Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wannabe_PJ
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 28-03 10:37
Wat mij gewoon erg opvalt is het verschil tussen de drivers. De ene versie geeft andere verschijnselen dan de andere. Het native resolutie probleem is in alle versies. en gebeurt tijdens opstarten, nooit tijdens sessie. Dit is me al 10 keer overkomen.
Het aantal issues in de afgelopen 3 maanden is gelijk aan 21 jaar nvidia. En laten we wel wezen de drivers van AMD zijn gewoon inferieur aan Nvidia.
Dat is niet alleen mijn mening maar van velen.
Wannabe_PJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:43:
Hoi Mask,
Je had gelijk, het is een bronze versie.
Seasonic M12II Evo 620W PSU / PC voeding
Die is niet bepaald stabiel natuurlijk. We hebben het hier over een voeding ontworpen voor PC's van 10 jaar geleden, met double forward en groep regulatie. Niet één bedoeld voor een moderne PC die beschikt over een LLC resonant converter design met DC-DC.

Daarnaast kan het ook prima iets anders zijn. Is bijvoorbeeld je moederbord firmware up-to-date? Of is de videokaart niet gewoon stuk?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Wannabe_PJ
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 28-03 10:37
-The_Mask- schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:00:
[...]

Die is niet bepaald stabiel natuurlijk. We hebben het hier over een voeding ontworpen voor PC's van 10 jaar geleden, met double forward en groep regulatie. Niet één bedoeld voor een moderne PC die beschikt over een LLC resonant converter design met DC-DC.

Daarnaast kan het ook prima iets anders zijn. Is bijvoorbeeld je moederbord firmware up-to-date? Of is de videokaart niet gewoon stuk?
De voeding kan het niet zijn.
De resultaten varieren te veel per driver. Het kan niet zijn dat een slechte voeding beter of slechter werkt per driver toch?? Ik heb met de meeste spellen geen problemen. En een GTX 970 verbruikt nagenoeg evenveel power zo niet meer.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Wannabe_PJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:14:
De resultaten varieren te veel per driver. Het kan niet zijn dat een slechte voeding beter of slechter werkt per driver toch??
Bijna alles kan, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
En een GTX 970 verbruikt nagenoeg evenveel power zo niet meer.
Oh ja?

https://images.anandtech.com/graphs/graph14618/111344.png

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 21-01-2020 11:16 (17%)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
koetsier88 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:16:
Wat voor voeding heb je. Want voor een 5700 moet je toch wel minimaal een goede 550 watt voeding hebben.
Waarom?

https://images.anandtech.com/graphs/graph14618/111344.png
https://www.anandtech.com...5700-xt-rx-5700-review/15

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 21-01-2020 11:08 (24%)

• koetsier88
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:56
Van de site van AMD

System Requirements
The following are recommended minimum requirements for installation
of AMD Radeon™ RX 5700 / AMD Radeon™ RX 5700 XT graphics cards. These
recommendations are for single-card installations:
• PC with at least one PCI-Express x16 graphics slot available on the motherboard.
• Minimum 600W (recommended 700W) PSU with up to an 8-pin + 6-pin PCI
Express Auxiliary connectors. This PSU recommendation is only for one Radeon
RX 5700 series GPU installed per system. Additional GPUs will require more
capable power supplies.
• Minimum of 8 GB of system memory, 16GB is recommended.
• Windows® 10 or Linux® operating system (64-bit operating system is
highly recommended).
• At least one display that is compatible with a DisplayPort or HDMI connection.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
koetsier88 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:30:
• Minimum 600W (recommended 700W) PSU with up to an 8-pin + 6-pin PCI
Express Auxiliary connectors. This PSU recommendation is only for one Radeon
RX 5700 series GPU installed per system. Additional GPUs will require more
capable power supplies.
Ik vraag me serieus af waar dat op is gebaseerd, ik zou graag een onderbouwing zien.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:51

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Ik vraag me serieus af waar dat op is gebaseerd, ik zou graag een onderbouwing zien.
Dat is gebaseerd op mensen die een Trust voeding kopen. Met een Corsair SF450 (2018) bijvoorbeeld zal je geen issues hebben met een RX5700.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• koetsier88
Staat op de site van AMD.
Nou nemen zij het zekere voor het onzeker
Als ik mijn systeem door de voeding calculator haal geven ze een minimum van 550 wat voeding aan van een goed merk. En het liefst een gold versie

En dat is met een
Gigabyte x570 gaming X
Amd 3600
2 x 8gb 3600 mhz
Sapphire nitro 5700xt
2x ssd
2 x harde schijf
En 5 fans.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Meet voor de grap eens hoeveel dat systeem werkelijk verbruikt onder load. ;)

• koetsier88
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:40:
Meet voor de grap eens hoeveel dat systeem werkelijk verbruikt onder load. ;)
Mij maakt het niet uit wie of wat voor voeding in zijn computer heeft.
Ik heb een Fractal Design Ion+ 660P, en nog nooit problemen gehad.
Heb mensen gehad met een 550 watt bronze voeding wat volgens jouw genoeg moet zijn met stabiliteits problemen.
En die deden er een goed merk gold voeding in van 600 watt en problemen waren opgelost.

koetsier88 wijzigde deze reactie 21-01-2020 11:44 (9%)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
koetsier88 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:43:
Heb mensen gehad met een 550 watt bronze voeding wat volgens jouw genoeg moet zijn met stabiliteits problemen.
Heb ik dat gezegd?
En die deden er een gold voeding in van 600 wat en problemen waren opgelost.
Een goede 400W voeding (gold of niet) was waarschijnlijk ook voldoende geweest. Het gaat dus om de kwaliteit van de voeding..

• koetsier88
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Heb ik dat gezegd?

[...]

Een goede 400W voeding (gold of niet) was waarschijnlijk ook voldoende geweest. Het gaat dus om de kwaliteit van de voeding..
Zo las ik het wel uit jouw antwoord op mijn melding met goede 550 watt.

Maar dit wordt een welles nietus spelletje waar ik geen zin in heb.
Jij koop een goede 400 watt voeding waar jij je goed bij voelt en ik volg het advies van AMD en de wattage calculator.

En als iemand mij vraag welke voeding ik moet kopen voor een 5700(XT) adviseer ik hem nog steeds koop een goede voeding van minimaal 550 watt

koetsier88 wijzigde deze reactie 21-01-2020 11:54 (11%)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
koetsier88 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:52:
Zo las ik het wel uit jouw antwoord op mijn melding met goede 550 watt.
Welke 550W voeding ging het om?
En als iemand mij vraag welke voeding ik moet kopen voor een 5700(XT) adviseer ik hem nog steeds koop een goede voeding van minimaal 550 watt
AMD adviseert 600W, waarom dan toch 550W? ;)

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 21-01-2020 11:55 (41%)

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:53:
[...]

Ik had inmiddels wel een review online verwacht van Tweakers :P

Vandaag zou de launch zijn toch?
Voor zover ik weet ja. Zoals altijd om 15:00. Verwacht in ieder geval wat ongenoegen bij de reviews omdat het erop lijkt dat AMD op het laatste moment een andere vbios beschikbaar gesteld te hebben die clocks opvoert. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Wannabe_PJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:14:
[...]

Het kan de voeding wel zijn, ook omdat het geen stabiele voeding is. Het is alleen niet de meest waarschijnlijke oorzaak. Het is echter wel iets wat je eerst moet uitsluiten voordat je kunt zeggen dat het niet de voeding is. Sowieso is het natuurlijk geen slecht idee om een moderne voeding te halen die geen moeite heeft met een moderne PC. Voor de levensduur van de PC ook beter.
[...]

Jij koop een goede 400 watt voeding waar jij je goed bij voelt en ik volg het advies van AMD en de wattage calculator.
AMD kan alleen advies geven over de voeding als je ze eerst alle onderdelen hebt gegeven. Je kunt immers onmogelijk advies geven over de voeding als de onderdelen van de PC niet bekend zijn. Een PSU calculator kun je ook gebruiken idd, mits je één kan vinden die goed werkt, die lijkt er echter niet te zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:32
@koetsier88 Je zou kunnen proberen je 5700XT te undervolten en iets te underclocken. Dan heb je minder watt verbruik waardoor je misschien misschien kan ontdekken of dat het probleem is?
Je temps zijn goed van de kaart?

N.B. Ik heb dezelfde en geen problemen, maar wel een betere voeding ;)

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

• koetsier88
Ewivis schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:52:
@koetsier88 Je zou kunnen proberen je 5700XT te undervolten en iets te underclocken. Dan heb je minder watt verbruik waardoor je misschien misschien kan ontdekken of dat het probleem is?
Je temps zijn goed van de kaart?

N.B. Ik heb dezelfde en geen problemen, maar wel een betere voeding ;)
Bedankt voor je terugkoppeling over te temperatuur over de kaart.
Heb nu een phanteks 400A kast gekocht en dat scheelt heel veel.
Nu junction temp max 86 graden en GPU temp 72 graden

Dus dat is veel beter

• Ewivis
koetsier88 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor je terugkoppeling over te temperatuur over de kaart.
Heb nu een phanteks 400A kast gekocht en dat scheelt heel veel.
Nu junction temp max 86 graden en GPU temp 72 graden

Dus dat is veel beter
Ok nog vastlopers?

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 03:29
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Voor zover ik weet ja. Zoals altijd om 15:00. Verwacht in ieder geval wat ongenoegen bij de reviews omdat het erop lijkt dat AMD op het laatste moment een andere vbios beschikbaar gesteld te hebben die clocks opvoert. :z
Weet je ook vanaf wanneer de kaarten te koop zullen zijn in Nederland? Ik kan geen prijzen vinden.

• koetsier88
Vastlopers nooit gehad.
Wel als ik aan het internetten was dat soms de fans even hard gingen draaien.
Maar dat is nu ook weg door de betere koeling

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 28-03 09:35
c-nan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Weet je ook vanaf wanneer de kaarten te koop zullen zijn in Nederland? Ik kan geen prijzen vinden.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5600 XT GAMING OC 6G

Ze zijn er al zelfs :)

SPECS

• c-nan
Oh toch wel! Thanks!

Helaas boven budget. Onder de 300 euro zou ik 'm kopen.

Dan toch maar de 1660 Super :)

/edit
Hoeveel de Asrock 295,- kost

c-nan wijzigde deze reactie 21-01-2020 17:09 (16%)

• DaniëlWW2
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Ik heb geen idee. Ik weet nu alleen wel dat AMD het wederom nodig vond om een goed product te lanceren in een dusdanig stupide manier dat ik me serieus afvraag of je deze voorlopig wel moet kopen tenzij je weet wat je koopt...

En stupide is het ook echt. AMD heeft de RX5600XT twee weken geleden aangekondigd. Ze hebben alleen op het laatste moment besloten om de clockspeeds op te voeren in reactie op Nvidia die een prijsverlaging voor de RTX2060 door aan het voeren is. Werkelijk iedereen had dit wel aan kunnen zien komen, behalve blijkbaar de RTG. Een RX5600XT met de hogere boostclocks presteert vrijwel identiek aan een RTX2060. Helaas lijkt het erop dat niet alle RX5600XT modellen die snellere boostclocks gaan krijgen. Het verschil is makkelijk 10%. Tweede is dat geen enkele RX5600XT die je nu of in de komende dagen kan kopen, met de nieuwe bios uitgerust zal zijn. Daarvoor moet je de nieuwste bios zelf flashen. Dat kan natuurlijk gewoon, maar je moet het wel weten en je moet weten welke modellen de OC bios krijgen.

Het resultaat is dus een loterij. Een goede RX5600XT is 20% sneller dan een GTX1660S, een mindere is meer richting de 10% sneller. Dat eerste is voor veel mensen waarschijnlijk interessant, dat tweede niet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• c-nan
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:12:
[...]

Ik heb geen idee. Ik weet nu alleen wel dat AMD het wederom nodig vond om een goed product te lanceren in een dusdanig stupide manier dat ik me serieus afvraag of je deze voorlopig wel moet kopen tenzij je weet wat je koopt...

En stupide is het ook echt. AMD heeft de RX5600XT twee weken geleden aangekondigd. Ze hebben alleen op het laatste moment besloten om de clockspeeds op te voeren in reactie op Nvidia die een prijsverlaging voor de RTX2060 door aan het voeren is. Werkelijk iedereen had dit wel aan kunnen zien komen, behalve blijkbaar de RTG. Een RX5600XT met de hogere boostclocks presteert vrijwel identiek aan een RTX2060. Helaas lijkt het erop dat niet alle RX5600XT modellen die snellere boostclocks gaan krijgen. Het verschil is makkelijk 10%. Tweede is dat geen enkele RX5600XT die je nu of in de komende dagen kan kopen, met de nieuwe bios uitgerust zal zijn. Daarvoor moet je de nieuwste bios zelf flashen. Dat kan natuurlijk gewoon, maar je moet het wel weten en je moet weten welke modellen de OC bios krijgen.

Het resultaat is dus een loterij. Een goede RX5600XT is 20% sneller dan een GTX1660S, een mindere is meer richting de 10% sneller. Dat eerste is voor veel mensen waarschijnlijk interessant, dat tweede niet.
Je zet mij wel aan het twijfelen :)

Ik game (lees: wil gamen) hooguit een paar uur in de week. Voornamelijk Fortnite, Call of Duty en Euro Truck Simulator. Ik heb een WQHD scherm, maar ik ben allang blij als ik in 1080p kan gamen.

De reden dat ik AMD wil is meer dat ik het AMD gun.

Ik ga er een nachtje over slapen en morgen maar besluiten wat ik bestel :)

• DaniëlWW2
  • Niet online
En AMD claimt dan eindelijk de black screen issues te hebben opgelost. Tenminste een deel want kennelijk kan je ze alsnog krijgen als we de "Known Issues" bekijken. :z
https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-1-3

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:42
An intermittent black screen or loss of display may occur when performing parallel actions such as web browsing, gaming or watching video.
Nou dat heeft lang geduurd, deze bug bestond al zo lang ik mijn Vega56 had.
Ook meteen de reden dat ik niet weer het risico wou lopen en maar een 2070S gehaald heb, ik had liever voor minder centen een 5700XT gehaald.
Ik ben benieuwd of het ditmaal voor iedereen fixed is.

unfor wijzigde deze reactie 21-01-2020 17:55 (6%)

Steam - Warzone - PUBG

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 28-03 15:11
unfor schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:54:
[...]
Ik ben benieuwd of het ditmaal voor iedereen fixed is.
Bij mij nog niet helaas.
Vooral tijdens Fortnite doet mijn 5700XT het vaak. Als ik STALKER speel ook af en toe, maar dat gebeurde ook op m’n NVIDIA kaarten.

\\ XBOX // AMD \\ VoetbalShirtjes Topic // FC Bayern \\

• unfor
Aquila schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Bij mij nog niet helaas.
Vooral tijdens Fortnite doet mijn 5700XT het vaak. Als ik STALKER speel ook af en toe, maar dat gebeurde ook op m’n NVIDIA kaarten.
Maar is dat met deze laatste driver? Want mijn quote komt uit de patch notes.
Ik kon het altijd gegarandeerd triggeren door van een full-screen game te alt-tabben naar een full screen youtube video op 2e scherm.
Als ik eerst mijn game op borderless windows mode zette had ik er geen last van.

unfor wijzigde deze reactie 21-01-2020 18:52 (23%)

Steam - Warzone - PUBG

• Ewivis
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Scan de comments eens. 19.10.1 zou het gefikst moeten hebben. Tenminste voor sommige mensen.
Was niet gefixed toen. Wel known issue...

Multiple games may have very dark or very bright graphics in game when HDR is enabled in Windows®.

• Aquila
unfor schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Maar is dat met deze laatste driver? Want mijn quote komt uit de patch notes.
Ik kon het altijd gegarandeerd triggeren door van een full-screen game te alt-tabben naar een full screen youtube video op 2e scherm.
Als ik eerst mijn game op borderless windows mode zette had ik er geen last van.
Dat dacht ik al inderdaad, haha.
Nou, ik had dus niet de laatste kom ik net achter 8)7 Is deze toevallig snel achter de vorige aan gekomen?
Het is me alleen opgevallen dat bijna bij alle games met DX12 aan, kut draaien of crashen (Fortnite). Andere triggers zijn me niet opgevallen.

In ieder geval ga ik het nu proberen met deze. Zal m'n bevindingen delen :*)

Aquila wijzigde deze reactie 21-01-2020 21:07 (12%)

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ewivis schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Was niet gefixed toen. Wel known issue...

Multiple games may have very dark or very bright graphics in game when HDR is enabled in Windows®.
Geen idee waarom je reageert op een reactie uit oktober, maar volgens mij zei ik toen al voor sommigen. ;)
Realiteit bij AMD drivers met een geheel nieuwe architectuur. Uiteindelijk zullen ze alles wel oplossen en gaan we weer in "finewine" memes praten, maar dat is uiteindelijk. Ja, onderhand ben ik het ook wel een beetje zat en ik heb nauwelijks problemen. De RTG moet hun sh*t gewoon eens fixen...

Nu we het toch over de RTG en sh*t fixen hebben. Nou de RTG sh*tshow ronde 5000 gaat binnenkort losbarsten...

Het begint er namelijk op te lijken dat zeker niet alle RX5600XT's die betere bios gaan krijgen. Eerste indicaties zijn bijvoorbeeld dat er bij TPU opeens een ROG Strix TOP is opgedoken die eigenlijk een ROG Strix OC was, totdat ASUS een bios beschikbaar stelde die er een TOP van maakte. Uiteraard durft ASUS hier ook $335 voor te vragen, want ASUS...
You might be wondering why this review's name was updated from "STRIX OC" to "STRIX TOP" after posting. ASUS just informed us that the sample they originally sent was the "STRIX OC" (1560 MHz Game, 1620 MHz Boost, 12 Gbps memory), but with the new BIOS the card became the "STRIX TOP" (1670 MHz Game, 1750 MHz Boost, 14 Gbps memory), which is a new SKU specifically for overclocking the memory. The "STRIX OC" regular users buy will also receive a BIOS update (1670 MHz Game, 1750 MHz Boost, 12 Gbps memory), so GPU clocks match the TOP as only memory speed remains at 12 Gbps. The STRIX TOP will ship to retailers with the correct BIOS preinstalled after Chinese New Year.
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5600-xt-strix-oc/

Andere indicatie is deze opsomming:
https://www.hardwaretimes...es-rest-will-be-5-slower/

Alleen Sapphire lijkt uniform naar de 1750/14Gbps vbios te gaan. De andere merken lijkt willekeur te worden met clockspeeds en VRAM snelheid. Ik heb op reddit aan Sapphire Edd gevraagd wat Sapphire van plan is. Kijken of en zo ja wanneer die reageert. Sapphire in de VS zou in ieder geval bezig zijn om de kaarten handmatig te updaten. Tenminste dat maak ik op uit zijn reactie.
https://www.reddit.com/r/...pphire_pulse_5600xt_bios/

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:55

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:51:
En AMD claimt dan eindelijk de black screen issues te hebben opgelost. Tenminste een deel want kennelijk kan je ze alsnog krijgen als we de "Known Issues" bekijken. :z
https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-1-3
Ga het morgen testen, ik ben dat zo gruwelijk zat ondertussen.

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:19:
[...]

Ga het morgen testen, ik ben dat zo gruwelijk zat ondertussen.
Bij mij lijkt het te werken. :)

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:44

HellBeast

Oh My GoT!

Ik hoop dat de crashes in BF5 met DX11 nu weg zijn. Alles boven 19.12.1 zorgt voor crashes. DX12 in BF 5 is een draak. 25% minder frames en dikke stotters.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Adinias
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20-03 15:25

Adinias

Thobbius

Ik had rondom Black Friday vorig jaar een 5700 XT gekocht om mijn GTX 970 te vervangen na 4,5 jaar trouwe dienst en ik was er eigenlijk best wel erg tevreden over, maar een week of twee later besloot ik mijn cpu te overklokken, waarna mijn 5700 XT ineens boot issues gaf.

Driver updates geprobeerd, opnieuw en opnieuw, maar het hele systeem POSTte niet eens.
Videokaart werkte dus écht niet meer, wat eigenlijk bizar is, gezien ik de 5700 XT nooit aangeraakt heb bij het overklokken.

Na bijna een hele dag troubleshooten en balen heb ik de GTX 970 er weer in gezet die ik gelukkig nog niet verkocht had en de 5700 XT ter garantie opgestuurd. Ik had dezelfde week van Azerty nog een nieuwe, maar ik moet zeggen dat ik een situatie als deze nog nooit meegemaakt heb.

Nu mijn 5700 XT vervangen is, moet ik wel eerlijk toegeven dat ik echt erg tevreden ben met de kaart. Hij is vlot en een heel stuk stiller dan mijn vorige kaart. Ook geen problemen meer mee gehad en prestaties waar ik heel vrolijk van wordt.

Ik zou de kaart zeker aanraden aan mensen die eventueel een Nvidia kaart overwegen van een vergelijkbare prijs, alleen wel met de tip om dit bij een webshop met goeie support te doen.

Iemand anders die dit probleem herkent trouwens dat ik met de eerste van de twee 5700 XT's had?
Ik heb een Power Color Red Dragon 5700 XT.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

• DaniëlWW2
  • Niet online
En inderdaad lijkt het erop dat zeker niet alle RX5600XT modellen de betere BIOS krijgen. Zitten er ook tussen die wel de core clocks krijgen, maar niet de 14Gpbs VRAM. Wat een puinzooi. :N

Bij MSI komen ze met een Gaming Z. Alleen die zal 14Gpbs VRAM krijgen. Gaming X krijgt alleen de clockspeeds en Gaming lijkt niks te krijgen.
https://www.guru3d.com/ne...nce-firmware-updates.html
https://www.msi.com/Graph...XT-GAMING-X/Specification
https://www.msi.com/Graph...0-XT-GAMING/Specification

Powercolor lijkt zowel de Red Dragon als Red Devil uit te rusten met 14Gpbs VRAM, maar alleen de Red Devil krijgt de hogere core clocks.
https://www.powercolor.com/new?id=1579588862

Bij Gigabyte lijkt de Gaming OC de 1750/14 bios te krijgen. De Windforce niet.
https://www.gigabyte.com/...D/support#support-dl-bios

ASRock geeft al hun modellen de 1750MHz boostclock, maar allen ook 12Gpbs VRAM.
https://www.asrock.com/Gr...%206G%20OC/index.asp#BIOS

Sapphire lijkt maar een model te hebben en die krijgt de 1750/14Gpbs bios.
https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x
https://www.sapphiretech....adeon-rx-5600-xt-6g-gddr6

XFX heeft doodleuk kennelijk zes modellen met twee verschillende core clock speeds. Allemaal 12Gpbs.
https://www.xfxforce.com/...eon-rx-5000#5700-products

En als laatste iedereens favoriet, ASUS...
De TUF die je waarschijnlijk echt niet moet kopen zit met 1750/12Gbps. De ROG Strix lijkt hetzelde te zijn en er lijkt dus een ROG Strix TOP te zijn die wel 14Gpbs VRAM krijgt, voor kennelijk $335...
https://www.asus.com/Grap...VO-GAMING/specifications/
https://www.asus.com/Grap...6G-GAMING/specifications/

edit: Nou het lijkt erop dat ASUS de TUF heeft gefikst voor de RX5600XT. Nu is er VRAM koeling.

https://www.hardwareluxx....0-xt-im-test.html?start=2

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 22-01-2020 12:42 (8%)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Pfff, mensen konden het hele Super vs Ti gebeuren van Nvidia onduidelijk vinden, maar die 5600XT is wel echt een puinhoop aan opties, en itt vaak de normale overclocks van fabrikanten maakt het hier ook wel echt uit.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:16:
Pfff, mensen konden het hele Super vs Ti gebeuren van Nvidia onduidelijk vinden, maar die 5600XT is wel echt een puinhoop aan opties, en itt vaak de normale overclocks van fabrikanten maakt het hier ook wel echt uit.
Zoals ik wel vaker verzucht is de RTG druk bezig om Nvidia te kopiëren. Ditmaal denk ik alleen dat ze Nvidia hebben overtroffen. Dit is denk ik de slechtste launch van de afgelopen jaren. Echt, hoe verpest je dit toch zo als je een objectief goed product hebt. :')

• mash_man02
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:16
HellBeast schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:58:
Ik hoop dat de crashes in BF5 met DX11 nu weg zijn. Alles boven 19.12.1 zorgt voor crashes. DX12 in BF 5 is een draak. 25% minder frames en dikke stotters.
Klinkt heel bekend.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Aquila
Hier ook. Speel het inmiddels niet meer. Beeld ziet er ook heel flenserig uit, bij Halo ook, alleen weet ik niet of dat aan Halo zelf ligt. Daarbij zie ik vierkantjes in de verte, een soort rastering. Alsof het de game uit 1992 komt -O-

Aquila wijzigde deze reactie 22-01-2020 22:06 (14%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

PE vBIOS SAPPHIRE PULSE RX 5600 XT - HOW TO: Update Guide!

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:21:
[...]

Bij mij lijkt het te werken. :)
Het is een stuk verbeterd, nog niet helemaal weg en soms zie je heel kort een stuk waar je signaal verlies hebt (dus horizontaal wat garbage) maar ten opzichte van eerst heel veel beter.
Dit is overigens maar met een korte spel sessie van 1 uur, dus morgen misschien nog even testen.

Battle.net tag

• Soepergrover
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20-03 10:53

Soepergrover

Je staat op m'n cape

In hoeverre is het AMD aan te rekenen dat diverse fabrikanten allerlei kanten uitgaan met verschillende configuraties?
Ik mag overigens wel hopen dat de van mindere specs voorziene kaarten ook een stukje goedkoper gaan wezen dan de beter uitgeruste varianten.
In dat geval meer keus voor de consument, afhankelijk van je te besteden budget.

• Aquila
Gisteren de hele dag gegamed. Heb na het installeren van die nieuwste driver nog een keer een scherm uitval gehad, daarbij moet gezegd worden dat ik mijn pc niet opnieuw opgestart had. Misschien dat dat iets uitmaakt.

Daarna opnieuw opgestart en geen uitvaller meer gehad. Ik denk toch wel minimaal 4/5 uurtjes gespeeld te hebben.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Soepergrover schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:17:
[...]

In hoeverre is het AMD aan te rekenen dat diverse fabrikanten allerlei kanten uitgaan met verschillende configuraties?
Ik mag overigens wel hopen dat de van mindere specs voorziene kaarten ook een stukje goedkoper gaan wezen dan de beter uitgeruste varianten.
In dat geval meer keus voor de consument, afhankelijk van je te besteden budget.
100%...
AMD kondigde twee weken geleden de RX5600XT aan met deze clocks. Die specs zijn tijden geleden al gecommuniceerd omdat het om een partner launch gaat en ze allemaal verschillende modellen hebben die nu al in de winkel verschijnen. Ze zijn dus weken geleden al verscheept. Ze hebben allemaal aanpassingen aan hun koeloplossing gemaakt voor 150W, VRM's aangepast etc. Komt AMD iets van 24 uur voor launch met een nieuwe BIOS aanzetten omdat Nvidia de RTX2060 in prijs verlaagde. Echt hoe zag je dit niet aankomen? 8)7

Het is een publiek geheim dat AMD en Nvidia elkaars chips zeer waarschijnlijk al voor de launch hebben liggen en kunnen testen. Als je Nvidia dan ook nog eens twee weken extra de tijd geeft om te anticiperen, dan krijg je dit. Een Navi 10 downclocken tot net iets beter dan een GTX1660S was ook twijfelachtig. Immers probeert AMD veel geld te verdienen aan die Navi 10 chips en dan ga je de chip kunstmatig tegenhouden. Zeker omdat je ook niks hebt tegenover de RTX2060 hebt. Ik had het niet goed gevolgd en dacht dat ze meteen een RTX2060 concurrent zouden neerzetten voor een prijs die de GTX1660S tot een matige keuze veranderd, niet wat ze oorspronkelijk plande. Het was te makkelijk te raden wat Nvidia zou doen...

Die EVGA KO zegt ook iets. KO is EVGA haar "we dumpen de chips" merk. Betekent dus dat Nvidia waarschijnlijk met grote voorraden zit en nu over zal willen gaan op dumpen. Immers zijn er nog heel wat mensen die een GTX970 of GTX1060 hebben en voor wie Turing veel te duur was.

Maar kennelijk leveren AMD en Nvidia de VRAM met de GPU chip. Ik heb geen idee hoe dat werkt nu sommige partners wel naar 14Gbps gaan en anderen niet. Sapphire heeft maar een model (Pulse $290) en die geven ze meteen alles. Als je ziet hoeveel modellen andere partners plannen, dan mag je er ook vanuit gaan dat ze de prijzen gaan opvoeren voor een goede RX5600XT. Ik zie een slechte RX5600XT voorlopig niet onder de $280 zakken...

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 23-01-2020 20:08 (8%)

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:44

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij onder 20.1.3 krijg ik nog steeds BF5 crashes op DX11.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 28-03 09:52
HellBeast schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:12:
Bij mij onder 20.1.3 krijg ik nog steeds BF5 crashes op DX11.
Jup, ik denk dat ik ook weer een versie terug ga. Sinds deze update ineens toch weer crashes van MW en PuBG. Ging toch een aantal dagen uitstekend, zonder problemen.

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 11:38
@DaniëlWW2 Het blijft een vreemd verhaal, tot nu toe zie je op alle PCB''s enkel de D9WCW 14Gbp/s chips zitten en niet de D9CWR 12Gbp/s versie en het lijkt me onwaarschijnlijk dat Micron chips aflevert met de opschrift D9WCW die dan maar 12Gbp/s zouden zijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Habana schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:49:
@DaniëlWW2 Het blijft een vreemd verhaal, tot nu toe zie je op alle PCB''s enkel de D9WCW 14Gbp/s chips zitten en niet de D9CWR 12Gbp/s versie en het lijkt me onwaarschijnlijk dat Micron chips aflevert met de opschrift D9WCW die dan maar 12Gbp/s zouden zijn.
Dat komt omdat ik nu vrij zeker weet dat AMD gewoon de GDDR6 levert bij de chip en het allemaal 14Gbps chips zijn. ;)
AMD, like Nvidia, provides the GPU and memory in a bundle. Inquiries with the individual board partners have shown that AMD already delivered modules with 14 Gbps from the beginning for the sake of simplicity, but the BIOS slows them down to 12 Gbps. It is logical that in the end it is cheaper to order components in large quantities, especially since the price for the slower modules in smaller quantities would have been similar. If one believes the sources at the manufacturers, AMD explained the lower memory clock in the beginning with technical reasons, not with a deliberate performance cutback. Exactly to this I will come back to this point again.
https://www.igorslab.de/e...erences-and-some-crashes/

Maar ik dacht dat we het dieptepunt wel hadden bereikt bij de RX5500XT...
Echt, wat een ontiegelijke puinzooi. Ik heb echt zoiets van koop een GTX1660S, RTX2060 of RX5700 want buck dit zeg. Het is dat Sapphire en alleen Sapphire wel naar de 1750MHz en 14Gbps BIOS is gegaan voor het ene model dat een tussenstap SKU zoals de RX5600XT nodig heeft en dit meteen een uitstekende optie is. Voor mij is de rest van de RX5600XT lijn eigenlijk het bespreken niet eens waard. Per model uit gaan zoeken wat de AIB heeft gedaan is gewoon een nachtmerrie en je weet nu eigenlijk al dat de goede modellen van andere AIB's te duur zullen zijn. Die poging die ik twee dagen geleden deed om het op een rijtje te krijgen is voor zover ik weet ook niet meer accuraat. :N

• Habana
Dit 12Gbps/14Gbps verhaal even vertalend naar de gehele 5000 serie, met toch redelijk veel problemen zo links en rechts, maar ook mensen met totaal geen problemen de Lucky one's.

Ik heb zo'n idee dat er ergens een kleine mismatch zit tussen/in geheugen controler, PCB traces en het geheugen.

Wat ik namelijk nog niet gezien/gelezen heb, wat is het effect van het geheugen snelheid tussen 12Gbps/14Gbps op bv. de 5700(XT) van iemand die veel onstabiliteit ervaart… iemand??

• Aquila
Heb onder driver 20.1.3 gisteren geen problemen gehad tijdens Fortnite. Vandaag is hij er al een aantal keren uitgeknald. Voor de rest geen scherm uitval meer gehad.

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-03 23:10
Grappig dat iedereen zo dramatisch lijkt te doen over deze launch, hebben we eindelijk een leuke midrange GPU met goede performance rond de 300€ en het is weer niet goed, Het enige wat ik slordig vind aan dit alles is dat ze de firmware updates ook later en meer gecontroleerd hadden kunnen pushen, maar wie wil er nou niet 10% meer performance?

Dit is juist wat iedereen wilde (toch?) meer concurrentie en met als gevolg betere prijzen voor de consument. Nvidia moest deze move maken en daalt in prijs, waardoor we nu 10% meer performance kunnen krijgen uit de 5600XT. Nou hopelijk nog een big navi tegen een scherpe prijs (600-700€) en laat de oorlog maar beginnen.

Lord_Dain wijzigde deze reactie 26-01-2020 12:22 (32%)

• SyS_ErroR
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb dit weekend mijn nieuwe build in elkaar gezet, met een 3700X en een Power Color Red Dragon 5600XT. Ik draai met de laatste AMD Adrenalin software (20.1.3).

Het valt me op dat de fans niet/nooit draaien, ook niet als de temperatuur (in games en/of in een benchmark) boven de 60 graden stijgt. Ik heb de fans uberhaupt nog nooit zien/horen spinnen. Probleem treed op bij zowel de OC bios als op de Silent BIOS.

Daarnaast heeft PowerColor de aangepaste BIOS-sen aangekondigd voor hun kaarten. Op de aankondigingspagina staan daar zowel de Red Dragon als de Red Devil. Op de downloadpagina zie ik daar alleen nog de bios staan voor de Red Devil, die van de Red Dragon is offline gehaald (zonder toelichting).

Online zijn er wat andere threads geweest met Red Dragon-kaarten (5700 en 5700 XT), waarbij de fans niet werkten. Dit is in die situaties opgelost met een aangepaste BIOS.

Iemand een idee wat ik nu het handigste kan doen en/of die hetzelfde probleem ervaart?

• Lord_Dain
SyS_ErroR schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:
Ik heb dit weekend mijn nieuwe build in elkaar gezet, met een 3700X en een Power Color Red Dragon 5600XT. Ik draai met de laatste AMD Adrenalin software (20.1.3).

Het valt me op dat de fans niet/nooit draaien, ook niet als de temperatuur (in games en/of in een benchmark) boven de 60 graden stijgt. Ik heb de fans uberhaupt nog nooit zien/horen spinnen. Probleem treed op bij zowel de OC bios als op de Silent BIOS.

Daarnaast heeft PowerColor de aangepaste BIOS-sen aangekondigd voor hun kaarten. Op de aankondigingspagina staan daar zowel de Red Dragon als de Red Devil. Op de downloadpagina zie ik daar alleen nog de bios staan voor de Red Devil, die van de Red Dragon is offline gehaald (zonder toelichting).

Online zijn er wat andere threads geweest met Red Dragon-kaarten (5700 en 5700 XT), waarbij de fans niet werkten. Dit is in die situaties opgelost met een aangepaste BIOS.

Iemand een idee wat ik nu het handigste kan doen en/of die hetzelfde probleem ervaart?
Volgens mij zijn de chips en het geheugen op beide kaarten hetzelfde maar is de Red Devil hoger geklokt. Je zou eens kunnen kijken hoe de firmware wordt uitgelezen vergeleken met de te downloaden firmware voor de Red Devil, als het incompatibel is zou je een waarschuwing moeten krijgen. Daarnaast heb je dual bios, dus je hebt ook een fallback mocht het misgaan.

ps. beide links op de powercolor instructie wijzen naar dezelfde URL:
https://www.powercolor.com/new?id=1579588862

Je zou het in dus eerst op silent BIOS kunnen testen.

Lord_Dain wijzigde deze reactie 26-01-2020 13:08 (5%)

• unfor
Lord_Dain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:18:
Grappig dat iedereen zo dramatisch lijkt te doen over deze launch, hebben we eindelijk een leuke midrange GPU met goede performance rond de 300€ en het is weer niet goed, Het enige wat ik slordig vind aan dit alles is dat ze de firmware updates ook later en meer gecontroleerd hadden kunnen pushen, maar wie wil er nou niet 10% meer performance?

Dit is juist wat iedereen wilde (toch?) meer concurrentie en met als gevolg betere prijzen voor de consument. Nvidia moest deze move maken en daalt in prijs, waardoor we nu 10% meer performance kunnen krijgen uit de 5600XT. Nou hopelijk nog een big navi tegen een scherpe prijs (600-700€) en laat de oorlog maar beginnen.
Je snapt het probleem niet als je een 5600XT koopt maar dat je kans hebt dat dat 1660s of 2060 performance kan hebben?
Doet mij denken aan een jaar of 15 terug toen ik een FX5600 kocht, en verdomme die kaart had een 64 bit geheugen bus ipv de standaard 128 bit. Performance was compleet bagger maar werd wel als FX5600 verkocht.
En dan kun je zeggen: Ja maar dat kun je weten als je alle specs na leest. Hoeveel % van de kaarten gaat naar een tweaker die überhaupt weet wat alle specs betekenen?

unfor wijzigde deze reactie 26-01-2020 14:02 (7%)

Steam - Warzone - PUBG

• Lord_Dain
unfor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:58:
[...]
Je snapt het probleem niet als je een 5600XT koopt maar dat je kans hebt dat dat 1660s of 2060 performance kan hebben?
Doet mij denken aan een jaar of 15 terug toen ik een FX5600 kocht, en verdomme die kaart had een 64 bit geheugen bus ipv de standaard 128 bit. Performance was compleet bagger maar werd wel als FX5600 verkocht.
En dan kun je zeggen: Ja maar dat kun je weten als je alle specs na leest. Hoeveel % van de kaarten gaat naar een tweaker die überhaupt weet wat alle specs betekenen?
Ik snap het 'probleem' wel dus ik zou alleen de kaart kopen die 2060 performance geeft :P
unfor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Misschien wel meer dan mensen die echt onderzoek doen naar wat ze kopen, in plaats van gewoon kopen op naam. Omdat specs gewoon op de webshop vermeld staan meestal, terwijl goede reviews amper vindbaar zijn.

In beide gevallen gaat het echter om misschien hooguit maar enkele procenten. Er verandert dus eigenlijk bijzonder weinig. ;)

-The_Mask- wijzigde deze reactie 26-01-2020 14:20 (8%)

AMD Nieuwsdiscussie

• unfor
-The_Mask- schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Misschien wel meer dan mensen die echt onderzoek doen naar wat ze kopen, in plaats van gewoon kopen op naam. Omdat specs gewoon op de webshop vermeld staan meestal, terwijl goede reviews amper vindbaar zijn.

In beide gevallen gaat het echter om misschien hooguit maar enkele procenten. Er verandert dus eigenlijk bijzonder weinig. ;)
Ik zie de topics alweer voor me: "Hey guys, ik heb een 5600XT gekocht maar mijn performance komt niet overeen met de scores die ik online zie. Wat is er aan de hand met mijn systeem?"
Deze gaan we gegarandeerd zien.

Steam - Warzone - PUBG

unfor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Ik zie de topics alweer voor me: "Hey guys, ik heb een 5600XT gekocht maar mijn performance komt niet overeen met de scores die ik online zie. Wat is er aan de hand met mijn systeem?"
Deze gaan we gegarandeerd zien.
Lijkt mij zeer sterk omdat daar het verschil veel te klein voor is. Een flinke driver update of update aan de game kan al zorgen voor een groter verschil.

Zie bijvoorbeeld deze review van de MSI Gaming X en Z waarbij het enige verschil de geheugenfrequentie is.
https://www.techpowerup.c...gaming-x-gaming-z/27.html

AMD Nieuwsdiscussie

• DaniëlWW2
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:18:

Zou het misschien komen omdat AMD geen bijna failliete underdog meer is die de zoveelste GCN iteratie lanceert zodat ze iets minder verlies lijden? ;)

Is de RX5600XT een goede kaart? Zeer zeker wel. Het is de perfecte upgrade voor mensen met een RX480/580, GTX970 of GTX1060 als de prijzen gaan normaliseren. Dat is een zeer aanzienlijk deel van de markt die tot een week geleden eigenlijk niks hadden. Mensen die dergelijke kaarten kochten, zaten niet te wachten op bijna €400 of nog duurdere videokaarten en dat was het voor je upgrademogelijkheden.

Het blijft alleen staan dat de RTG nu alweer een GPU launch heeft verpest, en hoe. Een jaar geleden toen ze niks hadden, kwamen er producten voorbij zoals de RX590. Toen kwam Radeon VII. Een krachtige kaart die ze overvolted lanceerde, koeling was luidruchtig en de drivers niet volwassen voor GCN standaarden. Mensen waren er hoopvol over gezien Nvidia haar belachelijke prijsverhogingen met Turing. Ze kwamen dichtbij, maar geen succes.

Toen viel de bom opeens dat Navi geen GCN meer was, zoals ik al een tijd vermoede. Navi 10 is een uitstekende midrange chip. Midrange, maak er geen illusies over. Ze doen dit ook al zo lang bij ATi/AMD/RTG/whatever. TeraScale, GCN en nu RDNA, eerste generatie is niet voluit. Ze bouwen een architectuur op en slaan vaak pas bij de twee generatie toe.

Maar ondanks de alsnog forse prijzen voor deze midrange chip, was het een winnaar. Desondanks zaaide de RTG zelf verwarring over totaalverbruik waar heel wat mensen de verkeerde conclusies over trokken. De bijna traditioneel slechte blower moest ook zo nodig, alweer terugkomen en je moest alweer maanden wachten op partnerkaarten. Ondertussen waren de drivers echt heel erg slecht tot het punt dat je na een halfjaar nog steeds problemen hebt. Dat is onderhand een eigen leven gaan leiden waar je voornamelijk mensen die zelf geen Navi GPU hebben, ziet verkondigen hoe slecht de drivers zijn. Dat is dus hoe je een launch verprutst. :z

Desondanks doen de RX5700 series het waarschijnlijk goed. Bij Mindfactory liggen ze vrijwel gelijk aan de RX2060S en RTX2070S in aantallen. Natuurlijk is de prijs/kwaliteit van de RX5700 series beduidend beter, maar die weg naar de top is nog lang. Het helpt niet als je driverproblemen maar niet onder controle krijgt tot het punt dat die verhalen hun eigen leven gaan leiden.
https://www.3dcenter.org/...amds-radeon-rx-5700-serie

Toen kwam de RX5500XT. Tja, hoe minder daar over gezegd is, hoe beter...

En als laatste kwam de opvulling van de RTG lijn met de RX5600XT. Het is werkelijk niks meer dan een RX5700 waar ze twee GDDR6 chips hebben weggelaten. Het lijkt er zeer sterk op dat elke RX5600XT chip geleverd wordt met 14Gbps GDDR6 chips. Desondanks hebben we nu een totale clusterf*ck van een launch gehad waar alleen de Sapphire Pulse werd reviewed op dag een, want die heeft de 1750MHz/14Gbps BIOS. Voor de gemiddelde consument zal alleen niet duidelijk zijn wat het verschil is als je 12Gbps GDDR6 model hebt. Het helpt ook niet dat elke AIB anders omgaat met de nieuwe BIOS en dat sommigen op zijn zachts gezegd niet eerlijk zijn in hun verklaring omtrent clock speeds...

Natuurlijk kan je zeggen dat je gewoon een Sapphire Pulse moet kopen en als iemand mij zou vragen welke RX5600XT je moet kopen, dan is dat mijn antwoord. Neemt niet weg dat als je een basale RX5600XT wil hebben, je er vanuit mag gaan dat de prestaties in termen van framerates enigszins vergelijkbaar zijn. Die weg is Nvidia al ingeslagen met de GTX1060 6 vs. 3GB of de DDR4 versie van de GT1030. Die weg wil je alleen niet inslaan hoop ik. Deze launch is een prachtig staaltje amateurisme waar iedereen naar elkaar kan wijzen zonder echt enige verantwoording af te moeten leggen. Is dit het recept voor succes? Ik denk het toch niet...

Het mooiste is alleen nog wel dat voor een jaar van telkens slechter wordende launches, ze bij de RTG zoveel goodwill aan het opbouwen waren. Mensen wensten over te stappen omdat ze Nvidia zat waren. Natuurlijk helpt het enorme succes van Ryzen mee, maar dat was het denk ik niet alleen. Het helpt als je dan niet zo bizar amateuristisch te werk gaat en je producten op een fatsoenlijke manier lanceert. Met name de RX5500XT en RX5600XT zijn namelijk schokkend amateuristisch tot het punt dat voor de launch het al duidelijk was dat de AIB's aan het klagen waren over prijzen en prestatieniveaus.

Als ik dit allemaal in contrast zet met de CPU tak, nou dat is geen fraai plaatje voor de RTG...
Er valt valide kritiek te leveren op de Ryzen 3000 launch, maar het was zoveel beter dan de Navi 1x lijn. Natuurlijk is een GPU lanceren complexer omdat er meer factoren en partijen een rol spelen, maar de fouten zijn gemaakt door de RTG. Het zijn ook fouten die je doen twijfelen aan het leiderschap van de RTG. Amateurisme, meer kan ik er eigenlijk niet van maken zonder over veel meer informatie te beschikken. Dat is niet een indruk die je wil achterlaten, niet tegen Nvidia. Je kan heel wat over Nvidia zeggen, maar het is overduidelijk een professionele en goed geleide organisatie die dit omzetten in enorme winsten in een markt waar de winsten traditioneel niet zo hoog liggen. Dat kan de RTG niet zeggen.

• Lord_Dain
Nou ik vind het allemaal nogal overtrokken en ik ervaar het zelf zo niet. Je leest inderdaad een hoop dingen over de 5700(XT) maar dat is voornamelijk gepruts van AIB partners die blijkbaar niet eens meer een GPU kunnen bouwen en / of de koeling verprutsen. De FE kaarten hebben toch weinig tot geen issues als ik het goed begrijp? Driver- en kinderziektes daargelaten natuurlijk.

Maar ik wil even een stapje terug maken naar de Vega 56/64 launch. Indertijd waren we hier met zijn allen aan het undervolten omdat de GPU dan beter performde dan op stock voltages en clocks. We waren het er denk ik best over eens dat AMD dit een beetje handiger had kunnen doen maar omdat we vermoeden dat de 1,2V nodig was over de hele breedte (ivm de silicon lottery) konden we er mee leven. Nou lijkt het dit keer omgekeerd, de 5600XT was misschien wel juist gecalibreerd en getest maar het blijkt dus dat er gewoon 10% meer uit de hardware kan komen.. dan zou ik me juist bekocht voelen als ze het niet hadden gedaan. Dat gezegd, het lijkt wel of ze het nooit goed kunnen doen, of de kaart is overvolted en dan vinden we dat het beter kan, of ze brengen een GPU uit die juist weer te overvolten is waardoor ze in standaard reviews misschien op stock speeds lager scoren dan de concurrent. Wat willen we nou :P

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Lord_Dain schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:29:
Nou ik vind het allemaal nogal overtrokken en ik ervaar het zelf zo niet. Je leest inderdaad een hoop dingen over de 5700(XT) maar dat is voornamelijk gepruts van AIB partners die blijkbaar niet eens meer een GPU kunnen bouwen en / of de koeling verprutsen. De FE kaarten hebben toch weinig tot geen issues als ik het goed begrijp? Driver- en kinderziektes daargelaten natuurlijk.
En idioot luidruchtig. En driver problemen is nou juist het hele probleem. De ergste zijn bij mij over, maar de zwarte schermen zijn er nog steeds (ik loop wel één driver versie achter geloof ik, ik laat liever andere debuggen).

Ik ben altijd fabrikant agnostisch geweest: Ik koop wat op dat moment het beste is. Op een enkele GTX960 na is dat altijd AMD geweest. Maar ik neig wel erg naar de volgende keer de 10% Nvidia premium te betalen als ik daarbij betere drivers krijg.

• Lord_Dain
Sissors schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:39:
[...]

En idioot luidruchtig. En driver problemen is nou juist het hele probleem. De ergste zijn bij mij over, maar de zwarte schermen zijn er nog steeds (ik loop wel één driver versie achter geloof ik, ik laat liever andere debuggen).

Ik ben altijd fabrikant agnostisch geweest: Ik koop wat op dat moment het beste is. Op een enkele GTX960 na is dat altijd AMD geweest. Maar ik neig wel erg naar de volgende keer de 10% Nvidia premium te betalen als ik daarbij betere drivers krijg.
Dan zou ik maar ff niet in de Nvidia subreddit kijken, daar staan enkele mega threads m.b.t. nieuwe firmware en als ik zo alle comments eens doorscroll zijn er een hele hoop issues ook met Nvidia drivers. Dus ik weet niet of die drivers wel zo stabiel zijn of dat het meer een 'gras is groener aan de andere kant' ding is?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Punt is dat de drivers voor met name de 5700 series erg slecht is. Voornamelijk met multimonitor setups. De laatste Adrenalin 2020 Edition 20.1.3 driver is de eerste die voor mij enige verbetering geeft. Machine blijft tenminste nu draaien en het probleem doet zich een keer in de 2 uur even voor ipv na 15 minuten (zonder te stoppen).
Het is prima dat de eerste maand met een nieuwe architectuur er problemen zijn met de drivers, maar dit duurt nu al meerdere maanden. Het zou persoonlijk voor mij een stuk minder erg zijn als AMD erkent dat er een probleem zit in de driver en dat ze ermee bezig zijn. Dat ze dat pas vorige maand hebben gedaan is gewoon kwalijk.

Het gras was wat betreft drivers voor mij juist groener dan bij Nvidia. AMD heeft erg goede drivers gehad de laatste paar jaar.
Het is het gebrek aan communicatie wat mij iriteerd (maar daar heeft haast elk groot bedrijf problemen mee).

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 27-01-2020 00:46 (15%)

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online
@Lord_Dain Een normale launch. ;)
Bij de RTG zouden ze eens goed moeten nadenken wat ze nu eigenlijk willen en een hele generatie eens fatsoenlijk moeten plannen. Dit hele drama had voorkomen kunnen worden als ze bij de RTG de RX5600 niet OEM only hadden gemaakt. Dat is namelijk een 32CU Navi 10 met 12Gbps GDDR6. Zet die dan tegenover de GTX1660S en lanceer de RX5600XT met de 1750MHz/14Gpbs tegenover de RTX2060. Probleem opgelost. :z

Kannibalisatie van de RX5700 zou toch gebeuren omdat het niet erg moeilijk was om te bedenken dat Nvidia de RTX2060 in prijs zou verlagen. Immers moet Nvidia tegenwoordig voor elke 10% een nieuwe SKU hebben. Daar kan je omheen door iets beters te verkopen voor dezelfde prijs, de RX5700 series dus, of te matchen omdat je niks beters hebt zoals de RX5600XT of RX5500XT. Zo moeilijk is dit niet.

Ondertussen gaat de RTG in volle paniekmodus omdat Nvidia de RTX2060 een beetje in prijs verlaagde en zadelen ze de AIB's met deze puinzooi op. Diezelfde AIB's die toch al weinig tijd en marges hebben voor elke launch. Komen er natuurlijk ook de verhalen die allemaal iets anders claimen, want geen zal de schuld op zich willen nemen.

Serieus, doe dit dan.
-$399 RX5700XT
-$349 RX5700
-$299 RX5600XT
-$249 RX5600

Zo verdien je iets meer op een RX5600XT wat je afzet tegen een goedkopere RX5600 die je net iets sneller positioneert dan de GTX1660S.

Zie ook hoe een AIB een videokaart specificeert, ontwikkeld en valideert.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ze hadden zelfs als het niet meer terug te draaien was een 5600 XTX kunnen maken ipv de 5600 / 5600 XT. Dat is in mijn mening de enige manier dat ze er zonder grote image schade uit hadden kunnen komen.

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 27-01-2020 13:47 (32%)

Battle.net tag

• Prosac
Update!
Fixed Issues
- An intermittent black screen or loss of display may occur when performing parallel actions such as web browsing, gaming or watching video.
- A limited number of games such as Nioh™, Dragon Quest Builders 2™, WWE™2K20, Dead or Alive 6™ and Atelier Ryza™ may crash or fail to launch.
Wolfenstein™ 2: The New Colossus is not detected in Radeon Software games manager.
- Text overflow in some UI boxes or toast messages may be experienced in some language localizations.
- Fan Tuning may change back to the default state when switching between available GPUs.
- Copy text options are not available in the display specs table for Radeon Software.
- An intermittent black screen or loss of display may occur when the system is left idle at desktop.
- Factory Reset install may keep previously configured Radeon Software game profiles. This can cause - mismatch between global graphics settings and per profile settings.

Known Issues
-Grand Theft Auto™ 5 may experience a system hang or black screen at launch, when opening Radeon Overlay while in game, or after performing a task switch while in game.
-Audio may intermittently be missing from Radeon ReLive recordings near the end of recorded clips.
-Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.
-Multiple games may have very dark or very bright graphics in game when HDR is enabled in Windows®.
-Radeon Anti-Lag enable and disable beep notifications may be played in error when individually pressing keys assigned to the hotkey.
-The Radeon Software Overlay hotkey notification may sometimes be displayed during video playback in web browsers or launching some video player applications.
-Integer Scaling option is not showing up or available on some Windows®7 system configurations.
-Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep its previously set size when opened.
-Some Vulkan® gaming applications may crash when performing a task switch with Radeon Image -Sharpening enabled.
-Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

• SyS_ErroR
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:45
SyS_ErroR schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:31:

En omdat wellicht andere Tweakers daar ook baat bij hebben. Er staat zojuist een nieuwe versie van de Red Dragon 5600XT Bios op de website van Power Color. Die heb ik geflashd via AMDVbFlash.

De fans werken én de kloksnelheden zijn aangepast!

• tomaat23
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-03 17:21
Ik zou op dit moment denk ik liever een 5700 kopen, dan een 5600XT. Veel ervan zijn maar twee tot drie tientjes duurder (dus zo'n 10%), maar dan zit ik niet met het gedoe van vBIOS updates, of overclocking. Met de onbekendheid wat die OC's en flashes doen.

Neem:
pricewatch: ASRock Radeon RX 5600 XT Challenger 6G OC (295)
(waarvan iemand in de reviews al stelt niet de 14Gb/s te krijgen)*
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC (325)

Als de update/vBIOS werkt heb ik dan een ~6% betere kaart voor ~10% meer geld.
Als het allemaal niet werkt (of ik het niet doe) heb ik een ~20% betere kaart voor ~10% meer geld.

*Geen van de Asrocks lijkt naar 14Gb/s te gaan.
https://www.pcgamer.com/h...pping-with-slower-clocks/
Ik weet ook niet wat dat betekent voor de benchmarks.
Kijken we naar de Powercolor (reguliere versie 5600XT voor 315 eu),
pricewatch: Powercolor Radeon RX 5600 XT 6G
is al helemaal niet bekend wat er gebeurt qua OC/flash.

En dan kom je dus in het >320 eu gebied, en dan kan je voor hetzelfde geld en gemak gelijk naar een 5700 springen in mijn optiek. Of zeg ik nu iets geks?

Laat ik het anders vragen. Aan diegene die een 5600XT gekocht/aanbevolen hebben of zouden aanbevelen, wat is de argumentatie?

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 00:13
Als je toch voor nieuwe kaart gaat,
Kan je net zo goed wat er bij leggen en voor een 5700 /xt gaan.

Beaudog wijzigde deze reactie 28-01-2020 14:17 (6%)

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

• Ewivis
Beaudog schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:17:
Als je toch voor nieuwe kaart gaat,
Kan je net zo goed wat er bij leggen en voor een 5700 /xt gaan.
Die 5700 kan je ook weer flashen naar een 5700 XT bios, waardoor iig de clocks omhoog gaan. De rest van de zaken blijven wel achter bij de XT natuurlijk, maar toch :)

• Lord_Dain
tomaat23 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:12:
Ik zou op dit moment denk ik liever een 5700 kopen, dan een 5600XT. Veel ervan zijn maar twee tot drie tientjes duurder (dus zo'n 10%), maar dan zit ik niet met het gedoe van vBIOS updates, of overclocking. Met de onbekendheid wat die OC's en flashes doen.
Zijn inderdaad weinig argumenten te bedenken om op dit moment de 5600XT te kopen boven een 5700(XT). Behalve als je echt die paar € niet kan missen natuurlijk. Dus helemaal met je eens.

• Rayban89
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik ben nu (deze week nog knoop doorhakken) in de markt voor een nieuwe kaart en heb gisteren een zeer slecht presterende RTX 2060 teruggestuurd naar de webshop ivm een slechte koelprestatie (100% fans en nog 83+ graden) van gygabite.

Nu ben ik dus op zoek naar een beter presterende kaart en kom ik uit bij de RX5600 XT, mede omdat de RTX 2060 allemaal (te) duur zijn voor dit budget. Budget rond de 325 eu en ik speel op 2560x1080p widescreen 21:9 monitor en wil alles op ultra zonder compromis kunnen spelen rond 75 fps/hz.

Ik ben op dit moment van plan een rx5600 xt te nemen, ik heb deze niet besteld vorige keer omdat ik geen vbios flashen wil doen en de stabiliteit van de Nvidea driver liever heb dan de instabiliteit bij AMD.
Echter gezien de slechte ervaringen met de RTX2060 en de prijzen van betere modellen neig ik nu toch naar een RX5600 xt en neem ik het flashen voor lief, ik hoop alleen dat de driver stabiliteit beter is dan men hier omschrijft in dit threadje. Ik gebruik in ieder geval maar 1 monitor, dus vermoed weinig tot geen issues met alt-tabben in games.

Misschien iemand die mij gerust kan stellen met enkele woorden over positieve ervaringen met AMD en haar drivers in combinatie met een recente RX 5600xt?

Overigens is het mij als consument vrij duidelijk welke AIB nu wel en niet een 14Ghz vbios update uitbrengt en wie niet. Ogen zijn gericht op de Gygabite gaming oc kaart of de sapphire pulse. Deze krijgen beide de upgrade naar 1750mhz clock en 14ghz memory. (tenzij iemand mij hier kan verbeteren :P)

Alvast dank

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• DaniëlWW2
  • Niet online
@Rayban89 Het blijft helaas onder de radar, maar heel wat RTX2060 modellen zijn gewoon matig tot slechte kaarten. Alleen een paar high end modellen zijn echt goed, maar die kosten te veel. Weinig reviews voor de goedkopere RTX2060 modellen helpt al helemaal niet. Maar persoonlijk ben ik iewat huiverig om mensen op het moment een RX5600XT aan te raden. Het is een goed product, als je er een met de 1750/14gbps bios hebt en dit ook echt werkt.

De Sapphire Pulse lijkt de enige betaalbare kaart te zijn die deze bios beschikbaar heeft en qua koeling en geluidsniveau is die kaart exceptioneel. Probleem is dat er bij mij enige twijfel is of het gegarandeerd stabiel is. Elke RX5600XT lijkt gewoon de 14gbps GDDR6 chips te hebben, maar het is mij volstrekt onduidelijk of de geheugencontroller van de GPU dit ook zomaar accepteert. Ik denk dat verreweg de meeste kaarten normaal zullen werken, maar ik weet het niet zeker. Dit is een van de dingen die me dus dwars zit bij de stupide manier hoe de RTG deze launch heeft afgehandeld. Maar als je de gok wil wagen, ze zijn inmiddels ook in Nederland te krijgen. :)
pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

• Rayban89
@DaniëlWW2 Thanks voor je reactie. Ik heb inderdaad de sapphire op het oog, echter levertijd 2-3 werkdagen of langer.. dan neig ik meer naar de gigabyte gaming oc met triple fan koeler. Deze krijg goede reviews en de bios update staat op de site:

14.000mhz upgrade en 1750mhz boost. Lijkt me een prima deal voor 328 euro incl verzenden en is op voorraad bij 4 webshops.

Overigens hier een mooi overzicht van welke kaarten en merken wel of niet de bios upgrade beschikbaar hebben en of ze upgraden naar 14.000mhz memory of gelijk blijven op 12k mhz.

https://www.pcgamer.com/h...pping-with-slower-clocks/

Rayban89 wijzigde deze reactie 29-01-2020 15:17 (24%)

• DaniëlWW2
  • Niet online
Rayban89 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:01:
@DaniëlWW2 Thanks voor je reactie. Ik heb inderdaad de sapphire op het oog, echter levertijd 2-3 werkdagen of langer.. dan neig ik meer naar de gigabyte gaming oc met triple fan koeler. Deze krijg goede reviews en de bios update staat op de site:

14.000mhz upgrade en 1750mhz boost. Lijkt me een prima deal voor 328 euro incl verzenden en is op voorraad bij 4 webshops.
Ik denk alleen dat de Sapphire beter is. Daar zijn een paar redenen voor te geven.
1) De Gigabyte heeft een 180W TBP rating waar de Pulse een 160W TBP heeft. In de praktijk zal de Gigabyte iets hogere effectieve boostclocks halen, maar waarschijnlijk ook luidruchtiger zijn.
2) Ik heb zelf kort de XT versie van die Gigabyte gehad. Dat was met een fors hogere TBP rating van 240W, maar geruisloos was die zeker niet. Met een 180W rating zou het moeten kunnen, als de koeloplossing niet is gereduceerd waar ik op het moment niks van weet. Het probleem voor mij was dat ik zelf ook kwaliteitsproblemen had waardoor de junction temperatuur erg opliepen en de ventilatoren nog harder gingen draaien. Laatste is dat de Gigabyte sleeve bearing fans heeft waar Sapphire ball bearing fans gebruikt. Sleeve bearing fans die horizontaal geplaatst zijn slijten sneller en dan worden de ventilatoren luidruchtiger. Ball bearing fans hebben dat probleem niet. Persoonlijk sta ik dus wat huiverig over dit model en zou ik eerder de Sapphire aanraden. :)

• Habana
@Rayban89 Voor 65Euro meer heb je een RX5700, meer performance en 8Gb memory, en vooral geen gezeur met vbios update,bv. PowerColor RX5700 Red Dragon heeft ook nog eens een goed PCB en Superstil,
even als de Sapphire Pulse om het maar toch even te vermelden...

En als toetje voor als er behoefte bestaat Vbios update naar RX5700XT mogelijk,dat zou mijn keus zijn,maar goed een ieder moet zelf zijn afweging maken..

Voor AMD zijn er eigenlijk maar twee merken waar ik naar kijk, Sapphire en PowerColor

Maar deze mezelf kennende zal het wel gewoon een RX5700XT worden voor het zelfde geld over drie maanden, dat laatste hoop ik natuurlijk… :+

Habana wijzigde deze reactie 29-01-2020 19:34 (5%)

• Rayban89
Ja dat zijn allemaal goede punten Daniël, toch lees ik enkel positieve reviews over beide kaarten. Qua prestaties nagenoeg identiek (sowieso elke rx5600 xt met deze OC bios is sterk identiek) en qua koeling en geluid lijken ze ook beide prima.

Toch bedankt voor je punten, deze had ik nog nergens gelezen.

@Habana op dit moment heb ik geen videokaart en geen budget voor de 5700 anders had ik die inderdaad gepakt. Om door te sparen heb ik nu helaas geen tijd 😁

Rayban89 wijzigde deze reactie 29-01-2020 19:13 (20%)

• DaniëlWW2
  • Niet online
Rayban89 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:11:
Ja dat zijn allemaal goede punten Daniël, toch lees ik enkel positieve reviews over beide kaarten. Qua prestaties nagenoeg identiek (sowieso elke rx5600 xt met deze OC bios is sterk identiek) en qua koeling en geluid lijken ze ook beide prima.

Toch bedankt voor je punten, deze had ik nog nergens gelezen.

@Habana op dit moment heb ik geen videokaart en geen budget voor de 5700 anders had ik die inderdaad gepakt. Om door te sparen heb ik nu helaas geen tijd 😁
En vermoeden bevestigd. ;)

https://www.computerbase....itt_lautstaerke__kuehlung

Ja de Gigabyte heeft een koelere gemiddelde temperatuur, maar junction is nauwelijks beter. De Gigabyte lijkt haar ventilatoren gewoon veel te afgesteld te hebben staan. Compiterbase.de zegt iets meer dan 1900RPM en dat had ik dus ook voor mijn XT. Ik kon het makkelijk horen en ik ben niet de enige.

edit: Clock speed verschil is ook nihil. Sapphire wint gewoon, alweer. :P

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 29-01-2020 20:33 (21%)

• dennis_rsb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:29
Oké ik biecht het op. Ondanks dat ik van de week nog riep dat ik geen AMD ''durf'' te kopen ivm drivers ben ik toch overstag gegaan. Ik ben al meer dan een week in mijn hoofd aan het malen over een nieuwe GPU (heb nu een 1060 3gb) En ik wou het toch echt op korte termijn iets kopen, dus ik heb nu de knoop doorgehakt zodat ik het rust kan geven in mijn hoofd. En naar mijn mening is dit wel een goede koop.

Ik was heel bang voor de drivers. Na breed onderzoek van mijn kant op diverse internetsites is mijn conclusie dat drivers bij nvidia op historisch gebied wel beter zijn, máár jij als individu kan natuurlijk nog steeds net die rotte driver geïnstalleerd hebben. Daarnaast las ik dat problemen bij een volledig nieuwe architectuur (navi in dit geval) niet vreemd zijn en dat dit met driverupdates wel gefixt wordt (de vraag is wanneer, ik las wel dat het inmiddels beter is dan een paar maanden terug)

Wat ook leuk is dat AMD bekend staat dat naarmate de tijd vordert er meer FPS uit een kaart geperst wordt door driveroptimalisaties. Wellicht kan de rx 5700XT op hetzelfde, of erboven niveau komen als de 2070 super?

Het is namelijk de rx5700 XT geworden, toch vooral vanwege prijs/prestatie. 2070 super vond ik te duur. 2060 super of rx5700 had gekunnen, Nu heb ik de sapphire pulse rx5700 XT besteld na onderzoek van mijn kant. Niet de goedkoopste rx5700XT maar het schijnt een goede te zijn, ook qua decibel en temps.

Mijn laatste amd kaart dateert uit 2007 (ati radeon x1600 pro dacht ik) het voordeel van nu is dat je alles tot in den treure kan nalezen, kon toen ook, maar dat deed ik als 14 jarige niet. Het nadeel is door alle info die je leest dat je flink wat te kiezen hebt.

Ik ben benieuwd! Ik speel 1080p (60hz) maar dan kan ik wel alles maxen. En wie weet als ik nog een keer een 144 hz paneel en/of 1440p ga spelen, dan kan dat ook prima. De cpu is een i5 8400, 16 gb ram. Of de cpu of 1080p een bottleneck is zal afhangen van de game, settings enzo. Mocht het te erg zijn kan ik alsnog vervroegd een 1440p paneel kopen, naar het schijnt ontlast dat de cpu nog meer?

dennis_rsb wijzigde deze reactie 29-01-2020 22:15 (4%)

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 03:56
dennis_rsb schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:14:

Ik ben benieuwd! Ik speel 1080p (60hz) maar dan kan ik wel alles maxen. En wie weet als ik nog een keer een 144 hz paneel en/of 1440p ga spelen, dan kan dat ook prima. De cpu is een i5 8400, 16 gb ram. Of de cpu of 1080p een bottleneck is zal afhangen van de game, settings enzo. Mocht het te erg zijn kan ik alsnog vervroegd een 1440p paneel kopen, naar het schijnt ontlast dat de cpu nog meer?
Je kan ook 1440p met superresolution (amd drivers setting) op je 1080p scherm spelen... ik vind het een erg fijne ervaring.

• dennis_rsb
@bluebear Ken ik niet, wordt het daar mooier van? (zou toch vreemd zijn)

Anyway, heb je iets van een GPU versteviger nodig? Ik heb nu een 1060 en die is aardig zwaar. Ik heb een msi b360-a pro. Het is niet zo dat heel de gpu (mijn huidige 1060 van gigabyte, 2 fans) scheef hangt, verre van. Maar lichte doorhang heb je altijd wel met die kaarten tegenwoordig. Wanneer trekken jullie een grens? Soms ben ik bang dat mijn pci slot naar de klote gaat zonder verhoging/riser.

Iemand die de sapphire rx 5700XT pulse heeft? Het zijn 2 fans, dus geen 3 (dus mijn gok is dat hij minder zwaar is dan een 3 koelers videokaart)

dennis_rsb wijzigde deze reactie 29-01-2020 23:30 (3%)

• bluebear
dennis_rsb schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:23:
@bluebear Ken ik niet, wordt het daar mooier van? (zou toch vreemd zijn)
Van de AMD website:
Super Sampling Anti-Aliasing (SSAA) is one of many methods of anti-aliasing to enable smoother textures and less jaggy polygons in games, but is not supported by all games and engines. Virtual Super Resolution (VSR) is an AMD feature that is game and engine agnostic to simulate SSAA in games that do not have native SSAA support. VSR can also be used in conjunction with other native in-game anti-aliasing for even more game graphics-setting control.

VSR allows games to render at higher resolutions (up to 4K) and then rescales them down to a lower native display resolution. Using this, you can get quality that rivals up to 4K, even on a 1080p display while playing your favorite games.

One of the coolest aspects of this technology is that the performance is no different than if you were running on a normal 4K monitor. Virtually nothing is lost in the scaling of the image. You just end up with amazing visual quality on a 1080p monitor, with the same FPS you would achieve with a regular 4K monitor.
en ja, het werkt :)

bluebear wijzigde deze reactie 30-01-2020 05:19 (17%)

• Ewivis
Heb zojuist mijn eerste black screen mogen ervaren. Tijdens gamen ineens scherm op zwart. Alt_tab naar Windows, Alt+tab naar game en ik kon gewoon weer verder?
Ik zit op de laatste drivers. Daarvoor eigenlijk nooit last van gehad. Gisteravond ook even zitten gamen, half uur ofzo, maar toen geen black screen gehad.

Gigabyte 5700XT Gaming OC.

• Prosac
bluebear schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 05:18:
[...]

Van de AMD website:

[...]

en ja, het werkt :)
Het heeft wel wat ja, maar moet zeggen dat de 5700 XT op een native 144hz/2k scherm nog beter is. Beduidend zelfs. Al kwam ik van een oude Iiyama Prolite.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het is een soort van Full Screen Anti Aliasing en ook relatief 'duur'. Nieuw is het idee ook niet bepaald.
Prosac schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Het heeft wel wat ja, maar moet zeggen dat de 5700 XT op een native 144hz/2k scherm nog beter is. Beduidend zelfs. Al kwam ik van een oude Iiyama Prolite.
Wat is een 2k scherm?
En beter dan wat?

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 30-01-2020 13:29 (40%)

• Prosac
Met 2K bedoel ik 1440p

Beter dan de SSAA op een 60hz Full HD scherm via AMD zelf.

• FlameDB
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-03 11:30
Hier een rx 5600 xt gekocht, de powercolor red devil, zelf geüpdatet naar de laatste bios. Op zich goede kaart, wel één black screen gehad (spel crashte eigenlijk gewoon). Daarvoor nooit een crash gehad met een gtx 970.

Hopelijk blijft het uit. De voeding moet iig goed genoeg zijn, is een corsair RMx 750 watt (wel al jaar of vier oud), lijkt me toch meer dan voldoende? (icm ryzen 5 3600).

• dennis_rsb
Zo de rx5700 XT (sapphire pulse) is ingebouwd! Gewicht valt mij reuze mee. Hangt ook niet echt door, niet meer dan mijn vorige kaart in elk geval. AMD radeon software geïsntalleerd.

Alleen ik heb één over het hoofd gezien. De kaart heeft maar 1 hdmi aansluiting, de rest is displayport. Ik had voorheen 1 beeldscherm via HDMI en 1 via DVI.

Kan ik een Displayport naar HDMI of DVI verloopje gebruiken? Dus in de beeldschermkant HDMI of DVI en dan aan de andere kant in de GPU displayport. Iemand tips? En is het zonder gevaar?

edit: nou de eerste bugs al tegengekomen.. Black screen bij starten RDR2, maar de alt+tab truc werkt. Call of duty 2 wit scherm tijdens ''spelen'', GTA V heeft microstottering en geeft met vsync aan 63 fps aan ipv 60.. F1 2017 werkt wel prima.

Ik heb nu al weer bijna spijt dat ik hem gekocht heb, zulke dingen heb ik bij nvidia nog nooit meegemaakt. Maar ik ga er vanuit dat die bugs er met de tijd wel uitgaan door drivers updates? Want Navi architectuur is pas een half jaar oud ofzo. En de 1060 kocht ik ook pas in april 2017, dus wellicht zaten daar ook wel bugs in destijds. Ik was al sceptisch over amd kaarten, maar door de goede prijs/prestatie en de relativering dat bugs wel opgelost worden heb ik de gok genomen. Ben ook niet ontevreden ofzo, maar het zijn wel vervelende dingen.

dennis_rsb wijzigde deze reactie 30-01-2020 17:28 (43%)

• Ralph88
  • Laatst online: 20:54
Al enige tijd volg ik dit topic, nieuwsberichten en reviews aangaande de AMD releases. Recent een nieuwe PC gebouwd en nu nog de videokaart. Bewust op de release van RX5600XT gewacht, daar de 5500XT gewoon niet de juiste koop zou worden.
Ik game niet veel, kom van een HD6950 (zegt genoeg), maar gebruik wel drie 1080p schermen naast elkaar.

Nu dan toch een vraag om hopelijk mijn twijfel weg te nemen en de knoop door te hakken:
Koop ik een stabiele en kwalitatief goede Sapphire RX 5600XT of voor eenzelfde prijs de AsRock RX 5700?
Ralph88 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:25:

Nu dan toch een vraag om hopelijk mijn twijfel weg te nemen en de knoop door te hakken:
Koop ik een stabiele en kwalitatief goede Sapphire RX 5600XT of voor eenzelfde prijs de AsRock RX 5700?
Dit klinkt nogal als dat je denkt dat Sapphire een betere fabrikant is dan Asrock. Maar er bestaat niet zoiets als een betere/slechtere fabrikant, er bestaat alleen maar een beter/slechter product.

AMD Nieuwsdiscussie

• bluebear
Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Het is een soort van Full Screen Anti Aliasing en ook relatief 'duur'. Nieuw is het idee ook niet bepaald.
Ik weet dat het niet nieuw is, maar aangezien de persoon niet wist wat het was...

Hoe bedoel je duur?
Het is gewoon een setting in de drivers? Natuurlijk moet je kaart harden werken, maar het geeft je mooier beeld zonder je scherm te moeten upgraden...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
bluebear schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:54:
Hoe bedoel je duur?
Het is gewoon een setting in de drivers? Natuurlijk moet je kaart harden werken, maar het geeft je mooier beeld zonder je scherm te moeten upgraden...
Dat er volgens mij technieken zijn die minder rekenkracht kosten voor ongeveer hetzelfde resultaat.
Als je rekenkracht genoeg hebt, vooral in oude games, is het natuurlijk wel een leuke techniek.

• Ralph88
-The_Mask- schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:34:
[...]

Dit klinkt nogal als dat je denkt dat Sapphire een betere fabrikant is dan Asrock. Maar er bestaat niet zoiets als een betere/slechtere fabrikant, er bestaat alleen maar een beter/slechter product.
Bedankt voor je scherpte!
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Over Sapphire producten lees ik enkel goede dingen, ken ik ASRock producten minder en is er minder over te lezen.
Anders geformuleerd bedoel ik inderdaad aan welk product ik een betere koop doe.

Ralph88 wijzigde deze reactie 30-01-2020 21:50 (3%)

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ralph88 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:25:
Al enige tijd volg ik dit topic, nieuwsberichten en reviews aangaande de AMD releases. Recent een nieuwe PC gebouwd en nu nog de videokaart. Bewust op de release van RX5600XT gewacht, daar de 5500XT gewoon niet de juiste koop zou worden.
Ik game niet veel, kom van een HD6950 (zegt genoeg), maar gebruik wel drie 1080p schermen naast elkaar.

De RX5700 is iets sneller, maar die ASRock kaarten zijn voor zover bekend gewoon luidruchtig. Koelblok voor de RX5700XT versie weegt ook niet eens 300g en het kan zomaar nog minder zijn voor de niet XT versie. Een beetje koelblok zit zo over de 350g als het niet 400g+ is en met goede kwaliteit ventilatoren en een goed ontwerp kan je zo een goede en geruisloze kaart hebben. Gewicht telt gewoon omdat je zo oppervlakte creëert voor de koeling. Dat gewicht heeft de ASRock niet waardoor het verschil uit zeer goed ontwerp of ventilatoren moet komen. Ik heb geen enkele aanleiding gezien om dit te geloven. Het is dan ook een zeer goedkoop gemaakte budgetkaart. Er lijkt niks fundamenteel mis te zijn met die ASRock, in tegenstelling tot aantal budgetmodellen van nominaal meer genormeerde merken kuch XFX en al helemaal ASUS, maar het is absoluut geen hoogvlieger.

Ik hecht zelf veel meer aan bouwkwaliteit en stilte dan een paar procent en zou de Sapphire nemen, maar dat moet je uiteindelijk zelf bepalen. Ideaal is waarschijnlijk je budget rekken en een Sapphire Pulse RX5700 nemen. Is alleen wel flink wat duurder en het eigenlijk niet waard. :)

• Ralph88
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:56:
[...]

De RX5700 is iets sneller, maar die ASRock kaarten zijn voor zover bekend gewoon luidruchtig. Koelblok voor de RX5700XT versie weegt ook niet eens 300g en het kan zomaar nog minder zijn voor de niet XT versie. Een beetje koelblok zit zo over de 350g als het niet 400g+ is en met goede kwaliteit ventilatoren en een goed ontwerp kan je zo een goede en geruisloze kaart hebben. Gewicht telt gewoon omdat je zo oppervlakte creëert voor de koeling. Dat gewicht heeft de ASRock niet waardoor het verschil uit zeer goed ontwerp of ventilatoren moet komen. Ik heb geen enkele aanleiding gezien om dit te geloven. Het is dan ook een zeer goedkoop gemaakte budgetkaart. Er lijkt niks fundamenteel mis te zijn met die ASRock, in tegenstelling tot aantal budgetmodellen van nominaal meer genormeerde merken kuch XFX en al helemaal ASUS, maar het is absoluut geen hoogvlieger.

Ik hecht zelf veel meer aan bouwkwaliteit en stilte dan een paar procent en zou de Sapphire nemen, maar dat moet je uiteindelijk zelf bepalen. Ideaal is waarschijnlijk je budget rekken en een Sapphire Pulse RX5700 nemen. Is alleen wel flink wat duurder en het eigenlijk niet waard. :)
Deze bevestiging had ik even nodig. Bedankt voor je heldere uitleg en beargumentatie! :)
Ralph88 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Deze bevestiging had ik even nodig. Bedankt voor je heldere uitleg en beargumentatie! :)
Ja alleen klopt daar dus absoluut niks van. Is jammer maar hij is dus iemand die zulke onzin in stand houdt en daar zijn anderen dus het dupe van die erin trappen.... Zoals ik al zei je kunt niet alles van één merk over één kam scheren. Elk merk heeft goede en slechte producten dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Het maakt dus niet uit waar het over gaat, hoeft niet eens computers te zijn, maar kijk altijd naar het product zelf en niet de merknaam.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ralph88
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 00:11:
[...]

Ja alleen klopt daar dus absoluut niks van. Is jammer maar hij is dus iemand die zulke onzin in stand houdt en daar zijn anderen dus het dupe van die erin trappen.... Zoals ik al zei je kunt niet alles van één merk over één kam scheren. Elk merk heeft goede en slechte producten dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Het maakt dus niet uit waar het over gaat, hoeft niet eens computers te zijn, maar kijk altijd naar het product zelf en niet de merknaam.
Inhoudelijk kan ik niet op je reageren, maar aangaande de techniek/producten trek ik veel lering uit jullie allen. Kennis welke ik onvoldoende heb.
Jouw reactie en feedback neem ik net zo mee als die van een ander. Inzicht m.b.t.. merk vs. product heeft me wel aan het denken gezet qua benadering. ;)
Ralph88 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:54:
[...]

Inhoudelijk kan ik niet op je reageren, maar aangaande de techniek/producten trek ik veel lering uit jullie allen. Kennis welke ik onvoldoende heb.
Jouw reactie en feedback neem ik net zo mee als die van een ander. Inzicht m.b.t.. merk vs. product heeft me wel aan het denken gezet qua benadering. ;)
Kwestie van reviews lezen en de prijzen in de pricewatch bekijken. Dan zie je dat op dit moment elke RX 5600 XT te duur is zelfs de goedkoopste Asrock Challenger. Komt doordat de pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC zo'n scherpe prijs heeft.

Overigens zoals je aan de prijsgrafiek kunt zien bij deze kaart heeft het maanden geduurd voordat deze kaart op de huidige prijs is gekomen. Kan dus best zijn dat het ook nog een tijdje duurt dat de RX 5600 XT kaarten wat goedkoper worden.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 31-01-2020 09:30 (13%)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True