Na enige vertraging werd hij zaterdag bezorgd: Een ID.4 Max in Moon dusk blue. Als vervanging had ik een Tiguan Allspace te leen. Dat is geen verkeerde auto en ik hoopte dat ik geen buyers remorse zou krijgen, maar die zorg bleek volkomen ongegrond. Qua comfort is de ID.4 echt van een andere klasse. Een mini-review:
- Ik was benieuwd hoe de capacitieve knopjes zouden bevallen, maar dat went erg snel. Grootste nadeel dat ze vlekgevoelig zijn, maar ze zijn wel heel makelijk schoon te maken.
- In reviews wordt de ID.4 steevast als ietwat traag omschreven omdat deze langzamer optrekt dan andere EVs. In de praktijk voelt de ID.4 echt rap zat aan, zeker omdat je direct koppel hebt bij alle snelheden. Sure, het is geen Tesla, maar hij is merkbaar rapper dan een Tiguan. En vergeleken met de Fiat 500L waarin ik hiervoor reed, is het een bolide.
- Mijn eerste langere rit ging op en neer van Utrecht naar Tilburg met een fietsendrager achterop. Ik kwam uit op een gemiddeld gebruik van 17.5kWh/100km. Grootste deel van de route is snelweg. Op de heenweg reed ik 100km/h en op de terugweg 120km/h. Ben benieuwd hoe het in de winter is, maar de eerste indruk is goed.
- Over het infotainment system is veel gezegd. Ik vind de navigatie prima werken, zeker door de integratie met de HUD. Over het algemeen is het systeem rap genoeg, alleen het opstarten gaat soms traag. Soms is het systeem direct beschikbaar, maar soms moet je 15 seconden wachten. Ik ben er niet helemaal achter hoe het precies zit. Het zou handig zijn als je via de WeConnect app je infotainment systeem alvast kon opstarten, maar helemaal perfect zou het natuurlijk zijn als je helemaal niet hoeft te wachten.
- De voice commands van Google zijn echt wel veel beter dan die van VW. Misschien moet ik de commando's nog leren, maar de techniek is nog niet op een punt waar je 'gewoon kunt praten' tegen je infotainment system. Google Assistent komt aardig in de buurt. Protip: Vergeet niet om de ID te vragen een mop te vertellen.
- Tot nu toe ben ik het meest onder de indruk hoe comfortabel de ID.4 is om te rijden. De combinatie van travel assist en de HUD werkt heel prettig. Ik reed vrijwel nooit met navigatie omdat ik het heel afleidend vond. Maar de projectie van de route op de weg werkt echt goed. Heb tot nu toe alleen bekende routes gereden, ben heel benieuwd of het ook werkt in een complexere route die je nog niet kent. Ruimte voor verbetering is er natuurlijk wel. De projectie trilt mee met de auto. Dat stoort niet, maar het zou nog rustiger voor het oog zijn als de projectie gestabiliseerd is. Als er een tilt sensor met voldoende resolutie aanwezig is zou het zelfs in de software moeten kunnen.
[ Voor 1% gewijzigd door BramFokke op 21-06-2021 12:15 . Reden: BBcode != markdown ]
:strip_exif()/f/image/JHR4lVEcGDK5ai8JRiyM7LD1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVbEd7u4wKVsnRKYi1pbf4qx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZdqVUtHoYdQttMaIzLAa23ho.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z88JMAmWEw78F7lUf6Aou4m2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4Ix8EDKiWRzzI23jZNlfhHp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/otzvmCNhMGX5KXgdtknmUyHl.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/DzZPN9wOZxBOuUk3s6NLVfhK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dAbPx74ZeIMpEQby96SV8Mvo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IIouKfJHjpD3V4pZuVKGVdSm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GEkuBT6wFdsb7lBEnJBQiK35.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U3L83xjN13fxFFoYynfuyUFr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/59pEWioaPbdJZMAc0iiPiKfy.jpg?f=fotoalbum_large)