Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nul coil whine op mijn Gigabyte 5700XT. Mijn oude R9 Fury had soms wat coil whine bij stress tests en gigantische FPS (oftewel in menu's), al heb ik daar de laatste twee jaar ook nooit meer wat van gehoord. Oudere GPUs hadden ook nooit coil whine.

Het is wel een terugkerend probleem bij een hoop kaarten, maar als je 25 kaarten in 10 jaar met allemaal coil whine hebt gehad, heb je wel heel veel pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Geen coil whine hier. Wel dikke crosstalk vanuit de GPU naar mijn onboard audio. Niet geheel onlogisch op een ITX bord, maar als de videokaart flink belast wordt hoor ik zachtjes piepjes en kraakjes op de achtergrond als ik mijn koptelefoon op heb.

Een eenvoudige oplossing was een externe geluidskaart. Dat kwam ook beter uit aangezien deze ook op mijn retro systeem werkt. Nu heb ik nergens last meer van.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Sissors schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:55:
Nul coil whine op mijn Gigabyte 5700XT. Mijn oude R9 Fury had soms wat coil whine bij stress tests en gigantische FPS (oftewel in menu's), al heb ik daar de laatste twee jaar ook nooit meer wat van gehoord. Oudere GPUs hadden ook nooit coil whine.

Het is wel een terugkerend probleem bij een hoop kaarten, maar als je 25 kaarten in 10 jaar met allemaal coil whine hebt gehad, heb je wel heel veel pech gehad.
Ik weet vrij zeker dat iedere high end kaart waarvan je denkt dat hij geen coil whine heeft dat ik die aan het janken kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mijn definitie van coil whine is dat je bij normaal gebruik het moet kunnen horen, anders is het geen coil whine. Ik geloof ook wel dat als je een ultra gevoelige microfoon op je GPU legt en dan een stress test draait er altijd wel wat coil whine op te vangen is. Maar dat is natuurlijk niet bijzonder relevant. Als mensen het hebben over coil whine gaat het normaal gesproken over iets hoorbaars bij regulier gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Coil whine is coil whine, de een heeft scherpere oren dan de ander.
Ik hoor ieder piepje (nog), hoe ouder je word hoe minder je die hogere frequentie hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:01:
Geen coil whine hier. Wel dikke crosstalk vanuit de GPU naar mijn onboard audio. Niet geheel onlogisch op een ITX bord, maar als de videokaart flink belast wordt hoor ik zachtjes piepjes en kraakjes op de achtergrond als ik mijn koptelefoon op heb.

Een eenvoudige oplossing was een externe geluidskaart. Dat kwam ook beter uit aangezien deze ook op mijn retro systeem werkt. Nu heb ik nergens last meer van.
Ik heb ook last van crosstalk op m`n nieuwe x570-mb van Gigabyte, en dat terwijl het highend caps en andere kretologie heeft en het audiocircuit ook gescheiden zou zijn van de rest van het mb.

Maar mijn 10 jaar oude PhenomII moederbord met via-vynil audiochip had nooit ergens last van.

Maw crosstalk is gewoon slecht design, ongeacht welke chip er ook op een mb zit zou het nooit crosstalk moeten hebben, zeker tegenwoordig niet. (overal zitten metalen plaatjes en shielding op het mb behalve op het audiocircuit ??? :X )

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
unfor schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:12:
Coil whine is coil whine, de een heeft scherpere oren dan de ander.
Ik hoor ieder piepje (nog), hoe ouder je word hoe minder je die hogere frequentie hoort.
Ik heb mijn oren gewoon zo erg misbruikt door veel te harde muziek in de auto en in de machinekamer rondlopen zonder gehoorsbescherming dat de piep die 24/7 in mijn oren zit vele malen harder is dan eender welke coil-whine dan ook, dus ik heb er sowieso geen last (meer) van :+ :'(

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

enchion schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:16:
[...]

Ik heb ook last van crosstalk op m`n nieuwe x570-mb van Gigabyte, en dat terwijl het highend caps en andere kretologie heeft en het audiocircuit ook gescheiden zou zijn van de rest van het mb.

Maar mijn 10 jaar oude PhenomII moederbord met via-vynil audiochip had nooit ergens last van.

Maw crosstalk is gewoon slecht design, ongeacht welke chip er ook op een mb zit zou het nooit crosstalk moeten hebben, zeker tegenwoordig niet. (overal zitten metalen plaatjes en shielding op het mb behalve op het audiocircuit ??? :X )
In alle eerlijkheid, ook shielden is op PCB's een domme manier van crosstalk voorkomen. Werken met gebalanceerde signalen en twisten maken zelfs audiocircuits immuun voor de common mode verstoringen die een videokaart uitspuugt.

Maar ja, vermoedelijk doen ze dat uit kostenoverwegingen niet.

Maakt me verder ook niet zoveel uit eerlijk gezegd. Goede externe DACs zullen toch de vloer wel aanvegen met onboard audio (DX3 iemand?) dus echt een ramp is het niet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het ene sluit het ander niet uit. Gebalanceerd voorkomt ook niet alles. En zolang je geen 250Ohm koptelefoon hebt moet een simpel onboard DACje geen hoorbaar verschil hebben tov een externe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:23:
[...] Gebalanceerd voorkomt ook niet alles.[...]
Theoretisch wel, tenzij er common mode conversie plaatsvindt in je afwerking. De realiteit laat ziet dat dit helaas erg vaak het geval is aangezien je de load impedanties nooit op de micro-Ohm nauwkeurig gematcht krijgt.

Maar het is altijd nog beter dan alleen maar shielden. Wil je dat goed doen moet je alles 360 graden omsluiten maar dat is op PCB's ook niet altijd even makkelijk.

Vaak zie je een balans tussen verschillende maatregelen om een kosteneffectieve mitigatie voor elkaar te krijgen. Wat ik er kwalijk aan vindt is dat deze kennis overduidelijk aanwezig moet zijn bij moederbord makers (de geheugen baantjes en PCI-e lanes bijvoorbeeld hebben met soortgelijke problemen van doen, hoewel dat een totaal ander frequentiebereik is) maar dat ze de bal laten vallen bij audio.

De ALC1220 is een prima audio chip maar alles valt of staat bij de zwakste schakel in je ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een beetje off-topic, maar waarom zit de DAC niet in de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:33:
Een beetje off-topic, maar waarom zit de DAC niet in de versterker?
Wat bedoel je daar precies mee? Als jij een analoge koptelefoon aansluit op je moederbord wordt het signaal versterkt middels een opamp op je moederbord. Vlak daarvoor zit de DAC ook. Je zou dus kunnen zeggen dat die in die situatie onderdeel zijn van dezelfde assembly.

Als je het hebt over een versterker digitaal aansluiten op je PC (via toslink of USB oid) verplaats je het probleem alleen maar. Daar zit ook power electronica in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:36:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Als jij een analoge koptelefoon aansluit op je moederbord wordt het signaal versterkt middels een opamp op je moederbord. Vlak daarvoor zit de DAC ook. Je zou dus kunnen zeggen dat die in die situatie onderdeel zijn van dezelfde assembly.

Als je het hebt over een versterker digitaal aansluiten op je PC (via toslink of USB oid) verplaats je het probleem alleen maar. Daar zit ook power electronica in.
Als het doel goed geluid is, koop je waarschijnlijk een goede versterker, waar ze dan een goede DAC in zouden kunnen integreren.
Heb je ook goed geluid als je een andere PC, laptop of apparaat aansluit en hoef je niet meer te letten op de DAC in je moederbord.
En het geluid is minder lang analoog, dus minder kans op storingen, lijkt mij. Ook heb je dan maar één kabel nodig voor meerdere kanalen.
Eigenlijk een beetje het idee van een receiver, daar blijft het geluid ook lang digitaal en gebruik je de DAC van de receiver en niet die van de STB of BD of TV.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:44:
[...]

Als het doel goed geluid is, koop je waarschijnlijk een goede versterker, waar ze dan een goede DAC in zouden kunnen integreren.
Heb je ook goed geluid als je een andere PC, laptop of apparaat aansluit en hoef je niet meer te letten op de DAC in je moederbord.
En het geluid is minder lang analoog, dus minder kans op storingen, lijkt mij.
Precies de reden waarom ik nu een externe geluidskaart heb gekocht. :)

Maar je geluid wordt niet enkel bepaald door de DAC. De gebruikte opamps (in het geval van een koptelefoon) hebben een net zo grote impact op de beleving. Daarnaast is lang analoog niet per definitie een issue, vermits de juiste maatregelen worden genomen. Er zijn tenslotte genoeg moederborden die onboard audio storingsvrij kunnen uitsturen, ongeacht de rest van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:50:
[...]

Precies de reden waarom ik nu een externe geluidskaart heb gekocht. :)

Maar je geluid wordt niet enkel bepaald door de DAC. De gebruikte opamps (in het geval van een koptelefoon) hebben een net zo grote impact op de beleving.
Natuurlijk, maar die zouden dan ook niet meer op het moederbord zitten.
Daarnaast is lang analoog niet per definitie een issue, vermits de juiste maatregelen worden genomen. Er zijn tenslotte genoeg moederborden die onboard audio storingsvrij kunnen uitsturen, ongeacht de rest van de hardware.
Ook genoeg die het niet kunnen.. we hebben deze discussie tenslotte niet voor niets.
Het verplaatsen van de DAC lijkt mij een structurele oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:53:
[...]

Natuurlijk, maar die zouden dan ook niet meer op het moederbord zitten.

[...]

Ook genoeg die het niet kunnen.. we hebben deze discussie tenslotte niet voor niets.
Het verplaatsen van de DAC lijkt mij een structurele oplossing.
Je hebt gelijk hoor, ik probeer alleen wat nuance aan te brengen (wat zeker niet mijn sterkste kant is...). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:07
Even een OT vraag :)

Alleen bij Stellaris flikkert mijn scherm een beetje (brightness gaat omhoog/omlaag lijkt het). Dit gebeurt sinds ik een 5700 XT heb. Herkennen anderen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben1988
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-06 19:18

Ben1988

Bite my shiny, metal ass!

Basekid schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:01:

Alleen bij Stellaris flikkert mijn scherm een beetje (brightness gaat omhoog/omlaag lijkt het). Dit gebeurt sinds ik een 5700 XT heb. Herkennen anderen dit?
Ja dit herken ik.
Heb je freesync aan staan?
Zet die is uit.

Is momenteel een probleem in de driver lijkt het maar dat is al maanden.
Ik ga proberen:
-Andere display kabel
-Andere refresh rate proberen zoals 120 ipv 144

Ik lees ook dat het met relive te maken kan hebben maar dat heb ik niet eens geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben1988

Ben1988

Basekid schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:01:

BTW ik ben zelf ook bezig met het zoeken naar een oplossing
Maar ik heb zojuist dit gevonden
https://www.reddit.com/r/...nc_on_rx_5700_check_your/
https://www.reddit.com/r/...e_with_your_rx_5700xt_on/

Ga ik vanavond checken maar misschien heb jij er ook wat aan.

• Ben1988

Ben1988

Ik heb mijn freesync probleem nog niet opgelost.
Zit ook nog te wachten op mijn display kabel.
Wel ben ik aan het tweaken gegaan met Undervolt en OC
Dit is een los topic geworden aangezien het een lang verhaal is.
RX5700 OC en UV

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Is er trouwens nog verschil in coil whine?

De meeste verhalen hoor je over hoge fps, nu wil het zo dat ik een 5700XT heb getest waar vooral bij 90% load of meer hij begint te "piepen" bij bijvoorbeeld al 70 fps, als ik een game opstart die weinig load oplevert maar wel 140 fps draait dan hoor je niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Jackson6 op 14-11-2019 13:21 ]

• Mistacal
  • Laatst online: 23:01
Jackson6 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:19:

De meeste verhalen hoor je over hoge fps, nu wil het zo dat ik een 5700XT heb getest waar vooral bij 90% load of meer hij begint te "piepen" bij bijvoorbeeld al 70 fps, als ik een game opstart die weinig load oplevert maar wel 140 fps draait dan hoor je niets.
De belasting (cq vermogens die door de elektronica gaat) bepaald de coil whine, weinig belast en dus weinig elektrisch vermogen is dus minder coil whine

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jackson6 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:19:

Het probleem is dat het een functie van moderne, efficiënte hardware is. Tweede is dat het afhankelijk is van componentkeuze. Alle merken hebben zo hun eigen voorraden en contracten en verkopen over de gehele linie het liefst videokaarten met dezelfde VRM componenten. Daarom is het handig om op te zoeken of een model overmatig last heeft van coil whine. Bijvoorbeeld MSI lijkt er flink last van te hebben nu. Ik vermoed dat het daar te maken heeft met hun standaard inductor. Derde is dat het ook kan optreden door een combinatie van je voeding en videokaart. Vierde is dat het ook nog eens specifiek een enkel exemplaar kan zijn.

Mijn oude blower Vega was een jankerd. Mijn Gigabyte een klein beetje. Niet dat je dit echt kon horen over het andere geluid. Mijn Nitro+ hoor ik niet en ik ben eigenlijk nog niks tegengekomen over Nitro+ kaarten met vervelende coil whine.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:05:
[...]

Het probleem is dat het een functie van moderne, efficiënte hardware is. Tweede is dat het afhankelijk is van componentkeuze. Alle merken hebben zo hun eigen voorraden en contracten en verkopen over de gehele linie het liefst videokaarten met dezelfde VRM componenten. Daarom is het handig om op te zoeken of een model overmatig last heeft van coil whine. Bijvoorbeeld MSI lijkt er flink last van te hebben nu. Ik vermoed dat het daar te maken heeft met hun standaard inductor. Derde is dat het ook kan optreden door een combinatie van je voeding en videokaart. Vierde is dat het ook nog eens specifiek een enkel exemplaar kan zijn.

Mijn oude blower Vega was een jankerd. Mijn Gigabyte een klein beetje. Niet dat je dit echt kon horen over het andere geluid. Mijn Nitro+ hoor ik niet en ik ben eigenlijk nog niks tegengekomen over Nitro+ kaarten met vervelende coil whine.
Er is (nagenoeg) altijd coil whine alleen vaak (eigenlijk altijd) onhoorbaar. Het is niet uit te sluiten hoe of wat dat maakt het lastig. Als je er niet aan kan wennen of dat het storend is dan terug sturen voor een ander exemplaar. Het is toch vaak nummertje 4 in jou opsomming die overigens helemaal correct is verder

7(8)7

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:34:
[...]

Er is (nagenoeg) altijd coil whine alleen vaak (eigenlijk altijd) onhoorbaar. Het is niet uit te sluiten hoe of wat dat maakt het lastig. Als je er niet aan kan wennen of dat het storend is dan terug sturen voor een ander exemplaar. Het is toch vaak nummertje 4 in jou opsomming die overigens helemaal correct is verder
Ontken ik dan dat er altijd wel wat coil whine is? :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:36:
[...]

Ontken ik dan dat er altijd wel wat coil whine is? :P
Na 3x jou bericht lezen idd niet |:(

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:20:
[...]

;)
DaniëlWW2 in "AMD Navi Ervaringen Topic"

Maar deze is acceptabel. Het is geen echt high end model en je moet er zeker geen €500 voor betalen, maar richting de €450 a €460 lijkt deze goed te zijn. Op het moment is die nog net iets te duur, maar er zijn veel ergere modellen. :)
@DaniëlWW2

welke zou je persoonlijk dan aanraden ... de thic 3 ultra? of de taichi ?
ong dezelfde prijs

Taichi is hier te krijgen met spel.. zit je rond de 450 na aftrek spel.
En de thic 3 is ook 450

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 15-11-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aggressor schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:55:
[...]

@DaniëlWW2

welke zou je persoonlijk dan aanraden ... de thic 3 ultra? of de taichi ?
ong dezelfde prijs

Taichi is hier te krijgen met spel.. zit je rond de 450 na aftrek spel.
En de thic 3 is ook 450
Taichi in ieder geval niet. ;)
https://www.techpowerup.c...xt-taichi-oc-plus/31.html

Als je het meteen goed wil doen, Nitro+. Ben je meteen klaar en heb het de beste die er is. Als je goedkoper uit wil zijn, dan is de THICC III denk ik zo slecht nog niet. Moet het prijsverschil er wel zijn. In Nederland is het er alleen niet echt. Verder kijken in Europa is het iets beter, maar dan kan je ook een goedkopere Nitro+ vinden.

Dat is het probleem een beetje. Met de 5700 series pak je of een instapper, een Red Dragon of een Pulse, of je gaat high end met de Red Devil of Nitro+. Qua budget geef ik nipt de voorkeur aan Powercolor, high end Sapphire. De THICC III lijkt als een van de weinige kaarten, de potentie te hebben om ertussen te kunnen zitten, maar dan moet de prijs wel goed zijn. Anders kan je beter net iets meer betalen voor de Nitro+. :)
https://www.gputracker.eu...hics-cards/amd/rx-5700-xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:10:
[...]

Taichi in ieder geval niet. ;)
https://www.techpowerup.c...xt-taichi-oc-plus/31.html

Als je het meteen goed wil doen, Nitro+. Ben je meteen klaar en heb het de beste die er is. Als je goedkoper uit wil zijn, dan is de THICC III denk ik zo slecht nog niet. Moet het prijsverschil er wel zijn. In Nederland is het er alleen niet echt. Verder kijken in Europa is het iets beter, maar dan kan je ook een goedkopere Nitro+ vinden.

Dat is het probleem een beetje. Met de 5700 series pak je of een instapper, een Red Dragon of een Pulse, of je gaat high end met de Red Devil of Nitro+. Qua budget geef ik nipt de voorkeur aan Powercolor, high end Sapphire. De THICC III lijkt als een van de weinige kaarten, de potentie te hebben om ertussen te kunnen zitten, maar dan moet de prijs wel goed zijn. Anders kan je beter net iets meer betalen voor de Nitro+. :)
https://www.gputracker.eu...hics-cards/amd/rx-5700-xt
Oke thanks, de thic 3 staat op amazon voor 449 ... ?
Ik twijfel ook nog tussen een rx 5700xt en 2070 super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aggressor schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:13:
[...]

Oke thanks, de thic 3 staat op amazon voor 449 ... ?
Ik twijfel ook nog tussen een rx 5700xt en 2070 super
€450 lijkt me redelijk. Let wel op dat het een THICC III is. De THICC II is echt niet goed. Verder ga je echt ruim €100 extra betalen voor een paar procent sneller die je in de meeste games toch niet merkt of? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P82
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:37

P82

Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd, met een Sapphire Pulse RX5700 als GPU. Helaas heb ik wel eens last van spontane reboots tijdens het gamen, d.w.z., het scherm wordt zwart, het geluid stottert nog even, en daarna wordt de PC opnieuw opgestart. Soms gaan er een aantal dagen voorbij zonder reboot en soms gaat het al fout elke keer als ik een game opstart. Ik heb verschillende versies van de drivers gebruikt, waaronder de laatste.

De systeemconfiguratie is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 392,50€ 392,50
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart)€ 105,16€ 105,16
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 206,99€ 206,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.558,85

Met de GPU uit mijn vorige PC (GTX660 TI van Asus) loopt alles goed. Deze heeft een iets lager verbruik dan de RX5700 (150W tegenover 187W). Daarom zou het ook de voeding nog kunnen zijn, ook al zou deze ruim voldoende vermogen moeten hebben (https://pcpartpicker.com/list/JjF8Jb). Helaas heb ik geen vergelijkbare voeding om dit uit te sluiten.

Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 11:39
Probeer je videokaart eens bij iemand anders. Wat gebeurd er dan?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Welke spellen? Gaat je kaart vaak naar idle clocks tijdens het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
P82 schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:58:
Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd, met een Sapphire Pulse RX5700 als GPU. Helaas heb ik wel eens last van spontane reboots tijdens het gamen, d.w.z., het scherm wordt zwart, het geluid stottert nog even, en daarna wordt de PC opnieuw opgestart. Soms gaan er een aantal dagen voorbij zonder reboot en soms gaat het al fout elke keer als ik een game opstart. Ik heb verschillende versies van de drivers gebruikt, waaronder de laatste.
Heb je al eens in de eventviewer gekeken of hij errors geeft, en zo ja, wat zijn dat?
Met de GPU uit mijn vorige PC (GTX660 TI van Asus) loopt alles goed. Deze heeft een iets lager verbruik dan de RX5700 (150W tegenover 187W). Daarom zou het ook de voeding nog kunnen zijn, ook al zou deze ruim voldoende vermogen moeten hebben (https://pcpartpicker.com/list/JjF8Jb). Helaas heb ik geen vergelijkbare voeding om dit uit te sluiten.

Je hebt het over verschillende drivers, en over een Nvidia kaart die je ook nog geprobeerd hebt, heb je wel elke keer DDU gebruikt (in safe mode) om de restanten videodrivers goed te verwijderen, zodat je systeem niet chrast op (stukjes van) oude drivers?

Je voeding zou het iig ruim moeten trekken. (normaal gesproken).

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
P82 schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:58:

De systeemconfiguratie is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 392,50€ 392,50
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 601 (Zwart)€ 105,16€ 105,16
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 206,99€ 206,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.558,85

Dit is een bekend probleem. Wordt veroorzaakt door de driver. 19.7.5 schijnt deze kuren niet te vertonen. AMD is ook bekend met het probleem, maar heeft nog geen nieuwe driver uitgebracht die deze ellende verhelpt. Hij staat wel bij hun issue lijst bij de driver release notes. Het issue is niet je voeding, het is de driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:20:
[...]

De THICC II is echt niet goed.
Werkt toch echt prima hier met alle recente games op 1440p :+ . Even wat nuance toevoegen misschien. "Echt niet goed" als in je kunt er niet de max uit overclocken. Op stock werkt alles prima, en met een custom fan curve is het ook redelijk stil zonder de boel te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P82

P82

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 18 november 2019 @ 00:54:
Welke spellen? Gaat je kaart vaak naar idle clocks tijdens het spel?
Op het moment speel ik voornamelijk Total War Warhammer 2, maar ik heb het ook zien gebeuren bij andere spellen. Bij TWW2 gaat het vooral fout tijdens battles, maar soms ook bij het laden van een savegame.

Naar de clocks heb ik nog niet gekeken. Wat zou dat kunnen betekenen als de kaart vaak terugschakelt naar idle clocks?
zion schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:01:
[...]

Heb je al eens in de eventviewer gekeken of hij errors geeft, en zo ja, wat zijn dat?
[...]
De enige verdachte melding is "Event 41, Kernel Power: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen." Maar dat lijkt me meer een gevolg, en geen oorzaak.
zion schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:01:
Je hebt het over verschillende drivers, en over een Nvidia kaart die je ook nog geprobeerd hebt, heb je wel elke keer DDU gebruikt (in safe mode) om de restanten videodrivers goed te verwijderen, zodat je systeem niet chrast op (stukjes van) oude drivers?
Ja, ik heb steeds DDU in safe mode gebruikt. Overigens heb ik de nvidia kaart pas dit weekend ingebouwd. De reboots traden daarvoor ook al op.
Seth_Chaos schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:48:
[...]

Dit is een bekend probleem. Wordt veroorzaakt door de driver. 19.7.5 schijnt deze kuren niet te vertonen. AMD is ook bekend met het probleem, maar heeft nog geen nieuwe driver uitgebracht die deze ellende verhelpt. Hij staat wel bij hun issue lijst bij de driver release notes. Het issue is niet je voeding, het is de driver.
Dan ga ik eerst eens 19.7.5 proberen. Wel slecht dat zo'n probleem er maandenlang in kan zitten.

Update: net 19.7.5 geinstalleerd. Dat loste de reboots niet op. Wat dat wel lijkt te doen is het uitzetten van FreeSync. Ik heb zojuist een half uurtje TWW2 kunnen spelen zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door P82 op 19-11-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Propane schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:42:
[...]
Werkt toch echt prima hier met alle recente games op 1440p :+ . Even wat nuance toevoegen misschien. "Echt niet goed" als in je kunt er niet de max uit overclocken. Op stock werkt alles prima, en met een custom fan curve is het ook redelijk stil zonder de boel te koken.
De kaart heeft slechtere koeling dan een Sapphire Pulse, Powercolor Red Dragon of Gigabyte Gaming OC en XFX heeft hun fout zelf al toegegeven en er komen geüpdatet THICC II kaarten waar XFX wel fatsoenlijke VRAM koeling implementeert. Let daar ook op want XFX heeft aangekondigd dat je de kaart kan laten wisselen voor een nieuw exemplaar. ;)

MSI is ook bezig om hun Evoke iets minder waardeloos te maken. Nu is die alleen nog maar luidruchtig. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:01:
[...]

