Rob Krauts schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:57:
Sinds afgelopen week ook in bezit van een RX 5700 XT (gekocht bij AMD). Ik kom van een Sapphire RX 480 8GB Reference, dus voor mij een grote stap voorwaarts.
Heaven benchnark resulteerde in +- dubbele score en bij Superposition zelfs iets meer.
Binnenkort komt het fullcover block van EKWB binnen (de D-RGB uitvoering) en die komt in de bestaande loop te hangen. Ben heel benieuwd naar de energieconsumptie na het installeren van het blok: de RX 480 daalde gemiddeld 20 watt.
Wat mij overigens erg stoort is dat de driver(s) nog niet stabiel zijn. In eerste instantie AMD DDU uitgevoerd, daarna 19.7.2 optional geinstalleerd, games lopen vast doordat de AMD driver crashed. Zelfde riedeltje uitgevoerd met 19.7.3 optional met exact hetzelfde resultaat. Tenslotte maar weer DDU uitgevoerd en alleen de AMD Driver geinstalleerd, dus zonder AMD Settings etc en nu lijkt hij niet te crashen. Helaas moet ik een paar mooie features missen, maar liever dat dan instabiliteit.
Hebben jullie ook issues met de nieuwe drivers i.c.m. een RX 5700 (XT)?
Op dit moment van alle games die ik speel (dat zijn er vrij veel sinds ik de 5700XT binnen heb, maar dat komt omdat ik alles ook wil testen op de nieuwe kaart

) heb ik alleen een probleem in Post Scriptum (UE4) als ik alt-tab, dan krijg ik gelijk een BSOD met melding dat atikmpag.sys gecrashed is. Niet eens terug naar de desktop gegooid dus, maar een blauw scherm met een automatische herstart (Squad, waarvan Post Scriptum kort door de bocht een WW2 versie van is en is gebouwd op dezelfde 'core' als Squad, heeft dat probleem niet. Al heeft Squad al wel UE 4.21, die upgrade voor Post Scriptum wordt nog aan gewerkt, dus de onderliggende engine is nu nog niet volledig gelijk). Bij geen ander spel heb ik dit probleem gemerkt.
En Wolfenstein: Youngblood loopt standaard vast na een minuut of tien spelen. Geen idee waar dat aan ligt. Temperaturen zijn allemaal prima: hotspot/junction temp rond de 100-105c, gpu zelf rond de 80-85c, VRAM ook rond de 85c. Ik heb veel dingen geprobeerd, mijn undervolt weghalen, power limit terug naar 0%, uberhaupt stock settings op de kaart, maar dat maakt allemaal niet uit. Het is natuurlijk wel een net nieuw spel, die gebruik maakt van Vulkan waar vaak genoeg, zeker als een spel nog maar net uit is, problemen mee zijn, én ik speel hem op een kaart die ook nog maar net uit is en waar de drivers nog niet optimaal voor zijn: Allemaal factoren waardoor ik hier nog niet gelijk 'alarm' voor sla.
Voor de rest ben ik wel erg tevreden. In spellen waar AMD het normaal vrij slecht deed, zoals in spellen op UE 4 zoals Squad of Post Scriptum, doet deze kaart het erg sterk.
(Voor zover ik begrepen heb, was de GCN architectuur erg krachtig, maar moest erg specifiek voor geoptimaliseerd worden om de 4 'shader engines' en de achterliggende shader cores te voeden. Gebeurde dat niet, dan bleef veel kracht onbenut. Deze nieuwe architectuur vereist iets minder specifieke optimalisaties (of iig, als er niet specifiek geoptimaliseerd is voor kaarten met RDNA architectuur heeft deze architectuur daar minder nadeel bij in vergelijking met GCN) omdat RDNA 'maar' twee shader engines heeft, maar die kunnen elk wel evenveel data aan als 2 shader engines van GCN architectuur. Werk hoeft dus minder 'gesplitst' te worden om over meer shader engines te verdelen, waardoor RDNA relatief beter presteert als data zonder specifieke optimalisaties (zoals het geval is bij veel UE 4 games) door een RDNA-kaart verwerkt moet worden.)
Uiteraard is het soms een beetje lastig te zeggen, want de 5700XT is ook gewoon uberhaupt sneller dan een Vega 56 (mijn vorige kaart) in elke game. Maar volgens mij is mijn performance-winst bij games als Squad en Post Scriptum op UE 4 wel veel groter dan de 'gemiddelde' performance-winst. In bijvoorbeeld WWZ heb ik er ook wat fps bij gekregen in vergelijking met mijn Vega 56, maar dat is geen wereld van verschil en die winst past keurig in de ongeveer gemiddelde te verwachten fps-winst, doordat WWZ sowieso al erg goed draaide op AMD(-GCN architectuur) , ook in DX11.
Met Radeon Settings heb ik eigenlijk geen problemen, ja, het is wat traag en de animaties etc zijn wat 'haperig', maar dat is het wel volgens mij. Ik gebruik Wattman voor een undervolt (2000mhz/1101mV) en een net ietsje aggresiever fan-profiel (wat eerder de snelheid omhoog laten gaan, en een max snelheid van 47% ipv 42%), en 20% power limit, en dat gaat gewoon prima. Ik heb niet meer (of minder, maar zoals ik al zei, ik heb vrij weinig problemen) crashes gehad mét aangepaste wattman-instellingen dan met alles op 'stock'.
The Witcher 3, toch nog steeds een erg zwaar spel die mijn kaart constant belast, heb ik al een aantal keer een paar uur achter elkaar gespeeld gespeeld op deze kaart en dat draait prima zonder crashes, op vrijwel constant 100% load en met de core vrijwel constant op 1950mhz. Ik heb ook wel andere spellen gespeeld zonder problemen, maar The Witcher 3 is wel uitzonderlijk zwaar om te draaien met alle instellingen op het hoogst in 3440x1440 op een 100hz scherm, en dat spel heb ik denk ik het langst aaneengesloten gespeeld.
TLDR: Nee, niet echt problemen eigenlijk op 19.7.3, op twee spellen na, maar bij beide kan niet uitgesloten worden dat het spel zelf niet het probleem is.