• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:38
3_s schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Maar voor het leasebedrag mag je niet gewoon basisprijs delen door aantal maanden. Duurdere auto's kunnen goedkoper in lease zijn wegens restwaarde of onderhoudsintervallen.
Of het bedrijf verdeelt gewoon geen Volvo's, kan ook.
Binnen een dik jaar ga ik de vergelijking maken. Heb in 2028 een vervanger nodig voor mijn Y.
Ik ga in elk geval offertes vragen voor een EX60, een iX3 en een A6.
Ik denk dat die maandprijzen elkaar niet zo veel gaan ontlopen, en dan komt het op de opties aan.
Volvo toont in elk geval al 3 motorisaties en 3 batterijformaten. BMW doet dat nog niet, daar is er nog maar 1 versie. Dus mogelijk komen die nog met een RWD of een AWD met kleinere batterij en iets lager vermogen.
De GLC speelt ook in die liga, maar interesseert me minder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:12:
[...]

De basisversie van de EX60 zit toch een heel stuk onder de prijs van de iX3, en de basisuitrusting is behoorlijk. Dan heb je een heel degelijke RWD met WLTP van 620km.
En voor 3000€ meer heb je AWD met een grotere batterij en 660km.
Op dit moment komt het prijsverschil voornamelijk omdat de iX3 alleen nog maar in de xDrive50 geleverd wordt. Die is wat rijbereik vergelijkbaar met de EX60 P12. En dan is er niet veel prijsverschil* als ik beide configureer met ongeveer dezelfde uitrusting die voor mij van waarde is.
Als de P8 of 10 voldoende is, dan is de EX60 uiteraard wel goedkoper.

Op beeld en wat specs betreft vind ik de EX60 zeker niet verkeerd.

*consumentenadviesprijs

• Tommie12
Franciesco schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Op dit moment komt het prijsverschil voornamelijk omdat de iX3 alleen nog maar in de xDrive50 geleverd wordt. Die is wat rijbereik vergelijkbaar met de EX60 P12. En dan is er niet veel prijsverschil* als ik beide configureer met ongeveer dezelfde uitrusting die voor mij van waarde is.
Als de P8 of 10 voldoende is, dan is de EX60 uiteraard wel goedkoper.

Op beeld en wat specs betreft vind ik de EX60 zeker niet verkeerd.

*consumentenadviesprijs
De marketing afdelingen hebben goed werk geleverd door ze niet 1:1 vergelijkbaar te maken.
De iX3 heeft een even grote batterij als de P12 maar ongeveer zo veel vermogen als de P10.
Ik denk dat ik met de batterij van de P10 best tevreden ben, en ik heb zeker het vermogen van de P12 (fucking 680pk) niet nodig.

Ik verwacht overigens dat Volvo en BMW nog wel wat meer versies op de markt gaan gooien.
Een RWD met de 95kW of zelfs 115kWh batterijk kan misschien kort bij 1000km komen...(zowel bij BMW als bij VOLVO)
Dat gaat zeker klanten aan spreken, en zo zijn er nog combinaties te bedenken.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:01
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:03:
De Honda E hier heeft ook een gigantische buffer. 35,5kEh accu en netto iets van 28kWh bruikbaar. Dan kan je wel een tijd voorruit. Wel een voordeel is dat b.v. OPD altijd werkt. Ook met 100%. Wat overigens ook opvalt is dat alles gewoon ‘werkt’ op deze auto. Nooit gezeik met hulpsystemen zoals lijnoverschreiding of onnodig remmen op acc/self driving. Ook infotainment en carplay werken altijd. Geen opstarttijd bij instappen, geen vastlopers etc. Doen ze toch wel een stuk beter dan menig ander merk daar in Japan.
ik kijk al jaren naar een vervanger van mijn smart fortwo electric, afgelopen weken toen het -3 ofzo buiten was had ik 50km bereik bij 100% :9~ het heeft ook al bijna 164k km op de teller dus kan ook niet veel meer verwachten.

dus ja wellicht tijd voor iets anders. heb mij al eeuwig verdiept in de honda e, maar veel ervaringen erover in nederland kan ik weer niet vinden behalve de paar reviews op autoweek en sommige terugroepacties zoals voor de brake booster. hoe is het leven met een honda e?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:19:
Heb gisteren een paar filmpjes gezien over de Volvo EX60.
Scherp geprijsd, grote batterij en ik vind het interieur echt vet.
Gaat een succes worden!
Ik vind het ook een erg geslaagde auto! Als ik nu een leaser zou mogen kiezen zou deze wel met stip op 1 staan. Niet zozeer vanwege prijs, maar ik vind hem vooral mooier dan een GLC, om over de iX3 nog maar te zwijgen.

Maar ik “moet” nog 3,5 jaar door met de plug-in :|

• Tommie12
Coasterfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:47:
[...]

ik kijk al jaren naar een vervanger van mijn smart fortwo electric, afgelopen weken toen het -3 ofzo buiten was had ik 50km bereik bij 100% :9~ het heeft ook al bijna 164k km op de teller dus kan ook niet veel meer verwachten.

dus ja wellicht tijd voor iets anders. heb mij al eeuwig verdiept in de honda e, maar veel ervaringen erover in nederland kan ik weer niet vinden behalve de paar reviews op autoweek en sommige terugroepacties zoals voor de brake booster. hoe is het leven met een honda e?
Dat wordt zoeken hoor. In 4 jaar tijd zijn er volgens Gemini maar 170 verkocht in Nederland...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33
Coasterfreak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Voor mij prima eerlijk gezegd. Mijn woon-werk is 22km enkele rit. Het rijbereik is op het moment zo'n 120-150km in de winter. Maar ik rijd stevig door en de kachel, stoel en stuurverwarming staat hier altijd aan. Je komt wel tot de 170km als het nodig is. Strakke wegligging, achterwielaandrijving, vrij wendbaar en zeer vlot tot 60/70km p/u. Daarboven btw ook sneller dan de gemiddelde auto, maar het valt mij in positieve zin op dat hij echt rap is. Je kunt er lekker mee scheuren. Draaicirckel is ook idioot klein, ook leuk :). Goede lampen (LED) en laadpoort in de neus is ideaal. Steekt 'm voor het vak in en laden maar.

Ik heb de Advance uitvoering en die heeft erg veel opties. Zelfrijden/ACC/voorruitverwarming/goede speakers met sub/Carplay wireless/360gr camera/dode hoekdetectie (inclusief slimme detectie van toenaderd verkeer bij uitdraaien, hier worden de camera's in de zijspiegels voor gebruikt, echt zeer handig moet ik zeggen)/stoel- en stuurverwarming/Dimmende binnenspiegel + digitaal (kunt switchen)/ auto grootlicht en overall luxe en degelijke afwerking binnen. Glazen dakje is ook leuk.
Hoge snelheden is absoluut geen probleem, steker nog op de snelweg ligt hij beter op de weg dan mijn vorige auto en die was eigenlijk al erg goed vond ik (nieuwe MG4 - 2024). Dan heb ik het dus over snelheden van minimaal 130km/u. Vering is comfortabel genoeg. Mag ook wel, aparaat weeg +-1500KG.
Er passen 2 volwassenen en 2 kleinere kinderen in.

Buiten geringe rijbereik zijn de minunpunten: dat de camera's als spiegels eigenlijk echt niet kunnen. Ziet er leuk uit, maar in de avond, zonder licht (of met licht en regen) zie je er bijna niks door. Dat het uberhaupt de keuring heeft doorstaan verbaast mij. Overdag wel weer prima. Verder is rolgeluid van banden wat aanwezig (maar goed, 17" en brede banden...), niet storend verder. 6kW op 1 fase laden, ook geen probleem hier. Het is ook geen zuinigheidswonder. Zelfs vrij onzuinig vind ik persoonlijk, maar nogmaals, ik ben geen goede referentie in deze want ik trap 'm echt goed door en dus alles wat kan verwarmen gaat aan :+.

All met al merk je dat dit een doordacht autotje is. Nieuwprijs van +40k is natuurlijk idioot, maar je merkt wel aan alle techniek die erin zit als mede afwerking en gewicht dat er duidelijk niet bespaart is. Vergelijk je 'm bijvoorbeeld met een Micra dan is de E dan zit daar op alle vlakken een enorm verschil in (afwerking, rijcomfort, stilte van de kabine etc.). Hij is groter dan je zou verwachten (vergelijk met VW UP of Spring of Leap T10 b.v. is absoluut niet aan de orde, de E is beduidend wat niveau(s) hoger).

Het meest prettige is dat alles gewoon goed werkt. Je kunt gewoon je voet op de grond zetten als je ACC gebruikt. Gaat niet plotseling op de rem b.v. of rijd daardoor paniekerig. Remt rustig af en accelereert rustig, maar houdt geen idiote gaten tussen voorganger daardoor. Alle hulpssytemen werken ook fatsoenlijk en dat geldt mede voor infotainment systeem. Best een verademing moet ik zeggen.
Wanneer je self driving aanzet bv en je gaat naar een andere baan zal hij 'm weer automatisch oppakken. Je kunt ook zelfsturen aanzetten los van ACC. Dus je bepaalt zelf hoe hard je dan rijdt en in alle gevallen probeert hij dan op de stukken waar mogelijk het sturen van je over te nemen. Dat gaat allemaal zonder moeite of toeters of bellen of gedoe en werkt allemaal soepel. Best grappig.

Voor Nederland super autotje. Als je dagelijks 160+ km's maakt is het rijbereik wat 'm nekt als je niet op plaats van bestemming kunt laden.

• Coasterfreak
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dat wordt zoeken hoor. In 4 jaar tijd zijn er volgens Gemini maar 170 verkocht in Nederland...
dat kan kloppen. al mijn autos komen tot nu toe standaard uit het buitenland, 10x beter aanbod dan wat er hier rondstaat.... ff langs de rdw en klaar, zo gepiept.

[ Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 22-01-2026 16:46 ]

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik ben benieuwd naar welk ander merk je gaat kijken, geen enkele EV heeft nog een interieur zoals de EX40 anno 2026, en het merk zonder stalks heeft terug een rechter stalk voor de richtingaanwijzers. Als ik moest kiezen tussen dat één merk en het interieur van de EX60, wat later ook in de EX40 v2 zal komen, dan kies ik het 2de, al vind ik het interieur van de XC70 (MY26) toch mooier.

Het D-segment van de Europse merken is nu mooi gevuld, met de EX60, iX3 NK, Q6 en GLC, nu mogen ze zich beginnen focussen op het C-segment, want daar zijn de Zuid-Koreanen en Chinezen al sterk aanwezig, ik zou het vandaag echt niet weten wat ik zou moeten kiezen, dus ben blij dat het voor mij is uitgesteld door minstens een jaartje met een EC40 MY26 te mogen rijden.

Die 810km WLTP en 340km in 10' wil ik nog eens in de praktijk zien, maar in de voorstelling van EX60 gaven ze al een tip van de sluier over het echte bereik, Stockholm -> Oslo = 530km, dus als ze nog 10% batterij overhouden zal het inderdaad rond de 600km worden ;)
Ik begin steeds meer het plan vastomlijnd te maken dat ik ofwel mijn huidige XC40 overneem over 1 jaar en 9 maanden, ofwel een occasion van de markt haal.
Nieuwere modellen zoals de EX40 hebben wel een betere actieradius, maar voor mij zou dat alleen spelen op vakantie met de caravan erachter, en daarover zijn we met de huidige XC40 ook best tevreden ondanks het relatief lage bereik van ca 150 km tussen laadstops.

Voor het werk ga ik dan een eenvoudige wagen leasen die onder mijn maandbudget blijft zodat ik er 0 kosten aan heb, met een verklaring geen privegebruik auto.
En dan kan dat best een Tesla of een EX30 worden, of een Skoda elrok (of hoe je dat spelt), ja inderdaad vaak ook met die kale vensterbanken, maar dat is voor het werk, prive heb ik dan nog een fatsoenlijke wagen ook als ik eind volgend leasecontract met pensioen ga :-)

Overigens: vergelijk het dash van de iX3 eens met de EX60? ik denk dat de iX3 het toch beter begrepen heeft.
Maar beiden zijn voor mij onbereikbaar,

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 22-01-2026 16:59 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Voor mij prima eerlijk gezegd. Mijn woon-werk is 22km enkele rit. Het rijbereik is op het moment zo'n 120-150km in de winter. Maar ik rijd stevig door en de kachel, stoel en stuurverwarming staat hier altijd aan. Je komt wel tot de 170km als het nodig is. Strakke wegligging, achterwielaandrijving, vrij wendbaar en zeer vlot tot 60/70km p/u. Daarboven btw ook sneller dan de gemiddelde auto, maar het valt mij in positieve zin op dat hij echt rap is. Je kunt er lekker mee scheuren. Draaicirckel is ook idioot klein, ook leuk :). Goede lampen (LED) en laadpoort in de neus is ideaal. Steekt 'm voor het vak in en laden maar.

Ik heb de Advance uitvoering en die heeft erg veel opties. Zelfrijden/ACC/voorruitverwarming/goede speakers met sub/Carplay wireless/360gr camera/dode hoekdetectie (inclusief slimme detectie van toenaderd verkeer bij uitdraaien, hier worden de camera's in de zijspiegels voor gebruikt, echt zeer handig moet ik zeggen)/stoel- en stuurverwarming/Dimmende binnenspiegel + digitaal (kunt switchen)/ auto grootlicht en overall luxe en degelijke afwerking binnen. Glazen dakje is ook leuk.
Hoge snelheden is absoluut geen probleem, steker nog op de snelweg ligt hij beter op de weg dan mijn vorige auto en die was eigenlijk al erg goed vond ik (nieuwe MG4 - 2024). Dan heb ik het dus over snelheden van minimaal 130km/u. Vering is comfortabel genoeg. Mag ook wel, aparaat weeg +-1500KG.
Er passen 2 volwassenen en 2 kleinere kinderen in.

Buiten geringe rijbereik zijn de minunpunten: dat de camera's als spiegels eigenlijk echt niet kunnen. Ziet er leuk uit, maar in de avond, zonder licht (of met licht en regen) zie je er bijna niks door. Dat het uberhaupt de keuring heeft doorstaan verbaast mij. Overdag wel weer prima. Verder is rolgeluid van banden wat aanwezig (maar goed, 17" en brede banden...), niet storend verder. 6kW op 1 fase laden, ook geen probleem hier. Het is ook geen zuinigheidswonder. Zelfs vrij onzuinig vind ik persoonlijk, maar nogmaals, ik ben geen goede referentie in deze want ik trap 'm echt goed door en dus alles wat kan verwarmen gaat aan :+.

All met al merk je dat dit een doordacht autotje is. Nieuwprijs van +40k is natuurlijk idioot, maar je merkt wel aan alle techniek die erin zit als mede afwerking en gewicht dat er duidelijk niet bespaart is. Vergelijk je 'm bijvoorbeeld met een Micra dan is de E dan zit daar op alle vlakken een enorm verschil in (afwerking, rijcomfort, stilte van de kabine etc.). Hij is groter dan je zou verwachten (vergelijk met VW UP of Spring of Leap T10 b.v. is absoluut niet aan de orde, de E is beduidend wat niveau(s) hoger).

Het meest prettige is dat alles gewoon goed werkt. Je kunt gewoon je voet op de grond zetten als je ACC gebruikt. Gaat niet plotseling op de rem b.v. of rijd daardoor paniekerig. Remt rustig af en accelereert rustig, maar houdt geen idiote gaten tussen voorganger daardoor. Alle hulpssytemen werken ook fatsoenlijk en dat geldt mede voor infotainment systeem. Best een verademing moet ik zeggen.
Wanneer je self driving aanzet bv en je gaat naar een andere baan zal hij 'm weer automatisch oppakken. Je kunt ook zelfsturen aanzetten los van ACC. Dus je bepaalt zelf hoe hard je dan rijdt en in alle gevallen probeert hij dan op de stukken waar mogelijk het sturen van je over te nemen. Dat gaat allemaal zonder moeite of toeters of bellen of gedoe en werkt allemaal soepel. Best grappig.

Voor Nederland super autotje. Als je dagelijks 160+ km's maakt is het rijbereik wat 'm nekt als je niet op plaats van bestemming kunt laden.
Ik vind het eeuwig zonde dat Honda onder die E geen groter pakket heeft geramd. Ik vind het een serieus geinige wagen om te zien, lekker "anders". Maar die range... En dat zeg ik als iemand die nu aan zijn 6e BEV is (Leaf24, Leaf30, Leaf40, Model 3, Model Y, Model Y). En zéker de Leafs komen ook gewoon eigenlijk bereik te kort voor mijn dag-tot-dag.

Mijn forens is 160km per dag. Dat betekent op beide uiteinden van mijn rit "verplicht" laden met 150km bereik als je ook nog een beetje omreisspeling wil hebben.

Ook voor €40k had het écht een knaller kunnen zijn als die range iets meer op niveau had gelegen.

Het hoeft voor het formaat écht geen langeafstandsknaller te zijn, maar 300 échte km's zijn toch ook in NL wel comfortabel lijkt me zo :)

• Coasterfreak
Mar.tin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik vind het eeuwig zonde dat Honda onder die E geen groter pakket heeft geramd. Ik vind het een serieus geinige wagen om te zien, lekker "anders". Maar die range... En dat zeg ik als iemand die nu aan zijn 6e BEV is (Leaf24, Leaf30, Leaf40, Model 3, Model Y, Model Y). En zéker de Leafs komen ook gewoon eigenlijk bereik te kort voor mijn dag-tot-dag.

Mijn forens is 160km per dag. Dat betekent op beide uiteinden van mijn rit "verplicht" laden met 150km bereik als je ook nog een beetje omreisspeling wil hebben.

Ook voor €40k had het écht een knaller kunnen zijn als die range iets meer op niveau had gelegen.

Het hoeft voor het formaat écht geen langeafstandsknaller te zijn, maar 300 échte km's zijn toch ook in NL wel comfortabel lijkt me zo :)
gedachtegang van honda was toentertijd dat, voor iemand die in de stad woont en stedelijke bestemmingen heeft, niet met een onnodig grote batterij rondreist. gemiddeld reist iemand wat, 30km oid per dag? ongeveer zelfde reden waarom men hier phev afkraakt met slechtste van beide werelden moment dat je accu op is, dat gewicht sjouw je gewoon standaard mee. dat de honda e 1600kg weegt laten we even opzij.

dus woon je in de stad, is je forens kort, wil je wat luxe/anders? goeie keuze. moet je elke werkdag 160km kachelen? kijk vooral verder. dat wisten ze ook. het is ook een "urban mobility" oplossing, geen km vreter

idd eeuwig zonde, maar zal wel een toekomstige klassieker worden hoe dan ook. geile bak om te zien, minder geil om 'm echt te hebben denkt bijna iedereen.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:29
RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik ben benieuwd naar welk ander merk je gaat kijken, geen enkele EV heeft nog een interieur zoals de EX40 anno 2026, en het merk zonder stalks heeft terug een rechter stalk voor de richtingaanwijzers. Als ik moest kiezen tussen dat één merk en het interieur van de EX60, wat later ook in de EX40 v2 zal komen, dan kies ik het 2de, al vind ik het interieur van de XC70 (MY26) toch mooier.

Het D-segment van de Europse merken is nu mooi gevuld, met de EX60, iX3 NK, Q6 en GLC, nu mogen ze zich beginnen focussen op het C-segment, want daar zijn de Zuid-Koreanen en Chinezen al sterk aanwezig, ik zou het vandaag echt niet weten wat ik zou moeten kiezen, dus ben blij dat het voor mij is uitgesteld door minstens een jaartje met een EC40 MY26 te mogen rijden.

Die 810km WLTP en 340km in 10' wil ik nog eens in de praktijk zien, maar in de voorstelling van EX60 gaven ze al een tip van de sluier over het echte bereik, Stockholm -> Oslo = 530km, dus als ze nog 10% batterij overhouden zal het inderdaad rond de 600km worden ;)
Ik ben heel benieuwd want in de video op autoweek meen ik te horen dat die 810km WLTP gekoppeld zit aan een batterijpakket van 117kWh. Tsja, zo kan ik het ook. De standaard versie zou rond de 600km halen met 82kWh batterijpakket. Nou in alle eerlijkheid, stroomlijning is top gedaan bij de EX60, ik las dat de accu cellen direct aan de carrosorie zitten en daardoor dus beter en minder gewicht etc. Hoeveel vernieuwing zit er dan in de elektromotoren en het energieverbruik? Een EX40 met 82kWh haalt ook 572km uit het batterijpakket maar is bakken minder gestroomlijnd.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
gustaveau schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Hij rijdt zeker fijn, maar komend uit een Tesla 3 stoor ik me wel aan het verbruik.
Dus ik ben aan het overwegen om over te stappen op een nieuwere zuinigere versie.
Niet per se voor het bereik, maar wel voor het verbruik.
Reken eens uit wat je "vroeger" per maand kwijt was aan brandstofkosten, dan is het kostenverschil tussen een Tesla en een Volvo EV qua verbruik letterlijk kleingeld...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:41
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Ik ben heel benieuwd want in de video op autoweek meen ik te horen dat die 810km WLTP gekoppeld zit aan een batterijpakket van 117kWh. Tsja, zo kan ik het ook. De standaard versie zou rond de 600km halen met 82kWh batterijpakket. Nou in alle eerlijkheid, stroomlijning is top gedaan bij de EX60, ik las dat de accu cellen direct aan de carrosorie zitten en daardoor dus beter en minder gewicht etc. Hoeveel vernieuwing zit er dan in de elektromotoren en het energieverbruik? Een EX40 met 82kWh haalt ook 572km uit het batterijpakket maar is bakken minder gestroomlijnd.
Precies, die 600km WLTP vind ik eerder erg tegenvallen als je spreekt over een volledig nieuwe wagen, vanaf de grond opgebouwd met alle moderne technieken van nu. Mijn Polestar 2 MY26 gaat zelfs over die WLTP heen en zoals bekend is de PS2 gelijk aan de eerste generatie xc40s mrt wel de betere motoren van de facelift.

Die 800km WLTP klinkt leuk maar daar hebben ze dan een mega accu voor moeten plaatsen. Dat heeft nik met ontwikkeling te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]

Je zeult ook 500 kg extra mee in een ex60 (1950 vs 2400ish)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:41
Xc/EX40 weegt toch ruim 2000 kilo?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:14
[...]

Je slaat de nagel op de kop, die WLTP's kunnen ze enkel maar halen door dikkere (dus ook zwaardere) batterijen te plaatsen. Dus veel blabla over nieuwe technologieën, maar als puntje bij paaltje komt dan zit er een mega batterij in. 117kWh batterij duurt bijna 11u aan een laadpaal van 11kW, daar spreken ze ook niet over... En hier in België met hun capaciteitstarief wordt je afgestraft als je aan 11kW laadt. Ik laad aan de helft (5,5kW) om het een beetje aanvaardbaar te houden, dus doe ik er 22u over om zo'n batterij van 0 naar 100% te laden, puur theoretisch dan.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Voor wat het waard is:

"Biggest update ever": 2.5m older Volvos to get new EX60's tech
https://www.autocar.co.uk...volvos-get-new-ex60s-tech

Iets meer info over de reden waarom de uitrol van de nieuwe layout werd ingetrokken, en het voornemen dat het ergens de komende maanden dan alsnog zou gaan gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 22-01-2026 20:56 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 22:33
Sport_Life schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:15:
[...]
mijn vrouw heeft best een aardig lease budget, maar de auto's waar ze nu uit mag kiezen hebben een range tot 400km ongeveer (Kia EV 5 / BMWIX1/ Audi Q4). De nieuwe Ix3 staat er ook tussen als enige met een acceptabele range...

Van die 400km blijft in de winter 350km over , na snelladen 300km en na 5 jaar in de winter 250-280km.
Dan zou een ID.7 proS limited ook in aanmerking moeten komen?
500km snelweg bereik in de zomer, 400 in de winter.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:55:
Voor wat het waard is:

Iets meer info over de reden waarom de uitrol van de nieuwe layout werd ingetrokken, en het voornemen dat het ergens de komende maanden dan alsnog zou gaan gebeuren.
Hmm, zou dat gunstig zijn voor oudere wagens met oudere processoren?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLenncelot schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Hmm, zou dat gunstig zijn voor oudere wagens met oudere processoren?
Die vraag heb ik uiteraard ook, maar ik denk niet dat je er onderuit komt tenzij je alle toekomstige OTA's gaat weigeren.
Dat zou ik niet handig vinden omdat eventuele beveiligingslekken dan ook niet meer worden opgelost...

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:00:
[...]
Een RWD met de 95kW of zelfs 115kWh batterijk kan misschien kort bij 1000km komen...(zowel bij BMW als bij VOLVO)
No way, alleen met hypermilen. :)
Dan zou hij immers 11,5kWh/100km verbruiken wat niet een realistisch praktijkverbruik is.

De 800km die ze nu voorhouden is overigens ook 14,6 kWh/100km, zelfs dat vind ik onrealistisch voor een Volvo van dat formaat.
Maarja, we gaan het zien in de tests! :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Die vraag heb ik uiteraard ook, maar ik denk niet dat je er onderuit komt tenzij je alle toekomstige OTA's gaat weigeren.
Dat zou ik niet handig vinden omdat eventuele beveiligingslekken dan ook niet meer worden opgelost...
Volvo/Polestar heeft recent wel een upgrade unit met een nieuwere snapdragon processor beschikbaar gemaakt (1000€ incl inbouw). Wellicht dat dat toch samenhangt met deze plannen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SirLenncelot schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Volvo/Polestar heeft recent wel een upgrade unit met een nieuwere snapdragon processor beschikbaar gemaakt (1000€ incl inbouw). Wellicht dat dat toch samenhangt met deze plannen.
Voor wat ik ervan begrepen heb is dat geen enkele volvo dealer zich aan deze upgradeset wil wagen, en er slechts 1 garage in Nijverdal is die het wil uitvoeren.

Sowieso is er een substantieel deel van de rijders die de wagen als zakelijke lease heeft, daar is het uitgesloten dat de upgrade kan worden uitgevoerd, de leasemaatschappij volgt het dealeradvies en dat is negatief.
Enkelen hebben het al laten doen omdat ze de wagen zelf bezitten, de eerste meldde dat de update van de software op de nieuwe unit vele uren duurde, en deze gebruiker kon de auto dus twee dagen achterlaten en met een leenwagen naar huis. Daarna was het succesvol gelukt en zijn ervaringen zijn positief tot zoverre heb ik begrepen.

Bij die upgradeset hoort dan inderdaad die nieuwe UX al.

• marcel_76
caspervc schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Je zeult ook 500 kg extra mee in een ex60 (1950 vs 2400ish)
De EX60 P6 is 2190kg rijklaar, dat valt me erg mee tegenover de EX40 ER 2075kg.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
RigolleM schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Je slaat de nagel op de kop, die WLTP's kunnen ze enkel maar halen door dikkere (dus ook zwaardere) batterijen te plaatsen. Dus veel blabla over nieuwe technologieën, maar als puntje bij paaltje komt dan zit er een mega batterij in. 117kWh batterij duurt bijna 11u aan een laadpaal van 11kW, daar spreken ze ook niet over... En hier in België met hun capaciteitstarief wordt je afgestraft als je aan 11kW laadt. Ik laad aan de helft (5,5kW) om het een beetje aanvaardbaar te houden, dus doe ik er 22u over om zo'n batterij van 0 naar 100% te laden, puur theoretisch dan.
Ja, ik had gehoopt dat de verbeterde batterijen al gebruikt zouden worden en andere zaken. Deze EX60 kan wel 22kw laden echter dat heeft niemand thuis, ja mijn laadpaal is er geschikt voor maar de kosten om dit mogelijk te maken verder zijn gewoon veel te hoog los van de belasting op het net.

• Puppetmaster
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:17:
[...]

De EX60 P6 is 2190kg rijklaar, dat valt me erg mee tegenover de EX40 ER 2075kg.
De P12 is wel 2405kg, denk dat hij daar op doelde?

[ Voor 67% gewijzigd door Puppetmaster op 22-01-2026 22:23 ]

• marcel_76
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:22:
De P12 is wel 2405kg, denk dat hij daar op doelde?
Misschien maar die heeft inderdaad die 117kWh pack aan boord en logisch dat dit de auto een stuk zwaarder maakt.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:55:
Voor wat het waard is:

In het verhaal: "one of the biggest over-the-air updates in the history of the world"
Klinkt behoorlijk Trump en als ik zie dat het vorig jaar in het voorjaar aangekondigd is en er is nog steeds niets dan is dat ook heel Trump.
Holle vaten klinken het hardst.

22,29 kWh/100km

• marcel_76
Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:43:
[...]

No way, alleen met hypermilen. :)
Dan zou hij immers 11,5kWh/100km verbruiken wat niet een realistisch praktijkverbruik is.

De 800km die ze nu voorhouden is overigens ook 14,6 kWh/100km, zelfs dat vind ik onrealistisch voor een Volvo van dat formaat.
Maarja, we gaan het zien in de tests! :)
Eens... Ik ben met de XC40 echt wel heel dicht in de buurt geweest van 540km rijbereik maar dat was op een enorm gunstige dag en inderdaad een keer met 13,xkWh/100km en dat zijn echt geen dagelijkse cijfers. Veelal is het wat hoger rond de 15 a 16 in de zomer.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:28:
[...]

In het verhaal: "one of the biggest over-the-air updates in the history of the world"
Klinkt behoorlijk Trump en als ik zie dat het vorig jaar in het voorjaar aangekondigd is en er is nog steeds niets dan is dat ook heel Trump.
Holle vaten klinken het hardst.
Agree, ik moet het ook eerst zien....

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
marcel_76 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Misschien maar die heeft inderdaad die 117kWh pack aan boord en logisch dat dit de auto een stuk zwaarder maakt.
Ja idd my bad. Ik moet wel appels met appels vergelijken 😅. Las ergens 2400kg. Was dus de dual motor mega accu.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Pagina: 1 ... 381 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic