Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:50:
Luchtkoeler van mijn 5700 XT 50th is iets minder luid dan mijn oude Vega64. Nog steeds te luid, zelfs in een Define R5 kast.
Morgen krijg ik mijn Morpheus II binnen en gaat die erop, kijken of dat helpt ;).
Dit is alles wat ik hoef te weten met mijn Define R6. :)
Maar als je de boel uit elkaar haalt, let dan op de thermal pad. Die dingen zijn echt fijn, maar waarschijnlijk gaat die kapot bij demonteren. Helaas want ik zou het zo hergebruiken omdat ze niet zouden moeten degraderen en jaren constant blijven. Inmiddels is de thermal paste voor mijn Vega denk ik wat aan het uitdrogen. De ventilator gaat steeds harder draaien om onder de 75c te blijven die ik als limiet heb ingesteld. Ik verloor ook al wat boostclocks. Komende week gaat helemaal leuk worden aangezien de omgevingstemperatuur ietwat hoger lijkt te gaan worden. :z }:|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:07
Is er een reden waarom er nog geen aftermarket cooler Rx 5700xt's zijn? Kunnen we die binnenkort verwachten?

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:26
WouterL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:10:
Is er een reden waarom er nog geen aftermarket cooler Rx 5700xt's zijn? Kunnen we die binnenkort verwachten?
Midden/eind augustus komen de aftermarket .

Ryzen 1500x 1600 1700x 2600x Vega 56 Vega 64 Vega vii rx480

• WouterL
Beaudog schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Midden/eind augustus komen de aftermarket .
Jammer dat de reference kaarten een idioot matige blower-style oplossing hebben.
Dat hebben de reference kaarten van nvidia dit jaar eindelijk beter voor elkaar. ;(

Dit exemplaar https://www.sicomputers.n...8-gb-gddr6-id-747900.html leek me vrij aantrekkelijk geprijsd, maar de blower-style reference cooler houdt me tegen.
WouterL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Jammer dat de reference kaarten een idioot matige blower-style oplossing hebben.
Dat hebben de reference kaarten van nvidia dit jaar eindelijk beter voor elkaar. ;(

Dit exemplaar https://www.sicomputers.n...8-gb-gddr6-id-747900.html leek me vrij aantrekkelijk geprijsd, maar de blower-style reference cooler houdt me tegen.
Ligt er aan wat je gewend bent. Zo slecht vind ik de blower van de 5700XT niet vergeleken met de R9 290(X) en Vega Air kaarten.

En zoals je zelf ook aangeeft tot voor kort had nVidia ook blowers. Voor de meeste tweakers zullen de nieuwe coolers van nVidia wel een betere keuze zijn maar in mijn kast weet ik het zo net niet. Ik heb een R9 290X Gaming gehad met dual fan die ging ook veel geluid maken omdat hij de hitten niet meer kwijt kon de CPU temp was hoog en de hele kast werd heet omdat al die hitte er in gedumpt werd.

Daarnaast heb ik met een kleine UV en een andere fan curve de stock 5700 XT veel stiller kunnen maken. (heb ik met Vega Air toen de tijd ook gedaan)
Ik hoor persoonlijk liever een blower fan met een constant geluid dan een AIO waterkoeler ondanks dat het geluid zachter is heb ik meer last van ratel/tik geluidjes die niet constant zijn. (bv het geluid van de pomp en het water wat er doorheen gaat) of bv coilwhine

Maar geluiden zijn erg persoonlijk ik kan mij voorstellen dat andere het net andersom hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• WouterL
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Ligt er aan wat je gewend bent. Zo slecht vind ik de blower van de 5700XT niet vergeleken met de R9 290(X) en Vega Air kaarten.

En zoals je zelf ook aangeeft tot voor kort had nVidia ook blowers. Voor de meeste tweakers zullen de nieuwe coolers van nVidia wel een betere keuze zijn maar in mijn kast weet ik het zo net niet. Ik heb een R9 290X Gaming gehad met dual fan die ging ook veel geluid maken omdat hij de hitten niet meer kwijt kon de CPU temp was hoog en de hele kast werd heet omdat al die hitte er in gedumpt werd.

Daarnaast heb ik met een kleine UV en een andere fan curve de stock 5700 XT veel stiller kunnen maken. (heb ik met Vega Air toen de tijd ook gedaan)
Ik hoor persoonlijk liever een blower fan met een constant geluid dan een AIO waterkoeler ondanks dat het geluid zachter is heb ik meer last van ratel/tik geluidjes die niet constant zijn. (bv het geluid van de pomp en het water wat er doorheen gaat) of bv coilwhine

Maar geluiden zijn erg persoonlijk ik kan mij voorstellen dat andere het net andersom hebben.
Hiervoor had ik een RTX 2080 die rond de 65 graden onder load bleef en relatief weinig geluid maakte.
Op dit moment heb ik een lawaaiige RTX 2060 single fan Phoenix die flink kabaal maakt en ook nog eens de 80 graden passeert.

Waar ik bang voor ben met de blower-type XT kaart is dat deze 1) en lawaai maakt 2) en erg warm wordt.
Reviews kaarten aan 80-86 onder load, en dat vind ik best heet.
WouterL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Hiervoor had ik een RTX 2080 die rond de 65 graden onder load bleef en relatief weinig geluid maakte.
Op dit moment heb ik een lawaaiige RTX 2060 single fan Phoenix die flink kabaal maakt en ook nog eens de 80 graden passeert.

Waar ik bang voor ben met de blower-type XT kaart is dat deze 1) en lawaai maakt 2) en erg warm wordt.
Reviews kaarten aan 80-86 onder load, en dat vind ik best heet.
Erg heet wordt is realatief.
Ja de temperatuur van de GPU is hoog. Ik weet de hele rel nog wel bij de R9 290(X) kaarten die hele hoge temps draaide is niet goed voor levensduur bla bla. Die dingen werken gewoon nog zelfs kaarten die sinds dag een in mining rigs gezeten hebben en jaren gemined hebben werken nog.
Als een chip er voor gemaakt is om die temps te draaien is het geen enkel probleem.

Maar ik vind wel dat het GDDR6 geheugen erg heet wordt. En die gaat wel richting en soms over de max wat GDDR6 mag hebben.

Bij nVidia wordt het geheugen ook heet maar niet zo heet scheelt toch een paar C. GDDR6 is gewoon niet echt koel spul aan de andere kant hadden we in de tijd van GDDR5 nog niet echt temp sensors voor het geheugen.

Ik heb daar nu ook een vraag over uitstaan bij AMD.

Maar buiten dat vind ik de herrie deze keer wel mee vallen. 2100RPM is veel beter dan 2400RPM bij de vorige coolers.
Maar Partner kaarten met veel grotere coolers die uitsteken buiten het PCB gaan natuurlijk stiller zijn. Denk bv aan een Nitro+ of zo. Dus als je er de ruimte en de kast voor hebt vooral even wachten. In mijn geval kan ik de warmte beter buiten de kast dumpen met een blower.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• WouterL
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Ja de temperatuur van de GPU is hoog. Ik weet de hele rel nog wel bij de R9 290(X) kaarten die hele hoge temps draaide is niet goed voor levensduur bla bla. Die dingen werken gewoon nog zelfs kaarten die sinds dag een in mining rigs gezeten hebben en jaren gemined hebben werken nog.
Als een chip er voor gemaakt is om die temps te draaien is het geen enkel probleem.

Maar ik vind wel dat het GDDR6 geheugen erg heet wordt. En die gaat wel richting en soms over de max wat GDDR6 mag hebben.

Bij nVidia wordt het geheugen ook heet maar niet zo heet scheelt toch een paar C. GDDR6 is gewoon niet echt koel spul aan de andere kant hadden we in de tijd van GDDR5 nog niet echt temp sensors voor het geheugen.

Maar buiten dat vind ik de herrie deze keer wel mee vallen. 2100RPM is veel beter dan 2400RPM bij de vorige coolers.
Maar Partner kaarten met veel grotere coolers die uitsteken buiten het PCB gaan natuurlijk stiller zijn. Denk bv aan een Nitro+ of zo. Dus als je er de ruimte en de kast voor hebt vooral even wachten. In mijn geval kan ik de warmte beter buiten de kast dumpen met een blower.
Ik heb zeker de ruimte met een Antec Bigcase :P Ik wacht daarom de customized coolers even af.

• Maulwurfje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:08
De Anniverisary kaart van Timmy Joe is na 3 uur overleden.
YouTube: My 5700 XT Anniversary died after 3 hours of gaming...

En uit een review van babeltechreviews ging de Anniverisary kaart ook niet zo erg lekker op wat voor aanpassing in Wattman.
We used WattMan to set the Vega and Polaris cards power, temperature and fan settings but it caused instability with the RX 5700 XT so we used MSI’s Afterburner to increase the fan speed to 40% to eliminate much of its thermal throttling. We spent over 8 hours attempting to optimize our RX 5700 XT’s performance including undervolting, but any use of WattMan caused artifacting, crashes, and system lockups.
https://babeltechreviews....d-vs-nvidias-super-cards/

• WouterL
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Uiteindelijk toch een tweedehands GTX 1080 Ti opgepikt voor 469 met garantie. Ironisch gezien wel een vrij heet en lawaaiig model. Daarentegen wel stabiele drivers.
WouterL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:54:
[...]

Uiteindelijk toch een tweedehands GTX 1080 Ti opgepikt voor 469 met garantie. Ironisch gezien wel een vrij heet en lawaaiig model. Daarentegen wel stabiele drivers.
De drivers van Navi zijn nog niet 100% dat moet ik toegeven.
Maar het is ook niet echt eerlijk om een kaart van 3 jaar terug met dus 3 jaar aan driver updates te vergelijken met een kaart die nog geen maand uit is.
Dat er dan nog een paar bugs in zitten bij bepaalde systeem configuraties is niet raar.

Overall zijn AMD's drivers super. En persoonlijk vind ik ze veel prettiger dan die van nVidia (ja ik heb ook geen 980,980 Ti en 1080Ti gehad wel eens waar kort maar toch.

Drivers van Vega zijn nu ook hardstikke stabiel echt 0 issues mee Polaris idem.

En over je keuze. de 1080 Ti is een prima kaart vandaag de dag nog steeds snel zeker met een OC. Echter in nieuwe games laat hij wel zijn leeftijd zien. Zaken als FP16 worden niet ondersteund en dan zie je de Vega, Navi en Turing kaarten ineens weg lopen.
470 is nog wel veel geld voor een 3 jaar oude kaart gezien je een 2070 Super voor +-500 euro hebt en soortgelijke prestaties neer kan zetten. De prestaties zijn nog wel goed maar ik was dan toch liever voor iets nieuwers met garantie gegaan of de prijs van de 1080 Ti moet gewoon verder omlaag (ik denk eerder dat laatste gewoon richting de 400 of zo gezien de lineup van nVidia en AMD).

Astennu wijzigde deze reactie 25-07-2019 09:43 (27%)

• WouterL
Astennu schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:40:
[...]

De drivers van Navi zijn nog niet 100% dat moet ik toegeven.
Maar het is ook niet echt eerlijk om een kaart van 3 jaar terug met dus 3 jaar aan driver updates te vergelijken met een kaart die nog geen maand uit is.
Dat er dan nog een paar bugs in zitten bij bepaalde systeem configuraties is niet raar.

Overall zijn AMD's drivers super. En persoonlijk vind ik ze veel prettiger dan die van nVidia (ja ik heb ook geen 980,980 Ti en 1080Ti gehad wel eens waar kort maar toch.

Drivers van Vega zijn nu ook hardstikke stabiel echt 0 issues mee Polaris idem.

En over je keuze. de 1080 Ti is een prima kaart vandaag de dag nog steeds snel zeker met een OC. Echter in nieuwe games laat hij wel zijn leeftijd zien. Zaken als FP16 worden niet ondersteund en dan zie je de Vega, Navi en Turing kaarten ineens weg lopen.
470 is nog wel veel geld voor een 3 jaar oude kaart gezien je een 2070 Super voor +-500 euro hebt en soortgelijke prestaties neer kan zetten. De prestaties zijn nog wel goed maar ik was dan toch liever voor iets nieuwers met garantie gegaan of de prijs van de 1080 Ti moet gewoon verder omlaag (ik denk eerder dat laatste gewoon richting de 400 of zo gezien de lineup van nVidia en AMD).
Er zat gelukkig nog twee jaar garantie op! (Kaart jaar oud)
WouterL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:49:
[...]

Er zat gelukkig nog twee jaar garantie op! (Kaart jaar oud)
Dat scheelt dan. Maar het blijft wel 3 jaar oude tech. Zou hem voor een lager bedrag wel overwegen. Voor de 5700 XT en de Super kaarten was die prijs wel goed. Maar nu heb je goede nieuwe alternatieven in dezelfde prijsclasse maar dan nieuw in de winkel. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat 400-425 ish dan beter zou zijn voor een 1080 Ti 2e hands. Maar dat is mijn persoonlijke mening :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:29

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Maulwurfje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:59:
De Anniverisary kaart van Timmy Joe is na 3 uur overleden.
YouTube: My 5700 XT Anniversary died after 3 hours of gaming...

En uit een review van babeltechreviews ging de Anniverisary kaart ook niet zo erg lekker op wat voor aanpassing in Wattman.

[...]

https://babeltechreviews....d-vs-nvidias-super-cards/
Die van mij werkt gelukkig nog :).
Qylos schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 01:43:
[...]

Mooi, ik heb nog even geduld. Ben benieuwd :).

[...]

Dit artikel van hardware.info is wellicht informatief, in het bijzonder de laatste tabel. Dit zouden de "officiële" voorwaarden moeten zijn, maar ik kan mij voorstellen dat er ook een geluksfactor bij betrokken is.

EDIT: oeps, bovenstaande post had het al gemeld :).
Gister avond mijn Morpheus II erop gezet.
Voor schroeven en loshalen dit gebruikt:
https://www.reddit.com/r/..._to_my_5700_xt_my_little/
Monteren van de fans:
https://youtu.be/7e2BUnYFbM8?t=1198

Je kan de bracket van AMD zonder problemen gebruiken! Het kracht zetten op de twee schroef was wel even spannend.
Voor geheugen heb ik overal lage sinks moeten gebruiken. voor de VRM's de dunne hoge. Voor de 3 losse vrm's 3 kleine hoge. Ik twijfel of ik misschien nog andere sinks voor het geheugen koop.

Let wel dat je de chips goed schoonmaakt met schoonmaak alcohol; Het oppervlakte (geheugen en vrm's) is erg glad en laat sneller los dan ik gewend ben.

Met het vieze warme weer, op de kamer waarschijnlijk 33-37 graden (had geen meter en het is zolder zonder airco), ter aanvulling het is beneden volgende de thermo 29 graden en dat voelt koel aan vergeleken met de zolder. Open kast, onder load (Heaven benchmark na 10 minuten) 63 graden op de gpu, junction temperatuur van 87 graden. Geluidsloos met de Noctua's pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm.
Kaart boost zonder problemen tussen de 1960-1980Mhz.

Vanavond zal ik de kamertemperatuur meten en meten met een dichte kast.

Ander voordeel van AMD bracket gebruiken is dat als je creatief bent dat je je backplate weer terug kan zetten!

Edit:
Ik gebruik nu nog de moederbord aansluiting voor de fans.
Maar je kan ook de Gelid CA-PWM-02 gebruiken zodat hij op je videokaart kan.
Gebruikte paste is Thermal Grizzly Kryonaut.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 25-07-2019 17:58 (4%)

Battle.net tag

• Ferio
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:20
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:17:
[...]

[...]

Monteren van de fans:

Je kan de bracket van AMD zonder problemen gebruiken! Het kracht zetten op de twee schroef was wel even spannend.
Voor geheugen heb ik overal lage sinks moeten gebruiken. voor de VRM's de dunne hoge. Voor de 3 losse vrm's 3 kleine hoge. Ik twijfel of ik misschien nog andere sinks voor het geheugen koop.

Let wel dat je de chips goed schoonmaakt met schoonmaak alcohol; Het oppervlakte (geheugen en vrm's) is erg glad en laat sneller los dan ik gewend ben.

Met het vieze warme weer, op de kamer waarschijnlijk 33-37 graden (had geen meter en het is zolder zonder airco). Open kast, onder load (Heaven benchmark na 10 minuten) 63 graden op de gpu, junction temperatuur van 87 graden. Geluidsloos met de Noctua's pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm.

Ander voordeel van AMD bracket gebruiken is dat als je creatief bent dat je je backplate weer terug kan zetten!
Ben benieuwd naar de benchmarks en hoever je een OC kan doen.. volgens mij is dit namelijk wel een dure grap geweest?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ferio schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Ben benieuwd naar de benchmarks en hoever je een OC kan doen.. volgens mij is dit namelijk wel een dure grap geweest?
Ik was niet van plan te OC-en. Ik wilde gewoon wat tweaken en een geruidsloze pc :+. Mijn voeding is helaas niet sterk genoeg om helemaal los te gaan, mijn vorige Vega64 moest ik in low power mode draaien.

Het is een hobby, en het was zo'n 115 euro. Dat voor een koeler waar geen enkele AIB koeler aan kan tippen en ik de kaart onder load niet meer hoor wat mijn enige eis was.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 25-07-2019 11:57 (14%)

Battle.net tag

• Beaudog
Nieuwe drivers zijn live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:35

Tweakriez

Hold the door!

wouterloedeman schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:21:
Gistermiddag is hier ook een RX5700XT (Sapphire) gearriveerd. Hiervoor zat er een Nvidia-kaart in dit systeem en heb ik DDU gebruikt om de oude display drivers te verwijderen voordat ik Radeon's drivers installeerde. Sindsdien probeer ik te checken hoe de kwaliteit van dit exemplaar is, daarbij ben ik volgende puntjes tegengekomen.
  • Superposition crasht 90% van de keren, na het Unigine 2 logo. Dit is ongeacht de settings. Ik heb de benchmark wel op 3 verschillende settings kunnen afronden (1080p medium, high en extreme).
  • Na het draaien van Heaven klinkt er een piepje van ongeveer een seconde nadat ik op Quit klik.
  • In The Division 2 (het enige spel wat ik momenteel speel) krijg ik toch nog geregeld frame drops tijdens het spelen. Hier heb ik alle settings op Ultra, en dan ook nog wat losse settings ge'maxed. De benchmark in het spel zelf toont geen problemen.
Bovenstaande is met stock settings getest. Aangezien dit mijn eerste serieuzere GPU is weet ik niet precies waar ik op moet letten om te zien in welke staat deze specifieke videokaart is. Het crashen van Superposition (met stock settings) vind ik apart. Is er een manier om erachter te komen of dit aan de GPU ligt? En zijn er nog andere manieren om erachter te komen of deze kaart in orde is? Alle hulp is welkom!

Een compleet overzicht van mijn systeem:

Product
AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Asus Prime B450M-A
Sapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6
Fractal Design Meshify C - Dark TG
Asus PCE-AC56
NZXT AER F - 140MM, Twin Pack
Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Corsair RM550x (2018) Zwart
Bekijk collectie
Hoi!

Even een vraagje, ik heb dezelfde kast als jou en nu ik waterkoeling heb dacht ik dat een blower misschien niet een heel gek idee is in deze kleine kast om de warmte van de gpu eruit te bonjouren.... Is het geluid in de Meshify te doen met deze kaart met gamen of adviseer je toch te wachten op een met aftermarket koeler?

Hold the door!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
Ik heb hem zelf niet, maar het is een ATX kast. Dat is toch per definitie al geen kleine kast te noemen? Waarschijnlijk heb je onder je GPU redelijk wat sloten vrij. Heb je die wel gebruikt voor andere kaarten, dan wordt een blower interessanter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouterloedeman
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15-10 15:27
@Tweakriez - Ik zie net dat ik de gewone Meshify C aan mijn inventaris had toegevoegd. Hier heb ik zelfs de Meshify C Mini, de mATX variant (met twee 140 mm fans aan de voorkant nu).

Ik heb zelf voor de reference versie van de kaart gekozen door de blower, met het oog om in de toekomst de CPU ook met water te koelen (en het feit dat ik 99% van die custom coolers echt lelijk vind). Persoonlijk valt mij het geluid heel erg mee, maar ik denk dat dat deels komt door de reviews die 'm extreem luid noemden. Zoals anderen ook al zeiden, met een beetje undervolten kom je al een eind wat betreft de max. temperaturen. Echt geruisloos onder load zal 'ie natuurlijk nooit worden, maar dan is de vraag of dat nodig is met gamen..

Als ik jou was zou ik 'm gewoon bestellen en kijken of het aan je eisen voldoet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:35

Tweakriez

Hold the door!

wouterloedeman schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:22:
@Tweakriez - Ik zie net dat ik de gewone Meshify C aan mijn inventaris had toegevoegd. Hier heb ik zelfs de Meshify C Mini, de mATX variant (met twee 140 mm fans aan de voorkant nu).

Ik heb zelf voor de reference versie van de kaart gekozen door de blower, met het oog om in de toekomst de CPU ook met water te koelen (en het feit dat ik 99% van die custom coolers echt lelijk vind). Persoonlijk valt mij het geluid heel erg mee, maar ik denk dat dat deels komt door de reviews die 'm extreem luid noemden. Zoals anderen ook al zeiden, met een beetje undervolten kom je al een eind wat betreft de max. temperaturen. Echt geruisloos onder load zal 'ie natuurlijk nooit worden, maar dan is de vraag of dat nodig is met gamen..

Als ik jou was zou ik 'm gewoon bestellen en kijken of het aan je eisen voldoet!
Ja ik had al ergens iets gelezen dat de "bekende" Youtubers de boel zwaar overdreven hadden. Een lichte undervolt scheen al wonderen te doen. Ik heb zelf 2x 140mm pull op een radiotor aan de voorkant , 2x push bovenop als outtake en een 120 push outtake achterop in een reguliere Meshify dus zou best goed moeten komen.

https://tweakers.net/ext/...jamyfpawT58d4G1/thumb.jpg

Hold the door!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
Juist met goede airflow zou een reguliere kaart beter moeten presteren...

Overigens hoe hebben ze de boel zwaar overdreven? Het is een feit dat hij veel meer herrie maakt dan andere kaarten. Dat de één daar meer last van heeft dan de ander is natuurlijk, maar feit blijft hij maakt veel geluid vergeleken met andere. Sterker nog, dat jij zelf schrijft dat een undervolt wonderen doet is juist een bevestiging dat ze geheel gelijk hebben, waarom zou je wonderen nodig hebben als het helemaal niet zo erg is?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:17:
[...]

[...]

Monteren van de fans:

Met het vieze warme weer, op de kamer waarschijnlijk 33-37 graden (had geen meter en het is zolder zonder airco), ter aanvulling het is beneden volgende de thermo 29 graden en dat voelt koel aan vergeleken met de zolder. Open kast, onder load (Heaven benchmark na 10 minuten) 63 graden op de gpu, junction temperatuur van 87 graden. Geluidsloos met de Noctua's pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm.

Edit:
Ik gebruik nu nog de moederbord aansluiting voor de fans.
Maar je kan ook de Gelid CA-PWM-02 gebruiken zodat hij op je videokaart kan.
Gebruikte paste is Thermal Grizzly Kryonaut.
Is die boost met stock boost targets en power?
Volgens mij is er wel wel wat verhoogd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Is die boost met stock boost targets en power?
Volgens mij is er wel wel wat verhoogd?
Helemaal stock, tenminste stock voor de Anniversary Edition.

Nu het weer wat kouder op mijn kamer is, rond de 26 graden. Met dichte kast haal ik 62 graden en 85 junction. Dichte kast maakt dus best wat uit, gezien dat haast de temps zijn die ik met 35 graden op de kamer had ;).

Waarschijnlijk krijg ik deze week kabels binnen zodat de fans op de videokaart fan controller kunnen. Fans stonden op 1700 toeren vast blijkbaar, nog onhoorbaar :P.

Op 1100 toeren zijn de temps 69/92.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 28-07-2019 23:17 (7%)

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Helemaal stock, tenminste stock voor de Anniversary Edition.

Nu het weer wat kouder op mijn kamer is, rond de 26 graden. Met dichte kast haal ik 62 graden en 85 junction. Dichte kast maakt dus best wat uit, gezien dat haast de temps zijn die ik met 35 graden op de kamer had ;).

Waarschijnlijk krijg ik deze week kabels binnen zodat de fans op de videokaart fan controller kunnen. Fans stonden op 1700 toeren vast blijkbaar, nog onhoorbaar :P.

Op 1100 toeren zijn de temps 69/92.
Hotspot is nog redelijk hoog. Maar de clocks zijn wel echt veel hoger dan als dat nog steeds met stock power targets is. Zijn dat je average clocks of de hoogste pieken? (tijdens bv een superposition run)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:39:
[...]

Hotspot is nog redelijk hoog. Maar de clocks zijn wel echt veel hoger dan als dat nog steeds met stock power targets is. Zijn dat je average clocks of de hoogste pieken? (tijdens bv een superposition run)
Hotspots blijven idd hoog (maar dat zie ik bij meer mensen op Reddit), misschien dat ik de schroeven nog een tandje strakker doe.

Met Heaven loopt hij gemiddeld op 1945, met stock koeler zat hij dacht ik lager (weet niet precies hoe laag).
Heaven: DX11, ultra quality, normal tessalation, 8x AA, 2560 x 1440, geen v-sync.
Score: 1878
Avg FPS: 74,6

Heaven: DX11, ultra quality, ultra tessalation, 8x AA, 1920x 1080, geen v-sync.
Score: 2666
Avg FPS: 105,8
icm 1700x stock.

Superposition kan ik morgen even testen. Ik zal dan ook de "standaard" heaven draaien ipv custom settings.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 29-07-2019 01:40 (15%)

Battle.net tag

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 01:04:
[...]

Hotspots blijven idd hoog (maar dat zie ik bij meer mensen op Reddit), misschien dat ik de schroeven nog een tandje strakker doe.

Met Heaven loopt hij gemiddeld op 1945, met stock koeler zat hij dacht ik lager (weet niet precies hoe laag).
Heaven: DX11, ultra quality, normal tessalation, 8x AA, 2560 x 1440, geen v-sync.
Score: 1878
Avg FPS: 74,6

Heaven: DX11, ultra quality, ultra tessalation, 8x AA, 1920x 1080, geen v-sync.
Score: 2666
Avg FPS: 105,8
icm 1700x stock.

Superposition kan ik morgen even testen. Ik zal dan ook de "standaard" heaven draaien ipv custom settings.
Ik heb even op jou settings getest (Ultra, Normal Tess, 8xAA @ 2560x1440P)
Heb twee runs gedaan omdat een run GPUz niet mee draaide. Beide zijn hot runs als in heb de kaart eerst opgewarmd want in het begin boost hij anders veel hoger door de lagere temps en dat is toch niet te behouden met een stock cooler.

Score: 1874 - 1839
FPS: 74.4 - 73.0

Min: 36.1 - 36.2
Max: 131.1 - 128.8

Average Clock speed: 1873.557427
(gemeten met GPUz vervolgens alleen de waardes van de benshmark in excel gegooid en average van laten berekenen)

Dus het wijkt niet veel van jou af alleen de clocks zijn dan wel een stukje lager. Dit is wel met een 8600K @ 5.1GHz ik weet niet in hoeverre Heaven op 1440p CPU limited is (volgens mij wel meer dan SuperPosition welke daar eigenlijk geen last van heeft zeker niet op Extrerme presets).

Ik gebruik heaven niet meer omdat het verschil van de ene en de andere run gewoon te groot is. Ookal heb je goede cooling voor constante clocks. En de run's duren ook super lang. In die opzichten is Superposition een hele grote verbetering.

Astennu wijzigde deze reactie 29-07-2019 09:33 (7%)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Heb twee runs gedaan omdat een run GPUz niet mee draaide. Beide zijn hot runs als in heb de kaart eerst opgewarmd want in het begin boost hij anders veel hoger door de lagere temps en dat is toch niet te behouden met een stock cooler.

(gemeten met GPUz vervolgens alleen de waardes van de benshmark in excel gegooid en average van laten berekenen)

Dus het wijkt niet veel van jou af alleen de clocks zijn dan wel een stukje lager. Dit is wel met een 8600K @ 5.1GHz ik weet niet in hoeverre Heaven op 1440p CPU limited is (volgens mij wel meer dan SuperPosition welke daar eigenlijk geen last van heeft zeker niet op Extrerme presets).

Ik gebruik heaven niet meer omdat het verschil van de ene en de andere run gewoon te groot is. Ookal heb je goede cooling voor constante clocks. En de run's duren ook super lang. In die opzichten is Superposition een hele grote verbetering.
Ga ik dat vanavond doen. Als het minder cpu afhankelijk is zal dat misschien iets schelen.
De average heb ik gemeten door simpel weg naar de clocks in wattman te bekijken om mijn tweede scherm. Die bleef stabiel tussen de 1940-1955 na 3 runs Heaven.
Ik wil graag een 3900x of 3950x maar gezien de 3900x niet te verkrijgen is wacht ik nog even ;). Dus tot dan iets minder cpu kracht.

Battle.net tag

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-10 17:14
Sinds afgelopen week ook in bezit van een RX 5700 XT (gekocht bij AMD). Ik kom van een Sapphire RX 480 8GB Reference, dus voor mij een grote stap voorwaarts.
Heaven benchnark resulteerde in +- dubbele score en bij Superposition zelfs iets meer.
Binnenkort komt het fullcover block van EKWB binnen (de D-RGB uitvoering) en die komt in de bestaande loop te hangen. Ben heel benieuwd naar de energieconsumptie na het installeren van het blok: de RX 480 daalde gemiddeld 20 watt.

Wat mij overigens erg stoort is dat de driver(s) nog niet stabiel zijn. In eerste instantie AMD DDU uitgevoerd, daarna 19.7.2 optional geinstalleerd, games lopen vast doordat de AMD driver crashed. Zelfde riedeltje uitgevoerd met 19.7.3 optional met exact hetzelfde resultaat. Tenslotte maar weer DDU uitgevoerd en alleen de AMD Driver geinstalleerd, dus zonder AMD Settings etc en nu lijkt hij niet te crashen. Helaas moet ik een paar mooie features missen, maar liever dat dan instabiliteit.
Hebben jullie ook issues met de nieuwe drivers i.c.m. een RX 5700 (XT)?

• Beaudog
Ik heb het ook in de eerste instantie had ik een andere fan curve ingesteld dat ging opzich prima maar later onder het gamen ging het toch mis .
Ik kan de power limit verhogen en dat is het dan kan ik uren gamen dan loopt het prima .

Rob Krauts schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:57:
Sinds afgelopen week ook in bezit van een RX 5700 XT (gekocht bij AMD). Ik kom van een Sapphire RX 480 8GB Reference, dus voor mij een grote stap voorwaarts.
Heaven benchnark resulteerde in +- dubbele score en bij Superposition zelfs iets meer.
Binnenkort komt het fullcover block van EKWB binnen (de D-RGB uitvoering) en die komt in de bestaande loop te hangen. Ben heel benieuwd naar de energieconsumptie na het installeren van het blok: de RX 480 daalde gemiddeld 20 watt.

Wat mij overigens erg stoort is dat de driver(s) nog niet stabiel zijn. In eerste instantie AMD DDU uitgevoerd, daarna 19.7.2 optional geinstalleerd, games lopen vast doordat de AMD driver crashed. Zelfde riedeltje uitgevoerd met 19.7.3 optional met exact hetzelfde resultaat. Tenslotte maar weer DDU uitgevoerd en alleen de AMD Driver geinstalleerd, dus zonder AMD Settings etc en nu lijkt hij niet te crashen. Helaas moet ik een paar mooie features missen, maar liever dat dan instabiliteit.
Ik heb wel eens wat dingen gehad. 19.7.3 heb ik pas sinds gister. Wat voor mij goed werkt is alles instellen en vervolgens rebooten dan draait het goed.
Alles stock werkte ook perfect had geen crashes. Alleen als ik met wattman ga spelen en niet reboot wil het controlcenter soms na een tijdje raar gaan doen waardoor je dan soms ook stotters kreeg. Niet echt harde crashes tenzij mijn OC settings te hoog waren.

• Rob Krauts
@Astennu
Het typische is, en dat soort mij, dat ik niets met Wattman doe. Wat ik wel gebruik in AMD Settings, zijn wat instellingen Als Image Sharpening en FreeSync. Nou weet ik dat Image Sharpening niet de boosdoener is, omdat ik deze meerdermaals uitgeschakeld heb. Maargoed, voor nu red ik mij prima met de Basic Driver zonder AMD Settings en ik wacht wel op een goede release. Verder ben ik zeer te spreken over de kaart en ik ben erg benieuwd naar de fullcover block :-)
Rob Krauts schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:04:
@Astennu
Het typische is, en dat soort mij, dat ik niets met Wattman doe. Wat ik wel gebruik in AMD Settings, zijn wat instellingen Als Image Sharpening en FreeSync. Nou weet ik dat Image Sharpening niet de boosdoener is, omdat ik deze meerdermaals uitgeschakeld heb. Maargoed, voor nu red ik mij prima met de Basic Driver zonder AMD Settings en ik wacht wel op een goede release. Verder ben ik zeer te spreken over de kaart en ik ben erg benieuwd naar de fullcover block :-)
Ik heb dat probleem tot nu toe dus niet. (als in geen crashes).
Mijn broer had wel crashes in SC2 met zijn monitor maar dat lag aan de monitor in combinatie met de kaart (Dell 3415 Ultra wide)
Refresh rate stond daar op default in game als je die gewoon naar 60Hz zette waren de crashes weg.

Maar ik merk wel dat het controlpannel stabieler was met Vega en Radeon VII. Maar ga er van uit dat dat binnenkort wel allemaal gefixt is. Elke release van de drivers heeft er weer veel fixes voor de 5700 serie tussen zitten (opzich niet raar met een nieuwe architectuur).

Maar ik vind het raar dat jij echt game crashes krijgt als je het controlpannel gebruikt.

• Garwinski
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-10 11:46

Op dit moment van alle games die ik speel (dat zijn er vrij veel sinds ik de 5700XT binnen heb, maar dat komt omdat ik alles ook wil testen op de nieuwe kaart :p ) heb ik alleen een probleem in Post Scriptum (UE4) als ik alt-tab, dan krijg ik gelijk een BSOD met melding dat atikmpag.sys gecrashed is. Niet eens terug naar de desktop gegooid dus, maar een blauw scherm met een automatische herstart (Squad, waarvan Post Scriptum kort door de bocht een WW2 versie van is en is gebouwd op dezelfde 'core' als Squad, heeft dat probleem niet. Al heeft Squad al wel UE 4.21, die upgrade voor Post Scriptum wordt nog aan gewerkt, dus de onderliggende engine is nu nog niet volledig gelijk). Bij geen ander spel heb ik dit probleem gemerkt.

En Wolfenstein: Youngblood loopt standaard vast na een minuut of tien spelen. Geen idee waar dat aan ligt. Temperaturen zijn allemaal prima: hotspot/junction temp rond de 100-105c, gpu zelf rond de 80-85c, VRAM ook rond de 85c. Ik heb veel dingen geprobeerd, mijn undervolt weghalen, power limit terug naar 0%, uberhaupt stock settings op de kaart, maar dat maakt allemaal niet uit. Het is natuurlijk wel een net nieuw spel, die gebruik maakt van Vulkan waar vaak genoeg, zeker als een spel nog maar net uit is, problemen mee zijn, én ik speel hem op een kaart die ook nog maar net uit is en waar de drivers nog niet optimaal voor zijn: Allemaal factoren waardoor ik hier nog niet gelijk 'alarm' voor sla.

Voor de rest ben ik wel erg tevreden. In spellen waar AMD het normaal vrij slecht deed, zoals in spellen op UE 4 zoals Squad of Post Scriptum, doet deze kaart het erg sterk. (Voor zover ik begrepen heb, was de GCN architectuur erg krachtig, maar moest erg specifiek voor geoptimaliseerd worden om de 4 'shader engines' en de achterliggende shader cores te voeden. Gebeurde dat niet, dan bleef veel kracht onbenut. Deze nieuwe architectuur vereist iets minder specifieke optimalisaties (of iig, als er niet specifiek geoptimaliseerd is voor kaarten met RDNA architectuur heeft deze architectuur daar minder nadeel bij in vergelijking met GCN) omdat RDNA 'maar' twee shader engines heeft, maar die kunnen elk wel evenveel data aan als 2 shader engines van GCN architectuur. Werk hoeft dus minder 'gesplitst' te worden om over meer shader engines te verdelen, waardoor RDNA relatief beter presteert als data zonder specifieke optimalisaties (zoals het geval is bij veel UE 4 games) door een RDNA-kaart verwerkt moet worden.)

Uiteraard is het soms een beetje lastig te zeggen, want de 5700XT is ook gewoon uberhaupt sneller dan een Vega 56 (mijn vorige kaart) in elke game. Maar volgens mij is mijn performance-winst bij games als Squad en Post Scriptum op UE 4 wel veel groter dan de 'gemiddelde' performance-winst. In bijvoorbeeld WWZ heb ik er ook wat fps bij gekregen in vergelijking met mijn Vega 56, maar dat is geen wereld van verschil en die winst past keurig in de ongeveer gemiddelde te verwachten fps-winst, doordat WWZ sowieso al erg goed draaide op AMD(-GCN architectuur) , ook in DX11.

Met Radeon Settings heb ik eigenlijk geen problemen, ja, het is wat traag en de animaties etc zijn wat 'haperig', maar dat is het wel volgens mij. Ik gebruik Wattman voor een undervolt (2000mhz/1101mV) en een net ietsje aggresiever fan-profiel (wat eerder de snelheid omhoog laten gaan, en een max snelheid van 47% ipv 42%), en 20% power limit, en dat gaat gewoon prima. Ik heb niet meer (of minder, maar zoals ik al zei, ik heb vrij weinig problemen) crashes gehad mét aangepaste wattman-instellingen dan met alles op 'stock'.

The Witcher 3, toch nog steeds een erg zwaar spel die mijn kaart constant belast, heb ik al een aantal keer een paar uur achter elkaar gespeeld gespeeld op deze kaart en dat draait prima zonder crashes, op vrijwel constant 100% load en met de core vrijwel constant op 1950mhz. Ik heb ook wel andere spellen gespeeld zonder problemen, maar The Witcher 3 is wel uitzonderlijk zwaar om te draaien met alle instellingen op het hoogst in 3440x1440 op een 100hz scherm, en dat spel heb ik denk ik het langst aaneengesloten gespeeld.

TLDR: Nee, niet echt problemen eigenlijk op 19.7.3, op twee spellen na, maar bij beide kan niet uitgesloten worden dat het spel zelf niet het probleem is.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:33

DataGhost

iPL dev

bartkoopman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 01:06:
Heb vandaag de volgende build gemaakt:

3700x
MSI x570 Pro-A
MP600 Gen4 SSD
Gigabyte 5700XT

Echter..... krijg ik op mijn monitor bij post/boot een "Out of range" melding....

Iemand een idee?

Aangesloten via hdmi

Had geen andere monitor of kabel bij de hand.
Is dit je al gelukt? Ik heb een Gigabyte X570 Aorus Master met een 5700XT, en die wil ook niet booten. Pas als ik in het BIOS (met een andere kaart) PCIe3 forceer wil 'ie booten, en/of met een andere kaart erbij (dan draait 'ie wel op PCIe4 maar slechts op x8). Met BIOS N11 (pre-release review BIOS) doet ie het wel in PCIe4 x16, maar niet met de nieuwere/normale versies. In het onderste PCIe-slot (aan de PCH) doet 'ie het ook altijd, maar dan maar maximaal met x4.

Ik heb een ticket uitstaan bij Gigabyte, die kunnen me hopelijk binnenkort vertellen waar het aan ligt, ik neig naar AGESA maar zeker weet ik het niet. Ik vind het wel eng dat ik zo weinig mensen met hetzelfde probleem kan vinden.

DataGhost wijzigde deze reactie 29-07-2019 17:21 (4%)

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• Rob Krauts
Garwinski schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:10:
[...]

En Wolfenstein: Youngblood loopt standaard vast na een minuut of tien spelen.

TLDR: Nee, niet echt problemen eigenlijk op 19.7.3, op twee spellen na, maar bij beide kan niet uitgesloten worden dat het spel zelf niet het probleem is.
Ik kan je in ieder geval zeggen dat AMD Settings crasht/vastloopt na tien minuten Wolfenstein: Youngblood te spelen, waardoor de game ook vastloopt. Na mijn 'fix' door alleen de basic driver te gebruiken is dit issue verholpen. Ik zal nog eens meer games en scenario's testen, wellicht zijn het toch instellingen die dit veroorzaken.

• bartkoopman
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07-10 12:01
DataGhost schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:19:
[...]

Is dit je al gelukt? Ik heb een Gigabyte X570 Aorus Master met een 5700XT, en die wil ook niet booten. Pas als ik in het BIOS (met een andere kaart) PCIe3 forceer wil 'ie booten, en/of met een andere kaart erbij (dan draait 'ie wel op PCIe4 maar slechts op x8). Met BIOS N11 (pre-release review BIOS) doet ie het wel in PCIe4 x16, maar niet met de nieuwere/normale versies. In het onderste PCIe-slot (aan de PCH) doet 'ie het ook altijd, maar dan maar maximaal met x4.

Ik heb een ticket uitstaan bij Gigabyte, die kunnen me hopelijk binnenkort vertellen waar het aan ligt, ik neig naar AGESA maar zeker weet ik het niet. Ik vind het wel eng dat ik zo weinig mensen met hetzelfde probleem kan vinden.
Ja het is gelukt. Bij mij was het dat op HDMI het beeld niet weergeven werd. Op geen enkele wijze bij het booten. Ik had op dat moment geen DP kabel binnen handbereik en het was al laat. De volgende dag was alles opgelost met de DP kabel.

• bartkoopman

Ja ik heb dit ook. Overigens kreeg ik een bluescreen bij het updaten naar .3. Na de herstart stond ie wel als sucessvol geinstalleerd. ( sounds legit )

Syntetische benchmark lijken stabiel te te draaien. Echter bij Rainbow six siege kan ik bevestigen dat Radeon settings buggy as hell is en de volgende quirks vertoont (welke ik met zekerheid kan bevestigen)

19.7.2
- Radeon Chill | Settings / game crash
- Anitlag met Freesync display en 3700x | Settings / game crash

19.7.3
- Update drivers vannuit Radeon settings | Bluescreen
- Game overly (alt+r) | Niet zichtbaar + mouse freeze
- Relive actief | black screen in games
of
- Relive actief | meldingen niet zichtbaar
of
- Relive actief | opnamen opgeslagen als green screen.

Wattman

- Auto overclock | Artifacts + Settings / Gamecrash
- Auto undervolt | Artifacts + Settings / Gamecrash
- Manual overclock + curve 2150mhz + manual curve + powerlimit auto | Artifacts + Settings gamecrash

Als mijn pc zich zelf in sleep mode heeft gezet en ik start hem weer op dan kan ik er ook niet vannuit gaan dat ie volledige fps geef en na een herstart is het probleem verholpen.

Om eerlijk te zijn blijf ik er nu vanaf en probeer ik het een tijdje nog een keer.

Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben om het resultaat en ik ben af en toe het spoort kwijt.

Zoals dat ik eerst zonder problemen msi afterburner kon draaien voor Riva Tuner Statistics server en nu als ik afterburner opstart. Flikkert het scherm zonder dat ik iets aan het profiel heb aangepast.

Daarnaast is het ook nog een gedoe met de bios voor de rzen 3700x die ik had. De eerste bios die meekwam bij aankoop heb ik op meerdere cores 4399 gezien wat ik ok vind als de doos 4.4 aangeeft. Na een bios update krijg ik het gewoon niet meer voor elkaar.

Als ik op dit moment niets doe dan kan ik lekker genieten van Siege met ~120-180 fps afhankelijk van de het moment in de game op 144hz 1440p met Ultra settings Extra High Textures, antisof filtering 8x. Dat maakt me zeer bij.

Ja er is meer mogelijk en ik heb een clock speed aangetikt tegen de 2100 aan (volledig zonder crashes na 2 uur siege )op de stock koeler (dus een straaljager naast je scherm). Dat geeft mij hoop dat er wellicht nog wel wat in zit als de drivers zich stabiliseren.

Overigens staat op de release notes van de laatste driver een opmerkelijke lijst met "Known issues" voor de 5700 series. In mijn ogen ziet dat er uit dat de driver nog lang niet stabiel is voor de navi architectuur.

Overigens als je interesse in een 5700 hebt laat je dan vooral niet beinvloeden door mijn mening maar als je direct zonder quirks wilt gamen wacht dan op de aob's of koop nvidea welke aardig bijgebogen is door de 5700 series.

Ik wilde persoonlijk gewoon een amd build en ik ben erg blij.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Ik heb Superposition gedraaid en die is inderdaad een stuk zwaarder op de GPU. Preset 1080 Extreme.
Score: 5034
Min: 30.24
Avg: 36.65
Max: 44.36

Clocks zijn nu gemiddeld 1895 een stuk lager. Core is 72 en Hotspot is 96. Die zijn nog prima, geheugen is daarentegen een stuk minder leuk met 94 graden. In zo'n geval is Fan control toch wel erg fijn om te hebben gezien ze zelfs op de maximale snelheid nog stil zijn en onder load 1100 toeren net te weinig is. Kamer temperatuur is rond de 32 graden.
Denk dat ik ga kijken of ik koperen heatsinks kan vinden voor mijn geheugen of een andere oplossing ;).

Battle.net tag

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Ik heb Superposition gedraaid en die is inderdaad een stuk zwaarder op de GPU. Preset 1080 Extreme.
Score: 5034
Min: 30.24
Avg: 36.65
Max: 44.36

Clocks zijn nu gemiddeld 1895 een stuk lager. Core is 72 en Hotspot is 96. Die zijn nog prima, geheugen is daarentegen een stuk minder leuk met 94 graden. In zo'n geval is Fan control toch wel erg fijn om te hebben gezien ze zelfs op de maximale snelheid nog stil zijn en onder load 1100 toeren net te weinig is. Kamer temperatuur is rond de 32 graden.
Denk dat ik ga kijken of ik koperen heatsinks kan vinden voor mijn geheugen of een andere oplossing ;).
1080p extreme is nou net het geen wat ok normaal niet draai xD gebruik meestal 1080p high of 1440p high. Is net war zwaarder (krijg je eerder crashes bij oc's)

Die memory Temps vallen tegen gddr6 wordt echt goed heet zeg.
Je moet eigenlijk een baseplate hebben en dan de heatsink mounten zodat je goede ggdr6 cooling hebt. Met Vega kon dat als je de baseplate van de LC gebruikte. Of het met de air baseplate ook kon weet ik niet.

De 19.7.4 drivers zijn ook al weer uit maar lijkt er op dat het vooral om een specifieke fix gaat:
AMD Radeon Adrenalin 19.7.4 driver release notes

Fixed Issues
Grand Theft Auto™ V may experience an application crash or hang on Radeon RX 5700 series graphics products.

Known Issues
Some system configurations may experience green color corruption after install of Radeon Software when running Windows® 10 May 2019 update.
Stutter may be experienced when Radeon FreeSync is enabled on 240hz refresh displays with Radeon RX 5700 series graphics products.
Radeon Performance Metrics may report incorrect VRAM utilization.
AMD Radeon VII may experience elevated memory clocks at idle or on desktop.
Radeon Overlay may intermittently fail to appear when toggled in game.
Audio for clips captured by Radeon ReLive may be corrupted or garbled when desktop recording is enabled.
Radeon RX 5700 Series Graphics may experience a black screen during uninstall on Windows®7 system configurations. A work around is to perform uninstall in safe mode.
Recording clips with Radeon ReLive may result in blank clips on Radeon RX 5700 Series Graphics with Windows®7 system configurations.
Enabling Enhanced Sync may cause game, application or system crashes on Radeon RX 5700 series graphics products.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 01:08:
[...]

1080p extreme is nou net het geen wat ok normaal niet draai xD gebruik meestal 1080p high of 1440p high. Is net war zwaarder (krijg je eerder crashes bij oc's)

Die memory Temps vallen tegen gddr6 wordt echt goed heet zeg.
Je moet eigenlijk een baseplate hebben en dan de heatsink mounten zodat je goede ggdr6 cooling hebt. Met Vega kon dat als je de baseplate van de LC gebruikte. Of het met de air baseplate ook kon weet ik niet.
Doe ik dat vanavond. Ik zag dat iemand met koperen heatsinks op het geheugen betere temperaturen haalde. Mijn fanspeed schaalde nog niet mee, dat maakt ook uit.

Ik vind het contact met die memory heatsinks lastig, het oppervlakte is heel glad en de "stikkers" blijven niet super plakken. Heb een aantal koperen heatsinks besteld, even zien of die beter presteren.
Sommige mensen gebruiken ook een soort lijm, alleen is dat meteen zo permanent en lastig te verwijderen. Meteen wel een factor 10 betere hitte overdracht. Bij een oud toms hardware artikel raden ze aan een mix van paste en lijm te gebruiken zodat het makkelijker los gaat.

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Doe ik dat vanavond. Ik zag dat iemand met koperen heatsinks op het geheugen betere temperaturen haalde. Mijn fanspeed schaalde nog niet mee, dat maakt ook uit.

Ik vind het contact met die memory heatsinks lastig, het oppervlakte is heel glad en de "stikkers" blijven niet super plakken. Heb een aantal koperen heatsinks besteld, even zien of die beter presteren.
Sommige mensen gebruiken ook een soort lijm, alleen is dat meteen zo permanent en lastig te verwijderen. Meteen wel een factor 10 betere hitte overdracht. Bij een oud toms hardware artikel raden ze aan een mix van paste en lijm te gebruiken zodat het makkelijker los gaat.
Probeer eens die OEM paste te vinden die AMD voor haar stock koelers gebruikt. Is ook net lijm. :+
Maar op zich is dat misschien geen gek idee, een thermal paste zoeken die zich ook gedraagt als lijn. :P

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 30-07-2019 13:26 (5%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Nee klopt had ik in die GDDR3 tijd al. Ik had daar altijd warmte geleidende lijm voor dat werkte heel veel beter. Die plak pad's raken met hoge temps los. En ik had toen de tijd ook V-Mod's op het geheugen zitten :P

Was er best ok af te krijgen. Gewoon even in de vriezer leggen en dan kreeg je het redelijk makkelijk los. mem was nooit een issue maar VRM's gingen na het verwijderen van de heatsink wel eens stuk :P
Daar gebruikte ik liever push pins + een passende heatshink.

Andere optie blijft de baseplate proberen te gebruiken (afhankelijk van hoe die er uit ziet en uitsteekt) want die kan je dan schroeven. Betere druk en groot oppervlak voor alleen GDDR6 en VRM.

Astennu wijzigde deze reactie 30-07-2019 14:19 (18%)

• Sissors
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Probeer eens die OEM paste te vinden die AMD voor haar stock koelers gebruikt. Is ook net lijm. :+
Maar op zich is dat misschien geen gek idee, een thermal paste zoeken die zich ook gedraagt als lijn. :P
Je hebt thermal pastes en lijm in één. Ik heb ze zelf gebruikt om LEDs te koelen, die gingen nergens naar toe meer :P. Maar dat is echt een permanente oplossing, die krijg je dan niet meer los.

• colorsone
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:58
Net een testje gedaan in Unigine Superposition op 4K optimized, niet verkeerd voor mijn RX 5700 XT denk ik?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

colorsone schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:55:
Net een testje gedaan in Unigine Superposition op 4K optimized, niet verkeerd voor mijn RX 5700 XT denk ik?

[Afbeelding]
Geen idee :).

Misschien een suggestie zoals Astennu al deed. Superposition draaien op de 1080p high preset?
Dan kunnen we de scores tegen elkaar zetten (tenminste dat lijkt mij interessant).

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Je hebt thermal pastes en lijm in één. Ik heb ze zelf gebruikt om LEDs te koelen, die gingen nergens naar toe meer :P. Maar dat is echt een permanente oplossing, die krijg je dan niet meer los.
Weer wat geleerd. Maar die stock paste van AMD koelers is gewoon echt perfect hiervoor. Je kan zo je CPU uit haar socket trekken, ook gedaan en met mij velen, maar het laat wel los als je iets tussen de IHS en de koeling krijgt. :P

• colorsone
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:58
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Geen idee :).

Misschien een suggestie zoals Astennu al deed. Superposition draaien op de 1080p high preset?
Dan kunnen we de scores tegen elkaar zetten (tenminste dat lijkt mij interessant).
1080p high crashed ook bij mij, start niet eens op. Extreme gaat wel goed:

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned
colorsone schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:16:
[...]

1080p high crashed ook bij mij, start niet eens op. Extreme gaat wel goed:

[Afbeelding]
Dat is wel raar. Misschien een keertje opnieuw installeren?

Ik heb met een 5700 @ 1850T-930Mem (+-1780Effectief) 975mv +20%pwr ook wat tests gedaan:
1080pH= 10526 (stock)
1080pH= 11027
1080pH= 11061 (Max Fan)
1080pE= 4652
1440pH= 6968
3440xH= 5383
4KOpti = 6248 (stock)
4KOpti = 6619
8KOpti = 2728

+20% power was volgens mij niet eens echt nodig. Ik zag stock geen verschil in punten was exact hetzelfde.

Met de 5700 XT 50th @ 1870T-900Mem (+-1790Effectief) 975mv +50%pwr (+0 was ook genoeg geweest verbruik is niet hoog met de UV):
1080pH= 11782
1080pH= 12024 (stock)
1080pE= 4898
1080pE= 5011 (stock)
1440pH= 7482
1440pH= 7480 (stock)
1440pE= 2846
1440pE= 2887 (stock)
3400xH= 5775
3400xH= 5755 (stock)
4KOpti= 7104
4KOpti= 7032 (stock)
8KOpti= 2966
8KOpti= 2920 (stock)

Maar dit is met een andere 50th anni die ik niet meer heb.
Die ik heb gehouden was out of the box minder maar max oc net wat beter.

Ik heb daar alleen niet alles bij gehouden met welke settings ik getest heb. Zal ik na mijn vakantie nog wel eens doen.

De 5700 is een best leuk kaartje voor het geld. En met de stock cooler is die gewoon prima. Gezien het verbruik en de OC limits kan je de max target met een UV halen en dan presteerd hij beter dan een Vega 64 stock en is veel zuiniger (scheelt zo 100-110watt en 45watt vs de 900mv 1480MHz UV en dan is de 5700 nog steeds +- 10% sneller in super position)

Misschien moet ik weer een OC Excel sheet maken net als toen met Vega kan je daar resultaten in plaatsen en dingen van elkaar vergelijken. Maar dat wordt dan na mijn vakantie eind volgende week.

Astennu wijzigde deze reactie 31-07-2019 15:59 (33%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus mensen, dit is kennelijk een XFX Navi model. :P

De vraag is of we deze nu helemaal moeten gaan afbranden want echt spuuglelijk. Het kan me niet veel schelen hoe ze eruit zien, maar er zijn grenzen hoor. :>

DaniëlWW2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:43:
[Afbeelding]

De vraag is of we deze nu helemaal moeten gaan afbranden want echt spuuglelijk. Het kan me niet veel schelen hoe ze eruit zien, maar er zijn grenzen hoor. :>
Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Ik heb nu ook een 5700 non XT maar ik vind dat toch ook wel een erg mooi kaartje. Het is niet het geborstelde Alu wat Vega had maar iets wat zachter is en een beetje mat. Ziet er wel gaaf uit. Vind de XT wel mooier maar dit ziet er ook wel nice uit.

1000x beter dan die XFX hierboven. Gezien de fan blades ziet het er ook een beetje uit als een budger model.

Astennu wijzigde deze reactie 31-07-2019 10:16 (4%)

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:02
DaniëlWW2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:43:

De laatste X generaties xfx aftermarket kaarten zijn niet om aan te zien, voor de hd7*** viel nog iets te zeggen maar daarna..

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

aminam schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:32:
[...]

De laatste X generaties xfx aftermarket kaarten zijn niet om aan te zien, voor de hd7*** viel nog iets te zeggen maar daarna..
Bij de 280 en 290X hebben ze ook nog even een stap vooruit gemaakt tov de HD7970 coolers.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:02
Astennu schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:57:
[...]

Bij de 280 en 290X hebben ze ook nog even een stap vooruit gemaakt tov de HD7970 coolers.
Je hebt gelijk die was ik helemaal vergeten, maar volgens mij liepen ze wat warmer dan de concurrentie en werden ze niet veel verkocht.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• Sissors
Ik vind hem neutraal qua uiterlijk. Niet mooiste ooit, maar ook niet heel lelijk ofzo. Los daarvan, ding in kast schroeven, kast dicht, who cares hoe hij eruit ziet.
Ik heb wat tests gedaan met de 5700 non XT ik heb ze ook toegevoegd aan de FP zodat je ze kan vergelijken met de XT 50th resultaten.
RX 5700 (Stock 1750T @ 1020mv @ 2100RPM)
Stock 1637-1693MHz 75-86-76c @ 1025mv 147-237-243Watt 2051-2103RPM

Furmark 720P 4x AA 1350-1375Core 900Mem Normalized Normalized @ 4000RPM fan speed 80% (26c ambient)
800mv = 206 Watt GPUPower 120 Watt - 57-64c core 70c mem
825mv = 212 Watt GPUPower 124 Watt - 58-65c core 72c mem
850mv = 217 Watt GPUPower 128 Watt - 59-66c core 72c mem
875mv = 222 Watt GPUPower 134 Watt - 60-67c core 72c mem
900mv = 227 Watt GPUPower 139 Watt - 61-68c core 72c mem
925mv = 234 Watt GPUPower 143 Watt - 62-69c core 74c mem
950mv = 241 Watt GPUPower 149 Watt - 63-71c core 74c mem
975mv = 248 Watt GPUPower 154 Watt - 64-73c core 76c mem
1000mv = 256 Watt GPUPower 160 Watt - 65-75c core 76c mem
1025mv = 264 Watt GPUPower 168 Watt - 66-77c core 78c mem

5700 non XT Card
Furmark 720p No AA Clock speed scaling @ 26C ambient:
800mv = 1440-1445-T1520MHz 215FPS @ 132-136/225 Watt 91-99-98c @ 1483RPM artie's at 1445-T1530MHz) - 1,80625MHz per mv
825mv = 1488-1493-T1570MHz 223FPS @ 139-144/235 Watt 89-98-98c @ 1719RPM artie's at 1505-T1580MHz) - 1,80969MHz per mv
850mv = 1541-1544-T1620MHz 230FPS @ 147-152/246 Watt 85-95-94c @ 1799RPM artie's at 1550-T1630MHz) - 1,81647MHz per mv
875mv = 1584-1594-T1670MHz 235FPS @ 155-161/255 Watt 84-95-92c @ 2014RPM artie's at 1600-T1670MHz) - 1,82171MHz per mv
900mv = 1640-1645-T1720MHz 242FPS @ 164-170/266 Watt 82-94-90c @ 2232RPM artie's at 1650-T1730MHz) - 1.82777MHz per mv
925mv = 1683-1695-T1750MHz 247FPS @ 174-178/284 Watt 83-98-94c @ 2606RPM artie's at 1760-T1780MHz) - 1.83243MHz per mv (hitting Power limits)
950mv = 15xx-16xx-T1820MHz NA FPS @ 177-180/285 Watt 78-92-88c @ 2943RPM ------------------------) - 1.MHz per mv (POWERLIMITED)
*test @ 900MHz memory because of possible bandwidth bottleneck
Other testing 975mv @ 1850 Target is stable (effective clocks +- 1770-1790MHz)

5700 non XT Audio Test:
14% Fan ( 720RPM) = 31,9dba (idle to much ambient noise)
30% Fan (1492RPM) = 33,4dba
40% Fan (2015RPM) = 38,4dba
50% Fan (2550RPM) = 43,8dba
60% Fan (3003RPM) = 49,3dba
70% Fan (3474RPM) = 53,8dba
80% Fan (3981RPM) = 58,3dba
90% Fan (4444RPM) = 61,4dba
100% Fan (4655RPM) = 62,7dba
Nu moet ik de 5700XT cooler nog testen qua audio zodat er iets te vereglijken valt. Want deze resultaten zeggen niet super veel als je geen 2e kaart test.

Edit: Resultaten van de XT 50th zijn ook aan de FP toegevoegd. Conclussie:

Bij de koeler test moet opgemerkt worden dat het verschil extreem klein is. Als ik maar iets anders ging zitten had ik zo al een verschil van 0,5db. Gezien dat geven presteren de coolers dus +-hetzelfde. Qua GPU zit het ook dicht bij elkaar in de buurt aangezien er niet met dezelfde kaart getest is kan dit verschil al komen door een andere mounting pressure of gewoon puur het verschil in de chip loterij.
Conclussie het ligt er meer aan welke je zelf mooier vind qua prestaties zijn ze zo goed als gelijk aan elkaar (wat gezien de teardowns al mijn verwachting was. Wel jammer had meer van de XT cooler verwacht maar de aanpassingen zijn vooral optisch.)

Astennu wijzigde deze reactie 31-07-2019 13:57 (12%)

aminam schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Je hebt gelijk die was ik helemaal vergeten, maar volgens mij liepen ze wat warmer dan de concurrentie en werden ze niet veel verkocht.
Dont know het was volgens mij wel een hele verbetering tov het design van de 7950 en 7970 want dat was best wel bagger. Waren herrie dingen die heel heet werden. De refferenced blower versies deden het veel beter dan die dual fan versies van XFX.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:13:
[...]

Dat is wel raar. Misschien een keertje opnieuw installeren?

Ik heb met een 5700 @ 1850T-930Mem (+-1780Effectief) 975mv +20%pwr ook wat tests gedaan:
1080pH= 10526 (stock)
1080pH= 11027
1080pH= 11061 (Max Fan)
1080pE= 4652
1440pH= 6968
3440xH= 5383
4KOpti = 6248 (stock)
4KOpti = 6619
8KOpti = 2728

+20% power was volgens mij niet eens echt nodig. Ik zag stock geen verschil in punten was exact hetzelfde.

Met de 5700 XT heb ik niet alles stock bij de hand:
1080pH= 12108 (stock)
1080pH= 12304 (stock max fan speed)
1080pE= 5130 (stock)
1080pE= 5329 (Stock_MaxPower_60%fan)
1080pE= 5159 (stock max fan speed)
1440pH= 7756 (geen idee welke settings heb met de andere kaart scores van 7450 en 7840)
3440xH= 6279 (2060MHz_T2120-_78c Max Fan)

Maar dit is met een andere 50th anni die ik niet meer heb.
Die ik heb gehouden was out of the box minder maar max oc net wat beter.

Ik heb daar alleen niet alles bij gehouden met welke settings ik getest heb. Zal ik na mijn vakantie nog wel eens doen.

De 5700 is een best leuk kaartje voor het geld. En met de stock cooler is die gewoon prima. Gezien het verbruik en de OC limits kan je de max target met een UV halen en dan presteerd hij beter dan een Vega 64 stock en is veel zuiniger (scheelt zo 100-110watt en 45watt vs de 900mv 1480MHz UV en dan is de 5700 nog steeds +- 10% sneller in super position)

Misschien moet ik weer een OC Excel sheet maken net als toen met Vega kan je daar resultaten in plaatsen en dingen van elkaar vergelijken. Maar dat wordt dan na mijn vakantie eind volgende week.
Nog een keer de tests gedraaid:
1700x Stock
5700x Anni stock op 1100 fan (55%)

1080p high 11944
Duidelijk een cpu limit, gpu load is 94-96% en clocks zitten tussen de 1800-1900 afhankelijk van de load
1440p high 7443
Minder last van een cpu limit, maar nog steeds niet 99%. Tussen 96-98% en clocks 1850 - 1900.
Niet echt het idee dat dit zwaarder is dan de 1080p extreme preset, daar zat de load wel op 98-99% en had ik hogere clocks (en temperaturen :P). Verder geen last gehad van crashes.

Tijd voor een 3900x of 3950x.

Battle.net tag

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:53:
[...]

Nog een keer de tests gedraaid:
1700x Stock
5700x Anni stock op 1100 fan (55%)

1080p high 11944
Duidelijk een cpu limit, gpu load is 94-96% en clocks zitten tussen de 1800-1900 afhankelijk van de load
1440p high 7443
Minder last van een cpu limit, maar nog steeds niet 99%. Tussen 96-98% en clocks 1850 - 1900.
Niet echt het idee dat dit zwaarder is dan de 1080p extreme preset, daar zat de load wel op 98-99% en had ik hogere clocks (en temperaturen :P). Verder geen last gehad van crashes.

Tijd voor een 3900x of 3950x.
Een snellere CPU zal wel schelen ja. In dat geval 1440p gebruiken als test dan is de FPS een stuk lager en heeft de kaart het toch zwaarder dan met een extreme preset. 8KOpti trekt hij erg veel power tov de andere tests scheelt 15 watt.

Ik heb ook wat nieuwe XT resultaten op bijna gelijke clocks als de 5700 non XT dan kan je het verschil mooi zien

5700 XT 50th @ 1870T-900Mem (+-1790Effectief) 975mv +50%pwr (+0 was ook genoeg geweest verbruik is niet hoog met de UV):
1080pH= 11782
1080pH= 12024 (stock)
1080pE= 4898
1080pE= 5011 (stock)
1440pH= 7482
1440pH= 7480 (stock)
1440pE= 2846
1440pE= 2887 (stock)
3400xH= 5775
3400xH= 5755 (stock)
4KOpti= 7104
4KOpti= 7032 (stock)
8KOpti= 2966
8KOpti= 2920 (stock)

Dit is een hot test als in in laat de kaart niet afkoelen maar ga redelijk vlot achter elkaar door. De temps worden stock erg hoog dus de clocks gaan omlaag. Die zitten rond de 1766-1830 MHz. 8K had 1766 clock en ook al start je koud aan het einde van de run is het gemiddelde laag. Bij andere tests zit het meer rond de 1800. Hig presets rond 1830 Extreme 1800MHz.

Nu boost deze kaart niet zo heel hoog. Die 2e die ik had deed het beter. Ik kan deze met wat andere targets wel net zo hoog laten boosten of zelfs hoger dan die andere out of the box. Maar de UV die ik draai is soms dus sneller en vooral constanter + temps en fan speeds zijn iets lager verbruik is ook een 30-60 watt lager. Waar de stock kaart altijd tussen de 290-300watt voor het systeem zit zit de UV rond de 230-260.

Astennu wijzigde deze reactie 31-07-2019 16:03 (28%)

• bartkoopman

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Hoe zit het nu echt met geluid en warmte, al die reviews en fan discussies online... ik kan er geen duidelijke conclusie uit trekken.

Heb hier een Ryzen 3000 systeem in onderdelen liggen en wil graag gaan bouwen. De AIB kaarten gaan te lang duren denk ik, zal wel september worden eer die leverbaar zijn dus dan is de vraag; koop ik nu een Sapphire 5700 XT, of dan toch maar een 2060 Super kaart...

Ik snap dat stil niet bestaat, en hoeft ook niet, maar het moet ook geen stofzuiger zijn die je op de achtergrond hoort tijdens het gamen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• Beaudog
Valt reuze mee .
Ik heb een goede airflow fans draaien altijd 42%.
Bij mij ik vindt het zelf erg meevallen geluid en warmte .

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Phusebox schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:01:
Hoe zit het nu echt met geluid en warmte, al die reviews en fan discussies online... ik kan er geen duidelijke conclusie uit trekken.

Heb hier een Ryzen 3000 systeem in onderdelen liggen en wil graag gaan bouwen. De AIB kaarten gaan te lang duren denk ik, zal wel september worden eer die leverbaar zijn dus dan is de vraag; koop ik nu een Sapphire 5700 XT, of dan toch maar een 2060 Super kaart...

Ik snap dat stil niet bestaat, en hoeft ook niet, maar het moet ook geen stofzuiger zijn die je op de achtergrond hoort tijdens het gamen.
Ik hoor het best duidelijk met de Sapphire en de AMD Wraith, hoewel volgens mij de laatste meer lawaai maakt. Ik schenk er alleen niet zoveel aandacht aan, ik kan wel even gamen met hoofdtelefoon totdat ik m'n water-setup heb. En dan is een reference kaart wel zo makkelijk, EKWB heeft afgelopen vrijdag z'n blocks uitgebracht net als een paar andere fabrikanten. Als je straks een aftermarket kaart pakt heb je kans dat je daar geen (goed) blok voor kan krijgen. Als je op lucht blijft is het aan te raden om te wachten natuurlijk.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Powercolor is er ook klaar voor. Ze beginnen op MSRP met hun RX5700XT. :)

Dan nog meer foto's van de XFX. Zo zie die er iets minder dramatisch uit. :P

https://videocardz.com/ne...5700-xt-pictured-up-close

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 01-08-2019 16:25 (3%)

• Ferio
@DaniëlWW2 zo te zien volg jij de kaarten aardig. Is er al bekend dicht de 5700xt nu op de 2070s zit?

Ik ben nog steeds videokaartloos en benieuwd of er al iets bekend is kwa performance wat we mogen verwachten.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De kaarten zijn er al een maand en er zijn genoeg benchmarks te vinden toch? Ik vind 't een fijne kaart en ik kan vooralsnog alles wat ik speel op 3440x1440 op hoogste settings met 100+ fps draaien.

• Phusebox
  • Niet online
Ik ben vooral huiverig voor de blower. Niet voor performance. Reference is prima voor mij maar ja, beschikbaarheid is wel een issue. Als dat september wordt dan moet ik helaas toch voor Nvidia gaan. Buiten mijn Dell laptop van het werk heb ik nog nooit Nvidia gehad.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ferio schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:47:
@DaniëlWW2 zo te zien volg jij de kaarten aardig. Is er al bekend dicht de 5700xt nu op de 2070s zit?

Ik ben nog steeds videokaartloos en benieuwd of er al iets bekend is kwa performance wat we mogen verwachten.
Ik verwacht niet dat de RX5700XT de RTX2070S echt zal matchen. Tenminste niet in 2019 over een gemiddelde van een aantal games. Nu is het verschil ergens tussen de 15% tot enkele procenten langzamer.

Een tweede is dat er een aantal games zijn die per publicatie, beter of slechter presteren waardoor de prestatieachterstand gemiddelde tegenover de RTX2070S eigenlijk niet erg representatief is. De RX5700XT benchmarks zijn denk ik niet heel erg representatief. Ik weet niet waarom. Drivers kan, kan ook zijn dat de verschillende videokaarten die de verschillende publicaties kregen, voor de variaties zorgen omdat ze tegen temperatuur en dus boostclock beperkingen aanliepen. In dat geval zouden AIB modellen behoorlijk kunnen helpen.

Ik pak er bijvoorbeeld Strange Brigade en Metro Exocus bij Guru3D, Techpowerup en Techspot erbij. :)

Strange 1080P

Strange 1440P

Metro 1080P

Metro 1440P

Het slaat nergens op dat het zo kan verschillen. Ik snap er ook echt niks van. Het maakt het alleen wel moeilijk om te bepalen hoe de verhoudingen nu echt liggen.

Neemt niet weg dat met betere koeling, de RX5700XT waarschijnlijk nog een paar procent sneller zal worden. Dan zit je gemiddeld gewoon dichtbij een RTX2070S, ongeacht precieze percentages. Het hele punt van de AIB RZ5700XT modellen zal zijn eerder zijn dat ze nauwelijks langzamer zijn, niet meer verbruiken, nu wel koeler draaien en geruisloos zijn en ook makkelijk €100 goedkoper zijn dan een RTX2070S. Dat is gewoon een goede deal lijkt me. :)

• Ferio
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Neemt niet weg dat met betere koeling, de RX5700XT waarschijnlijk nog een paar procent sneller zal worden. Dan zit je gemiddeld gewoon dichtbij een RTX2070S, ongeacht precieze percentages. Het hele punt van de AIB RZ5700XT modellen zal zijn eerder zijn dat ze nauwelijks langzamer zijn, niet meer verbruiken, nu wel koeler draaien en geruisloos zijn en ook makkelijk €100 goedkoper zijn dan een RTX2070S. Dat is gewoon een goede deal lijkt me. :)
:o dat zijn wel flinke verschillen zeg.. zo had ik ze nog niet vergeleken.. apart..

Ik ben zeer benieuwd naar de prijzen die ze eraan gaan hangen. Zal het zo als nvidia gaan met zelfs €150 duurder op de topmodellen? :o

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ferio schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:31:
[...]
:o dat zijn wel flinke verschillen zeg.. zo had ik ze nog niet vergeleken.. apart..
Volgens mij waren er nog wel een paar die heel erg vreemd waren. Geen zin om elke benchmark weer uit te gaan spitten. :P
Ik ben zeer benieuwd naar de prijzen die ze eraan gaan hangen. Zal het zo als nvidia gaan met zelfs €150 duurder op de topmodellen? :o
Ik denk het niet. Ik verwacht eerder prijzen van €420-€440 voor de instapmodellen die voor de meeste mensen al goed genoeg zijn. Betere modellen €450-€480 en alleen de allerbeste gaan denk ik naar of over de €500.

Ik ga zelf de komende weken er eentje kopen, nadat ik elk detail heb uitgezocht. Laat het hier ook wel weten welke modellen goed lijken te zijn en welke beter niet. :)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Ik verwacht niet dat de RX5700XT de RTX2070S echt zal matchen. Tenminste niet in 2019 over een gemiddelde van een aantal games. Nu is het verschil ergens tussen de 15% tot enkele procenten langzamer.

Een tweede is dat er een aantal games zijn die per publicatie, beter of slechter presteren waardoor de prestatieachterstand gemiddelde tegenover de RTX2070S eigenlijk niet erg representatief is. De RX5700XT benchmarks zijn denk ik niet heel erg representatief. Ik weet niet waarom. Drivers kan, kan ook zijn dat de verschillende videokaarten die de verschillende publicaties kregen, voor de variaties zorgen omdat ze tegen temperatuur en dus boostclock beperkingen aanliepen. In dat geval zouden AIB modellen behoorlijk kunnen helpen.

Ik pak er bijvoorbeeld Strange Brigade en Metro Exocus bij Guru3D, Techpowerup en Techspot erbij. :)

Strange 1080P
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Strange 1440P
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Metro 1080P
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Metro 1440P
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het slaat nergens op dat het zo kan verschillen. Ik snap er ook echt niks van. Het maakt het alleen wel moeilijk om te bepalen hoe de verhoudingen nu echt liggen.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de temperatuur van de kaart, ze gebruiken geen paste en contact is niet altijd optimaal, temperatuur zal daarom best verschillen tussen twee dezelf ogende kaarten. Daarom als je zelf niet van plan bent een koeler te gaan monteren kan je beter wachten op een AIB kaart.
Ik zie zelf als ik naar de temperatuur kijk en de snelheid van de chip een best verschil. Als ik al 50Mhz meer krijg door alleen mijn fanspeed van 1100 naar 1300 te gooien (noctuas).

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de temperatuur van de kaart, ze gebruiken geen paste en contact is niet altijd optimaal, temperatuur zal daarom best verschillen tussen twee dezelf ogende kaarten. Daarom als je zelf niet van plan bent een koeler te gaan monteren kan je beter wachten op een AIB kaart.
Ik zie zelf als ik naar de temperatuur kijk en de snelheid van de chip een best verschil. Als ik al 50Mhz meer krijg door alleen mijn fanspeed van 1100 naar 1300 te gooien (noctuas).
Ik weet het dus niet zeker. Is het puur temperatuur, dan gaan die AIB modellen nog leuk worden. Kan ook zijn dat er heel andere stukken in games wordt getest en dan zijn er natuurlijk nog de geruchten dat Nvidia bezig was om bepaalde reviewers onder druk te zetten.

Mij maakt het verder niet uit. Prijs/prestaties blijft de RX5700XT veel beter en ik ga geen €550+ betalen voor een videokaart.

• Phusebox
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:47:
[...]

Ik weet het dus niet zeker. Is het puur temperatuur, dan gaan die AIB modellen nog leuk worden. Kan ook zijn dat er heel andere stukken in games wordt getest en dan zijn er natuurlijk nog de geruchten dat Nvidia bezig was om bepaalde reviewers onder druk te zetten.

Mij maakt het verder niet uit. Prijs/prestaties blijft de RX5700XT veel beter en ik ga geen €550+ betalen voor een videokaart.
Mja de reference 5700 XT zit al op 450, dus AIB zit straks op 475-525 schat ik. Voor 550 heb je een 2070 super of voor 450 een 2060 super.

Prijs is niet echt meer een groot argument. Plus je mist raytracing als je dat belangrijk vindt en ook USB-C, in ieder geval op de reference kaart.

Dat laatste is misschien nog wel een grotere drempel dan de blower momenteel voor mij.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Phusebox schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:47:
[...]

Mja de reference 5700 XT zit al op 450, dus AIB zit straks op 475-525 schat ik. Voor 550 heb je een 2070 super of voor 450 een 2060 super.

Prijs is niet echt meer een groot argument. Plus je mist raytracing als je dat belangrijk vindt en ook USB-C, in ieder geval op de reference kaart.

Dat laatste is misschien nog wel een grotere drempel dan de blower momenteel voor mij.
Nog maar eens dan. ;)

Het idee dat een AIB perse duurder moet zijn, is gewoon onzin. Dat is niet zo voor Nvidia en ook niet zo voor AMD. Zijn ze duurder, dan komt dat eerder omdat we hier in Nederland wel vaker te veel moeten betalen of omdat er gewoon tekorten zijn.

MSRP is een voorgestelde verkoopprijs, meestal in US dollars zonder omzetbelasting.
Dat is vaak precies de prijs van referentieontwerpen die zeker niet goedkoop zijn. Los van het in de regel zeer goede PCB dat AMD bij dit soort kaarten levert, speelt hier iets heel anders.

Al die partners hebben fabricagecapaciteit die allang bezig is om eigen modellen te produceren. Er valt namelijk weinig te verdienen aan een complete videokaart van AMD kopen, stickertje erop plakken, in een doos en verkopen. Die fabrikanten hebben vaste kosten aan die productielijnen en faciliteiten. Die verdwijnen niet als ze videokaarten van AMD kopen. Nee, die komen er ook nog eens bovenop. Zodra ze eigen geproduceerde kaarten gaan verkopen, kunnen ze die kosten doorrekenen aan de klant. Ze kopen dan ook alleen maar de GPU chip in van AMD en misschien VRAM via AMD. Dat scheelt weer in hoeveel ze AMD moeten betalen en daarop is het hele zakelijke model van AIB's gebaseerd.

Die standaardmodellen laat AMD ook extern maken en daar zit ook een winstmarge in berekend. Die zal AMD doorrekenen aan hun partners. Zodra de fabrikanten dan zelf hun eigen modellen in de winkels hebben liggen, hoeven ze die marges niet meer aan AMD te betalen, maar gaan die in hun eigen productiekosten zitten. Zo betalen ze de vaste lasten van hun eigen productiefaciliteiten zonder dat de prijzen de pan uitrijzen.

Als laatste zijn er eigenlijk altijd instap modellen te vinden voor eigenlijk elke videokaart SKU en ze zitten altijd rond de MSRP. Dat is echt geen toeval. Ongetwijfeld zullen er contractuele verplichtingen bestaan dat er instapmodellen zijn voor een dergelijke prijs. Het reflecteert namelijk slecht op AMD of Nvidia als je nooit een videokaart kan kopen voor de MSRP. ;)

• Phusebox
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:14:
[...]

Nog maar eens dan. ;)
[Afbeelding]

Het idee dat een AIB perse duurder moet zijn, is gewoon onzin. Dat is niet zo voor Nvidia en ook niet zo voor AMD. Zijn ze duurder, dan komt dat eerder omdat we hier in Nederland wel vaker te veel moeten betalen of omdat er gewoon tekorten zijn.

MSRP is een voorgestelde verkoopprijs, meestal in US dollars zonder omzetbelasting.
Dat is vaak precies de prijs van referentieontwerpen die zeker niet goedkoop zijn. Los van het in de regel zeer goede PCB dat AMD bij dit soort kaarten levert, speelt hier iets heel anders.

Al die partners hebben fabricagecapaciteit die allang bezig is om eigen modellen te produceren. Er valt namelijk weinig te verdienen aan een complete videokaart van AMD kopen, stickertje erop plakken, in een doos en verkopen. Die fabrikanten hebben vaste kosten aan die productielijnen en faciliteiten. Die verdwijnen niet als ze videokaarten van AMD kopen. Nee, die komen er ook nog eens bovenop. Zodra ze eigen geproduceerde kaarten gaan verkopen, kunnen ze die kosten doorrekenen aan de klant. Ze kopen dan ook alleen maar de GPU chip in van AMD en misschien VRAM via AMD. Dat scheelt weer in hoeveel ze AMD moeten betalen en daarop is het hele zakelijke model van AIB's gebaseerd.

Die standaardmodellen laat AMD ook extern maken en daar zit ook een winstmarge in berekend. Die zal AMD doorrekenen aan hun partners. Zodra de fabrikanten dan zelf hun eigen modellen in de winkels hebben liggen, hoeven ze die marges niet meer aan AMD te betalen, maar gaan die in hun eigen productiekosten zitten. Zo betalen ze de vaste lasten van hun eigen productiefaciliteiten zonder dat de prijzen de pan uitrijzen.

Als laatste zijn er eigenlijk altijd instap modellen te vinden voor eigenlijk elke videokaart SKU en ze zitten altijd rond de MSRP. Dat is echt geen toeval. Ongetwijfeld zullen er contractuele verplichtingen bestaan dat er instapmodellen zijn voor een dergelijke prijs. Het reflecteert namelijk slecht op AMD of Nvidia als je nooit een videokaart kan kopen voor de MSRP. ;)
Dat laatste is bij Nvidia wel het geval. Ach ja we shall see. Het moet nu wel niet nog anderhalve maand gaan duren want dan zijn de kaarten al verouderd :+

Pff verkrijgbaarheid van GPU's is echt een ramp momenteel. Winkels die gewoon 200 euro bovenop retail prijzen vragen omdat ze er een paar hebben en andere winkels niet. Belachelijk gewoon.

Phusebox wijzigde deze reactie 02-08-2019 09:00 (3%)

• Ferio
Hier heeft iemand een test gedaan met een 5700XT OC + Arctic cooler vs Nvidia 2070S FE. Weet niet of hij al geplaatst is.

Ferio wijzigde deze reactie 02-08-2019 11:31 (50%)

• Rob Krauts
Pakketje van EKWB is zojuist binnen gekomen met een D-RGB Fullcover GPU block voor mijn Radeon 5700 XT! Voor de geïnteresseerden onder ons zal ik benchmarks draaien van mijn huidige setup, daarna met het blok erop en tenslotte nog met een overclock.

• Ferio
Rob Krauts schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:47:
Pakketje van EKWB is zojuist binnen gekomen met een D-RGB Fullcover GPU block voor mijn Radeon 5700 XT! Voor de geïnteresseerden onder ons zal ik benchmarks draaien van mijn huidige setup, daarna met het blok erop en tenslotte nog met een overclock.
Top, ben benieuwd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar is ASUS en we hebben zelfs data. :Y
https://nl.hardware.info/...-rx-5700-videokaarten-aan

16 augustus de ROG Strix OC

ASUS een beetje kennende gaat deze zo richting de €500. Ik ga er alleen wel vanuit dat het dan ook minstens adequaat zal zijn. :P

23 augustus volgt dan de TuF.

Kijk, deze heeft potentieel als meer no nonsense model met drie ventilatoren. ASUS zal er wel weer een premium voor vragen want ASUS. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat deze slecht zal zijn. :)

Is er ook nog een derde, de ASUS dual die op 30 augustus komt. Dat lijkt het instapmodel te worden. ASUS instapmodellen roepen bij mij alleen enige scepsis op want de afgelopen jaren was het vaker mis dan hit. Voor deze gaat "wacht op reviews" gelden. ;)
https://pbs.twimg.com/med...FPF?format=jpg&name=small

• Phusebox
  • Niet online
Meh. Wordt er niet warm van. Lelijke kaarten, niet dat het heel veel boeit, en Asus zelf heeft eerst mid september gezegd dus eerder zullen ze wel niet echt verkrijgbaar zijn in normale aantallen.

En ja de prijs. Ze vragen al 450 voor reference, dus die eerste zal wel 550 worden. Dat is echt een no go voor mij.

En zoals verwacht geen USB c dus...

Phusebox wijzigde deze reactie 02-08-2019 17:22 (5%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De XFX heet kennelijk de "Black Wolf". Weer een verschrikkelijke marketingnaam voor een lelijke kaart.
Maar in China kost die kennelijk omgerekend $475...
https://www.tomshardware....-xt-black-wolf,40075.html

XFX is niet meer wat het geweest is. Ze hebben nauwelijks nog modellen en zijn zeker niet goedkoop. Dan alsnog vind ik dat wat fors. Dit kan maar beter een zeer goed model zijn.

• ion
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:17:
Meh. Wordt er niet warm van. Lelijke kaarten, niet dat het heel veel boeit, en Asus zelf heeft eerst mid september gezegd dus eerder zullen ze wel niet echt verkrijgbaar zijn in normale aantallen.

En ja de prijs. Ze vragen al 450 voor reference, dus die eerste zal wel 550 worden. Dat is echt een no go voor mij.

En zoals verwacht geen USB c dus...
Ik vind hem wel mooi. Ga hem waarschijnlijk aanschaffen ter vervanging voor stock cooler.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ion schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:57:
[...]

Ik vind hem wel mooi. Ga hem waarschijnlijk aanschaffen ter vervanging voor stock cooler.
Je bedoelt dat je ook wacht op de Sapphire Nitro en als die wonderbaarlijk tegenvalt, dan kijk je naar de alternatieven. :P

• ion
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

Je bedoelt dat je ook wacht op de Sapphire Nitro en als die wonderbaarlijk tegenvalt, dan kijk je naar de alternatieven. :P
Wat is er zo bijzonder aan Sapphire? :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ion schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:20:
[...]

Wat is er zo bijzonder aan Sapphire? :P
De afgelopen generaties, eigenlijk de gehele GCN periode, hebben ze vrij consistent goede tot uitstekende videokaarten gemaakt. Of dat nu de Vapor-X, Tri-X of recenterlijker Nitro+ of Pulse waren, het is eigenlijk altijd goed. Dit in schril contrast met de meeste andere fabrikanten die goed en slecht afwisselen. Voor de R9 290 pakte je bijvoorbeeld al snel een Tri-X of Vapor-X. De echte pareltjes waren alleen de Nitro+ modellen voor Fury en Vega. Die waren echt uitstekend. R9, Fury en Vega zaten ook in dezelfde prijsklasse als de RX5700XT nu zit.

De RX480 Nitro+ was een teleurstelling. Dat loste Sapphire op met de uitstekende RX580 Nitro+ die weer geweldig was tot het punt dat elk andere RX580 eigenlijk zinloos was om te overwegen, tenzij veel goedkoper of problemen met verkrijgbaarheid.

Als Sapphire dus doet wat van Sapphire verwacht mag worden, dan koop je dus een Sapphire. :+

Disclaimer: Als je in een AMD topic iets slechts over Sapphire zegt, dan loop je de kans om opgejaagd en gelyncht te worden. Ik met mijn flamebestendige rode jasje weinig zorgen hierover, maar voor anderen is dit potentieel een relevant gegeven. :z

Serieus dan. Ze staan ongelofelijk goed aangeschreven in zoveel AMD community's. Het is zeker verdiend, maar soms denk ik dat het AMD exclusieve partner zijn, ook een rol speelt. :)

• Phusebox
  • Niet online
Momenteel heb ik een R290 Tri-X in mijn systeem zitten. Nooit geprobeerd of die nog te overklokken is. Wachten duurt echt lang, zeker nu mijn systeem up and running is.

• WouterL
Ik overweeg om een arctic Custom cooler op de kaart te installeren. De vraag is of het de moeite waard is om voor 60 euro dit te doen. Op Amazon een rx5700xt gescoord voor 419. Totale kosten zou neerkomen op 489.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

WouterL schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:05:
Ik overweeg om een arctic Custom cooler op de kaart te installeren. De vraag is of het de moeite waard is om voor 60 euro dit te doen. Op Amazon een rx5700xt gescoord voor 419. Totale kosten zou neerkomen op 489.
Ik denk dat het prijstechnisch wel eens interessant kan zijn. Ik zie de instapmodellen niet onder de €420 duiken. Een kaart met een Artic zal vervolgens waarschijnlijk koeler draaien. Het is meer de vraag wat je wil en hoe het met garantie zit. Ik denk namelijk dat een goed instapmodel voor de meeste mensen zal voldoen. Ik denk dat je pas een duurder model nodig hebt als je flink wil overclocken en ook nog de boel stil wil houden. :)

• WouterL
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat het prijstechnisch wel eens interessant kan zijn. Ik zie de instapmodellen niet onder de €420 duiken. Een kaart met een Artic zal vervolgens waarschijnlijk koeler draaien. Het is meer de vraag wat je wil en hoe het met garantie zit. Ik denk namelijk dat een goed instapmodel voor de meeste mensen zal voldoen. Ik denk dat je pas een duurder model nodig hebt als je flink wil overclocken en ook nog de boel stil wil houden. :)
Volgens hardware.info mag je bij msi de cooler vervangen, mits bij rma weer in orginele staat. Ik ga maar eerst kijken hoe storend ik het geluid vind. Voor de cooler vervangen zal ik ook iemand moeten inschakelen die geen twee linker handen bezit:p

• Sissors
Ik zelf zou wachten om gewoon een AIB met fatsoenlijke koeler te kopen, die hopelijk toch niet duurder gaat zijn dan dat. Echter jij hebt natuurlijk die kaart nu al gekocht. Dus dan lijkt mij de enige logische oplossing eerst eens kijken hoe je hem nu vindt qua geluid, en stoort dat te erg, dan een andere koeler erop zetten.

• Beaudog
Ik heb zelf ook de artic gekocht komt volgende week binnen
Niet zo zeer om het geluid maar meer om de koeling dan draait hij makkelijk over de 2 ghz.

• WouterL
Eerste indrukken zijn niet positief. 90(!) graden (in een antec big case p280), ~90fps in pubg 2k, maar voelt zeer bagger en laggy aan. Vreemd wat freesync staat aan, maar het spel loopt zichtbaar helemaal niet zo soepel als de FPS doet vermoeden., 8)7

Fan curve aan naar auto heeft geholpen.
Vrij luidruchtig inderdaad, maar performance is meh. Prima fps, maar zo voelt het niet. Met 70% fans rond de 70 graden.

Edit: mysterie opgelost. Scherm was terug naar 60hz IPV 144😂😂 Wat een verschil maakt dat..

WouterL wijzigde deze reactie 03-08-2019 18:39 (66%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En nu is er een tool voor powermods zodat je niet meer met registerhacks aan de slag moet. Uiteraard op eigen risico.
https://www.igorslab.medi...nd-overclocking-software/

• Phusebox
  • Niet online
De specs van de eerste ASRock AIB zijn niet heel spannend en weinig reden om Liefs te kopen.

https://www.techpowerup.c...ger-d-rx-5700-xt-oc.b7196

Hopelijk deze week met info van Sapphire en misschien al wat reviews van de Asus modellen.

• Rob Krauts
Rob Krauts schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:47:
Dit weekend het blok op de kaart gemonteerd en in de loop gebouwd. Tijdens de loop test een Heaven benchmark gedraaid en ben tot nu toe tevreden met het resultaat. Eindscore hoger dan met de stock koeler (want geen throttling) en loop temperatuur stijgt niet boven de 55 graden. Ik zal vanavond starten met de benchmarks en ik zal kijken hoe ver ik kom met overclocking.

• WouterL
Hoe moeilijk is het om zonder ervaring zelf een Arctic cooler op de videokaart te monteren? Mijn advertentie voor hulp heeft helaas alleen bot gevangen.

• Phusebox
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:17:
Hoe moeilijk is het om zonder ervaring zelf een Arctic cooler op de videokaart te monteren? Mijn advertentie voor hulp heeft helaas alleen bot gevangen.
Lijkt me niet veel moeilijker dan een cpu koeler monteren. Al eens op YouTube gekeken?

• WouterL
Phusebox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Lijkt me niet veel moeilijker dan een cpu koeler monteren. Al eens op YouTube gekeken?
Ja, en het ziet er wel degelijk ingewikkelder uit ;( Dus mocht iemand mij kunnen/willen helpen bij de montage van een Arctic cooler op mijn Rx 5700xt. Uiteraard is een vergoeding bespreekbaar _/-\o_

https://www.megekko.nl/pr...bJzKAXNZLQnMaAu2JEALw_wcB

Ik heb bovenstaande cooler op het oog.

Even terugkomend op iets anders, het reference model.
Merken jullie ook dat het standaard fan profiel erg stil standaard staat? het doet mijn kaart oplopen tot 89/90 graden (40% fans), totdat ik afterburner opstart en een minder conservatief fan profile kies (70% fans 71c).

WouterL wijzigde deze reactie 05-08-2019 14:23 (60%)

• Rob Krauts
Ik heb de resultaten van mijn benchmarks afgerond. Omdat ik niet over allerhande benchmark tools beschik, heb ik degene gepakt die voor de hand liggend en bovenal gratis zijn en dat zijn Heaven, Superposition, Resident Evil 6 Benchmark en Final Fantasy XV Benchmark geworden.
Alle benchmarks heb ik tweemaal achter elkaar gedraaid en de punten van de laatste benchmark heb ik aangehouden, ongeacht of deze hoger of lager is dan de eerste. Voor de stock fan pakt dit nadelig uit, voor de waterkoeling maakt het geen drol uit. De onderstaande scores zullen daarom een beter beeld voor de praktijk weergeven.

Hardware
Ik maak gebruik van een Fractal Design Meshify C Mini met aan de voorkant EK 240 slim radiator + 2x 120MM fans in pull / intake, bovenin een Magicool 240 slim radiator + 2x 120MM fans in push / exhaust en aan de achterzijde een 120MM exhaust fan. Alle fans zijn Corsair LL120's en draaien op 1000rpm.
  • Case: Fractal Design Meshify C Mini
  • PSU: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular
  • Moederbord: MSI B360M Bazooka (BIOS ver. 426)
  • CPU: Intel Core i5-8500 @3.0GHz
  • RAM: 2x 4GB Crucial Ballistix Sport LT @2666MHz
  • Storage: Samsung 970 EVO Plus 500GB (175GB v/d 465GB beschikbaar)
  • GPU: AMD Radeon 5700 XT
Software
  • Besturingssysteem: Windows 10 build 1903
  • AMD Driver: 19.7.5 optional
Hoewel niet heel grondig getest, heb ik gespeeld met AMD Wattman en blijkt dat de core niet verder dan 2150 mag gaan. Voltage lijkt echter geen limiet te hebben, deze mag in ieder geval véél hoger liggen dan mijn comfortzone aankan :)

Wat gaaf is in de nieuwe AMD Wattman, is dat je nu drie modi hebt om de instellingen van je kaart aan te passen: Auto Overclock Core, Auto Overclock Memory en Auto Undervolt. Vooral de laatste is erg interessant als je wilt dat jouw kaart efficiënter gaat lopen, zonder dat dit enorme impact heeft op de performance. Hiermee behoudt de kaart zoveel mogelijk zijn snelheid en gaat de core voltage een stukje lager draaien, waardoor je lagere temperaturen kunt halen én de fan curve rustiger kunt zetten.

Mijn resultaat is als volgt:
  • Core Clock: 2150MHz (2090 real-time)
  • Voltage: 1190mv
  • Power Limit: +50%
Benchmark resultaten

Ungine Heaven Benchmark
heaven_settings
  • Stock: 2669
  • Waterblock: 2721
  • Waterblock + OC: 2815
Ungine Superposition
superposition_settings
  • Stock: 4968
  • Waterblock: 5068
  • Waterblock + OC: 5496
Resident Evil 6
re6_settings
  • Stock: 22721
  • Waterblock: 23136
  • Waterblock + OC: 23164
Final Fantasy XV
ffxv_settings
  • Stock: 7532
  • Waterblock: 7616
  • Waterblock + OC: 8016
TLDR: Reference model wordt met stock settings gethrottled. Zodra je de temperaturen onder controle hebt, zij het door de fan curve aan te passen of een custom koeler erop te plaatsen, dan zal hij met de stock settings al beter draaien.

Overklokken met AMD Wattman valt mij tot nu toe tegen: De kaart wordt software matig gelimiteerd, omdat je niet hoger mag dan 2150MHz. Dit is iets dat je met een aangepaste fancurve ook kunt halen.

Rob Krauts wijzigde deze reactie 05-08-2019 19:35 (9%)

Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True