogHaS2V.jpg?f=fotoalbum_large

• N0EL
Oefffff... Past echt maar net.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:33
Ro ofzo schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:45:
[...]

Ik heb het een paar keer gebruikt en het werkt echt bijzonder goed. Tegenliggers worden heel ver van tevoren al herkend waarna hij gelijk licht terugschakelt. Idem bij voorliggers.
Ik heb 1 keer gehad dat ik vanuit een dorp een donker gat inreed en dat het voor mijn gevoel iets te lang duurde voor hij groot licht weer aanzette, wellicht is dat verholpen in de nieuwe update.
Behalve in de bergen. Dan komt een
tegenligger uit het niets en kan de verlichting niet snel genoeg schakelen, al een aantal keren knipperende tegenliggers gehad.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
AMARONE schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

Behalve in de bergen. Dan komt een
tegenligger uit het niets en kan de verlichting niet snel genoeg schakelen, al een aantal keren knipperende tegenliggers gehad.
Apart, ik ben snachts de fernpas over gereden en daar werkte het perfect.

• RM1966
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-02 19:03

RM1966

ID.4 1st 77kWh

Net terug vanuit Spanje. ID.4 + vouwwagen.
Heenreis:
Nederland-Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje.
Voldoende Ionity laadpalen tot Spaanse grens.
Slechts één keer 15 min moeten wachten voor vrije paal.
Droog zonnig weer, weinig wind
Verbruik: 19KWh/100km.
Cruise control: 100Kmh
Airco: aan
Schakelaar: “D” stand
Auto: beladen
Personen: 2

Terugreis (via België)
Droog zonnig, regen in België
Verbruik: 22,5 kWh/100km
Personen: 4
Auto beladen
Cruisecontrol 105kmh
Schakelaar: “D” stand.

Samenvattend. Rijden met vouwwagen naar vakantiebestemming voor herhaling vatbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rp6-D8SWKpaSbxZkI5N0MFNqYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBXYeLdH6M5Qg0Y5Afo8OYDn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RM1966 op 08-08-2021 22:10 ]

RM ID.4 1st 77kWh

• FlowDesign
Vanmiddag had ik voor het eerst dat m'n ID3 een beetje in de war was.

Hij was uit zichzelf aan/uit aan het flipperen met de slecht weer verlichting terwijl het zonnig en droog was.

En knopje omhoog/omlaag op het stuur ging telkens alle radiozenders door, terwijl die ingesteld staat op alleen favorieten.

Soft reset heeft dat laatste iig verholpen.

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-02 16:20
RM1966 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:07:
Net terug vanuit Spanje. ID.4 + vouwwagen.
Heenreis:
Nederland-Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje.
Voldoende Ionity laadpalen tot Spaanse grens.
Slechts één keer 15 min moeten wachten voor vrije paal.
Droog zonnig weer, weinig wind
Verbruik: 19KWh/100km.
Cruise control: 100Kmh
Schakelaar: “D” stand
Auto: beladen
Personen: 2

Terugreis (via België)
Droog zonnig, regen in België
Verbruik: 22,5 kWh/100km
Personen: 4
Auto beladen
Cruisecontrol 105kmh
Schakelaar: “D” stand.

Samenvattend. Rijden met vouwwagen naar vakantiebestemming voor herhaling vatbaar.
[Afbeelding]
Ik ben sinds gisteren ook weer terug uit Zuid-Frankrijk met de ID4 en vouwwagen. Ik merkte vooral dat de wind een grote invloed heeft op het verbruik.
Aantal personen: 4
Cruisecontrol: aan
Schakelaar: D-stand

Route: A1 naar Parijs, A10+A71 naar Clermond-Ferrand, A75 naar Millau.
Op de heenweg voornamelijk 100 km/u per uur gereden met wind tegen met een verbruik van rond de 24kwh/100km. De route loopt over het centraal massief (hoogste punt 1100 meter).

Op de terugweg 110-115 km/u per uur gereden met wind mee met ongeveer hetzelfde verbruik.

Ionity laadstations zijn echt top. Geen één keer hoeven wachten bij de stations. Zelfs een keer gratis geladen. Hij begon direct te laden nadat ik inplugde. Ook 1 keer een fout tarief gehad (0,35 eur / kw). Mijn abonnement van WeCharge is 0,55 eur / kw.

Jammer dat van onder Parijs tot aan Belgische grens weinig laadmogelijkheden zijn. Dat resulteerde in een laadfile bij Aire de Ressons-Est (Total) van 1,5 uur waar er 2 van 4 snelladers het niet deden.

Voor mij is het ook voor herhaling vatbaar.

Zoals je kan zien was ik niet de enige met een ID.4 en vouwwagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJvYaDigFsmJQfCBlIXEmXXBC1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8AuHW8tSHBdDIDmyr2BUa4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door theobe op 09-08-2021 22:21 . Reden: typo ]

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 16:23
Leuk om de reisverslagen te lezen! Reden jullie overdag op zaterdag en zondag? Zag op twitter toch redelijke wachttijden bij ionity Hauconcourt. Ook enig idee hoeveel de totale laadkosten waren?

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-02 19:53
Gelukkig de volgende stap in 'aantocht' (id.3 max) 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAbaa56ehuUmzSo_Bh60B2TAYxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAjojTAU3y14RZg9WYinUlj0.jpg?f=fotoalbum_large

• theobe
Stockbaard schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:50:
Leuk om de reisverslagen te lezen! Reden jullie overdag op zaterdag en zondag? Zag op twitter toch redelijke wachttijden bij ionity Hauconcourt. Ook enig idee hoeveel de totale laadkosten waren?
Ik heb bewust de zaterdagen gemeden.
Op de heenreis hebben wij op zondag + maandag gereden. Op de terugweg afgelopen vrijdag en zondag.

Totale afstand (heen en weer): +/- 2500 km
- vertrokken met 100%
- 2x Fastned a 0,79 0,66 euro / kwh
- 1x Allego paal bij Audi dealer bij Parijs (0,79 euro/kwh)
- 1x bij Novotel Bourges (eenmalig 10 euro). Kunnen opladen van 15% -> 100%
- 1x bij overnachtingscamping in FR op de terugweg: gratis van 15% -> 100%
- 1x gratis bij Ionity (fout tarief)
- 1x met 0,35 euro /kwh bij Ionity (fout tarief)
- 5x bij Ionity met 0,55 euro / kwh
- 1x bij TotalEnergies A1 - Aire de resson: 0,65/min. (26 minuten geladen).

Had dus de WeCharge en New Motion pas mee en als backup een Franse KiWhi pas. Die laatste heb ik niet hoeven gebruiken.
De kosten zijn ongeveer 190 euro onderweg geweest. Dus exclusief het initiele laden van vertrek. Daarbij wat geluk gehad met de foute tarief en gratis laadsessie van Ionity. Ook bij de overnachtingscamping had ik een gratis sessie.

[ Voor 0% gewijzigd door theobe op 09-08-2021 22:22 . Reden: tarief aangepast. ]

Verwijderd

Toch jammer dat je die rijhulpsystemen (voorlopig) niet voor altijd kan uitschakelen, die verkeersbord herkenning is dodelijk.
Geen bord te bespeuren en plots: 70km/h herkend, vol in de remmen van 120km/u met een achterligger.
Tot 2x toe.

Als het regent worden de rijsporen van je voorligger soms herkend als lijnen, plots een duw naar recht of links in gevaarlijk verkeer. Dat ding zou je dus echt forceren om een fietser om te maaien...

:F

Is dit aangepast in de 2.3 update?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2021 12:06 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 17:08
Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:04:
Toch jammer dat je die rijhulpsystemen (voorlopig) niet voor altijd kan uitschakelen, die verkeersbord herkenning is dodelijk.
Geen bord te bespeuren en plots: 70km/h herkend, vol in de remmen van 120km/u met een achterligger.
Tot 2x toe.

Als het regent worden de rijsporen van je voorligger soms herkend als lijnen, plots een duw naar recht of links in gevaarlijk verkeer. Dat ding zou je dus echt forceren om een fietser om te maaien...

:F

Is dit aangepast in de 2.3 update?
De "handelen-naar-verkeersbord-snelheid" optie kan je wel permanent uitzetten (voorspelling trajectverloop heet dat dacht ik, en niet "verkeersbordherkenning" wat veel mensen uitzetten die het boekje niet lezen :+ ), dus dat is maar 1 schuifje. Lane Assist niet inderdaad, maar ik heb jouw situatie nog niet meegemaakt. Wel gele lijnen en witte lijnen - even je stuur vasthouden idd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 09-08-2021 12:11 ]

Verwijderd

Soeski schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:09:
[...]

De "handelen-naar-verkeersbord-snelheid" optie kan je wel permanent uitzetten (voorspelling trajectverloop heet dat dacht ik, en niet "verkeersbordherkenning" wat veel mensen uitzetten die het boekje niet lezen :+ ), dus dat is maar 1 schuifje. Lane Assist niet inderdaad, maar ik heb jouw situatie nog niet meegemaakt. Wel gele lijnen en witte lijnen - even je stuur vasthouden idd :)
O cool, direct even zoeken dan!

• MJMaverick
Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

O cool, direct even zoeken dan!
Zit in de instellingen voor de ACC. Je kunt 3 instellingen doen mbt voorspellend gedrag, snelheid is daar 1 van.

[ Voor 16% gewijzigd door MJMaverick op 09-08-2021 12:21 ]

• AkroBatik
  • Laatst online: 09:38

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Soeski schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:09:
[...]

Volgens mij zijn dit 2 verschillende dingen. Met verkeersbordherkenning past hij de snelheid aan naar de snelheid die hij denkt dat je daar mag, op basis van verkeersborden en navi data. En bij voorspelling traject verloop remt hij af voor rotondes en kruispunten. Ik heb beide uitstaan, omdat het bij mij nauwelijks de juiste snelheid aanhoudt. Of hij remt af voor een paralelweg, of hij leest de sneheid niet goed, of er is navigatiedata die de auto 50 laat rijden op een 80 weg:/

.

• MJMaverick
AkroBatik schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Volgens mij zijn dit 2 verschillende dingen. Met verkeersbordherkenning past hij de snelheid aan naar de snelheid die hij denkt dat je daar mag, op basis van verkeersborden en navi data. En bij voorspelling traject verloop remt hij af voor rotondes en kruispunten. Ik heb beide uitstaan, omdat het bij mij nauwelijks de juiste snelheid aanhoudt. Of hij remt af voor een paralelweg, of hij leest de sneheid niet goed, of er is navigatiedata die de auto 50 laat rijden op een 80 weg:/
Het voorspellend gedrag van de ACC zit hem in 3 aspecten. Traject is daar 1 van (komt er een rotondo of afslag aan, dan remt de auto), snelheid is een andere (op basis van bekende max snelheid). Ben ff kwijt wat de 3e is...

Verkeersbordherkenning staat hier min of meer los van. Als een snelheidbord herkend wordt zal dit meegenomen worden in het voorspellend gedrag, maar als je het voorspellend gedrag voor snelheid uit zet dan wordt het 'alleen' gebruik om op de schermen aan te geven wat volgens de auto de geldende max snelheid is.

Ik heb alle nanny functies uit staan :P

• RM1966

RM1966

ID.4 1st 77kWh

Stockbaard schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:50:
Heenreis.
1e dag
Zondagochtend (05.00 uur) tot lyon Sud.
2e dag maandag Lyon Sud - Spanje.
1660 km. (19KWh/100km)
In Frankrijk bij één laadstop 15 min moeten wachten) en 1x vouwwagen moeten afkoppelen.
Waar mogelijk de neus van de auto tussen de palen gereden om zonder afkoppelen te kunnen laden.

Terugreis. (In één dag)*
Donderdag (07.00 uur) vertrokken vanuit Spanje.
Route du Soleil via België naar Twente.
1587 km. (22,5KWH/100km)
Bij geen enkele laadpaal vertraging en ook éénmaal vouwwagen moeten afkoppelen.
*volgend jaar wel een overnachting. De reistijd voor in een keer terug is te lang door meerdere stops

Laadkosten €. 0,00 (We Charge) actie één jaar gratis laden bij Ionity. :)

RM ID.4 1st 77kWh

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-02 15:29
Nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door sl1000 op 09-08-2021 13:18 ]

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Die traject voorspelling is ook best link, maar als je oplet minder gevaarlijk dan die automatische snelheidsaanpassing.

Ik heb een paar plaatsen waar de auto blijkbaar denkt dat ik de afslag genomen heb en er een kruising midden op de snelweg is waarvoor afgeremd wordt. Op de kaart is verder niets bijzonder te zien. Ook wil er wel eens overwacht afgeremd worden voor een scherpe bocht op een recht stuk snelweg.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:33
Bord autoweg kent hij ook niet.
Mocht daar 100 maar springt steeds weer op 80.
Ook heb ik regelmatig dat hij overdag op 130 springt.

• FlowDesign
theobe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Ik heb bewust de zaterdagen gemeden.
Op de heenreis hebben wij op zondag + maandag gereden. Op de terugweg afgelopen vrijdag en zondag.

Totale afstand (heen en weer): +/- 2500 km
- vertrokken met 100%
- 2x Fastned a 0,79 euro / kwh
- 1x Allego paal bij Audi dealer bij Parijs (0,79 euro/kwh)
- 1x bij Novotel Bourges (eenmalig 10 euro). Kunnen opladen van 15% -> 100%
- 1x bij overnachtingscamping in FR op de terugweg: gratis van 15% -> 100%
- 1x gratis bij Ionity (fout tarief)
- 1x met 0,35 euro /kwh bij Ionity (fout tarief)
- 5x bij Ionity met 0,55 euro / kwh
- 1x bij TotalEnergies A1 - Aire de resson: 0,65/min. (26 minuten geladen).

Had dus de WeCharge en New Motion pas mee en als backup een Franse KiWhi pas. Die laatste heb ik niet hoeven gebruiken.
De kosten zijn ongeveer 190 euro onderweg geweest. Dus exclusief het initiele laden van vertrek. Daarbij wat geluk gehad met de foute tarief en gratis laadsessie van Ionity. Ook bij de overnachtingscamping had ik een gratis sessie.
Als je nog een pas van Maingau mee had genomen dan had je overal waar je 79 cent hebt betaald, slechts 61 cent hoeven betalen :)

Zie net dat Maingau sindskort weer duurder is geworden. Tarief DC in NL is weer verhoogd van 48 naar 54 cent.

• theobe
RM1966 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Laadkosten €. 0,00 (We Charge) actie één jaar gratis laden bij Ionity. :)
Hoe kom je dan aan die actie? Die heb ik nergens voorbij zien komen..

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-02 10:26
Die actie was alleen voor de ID.3 1st voor zover ik weet.

• RM1966

RM1966

ID.4 1st 77kWh

leinenga schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:01:
Die actie was alleen voor de ID.3 1st voor zover ik weet.
Klopt, maar naast de ID.4 1st ook eigenaar van ID.3 1st.
De WeCharge pas van de ID.3 gebruikt

RM ID.4 1st 77kWh

• MJMaverick
RM1966 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Klopt, maar naast de ID.4 1st ook eigenaar van ID.3 1st.
De WeCharge pas van de ID.3 gebruikt
@theobe Er was een actie van VW dat mensen met een 3.1 2000kWh gratis kregen wanneer ze laden met een We Charge pas. Het laatste dat ik over deze actie gelezen heb is het volgende bericht in de Facebook groep:
Dear First Movers,
We would like to inform you that the remaining We Charge charging credit of 2000 kWh (up to a maximum of 600 euros), which can now be used for 15 months (instead of the previous 12 months) from activation, will from now on no longer be shown on the invoice as before, but directly in the email.
Best regards, your ID. Team
Misschien dat deze actie de verklaring is van de €0,00 bedragen in bovenstaande vakantie-posts? Ik gok maar wat...

Ik heb geen idee of de 2000 kWh actie nog steeds geldig is en ook niet wanneer de 12 of 15 maanden ingaan. Anderen?

• RM1966

RM1966

ID.4 1st 77kWh

MJMaverick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

Er was een actie van VW dat mensen met een 3.1 2000kWh gratis kregen wanneer ze laden met een We Charge pas. Het laatste dat ik over deze actie gelezen heb is het volgende bericht in de Facebook groep:

[...]

Misschien dat deze actie de verklaring is van de €0,00 bedragen in bovenstaande vakantie-posts? Ik gok maar wat...

Ik heb geen idee of de 2000 kWh actie nog steeds geldig is en ook niet wanneer de 12 of 15 maanden ingaan. Anderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqTI1Mo_erPDrCq_iNk91kXaelA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S8Kst8NIGSgHgbLzEqRdyGI.jpg?f=fotoalbum_large

RM ID.4 1st 77kWh

• MJMaverick

• darud
Ik begrijp er niks van, de update is vanochtend al gedownload en toen ik op installeren drukte gaf aan dat het 170 minuten zou duren.
Nu kijk ik net in de auto en is er niks gebeurd, ga ik naar systeem informatie en dan naar alle updates weergeven dan krijg ik deze melding te zien en gebeurt er verder niks.

Edit
Hij vroeg weer toen ik de auto uit deed om de update te installeren, hoor je ook een installatie scherm te zien als hij bezig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqhYz8oUfYoctXowv8bL_kr_c78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FalRaIIixhzVgYoFjCo7VxJa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door darud op 09-08-2021 19:06 ]

• MJMaverick
darud schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:03:
Ik begrijp er niks van, de update is vanochtend al gedownload en toen ik op installeren drukte gaf aan dat het 170 minuten zou duren.
Nu kijk ik net in de auto en is er niks gebeurd, ga ik naar systeem informatie en dan naar alle updates weergeven dan krijg ik deze melding te zien en gebeurt er verder niks.

Edit
Hij vroeg weer toen ik de auto uit deed om de update te installeren, hoor je ook een installatie scherm te zien als hij bezig is?

[Afbeelding]
Bizar en teleurstellend. Kun je wel iets met de auto nu, of staat ie in de stand dat je er niets mee kunt? Staan je lichten uit? Zou het kunnen dat de sleutel in de buurt van de auto geweest is tijdens het installeren en dat ie daardoor in de stress is geschoten?

Ander vraagje: hoeveel tijd zat er bij jou tussen deel 1 en deel 2 qua download? Ik ontving gisteren deel 1 maar vandaag werd deel 2 nog niet gedownload. Aangezien ik nogal ongeduldig ben vind ik dat niet zo prettig :o

[ Voor 5% gewijzigd door MJMaverick op 09-08-2021 19:18 ]

• ik222
  • Niet online
@darud Je moet een minuut of 10 de auto niet open doen. En dus als je automatisch openen hebt aan staan ook niet in de buurt komen met je sleutel.

Daarna zou je bij deel 2 op het scherm moeten zien dat hij bezig is.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 22:45
Die 2000kWh aanbieding heb ik nooit gekregen bij mijn ID.3 1st. Ik heb nu de 3 jaar lang €0,00p/m en €0,55 aanbieding als meest gunstige. Helaas geen 600 euro laadtegoed.
theobe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:40:
[...]
- 2x Fastned a 0,79 euro / kwh
Waarom Fastned 0,79? Rechtstreeks met Fastned app betaal je 0,59.

-----

Is de ruitensproeier voor bij alle ID3's een zwak straaltje? Ik kom van een Hyundai maar dat is echt een wereld van verschil... alsof er een knik in de tuinslang zit.

[ Voor 10% gewijzigd door RaymondD op 09-08-2021 19:54 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 22:10

Flappiewappie

Hier nog meer

Hoe krijg je deze aanbieding? Ben zelf ook in het bezit van een 1ste editie en dit is toch wel erg lekker als je op vakantie gaat...

Hier staat wat

• MJMaverick
Flappiewappie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Hoe krijg je deze aanbieding? Ben zelf ook in het bezit van een 1ste editie en dit is toch wel erg lekker als je op vakantie gaat...
Zoek in dit topic even op Duitsland. Klinkt raar maar je zult zien wat ik bedoel ;)

• RaymondD
MJMaverick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Zoek in dit topic even op Duitsland. Klinkt raar maar je zult zien wat ik bedoel ;)
Werkt bij mij helaas niet.

• darud
MJMaverick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

Bizar en teleurstellend. Kun je wel iets met de auto nu, of staat ie in de stand dat je er niets mee kunt? Staan je lichten uit? Zou het kunnen dat de sleutel in de buurt van de auto geweest is tijdens het installeren en dat ie daardoor in de stress is geschoten?

Ander vraagje: hoeveel tijd zat er bij jou tussen deel 1 en deel 2 qua download? Ik ontving gisteren deel 1 maar vandaag werd deel 2 nog niet gedownload. Aangezien ik nogal ongeduldig ben vind ik dat niet zo prettig :o
Ik denk zoals ik222 aangaf dat het kwam omdat ik waarschijnlijk de deuren open heb gedaan vanmiddag de eerste keer, nu loopt hij wel door zie ik.

Ik heb verleden week zondag de eerste update ontvangen en vandaag de tweede, ik ben een week ivm corona besmetting de deur niet uit geweest, ik weet niet of hij anders eerder had gekomen.

• RaymondD
Ik heb wel we charge via de duitsland route,... maar heb dat 2000kWh/600 euro aanbod nooit gekregen. Kan het dus gewoon niet kiezen!

• MJMaverick
RaymondD schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:11:
[...]

Ik heb wel we charge via de duitsland route,... maar heb dat 2000kWh/600 euro aanbod nooit gekregen. Kan het dus gewoon niet kiezen!
Ah ok, excuus. Vreemd dan. Weet geen andere manier dat die @Simply1337 beschrijft. Zou "automatisch" aan jouw account toegevoegd moeten worden. Stond de auto al op jouw account geregistreerd toen jij je aanmeldde voor We Charge? Misschien dat het een volgorde dingetje is?

Er zijn ook mensen die contact met We Charge hebben opgenomen via mail en dat heeft hen geholpen. Als jouw VIN nog niet eerder gebruikt is voor We Charge heb je er volgens mij recht op.

[ Voor 15% gewijzigd door MJMaverick op 09-08-2021 20:23 ]

• RM1966

RM1966

ID.4 1st 77kWh

MJMaverick schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:14:
[...]

Ah ok, excuus. Vreemd dan. Weet geen andere manier dat die @Simply1337 beschrijft. Zou "automatisch" aan jouw account toegevoegd moeten worden. Stond de auto al op jouw account geregistreerd toen jij je aanmeldde voor We Charge? Misschien dat het een volgorde dingetje is?
De ID.3 1ste moet wel in 2020 op kenteken gezet zijn.
Volgens mij liep de actie tot medio Juni 2021.
Aanvraag actie We Charge pas “via” Duitsland of België registratie

[ Voor 6% gewijzigd door RM1966 op 09-08-2021 20:30 ]

RM ID.4 1st 77kWh

• FlowDesign
RM1966 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:24:
[...]

De ID.3 1ste moet wel in 2020 op kenteken gezet zijn.
Volgens mij liep de actie tot medio Juni 2021.
Aanvraag actie We Charge pas “via” Duitsland of België registratie
Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar die 2.000 kWh gratis geldt waarschijnlijk niet voor een Pro die in 2020 op kenteken is gezet?

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:03
Matthijscc schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:02:
Iemand nog een goede ervaring met leuke accessoires?
Ben ik ook geïnteresseerd in. Zit te denken aan update soundsystem met speakers in de achterdeuren.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch

• MJMaverick
FlowDesign schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar die 2.000 kWh gratis geldt waarschijnlijk niet voor een Pro die in 2020 op kenteken is gezet?
Klopt, het moet echt een 1st zijn. Dus een gewone, Plus of Max.

• theobe
RaymondD schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

Waarom Fastned 0,79? Rechtstreeks met Fastned app betaal je 0,59.
Dat heb ik niet eens gezien... Lekker handig. Ik heb daar mijn NewMotion pas gebruikt. Gelijk maar de app erop gezet voor een volgende vakantie :)

Edit:
Nog snel gecheckt, maar het tarief via NewMotion is 0,66. Maar via fastned app is het dus nog steeds voordeliger

[ Voor 15% gewijzigd door theobe op 09-08-2021 22:24 . Reden: toevoeging ]

• leinenga
theobe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

Dat heb ik niet eens gezien... Lekker handig. Ik heb daar mijn NewMotion pas gebruikt. Gelijk maar de app erop gezet voor een volgende vakantie :)

Edit:
Nog snel gecheckt, maar het tarief via NewMotion is 0,66. Maar via fastned app is het dus nog steeds voordeliger
Wel offtopic, maar als je nu in je fastned app als betaalmethode je newmotion pas hebt? Betaal je dan newmotion tarief? Of de fastnedprijs? :S

Edit: Heb het ook even nagekeken en bij mij is 0,59 gerekend.(was wel december 2020), dus dan wordt toch de fastned app prijs gerekend.

[ Voor 10% gewijzigd door leinenga op 09-08-2021 22:45 ]

• FlowDesign
mcmiles schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Ben ik ook geïnteresseerd in. Zit te denken aan update soundsystem met speakers in de achterdeuren.
Is indd iets wat ik ook heb overwogen, echter wordt het nog niet door VW zelf aangeboden.
Totdat VW het zelf aanbiedt moet je of een extra versterker in laten bouwen, of ze moeten via een dongle je systeem hacken. Bij dat laatste kun je na een update opnieuw beginnen. Oftewel, gedoe.

VW dealer in Eindhoven verwacht eind dit jaar meer duidelijkheid van VW en dat je het via VW alsnog in kunt laten bouwen.

Zelfde verhaal geldt bijvoorbeeld ook voor de achterruitrijcamera.

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 10-08-2021 00:09 ]

• tiguan
Een subwoofer zou ik zeker willen hebben. Ik mis dat echt. Als je stilstaat hoor je nog wel bass, maar als je rijdt valt de bass compleet weg.

• MJMaverick
Net een update ontvangen in de auto die OTA zou moeten verbeteren, iig qua uiterlijk van de release notes (vanaf nu op HTML gebaseerd). Er stond nog iets bij maar ik ben door mijn teleurstelling dat het niet deel 2 van 2.3 was vergeten een foto te maken. Iemand anders wel gedaan?

• leinenga
Een subwoofer staat ook nog op mijn lijstje. Ik ben wel een artikel tegengekomen, maar kan daar niet goed uithalen waar in de ID.3 de connectors zitten die je ook op een 'normale' autoradio hebt. Ik heb achter het dashboardkastje gekeken, maar zie daar niet zo'n stekker zitten.

Het betreffende artikel: https://www.speakev.com/t...ockdown-subwoofer.157347/

• FlowDesign
leinenga schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:44:
Een subwoofer staat ook nog op mijn lijstje. Ik ben wel een artikel tegengekomen, maar kan daar niet goed uithalen waar in de ID.3 de connectors zitten die je ook op een 'normale' autoradio hebt. Ik heb achter het dashboardkastje gekeken, maar zie daar niet zo'n stekker zitten.

Het betreffende artikel: https://www.speakev.com/t...ockdown-subwoofer.157347/
Het probleem is, dat alle extra uitgangen die er standaard zijn, niet zijn geactiveerd. Daarom de hack met een dongle of wachten op VW.

De optie met een extra versterker pakt de wel werkende uitgangen en split daarvan in feite het signaal.

• leinenga
FlowDesign schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Het probleem is, dat alle extra uitgangen die er standaard zijn, niet zijn geactiveerd. Daarom de hack met een dongle of wachten op VW.

De optie met een extra versterker pakt de wel werkende uitgangen en split daarvan in feite het signaal.
In het artikel gebruiken ze het bestaande links/rechts signaal als input voor de sub dus dan heb je dat probleem op zich niet. Ik heb alleen geen idee hoe je bij die stekker komt. (zonder het dashboard helemaal los te halen)

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-01 08:32
MJMaverick schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:44:
Net een update ontvangen in de auto die OTA zou moeten verbeteren, iig qua uiterlijk van de release notes (vanaf nu op HTML gebaseerd). Er stond nog iets bij maar ik ben door mijn teleurstelling dat het niet deel 2 van 2.3 was vergeten een foto te maken. Iemand anders wel gedaan?
Heb hem ook gehad, maar de ID.3 was een beetje aan het bokken en kon de release notes niet lezen, dus was blij dat ik de update aan had gezet. Helaas ook geen foto. Nu wachten op 2.3, maar dat zal waarschijnlijk volgende week dinsdag zijn, want vorige week dinsdag kreeg ik die andere kleine update

Zag wel dat de navigatie database nu versie 21.7 is

[ Voor 3% gewijzigd door t2faag op 10-08-2021 08:59 ]

Laten we leuk blijven tegen elkaar

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:03
FlowDesign schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:08:
[...]

Is indd iets wat ik ook heb overwogen, echter wordt het nog niet door VW zelf aangeboden.
Totdat VW het zelf aanbiedt moet je of een extra versterker in laten bouwen, of ze moeten via een dongle je systeem hacken. Bij dat laatste kun je na een update opnieuw beginnen. Oftewel, gedoe.

VW dealer in Eindhoven verwacht eind dit jaar meer duidelijkheid van VW en dat je het via VW alsnog in kunt laten bouwen.

Zelfde verhaal geldt bijvoorbeeld ook voor de achterruitrijcamera.
Dank voor je reactie Flow, dan wacht ik eind vh jaar af. Op gedoe zit ik niet te wachten. Achteruitrijcamera heb ik in mijn ID.3P, erg tevreden mee.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch

Verwijderd

t2faag schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Heb hem ook gehad, maar de ID.3 was een beetje aan het bokken en kon de release notes niet lezen, dus was blij dat ik de update aan had gezet. Helaas ook geen foto. Nu wachten op 2.3, maar dat zal waarschijnlijk volgende week dinsdag zijn, want vorige week dinsdag kreeg ik die andere kleine update

Zag wel dat de navigatie database nu versie 21.7 is
Ik dacht nog iets te hebben gezien i.v.m. update handleiding op de ID.4 deze morgen.
Het was bijna niet leesbaar aangezien de 'pop-up' niet verdween i.v.m. enkele systemen die niet beschikbaar zouden zijn tijdens het rijden.

• Stan-ID4
  • Laatst online: 29-01 17:15
theobe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Ik ben sinds gisteren ook weer terug uit Zuid-Frankrijk met de ID4 en vouwwagen. Ik merkte vooral dat de wind een grote invloed heeft op het verbruik.
Aantal personen: 4
Cruisecontrol: aan
Schakelaar: D-stand

Route: A1 naar Parijs, A10+A71 naar Clermond-Ferrand, A75 naar Millau.
Op de heenweg voornamelijk 100 km/u per uur gereden met wind tegen met een verbruik van rond de 24kwh/100km. De route loopt over het centraal massief (hoogste punt 1100 meter).

Op de terugweg 110-115 km/u per uur gereden met wind mee met ongeveer hetzelfde verbruik.

Ionity laadstations zijn echt top. Geen één keer hoeven wachten bij de stations. Zelfs een keer gratis geladen. Hij begon direct te laden nadat ik inplugde. Ook 1 keer een fout tarief gehad (0,35 eur / kw). Mijn abonnement van WeCharge is 0,55 eur / kw.

Jammer dat van onder Parijs tot aan Belgische grens weinig laadmogelijkheden zijn. Dat resulteerde in een laadfile bij Aire de Ressons-Est (Total) van 1,5 uur waar er 2 van 4 snelladers het niet deden.

Voor mij is het ook voor herhaling vatbaar.

Zoals je kan zien was ik niet de enige met een ID.4 en vouwwagen.
[Afbeelding]
Grappig, die andere dat zijn wij😄. Zijn nog in Frankrijk, laden gaat inderdaad prima. Nergens moeten wachten. Met vouwwagen toch nog ruim 350km bereik! Snelheid 95/100. Het laadstation op de foto, werkte, maar het laadvermogen was laag. Deze stop duurde bij ons (te) lang. We hebben er wel voor gekozen steeds 100% te laden. Dat geeft even wat extra zekerheid en je staat toch al stil. Op 1050km zijn wij uiteindelijk 3x gaan laden. Daar komt het laden op de tussen camping wel nog bij.

Dus voor herhaling vatbaar. De terugweg willen we in 1x terug gaan rijden. 🤞

• sl1000
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Ik dacht nog iets te hebben gezien i.v.m. update handleiding op de ID.4 deze morgen.
Het was bijna niet leesbaar aangezien de 'pop-up' niet verdween i.v.m. enkele systemen die niet beschikbaar zouden zijn tijdens het rijden.
Had hem ook. ACC wordt weer uitgeschakeld vanaf start update totdat je weer de auto 5 minuten alleen laat.

• Soeski
MJMaverick schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:44:
Hier ook inderdaad die kleine update - de tweede in korte tijd na de Background Services van vorige week. Die komen blijkbaar wel snel door, want de 1e dag dat deze vrijgegeven worden krijg ik 'm meteen. Ik denk dat 2.3 gewoon nog niet vrijgegeven is voor mijn auto, anders was deze nu 4 weken na akkoord wel eens doorgekomen. Ik heb blijkbaar geen enkel probleem met het ontvangen van updates zelf, dus daar ligt het niet aan.
Tijdens deze kleine update overigens alle functionaliteit actief, ACC/Travel Assist e.d.
Alleen de melding dat ik de auto moest verlaten en na 5 minuten zou de update klaar zijn.

• sl1000
Soeski schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Hier ook inderdaad die kleine update - de tweede in korte tijd na de Background Services van vorige week. Die komen blijkbaar wel snel door, want de 1e dag dat deze vrijgegeven worden krijg ik 'm meteen. Ik denk dat 2.3 gewoon nog niet vrijgegeven is voor mijn auto, anders was deze nu 4 weken na akkoord wel eens doorgekomen. Ik heb blijkbaar geen enkel probleem met het ontvangen van updates zelf, dus daar ligt het niet aan.
Tijdens deze kleine update overigens alle functionaliteit actief, ACC/Travel Assist e.d.
Alleen de melding dat ik de auto moest verlaten en na 5 minuten zou de update klaar zijn.
Grappig, ik had installeer geklikt en toen gaan rijden. Onmiddellijk meldingen dat acc niet beschikbaar was.
Bij aankomst uitgestapt, afgesloten en alleen gelaten.
P-lampje bleef een minuut of 5 branden en ging toen uit

• ik222
  • Niet online
Hier weer een kleine update vanochtend. Helaas was het nog altijd niet deel 2 van de 2.3 OTA.

Heb wel snel 2 foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIT65lofR3vqgDqkNcBKL62VfcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfhkUTvcZXOW6c5YBZKQAGtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYojesVY7MGFuzI0WcQZkfZyUlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y55GyFVvn8kcKYh6WZef5Uve.jpg?f=fotoalbum_large

• Soeski
ik222 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:07:
Hier weer een kleine update vanochtend. Helaas was het nog altijd niet deel 2 van de 2.3 OTA.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de hele weg naar werk met het onderste scherm zichtbaar gereden maar alles werkte prima, dus deze update zet niet je TravelAssist of andere functies uit blijkbaar. Zou ook niet weten waarom voor zo'n kleine update. Ook geen lampjes/uitroeptekens in het scherm.
Maargoed, still waiting for part 1 van 2.3 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 10-08-2021 11:47 ]

• sl1000
Soeski schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Ik heb de hele weg naar werk met het onderste scherm zichtbaar gereden maar alles werkte prima, dus deze update zet niet je TravelAssist of andere functies uit blijkbaar. Zou ook niet weten waarom voor zo'n kleine update. Ook geen lampjes/uitroeptekens in het scherm.
Maargoed, still waiting for part 1 van 2.3 :)
bij mijn ID.4 dus wel. maar ik rij al met 2.3 rond. Wellicht is dat het verschil.

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 13:09
ik222 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had deze ook vanmorgen, lijkt dus meteen te komen. De grote updates komen bij mij op zaterdagavond.
Net de auto ff opgestart. leek er op dat het infotainmentsysteem volledig opstartte. Gewoon herstart na update.

• FlowDesign
Stan-ID4 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Grappig, die andere dat zijn wij😄. Zijn nog in Frankrijk, laden gaat inderdaad prima. Nergens moeten wachten. Met vouwwagen toch nog ruim 350km bereik! Snelheid 95/100. Het laadstation op de foto, werkte, maar het laadvermogen was laag. Deze stop duurde bij ons (te) lang. We hebben er wel voor gekozen steeds 100% te laden. Dat geeft even wat extra zekerheid en je staat toch al stil. Op 1050km zijn wij uiteindelijk 3x gaan laden. Daar komt het laden op de tussen camping wel nog bij.

Dat is wel heel erg toevallig 😄

Tot 100% laden? Soms ben je te bang ;)
Maar als je geen haast hebt en er niemand op een vrije lader staat te wachten prima :)

Ik vind het meestal juist een leuke uitdaging om de route zo te plannen dat de accu zo leeg mogelijk is bij de volgende stop en dan tot max 80% laden.
M'n vriendin was poosje geleden in haar uppie op en neer naar Stuttgart geweest. Zij vond het al veel te spannend als de GOM naar de 100 km zakte :P Uiteindelijk heeft ze er dan ook een stuk langer over gedaan dan nodig was.

• FlowDesign
leinenga schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

In het artikel gebruiken ze het bestaande links/rechts signaal als input voor de sub dus dan heb je dat probleem op zich niet. Ik heb alleen geen idee hoe je bij die stekker komt. (zonder het dashboard helemaal los te halen)
Klopt, dat bedoelde ik ook met de laatste optie via een nieuwe versterker :)
Enige nadeel wat je dan hebt is dat je via het display alleen links-rechts audiosterkte aan kunt passen en niet voor-achter.

Die aansluiting van de speakers zit inderdaad ergens achter het handschoenenvakje. Als je het handschoenenvakje eruit sloopt dan kun je er volgens mij bij komen.

Hier staan een paar handleidingen (Anleitungen), misschien staan daar foto's in :)

https://www.kufatec.com/d...ten-fuer-vw-id3-e11-45375

[ Voor 12% gewijzigd door FlowDesign op 10-08-2021 12:30 ]

• leinenga
Ik had dus al wel gekeken achter het handschoenenvakje, maar zag daar niet direct iets herkenbaars.
De handleidingen zijn helaas alleen previews. Je moet inloggen/klant zijn om de volledige handleidingen te downloaden.
Maar bedankt voor de tip in elk geval. Zal toch nog eens achter het dashboardkastje duiken ;)

Ik heb zelf al wel de Vgate iCar Pro dongle voor EV-notify. Weet iemand of je daar ook die uitgangen mee zou kunnen vrijgeven? En met welke app?

• theobe
Stan-ID4 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Haha, grappig inderdaad!
Ik heb gemerkt inderdaad dat als je idd 95 rijdt met vouwwagen, je verbruik toch nog een stuk lager is dan 100/105.
Ik houd zelf altijd wel van een beetje doorrijden en 100/105 is dan echt de ondergrens voor mij. Met als resultaat dat je dan wellicht iets vaker moet laden.
Ik had van te voren de laadstops ingepland en naarmate ik de stop naderde ging ik harder rijden als ik zag dat het ik het sowieso wel haalde.
Ik laadde max tot 80%. Die laatste 20% gaat mij te langzaam.
Op de terugweg iets strakker gepland dat ik bij de volgende stop ong. 5-10% over zou hebben.

Maar zoals gezegd de wind is zeer bepalend. Wanneer je hem mee hebt, kon ik 15 km/u gemiddeld harder rijden met hetzelfde verbruik. Op de terugweg reed ik dus 115-120.

Wat ook een goede strategie was, met 95 km/u beginnen achter een vrachtwagen, daarna steeds een caravan of camper volgen die net wat harder rijdt. Op gegeven moment reed ik achter een camper met 120 km/u met een verbruik van 20kwh /100km. :)

• FlowDesign
leinenga schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:25:
Ik had dus al wel gekeken achter het handschoenenvakje, maar zag daar niet direct iets herkenbaars.
De handleidingen zijn helaas alleen previews. Je moet inloggen/klant zijn om de volledige handleidingen te downloaden.
Maar bedankt voor de tip in elk geval. Zal toch nog eens achter het dashboardkastje duiken ;)

Ik heb zelf al wel de Vgate iCar Pro dongle voor EV-notify. Weet iemand of je daar ook die uitgangen mee zou kunnen vrijgeven? En met welke app?
Er staan op YouTube volgens mij wel filmpjes waarin ze precies laten zien hoe het moet. Waarschijnlijk wel in het Duits.

Of je met die dongle verder nog iets kunt weet ik niet zeker, iig niet met de bijbehorende app meen ik. Ik had precies die dongle ook, maar die had ik teruggestuurd omdat ie telkens niet uit zichzelf uit z'n slaapstand komt wanneer je weer in de auto stapt.

• sl1000
theobe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Wat ook een goede strategie was, met 95 km/u beginnen achter een vrachtwagen, daarna steeds een caravan of camper volgen die net wat harder rijdt. Op gegeven moment reed ik achter een camper met 120 km/u met een verbruik van 20kwh /100km. :)
Ik betrap mezelf er nu al op dat ik hetzelfde op de snelweg doe met de ID.4
Beginnen met netjes 100 rijden en als ik dan word ingehaald door een grote bus of i.d., dan duik ik daar achter.
Meestal rijd ik dan met een lager verbruik als daarvoor, maar dan wel een stukje vlotter.

• leinenga
FlowDesign schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Er staan op YouTube volgens mij wel filmpjes waarin ze precies laten zien hoe het moet. Waarschijnlijk wel in het Duits.
Ik heb idd een filmpje (wel spaans/portugees of zo) gevonden waar het zichtbaar is. Vanaf 6:00 zie je dat de audiomodule eruit is. YouTube: VW ID3 2021 ELECTRIC SOUND SISTEM UPGRADE
Daar zitten de kabels dus achter. Ik vermoedde al wel dat het daarachter moest zitten, maar durfde het nog niet aan om dat eruit te trekken ;)
Of je met die dongle verder nog iets kunt weet ik niet zeker, iig niet met de bijbehorende app meen ik. Ik had precies die dongle ook, maar die had ik teruggestuurd omdat ie telkens niet uit zichzelf uit z'n slaapstand komt wanneer je weer in de auto stapt.
Dat hij steeds in slaapstand valt is wel irritant inderdaad. Welke heb jij dan? Ik dacht dat het aan de auto lag.

• Soeski
sl1000 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Ik betrap mezelf er nu al op dat ik hetzelfde op de snelweg doe met de ID.4
Beginnen met netjes 100 rijden en als ik dan word ingehaald door een grote bus of i.d., dan duik ik daar achter.
Meestal rijd ik dan met een lager verbruik als daarvoor, maar dan wel een stukje vlotter.
Heeft dat wel zin op 2 seconden afstand dan (56 meter met 100km/u)? Ik heb het niet geprobeerd en hoef ook niet per se te hypermilen, maar kan me voorstellen dat je er dan vrij dicht achter moet zitten (waardoor je dus niks meer ziet voor je en je er bovenop knalt als je voorganger ineens hard moet remmen).

• FlowDesign
leinenga schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Dat hij steeds in slaapstand valt is wel irritant inderdaad. Welke heb jij dan? Ik dacht dat het aan de auto lag.
Nee, ligt aan dat pokkeding :P

Aangezien eigenlijk alleen de SoC mij boeit voor de koppeling met ABRP, gebruik ik alleen de Tronity app. Veel handiger aangezien je dan ook de SoC op kunt halen wanneer je auto uitstaat.

• robhuls
  • Laatst online: 09-02 18:42
Soeski schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:00:
[...]
Heeft dat wel zin op 2 seconden afstand dan (56 meter met 100km/u)? Ik heb het niet geprobeerd en hoef ook niet per se te hypermilen, maar kan me voorstellen dat je er dan vrij dicht achter moet zitten (waardoor je dus niks meer ziet voor je en je er bovenop knalt als je voorganger ineens hard moet remmen).
Wel wat, zie bijvoorbeeld

https://www.treehugger.co...ucks-does-it-work-4858386

Of

https://www.altair.com/ne...fficiency-on-the-highway/

Maar met adaptieve cruise control kun je toch gewoon bijna op de bumper rijden :) . 93% saving!

• theobe
[...]

ACC op de sport-stand en automatische afstandhouder zo kort mogelijk. Dat is wellicht geen 2 seconde, maar in mijn beleving veilig genoeg en waarbij je toch nog wind voordeel hebt van een vrachtwagen, busje, camper of caravan.

Note: de kortst mogelijke afstand die aangehouden wordt ACC op de eco-stand is een stuk groter dan op de sport-stand. Op de eco stand is de korste afstand veel te groot. Zeker in NL duiken er dan steeds auto's tussen.

• sl1000
[...]

bij een auto groter dan de ID.4 maakt het zeker verschil. grote vierkante bestelbus of zo'n "cool blue" vrachtwagentje en ik zie dat het zo 3KW scheelt.

• sl1000
theobe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

ACC op de sport-stand en automatische afstandhouder zo kort mogelijk. Dat is wellicht geen 2 seconde, maar in mijn beleving veilig genoeg en waarbij je toch nog wind voordeel hebt van een vrachtwagen, busje, camper of caravan.

Note: de kortst mogelijke afstand die aangehouden wordt ACC op de eco-stand is een stuk groter dan op de sport-stand. Op de eco stand is de korste afstand veel te groot. Zeker in NL duiken er dan steeds auto's tussen.
Dit dus, zo heb ik hem exact staan.

• Soeski
theobe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

De kortste afstand is zeker geen 2 seconden nee, eerder 1,3 seconden dacht ik (aldus mijn Audi handleiding van de vorige auto - niet gezegd dat VW dezelfde afstanden hanteert). Dat de afstand op ECO en SPORT verschilt heb ik niet getest - bij de Audi was er geen verschil in afstand per rijmodi, maar wel in reactiesnelheid. In SPORT reageerde de auto sneller en dus minder comfortabel; meer optrekken en afremmen dan in ECO/COMFORT.
Ik heb nog nooit de kortste afstand geprobeerd, ik zal eens "strepen tellen" om te achterhalen wat de afstand is. Ik denk te kort - er gebeuren niet voor niks zoveel kop/staart ongelukken. En ja, in Nederland duiken er mensen tussen. En ja, dan houdt de auto weer even in. En ja, dit is erg comfortabel en veilig, maar als jakkeraar niet wenselijk :+

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Soeski schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Die background services update kreeg ik vanochtend. Blijkbaar doet mijn auto toch een beetje mee :) . Van 2.3 is nog geen spoor te bekennen.

Kwam me wel goed uit want vandaag een vrij lange rit gemaakt tot iets boven Stuttgart. Dan is het wel fijn om acc en travel assist te hebben. De ID.3 is toch echt een hele fijne reisauto, stil en comfortabel. Laden ging probleemloos, zoveel snellaadplekken langs de snelweg. Die waren overigens wel goed bezet (met Nederlanders). Je ziet niet veel elektrische auto’s met Duits kenteken.

Gemiddeld verbruik over ruim 500km was 16,3 kwh/100km. Dat is netjes met drie personen, bagage en de nodige regen onderweg.

• barber
  • Niet online
4.1M

Vorige week (zondag en maandag) vanuit Italië terug gereden naar Nederland (4 personen en vol bagage).
Op de terugweg overal de maximale snelheid gereden en in Duitsland zo hard als kon waar het mocht.
De auto gaat op de teller echt niet harder dan 165 (=162 op gps). Je merkt echt dat de begrenzer er dan inschiet.
Van 150 naar 160kmh versnellen heuvelop gaat gewoon soepel, dus vermogen genoeg over.

Gemiddeld verbruik over 1356km was 23,5kwh/100km, ondanks regen/files was de gemiddelde snelheid toch nog 99km/h over de hele rit.
Op stukken met meer file of waar ik max 130km/h reed was het verbruik zo rond de 21kwh/100km
Een uitschieter was een stuk van 203km waar ik bijna het hele stuk 160 (gemiddelde snelheid 140km/h) heb kunnen rijden met een aantal heuvels van 500m hoogteverschil met 27kwh/100km.
Even 70% accu in minder dan 1,5 uur erdoor rijden, oops :) Maar kwam met lunch precies goed uit, dus had toch niet echt langer willen rijden.

Onderweg 5 keer aan de lader gehangen en in de garage van het hotel tijdens de overnachting in de buurt van München.
Nu ook weer eigenlijk nergens hoeven te wachten tot het laden klaar was, we zijn blijkbaar gewoon zo langzaam met naar de wc gaan, koffie/lekkers halen en nuttigen dat er zo al 30 minuten voorbij zijn. En dan nog een praatje met een andere Nederlander (4 van de 5 stops) en je zit meer dan vol.
We hebben tussen de 30 en 40 minuten aan de laders gehangen, maar kwamen vaak ook met 25%+ aan bij de lader. Ook nu altijd plek en maar maximaal 1 andere lader bezet.

Door de ACC en travel assist best wel relaxed teruggereden, was echt nog superfit toen ik thuis kwam.

• RM1966

RM1966

ID.4 1st 77kWh

theobe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Haha, grappig inderdaad!
Ik heb gemerkt inderdaad dat als je idd 95 rijdt met vouwwagen, je verbruik toch nog een stuk lager is dan 100/105.
Ik houd zelf altijd wel van een beetje doorrijden en 100/105 is dan echt de ondergrens voor mij. Met als resultaat dat je dan wellicht iets vaker moet laden.
Ik had van te voren de laadstops ingepland en naarmate ik de stop naderde ging ik harder rijden als ik zag dat het ik het sowieso wel haalde.
Ik laadde max tot 80%. Die laatste 20% gaat mij te langzaam.
Op de terugweg iets strakker gepland dat ik bij de volgende stop ong. 5-10% over zou hebben.
Maar zoals gezegd de wind is zeer bepalend. Wanneer je hem mee hebt, kon ik 15 km/u gemiddeld harder rijden met hetzelfde verbruik. Op de terugweg reed ik dus 115-120.

Om het verbruik te ervaren, heel bewust de heenreis naar Spanje, de cruise control op 100 en bij de steden in Frankrijk de toegestane snelheid aangehouden. (Verbruik 19.0 KWh/100km.)
Maximaal 80% laden was voldoende.

De terugreis 105 kmh op de cruisecontrol. Het verbruik ging omhoog naar 22,5 kwh/100km. Hierdoor toch 2x gekozen om tot 90 kwh te laden.

Samenvattend 80% laden van Nederland naar Spanje en visa versa is haalbaar maar dan de snelheid op100-105kmh. max.
Wil je sneller en max &0% laden dan is vaker laden noodzakelijk
ID.4 met vouwwagen ( zie eerdere berichten)

RM ID.4 1st 77kWh

• ik222
  • Niet online
De heen en terugreis op deze manier vergelijken is natuurlijk heel lastig, hoe zat het bijvoorbeeld met de windrichting en windkracht op beide dagen? Ik bedoel een verschil van 3 kWh/100km lijkt me niet volledig veroorzaakt door 5km harder te rijden, ik denk dat de wind daar een veel grotere rol in had.

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-02 17:43
ik222 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:22:
De heen en terugreis op deze manier vergelijken is natuurlijk heel lastig, hoe zat het bijvoorbeeld met de windrichting en windkracht op beide dagen? Ik bedoel een verschil van 3 kWh/100km lijkt me niet volledig veroorzaakt door 5km harder te rijden, ik denk dat de wind daar een veel grotere rol in had.
5% meer snelheid leidt maar zo tot 10-12%meer verbruik. Dus waarschijnlijk komt het grootste gedeelte van het verschil gewoon door de hogere snelheid. Mensen onderschatten vaak de invloed van even ietsje harder rijden. Als je je daar van bewust bent en er ook rekening mee houd kan je het verbruik behoorlijk beïnvloeden. Maar goed verbruik is ook een beetje mijn dingetje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRqUrPaqtLBo2mAk1oDKlusDpbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0v3ugfn4CwQwm5uYu5iG4t5.jpg?f=fotoalbum_large

• RaymondD
Gugi101 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

5% meer snelheid leidt maar zo tot 10-12%meer verbruik. Dus waarschijnlijk komt het grootste gedeelte van het verschil gewoon door de hogere snelheid. Mensen onderschatten vaak de invloed van even ietsje harder rijden. Als je je daar van bewust bent en er ook rekening mee houd kan je het verbruik behoorlijk beïnvloeden. Maar goed verbruik is ook een beetje mijn dingetje.[Afbeelding]
Netjes... dat zijn waardes die in de buurt komen van waar ik in mijn Hyundai Ioniq geen moeite voor hoefde te doen. Achter vrachtwagens, airco uit, bandenspanning hoog?

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-02 17:43
RaymondD schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Netjes... dat zijn waardes die in de buurt komen van waar ik in mijn Hyundai Ioniq geen moeite voor hoefde te doen. Achter vrachtwagens, airco uit, bandenspanning hoog?
Geen stayeren achter vrachtwagens. Bandenspanning sinds aflevering nog niet naar gekeken(geen signaal van de bandenspanningscontrole gehad). Airco is deze zomer tot nu toe eigenlijk niet nodig. ( Gelukkig niet want mijn slijmvliezen en ogen kunnen daar niet zo goed tegen.) Autobaan bijna altijd max. 100. Dus 103 op de acc. Dus ik heb zelf het idee dat ik er niet zoveel moeite voor doen.
Pagina: 1 ... 123 ... 393 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.