twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:48:
Ik denk dat sportief betekend een auto die je niet tegengaat werken als je zelf wat harder wil of de grens gaat opzoeken. Misschien is "speels" een betere bewoording.

De vergelijking met dat Pure EV platforms altijd RWD en de ombouw vaak FWD is klopte een tijd. Maar bij Renault en Kia denken ze daar blijkbaar anders over.

Regenereren op een FWD kan weer wel harder, maar die grens zoek je zelden op.
Tja, en 'speels' en 'openbare weg' horen voor mij niet thuis in dezelfde zin.
Veilig wel, en het verschil tussen RWD en FWD is verwaarloosbaar als je je aan de beperkingen houdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Tja, en 'speels' en 'openbare weg' horen voor mij niet thuis in dezelfde zin.
Veilig wel, en het verschil tussen RWD en FWD is verwaarloosbaar als je je aan de beperkingen houdt.
Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind het fijn als mijn auto ook van een simpele omweg een plezier kan maken door scherp te sturen en prettig te acceleren. Een goede auto kan dan plezier geven zonder dat je daarbij enorm het gevaar moet opzoeken. Mijn oude Ford Focus is daarvan een schoolvoorbeeld. 125pk, FWD, en toch heerlijk om af en toe even mee om te rijden.

Ik vondt de megane altijd wel sportief rijden, maar dit kwam primair door het lage gewicht. De Elroq die we nu hebben gaat veel harder, en voelt wat meer volwassen maar het gewicht is in het nadeel. Als de Elroq FWD was geweest was het een totaal andere (saaie) auto geweest.

Het zou interessant zijn te horen wat mensen die een elroq en een scenic hebben gereden vinden van fwd en rwd. Id3 en EV3 is ook een vergelijk.

Edit: Of laat ik het anders zeggen. Als je in de markt bent voor bijvoorbeeld een Elroq dan is een EV4 ook interessant. Of een scenic. Ik vraag me af of het feit dat de elroq wel RWD is genoeg zou zijn om voor die auto te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door twowheeler op 03-02-2026 12:09 ]

twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind het fijn als mijn auto ook van een simpele omweg een plezier kan maken door scherp te sturen en prettig te acceleren. Een goede auto kan dan plezier geven zonder dat je daarbij enorm het gevaar moet opzoeken. Mijn oude Ford Focus is daarvan een schoolvoorbeeld. 125pk, FWD, en toch heerlijk om af en toe even mee om te rijden.

Ik vondt de megane altijd wel sportief rijden, maar dit kwam primair door het lage gewicht. De Elroq die we nu hebben gaat veel harder, en voelt wat meer volwassen maar het gewicht is in het nadeel. Als de Elroq FWD was geweest was het een totaal andere (saaie) auto geweest.

Het zou interessant zijn te horen wat mensen die een elroq en een scenic hebben gereden vinden van fwd en rwd. Id3 en EV3 is ook een vergelijk.

Edit: Of laat ik het anders zeggen. Als je in de markt bent voor bijvoorbeeld een Elroq dan is een EV4 ook interessant. Of een scenic. Ik vraag me af of het feit dat de elroq wel RWD is genoeg zou zijn om voor die auto te gaan.
OT: voor mij betekent sportief: licht, performant zowel in aandrijving als bij het remmen, 2 deuren, laag en hard afgeveerd met een scherp bochtgedrag. (maw enkel geschik voor circuitwerk)

Een Elroq, id3, EV3 zijn allemaal te hoog om nog maar in aanmerking te komen voor de titel 'sportief'.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb bij mijn Kia EV6 (zakelijke leaseauto) bewust de keuze gemaakt voor RWD. Mijn vorige auto, MG4, was ook RWD. De auto daarvoor, Hyundai Ioniq Electric 28 kWh was FWD en die kon bij nat weer de wielen wel eens laten spinnen als je te hard optrok. Daar heb je met RWD niet zo snel last van.
Als ik de keuze heb, kies ik voor RWD, maar ik ga FWD niet uit de weg.
Onze privé Seat Mii Electric is FWD en bij hard optrekken bij nat wegdek spinnen de wielen, maar als je rustig optrekt is er niets aan de hand.
Kortom, als ik de keuze heb RDW, maar anders is FWD ook geen probleem.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:48:
De vergelijking met dat Pure EV platforms altijd RWD en de ombouw vaak FWD is klopte een tijd. Maar bij Renault en Kia denken ze daar blijkbaar anders over.
Bij VAG ook. De Skoda Epiq, de VW id.Polo en hun Seat/Cupra zusje krijgen ook voorwielaandrijving. Is ook logisch, dat is voor kleinere auto's nou eenmaal de meest efficiënte keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2026 13:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Andrehj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Bij VAG ook. De Skoda Epiq, de VW id.Polo en hun Seat/Cupra zusje krijgen ook voorwielaandrijving. Is ook logisch, dat is voor kleinere auto's nou eenmaal de meest efficiënte keus.
Dat was efficient omdat de motor vooraan lag. Maar die wordt een pak kleiner, dus vind ik het bizar.
Ik denk dat een drive unit voor RWD simpeler (en dus goedkoper) is dan voor FWD, maar ik kan me vergissen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03
Maasluip schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:38:
Ik heb geen ervaring met puur RWD EV's, maar doordraaiende wielen heb je normaliter niet bij een EV, dus een vergelijking met een ICE auto gaat mank. Als je daar grip op de achterwielen verliest en blijft gasgeven dan blijven de wielen draaien en sta je achterstevoren. Met een EV zal dat niet of veel minder gebeuren lijkt me.
Bij FWD wordt een uitbrekende achterkant weer rechtgetrokken door de aandrijving op de achtervoorwielen, die correctiemogelijkheid mis je bij RWD; als hij eenmaal gaat dan gaat hij.

Ook met een EV zal dat verschil er dus echt wel zijn. Met name rijden in de sneeuw heeft FWD om die reden echt wel de voorkeur. Met mijn FWD gaf ik in de sneeuw op een dijkje rustig even een stoot gas om te voelen of/hoe glad het was, met een RWD durf ik dat toch niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 03-02-2026 14:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:14:
OT: voor mij betekent sportief: licht, performant zowel in aandrijving als bij het remmen, 2 deuren, laag en hard afgeveerd met een scherp bochtgedrag. (maw enkel geschik voor circuitwerk)
Dat is toch allemaal niet binair. Als ik met mijn auto invoeg op een oprit die in een bocht loopt met nat wegdek dan voelt de ene auto simpelweg anders dan de andere.

Ik ervaar de Enyaq als veel sportiever (en confortabeler grappig genoeg) dan mijn oude Niro.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:49:
Dat was efficient omdat de motor vooraan lag. Maar die wordt een pak kleiner, dus vind ik het bizar.
Ik denk dat een drive unit voor RWD simpeler (en dus goedkoper) is dan voor FWD, maar ik kan me vergissen.
FWD heeft een paar grote voordelen:
  • Efficiënter ruimtegebruik.
  • Eenvoudiger een veilig onderstel doordat FWD van nature onderstuurd is. Veel gewicht achterin is erg slecht voor je wegligging, kijk maar naar de Volkswagen Kever, of, veel recenter, de 3e generatie Renault Twingo.
Je vergist je dus. Al die grote fabrikanten kiezen echt niet voor niks voor FWD.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:10
assje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Bij FWD wordt een uitbrekende achterkant weer rechtgetrokken door de aandrijving op de voor achterwielen, die correctiemogelijkheid mis je bij RWD; als hij eenmaal gaat dan gaat hij.

Ook met een EV zal dat verschil er dus echt wel zijn. Met name rijden in de sneeuw heeft FWD om die reden echt wel de voorkeur. Met mijn FWD gaf ik in de sneeuw op een dijkje rustig even een stoot gas om te voelen of/hoe glad het was, met een RWD durf ik dat toch niet aan.
Bij fwd worden de achterwielen niet aangedreven, dus ik heb je verschrijving even gecorrigeerd, en om de achterkant te laten uitbreken bij een fwd moet je wel heel lomp bezig zijn.
Het corrigeren van slippen/glijden (of overstuur) is bij een rwd eenvoudiger dan het corrigeren van slippen/glijden bij een fwd.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Peter-036 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Het corrigeren van slippen/glijden (of overstuur) is bij een rwd eenvoudiger dan het corrigeren van slippen/glijden bij een fwd.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij stevig overstuur gaan de meesten toch dwars hoor omdat je moet tegensturen en dat is voor veel mensen onnatuurlijk.
Een FWD is voorspelbaarder, de auto gaat in eerste instantie wat te ruim door de bocht. Meestal helpt een beetje vertragen en bijsturen in de richting waar je naar toe wil.
Maar in beide situaties ben je de legale snelheden meestal goed aan het verkrachten.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij stevig overstuur gaan de meesten toch dwars hoor omdat je moet tegensturen en dat is voor veel mensen onnatuurlijk.
Een FWD is voorspelbaarder, de auto gaat in eerste instantie wat te ruim door de bocht. Meestal helpt een beetje vertragen en bijsturen in de richting waar je naar toe wil.
Maar in beide situaties ben je de legale snelheden meestal goed aan het verkrachten.
Met de huidige traction control is dat toch niet meer aan de orde? Ik vind FWD bij een moderne EV velen malen onvoorspelbaarder en gevaarlijk met torque en onderstuur dan een RWD. Daarnaast is er bij RWD ook fysiek meer grip.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2026 15:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 384 385 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic