Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 11 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

AMARONE schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Ik hoor en zie andere berichten vanuit onze lease dat dat dus juist niet zo is. NAst dat de CO2 afdruk ook belangrijk is bij ons.
Hier ben ik wel heel erg benieuwd naar dan. Een bedrijf betaald gewoon de catalogus waarde van een auto (+ andere reken fratsen zodat je op een maand bedrag komt). Een auto van 35K is dus in de lease voor een bedrijf altijd duurder dan een auto van 21K. Kan me niet indenken dat lease maatschappij filantropische instellingen zijn als het een EV betreft, maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
[...]

Ik hoor en zie andere berichten vanuit onze lease dat dat dus juist niet zo is. NAst dat de CO2 afdruk ook belangrijk is bij ons.
Als dat zo zou zijn, waarom least dan niet geheel Nederland een EV? Voor zowel ondernemingen als privé zou het volgens jou berichten dan logischer zijn om gewoon thuis ook een EV te leasen, aangezien de kosten toch lager zijn.

Een Kia / Hyundai / Tesla leasen ligt rond €800 - €1000 per maand. excl btw.
Dan mag je eens opzoeken hoeveel het kost om een Renault Clio te leasen. Ik schat rond de €350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:50
bottom line schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:52:
[...]

Als dat zo zou zijn, waarom least dan niet geheel Nederland een EV? Voor zowel ondernemingen als privé zou het volgens jou berichten dan logischer zijn om gewoon thuis ook een EV te leasen, aangezien de kosten toch lager zijn.

Een Kia / Hyundai / Tesla leasen ligt rond €800 - €1000 per maand. excl btw.
Dan mag je eens opzoeken hoeveel het kost om een Renault Clio te leasen. Ik schat rond de €350.
Ik zeg toch op basis van mijn werkgever. Die geven aan op het totaal dat ze met evs goedkoper uitkomen en dat ik dus voor het geld van een Clio in een id3 stap straks.

Iemand al iets gehoord van de dealer?

[ Voor 3% gewijzigd door AMARONE op 08-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:36
Via mijn Fleetmanager gehoord dat ik een kleur kan uitzoeken voor ID.3st Plus. (via PON Lease)
Toezegging dat de leaseprijs rond de €600,- ligt. Maar geen idee voor hoeveel KM per jaar?

Was eigenlijk zo ver om een Kia E-Niro MY20 te bestellen, maar twijfel nu toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
C0C0 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:40:
Via mijn Fleetmanager gehoord dat ik een kleur kan uitzoeken voor ID.3st Plus. (via PON Lease)
Toezegging dat de leaseprijs rond de €600,- ligt. Maar geen idee voor hoeveel KM per jaar?

Was eigenlijk zo ver om een Kia E-Niro MY20 te bestellen, maar twijfel nu toch weer.
Wat zou je kiezen qua kleuren. Ik heb zelf ook de plus, mangaan gray en zwart interieur.

Leaseprijs geen gevoel bij verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 18:03
AMARONE schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Wat zou je kiezen qua kleuren. Ik heb zelf ook de plus, mangaan gray en zwart interieur.

Dat zou ook mijn kleur combinatie zijn, ware het niet dat ik "slechts" op de wachtlijst sta. En daarme afhankelijk ben van afhakers. Betreft hier private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32

Wow, 600€ leaseprijs (operational denk ik aan je opmerking over Fleetmanager) voor de plus die vanaf 44k gaat kosten verbaast me!
Dat is de prijs van een Renault Zoë met normale looptijd/km’s (4jr/30k km) en redelijke uitrusting.
Ik had verwacht dat hij in die uitvoering richting de 800-900 zou gaan. In lijn met de andere EV’s. Mijn tesla SR+ was volgens mij net iets onder de 900 voor een catalogusprijs van 48k.
Daar gaan veel collega’s blij mee zijn! Vooral onze jongere collega’s zitten met hun budget tot 650-700 net een beetje krap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

[...]

Warmtepomp dan moet je naar de standaar id. 3maar dit jaar leveren is dan een risico. De fietsendrager gaat een optie zijn, misschien al op de 1st maar geen idee of die achteraf in te bouwen is nog..
Leaseprijs even duur als een Clio?!?!
Misschien als je een Clio RS neemt...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sircuri schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Don't shoot the messenger.

Tot nu toe vind ik de private lease prijzen voor EV's aan de hoge kant in vergelijking met de catalogusprijs. Pak twee auto's met dezelfde fiscale waarde en je ziet dat de EV's een hogere lease prijs heeft. Dat zou dus komen door de accu's. Ik zou bijna denken dat het zal moeten komen door de onzekerheid over de waarde-vastheid van een EV. Kan me indenken dat daar nog weinig ervaring mee is in de markt.
Er zijn verschillende groepen bezig met een nieuw soort accu.

Na de Noren nu ook de Zwitsers:
https://www.bright.nl/nie...ometer-bereik-actieradius

Dit kan best nog jaren duren of nooit gaan gebeuren. Maar als jij als leasemij 20.000 model 3’s hebt rondrijden met een hoge restwaarde inschatting, zie je dat zwaard van Damocles boven je hoofd hangen.

Mocht de techniek binnen 4 jaar naar de markt komen, ga je 20.000 keer meer afschrijven dan begroot.

Tesla komt deze maand toch ook met accu nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk

Ja die toezegging geloof ik niet zo eigenlijk.

Je kunt volgens Athlon ook een A4 rijden voor €556 om
https://www.athlon.com/nl...kemodel=audi_a4-limousine

Echter, ga je naar 48 maanden looptijd en 35.000-40.000km per jaar, dan zou het mij echt verbazen als de ID3 plus onder de €800 uitkomt.

Maar goed, we zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
horrik000 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:52:
[...]

Dat zou ook mijn kleur combinatie zijn, ware het niet dat ik "slechts" op de wachtlijst sta. En daarme afhankelijk ben van afhakers. Betreft hier private lease.
Ik heb geluk gehad, had eerst na rondbellen de persoonlijke reservering voor een moonstone gray. Uiteindelijk begon de dealer moeilijk te doen dat ik hem niet via mijn werkgever kan doen bestellen met mij als eindgebruiker. Gelukkig viel er iemand af via mijn werkgever en kon ik zijn al gekozen configuratie overnemen.

Heb je al rondgebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
BlakHawk schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:10:
[...]

Leaseprijs even duur als een Clio?!?!
Nogmaals, mijn kosten voor de id3 zullen net zo hoog zijn als een Clio via de lease van mijn werkgever.

[ Voor 44% gewijzigd door AMARONE op 09-05-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

BlakHawk schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:10:
[...]Leaseprijs even duur als een Clio?!?!
Dit kan ook niet, maar er is herhaald dat hem om zijn eigen kosten gaat. Dat staat volledig los van de leaseprijs voor de werkgever. Dus het is heel goed mogelijk dat zijn werkgever gewoon een X bedrag van hem vraagt als eigen bijdragen in de leaseprijs ongeacht de auto. Als de werkgever de Clio en ID.3 in dezelfde lease categorie plaats, betaal je onder de streep als werknemer inderdaad evenveel bijdrage.
Daarom is een werknemers deel van een operationele lease auto niet te vergelijken met andere financieringen. Dat is letterlijk appels met peren vergelijken.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Sircuri schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Dit kan ook niet, maar er is herhaald dat hem om zijn eigen kosten gaat. Dat staat volledig los van de leaseprijs voor de werkgever. Dus het is heel goed mogelijk dat zijn werkgever gewoon een X bedrag van hem vraagt als eigen bijdragen in de leaseprijs ongeacht de auto. Als de werkgever de Clio en ID.3 in dezelfde lease categorie plaats, betaal je onder de streep als werknemer inderdaad evenveel bijdrage.
Daarom is een werknemers deel van een operationele lease auto niet te vergelijken met andere financieringen. Dat is letterlijk appels met peren vergelijken.
Aha, dat maakt een Clio echter niet even duur als een ID3.

Op dat kantelpunt zijn we nog lang niet.
Dat gaat uiteraard ook best wel komen.

Zodra EV aantallen omhoog gaan, ja de prijs wat dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Sircuri schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:39:
[...]

Dit kan ook niet, maar er is herhaald dat hem om zijn eigen kosten gaat. Dat staat volledig los van de leaseprijs voor de werkgever.
Niet echt.
AMARONE in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
AMARONE schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Ik heb geluk gehad, had eerst na rondbellen de persoonlijke reservering voor een moonstone gray. Uiteindelijk begon de dealer moeilijk te doen dat ik hem niet via mijn werkgever kan doen bestellen met mij als eindgebruiker. Gelukkig viel er iemand af via mijn werkgever en kon ik zijn al gekozen configuratie overnemen.

Heb je al rondgebeld?
Dan heb je inderdaad geluk gehad, fijn toch!
Ik heb zelf al rondgebeld, weinig dealers geven inzicht/garantie op een doorstroming. Dus we wachten gewoon af, maar de kans dat ik in een ID3 1st plus kan gaan rijden lijkt vrij klein.

Mocht je er vanaf zien echter... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igorpigor
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06-2021
Ik stond op wachtlijst, maar afgelopen week benaderd door VW de Vallei om alsnog te reserveren. Dat heb ik zodoende alsnog gedaan. Kreeg de indruk dat er meer afvallers zijn en dus weer wat open plekken om te reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanvan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 22:36
igorpigor schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:37:
Ik stond op wachtlijst, maar afgelopen week benaderd door VW de Vallei om alsnog te reserveren. Dat heb ik zodoende alsnog gedaan. Kreeg de indruk dat er meer afvallers zijn en dus weer wat open plekken om te reserveren.
Hier hetzelfde geval. 16 april ingeschreven voor de wachtlijst en 28 april melding gekregen dat er een plekje was vrijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horrik000
Daanvan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Hier hetzelfde geval. 16 april ingeschreven voor de wachtlijst en 28 april melding gekregen dat er een plekje was vrijgekomen.
Maakt het voor private lease nog uit of het een garage in de buurt is? Betreffende onderhoud en dergelijke?
Ik heb uiteraard niet de behoefte om voor onderhoud of dergelijke veel kilometers te moeten rijden.

Ik sta overigens sinds 19 april ingeschreven via A-Point Service Lelystad.

[ Voor 7% gewijzigd door horrik000 op 09-05-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

horrik000 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Maakt het voor private lease nog uit of het een garage in de buurt is? Betreffende onderhoud en dergelijke?
Ik heb uiteraard niet de behoefte om voor onderhoud of dergelijke veel kilometers te moeten rijden.

Ik sta overigens sinds 19 april ingeschreven via A-Point Service Lelystad.
Nee hoor, je gaat voor onderhoud gewoon naar "een" VW garage. Al vond ik het wel prettig om de auto ook hier in de buurt te bestellen, zodat ik ook het onderhoud daar kon doen. Help je toch een klein beetje de middenstand :)

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT2Lq_-SABXHghrZ-WUxhHYGCYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM8AY8Pw4eKp8ZKVpxPyvbJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhPNl6of7qym9_d7735H80N2Q4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNyiBG2dtGOb44MnhP3Tq2CY.jpg?f=fotoalbum_large

In Denemarken is de optielijst voor de 1st verstuurd. Niet heel bijzonder verder en geen prijzen maar de trekhaak kan je gelukkig wel kiezen voor een fietsendrager.

https://twitter.com/Paul_.../1259780560618246144?s=20

[ Voor 3% gewijzigd door AMARONE op 11-05-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Laatst online: 18-09 14:36
AMARONE schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Ga voor Makena Turquoise met binnen voor Dusty Grey Dark/Piano Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:30
Dank voor de kurk_droog en goed te lezen dat een fietsdrager tot 60kg mogelijk is. Maar zo te lezen met vertraging geleverd. Dan blijft voor mij alleen het ontbreken van een warmtepomp over. Dit wordt echt dubben wel/niet.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mcmiles schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:24:
Dank voor de kurk_droog en goed te lezen dat een fietsdrager tot 60kg mogelijk is. Maar zo te lezen met vertraging geleverd. Dan blijft voor mij alleen het ontbreken van een warmtepomp over. Dit wordt echt dubben wel/niet.
Ik neem aan dat deze achteraf ingebouwd kan worden..misschien liggen daar nog kansen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
AMARONE schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Ik neem aan dat deze achteraf ingebouwd kan worden..misschien liggen daar nog kansen voor je?
Ja maar eens kijken. Wellicht dat straks als er besteld kan worden de toeleverancier al iets heeft ingelopen in productie. Maar eens kijken.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Op de Deense VW ID.3 website is meer info te vinden, o.a. dit(via Google translate) over de 2000kWh.

De exclusieve details van het speciale model ID.3 1ST laten meteen zien wie de eerste is: met het 1ST-logo, het onderscheidende ontwerp van de achterstijlen, het 1ST-stuurwielelement, pedalen in Play & Pause-ontwerp en het speciale welkom op het welkomstscherm - het is uw bijzondere model dat u als klant van onze laadservice We Charge het eerste jaar zelfs in heel Europa gratis kunt bedenken met elektriciteit. *

* Als klant van onze oplaadservice We Charge kunnen kopers van het exclusieve speciale model ID.3 1ST gedurende 1 jaar vanaf de registratiedatum gratis elektriciteit opladen en tot een maximum van 2.000 kWh voor het opladen van hun auto bij openbare oplaadpunten. En dat kunnen ze allemaal met op We Charge aangesloten laadstations, waaronder het IONITY High Power Charging-netwerk. Dit geldt voor meer dan 100.000 oplaadpunten in heel Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
Alleen heeft Denemarken geen PON...

Vergelijken met andere landen heeft in zoverre zin dat je ziet wat er potentieel *kan*.

Wat in NL straks de opties worden is maar de vraag en gezien 'het verleden' zou het mij niets verbazen als diverse opties hier niet gelden / mogelijk zijn.

Kijk maar eens naar de diverse coulanceregelingen, opties, garanties enz die in veel landen standaard waren en konden, maar bij PON gewoon geweigerd werden of tegen meerprijs waren.

Afwachten maar....

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 12-05-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
mcmiles schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:16:
Op de Deense VW ID.3 website is meer info te vinden, o.a. dit(via Google translate) over de 2000kWh.

De exclusieve details van het speciale model ID.3 1ST laten meteen zien wie de eerste is: met het 1ST-logo, het onderscheidende ontwerp van de achterstijlen, het 1ST-stuurwielelement, pedalen in Play & Pause-ontwerp en het speciale welkom op het welkomstscherm - het is uw bijzondere model dat u als klant van onze laadservice We Charge het eerste jaar zelfs in heel Europa gratis kunt bedenken met elektriciteit. *

* Als klant van onze oplaadservice We Charge kunnen kopers van het exclusieve speciale model ID.3 1ST gedurende 1 jaar vanaf de registratiedatum gratis elektriciteit opladen en tot een maximum van 2.000 kWh voor het opladen van hun auto bij openbare oplaadpunten. En dat kunnen ze allemaal met op We Charge aangesloten laadstations, waaronder het IONITY High Power Charging-netwerk. Dit geldt voor meer dan 100.000 oplaadpunten in heel Europa.
Dat hele we charge wordt vervangen door iets van PON zelf, heeft al eerder in deze thread gestaan.
Niks gratis 2000 kWh dus, en een laadpaal die 3x duurder is dan die van VW zelff. Dus dat is al op zijn minst twijfelachtig.

En bij al die exclusieve dingen voor de 1st versie loop ik toch ook maar niet hard naar de VW dealer. Ik heb mijn reservering gecanceled en kijk het wel aan. Ga met de tijd wel een keer proefrijden en dan maar shoppen welke dealer de beste inruil voor de huiige auto geeft.

Aan eind van jaar willen ze vast wel graag een exta EV verkopen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
jacovn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Dat hele we charge wordt vervangen door iets van PON zelf, heeft al eerder in deze thread gestaan.
Niks gratis 2000 kWh dus, en een laadpaal die 3x duurder is dan die van VW zelff. Dus dat is al op zijn minst twijfelachtig.

En bij al die exclusieve dingen voor de 1st versie loop ik toch ook maar niet hard naar de VW dealer. Ik heb mijn reservering gecanceled en kijk het wel aan. Ga met de tijd wel een keer proefrijden en dan maar shoppen welke dealer de beste inruil voor de huiige auto geeft.

Het heeft zelfs kort op de website gestaan dat het er wel gratis bij zat. Dit is later gewijzigd. Zo zie je überhaupt dat de Nederlandse website karig is in vergelijking tot de andere landen. Ook qua informatie is het niet soepel hier terwijl wij wel in de top3 van aantallen ID.3's zitten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
AMARONE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Het heeft zelfs kort op de website gestaan dat het er wel gratis bij zat. Dit is later gewijzigd. Zo zie je überhaupt dat de Nederlandse website karig is in vergelijking tot de andere landen. Ook qua informatie is het niet soepel hier terwijl wij wel in de top3 van aantallen ID.3's zitten straks.
ze zagen de euro tekens natuurijk met een eigen oplossing en er dan voor xx cent per kWh tussen te zitten.
Met al die EV VW's in NL en mensen die braaf die oplossing blijven gebruiken wort het een soort kip met gouden eieren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
jacovn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:56:
[...]

ze zagen de euro tekens natuurijk met een eigen oplossing en er dan voor xx cent per kWh tussen te zitten.
Met al die EV VW's in NL en mensen die braaf die oplossing blijven gebruiken wort het een soort kip met gouden eieren.
Ja, maar ook gewoon knullig hoe sommige dingen gaan.

Voorbeeld:
- eind december mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, werkgever heeft geen plekken meer voor de id. 3 dus na rondbellen een dealer gevonden met de vraag of het op persoonlijke naam kan en dan bij de koop via mijn werkgever met ik als eindgebruiker.
- de verkoper is enthousiast en zegt dat het geen probleem is op die manier.
- in januari contact gehad over de voorkeurskeuze en ineens begon diezelfde man te spartelen dat het niet kan via de lease ( eigen lease via PON wel misschien) omdat VWNL dat roept
- Volkswagen Nederland zegt na contact dat het geen probleem is maar dat de dealer de bepalende factor is.

Uiteindelijk met geluk alsnog een weggevallen collega zijn gekozen ID.3 kunnen overnemen. ( andere kleur dan ik wou maar prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Door dit soort acties zou ik VW altijd links laten liggen, met zo'n importeur wil je toch geen zaken doen?

Touwtrekkerij om coulance of garantie etc.

En je bent altijd de eerste met een probleem terwijl heel internet er vol van staat of het wordt afgedaan als producteigenschap. PON kan beter eens gaan kijken hoe Toyota dit soort dingen afhandelt.
Verschil is alleen dat PON meer in de lease zit terwijl Toyota meer particuliere klanten trekt.

Als leaserijder zou het mij ook geen biet uitmaken, dat zoekt de leasemaatschappij maar lekker uit, als particuliere koper zou ik mij 3 keer bedenken om met een merk in zee te gaan waar PON importeur van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
MLLL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Door dit soort acties zou ik VW altijd links laten liggen, met zo'n importeur wil je toch geen zaken doen?

Touwtrekkerij om coulance of garantie etc.

En je bent altijd de eerste met een probleem terwijl heel internet er vol van staat of het wordt afgedaan als producteigenschap. PON kan beter eens gaan kijken hoe Toyota dit soort dingen afhandelt.
Verschil is alleen dat PON meer in de lease zit terwijl Toyota meer particuliere klanten trekt.

Als leaserijder zou het mij ook geen biet uitmaken, dat zoekt de leasemaatschappij maar lekker uit, als particuliere koper zou ik mij 3 keer bedenken om met een merk in zee te gaan waar PON importeur van is.
Eens. Als zakelijk leaserijder heb je hier inderdaad weinig last van, behalve dat PON rare beslissingen maakt en ze qua communicatie echt zwaar in gebreke blijven. Dan heb je de kans om een nieuwe start te maken met de ID serie en communiceer je op zo'n zwakke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
[...]

Ik verwacht sowieso massaontslag voor de meeste mensen. Aangezien slechts een paar procent van alle auto's prive aankopen zijn en dat bij EV's nog lager ligt, verwacht ik dat de wachttijden snel zullen slinken, aangezien zakelijk gezien er weinig meer geleased zal gaan worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Waar baseer je dat op? Waarom verwacht je massaontslag voor de meeste mensen?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

AMARONE schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:34:
[...]

Eens. Als zakelijk leaserijder heb je hier inderdaad weinig last van, behalve dat PON rare beslissingen maakt en ze qua communicatie echt zwaar in gebreke blijven. Dan heb je de kans om een nieuwe start te maken met de ID serie en communiceer je op zo'n zwakke manier.
Dan ben je bij mij afgeserveerd als bedrijf zijnde er zijn zat merken die wel blij zijn je als klant te hebben en daar moeite en tijd insteken om je als klant te houden.
Het lijkt op een soort arrogantie o.i.d. en daar kan ik slecht tegen, doe gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
fisherman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Ik verwacht sowieso massaontslag voor de meeste mensen. Aangezien slechts een paar procent van alle auto's prive aankopen zijn en dat bij EV's nog lager ligt, verwacht ik dat de wachttijden snel zullen slinken, aangezien zakelijk gezien er weinig meer geleased zal gaan worden de komende jaren.
Dat zal wel meevallen. Bij ons ebben ze ook een bestelstop, meer omdat de fabrieken toch niet draaien maar alle elektrische blijven wel gewoon bestelbaar.

Überhaupt gok ik dat als er voor de ID.3 in andere landen een overschot is je deze zo in NL kwijt kan. Genoeg die de 8% nog even willen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Dat zal wel meevallen. Bij ons ebben ze ook een bestelstop, meer omdat de fabrieken toch niet draaien maar alle elektrische blijven wel gewoon bestelbaar.

Überhaupt gok ik dat als er voor de ID.3 in andere landen een overschot is je deze zo in NL kwijt kan. Genoeg die de 8% nog even willen meepakken.
Omdat velen hun baan kwijtraken en daardoor de vraag minder wordt zal de productie waarschijnlijk ook teruggeschroefd worden. De vraag is dan nog maar of de wachtlijsten teruglopen.
Er zullen in ieder geval wel een hoop leasebedrijven failliet gaan, aangezien al die bedrijven hun leasecontracten niet meer kunnen gaan betalen. Overigens ook leasebedrijven die aan particulieren leveren gaan het niet redden natuurlijk. Niet dat ik een 2e hands elektrische auto zou kopen, maar er zijn natuurlijk best wat minder bedeelden waarvoor het een uitkomst zou zijn om op die manier toch een EV te kunnen kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
Van de vloot gehoord, augustus verwachten ze de levering. Ik had nog ergens juli verwacht aangezien vanaf 17 juni particulieren officiele orders kunnen plaatsen. De prijzen en mijn uiteindelijke leasebedrag komt over een paar weken verwacht ik. Ik hoop dat mijn werk verder niet ervoor gaat liggen ivm de bestelstop in het algemeen bij ons als de handtekening gezet moet worden.

Id gespot in Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5HxhmNudhNYMLsOEthijjqptfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvO75lypXMzY9TdD50MYUYDB.jpg?f=user_large

ID. Store in Duitsland met de ID.3 1st basis editie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtDzfjMa1W5NO891hsYrd-72nEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lieeWLpBB568X7zmTa6kuhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sircuri schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:26:
Waar baseer je dat op? Waarom verwacht je massaontslag voor de meeste mensen?
Ik kom bij MKB bedrijven over de vloer uit diverse sectoren en de signalen die ik krijg zijn niet bepaald goed.
We gaan economische gezien nog heel wat voor onze kiezen krijgen, dit is pas het begin :/

De corona beperkingen die wij onszelf opleggen kunnen we ons niet langer permitteren. We moeten z.s.m. terug naar het oude normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2020 17:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
AD.nl: Softwareprobleem: elektrische Volkswagen komt in uitgeklede vorm op de markt.
https://www.ad.nl/auto/so...orm-op-de-markt~a4933ad5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Ik kom bij MKB bedrijven over de vloer uit diverse sectoren en de signalen die ik krijg zijn niet bepaald goed.
We gaan economische gezien nog heel wat voor onze kiezen krijgen, dit is pas het begin :/

De corona beperkingen die wij onszelf opleggen kunnen we ons niet langer permitteren. We moeten z.s.m. terug naar het oude normaal.
Terug naar het oude "normaal" gaat nooit meer gebeuren

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Kacang schreef op maandag 25 mei 2020 @ 06:51:
AD.nl: Softwareprobleem: elektrische Volkswagen komt in uitgeklede vorm op de markt.
Oud nieuws maar ondanks dat prima voor mij. Als ik die auto maar kan rijden in de zomer en dat er dan updates volgens maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
AMARONE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Oud nieuws maar ondanks dat prima voor mij. Als ik die auto maar kan rijden in de zomer en dat er dan updates volgens maakt mij niet uit.
Belangrijkste is dat ie gewoon komt, updates heb je toch en kwestie van tijd voor ze ' over the air' zullen gaan begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

De grote vraag is dan wanneer kun je die updates dan verwachten?

Het is best triest dat zo'n groot concern zulke problemen kent, ze zijn al maanden bezig om het op te lossen dus iets in mij zegt dat het goed fout zit.

Mijn mening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Kacang schreef op maandag 25 mei 2020 @ 06:51:
Ik lees in de bron van dit artikel (Der Spiegel)dat het om de Golf 8 gaat. Heb je nog een andere bron? ik kon hem niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@niki_lauda nee zelf ook geen andere bron kunnen vinden. Het artikel van Der Spiegel kan ik ook niet in zijn volledigheid lezen gezien een deel van het artikel achter een paywall zit. Wellicht dat achter de paywall over de ID.3 gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
niki_lauda schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:19:
[...]

Ik lees in de bron van dit artikel (Der Spiegel)dat het om de Golf 8 gaat. Heb je nog een andere bron? ik kon hem niet zo snel vinden.
Dat is elke keer hetzelfde verhaal bij die websites en nieuwsberichten.. De golf 8 had gigantische problemen en de id3 ook weer wat sinds december al bericht werd. Het is elke keer oud nieuws, helemaal omdat stackmann al heeft gezegd dat de id3 in de zomer komt met stabiele software.. En ja, op het laatste moment voorzien van nieuwe software waarna er daarna nog OTA updates volgen. Ze zijn nu alles aan het finetunen.

Ik verwacht over een aantal weken meer nieuws en mijn leasecontract, ik ben vooral benieuwd of de levering laat juli, begin augustus of eind augustus gaat plaatsvinden.

Kan niet meer wachten namelijk en heb alle video's wel een beetje gezien onderhand.

[ Voor 39% gewijzigd door AMARONE op 26-05-2020 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is het probleem dan bij VW? Hebben ze het maken van de software uitbesteed aan India ofzo? :D Dat is inderdaad van een dure en koude kermis thuiskomen. Ik heb het persoonlijk meerdere keren ondervonden, ze zeggen altijd "ja" maar er gebeurt nooit wat.

Het blijkt maar weer dat een concern als VW gewoon een grote logge fossiele toko is waar ze gewoon geen verstand hebben van nieuwe auto's bouwen. Dat ging vroeger altijd mondjesmaat met minimale verbeteringen over meerdere jaren. En nu moeten ze opeens het roer grandioos omgooien en op een extreem korte (voor hun dan) termijn weten te presteren.

Waarom mensen uberhaupt voor een ID.X gaan snap ik dan ook voor geen meter. De kilometervergoeding van je werkgever dekt de brandstof toch wel. En een brandstofauto met 150pk is ook meer dan snel genoeg. De ID.X auto's zijn nauwelijks sneller en hebben ongeveer 1/3e van het bereik...

Mijn eigen Golf 7 heeft ACC, lane assist, dode hoek sensoren, parkeert zichzelf, kan (met een andere middenconsole) ook verkeersborden herkennen, et cetera. Die auto rijdt 1 op 24 en doet op de snelweg makkelijk 800km op een volle tank. Geen laadpaal nodig, geen speciale parkeerplekken nodig, geen parkeerplaats-stoelenzitten gedurende de dag, geen boze mensen om je heen als jouw volle auto een paar uur te lang aan de laadpaal hangt...

Het verbaast me enorm dat de ID.X zo populair lijkt. Het is gewoon een dure & lelijke "hoe ziet een typische elektrische auto eruit volgens een 70+er"-auto met weinig bereik, weinig snelheid en weinig luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blue-eagle schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:06:
[...]
Het blijkt maar weer dat een concern als VW gewoon een grote logge fossiele toko is
Grappig dat je VW ervan beticht een fossiel te zijn en je vervolgens met een rijtje argumenten komt van een fossiel die lekker wilt blijven dieselen op fossiele brandstoffen :+

Misschien past wat VW doet toch wel goed bij z'n klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 26-05-2020 12:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Grappig dat je VW ervan beticht een fossiel te zijn en je vervolgens met een rijtje argumenten komt van een fossiel die lekker wilt blijven dieselen op fossiele brandstoffen :+
Ik ben hypocriet :7 Maar het neemt niet weg dat VW gewoon toe is aan vernieuwing en dit niet echt goed lijkt aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
Wat is het probleem dan bij VW? Hebben ze het maken van de software uitbesteed aan India ofzo? :D
Volgens mij wilde ze gewoon teveel in één keer.

Ik denk dat het deel van de software om de auto van A naar B te rijden (en terug) wel op orde is. De rest is extra en minder nuttig mijn inziens (behalve als je als CEO echt denkt een .... killer denk te maken)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Wat is het probleem dan bij VW? Hebben ze het maken van de software uitbesteed aan India ofzo? :D Dat is inderdaad van een dure en koude kermis thuiskomen. Ik heb het persoonlijk meerdere keren ondervonden, ze zeggen altijd "ja" maar er gebeurt nooit wat.

Het blijkt maar weer dat een concern als VW gewoon een grote logge fossiele toko is waar ze gewoon geen verstand hebben van nieuwe auto's bouwen. Dat ging vroeger altijd mondjesmaat met minimale verbeteringen over meerdere jaren. En nu moeten ze opeens het roer grandioos omgooien en op een extreem korte (voor hun dan) termijn weten te presteren.

Waarom mensen uberhaupt voor een ID.X gaan snap ik dan ook voor geen meter. De kilometervergoeding van je werkgever dekt de brandstof toch wel. En een brandstofauto met 150pk is ook meer dan snel genoeg. De ID.X auto's zijn nauwelijks sneller en hebben ongeveer 1/3e van het bereik...

Mijn eigen Golf 7 heeft ACC, lane assist, dode hoek sensoren, parkeert zichzelf, kan (met een andere middenconsole) ook verkeersborden herkennen, et cetera. Die auto rijdt 1 op 24 en doet op de snelweg makkelijk 800km op een volle tank. Geen laadpaal nodig, geen speciale parkeerplekken nodig, geen parkeerplaats-stoelenzitten gedurende de dag, geen boze mensen om je heen als jouw volle auto een paar uur te lang aan de laadpaal hangt...

Het verbaast me enorm dat de ID.X zo populair lijkt. Het is gewoon een dure & lelijke "hoe ziet een typische elektrische auto eruit volgens een 70+er"-auto met weinig bereik, weinig snelheid en weinig luxe.
Ok, laten we inderdaad alle ontwikkelingen en vooruitgang stoppen en lekker blijven dieselen. Je hebt gelijk. Voor mij valt jouw reactie wel een beetje in de categorie "stiefmoeder". Haar visie "zo lang je nog niet in één ruk naar Zuid Frankrijk kan rijden zonder te stoppen is een elektrische auto waardeloos".
Want, dat doe je natuurlijk ook elke dag, op en neer! :+

Het verbaast mij dus helemaal niet dat de ID.3 zo populair lijkt. VW heeft ruim 3 jaar genomen om deze te ontwikkelen, wat vrij gebruikelijk is voor een (geheel) nieuw model. Ze hebben al ervaring met elektrificatie (UP, e-Golf, maar ook e-tron e.d.) en willen, zoals VW ooit bedoeld is door Hitler, een auto voor de massa neerzetten. VW heeft in filmpjes over de ID.3 al aangegeven dat deze (ID-lijn) op termijn de Golf geheel gaat vervangen.
Laadpaalstress ken ik nu ook al 5 jaar niet, wél social charging. Prima toch? Je trekt het meteen in het negatieve. Ik zie social charging als extra contact met mede elektra-rijders en ervaar helemaal geen boze mensen, juist begrip en gelijkgestemdheid.
Maar; als er iemand slecht in software is, is het wel Audi. Wat een drama. Hadden ze het maar uitbesteed aan India... dan was er nog iets van gekomen na 5 jaar. Het is nog altijd niet goed in mijn e-tron.

Anyway, misschien ben je niet helemaal op je plaats hier dan. Mogelijk is er ook nog een "diesel for life" topic hier op GoT 8)

Ik hoop de ID.3 in ontvangst te kunnen gaan nemen in Q3/Q4. De software komt wel goed, maar is het product dus af? Nee, bij lancering niet. Jammer, maar computers/software is tegenwoordig goed complex en ook VW zal meer ervaring op moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

En daarnaast heeft niet iedereen een lease auto die lekker door de baas betaald wordt. Ik wil hem graag prive leasen. En waarom? Omdat ik elke jaar ruim 1000 kWh aan overschot van stroom terug-lever aan het net. Die pomp ik dan liever in een auto. Heb ik ook die brandstofkosten niet.
En verder wil ik graag mijn steentje bijdragen en van de benzine af.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:32:
[...]

Ok, laten we inderdaad alle ontwikkelingen en vooruitgang stoppen en lekker blijven dieselen. Je hebt gelijk. Voor mij valt jouw reactie wel een beetje in de categorie "stiefmoeder". Haar visie "zo lang je nog niet in één ruk naar Zuid Frankrijk kan rijden zonder te stoppen is een elektrische auto waardeloos".
Want, dat doe je natuurlijk ook elke dag, op en neer! :+

Het verbaast mij dus helemaal niet dat de ID.3 zo populair lijkt. VW heeft ruim 3 jaar genomen om deze te ontwikkelen, wat vrij gebruikelijk is voor een (geheel) nieuw model. Ze hebben al ervaring met elektrificatie (UP, e-Golf, maar ook e-tron e.d.) en willen, zoals VW ooit bedoeld is door Hitler, een auto voor de massa neerzetten. VW heeft in filmpjes over de ID.3 al aangegeven dat deze (ID-lijn) op termijn de Golf geheel gaat vervangen.
Laadpaalstress ken ik nu ook al 5 jaar niet, wél social charging. Prima toch? Je trekt het meteen in het negatieve. Ik zie social charging als extra contact met mede elektra-rijders en ervaar helemaal geen boze mensen, juist begrip en gelijkgestemdheid.
Maar; als er iemand slecht in software is, is het wel Audi. Wat een drama. Hadden ze het maar uitbesteed aan India... dan was er nog iets van gekomen na 5 jaar. Het is nog altijd niet goed in mijn e-tron.

Anyway, misschien ben je niet helemaal op je plaats hier dan. Mogelijk is er ook nog een "diesel for life" topic hier op GoT 8)

Ik hoop de ID.3 in ontvangst te kunnen gaan nemen in Q3/Q4. De software komt wel goed, maar is het product dus af? Nee, bij lancering niet. Jammer, maar computers/software is tegenwoordig goed complex en ook VW zal meer ervaring op moeten doen.
Ik rij nu al 5 jaar diesel en ik blijf het super prettige auto's vinden, heerlijk in de bergen ook. Maar ik kan niet wachten om in de ID. 3 te stappen straks. Ik verwacht dat deze: comfortabel, modern, stil, vlot, dynamisch, etc is.

Grappig dat de meeste mensen vergeten dat VW ook al voldoende ervaring heeft, de E-golf is een meer dan prima auto. Maar nu hebben ze er eindelijk eentje die 100% elektrisch ontworpen is dus het kan alleen maar beter gaan.

Of er nou daadwerkelijk problemen zijn of niet ( ik verwacht het midden) qua planning ligt VW sinds mei 2019 al op dit schema voor uitleveren in de zomer van 2020. En inderdaad, misschien met wat functies minder (verwacht vooral het app gedeelte, of zoals het dynamisch vinden van laadpalen via de navigatie). Jammer maar dat volgt dan wel.

Corona is nog het onzekere maar ik hoop de ID.3 voor mijn vakantie te krigjen, dan ga ik gewoon heerlijk richting Italie/spanje of Portugal......het lijkt mij heerlijk om zo'n route te plannen en te rijden met om de zoveel uur een korte laadstop om even bij te komen ook.

*In de groepen op Facebook komt genoeg vanuit de handleiding voorbij, interessante functies zitten er op de ID.3. Daarnaast zijn de twitters en intagram foto's ook leuk...hrlaas dat de laatst gespotte trailer in Frankrijk was.

[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE op 26-05-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Volgens mij wilde ze gewoon teveel in één keer.

Ik denk dat het deel van de software om de auto van A naar B te rijden (en terug) wel op orde is. De rest is extra en minder nuttig mijn inziens (behalve als je als CEO echt denkt een .... killer denk te maken)
Ik denk ook dat VW te veel naar Tesla heeft gekeken. De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op een revolutionaire auto. Een EV bouwen is helemaal niet moeilijk. Dus als VW het MEB platform had ontwikkeld en daar vervolgens het standaard Golf/Passat interieur in had gestopt met hetzelfde infotainment systeem, had je alleen additionele software nodig voor batterij management. Dat je laadpalen kan zoeken in het systeem zou een plus zijn, maar geen man overboord als dat niet in het navigatiesysteem zat.

De ID3 is een beetje de Windows 8 van Microsoft. Te veel naar de iPad gekeken, waardoor een goed werkend OS nog maar half gebakken werkt, omdat Microsoft bang was dat de iPad een paradigm shifting product zou worden. Terwijl 95% van de Windows gebruiker helemaal niet zat te wachten op vette vingers op het scherm en de enorme beperkingen van iPad Apps. Microsoft is hier op terug gekomen met een goed werkende Windows 10

De ID3, te veel naar Tesla gekeken omdat VW bang is dat Tesla paradigm shifting zou zijn in de Autowereld. Dit terwijl 95% van de huidige automobilist helemaal niet zit te wachten op touch screen bediening tijdens het rijden en zelf rijdende auto’s die je de schijnveiligheid geven. Autofabrikanten zijn ook investeringen aan het terugschroeven voor autonoom autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
Een Golf 8 is nochtans redelijk gelijkaardig zo niet identiek als het op touchscreen/infotainment vlak aankomt. Dus die vlieger van een Golf interieur met MEB drijflijn gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:38:
[...]

De ID3, te veel naar Tesla gekeken omdat VW bang is dat Tesla paradigm shifting zou zijn in de Autowereld. Dit terwijl 95% van de huidige automobilist helemaal niet zit te wachten op touch screen bediening tijdens het rijden en zelf rijdende auto’s die je de schijnveiligheid geven. Autofabrikanten zijn ook investeringen aan het terugschroeven voor autonoom autorijden.
We kunnen even goed je iPad vergelijking met dit erbij halen.
Waarom was een iPad nodig als je smartphones en laptops / pc's hebt? Waarom bediening met je vingers als knoppen en een muis hebt?

Apple zwaait nu al jaren de plak op touchscreen vlak, terwijl alle concurrenten moeten scramblen voor de overschotten.
Als de markt niet vraagt achter een touchscreen; waarom implementeert elke nieuwe EV dan allemaal touchscreens / tablets? Hoe groter het scherm in de auto, hoe meer 'wauw' berichten je krijgt te horen. En dat sinds de afgelopen 15 jaar al

Denk dat je nog zou verschieten hoeveel jonge / nog niet vermogende klanten Tesla heeft warm gemaakt voor hun product.
Meer als wat VW nu doet.

[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 26-05-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Waarom was een iPad nodig als je smartphones en laptops / pc's hebt? Waarom bediening met je vingers als knoppen en een muis hebt?

Apple zwaait nu al jaren de plak op touchscreen vlak, terwijl alle concurrenten moeten scramblen voor de overschotten.

Denk dat je nog zou verschieten hoeveel jonge / nog niet vermogende klanten Tesla heeft warm gemaakt voor hun product.
Meer als wat VW nu doet.
Waarom als je een receiver koopt zit daar een fysieke volume knop op? Ten eerste omdat het gewoon zeer goed intuïtief werkt en goed te doseren is. Ten tweede kan je hem blind vinden en kan je het volume in een fractie helemaal opendraaien of dichtdraaien.

Zaken die je met een touchscreen niet kan, daar komt bij dat een auto nogal wiebelt en je je ogen eigenlijk op de weg wilt houden. Het blind vinden van bedieningsorganen is dus van belang. Je ziet nu ook bij steeds meer moderne autos'de volume knop weer terug komen in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Als de markt niet vraagt achter een touchscreen; waarom implementeert elke nieuwe EV dan allemaal touchscreens / tablets? Hoe groter het scherm in de auto, hoe meer 'wauw' berichten je krijgt te horen. En dat sinds de afgelopen 15 jaar al

Meer als wat VW nu doet.
De iPad is nog steeds een niche product wat voor de meeste mensen het 3e scherm is. 1 telefoon, 2 laptop/pc.
iPad is leuk voor consumeren van content, en nauwelijks geschikt voor productiviteit. Het is niet voor niets dat je nu een keyboard en muis kan gebruiken op je iPad.

Touchscreens in auto’s kan je je ook beantwoorden. Het is veel goedkoper om een touchscreen in te bouwen die alle functies overneemt dan fysieke knoppen ontwerp, programmeren en te laten maken. Om fysieke knoppen te laten werken met je software moet je dedicated software laten schrijven. Voor een touchscreen kan je duizenden libraries voorgeschreven code hergebruiken.
Fysieke knoppen moet je voorraad voor aanleggen, logistieke processen voor inrichten dat ze op tijd in je fabriek zijn. Assemblage kost meer tijd. 1 scherm sluit je aan met 1 kabelboom en een paar schroeven. Daarom gaan tellers achter het stuur ook weg. Een lcd is tegenwoordig zo goedkoop, dat analoge tellers niet meer rendabel zijn om te gebruiken.

Voor een apparaat dat je in je broekzak wil stoppen is het nuttig om knoppen weg te laten zodat je meer schermruimte over houdt, in een auto zijn fysieke knoppen die je blind kan bedienen ergonomisch gewoon beter. Net als een laptop ergonomisch beter is dan een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Waarom als je een receiver koopt zit daar een fysieke volume knop op? Ten eerste omdat het gewoon zeer goed intuïtief werkt en goed te doseren is. Ten tweede kan je hem blind vinden en kan je het volume in een fractie helemaal opendraaien of dichtdraaien.

Zaken die je met een touchscreen niet kan, daar komt bij dat een auto nogal wiebelt en je je ogen eigenlijk op de weg wilt houden. Het blind vinden van bedieningsorganen is dus van belang. Je ziet nu ook bij steeds meer moderne autos'de volume knop weer terug komen in het interieur.
De volume knop zit toch op het stuur?

Hoeveel knoppen zitten er op een Apple Iphone? Mis je daar de knoppen voor het intinutieve berichtjes intoetsen onder de tafel?

Vertel mij eens welke knoppen je nu dagelijks gebruikt in je auto. Grote kans dat 95% je tegenwoordig al met voice control activeren. Of het zijn zaken die je instelt voor je begint met rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:17:
[...]

De volume knop zit toch op het stuur?

Hoeveel knoppen zitten er op een Apple Iphone? Mis je daar de knoppen voor het intinutieve berichtjes intoetsen onder de tafel?

Vertel mij eens welke knoppen je nu dagelijks gebruikt in je auto. Grote kans dat 95% je tegenwoordig al met voice control activeren. Of het zijn zaken die je instelt voor je begint met rijden.
Ik heb een C3 gehad zonder knoppen en ondanks de gebrekkige software wende dit snel en werkte het prima, vw lijkt het veel beter te implementeren. Mensen die zeuren om knoppen in een auto blijven hangen, daarnaast heeft Vw ze deels ingebouwd door die touch bediening.

Ik ben trouwens blij dat vw juist voor iets nieuws gekozen, ze gaven het ook aan.. Een ev geeft nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:38:
[...]

Ik denk ook dat VW te veel naar Tesla heeft gekeken. De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op een revolutionaire auto. Een EV bouwen is helemaal niet moeilijk. Dus als VW het MEB platform had ontwikkeld en daar vervolgens het standaard Golf/Passat interieur in had gestopt met hetzelfde infotainment systeem, had je alleen additionele software nodig voor batterij management. Dat je laadpalen kan zoeken in het systeem zou een plus zijn, maar geen man overboord als dat niet in het navigatiesysteem zat.

De ID3 is een beetje de Windows 8 van Microsoft. Te veel naar de iPad gekeken, waardoor een goed werkend OS nog maar half gebakken werkt, omdat Microsoft bang was dat de iPad een paradigm shifting product zou worden. Terwijl 95% van de Windows gebruiker helemaal niet zat te wachten op vette vingers op het scherm en de enorme beperkingen van iPad Apps. Microsoft is hier op terug gekomen met een goed werkende Windows 10

Ik viel wel over "een EV bouwen is niet moeilijk". Oef, los van de kosten is het denk ik niet zo eenvoudig als je denkt. De techniek/software zal complex genoeg zijn, meer dan de mechanica van een verbrandingsmotor. Anders reden er al wel meer, die allemaal perfecto in orde waren geweest. Autobouwers moeten de overstap maken van metaalbewerkers naar softwareproducenten. Dat valt niet mee.

Je stelt ook dat "als VW gewoon het MEB platform had ontwikkeld...", maar, waar valt de e-Golf dan onder? Is dan niet precies wat je bedoelt? Een doodnormale Golf op het oog, binnen en buiten, alleen elektrisch.

Ik deel je mening dan ook niet, dat 95% niet zit te wachten op touchscreens in auto's (heb je bronnen? - en waarom krijgt elke auto dat dan?), en dat zelfrijdende auto's schijnveiligheid geven. Dat ligt toch echt bij de bestuurder, die het bewust niet goed interpreteert. Er is niemand die zal zeggen "ja maar hij zou dat toch zelf doen, ik hoef toch nu niet meer te remmen en op te letten?"
Dan mag je direct permanent je rijbewijs inleveren als het aan mij zou liggen. Het is tenslotte geen observatiebewijs :+
Anyway. Ik zie de ID.x lijn met plezier tegemoet en los van de problemen nu met de software (vlak Tesla niet uit, zeker in het begintijdperk van de S) denk ik dat het een ijzersterke propositie is/wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Soeski schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Ik viel wel over "een EV bouwen is niet moeilijk". Oef, los van de kosten is het denk ik niet zo eenvoudig als je denkt. De techniek/software zal complex genoeg zijn, meer dan de mechanica van een verbrandingsmotor. Anders reden er al wel meer, die allemaal perfecto in orde waren geweest. Autobouwers moeten de overstap maken van metaalbewerkers naar softwareproducenten. Dat valt niet mee.

Je stelt ook dat "als VW gewoon het MEB platform had ontwikkeld...", maar, waar valt de e-Golf dan onder? Is dan niet precies wat je bedoelt? Een doodnormale Golf op het oog, binnen en buiten, alleen elektrisch.

Ik deel je mening dan ook niet, dat 95% niet zit te wachten op touchscreens in auto's (heb je bronnen? - en waarom krijgt elke auto dat dan?), en dat zelfrijdende auto's schijnveiligheid geven. Dat ligt toch echt bij de bestuurder, die het bewust niet goed interpreteert. Er is niemand die zal zeggen "ja maar hij zou dat toch zelf doen, ik hoef toch nu niet meer te remmen en op te letten?"
Dan mag je direct permanent je rijbewijs inleveren als het aan mij zou liggen. Het is tenslotte geen observatiebewijs :+
Anyway. Ik zie de ID.x lijn met plezier tegemoet en los van de problemen nu met de software (vlak Tesla niet uit, zeker in het begintijdperk van de S) denk ik dat het een ijzersterke propositie is/wordt.
Elektrische aandrijving is in principe “gewoon” een accu aansluiten op een inductiemotor. Elektromotoren bestaan al bijna net zo lang als verbrandingsmotoren en zijn veel simpeler. Hoog vermogen elektromotoren waren alleen nooit heel efficiënt, want stroom is voor grootverbruikers te goedkoop om te investeren in efficiëntie. Als je ze vanuit accu’s wil gebruiken is efficiëntie wel belangrijk. Dus daarin zijn pas de laatste jaren vooruitging geboekt.
Accu’s maken is ook niet moeilijk, als je de Lithium Ion cellen kan inkopen. De uitdaging hier in het temperatuur en cel management. Hier heb je wel geavanceerde software voor nodig. Anders krijg je een veredelde e-bike, waar de accu’s maar 3 jaar mee gaan zoals in laptops.
Als je die 2 dingen al kan, wat VW al heeft bewezen met de e-Golf, is het een kwestie van een chassis ontwikkelen waar deze onderdelen beter in passen dan het MQB platform, wat ontwikkeld is om zo efficiënt mogelijk een verbrandingsmotor met toebehoren in te passen. Alles wat daarbuiten nog ontwikkeld is voor het MEB platform is alleen maar extra risico. VW is vooral enorm goed in iteratief auto’s verbeteren. Dat is low risk high return.

Met niet moeilijk bedoel ik dus veel eenvoudiger dan een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen, of een nieuwe versnellingsbak. Niet zo eenvoudig dat je er zelf een kan bouwen in je garage.

Ik heb geen bronnen gezocht naar de vraag naar touchscreens in autos, maar er zijn wel veel wetenschappelijke studies te vinden hoe slecht mensen zijn in het controleren van machines. Vooral machines die een grote betrouwbaarheid hebben. Ik zou best autopilot willen hebben, maar dan moet het ook echt auto pilot zijn en niet 99,9% goed en 0,1% zelf verantwoordelijk zijn. Dat laatste heeft in de geschiedenis genoeg catastrofale rampen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Ik zou best autopilot willen hebben, maar dan moet het ook echt auto pilot zijn en niet 99,9% goed en 0,1% zelf verantwoordelijk zijn.
Dus nooit met andere woorden. Met geen enkel merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Elektrische aandrijving is in principe “gewoon” een accu aansluiten op een inductiemotor. Elektromotoren bestaan al bijna net zo lang als verbrandingsmotoren en zijn veel simpeler. Hoog vermogen elektromotoren waren alleen nooit heel efficiënt, want stroom is voor grootverbruikers te goedkoop om te investeren in efficiëntie. Als je ze vanuit accu’s wil gebruiken is efficiëntie wel belangrijk. Dus daarin zijn pas de laatste jaren vooruitging geboekt.
Accu’s maken is ook niet moeilijk, als je de Lithium Ion cellen kan inkopen. De uitdaging hier in het temperatuur en cel management. Hier heb je wel geavanceerde software voor nodig. Anders krijg je een veredelde e-bike, waar de accu’s maar 3 jaar mee gaan zoals in laptops.
Als je die 2 dingen al kan, wat VW al heeft bewezen met de e-Golf, is het een kwestie van een chassis ontwikkelen waar deze onderdelen beter in passen dan het MQB platform, wat ontwikkeld is om zo efficiënt mogelijk een verbrandingsmotor met toebehoren in te passen. Alles wat daarbuiten nog ontwikkeld is voor het MEB platform is alleen maar extra risico. VW is vooral enorm goed in iteratief auto’s verbeteren. Dat is low risk high return.

Met niet moeilijk bedoel ik dus veel eenvoudiger dan een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen, of een nieuwe versnellingsbak. Niet zo eenvoudig dat je er zelf een kan bouwen in je garage.
Thermal management (batterij, motoren, invertoren), airco compressor motor en invertor, 12V DC-DC, drive inerter, charge controller, elektrische veiligheid (fusing/contactor/pyro), supervisory/power controller, etc.

En dan alle testaspecten die anders/meer zijn, onder andere EMC, battery pack in crash testen, brandsituaties, validatie met een plethora aan laders,compleet andere chassis hardware en instelling/finetuning (RWD MEB is immers heel anders als FWD MQB). En dan zijn er van die dingetjes die je niet direct zou verwachten zoals brake by wire voor betere brake blending, ook allemaal nieuw/extra voor een EV.

En dan vergeet ik hoogstwaarschijnlijk nog een hele hoop. :)

Ik zou niet zeggen dat het zo simpel is als jij het schetst. Daarnaast is een nieuwe verbrandingsmotor niet zo heel moeilijk gezien ook die heel modulair voortbouwen op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Goed verhaal en het geeft de visie duidelijk weer, toch hadden ze er een afwijkende kleur bij moeten doen ipv dat blauwige (oogt na 1 week al erg oubollig imo). Aanvullend, dit lijken de kleuren voor nu van de ID.3 te worden. Ik moet verder zeggen dat het design van de auto ervoor zorgt dat ook de grijze kleuren het niet saai maken.

Qua materiaalgebruik ben ik beniuewd of ze daar toch nog verbetereingen hebben aangebracht tov van de concept auto's...ik las ergens dat een recente auto veel beter aanvoelde maar vooralsnog even afwachten. Een maatje gaf ook aan dat het wel meeviel maar door het minimalistische oogt het zo. Ik zie verder vooral hele gave software en duidelijke navigatie, nu in een Renault en ik kan niet achten op goede navigatie. ( wat gebruikt VW, Tomtom? is het accuraat qua files?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnQTRP0swgdHLhzEuCENq8PkYcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4Zi1cQGpsF4pLPVf73BHfhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4g-A-NU94_QpBlD83tlPPVuwwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZyhAgdlpMvmAK7J1A4oNgNZ.jpg?f=fotoalbum_large

En weer gespot op de weg:
https://twitter.com/Andre.../1265602087481638914?s=20

[ Voor 14% gewijzigd door AMARONE op 28-05-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Goed verhaal en het geeft de visie duidelijk weer, toch hadden ze er een afwijkende kleur bij moeten doen ipv dat blauwige (oogt na 1 week al erg oubollig imo). Aanvullend, dit lijken de kleuren voor nu van de ID.3 te worden. Ik moet verder zeggen dat het design van de auto ervoor zorgt dat ook de grijze kleuren het niet saai maken.

Qua materiaalgebruik ben ik beniuewd of ze daar toch nog verbetereingen hebben aangebracht tov van de concept auto's...ik las ergens dat een recente auto veel beter aanvoelde maar vooralsnog even afwachten. Een maatje gaf ook aan dat het wel meeviel maar door het minimalistische oogt het zo. Ik zie verder vooral hele gave software en duidelijke navigatie, nu in een Renault en ik kan niet achten op goede navigatie. ( wat gebruikt VW, Tomtom? is het accuraat qua files?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En weer gespot op de weg:
https://twitter.com/Andre.../1265602087481638914?s=20
Is dat nu echt al te zeggen, van die kleur "blauw", zonder deze gezien te hebben voor je neus in de zon? Dus van plaatjes/video's?
Ik vind het plaatje zelf trouwens erg verwarrend. Ze zetten de auto met een kleur in het verkeerde vakje...

Renault gebruikt juist TomTom, erg fijn. VW; ik weet het niet. Als het maar goed werkt en actueel blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 28-05-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Is dat nu echt al te zeggen, van die kleur "blauw", zonder deze gezien te hebben voor je neus in de zon? Dus van plaatjes/video's?
Ik vind het plaatje zelf trouwens erg verwarrend. Ze zetten de auto met een kleur in het verkeerde vakje...

Renault gebruikt juist TomTom, erg fijn. VW; ik weet het niet. Als het maar goed werkt en actueel blijft.
Die kleur zie je nu ook al op de t-cross, of in ieder geval bijna die kleur. Ik ben er geen fan van, maar misschien dat het model niet meewerkt. Die licht blauwe lijkt wel heel mooi te staan, helemaal met die bronzen accenten(jammer dat dat brons niet op de 1st komt). Uiteindelijk goed dat mensen hem kiezen, voor mij komt de mangan gray.. Ik kom van een oranje auto en die werd ik ook snel zat.

In mijn Renault nu zit geen TomTom, hiervoor had ik het wel en dat werkte perfect inderdaad. Jammer dat na 3 jaar bij citroen het stopt en je dan moet betalen. Maar hoe goed de vw navigatie is weet ik niet.. Qua styling ziet het er wel heel goed uit en hopelijk kunnen ze de laadpunten goed integreren.

[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE op 28-05-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:37:
[...]

Die kleur zie je nu ook al op de t-cross, of in ieder geval bijna die kleur. Ik ben er geen fan van, maar misschien dat het model niet meewerkt. Die licht blauwe lijkt wel heel mooi te staan, helemaal met die bronzen accenten(jammer dat dat brons niet op de 1st komt). Uiteindelijk goed dat mensen hem kiezen, voor mij komt de mangan gray.. Ik kom van een oranje auto en die werd ik ook snel zat.

In mijn Renault nu zit geen TomTom, hiervoor had ik het wel en dat werkte perfect inderdaad. Jammer dat na 3 jaar bij citroen het stopt en je dan moet betalen. Maar hoe goed de vw navigatie is weet ik niet.. Qua styling ziet het er wel heel goed uit en hopelijk kunnen ze de laadpunten goed integreren.
Ah ok. Wij rijden nu zes jaar Clio met R-Link (eerste versie) en die is TomTom, ik meen dat de oudere Renaults (met het vaste scherm, zoals de Megane model pré 2015) ook al TomTom hadden? Misschien heb je nog een ouder model, dat kan.
Voor mij zijn file- en andere meldingen het belangrijkste. Ongelukken, werkzaamheden, brug open enz.
Wat ik nu zo mooi vindt aan de TomTom LIVE en de Google Earth in mijn Audi is die live info, zelfs op binnenweggetjes; niet eens alleen N-wegen maar ook kleiner.
Ik ga er zomaar vanuit dat VW dit ook allemaal aanbiedt en dan ook nog state-of-art, mede door de OTA updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Persoonlijk maakt mij die zachte materialen niet echt uit. Zolang het plastic niet kraakt, maakt het zeker voor delen die je nooit aanraakt zoals de bovenkant van het dashboard bar weinig uit of die kei hard zijn of zacht in te drukken zijn en mooi terug veren.
Wat ik wel echt lelijk vind in de ID3 is de middentunnel vanaf onder het scherm tot tussen de stoelen. Dat ziet eruit dat het zo uit een Up! kan komen. Geen netjes afgewerkte bakjes met afdekkingen.
Het enige wat er wat meer premium uit ziet in de ID3 is het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:51:
Persoonlijk maakt mij die zachte materialen niet echt uit. Zolang het plastic niet kraakt, maakt het zeker voor delen die je nooit aanraakt zoals de bovenkant van het dashboard bar weinig uit of die kei hard zijn of zacht in te drukken zijn en mooi terug veren.
Wat ik wel echt lelijk vind in de ID3 is de middentunnel vanaf onder het scherm tot tussen de stoelen. Dat ziet eruit dat het zo uit een Up! kan komen. Geen netjes afgewerkte bakjes met afdekkingen.
Da's ECO :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:51:
Tot nu toe heb je de definitieve tunnel nog niet gezien. De bekerhouders zijn van een ander materiaal bij de definitieve versie, daarna komt dat schuifklepje gewoon wat ook in de golf zit. Het is simpel maar verder ook niet bijzonder of iets, voor mij prima.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE op 28-05-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Tot nu toe heb je de definitieve tunnel nog niet gezien. De bekerhouders zijn van een ander materiaal, daarna komt dat schuifklepje gewoon.
Is dit niet de final versie van de middentunnel dan? Ik had op z'n minst 2 vakjes verwacht onder de ventilatieroosters.
Afbeeldingslocatie: https://images1.persgroep.net/rcs/4waO-rCCz3UA7D2Zpf_tvvE1C3o/diocontent/171150219/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Dan ziet een Golf 8 er toch mooier uit van binnen. De middentunnel ziet er wat masiever uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/93-vw-golf-mk8-2019-official-press-dashboard.jpg?itok=bG3BNL4J

De ID3 geeft me meer dit gevoel:
Afbeeldingslocatie: https://www.netcarshow.com/Volkswagen-Up-2017-1024-0f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Z___Z schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Is dit niet de final versie van de middentunnel dan? Ik had op z'n minst 2 vakjes verwacht onder de ventilatieroosters.
[Afbeelding]

Dan ziet een Golf 8 er toch mooier uit van binnen. De middentunnel ziet er wat masiever uit.
[Afbeelding]

De ID3 geeft me meer dit gevoel:
[Afbeelding]
Massiever ja, de ID3 ziet er ruimtelijker uit, het kenmerk van een EV. Onder de ventilatie zit alleen nog een netje om dingen op te bergen. Qua indeling blijft het zoals het is. Alleen de 1st Plus en Max krijgen nog zo'n afsluitbaar vak wat elke Golf ook heeft. Qua materialen is het plastic bij de bekerhouders in de definitieve versi nu van een glimmend materiaal (ik heb geen foto's nog).

Maar dit is het ding dus met de EV's, er zijn minder knoppen en dergelijke waardoor het kaal/goedkoop lijkt terwijl het gewoon minimalistisch is. Ik ken iemand die erin gezeten heeft en die is gevoelig voor zachte materialen, die noemde het toen helemaal niet goedkoop of iets.

[ Voor 17% gewijzigd door AMARONE op 28-05-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Goed verhaal en het geeft de visie duidelijk weer,
Ik lees vooral een hoop gebrabbel. Dat van dat glazen panoramadak wat eerst wel open kon en daarna niet was het toppunt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Bij de ID.3 MAX krijg je daar je draadloze telefoonoplader. Bij de andere First Editions helaas niet, maar wel een gewoon vak neem ik aan. Ik vind het ook wel jammer dat inderdaad de ID.3 minimalistisch gehouden is wat betreft de displays. Je verwacht toch dat de ID.3 grotere/gelijke displays heeft aan een Golf 8, maar die zijn echt veel groter en loopt mooier door als één geheel. Blijkbaar moest dat ook in de nieuwe designrichting die ze op gaan met de ID.x lijn. De (zeer uitgebreide) augmented reality HUD krijg je ook alleen op de MAX en niet op de andere versies, dus ook dat "display" is er niet altijd.
Ik ben echt benieuwd hoe het in het eggie aanvoelt en er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
MLLL schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Ik lees vooral een hoop gebrabbel. Dat van dat glazen panoramadak wat eerst wel open kon en daarna niet was het toppunt....
Ook die zit helaas alleen op de MAX, voor nu. Zal later wel als optie te bestellen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:26:
Bij de ID.3 MAX krijg je daar je draadloze telefoonoplader. Bij de andere First Editions helaas niet, maar wel een gewoon vak neem ik aan. Ik vind het ook wel jammer dat inderdaad de ID.3 minimalistisch gehouden is wat betreft de displays. Je verwacht toch dat de ID.3 grotere/gelijke displays heeft aan een Golf 8, maar die zijn echt veel groter en loopt mooier door als één geheel. Blijkbaar moest dat ook in de nieuwe designrichting die ze op gaan met de ID.x lijn. De (zeer uitgebreide) augmented reality HUD krijg je ook alleen op de MAX en niet op de andere versies, dus ook dat "display" is er niet altijd.
Ik ben echt benieuwd hoe het in het eggie aanvoelt en er uit ziet.
Smaken, bij de golf 8 ziet het er vooral goedkoop uit en loopt het niet echt door, dan liever separaat zoals in de id3.

Qua opties, als de smaken niet bevallen moet je voor de normale id3 gaan. Dan kan je die keuzes wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Smaken, bij de golf 8 ziet het er vooral goedkoop uit en loopt het niet echt door, dan liever separaat zoals in de id3.

Qua opties, als de smaken niet bevallen moet je voor de normale id3 gaan. Dan kan je die keuzes wel maken.
Die keuze is er niet helaas. Het wordt een 1st Edition Plus, of géén ID.3. Want ja, dit jaar nog op kenteken aub... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:12:
[...]

Die keuze is er niet helaas. Het wordt een 1st Edition Plus, of géén ID.3. Want ja, dit jaar nog op kenteken aub... ;)
Ja dan is het even balen op die paar dingen die je mist. Ik zat vooral tussen of ze de basis of plus in mijn klasse deden en..

Bij mij mocht ik voortijdig mijn contract van mijn huidige lease inleveren, privé moest ik in december een dealer vinden met een 1st over wat uiteindelijk lukte, maar in februari begon die moeilijk te doen over het op naam zetten via de werkgever waarna ik via mijn werkgever alsnog met geluk 1 van de 5 plekken kreeg nadat iemand afzegde..dus 2x op het randje geweest haha. Wel moest ik zijn keuze overnemen wat uiteindelijk prima was (mangan en zwart interieur) en ze hebben de plus gelukkig in mijn klasse gedaan.

Ik denk dat je met de plus een prima rijk uitgeruste auto krijgt. Qua buitenkant helemaal(iq light en de mooiste velgen van de 3) en binnen mis ik ook weinig verder, het dak had leuk geweest. Maar ik snap dat ze een keuze moesten maken om de max te rechtvaardigen. Uiteindelijk gaat het een ontzettend stoere bak zijn..afwachten of we voor uitlevering erin kunnen zitten al ergens bij een dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Laatst online: 13:01
Vandaag een mailtje gehad van Volkswagen dat de dealer eind juli "contact opneemt om de bestelling af te ronden", dat ik "voor nu niets hoef te doen", dat "het latere starten in Nederland geen invloed heeft op de levertijden" en dat ik "nog steeds deze zomer als één van de eersten in de ID.3 1st zal rijden".

We gaan het meemaken!
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:00:
Ik denk dat je met de plus een prima rijk uitgeruste auto krijgt. Qua buitenkant helemaal(iq light en de mooiste velgen van de 3) en binnen mis ik ook weinig verder, het dak had leuk geweest. Maar ik snap dat ze een keuze moesten maken om de max te rechtvaardigen. Uiteindelijk gaat het een ontzettend stoere bak zijn..afwachten of we voor uitlevering erin kunnen zitten al ergens bij een dealer.
Denk ook dat de Plus een prima uitgeruste auto is, en waarschijnlijk van de 1st ook de meest 'verstandige' keuze. Alle belangrijkste opties + wat leuke extra's. Toch was het voor mij de Max of géén ID.3. Het (lease-) budget was hier geen kwestie, dus dat scheelt wel. Ik wilde er in opties ook niet (teveel) op achteruit gaan ten opzichte van mijn huidige auto en alleen augmented reality en een panoramadak heb ik nu niet. En ja, ik ben mij ervan bewust dat deze HUD misschien best wel eens een 'gimmick' zou kunnen zijn die je op een gegeven moment liever uit dan aan zet... :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
MetaalMan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:46:
Vandaag een mailtje gehad van Volkswagen dat de dealer eind juli "contact opneemt om de bestelling af te ronden", dat ik "voor nu niets hoef te doen", dat "het latere starten in Nederland geen invloed heeft op de levertijden" en dat ik "nog steeds deze zomer als één van de eersten in de ID.3 1st zal rijden".

We gaan het meemaken!

[...]

Denk ook dat de Plus een prima uitgeruste auto is, en waarschijnlijk van de 1st ook de meest 'verstandige' keuze. Alle belangrijkste opties + wat leuke extra's. Toch was het voor mij de Max of géén ID.3. Het (lease-) budget was hier geen kwestie, dus dat scheelt wel. Ik wilde er in opties ook niet (teveel) op achteruit gaan ten opzichte van mijn huidige auto en alleen augmented reality en een panoramadak heb ik nu niet. En ja, ik ben mij ervan bewust dat deze HUD misschien best wel eens een 'gimmick' zou kunnen zijn die je op een gegeven moment liever uit dan aan zet... :P
Die mails krijg ik niet ivm mijn werkgever via pon contact heeft en ook vanuit PON de auto's heeft toegewezen gekregen. Maar dan gaan de dealers er dus vanuit dat je voorkeurskeuze uit februari niet geannuleerd word meer en je die 1:1 omzet naar een bestelling en weken erna levering?

Of komt er toch nog een actie tussen om zekerheid te geven naar de dealers toe? Prijzen en dergelijke kunnen wel al bekend worden neem ik aan ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Ja dan is het even balen op die paar dingen die je mist. Ik zat vooral tussen of ze de basis of plus in mijn klasse deden en..

Bij mij mocht ik voortijdig mijn contract van mijn huidige lease inleveren, privé moest ik in december een dealer vinden met een 1st over wat uiteindelijk lukte, maar in februari begon die moeilijk te doen over het op naam zetten via de werkgever waarna ik via mijn werkgever alsnog met geluk 1 van de 5 plekken kreeg nadat iemand afzegde..dus 2x op het randje geweest haha. Wel moest ik zijn keuze overnemen wat uiteindelijk prima was (mangan en zwart interieur) en ze hebben de plus gelukkig in mijn klasse gedaan.

Ik zou er ook zeker blij mee zijn. De keuze was eerst gevallen op een Peugeot e-208, die is voor hetzelfde bedrag helemaal naar smaak te maken. Wel kleiner en minder bereik op papier. In theorie dan, in de praktijk rijden ze allebei nog niet op de weg.
De Plus heeft veel wat ik graag zou willen, behalve dus dat glazen dak, het verbeterde (alhoewel; Beats Audio is nou niet bepaald een topper) audio systeem, de draadloze telefoonlader, de meervoudig elektrisch verstelbare stoelen met massage en de HUD. De 20" velgen interesseren me dan weer niks :)
Je bent ook verwend/gewend aan wat je nu hebt, dus het zal een stap terug zijn. Enfin; je rijdt wel voor weinig een mooie nieuwe auto. Kortom; zeker geen klagen maar vrije keuze was mooier geweest. Daar is de tijd echter niet meer voor, en het is nog maar de vraag óf het gaat lukken. Maar; er waren zoveel afzeggingen dat mensen op de wachtlijsten allemaal benaderd zijn en wij zelfs ook (en we stonden niet eens OP de lijst, maar de dealer gaat ons proberen in te tekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Die mails krijg ik niet ivm mijn werkgever via pon contact heeft en ook vanuit PON de auto's heeft toegewezen gekregen. Maar dan gaan de dealers er dus vanuit dat je voorkeurskeuze uit februari niet geannuleerd word meer en je die 1:1 omzet naar een bestelling en weken erna levering?

Of komt er toch nog een actie tussen om zekerheid te geven naar de dealers toe? Prijzen en dergelijke kunnen wel al bekend worden neem ik aan ervoor
Ik kreeg de mail ook intern doorgestuurd ('ter info'). Verder is het voor mij gissen. Ik denk dat de dealers nu (lees: blijkbaar eind juli) iedereen op de wachtlijst gaan benaderen om e.e.a. definitief te maken inclusief het papierwerk. Aangezien er veel afzeggingen zijn ga ik er van uit dat je voorkeurskeuze gewoon gehanteerd kan blijven. Misschien is er zelfs ruimte om nog te switchen, als er toch nog auto's vrij (niet-toegewezen) zijn bij de betreffende dealer.

In mijn geval heeft mijn werkgever vorig jaar de eerste aanmelding ook direct bij een dealer gedaan, waar we al lang zaken mee doen. Het was ook deze dealer die in februari om de voorkeur vroeg en inzicht gaf in hoeveel auto's zij van elke smaak geleverd zouden krijgen deze zomer. De mail van vandaag kwam wel vanuit PON/Volkswagen, maar ik ga er van uit dat het weer de dealer is die e.e.a. in juli definitief zal maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
MetaalMan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Ik kreeg de mail ook intern doorgestuurd ('ter info'). Verder is het voor mij gissen. Ik denk dat de dealers nu (lees: blijkbaar eind juli) iedereen op de wachtlijst gaan benaderen om e.e.a. definitief te maken inclusief het papierwerk. Aangezien er veel afzeggingen zijn ga ik er van uit dat je voorkeurskeuze gewoon gehanteerd kan blijven. Misschien is er zelfs ruimte om nog te switchen, als er toch nog auto's vrij (niet-toegewezen) zijn bij de betreffende dealer.

In mijn geval heeft mijn werkgever vorig jaar de eerste aanmelding ook direct bij een dealer gedaan, waar we al lang zaken mee doen. Het was ook deze dealer die in februari om de voorkeur vroeg en inzicht gaf in hoeveel auto's zij van elke smaak geleverd zouden krijgen deze zomer. De mail van vandaag kwam wel vanuit PON/Volkswagen, maar ik ga er van uit dat het weer de dealer is die e.e.a. in juli definitief zal maken.
Toch benieuwd wat dan exact de reden is voor uitstel. Het komt uiteindelijk wel goed maar ik heb liever alle handtekeningen zo snel mogel op een definitief contract ipv op het laatste moment.

Ik koos er toen voor om exact het model van die collega over te nemen. Met dit verhaal zou ik dus nog terug kunnen naar moonstone. Twijfel welke ik nou op de lange termijn mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Als particuliere rijder met een reservering voor de basis versie nog geen informatie ontvangen, ook niet van de dealer. Blijft twijfelen over de first edition ivm ontbreken warmtepomp. Uit een Duits forum begrijp dat een trekhaak tm 60kg wel mogelijk is. Ga in ieder geval het gesprek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
@Soeski e-208 is er al toch? In het electrische auto topic is er wel iemand met ervaringen. Range valt hem nog wat tegen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
mcmiles schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:12:
Als particuliere rijder met een reservering voor de basis versie nog geen informatie ontvangen, ook niet van de dealer. Blijft twijfelen over de first edition ivm ontbreken warmtepomp. Uit een Duits forum begrijp dat een trekhaak tm 60kg wel mogelijk is. Ga in ieder geval het gesprek aan.
Van die trekhaak staat hier een pagina's terug ook, die kan je inderdaad op de 1st als optie nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhPNl6of7qym9_d7735H80N2Q4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNyiBG2dtGOb44MnhP3Tq2CY.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp is jammer, maar als de efficiëntie hoog is (wat ik wel verwacht) is die 420 genoeg in de winter ook. Maar dat is een keuze tussen wel of geen 1st editie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38
AMARONE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Van die trekhaak staat hier een pagina's terug ook, die kan je inderdaad op de 1st als optie nemen:
...
Tsja, kwam dat niet van de optielijst van Denemarken?
Dat betekend niet automatisch dat het in NL ook een optie is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
[...]
De warmtepomp is jammer, maar als de efficiëntie hoog is (wat ik wel verwacht) is die 420 genoeg in de winter ook. Maar dat is een keuze tussen wel of geen 1st editie inderdaad.
De warmtepomp zit dan wel weer in de ID.3 1st Edition MAX, alleen niet in de basis en Plus. Aparte keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
AMARONE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Toch benieuwd wat dan exact de reden is voor uitstel. Het komt uiteindelijk wel goed maar ik heb liever alle handtekeningen zo snel mogel op een definitief contract ipv op het laatste moment.

Ik koos er toen voor om exact het model van die collega over te nemen. Met dit verhaal zou ik dus nog terug kunnen naar moonstone. Twijfel welke ik nou op de lange termijn mooier vind.
Als reden geeft Volkswagen "de regelgeving in Nederland ten opzichte van sommige andere landen". Beetje vaag... Het zou in ieder geval geen invloed op het levermoment moeten hebben, dus alsnog in heel Europa enigszins gelijktijdig.

Tussen Mangan Grey en Moonstone Grey zou ik zelf waarschijnlijk voor Moonstone gaan, maar blijft lastig om alleen van wat foto's en filmpjes uit te gaan. Heb zelf voor Gletscher White gekozen i.v.m. het contrast tussen de donkere/zwarte delen (op de Max ook grotendeels de velgen). Back-up keus is Moonstone.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Soeski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:06:
[...]

De warmtepomp zit dan wel weer in de ID.3 1st Edition MAX, alleen niet in de basis en Plus. Aparte keuzes...
Nee hoor, tenminste, niet in Nederland?
MetaalMan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Als reden geeft Volkswagen "de regelgeving in Nederland ten opzichte van sommige andere landen". Beetje vaag... Het zou in ieder geval geen invloed op het levermoment moeten hebben, dus alsnog in heel Europa enigszins gelijktijdig.

Tussen Mangan Grey en Moonstone Grey zou ik zelf waarschijnlijk voor Moonstone gaan, maar blijft lastig om alleen van wat foto's en filmpjes uit te gaan. Heb zelf voor Gletscher White gekozen i.v.m. het contrast tussen de donkere/zwarte delen (op de Max ook grotendeels de velgen). Back-up keus is Moonstone.
Vaag ja, ik hoop wel dat ze gewoon met de definitieve prijzen komen ipv de circa prijzen van nu en dat mijn werkgever daarna gewoon het contract kan opstellen intern.

Mijn eerste keuze was Moonstone, daarna was ik blijer met Mangan. Ik ga de gok niet wagen om het om te laten zetten. Prima, de zilveren accenten doen het ook goed op die donkere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Nee hoor, tenminste, niet in Nederland?
[...]

Vaag ja, ik hoop wel dat ze gewoon met de definitieve prijzen komen ipv de circa prijzen van nu en dat mijn werkgever daarna gewoon het contract kan opstellen intern.

Mijn eerste keuze was Moonstone, daarna was ik blijer met Mangan. Ik ga de gok niet wagen om het om te laten zetten. Prima, de zilveren accenten doen het ook goed op die donkere kleur.
Er is nog wat verwarring over. Die gekke Duitser zegt van wel (op de MAX), een leasemaatschappij zegt dat dit al op de 1st edition Mid zit (Plus model, middelste) en Activlease leasemaatschappij zegt dat het alleen op de 1st MAX zit.
Nou kan dit inderdaad info zijn vanuit het buitenland en niet specifiek voor NL. Maar; waarom zouden ze deze speciaal voor NL eruit halen... In Noorwegen krijgen ze het allemaal standaard al, maar daar is het doorgaans ook kouder en dus meer zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
[...]

[Afbeelding]

Dank en het plaatje van de trekhaak ziet er mooi uit. Nu maar hopen dat de toeleverancier zijn productie op orde krijgt. Newbie vraag, de ID.3 first zonder voorverwarming kan je pas verwarmen in koude tijden als je de startknop indrukt en wegrijdt? Dus niet via een app vooraf, ook al hangt de ID.3 aan het stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
[...]
420km in de winter met een 58kWh accu? Dat is echt wel wat te positief. Met een 72kWh accu kom ik tot 350km denk ik in de winter. Ik verwacht ook niet dat de ID.3 efficienter zal zijn dan een Model 3. Evdb komt met 250 km in de winter. (Snelweg) Dat lijkt me wat realistischer. 420 in de zomer is al een uitdaging denk ik. En dat heb je het ook nog over 100-0 getallen. Iets wat je niet snel doet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
mcmiles schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:35:
[...]

Dank en het plaatje van de trekhaak ziet er mooi uit. Nu maar hopen dat de toeleverancier zijn productie op orde krijgt. Newbie vraag, de ID.3 first zonder voorverwarming kan je pas verwarmen in koude tijden als je de startknop indrukt en wegrijdt? Dus niet via een app vooraf, ook al hangt de ID.3 aan het stroom.
nee, dat kan wel vooraf met de app. Of dit met de launch al wérkt, is da vraag... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:39:
[...]

420km in de winter met een 58kWh accu? Dat is echt wel wat te positief. Met een 72kWh accu kom ik tot 350km denk ik in de winter. Ik verwacht ook niet dat de ID.3 efficienter zal zijn dan een Model 3. Evdb komt met 250 km in de winter. (Snelweg) Dat lijkt me wat realistischer. 420 in de zomer is al een uitdaging denk ik. En dat heb je het ook nog over 100-0 getallen. Iets wat je niet snel doet.
Ja, dat bedoel ik. Met die opgegeven 420 kom je in de winter rond de 300 wat dan prima is imo. De warmtepomp zou wel veel kunnen helpen. Je ziet het met dual AC, eerst zit het er niet op. Daarna ineens wel.. Er is een vleugje hoop dus voor de plus versie. Überhaupt zou ik dat onderscheid niet maken als volkswagen bij een 1st editie welke zo standaard is om ze snel te fabriceren.

De kleuren van de normale id3 bevallen mij wel trouwens, kan de pdf hier niet posten nu maar als ik achter een computer zit volgt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Soeski schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:53:
[...]

nee, dat kan wel vooraf met de app. Of dit met de launch al wérkt, is da vraag... :+
Dank, helemaal helder. Geen probleem als het later bij een update geactiveerd wordt. Benieuwd hoe lang na 17-6 een uitnodiging voor gesprek gaat plaatsvinden. Voordeel is wel dat we de subsidie voor ev kunnen meepakken.

Pagina: 1 ... 11 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.