BaseLine schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:24:
Ben zelf aan het orienteren voor een elektrische auto waaronder een jonge tweedehands ID.4 (kop eraf). Als ik zo lees dat er leaserijders zijn die de wagen dagelijks naar 100% laden, is er een manier om in de software te checken wat de batterij conditie is? Dus dat ie aangeeft wat de huidige maximumcapaciteit is in vergelijking met nieuw.
Waarschijnlijk kan alleen VW zelf zoiets inzien. Maar de meeste leasewagens worden minimaal voor 3 jaar geleased en al zouden ze eerder terugkomen, dan worden ze opnieuw in de lease aangeboden (vooral met lage bijtelling) en niet verkocht. Dus de kans dat een jong gebruikte ID4 uit de lease komt lijkt me extreem klein.
Ik kan je aanraden om ook in Duitsland te zoeken. Daar zit nml ook op tweedehands EV's een forse subsidie en daar kun je met de dealers aldaar over onderhandelen.
Tip van de sluier: voor de Duitse dealer moet de auto minimaal 180 dagen op hun naam en dus Duits kenteken blijven staan om die subsidie te ontvangen. Dus of ietsje later ophalen of tot die tijd van ze huren (voor bijvoorbeeld 1 Euro of maximaal alleen de verzekeringskosten) en alvast rondkarren. Op een EV betaal je in NL geen BPM en ook geen wegenbelasting, dus geen extra kosten. Wel ff netjes 2 formuliertjes aan de belastingdienst sturen.
Let wel ff op de BTW bij importeren, auto moet minimaal 6 maanden oud zijn na eerste kentekenregistratie en minimaal 6.000 km op de teller hebben. Zo niet, dan mag je bij import 21% BTW aftikken. Je kunt daar natuurlijk ook bewust voor kiezen, maar dan moet je de auto zónder 19% BTW (MwSt) in Duitsland kopen.
[
Voor 4% gewijzigd door
FlowDesign op 14-07-2021 11:12
]