• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geen matches
Meldt dat dan ook niet, het is puur fakenews wat je verkondigt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
Weet iemand of je (zoals bij Tesla) in een Leaf 2.0 de laadstroom kan instellen voor het AC laden? Niet via de granny maar via een paal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Matched: nl
daemonix schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:05:
Meldt dat dan ook niet, het is puur fakenews wat je verkondigt.
Je bewijst precies mijn punt d:)b
revolution-nl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:03:
Weet iemand of je (zoals bij Tesla) in een Leaf 2.0 de laadstroom kan instellen voor het AC laden? Niet via de granny maar via een paal.
Bij de palen die ik ken kun je de laadstroom instellen, maar ik weet niet of dat echt standaard is.

[ Voor 45% gewijzigd door redwing op 02-02-2020 14:11 ]

[removed]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen matches
@redwing wil je je post editen of op zijn minst van bronvermelding voorzien?
offtopic:
Een bron die transparant is over zijn aannames is http://blogs.ulg.ac.be/da...come-green-true-or-false/ - dezelfde gast die in het nieuws kwam met een uitkomt van 697612 km - daarmee kom ik voor mijn 64 kWh Kona op een 100k km met worst case aannames en 25.000 km met aannames die ik realistisch vind :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:49
Geen matches
Proton_ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:41:
offtopic:
Een bron die transparant is over zijn aannames is http://blogs.ulg.ac.be/da...ome-green-true-or-false/- dezelfde gast die in het nieuws kwam met een uitkomt van 697612 km - daarmee kom ik voor mijn 64 kWh Kona op een 100k km met worst case aannames en 25.000 km met aannames die ik realistisch vind :)
Het minnetje op het eind van de link moet eruit. Anders 404

[ Voor 9% gewijzigd door joepie de p op 02-02-2020 14:57 ]

• redwing
Geen matches
Proton_ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:41:
offtopic:
Een bron die transparant is over zijn aannames is http://blogs.ulg.ac.be/da...ome-green-true-or-false/- dezelfde gast die in het nieuws kwam met een uitkomt van 697612 km - daarmee kom ik voor mijn 64 kWh Kona op een 100k km met worst case aannames en 25.000 km met aannames die ik realistisch vind :)
Je kunt daarvoor verschillende berekeningen pakken. Maar met die van jou kun je het ook al laten zien. Pak mijn auto (hybrid, benzine 1:20) en je komt met reële getallen rond de 200k uit. (Hierbij heb ik rekening met de eigen batterij gehouden)
Maar dit is dus alleen als je nieuwe zuinige auto's pakt. Pak je een SUV die net 1:10 rijdt ligt het punt eerder bij de 50k.

Maar vandaar ook dat ik al zei dat je met dit soort vergelijkingen op moet letten. Voor het gros van de auto's die nu verkocht worden zou een EV duidelijk beter zijn. Maar let je op met wat je koopt dan kan een ICE aardig in de buurt komen. Wat je nu echter vaak ziet is dat de extremen opgezocht worden om een punt te maken (b.v. een EV opgeladen met eigen zonnepanelen vs een onzuinige ICE of het bovengenoemd 697612 verhaal)

Kijk naar de gemiddelde auto en EVs zijn duidelijk beter, maar vergelijk je met nieuwe zuinige auto's dan zijn er best wat kms nodig voordat een EV daadwerkelijk groener is. EV is echter wel duidelijk de toekomst omdat je daarvoor makkelijker energie kunt opwekken en vooral dat je dat duurzamer kunt opwekken (zonnepanelen, wind, water e.d.)

[removed]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
Matched: www, nl
https://www.rtlnieuws.nl/...ische-auto-klimaatakkoord

4000 euro extra aanschafsubsidie

Dan hadden ze net zo goed de bijtelling op 4% kunnen houden.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
driel24 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:40:

Gaat toch om subsidie bij particuliere aanschaf, niet om bijtelling bij zakelijke lease.
Lijkt mij een zet in de goede richting om het bereikbaarder te maken voor de gewone particulier al blijft 30 tot 45k nog een serieuze pak geld.(tov een 2e hands benzine in goede staat)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 02-02-2020 16:46 ]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
Geen matches
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:46:
[...]

Gaat toch om subsidie bij particuliere aanschaf, niet om bijtelling bij zakelijke lease.
Lijkt mij een zet in de goede richting om het bereikbaarder te maken voor de gewone particulier al blijft 30 tot 45k nog een serieuze pak geld.(tov een 2e hands benzine in goede staat)
Zekers.... ben het er wel mee eens. Maar ik blijf het zuur vinden, wanneer je een jaar op je auto aan het wachten bent. De spelregels zijn gewijzigd tijdens de wedstrijd ;)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik vind het wel goed, dat betekent dat per 1 juli m'n auto €2000,- meer waard is. :+

Helaas zullen de prijzen voor tweedehands EV's hoogstwaarschijnlijk dus daadwerkelijk omhoog gaan vanwege de aanschafsubsidie. |:(

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Pfff hoezo alleen via de vakhandel dan? Dit ruikt naar achterkamertjespolitiek. Hoezo fraudegevoelig. Je kan toch x-jaar in bezit voorwaarde stellen, anders subsidie naar rato terugbetalen.

Door deze beperking worden EVs niet goedkoper, maar verdient de handel er gewoon 2k extra aan. Niet via de handel betekent dus ook geen particuliere import. Die weg is de enige manier om te concurreren met de Bovag leden en dus een eerlijke prijs te krijgen bij de Bovag garages.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 14:41
SpongeRob schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:59:
Ik vind het wel goed, dat betekent dat per 1 juli m'n auto €2000,- meer waard is. :+

Helaas zullen de prijzen voor tweedehands EV's hoogstwaarschijnlijk dus daadwerkelijk omhoog gaan vanwege de aanschafsubsidie. |:(
De echte winst voor Nederland is dat ze minder geexporteerd zullen worden.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen matches
@redwing en weer ontbreekt je onderbouwing volledig :/ . Mijn bovengrens van 100k is gebaseerd op een accu van 64 kWh, bouwjaar 2019, Europese mix, 15 kWh/100 km vs 4.5 liter/100 km. 200k klopte 5 jaar geleden misschien, maar is nu bullshit. Waar wil je deze discussie voortzetten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:42

Mfpower

In dubio

daemonix schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:16:
Orienteer je eens bij andere leasemaatschappijen. Bij Arval private lease kun je voor 4 weken per jaar een andere auto meekrijgen. Dat lost je vakantieprobleem op. Misschien heeft ANWB ook wel zo'n regeling.
Helaas, ik kon het niet vinden (of ze hadden geen Leaf zoals Arval). Ik heb niet uitputtend gezocht overigens, maar kon het zo snel niet vinden.
Stef87 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Fijn dat het zo is bevallen!

Wat vooral van belang is: heb je een prive parkeerplek thuis of kan je altijd laden op het werk?

Sinds 2016 rijden mijn vriendin en ik al elektrisch (30.000km p/j) en hebben nog -nooit- moeten wachten op een snellader waar ik overigens toch vrij regelmatig te vinden ben.

Snelladen doe je eigenlijk bijna nooit, vandaar de vraag of je thuis kan laden (zodat je altijd vol vertrekt)

In aanschaf zit de Leaf niet heel ver af van een Model 3 Standard Range+ Als je een jaartje kan wachten kan je ze ook gebruikt overwegen.

(Trekhaak is t/m 930kg dacht ik, een optie: een vouwwagen kan dan ook gewoon prima: meer stoppen maar laden gaat met max 170kW waar de Leaf blij mag zijn met 45kW)
Ik kan zowel thuis laden als op het werk. De Leaf zou voor ons voor alles behalve de vakantie ideaal zijn icm de ANWB private lease. Het is de eerste optie die ik (ooit) gevonden heb waarbij (elektrisch) rijden voor ons uit kan (goedkoper is) in een lease constructie dan onze huidige auto rijden (in bezit). Met name omdat elektriciteit zo goedkoop is vergeleken met benzine. Als ik zo rijk was dat ik er eentje kon aanschaffen zou ik waarschijnlijk geen EV overwegen (sorry ;p) want dan zouden kosten een mindere rol spelen.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Ik herhaal wat ik al eerder heb geschreven: voor ons was ook de Ioniq Premium al goedkoper in TCO private lease dan een Ford Fiesta Vignale.

Was een bijzondere ontdekking, en ging nog uit van een benzine prijs die inmiddels niet meer haalbaar is.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Het limiet van 45k klinkt wel als een echte anti-Tesla* subsidie. 40k in lijn met de bijtelling van 2021 had ik logischer gevonden.

Als het limiet enkel voor de instapper geld zal de Canadese Model 3 met een range van 150 km hier vast ook snel te bestellen zijn.

Edit: *En Polestar/Volvo wordt ook geraakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 02-02-2020 19:11 ]

Verwijderd

Geen matches
Proton_ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:50:
@redwing en weer ontbreekt je onderbouwing volledig :/ . Mijn bovengrens van 100k is gebaseerd op een accu van 64 kWh, bouwjaar 2019, Europese mix, 15 kWh/100 km vs 4.5 liter/100 km. 200k klopte 5 jaar geleden misschien, maar is nu bullshit. Waar wil je deze discussie voortzetten?
En dit bedoel ik dus, door het soort idiote fake news wat wordt geschreven hebben we een onzinnige discussie die op het niveau staat van klimaat-ontkenning.

Over de Taycan, als je een 260km range voor 150k EUR gaat kopen (opties meegerekend). Ben je natuurlijk beetje dief van je eigen portemonnee en dan heb je ook nog een haperend multimedia systeem.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:49
Volkswagen gaat dus bij de id3 moeilijk doen bij een persoonlijke reservering waarbij het contract verder via de leasemaatschappij loopt. Wat maakt hun het nou uit welke naam erop staat als ik zelf uiteindelijk erin ga rijden.

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Het limiet van 45k klinkt wel als een echte anti-Tesla* subsidie. 40k in lijn met de bijtelling van 2021 had ik logischer gevonden.

Als het limiet enkel voor de instapper geld zal de Canadese Model 3 met een range van 150 km hier vast ook snel te bestellen zijn.

Ik vind die 45k nog rijkelijk hoog. Welke particulieren gaan nu een EV kopen van 45k? De meeste particuliere nieuwe auto koper zijn bejaarden. Die maken meestal zo weinig km in een auto dat een EV sowieso niet uit kan. Die 4K+2K zal wel doortellen in de private lease. Als je private lease gaat er 2x subsidie naar de verkoper, terwijl als je hem koopt, je maar 1x subsidie krijgt. Ik verwacht namelijk niet dat je inruilwaarde met 2k stijgt door die 2k verkoopsubsidie aan EVs.

Vraag me trouwens af of de subsidie alleen voor particulieren is, of dat het subsidie op EV in het algemeen is. Als het alleen voor particulieren is, dan geldt het waarschijnlijk niet voor private lease, want die auto’s zijn niet verkocht aan particulieren.

MG ZS EV voor 26k is natuurlijk erg aantrekkelijk voor de particuliere markt.
AMARONE schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:20:
Volkswagen gaat dus bij de id3 moeilijk doen bij een persoonlijke reservering waarbij het contract verder via de leasemaatschappij loopt. Wat maakt hun het nou uit welke naam erop staat als ik zelf uiteindelijk erin ga rijden.
Dit is ook de reden waarom ik huiverig ben om de Ford Mustang te reserveren. Bij Kia was het geen probleem om de reservering om te zetten naar een LM bestelling. Maar goed, die reservering was gratis, dus geen risico voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Z___Z op 02-02-2020 19:43 ]

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-01 21:17
Geen matches
Laadsnelheid snelladen van peugeot e-208 (en aanverwanten): YouTube: Peugeot e-208🚘 wie schnell kann er laden?

Haalt 100Kw maar gaat snel naar 80 > 50 > 25 > 11

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:35
Geen matches
tomas123 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:45:
Laadsnelheid snelladen van peugeot e-208 (en aanverwanten): YouTube: Peugeot e-208🚘 wie schnell kann er laden?

Haalt 100Kw maar gaat snel naar 80 > 50 > 25 > 11
Niet slecht, zeker in vergelijking met de Zoe (en Ioniq en Kona).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geen matches
PASware schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Precies. EV Database geeft voor de Peugeot 440 km/h snelladen, en voor de Renault 240 km/h. Dat scheelt nogal.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Geen matches
PASware schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Volgens mij zakt zijn laadcurve vroeger dan bij de kona en eNiro
Tot 15% haalt hij 100kW tegen 77 of zelfs iets minder (nog nooit getest)
77kW haalt hij maar tot 47% tegen 57%
Rond 68% zakt het opnieuw tegen 74%
En boven de 80% zakt het naar 11jW waar de anderen nog een poos verder gaan op 25kW

In % spreken we ook niet over dezelfde hoeveelheid kWh én ik denk als je tijden naast elkaar zal zetten het niet heel veel verschil zal uitmaken maar de accu van de 208 is wel veel kleiner

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
Geen matches
oude ioniq is vergelijkbaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• redwing
Geen matches
Proton_ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:50:
Ik kan een onderbouwing geven, maar dat zal net als bij jou om fictieve getallen gaan. Jouw 15kWh/100km is b.v. erg optimistisch als ik dat vergelijk met de 20kWh waar de meeste auto's nog op zitten (net als de 4.5 voor benzine auto's). De milieukosten van accu's ligt er ook maar aan welk onderzoek je pakt. Als je daar wat kleine verschillen in maakt krijg je verschillen zoals tussen onze getallen.

Veel specifieker gaan heeft dan ook weinig nut naar mijn idee. Feit is wel dat je ziet dat er allerlei onderzoeken zijn die elkaar tegen spreken. Kijk alleen naar jouw link uit je vorige post waarin er verschillende scenario's op heel verschillende getallen uitkomen. We kunnen dat hier wel gaan bespreken(En ik kan best wat onderzoeken bij elkaar zetten), alleen zolang onderzoeken elkaar zo tegen spreken heeft dat weinig nut.

[removed]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
SpongeRob schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:59:

Helaas niet voor particuliere verkoop. Dus als je ‘m verkoopt strijkt de handelaar het grootste deel van die €2000,- op door de auto een stuk duurder te verkopen, en natuurlijk om de ongetwijfeld lastige administratie te verrichten.

Je mag blij zijn als de dagwaarde €500,- hoger wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 02-02-2020 21:43 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• kdeboois
  • Laatst online: 21-01 14:22
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:01:
[...]
Over de Taycan, als je een 260km range voor 150k EUR gaat kopen (opties meegerekend). Ben je natuurlijk beetje dief van je eigen portemonnee en dan heb je ook nog een haperend multimedia systeem.
Fakenews !
314 km bij 150 km/h kruissnelheid en 130 km/h gemiddeld

De zuinigste Model 3 (LR RWD met mods) kwam iets verder, maar kwam niet in de buurt van zijn EPA waarde, de TayCAN wel.

Heerlijk die nuchtere benadering van Nextmove.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-01 09:21
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:01:
[...]

En dit bedoel ik dus, door het soort idiote fake news wat wordt geschreven hebben we een onzinnige discussie die op het niveau staat van klimaat-ontkenning.

Hoe zo ben je dan een dief van je portemonnaie? Het is een prachtige auto. Een 911 is ook gewoon duur en wordt ook verkocht. Ik schreef al eerder dat je alleen je eigen waarheid wil horen.
Z___Z schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:35:
[...]

Dit is ook de reden waarom ik huiverig ben om de Ford Mustang te reserveren. Bij Kia was het geen probleem om de reservering om te zetten naar een LM bestelling. Maar goed, die reservering was gratis, dus geen risico voor mij.
Als je de Ford wilt hebben, mag je wel opschieten. Ik heb hem van de week gereserveerd en volgens de Ford dealer waren ze bijna uitverkocht. Ze proberen extra auto's naar NL te krijgen maar of dat lukt is maar de vraag.

• Z___Z
  • Niet online
jerh schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:08:
[...]

Hoe zo ben je dan een dief van je portemonnaie? Het is een prachtige auto. Een 911 is ook gewoon duur en wordt ook verkocht. Ik schreef al eerder dat je alleen je eigen waarheid wil horen.

[...]

Als je de Ford wilt hebben, mag je wel opschieten. Ik heb hem van de week gereserveerd en volgens de Ford dealer waren ze bijna uitverkocht. Ze proberen extra auto's naar NL te krijgen maar of dat lukt is maar de vraag.
Ik weet het. Moet eerst bij onze wagenparkbeheerder kijken of ik m’n e-Niro zonder extra kosten kan inleveren in december ipv februari 2021. Als dat niet kan, ga ik pas eind 2021 een nieuwe uitzoeken. Afkopen is IMHO onzinnig om van een 4% auto naar een 8% auto te gaan. Als ik toch 12% moet betalen, dan is het beter om zo laat mogelijk in het jaar een auto te kiezen. Misschien zijn er begin volgend jaar wel 8% Mach-E’s op voorraad bij de LM, zoals je nu ook nog 4% model 3’s kan bestellen.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 10:06
@Z___Z Die kans acht ik klein aangezien er nu maar zo'n 750 Mustangs beschikbaar komen voor NL...tenzij ze dat getal nog flink kunnen oprekken. Van de Model 3 werden er ietsje meer op kenteken gezet....dat is ook wel te zien als je op de weg zit ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

guido66 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:41:
[...]

Helaas niet voor particuliere verkoop. Dus als je ‘m verkoopt strijkt de handelaar het grootste deel van die €2000,- op door de auto een stuk duurder te verkopen, en natuurlijk om de ongetwijfeld lastige administratie te verrichten.

Je mag blij zijn als de dagwaarde €500,- hoger wordt.
idd:
Bovendien geldt de subsidie alleen als je je auto koopt via de vakhandel. Daar is voor gekozen omdat subsidie voor verkoop tussen particulieren te fraudegevoelig is.
In dat geval werkt subsidie alleen maar prijsopdrijvend.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Geen matches
kdeboois schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:48:
[...]

Fakenews !
314 km bij 150 km/h kruissnelheid en 130 km/h gemiddeld

De zuinigste Model 3 (LR RWD met mods) kwam iets verder, maar kwam niet in de buurt van zijn EPA waarde, de TayCAN wel.

Heerlijk die nuchtere benadering van Nextmove.
Eh ik had het over de 4S. Wel goed lezen, de Turbo S is nog 100k duurder.

Een Duitse reviewer die heel positief is over een Duits product?

Ik wacht de onafhankelijke reviews wel af. 314km is nog steeds shit voor 225k.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:34
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:18:
[...]

Een Amerikaanse instantie die positief is over een Amerikaans product en negatief over een Duits product??

:+ 8)7

Iets met een pot en een ketel ;)

• kdeboois
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:18:
[...]

De Turbo S heeft minder bereik dan de 4S. Je nieuws wordt alleen maar ‘faker’ met dit argument.

Ik heb geen woord gesproken over de prijs, maar kwa efficiency is de Model 3 LR RWD natuurlijk een superieure EV, wat het resultaat alleen maar bijzonderder maakt.

Ik hoop dat ze het snel met een S LR in de snelste uitvoering kunnen herhalen. 4WD en het hoge gewicht zorgen nu voor de ‘slechte’ range van de Porsche.

Verwijderd

Geen matches
kdeboois schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:37:
[...]

De Turbo S heeft minder bereik dan de 4S. Je nieuws wordt alleen maar ‘faker’ met dit argument.

Ik heb geen woord gesproken over de prijs, maar kwa efficiency is de Model 3 LR RWD natuurlijk een superieure EV, wat het resultaat alleen maar bijzonderder maakt.

Ik hoop dat ze het snel met een S LR in de snelste uitvoering kunnen herhalen. 4WD en het hoge gewicht zorgen nu voor de ‘slechte’ range van de Porsche.
Je vergelijkt een 50.000 euro auto met een 150.000 euro auto. Het is gewoon super triest van VAG en de reden dat ze niet meer op de range zitten is om hun ICE modellen te pushen. Dat iedereen zo blind is hier en dat niet ziet is onbegrijpelijk. De mensen blijven vergast worden.

Als Tesla met zo'n verschrikkelijk slechte range zou komen voor dat geld zou ik ook verbijsterd zijn. De Roadster in dezelfde prijsklasse krijgt 1000 kilometer!!! Dat is wat compleet idioot is. En dan zelfs verbrijzeld de Plaid Model S de Taycan op de Nurburgring.

Duitse engineering? Duitse troep.

• kdeboois
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:59:
[...]

Je vergelijkt een 50.000 euro auto met een 150.000 euro auto. Het is gewoon super triest van VAG en de reden dat ze niet meer op de range zitten is om hun ICE modellen te pushen. Dat iedereen zo blind is hier en dat niet ziet is onbegrijpelijk. De mensen blijven vergast worden.

Als Tesla met zo'n verschrikkelijk slechte range zou komen voor dat geld zou ik ook verbijsterd zijn. De Roadster in dezelfde prijsklasse krijgt 1000 kilometer!!! Dat is wat compleet idioot is. En dan zelfs verbrijzeld de Plaid Model S de Taycan op de Nurburgring.

Duitse engineering? Duitse troep.
Draaf je niet een beetje door, jongeman.

Verwijderd

Geen matches
kdeboois schreef op maandag 3 februari 2020 @ 01:23:
[...]

Draaf je niet een beetje door, jongeman.
Deze millenial zegt gewoon waar het op staat, ik meen alles wat ik zeg.

9 miljoen doden door luchtvervuiling per jaar wereldwijd, dan kan ik best wel gefrustreerd zijn met hoe de legacy-automakers niet eens hun best doen.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:21
Geen matches
Deveon schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken. Het nodigt telsa uit om een prijsverlaging door te voeren zodat ze weer onder de 45K komen. Is bijtelling technisch ook interessant voor ze.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• jerh
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 01:50:
[...]

Deze millenial zegt gewoon waar het op staat, ik meen alles wat ik zeg.

9 miljoen doden door luchtvervuiling per jaar wereldwijd, dan kan ik best wel gefrustreerd zijn met hoe de legacy-automakers niet eens hun best doen.
Dat verklaart in ieder geval een gedeelte van je ongenuanceerdheid.

Als luchtvervuiling je zo aan het hart gaat, zou ik me druk gaan maken om de scheepsvaart, die staat uit het hoofd op nummer 1 qua vervuiling. De auto staat niet zo heel hoog effectief qua vervuiling, alhoewel daar ook allerlei statistieken van zijn.

• Deveon
  • Niet online
Geen matches
jerh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:38:
[...]

Dat verklaart in ieder geval een gedeelte van je ongenuanceerdheid.

Als luchtvervuiling je zo aan het hart gaat, zou ik me druk gaan maken om de scheepsvaart, die staat uit het hoofd op nummer 1 qua vervuiling. De auto staat niet zo heel hoog effectief qua vervuiling, alhoewel daar ook allerlei statistieken van zijn.
Het enige alternatief voor scheepvaart is lokale productie of kernenergie. Daarnaast varen er ook veel schepen (olietankers) juist om de auto’s te laten rijden.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Deveon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:46:
[...]

Het enige alternatief voor scheepvaart is lokale productie of kernenergie. Daarnaast varen er ook veel schepen (olietankers) juist om de auto’s te laten rijden.
Zie je het al voor je? Ieder oceaanschip uitgerust met een kerncentrale van x miljard? Hoe wil je die betrouwbaar en in dit geval terrorist (hier is het woord wel op zijn plaats) proof maken?

Vergeet niet dat de state-of-the-art kernreactoren aan boord van Amerikaanse marineschepen van een zeer geheim ontwerp zijn, en dat de Britten toegeven dat hun ontwerp in alle opzichten inferieur is aan dat van de Amerikanen en net zo geheim.

• Deveon
  • Niet online
Geen matches
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Zie je het al voor je? Ieder oceaanschip uitgerust met een kerncentrale van x miljard? Hoe wil je die betrouwbaar en in dit geval terrorist (hier is het woord wel op zijn plaats) proof maken?

Vergeet niet dat de state-of-the-art kernreactoren aan boord van Amerikaanse marineschepen van een zeer geheim ontwerp zijn, en dat de Britten toegeven dat hun ontwerp in alle opzichten inferieur is aan dat van de Amerikanen en net zo geheim.
Ik zei ook niet dat het een goed alternatief was, maar technische gezien zie ik geen andere mogelijkheid.

• redwing
Geen matches
Deveon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Ik zei ook niet dat het een goed alternatief was, maar technische gezien zie ik geen andere mogelijkheid.
Gewoon elektrisch maken, moet Tesla makkelijk voor elkaar krijgen gezien hoe super ze wel niet zijn :P

[removed]

• jerh
Geen matches
Deveon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:46:
[...]

Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn. Maar ben er wel van overtuigd dat er als noodzaak komt voor de gebruikers van de schepen, het beter kan dan nu. Ik neem aan dat het nu vooral kostengedreven is, in de luchtvaart zie je ook daardoor een tendens naar efficienter en dus goedkoper vliegen ontstaan, wat als neveneffect heeft minder uitstoot (en meer mensen in een vliegtuig....)

• kdeboois
Geen matches
Stefanovic45 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 06:14:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken. Het nodigt telsa uit om een prijsverlaging door te voeren zodat ze weer onder de 45K komen. Is bijtelling technisch ook interessant voor ze.
Niet nodig, ze hoeven alleen maar de illustere ‘Standard Range’ Model 3 weer aan te zetten in de configuratie op de site.

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
Deveon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Het is gewoon geen alternatief. Het enige zinvolle (hier wel) is waterstof.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:33
jerh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:38:
Ik heb zo het idee dat deze uitspraak vooral gebaseerd is op het "fake nieuws" verhaal dat zoiets zei als "De 16 grootste schepen op de wereld stoten evenveel emissies uit als alle auto’s op de wereld’ of ‘een containerschip is net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto’s’" (wat eigenlijk specifiek over NOx ging en dan alsnog niet echt klopt).

Als je kijkt naar emissies/T/km is zeevaart juist één van de efficiëntste vormen van transport die er is (afhankelijk van allerlei factoren qua Co2 soms zelfs beter dan trein).
jerh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:10:
Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn. Maar ben er wel van overtuigd dat er als noodzaak komt voor de gebruikers van de schepen, het beter kan dan nu. Ik neem aan dat het nu vooral kostengedreven is, in de luchtvaart zie je ook daardoor een tendens naar efficienter en dus goedkoper vliegen ontstaan, wat als neveneffect heeft minder uitstoot (en meer mensen in een vliegtuig....)
Daarnaast is het allemaal niet helemaal vrijblijvend en gelukkig staan ook hier de ontwikkelingen niet stil:
Per 1 januari 2020 is de limiet op zwavel in brandstof voor de scheepvaart 0.5%, zoals vastgesteld door de International Maritime Organization (IMO). De oude limiet was 3.5%. Wat betekent deze stap voor het internationale transport?

De maritieme sector staat bekend als een conservatieve industrie met kleine marges. Dat rederijen onder de vlag van het land met de gunstigste regels kunnen varen, maakt het lastig wereldwijd afspraken over uitstoot te maken.

Dat dit inzake zwaveluitstoot toch gelukt is, is een opsteker. Het is een van de meest ingrijpende veranderingen in de recente geschiedenis van de sector. Met de nieuwe norm is varen op stookolie zonder aanpassingen aan de schepen niet meer mogelijk. Dit zal de zwaveluitstoot sterk terugdringen en de luchtkwaliteit in havens en op zeeroutes verbeteren.
https://www.wattisduurzaa...r-scheelt-dat-ook-in-co2/

Om weer ontopic te komen, in ieder geval heel veel efficienter dan 80kg vervoeren met een vervoersmiddel van >1.500kg (waarvan de uitstoot qua luchtvervuiling plaatsvindt waar we leven) dus laten we het daar toch maar over hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 03-02-2020 09:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:35
Geen matches
Nou, laten we allemaal de huidige nieuwprijzen en geadverteerde nieuwprijzen voor toekomstige modellen noteren, en kijken of ze verhoogt zijn in Juli.

Voor de occasions ben ik bang dat het er gewoon bovenop komt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Geen matches
!null schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:23:
Nou, laten we allemaal de huidige nieuwprijzen en geadverteerde nieuwprijzen voor toekomstige modellen noteren, en kijken of ze verhoogt zijn in Juli.

Voor de occasions ben ik bang dat het er gewoon bovenop komt.
Gaat ook zo gebeuren ;)
En wie gaat nu nog een elektrische auto overnemen van een particulier als hij bij een garage er €2000 subsidies gaat van krijgen?
Of je moet natuurlijk €2000 en meer (ook garantie kan je niet geven) onder de prijzen gaan.

Win win natuurlijk voor bedrijven. Die gaan de auto's halen bij de particulieren en kunnen er gemakkelijk €1.500 aan verdienen (en de klant alsnog €500 minder moet betalen).

• assje
Als particulier die reeds een elektrische auto bezit word ik hier ook nog niet echt enthousiast van. Normaal zou ik altijd zelf kopen/verkopen, een optie die nu min of meer zinloos wordt.

Desalniettemin denk ik dat indirect het wel een positief effect gaat hebben op adaptatie van elektrisch rijden. Natuurlijk zullen de marges omhoog gaan maar ik vertrouw er wel op dat er voldoende concurrentie is dat dit weer afvlakt. Het zal echt wel een stimulans voor autohandelaars zijn om bezig te houden met elektrische auto's. Hogere inruilwaarde heeft uiteindelijk ook weer een positief effect op de ervaring die particulieren overhouden aan hun elektrische auto.

Eigenlijk is het dus vooral nadelig voor mensen zoals ik die alles zelf willen doen om zo aan/verkoopkosten uit te sparen. Aankoop van een occasion wordt voor mij effectief niets goedkoper omdat ik nu gewoon verplicht word de meerprijs te betalen voor garantie/zekerheid via een dealer/handelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 03-02-2020 09:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-01 13:14
Geen matches
Ik ben ook 'bang' dat veel handelaren met prijzen gaan adverteren na de 'cashback'.

"Een prachtige Renault Zoë voor maar 12000 euro."
Mooie prijs denk je dan.
'Ja meneer, u moet wel 14000 afrekenen bij mij, maar die 2000 euro kunt u bij de staat ophalen.'

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 14:32

Tripl3 D

Brother in Arms

Geen matches
Orienteer je eens bij andere leasemaatschappijen. Bij Arval private lease kun je voor 4 weken per jaar een andere auto meekrijgen. Dat lost je vakantieprobleem op. Misschien heeft ANWB ook wel zo'n regeling.
Wat voor meerkosten zitten hier aan tijdens die 4 weken? Of is dat bij de maandprijs inbegrepen?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:22
Als de ANWB ook zo'n regeling heeft is de Leaf met de ANWB actie eigenlijk een no-brainer.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

Zaterdag ochtend proefrit gehad in de corsa-e als een van de eerste in NL :o

Ik vond het een super fijne auto, lekker snel ook :*)
Verbruik met ~120 was ong 17 kWh/100km maar is lastig te schatten op een proefritje.
Kofferbak was vrij groot vond ik alhoewel hij volgens spec een relatief kleine kofferbak heeft voor zijn klasse..
Beenruimte achterin was vrij weinig maar voldoende in mijn ogen. Met 5 man naar italie is niet te doen, maar je hoeft ook niet een auto te hebben die 100% van je eisen dekt :+

Ik was van plan de auto dmv huurkoop / een lening te kopen. Opel heeft nu 3,9% rente wat best te doen is. Enige wat ik nog moet vragen is of je tussendoor boetevrij mag aflossen (aka de auto verkopen als ik wat anders zou willen).

Levering van wat ik uit heb gezocht, elegance met adaptive CC en panoramadak, zou in april al plaats kunnen vinden.

Nog even wikken en wegen wat slimmer is, ze gingen me ook een private lease aanbod maken. Echter gezien die subsidie zal de restwaarde misschien nog wel omhoog gaan wat een huurkoop interessanter maakt. :P

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• ZuinigeRijder
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:25:
Zaterdag ochtend proefrit gehad in de corsa-e als een van de eerste in NL :o

Ik vond het een super fijne auto, lekker snel ook :*)
Ik zie een heleboel voordelen aan de corsa-e (paar duizend euro goedkoper dan e-208, 3 fase laden, snel snelladen tot 100 kWh, 46 kWh batterij netto, CW 0.29, frontoppervlak 2.13 A, warmtepomp overgedimensioneerd om te batterijen actief te koelen). Echter een ding stoort me geweldig, de laadklep linksachter. Dit zou zogenaamd gedaan zijn voor de veiligheid. Maar die plaats is (altijd) onhandig voor te laden.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

Geen matches
ZuinigeRijder schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Ik zie een heleboel voordelen aan de corsa-e (paar duizend euro goedkoper dan e-208, 3 fase laden, snel snelladen tot 100 kWh, 46 kWh batterij netto, CW 0.29, frontoppervlak 2.13 A, warmtepomp overgedimensioneerd om te batterijen actief te koelen). Echter een ding stoort me geweldig, de laadklep linksachter. Dit zou zogenaamd gedaan zijn voor de veiligheid. Maar die plaats is (altijd) onhandig voor te laden.
Klopt, ook een rare keuze vind ik. Maar goed, het is hetzelfde als een model 3 bijvoorbeeld.
En mijn 108 heeft het tank klepje ook aan de bestuurderkant zitten.. Kwestie van wennen denk ik.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Geen matches
ZuinigeRijder schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:20:Echter een ding stoort me geweldig, de laadklep linksachter. Dit zou zogenaamd gedaan zijn voor de veiligheid. Maar die plaats is (altijd) onhandig voor te laden.
Waarom onhandig? Lijkt mij juist van niet.

Elect a clown, expect a circus.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
Geen matches
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geen matches
Slasher schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:35:
[...]

Waarom onhandig? Lijkt mij juist van niet.
Ik heb een carport en dan moet ik de auto achterstevoren onder de carport zetten voor te laden. Normaal hoef ik nooit te krabben en ook niet voor te verwarmen...... o<:)

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Geen matches
ZuinigeRijder schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:50:
[...]

Ik heb een carport en dan moet ik de auto achterstevoren onder de carport zetten voor te laden. Normaal hoef ik nooit te krabben en ook niet voor te verwarmen...... o<:)
Ik zou dan juist weer enorm moeten wennen aam vooruit inparkeren, zoals met een leaf.

Ziet er naar uit dat ik gelukkig een Tesla kan gaan leasen als ik in de zomer van werkgever switch O+

Verwijderd

Geen matches
Mar.tin schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:39:
[...]

Ik moet er met de Model3 altijd diep over nadenken hoe ik m bij een laadplek/supercharger neerzet.

M'n Leaf daarintegen is makkelijk, altijd met t neusje naar de paal toe 🤓
Van mij hadden er wel twee laadpoorten in mogen zitten. Links en rechts.

Maar dit mag voortaan wel een standaard bord worden in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://images.informatiebord.nl/imgfill/800/800/i-105695-e37/parkeerbord-achteruit-inparkeren-verplicht.png

:+

In het kader van "hoe je hoort te parkeren" snap ik een Zoe, Leaf en Golf echt totaal niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2020 12:54 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]

In het kader van "hoe je hoort te parkeren" snap ik een Zoe, Leaf en Golf echt totaal niet...
De e-golf zit "gewoon" achterin. Denk dat jij de GTE bedoeld?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

Geen matches
looyenss schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:13:
[...]

De e-golf zit "gewoon" achterin. Denk dat jij de GTE bedoeld?
Mijn fout, dan staat er vaan een GTE ipv E-Golf in de straat :+

• assje
Maar waarom die drang om altijd achteruit te parkeren? Enige argument dat ik kan bedenken is beter zicht bij het wegrijden, dat is soms zeker een voordeel maar niet altijd zo relevant (zeker met een achteruitrijcamera). Verder voordeel is voor mensen die niet kunnen rijden en geen idee hebben wanneer hun auto de bocht afsnijdt :P

Ik parkeer vaak genoeg vooruit in en zie het probleem niet zo. Zeker als het plekje erg krap is wil ik hem wel eens met mijn bijrijderskant strak langs de bijrijderkant van de ander zetten (liever dat iemand het vak uit moet rijden voor de bijrijder kan instappen dan dat niemand normaal in kan stappen).

Qua laadpoort lijkt midden op de voorkant me eigenlijk de meest flexibele oplossing, die is altijd bereikbaar zou ik denken. Bij de Ioniq (links achter) kan een publieke laadpaal in de lengerichting best eens een uitdaging zijn en bij de snellader werkt het ook alleen als je de juiste kant kiest.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-02-2020 13:56 ]

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
@assje Klopt, dat is ook mijn ervaring. Voor nu handig hier: de Ioniq achteruit inparkeren, de Kona vooruit, allebei dicht bij de lader aan de muur. :)

En bij een openbare parkeerplaats kijken wat het handigst is zoals jij ook doet.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
assje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Maar waarom die drang om altijd achteruit te parkeren? Enige argument dat ik kan bedenken is beter zicht bij het wegrijden, dat is soms zeker een voordeel maar niet altijd zo relevant (zeker met een achteruitrijcamera). Verder voordeel is voor mensen die niet kunnen rijden en geen idee hebben wanneer hun auto de bocht afsnijdt :P

Ik parkeer vaak genoeg vooruit in en zie het probleem niet zo. Zeker als het plekje erg krap is wil ik hem wel eens met mijn bijrijderskant strak langs de bijrijderkant van de ander zetten (liever dat iemand het vak uit moet rijden voor de bijrijder kan instappen dan dat niemand normaal in kan stappen).

Qua laadpoort lijkt midden op de voorkant me eigenlijk de meest flexibele oplossing, die is altijd bereikbaar zou ik denken. Bij de Ioniq (links achter) kan een publieke laadpaal in de lengerichting best eens een uitdaging zijn en bij de snellader werkt het ook alleen als je de juiste kant kiest.
Bij het aan komen rijden is een bestuurder zich meer bewust van en heeft beter zicht op de omgeving en het verkeer, dus:
Bij het aanrijden achteruit in parkeren en wegrijden = vooruit rijden
is veiliger. Op eigen terreinen van mn zware industrie is dit ook onderdeel van het veiligheidsexamen om toestemming te krijgen om met je eigen auto het terrein op te mogen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Geen matches
@assje als ik thuis achteruit inpakeer kan ik de autodeur niet eens open doen.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

[...]

Ik merk vaak dat het de mensen zijn die vooruit parkeren die niet netjes in een vak staan, waardoor het op een rijtje allemaal scheef gaat lopen.

Daarnaast in een woonwijk uitrijden, je ziet -ook met camera- toch minder.
looyenss schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:23:
@assje als ik thuis achteruit inpakeer kan ik de autodeur niet eens open doen.
Dat zijn hele specifieke gevallen.
Het gaat bij mij gewoon om openbare parkeerplekken in woonwijken. Dan zou achteruit in parkeren de standaard "moeten" zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2020 14:27 ]

• Mar.tin
Geen matches
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:47

Crazy D

I think we should take a look.

Geen matches
Maar waarom die drang om altijd achteruit te parkeren? Enige argument dat ik kan bedenken is beter zicht bij het wegrijden, dat is soms zeker een voordeel maar niet altijd zo relevant (zeker met een achteruitrijcamera).
Vooral als er grotere auto's om je heen staan is je zicht als je vooruit weg rijdt gewoon vele malen groter dan wanneer je achteruit wegrijdt. Achteruitrij camera is leuk maar die kijken niet echt om een hoekje en als je over je schouder alleen maar auto/busje ziet die naast je staat... Vooruit wegrijden gaat dan toch makkelijker en veiliger. En daarbij heb je minder ruimte nodig om weg te rijden, wat handig is als je op een rustig moment thuiskomt maar tijdens drukte weg wil rijden.

Exact expert nodig?

• assje
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:26:
Dat zijn hele specifieke gevallen.
Het gaat bij mij gewoon om openbare parkeerplekken in woonwijken. Dan zou achteruit in parkeren de standaard "moeten" zijn
Bij ons is de standaard (bewust of onbewust?) om-en-om en dat is ook de enige manier waarop alle plaatsen gebruikt kunnen worden en je ook nog in kunt stappen.

Gelukkig parkeer ik mijn auto altijd achterom op de toerit naar de garage (vooruit). Als ik vertrek moet ik zo'n 50m achteruit rijden en dan achteruit een paadje indraaien dat ook een voetpad is om vervolgens vooruit weg te kunnen rijden. In de winter zie ik dat achteruit wegrijden juist als voordeel van tijdens het achteruit rijden op de camera zijn mooi mijn ruiten ontdooid :P

Via google werd er ook beschreven dat mensen achteruit parkeren moeilijk/eng zouden vinden. Dat snap ik dan weer niet, achteruit parkeren lijkt mij juist makkelijker. Met vooruit parkeren moet je de uitdraai van de rechter voorbumper die je niet kunt zien inschatten en daarnaast je linker zijkant die de bocht afsnijdt in de gaten houden. Bij achteruit parkeren hoef je alleen maar in je spiegel recht naar achter te rijden en kan niet missen.

Maar oke, het is niet dat ik de voordelen niet zie/begrijp maar in vind ze nou ook weer niet zo overweldigend om daarvoor een verplicht parkeerrichting aan te wijzen. Verder wel eens dat laadpoort in de achterbumper waarschijnlijk de allerbeste plek zou zijn (dat heeft geen enkele EV geloof ik).

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 03-02-2020 14:33 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Geen matches
Crazy D schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Vooral als er grotere auto's om je heen staan is je zicht als je vooruit weg rijdt gewoon vele malen groter dan wanneer je achteruit wegrijdt. Achteruitrij camera is leuk maar die kijken niet echt om een hoekje en als je over je schouder alleen maar auto/busje ziet die naast je staat... Vooruit wegrijden gaat dan toch makkelijker en veiliger. En daarbij heb je minder ruimte nodig om weg te rijden, wat handig is als je op een rustig moment thuiskomt maar tijdens drukte weg wil rijden.
Maar dat is toch precies verkeerdom geredeneerd? Als je achteruit inparkeert, zit je juist 1-1,5 meter van de rand van de straat met je ogen, en zie je een stuk minder dan je achteruitrijcamera die - als je vooruit inparkeert - op de rand van de straat zit en dus overal heen kan kijken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:47

Crazy D

I think we should take a look.

Geen matches
mux schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:45:
[...]

Maar dat is toch precies verkeerdom geredeneerd? Als je achteruit inparkeert, zit je juist 1-1,5 meter van de rand van de straat met je ogen, en zie je een stuk minder dan je achteruitrijcamera die - als je vooruit inparkeert - op de rand van de straat zit en dus overal heen kan kijken.
Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd :P Dus mijn zicht is minder :)

Exact expert nodig?

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:26:
Daarnaast in een woonwijk uitrijden, je ziet -ook met camera- toch minder.
Bwa, dat was en is met de Kona EV/e-Niro al geen probleem meer.
Die hadden/hebben bij achteruitrijden - bovenop de camera - nl. al een waarschuwing voor kruisend verkeer.
Terwijl als je voorruit wegrijdt je er eerst nog aan moest denken om de voorsensors handmatig in te schakelen :+
Crazy D schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:46:
Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd :P Dus mijn zicht is minder :)
Ik ook niet maar mijn achteruitrijcamera en waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de EV kunnen kruisend verkeer beter herkennen dan mijn ogen bij vooruitrijden waarbij mijn zicht - door het front van de auto - nog eens minstens 150 cm van de kruising met de weg staan.
In tegenstelling tot de radar van mijn EV kan ik niet om hoeken kijken noch gelijktijdig naar twee richtingen.

ps. ik ben noch fanatiek voorstander van vooruit noch achteruit inparkeren. Ik laat het gewoon afhangen van de situatie. Wat betreft mijn eigen parkeerplaats onder de carport (aan één zijde begrenst door een muur waartegen de laadpaal hangt) is het wel handig dat de laadpoort vooraan zit en niet op een flank. Maakt - om te laden - dus niet uit of ik voor- of achteruit inparkeer. In principe parkeer ik er wel altijd achteruit in. Uitgaande van het principe: bij thuiskomst tijd genoeg om te manoevreren, bij vertrek zonder nadenken en tijdverlies vooruit met de geit.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2020 20:53 ]

• Pierz
mux schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:45:
[...]

Ik heb al in menig auto met achteruitrijcamera gereden, maar ik heb er nog nooit een gehad waarbij ik ver genoeg opzij kon kijken om veilig achteruit weg te rijden uit een parkeervak. Je ziet wel genoeg om paaltjes ed te ontwijken, maar kruisend verkeer zie je te laat door de camera’s waar ik ervaring mee heb.

Er zijn prima redenen om vooruit in te parkeren: bij je achterklep kunnen, je laadkabel aansluiten en goed kunnen uitstappen. Maar achteruit inparkeren heeft voor mij de voorkeur als bovenstaande niet van toepassing is. Persoonlijk denk ik dat vooruit inparkeren vooral luiheid is. Ooit eens iemand horen zeggen dat hij bij het aannemen van nieuwe werknemers keek naar hun parkeergedrag. Achteruit inparkeerders hadden de voorkeur bij gelijke kwalificaties.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Geen matches
Pierz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:14:
Er zijn prima redenen om vooruit in te parkeren: bij je achterklep kunnen (...)
Ah, het detail dat ik altijd vergeet. Ik parkeer ALTIJD achteruit in. Bij mij thuis en bij de plaatselijke supermarkt betekent dat juist dat ik comfortabel vanaf de stoep bij mijn achterklep kan.

Als je dan gewend bent om altijd achteruit in te parkeren, levert dat nog wel eens onhandige situaties op. Voornamelijk bij de Gamma of bij Ikea. Dan kom ik met iets groots bij mijn strak achteruit bij een muur ingeparkeerde auto en denk 'ah... kak!' :)

(nee, meestal denk ik er op dat soort plekken nog wel aan, maar het gebeurt natuurlijk wel eens dat je niet verwacht grote spullen te gaan vervoeren en er dan toch weer iets in een aanbieding is dat per se mee moet...)

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 03-02-2020 16:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
Geen matches
En dan komt het hard aan dat elektrisch rijden toch echt wel een toekomst heeft bij onze Duitse buren van VW.
De automobielindustrie zoals we die kennen uit Duitsland loopt op zijn einde...
Lees hier de speech van VW ceo Herbert Diess..

Nokia was dat geen bedrijf wat gsm's verkocht...

https://thelastdriverlice...managers-full-transcript/

[ Voor 6% gewijzigd door spattex op 03-02-2020 16:55 ]

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Verwijderd

Geen matches
Absoluut, achteruit inparkeren is gewoon statistisch veel en veel veiliger :)

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
Geen matches
Crazy D schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Daar zitten tegenwoordig toch gewoon twee MRR's in je achterbumper om achteruit uit de parkeerplek te rijden veiliger te maken?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Geen matches
spattex schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:52:
En dan komt het hard aan dat elektrisch rijden toch echt wel een toekomst heeft bij onze Duitse buren van VW.
De automobielindustrie zoals we die kennen uit Duitsland loopt op zijn einde...
Lees hier de speech van VW ceo Herbert Diess..

Nokia was dat geen bedrijf wat gsm's verkocht...

https://thelastdriverlice...managers-full-transcript/
Alleen het kwartje wil daar toch nog niet echt vallen als je kijkt naar de prijsverhoging bij Ionity. Het signaal wat daarvan uit gaat naar de fossiel rijder die moet overstappen is dat elektrisch rijden duurder is dan diesel. En de motivatie bij die verhoging slaat nergens op. Als Tesla als startup een SC netwerk op poten kan zetten, nota bene zonder subsidie, dan moet dat voor de Duitse autoindustrie een peulenschil zijn.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
@AndRo555 Inderdaad, mijn Kona begint ook prima te piepen als hij kruisend verkeer ziet naderen. Werkt perfect. Eigenlijk gewoon een heel goede auto met zinvolle en goed werkende opties. ;)

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:34:
[...]

Alleen het kwartje wil daar toch nog niet echt vallen als je kijkt naar de prijsverhoging bij Ionity. Het signaal wat daarvan uit gaat naar de fossiel rijder die moet overstappen is dat elektrisch rijden duurder is dan diesel. En de motivatie bij die verhoging slaat nergens op. Als Tesla als startup een SC netwerk op poten kan zetten, nota bene zonder subsidie, dan moet dat voor de Duitse autoindustrie een peulenschil zijn.
Ze verhogen de prijs voor niet-deelnemers in Ionity. Wat de prijzen worden voor de deelnemers moet volgens mij nog bekend worden gemaakt!

• PeterZ(on)
Geen matches
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:35:
[...]

Ze verhogen de prijs voor niet-deelnemers in Ionity. Wat de prijzen worden voor de deelnemers moet volgens mij nog bekend worden gemaakt!
Het gaat om het signaal. Slecht getimed met onzinnige argumenten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
Geen matches
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:37:
[...]

Het gaat om het signaal. Slecht getimed met onzinnige argumenten.
Met dit soort markt openbreek tarieven (8 euro per lading) weet je dat het op langere termijn niet haalbaar is. Ook Ionity zal winstgevend moeten zijn, net als ieder ander bedrijf. Dat is toch niet zo gek? En hoezo onzinnige argumenten? Jij vindt het normaal dat een bedrijf verlieslatend is en blijft?

• Mar.tin
Geen matches
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
Geen matches
[...]

Dat valt wel mee, het hoge tarief van 89 cent geld alleen bij gastgebruik. Alle aangesloten partners betalen een stuk minder. Heb je een Maingau pas dan betaal je gewoon het voordelige tarief van 35 cent per KWh..

Ik zeg doe er je voordeel mee..

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Geen matches
[...]

[Afbeelding]

Of je neemt een lange laadkabel. Thuis vast 15m (maakt dan niks meer uit hoe welke auto waar staat) en in de auto 7m laadkabel.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
driel24 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Ik kan de auto op de openbare weg tegen de schuur parkeren. Kabel ligt dan niet over de weg maar het blijft openbaar. Dus een vaste paal plaatsen is geen optie.
Maar die granny charger moet toch ook ergens uit je eigen schuur komen? Dan (lijkt mij) kan je net zo goed een vaste kabel uit eigen schuur laten komen vanaf je eigen laadpaal met of zonder vaste kabel.

Zolang je direct tegen die schuur kan parkeren zal je ook niemand tot last zijn. (Niet minder dan een granny charger, of zelfs minder omdat je veel sneller kan opladen)
tijmeng schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:57:
De inefficientie zit m ook niet in de charger zelf maar in de hardware binnenin de renault zoe. Dezelfde charger doet het bij een bmw i3 een stuk beter.

Eigenlijk kan je met alle evs wel granny chargen, behalve bij een renault zoe uit de Q serie is het af te raden. Ben je aan een laadpaal goedkoper uit als deze 30cent kost
Een Renault Zoe kan prima granny chargen op 10/13A alleen is het niet efficiënt. Tijdens vakanties is een granny lader nog steeds onmisbaar.

Het is enkel af te raden om dagelijks te laden met de granny lader i.v.m. efficiëntie, maar misschien bedoelde je dat ook.
redwing schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Je kunt daarvoor verschillende berekeningen pakken. Maar met die van jou kun je het ook al laten zien. Pak mijn auto (hybrid, benzine 1:20) en je komt met reële getallen rond de 200k uit. (Hierbij heb ik rekening met de eigen batterij gehouden)
Maar dit is dus alleen als je nieuwe zuinige auto's pakt. Pak je een SUV die net 1:10 rijdt ligt het punt eerder bij de 50k.

Maar vandaar ook dat ik al zei dat je met dit soort vergelijkingen op moet letten. Voor het gros van de auto's die nu verkocht worden zou een EV duidelijk beter zijn. Maar let je op met wat je koopt dan kan een ICE aardig in de buurt komen. Wat je nu echter vaak ziet is dat de extremen opgezocht worden om een punt te maken (b.v. een EV opgeladen met eigen zonnepanelen vs een onzuinige ICE of het bovengenoemd 697612 verhaal)

Kijk naar de gemiddelde auto en EVs zijn duidelijk beter, maar vergelijk je met nieuwe zuinige auto's dan zijn er best wat kms nodig voordat een EV daadwerkelijk groener is. EV is echter wel duidelijk de toekomst omdat je daarvoor makkelijker energie kunt opwekken en vooral dat je dat duurzamer kunt opwekken (zonnepanelen, wind, water e.d.)
Meestal gaat de vergelijking al mank zodra je de stroom gaat meetellen om die benzine te produceren (Dat was iets van 6-8 kWh per liter, daar kan je al 30-40 km mee rijden met je EV).
GeeMoney schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:46:
[...]

Zou mooi zijn als VAG nu de Citigo, E-Up! en de Mii een beetje kan leveren.

De Seat Mii is geloof ik bij ''koop'' de beste keus. Combineer dit met de 4.000€ subsidie en je hebt ineens een nog redelijk haalbare stadskar die ook een keer verder kan rijden.

(Wij hebben de Citigo in bestelling voor mijn vriendin, private lease, gaan ze week 7 produceren. )
Z___Z schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Pfff hoezo alleen via de vakhandel dan? Dit ruikt naar achterkamertjespolitiek. Hoezo fraudegevoelig. Je kan toch x-jaar in bezit voorwaarde stellen, anders subsidie naar rato terugbetalen.

Door deze beperking worden EVs niet goedkoper, maar verdient de handel er gewoon 2k extra aan. Niet via de handel betekent dus ook geen particuliere import. Die weg is de enige manier om te concurreren met de Bovag leden en dus een eerlijke prijs te krijgen bij de Bovag garages.
Er zijn echt nog wel eerlijke garages te vinden hoor. Gerrit Bleeker uit Purmerend bijvoorbeeld. Die importeert ook EVs en heeft ook hier een goede naam.

Prijzen zullen uiteraard wel iets kunnen verschuiven door de subsidie, omdat er ook gewoon extra vraag naar gaat zijn.
assje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:37:
Als particulier die reeds een elektrische auto bezit word ik hier ook nog niet echt enthousiast van. Normaal zou ik altijd zelf kopen/verkopen, een optie die nu min of meer zinloos wordt.

Desalniettemin denk ik dat indirect het wel een positief effect gaat hebben op adaptatie van elektrisch rijden. Natuurlijk zullen de marges omhoog gaan maar ik vertrouw er wel op dat er voldoende concurrentie is dat dit weer afvlakt. Het zal echt wel een stimulans voor autohandelaars zijn om bezig te houden met elektrische auto's. Hogere inruilwaarde heeft uiteindelijk ook weer een positief effect op de ervaring die particulieren overhouden aan hun elektrische auto.

Eigenlijk is het dus vooral nadelig voor mensen zoals ik die alles zelf willen doen om zo aan/verkoopkosten uit te sparen. Aankoop van een occasion wordt voor mij effectief niets goedkoper omdat ik nu gewoon verplicht word de meerprijs te betalen voor garantie/zekerheid via een dealer/handelaar.
Je kan je auto ook via een autobedrijf aanbieden? Spreek je af dat je een deel vergeeft aan de handelaar voor de moeite, probleem opgelost ?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• IvoB2
Persoonlijk denk ik dat vooruit inparkeren vooral luiheid is.
Waarom zou dat zijn? Bij vertrek moet je toch altijd de omgekeerde beweging maken.
Ik heb al in menig auto met achteruitrijcamera gereden, maar ik heb er nog nooit een gehad waarbij ik ver genoeg opzij kon kijken om veilig achteruit weg te rijden uit een parkeervak.
Moet je toch dringend eens een auto uitproberen met een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruitrijden. :) . Werkt voortreffelijk in de Kona EV en e-Niro. _/-\o_
Stef87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:58:
Meestal gaat de vergelijking al mank zodra je de stroom gaat meetellen om die benzine te produceren (Dat was iets van 6-8 kWh per liter, daar kan je al 30-40 km mee rijden met je EV).
En die vergelijking gaat ook alleen maar op als je je stroom voor je EV zelf ter plaatse aanmaakt. :)

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2020 21:09 ]

• Pierz
Geen matches
IvoB2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Waarom zou dat zijn? Bij vertrek moet je toch altijd de omgekeerde beweging maken.
Klopt, maar het is een beetje hetzelfde als de afwas laten staan. Of je hem nu doet of morgenochtend als je wakker wordt... Kost evenveel tijd, maar het is toch fijner dat het al klaar is als je in de vroege ochtend vertrekt.

En het is natuurlijk veiliger.
[...]

Moet je toch dringend eens een auto uitproberen met een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruitrijden. :) . Werkt voortreffelijk in de Kona EV en e-Niro. _/-\o_
Ik heb de Niro proefgereden, maar achteruit ingeparkeerd. Had ik dat geweten dan had ik het zeker even getest! Ik ben wel benieuwd of hij bijvoorbeeld ook spelende kinderen en loslopende huisdieren spot.

Verwijderd

Geen matches
[...]

De reden van deze prijsverhoging is het pushen van ICE-modellen. Hier maken ze veel meer marge op dus daarom deze move.

:)

• IvoB2
Pierz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:12:
[...]

Klopt, maar het is een beetje hetzelfde als de afwas laten staan. Of je hem nu doet of morgenochtend als je wakker wordt... Kost evenveel tijd, maar het is toch fijner dat het al klaar is als je in de vroege ochtend vertrekt.

En het is natuurlijk veiliger.
Met de afwas net hetzelfde als met parkeren: hoe en wanneer je het doet hangt gewoon van de situatie af.
En dat "veiliger" (incl. statistieken) stamt waarschijnlijk nog uit de tijd zonder de elektronische hulpmiddelen.
Ik heb de Niro proefgereden, maar achteruit ingeparkeerd. Had ik dat geweten dan had ik het zeker even getest! Ik ben wel benieuwd of hij bijvoorbeeld ook spelende kinderen en loslopende huisdieren spot.
Zou het niet weten (alhoewel ik redelijk zeker ben dat hij een tamme loslopende muis of hamster niet gaat spotten, blijft de vraag of een vooruitrijdende bestuurder die wel tijdig opmerkt).
Van voetgangers, fietsers en winkelkarren weet ik het wel => hij piept, vooral in het donker, al voor ik ze gezien/als gevaarlijk ingeschat heb.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2020 21:21 ]

• assje
Geen matches
IvoB2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:57:
En die vergelijking gaat ook alleen maar op als je je stroom voor je EV zelf ter plaatse aanmaakt. :)
Nee juist niet aangezien we voor elektrische auto's juist de Co2 van energieopwekking rekenen.

Moet bij elektra natuurlijk ook wel alles meegerekend worden:
Wikipedia: Life-cycle greenhouse-gas emissions of energy sources

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 03-02-2020 21:23 ]

• IvoB2
Geen matches
assje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:21:
Nee juist niet aangezien we voor elektrische auto's juist de Co2 van energieopwekking rekenen.
Dus jij gaat er van uit dat als je 6-8 kWh van het net in je EV laadt het ook maar 6-8 kWh aan energie gekost heeft om die te produceren en tot in je accu te krijgen? 6-8 kWh in je accu kost tot de laadpaal al meer aan energie, laat staan teruggerekend tot in de productiecentrale.

• assje
Geen matches
IvoB2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Dus jij gaat er van uit dat als je 6-8 kWh van het net in je EV laadt het ook maar 6-8 kWh aan energie gekost heeft om die te produceren en tot in je accu te krijgen? 6-8 kWh in je accu kost tot de laadpaal al meer aan energie, laat staan teruggerekend tot in de productiecentrale.
Nee, ik ga er vanuit dat we rekenen inclusief laadverliezen en dat Co2/kw waarde waar mee gerekend wordt inclusief conversie/transport/opslag verliezen is (met huidge energiemix ongeveer 400gr Co2/kwu).

Doe je dat niet dan vergelijk je appels met peren, net als dat je vergelijkt met emissie door verbranding van een liter benzine.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-02-2020 21:39 ]

• Z___Z
  • Niet online
Geen matches
Stef87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:58:
[...]

Maar die granny charger moet toch ook ergens uit je eigen schuur komen? Dan (lijkt mij) kan je net zo goed een vaste kabel uit eigen schuur laten komen vanaf je eigen laadpaal met of zonder vaste kabel.

Zolang je direct tegen die schuur kan parkeren zal je ook niemand tot last zijn. (Niet minder dan een granny charger, of zelfs minder omdat je veel sneller kan opladen)

[...]

Een Renault Zoe kan prima granny chargen op 10/13A alleen is het niet efficiënt. Tijdens vakanties is een granny lader nog steeds onmisbaar.

Het is enkel af te raden om dagelijks te laden met de granny lader i.v.m. efficiëntie, maar misschien bedoelde je dat ook.

[...]

[...]

Zou mooi zijn als VAG nu de Citigo, E-Up! en de Mii een beetje kan leveren.

De Seat Mii is geloof ik bij ''koop'' de beste keus. Combineer dit met de 4.000€ subsidie en je hebt ineens een nog redelijk haalbare stadskar die ook een keer verder kan rijden.

(Wij hebben de Citigo in bestelling voor mijn vriendin, private lease, gaan ze week 7 produceren. )

[...]

Er zijn echt nog wel eerlijke garages te vinden hoor. Gerrit Bleeker uit Purmerend bijvoorbeeld. Die importeert ook EVs en heeft ook hier een goede naam.

Prijzen zullen uiteraard wel iets kunnen verschuiven door de subsidie, omdat er ook gewoon extra vraag naar gaat zijn.

[...]

Je kan je auto ook via een autobedrijf aanbieden? Spreek je af dat je een deel vergeeft aan de handelaar voor de moeite, probleem opgelost ?
Er zullen ongetwijfeld eerlijke garage bedrijven bestaan, maar de prijs wordt toch vooral bepaald door de grote massa bedrijven, anders was de Zoë bij de Renault dealer ook een stuk goedkoper dan nu. Komt straks gewoon 1-2k bovenop. Dit terwijl het zo makkelijk te reguleren is. Subside koppelen aan minimaal X jaar bezit. Moet er wel software geschreven worden om dit te controleren en automatisch een factuur te sturen naar de mensen die vroegtijdig hebben verkocht. Maarja belastingdienst en software...

• Pierz
IvoB2 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Met de afwas net hetzelfde als met parkeren: hoe en wanneer je het doet hangt gewoon van de situatie af.
En dat "veiliger" (incl. statistieken) stamt waarschijnlijk nog uit de tijd zonder de elektronische hulpmiddelen.
Eens met situatie afhankelijk, oneens dat het niet uit maakt of je vooruit of achteruit inparkeert.
[...]

Zou het niet weten (alhoewel ik redelijk zeker ben dat hij een tamme loslopende muis of hamster niet gaat spotten, blijft de vraag of een vooruitrijdende bestuurder die wel tijdig opmerkt).
Van voetgangers, fietsers en winkelkarren weet ik het wel => hij piept, vooral in het donker, al voor ik ze gezien/als gevaarlijk ingeschat heb.
Als ik de kans krijg wil ik het zeker eens testen (ga er niet speciaal een proefrit voor maken ;)). Voorlopig ben ik nog niet overtuigd. Een piepje geeft je geen overzicht van de situatie en beperkt hoe goed je kan anticiperen. Ben ook geen fan van de achteruitrij hulp, een camera icm zijspiegels werkt prettiger. Maar wellicht werkt het in de Koreanen beter dan ik denk.

Anywho, ik denk dat we lang genoeg off topic zijn geweest nu.

• PeterZ(on)
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:14:
[...]

De reden van deze prijsverhoging is het pushen van ICE-modellen. Hier maken ze veel meer marge op dus daarom deze move.

:)
Ik heb al langer het idee dat de Duitse fabrikanten de invoering van de EV tegenwerken en daar komt nu de handelwijze van Ionity weer bij. Veel Duitse YT'ers hebben er geen goed woord voor over, en een goed verhaal heeft Jens van het kanaal van Move Electric hierover. YouTube: Wie IONITY Elektromobilität behindert - Kommentar zur Lage der (Elek... Dat stelt die verhoging toch in een heel ander licht.

Verwijderd

Geen matches
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Ik heb al langer het idee dat de Duitse fabrikanten de invoering van de EV tegenwerken en daar komt nu de handelwijze van Ionity weer bij. Veel Duitse YT'ers hebben er geen goed woord voor over, en een goed verhaal heeft Jens van het kanaal van Move Electric hierover. YouTube: Wie IONITY Elektromobilität behindert - Kommentar zur Lage der (Elek... Dat stelt die verhoging toch in een heel ander licht.
Dieselgate was een stuk erger en dat hebben ze natuurlijk ook gedaan, dit is puur om EV's tegen te werken en dan met name ook Tesla, die nu hier overvolle superchargers heeft.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:12:
[...]

Dieselgate was een stuk erger en dat hebben ze natuurlijk ook gedaan, dit is puur om EV's tegen te werken en dan met name ook Tesla, die nu hier overvolle superchargers heeft.
Niemand belet je om een laadpas te nemen bij een aangesloten organisatie en daar gewoon te laden met je Tesla. In tegenstelling tot de Tesla superchargers natuurlijk, what goes around...

En ik heb niet het idee dat het is om ICE wagens te pushen. Het is om het netwerk rendabel te krijgen, partnerships aan te gaan, verdere upgrades te bekostigen, stations uit te breiden etc. De hele wereld is niet tegen jullie hoor :).
Als het makkelijk en goedkoop was had jullie vriend Elon het Tesla supercharger netwerk zelf al ruimschoots verdrievoudigd natuurlijk.

VAG en andere pushen zelf net zo lief EV’s. De marges werken anders dan bij Tesla waar het van 1 of 2 modellen afhangt.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 03-02-2020 22:21 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic