Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Citeer me maar. Maar het lijkt me duidelijk dat ik dat dus niet bedoel door het woord nee te zeggen?
Maar wat bedoel je dan wel?
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:27:
Mijn ervaring me de 5700 XT nitro was enigszins belabberd te noemen. En heb eigenlijk ook meer het idee dat het voornamelijk voortkomt uit users die twee schermen gebruiken.

Bij opstarten Warhammer total war 2 niks aan de hand maar zodra ik een game start in de multiplayer lobby kreeg ik 2 blackscreens dus allebei monitoren alles liep door geluid etc waar na een aantal seconden de schermen weer aangingen waarop ik het bericht van amd.gpu.driver kreeg te zien dat hij was gecrashed en daarna succesvol zichzelf heeft hersteld. Helaas gebeurde dit niet alleen met opstarten met games maar ook vaak als ik naar mijn 2de non game scherm ging met de muis en iets moest intypen. Bij Remnant from the ashes had ik vaak gewoon complete vastlopers of crashes naar desktop. Meeste dingen moest ik inderdaad zelf oplossen rollback van meerdere driver versies waarop ik zelf uitkwam dat voor mij 19.12.1 het meest stabiel was. Overigens heb ik dan ook echt alle functies van Amd moeten uitzetten freesync,antilag,etc

Al met al een hoop gedonder voor een kaart die destijds 515,- heeft gekost en dat geeft wel een nare bijsmaak in de mond. Gelukkig is voor mij de situatie wel opgelost door een andere kaart van een ander merk erin te doen. Ik ben blij voor de mensen die probleemloos zijn maar die mensen moeten zich ook kunnen voorstellen dat als anderen dat niet hebben toch wel zeer problematisch is want je kunt immers niet genieten van je nieuwe kaart waar je hard voor hebt gewerkt om aan te kunnen schaffen. In mijn ogen is dit net zo slecht als de problemen Nvidia had met de launch van de RTX kaarten met het geheugen wat links en rechts aan het afsterven was alleen die producten kun je RMA sturen en driver problemen dus niet.
In dit stuk is vooral deze zin het belangrijkst.
Gelukkig is voor mij de situatie wel opgelost door een andere kaart van een ander merk erin te doen.
Je zegt hier dat je problemen weg zijn nadat je videokaart RMA is gegaan en een andere hebt. Dan is de enige logische conclusie wat mij betreft een defecte videokaart. Ik heb ook wel eens een defecte videokaart gehad die de driver liet crashen, weinig bijzonders aan. Ook wel een ander defect onderdeel die een driver liet crashen. Defecte onderdelen die driver laten crashen is gewoon weinig bijzonder.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 06:23
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:41:
[...]

Ik ben van een 5700 XT nitro naar een 1080 Ti overgegaan.
Duidelijk (nu), dat was uit de initiele post niet zo duidelijk, dus vandaar het misverstand I guess ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
[...]

Jammer, heeft mask zijn gotcha momentje niet. ;)

Ik heb er overigens ook geen last meer van.
(Omdat ik een 2070s heb nu, amd jaagt hun eigen vaste klanten en aandeelhouders weg.)

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 15-02-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Juist, maar dat stond duidelijk niet in je post...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Mijn 5700 (non XT) heeft geen problemen. Ik speel niet echt veel games. Ik heb ermee wow gespeeld, diablo en cities skylines.

Ik heb in een half jaar (AMD systeem) aleen in het begin problemen gehad. Maar na de driver updates in november ofzo geen problemen meer.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Wat bedoel je? Het was duidelijk dat zijn conclusie niet klopte. Tenminste zo leek het, omdat zijn post essentiële informatie miste. Het zal mij een worst wezen als hij problemen heeft of niet. Ik heb een GTX 1070, dus het heeft 0,0 invloed op mij.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2020 15:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Nee mijn excuses ik wou het niet doen omdat het altijd voor frustratie zorgt bij andere mensen dat je naar het andere kamp bent gegaan. Ik had eigenlijk nog steeds veel liever mijn Nitro gehad die zag er ook 10x mooier uit maar goed. Als ik steeds moet troubleshooten om games te kunnen spelen met mijn broer dan is het voor mij snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:59
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:39:
Sowieso heeft vrijwel iedereen die over black screens klaagt twee schermen, als ik 1 scherm draaide had ik het probleem ook niet.
En dan de vraag van 1 miljoen, waren bij jou beide schermen gelijk, of zat er een verschil van resolutie/verversingssnelheid op?
Ik kan me dus voorstellen dat als alles gelijk is, er ook geen probleem zou zijn. En dan weet die minderheid van dualscreens ineens wat hun volgende aankoop moet wezen >:)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Arator schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:46:
[...]

En dan de vraag van 1 miljoen, waren bij jou beide schermen gelijk, of zat er een verschil van resolutie/verversingssnelheid op?
Ik kan me dus voorstellen dat als alles gelijk is, er ook geen probleem zou zijn. En dan weet die minderheid van dualscreens ineens wat hun volgende aankoop moet wezen >:)
Lijkt me niet dat dat een verschil zou moeten maken. Zeker niet als de hele driver ermee kapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Arator schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:46:
[...]

120 hz en 144 hz, tevens andere resolutie. 2e scherm op HDMI (60hz) of DP maakte niets uit.
Hoeft er niks mee te maken te hebben zoals snowdog schrijft, maar het is ook niet uit te sluiten.
Bij een ander hing er niet eens een scherm aan maar een HDMI audio apparaat.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 15-02-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
Draai zelf een 75Hz scherm en een 144Hz scherm beide verschillend in klasse freesync. En freesync werkte nota bene niet eens met een Amd kaart en ironisch genoeg nu wel met een Nvidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Kul. Je mag bij aankoop een product verwachten dat goed en stabiel werkt. Zowel hardware- als softwarematig. Dat je es een keer tegen een issue aanloopt en die moet resolven, prima. Maar als je met regelmaat hetzelfde probleem ervaart en elke keer diezelfde fix moet toepassen, dat is ook voor iemand die wel de know how heeft vermoeiend.
Ja dus? Zoals ik zeg kan dit erbij horen.
De kaart werkt hier uitstekend op zowel de 2019 driver versies als de nieuwere.
Dus dat enkel de chip ( Navi ) en/of de driver niet deugd is niet het geval, er is duidelijk meer aan de hand.
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:39:
Sowieso heeft vrijwel iedereen die over black screens klaagt twee schermen, als ik 1 scherm draaide had ik het probleem ook niet.
Maar dat is geen oplossing. Natuurlijk verklaart dat wel waarom een meerderheid zegt er geen last van te hebben, dual screen gebruikers zijn immers in de minderheid.
Ik heb ook twee schermen, geen problemen hier.
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:27:
In mijn ogen is dit net zo slecht als de problemen Nvidia had met de launch van de RTX kaarten met het geheugen wat links en rechts aan het afsterven was alleen die producten kun je RMA sturen en driver problemen dus niet.
Binnen 14 dagen kun je het onder WKOA ( indien online gekocht ) terug sturen en indien daarbuiten kun je het alsnog als non-conform melden bij waar je het hebt gekocht.
Dan moet de winkel het voor jou repareren/vervangen tot 3 keer aan toe, waarna als het probleem nog steeds niet is opgelost je de koopovereenkomst kunt ontbinden.
Dus er zijn zeker wel mogelijkheden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Heerlijk toch. Deze super aanvallende op de man af heksenjacht hier af en toe is precies wat ik bedoelde met mijn post daarjuist over over fanatieke merk fanboys op tweakers.
Je mag niet iets slechts vertellen in het "ervaringen topic " want maak je borst dan alvast maar nat voor wat er komen gaat.

Die post wordt dan genegeerd en meteen gaat de jacht weer door.

Tijd voor een topicwaarschuwing lijkt me. Dit is voor sommigen, themask en danielww2 bijvoorbeeld , een AMD promotie topic met verkoopcijfers en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lol. Ik ben alles behalve een fanboy. Ik ben alles behalve merk vast namelijk. En als je een beetje met mijn posts bekend bent dat weet je dat ook wel. Eén van de dingen die ik namelijk heel vaak zeg op het forum is dat je nooit een product moet kiezen op merknaam, maar altijd naar het product zelf moet kijken.

Dus wat is je definitie van een fanboy? Iemand die een topicstart schrijft voor een AMD topic?

Zijn post miste essentiële informatie zoals hij zelf ook toegaf. Ik gaf gewoon de meest logische oorzaak op basis van de informatie die hij gaf. Dus geef gewoon zelf toe dat je verkeerd zit... Iemand anders gaan beschuldigen van op de man en een heksenjacht gaan beschuldigen is trouwens ook bijzonder als je juist zelf daar mee bezig bent.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2020 16:08 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
Het mag van mij allemaal wel wat relaxter en minder aanvallend, valt me niet alleen in dit topic maar overal waar ik mask posts zie. Durf ook vooral niets over voedingen te zeggen hier op tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt mij advies gevraagd over voedingen. Voor de rest geen idee wat nog meer.

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2020 16:12 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er nog steeds mensen die niet kunnen toegeven dat AMD driver issues heeft? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
JohanNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:52:
Binnen 14 dagen kun je het onder WKOA ( indien online gekocht ) terug sturen en indien daarbuiten kun je het alsnog als non-conform melden bij waar je het hebt gekocht.
Dan moet de winkel het voor jou repareren/vervangen tot 3 keer aan toe, waarna als het probleem nog steeds niet is opgelost je de koopovereenkomst kunt ontbinden.
Dus er zijn zeker wel mogelijkheden.
Ja dat is misschien een voor de hand liggende optie maar contant een kaart opsturen die opgesloten zit in een mini itx kast is en was voor mij niet de meest plezante optie en ik heb gelijk niet bij de pakken neer gezeten. Ik heb echt alles wat ik maar kon doen om de problemen op te kunnen lossen zodat ik in ieder geval het kon uitzingen tot de finewine meme driver zou komen eerlijk gezegd als ik de 1080 Ti ruil niet had gedaan had ik hem waarschijnlijk nog steeds wel gehad omdat ik van mening ben dat het ooit wel opgelost word alleen wanneer is de vraag en het lijkt sterk op dat mensen met twee of meerdere schermen de meeste problemen er mee ondervinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:13:
Zijn er nog steeds mensen die niet kunnen toegeven dat AMD driver issues heeft? :p
Heb je een voorbeeld hiervan? Serieuze vraag.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:39

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:13:
`

Ja hoor , ik heb geen issues :>

Ik zal niet zeggen dat er voor andere mensen geen problemen zijn .
Veel systemen zijn uniek wat betreft opbouw en gebruik ( meerdere schermen gebruiken bijvoorbeeld)
Denk dat het lastig is om optimalisaties in de drivers in te bakken die elk verschillende samenstelling van hardware op te vangen .

Vergeet ook niet al die Rgb meuk software zoals Icue en mystic light etc , die veroorzaakten bij mij meer problematiek.

Tevens vind ik al die fancy User interface drivers met ingebouwde streaming software etc ook overbodig in een gpu driver.

Doe mij maar een simpele driver zonder al die extra meuk ( minder kans op issues)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
-The_Mask- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:15:
[...]

Toevallig afgelopen week nog een discussie hier op frontpage met iemand die bij hoog en laag beweerde dat hij er geen last van had, en omdat hij er geen last van had was het de fout van de gebruiker als deze er wel last van had.
Gelukkig zijn er niet veel die zo simpel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Misschien een idee dat de mensen met problemen

- Hier hun specs posten
- Welke drivers ze gebruiken, inclusief instellingen
- Met welke games en/of omstandigheden de problemen optreden en dan op welk moment,modus etc.

Dan kunnen - wij - Navi gebruikers zonder problemen kijken of we deze problemen kunnen reproduceren met onze setup's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Sluit een tweede scherm aan, zet YouTube (met hw acceleratie) aan op 2e scherm, start warframe in full screen mode.
Alt-tab. Black screen 99% van de tijd. Dit was echter enkele driver versies terug, ik heb geen AMD kaart meer.
Overigens heeft AMD al gevraagd om dit soort ervaringen omdat ze het zelf blijkbaar nog steeds niet snappen. Er is een topic met honderden voorbeelden op Reddit.

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 15-02-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
[...]
De kaart werkt hier uitstekend op zowel de 2019 driver versies als de nieuwere.
Er is ook nergens gezegd dat iedereen problemen heeft. Net zo min als dat omdat jij geen problemen ervaart er geen problemen zijn.
[...]
Dus dat enkel de chip ( Navi ) en/of de driver niet deugd is niet het geval, er is duidelijk meer aan de hand.
Er is niemand die stelt dat de chip niet deugt. In tegendeel, de 5700XT heeft de beste prijs/prestatie verhouding in het hogere segment.

En again, omdat jij geen problemen ervaart is het niet een feit dat er niks mis kan zijn met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:34:
[...]

Er is ook nergens gezegd dat iedereen problemen heeft. Net zo min als dat omdat jij geen problemen ervaart er geen problemen zijn.

[...]

Er is niemand die stelt dat de chip niet deugt. In tegendeel, de 5700XT heeft de beste prijs/prestatie verhouding in het hogere segment.

En again, omdat jij geen problemen ervaart is het niet een feit dat er niks mis kan zijn met drivers.
Volgens mij zegt hij duidelijk dat die het wil reproduceren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
Laatste release notes van amd.

A black screen may occur when performing a mode change with a limited number of displays on Radeon RX 5700 series graphics products.
Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Bevestigt door amd zelf. Lijkt me dan gewoon vrij duidelijk dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:45:
Laatste release notes van amd.

A black screen may occur when performing a mode change with a limited number of displays on Radeon RX 5700 series graphics products.
Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Bevestigt door amd zelf. Lijkt me dan gewoon vrij duidelijk dat er een probleem is.
Het trieste ervan is dat het probleem al bestaat van ver voor navi en dat het nu pas door AMD erkend word.
Ze doen nu alsof het bij navi gebeurt, maar ik had een Vega56 en hier boven iemand een 580 met exact dezelfde problemen.
Het is niet architectuur specifiek.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 15-02-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar niemand hier zegt dat het probleem niet bestaat. Tenminste ik heb die post hier nog niet gezien. Sterker nog elke complexe driver of stukje software zit vol fouten. Dus het heeft helemaal geen zin om te zeggen dat er geen problemen zijn want die zijn er sowieso.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:31:
Sluit een tweede scherm aan, zet YouTube (met hw acceleratie) aan op 2e scherm, start warframe in full screen mode.
Alt-tab. Black screen 99% van de tijd. Dit was echter enkele driver versies terug, ik heb geen AMD kaart meer.
Overigens heeft AMD al gevraagd om dit soort ervaringen omdat ze het zelf blijkbaar nog steeds niet snappen. Er is een topic met honderden voorbeelden op Reddit.
Getest en geen enkel probleem hier.

Driver 20.1.4
SAPPHIRE NITRO+ RX 5700 XT Limited edition
AMD Ryzen Threadripper 2950X
Gigabyte X399 AORUS XTREME
Windows 10 Enterprise N x64 1909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
JohanNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Getest en geen enkel probleem hier.

Driver 20.1.4
SAPPHIRE NITRO+ RX 5700 XT Limited edition
AMD Ryzen Threadripper 2950X
Gigabyte X399 AORUS XTREME
Windows 10 Enterprise N x64 1909
Niets dan lof dat je het nagebootst hebt hoor, het zegt alleen zo weinig. Er zijn zo veel die nergens last van hebben, maar vele ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Niets dan lof dat je het nagebootst hebt hoor, het zegt alleen zo weinig. Er zijn zo veel die nergens last van hebben, maar vele ook wel.
Het zegt niks over anderen idd. Het enige wat het zegt is dat niet zo maar kunt stellen dat het perse een driver probleem moet zijn wat anderen hebben. Omdat er gewoon letterlijk miljoenen oorzaken kunnen zijn. Het kan wel een driver probleem zijn, maar het kan even goed een ander probleem zijn.

Bij mij crashed mijn huidige map onder Anno 1800 ook binnen enkele minuten onder DX12 en zelf direct als ik mijn warehouse aanklik. Onder DX11 heb ik echter geen probleem, alleen de soepelheid is ver te zoeken. DX11 is gewoon niet goed geschikt voor zo'n game, maar dat is bekend en ligt aan de manier hoe DX11 werkt. Maar geen idee waarom Anno 1800 crashed met een BSOD onder DX12. Is het de game? Is het DX12? Is het de nVidia driver? Is het iets heel anders? Geen idee. Het enige wat ik weet is dat het met DX11 stabiel werkt en dat het vaak heel complex is om het echte probleem te achterhalen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Het is ook blijkbaar zeer complex, anders had AMD inmiddels wel eens een fix uitgebracht.
Wat vast staat: AMD driver is een probleem icm bepaalde software of hardware, maarja vind maar eens wat het is.. Schone W10 installatie gaf het zelfde probleem.
Met Nvidia kaart niets aan het handje, en ook met de stock driver die windows 10 installeerde was alles rock solid. (alleen die performance dan.. ;()

Hier trouwens nog iemand die bezig is met een onderzoekje:

https://docs.google.com/f...DBEi9OyEumQ/viewanalytics

https://www.reddit.com/r/...d_survey_for_navi_owners/

https://www.reddit.com/r/...hread_recent_navi_survey/

[ Voor 40% gewijzigd door unfor op 15-02-2020 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

-The_Mask- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:50:
Maar niemand hier zegt dat het probleem niet bestaat. Tenminste ik heb die post hier nog niet gezien. Sterker nog elke complexe driver of stukje software zit vol fouten. Dus het heeft helemaal geen zin om te zeggen dat er geen problemen zijn want die zijn er sowieso.
Er zijn genoeg mensen die het downplayen en zich publiekelijk afvragen of de boel niet overdreven wordt, of bijvoorbeeld op /r/amd express posts beginnen om "i dont have a problem, who else here has a perfect 5700?" circlejerks op gang te brengen.

Ook hier stond op de vorige pagina nog een "ik vraag me af of.." post die de boel aardig bagataliseerde.

Ik weet ook niet precies waar ik het gezien heb, maar een bepaalde grote retailer had voor navi 5x zo veel RMAs als normaal... AFAIK ligt een normale RMA rate zo rond de 1%, dus dan heb je al 1 op de 20 verkochte kaarten met RMA terug, en zijn er meer dan genoeg gebruikers die wel klagen, maar nog niet RMA-en, of het ding doorverkocht hebben.

Ik heb zelf geen directe stake in het verhaal, maar ik irriteer me zeer aan het downplayen en "pff dan ben je zelf gewoon niet tech savy genoeg" reacties. AMD fucked up something, en roepen dat het allemaal niet aan AMD ligt maar aan de getroffen gebruikers wordt het echt niet beter van.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
Maar RMA heeft op zich niks met drivers te maken.

Die hoge RMA rate vast komen door die brakke Strix, TuF en die ene XFX waar die koelers los zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Misschien moet ik gewoon de gok wagen en de pulse 5700xt bestellen. Schone nieuwe pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
Als ik PW bekijk en ik ga willekeurig wat kaarten af en bekijk de reviews zitten er altijd wel wat mensen tussen die zeggen dat de drivers problematisch zijn.

pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Voor bewijs hoef je niet te zoeken het is er gewoon. We moeten gewoon fingers crossed houden dat Amd hun shit wel in orde heeft als big Navi komt zodat Nvidia eindelijk eens normale prijzen moet gaan hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

JohanNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Als je een PC bouwt dan mag er ook wel verwacht worden dat je enige kennis van zaken hebt, en eventueel bereid bent deze kennis uit te breiden om workarounds te vinden zodat wat je wilt bereiken alsnog lukt.
Mocht dit al te veel gevraagd zijn dan kun je beter iets anders zoeken waarbij alles voor je als gebruiker voorgekauwd wordt, zoals een Mac of een console.

Hier verder totaal geen problemen met mijn 5700XT, werkt uitstekend op mijn 4K 120hz monitor met HDR en freesync.
Prima, maar genoeg mensen waaronder ik die alleen problemen met Navi ondervinden en in het zelfde systeem geen problemen hebben met kaarten zoals een RX480/Vega64 waar de tweede qua belasting op het systeem toch een stuk hoger is.
Na al tig dingen te hebben geprobeert en na het probleem melden bij AMD krijg je te vaak de domme DDU/kabels/bios etc kul waar je geen zak aan hebt gezien de andere kaarten prima werken. Ondertussen heb ik dat allemaal al geprobeert, zelfs vergezochte dingen als HPET.

Ik merk dat het probleem zich vooral voor doet met meerdere schermen, soms pas na enkele uren.
Het is stabieler, dan 4 maanden geleden, maar ik ben zeker nog niet tevreden.

Er is gewoon geen echt patroon te zien, de spellen die ik speel zijn dermate niet veel eisend dat het gewoon raar is. Het probleem is bij mij gelukkig nauwelijks meer zwarte schermen, maar het lijkt signal loss of iets met timing verkeerd te gaan. Ik krijg flickering (horizontaal op het scherm). Na aan/uitzetten kan het 5 min weggaan.

Zodat je het wellicht na proberen te gaan.
Path of Exile (Total Warhammer 2 mag ook maar treedt het minder snel op) op main screen, met meerdere browser open, wat youtube muziek of andere player, op oude scherm. Al het geluid via de receiver via HDMI.
Specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 795,05€ 795,05
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Wit€ 112,53€ 112,53
1KabelsGelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 4,95€ 4,95
1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart€ 934,50€ 934,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 52,-
4VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 83,20
1ToetsenbordenLogitech G910 Orion Spectrum RGB (US)€ 139,-€ 139,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 68,78€ 68,78
2Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ€ 177,90€ 355,80
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Red€ 78,31€ 78,31
1Versterkers en receiversSony STR-DN1080€ 434,47€ 434,47
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 550W€ 154,22€ 154,22
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingRaijintek Morpheus II Core Edition€ 65,95€ 65,95
1Akust Copper Memory Chip Heatsink----
1Radeon RX 5700 XT Anniversary Edition----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.363,67

Edit 1:
Het LG (freesync) scherm heb ik pas een aantal weken, ik had dezelfde problemen op mijn oudere U2412 icm U2515H en U2515H icm BenQ EX3501R (freesync). Gebruik maken van eigen kabels of van de leverancier veranderd niks.

Edit 2:
Ik kom misschien bot over, maar je kan je misschien voorstellen dat het al een paar maanden gewoon niet stabiel is. De signal loss dingen zaten niet in de eerste drivers, helaas had je in de eerdere drivers wel van zwart scherm met daarna een reboot (met spellen die de kaart niet eens boven 500Mhz laten lopen).
Dus mijn dank dat je het in ieder geval een poging wilt geven :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-02-2020 20:12 . Reden: Scherm info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Sp3ci3s8472 Ik zal het binnenkort proberen ( heb die games nu niet op mijn systeem staan )

De problemen lijken ook wel veroorzaakt te kunnen worden door combinaties van de monitor en videokaart, wellicht dat het inschakelen van '' Schalen met GPU '' kan helpen onder instellingen -> beeldscherm.

In het energiebeheer van Windows kun je ook nog wat dingetjes instellen.
Zet dat eens op de preset hoge prestaties of maak een nieuw schema aan en probeer verschillende instellingen onder PCI Express -> Link State Power Management

Je zou ook nog enkel de driver kunnen installeren via apparatenbeheer, dan heb je enkel de driver zonder de Radeon-Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ChronoTtrigger schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:56:
Als ik PW bekijk en ik ga willekeurig wat kaarten af en bekijk de reviews zitten er altijd wel wat mensen tussen die zeggen dat de drivers problematisch zijn.
Daar kun je niet zoveel uithalen, want wat je ziet is maar zo'n twee handjes vol mensen op duizenden Tweakers met zo'n kaart die klagen. Daarom is algemeen bekend dat userreviews hiervoor niet geschikt zijn. Dat werkt nog slechter dan een toch al slechte poll.

@Sp3ci3s8472 Heb je meerdere RX 5700 kaarten gehad? Om een defecte videokaart uit te sluiten. Want als je een defecte videokaart hebt kun je heel veel drivers proberen maar dan zal geen één goed werken. :p

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2020 22:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Vond dit stuk wel verhelderend
https://www.techspot.com/...s-over-driver-issues.html

Geeft wel aan dat het zeker speelt.
Ik speel vooral hell let loose een Unreal engine 4 spel.
Vind de 2070 super gewoon te duur. Maar heb ook geen zin in ellende. Dus opzoek naar wat tijdelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Tito129 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:41:
Vond dit stuk wel verhelderend

Geeft wel aan dat het zeker speelt.
Ik speel vooral hell let loose een Unreal engine 4 spel.
Vind de 2070 super gewoon te duur. Maar heb ook geen zin in ellende. Dus opzoek naar wat tijdelijks
Ja, het speelt, maar het wordt (denk ik) ook wel enigszins overdreven. Volgens mij hebben verreweg de meeste gebruikers geen problemen. Wil natuurlijk niet zeggen dat AMD hier niks aan moet doen, maar de media duikt op elke hype die ze kunnen vinden, da's immers goed voor de hits. Ik zie in dit artikel dan ook niks anders dan een N=1 ervaring (en vage onbetrouwbare stats).

Zoals gezegd, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen probleem is (dat is er wel), maar ik denk dat alle aandacht die het krijgt er wel toe leidt dat het probleem groter lijkt dan het werkelijk is. Hoop voor AMD wel dat ze het eens op weten te lossen, want dit speelt al sinds een hele lange tijd (heb zelf ooit bitcoins (nouja altcoins) gemined met R9 280/290s en daar had ik met bepaalde kaarten al hetzelfde probleem, hoewel ze voor te minen prima werkten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:15:
[...]

JohanNL in "AMD Navi Ervaringen Topic" bijvoorbeeld.
-The_Mask- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:01:
@Sp3ci3s8472 Heb je meerdere RX 5700 kaarten gehad? Om een defecte videokaart uit te sluiten. Want als je een defecte videokaart hebt kun je heel veel drivers proberen maar dan zal geen één goed werken. :p
Het zou ook de hardware kunnen zijn maar dan is de vraag, heeft Navi zoveel meer hardware issues dan andere GPUs?
Is het waarschijnlijk, als hardware de oorzaak is, dat crashes getriggered worden door bepaalde acties van de gebruiker, zoals het afspelen van een Youtube video op een tweede monitor? Ik denk van niet.

[ Voor 56% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-02-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:01:
[...]

Daar kun je niet zoveel uithalen, want wat je ziet is maar zo'n twee handjes vol mensen op duizenden Tweakers met zo'n kaart die klagen. Daarom is algemeen bekend dat userreviews hiervoor niet geschikt zijn. Dat werkt nog slechter dan een toch al slechte poll.

Nee, het is een anniversary edition en ik heb er een custom koeler op gezet (warrenty void etc..).

Het lijkt een driver issue te zijn; tenminste want de symptonen verschillen per driver. De eerste drivers die AMD uitbracht daarmee had ik geen enkel probleem met audio, signal loss etc. Ik had een spel (Space Run Galaxy) waar de kaart 500ms hing en dan of doorging waarna ik de hele dag door kon gamen of de pc herstarte die instantie. Dit is met latere drivers opgelost en daarmee kon ik fijn gamen, helaas vond Windows 10 het nodig om 1903 te installeren, wat de kleuren schema's verpeste, helaas onwerkbaar. Dus moest ik helaas van mijn stabiele drivers af naar de drivers die de signal loss problemen introduceren. Deze komen met de nieuwere drivers een stuk minder vaak voor (ipv na 5min met interval die het onspeelbaar maakte is dat nu 1-2 uur met een interval van om de 15-30 min).

Ik denk serieus dat mijn kaart geen defecten heeft, maar door samenloop van omstandigheden van MS updates en AMD drivers lijkt het dus in de soep te lopen.

Ik heb dus een periode zonder problemen van mijn kaart kunnen genieten. Nu ook kan ik de hele dag Heaven of Superposition draaien zonder problemen. Het zijn alleen een aantal spellen waar het gebruik van de kaart laag is waar het fout gaat. Voorbeeld dus Path of Exile.

Dat een kaart de eerste maand mede door de nieuwe architectuur onstabiel is daar kan ik prima mee leven. Ik ben pas gaan klagen toen bleek dat er te weinig verbetering in de nieuwere drivers zat of dat die nieuwe problemen introduceerden en AMD dus daar geen gehoor aangeeft.

@JohanNL
De eerste twee heb ik al mee zitten spelen. Dus ook VSR, Radeon Chill, Enhanced Sync en alle combinaties.
Dingen die ik al heb geprobeerd:
* Zo'n beetje elke driver die Navi ondersteunt
* Bios update
* Driver updates (AMD Chipset etc)
* Fast boot uit (en alle derivaten in bios/windows, dus elke boot is cold)
* HPET
* Kabels van monitor
* Andere videokaart (Vega64, dat werkt!)
* USB headset etc loskoppelen
* PCI-E van 2 naar 3 geforceerd en andersom
* PCI-E lanes veranderd
* Eerste was OC op geheugen uit
* Van 1700x naar 3950x (maar dat is meer een bijkomst)
* Windows updates
* Bij elke driver altijd DDU, maar ook uit ellende de AMD variant geprobeerd
* In de bios, alles uitgeschakeld aan porten/sound etc wat ik niet gebruik
* Event logs doorgespit (die niks opleveren)
* Gekeken voor IRQ conflicten
* Voeding van single rail naar multi rail en anders om
* Voeding kabels gewisseld

Nog geen schone Windows installatie, maar gezien de Vega64 het prima doet was ik dat niet van plan....
Misschien snap je na dit hele rot lijstje dat als AMD techsupport met hun standaard oplossingen komt dat ik het wel even heb gehad :+

Edit:
Het is niet mijn gewoonte om op drivers te zeuren. Ik heb voor ik een Navi kaart had meer gezeur gehad met Nvidia (660Ti in SLI, 7800GS en 960M) dan met AMD drivers. Ik was meer dan tevreden over de, E-350, HD 3450, HD4870 x2, HD5780, R9 290, RX 470 RX 480, Vega64 en heb eigenlijk nooit driver problemen gehad.
De laatste keer dat ik problemen heb gehad (voor Navi) was met de Radeon 9600, maar dat was voornamelijk bij releases van nieuwe spellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16-02-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21

HellBeast

Oh My GoT!

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Nee, het is een anniversary edition en ik heb er een custom koeler op gezet (warrenty void etc..).

Het lijkt een driver issue te zijn; tenminste want de symptonen verschillen per driver. De eerste drivers die AMD uitbracht daarmee had ik geen enkel probleem met audio, signal loss etc. Ik had een spel (Space Run Galaxy) waar de kaart 500ms hing en dan of doorging waarna ik de hele dag door kon gamen of de pc herstarte die instantie. Dit is met latere drivers opgelost en daarmee kon ik fijn gamen, helaas vond Windows 10 het nodig om 1903 te installeren, wat de kleuren schema's verpeste, helaas onwerkbaar. Dus moest ik helaas van mijn stabiele drivers af naar de drivers die de signal loss problemen introduceren. Deze komen met de nieuwere drivers een stuk minder vaak voor (ipv na 5min met interval die het onspeelbaar maakte is dat nu 1-2 uur met een interval van om de 15-30 min).

Ik denk serieus dat mijn kaart geen defecten heeft, maar door samenloop van omstandigheden van MS updates en AMD drivers lijkt het dus in de soep te lopen.

Ik heb dus een periode zonder problemen van mijn kaart kunnen genieten. Nu ook kan ik de hele dag Heaven of Superposition draaien zonder problemen. Het zijn alleen een aantal spellen waar het gebruik van de kaart laag is waar het fout gaat. Voorbeeld dus Path of Exile.

Dat een kaart de eerste maand mede door de nieuwe architectuur onstabiel is daar kan ik prima mee leven. Ik ben pas gaan klagen toen bleek dat er te weinig verbetering in de nieuwere drivers zat of dat die nieuwe problemen introduceerden en AMD dus daar geen gehoor aangeeft.

@JohanNL
De eerste twee heb ik al mee zitten spelen. Dus ook VSR, Radeon Chill, Enhanced Sync en alle combinaties.
Dingen die ik al heb geprobeerd:
* Zo'n beetje elke driver die Navi ondersteunt
* Bios update
* Driver updates (AMD Chipset etc)
* Fast boot uit (en alle derivaten in bios/windows, dus elke boot is cold)
* HPET
* Kabels van monitor
* Andere videokaart (Vega64, dat werkt!)
* USB headset etc loskoppelen
* PCI-E van 2 naar 3 geforceerd en andersom
* PCI-E lanes veranderd
* Eerste was OC op geheugen uit
* Van 1700x naar 3950x (maar dat is meer een bijkomst)
* Windows updates
* Bij elke driver altijd DDU, maar ook uit ellende de AMD variant geprobeerd
* In de bios, alles uitgeschakeld aan porten/sound etc wat ik niet gebruik
* Event logs doorgespit (die niks opleveren)
* Gekeken voor IRQ conflicten
* Voeding van single rail naar multi rail en anders om
* Voeding kabels gewisseld

Nog geen schone Windows installatie, maar gezien de Vega64 het prima doet was ik dat niet van plan....
Misschien snap je na dit hele rot lijstje dat als AMD techsupport met hun standaard oplossingen komt dat ik het wel even heb gehad :+

Edit:
Het is niet mijn gewoonte om op drivers te zeuren. Ik heb voor ik een Navi kaart had meer gezeur gehad met Nvidia (660Ti in SLI, 7800GS en 960M) dan met AMD drivers. Ik was meer dan tevreden over de, E-350, HD 3450, HD4870 x2, HD5780, R9 290, RX 470 RX 480, Vega64 en heb eigenlijk nooit driver problemen gehad.
De laatste keer dat ik problemen heb gehad (voor Navi) was met de Radeon 9600, maar dat was voornamelijk bij releases van nieuwe spellen.
Nog twee dingen om te proberen. Deinstaleer Logitech G Hub software indien je die hebt. En zet hardware acceleration uit in Google Chrome en Discord. Deze twee acties hebben er bij mij voor gezorgd dat ik na 4 maanden kloten nu eindelijk een stabiel systeem heb. Ik kan nu zelfs naar elke driver zonder problemen. Voorheen alleen 19.12.1 die een beetje stabiel was. (Sapphire RX5700 XT).

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:52
Ik heb met Witcher 3 het probleem dat hij crasht tijdens bepaalde cutscenes. Even gegoogled en door shadows op medium te zetten kan ik de game normaal spelen.

Heb een strix gehad en een nitro en beide kaarten hebben moeite met geluid via HDMI door te sturen naar mijn reciever. Wanneer ik destiny 2 speel valt het geluid geregeld gewoon weg of stottert het.

Zowel een nieuwe kaart als frisse Windows installatie hebben het probleem niet opgelost dus lijkt me vrij duidelijk dat dit driver gerelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:26

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Je kan zeggen wat je wilt maar het feit dat je allerlei trucjes uit moet halen zoals uitzetten van hardware acceleration is niet echt gebruiksvriendelijk. Hopelijk kan ik in de toekomst wel weer zonder problemen naar AMD gaan op gpu gebied. Ik wil gewoon mijn games kunnen starten en gaan en die ervaring bied het groene kamp mij nu wel. Met de 5700xt moest ik continue klooien en daarnaast vond ik de software onlogisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

HellBeast schreef op zondag 16 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Nog twee dingen om te proberen. Deinstaleer Logitech G Hub software indien je die hebt. En zet hardware acceleration uit in Google Chrome en Discord. Deze twee acties hebben er bij mij voor gezorgd dat ik na 4 maanden kloten nu eindelijk een stabiel systeem heb. Ik kan nu zelfs naar elke driver zonder problemen. Voorheen alleen 19.12.1 die een beetje stabiel was. (Sapphire RX5700 XT).
Hardware accel heb ik inderdaad aan/uit gehad. Dat kon in het begin inderdaad niet eens aan.
Is Logitech G Hub hetzelfde als: Logitech Gaming Software?
Die ben ik liever niet kwijt, anders branden die leds in het tobo mijn ogen uit ;). Die dim ik zodat ik ze nog wel kan zien in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Hardware accel heb ik inderdaad aan/uit gehad. Dat kon in het begin inderdaad niet eens aan.
Is Logitech G Hub hetzelfde als: Logitech Gaming Software?
Die ben ik liever niet kwijt, anders branden die leds in het tobo mijn ogen uit ;). Die dim ik zodat ik ze nog wel kan zien in het donker.
Nee, de G-Hub software is anders dan de Logitech Gaming Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het blijft toch vreemd allemaal want ik heb ook G-Hub geïnstalleerd voor mijn toetsenbord en headset en geen enkel probleem hier.

Draaien jullie allemaal wel de nieuwste Windows build? versie 1909, met de meest recente Windows updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ja, ik draai ook 1909.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nadat 1903 mijn systeem zo verneukte dat ik er niet op kon werken (pas na een aantal MS updates was het gefixed) heb ik die feature updates van Windows op een jaar uitstel staan.
De andere updates komen wel binnen, maar ik weiger mee te doen als beta tester op een systeem wat ik gebruik om ook op te werken. Dus ja, Windows is up to date maar niet met de feature update; lijkt me ook niet dat die iets gaan toevoegen aan driver stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En bij mij wordt het ook, laten we zeggen "interessant". Ik ben maar eens naar AGESA 1004B gegaan voor de 3700X. Tegelijkertijd maar eens DDU toegepast om weer eens een compleet een schone driver install te krijgen. Ook de chipset driver verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ditmaal heb ik het Ryzen powerprofiel gelaten voor wat het is, aangezien het toch niet echt meer nodig is. Als laatste heb ik eens geprobeerd om mijn twee schermen te verbinden met HDMI i.p.v DP. Ik zag twee HDMI kabels liggen en dacht, ik probeer het gewoon eens. Zijn die twee HDMI poorten op de Nitro+ nog ergens goed voor.

Nou, ik heb eens een aantal games geprobeerd die bij opstarten meestal een zwart scherm genereren als ik ook YT open had staan op full screen. Ik kan geen black screen meer produceren. ANNO 1800 was meestal vrij hopeloos, maar werkt nu. EU4 deed ook wel moeilijk, maar werkt nu. De ergste die ik had was Warhammer 40K Gladius. Die game zal een black screen opleveren als je maar vaak genoeg je muis naar het andere scherm beweegt tijdens gameplay. Dat gaat vaak per ongeluk, maar als je dan klikt dan is het klaar.Meestal niet meteen, maar na vijf keer is het wel gebeurd en dan crasht de game ook. Nou ik heb net even tientallen keren achter elkaar lopen klikken in verschillende combinaties en niks.

Het effect bij crashen lijkt gerelateerd op het wisselen tussen de twee schermen waar een in 3D applicatie modus zit en de ander in 2D applicatie zit. Dat is voor mij de enige verbinding voor de black screens. Het gebeurd bij mij alleen bij die overgang als er al een 2D applicatie draait en er een 3D applicatie erbij komt.

Ik durf nog niet te zeggen of het nu 100% opgelost is, Ik laat het uiteraard weten als ik toch tegen problemen aanloop, maar sterk gereduceerd is het denk ik wel. Helaas had ik dit niet verwacht en heb ik dus niet stap voor stap getest. Maar ik vermoed sterk dat de oplossing hier de HDMI kabels zijn. De vraag is alleen of de door AOC meegeleverde DP kabels nu slecht zijn, of het probleem in de DP driver zit. Ik vermoed het tweede aangezien mijn Vega nooit problemen heeft gegeven met dezelfde setup en kabels. Ik kreeg volgens mij ook pas last van black screens in dacht ik eind november. Ik heb ook steeds elke driver geïnstalleerd, eigenlijk zonder echte problemen.

Ik zit op W10 1903, PBO staat uit aangezien AGESA 1004B het aardig gesloopt lijkt te hebben, RAM op XMP dus 3200C14, wederom omdat AGESA 1004B dit ook aardig gesloopt lijkt te hebben en ik geen zin heb in eindeloze stabiliteitstesten waarna ik toch over zal gaan op een nieuwe AGESA en opnieuw kan beginnen. Het maakt ook weinig uit. Schermen zijn ook assymetisch, een 144Hz, de ander 75Hz.
De andere specs staan in mijn gallery: DaniëlWW2.

edit: the plot thickens.
Met HDMI zitten beide schermen op 60Hz en dat werkt foutloos. Ik hing mijn 144Hz scherm net weer aan DP en dat leek te werken. Ik probeerde eerst Warhammer 4K Gladius terwijl full screen YT op het tweede scherm draaide. Dat werkte nog steeds. Toen sloot ik de boel weer af en toen bleek mijn scherm gereset te zijn tot 60Hz. Ik stel dus opnieuw 144Hz in en probeer het opnieuw, werkt nog steeds en weer reset. Toen ANNO 1800 geprobeerd en meteen freeze op beide schermen. Nu bleef de 144Hz wel gehandhaafd, maar de stabiliteit is dan weer weg.

Het kan dus ook de verschillende verversingssnelheid zijn wat het probleem veroorzaakt.

edit 2: 60Hz DP is ook niet stabiel. Het lijkt dus DP gerelateerd te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-02-2020 20:25 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DaniëlWW2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:28:

edit 2: 60Hz DP is ook niet stabiel. Het lijkt dus DP gerelateerd te zijn.
Ik zou de DP kabel controleren/vervangen.
Draai hier zelf 4K @120hz via DP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JohanNL schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Ik zou de DP kabel controleren/vervangen.
Draai hier zelf 4K @120hz via DP
Ik ben het aan het overwegen. Ik heb ondertussen ook al DP+HDMI geprobeerd en dat werkt ook niet. Maar wat ik eigenlijk liever zou doen is een HDMI 2.0 kabel kopen. Ik moet alleen even kijken of mijn scherm 144Hz of tenminste 120Hz kan doen over HDMI. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Ik ben het aan het overwegen. Ik heb ondertussen ook al DP+HDMI geprobeerd en dat werkt ook niet. Maar wat ik eigenlijk liever zou doen is een HDMI 2.0 kabel kopen. Ik moet alleen even kijken of mijn scherm 144Hz of tenminste 120Hz kan doen over HDMI. :)
Is het niet zo dat een dp kabel beter is dan een HDMI kabel indien de keus er is? Ik heb zelf een 1.4 kabel van club3D in gebruik welke perfect werkt itt de standaard dp kabel welke bij de monitor zat. De meegeleverde kabels zijn bijna altijd 1.2.

https://m.alternate.nl/Cl...abel/html/product/1614309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:46:
[...]

Is het niet zo dat een dp kabel beter is dan een HDMI kabel indien de keus er is? Ik heb zelf een 1.4 kabel van club3D in gebruik welke perfect werkt itt de standaard dp kabel welke bij de monitor zat. De meegeleverde kabels zijn bijna altijd 1.2.

https://m.alternate.nl/Cl...abel/html/product/1614309
In principe wel ja. Uiteindelijk is het een kwestie van refreshrates en de bijbehorende bandbreedte stabiel te kunnen leveren. Tweede is dat veel DP kabels geen VESA certificering hebben. Dat kan alles van geen certificering tot bagger betekenen. Ik kwam per toeval dus Robbert Hallock tegen die hier vijf jaar geleden al over begon. Alsof hij het zag aankomen. :P
https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/

Ik kan het alleen niet plaatsen omdat ik dus nooit problemen had met mijn Vega. Nu pusht een RX5700XT natuurlijk meer bandbreedte door een kabel en gaan er nu al maanden de verhalen rond dat Navi drivers gevoelig zijn voor slechte DP kabels en een betere kabel het oplost. Het zou zomaar kunnen dat de black screens te maken hebben met geheugencompressietechnieken die niet goed werken met slechte DP kabels. Geheugencompressie is zeker iets waar RDNA een flinke stap gezet zal hebben over GCN.

De meeste monitoren lijken ook allemaal de goedkope kabels te krijgen zonder certificering. Er is een certificeringslijst waar ik wel eens doorheen ben gegaan. Die Club 3D kabels staan er dus op. Zie:
https://www.displayport.o...category/cables-adaptors/
Het beantwoord alleen niet de vraag voor mij of het de kabel is. Maar ik neig er wel naar, al is het maar omdat ik het eigenlijk wil weten. Het kan ook geen kwaad, zeker omdat ik in de toekomst wel eens naar een HDR scherm wil als die eindelijk eens goed en betaalbaar worden en dan heb je zeker iets beters nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:13:
[...]

In principe wel ja. Uiteindelijk is het een kwestie van refreshrates en de bijbehorende bandbreedte stabiel te kunnen leveren. Tweede is dat veel DP kabels geen VESA certificering hebben. Dat kan alles van geen certificering tot bagger betekenen. Ik kwam per toeval dus Robbert Hallock tegen die hier vijf jaar geleden al over begon. Alsof hij het zag aankomen. :P
https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/

Ik kan het alleen niet plaatsen omdat ik dus nooit problemen had met mijn Vega. Nu pusht een RX5700XT natuurlijk meer bandbreedte door een kabel en gaan er nu al maanden de verhalen rond dat Navi drivers gevoelig zijn voor slechte DP kabels en een betere kabel het oplost. Het zou zomaar kunnen dat de black screens te maken hebben met geheugencompressietechnieken die niet goed werken met slechte DP kabels. Geheugencompressie is zeker iets waar RDNA een flinke stap gezet zal hebben over GCN.

De meeste monitoren lijken ook allemaal de goedkope kabels te krijgen zonder certificering. Er is een certificeringslijst waar ik wel eens doorheen ben gegaan. Die Club 3D kabels staan er dus op. Zie:
https://www.displayport.o...category/cables-adaptors/
Het beantwoord alleen niet de vraag voor mij of het de kabel is. Maar ik neig er wel naar, al is het maar omdat ik het eigenlijk wil weten. Het kan ook geen kwaad, zeker omdat ik in de toekomst wel eens naar een HDR scherm wil als die eindelijk eens goed en betaalbaar worden en dan heb je zeker iets beters nodig. :)
Klopt, ik heb deze kabel daarom ook gekocht omdat deze op een dergelijke lijst stond. Heb een aantal monitoren gehad de afgelopen 2 jaar en als er een dp kabel zat was het standaard een bagger exemplaar. Deze kabel vorig jaar gekocht voor 7,99 bij Coolblue en is een goede investering gebleken. Helaas hebben ze daar nu de prijs flink opgeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:40:
[...]

Klopt, ik heb deze kabel daarom ook gekocht omdat deze op een dergelijke lijst stond. Heb een aantal monitoren gehad de afgelopen 2 jaar en als er een dp kabel zat was het standaard een bagger exemplaar. Deze kabel vorig jaar gekocht voor 7,99 bij Coolblue en is een goede investering gebleken. Helaas hebben ze daar nu de prijs flink opgeschroefd.
Ik ben het nu wel gewend om telkens de goede prijzen te missen. :P
Maar ik heb er maar twee besteld. Helaas heb ik wel 2m exemplaren nodig dus die outlet gaat het ook niet worden. Kijken of het ook echt gaat helpen. Anders niks gemist voor die keer dat ik naar HDR over zal stappen. Een goede DP1.4 zal dan alsnog ruim afdoende moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:45:
[...]

Ik ben het nu wel gewend om telkens de goede prijzen te missen. :P
Maar ik heb er maar twee besteld. Helaas heb ik wel 2m exemplaren nodig dus die outlet gaat het ook niet worden. Kijken of het ook echt gaat helpen. Anders niks gemist voor die keer dat ik naar HDR over zal stappen. Een goede DP1.4 zal dan alsnog ruim afdoende moeten zijn. :)
Ik ben blij dat je iig nu 2 goede kabels hebt. Ik heb zelf voor ik deze kabel gebruikte steeds flikkering gehad bij mijn vorige gpu/scherm. Toen ik deze kabel had aangesloten was het voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tweakriez schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:54:
[...]

Ik ben blij dat je iig nu 2 goede kabels hebt. Ik heb zelf voor ik deze kabel gebruikte steeds flikkering gehad bij mijn vorige gpu/scherm. Toen ik deze kabel had aangesloten was het voorbij.
Ik laat het dinsdag wel weten als ze er zijn. Ben nu eigenlijk vooral benieuwd want mijn problemen met black screens zijn uiteindelijk niet zo zwaar. Het is voor mij meer irritant dan echt problematisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ik had het met HDMI en DP, ik denk niet dat het iets uit haalt bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het zou ook nog wel eens PSU gerelateerd kunnen zijn.
Heb hier zelf een AX1200i wat overkill is voor mijn systeem, maar het werkt tenminste wel.

Wat voor voedingen gebruiken jullie?
En gebruiken jullie ook twee losse kabels ( dus niet 1 kabel met twee connectoren ) voor de stroomtoevoer naar de GPU? Zo nee en je voeding heeft die mogelijkheid wel, probeer dat dan eens.

Ik lees verder ook iets met dat je page file te klein kan zijn...
En de enkel de driver via apparatenbeheer installeren kan een ( tijdelijke ) fix zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

DaniëlWW2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:13:
Het zou zomaar kunnen dat de black screens te maken hebben met geheugencompressietechnieken die niet goed werken met slechte DP kabels. Geheugencompressie is zeker iets waar RDNA een flinke stap gezet zal hebben over GCN.
Eh? Die volg ik even niet, hoe zou geheugencompressie iets met DP output te maken hebben?

Overigens hoor ik her en der dat Navi foutloos werkt op linux, wat dan allerlei vage hardware incompatibiliteiten weer onwaarschijnlijk maakt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als een kabel de driver laat crashen is er iets mis met de kabel maar is er *ook* iets mis met de driver / hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Heeft iemand met problemen al eens geprobeerd om het geheugen terug te schroeven naar 12Gbps? op een 5700(XT)

Wat Ik bedoel stel dat Micron een fuckup heeft gemaakt met de validatie van het 14Gbps geheugen wat je bv. terug ziet bij de 5600XT, 14Gbps maar gevalideerd op 12Gbps en trek dat door naar de 5700(XT), of zeg ik iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

JohanNL schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:36:
Het zou ook nog wel eens PSU gerelateerd kunnen zijn.
Heb hier zelf een AX1200i wat overkill is voor mijn systeem, maar het werkt tenminste wel.

Wat voor voedingen gebruiken jullie?
En gebruiken jullie ook twee losse kabels ( dus niet 1 kabel met twee connectoren ) voor de stroomtoevoer naar de GPU? Zo nee en je voeding heeft die mogelijkheid wel, probeer dat dan eens.

Ik lees verder ook iets met dat je page file te klein kan zijn...
En de enkel de driver via apparatenbeheer installeren kan een ( tijdelijke ) fix zijn.
Lijkt me raar dat een Vega64 wel werkt op mijn voeding en een RX 5700XT niet ;). Het probleem treedt juist op in situaties waar de kaart uit zijn neus staat te vreten.
Tenminste dit is in mijn geval, het kan dus verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:51:
[...]

Lijkt me raar dat een Vega64 wel werkt op mijn voeding en een RX 5700XT niet ;)
Het is sowieso raar dat ik hier totaal geen problemen heb, maar anderen wel.
Dus '' zoek de verschillen '' zou ik zeggen; die van mij zit er met twee kabels op i.p.v. wat velen zullen gebruiken, 1 kabel met 2 connectoren.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:51:
[...]

Het probleem treedt juist op in situaties waar de kaart uit zijn neus staat te vreten.
Tenminste dit is in mijn geval, het kan dus verschillen.
Dat kan juist ook weer een PSU probleem zijn, of ergens incompatibiliteit.
Habana schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:29:
Heeft iemand met problemen al eens geprobeerd om het geheugen terug te schroeven naar 12Gbps? op een 5700(XT)

Wat Ik bedoel stel dat Micron een fuckup heeft gemaakt met de validatie van het 14Gbps geheugen wat je bv. terug ziet bij de 5600XT, 14Gbps maar gevalideerd op 12Gbps en trek dat door naar de 5700(XT), of zeg ik iets geks?
Nee dat is niets geks, wie weet lost dat het probleem wel op, alleen zit er niemand op te wachten performance in te leveren.
Die van mij heeft zelfs als enige 5700XT die er is een geheugenoverklok naar 14,4Gbps, dus dan zou je zeggen - alhoewel die van mij waarschijnlijk is gecherry-picked - dat 14Gbps toch gewoon stabiel moet zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door JohanNL op 17-02-2020 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:20:
Wat is daar raar aan?
Heb jij het alleenrecht op problemen? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-02-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Olaf van der Spek schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Wat is daar raar aan?
Heb jij het alleenrecht op problemen? ;)
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

JohanNL schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:20:
[...]

Dus '' zoek de verschillen '' zou ik zeggen; die van mij zit er met twee kabels op i.p.v. wat velen zullen gebruiken, 1 kabel met 2 connectoren.

[...]

Dat kan juist ook weer een PSU probleem zijn, of ergens incompatibiliteit.

[...]

Nee dat is niets geks, wie weet lost dat het probleem wel op, alleen zit er niemand op te wachten performance in te leveren.
Die van mij heeft zelfs als enige 5700XT die er is een geheugenoverklok naar 14,4Gbps, dus dan zou je zeggen - alhoewel die van mij waarschijnlijk is gecherry-picked - dat 14Gbps toch gewoon stabiel moet zijn.
Wat probeer je eigenlijk te zeggen, dat het probleem niet bestaat, of wordt overdreven? Zelden is een persoonlijke ervaring een maatstaaf voor statistiek. (tenzij er maar 1 probleemgeval bekent is: de jouwe) Verder denk je dat jouw GPU als enige ter wereld 14.4Gbps geheugen heeft? Sure? Lijkt me nogal vergezocht eigenlijk.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
millman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:48:
[...]

Wat probeer je eigenlijk te zeggen, dat het probleem niet bestaat, of wordt overdreven? Zelden is een persoonlijke ervaring een maatstaaf voor statistiek. (tenzij er maar 1 probleemgeval bekent is: de jouwe)
Dan heb jij net zoals @Olaf van der Spek het totaal niet begrepen of wil het niet begrijpen.
millman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:48:
[...]

Verder denk je dat jouw GPU als enige ter wereld 14.4Gbps geheugen heeft? Sure? Lijkt me nogal vergezocht eigenlijk.
Dit antwoord kun je binnen 10 seconden vinden in de Pricewatch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

JohanNL schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Dan heb jij net zoals @Olaf van der Spek het totaal niet begrepen of wil het niet begrijpen.
Ik wil het graag begrijpen, maar je lijkt het een beetje te bagataliseren, daarom vraag ik ernaar. Ik concludeer verder niet.
[...]

Dit antwoord kun je binnen 10 seconden vinden in de Pricewatch
Goed, ik begrijp dat jou versie 14,4Gbps geheugen heeft. Maar de stelling "mijn geheugen kan het ook, dus daar zal het probleem niet aan liggen' is er een die je beter niet kan doen. Zoals ik al aan heb gegeven, jouw ervaring zegt niets over de statistiek. Geheugen voor jou kaart wordt 'gebinned' op die snelheden en zegt dus niets over andere kaarten.

Goed, statistisch gezien zijn er stukken meer klachten over de 5700 serie, dus het probleem is breed en niet eenduidig. Alleen met gedegen onderzoek naar de 1000-den cases kan AMD iets oplossen, wij als tweaker kunnen het probleem hier posten, maar de oplossing dient toch echt van de Radeon groep zelf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
millman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:20:
[...]
Ik wil het graag begrijpen, maar je lijkt het een beetje te bagataliseren, daarom vraag ik ernaar. Ik concludeer verder niet.

[...]

Goed, ik begrijp dat jou versie 14,4Gbps geheugen heeft. Maar de stelling "mijn geheugen kan het ook, dus daar zal het probleem niet aan liggen' is er een die je beter niet kan doen. Zoals ik al aan heb gegeven, jouw ervaring zegt niets over de statistiek. Geheugen voor jou kaart wordt 'gebinned' op die snelheden en zegt dus niets over andere kaarten.

Goed, statistisch gezien zijn er stukken meer klachten over de 5700 serie, dus het probleem is breed en niet eenduidig. Alleen met gedegen onderzoek naar de 1000-den cases kan AMD iets oplossen, wij als tweaker kunnen het probleem hier posten, maar de oplossing dient toch echt van de Radeon groep zelf te komen.
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn, het is alleen veel te simpel om te stellen dat dit allemaal aan één bepaald onderdeel ligt, wat velen hier doen.
Velen schuiven alle blaam op de Radeon drivers terwijl ik die hier ook draai maar al de genoemde problemen niet heb. ( en er zijn natuurlijk velen met mij, maar die zul je niet zomaar vinden in topics als deze )

Het geheugen in die van mij zou precies hetzelfde moeten zijn als alle andere, alleen vanuit de fabriek dus een beetje overgeklokt.
Dus ja de stelling '' mijn geheugen kan het ook, dus daar zal het probleem niet aan liggen '' kan wat mij betreft best gemaakt worden.
Het enige argument wat dat zou kunnen weerspreken - tot zo ver ik op dit moment kan bedenken en redelijk is - is dat degenen met problemen een defecte kaart / vram hebben.

En als gebruiker hoef je nou juist niet op AMD te wachten voor een oplossing, als die al komt want wie zegt dat dit met een Radeon driver valt op te lossen?
De oplossing kan in specifieke gevallen heel simpel zijn of vanuit een onverwachte hoek komen.
Maar problemen m.b.t. hardware acceleration wat velen schijnen te hebben zijn er al zo ontzettend lang ( en ook bij nVidia overigens maar in mindere mate ), het maar de vraag is of dit ooit volledig wordt opgelost.
De problemen ontstaan in onverklaarbare omstandigheden en niemand lijkt er echt een structurele oplossing voor te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

JohanNL schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:59:
[...]

Ik zeg niet dat er geen problemen zijn, het is alleen veel te simpel om te stellen dat dit allemaal aan één bepaald onderdeel ligt, wat velen hier doen.
Velen schuiven alle blaam op de Radeon drivers terwijl ik die hier ook draai maar al de genoemde problemen niet heb. ( en er zijn natuurlijk velen met mij, maar die zul je niet zomaar vinden in topics als deze )

Het geheugen in die van mij zou precies hetzelfde moeten zijn als alle andere, alleen vanuit de fabriek dus een beetje overgeklokt.
Dus ja de stelling '' mijn geheugen kan het ook, dus daar zal het probleem niet aan liggen '' kan wat mij betreft best gemaakt worden.
Het enige argument wat dat zou kunnen weerspreken - tot zo ver ik op dit moment kan bedenken en redelijk is - is dat degenen met problemen een defecte kaart / vram hebben.
Je kan zeggen wat je wilt, maar het ligt aan kaart + driver. Ook compatibiliteits issues zijn een driver probleem, niets anders dan dat. En als je serieus denkt dat omdat jou kaart 14.4Gbps geheugen heeft dat 14Gbps geen probleem kan zijn, vind ik zeer opmerkelijk te noemen. Nogmaals, jou geheugen is speciaal gebinned, wat snap je daar niet aan?
En als gebruiker hoef je nou juist niet op AMD te wachten voor een oplossing, als die al komt want wie zegt dat dit met een Radeon driver valt op te lossen?
De oplossing kan in specifieke gevallen heel simpel zijn of vanuit een onverwachte hoek komen.
Maar problemen m.b.t. hardware acceleration wat velen schijnen te hebben zijn er al zo ontzettend lang ( en ook bij nVidia overigens maar in mindere mate ), het maar de vraag is of dit ooit volledig wordt opgelost.
De problemen ontstaan in onverklaarbare omstandigheden en niemand lijkt er echt een structurele oplossing voor te hebben.
Ik zal het hier heel simpel maken, als een kaart niet werkt op geadverteerde snelheden met de juiste drivers, dan hoort zo'n kaart in het RMA depot van AMD. Zo simpel is het voor vele gebruikers. Je kan Keihard vanalles aanwijzen wat het ook nog zou kunnen zijn, maar daar schiet de eindgebruiker die hier een probleem heeft niets mee op als hij/zij een normaal systeem met prima voeding heeft. Uiteraard zal t probleem in (enkele) gevallen een ander onderdeel kunnen zijn, maar dat is algemene statistiek. Ook een onderdeel van statistiek:

ik zal even quoten:
We’ve also spoken with a few retailers to see if they’re seeing issues with 5700 XT boards and we’ve received some interesting reports. Basically the return rate for 5700 XT's is more than 5x that of competing Nvidia products ...
Dat de oplossing na 7 maanden problemen "uit onverwachte hoek kan komen" lijkt mij nog onwaarschijnlijker dan een Nvidia kaart die ineens een AMD bios accepteerd. Welke hoek zou je t zelf nog zoeken dan? Ik zeg, of een biosflash, of een driver update kan dit probleem uiteindelijk oplossen.

In ieder geval is AMD er al een tijd mee bezig en erkennen ze dit probleem: https://www.extremetech.c...er-issues-on-radeon-cards
https://hothardware.com/n...-black-screen-frustration

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 17-02-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:12

cptbuttlick

Team green

Ook ik was een van de gelukkige met stutters.
Ik heb een powercolor red dragon 5700XT in een h200.
Ik heb dagen lang lopen kloten om de kaart op orde te krijgen.
Mijn oplossing was deze !
Alle stutters weg.
Amd vond het nogal leuk om daar in conflict mee te komen en diagnostics uit te voeren op die uitgang.
Ik hoop echt dat dit het probleem bij de stutterende mensen ook is!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/537678489936199700/679067712424771727/unknown.png

[ Voor 15% gewijzigd door cptbuttlick op 17-02-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik moet zeggen, ik ben nog steeds happy met de 5700XT en ben denk ik één van de gelukkigen die geen problemen heeft. Begon met een THICC versie, werkte prima, die is ondertussen naar een vriend gegaan. Nu heb ik een reference XT met de blower omdat daar makkelijker meerdere GPU waterblocks voor zijn te vinden...

Kan het geluid niet echt storend vinden tijdens gamen met headset op. Undervolt naar 1040mV met 1950MHz target clock, gemiddeld zo rond de 1880-1900MHz in game. Max fan duty 35% en gemiddeld core op 74C, junction 84C en hot spot 86C. Max values tijdens lange game sessies 78/88/93 core/junction/hotspot. Kamer temperatuur 20C.

Gaat in de nabije toekomst een waterblok op dus dan zal temperatuur een nog kleiner probleem zijn :). Voor mij is het een solide aankoop geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Team green

Alle stutters weg.
Amd vond het nogal leuk om daar in conflict mee te komen en diagnostics uit te voeren op die uitgang.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/537678489936199700/679067712424771727/unknown.png

Zet hem nog even op de nieuwe pagina. Wie weet maak ik er mensen erg gelukkig mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
millman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Ik zal het hier heel simpel maken, als een kaart niet werkt op geadverteerde snelheden met de juiste drivers, dan hoort zo'n kaart in het RMA depot van AMD. Zo simpel is het voor vele gebruikers. Je kan Keihard vanalles aanwijzen wat het ook nog zou kunnen zijn, maar daar schiet de eindgebruiker die hier een probleem heeft niets mee op als hij/zij een normaal systeem met prima voeding heeft. Uiteraard zal t probleem in (enkele) gevallen een ander onderdeel kunnen zijn, maar dat is algemene statistiek.

Dat de oplossing na 7 maanden problemen "uit onverwachte hoek kan komen" lijkt mij nog onwaarschijnlijker dan een Nvidia kaart die ineens een AMD bios accepteerd. Welke hoek zou je t zelf nog zoeken dan? Ik zeg, of een biosflash, of een driver update kan dit probleem uiteindelijk oplossen.

In ieder geval is AMD er al een tijd mee bezig en erkennen ze dit probleem: https://www.extremetech.c...er-issues-on-radeon-cards
https://hothardware.com/n...-black-screen-frustration
Zo simpel is het dus niet, er zijn meerdere factoren en dat is niet altijd '' algemene statistiek '' o.i.d.
Je doet alsof iedereen problemen heeft maar dat is dus gewoon niet waar.
Met '' uit onverwachte hoek '' bedoel ik bijvoorbeeld een Windows update, firmware of bios update die bijvoorbeeld betere compatibiliteit/stabiliteit geeft voor grafische kaarten.
millman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:10:
[...]
Je kan zeggen wat je wilt, maar het ligt aan kaart + driver. Ook compatibiliteits issues zijn een driver probleem, niets anders dan dat. En als je serieus denkt dat omdat jou kaart 14.4Gbps geheugen heeft dat 14Gbps geen probleem kan zijn, vind ik zeer opmerkelijk te noemen. Nogmaals, jou geheugen is speciaal gebinned, wat snap je daar niet aan?
https://www.techpowerup.c...ro-special-edition/3.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
Johan je gedachte "Ik heb nergens last van, dus als iemand er wel last van heeft dan ligt het aan iets anders" klopt niet en moet je echt laten vallen.
De fout zit in de driver en het is aan AMD om dat op te lossen.
Je schrijft het wellicht niet letterlijk zo, maar dat is wel wat ik uit je posts haal.

[ Voor 17% gewijzigd door unfor op 18-02-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@unfor Het is juist wel van belang en interessant dat ik geen problemen ondervind.
unfor schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:06:
De fout zit in de driver en het is aan AMD om dat op te lossen.
Aan jou dan de vraag hoe jij zo zeker weet dat het de Radeon drivers zijn?
Ik draai die namelijk ook, op Windows, geen problemen, wél andere hardware buitenom de videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
@unfor Het is juist wel van belang en interessant dat ik geen problemen ondervind.
Daar is niks interessants aan..

Olaf van der Spek in "AMD Navi Ervaringen Topic"
Aan jou dan de vraag hoe jij zo zeker weet dat het de Radeon drivers zijn?
Het zou ook de hardware kunnen zijn of misschien zelfs Windows code, maar in alle gevallen is het in principe aan AMD om daar, direct of indirect, iets aan te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-02-2020 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
cptbuttlick schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:58:
Alle stutters weg.

[Afbeelding]

Zet hem nog even op de nieuwe pagina. Wie weet maak ik er mensen erg gelukkig mee
Jup, ik had ook dit als oplossing gevonden. Sinds het uitschakelen van mijn monitor HDAD nergens meer last van gehad. En dan spreken we over plus minus anderhalve maand. Gewoon alle driver updates gedaan sindsdien. Daar waar ik voorheen flink last had van stuttering, flickering en black screens, heeft het uitschakelen van zo'n simpele optie voor mij alles verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Team green

Single Malt schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Jup, ik had ook dit als oplossing gevonden. Sinds het uitschakelen van mijn monitor HDAD nergens meer last van gehad. En dan spreken we over plus minus anderhalve maand. Gewoon alle driver updates gedaan sindsdien. Daar waar ik voorheen flink last had van stuttering, flickering en black screens, heeft het uitschakelen van zo'n simpele optie voor mij alles verholpen.
Het is dus wel de oplossing naar elk probleem die er is ! Geniaal. Bedankt voor het bevestigen.
Wat zou het mooi zijn als deze fix in de OP zou komen. Zo kunnen velen mensen geholpen worden

[ Voor 7% gewijzigd door cptbuttlick op 18-02-2020 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar de gecertificeerde displayport kabels zijn binnen. Uiteraard meteen aangesloten en getest.
Well, it works. :P

Ik heb nu al een aantal maal ANNO 1800 en EU4 opgestart terwijl er full screen YT draait. Ook Warhammer 40K Gladius waar ik uiteraard flink ging spammen om maar een black screen te krijgen. Het lukt me gewoon niet meer. Ergens ben ik nu zowel verbaast dat dit het echt lijkt te zijn als niet omdat de verhalen al maanden rondgaan.

Ik vermoed dat het een hardwarezwakte ergens in de RDNA1 architectuur is die naar voren komt met een matige tot slechte kabel DP kabel. Immers crasht de driver niet. Dat zou je namelijk wel verwachten als het probleem de driver was. Voeding is het ook niet omdat de black screens bij mij juist voorkwamen op punten waar de videokaart niet op maximaal vermogen zit. Nee, de black screens kwamen vaak juist voor bij het wisselen naar 2D, laag vermogen dus, maar wel een wissel in signaal.

Zo veel mensen onderschatten hoeveel zaken AMD ook heeft veranderd ten opzichte van GCN. De hypothese dat het de kabel is, lijkt voor mij in ieder geval nu bewezen. Het zou ook verklaren waarom AMD zoveel moeite lijkt te hebben om dit te verklaren, reproduceren en op te lossen. Als ze namelijk gaan zeggen dat mensen een hoede Displayport kabel moeten kopen, en er alsnog black screens optreden vanwege een oorzaak die ze niet hebben kunnen reproduceren, dan gaat de boodschap die het voor veel mensen op zou moeten lossen dus verloren. Vanuit PR oogpunt komt het ook niet goed over. Ook problematisch is de realisatie dat als AMD hier publiekelijk mee gaat, ze alle monitor fabrikanten onder de bus gaan gooien. Nu is dat terecht als het de kabel is, maar dat is ook verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Ik ga de DP kabel maar eens proberen. Ik heb die geluidsoptie een tijdje geleden al uitgeschakeld en de drivers bij elke update schoon geïnstalleerd (DDU). Sindsdien is het bijzondere dat ik slecht 1x na het opstarten van een game binnen 10 minuten een crash met zwart scherm krijg. Daarna kan ik spellen gewoon opstarten en de hele avond zonder problemen spelen.
Dat is al een hele vooruitgang ten opzichte van willekeurig crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Prosac schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:16:
Ik ga de DP kabel maar eens proberen. Ik heb die geluidsoptie een tijdje geleden al uitgeschakeld en de drivers bij elke update schoon geïnstalleerd (DDU). Sindsdien is het bijzondere dat ik slecht 1x na het opstarten van een game binnen 10 minuten een crash met zwart scherm krijg. Daarna kan ik spellen gewoon opstarten en de hele avond zonder problemen spelen.
Dat is al een hele vooruitgang ten opzichte van willekeurig crashen.
Wel een goede pakken. Ik ben gisteren door de meeste opties in de pricewatch gegaan. Alleen die Club 3D kabels zijn gecertificeerd. :)
categorie: Kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:04
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Wel een goede pakken. Ik ben gisteren door de meeste opties in de pricewatch gegaan. Alleen die Club 3D kabels zijn gecertificeerd. :)
categorie: Kabels
Scheelt me zoeken. Ik was al bij allekabels.nl bezig, maar die waren me wel erg duur. Dit is een stuk beter geprijsd.

Overigens doet mijn huidige DP-kabel het prima, maar dit is een voorzichtige voorbereiding op een 4K-monitor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 18-02-2020 17:48 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Scheelt me zoeken. Ik was al bij allekabels.nl bezig, maar die waren me wel erg duur. Dit is een stuk beter geprijsd.
En ze staan op de lijst en ik voelde meteen ook wel dat het hogere kwaliteit is dan de AOC kabels. Ze zijn in ieder geval iets dikker en de aansluiting lijkt ook iets beters te zijn.
https://www.displayport.o...s/?ps&pman%5B0%5D=club-3d

Maar ik hou nog een kleine slag om de arm dat er ook wat driver problemen spelen. Ik vermoed alleen wel dat dit heel veel op zou kunnen lossen. Ben dus wel benieuwt of het bij jou ook werkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:04
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:51:
[...]
Maar ik hou nog een kleine slag om de arm dat er ook wat driver problemen spelen. Ik vermoed alleen wel dat dit heel veel op zou kunnen lossen. Ben dus wel benieuwt of het bij jou ook werkt. :)
Nouja.. ik heb dus geen problemen :P

Het zou grappig zijn als ik door deze kabel juist problemen krijg :+

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 18-02-2020 17:53 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:52:
[...]

Nouja.. ik heb dus geen problemen :P

Het zou grappig zijn als ik door deze kabel juist problemen krijg :+
Dan zou ik het ook niet meer weten nee. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:51:
[...]

En ze staan op de lijst en ik voelde meteen ook wel dat het hogere kwaliteit is dan de AOC kabels. Ze zijn in ieder geval iets dikker en de aansluiting lijkt ook iets beters te zijn.
https://www.displayport.o...s/?ps&pman%5B0%5D=club-3d

Ben blij dat de kabel goed zijn werk doet! Ik gebruik deze al een hele tijd naar volle tevredenheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Goed om te horen dat het bij DaniëlWW2 wat problemen oplost en hoop dat bij anderen het ook een positief invloed heeft, het zou zo maar kunnen betekenen dat er heel veel brakke DP1.4 kabels in omloop zijn of mensen zonder te het realiseren een DP1.2 kabel gebruiken, maargoed ieder geval goed nieuws.., ben benieuwd de ervaringen van anderen indeze..

Leuk stukje trouwens van Robert Hallock, die holiday reminder mag wel herhaald worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn absoluut heel veel slechte DisplayPort kabels in omloop. Ook DisplayPort kabels welke met de monitor geleverd worden hebben regelmatig problemen. Dat is al een probleem van de laatste jaren. Ook hier op het forum zijn er genoeg mensen met problemen met DisplayPort kabels, ver voordat Navi bestond.

https://www.reddit.com/r/..._dp_cables_provided_with/ om maar een voorbeeld te noemen.

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 18-02-2020 22:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Habana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:04:
Goed om te horen dat het bij DaniëlWW2 wat problemen oplost en hoop dat bij anderen het ook een positief invloed heeft, het zou zo maar kunnen betekenen dat er heel veel brakke DP1.4 kabels in omloop zijn of mensen zonder te het realiseren een DP1.2 kabel gebruiken, maargoed ieder geval goed nieuws.., ben benieuwd de ervaringen van anderen indeze..

Leuk stukje trouwens van Robert Hallock, die holiday reminder mag wel herhaald worden..
Zoals ik ook al eerder aangaf had ik alleen maar flikkeringen en andere crap. Je krijgt echt troep bij de monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Tweakriez Met een goedkoop HDMI kabeltje kan je misschien nog wegkomen maar met DP1.4 gaat dat niet meer lukken zo blijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Habana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:44:
@Tweakriez Met een goedkoop HDMI kabeltje kan je misschien nog wegkomen maar met DP1.4 gaat dat niet meer lukken zo blijkt..
Nou, nee, er zijn ook heel veel HDMI kabels die niet deugen.

Gebruik hier overigens wel een DP1.4 die bij mijn monitor geleverd was en het wel normaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
JohanNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:53:
[...]

Nou, nee, er zijn ook heel veel HDMI kabels die niet deugen.

Gebruik hier overigens wel een DP1.4 die bij mijn monitor geleverd was en het wel normaal doet.
Met korte HDMI kabels kan je normaal gesproken wel wegkomen met een goedkoop kabeltje, met wat langere lengtes zal je naar wat betere Kwaliteit bv, versie 2.0 moeten kijken, hier twee kabels van 10 mtr van PC - Receiver - Tv. prima , met DP1.4 zal het veel kritiseer zijn door de hoger vereiste bandbreedte, althans zo blijkt het voorals nog..

Wellicht heb jij geluk dat je een goede kabel hebt gekregen bij je monitor, en zo hoort dat ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick

cptbuttlick

Team green

Daniel bedankt voor je input.
Ik zou dus een andere kabel kunnen proberen?
Het probleem ligt wel degelijk in de kabel of de driver icm geluid.

Net een nieuwe monitor gestoken en meteen weer zelfde stutters in de game.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/537678489936199700/679678306915844126/unknown.png

Uiteraard deze weer uitgeschakeld en het is weer prima !
Geen stutters geen crashes geen artifacts

[ Voor 10% gewijzigd door cptbuttlick op 19-02-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het probleem is alleen dat ik en meerdere mensen een receiver via HDMI hebben aangesloten. We zijn afhankelijk van die audio driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het verklaart waarom ik van het begin af aan al weinig tot geen issues heb.

1 van de eerste dingen die ik doe is die driver uitschakelen. :P

Misschien AMD hiervan op de hoogte stellen op de een of andere manier?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste