Toon posts:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Pagina: 1 2 3 ... 279 Laatste
Acties:

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 18:55
Wordt wel rommelig zo, je 1000euro krijg je terug zodra je een bestelling geplaatst hebt, of binnen zoveel weken nadat dit mogelijk is geen bestelling hebt geplaatst...je kunt pas bestellen zodra je iets van prijzen en opties weet, ik heb hier wel erg mijn twijfels over.

Maar goed ik hoop binnenkort een belletje te krijgen.

Dan verbaas ik me erover dat de productie nog dit jaar begint en uitlevering pas 7 a 8 maanden later?? Ik dacht dat ze 10 tallen auto's per dag maken.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 19:26
tot november worden er pre-produties gedraaid om alles te testen/fine tunen, demosvoertuigen, massa beta testen voordat het consument uiteindelijk krijgt in zomer 2020

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:15

MLLL

Palm Treo 650

yec schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:43:
[...]

Inderdaad, vooropgezet plan, echter niet om de redenen die jij noemt. Lagere topsnelheid betekent kleinere motor, kleinere remmen, minder geavanceerde veersystemen, lichtere velgen en banden. Dit allemaal leidt tot een lichtere auto en wat ook nog eens goedkoper is. Iets simpels als een motorkapklem heeft een totaal andere belasting op 250 km/u dan op 160 km/u.

Simplify, then add lightness.
De ID weegt meer dan Tesla Model3 die een segment hoger is, dus dat lightness valt wel mee.

Blijft mooi dat Tesla het EV-rijden op de kaart gezet heeft en dat VW weer eens een volger is.
Maar omdat er een VW-logo opzit gaat het weer goed verkocht worden alleen niet aan mij. _/-\o_

• MarcelGo
MLLL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:54:
[...]

De ID weegt meer dan Tesla Model3 die een segment hoger is, dus dat lightness valt wel mee.

Blijft mooi dat Tesla het EV-rijden op de kaart gezet heeft en dat VW weer eens een volger is.
Maar omdat er een VW-logo opzit gaat het weer goed verkocht worden alleen niet aan mij. _/-\o_
Ga naar eens achterin een model3 zitten...dan zou je willen dat ie hoger was...

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10-2022
MarcelGo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:16:
[...]

Dat wordt de Y.

(en het valt achterin wel mee, behalve als je echt met 4 mensen van 1:80+ m in de Model 3 gaat zitten)

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Hoevaak zit je een lange tijd met 4 volwassen mensen in een auto? Kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren.

Op vakantie in ieder geval niet met een ID3 want daar is de kofferruimte ontoereikend voor.

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:54
MarcelGo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:16:
[...]

Ik ben 1m95 en pas anders prima achterin hoor.

• MarcelGo
MLLL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:49:
Hoevaak zit je een lange tijd met 4 volwassen mensen in een auto? Kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren.

Op vakantie in ieder geval niet met een ID3 want daar is de kofferruimte ontoereikend voor.
DigiDaan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:11:
[...]

Dit is dus precies waarom ik zo'n hekel heb aan de negatieve reacties van mensen die helemaal geen interesse hebben in de Volkswagen ID.3

Het gaat echt niet over genuanceerde reacties, maar wordt gelijk een wellus/nietes spelletje...

Ik heb niets tegen de Tesla model 3, maar dit is van de eerste zoekpagina van Google...

11 aug. 2019 · Autotest Tesla Model 3: De Tesla Model 3 in de basis-uitvoering is de snelste, comfortabelste en veiligste auto die er voor dit geld te koop is. De vernieuwende ... De ruimte achterin is matig.

7 feb. 2019 · En toch weet Tesla zich met de spraakmakende Model 3 opnieuw te onderscheiden. ... coupé -daklijn tot beperkte zitruimte op de achterbank, waar ook de bovenbenen nauwelijks worden ondersteund.

De langverwachte Tesla Model 3 is eindelijk in ons land verkrijgbaar. De blijdschap over .... Heeft het geregend, dan loopt het regenwater bij het openen van de kofferdeksel zo de bagageruimte in.

Zullen we het nu weer over de geïnteresseerden voor de ID.3 hebben, tenslotte is dit topic speciaal daar voor bedoeld ;)

[Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 10-09-2019 22:26]

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Inderdaad laten we vooral de positieve dingen blijven aanstippen van de ID3. Rest is bijzaak.

Heb je het Autoweekfilmpje gezien van Frank Jacobs en hoed ie achter het stuur zit van de ID3, ook niet echt een lekkere zitpositie, maar zo kon wel ruim 'achter zichzelf ' zitten later in het filmpje.

Ben benieuwd als de ID3 eindelijk uitgeleverd wordt en echt getest gaat worden tegen de concurrentie.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:46
Die zit idd wel wat dicht op het stuur. Ik las ook ergens dat de ID.3 de buitenmaat van een Golf heeft maar interieur ruimte van een Passat. Nou vond ik dat al gek maar ik zie het ook niet terug. Ook hier kun je niet met 4 volwassenen echt prettig in zitten.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Op andere filmpjes zie ik anders genoeg beenruimte.
De ID.3 geeft iets van 14cm langere wielbasis als een golf. Daarmee creëer je echt wel wat meer binnenruimte.
Ik kan met mijn 1m90 net achter mijzelf zitten in de golf. Denk dat ik meer ruimte heb straks in een ID.3 . Of dat echt net zoveel is als in een passaat?
Geen idee. Het zal zondag ook wel te druk zijn om uitgebreid te testen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Djerro123
  • Laatst online: 25-05 13:12
DigiDaan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:11:
[...]

Gast, 1.95 en achter jezelf zitten is echt niet te doen. Ik ben ook 1.95 (of 94?) En zet mijn stoel extra naar voren in de M3 als ik een passagier heb want achter mij kan echt niemand van normaal formaat lekker zitten, zeker niet op de hoge lage achterbank van de M3.

Daar bovenop komt dat ik hiervoor een Passat sw reed, waar ruimte echt totaal geen issue was. Als de ID3 idd die ruimte kan bieden dan hebben ze wel echt een voordeel tov de M3 (naast de betere prijs)!

ik ben een recent (blije) lease rijder van de m3 maar zou toch wel geïnteresseerd zijn in iig een proefritje in de ID3! Ik hoop echt dat hij aan gaat slaan. Ken veel mensen waarbij ze alleen bij Pon auto's mogen leasen, voor hen is dit fiscaal alleen al een mooie ontwikkeling :)

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:54
Djerro123 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:35:
[...]

Gast, 1.95 en achter jezelf zitten is echt niet te doen. Ik ben ook 1.95 (of 94?) En zet mijn stoel extra naar voren in de M3 als ik een passagier heb want achter mij kan echt niemand van normaal formaat lekker zitten, zeker niet op de hoge achterbank van de M3.

Daar bovenop komt dat ik hiervoor een Passat sw reed, waar ruimte echt totaal geen issue was. Als de ID3 idd die ruimte kan bieden dan hebben ze wel echt een voordeel tov de M3 (naast de betere prijs)!

ik ben een recent (blije) lease rijder van de m3 maar zou toch wel geïnteresseerd zijn in iig een proefritje in de ID3! Ik hoop echt dat hij aan gaat slaan. Ken veel mensen waarbij ze alleen bij Pon auto's mogen leasen, voor hen is dit fiscaal alleen al een mooie ontwikkeling :)
Tsja, dat kun je raar vinden maar dat is echt zoals ik het ervaar. Misschien ben ik vreemd gebouwd? Of komt het doordat ik niet in halve slaaphouding achter het stuur zit (ik heb mijn stoel graag wat rechtop en niet te ver naar achteren)? De achterbank vind ik overigens niet hoog maar juist laag, blijkbaar verschillen we daarin ook van mening...
Ben wel met je eens dat achter jezelf zitten niet te doen is, daarvoor ontbreekt bij mij de benodigde lenigheid ;-)

• Simply1337
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:56:
Die zit idd wel wat dicht op het stuur. Ik las ook ergens dat de ID.3 de buitenmaat van een Golf heeft maar interieur ruimte van een Passat. Nou vond ik dat al gek maar ik zie het ook niet terug. Ook hier kun je niet met 4 volwassenen echt prettig in zitten.
heb al in de id.3 gezeten in de sneekpeak terug begin juli.

Achterin gaf de id.3 wel mij een goede ondersteunen voor mijn onderbeen (ik kon mijn been rusten) terwijl er nog een beer van een vent voor me zat (nuchtere hollander van 1.95/2.00? bij de model 3 had mn been totaal geen ondersteuning (lees: geen contact met bank) terwijl ik niet de langste ben (1.80)

en qua ruimte achter is er wel zeker een ruimte zichtbaar tov passat (afstand tot voorstoelen zegmaar), maar breedte is het ietsjes minder. dus zou zeggen wellicht 90% van het ruimtelijk gevoel van passat.

Mijn huidige gte is wel ruimtelijk veel krapper achterin.

en vakantie.. muah.. van de besparingen die je doet qua kosten of bijtelling, kun je prima een 308SW huren voor 28 dagen bij sixt (1650euro, met bijna alle verzekeringen + 300 eigen risicio).. als je toch de ruimte nodig hebt..

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 06:09
MLLL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:54:
[...]

Tesla model 3 heeft een veel lichtere packaging, naar mij weten is hun battery pack lichter (hogere dichtheid) door de 2170. VAG gebruikt een generatie oudere batterijen, dus ik vergelijk het vooral met een E-tron die een vergelijkbare batterij grootte heeft maar veel zwaarder is.

Kudos voor Tesla, maar VW heeft gezien de beschikbare batterijen op zijn minst interessante keuzes gemaakt om het gewicht in te perken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MLLL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:49:
Waarom niet? Er zouden meer liters dan een Golf in moeten zitten en met één niet al te klein kind kon ik daar prima op vakantie. Dat jij het niet kan of wil maakt het nog geen feit.

Je kan je beter druk maken om bijvoorbeeld de belabberde laadinfra in Duitsland als je daar doorheen moet en weer eens lang in de file staat.
yec schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:53:
Kudos voor Tesla, maar VW heeft gezien de beschikbare batterijen op zijn minst interessante keuzes gemaakt om het gewicht in te perken.
Je kan beide merken niet met elkaar vergelijken als het gaat om ontwikkelingen.

[Voor 23% gewijzigd door Gunner op 11-09-2019 10:11]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• yec
[b]Gunner in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"Gunner schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:10
[...]
Je kan beide merken niet met elkaar vergelijken als het gaat om ontwikkelingen.
Waarom niet eigenlijk? Tesla loopt voor op batterij techniek en software, Volkswagen loopt voor op productiekwaliteit en afwerking(verwacht ik tenminste). Voor iedere klant om te bepalen aan welke onderdelen zij het meeste waarde hechten.

Tevens heeft VW de prognose afgegeven van 100.000 stuks per jaar voor ID3. Daar komt de SEAT el Born, Skoda vision IV en Audi Q4 etron nog bovenop. Dus ik zie VAG wel 300k auto's wegzetten op het MEB platform. Niet slecht voor het eerste jaar, maar voor VAG is het maar 3% van hun totale productie, dus nog genoeg werk aan de winkel.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 14:38

greatgonzo

schit-te-rend!

heeft iemand de afmetingen van de kofferbak gezien?
Dat is vooral een dealbreaker (voor mijn vrouw)..

Denken er zeer sterk over te bestellen! Zijn her en der nog 1st edition plekken geloof ik

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

yec schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:01:
[...]

Waarom niet eigenlijk? Tesla loopt voor op batterij techniek en software, Volkswagen loopt voor op productiekwaliteit en afwerking(verwacht ik tenminste). Voor iedere klant om te bepalen aan welke onderdelen zij het meeste waarde hechten.
Omdat tesla zich primair focust op EV's en VW etc dat niet doet. Verder verwacht ik ook wel betere kwaliteit dan van tesla. snap niet dat mensen dat accepteren van een tesla. je premium in de markt zetten en hoog van de toren blazen maar wel bekend staat omdat je het gewoon voor elkaar krijgt om een auto scheef de showroom uit te laten rijden om maar wat te noemen.

Dat je zelfs van de M3 veel klachten vind vind ik ook bijzonder, je zou denken dat ze dat inmiddels zouden hebben opgelost.

Zoals je merkt ben ik geen van van meneer musk. ;)
Tevens heeft VW de prognose afgegeven van 100.000 stuks per jaar voor ID3. Daar komt de SEAT el Born, Skoda vision IV en Audi Q4 etron nog bovenop. Dus ik zie VAG wel 300k auto's wegzetten op het MEB platform. Niet slecht voor het eerste jaar, maar voor VAG is het maar 3% van hun totale productie, dus nog genoeg werk aan de winkel.
Als ik iets bestel (privé) al dat in 2020 pas zijn om zodoende dat kleine beetje subsidie te kunnen pakken. Maar een jaar wachten doe ik uit principe niet en dat is wel iets waar ik bang voor ben. Maar ik laat me graag positief verrassen.

[Voor 4% gewijzigd door Gunner op 11-09-2019 11:43]

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:33:

Denken er zeer sterk over te bestellen! Zijn her en der nog 1st edition plekken geloof ik
Wat ik heb gelezen is 390 liter en je kan een vlakke vloer creëren met de leuning van de achterzitting neergeklapt. Zag ook een skiluik.

AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

• Simply1337

autogefuhl heeft met een meetlat zitten opmeten :P

of ga naar de dealer en open de kofferbak van een normale golf. id.3 is ietjes groter. haal je dubbele bodem eruit dan heb je weer die paar liters meer..

Edit: 80 cm diep, 100 cm breed tussen de wielkasten, 40 cm tot hoedenplank = 320 Liter, officieel 385. wellicht is die meting met een lat niet al te accuraat, of stuk tot dak word took meegenomen zonder hoedenplank

edit2: als je de dubbele bodem verwijderd(zeg 8cm) geeft dit een hoogte van 48cm tot hoedenplank. Dit is dan 384L. .

[Voor 19% gewijzigd door Simply1337 op 11-09-2019 11:52]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

dat is precies wat ik zocht!

We hebben namelijk naar de Kia Niro gekeken, en die heeft meer capaciteit.. maar je verlies door de kromming meer ruimte dan bijvoorbeeld bij een Leaf. Was benieuwd hoe het zat bij de ID3

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
arsimo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:56:
Vroeg me waarom de VW de ID.3 begrensd heeft op 160 km/uur en 0-100 op rond de 8 seconden. Juist bij een Duitse auto voor in eerste instantie primair de Duitse markt is dat eigenaardig. Technisch lijkt er geen enkele reden dat de auto geen 190+ km/uur zou kunnen rijden en ook 0-100 zou toch minstens ergens in de 6 seconden moeten kunnen.
Hm, hoe kom je hier bij? Zijn alle versies begrensd op 8 sec?

Het klinkt alsof ze de 150 pk versie "begrensd" hebben terwijl 8 sec heel normaal is voor dat gewicht, vermogen en EV.

De 204 pk versie zou niet "minstens" ergens in de 6 moeten halen. Die zou rond de 7 sec moeten zitten. Een i3s met RWD, 184 pk en 300 kg minder gewicht doet dat ook in 7 sec.

• yec
Gunner schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:42:
[...]

Omdat tesla zich primair focust op EV's en VW etc dat niet doet. Verder verwacht ik ook wel betere kwaliteit dan van tesla. snap niet dat mensen dat accepteren van een tesla. je premium in de markt zetten en hoog van de toren blazen maar wel bekend staat omdat je het gewoon voor elkaar krijgt om een auto scheef de showroom uit te laten rijden om maar wat te noemen.

Dat je zelfs van de M3 veel klachten vind vind ik ook bijzonder, je zou denken dat ze dat inmiddels zouden hebben opgelost.

Zoals je merkt ben ik geen van van meneer musk. ;)
[...]

Als ik iets bestel (privé) al dat in 2020 pas zijn om zodoende dat kleine beetje subsidie te kunnen pakken. Maar een jaar wachten doe ik uit principe niet en dat is wel iets waar ik bang voor ben. Maar ik laat me graag positief verrassen.
Nou, ik probeer wat genuanceerder te kijken. Wat Elon heeft gedaan is fantastisch, vind ik. Maar hij heeft een paar start up keuzes gemaakt waardoor het eind product een soort Beta versie is op bepaalde vlakken. Dat kunnen ze doen omdat ze eigenlijk niks te verliezen hebben. Ze zijn de uitdager, de David. Je hebt geen naam hoog te houden.

VW (en de rest) kiest voor de Apple methode; niet de eerste en beste op de markt, maar wel de meest volwassen product voor de eindklant.

Voor beide valt wat te zeggen en over 10 jaar kunnen we aanwijzen wie het slimste heeft aangepakt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

yec schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:22:
[...]

Nou, ik probeer wat genuanceerder te kijken. Wat Elon heeft gedaan is fantastisch, vind ik. Maar hij heeft een paar start up keuzes gemaakt waardoor het eind product een soort Beta versie is op bepaalde vlakken. Dat kunnen ze doen omdat ze eigenlijk niks te verliezen hebben. Ze zijn de uitdager, de David. Je hebt geen naam hoog te houden.
Jij kent hem persoonlijk dat je hem bij z'n voornaam mag noemen? ;)
heb daar bij F1 commentaar ook zo'n hekel aan. Continu rijders bij de voornaam noemen maar dat op meer persoonlijke noot ;)

Of je nou David of Goliath bent; als je je auto's zelf in een hoog segment plaatst mag je ook daarop afgerekend worden. Dat lijken de vele fans niet te durven ofzo. Terwijl VAG nog steeds gefileerd wordt als er al heel lang geleden iets met een kettinkje niet klopt of er iets is met emissie (terwijl elk merk dit doet maar zij als enige gepakt werden).

Herinnerde me een fanboy op de frontpage. Die durfde zelfs te beweren dat de auto's nog duurder zouden zijn als ze beter van kwaliteit hadden geweest :D Dat is echt de omgekeerde wereld.

Maar bij Tesla wordt een probleem al snel weggewuifd. Ja ze zijn nog niet zo lang bezig is dan het argument. Nee als je een premium wagen wegzet mag je gewoon wat meer verwachten.

Maar goed, ik zet m'n stokpaardje even weer op stal ;)
yec schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:22:
Voor beide valt wat te zeggen en over 10 jaar kunnen we aanwijzen wie het slimste heeft aangepakt.
Inderdaad. Tesla moet nog z'n best doen om over tien jaar nog te bestaan nu de grote jongens zich er ook mee gaan bemoeien. Financieel gaat het nog steeds niet geweldig. Maar dat is een andere discussie.

[Voor 11% gewijzigd door Gunner op 11-09-2019 12:33]

• arsimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:47:
[...]

Hm, hoe kom je hier bij? Zijn alle versies begrensd op 8 sec?
Las het in paar diepgravendere nieuwberichten nav de lancering dat 0-100 (circa) 8 seconden is. Er stond niets over begrenzing bij overigens.
Het klinkt alsof ze de 150 pk versie "begrensd" hebben terwijl 8 sec heel normaal is voor dat gewicht, vermogen en EV.

De 204 pk versie zou niet "minstens" ergens in de 6 moeten halen. Die zou rond de 7 sec moeten zitten. Een i3s met RWD, 184 pk en 300 kg minder gewicht doet dat ook in 7 sec.
Die pk's zijn de begrenzing. Met de genoemde batterijomvangen, gewichten en elektromotoren zouden deze hoger moeten kunnen, en dus grotere acceleraties en maxiumum snelheid in principe technisch mogelijk. Er is een reden (of redenen) waarom VW dat niet doet. Ik deed een veronderstelling/speculatie en die legde ik hiervoor of er wat in zou kunnen zitten. Goed mogelijk dat de redenen die ik veronderstel niet de juiste zijn.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:31

Een jaar geleden heb ik naar de BMW i3 gekeken, maar die kofferbak is echt heeel klein. Toch kreeg ik daar nog een grote koffer en een handbagage koffer in. Mijn vrouw heeft uiteindelijk wel haar veto uitgesproken omdat de auto haar te onpraktisch leek.

Vergeleken met dat is de VW ID.3 een stuk praktischer. Kofferbak is flink groter en er mag een trekhaak achter voor een fietsendrager. Hopelijk ook een dakkoffer.

Ik heb nu een reservering staat voor de ID.3. Benieuwd hoe groot deze in de praktijk is. De e-golf viel destijds ook tegen qua ruimte. Zegt het reserveringsnummer nog iets over wanneer je aan de beurt bent?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Beatman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:33:
[...]

Een jaar geleden heb ik naar de BMW i3 gekeken, maar die kofferbak is echt heeel klein. Toch kreeg ik daar nog een grote koffer en een handbagage koffer in. Mijn vrouw heeft uiteindelijk wel haar veto uitgesproken omdat de auto haar te onpraktisch leek.

Vergeleken met dat is de VW ID.3 een stuk praktischer. Kofferbak is flink groter en er mag een trekhaak achter voor een fietsendrager. Hopelijk ook een dakkoffer.
Tja, wij weten het ook nog niet hoor:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451
ID3: 100*80*40(48): opgave 390

Zo zie je, de leaf zou er tussen moeten zitten, maar praktisch heeft deze het meeste. Omdat leveranciers die gekke hoekjes en vakjes ook meetellen..

Blijft een lastige keuze. De Niro is wel ff €3000 meer dan de middelste ID3.. maar rijd daarentegen ook 100 km verder...

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:51
Wacht beter eerst af wat de officiële prijs zal zijn, en wat je allemaal nog zou moeten bijbetalen voor enkele opties.
Toch wel raar dat ze dit nog niet bekend hebben gemaakt. Is niet dat ze geen tijd genoeg hebben gehad om hierover na te denken / marktstudie te doen.

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

greatgonzo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:49:
[...]

Tja, wij weten het ook nog niet hoor:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451
ID3: 100*80*40(48): opgave 390

Zo zie je, de leaf zou er tussen moeten zitten, maar praktisch heeft deze het meeste. Omdat leveranciers die gekke hoekjes en vakjes ook meetellen..

Blijft een lastige keuze. De Niro is wel ff €3000 meer dan de middelste ID3.. maar rijd daarentegen ook 100 km verder...
Qua bagageruimte vallen ze me allemaal tegen.
Ben gewend om stations te rijden.
En de laatste x dat ik minder dan 500l aan ruimte had is 10 jaar geleden.

Het liefst zou ik een golf 8 station als ev zien.
Met 550-600l aan bagageruimte.

Heb ik het elke dag nodig?
Nee. Maar het is toch vaak verrekte handig gebleken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MarcelGo
bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:52:
Wacht beter eerst af wat de officiële prijs zal zijn, en wat je allemaal nog zou moeten bijbetalen voor enkele opties.
Toch wel raar dat ze dit nog niet bekend hebben gemaakt. Is niet dat ze geen tijd genoeg hebben gehad om hierover na te denken / marktstudie te doen.
Als de productie pas in januari begint is er geen reden de prijzen definitief te maken voor eind november? Ook eerder bestellen is zinloos vanuit VW standpunt. (helaas)

• bottom line
MarcelGo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:59:
[...]

Als de productie pas in januari begint is er geen reden de prijzen definitief te maken voor eind november? Ook eerder bestellen is zinloos vanuit VW standpunt. (helaas)
Hoe? Maar je moet je auto toch bestellen, en dat zijn toch processen die deze maand en volgende maand toch al begonnen zijn? Of willen ze ervoor zorgen dat je niet kan vergelijken met het huidige aanbod van andere EV's?

Overigs speelt VW het wel erg safe met wat ze beweren over hun bereik
80% van de bestuurders in staat zijn om tussen 230 en 330 km af te leggen met de kleinere batterijvariant (45 kWh, netto), tussen 300 en 420 km met de middelgrote batterijvariant (58 kWh, netto) en tussen 390 en 550 km met de grote batterijvariant (77 kWh, netto)

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:31
Vanaf volgend jaar wordt het voor autofabrikanten pas belangrijk om gemiddeld onder de 95g CO2/km te blijven. Ik voorzie flinke wijzigingen in de catalogusprijzen eind van het jaar. Hybride en vol elektrisch goedkoper en alles zonder elektrokracht duurder. Het blijft een spel van zoveel mogelijk omzet tegen zo laag mogelijke kosten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Djerro123
DigiDaan schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:56:
[...]

Tsja, dat kun je raar vinden maar dat is echt zoals ik het ervaar. Misschien ben ik vreemd gebouwd? Of komt het doordat ik niet in halve slaaphouding achter het stuur zit (ik heb mijn stoel graag wat rechtop en niet te ver naar achteren)? De achterbank vind ik overigens niet hoog maar juist laag, blijkbaar verschillen we daarin ook van mening...
Ben wel met je eens dat achter jezelf zitten niet te doen is, daarvoor ontbreekt bij mij de benodigde lenigheid ;-)
Ik bedoelde idd ook lage achterbank (dan wel, een hoge vloer), excuses! Ik zit idd redelijk ver naar achter voorin omdat ik anders met m'n knie tegen de tablet aanzit..

Anyway, weer terug naar de ID3 :)
aMarcelGo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:59:
[...]

Zullen ze dan nu al batterypacks aan het stapelen zijn? We zien allemaal dat als bottleneck al van 100 km ver aankomen natuurlijk, maar als je nu pak hem beet 1500 batterijen per week weet te krijgen dan scheelt dat toch weer zo'n 25000 auto's die niet in die bottleneck terecht komen en die ze dan redelijk snel kunnen produceren..

[Voor 28% gewijzigd door Djerro123 op 11-09-2019 14:12]

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:51
Vanmorgen bij wagenparkbeheer een bakje koffie gedaan, blijkt dat onze werkgever een aantal plekken voor de 1st edition heeft "geclaimd". Mezelf maar op de lijst laten zetten als geïnteresseerde om mijn huidige Golf diesel om te ruilen naar de ID3 :)

Range van 420 is voor mij prima, uiteraard zal het in de praktijk in de winter of tijdens een warme zomerdag wat lager uitvallen, maar goed vanaf 300 is het wat mij betreft prima.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Gunner schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:42:
[...]

TSI en DSG-debacle vergeten?! Daar was ook weinig premium aan,rammelende kettinkjes en olieslurpende motoren, en daarbij een versnellingsbak die uit plastic leek te bestaan.

Zo heeft elk merk wel wat, alleen japanners lijken in staat om iets in één keer goed op de markt te zetten.

• Djerro123
Pannekoek81 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:07:
Vanmorgen bij wagenparkbeheer een bakje koffie gedaan, blijkt dat onze werkgever een aantal plekken voor de 1st edition heeft "geclaimd". Mezelf maar op de lijst laten zetten als geïnteresseerde om mijn huidige Golf diesel om te ruilen naar de ID3 :)

Range van 420 is voor mij prima, uiteraard zal het in de praktijk in de winter of tijdens een warme zomerdag wat lager uitvallen, maar goed vanaf 300 is het wat mij betreft prima.
Op basis van twee maanden electrisch rijden zou ik er zeker niet vanuit gaan dat je 300km haalt in de winter met een wltp van 420. Paar redenen:
1. Je gooit je batterij niet elke dag vol tot 100% om degradatie tegen te gaan (deze kan je natuurlijk voor kiezen om niet toepasbaar te zijn)
2. Ik heb een wltp van 410 geloof ik, op 100% in de zomer met redelijk rustig rijden (ie. 100-110) haal je net aan de 320 totaan 10% soc ofzo
3. Winter schijnt echt killing te zijn voor je range, dus haal daar nog maar wat vanaf..

Nu is de proof in eating the pudding uiteraard maar daarvoor ben ik je over een maand of 6 een antwoord verschuldigd ;)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:51
MarcelGo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:24:
[...]

[...]

Dit is dus precies waarom ik zo'n hekel heb aan de negatieve reacties van mensen die helemaal geen interesse hebben in de Volkswagen ID.3

Het gaat echt niet over genuanceerde reacties, maar wordt gelijk een wellus/nietes spelletje...

Ik heb niets tegen de Tesla model 3, maar dit is van de eerste zoekpagina van Google...

11 aug. 2019 · Autotest Tesla Model 3: De Tesla Model 3 in de basis-uitvoering is de snelste, comfortabelste en veiligste auto die er voor dit geld te koop is. De vernieuwende ... De ruimte achterin is matig.

7 feb. 2019 · En toch weet Tesla zich met de spraakmakende Model 3 opnieuw te onderscheiden. ... coupé -daklijn tot beperkte zitruimte op de achterbank, waar ook de bovenbenen nauwelijks worden ondersteund.

De langverwachte Tesla Model 3 is eindelijk in ons land verkrijgbaar. De blijdschap over .... Heeft het geregend, dan loopt het regenwater bij het openen van de kofferdeksel zo de bagageruimte in.

Zullen we het nu weer over de geïnteresseerden voor de ID.3 hebben, tenslotte is dit topic speciaal daar voor bedoeld ;)
De vraag is ook niet of Tesla failliet gaat, maar wanneer. De verkopen zijn met bijna 95 procent gedaald voor de model s en x. Voor de 3 gaat dat zeker ook gebeuren is de verwachting.

Volkswagen heeft de ervaring om een kwalitatief goede auto neer te zetten en heeft ook nog eens een goede naam. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook nog eens de middelen om het heel lang uit te houden. Maar het lijkt erop dat ze het in ieder geval in 1 keer goed willen doen met het nieuwe platform.

• Dieken Taffert
VW zet een aantrekkelijk produkt neer met de ID.3. Neutraal design, nette prijsstelling. Actieradius is dik in orde, al moet je je afvragen hoe realistisch de claims van VW zijn, een bedrijf dat heeft aangetoond eerlijke communicatie niet hoog op de prioriteitenlijst te hebben staan.

De vraag is voor mij vooral waar de ID.3 nu in uit zou moeten gaan blinken. Beenruimte achterin? Tsja, iemand van 1.95m kan achter zichzelf gaan zitten, dat is leuk voor taxibedrijven. Of de 1% van de Nederlanders met de langste tieners. Als USP is dat vrij zwak.

Afwerking? Dat lijkt me minder een punt in een minimalistisch EV-interieur. Maar dat is iets dat VAG uitstekend kan. Die hebben ze ongetwijfeld; al lost Tesla de (eerdere) problemen met de Model 3 (in Europa sterk opgeblazen) op en zal dit verschil teruglopen.
https://insideevs.com/new...ild-quality-improvements/

Prijs? Een Tesla Model 3 Standard kost ongeveer hetzelfde als de middelste ID.3 (58 kWh, 204 pk). Beiden hebben een vergelijkbare actieradius.

Tesla heeft de benchmark in handen, qua prestaties, rijplezier, efficiëntie, bagageruimte en techniek (o.a. accu is superieur) pakt ie de ID.3. Qua design heeft Tesla ongetwijfeld de betere kaarten; de Model 3 oogt sportiever en eleganter dan de MPV-achtige ID.3. En ze hebben het fantastische Supercharger netwerk. De ID.3 zet daar vooralsnog alleen meer beenruimte achterin tegenover en een betere afwerking. Mjah.
Gunner schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:31:
[...]

Of je nou David of Goliath bent; als je je auto's zelf in een hoog segment plaatst mag je ook daarop afgerekend worden. Dat lijken de vele fans niet te durven ofzo. Terwijl VAG nog steeds gefileerd wordt als er al heel lang geleden iets met een kettinkje niet klopt of er iets is met emissie (terwijl elk merk dit doet maar zij als enige gepakt werden).

Herinnerde me een fanboy op de frontpage. Die durfde zelfs te beweren dat de auto's nog duurder zouden zijn als ze beter van kwaliteit hadden geweest :D Dat is echt de omgekeerde wereld.

Maar bij Tesla wordt een probleem al snel weggewuifd. Ja ze zijn nog niet zo lang bezig is dan het argument. Nee als je een premium wagen wegzet mag je gewoon wat meer verwachten.

Maar goed, ik zet m'n stokpaardje even weer op stal ;)
Deze mening kan echt niet hier: Tweakers onwaardig.

1. Kwaliteit.
VAG produkten zijn (gemiddeld genomen, er zitten grote verschjllen tussen de modellen) qua betrouwbaarheid ondermaats en lopen heel ver achter op de Japanse en Koreaanse concurrentie, dit geldt overigens volgens de statistieken het minst voor Skoda. Het meest voor Audi en Seat.

Kwaliteit zonder betrouwbaarheid bestaat niet.

Kwaliteit betekent niet primair dat je plaatdelen dicht op elkaar zitten en je dashboard lekker zacht aanvoelt, kwaliteit betekent dat je op je auto kunt vertrouwen, dat ie het altijd doet. Dat je niet leegloopt op onderhoud omdat ze het in Duitsland zo'n leuk businessmodel vinden als er allerlei kostbare onderdelen kapot gaat na het aflopen van de fabrieksgarantie (niet uniek voor VAG, ook BMW is hier dol op).

Een Tweaker die eerlijk en nuchter nadenkt over een zacht aanvoelend dashboard vs. betrouwbaarheidt als kwaliteitskenmerk, zal volgens mij altijd voor dat 2e kiezen. De zachte dashboards, "mooie materialen" en nauw aansluitende carosseriedelen zijn zaken waar de Duitsers in uitblinken en die door de marketing-afdelingen efficiënt in de hoofden van de consument zijn geplant. En door de automedia, die ofwel eigendom zijn van de Duitsers (grootste autoblad Autoweek is van AutoBild b.v.) ofwel stevig worden beinvloed; dit is in principe niet onlogisch, aangezien de NLse economie zwaar leunt op de Duitse en de Duitse conomie het voor heen groot deel moet hebben van de auto-industrie. Maar op een forum als Tweakers mag je verwachten dat mensen door stemmingmakende media en marketing-onzin heen kunnen kijken.

VAG maakt auto's die op 2 vlakken na ronduit uitstekend zijn: betrouwbaarheid en fun. Beiden zijn een keuze; het 1e is een business model, het 2e komt uit de op zakelijkheid en efficientië gestelde invloedrijke kopstukken als Piëch.

Verder ligt het enorm voor de hand dat de Europese media alle negatieve berichten over de Amerikaanse benchmark tot het extreme opblazen. Alle invloed die ze aan kunnen wenden zullen ze aanwenden; ze lopen flink achter op Tesla en hebben dat nodig ook.

2. Emissieschandaal.
Het is een leugen dat andere automerken zouden hebben gedaan wat VAG heeft gedaan; ja in de jaren 90, op basis daarvan heeft de EU dit soort technieken nadrukkelijk verboden. Daarvoor werden ze gedoogd. Maar na het verbod staat VAG alleen; ze hebben aantoonbaar gefraudeerd. Van de rest is dat speculatie; er lopen wel onderzoeken naar b.v. BMW en Mercedes maar wat daar uit komt weten we niet. Inbouwen van software om tijdens de test in besodemieter modus te gaan is vooralsnog uniek voor VAG.

Hoe erg is het nu?
In de Verenigde Staten wordt het aantal voortijdige doden door de fraude geschat op 59.[5] In Europa is de impact groter doordat de dieselauto's daar veel populairder zijn dan in de VS en er sprake is van een grotere bevolkingsdichtheid. In Europa gingen er naar schatting ruim 44.000 gezonde levensjaren verloren.[6]
Wel degelijk misdadig dus.

En VW-bezitters zitten met een vrij onverkoopbare occasion en een auto die vaak niet meer zo prettig rijdt. Zie de geleden schade maar eens te verhalen. PON verwelkomt je met open armen.

VW ging zelfs zo ver dat ze sjoemelden met de fix tegen de sjoemel-software!
https://www.autoblog.nl/n...or-sjoemelsoftware-118460
https://automotive-online...sjoemelsoftware-in-update

Te triest voor woorden wat mij betreft. VW heeft de ID.3 OOK heel hard nodig om hun zwaar beschadigde imago een beetje te herstellen.
fisherman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:22:
[...]

De vraag is ook niet of Tesla failliet gaat, maar wanneer. De verkopen zijn met bijna 95 procent gedaald voor de model s en x. Voor de 3 gaat dat zeker ook gebeuren is de verwachting.
Tesla is een extreem waardevol bedrijf, dat gaat voorlopig absoluut niet failliet. Dit is geen realistische mening.
Volkswagen heeft de ervaring om een kwalitatief goede auto neer te zetten en heeft ook nog eens een goede naam. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook nog eens de middelen om het heel lang uit te houden. Maar het lijkt erop dat ze het in ieder geval in 1 keer goed willen doen met het nieuwe platform.
VW een goede naam? Het emissieschandaal en de jarenlange betrouwbaarheids-problematiek hebben er stevig ingehakt. Het ligt er aan wie je het vraagt. Tesla is sexy, heeft lef, is de benchmark en heeft de technologische voorsprong om nog lang voorop te blijven lopen.

In 1x goed doen? Wat is goed? Als je de eerste volger bent na benchmark Model 3?

[Voor 8% gewijzigd door Dieken Taffert op 12-09-2019 11:08]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:03:
[...]

Hoe? Maar je moet je auto toch bestellen, en dat zijn toch processen die deze maand en volgende maand toch al begonnen zijn? Of willen ze ervoor zorgen dat je niet kan vergelijken met het huidige aanbod van andere EV's?

Overigs speelt VW het wel erg safe met wat ze beweren over hun bereik

[...]
Denk dat die schattingen wel reëel zijn. Mijn e-Niro rijdt in de zomer 360 km op 1 accu met 5% over. De middelste ID3 heeft 10% minder accu en is net zo zwaar. Dus ik verwacht vergelijkbare efficiency. Daarmee komt de ID3 naar mijn verwachting 325 km ver op 1 lading. Nog steeds dikke prima natuurlijk, zeker omdat de ID3 sneller kan laden. Ik denk dat weinig mensen de 77 kWh versie nodig hebben. Die is voor de mensen met range angst. 10k bijbetalen voor 19 kWh extra accucapaciteit is erg veel.

• bottom line
10% minder accu, even zwaar en toch even ver rijden?
Dat lijkt me wel erg straf :P

325 als je oplaad tot 100% ja. Als je standaard 80% doet, dan is je range 270. Maar 420 gaat die noooooit halen.

• MarcelGo

Prijsniveau opties Duitsland??

Wat betreft het bereik als het vergelijkbaar is als met de e-Golf dan haal ik de 400 km wel...

[Voor 82% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2019 22:20]

• bottom line
De E-Golf haalt 200km met 35 kWh.
Hoe zou je dan de 400km kunnen halen, als je de lijn doortrekt van de golf?

• Z___Z
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:13:
10% minder accu, even zwaar en toch even ver rijden?
Dat lijkt me wel erg straf :P

325 als je oplaad tot 100% ja. Als je standaard 80% doet, dan is je range 270. Maar 420 gaat die noooooit halen.
De 58 kWh is al netto capaciteit. VW reserveert dus aan de boven en onderkant capaciteit om degradatie te voorkomen. Je kan dus prima laden naar 100%.

Voor lange afstanden zal je inderdaad laden tot 80% en niet lager gaan dan zo’n 10% afhankelijk of er back-up laadpunten in de buurt zijn. Voor lange afstanden heb je dus zo’n 70% van de range beschikbaar na de 1e stop. Bij 325 km is dat dus zo’n 230 km.

In de winter zal dit flink minder zijn, dus voor de wintersport is het geen geweldige range verwacht ik. Maar goed met de bijtelling die je bespaart kan je ook vliegen naar de Alpen. Is voor een weekje skiën ook veel relaxter dan rijden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

50k betalen om naar een plastic dashboard met klein scherm te moeten kijken, no thanks,

De ID lijkt mij een prima C segment auto maar is alles behalve premium. Ik ben benieuwd wanneer men in grote getallen in Nederland kan gaan leveren. Gokje vanaf Q1 2021?

[Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 11-09-2019 23:10]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 08:30
Ik denk er heel sterk over om mijn reservering voor de ID3 te cancellen en toch voor de Model 3 te gaan.
Mede ook vanwege de hogere bijtelling vanaf volgend jaar.

• Simply1337
Amus speculeert over een prijsrange voor de duitse markt::

1st basis: 40k
1st plus: 45k
1st max: 48k

https://www.auto-motor-un...d-3-1st-40000-euro-preis/

Tevens heeft een iemand op het duitse forum het volgende ontvangen van de dealer:

Warmtepomp alleen voor 1st Max

Noorse trims, waarbij warmte pomp geldt voor alle versies:

Heb een vermoeden dat we de duitse variant krijgen in NL..

[Voor 37% gewijzigd door Simply1337 op 12-09-2019 08:40]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:55
MLLL schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:03:
[...]

TSI en DSG-debacle vergeten?! Daar was ook weinig premium aan,rammelende kettinkjes en olieslurpende motoren, en daarbij een versnellingsbak die uit plastic leek te bestaan.

Zo heeft elk merk wel wat, alleen japanners lijken in staat om iets in één keer goed op de markt te zetten.
Ontploffende en slechte airbags, altijd fijn tijdens het rijden (Japans..?). Nee veel Japanse wagens hebben ook gebreken en vallen vaker in de top qua terugroepacties op gebied van veiligheid. Zolang de fabrikanten er snel achter zijn en er iets aandoen (vooral wanneer het de veiligheid betreft en dat is olie zuipen helaas niet) is het natuurlijk al een goedmakertje.

Klopt, iedereen roept het altijd, in de praktijk is het niet helemaal waar :)

• arsimo
In de duurste versie een Beats sound system? <gruwelrilling over de rug>. Was toch al niet van plan mijn Model 3 in te ruilen, maar nu is het zelfs hypothetisch uitgesloten.

Maar goed, los van dat euvel zijn de ID.3's best leuke auto's hoor, maar vind ze uiteindelijk wel wat (te) duur uitvallen voor wat ze bieden. Maar ze zullen een deel van de markt openen dat om welke reden dan ook van het bestaande EV-aanbod niets moet hebben - en dat is een goede zaak.

• Dieken Taffert
LopendeVogel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:34:
Ontploffende en slechte airbags, altijd fijn tijdens het rijden (Japans..?). Nee veel Japanse wagens hebben ook gebreken en vallen vaker in de top qua terugroepacties op gebied van veiligheid. Zolang de fabrikanten er snel achter zijn en er iets aandoen (vooral wanneer het de veiligheid betreft en dat is olie zuipen helaas niet) is het natuurlijk al een goedmakertje.

Klopt, iedereen roept het altijd, in de praktijk is het niet helemaal waar :)
Als je hier suggereert dat ook de Japanners gebreken (kunnen) hebben: helemaal waar.

Als je hier suggereert dat Japanners net zo veel gebreken hebben als de Duitsers: keiharde leugen. Jappen en Koreanen lopen onvoorstelbaar ver voor op het gebied van betrouwbaarheid en dus kwaliteit. En als het al klopt van die terugroepacties, wat zegt dat dan? Misschien zijn de kwaliteitseisen onder de Japanners veel hoger. En roepen de Duitsers alleen auto's terug als het ECHT niet anders kan. De echte statistieken/feiten zijn heel duidelijk in het voordeel van Japan/Z-Korea.

Qua premium blabla niet, maar dat heeft weinig tot niets met kwaliteit te maken.

• yec
Mooi betoog, maar je mist een belangrijk onderdeel in je verhaal: After sales; afleveringsproblemen, communicatie, reserve onderdelen en reparaties. Dit zijn vlakken waar Tesla de bal vaak laat vallen en voor VW(en de rest) business as usual is.

Tevens heeft de ID3 een iets traditionelere layout dan Tesla. KM teller voor je neus en een head up display. Dus voor veel mensen een vertrouwd merk (zie verkooplijsten), een vertrouwde uitstraling en vertrouwde after sales.

Ps.: Pon heeft niet de beste garantie afwikkeling in NL(understatement), maar is wel vertrouwde manier van samenwerking voor veel Leasemaatschappijen

• MarcelGo
bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:26:
De E-Golf haalt 200km met 35 kWh.
Hoe zou je dan de 400km kunnen halen, als je de lijn doortrekt van de golf?
Mijn e-Golf haalt 220km met ruim 32 kWh, de ID.3 zou iets efficiënter moeten zijn, dan ga ik het wel halen hoor.

• arsimo
yec schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:41:
[...]
Mooi betoog, maar je mist een belangrijk onderdeel in je verhaal: After sales; afleveringsproblemen, communicatie, reserve onderdelen en reparaties. Dit zijn vlakken waar Tesla de bal vaak laat vallen en voor VW(en de rest) business as usual is.
Daar zit iets van waarheid in. Maar het is zeer de vraag is of VW dit met de ID.3 ook als vanzelf zal continueren. Voor het grootste deel van het bedrijf en zeker die zich op welke vorm dan ook met klantenondersteuning bezighouden is het EV-gebeuren onbekend terrein. Met enkele duizenden klanten wereldwijd nog te overzien maar als ze echt willen gaan voor de massa met EV in de a.s. jaren dan zal ook VW hier groeistuipen gaan ondervinden.

• Dieken Taffert
yec schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:41:
[...]

Tevens heeft de ID3 een iets traditionelere layout dan Tesla. KM teller voor je neus en een head up display. Dus voor veel mensen een vertrouwd merk (zie verkooplijsten), een vertrouwde uitstraling en vertrouwde after sales.

Ps.: Pon heeft niet de beste garantie afwikkeling in NL(understatement), maar is wel vertrouwde manier van samenwerking voor veel Leasemaatschappijen
Goede punten. Wat PON betreft, daar werken de Leasemaatschappijen misschien graag mee samen maar als particulier kun je het niet slechter treffen in NL. Ze maken misbruikt van het extreem sterke imago van VW in NL, ze hoeven geen goede, klantvriendelijke service te leveren om veel te verkopen en doen dat dan ook nauwelijks. Maar als je leased, heb je er denk ik relatief weinig last van. Kopen is een ander verhaal.

Qua levering, onderdelen en reparaties: Tesla lijkt de levering van EVs nu beter op orde te hebben dan wie dan ook, VW moet eerst die volumes maar eens gaan halen. Kwaliteit lijkt onder controle.

En qua betrouwbaarheid was de Tesla Model S een hele poos de meest betrouwbare en onderhoudsvrije auto ter wereld. Met een eenvoudiger produkt als de Model 3 gaat ze dat ook lukken. Model X kende aanvankelijk aardig wat problemen en zat niet op Model S niveau.

Track record van VW is zwak op het vlak betrouwbaaheid; een EV zit gelukkig veel simpeler in elkaar dus ik verwacht minder problemen, maar bij ICEs was de matige betrouwbaarheid onderdeel van het business model van VW/Audi (en iig BMW), wie zegt dat ze dergelijke trucs niet ook uit willen halen met EVs? Dan zou de situatie rond onderdelen en reparaties veruit in het voordeel zijn van Tesla...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 17:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hele leuke auto, maar laten we even eerlijk zijn: nog steeds veel te duur voor de doelgroep.
Vroeger de Kever als auto voor het volk, met zeer succesvolle opvolger Golf voor het volk, en nu dan de ID.3 als opvolger voor de Golf 'voor het volk'. Knappe Jan Modaal die even 40.000+,- neertelt voor een auto :+

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Z___Z
  • Niet online
Simply1337 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:31:
Amus speculeert over een prijsrange voor de duitse markt::

1st basis: 40k
1st plus: 45k
1st max: 48k

https://www.auto-motor-un...d-3-1st-40000-euro-preis/

Tevens heeft een iemand op het duitse forum het volgende ontvangen van de dealer:

[Afbeelding]
Warmtepomp alleen voor 1st Max

Noorse trims, waarbij warmte pomp geldt voor alle versies:

[Afbeelding]

Heb een vermoeden dat we de duitse variant krijgen in NL..
Het is een Volkswagen, dus ik neem aan dat je ook gewoon losse opties kan kiezen. Er zitten veel dingen in die pakketten die ik niet nodig vind, zoals grotere velgen en autonome rijdfuncties. Dus Line 1 + Warmtepomp + Panoramadak + Kleurtje is voor mij prima.

• Simply1337
Z___Z schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:37:
[...]

Het is een Volkswagen, dus ik neem aan dat je ook gewoon losse opties kan kiezen. Er zitten veel dingen in die pakketten die ik niet nodig vind, zoals grotere velgen en autonome rijdfuncties. Dus Line 1 + Warmtepomp + Panoramadak + Kleurtje is voor mij prima.
dat kan zeker... alleen niet met de 1st, dus achteraan aansluiten.

• bottom line
2022 dus misschien :P
Lol

[Voor 23% gewijzigd door bottom line op 12-09-2019 11:54]

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:10
Dieken Taffert schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:29:
Qua levering, onderdelen en reparaties: Tesla lijkt de levering van EVs nu beter op orde te hebben dan wie dan ook, VW moet eerst die volumes maar eens gaan halen. Kwaliteit lijkt onder controle.
Ik denk dat VW het leveren van auto's ook wel goed op orde heeft, hoor.
Doen ze toch al een paar jaar en hoor ik geen klachten over.

• yec
Excuses, volgens mij miste mijn verhaal wat duidelijkheid. Met reparaties en onderdelen bedoel ik vooral dat de levering van een nieuwe deur of paneel heel lang duurt, daarnaast zijn deze onderdelen en reparaties duurder dan wat gangbaar is. Vandaar dat verzekeringen voor Tesla's vaak duurder zijn dan wat gangbaar is en dus Tesla met een eigen verzekering is begonnen.

Qua leveringen zitten ze op hoogste niveau op kwantiteit, maar de kwaliteit laat veel wensen over. Zie de leveringen topic waar elke dag wel slechte verhalen over de Tesla leveringen verschijnen.

Ik ben het met je eens dat VW's vaak kwalititief niet de beste aandrijf systemen levert (motor, versnelling), maar de realiteit is dat de massa dat niet weet en het ze ook niet interesseert. Ondanks alle schandalen verkoopt VAG 10 mil. auto's per jaar en dat worden er elk jaar meer. Dus ik denk dat de punten die jij noemt niet het succes van de ID3 in de weg gaan staan.

Tevens wordt in dit markt segment €25k tm €60k 90% geleasd in NL, dus de particulier is vaak oninteressant.

Ps.: ik denk trouwens dat batterij leveringen het grootste risico is voor VAG.

[Voor 3% gewijzigd door yec op 12-09-2019 12:53]

• Djerro123
3_s schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat VW het leveren van auto's ook wel goed op orde heeft, hoor.
Doen ze toch al een paar jaar en hoor ik geen klachten over.
Ze hebben een premium auto (Audi E Tron, 100k+ als je hem goed aankleedt) en die krijgen ze ook niet in volume geproduceerd. https://www.google.com/am...n-delay-batteries-lg-chem

Laten we wel wezen, ze kunnen auto's bouwen maar VW moet zich echt nog bewijzen als EV bouwer. Los van de kwaliteit en het vertrouwde van het merk, zie ik momenteel maar 1 fabrikant die ook daadwerkelijk op volume EVs leveren (Tesla). Er zijn echt andere hele goede EVs (Niro, Kona) maar allemaal levertijden van heb ik jou daar (meer dan een jaar). Dat gaat ook gewoon gebeuren met de ID3, al was het maar omdat ze zo ontzettend ouddenkerig zijn om alles een optie te maken en het in een ICE fabricagemodel te gieten met uiteindelijk ontelbare hoeveelheid uitvoeringen die enkel op bestelling worden gefabriceerd.

Nee ik denk dat ze onderschatten dat mensen EVs ook kunnen associëren met een vernieuwde branche en andere auto ervaring, en VW doet er alles aan om het bij het oude te houden maar dan op batterijen.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Dieken Taffert schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:10:
[...]

Als je hier suggereert dat ook de Japanners gebreken (kunnen) hebben: helemaal waar.

Als je hier suggereert dat Japanners net zo veel gebreken hebben als de Duitsers: keiharde leugen. Jappen en Koreanen lopen onvoorstelbaar ver voor op het gebied van betrouwbaarheid en dus kwaliteit. En als het al klopt van die terugroepacties, wat zegt dat dan? Misschien zijn de kwaliteitseisen onder de Japanners veel hoger. En roepen de Duitsers alleen auto's terug als het ECHT niet anders kan. De echte statistieken/feiten zijn heel duidelijk in het voordeel van Japan/Z-Korea.

Qua premium blabla niet, maar dat heeft weinig tot niets met kwaliteit te maken.
Er rijden zat duitse auto's rond met Takata airbags , maar dat zal wel weer bijzaak zijn.

Ik heb diverse VW´ s gehad en vond de kwaliteit niet denderend. Met een VW stond ik 4 keer per jaar bij de garage met een japanner 1 keer per jaar voor de apk. Zelfs mijn Lancia gaf minder gezeik.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 20:08
Ik ben wel benieuwd hoe makkelijk een VW dealer een auto inruilt op een ID.3 die ergens over 8 maanden of langer geleverd gaat worden. Als er ook nog eens weinig bekend is over prijzen, dan kunnen ze je wel langs lagen komen, maar dan ga ik er denk ik alleen een kopje thee drinken en geen order tekenen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• MarcelGo
Om een redelijk bereik in de winter over te houden is een warmtepomp echt wel nodig, als die alleen in de 50k versie zit haak ik af...ik had gehoopt op een komplete auto voor 40k. En dat je voor alleen een grotere accu 10k rekent is een kw prijs van rond de 500 euro, meer dan het dubbele van de kostprijs?

Mijn verwachting was 30k voor een kleine accu en minimale opties, 40k voor een medium accu en alle essentiële opties en 50k voor een grote accu en de niet echt nodig opties.

Laten we de afleverkosten en kleur maar wegstrepen tegen het Laadtegoed en onderhoud...

Ik rij met veel plezier nog een tijdje in mijn e-Golf en huur wel ice indien nodig.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MarcelGo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:03:
Om een redelijk bereik in de winter over te houden is een warmtepomp echt wel nodig, als die alleen in de 50k versie zit haak ik af...ik had gehoopt op een komplete auto voor 40k. En dat je voor alleen een grotere accu 10k rekent is een kw prijs van rond de 500 euro, meer dan het dubbele van de kostprijs?

Mijn verwachting was 30k voor een kleine accu en minimale opties, 40k voor een medium accu en alle essentiële opties en 50k voor een grote accu en de niet echt nodig opties.

Laten we de afleverkosten en kleur maar wegstrepen tegen het Laadtegoed en onderhoud...

Ik rij met veel plezier nog een tijdje in mijn e-Golf en huur wel ice indien nodig.
Helemaal eens met je statement, als de warmtepomp in de <40K versie er niet in zit haak ik ook af. Kijken we gewoon verder. Overigens hier een tevreden Golf Variant rijder die al acht jaar zonder noemenswaardige kosten buiten reguliere onderhoudsbeurten om tevreden VW rijdt.

AIrPods Max, iMac 3.2 GHz, i27 inch, MacOS Big Sur, iPhone 11 Pro, iPad Pro, VW ID.3+

• jacovn
Inderdaad de warmtepomp is toch niet alleen in de Nordics nodig, zelfs Nederland en Duitsland zal het wel veel winst oplveren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Z___Z
  • Niet online
Simply1337 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:39:
[...]

dat kan zeker... alleen niet met de 1st, dus achteraan aansluiten.
Tja als het niet kan dan mag VW die ID3 lekker houden. De 2 opties die ik wil hebben zijn 3-4K maximaal waard. Dat betekent dus als ik een warmtepomp wil hebben ik 6-7k aan voor mij nutteloze opties erbij moet kopen. Dat is wat we gewend zijn bij de Japanse/Koreaanse merken. Bij de Europese merken kon je altijd kiezen, waardoor je toch goedkoper een Europese auto kon kopen met je gewenste opties, die je bij Aziatische merken alleen kan krijgen door in uitvoering omhoog te gaan inclusief de opties die je niet perse wilde hebben, maar wel voor moet betalen.

Maar goed dit zijn allemaal nog speculaties. Misschien heeft Pon de pakketten beter (logischer) samengesteld. Dat doen ze over het algemeen wel goed bij Pon. Kijk maar naar de business lines op de ICE Volkswagens.

• jacovn
Hier nog een link naar de 2 meter man in de i3 (E auto flog Dirk Henningsen)
YouTube: VW ID.3 1. Besichtigung: 2-Meter-Mann macht Sitzprobe im E-Auto von ...

Hij kan er zo te zien en horen goed in zitten, en dan met die stoel positie zich erachter wurmen..

In die video zit ook een link: https://www.electrive.net...n-jetzt-von-uns-erwartet/

Ook nog een andere van een 1,97meter lange meneer.
YouTube: So viel Volkswagen ID.3 bekommt IHR für unter 30.000€ | Vorabeindruck

[Voor 27% gewijzigd door jacovn op 12-09-2019 21:28]

• bottom line
Lijkt me toch niet veel plek meer als een Golf. Hoe komen ze in hemelsnaam erbij dat je de plaats hebt van een Passat?
Voor de geïnteresseerden
Vooraan:

Achteraan

• jacovn
Die 1,97 man uit de laatste link van mijn vorige post kon wel goed op de achterbank zitten achter de bestuurder stoel die voor hem goed ingesteld stond.

Blijkbaar is die 3 cm te veel, of is het een kwestie van een in verhouding tot bovenlichaam lange benen of zo.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:46
Zal iets ruimer zijn dan de Golf 7 maar een Passat is het niet nee. Kan ook niet, en hoeft ook niet, met die afmeting. Stoeltjes zien er ook wat klein en dun uit. Ook vrij laag de voorstoelen, of lijkt dat zo?

• jacovn
Hier stukje van de fabriek: YouTube: eMOTION #11 über die Produktion des Volkswagen ID.3 in Zwickau

Blijkbaar 400 stuks voorserie gemaakt.

• bottom line
jacovn schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:23:
Die 1,97 man uit de laatste link van mijn vorige post kon wel goed op de achterbank zitten achter de bestuurder stoel die voor hem goed ingesteld stond.
Zelfs 1m97 meneer, met zijn knieën ook echt tegen de zetel. Lijkt me verre van 'goed op de achterbank'. Passat :') VW begint al goed met hun veelbelovend verhaaltjes

[Voor 13% gewijzigd door bottom line op 12-09-2019 22:55]

• arsimo
bottom line schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:27:
Lijkt me toch niet veel plek meer als een Golf. Hoe komen ze in hemelsnaam erbij dat je de plaats hebt van een Passat?
Door de relatief lange wielbasis tov de lengte vd auto.

• bottom line
Nee ze hadden het over de binnenruimte.
Buitenruimte van een golf, maar de plek zoals in een Passat.
Nu is het gewoon een E-Golf van buiten, een E-Golf binnen, en de wielen staan verder uit elkaar.

Tot zover hun miljardenplatform dat jaren ontwikkeling heeft gehad.

• arsimo
bottom line schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:50:
Nee ze hadden het over de binnenruimte.
Buitenruimte van een golf, maar de plek zoals in een Passat.
Nu is het gewoon een E-Golf van buiten, een E-Golf binnen, en de wielen staan verder uit elkaar.

Tot zover hun miljardenplatform dat jaren ontwikkeling heeft gehad.
Ja, door de grotere wielbasis en het ontbreken van de ICE voorin is er meer ruimte binnen voor de passagiers. Daar is de claim op gebaseerd. Of die klopt kan ik niet beoordelen.

• Simply1337
Z___Z schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:25:
[...]

Tja als het niet kan dan mag VW die ID3 lekker houden. De 2 opties die ik wil hebben zijn 3-4K maximaal waard. Dat betekent dus als ik een warmtepomp wil hebben ik 6-7k aan voor mij nutteloze opties erbij moet kopen. Dat is wat we gewend zijn bij de Japanse/Koreaanse merken. Bij de Europese merken kon je altijd kiezen, waardoor je toch goedkoper een Europese auto kon kopen met je gewenste opties, die je bij Aziatische merken alleen kan krijgen door in uitvoering omhoog te gaan inclusief de opties die je niet perse wilde hebben, maar wel voor moet betalen.

Maar goed dit zijn allemaal nog speculaties. Misschien heeft Pon de pakketten beter (logischer) samengesteld. Dat doen ze over het algemeen wel goed bij Pon. Kijk maar naar de business lines op de ICE Volkswagens.
hebben het al in mei aangekondigd.. 3 opties. van te voren bepaald qua uitrusting en enkele kleuren.

Dat bepaalde uitrustingslijnen iets te zijn ben ik met je eens.

van mij mochten ze nog een lijn hoger produceren waarbij de ar hud, 20 inch en panomaradak mochten schuiven. dit is wel de grootste kostenposten aan de auto.. dus dan had je wel iedereen wellicht blij gemaakt.

en warmtepomp voor alle varianten is wel verplicht.. kom op vw..

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Over de ruimte achterin zie ik verschillende dingen.
Maar volgens mij is het niet zo erg als er nu geschetst wordt.

Wielbasis golf 263,7 cm
Wielbasis passat: 279 cm
Wielbasis ID.3 : 276,5
Wielbasis Model 3: 287,5cm

De ID.3 is een stuk ruimer dan de golf. Ik kan net achter mezelf zitten in de golf. Al zit ik graag iets meer naar voren.
De ID3 is iets minder dan een passat. Maar daar heb ik meer dan genoeg ruimte over.

Verder hangt het ook idd af van je bouw. Een vriend van mij is ongeveer evengroot als ik. Maar moet de stoel toch verder naar achteren zetten.

Voor de buitenmaten lijkt de ID.3 best ruim te zijn.
Volgens mij is een model 3 qua buitenmaten ongeveer gelijk aan een passat. (4m69 vs 4m76) .

Wel erg benieuwd idd naar de non 1st modellen en de optie pakketten zodat je beter zelf kunt samenstellen naar wens en budget.

• Simply1337
VW Ierland heeft hun specificaties vrijgegeven..

hetzelfde als de duitse.. maar geen warmtepomp voor 1st max?

edit: nader inzien.. alle rijdershulp zit al in de 1st basis.. (iq.drive) ipv Pilot drive s in duitse 1st max. Park pilot ontbreekt in zn geheel.

[Voor 39% gewijzigd door Simply1337 op 13-09-2019 09:46]

• jacovn
Iets meer over de infotainment en rij ondersteuning.
YouTube: Volkswagen ID 3 - Elektroauto fürs Volk?

• fisherman
Simply1337 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:00:
VW Ierland heeft hun specificaties vrijgegeven..

hetzelfde als de duitse.. maar geen warmtepomp voor 1st max?

[Afbeelding]

edit: nader inzien.. alle rijdershulp zit al in de 1st basis.. (iq.drive) ipv Pilot drive s in duitse 1st max. Park pilot ontbreekt in zn geheel.
De warmtepomp zal waarschijnlijk standaard zijn voor het grootste accupakket. Voor de andere 2 versies zal dat een optie worden. Dit zei Volkswagen over de vraag of de warmtepomp standaard was.

• jacovn
Blijkbaar hangt het er vanaf met welke Volkswagen je spreekt.
Geen idee hoe het in andere landen gaat, maar wellicht kan een distributeur als PON voor een land wel afwijkende paketten samenstellen.

Ik zou wel een achteruit rij camera willen. Als ik alleen daarvoor van basis naar de volgende optie moet en die 6k€ moet kosten wordt het een dure camera. Dan is nog een keer 3k€ voor een warmtepomp en HUD niet meer heel veel meer.
Alleen verwacht je voor 40k en een beetje wel klaar te zijn en dan zit je op minder dan 50k.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:33:
Blijkbaar hangt het er vanaf met welke Volkswagen je spreekt.
Geen idee hoe het in andere landen gaat, maar wellicht kan een distributeur als PON voor een land wel afwijkende paketten samenstellen.
Dit inderdaad. Elke importeur beslist zelf over het uitrustingsniveau van een bepaalde uitvoering. Zo heeft de Golf Highline in Duitsland standaard Xenon en in Italie niet.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 21:25
fisherman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:21:
[...]

De warmtepomp zal waarschijnlijk standaard zijn voor het grootste accupakket. Voor de andere 2 versies zal dat een optie worden. Dit zei Volkswagen over de vraag of de warmtepomp standaard was.
Zie vorige pagina, warmtepomp zit alleen bij het model met grootste accupakket. Van wat ik nu begrepen heb kun je niet een van de andere 2 modellen nemen en een vinkje op de optielijst zetten bij warmtepomp. Dit zijn de 3 auto's waar je uit kunt kiezen, de klant mag alleen de kleur uitzoeken.

• Simply1337
FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:49:
[...]

Zie vorige pagina, warmtepomp zit alleen bij het model met grootste accupakket. Van wat ik nu begrepen heb kun je niet een van de andere 2 modellen nemen en een vinkje op de optielijst zetten bij warmtepomp. Dit zijn de 3 auto's waar je uit kunt kiezen, de klant mag alleen de kleur uitzoeken.
niet met het grootste accupakket. accupakket blijft hetzelfde! 58 kwh. betreffende TRIM (basis, plus, max) bepaald wat je krijgt. Duitsland krijgt het bij max, noorwegen vanaf basis, ierland zo te zien uberhaupt niet.

• jacovn
Wat ik me echt af vraag is hoe het <30.000€ model uitgevoerd zal zijn.
Die krijgt de kleinere accu, maar dat is 13 kWh minder. Als het doel rond de 100€/$ per kWh te komen en ze nu 3x hoger zitten kost die kleinere accu ruwweg €4000 minder.
Dan moet er ook nog 6k aan opties weggestreept worden ?

Krijg het gevoel dat of die <30k niks wordt, of dat ze flink verdienen aan de 1st edition (of er minder aan verliezen)

Andere prijs indicatie is op de VW site te vinden:

Daarboven vind je de versie met 58 kWh en 420 km** actieradius, dezelfde accu als in de ID.3 1ST. Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000

Dus de 1st uitvoering heeft voor 4k€ meer opties (of je betaald een x bedrag om er eerder een te krijgen)

Maar rustig afwachten wat de uitvoering wordt en wat de prijzen zijn.
Even langer wachten lijkt dan geen 1st badges te krijgen en 4k€ besparen ?

• fisherman
FastFred schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:49:
[...]

Het wil niet zeggen dat bij de latere versies die warmtepomp geen optie wordt. Het antwoord van Volkswagen was niet heel duidelijk daarover.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 18:32
Simply1337 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:54:
[...]

niet met het grootste accupakket. accupakket blijft hetzelfde! 58 kwh. betreffende TRIM (basis, plus, max) bepaald wat je krijgt. Duitsland krijgt het bij max, noorwegen vanaf basis, ierland zo te zien uberhaupt niet.
Nogal logisch dat ze de warmtepomp als uitrusting standaard baseren op klimaat. Noorwegen is erg koud, Duitsland is wat minder koud en Ierland is redelijk warm. Nederland zou ligt qua temperatuur tussen Ierland en Duitsland in.

• Z___Z
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:09:
Wat ik me echt af vraag is hoe het <30.000€ model uitgevoerd zal zijn.
Die krijgt de kleinere accu, maar dat is 13 kWh minder. Als het doel rond de 100€/$ per kWh te komen en ze nu 3x hoger zitten kost die kleinere accu ruwweg €4000 minder.
Dan moet er ook nog 6k aan opties weggestreept worden ?

Krijg het gevoel dat of die <30k niks wordt, of dat ze flink verdienen aan de 1st edition (of er minder aan verliezen)

Andere prijs indicatie is op de VW site te vinden:

Daarboven vind je de versie met 58 kWh en 420 km** actieradius, dezelfde accu als in de ID.3 1ST. Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000

Dus de 1st uitvoering heeft voor 4k€ meer opties (of je betaald een x bedrag om er eerder een te krijgen)

Maar rustig afwachten wat de uitvoering wordt en wat de prijzen zijn.
Even langer wachten lijkt dan geen 1st badges te krijgen en 4k€ besparen ?
Accu’s zijn nog niet gezakt tot 100$/kWh. En als ze die prijs hebben, dan is het inkoopprijs. Moeten ze nog ingebouwd worden, op voorraad gehouden en marge op gemaakt worden. Daarnaast komt de belastingdienst ook nog btw vragen. De productiekosten van een ICE zijn ook minder dan de helft van de consumentenprijs. De fabrikant, importeur en dealer moeten er ook wat aan verdienen.

De ID3 is in Nederland al gelijk geprijsd aan een Golf. Met een belastingvoordeel geen MRB, goedkopere brandstof en de 1e 6 jaar onderhoud inclusief is het een koopje vergeleken met de concurrentie. Ik snap wel dat de overheid de bijtellingskorting afbouwt.
Ik vraag me af of ze uiteindelijk gelijkwaardige bijtelling krijgen als ICE. Het privé voordeel is in verhouding tot de aanschafprijs lager dan bij een ICE. De kosten naast de aanschafprijs/afschrijving zijn namelijk lager.

• fisherman
Voor de e golf is de warmtepomp als losse optie voor 943 euro aan te vinken

• jacovn
Z___Z schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:43:
[...]

Accu’s zijn nog niet gezakt tot 100$/kWh. En als ze die prijs hebben, dan is het inkoopprijs. Moeten ze nog ingebouwd worden, op voorraad gehouden en marge op gemaakt worden. Daarnaast komt de belastingdienst ook nog btw vragen. De productiekosten van een ICE zijn ook minder dan de helft van de consumentenprijs. De fabrikant, importeur en dealer moeten er ook wat aan verdienen.

De ID3 is in Nederland al gelijk geprijsd aan een Golf. Met een belastingvoordeel geen MRB, goedkopere brandstof en de 1e 6 jaar onderhoud inclusief is het een koopje vergeleken met de concurrentie. Ik snap wel dat de overheid de bijtellingskorting afbouwt.
Ik vraag me af of ze uiteindelijk gelijkwaardige bijtelling krijgen als ICE. Het privé voordeel is in verhouding tot de aanschafprijs lager dan bij een ICE. De kosten naast de aanschafprijs/afschrijving zijn namelijk lager.
Als de basis uitvoering met kleinste accupakket <€30.000 kost is het zeker concurerend.

Ik heb meer een probleem dat de basis 58 kWH versie door PON op goedkoper dan €36.000 geschat wordt, en nu een 1st edition €40.000 moet gaan kosten. Hierbij optie van fixed paketten die €6000 of €10000 (6000 + 4000) meerprijs moeten kosten. In mijn geval moet ik dus dan €46000 voor de 1st edition rekenen.

Als die na de 1st edition een 58 kWh basis dan €36.000 kost en ik er een paar opties bij kies (bijvoorbeeld de camera wat altijd een €350 optie was) lijk ik een stuk goedkoper uit te zijn.

Ik zie namelijk de extra rijke uitrusting van de basis versie van de 1st edition niet zo. En van daar ook de opmerking wat dan de basis uitrusting van de 45 kWh van €30.000 (en die van de 58 kWh versie) gaat worden.

Volgens mij kunnen ze dus niet zo maar een aantal dingen strippen omdat dan het concept van de EV in de knel komt. Verder maken ze volgens mij een afweging met opties dat ze ze wel standaard installeren maar niet activeren. (De voice assistent is een stukje software, de ID drive is wellicht wel hardware processing, maar zouden alle sensoren niet gewoon standaard zijn etc,)

Het is wellicht maar beter voor mij om af te wachten, maar ik wil wel weten hoe veel ze me inruil willen geven.

Ik geloof het namelijk helemaal niet dat VW ons een zwik opties ter waarde van paar duizend € geeft bij de 1st edition.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

is er iets bekend vanaf wanneer de goedkoopste 48 kwh editie te preorderen is?

Vorige week dachten we er nog sterk over na de 1st edition te bestellen, maar uiteindelijk wil mijn vrouw de Yaris toch maar oprijden. DIe zal over twee jaar wel overleden zijn, dus dan is het prima om te wachten.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:52
Heb de reclames gezien en ben erg benieuwd wat de VW ID nou eigenlijk is. Sowieso een gekke naam voor een Volkswagen. Als ik Google op ID 3 zie ik een soort van Aziatische Polo. Ik lees dat een beetje model 50k moet kosten? Wat is de hype, want ik mis hem een beetje.

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Erapaz schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:08:
Heb de reclames gezien en ben erg benieuwd wat de VW ID nou eigenlijk is. Sowieso een gekke naam voor een Volkswagen. Als ik Google op ID 3 zie ik een soort van Aziatische Polo. Ik lees dat een beetje model 50k moet kosten? Wat is de hype, want ik mis hem een beetje.
De Hype is dat het VW nieuwe "next big thing" na de kever en golf moet worden.
En dat het een EV is die groot genoeg is voor "slechts" 30k (startprijs). Een formaat golf.
De corsa-e is een maatje kleiner dan de ID.3 en is er vanaf 32k bv.
En Kia e-nero of model 3 zijn ook stukje duurder.

Verder dit weekend in Frankfurt geweest en de ID.3 live gezien.
Ik vind hem er niet slecht uitzien. Maar wel wat puntjes
  • Kofferruimte zou ik toch echt aan moeten wennen komende van het alleen maar rijden in stations
  • Ruimte achterin is prima. Nog niet direct de "achter mij zelf test" kunnen doen. Maar voor me zat geen klein meisje en ik had echt genoeg ruimte. Schat in net ietjes minder dan passat. Maar stuk ruimer dan mijn Golf
  • Achterbank geeft genoeg steun aan benen. Je zit wel diep maar volgens mij wel beter dan in een Model 3.
  • Hoofdruimte achter ook prima.
  • Voor zitten de Ergo Active stoelen goed.
  • Kleine AID vind ik minder mooi dan de AID in de golf
  • Centrale Entertainment unit ziet er wel goed uit.
  • HUD met AR ziet er ook goed uit
  • Top van Dashboard is zacht. Maar daaronder al gauw hard plastic.
  • [li-Delen waar je arm op leunt in de deur is ook hard plastic (net als golf achter heeft). Maar golf heeft het voor van zachter materialen.[/li]
Eerste indruk:
Nog niet helemaal overtuigd. Op een of andere manier mis ik wat "kwaliteit uitstraling" Lastig te omschrijven.
Maar een Passat/Golf straalt wat meer uit op een of andere manier. En had ik wat meer zachtere materialen verwacht zoals ik ook in de Golf heb.
Aan de andere kant is de HUD wel mooi. En zijn andere delen weer vertrouwd VW.

Persoonlijk denk ik dat de ID.4 meer voor mij zal zijn Maar daar zul je ook (een stuk) meer voor moeten betalen.
Als de ID.3 bij de dealers staat wil ik nog wel een rustig gaan kijken.

• MarcelGo
Als ik het goed begrijp zijn de Duitse, Noorse en Ierse optielijsten en prijzen bekend, wanneer volgt Ned?

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:56
MarcelGo schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
Als ik het goed begrijp zijn de Duitse, Noorse en Ierse optielijsten en prijzen bekend, wanneer volgt Ned?
Naar mijn weten wil Volkswagen NL de prijzen a.s.a.p. bekend gaan maken. Hoorde van het weekend bij de IAA mensen spreken over Nederlandse prijzen voor het einde van deze maand.

28x URE 350Wp Enphase iQ7+ - PVOutput

• jacovn
twieren schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:22:
[...]

Naar mijn weten wil Volkswagen NL de prijzen a.s.a.p. bekend gaan maken. Hoorde van het weekend bij de IAA mensen spreken over Nederlandse prijzen voor het einde van deze maand.
Ik denk wel dat het voor PON ook niet makkelijk is omdat ze de markt kennen en weten welke dingen het meest als extra besteld worden op andere auto’s

De opstap van basis naar optie pakket 1 is wel een flink bedrag, en wellicht een drempel voor veel mensen.

[Voor 10% gewijzigd door jacovn op 17-09-2019 10:06]

• Simply1337
afgelopen weekend ook langs de dealer geweest.. ze weten nog niks. geen prijzen, geen trims, geen beschikbare kleuren etc. Wel erachter gekomen dat einde volgende week een bijeenkomst is waarbij PON(of volkswagen vanuit Wolfsburg) dingen haarfijn gaan uitleggen (trims, prijzen, kleuren, hoe men 1st max aan de koper kunnen aanslijten?)

Of men daarna snel mensen vanuit de geprefereerde dealers gaan bellen om de dealer te bezoeken zodat men een ID3 kan reserveren is nog te vraag.

hebben jullie nog inzicht, gesprekken met dealers gevoerd?

[Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 18-09-2019 17:18]

• jacovn
Mail van de dealer, ik kan een productieslot reserveren. Ze durven wel zo zonder verdere informatie..

Edit: was een e-mail van de VW dealer aan alle klanten denk ik dat je op een lijstje komt voor een id.3 1st

Een chat opgezet met VW, die doen net of ze nog niets wisten over de ID.3 1st wat er komt.

[Voor 50% gewijzigd door jacovn op 21-09-2019 22:21]

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:56
Gisteren op website Volkswagen voor de dealer naar keuze het contactformulier ingevuld. Vanmiddag gebeld, de dame welke ik sprak wist niets over de prijzen en noemde een vanaf prijs van 30k, niet de 1st edition dus.

28x URE 350Wp Enphase iQ7+ - PVOutput

Pagina: 1 2 3 ... 279 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee