Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:08:
[...]
Mooi he? Welkom bij de club.
offtopic:
Wel oppassen voor alle Festool-haters hier

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een ts55 (festool) en een mt55 (mafell). De festool heeft als pre dat hij iets goedkoper is, het aansluitsnoer, de betere systainer, en de festool liniaal (ik wil op termijn ook een frees kopen) en het spouwmes ivm kickback.
De mafell is wat krachtiger, alhoewel dat beter is geworden met de REBQ-versie van Festool en, degelijker en de mafell rails zijn beter.
Ik wil zelf wat kasten enzo gaan maken voor een zolder (schuine wand), en wat planken voor een schutting ed afkorten. De rest van mijn spullen is festool, inclusief kabels en straks dus ook rails. Een mafell kan op festool rails prima werken, maar andersom niet.
Grmbl, twijfel, twijfel twijfel.
MT55cc-eigenaar hier
Ik kocht de MT destijds omdat ik ook zat te twijfelen en de Mafell bij Gereedschappro een keer in een bundel-actie kwam met een minimale meerprijs tov de Festool.
Ik had het budget omdat ik een aantal werkzaamheden hier in huis zelf ging doen, dus hoefde daar niet iemand voor te betalen. De investering in wat gereedschap betaalde zich meervoudig terug.
First off.......zowel de Festool als de Mafell zijn de topzagen, geen van deze is een miskoop.
Wel zijn er wat puntjes ter overweging.
De Mafell is wat doordachter qua instelling en het gebruik, het is allemaal net even wat makkelijker, preciezer en pretttiger af te stellen en qua stof is de rode rakker de absolute winnaar.
De rode Cuprex-motor is wat sterker, hoewel ik nog niet tegen de grenzen van de machine aan heb lopen zagen, ik zaag geen exotische kneiterharde houtsoorten.
Ik lees dat de Mafell iets lastiger op de lineaal te zetten is, ik snap waar dat vandaan komt. De gleuf en de opstaande rand die zorgen voor de geleiding is heel dun, zet je dus de zool
vlak/plat op de linaal en je schuift wat heen en weer valt die niet makkelijk over het randje.
Echter, zo moet je dat ook niet doen, op de voorzijde van de geleidezool zit een rode streep die aangeeft waar de gleuf in de zool zit (deze streep zie op de hele zool doorlopen), je zet de voorkant van de zool simpelweg met die rode streep op de juiste plek en dan laat je de zaag zakken, dat werkt gewoon goed.
De geleiding van de festool is veel dikker, die vind natuurlijk veel makkelijker zijn plekje op de rails.
Dit ligt niet aan de zaag en lineaal, er wordt een verkeerde manier gebruikt om de zaag op de rail te plaatsen.
edit:
(@
Nhz "verkeerd" is misschien niet de meest prettige manier dat ik het omschrijf, ik heb even terug gelezen en ik begrijp jouw opmerking 100% hoor. Ik heb er mee leren werken en zet hem nu blind op de rail maar laatst zag ik mijn vriendin exact tegen dit probleem aanlopen. Een festoolzaag zet je makkelijker op de rail, daar kan ik goed inkomen.
Wat vond jij niet fijn aan de zaag overigens? Dat ding wordt door Mafell gemaakt voor Bosch, en is een regelrechte kopie van de MT zo'n beetje. Kun je daar wat over zeggen?
Over de rail...het koppelen van de Mafell rail is echt superieur, hoewel ik nog steeds een scheithekel heb aan lange delen zagen met een gekoppelde rail. Ik wil daarvoor nog een 2700 of 3100 rail van BOSCH kopen omdat de mafell en bosch rails gelijk zijn. Ik heb een 800 en 1600 van Mafell in de set zitten.
Wat ik een groot nadeel vind van de Mafell is dat accessoires schofterig duur zijn (ik heb ook de Erika85 zaagtafel gehad). Festool is ook niet goedkoop maar heeft als voordeel dat er heel veel aftermarket te koop is. Kijk bij youtool.de voor aftermarket rails en een zwikje leveranciers zoals benchdogs.co.uk (of FCtools, TSO et cetera) voor een railsquare en andere Festo-gadgets (het duurde lang voor er uberhaupt een mafell versie was). Sommige merken leveren niet eens een sqaure voor de Mafell maar wel voor Festool, DeWalt en Makita.
Bedenk je dus dat je met de Festool je ook in het festoolsysteem geraakt, waar heel veel bedrijven dus al hun eigen spullen voor leveren.
@
choman heeft bijv voor zijn TS55 een benchdogs fence systeem gekocht op zijn MFT.
Nog een voordeel van de "macht der grote aantallen" is de verscheidenheid aan 3D print mogelijkheden voor Festool hulpmiddelen, zowel regelrechte kopieen zoals de dustcover voor de TS55 en de slanggeleiding achter op de rail tegen het blijven haken door de ribbels.
Maar ook eigen verzonnen dingen, zoek maar eens op "festool" op thingiverse.
Heel veel gratis te vinden maar soms ook betaald (klein bedrag voor de bestanden) dus heb je toegang tot een 3Dprinter? Dan weer een plusje voor het groengrijze kamp.
Terug naar de rails, de antisplinterstrip van de Mafell is veel beter, de Festool heeft daar gewoon een simpele rubberen strip die onder de rail zit geplakt. Die strip laat op de uiteindes vaak los en dan ben je je gekalibreerde start kwijt aan zowel het begin als het einde van je rail.
Mafell heeft een strip die met een profiel in de rail zit geschoven, die komt nooooit los kan ik je zeggen.
Dat is echt veel beter ontworpen, tel daarbij de goedkopere BOSCH FSN rails ipv mafell dan zie je dat Festool daar echt beter zijn huiswerk had moeten doen.
Beide rails (ik heb de festoolrail voor mijn frees) liggen gewoon erg goed op het werkstuk en glijden niet. Ik heb het idee dat tijdens veel stoffige werkzaamheden de mafell rails wel minder last heeft van stof of zaagsel onder de rail. De rubberstrips zijn dunner en plakken beter dna de brede strips van festool die iets sneller last heeft van rommel eronder en dus kan gaan schuiven.
Service?
Wat een topzaag die Mafell, jazeker.....hij ging alleen wel stuk na een paar maanden. De vestekzaagfunctie, om het hele spul te kantelen, werkt met 1 knop die 2 kanten ontgrendelt, superhandig tov de Festool die 2 knoppen heeft, helaas zat daar een zwak punt in dat systeem waardoor het stangetje (dun ijzer staafje) afbrak en de boel niet meer verzet kon worden.
Ik kon wel verder recht zagen maar niet meer onder een hoek.
Via Gereedschappro de zaag naar DLD en binnen 2 weken gerepareert weer thuis op de mat met een nieuw ontwikkeld stangetje.
Heel vervelend om mee te maken maar geregeld zoals het hoort allemaal.
Opnieuw kiezen?
Als ik opnieuw zou moeten kiezen.......poe.......misschien koos ik wel de TS....grotendeels vanwege wat ik schets boven qua systeem, ik heb namelijk ook een OF1010 waar ik dus aparte rails voor heb moeten kopen.
Dan zou ik je de OF1400 aanraden als je een frees erbij wilt, iets meer vermogen maar voornamelijk het grote voordeel dat je niet met die klote centreerdoorn je kopieerringen moet centreren zoals bij de OF1010, de 1400 werkt met ringen die je in de zool klikt en dus zelfcentrerend zijn, ja het is een luxeprobleem, maar wat een gruwel
, zelfs goedkopere frezen doen dat beter, echt een miskleun...maar ik dwaal af.
Maarrrrr...... ik weet ook hoe superfijn de MT zaagt........dus toch gewoon de rooie weer kiezen?
Deze keuze nu zou me nu meer slapeloze nachten opleveren dan de eerste keer.
Mijn advies, ga naar een toko die beide zagen heeft en ga er met je klauwtjes aan zitten en kijk verder dan alleen de machine, hou rekening met wat het betekent als je voor één van de 2 kiest.
nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison