Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:01:
[...]
Daar kun je niet zoveel uithalen, want wat je ziet is maar zo'n twee handjes vol mensen op duizenden Tweakers met zo'n kaart die klagen. Daarom is algemeen bekend dat userreviews hiervoor niet geschikt zijn. Dat werkt nog slechter dan een toch al slechte poll.
@
Sp3ci3s8472 Heb je meerdere RX 5700 kaarten gehad? Om een defecte videokaart uit te sluiten. Want als je een defecte videokaart hebt kun je heel veel drivers proberen maar dan zal geen één goed werken.

Nee, het is een anniversary edition en ik heb er een custom koeler op gezet (warrenty void etc..).
Het lijkt een driver issue te zijn; tenminste want de symptonen verschillen per driver. De eerste drivers die AMD uitbracht daarmee had ik geen enkel probleem met audio, signal loss etc. Ik had een spel (Space Run Galaxy) waar de kaart 500ms hing en dan of doorging waarna ik de hele dag door kon gamen of de pc herstarte die instantie. Dit is met latere drivers opgelost en daarmee kon ik fijn gamen, helaas vond Windows 10 het nodig om 1903 te installeren, wat de kleuren schema's verpeste, helaas onwerkbaar. Dus moest ik helaas van mijn stabiele drivers af naar de drivers die de signal loss problemen introduceren. Deze komen met de nieuwere drivers een stuk minder vaak voor (ipv na 5min met interval die het onspeelbaar maakte is dat nu 1-2 uur met een interval van om de 15-30 min).
Ik denk serieus dat mijn kaart geen defecten heeft, maar door samenloop van omstandigheden van MS updates en AMD drivers lijkt het dus in de soep te lopen.
Ik heb dus een periode zonder problemen van mijn kaart kunnen genieten. Nu ook kan ik de hele dag Heaven of Superposition draaien zonder problemen. Het zijn alleen een aantal spellen waar het gebruik van de kaart laag is waar het fout gaat. Voorbeeld dus Path of Exile.
Dat een kaart de eerste maand mede door de nieuwe architectuur onstabiel is daar kan ik prima mee leven. Ik ben pas gaan klagen toen bleek dat er te weinig verbetering in de nieuwere drivers zat of dat die nieuwe problemen introduceerden en AMD dus daar geen gehoor aangeeft.
@
JohanNL
De eerste twee heb ik al mee zitten spelen. Dus ook VSR, Radeon Chill, Enhanced Sync en alle combinaties.
Dingen die ik al heb geprobeerd:
* Zo'n beetje elke driver die Navi ondersteunt
* Bios update
* Driver updates (AMD Chipset etc)
* Fast boot uit (en alle derivaten in bios/windows, dus elke boot is cold)
* HPET
* Kabels van monitor
* Andere videokaart (Vega64, dat werkt!)
* USB headset etc loskoppelen
* PCI-E van 2 naar 3 geforceerd en andersom
* PCI-E lanes veranderd
* Eerste was OC op geheugen uit
* Van 1700x naar 3950x (maar dat is meer een bijkomst)
* Windows updates
* Bij elke driver altijd DDU, maar ook uit ellende de AMD variant geprobeerd
* In de bios, alles uitgeschakeld aan porten/sound etc wat ik niet gebruik
* Event logs doorgespit (die niks opleveren)
* Gekeken voor IRQ conflicten
* Voeding van single rail naar multi rail en anders om
* Voeding kabels gewisseld
Nog geen schone Windows installatie, maar gezien de Vega64 het prima doet was ik dat niet van plan....
Misschien snap je na dit hele rot lijstje dat als AMD techsupport met hun standaard oplossingen komt dat ik het wel even heb gehad
Edit:
Het is niet mijn gewoonte om op drivers te zeuren. Ik heb voor ik een Navi kaart had meer gezeur gehad met Nvidia (660Ti in SLI, 7800GS en 960M) dan met AMD drivers. Ik was meer dan tevreden over de, E-350, HD 3450, HD4870 x2, HD5780, R9 290, RX 470 RX 480, Vega64 en heb eigenlijk nooit driver problemen gehad.
De laatste keer dat ik problemen heb gehad (voor Navi) was met de Radeon 9600, maar dat was voornamelijk bij releases van nieuwe spellen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Sp3ci3s8472 op 16-02-2020 00:04
]