• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Teijgetje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

En op de Metabo een nieuw riempje en verkopen/retour?.
Weg hoofdpijndossier en je hebt wat beters en houdt nog geld over ook als het goed is.
Net naar gezocht, een nieuwe riem. Los nergens te krijgen en als sparepart kost 'ie 50 euro (en is niet verkrijgbaar, geen voorraad bij Metabo zelf). Hij gaat gewoon terug, en ik krijg mijn geld terug, zo is het me voorgesteld. Dan heb ik in ieder geval weer 900 euro budget ter beschikking, de vraag is hoeveel ik bij wil leggen.

Alle mooie Profi A-merken ten spijt denk ik dat ik toch echt niet meer dan ~1200 uit wil geven. Het is gewoon te vroeg om nu al te gokken dat ik het ding terug kan verdienen met leuke meubels, voorlopig is het gewoon echt hobby en geen idee hoe lang dat nog zo blijft. Bovendien heb ik met een tweedehands machine in principe geen garantie en als ik dan weer zo'n probleemgeval tegenkom zit ik te kijken met een deurstop van 1500 euro. HBM heeft toegezegd met goede service te komen als er ooit wat mocht zijn, en hun machines worden ook onder 'bekende' merken verkocht zoals Holzmann en Axminster. Dan heb ik het niet over die broodtrommels natuurlijk, maar over de gietijzeren 200 en 300 modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-08-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:15

sphere

Debian abuser

Zou je dat ding dan niet eerst eens bekijken in hun magazijn?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Mooi he? Welkom bij de club.
offtopic:
Wel oppassen voor alle Festool-haters hier :+

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een ts55 (festool) en een mt55 (mafell). De festool heeft als pre dat hij iets goedkoper is, het aansluitsnoer, de betere systainer, en de festool liniaal (ik wil op termijn ook een frees kopen) en het spouwmes ivm kickback.

De mafell is wat krachtiger, alhoewel dat beter is geworden met de REBQ-versie van Festool en, degelijker en de mafell rails zijn beter.
Ik wil zelf wat kasten enzo gaan maken voor een zolder (schuine wand), en wat planken voor een schutting ed afkorten. De rest van mijn spullen is festool, inclusief kabels en straks dus ook rails. Een mafell kan op festool rails prima werken, maar andersom niet.

Grmbl, twijfel, twijfel twijfel.
Ik heb de REBQ, maar als je de centen extra hebt zou ik voor de Mafell gaan. Die 200W extra ga je echt merken en de features van de Mafell zijn nét wat beter. De Festool is verder echt een topmachine, erg blij mee.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sphere schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:46:
Zou je dat ding dan niet eerst eens bekijken in hun magazijn?
Graag, maar dat is gesloten ivm Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Graag, maar dat is gesloten ivm Corona.
Zijn weer open he. Vriend van me is er nog geweest 2 weken terug.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sphere schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Zijn weer open he. Vriend van me is er nog geweest 2 weken terug.
Ah, dat wist ik niet :o.

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

deze ziet er ook érg mooi uit, vooral de lange zware tafels en de enorme langsgeleider bevallen me wel.
Helaas (waarschijnlijk heel terecht, maar toch) een enorm prijskaartje.

[ Voor 45% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-08-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:44:

Bovendien heb ik met een tweedehands machine in principe geen garantie en als ik dan weer zo'n probleemgeval tegenkom zit ik te kijken met een deurstop van 1500 euro.
Die LMS lijkt me oerdegelijk, en voor 550 zal je hem vast meekrijgen als je gaat kijken en het is wat.
Is een stuk goedkopere deurstopper als het stuk gaat. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38

Nhz

[...]

offtopic:

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een ts55 (festool) en een mt55 (mafell). De festool heeft als pre dat hij iets goedkoper is, het aansluitsnoer, de betere systainer, en de festool liniaal (ik wil op termijn ook een frees kopen) en het spouwmes ivm kickback.

De mafell is wat krachtiger, alhoewel dat beter is geworden met de REBQ-versie van Festool en, degelijker en de mafell rails zijn beter.
Ik wil zelf wat kasten enzo gaan maken voor een zolder (schuine wand), en wat planken voor een schutting ed afkorten. De rest van mijn spullen is festool, inclusief kabels en straks dus ook rails. Een mafell kan op festool rails prima werken, maar andersom niet.

Mafell heeft toch hetzelfde railsysteem als Bosch? Ik heb mijn Bosch ingeruild voor een Festool. De Bosch was gewoon niet zo'n fijne zaag, maar ook het railsysteem van Bosch vond ik minder prettig werken. Je zet hem er minder makkelijk op en ik vond het juist onprettig dat de zaag helemaal over de rail heen valt. Best kans overigens dat dit persoonlijke puntjes zijn en dat een ander weer zweert bij de smalle rails van Bosch/Mafell.

Groetjes

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hemingr schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:09:
Een tijdje terug had ik hier advies gevraagd over een krachtige schuurmachine die veel af kon nemen. Het advies was een tweedehandse Festool Rotex 90.

Als feedback van mij uit, na het huren van de destreffende schuurmachine.

tl;dr: top, mits je het veel gebruikt

Wat langer:

Ik snap nu waarom een Festool machine veel geld kost. Het is het waard als je er veel mee werkt. De Rotex werkt super fijn. In grove modus neemt het apparaat super veel af zonder veel moeite.

In excenter modus schuurt de machine snel en comfortable zonder veel trilling. Je kunt er echt de hele dag mee werken.

De Festool stofzuiger is geniaal en tevens de moeite waard. Nul stof.
Ga je geen spijt van krijgen! De 90 is ook handig om af en toe de deltahoek erop te zetten voor de hoeken, fijne all-round machine, met de bekende Festool kwaliteit.
[...]

offtopic:

Klein beetje appels met peren, maar ik heb een HKC 55 gekocht vooral vanwege de mobiliteit, maar de FSK rails zijn wel echt een geniale uitvinding, jammer dat de andere machines alleen op de normale FS rails kunnen, al wordt er gefluisterd over een introductie van FSK rails op de andere zagen, maar dat zou pas over 2-3 jaar gedaan worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Zaphara op 13-08-2020 15:07 ]

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-09 23:28

D85

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Net naar gezocht, een nieuwe riem. Los nergens te krijgen en als sparepart kost 'ie 50 euro (en is niet verkrijgbaar, geen voorraad bij Metabo zelf). Hij gaat gewoon terug, en ik krijg mijn geld terug, zo is het me voorgesteld. Dan heb ik in ieder geval weer 900 euro budget ter beschikking, de vraag is hoeveel ik bij wil leggen.

Alle mooie Profi A-merken ten spijt denk ik dat ik toch echt niet meer dan ~1200 uit wil geven. Het is gewoon te vroeg om nu al te gokken dat ik het ding terug kan verdienen met leuke meubels, voorlopig is het gewoon echt hobby en geen idee hoe lang dat nog zo blijft. Bovendien heb ik met een tweedehands machine in principe geen garantie en als ik dan weer zo'n probleemgeval tegenkom zit ik te kijken met een deurstop van 1500 euro. HBM heeft toegezegd met goede service te komen als er ooit wat mocht zijn, en hun machines worden ook onder 'bekende' merken verkocht zoals Holzmann en Axminster. Dan heb ik het niet over die broodtrommels natuurlijk, maar over de gietijzeren 200 en 300 modellen.
Heb je de Record Power PT107 overwogen? Net een 100-tje meer dan je noemt. Weet 100% zeker dat je zo’n machine goed kan verkopen, mocht je inderdaad tot de conclusie komen dat ‘ie uiteindelijk onvoldoende gebruikt wordt. Die vandiktebanken in het algemeen gaan goed op Marktplaats.

Die PT107 is nu mijn eerste (rationele) keuze. Eigenlijk wil mijn hartje de Hammer A3-31 hebben, maar mijn hoofd zegt dat dat misschien niet zo slim is (vanaf 2200). Je hebt overigens ook nog de PT260 maar dat is wezenlijk hetzelfde model als je Metabo.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:59:
Mafell heeft toch hetzelfde railsysteem als Bosch? Ik heb mijn Bosch ingeruild voor een Festool. De Bosch was gewoon niet zo'n fijne zaag, maar ook het railsysteem van Bosch vond ik minder prettig werken. Je zet hem er minder makkelijk op en ik vond het juist onprettig dat de zaag helemaal over de rail heen valt. Best kans overigens dat dit persoonlijke puntjes zijn en dat een ander weer zweert bij de smalle rails van Bosch/Mafell.
Valt de TS55 niet ook over min of meer de gehele rails dan bij Festool? Op de plaatjes lijkt het er wel op, in ieder geval.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

D85 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Heb je de Record Power PT107 overwogen? Net een 100-tje meer dan je noemt. Weet 100% zeker dat je zo’n machine goed kan verkopen, mocht je inderdaad tot de conclusie komen dat ‘ie uiteindelijk onvoldoende gebruikt wordt. Die vandiktebanken in het algemeen gaan goed op Marktplaats.

Die PT107 is nu mijn eerste (rationele) keuze. Eigenlijk wil mijn hartje de Hammer A3-31 hebben, maar mijn hoofd zegt dat dat misschien niet zo slim is (vanaf 2200). Je hebt overigens ook nog de PT260 maar dat is wezenlijk hetzelfde model als je Metabo.
Zelfde machine als de HBM 300 :).

Dus ja, die overweeg ik inderdaad :P. Eerst mijn geld terug!

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-08-2020 15:53 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Valt de TS55 niet ook over min of meer de gehele rails dan bij Festool? Op de plaatjes lijkt het er wel op, in ieder geval.
De festool (en makita) rails hebben aan de niet-zaag kant een opstaand profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYEhTKrqYRkae81L_ALjlwpo65c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2MBYjMMkCMFlhTCPJgkmuoKo.png?f=user_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nhz

Nhz

henkie196 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Nee, aan de kant van de motor heb je circa 10mm waar de zaag niet overheen valt. Dat randje gebruik ik nog best eens om met mijn linker hand (duim) op te steunen, vooral bij niet haakse zaagsnedes. Ik weet dat je eigenlijk de rail met klemmen vast kan zetten, maar daar neem ik lang niet altijd de tijd voor.

Groetjes

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Gewoon lekker bij Festool blijven, dan heb je alles hetzelfde (ik ga ervanuit dat je net als ik ook een stukkie gereedschap OCD hebt).

Ja, de Mafell is beter, geen twijfel over mogelijk.
Maarrrrr: De Festool is ook gewoon hardstikke goed. En al helemaal overkill voor het werk dat jij hier noemt. Dus dan geven wmb de overige argumenten de doorslag: Lekker bij één systeem blijven.
het is niet zozeer OCD maar uitwisselbare powercords en dezelfde systainers is handig. En ja t-lock>clipjes. Ik was niet van plan een vrouwelijke plug-it op een Mafell te knutselen.

Alleen is de Mafell dus wel gewoon een betere zaag. Minder stof, meer vermogen, dunner blad, net handiger uitgedacht. Het stuk waar hij beter in is ga ik mogelijk niet gebruiken, maar dat geldt stiekem voor de ts55 ook (Ik kan vast met een van de grote merken aan de slag, dan houd ik de helft over :X ).

Ik hoeverre is dat spouwmes echt handig/bruikbaar als je geen heel dikke balken wil gaan zagen? Komende tijd dus vermoedelijk wat mdf voor kasten, en wat tuinhoutwerk, en wellicht na aankoop van een huis eea op gaan knappen.

Alternatief is wel de Mafell kopen maar dan voor Festool rails gaan, dat past, andersom niet. Als ik straks een frees wil (en dat wil ik) wil ik niet 2 sets rails hebben.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Ze zijn met name gewoon altijd recht als je ze koppelt. Met die interne palletjes ipv een schroefstukje. Wmb mooier.
Alsjemenou schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Ik heb de REBQ, maar als je de centen extra hebt zou ik voor de Mafell gaan. Die 200W extra ga je echt merken en de features van de Mafell zijn nét wat beter. De Festool is verder echt een topmachine, erg blij mee.
mag ik vragen waarom jij met deze conclusie voor de festool bent gegaan? Ecosysteem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Boudewijn Koppelen doe ik nooit meer, ik heb een Festool rail van 270cm. Dat gekloot met koppelstukjes was ik helemaal zat. Heb je de boel aan elkaar dan moet je net 10 korte stukken zagen en vice versa. Nooit meer, gelukkig. Haha.

Groetjes

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbDydt-5RIcIUoMjqcrVyMuCJGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R32HHFFU9OVEi3oLSqv2Q2z.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort een MV box plaatsen met spiro buis dus vond een draadloze variant (DGA504Z) als aanvulling op de bedrade 125mm Metabo en 230mm lidl wel te verantwoorden.

Makita ivm accu ecosysteem. Liever gewacht tot januari ivm de accu, aan de andere kant heb ik er 6 van 5Ah dus red ik het ook wel weer.

Verwijderd

Mannen, mijn klopboormachine (Bosch groen met snoer meer dan 20 jaar oud) begint aan het einde te komen. Kan de koolborstels vervangen, maar ook de lock van de boorkop is niet lekker meer.

Ook heb ik binnenkort werk voor een slijper, moet dakpannen op maat slijpen.

Ik zat te denken dit dan maar gecombineerd aan te pakken. Ik heb gekeken naar Makita combiset - DHP484 + DGA504 - 2x 5.0Ah accu's.

Kan de klopboormachine die in die set zich meten met een beetje gemiddelde machine met snoer? Dat is voor mij ok namelijk.

Van slijpers weet ik eigenlijk nog niets. Is deze uit de set wat? Is die set überhaupt een goede deal?

• Alsjemenou
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:00:
mag ik vragen waarom jij met deze conclusie voor de festool bent gegaan? Ecosysteem?
Toendertijd was ik 150-200 euro meer kwijt aan de Mafell dan de Festool (incl. 2x 1400mm rails + klemmen), dus dat maakte de keuze makkelijk tussen die twee machines, en het Festool ecosysteem trekt mij inderdaad meer aan dan van concurrenten. Ik zie mijzelf zeker al met een Rotex, CT Mini en Kapex. In mijn dromen.

• henkie196
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:02:
Nee, aan de kant van de motor heb je circa 10mm waar de zaag niet overheen valt. Dat randje gebruik ik nog best eens om met mijn linker hand (duim) op te steunen, vooral bij niet haakse zaagsnedes. Ik weet dat je eigenlijk de rail met klemmen vast kan zetten, maar daar neem ik lang niet altijd de tijd voor.
Ik zie het, ja. Had er niet eerder over nagedacht, maar zo'n extra strip kan inderdaad wel makkelijk zijn. Maar goed, kan je nog steeds een MT55 cc nemen, die past ook op de Festool rails. Ze hebben bij Mafell zelfs op de produktpagina van de MT55 een plaatje met de MT55 op een Festool rails.
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:12:
@Boudewijn Koppelen doe ik nooit meer, ik heb een Festool rail van 270cm. Dat gekloot met koppelstukjes was ik helemaal zat. Heb je de boel aan elkaar dan moet je net 10 korte stukken zagen en vice versa. Nooit meer, gelukkig. Haha.
Mwah, 2x 160 aan elkaar koppelen en dan nog een 80 of 110 rail er bij voor het korte werk kan ook. Of een andere combinatie. Zo'n 300 rail is mooi, maar ook duur.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
270/300 vond ik net te onhandig met vervoer en opslag. Nu vier rails. :X Twee om te koppelen, eentje voor de korte platen en de laatste heb ik op 1/3 door gezaagd voor een 50 & 90 rail. 8)7

Over invalcirkelzagen:

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:59:
het is niet zozeer OCD maar uitwisselbare powercords en dezelfde systainers is handig. En ja t-lock>clipjes. Ik was niet van plan een vrouwelijke plug-it op een Mafell te knutselen.

Alleen is de Mafell dus wel gewoon een betere zaag. Minder stof, meer vermogen, dunner blad, net handiger uitgedacht. Het stuk waar hij beter in is ga ik mogelijk niet gebruiken, maar dat geldt stiekem voor de ts55 ook (Ik kan vast met een van de grote merken aan de slag, dan houd ik de helft over :X ).

Ik hoeverre is dat spouwmes echt handig/bruikbaar als je geen heel dikke balken wil gaan zagen? Komende tijd dus vermoedelijk wat mdf voor kasten, en wat tuinhoutwerk, en wellicht na aankoop van een huis eea op gaan knappen.
Had zelf eigenlijk nooit er bij stil gestaan dat die systainer van Festool ook clipjes aan de bovenkant zou kunnen hebben. Is wel handig, inderdaad.

Maar goed, ik heb laatst voor de MT55 gekozen. In eerste instantie had ik een inval- of cirkelzaag nodig om laminaat in de lengte netjes af te snijden, maar bovenal wil ik nog een aantal kasten in een nieuw huis gaan bouwen. Daarvoor is het waarschijnlijk ook overkill, maar het feit dat deze makkelijk precies is in te stellen en te fine tunen, en gewoon makkelijk in gebruik is, is mij ook veel waard. Heb er helaas nog niet mee kunnen testen, dat moet nog een weekje of twee wachten.

Heb de Festool ook overwogen, maar als je toch zo'n klap geld aan een invalzaag uit geeft, waarom dan niet de beste?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:51
het ging hier gisteren volgens mij over het sluipverbruik van machine's op accu en de accu drainen.
Nu is dat meestal eigenlijk geen probleem, maar ik kwam van de week toevallig dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3rssma410hd-eTkTTBo31jqSZ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1L9l7214QFtC4C1Xs5MnvvDj.jpg?f=fotoalbum_medium

Is een berichtje van 19 juli jl. op de Makita gebruikersgroep NL facebookpagina, maar om de gebruikers hier iig even te waarschuwen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@HTT-Thalan Ik meende dat je in (zuidwest) drenthe woonde toch als ik het goed heb...
Kijk anders eens bij https://www.talenmachines.nl/ voor een eventuele vervanger van je metabo..

Ze hebben vaak wel mooi spul en ook regelmatig inruilers/gebruikte machines in het aanbod staan :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:46:
[...]

Had zelf eigenlijk nooit er bij stil gestaan dat die systainer van Festool ook clipjes aan de bovenkant zou kunnen hebben. Is wel handig, inderdaad.
Die clipjes heeft mijn gereedschapskist om hem onder de andere kist te klikken. Werkt prima , maar T-LOC is handiger.
Maar goed, ik heb laatst voor de MT55 gekozen. In eerste instantie had ik een inval- of cirkelzaag nodig om laminaat in de lengte netjes af te snijden, maar bovenal wil ik nog een aantal kasten in een nieuw huis gaan bouwen. Daarvoor is het waarschijnlijk ook overkill, maar het feit dat deze makkelijk precies is in te stellen en te fine tunen, en gewoon makkelijk in gebruik is, is mij ook veel waard. Heb er helaas nog niet mee kunnen testen, dat moet nog een weekje of twee wachten.
Laminaat is dodelijk voor je blad hoorde ik hier. Maar inderdaad, soortgelijke use case.
Heb de Festool ook overwogen, maar als je toch zo'n klap geld aan een invalzaag uit geeft, waarom dan niet de beste?
Yup dat is dus ook het stemmetje in mijn hoofd. Als je een heel dure zaag koopt wil je stiekem wel de beste.
Mja dat is voor mij veel te lang. De standaard 140cm rail lijkt me prima voor nu.
Alsjemenou schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Toendertijd was ik 150-200 euro meer kwijt aan de Mafell dan de Festool (incl. 2x 1400mm rails + klemmen), dus dat maakte de keuze makkelijk tussen die twee machines, en het Festool ecosysteem trekt mij inderdaad meer aan dan van concurrenten. Ik zie mijzelf zeker al met een Rotex, CT Mini en Kapex. In mijn dromen.
Ja dat is stiekem ook mijn overweging.

Ik heb nu vanavond in mijn hoofd dat het een mafell zaag wordt op festool rails. Gewoon omdat ik voor dat geld het beste ding wil hebben. Anders gaat het jeuken.

offtopic:
Alhoewel mijn Festool accuklopboor eigenlijk prima bevalt... en dat is by far niet de beste accuklopboor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:21:
[...]

Die clipjes heeft mijn gereedschapskist om hem onder de andere kist te klikken. Werkt prima , maar T-LOC is handiger.

[...]

Laminaat is dodelijk voor je blad hoorde ik hier. Maar inderdaad, soortgelijke use case.

[...]

Yup dat is dus ook het stemmetje in mijn hoofd. Als je een heel dure zaag koopt wil je stiekem wel de beste.

[...]

Mja dat is voor mij veel te lang. De standaard 140cm rail lijkt me prima voor nu.
[...]
Ja dat is stiekem ook mijn overweging.

Ik heb nu vanavond in mijn hoofd dat het een mafell zaag wordt op festool rails. Gewoon omdat ik voor dat geld het beste ding wil hebben. Anders gaat het jeuken.

offtopic:
Alhoewel mijn Festool accuklopboor eigenlijk prima bevalt... en dat is by far niet de beste accuklopboor :+
Hehe, volgens mij heb je de keuze gemaakt. Van harte! :9

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tbh nog steeds niet. Die accuboormachine vind ik ook een prima ding ondanks dat ik weet dat er betere te krijgen zijn.
Maar idd, Mafell it probably is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 08:48
Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:07:
het ging hier gisteren volgens mij over het sluipverbruik van machine's op accu en de accu drainen.
Nu is dat meestal eigenlijk geen probleem, maar ik kwam van de week toevallig dit tegen:

[Afbeelding]

Is een berichtje van 19 juli jl. op de Makita gebruikersgroep NL facebookpagina, maar om de gebruikers hier iig even te waarschuwen ;)
Bedankt voor de tip. Ik heb in de afgelopen ca. 10 jaar dit probleem nog niet ervaren. Bij al mijn Makita boor/schroef/slag tollen (5 stuks) zit er permanent een accu aan. Overig gereedschap wordt zonder accu opgeborgen. Ik doe verder niets aan accu management en ik merk nog geen achteruitgang in capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Nivado schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb in de afgelopen ca. 10 jaar dit probleem nog niet ervaren. Bij al mijn Makita boor/schroef/slag tollen (5 stuks) zit er permanent een accu aan. Overig gereedschap wordt zonder accu opgeborgen. Ik doe verder niets aan accu management en ik merk nog geen achteruitgang in capaciteit.
Dit heb ik zelf ook met m'n accutollen etc hoor, daar hangen ook chronisch de accu's aan, ik wissel ze af en toe wel met m'n Makita radio die dezer dagen ook heel veel door de vrouw gebruikt wordt.

M'n oudje de Makita BDF444 is onderhand bijna afgeschreven maar de accu's zijn ook nog in redelijk goede staat, en die heb ik onderhand denk k ook al zo'n 12 jaar.
Hij is nu recent vervangen door de DDF484 maar houd deze nog even voor erbij...
En ja heb ook nog een DTD154 erbij dus opzich accutollen genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:27
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Ik ben het met je eens dat dit een geweldige machine zal zijn, maar kom op, zou je mijn werk als 'niet serieus' betitelen alleen maar omdat ik een Metabo gebruik? Het merk waar de tweakers normaliter een natte broek van krijgen als ik vraag welk merk ik moet kopen? :P.

1250 euro, de verkoopprijs van de Metabo, is een vreselijke klap geld, en ik vind dat je in dat bereik echt niet meer van hobbyspul mag spreken (dan moet je een HBM van 300 euro kopen) dat zo vaak en makkelijk stuk mag gaan. Natuurlijk is een SCM of Felder de top en natuurlijk wil ik die wel, en misschien gaat het ook wel ooit gebeuren, maar ik heb er nogal moeite mee dat Metabo mij zo laat vallen.
Voor een hobbyist is € 1250 incl. btw misschien veel geld voor een machine maar veel kun je er niet van verwachten. Haal de BTW eraf, de marge van de retailer en alle bijkomende bedrijfskosten dan moet zo’n bankje voor minder dan € 300 geproduceerd worden. Deze banken zijn van oorsprong ook geen Metabo machine’s maar door Metabo overgenomen Elektra Beckum. Ik begrijp dat je door de goede reputatie van Metabo voor deze machine bent gaan. Alleen dit soort machine’s wordt niet door de “professional” aangeschaft, hetzelfde geldt voor die goedkopere Metabo afkortingzagen die voor weinig worden aangeboden in de bouwmarkten.

Zelfs de genoemde Hammer serie van Felder maar ook de Minimax (Merk van de SCMgroup) en nog een paar andere merken richten zich op hobbyisten en voor licht semi professioneel gebruik. Goede middenklasse machine’s beginnen vanaf € 6000 ex BTW en de topmachine’s van bijv Martin of Hofmann beginnen vanaf € 15000 ex BTW. Maar die gaan zelfs bij intensief gebruik meer dan 30 jaar mee.

Ik heb een hele tijd terug ook wel eens met de versie van Dewalt gewerkt (zit in dezelfde prijscategorie als jouw Metabo) Wanneer je de machine gebruikt waarvoor die is gemaakt (plankjes en balkjes van maximaal één meter lang en +- 150mm breed) en je luistert naar de machine , krijg je best een tevreden resultaat wel met zichtbare schaafslag maar dat is weg te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tja, het is niet zo dat die Metabo hier elke dag stond te snorren. Hij is in 2 maanden tijd wellicht een dag of 3/4 goed aan het werk gezet. Dat was genoeg om al die storingen aan het daglicht te brengen. Productiekosten ten spijt, zou er dan toch een flink verschil te merken moeten zijn met bankjes die voor 500 euro of minder in de markt moet worden gezet - en zo ver heb ik nog niet het idee gekregen dat Metabo daar bovenuit steekt. Behalve de zware motor is er weinig verschil zelfs.

Zolang ik de boel zelf goed haaks maakte was het schaafresultaat trouwens wel excellent. Je hoeft het niet eens meer te schuren, zo glad als een spiegel.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-08-2020 08:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

offtopic:

MT55cc-eigenaar hier :)

Ik kocht de MT destijds omdat ik ook zat te twijfelen en de Mafell bij Gereedschappro een keer in een bundel-actie kwam met een minimale meerprijs tov de Festool.
Ik had het budget omdat ik een aantal werkzaamheden hier in huis zelf ging doen, dus hoefde daar niet iemand voor te betalen. De investering in wat gereedschap betaalde zich meervoudig terug.

First off.......zowel de Festool als de Mafell zijn de topzagen, geen van deze is een miskoop.

Wel zijn er wat puntjes ter overweging.

De Mafell is wat doordachter qua instelling en het gebruik, het is allemaal net even wat makkelijker, preciezer en pretttiger af te stellen en qua stof is de rode rakker de absolute winnaar.

De rode Cuprex-motor is wat sterker, hoewel ik nog niet tegen de grenzen van de machine aan heb lopen zagen, ik zaag geen exotische kneiterharde houtsoorten.

Ik lees dat de Mafell iets lastiger op de lineaal te zetten is, ik snap waar dat vandaan komt. De gleuf en de opstaande rand die zorgen voor de geleiding is heel dun, zet je dus de zool vlak/plat op de linaal en je schuift wat heen en weer valt die niet makkelijk over het randje.
Echter, zo moet je dat ook niet doen, op de voorzijde van de geleidezool zit een rode streep die aangeeft waar de gleuf in de zool zit (deze streep zie op de hele zool doorlopen), je zet de voorkant van de zool simpelweg met die rode streep op de juiste plek en dan laat je de zaag zakken, dat werkt gewoon goed.
De geleiding van de festool is veel dikker, die vind natuurlijk veel makkelijker zijn plekje op de rails.

Dit ligt niet aan de zaag en lineaal, er wordt een verkeerde manier gebruikt om de zaag op de rail te plaatsen.

edit:
(@Nhz "verkeerd" is misschien niet de meest prettige manier dat ik het omschrijf, ik heb even terug gelezen en ik begrijp jouw opmerking 100% hoor. Ik heb er mee leren werken en zet hem nu blind op de rail maar laatst zag ik mijn vriendin exact tegen dit probleem aanlopen. Een festoolzaag zet je makkelijker op de rail, daar kan ik goed inkomen.

Wat vond jij niet fijn aan de zaag overigens? Dat ding wordt door Mafell gemaakt voor Bosch, en is een regelrechte kopie van de MT zo'n beetje. Kun je daar wat over zeggen?

Over de rail...het koppelen van de Mafell rail is echt superieur, hoewel ik nog steeds een scheithekel heb aan lange delen zagen met een gekoppelde rail. Ik wil daarvoor nog een 2700 of 3100 rail van BOSCH kopen omdat de mafell en bosch rails gelijk zijn. Ik heb een 800 en 1600 van Mafell in de set zitten.

Wat ik een groot nadeel vind van de Mafell is dat accessoires schofterig duur zijn (ik heb ook de Erika85 zaagtafel gehad). Festool is ook niet goedkoop maar heeft als voordeel dat er heel veel aftermarket te koop is. Kijk bij youtool.de voor aftermarket rails en een zwikje leveranciers zoals benchdogs.co.uk (of FCtools, TSO et cetera) voor een railsquare en andere Festo-gadgets (het duurde lang voor er uberhaupt een mafell versie was). Sommige merken leveren niet eens een sqaure voor de Mafell maar wel voor Festool, DeWalt en Makita.

Bedenk je dus dat je met de Festool je ook in het festoolsysteem geraakt, waar heel veel bedrijven dus al hun eigen spullen voor leveren.
@choman heeft bijv voor zijn TS55 een benchdogs fence systeem gekocht op zijn MFT.

Nog een voordeel van de "macht der grote aantallen" is de verscheidenheid aan 3D print mogelijkheden voor Festool hulpmiddelen, zowel regelrechte kopieen zoals de dustcover voor de TS55 en de slanggeleiding achter op de rail tegen het blijven haken door de ribbels.
Maar ook eigen verzonnen dingen, zoek maar eens op "festool" op thingiverse.
Heel veel gratis te vinden maar soms ook betaald (klein bedrag voor de bestanden) dus heb je toegang tot een 3Dprinter? Dan weer een plusje voor het groengrijze kamp.

Terug naar de rails, de antisplinterstrip van de Mafell is veel beter, de Festool heeft daar gewoon een simpele rubberen strip die onder de rail zit geplakt. Die strip laat op de uiteindes vaak los en dan ben je je gekalibreerde start kwijt aan zowel het begin als het einde van je rail.
Mafell heeft een strip die met een profiel in de rail zit geschoven, die komt nooooit los kan ik je zeggen.
Dat is echt veel beter ontworpen, tel daarbij de goedkopere BOSCH FSN rails ipv mafell dan zie je dat Festool daar echt beter zijn huiswerk had moeten doen.

Beide rails (ik heb de festoolrail voor mijn frees) liggen gewoon erg goed op het werkstuk en glijden niet. Ik heb het idee dat tijdens veel stoffige werkzaamheden de mafell rails wel minder last heeft van stof of zaagsel onder de rail. De rubberstrips zijn dunner en plakken beter dna de brede strips van festool die iets sneller last heeft van rommel eronder en dus kan gaan schuiven.

Service?
Wat een topzaag die Mafell, jazeker.....hij ging alleen wel stuk na een paar maanden. De vestekzaagfunctie, om het hele spul te kantelen, werkt met 1 knop die 2 kanten ontgrendelt, superhandig tov de Festool die 2 knoppen heeft, helaas zat daar een zwak punt in dat systeem waardoor het stangetje (dun ijzer staafje) afbrak en de boel niet meer verzet kon worden.
Ik kon wel verder recht zagen maar niet meer onder een hoek.
Via Gereedschappro de zaag naar DLD en binnen 2 weken gerepareert weer thuis op de mat met een nieuw ontwikkeld stangetje.
Heel vervelend om mee te maken maar geregeld zoals het hoort allemaal.

Opnieuw kiezen?

Als ik opnieuw zou moeten kiezen.......poe.......misschien koos ik wel de TS....grotendeels vanwege wat ik schets boven qua systeem, ik heb namelijk ook een OF1010 waar ik dus aparte rails voor heb moeten kopen. Dan zou ik je de OF1400 aanraden als je een frees erbij wilt, iets meer vermogen maar voornamelijk het grote voordeel dat je niet met die klote centreerdoorn je kopieerringen moet centreren zoals bij de OF1010, de 1400 werkt met ringen die je in de zool klikt en dus zelfcentrerend zijn, ja het is een luxeprobleem, maar wat een gruwel |:( , zelfs goedkopere frezen doen dat beter, echt een miskleun...maar ik dwaal af.

Maarrrrr...... ik weet ook hoe superfijn de MT zaagt........dus toch gewoon de rooie weer kiezen?

Deze keuze nu zou me nu meer slapeloze nachten opleveren dan de eerste keer.

Mijn advies, ga naar een toko die beide zagen heeft en ga er met je klauwtjes aan zitten en kijk verder dan alleen de machine, hou rekening met wat het betekent als je voor één van de 2 kiest.

nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je. ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ik kwam net dit pareltje tegen: YouTube: Bosch Toolmodding - GSR FlexiClick Umbauvideo

De video gaat over het ombouwen van een Bosch Professional GSR naar een FlexiClick. Heeft iemand dit al eens gedaan? Aangezien ik van laatst een GSR 12V-15 voor weinig op de kop heb getikt, zit ik hier aan te denken dit te ondernemen. Het goedkoopste onderdeel kon ik hier vinden, maar ik hou mij aanbevolen.

Edit: als ik kijk wat de individuele opzetstukken kosten twijfel ik toch wel aan de ombouw. Zo goedkoop is het dan niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Alsjemenou op 14-08-2020 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:
nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je. ;)
Was ik ook niet van plan, heb een paar zaagbladen bij Ecotools besteld voor het zagen in het laminaat (nou ja, is klik-PVC, maar dat heeft tegenwoordig ook een harde toplaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Was ik ook niet van plan, heb een paar zaagbladen bij Ecotools besteld voor het zagen in het laminaat (nou ja, is klik-PVC, maar dat heeft tegenwoordig ook een harde toplaag).
slim d:)b

Ik wist niet wat me overkwam in dat klote laminaat, en om het nog even erger te maken......

ik boog over de zaag heen om te kijken naar de zaagsnede en was vergeten om mijn veiligheidsbril op te zetten |:(

Dat geintje werd beloont met een bezoekje aan de huisarts die met een soort mini-tandartsboor een spinter uit mijn hoornvlies kon peuteren.

:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 16-09 13:31
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:

Goede tip, kan je dit nog wat verder uitleggen? Bij Ecotools hebben ze niet een blad wat specifiek voor laminaat lijkt te zijn. Ik moet binnenkort 2 verdiepingen laminaat leggen :*)

Heb een Bosch GCM 8 SJL met zaagblad diameter van 216mm die ik daar voor wil gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

slim d:)b

Ik wist net wat me overkwam in dat klote laminaat, en om het nog even erger te maken......

ik boog over de zaag heen om te kijken naar de zaagsnede en was vergeten om mijn veiligheidsbril op te zetten |:(

Dat geintje werd beloont met een bezoekje aan de huisarts die met een soort mini-tandartsboor een spinter uit mijn hoornvlies kon peuteren.

:r
Wijze les voor ons allemaal :P. Ik draag mijn veiligheidsbril ook vaak, maar nog niet altijd. Beter van wel dus :P. Nu maak ik er geen gewoonte van om over mijn 3pk tafelzaag te leunen, en zeker niet in bedrijf, maar toch :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zjosh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Goede tip, kan je dit nog wat verder uitleggen? Bij Ecotools hebben ze niet een blad wat specifiek voor laminaat lijkt te zijn. Ik moet binnenkort 2 verdiepingen laminaat leggen :*)

Heb een Bosch GCM 8 SJL met zaagblad diameter van 216mm die ik daar voor wil gebruiken :)
Een houtblad gaat gewoon stuk op de te harden lagen in laminaat.

https://www.zaagbladenspe...kelzaagblad-hout-laminaat

Let op! dit zijn cirkelzaagbladen, ik weet niet of die in een afkortmachine kunnen. Het beste kun je daarover gewoon met zo'n toko bellen voor advies of even doorzoeken op het net :)
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Wijze les voor ons allemaal :P. Ik draag mijn veiligheidsbril ook vaak, maar nog niet altijd. Beter van wel dus :P. Nu maak ik er geen gewoonte van om over mijn 3pk tafelzaag te leunen, en zeker niet in bedrijf, maar toch :+.
Ik heb er nu 3, van MSA/Sordin (die zweden die oorkappen en andere PBM's verkopen) voor 10 euro het stuk, niet heel gek duur, maar in elk geval een comfortabele bril die ik niet hinderlijk vind, dan zet ik hem sneller op. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik hem ophoudt tussen het zagen door.

1 zit in mijn Mafell-systainer, 1 slingert rond in mijn klusspullen en 1 hangt aan de kolomboor omdat ik daar voornamelijk metaal boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
[...]

Je kunt ook overwegen je laminaat met een decoupeerzaag te zagen.. Dat is natuurlijk niet waarvoor je je afkortzaag hebt gekocht, maar het is een stuk minder kostbaar en je zaagsnedes zijn toch onzichtbaar onder je plinten. Dit zie je veel professionals ook doen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
[...]

Solomon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Je kunt ook overwegen je laminaat met een decoupeerzaag te zagen.. Dat is natuurlijk niet waarvoor je je afkortzaag hebt gekocht, maar het is een stuk minder kostbaar en je zaagsnedes zijn toch onzichtbaar onder je plinten. Dit zie je veel professionals ook doen.
Ik zou het ook met de decoupeerzaag doen. Heb hier ook een paar planken gedaan met de afkortzaag, maar blad is snel bod. Verder gaat het met een decoupeerzaag met een goed zaagje bijna net zo snel.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 16-09 13:31
[...]

Dat klopt, die zaag heb ik ook niet gekocht voor het laminaten, maar als ik hem kan gebruiken zou niet gek zijn. Decoupeerzaag is inderdaad altijd een optie, zal zowiso nodig zijn voor de paar vreemde hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Zou het niet helpen tegen het splinteren door de zaagsnede even in te snijden met een mes? En dan erbovenop eventueel nog afplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
[...]

Gewoon een 60-tands afkortzaagblad bij Ecotools halen voor ~20 euro. Die kun je dan weggooien als je klaar bent met laminaat leggen en werkt prima. Heb zelf deze gebruikt voor 2 huizen laminaat leggen: https://www.ecotools.nl/a...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Alsjemenou schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:54:
Ik kwam net dit pareltje tegen: YouTube: Bosch Toolmodding - GSR FlexiClick Umbauvideo

De video gaat over het ombouwen van een Bosch Professional GSR naar een FlexiClick. Heeft iemand dit al eens gedaan? Aangezien ik van laatst een GSR 12V-15 voor weinig op de kop heb getikt, zit ik hier aan te denken dit te ondernemen. Het goedkoopste onderdeel kon ik hier vinden, maar ik hou mij aanbevolen.

Edit: als ik kijk wat de individuele opzetstukken kosten twijfel ik toch wel aan de ombouw. Zo goedkoop is het dan niet meer.
Zou op zoek gaan naar een kapotte fc en dan modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:28
Ik heb onlangs een DHS680Z cirkelzaag gekocht van Makita.

Batterijen heb ik zat en ik zocht een handige cirkelzaag. Weet dat het niet per se een krachtpantser is maar hij is wel lekker handig en kost ook geen ledemaat.

Nu was ik er LVL planken mee aan het zagen van 39mm hoog en 240mm breed
Tijdens het zagen ligt de plank gewoon vlak op een andere plank. Ik zaag enkele mm dieper dan die 39mm.

Vaak krijgt de cirkelzaag het moeilijk net voor ik er helemaal door ben (in de breedte), en valt dan ook vaak stil. Dat is een veiligheid veronderstel ik, teveel weerstand ofzo.

Doe ik misschien iets fout? Ik weet dat ik op moet letten dat de planken niet doorhangen, want dan pitst de plank de zaagsnede toe, dus daar let ik dan ook op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Zou het niet helpen tegen het splinteren door de zaagsnede even in te snijden met een mes? En dan erbovenop eventueel nog afplakken.
Doorgaans zaag je met de vertanding de toplaag van het laminaat in om "splintervrij" te zagen zonder poespas.
Met een decoupeerzaag kan je kiezen voor speciale laminaatzaagjes waarvan de vertanding naar beneden gericht is. Nadeel vind ik dat de zool kan krassen op het laminaat en je het deel goed af moet steunen en de zaag er op duwen gezien de zaag het deel weg wil duwen.
Voor decoupeerzaag werken normale zaagjes net zo goed (vertanding omhoog), alleen zaag je dan vanaf de onderkant = geen krassen en geen splinters + goedkopere zaagblaadjes en de zaag trekt het deel tegen de zool aan, uit de losse hand zagen kan dus ook prima.

Met een cirkel/afkortzaag zaag je dus ook beter op zijn kop, de vertanding gaat dan de toplaag in met zagen ipv uit als je de laminaatplank vanaf de goede/boven-kant zaagt. Geldt overigens wel als je zaagt van voor naar achter, als je invalt zal in eerste instantie de vertanding de toplaag die onderop ligt uitgaan,

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb een 30 (of zo) jaar oude scheppach HM1, ooit van marktplaats gehaald, is mooi haaks en werkt mooi. Af en toe wat weinig kracht, maar met wat beleid kan er heel veel mee. Als ik het zo lees is de kwaliteit beter dan een nieuwe metabo.

Natuurlijk zijn de professionele machines van duizenden euros beter. Dat geldt altijd. Maar het blijft voor thuis he!
Autonoesis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:01:
[...]

Voor een hobbyist is € 1250 incl. btw misschien veel geld voor een machine maar veel kun je er niet van verwachten. Haal de BTW eraf, de marge van de retailer en alle bijkomende bedrijfskosten dan moet zo’n bankje voor minder dan € 300 geproduceerd worden. Deze banken zijn van oorsprong ook geen Metabo machine’s maar door Metabo overgenomen Elektra Beckum. Ik begrijp dat je door de goede reputatie van Metabo voor deze machine bent gaan. Alleen dit soort machine’s wordt niet door de “professional” aangeschaft, hetzelfde geldt voor die goedkopere Metabo afkortingzagen die voor weinig worden aangeboden in de bouwmarkten.

Zelfs de genoemde Hammer serie van Felder maar ook de Minimax (Merk van de SCMgroup) en nog een paar andere merken richten zich op hobbyisten en voor licht semi professioneel gebruik. Goede middenklasse machine’s beginnen vanaf € 6000 ex BTW en de topmachine’s van bijv Martin of Hofmann beginnen vanaf € 15000 ex BTW. Maar die gaan zelfs bij intensief gebruik meer dan 30 jaar mee.

Ik heb een hele tijd terug ook wel eens met de versie van Dewalt gewerkt (zit in dezelfde prijscategorie als jouw Metabo) Wanneer je de machine gebruikt waarvoor die is gemaakt (plankjes en balkjes van maximaal één meter lang en +- 150mm breed) en je luistert naar de machine , krijg je best een tevreden resultaat wel met zichtbare schaafslag maar dat is weg te schuren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:26:
Een houtblad gaat gewoon stuk op de te harden lagen in laminaat.

https://www.zaagbladenspe...kelzaagblad-hout-laminaat

Let op! dit zijn cirkelzaagbladen, ik weet niet of die in een afkortmachine kunnen. Het beste kun je daarover gewoon met zo'n toko bellen voor advies of even doorzoeken op het net :)
Is een afkortzaag niet ook gewoon een soort van cirkelzaag?

Vraag me alleen wel af of die laminaat die hier staat ook op een laminaat vloer slaat of niet. Als ik bv. bij CMT in de catalogus kijk, zijn al dat soort bladen bedoeld voor hout met een melamine laagje of iets dergelijks, niet voor een kneiterharde laminaat vloer.

Maar in ieder geval, dat zijn wel het soort bladen die ik bij Ecotools besteld heb. Als die verslijten, kan me niet zoveel schelen. Hopelijk slijten ze alleen niet te hard en/of heb ik er genoeg van ;)
Ik heb er nu 3, van MSA/Sordin (die zweden die oorkappen en andere PBM's verkopen) voor 10 euro het stuk, niet heel gek duur, maar in elk geval een comfortabele bril die ik niet hinderlijk vind, dan zet ik hem sneller op. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik hem ophoudt tussen het zagen door.

1 zit in mijn Mafell-systainer, 1 slingert rond in mijn klusspullen en 1 hangt aan de kolomboor omdat ik daar voornamelijk metaal boor.
Goed idee om zoiets in de systainer erbij te leggen, ga ik ook doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

jawel, maar draairichting en toerental zijn belangrijk. Accucirkelzagen en zagen op netsnoer hebben vaak een ander toerental waardoor je andere bladen moet/kunt gebruiken. Afkortzaag idem. Weet even niet wat het onbelaste toerental van mijn makita is, maar ik koop daar specifiek bladen voor afkortzagen voor.

Also.. @Fraggert jij hebt ook de Makita LS1018LN gekocht toch? Ik heb daar vorig weekend een zolderkamer mee gebouwd (heel fijn, alle balken door de afkortzaag ipv tobben met een handzaag of dikkepeer zaag. Wat me opviel en waar ik de eerste keer ook aardig van schrok is dat bij het zagen van scherpe hoeken (60 graden bijvoorbeeld) het reststuk makkelijk tegen het blad valt waardoor de zaag 'bokt'. Herken je dat?

Ik ben ook wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is niet heel comfortabel hoeken zagen. In eerste instantie dacht ik dat de zaag ergens tegen aan liep bij de 'basis', omdat het gebeurd als je de zaagsnede bijna helemaal klaar hebt en het blad dus weer dicht bij de fence is.

[ Voor 44% gewijzigd door Pixeltje op 14-08-2020 10:28 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:23:
jawel, maar draairichting en toerental zijn belangrijk. Accucirkelzagen en zagen op netsnoer hebben vaak een ander toerental waardoor je andere bladen moet/kunt gebruiken. Afkortzaag idem. Weet even niet wat het onbelaste toerental van mijn makita is, maar ik koop daar specifiek bladen voor afkortzagen voor.
Toerental kan ik me iets bij voorstellen, alhoewel ik daar niet heel veel verschil in zie bij de verschillende types machines. Lijkt me ook meer bladgrootte afhankelijk (lager max toerental voor grotere bladen). Een Mafell met 160mm bladen doet max 6250 rpm, een Metabo KGS 216 met 216mm blad doet max 5000 rpm, en een Metabo KGS 254 doet max 4500 rpm met een 305mm blad (als ik alle getallen zo even gauw goed heb opgezocht en geinterpreteerd).

Draairichting lijkt me iets voor jezelf om op te letten? Het montage gat is gewoon een rond gat, kan je zelf dus beide kanten om installeren, ongeacht de machine, denk ik?
Also.. @Fraggert jij hebt ook de Makita LS1018LN gekocht toch? Ik heb daar vorig weekend een zolderkamer mee gebouwd (heel fijn, alle balken door de afkortzaag ipv tobben met een handzaag of dikkepeer zaag. Wat me opviel en waar ik de eerste keer ook aardig van schrok is dat bij het zagen van scherpe hoeken (60 graden bijvoorbeeld) het reststuk makkelijk tegen het blad valt waardoor de zaag 'bokt'. Herken je dat?

Ik ben ook wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is niet heel comfortabel hoeken zagen. In eerste instantie dacht ik dat de zaag ergens tegen aan liep bij de 'basis', omdat het gebeurd als je de zaagsnede bijna helemaal klaar hebt en het blad dus weer dicht bij de fence is.
Misschien goed ondersteunen aan beide kanten zodat het balkje minder de neiging heeft om tegen het blad aan te gaan duwen (of dat nu van boven of van onder is)?

[ Voor 33% gewijzigd door henkie196 op 14-08-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Toerental kan ik me iets bij voorstellen, alhoewel ik daar niet heel veel verschil in zie bij de verschillende types machines. Lijkt me ook meer bladgrootte afhankelijk (lager max toerental voor grotere bladen). Een Mafell met 160mm bladen doet max 6250 rpm, een Metabo KGS 216 met 216mm blad doet max 5000 rpm, en een Metabo KGS 254 doet max 4500 rpm met een 305mm blad (als ik alle getallen zo even gauw goed heb opgezocht en geinterpreteerd).

Draairichting lijkt me iets voor jezelf om op te letten? Het montage gat is gewoon een rond gat, kan je zelf dus beide kanten om installeren, ongeacht de machine, denk ik?
Niet gehinderd door enige kennis, maar het lijkt me dat je met een afkortzaag wil dat de zaagrichting (vertanding) op het te snijden werkstuk van je af is en je werkstuk daarmee als het ware tegen de machine aan wordt gedrukt ipv uit de machine kan worden gelanceerd? En met een cirkelzaag wil je dat je werkstuk tegen je machine aan wordt gedrukt ipv dat je machine weg wordt gelanceerd van je werkstuk.

Volgens de handleiding laat de manier waarop je een zaag installeert iig niets aan de verbeelding over.

[ Voor 4% gewijzigd door Solomon op 14-08-2020 11:00 ]

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Breezz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
Ik heb onlangs een DHS680Z cirkelzaag gekocht van Makita.

Batterijen heb ik zat en ik zocht een handige cirkelzaag. Weet dat het niet per se een krachtpantser is maar hij is wel lekker handig en kost ook geen ledemaat.

Nu was ik er LVL planken mee aan het zagen van 39mm hoog en 240mm breed
Tijdens het zagen ligt de plank gewoon vlak op een andere plank. Ik zaag enkele mm dieper dan die 39mm.

Vaak krijgt de cirkelzaag het moeilijk net voor ik er helemaal door ben (in de breedte), en valt dan ook vaak stil. Dat is een veiligheid veronderstel ik, teveel weerstand ofzo.

Doe ik misschien iets fout? Ik weet dat ik op moet letten dat de planken niet doorhangen, want dan pitst de plank de zaagsnede toe, dus daar let ik dan ook op....
pwoh, even denken.....dat LVL spul is natuurlijk wel hufterig verlijmd spul he.

ik denk dat het de combinatie is tussen het materiaal en jouw 18 volt zaag. De meeste accuzagen die presteren alsof het een 220machine is zijn minimaal 36 volt (2x18) of zwaarder zoals die DeWalt flexvolt van 54volt ofzo

Allicht kun je in 2 gangen de boel doorzagen? 20 en 22 mm, ben je er ook doorheen :)
henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Vraag me alleen wel af of die laminaat die hier staat ook op een laminaat vloer slaat of niet. Als ik bv. bij CMT in de catalogus kijk, zijn al dat soort bladen bedoeld voor hout met een melamine laagje of iets dergelijks, niet voor een kneiterharde laminaat vloer.

Maar in ieder geval, dat zijn wel het soort bladen die ik bij Ecotools besteld heb. Als die verslijten, kan me niet zoveel schelen. Hopelijk slijten ze alleen niet te hard en/of heb ik er genoeg van ;)

[...]

Goed idee om zoiets in de systainer erbij te leggen, ga ik ook doen :)
Ik weet ook niet goed of en in hoeverre er verschil in zit, vandaar dat ik ook even het advies opneem om zo'n zaagbladen tent te bellen, ik heb bij ecotools een keer een verkeerd blad gekregen (foutje met opsturen) en die lui waren prima vriendelijk aan de lijn.

ik denk dat allicht een trespa blad geen moeite heeft met laminaat wat deels bestaat uit HDF (dat is harde persing MDF) en een harde slijtlaag.
[...]

ik heb de Makita nog niet gekocht omdat ik eerst wil kijken of ik mijn Bosch kan repareren, ik heb de explosietekeningen van Kruis inmiddels, maar het is te warm geweest om ook maar uberhaupt iets te doen :P

Daarnaast twijfel ik nog steeds of het de GCM of 1018 moet worden als de reparatie niet lukt ;)

Wat je even kunt doen is zodra je de zaagsnede gemaakt hebt, de zaag uitzetten en het zaagblad tot stilstand laat komen en dan pas weer omhoog laat komen.

Ik weet niet of het ook in de manual staat, maar ik zie dat veel lui ook zo doen. De reden ervoor is dat, zeker die precisie timmerlui, niet nog een keer langs hun perfecte miter willen gaan met een draaiende zaag.

Bij mijn Bosch kan ik overigens gewoon de zaag al draaiend weer omhoog trekken zonder dat ik jouw probleem ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

ik heb de Makita nog niet gekocht omdat ik eerst wil kijken of ik mijn Bosch kan repareren, ik heb de explosietekeningen van Kruis inmiddels, maar het is te warm geweest om ook maar uberhaupt iets te doen :P

Daarnaast twijfel ik nog steeds of het de GCM of 1018 moet worden als de reparatie niet lukt ;)

Wat je even kunt doen is zodra je de zaagsnede gemaakt hebt, de zaag uitzetten en het zaagblad tot stilstand laat komen en dan pas weer omhoog laat komen.

Ik weet niet of het ook in de manual staat, maar ik zie dat veel lui ook zo doen. De reden ervoor is dat, zeker die precisie timmerlui, niet nog een keer langs hun perfecte miter willen gaan met een draaiende zaag.

Bij mijn Bosch kan ik overigens gewoon de zaag al draaiend weer omhoog trekken zonder dat ik jouw probleem ervaar.
het 'bokken' (waarbij de zaag naar voren wil komen dus alsof je 'm uittrekt) gebeurd als je 95% van de zaagsnede hebt gemaakt. Zal proberen om het te omschrijven want ik kan er geen filmpje van vinden.

Stel ik zaag een 60 graden hoek aan het einde van een balk, dan probeer je zo min mogelijk materiaal weg te zagen, dus zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpiGC7r-vLUFtn8Y2v_qhskK6_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jnzjsOJmHx38RA5iCrIHMQWA.jpg?f=user_large

Wanneer je bijna door bent (zeg voor 95%) leunt het reststuk naar binnen toe en 'hapt' het blad. Probleem is er niet als je normaal afkort (haaks) of als het reststuk groter is dan een punt van de balk (dan is het stabiel en leunt niet naar binnen denk ik).
henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Misschien goed ondersteunen aan beide kanten zodat het balkje minder de neiging heeft om tegen het blad aan te gaan duwen (of dat nu van boven of van onder is)?
Thanks. Ondersteuning was goed aan de lange zijde maar denk dat een punt van een balk of lat afkorten gewoon te klein is ofzo? Ik vond het een beetje raar en het is nogal vervelend omdat het me niet goed lijkt voor de machine maar vooral omdat de zaag (omdat het een radiaalzaag is) naar je toe wilt bewegen. Er zit een kap op en alles maar het gaat nogal met geweld en das niet comfortabel werken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:42:
Thanks. Ondersteuning was goed aan de lange zijde maar denk dat een punt van een balk of lat afkorten gewoon te klein is ofzo? Ik vond het een beetje raar en het is nogal vervelend omdat het me niet goed lijkt voor de machine maar vooral omdat de zaag (omdat het een radiaalzaag is) naar je toe wilt bewegen. Er zit een kap op en alles maar het gaat nogal met geweld en das niet comfortabel werken.
Als je alleen maar het topje eraf haalt, gaat ondersteuning inderdaad niet mogelijk zijn aan die kant. Kan je niet gewoon de balk omdraaien (boven naar onder) en dan de hoek eraf zagen? Of is de zaag niet zo ver verstelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hoe bedoel je boven naar onder? Ik kan met deze zaag links 46 graden verstellen en rechts tot 60 en een beetje, dus echt spiegelen kan niet maar misschien begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Even een houten plankje tegen de aanslag aan schroeven, dan maak je het gat waar het balkje door weg kan schieten kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

het 'bokken' (waarbij de zaag naar voren wil komen dus alsof je 'm uittrekt) gebeurd als je 95% van de zaagsnede hebt gemaakt. Zal proberen om het te omschrijven want ik kan er geen filmpje van vinden.

Stel ik zaag een 60 graden hoek aan het einde van een balk, dan probeer je zo min mogelijk materiaal weg te zagen, dus zoals hieronder:
[Afbeelding]

Wanneer je bijna door bent (zeg voor 95%) leunt het reststuk naar binnen toe en 'hapt' het blad. Probleem is er niet als je normaal afkort (haaks) of als het reststuk groter is dan een punt van de balk (dan is het stabiel en leunt niet naar binnen denk ik).

[...]

Ik denk inderdaad dat het komt dat het puntje kantelt. Je kunt dit eenvoudig testen door dezelfde zaagsnede te maken maar dan verderop in de balk.

Een zero-clearance insert kan denk ik hier wel een oplossing bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Pixeltje Daar heeft elke zaag last van. oplossing is een zero-clearence insert, maar ja, dan moet je die maken voor elke hoek.

Je kunt ook de zaag goed vasthouden en voorzichtig zagen :+

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

prein2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:03:
@Pixeltje Daar heeft elke zaag last van. oplossing is een zero-clearence insert, maar ja, dan moet je die maken voor elke hoek.
Insert blijft hetzelfde bij het links/rechts zwenken van de zaag toch? Tenminste ik neem aan dat ie deze snede maakt door de zwenken en niet door te kantelen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Orion84 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:11:
[...]
Insert blijft hetzelfde bij het links/rechts zwenken van de zaag toch? Tenminste ik neem aan dat ie deze snede maakt door de zwenken en niet door te kantelen?
oh ja, natuurlijk 8)7 8)7

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

prein2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:03:

Je kunt ook de zaag goed vasthouden en voorzichtig zagen :+
De zaag heeft een verstelbare insert, zal eens kijken of ik doe wat verder naar binnen kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:35
[...]
Ik vond het een beetje raar en het is nogal vervelend omdat het me niet goed lijkt voor de machine maar vooral omdat de zaag (omdat het een radiaalzaag is) naar je toe wilt bewegen. Er zit een kap op en alles maar het gaat nogal met geweld en das niet comfortabel werken.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar tijdens het zagen duw je de zaag van je weg. Staat ook duidelijk in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-7Dy3H3UNGscva0uTPVMfv13HE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/neODu43bsHRchUWhACXE5tV9.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:15
Ik denk dat hij bedoelt dat als de zaag "kicked" hij dat naar je toe doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Arator schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar tijdens het zagen duw je de zaag van je weg. Staat ook duidelijk in de handleiding.
[Afbeelding]
Sorry voor de verwarring dan, uiteraard duw je de zaag weg bij het zagen, als de zaag hapt/bokt dan komt’ie terug (dus naar je toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zag net in ons nieuwe huis dat de werkmannen allemaal Festool spul achter hadden gelaten. Drie Festool accutollen, 1 accuboorhamer, een TS55 en nog een paar extra systainers.

Ik moest alleen aan deze opmerking denken, want ik zie eigenlijk niet echt verschil tussen de Festool systainers en bv. de Mafell systainers? Wat is precies beter zijn aan de Festool systainers? Ze hadden geen extra clips voor bevestiging aan elkaar, zoals die clips waarmee je op sommige bouwzuigers een systainer vast kunt zetten, en ik dacht dat je daarnaar referreerde, maar ik misschien begreep ik je verkeerd?

Zoiets, bv.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwWWTh48YFBop_vNat_xM-VrKBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFOQlT9ja14FOdjMWOpHOExt.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Ik zag net in ons nieuwe huis dat de werkmannen allemaal Festool spul achter hadden gelaten. Drie Festool accutollen, 1 accuboorhamer, een TS55 en nog een paar extra systainers.

Ik moest alleen aan deze opmerking denken, want ik zie eigenlijk niet echt verschil tussen de Festool systainers en bv. de Mafell systainers? Wat is precies beter zijn aan de Festool systainers? Ze hadden geen extra clips voor bevestiging aan elkaar, zoals die clips waarmee je op sommige bouwzuigers een systainer vast kunt zetten, en ik dacht dat je daarnaar referreerde, maar ik misschien begreep ik je verkeerd?

Zoiets, bv.:
[Afbeelding]
Die systainers worden allemaal door Tanos gemaakt. Net als dat alle stofzuigers die op het model van Starmix lijken ook bij Starmix uit de fabriek rollen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8AnN2BbnUx9l3QBMJ90DZDetb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgL4Sjphuqb3BJt4yL8rR71I.jpg?f=fotoalbum_large

De Parkside kan op marktplaats :)

Makita DRT50ZJX3 via Klium.be/nl aangeschaft (met gratis accu via makita.be maar leveren in NL).

Binnenkort aan het project wandplanken beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Zoiets, bv.:
[Afbeelding]
Ok my bad. Ik dacht dat die mafell geen tloc had maar clipjes om hem dicht te doen. Die clipjes zijn prima maar minder handig dan tloc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat mijn post verloren is gegaan in de Mafell systainer discussie. Herhaal hem ff ...

Mijn klopboormachine (Bosch groen met snoer meer dan 20 jaar oud) begint aan het einde te komen. Kan de koolborstels vervangen, maar ook de lock van de boorkop is niet lekker meer.

Ik zag de Makita combiset - DHP484 + DGA504 - 2x 5.0Ah accu's.

Dat zijn een klopboor en een slijptol op 18v met accus allebei in eigen mbox voor 515 euro. Ik denk een goede deal. Maar toch ff hier checken ;)

Kan de klopboormachine die in die set zich meten met mn oudere (gemidde machine met snoer? Denk het wel, dan kan deze mijn oude met snoer vervangen.

Van slijpers weet ik eigenlijk nog niets. Is de DGA504 uit de set wat?

Ps: De mboxen van Makita lijken ook verdacht veel op systainer (classic) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DGA504 is super. Deze was echter gejat door een vrind van Peerby, is nu vervangen door een DGA517, variabel toerental, motorrem en een veiligheidsschakelaar ipv schuifje bovenop. Was me de twee tientjes extra tov de 504 wel waard!

Setprijs lijkt me hoog btw, slijper is 105 oid, boorachine iets van 110. Accus nu EUR60, in het "seizoen" gratis.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:27
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:38:
Denk dat mijn post verloren is gegaan in de Mafell systainer discussie. Herhaal hem ff ...

Mijn klopboormachine (Bosch groen met snoer meer dan 20 jaar oud) begint aan het einde te komen. Kan de koolborstels vervangen, maar ook de lock van de boorkop is niet lekker meer.

Ik zag de Makita combiset - DHP484 + DGA504 - 2x 5.0Ah accu's.

Dat zijn een klopboor en een slijptol op 18v met accus allebei in eigen mbox voor 515 euro. Ik denk een goede deal. Maar toch ff hier checken ;)

Kan de klopboormachine die in die set zich meten met mn oudere (gemidde machine met snoer? Denk het wel, dan kan deze mijn oude met snoer vervangen.

Van slijpers weet ik eigenlijk nog niets. Is de DGA504 uit de set wat?

Ps: De mboxen van Makita lijken ook verdacht veel op systainer (classic) ;)
Waarom Makita kijk ook eens naar andere merken! Bijvoorbeeld Bosch. Alhoewel ik een tevreden Makita 18v gebruiker ben, vind ik de Makita 18v lijn een beetje gedateerd raakt. Neem bijv. de GSB 18v-60 C van Bosch die vergelijkbaar is met de DHP484. Alleen heeft de Bosch wel een 13mm stalen snelspankop, beveilig tegen terugslag en overbelasting. Voor de GWS 18V-10 geldt hetzelfde. Die heeft ook nog als extra “feature” dat die het vermogen aanpast aan de accu. Met een normale accu’s wordt het vermogen beperkt en is die vergelijkbaar met een 800W slijptol en met de grote Procore accu’s is het een 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb net toch ook bij lidl die cordless impact drill gekocht voor 35e met los een accu en lader erbij, maar dat valt me Potver niet tegen! Zwaar stevig ding en nog krachtig ook. De accu lijkt verdacht veel op die van mijn Black and decker... En past nét niet :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Autonoesis schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Waarom Makita kijk ook eens naar andere merken! Bijvoorbeeld Bosch.
Nu kan ik niet helemaal voor @Verwijderd spreken maar mogelijk wil hij ook nog tuinmachines op accu in de toekomst.
Alhoewel ik een tevreden Makita 18v gebruiker ben, vind ik de Makita 18v lijn een beetje gedateerd raakt. Neem bijv. de GSB 18v-60 C van Bosch die vergelijkbaar is met de DHP484. Alleen heeft de Bosch wel een 13mm stalen snelspankop, beveilig tegen terugslag en overbelasting. Voor de GWS 18V-10 geldt hetzelfde.
Dat heeft de 484 ook in tegenstelling tot de 482 en de 483
Die heeft ook nog als extra “feature” dat die het vermogen aanpast aan de accu. Met een normale accu’s wordt het vermogen beperkt en is die vergelijkbaar met een 800W slijptol en met de grote Procore accu’s is het een 1000W.
Dit is bij mijn weten inderdaad nog niet op één of andere manier geïmplementeerd bij Makita en is zeker een mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die Bosch is aanmerkelijk duurder. Voor mij is dat een afweging omdat ik maar weinig werk heb voor een slijptol. Dat geldt ook voor de klopboormachine. Meestal vurenhout of een gibo wand. Meeste werk gewoon binnen.

Voor beton heb ik al een bosch blauw Rea boorhamer met stofopvang.

Een prijsvoordelige combideal was daarom iets waar ik naar keek.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:44:
Die Bosch is aanmerkelijk duurder. Voor mij is dat een afweging omdat ik maar weinig werk heb voor een slijptol. Dat geldt ook voor de klopboormachine. Meestal vurenhout of een gibo wand. Meeste werk gewoon binnen.

Het is niet makkelijk om mee te denken als je niet aangeeft welke aanbieding (met een link). Als ik een beetje rondshop dan denk ik dat Bosch nu goedkoper is. 200 voor een tol met 2 accu's (1 via Bosch) en een body slijper voor 130.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:44:

Je geeft aan weinig werk voor een haakse slijptol te hebben dus waarom niet een 230V machine.
Voor ver onder de honderd euro heb je een prima tol van de bekende merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nu de verkoper van de Metabo heeft aangegeven mijn geld te gaan retourneren (en de machine terugnemen) ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn vrouw heeft aangegeven dat ze toch wil dat ik deze keer iets meer uitgeef zodat ik nu echt de perfecte machine (within reason, natuurlijk) ga vinden. Ik heb vreselijk veel plezier aan het meubelmaken en dat je belangrijkste machine er mee kapt is gewoon een dikke domper.

Ik kijk momenteel elke dag een paar keer Marktplaats, en check nu ook regelmatig op Kleinanzeigen en Machineseeker, maar mochten jullie iets weten via via, dan heb ik interesse :).

Ik heb nu gekeken naar deze machine:

https://www.machineseeker.nl/jet-m/i-4568082

om te kijken of we daar qua prijs uit kunnen komen. Ik zoek in ieder geval iets met minimaal 3pk, 25+cm schaafbreedte, 15+cm vandikte capaciteit en gegoten/gietijzeren tafels als het even kan. Nauwkeurige verstelling een grote plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:44

Illusion

(the art of)

HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:00:
Nu de verkoper van de Metabo heeft aangegeven mijn geld te gaan retourneren (en de machine terugnemen) ben ik op zoek naar een vervanger. Mijn vrouw heeft aangegeven dat ze toch wil dat ik deze keer iets meer uitgeef zodat ik nu echt de perfecte machine (within reason, natuurlijk) ga vinden. Ik heb vreselijk veel plezier aan het meubelmaken en dat je belangrijkste machine er mee kapt is gewoon een dikke domper.

Ik kijk momenteel elke dag een paar keer Marktplaats, en check nu ook regelmatig op Kleinanzeigen en Machineseeker, maar mochten jullie iets weten via via, dan heb ik interesse :).

Ik heb nu gekeken naar deze machine:

https://www.machineseeker.nl/jet-m/i-4568082

om te kijken of we daar qua prijs uit kunnen komen. Ik zoek in ieder geval iets met minimaal 3pk, 25+cm schaafbreedte, 15+cm vandikte capaciteit en gegoten/gietijzeren tafels als het even kan. Nauwkeurige verstelling een grote plus.
Troostwijkauctions heeft af en toe ook veilingen met dit materiaal.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
Wellicht niet ontzettend conventioneel maar van de week dacht ik, ik wil eigenlijk wel een Dremel, twee tellen later bedacht ik me: M’n moeder had ooit een pedicurepraktijk on the side en me ooit een oude machine van haar cadeau gedaan. Leuke ervan is dat ze gebouwd zijn om eindeloos te draaien én dit model heeft waterspray cooling :-) nu heb ik er nog wat bijbehorende kopjes bij maar ik ga eens kijken of er ook dremelkopjes in passen :+ dat zou helemaal een bak zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ioQ5wQOT61onXscYGjcyIilTI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvLkwDSqLitHWXZgQdhbfkXW.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DasNieNix schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Je geeft aan weinig werk voor een haakse slijptol te hebben dus waarom niet een 230V machine.
Voor ver onder de honderd euro heb je een prima tol van de bekende merken.
Daar heb je gelijk aan. Eigenlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_180
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07-2024
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:37:
Ik heb net toch ook bij lidl die cordless impact drill gekocht voor 35e met los een accu en lader erbij, maar dat valt me Potver niet tegen! Zwaar stevig ding en nog krachtig ook. De accu lijkt verdacht veel op die van mijn Black and decker... En past nét niet :P.
Ik had er ook 1 laten komen. Valt echt niet tegen als 2e. Voorboren met Metabo, schroeven 8x100 tellerkop gaat als de brandweer. En het waren de nodige achter elkaar.

[GoT]Gasoline#2396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Laatst online: 12:02
Iemand tips voor zaagbladen voor een DeWalt multitool? Het apparaat is fantastisch maar het is mij nog niet gelukt om echt goede zaagbladen te vinden.

Ik zaag er voornamelijk mee in hout zonder spijkers en als nog slijten de zaagbladen gruwelijk hard. Heeft het zin om zo'n titanium zaagblad te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Getto schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:04:
Iemand tips voor zaagbladen voor een DeWalt multitool? Het apparaat is fantastisch maar het is mij nog niet gelukt om echt goede zaagbladen te vinden.

Ik zaag er voornamelijk mee in hout zonder spijkers en als nog slijten de zaagbladen gruwelijk hard. Heeft het zin om zo'n titanium zaagblad te kopen?
Ecotools al geprobeerd? Best prima blaadjes.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Getto schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:04:

Titanium Is niet echt een goede keus voor zaagbladen, lijkt me meer een marketingterm.

Welke bladen gebruik je nu? Wat voor hout?

Gebruik zelf ook de ecotools, naar tevredenheid, alhoewel ik pas een blad had dat binnen een minuut brak op de puntlassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Laatst online: 12:02
Ik zaag vooral kleine stukjes uit Hardhout. Ongeveer alle originele hout zaagjes van dewalt heb ik geprobeerd. Ecotools zal ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16
Nu ik de accuklopboor makita 484 in huis heb wil ik ook een decoupeerzaag. Ik heb al 2 5ah accus en lader dus zoek een zonder accu. Echter van makita zijn ze 100 euro plus. Ik ga hem niet vaak gebruiken en denk dat ik dan beter een veel goedkoper model kan kopen? Of is dat dom?

Zelfde verhaal voor een reciprozaag die mij ook handig lijkt voor oa tuin

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerVincent op 16-08-2020 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Ik ben al langere tijd (passief) op zoek naar een afkort-, kap- en verstekzaag (bij voorkeur met trekfunctie).

Het apparaat gaat incidenteel in- en rond het huis gebruikt worden. Meestal voor hout (houten balkjes, planken en latjes), maar af en toe misschien een metalen profiel.

In de folder van de Aldi kwam ik deze tegen voor €99.99.
Kap- en verstekzaag
Zaagblad Ø 210 mm, gat slijpschijf: Ø 30 mm en kantelbare zaagkop -45° tot +45°. - vermogen: 230 V, 1650 W
  • laser voor rechte zaagsnede
  • max. zaaglengte bij 45°: 210 mm, bij 90°: 310 mm
  • kantelbaar zaagblad van -47° tot +47°
  • hellingshoek: 0-45°
  • stofopvang-trechter: Ø 3.6 cm
  • kabellengte: 2 m
  • 4.500 t/min
Ook de Lidl biedt diverse afkortzagen aan.

Natuurlijk zijn er nog duizend-en-één andere webshops met een even groot aantal machines.

Mijn budget ligt op €150,- Ik ben niet merkgebonden. Het enige dat ik belangrijk vind, is dat het formaat van het zaagblad gangbaar is, zodat er eenvoudig nieuwe bladen voor gekocht kunnen worden.

Hebben jullie suggesties en/of kenmerken waarop ik moet letten?

Alvast bedankt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:10:
Nu ik de accuklopboor makita 484 in huis heb wil ik ook een decoupeerzaag. Ik heb al 2 5ah accus en lader dus zoek een zonder accu. Echter van makita zijn ze 100 euro plus. Ik ga hem niet vaak gebruiken en denk dat ik dan beter een veel goedkoper model kan kopen? Of is dat dom?

Decoupeerzaag onder de 100 euro van Makita gaat em niet worden.

Voor de tuin is dit echt een aanrader,

https://www.amazon.de/dp/B00I5NXE9S/ref=dp_cerb_1

Kleiner model maar echt bijzonder handig om takken mee te snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Titanium Is niet echt een goede keus voor zaagbladen, lijkt me meer een marketingterm.

Welke bladen gebruik je nu? Wat voor hout?

Gebruik zelf ook de ecotools, naar tevredenheid, alhoewel ik pas een blad had dat binnen een minuut brak op de puntlassen.
Zal TiN zijn (Titanium Nitrate) zoals op boortjes enzo

@Getto ja hardhout is heel hard, zijn er al multitoolzaag blaadjes met widia punten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nadat ik van de week bijna m'n nek brak met een haspel en boorhamer op de steiger (bleef ergens achter hangen) vond ik dat de usecase voor een kleine accu boorhamer wel te rechtvaardigen was. Use case is vooral harde steen, weinig beton. Ik heb nu een bedrade DUSS van 1.8 J, dat is wbt capaciteit ruim voldoende geweest. Sloopwerk heb ik nog een bedrade sloophamer voor.

Makita, 18V, liefste iets handigs met stofafzuiging. Als sec boorhamer kom ik dan op een DHR202, in combihamer DHR242. Iemand nog andere overwegingen om mee te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:10:

Als je de decoupeerzaag maar af en toe gebruikt, is eentje op snoer dan niet goedkoper? Ben je ook niet meer merkgebonden. Als je een decoupeerzaag van plan bent te gebruiken met stofzuiger, is (van wat ik er van lees) een Makita niet een goede keuze. Zo ongeveer alle andere (grote) merken doen dat beter.

Verder komt Bosch vaak goed uit de decoupeerzaag tests, alhoewel ik behoorlijk wat reviews lees die suggereren dat de GST 150 en 160 erg heet worden in gebruik (maar die zitten ook ruim boven je budget). Makita doet het ook vaak goed in de tests (buiten de afzuiging). Metabo heb ik niet zoveel over gelezen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ik heb die parkside impact drill net even getest en dat valt potdorie niet tegen! Ding ramt dikke vette schroeven in hardhout alsof het boter is :). Het torx bitje vond het iets minder leuk :') gelukkig heb ik er daar genoeg van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:04:
Nou ik heb die parkside impact drill net even getest en dat valt potdorie niet tegen! Ding ramt dikke vette schroeven in hardhout alsof het boter is :). Het torx bitje vond het iets minder leuk :') gelukkig heb ik er daar genoeg van...
Eh, das standaard bij een slagschroevendraaier. Inclusief het vreten van bitjes, dus heb je daar speciale impact bitjes voor. Standaard bitjes vinden een impact van een paar honderd Nm op zo'n klein stukje meestal niet zo tof nee :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:12
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? https://www.karwei.nl/ass...kruidbestrijder/p/B613655 moet binnenkort bitumen branden en ben opzoek naar niet al te dure brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Eh, das standaard bij een slagschroevendraaier. Inclusief het vreten van bitjes, dus heb je daar speciale impact bitjes voor. Standaard bitjes vinden een impact van een paar honderd Nm op zo'n klein stukje meestal niet zo tof nee :P
Nu ja, het is mijn eerste slagschroefding dus dat is ook wat, maar voor 35 euro ben ik tot nu toe echt onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Matis schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:15:
Ook de Lidl biedt diverse afkortzagen aan.

Natuurlijk zijn er nog duizend-en-één andere webshops met een even groot aantal machines.

Mijn budget ligt op €150,- Ik ben niet merkgebonden. Het enige dat ik belangrijk vind, is dat het formaat van het zaagblad gangbaar is, zodat er eenvoudig nieuwe bladen voor gekocht kunnen worden.

Hebben jullie suggesties en/of kenmerken waarop ik moet letten?

Alvast bedankt.
Met een budget van 150,- zou ik de Lidl zaag kopen. Er zijn betere zagen, maar die zijn (flink) duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@TweakerVincent Goedkope decoupeerzagen zijn over het algemeen rommel. Ik lees hier veel ervaringen die die van mij bevestigen. Ik heb een Bosch groen PEL800 gehad, waardeloos ding. Ik heb nu een Makita 14,4V T-greep decoupeerzaag en die is echt veel beter en fijner. En ja dat kost geld. Ik lees ook veel goeds over Bosch pro 150/160 decoupeerzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16
henkie196 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Als je de decoupeerzaag maar af en toe gebruikt, is eentje op snoer dan niet goedkoper? Ben je ook niet meer merkgebonden. Als je een decoupeerzaag van plan bent te gebruiken met stofzuiger, is (van wat ik er van lees) een Makita niet een goede keuze. Zo ongeveer alle andere (grote) merken doen dat beter.

Verder komt Bosch vaak goed uit de decoupeerzaag tests, alhoewel ik behoorlijk wat reviews lees die suggereren dat de GST 150 en 160 erg heet worden in gebruik (maar die zitten ook ruim boven je budget). Makita doet het ook vaak goed in de tests (buiten de afzuiging). Metabo heb ik niet zoveel over gelezen eerlijk gezegd.
Denk dat je gelijk hebt. Ik zoek nu een met snoer en mss met een set zaagjes en optioneel koffer erbij.

Wat is dan handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:16:
Denk dat je gelijk hebt. Ik zoek nu een met snoer en mss met een set zaagjes en optioneel koffer erbij.

Wat is dan handig?
Met soortgelijk budget? Dan is misschien de Bosch GST 90 wel een goede optie.
Pagina: 1 ... 117 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic