Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 119 ... 392 Laatste
Acties:

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39
samv5 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:08:
[...]

Ja deze heb ik zo te zien, op marktplaats voor nog geen 200 euro gekocht.
€200 voor een 3,6 kW lader vind ik persoonlijk nog steeds €200 teveel ;)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-01 20:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qGoyYyt1yyTPqUVKRj409qQhfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WziCDueLrkV3Ci6ywgqG6v82.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen met m'n ID4.1 naar de garage😬

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:51
Erapaz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Dit begint er wel aardig op te lijken, hiermee kun je wel in 1 dag mee naar Zuid Frankrijk dus. Ik neem aan dat dit wel onder bepakking is die afgestemd is op de reis? Dus kofferbak tot de nok vol, skibox op het dak, 3 fietsen op de trekhaak, airco vol open en 5 personen erin? Of is dit billen knijpen in je eentje met je alleen je laadpas en een bakkie koffie?
Nee, die tests worden eigenlijk altijd door 1 persoon uitgevoerd. En de stops zijn ook zo kort mogelijk; niet echt te vergelijken met de stops die je met de kids achterin hebt. Het gaat er vooral om de auto's te vergelijken.

Maar ter illustratie: Björn Nyland heeft de 1000 km ook eens met een PBEV gedaan en die deed het in 9 uur. Een Model 3 LR deed het in 9:20 en een Audi e-Tron GT in 9:35. Deze week heeft hij de Ioniq 5 getest en die kwam (met regen) rond 10:00 uit. Video zal deze week wel online komen.

Het gaat dus nog niet zo snel als met een fossiele auto, maar een flink deel van de laadtijd komt bij een echte reis overeen met de tijd die je nodig hebt om te plassen, eten en een beetje te rusten.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-01 14:55
Matthijscc schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:03:
Heeft iemand een idee of het mogelijk is op 1 of andere manier Netflix te bekijken tijdens het laden?

Ik weet dat het mogelijk is een film dmv externe harde schijf te bekijken.
Ik heb CarStream via AAAD geïnstalleerd op mijn Android Auto.
Via CarStream's browser functie ga ik naar NetFlix, en kijk wat ik wil. (Werkt ook met Ziggo GO, Canal Digitaal en veel meer!)

linkje van AAAD: https://github.com/shmykelsa/AAAD

[ Voor 5% gewijzigd door N0EL op 29-07-2021 21:59 ]

• Matthijscc
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-01 09:15
N0EL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Ik heb CarStream via AAAD geïnstalleerd op mijn Android Auto.
Via CarStream's browser functie ga ik naar NetFlix, en kijk wat ik wil. (Werkt ook met Ziggo GO, Canal Digitaal en veel meer!)

linkje van AAAD: https://github.com/shmykelsa/AAAD
Heb je een manier via Apple devices, voor Apple Carplay?
Of is dit enkel voor Android beschikbaar?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ai die zit op een vervelende plek, dat wordt vrees ik een nieuwe band...

• N0EL
Matthijscc schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Heb je een manier via Apple devices, voor Apple Carplay?
Of is dit enkel voor Android beschikbaar?
Heb ik niet (ben geen Apple gebruiker).

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 11:30
bilgy_no1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Nee, die tests worden eigenlijk altijd door 1 persoon uitgevoerd. En de stops zijn ook zo kort mogelijk; niet echt te vergelijken met de stops die je met de kids achterin hebt. Het gaat er vooral om de auto's te vergelijken.

Maar ter illustratie: Björn Nyland heeft de 1000 km ook eens met een PBEV gedaan en die deed het in 9 uur. Een Model 3 LR deed het in 9:20 en een Audi e-Tron GT in 9:35. Deze week heeft hij de Ioniq 5 getest en die kwam (met regen) rond 10:00 uit. Video zal deze week wel online komen.

Het gaat dus nog niet zo snel als met een fossiele auto, maar een flink deel van de laadtijd komt bij een echte reis overeen met de tijd die je knodig hebt om te plassen, eten en een beetje te rusten.
Als je dat al doet. Meestal is het wisselen tanken en door. Met een EV ben je afhankelijk van wanneer het ding leeg is met je pauze, dus als de kids net lekker slapen en je door wil is ie net leeg en sta je een uur in de regen te wachten. Er is nog een lange weg te gaan.

Ben wel benieuwd naar de ID buzz, maar het zal nog wel even duren tot die betaalbaar is en dan zit je met oude techniek en versleten batterijen. Denk niet dat mijn kids nog gaan meemaken dat we met een EV op vakantie gaan, tegen de tijd dat dat realistisch is zijn ze het huis uit.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:06
Erapaz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 01:31:
[...]

Als je dat al doet. Meestal is het wisselen tanken en door. Met een EV ben je afhankelijk van wanneer het ding leeg is met je pauze, dus als de kids net lekker slapen en je door wil is ie net leeg en sta je een uur in de regen te wachten. Er is nog een lange weg te gaan.
Wat een positivisme hier!
Even een correctie: je bepaalt zelf wanneer je gaat laden, dus je kan je laadstops prima elke 200~250 km plannen zodat je deze gelijk laat vallen met de plas/koffie pauzes. Omdat je iets minder leeg bent gaat het laden wat minder snel, maar er hoeft dan ook minder bij, en aan ca. 20-25 minuten heb je dan zeker genoeg.
Het laden duurt zeker geen uur zoals je aangeeft, maar max 40 minuten, zelfs als je van 10 naar 80% gaat.
Van staan wachten in de regen is al helemaal geen sprake, je kan lekker in de auto blijven zitten 👍

• FlowDesign
Erapaz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 01:31:
[...]

Ben wel benieuwd naar de ID buzz, maar het zal nog wel even duren tot die betaalbaar is en dan zit je met oude techniek en versleten batterijen. Denk niet dat mijn kids nog gaan meemaken dat we met een EV op vakantie gaan, tegen de tijd dat dat realistisch is zijn ze het huis uit.
Bedankt voor je bijdrage :w

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 13:15
@Erapaz ik ben dit jaar echt zonder problemen naar Italië gereden en kan dus uit eigen ervaring putten. Het valt enorm mee. Of zoals ze op m'n werk wel zeggen 'meestal ben je te bang'.

Overigens boeken wij altijd een mooi hotel onderweg en is het dus 2 keer pauze houden van circa 30 minuten wat imho op zo'n afstand eigenlijk verplicht zou moeten zijn, zeker met kinderen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
wheli schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:58:
@Erapaz ik ben dit jaar echt zonder problemen naar Italië gereden en kan dus uit eigen ervaring putten. Het valt enorm mee. Of zoals ze op m'n werk wel zeggen 'meestal ben je te bang'.

Overigens boeken wij altijd een mooi hotel onderweg en is het dus 2 keer pauze houden van circa 30 minuten wat imho op zo'n afstand eigenlijk verplicht zou moeten zijn, zeker met kinderen.
Het is wel veel relaxter als je dat in twee keer doet.
De rit is ook vakantie

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik snap dat gestress op de authobahn of the péage sowieso niet. Heb je vakantie en kan de boog eindelijk ontspannen worden, gaan ze proberen om in 1 dag naar Barcelona te knallen. Komt het weggedrag over het algemeen niet ten goede en ze staan nog 2 dagen na te stuiteren op de camping of in het hotel. Kan je beter relaxed op vakantie gaan en een dag langer erover doen.

Met een EV ga je anders op vakantie en moet je de stops wat meer incalculeren in je reistijd. Een overnachting is dan ook wat logischer als je een langere afstand moet rijden. En met het plannen van een overnachting komt er ook meer rust tijdens de reis.

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-01 17:26
blinded schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:01:
[...]

Het is wel veel relaxter als je dat in twee keer doet.
De rit is ook vakantie
Ik begrijp dat ook niet. Mijn stiefmoeder vroeg ook meteen of je in één ruk door kon naar Zuid Frankrijk (met een EV), en ik zei natuurlijk nee. Antwoord was "ok, waardeloos dus zo'n auto".
:?

• Matthijscc
  • Laatst online: 17-01 09:15
N0EL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:56:
[...]

Heb ik niet (ben geen Apple gebruiker).
Zojuist geprobeerd met een Samsung. Jammer dat niet het hele scherm gedekt is met de video.

Werkt de applicatie snel voor jou in verhouding?

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-01 20:59
ik222 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Ai die zit op een vervelende plek, dat wordt vrees ik een nieuwe band...
Idd een nieuwe band welke niet op voorraad was. Heb nu een ID3.1 mee en hopelijk einde dag weer m'n eigen auto.

• Joris748
  • Laatst online: 16:40
Joris748 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:31:
Ik mag me ook melden. ID.4 Tech in Gletscher White met warmtepomp en trekhaak is besteld :) Verwachte levering half juli (als het leasecontract van de huidige auto afloopt).
Week 34 staat hij op de inrit. Hij had deze week geleverd kunnen worden, maar dat kwam slecht uit met de vakanties. Die half juli hebben ze feitelijk maar op 2 weken gemist.

:*)

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 30-07-2021 10:30 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
Afgelopen week terug gekomen uit Frankrijk (Bretagne). Met mijn ID.4 (1st non-max) viel het 100% mee. Heen (met tussenstop na 377km) was het helemaal geen probleem. Met een bepakte auto (tot de hoede plank), een dakkoffer en een fietsendrager was het afwachten hoe het verbruikt zou worden. Op de heenreis hadden we (50%) wind mee waardoor het verbruik verrassend laag bleef, zie tweede foto. Doordat we langs de kust reden, waren er voldoende snel laders. Op de terug weg hebben we (vanwege een ziek kind) in een keer gereden in de nacht. In Frankrijk en België continu 110 en in Nederland 104 op ACC. Met 2 laadstops (naar 95% en 91%) hebben we 884 gehaald met nog 14km in de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdXfZMqnAa9W9aHZCp-wYFQsdAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0ISTq8nKTQmu7ySGcfXvUsQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ0Lr6IsKX44F5VGeYadHcVoY8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjF9LMGMQzMoftdOMJYoYBA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rC5lHD27qq-f0l3FUR2MJc-bdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luNUkOAqUxx3rWjGVEo2CFLK.jpg?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
Soeski schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Ik begrijp dat ook niet. Mijn stiefmoeder vroeg ook meteen of je in één ruk door kon naar Zuid Frankrijk (met een EV), en ik zei natuurlijk nee. Antwoord was "ok, waardeloos dus zo'n auto".
Hoezo "nee"? Als twee mensen rijden dan kan dat best. Je bent alleen 2 uur langer onderweg :)

Ik zou het in m'n eentje ook nog wel aandurven maar dat is misschien niet zo relaxed.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:13
hoekronald schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:26:
Afgelopen week terug gekomen uit Frankrijk (Bretagne). Met mijn ID.4 (1st non-max) viel het 100% mee. Heen (met tussenstop na 377km) was het helemaal geen probleem. Met een bepakte auto (tot de hoede plank), een dakkoffer en een fietsendrager was het afwachten hoe het verbruikt zou worden. Op de heenreis hadden we (50%) wind mee waardoor het verbruik verrassend laag bleef, zie tweede foto. Doordat we langs de kust reden, waren er voldoende snel laders. Op de terug weg hebben we (vanwege een ziek kind) in een keer gereden in de nacht. In Frankrijk en België continu 110 en in Nederland 104 op ACC. Met 2 laadstops (naar 95% en 91%) hebben we 884 gehaald met nog 14km in de accu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat verbruik is echt indrukwekkend, vol beladen met een dakkoffer en fietsendrager.
Heel netjes!

[ Voor 6% gewijzigd door sl1000 op 30-07-2021 11:46 ]

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Soeski schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:
Wat was jouw antwoord? Waardeloos dus zo'n stiefmoeder?

Ik had ooit een diesel met een 75 liter tank, daarmee haalde ik maximaal 1500 km op een tank, maar met de gemiddelde benzine auto haal je maximaal de helft. Dus dat betekent automatisch een gedwongen pauze.

Pauzes en wisselen moet toch. Doe dan meteen een laadpauze.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 23:04
Bij cubic schijn je gratis 3 maanden data te kunnen gebruiken in je id auto. Iemand gelukt?

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Zojuist rit achter de rug van 40kilometer maar nog steeds geen update Denk dat ie bij mij niet meer komt.... :?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47
Ik zag hier een paar mensen het hebben over Tronity, dus ik heb de app geïnstalleerd. Maar er komen geen verbruikgegevens in de app te staan. Alleen hoeveel de batterij opgeladen is. Ik snap de meerwaarde van deze app dan ff niet, of doe ik iets verkeerd?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Net voor het eerst in een file gereden met de Acc aan.
Ging prima maar soms zodra het verkeer weer optrok tot 80 en dan weer afremde ging de ID.3 stevig in de ankers, ik zou dat zelf toch iets rustiger aandoen.
Auto stond in eco.
Iemand nog een tip hoe je het geluid van de lane assistent uit of zachter kan zetten?

• Soeski
Ronvgs schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:19:
Net voor het eerst in een file gereden met de Acc aan.
Ging prima maar soms zodra het verkeer weer optrok tot 80 en dan weer afremde ging de ID.3 stevig in de ankers, ik zou dat zelf toch iets rustiger aandoen.
Auto stond in eco.
Iemand nog een tip hoe je het geluid van de lane assistent uit of zachter kan zetten?
Heeft Lane Assist een geluid? :?

• Ronvgs
Ja een Gong en een melding dat je in het midden van de rijstrook moet rijden.
Die Gong hoeft van mij niet zo.

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-01 14:15
Even een vraag (ID3.1P). Ik heb deel 1 nu enkele dagen op mijn auto geinstalleerd staan, maar deel twee heb ik nog niet gezien of aangeboden gekregen…. Wie weet wanneer dit zou moeten gebeuren en of hoe ik dit proces kan activeren. Vindt het maar een vreemd proces met die updates. Sowieso loopt het alles behalve soepel.

Na update 1 kreeg ik twee keer een melding dat ik internet connectie moest maken om dit af te ronden, maar nooit meer de bevestiging dat het daadwerkelijk was afgerond. Maar, ze zijn nog niet zo bekend met OTA updates, dus het komt vast wel goed ;)

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ronvgs schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:28:
Nog nooit gehad! Maar ik gebruik travel assist :p

.

• Ronvgs
Dat zou een week kunnen duren.

• wheli
Even een vraagje over banden slijtage: heeft al iemand voldoende km gereden met de ID.4 om een schatting te kunnen geven van hoeveel km je met een set banden kan rijden?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-01 20:45
Ronvgs schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:28:
Klopt, en kun je volgens mij niet aanpassen. Op tijd weer in het (volgens de auto iig) midden gaan rijden. Er staat al even een oranje lijn in het schermpje, als je die op tijd verhelpt dan komt het geluidssignaal niet.

Ik heb de ACC op Sport staan en heb wat jij beschrijft bij het in een file eventjes kunnen doorrijden en dan weer afremmen op een wat heftiger manier dan nodig lijkt nog niet zo meegemaakt.

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
tiguan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:15:
Ik zag hier een paar mensen het hebben over Tronity, dus ik heb de app geïnstalleerd. Maar er komen geen verbruikgegevens in de app te staan. Alleen hoeveel de batterij opgeladen is. Ik snap de meerwaarde van deze app dan ff niet, of doe ik iets verkeerd?
App is nog volop in ontwikkeling, worden steeds functies toegevoegd, daarom nu ook nog gratis te gebruiken. Vooral handig omdat je (als je iPhone hebt) een widget kunt maken van Tronity voor op je beginscherm :-).

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
tiguan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:15:
De functionaliteit is idd beperkt tot de batterij status en laad sessies. Dat is niet veel maar wat Tronity interessant maakt is dat die weer als api kan fungeren naar andere apps. Bijv ABRP kan aan Tronity gekoppeld worden. Dan houdt deze route planner rekening met de live batterij status. Eigenlijk een soort ODB dongle in de cloud zeg maar… Dat dit soort omwegen nodig zijn is discutabel want had ook allemaal in de eigen app kunnen zitten maar het werkt wel.

• Alfred66
maik73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:38:
Zojuist rit achter de rug van 40kilometer maar nog steeds geen update Denk dat ie bij mij niet meer komt.... :?
Bij mij komt ook niks terwijl ik deze week iedere dag gereden heb. Het blijft een wonderlijk proces… maar goed de auto rijdt verder prima, ik wacht het gewoon af…

• N0EL
Matthijscc schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Zojuist geprobeerd met een Samsung. Jammer dat niet het hele scherm gedekt is met de video.

Werkt de applicatie snel voor jou in verhouding?
Ik heb een HTC hier, en Ja werkt snel genoeg. Bijna hele scherm is hier wel gebruikt.
Ik zit momenteel niet in de auto, maar er is een optie om het scherm meer te vullen (iets van centreer / full screen geloof ik.)

• AMARONE
Alfred66 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:25:
[...]

De functionaliteit is idd beperkt tot de batterij status en laad sessies. Dat is niet veel maar wat Tronity interessant maakt is dat die weer als api kan fungeren naar andere apps. Bijv ABRP kan aan Tronity gekoppeld worden. Dan houdt deze route planner rekening met de live batterij status. Eigenlijk een soort ODB dongle in de cloud zeg maar… Dat dit soort omwegen nodig zijn is discutabel want had ook allemaal in de eigen app kunnen zitten maar het werkt wel.
hoe krijg je die koppeling voor elkaar?

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 12:58
Vandaag onze ID.3 1st Plus opgehaald! Super!

We connect geregistreerd op België, we charge pas aangevraagd. Ik heb nu de keuze tussen We Charge Go en We Charge Plus. 7,49 per maand of 17,49 per maand. Klopt dat? Ik dacht dat er ook een gratis optie aangeboden zou moeten worden voor het eerste jaar bij de 1st?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:08

MLLL

Palm Treo 650

bilgy_no1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Het gaat dus nog niet zo snel als met een fossiele auto, maar een flink deel van de laadtijd komt bij een echte reis overeen met de tijd die je nodig hebt om te plassen, eten en een beetje te rusten.
Dit lees ik vaker van Ev-rijders, maar als ik naar huis wil wil ik naar huis en plan ik zo kort mogelijke stops in.
Vorig jaar van Montpellier naar Alkmaar binnen 11 uur dat red je never nooit niet met een EV.

Ik zie het een beetje als goedpraten,maar buiten eten om stop ik nooit langer dan 7 minuten tijdens een reis.
Gang is alles, met mijn huidige benzine auto kom ik 330km ver op 60 liter dus rsutpauzes genoeg *O*

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
Wow... 1260km in 11 uur is 114km per uur gemiddeld incl. stops voor plassen, eten en tanken :? .

Dan snap ik dat je maar 1 op 5,5 rij. Denk dat je dan in het verkeerde forum zit want een ID.X gaat dat nooit in die tijd redden en er zal niemand zijn die dat dacht te kunnen gaan doen toen ze voor een ID kozen.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris P. op 30-07-2021 19:33 ]

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

• Alfred66
AMARONE schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:33:
[...]
hoe krijg je die koppeling voor elkaar?
Je moet in ABRP je ID.3 toevoegen en dan kun je kiezen voor Tronity als live data provider. Binnen Tronity komt ABRB als third party service naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5N2p6PbSKXSnikdQuG21jn5sJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkvDsehbREGCkQlxoL8TcV2l.jpg?f=fotoalbum_large

Na koppeling krijg je de accu status te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q06Bu8rkCHz9HnqWP7aqEImGIHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMtwR7JV11jzO2IFtIwRyzdc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Alfred66 op 30-07-2021 20:04 ]

• FlowDesign
MLLL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:13:
[...]

Dit lees ik vaker van Ev-rijders, maar als ik naar huis wil wil ik naar huis en plan ik zo kort mogelijke stops in.
Vorig jaar van Montpellier naar Alkmaar binnen 11 uur dat red je never nooit niet met een EV.

Ik zie het een beetje als goedpraten,maar buiten eten om stop ik nooit langer dan 7 minuten tijdens een reis.
Gang is alles, met mijn huidige benzine auto kom ik 330km ver op 60 liter dus rsutpauzes genoeg *O*
Snap niet waarom je überhaupt zo snel naar Alkmaar zou willen :+

• FlowDesign
RaymondD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:08:
Vandaag onze ID.3 1st Plus opgehaald! Super!

We connect geregistreerd op België, we charge pas aangevraagd. Ik heb nu de keuze tussen We Charge Go en We Charge Plus. 7,49 per maand of 17,49 per maand. Klopt dat? Ik dacht dat er ook een gratis optie aangeboden zou moeten worden voor het eerste jaar bij de 1st?
Uhhhh dat is indd wel apart. De WeCharge Go was voor mij gratis en Plus zou €9,99 per maand kosten. Misschien omdat je België hebt gebruikt ipv Duitsland?

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 30-07-2021 20:33 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Mijn hemel wat een verbruik! :o

Wat je zegt is wat meer mindset dan iets speciaals voor EV rijders. Met een brandstofauto rijd ik ook chill richting bestemming en naar huis ook. Waarom zou je gehaast naar huis rijden? Ik doe liever 13 uur relaxed dan 11 uur gehaast. Bij een benzineauto heb je de keuze wat je kiest van deze twee. Bij een EV heb je die keuze niet: je moet toch een pitstop van een goed half uur pakken om de zoveel tijd.
Voor mij maakt een benzine of elektrische auto qua reistijd daarom weinig uit.
Ook in Nederland pak ik rustig een pauze om de benen te strekken en een plas te plegen na twee uur rijden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:49

Freakie1NL

Grote Baas

maik73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:38:
Nee hoor, komt vast nog wel. Hier heb ik hem ook nog niet binnen. Komt vast ergens in het jaar 202x

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• RaymondD
FlowDesign schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:32:
[...]

Uhhhh dat is indd wel apart. De WeCharge Go was voor mij gratis en Plus zou €9,99 per maand kosten. Misschien omdat je België hebt gebruikt ipv Duitsland?
Klopt.... heb hem nu op duitsland.... €0,00/maand en €0,55/kWh. Geen opties voor gratis tegoed 2000kWh ivm ID.3 1st, dat is dan wel weer jammer.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
[...]

Dit lees ik vaker van Ev-rijders, maar als ik naar huis wil wil ik naar huis
Dit argument hoor ik vaker van non EV rijders, maar als je doel is om zo snel mogelijk thuis te komen pak dan het vliegtuig. Dan ben je in 2 uur van montpellier in amsterdam, met transfers en wachttijd erbij ben je dan max 5 uur uur bezig. Scheelt 6 uur vs rijden. Vergeleken met zo'n besparing zie ik persoonlijk niet heel veel verschil tussen 11 of 13 uur met de auto.
Los daarvan snap ik sowieso die focus op die 1 of 2 vakantieritten per jaar niet zo. Maar als dat je enige ritten per jaar zijn dan kun je inderdaad beter fossiel rijden.

• Ro ofzo
RaymondD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Klopt.... heb hem nu op duitsland.... €0,00/maand en €0,55/kWh. Geen opties voor gratis tegoed 2000kWh ivm ID.3 1st, dat is dan wel weer jammer.
Staar je overigens niet blind op die kaart, voor ionity is het een goedkoop alternatief maar bij alle andere laadstations is deze pas 1 van de duurste opties. Dan ben je beter af met bijvoorbeeld shell recharge pas.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Wat voor auto heb je? Hoe hard rijd je?

Vroeger deden we met gemak 1200 km in 12 uur, inclusief alle pauzes, maximum snelheid van 140 km/u, en pas na 500-600 km (benzine) of 800-1000 km (diesel) tanken.

Als je 60 liter benzine er doorheen jaagt in 330 km, dan heb je of een Oost-Duitse tank, of je doet iets fout. Of mis ik misschien iets?

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Gadget Freak schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:03:
[...]

Wat voor auto heb je? Hoe hard rijd je?

Vroeger deden we met gemak 1200 km in 12 uur, inclusief alle pauzes, maximum snelheid van 140 km/u, en pas na 500-600 km (benzine) of 800-1000 km (diesel) tanken.

Als je 60 liter benzine er doorheen jaagt in 330 km, dan heb je of een Oost-Duitse tank, of je doet iets fout. Of mis ik misschien iets?
De huidige is een 5,7 l V8, of het fout is weet ik niet maar het is wel gaaf, over 10 jaar kan het hoogstwaarschijnlijk niet meer.

Die rit van Montpellier naar Alkmaar was met een 6 in lijn, die haalde 500km op een tank.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MLLL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:12:
[...]

De huidige is een 5,7 l V8, of het fout is weet ik niet maar het is wel gaaf, over 10 jaar kan het hoogstwaarschijnlijk niet meer.

Die rit van Montpellier naar Alkmaar was met een 6 in lijn, die haalde 500km op een tank.
Fout is het niet, het is meer dan leuk natuurlijk. Maar in dit topic niet van toepassing/ter vergelijk. Hier komen mensen met een doodsimpele benzine- of dieselmotor die 600-1200KM op een rank rijden. En dat vervolgens vergelijken met een EV.

Ik ben inmiddels gewend aan 900KM/1000KM op een tank (Ibiza ST/Leon ST diesels) en zal echt moeten gaan wennen aan een elektrische auto over twee weken van nu.

We gaan het meemaken :)

• sl1000
Exorcist schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:44:
[...]

Fout is het niet, het is meer dan leuk natuurlijk. Maar in dit topic niet van toepassing/ter vergelijk. Hier komen mensen met een doodsimpele benzine- of dieselmotor die 600-1200KM op een rank rijden. En dat vervolgens vergelijken met een EV.

Ik ben inmiddels gewend aan 900KM/1000KM op een tank (Ibiza ST/Leon ST diesels) en zal echt moeten gaan wennen aan een elektrische auto over twee weken van nu.

We gaan het meemaken :)
Met een laadpaal thuis is het wel een enorm verschil dat je hem elke avond aan het infuus kan gooien en ‘s ochtends met een (bijna) volle accu de dag kan beginnen. Over het algemeen zul je niet vaak ritten van 375km+ maken? Dus de meeste dagen kan hij gewoon weer bijladen als je terug komt en hoef je onderweg niet eens te stoppen.

• AMARONE
Freakie1NL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Nee hoor, komt vast nog wel. Hier heb ik hem ook nog niet binnen. Komt vast ergens in het jaar 202x
Het is wel echt een farce zeg. 2 weken geleden dat mailtje sturen en dan nog geen update. Ouderwets getrut..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

sl1000 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:13:
[...]

Met een laadpaal thuis is het wel een enorm verschil dat je hem elke avond aan het infuus kan gooien en ‘s ochtends met een (bijna) volle accu de dag kan beginnen. Over het algemeen zul je niet vaak ritten van 375km+ maken? Dus de meeste dagen kan hij gewoon weer bijladen als je terug komt en hoef je onderweg niet eens te stoppen.
Klopt, laadpost heb ik. Ik heb echter wel een wat minder zuinige rijstijl (rij niet vaak 100 KM/u) dus even bezien hoe het in de praktijk gaat.

• maik73
AMARONE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:35:
[...]
Het is wel echt een farce zeg. 2 weken geleden dat mailtje sturen en dan nog geen update. Ouderwets getrut..
Ben benieuwd… auto staat nu op 100%. Zo een rit voor de boeg van 380km. Zul je zien dat als ik de plaats hier afrijd al mijn hulp systemen uitvallen en de update gaat downloaden! 🤣

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
maik73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Ben benieuwd… auto staat nu op 100%. Zo een rit voor de boeg van 380km. Zul je zien dat als ik de plaats hier afrijd al mijn hulp systemen uitvallen en de update gaat downloaden! 🤣
Eindelijk opeens uit het niets begon het downloaden in de bergen in Italië. Had ook al meer dan 2 weken geleden akkoord gegeven. Ben benieuwd.

• FlowDesign
MLLL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Maar je wilde hier even komen vermelden dat je een penisverlenging gekocht hebt, of ben je wel geïnteresseerd in EV alternatieven?

Als je geld hebt om zoveel BPM en wegenbelasting en benzine te betalen, dan kun je misschien ook een nog veel snellere Tesla Model S of een Model 3 Performance of een Porsche Taycan ofzo halen. Die laten jouw Audi (?) ook gewoon zandhappen :P

Ik zou ook rustig een auto met een V8 kunnen betalen, vind ik ook zeker vet, maar ik kies er bewust voor om dat niet te doen. Zowel vanuit klimaatoogpunt als vanuit mijn keuze om m'n geld liever aan andere dingen uit te geven.

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-01 14:36
Is er hier toevallig iemand die z'n ID.3 1st Plus of 1st Max leaset bij Leaseplan die ik wat vragen kan stellen?

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
1200km in 13 uur is mogelijk incl. Laadstops als je geen file hebt. Twee uur langer, maar je komt echt extreem gerust aan

[ Voor 28% gewijzigd door Simply1337 op 31-07-2021 14:18 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:51
[...]

Ik zou me kapot schamen met een dergelijk verbruik.

Maar even los daarvan: de eetpauzes duren al snel 30-40 minuten. Dat is met een ID.4 dus een laadstop tot 80% en die kosten al geen extra tijd. Op een dag reizen zijn dat 2 stops (lunch en diner).

De overige stops kosten jou 7 minuten en met dat verbruik heb je er nog 2 nodig, samen een kwartier. Plus 2x een half uur (doorvreten kinderen!) is 1h15m stoppen.

A Better Route Planner geeft een route met de ID.4 met in totaal 6 stops en 2h9m laadtijd. Met al je gejakker ben je dus nog geen uur sneller thuis.

Een Ioniq 5 heeft volgens ABRP in totaal 1h46m laadtijd nodig, oftewel nog maar iet meer dan een half uur meer. Serieus: het verkeer onderweg is van grotere invloed.

• AMARONE
Simply1337 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:17:
1200km in 13 uur is mogelijk incl. Laadstops als je geen file hebt. Twee uur langer, maar je komt echt extreem gerust aan
Lekker hoor. Ik ben benieuwd.

Vandaag door de wasstraat geweest, eerder krasstraat. Wat een gekut weer.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

bilgy_no1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Ik zou me kapot schamen met een dergelijk verbruik.

Maar even los daarvan: de eetpauzes duren al snel 30-40 minuten. Dat is met een ID.4 dus een laadstop tot 80% en die kosten al geen extra tijd. Op een dag reizen zijn dat 2 stops (lunch en diner).

De overige stops kosten jou 7 minuten en met dat verbruik heb je er nog 2 nodig, samen een kwartier. Plus 2x een half uur (doorvreten kinderen!) is 1h15m stoppen.

A Better Route Planner geeft een route met de ID.4 met in totaal 6 stops en 2h9m laadtijd. Met al je gejakker ben je dus nog geen uur sneller thuis.

Een Ioniq 5 heeft volgens ABRP in totaal 1h46m laadtijd nodig, oftewel nog maar iet meer dan een half uur meer. Serieus: het verkeer onderweg is van grotere invloed.
Ik heb geen jengelende kinderen en een benzinepomp doet het altijd én hoef er niet voor om te rijden.
Verbruik van de desbetreffende auto was 1 op 9,5.. :)

Je kunt de laadtijd van een EV niet goedpraten op lange afstanden hoe graag men het ook wil. _/-\o_

• Ro ofzo
Simply1337 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:17:
Hier 950km in 11 uur inclusief 3 kwartier vertraging en 3 kinderen plus volle bepakking. En inderdaad een stuk uitgeruster dan de wintersport jakkersessies weer thuis.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Maar je wilde hier even komen vermelden dat je een penisverlenging gekocht hebt, of ben je wel geïnteresseerd in EV alternatieven?

Als je geld hebt om zoveel BPM en wegenbelasting en benzine te betalen, dan kun je misschien ook een nog veel snellere Tesla Model S of een Model 3 Performance of een Porsche Taycan ofzo halen. Die laten jouw Audi (?) ook gewoon zandhappen :P

Ik zou ook rustig een auto met een V8 kunnen betalen, vind ik ook zeker vet, maar ik kies er bewust voor om dat niet te doen. Zowel vanuit klimaatoogpunt als vanuit mijn keuze om m'n geld liever aan andere dingen uit te geven.
Van de afschrijving van een ID-x kan ik nog heel lang mijn auto rijden. Keuzes keuzes keuzes.
Net of je de wereld verbeterd met een EV, ik rijd nog geen 6000km p/j met mijn V8, voor werkverkeer rijd ik een milieuvriendelijke diesel euro 5 ;)

• wheli
De wereld verbeteren doe je door een heel nadere levensstijl aan te nemen. Zowel veel kilometers maken in een elektrische auto als veel kilometers maken in een brandstofauto is niet duurzaam. Wel is een elektrische auto zeker beter voor de CO2 uitstoot (mits je hem niet rechtstreeks uit de garage in de prak rijdt). Daarbij is de stikstofuitstoot natuurlijk een bijkomend voordeel maar is dat probleem peanuts bij het CO2 probleem (wat de meeste mensen zich een beetje beseffen maar totaal niet overzien).

Kijk even hoeveel aardes je gebruikt op https://mijnverborgenimpact.nl/

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:00
Ik ben geen moderator maar dit forum gaat over de VW ID, laten we ons daartoe beperken.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is gewoon een totaal onzinnige vergelijking, wil je zo snel mogelijk opgefokt met 160+ naar je vakantiebestemming racen en is dat allesbepalend voor je autokeuze dan moet je inderdaad de komende jaren gewoon nog lekker een brandstofauto kiezen.

Echter een EV heeft zoveel andere voordelen en de huidige modellen zoals de ID.4 zijn echt meer dan geschikt om mee op vakantie te gaan. Ja je doet er dan misschien een uur langer over dan met een brandstofauto, vooral als je in één keer wilt rijden. Maar los van dat is het echt heel goed te doen en is ook echt vooraf plannen niet meer nodig, zeker als je zoals ik naar Duitsland en Oostenrijk op vakantie wilt, Frankijk is nog een iets ander verhaal omdat die nog flink wat jaren achterlopen met laadinfrastructuur.

• Ronvgs
Rev! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Heb ik ook inderdaad, wijt het aan het feit dat ik hooguit 1x per week rijd. Ik weet ook niet of trommelremmen hier gevoeliger voor zijn? Is al even geleden dat ik een auto met trommelremmen had ;) (laatste was een 205GTI volgens mij)
Is dit ondertussen al opgelost?
Ik had er vandaag ook last van, het had flink geregend en na een paar uurtjes geparkeerd gestaan moest ik achteruit wegrijden.

• Alfred66
Onze topic starter wordt beroemd op de firstmovers club door zijn mooie overzichten d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd8THwLE7ZKVKxeUdu3nPS80V9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4l8JMEQ2u0Dc1VKdF0ii0ud.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Alfred66 op 31-07-2021 19:28 ]

• FlowDesign
MLLL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Van de afschrijving van een ID-x kan ik nog heel lang mijn auto rijden. Keuzes keuzes keuzes.
Net of je de wereld verbeterd met een EV, ik rijd nog geen 6000km p/j met mijn V8, voor werkverkeer rijd ik een milieuvriendelijke diesel euro 5 ;)
Als jij denkt dat een Euro5 diesel milieuvriendelijk is, dan was je er waarschijnlijk nog niet van op de hoogte dat jouw katalysator om de x kilometer even al z'n opgespaarde troep eruit brand. Het zoveelste trucje om de tests door te komen.

Als je nou je woon-werk in een EV zou rijden en slechts weinig kilometers per jaar met je benzine, dan zou ik zeggen, moet je gewoon doen. Ik rijd ook 6.000 km per jaar op m'n motor en het is milieuvriendelijker om daar nog langer mee door te rijden dan elektrisch. Bovendien is een elektrische motor voor mij nog geen alternatief omdat ik 'm vrijwel alleen voor vakantieritten naar het buitenland gebruik. Maar dit terzijde.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:20
Ik snap eigenlijk niet wat MLLL hier zit te doen. Hij zit alleen maar een beetje trollen en de grote jongen proberen uit hangen.

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
mcmiles schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:50:
Ik ben geen moderator maar dit forum gaat over de VW ID, laten we ons daartoe beperken.
Idd

• Simply1337
Alfred66 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:27:
Onze topic starter wordt beroemd op de firstmovers club door zijn mooie overzichten d:)b

[Afbeelding]
:D

En de cirkel is weer rond

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Als jij denkt dat een Euro5 diesel milieuvriendelijk is, dan was je er waarschijnlijk nog niet van op de hoogte dat jouw katalysator om de x kilometer even al z'n opgespaarde troep eruit brand. Het zoveelste trucje om de tests door te komen.

Als je nou je woon-werk in een EV zou rijden en slechts weinig kilometers per jaar met je benzine, dan zou ik zeggen, moet je gewoon doen. Ik rijd ook 6.000 km per jaar op m'n motor en het is milieuvriendelijker om daar nog langer mee door te rijden dan elektrisch. Bovendien is een elektrische motor voor mij nog geen alternatief omdat ik 'm vrijwel alleen voor vakantieritten naar het buitenland gebruik. Maar dit terzijde.
Ik weet niet precies hoe ik hier op moet reageren, sorry.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

FlowDesign schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Stel je niet zo aan man. Mensen hebben de afgelopen jaren auto's gekocht met de mogelijkheden van toen. De motoren voldeden aan milieueisen. Er zijn mensen die die auto's vervolgens tweedehands of zelfs in een later stadium kopen. En dan? Het hen kwalijk nemen dat ze in een auto rijden met een verbrandingsmotor?

Neem je het mensen kwalijk dat ze niet in een EV rijden? Ik ga er ook alleen maar eentje rijden omdat ik het kan gaan leasen, anders had ik het no way gedaan en dan nog, is de tweede auto een Ibiza ST met een sjoemeldiesel-motor en "weggeschreven" EGR klep.

Altijd makkelijk om mensen op hun plek te zetten omwille van het milieu, maar de leidraad blijft altijd de eigen portemonnee. En daar kun jij niet inkijken, dus ook geen mening over vormen. Een belerend toontje helpt dan evenmin, dus die kun je voor je houden.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-01 18:08
Exorcist schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:17:
[...]

Stel je niet zo aan man. Mensen hebben de afgelopen jaren auto's gekocht met de mogelijkheden van toen. De motoren voldeden aan milieueisen. Er zijn mensen die die auto's vervolgens tweedehands of zelfs in een later stadium kopen. En dan? Het hen kwalijk nemen dat ze in een auto rijden met een verbrandingsmotor?

Neem je het mensen kwalijk dat ze niet in een EV rijden? Ik ga er ook alleen maar eentje rijden omdat ik het kan gaan leasen, anders had ik het no way gedaan en dan nog, is de tweede auto een Ibiza ST met een sjoemeldiesel-motor en "weggeschreven" EGR klep.

Altijd makkelijk om mensen op hun plek te zetten omwille van het milieu, maar de leidraad blijft altijd de eigen portemonnee. En daar kun jij niet inkijken, dus ook geen mening over vormen. Een belerend toontje helpt dan evenmin, dus die kun je voor je houden.
Same here. Ik ben in alle opzichten positief over mijn ID.4 (inclusief vakanties) en dat is nog terwijl er nog heel wat winst te behalen valt zowel voor EV's in het algemeen als aan de ID.x.

Dat gezegd te hebben zou ik nooit een EV zijn gaan rijden (kunnen of willen betalen) als die niet geleased was (en de juiste timing qua bijtelling) en anders had ik dus nog steeds brandstof gereden waarschijnlijk.

• Soeski
Mrloki schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:25:
[...]

Same here. Ik ben in alle opzichten positief over mijn ID.4 (inclusief vakanties) en dat is nog terwijl er nog heel wat winst te behalen valt zowel voor EV's in het algemeen als aan de ID.x.

Dat gezegd te hebben zou ik nooit een EV zijn gaan rijden (kunnen of willen betalen) als die niet geleased was (en de juiste timing qua bijtelling) en anders had ik dus nog steeds brandstof gereden waarschijnlijk.
Hangt misschien ook van het benodigde formaat af. De Zoë die wij privé rijden was wel heel aantrekkelijk met zoveel korting (Overheid 4K + Renault 4K) en batterijhuur (-9K aanschaf) - totaal 17K euro mindering op de aanschafprijs. Op werk laden voor 10 cent de kW en de totale kosten zijn een lachertje.
EV's moeten nog goedkoper worden willen ze meer mensen overtuigen, maar het wordt steeds beter.

• FlowDesign
Exorcist schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:17:
[...]

Hahaha, hier kan ik smakelijk om lachen.... Heel zo'n verhaal en dan eindigen met "een belerend toontje". Iets met een pot en een ketel.

Iemand die een Audi (R)S5 of iets dergelijks met een een V8 kan betalen, die heeft genoeg centen in z'n portemonnee, dus waar heb je het over?

Het punt wat ik maakte was zeer bewust, er zijn namelijk mensen die écht denken dat een Euro5 of Euro6 diesel milieuvriendelijk is.

• FlowDesign
Mrloki schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:25:
[...]

Sommige mensen kiezen voor een EV alleen maar omdat het goedkoper is, andere mensen omdat ze gewoon snappen dat we met z'n allen iets moeten veranderen aan ons gedrag en daarmee alle uitstoot en dergelijke die we veroorzaken.

Ik heb 2,5 jaar in een lease EV gereden, maar na een wissel naar een werkgever zonder lease heb ik gewoon een EV gekocht. Uit overtuiging en omdat ik elektrisch gewoon fijner vind rijden.

• Simply1337
Nou.. Zullen we weer praten over VoltsWagens?

Mooi, teaser van de id.5 is online
https://www.volkswagen.nl/modellen/id5

Ben echt benieuwd wat de cw waarde is.

Q4 etron sportback is 0.26, normale is hetzelfde als de id4... 0.28

• Ro ofzo
Om even het verschil in kosten tussen wecharge en bijvoorbeeld shell recharge aan te duiden bij een willekeurige non-ionity snellader in het buitenland zie onderstaande prijzen voor 2 nagenoeg gelijke laadsessies bij dezelfde snellader:
Wecharge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9h6bt6pWhjKjsYZUVGk0VO_N1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du1EiGmGn9d031yv3L2MHKuw.jpg?f=fotoalbum_large
Shell recharge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUEg7dC1SKYPUrf7TvmErWVcb64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxQTfJOKo9FtHm9gP5ZlBjoN.jpg?f=fotoalbum_large
Let overigens niet op de laadduur van die 2e, was een 150kw lader maar moest tot 100% vanwege de terugrit haha

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ro ofzo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:27:
Om even het verschil in kosten tussen wecharge en bijvoorbeeld shell recharge aan te duiden bij een willekeurige non-ionity snellader in het buitenland zie onderstaande prijzen voor 2 nagenoeg gelijke laadsessies bij dezelfde snellader:
Wecharge
[Afbeelding]
Shell recharge:
[Afbeelding]
Let overigens niet op de laadduur van die 2e, was een 150kw lader maar moest tot 100% vanwege de terugrit haha
Dus met wecharge betaal je hetzelfde als bij een Ionity zonder wecharge pas en met shell recharge betaal je hetzelfde als ik thuis betaal?

Zo vreemd dit allemaal. Oh, dit is de Esso, misschien kan ik hier beter met mijn ING pas betalen. De Rabo pas gebruik ik weer bij de shell.

.

• maik73
Pffff… nou het is zo ver… sta 200km van huis en auto wil niet meer voor of achteruit. Blijft in P staan….
Geen meldingen niets. Iemand ideeën?

• FlowDesign
Ro ofzo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:27:
Wecharge
[Afbeelding]
Shell recharge:
[Afbeelding]
Was dat een lader van Be Energised of van Da Emobil?

Wel vreemd, ik vind ze op Google Maps, maar niet op de kaart in m'n Shell Recharge app :?

Ik dacht dat het snellaadtarief van Shell Recharge alleen zo laag was bij Shell laders (35 cent), of heb jij een betaald abonnement?

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-12-2025
Heb geen release knop gewoonlijk in de buurt van de schakelknop

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
maik73 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:50:
Pffff… nou het is zo ver… sta 200km van huis en auto wil niet meer voor of achteruit. Blijft in P staan….
Geen meldingen niets. Iemand ideeën?
Uit de auto stappen, op slot doen en minimaal 15 minuten wachten. Heb het zelf ook een keer gehad en voor mij was dit de oplossing.

• Ro ofzo
FlowDesign schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Was dat een lader van Be Energised of van Da Emobil?

Wel vreemd, ik vind ze op Google Maps, maar niet op de kaart in m'n Shell Recharge app :?

Ik dacht dat het snellaadtarief van Shell Recharge alleen zo laag was bij Shell laders (35 cent), of heb jij een betaald abonnement?
Is van has.to.be, staat grappig genoeg op het terrein van de lokale VW dealer. En nee ik heb geen recharge abo, maar in Oostenrijk betaal je vaak per minuut en dan bij een 50kw lader net zoveel als bij een 350kw lader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Pd3c8GLL2TmlI_P0v34Vb40x_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFjQHRPFs0VBt0eB3gW4f8Z7.jpg?f=fotoalbum_large
Behalve dan wecharge want die rekenen gewoon per kwh. Om het allemaal logisch te houden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTTQ_j7vtOBkRHbQObXnmQrtSbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQd1ET7OHzfFZFRpU9IVK7iX.jpg?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
Ro ofzo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Is van has.to.be, staat grappig genoeg op het terrein van de lokale VW dealer. En nee ik heb geen recharge abo, maar in Oostenrijk betaal je vaak per minuut en dan bij een 50kw lader net zoveel als bij een 350kw lader.
[Afbeelding]
Behalve dan wecharge want die rekenen gewoon per kwh. Om het allemaal logisch te houden...
[Afbeelding]
Goed om te weten, thanks :)

Ik snap echter niet waarom jij die lader wel ziet en ik niet. Kijk jij op iPhone, Android of gewoon in een browser?

P.S.
Has-to-be is 2 weken geleden overgenomen door de Amerikaanse Chargepoint. Hopelijk gaat dat geen nadelige gevolgen hebben voor de tarieven.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 01-08-2021 11:37 ]

• Ro ofzo
FlowDesign schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Goed om te weten, thanks :)

Ik snap echter niet waarom jij die lader wel ziet en ik niet. Kijk jij op iPhone, Android of gewoon in een browser?
Op android in de recharge app.

• FlowDesign
Ro ofzo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Op android in de recharge app.
Na lang wachten kwam ie dan toch ineens te voorschijn :)

Met Maingau ben je daar dan weer duurder uit volgens hun app...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fH89pXpav4qs2hPc6fr2cBIG-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQpn9Na3dhtBvGHrC2iLhIOG.jpg?f=fotoalbum_large

Blijven opletten...

• maik73
hoekronald schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Uit de auto stappen, op slot doen en minimaal 15 minuten wachten. Heb het zelf ook een keer gehad en voor mij was dit de oplossing.
Yes gelukt…. Op slot idd…. Ver genoeg van auto af. Na paar minuten was ik weer terug gegaan en toen werkte alles weer.

• sl1000
maik73 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Yes gelukt…. Op slot idd…. Ver genoeg van auto af. Na paar minuten was ik weer terug gegaan en toen werkte alles weer.
Enig idee of je toevallig snel wilde wegrijden toen dit gebeurde? Er is een theorie gaande dat dit (meer) voorkomen kan worden door de auto eerst de tijd te geven om volledig op te starten. Ben wel nieuwsgierig of dat bij jou wellicht het geval was.

Verwijderd

Daarnet een ritje van 20min gemaakt, halverwege is de infotainment volledig uitgevallen en na 4min begon die terug op te starten.

Geeft toch veel vertrouwen hoor 8)7

• maik73
sl1000 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Enig idee of je toevallig snel wilde wegrijden toen dit gebeurde? Er is een theorie gaande dat dit (meer) voorkomen kan worden door de auto eerst de tijd te geven om volledig op te starten. Ben wel nieuwsgierig of dat bij jou wellicht het geval was.
Nope. Juist alles heel rustig aan…

• Tukk
  • Laatst online: 19-01 17:37

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Weet iemand waarom mijn Volkswagen ID connect app op android de afstand in mijlen weergeeft en hoe ik dit op km krijg?

[ Voor 12% gewijzigd door Tukk op 01-08-2021 17:12 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• MJMaverick
Tukk schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:11:
Weet iemand waarom mijn Volkswagen ID connect app op android de afstand in mijlen weergeeft en hoe ik dit op km krijg?
Bizar dat je dat hebt. Staat je telefoon misschien op Engels - UK ingesteld? Of staat jouw land binnen We Connect misschien op Engeland?

BTW, als het laatste het geval is rest je niets anders dan een nieuw We Connect account aan te maken. Je kunt het land namelijk niet achteraf aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door MJMaverick op 01-08-2021 17:44 ]

• RaymondD
Ik heb een 'nieuwe' ID.3 1st voorraadauto gekocht. Deze heeft al wel op naam gestaan van een leasemaatschappij maar is verder ongebruikt, 16km op de teller. Ik heb echter geen instructieboekje gekregen. Ik begreep dat daar ook een sticker met voertuiginfo in zit. Is dat verder nog van belang? Ook geen onderhoudsboekje (dat zou volgens de verkoper allemaal digitaal bijgehouden worden). Ik kan ook geen sticker met voertuiginfo vinden in de kofferbak. Waar zou deze precies moeten zitten?

• MJMaverick
RaymondD schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:00:
Ik heb een 'nieuwe' ID.3 1st voorraadauto gekocht. Deze heeft al wel op naam gestaan van een leasemaatschappij maar is verder ongebruikt, 16km op de teller. Ik heb echter geen instructieboekje gekregen. Ik begreep dat daar ook een sticker met voertuiginfo in zit. Is dat verder nog van belang? Ook geen onderhoudsboekje (dat zou volgens de verkoper allemaal digitaal bijgehouden worden). Ik kan ook geen sticker met voertuiginfo vinden in de kofferbak. Waar zou deze precies moeten zitten?
Instructieboekje is digitaal, staat in het multimediasysteem. Onder "Help". Onderhoudsboekjes heb ik er ook niet bij, volgens mij doen alle garage's dat tegenwoordig digitaal en kun je een uitdraai krijgen mocht je hem willen verkopen.

Sticker met voertuiginfo ben ik me niet van bewust. Welke informatie verwacht je daarop aan te treffen? Voorheen had VW een QR-code ergens in de auto zitten om de online verbinding tot stand te brengen, maar die QR-code wordt tegenwoordig ook op het multimediasysteem getoond als je verbinding aan het maken bent.

[ Voor 10% gewijzigd door MJMaverick op 01-08-2021 19:17 ]

• RaymondD
MJMaverick schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:15:
[...]

Instructieboekje is digitaal, staat in het multimediasysteem. Onder "Help". Onderhoudsboekjes heb ik er ook niet bij, volgens mij doen alle garage's dat tegenwoordig digitaal en kun je een uitdraai krijgen mocht je hem willen verkopen.

Sticker met voertuiginfo ben ik me niet van bewust. Welke informatie verwacht je daarop aan te treffen? Voorheen had VW een QR-code ergens in de auto zitten om de online verbinding tot stand te brengen, maar die QR-code wordt tegenwoordig ook op het multimediasysteem getoond als je verbinding aan het maken bent.
Het gaat niet zozeer op de info of het boekje. De info is allemaal wel te vinden. Het gaat me er meer om dat ik weet dat de auto compleet geleverd is.... dat alles erbij zit wat erbij hoort te zitten. Zo niet dan heb ik nu nog de kans om daarover te klagen bij de verkoper.

• MJMaverick
RaymondD schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:25:
[...]

Het gaat niet zozeer op de info of het boekje. De info is allemaal wel te vinden. Het gaat me er meer om dat ik weet dat de auto compleet geleverd is.... dat alles erbij zit wat erbij hoort te zitten. Zo niet dan heb ik nu nog de kans om daarover te klagen bij de verkoper.
Volgens mij zit er qua toebehoren etc. niet veel extra bij. Ik heb nog een papieren handleiding, maar bij zeer velen is ie tijdens onderhoud ingenomen omdat de info die erin staat niet meer klopt of volledig is.

Check even de noodkit, of daar een compressor en banden-vulmiddel in zit voor noodgevallen. Afhankelijk van de dealer zijn er life-hammers en/of een gevarendriehoek in de auto aanwezig, maar daar lijkt geen consistentie in te zijn (de een heeft het wel, de ander niet). Sommigen hebben er ook een 230v lader bijgekregen, maar de meesten niet.

Kortom, qua accessoires, boekjes, etc. is het vrij karig ;).
Pagina: 1 ... 119 ... 392 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.