Lord_Dain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:18:
Grappig dat iedereen zo dramatisch lijkt te doen over deze launch, hebben we eindelijk een leuke midrange GPU met goede performance rond de 300€ en het is weer niet goed, Het enige wat ik slordig vind aan dit alles is dat ze de firmware updates ook later en meer gecontroleerd hadden kunnen pushen, maar wie wil er nou niet 10% meer performance?
Dit is juist wat iedereen wilde (toch?) meer concurrentie en met als gevolg betere prijzen voor de consument. Nvidia moest deze move maken en daalt in prijs, waardoor we nu 10% meer performance kunnen krijgen uit de 5600XT. Nou hopelijk nog een big navi tegen een scherpe prijs (600-700€) en laat de oorlog maar beginnen.
Zou het misschien komen omdat AMD geen bijna failliete underdog meer is die de zoveelste GCN iteratie lanceert zodat ze iets minder verlies lijden?
Is de RX5600XT een goede kaart? Zeer zeker wel. Het is de perfecte upgrade voor mensen met een RX480/580, GTX970 of GTX1060 als de prijzen gaan normaliseren. Dat is een zeer aanzienlijk deel van de markt die tot een week geleden eigenlijk niks hadden. Mensen die dergelijke kaarten kochten, zaten niet te wachten op bijna €400 of nog duurdere videokaarten en dat was het voor je upgrademogelijkheden.
Het blijft alleen staan dat de RTG nu alweer een GPU launch heeft verpest, en hoe. Een jaar geleden toen ze niks hadden, kwamen er producten voorbij zoals de RX590. Toen kwam Radeon VII. Een krachtige kaart die ze overvolted lanceerde, koeling was luidruchtig en de drivers niet volwassen voor GCN standaarden. Mensen waren er hoopvol over gezien Nvidia haar belachelijke prijsverhogingen met Turing. Ze kwamen dichtbij, maar geen succes.
Toen viel de bom opeens dat Navi geen GCN meer was, zoals ik al een tijd vermoede. Navi 10 is een uitstekende midrange chip. Midrange, maak er geen illusies over. Ze doen dit ook al zo lang bij ATi/AMD/RTG/whatever. TeraScale, GCN en nu RDNA, eerste generatie is niet voluit. Ze bouwen een architectuur op en slaan vaak pas bij de twee generatie toe.
Maar ondanks de alsnog forse prijzen voor deze midrange chip, was het een winnaar. Desondanks zaaide de RTG zelf verwarring over totaalverbruik waar heel wat mensen de verkeerde conclusies over trokken. De bijna traditioneel slechte blower moest ook zo nodig, alweer terugkomen en je moest alweer maanden wachten op partnerkaarten. Ondertussen waren de drivers echt heel erg slecht tot het punt dat je na een halfjaar nog steeds problemen hebt. Dat is onderhand een eigen leven gaan leiden waar je voornamelijk mensen die zelf geen Navi GPU hebben, ziet verkondigen hoe slecht de drivers zijn. Dat is dus hoe je een launch verprutst.
Desondanks doen de RX5700 series het waarschijnlijk goed. Bij Mindfactory liggen ze vrijwel gelijk aan de RX2060S en RTX2070S in aantallen. Natuurlijk is de prijs/kwaliteit van de RX5700 series beduidend beter, maar die weg naar de top is nog lang. Het helpt niet als je driverproblemen maar niet onder controle krijgt tot het punt dat die verhalen hun eigen leven gaan leiden.
https://www.3dcenter.org/...amds-radeon-rx-5700-serie
Toen kwam de RX5500XT. Tja, hoe minder daar over gezegd is, hoe beter...
En als laatste kwam de opvulling van de RTG lijn met de RX5600XT. Het is werkelijk niks meer dan een RX5700 waar ze twee GDDR6 chips hebben weggelaten. Het lijkt er zeer sterk op dat elke RX5600XT chip geleverd wordt met 14Gbps GDDR6 chips. Desondanks hebben we nu een totale clusterf*ck van een launch gehad waar alleen de Sapphire Pulse werd reviewed op dag een, want die heeft de 1750MHz/14Gbps BIOS. Voor de gemiddelde consument zal alleen niet duidelijk zijn wat het verschil is als je 12Gbps GDDR6 model hebt. Het helpt ook niet dat elke AIB anders omgaat met de nieuwe BIOS en dat sommigen op zijn zachts gezegd niet eerlijk zijn in hun verklaring omtrent clock speeds...
Natuurlijk kan je zeggen dat je gewoon een Sapphire Pulse moet kopen en als iemand mij zou vragen welke RX5600XT je moet kopen, dan is dat mijn antwoord. Neemt niet weg dat als je een basale RX5600XT wil hebben, je er vanuit mag gaan dat de prestaties in termen van framerates enigszins vergelijkbaar zijn. Die weg is Nvidia al ingeslagen met de GTX1060 6 vs. 3GB of de DDR4 versie van de GT1030. Die weg wil je alleen niet inslaan hoop ik. Deze launch is een prachtig staaltje amateurisme waar iedereen naar elkaar kan wijzen zonder echt enige verantwoording af te moeten leggen. Is dit het recept voor succes? Ik denk het toch niet...
Het mooiste is alleen nog wel dat voor een jaar van telkens slechter wordende launches, ze bij de RTG zoveel goodwill aan het opbouwen waren. Mensen wensten over te stappen omdat ze Nvidia zat waren. Natuurlijk helpt het enorme succes van Ryzen mee, maar dat was het denk ik niet alleen. Het helpt als je dan niet zo bizar amateuristisch te werk gaat en je producten op een fatsoenlijke manier lanceert. Met name de RX5500XT en RX5600XT zijn namelijk schokkend amateuristisch tot het punt dat voor de launch het al duidelijk was dat de AIB's aan het klagen waren over prijzen en prestatieniveaus.
Als ik dit allemaal in contrast zet met de CPU tak, nou dat is geen fraai plaatje voor de RTG...
Er valt valide kritiek te leveren op de Ryzen 3000 launch, maar het was zoveel beter dan de Navi 1x lijn. Natuurlijk is een GPU lanceren complexer omdat er meer factoren en partijen een rol spelen, maar de fouten zijn gemaakt door de RTG. Het zijn ook fouten die je doen twijfelen aan het leiderschap van de RTG. Amateurisme, meer kan ik er eigenlijk niet van maken zonder over veel meer informatie te beschikken. Dat is niet een indruk die je wil achterlaten, niet tegen Nvidia. Je kan heel wat over Nvidia zeggen, maar het is overduidelijk een professionele en goed geleide organisatie die dit omzetten in enorme winsten in een markt waar de winsten traditioneel niet zo hoog liggen. Dat kan de RTG niet zeggen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.