De kaart heeft slechtere koeling dan een Sapphire Pulse, Powercolor Red Dragon of Gigabyte Gaming OC en XFX heeft hun fout zelf al toegegeven en er komen geüpdatet THICC II kaarten waar XFX wel fatsoenlijke VRAM koeling implementeert. Let daar ook op want XFX heeft aangekondigd dat je de kaart kan laten wisselen voor een nieuw exemplaar. ;)
De VRAM koeling is gewoon binnen specs, ook met de oude heatsink. XFX laat je niet zomaar even de kaarten omwisselen, je kunt een support ticket indienen en dan met hun een heel proces doorlopen. En als je genoeg zeikt sturen ze je misschien de nieuwe revisie heatsink, niet een nieuwe kaart.
Throughout a product’s life-cycle XFX continually improves and enhances our designs; many changes are minor and are usually related to component availability, manufacturing efficiency, or customer feedback/preference. Recently it has been announced that XFX has improved its GDDR heatsink on some THICC II models. Previous designs all operated well within specification for GDDR, but thanks to community feedback it is somewhere XFX felt it could provide some improvement. These designs have already started shipping, you may already have it.

If you are an early adopter* of the THICC II design and are concerned about the performance and operation of your card’s fans and heatsink, please make a ticket at www.xfxsupport.com . We will work with you to make sure you have the best experience with your XFX product possible by ensuring you having the latest firmware, and if necessarily we may provide replacement heatsink.
Bron: https://www.xfxforce.com/support/thicc-ii-support

En nogmaals, ik voegde enkel wat nuance toe. Je kunt wel blijven roepen dat die kaart oh zo slecht is, maar als de performance gewoon volgens specs is die de fabrikant noemt, hoe slecht is het dan?

Voor de lol afgelopen nacht nog even fan curve reset en alles op stock... Hoogste junction temp van 88C tijdens een game sessie met Star Wars Jedi: Fallen Order, BF5, NFS Heat, CoD:MW... in een kast ontworpen voor waterkoeling (geen optimale airflow dus). En hoewel luider dan mijn GTX1070 ooit was, is het met de stock fan curve toch flink stiller dan een stock blower fan. En constant hogere clocks dan XFX claimt.

Dus... hoe slecht is het dan? Ik heb er in ieder geval al flink wat gameplezier van zonder mij druk te maken over een Powercolor die een betere heatsink heeft :P. Alles is relatief hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Propane schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:22:
[...]
De VRAM koeling is gewoon binnen specs,
Volgens GN zitten de temps in een normale case wel tegen de grens. Het betekent ook vrijwel zeker meer geluid dan nodig.

https://www.gamersnexus.n...ii-ultra-review-benchmark
is het met de stock fan curve toch flink stiller dan een stock blower fan.
Maar dat zegt niks.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Propane Je hebt hierin helemaal gelijk. Kaart presteert zoals het hoort. Dat deze in vergelijking slecht presteert of slechter dan de verwachting van een kaart anno 2019 is niet aan de orde.

@Olaf van der Spek Of het nu tegen de grens zit of niet

Ik ben het met propane eens dat alles wel in het juiste daglicht bekeken moet worden. Zoals velen (ook GN) wordt er een bepaald verwachtingspatroon geschept en zodra daar niet aan voldaan wordt is het vaak per definitie slecht maar dat is niet bepaald objectief.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als je in optimale omstandigheden al tegen de grens aan zit is de vraag wat er gebeurd in minder optimale omstandigheden, als het in de case of in de kamer warmer is dan 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:10:
[...]

Als je in optimale omstandigheden al tegen de grens aan zit is de vraag wat er gebeurd in minder optimale omstandigheden, als het in de case of in de kamer warmer is dan 'normaal'.
Dit zijn geen optimale omstandigheden want de load/stress is 100% in de review. Volgens mij heeft @Propane een user case die het tegendeel bewijst. Daarnaast zie ik in de geschreven review geen 110 graden naderende junction temps

Het is inderdaad niet zon hele beste kaart ben ik het helemaal mee eens. Daar baal ik van want dit was de kaart die ik wou hebben. De prijs in dit geval is erg bepalend voor hoe zwaar de punten meewegen die aan worden gehaald door GN.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistacal op 19-11-2019 15:18 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:15:
Dit zijn geen optimale omstandigheden want de load/stress is 100% in de review.
Dat is geen omstandigheid.. dat is de benchmark / use case.
Volgens mij heeft @Propane een user case die het tegendeel bewijst. Daarnaast zie ik in de geschreven review geen 110 graden naderende junction temps
Het probleem zijn dan ook, enkel, de VRAM temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:22:
[...]

Dat is geen omstandigheid.. dat is de benchmark / use case.

[...]

Het probleem zijn dan ook, enkel, de VRAM temps.
Je zegt "ideale" omstandigheden, hoe kan een 100% nou ideaal zijn? Bij het verplaatsen van de omstandigheden dus naar een gewone case zouden omstandigheden dus verslechteren, hoe kan 100% load nu verslechteren? Dat is toch maximale belasting.

Als je bedoeld dat er gezegd dat er van 21 graden naar 30 graden er een verschil kan zitten, goh ja dat begrijpt iedereen.

At 90 degrees, sticking this card into a hot case – that’d be most on the market, if you watch our case reviews – would easily push ambient temperature into the 30s versus our 21-degree test environment. This change alone would get you north of 100 degrees Celsius for GDDR6 temperature, which has a safe usage range somewhere between 105 and 115 degrees Celsius, according to our contacts close to manufacturing. The bigger point, though, is that such an expensive card with an in-name-only “THICC” heatsink is allowed to perform so comparatively poorly to its competition.

Vooral de laatste zin is waar ik in mijn vorige reactie ook al op doelde. Daarin wordt hier ook bedoeld dat de kaart opzich prima presteerd maar niet goed als deze wordt vergeleken met andere.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:36:
[...]

Je zegt "ideale" omstandigheden, hoe kan een 100% nou ideaal zijn? Bij het verplaatsen van de omstandigheden dus naar een gewone case zouden omstandigheden dus verslechteren, hoe kan 100% load nu verslechteren? Dat is toch maximale belasting.
De omstandigheid is de 21C omgevingstemperatuur van de open test bench. Die temperatuur haal je niet in een normale case, waar die omstandigheid dus minder ideaal / slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:39:
[...]

De omstandigheid is de 21C omgevingstemperatuur van de open test bench. Die temperatuur haal je niet in een normale case, waar die omstandigheid dus minder ideaal / slechter is.
Akkoord maar daar had ik het niet over in mijn eerste reactie. Dat ging over het feit dat een 100% stress/load geen user-case is en dus geen ideale omstandigheid. (Want bij load is minder load idealer)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:48:
[...]

Akkoord maar daar had ik het niet over in mijn eerste reactie. Dat ging over het feit dat een 100% stress/load geen user-case is en dus geen ideale omstandigheid. (Want bij load is minder load idealer)
Ik volg je niet.. je koopt geen high-end videokaart om hem maar voor 50% te belasten toch?
Met Turbo Boost en dergelijke zitten ook GPUs regelmatig tegen de power of thermal limit aan in games, dus waarom zou dat geen normale use case zijn?
Is GDDR6 power usage überhaupt afhankelijk van de belasting?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-11-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:53:
[...]

Ik volg je niet.. je koopt geen high-end videokaart om hem maar voor 50% te belasten toch?
Met Turbo Boost en dergelijke zitten ook GPUs regelmatig tegen de power of thermal limit aan in games, dus waarom zou dat geen normale use case zijn?
Is GDDR6 power usage überhaupt afhankelijk van de belasting?
Dit topic lijkt me niet de plaats om in te gaan op de beginselen van benchmarking. Het uitgangspunt is in ieder geval om uitkomsten te relativeren en met een gelijkblijvende input de invloed van een onderdeel te kunnen bepalen. Gaming is te onderhevig aan veranderingen en daarom gebruiken ze 100% load/stress op de GPU.

Om terug te komen om waar @Propane zijn statement in maakt. De kaart presteert binnen de specificaties en vanuit dat oogpunt is deze niet te bestempelen als goed of slecht. Wel kan er gezegd worden dat het beter kan en er beter te krijgen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 19-11-2019 16:04 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:20:
[...]

Volgens GN zitten de temps in een normale case wel tegen de grens. Het betekent ook vrijwel zeker meer geluid dan nodig.

https://www.gamersnexus.n...ii-ultra-review-benchmark

[...]

Maar dat zegt niks.. toch?
Ja, volgens GN dit en dat... Ik geef je gewoon mijn ervaring als gebruiker van die kaart sinds release. Wat voor waarde je er aan wilt hechten is aan jou.

En is één van de punten van een aftermarket kaart met aftermarket koeler niet minder geluid? Zelfs zelfde temps en minder geluid is al vooruitgang.

De rest van je posts ga ik niet quoten, maar ik draai de Thicc II in een Lian Li PC-O11 Dynamic. Die case is voornamelijk voor waterkoeling, ik vond het gewoon een mooie look en ga in de toekomst mogelijk nog een water koeling loop toevoegen. Alles om alleen maar te zeggen dat er geen fantastische airflow in die kast zit, dus daar zit je wel aan "niet-ideale omstandigheden" waar GN het over heeft. En toch is de VRAM temp gewoon binnen de perken.

Dus nogmaals, alles is relatief. Het is niet de beste van de aftermarket 5700XTs, maar doet wat het moet doen. En je kunt er nog best wat performance uit halen als je niets tegen een beetje meer koeler lawaai hebt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Propane schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:10:
En is één van de punten van een aftermarket kaart met aftermarket koeler niet minder geluid? Zelfs zelfde temps en minder geluid is al vooruitgang.
Mijn punt is dat AMD stock de lat zo laag legt, dat slechter bijna niet mogelijk is.
De rest van je posts ga ik niet quoten, maar ik draai de Thicc II in een Lian Li PC-O11 Dynamic. Die case is voornamelijk voor waterkoeling, ik vond het gewoon een mooie look en ga in de toekomst mogelijk nog een water koeling loop toevoegen. Alles om alleen maar te zeggen dat er geen fantastische airflow in die kast zit, dus daar zit je wel aan "niet-ideale omstandigheden" waar GN het over heeft. En toch is de VRAM temp gewoon binnen de perken.
Dat is natuurlijk mooi. Niemand zegt ook dat het een bagger kaart is, alleen dat er op punten betere kaarten beschikbaar zijn.

Als ik https://tweakers.net/i/qw...IWI73k=/i/2001987045.jpeg bekijk kunnen er toch genoeg fans in en kun je best goede airflow hebben toch?
Drie fans op de bodem voor koele lucht voor de GPU.. beter kan bijna niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-11-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:07
Bwoah die laatste 2 drivers werken erg slecht voor me. De known issue dat de kaart loss of signal etc kan krijgen speelt bij elk spel voor mij. Windows is helemaal OK maar bij spellen wordt m'n scherm gewoon zwart. Even kijken welke vorige driver wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
YouTube: This is as good as it gets for AMDs Radeon 5700XT...

Daar is hij dan, de Powercolor Liquid Devil, hebben!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Je geeft er dan wel meer aan uit dan een sterkere 2070 super..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
unfor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:22:
Precies, de reden waarom ik voor de 5700 XT gekozen heb ik niet persé omdat het AMD is (alhoewel ik veel AMD kaarten gehad heb) Maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding beter is dan bij de 2070 super. Als de prijs gelijk is, dan haal ik gewoon een 2070 super hoor :)

Maar het is leuk te zien dat er steeds meer varianten komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

unfor schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:22:
Met luchtkoeling ja.
Ewivis schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:15:
[...]

Precies, de reden waarom ik voor de 5700 XT gekozen heb ik niet persé omdat het AMD is (alhoewel ik veel AMD kaarten gehad heb) Maar omdat de prijs/kwaliteit verhouding beter is dan bij de 2070 super. Als de prijs gelijk is, dan haal ik gewoon een 2070 super hoor :)

Maar het is leuk te zien dat er steeds meer varianten komen!
En als je een 2070 Super met een full cover waterblock wil ben je weer duurder uit dan met deze 5700XT. Appels met appels vergelijken in het vervolg.

Iemand die een custom loop heeft neemt niet opeens genoegen met een luchtgekoelde kaart omdat dat iets betere perf/euro biedt. Als dat een overweging was, had deze persoon in beginsel al geen custom loop.

[ Voor 32% gewijzigd door Blaat op 20-11-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Je kan toch beter een ref 5700XT kopen en er zelf een EKWB blok opzetten. Ben je goedkoper uit.

edit: ugh! zie net dat EKWB gewoon richting de 170€ vraagt voor een fullcover koelblok.. dan is het helemaal niet zo'n interessante use case.. :(

edit2: oh, dat waren dollar prijzen, via highflow te verkrijgen voor 127€.

[ Voor 57% gewijzigd door Lord_Dain op 20-11-2019 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:56:
Je kan toch beter een ref 5700XT kopen en er zelf een EKWB blok opzetten. Ben je goedkoper uit.

edit: ugh! zie net dat EKWB gewoon richting de 170€ vraagt voor een fullcover koelblok.. dan is het helemaal niet zo'n interessante use case.. :(

Dan ben je je garantie op de kaart kwijt.. dus deze kaart kopen is altijd beter dan zelf een block erop zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Jackson6 op 21-11-2019 08:31 ]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Lord_Dain schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:56:

Dit zijn cherry picked exemplaren, met superboost speeds (unleash bios).... op moment van schrijven de gegarandeerd snelste productie 5700XT GPU's leverbaar.

Als je in de markt bent voor Waterkoeling en je nog geen customblok hebt liggen is dit echt wel een hele scherpe deal.

nieuws: PowerColor brengt RX 5700XT met waterblok volgende week uit voor 599 ...
https://www.powercolor.com/product?id=1573110646

[ Voor 19% gewijzigd door zion op 21-11-2019 20:21 ]

systeem

• Jackson6
  • Niet online
Ja ik ben de Liquid Devil aan het overwegen maar ik heb geen flauw idee hoe je dit zo makkelijk mogelijk aan een koeler hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Jackson6 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:04:
Ja ik ben de Liquid Devil aan het overwegen maar ik heb geen flauw idee hoe je dit zo makkelijk mogelijk aan een koeler hangt.
De koeler zit al op de GPU.. wat je nodig hebt is een radiator, pomp en reservoir. Zijn leuke setjes voor starters voor te verkrijgen, maar daar zit dan vaak ook al een waterblok voor je CPU bij. Reken voor een custom water loop met 1 radiator, op een meerkosten van 300 á 400€.

https://www.ekwb.com/shop/ek-kit-p360

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 22-11-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:48
Hoi,

Op zoek naar een nieuwe GPU hier, en het gaat tussen de RTX 2060 Super en een RX 5700 met custom koeler. Voor en nadelen zelf opgezocht, maar ik lees op meerdere plaatsen dat er problemen zijn mbt black screens tijdens het gamen en/of zelfs in Chrome.

In welke mate hebben de Tweakers hier daar last van?
Wil gerust van Nvidia naar AMD switchen, maar liefst zonder al te veel in te boeten aan stabiliteit! ;)

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sinty schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:23:
Hoi,

Op zoek naar een nieuwe GPU hier, en het gaat tussen de RTX 2060 Super en een RX 5700 met custom koeler. Voor en nadelen zelf opgezocht, maar ik lees op meerdere plaatsen dat er problemen zijn mbt black screens tijdens het gamen en/of zelfs in Chrome.

In welke mate hebben de Tweakers hier daar last van?
Wil gerust van Nvidia naar AMD switchen, maar liefst zonder al te veel in te boeten aan stabiliteit! ;)
Met de laatste 2 drivers zijn de blackscreens voor mij weg en het probleem met ICC kleuren profielen icm de Window 1903 update is ook gefixed.
Het hangt dus van je audio af, heb je gewoon speakers of heb audio via HDMI. Dat kan nog soms voor rare dingen zorgen, maar dat kan ook aan iets anders liggen hier, ik heb net een defecte kabel gevonden/beeldscherm aansluiting gevonden (dat scherm is ondertussen ook 7 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Sinty Mijn rx5700 vertoont geen gekke kuren. Ik krijg alleen instabiliteitsprobleem als ik auto undervolt van radeon driver activeer. Dan crasht apex legends. Maar met handmatige undervolt heb ik daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11
Mosin schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:27:
Ik heb net even gekeken of mijn 5700XT Strix ook last heeft van die te lange schroeven. Mijn heatsink zit wel strak bevestigd op de VRM's, dus misschien is het een kwaaltje bij de eerste modellen.
@Mosin Hoe tevreden ben jij met je kaart? Ik wil deze namelijk ook halen zeker nu deze zo goed geprijsd is echter lees ik ook wat negatieve reacties mbt de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 10:58
Mo8578 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:45:
[...]

@Mosin Hoe tevreden ben jij met je kaart? Ik wil deze namelijk ook halen zeker nu deze zo goed geprijsd is echter lees ik ook wat negatieve reacties mbt de temperaturen.
Ik heb hem deze week retour gestuurd wegens het bekende probleem. Ik had hem bij megekko gekocht en daar hadden ze alleen nog kaarten van dezelfde batch dus wees gewaarschuwd ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Laatst online: 02-10 13:11
Smeldor schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:12:
[...]

Ik heb hem deze week retour gestuurd wegens het bekende probleem. Ik had hem bij megekko gekocht en daar hadden ze alleen nog kaarten van dezelfde batch dus wees gewaarschuwd ☺️
@Smeldor ahah hoe weet je dat ze dezelfde batch nog hebben? daar is hij wel het goedkoopst idd. Had jij ook hoge temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 10:58
Mo8578 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:07:
[...]

@Smeldor ahah hoe weet je dat ze dezelfde batch nog hebben? daar is hij wel het goedkoopst idd. Had jij ook hoge temps?
Heb contact gehad via mail met hun en ze gaven zelf aan dat ze enkel nog hadden van dezelfde batch. Anders had ik hem nog wel willen omruilen namelijk.

En nee ik heb hem niet eens getest aangezien ik vind dat een kaart van 500 in orde moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P82

P82

P82 schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:54:
[...]

Update: net 19.7.5 geinstalleerd. Dat loste de reboots niet op. Wat dat wel lijkt te doen is het uitzetten van FreeSync. Ik heb zojuist een half uurtje TWW2 kunnen spelen zonder problemen.
Dat was het helaas ook niet. Ik heb nog steeds last van spontane reboots. Heb ook nog een nieuwe Windows installatie, een nieuwe moederbord BIOS-versie (F10), en een andere voeding (Corsair RM 650x) geprobeerd, maar het probleem blijft. Morgen ga ik voor de zekerheid nog de kaart en de nieuwe voeding in mijn oude PC zetten, maar ik denk onderhand dat de kaart zelf het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 20:33
Ik heb een oplossing gevonden voor het probleem stotteren beeld in games.
Ik hoop dat anderen hier ook baat bij hebben.

Ik heb het geluid via speakers lopen en niet via de HDMI kabel.
Nu heb ik bij het installeren van de drivers de optie install HDMI audio driver uitgezet.
Hierdoor heb ik nu geen problemen meer in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Als je dit topic doorleest is er eigenlijk bijna geen enkele 5700 XT die je nog wel kan kopen. Behalve de extreem dure kaarten.

Heb zelf nu toch maar de Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC besteld in de aanbieding bij Coolblue voor € 399,-

Deze komt bij bijna alle test behoorlijk goed uit de bus. Maar in de gebruikers reviews wisselend.
Hoop dat ze inmiddels de productie op orde hebben bij gigabyte, of dat ik een goed tref.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:16
Mo8578 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:45:
[...]

Ik ben behoorlijk tevreden, maar! deze kaart heb ik puur op looks gekocht, aangezien ik al jaren een ROG build wilde hebben. Ik heb dus NIET gelet op de beste koeling of price/performance.
Op de temps heb ik niet specifiek gelet. Als hij in game hoger dan 75 ging, dan zet ik gewoon m'n fans iets harder. Als je niet per se om de look geeft zijn er wel iets beter kaarten op de markt, als ik me niet vergis. Maar dat is in dit topic al veel besproken.
Mijn kaartje komt trouwens van SiComputers. Die lijkt in zoverre ik opgemerkt heb, nergens last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:37
Een praktische gebruikersvraag: ik wil een 5700 XT kopen voor mijn simrig. Ik heb echter 3 monitoren die voorzien zijn van HDMI, DVI en VGA. De 5700 XT heeft 3 DP en 1 HDMI aansluiting. Kan ik zonder problemen 3 DP naar HDMI verlopen gebruiken om mijn monitoren aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Waarom drie? Je hebt toch al een HDMI uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Soepergrover schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:23:
Waarom drie? Je hebt toch al een HDMI uitgang?
Akkoord, twee dan. Als het wel fijn om te weten of het technisch gezien kan met 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
meintje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:00:
Een praktische gebruikersvraag: ik wil een 5700 XT kopen voor mijn simrig. Ik heb echter 3 monitoren die voorzien zijn van HDMI, DVI en VGA. De 5700 XT heeft 3 DP en 1 HDMI aansluiting. Kan ik zonder problemen 3 DP naar HDMI verlopen gebruiken om mijn monitoren aan te sluiten?
Beetje karige info vind u zelf niet? welke kaart, wat voor een monitoren, wat voor een gewenste resolutie? maar in principe wel.... https://www.allekabels.nl...rt-naar-hdmi-adapter.html
meintje schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:47:
Ik wil alleen maar weten of ik 3 schermen met een DP naar HDMI adapter kan aansluiten. Welke kaart maakt niet uit aangezien de genoemde 5700XT op alle kaarten dezelfde aansluit interfaces heeft. De resolutie voor elk scherm is 1920x1080, maar volgens mij is dat ook niet erg van belang.
Bedankt voor de link, ik zal deze eens bekijken.
De resolutie is nogal van belang, omdat bij 1080P je met passieve adapters kan werken, en met 4K actieve nodig hebt. Ook is het onzin dat "alle" 5700XT kaarten dezelfde lay-out hebben, de Nitro+ SE bijvoorbeeld heeft 2x DP, 2x HDMI.... maar goed, als je zo reageert, dan heb ik u bij deze wel alle info gegeven die u nodig heeft om zelf tot een juiste beslissing te komen...

[ Voor 48% gewijzigd door zion op 01-12-2019 11:57 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
zion schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:25:
[...]
Beetje karige info vind u zelf niet? welke kaart, wat voor een monitoren, wat voor een gewenste resolutie? maar in principe wel.... https://www.allekabels.nl...rt-naar-hdmi-adapter.html
Ik wil alleen maar weten of ik 3 schermen met een DP naar HDMI adapter kan aansluiten. Welke kaart maakt niet uit aangezien de genoemde 5700XT op alle kaarten dezelfde aansluit interfaces heeft. De resolutie voor elk scherm is 1920x1080, maar volgens mij is dat ook niet erg van belang.
Bedankt voor de link, ik zal deze eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
[...]
De resolutie is nogal van belang, omdat bij 1080P je met passieve adapters kan werken, en met 4K actieve nodig hebt. Ook is het onzin dat "alle" 5700XT kaarten dezelfde lay-out hebben, de Nitro+ SE bijvoorbeeld heeft 2x DP, 2x HDMI.... maar goed, als je zo reageert, dan heb ik u bij deze wel alle info gegeven die u nodig heeft om zelf tot een juiste beslissing te komen...
[/quote]

Oke, mijn fout dan. Maar als ik aangeef iets via 3x DP te willen aansluiten kun je zelf ook wel nagaan dat ik de door jou genoemde kaart niet op het oog heb. Daarnaast gaat een 5700XT nooit geen 3 4k schermen tegelijk kunnen aansturen tijdens het gamen.

Maar laten we het hier maar bij laten. Ik red me er wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin91
  • Laatst online: 18-04-2024
Red Devil 5700 XT gebruiker hier.

Heeft iemand suggesties voor

"Radeon RX 5700 series graphics products may intermittently experience loss of display or video signal during gameplay." (Bron AMD nieuwste driver webpagina)

Witcher 3 - crasht of heeft bovenstaand probleem (komt minder vaak voor als ik shadows op low zet, maar gebeurt nog steeds en ik heb geen 5700XT om ze op low te zetten)
Starcraft 2 - heeft bovenstaand probleem en heeft stuttering, onspeelbaar want gebeurt elke 5 minuten)
Borderlands 3 - heeft stuttering. crasht verder niet.

Het is een fijne kaart, maar nu kom ik al op 3 games die niet te spelen zijn. Ik ben in contact met AMD support en dit is wat zij zeggen:

Dear Justin,
Your service request : SR #{ticketno:[8200916807]} has been reviewed and updated.
Response and Service Request History:
Thank you for your response.
I understand that your experiencing the crashing issue with Witcher 3 game and in order to narrow down the issue, I suggest you get in touch with game developer to check the is there any new patch or recommended settings as that might solve the issue.
Please get back for further assistance
Thanks for contacting AMD.

Contacteer de developer……… Zucht... weten jullie misschien iets? Merken jullie dat het minder wordt met de nieuwe drivers? Ik niet in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
Justin91 schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:24:

"Radeon RX 5700 series graphics products may intermittently experience loss of display or video signal during gameplay." (Bron AMD nieuwste driver webpagina)

Witcher 3 - crasht of heeft bovenstaand probleem (komt minder vaak voor als ik shadows op low zet, maar gebeurt nog steeds en ik heb geen 5700XT om ze op low te zetten)
Starcraft 2 - heeft bovenstaand probleem en heeft stuttering, onspeelbaar want gebeurt elke 5 minuten)

Het is een fijne kaart, maar nu kom ik al op 3 games die niet te spelen zijn. Ik ben in contact met AMD support en dit is wat zij zeggen:

Dear Justin,
Your service request : SR #{ticketno:[8200916807]} has been reviewed and updated.
I understand that your experiencing the crashing issue with Witcher 3 game and in order to narrow down the issue, I suggest you get in touch with game developer to check the is there any new patch or recommended settings as that might solve the issue.

Contacteer de developer……… Zucht... weten jullie misschien iets? Merken jullie dat het minder wordt met de nieuwe drivers? Ik niet in ieder geval.
De stutter in BL3 had ik ook met mijn 4670k @ 4.2ghz. Nu met Ryzen 5 3600 supersmooth. Dus mogelijk dat de stutters je processor is?
Wat heb je erin zitten?

Witcher 3 is gewoon een probleem natuurlijk. Dat is iets wat AMD moet oplossen en niet de maker van Witcher 3 denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Ewivis schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:40:
[...]

De stutter in BL3 had ik ook met mijn 4670k @ 4.2ghz. Nu met Ryzen 5 3600 supersmooth. Dus mogelijk dat de stutters je processor is?
Wat heb je erin zitten?

Witcher 3 is gewoon een probleem natuurlijk. Dat is iets wat AMD moet oplossen en niet de maker van Witcher 3 denk ik ;)
Bedankt voor je reactie! Heb een 3700x dus zou wel voldoende moeten zijn. Ik heb nog een keer gereageerd op hun customer support mail en ik krijg dit terug:

Thank you for the response.

As mentioned before the game is old and which may not optimized to the latest graphic card architecture, because of this reasons you might experience the crashing issue with the game and please be informed that optimization has to be done by the game developers in order to play the game without any issue.

Ook geen kind regards of aanhef meer, maw bekijk het maar met je nieuwe aankoop.

Bizar.. nu ga ik toch serieus overwegen om hem terug te sturen. Als Je problemen hebt ligt het dus aan de game en nooit aan de drivers?! Lekkere aftersales daar.

Zou je nog kunnen escaleren naar een andere afdeling o.i.d.? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ewivis schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:40:
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:00
Justin91 schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:24:

Dear Justin,

Ik had hier ook flink last van, heb recording opgenomen en bleek dat het iets in de monitor was (recording liet geen zwart scherm was). Toen veranderd naar Displayport ipv HDMI en tot nu toe geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Horatius schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:09:
[...]

Ik had hier ook flink last van, heb recording opgenomen en bleek dat het iets in de monitor was (recording liet geen zwart scherm was). Toen veranderd naar Displayport ipv HDMI en tot nu toe geen last van gehad.
Goed idee, heb dit geprobeerd maar helaas loopt de hele PC vast (reset knop nodig). Wat opvalt is dat single player het nu al een uur doet, waarbij Multiplayer Starcraft 2 (Co-Op) het maximaal een minuut of 8 volhoudt.

Update: gevonden waarom Multiplayer het niet doet en Single Player wel..
Missie Rifts to Korhal crasht (replay terug gekeken van paar maanden terug toen er nog een GTX 960 in zat en hij crashte meteen op hetzelfde punt).
Een andere missie crasht ook. Volgens mij heeft het te maken met een effect wat beide missies hebben (void rift o.i.d. met schaduwen).

Witcher 3 heeft exact hetzelfde probleem, bij bepaalde gebieden crasht hij en als de shadows op low staan minder vaak.

Overigens staat in event viewer van Windows ook een display driver crash. Maar goed, dat is mijn schuld en van de game developer volgens AMD!

Update: nieuwste december adrenaline driver heeft alles opgelost!

[ Voor 43% gewijzigd door Justin91 op 16-12-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Heb zonet een 5700XT challenger gehaald, maar ik denk dat ik de kaart ga retourneren.
Heb gewoon ellendige stutters zo nu en dan, wat de user experience op z'n zachts gezegt ontzettend frusterend maakt.
Als ik een FHD HDMI scherm naast mijn VG27AQ zet is het al helemaal feest. Stutter walhalla en bij minimale gpu load krijg ik een shitton aan driver crashes.

https://i.imgur.com/V1K6fV6.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lHPvOkH.png

En om dan nog niet eens te spreken over het gedrag met een 1030, wat een crashfest is dat zeg.
Dan nog een 520 uit de kast moeten trekken om AMD drivers te installeren omdat de 5700XT de VG27AQ niet snapt.

De tering
Ik hoor wat vaker lof over de drivers de laatste tijd, maar ik had veel betere ervaringen met een 280X CFx.

Ik ga nog even kijken naar wat fixes in deze topic, maar mijn ervaringen moest ik toch even kwijt.

Dan maar een nvidia kaart... 2070 Super...

Edit: Geupdatet(?) naar 19.7.5 en geen HD audio en de stutters + crashes zijn weg :/

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 02-12-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ervaar dezelfde problematiek met een 5700xt. Wat het probleem reduceert, maar niet oplost, is alles in de game instellingen met betrekking tot caching uitzetten. Ik krijg de indruk dat de kaart teveel vraagt van het pci express slot. Ik gebruik zelf een pci express 3.0 slot. Ik heb nu geen crashes meer met de aangepaste instellingen, maar wel korte freezes van zo'n 5 seconden. Met name bij het laden van een game of een nieuwe map. Dus net wanneer ik een FPS map binnen kom dan hangt het spel even tot alles geladen is, en dan gaat het verder. Het grappige is ook dat mijn FPS daarmee om hoog gaat in plaats van omlaag. En ik geen fps drops meer ervaar. Terwijl die shader caching dat juist zou moeten voorkomen. En nee, mijn CPU is geen bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannabe_PJ
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-02-2023
Voor iedereen met stuttering problemen adviseer ik de volgende video te kijken.
Ik heb de tips toegepast (op tessalation na) en heb geen stuttering meer. Ook gemiddeld 8 tot 10% beter fps in meeste games en benchmarks.
YouTube: 🔧 How to Optimize AMD Settings For GAMING & Performance The Ultimate...

Heeft echt gewerkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Fixed Issues

Radeon RX 5700 series graphics products may experience stutter in some games at 1080p and low game settings.
Some Radeon RX 5700 series graphics products may experience an intermittent crash to desktop when playing The Outer Worlds™.
https://www.amd.com/en/su...-notes/rn-rad-win-19-12-1

Halleluja. Dit is goed nieuws. Ik ervaar veel stutters in (oudere) games die weinig vragen van de GPU. Straks even installeren :). Maar veel gamen op m'n PC doe ik niet, dankzij Death Stranding :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Helaas werkte deze oplossing niet, ik had spontaan lat van Direct3D not available en vergelijkbare issues.
Heb deze net geupdradet naar de laatste optional versie en de stutters bleken weer terug te zijn...
Net heb ik de kaart verplaatst van een gen 2 x8 slot naar een gen 3 x16 slot en... de stutters zijn weg? _/-\o_
Maar helaas, niet all is well... Met een non 19.7.5 versie heb ik hele rare kuren met mijn SBZ (kanaal wordt spontaan zachter of harder, heel irritant).

Zo, zo dichtbij en dan nog niet |:(

https://freesound.org/people/blouhond/sounds/165277/
Haha what the fuck. Left is rechts en right is in het midden :F

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 03-12-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-10 15:30
Ik meld mij ook hier als aankomende AMD gebruiker, overgestapt van de groenen (GTX 1060 6GB).

Gisteren 'per ongeluk' de Powercolor Red Dragon besteld ipv de Red Devil. |:(
Ga ik het verschil merken? Sowieso led, maar dat boeit mij niet. Gaat mij om de prestaties.
Anders wordt het een retourtje.

Edit: Veel verschil zit er niet in afgezien van led kermisverlichting en 2 fans ipv 3 die de Red Devil heeft. En ik gok dat de Red Dragon zich ook wel laat overklokken tot de specs van Red Devil, wellicht wordt die iets warmer.

Edit2:

Kaart is binnen en gelijk getest natuurlijk :D
Nu valt mij op dat idle temp 50 graden is. Zorgwekkend of is dat normaal? Nogmaals, ik ben Nvidia gewend met lage temps. Dit hele AMD avontuur is mij compleet nieuw.

[ Voor 44% gewijzigd door Gummiebeer op 04-12-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin91
Gummiebeer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:55:
Ik meld mij ook hier als aankomende AMD gebruiker, overgestapt van de groenen (GTX 1060 6GB).

Ga ik het verschil merken? Sowieso led, maar dat boeit mij niet. Gaat mij om de prestaties.

Edit: Veel verschil zit er niet in afgezien van led kermisverlichting en 2 fans ipv 3 die de Red Devil heeft. En ik gok dat de Red Dragon zich ook wel laat overklokken tot de specs van Red Devil, wellicht wordt die iets warmer.

Edit2:

Nu valt mij op dat idle temp 50 graden is. Zorgwekkend of is dat normaal? Nogmaals, ik ben Nvidia gewend met lage temps. Dit hele AMD avontuur is mij compleet nieuw.
Je kunt eens kijken naar de bios switch op de kaart, bij ons stond die op silent.. hier was hij wat langzamer dan verwacht en ook behoorlijk warm (70+ onder load). Na de switch op OC o.i.d. te zetten 4 fps winst en een graad of 5 koeler. Uiteraard wel minder stil, maar dat vind ik niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gummiebeer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:55:

Edit2:

Deze Navi 10's mogen maximaal 110C junction temperature worden. Junction is de warmste sensor die gemeten word. De sensor die je normaal ziet is egde temperatuur en die zal in de hoge zeventig of nog iets meer uitkomen bij load. Vijftig graden idle is redelijk normaal omdat de ventilatoren niet draaien. Ze worden gewoon warm en dat geld voor alle 7nm chips. Nvidia gaat er ook echt niet aan ontkomen als ze naar 7nm gaan. Leidend is alleen niet het productieproces maar de architectuur. Elke moderne CPU of GPU zal zichzelf uitschakelen voordat die te heet word. :)

Verder is een Red Devil natuurlijk beter, maar een Red Dragon is nog steeds een goede keuze waar je geen spijt van zou moeten krijgen. Alleen als je het echt heel erg stil wil hebben dan zou je de Red Devil of Nitro+ kunnen overwegen, maar de Red Dragon zou goed genoeg moeten zijn. Prestatieverschil is iets van een paar procent dus daar hoeft het ook niet voor. :P

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-12-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Ik moet gewoon even wennen aan de temperatuur van de kaart. Op zich niet erg zo'n verwarming erbij in deze tijd van het jaar. :+

Gisterenavond de kaart even getest op de oude Intel build aangezien de AMD build zaterdag gerealiseerd wordt.

In combinatie met het nieuwe 27" qhd 144hz scherm even RDR2 gespeeld. Wat een verschil! Ik zat letterlijk flabbergasted te kijken _/-\o_

Helaas van korte duur want de 5 jaar oude bronze voeding trok het niet en kreeg na 10 minuten zwart beeld, terwijl de fans van de kaart bleven blazen. Even een ow shit moment.. Maar de event log was duidelijk, automatic shutdown.

Even geduld opbrengen tot zaterdag. Maar de Powercolor Red Dragon is een blijvertje met zijn cleane uiterlijk. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:16
@Gummiebeer
Toevallig heb ik zelf direct een nieuwe voeding mee gekocht bij de aankoop van m’n 5700XT.
Welke voeding had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Gummiebeer schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:54:
Ik moet gewoon even wennen aan de temperatuur van de kaart. Op zich niet erg zo'n verwarming erbij in deze tijd van het jaar. :+

Gisterenavond de kaart even getest op de oude Intel build aangezien de AMD build zaterdag gerealiseerd wordt.

In combinatie met het nieuwe 27" qhd 144hz scherm even RDR2 gespeeld. Wat een verschil! Ik zat letterlijk flabbergasted te kijken _/-\o_

Helaas van korte duur want de 5 jaar oude bronze voeding trok het niet en kreeg na 10 minuten zwart beeld, terwijl de fans van de kaart bleven blazen. Even een ow shit moment.. Maar de event log was duidelijk, automatic shutdown.

Even geduld opbrengen tot zaterdag. Maar de Powercolor Red Dragon is een blijvertje met zijn cleane uiterlijk. d:)b
Ik moet zeggen het ligt ook wel erg aan je case koeling en fan curve.

Ik had eerst een Red Devil in een MicoATX kast, fan stond op quiet bios ingesteld.
Fan draait dan rond de 1100rpm (zo goed als niet hoorbaar)

Core temperatuur was dan 80-83 graden, junction 92-96.

Ben toch overgestapt naar een normale case, en fancurve aangepast zodat hij max 1275 rpm draait (ook erg stil)

Core temperatuur is dan 68-72 graden, junction 83-86.

Kan toch meer dan 10 graden schelen zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Mosin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:31:
@Gummiebeer
Toevallig heb ik zelf direct een nieuwe voeding mee gekocht bij de aankoop van m’n 5700XT.
Welke voeding had je?
Nu zit deze er nog in pricewatch: NZXT Hale82 V2 550W

Maar de nieuwe ligt al klaar in de doos voor de nieuwe build
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Ik denk dat de nzxt niet meer van deze tijd is en het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Jackson6 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:33:
[...]

Ik moet zeggen het ligt ook wel erg aan je case koeling en fan curve.

Ik had eerst een Red Devil in een MicoATX kast, fan stond op quiet bios ingesteld.
Fan draait dan rond de 1100rpm (zo goed als niet hoorbaar)

Core temperatuur was dan 80-83 graden, junction 92-96.

Ben toch overgestapt naar een normale case, en fancurve aangepast zodat hij max 1275 rpm draait (ook erg stil)

Core temperatuur is dan 68-72 graden, junction 83-86.

Kan toch meer dan 10 graden schelen zoiets.
Tower case hier pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

Misschien niet de beste qua airflow en al helemaal niet omdat er nog een radiator voor hangt ivm aio setje. Maar die aio gaat eruit en maakt plaats voor een towerkoeler van noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Vandaag dan eindelijk mijn setup klaar.

Ryzen 5 3600X
Powercolor Red Dragon 5700XT
32GB Corsair Vengeance

Nu alles klaar is qua cable magnement en Windows meuk kan ik eindelijk eens verdere software en game launchers installeren.

Draait nu out of the box standaard op 4.2Ghz en geheugen op 3200Mhz. De kaart zit ook lekker op de specs.

Ik ben zeer benieuwd naar de performance met RDR2! :D

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Iemand hier al met de nieuwe Radeon settings kunnen spelen?

Ik heb me helemaal het schompes gezocht naar frame rate target control, maar die optie hebben ze er blijkbaar uit gesloopt.

De enige manier om dat nu te bereiken is met Radeon Chill, waardoor je anti-lag niet meer kan gebruiken. Moet zeggen dat ik daar niet zo blij mee ben. :|

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:05:
Iemand hier al met de nieuwe Radeon settings kunnen spelen?

Ik heb me helemaal het schompes gezocht naar frame rate target control, maar die optie hebben ze er blijkbaar uit gesloopt.

De enige manier om dat nu te bereiken is met Radeon Chill, waardoor je anti-lag niet meer kan gebruiken. Moet zeggen dat ik daar niet zo blij mee ben. :|
Een beetje. Maar het is inderdaad verdwenen en nu moet je kiezen tussen Chill en Anti-lag. Op globaal niveau is dat irritant, maar je kan het ook per game instellen. Onnodig omslachtig maar beter als je het hebt ingesteld. :)

Irritanter zijn denk ik dat je geen waarden meer mag invoeren. Nee nu zit je met een slider die je nauwelijks toestaat om precies op het gewenste punt te komen. Het lukte me na wat gedoe. Als je het globaal instelt dan word de waarde automatisch overgenomen als je Chill op gameprofiel niveau aan wil zetten. Het is alleen omslachtig geworden. Verder is Wattman denk ik ook niet beter geworden. Dat menu is pas echt wennen.

Wel fijn is het Performance --> Advisors menu. Frametimes worden nu automatisch gelogd en kan je daar terugvinden. Dit kan je kennelijk ook niet uitschakelen, maar het is wel fijn om te zien. :)

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-12-2019 12:57 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste