Dat was dus gister, en ik moet zeggen, ik heb mij kostelijk vermaakt.
Zelf ben ik aan het zoeken of ik bij de FJR blijf, of dat er een ander naast komt om de forens kilometers te maken. Want de FJR heeft nu in het afgelopen 5 jaar, meer dan 10.400 euro gekost
De breakdown (5 jaar / 65k km)
6000 euro brandstof
2500 onderhoud
1100 banden
900 upgrades en reparaties (hyper pro veren etc)
Even heel simpel gezegd, de FJR doet 6L/100km, á 1,70euro / L zit je op 10,2 euro brandstof
De Zero doet 7kWh/100 a 20c / kWh, en dat kost 1,4euro (zelfs minder als ik laad via mijn zonnepanelen

).
Dat zijn gewoon enorme verschillen, en dan komt het onderhoud er ook nog eens overheen.
Anyway, genoeg cijfers ;
De motor voelt kort aan, je zit heel dicht op je spiegels. Maar dat word meer veroorzaakt doordat ik een lange FJR gewend ben denk ik. Eenmaal met goed afgestelde spiegels is het goed te doen.
De wielbasis is kort, het is ene echte gooi en smijt fiets.
Zonder koppeling en schakelpook rijden went véél sneller dan gedacht. Gewoon 'gas' geven en je zoeft weg.
Het rijdt super stil, wandelaars hebben geen last van je. En zelfs met oordoppen in hoor ik de vogels kwetteren en het water in de fontein kletteren.
Je zult hier wel mee moeten anticiperen zolang het stille rijden nog geen gemeengoed is.

Eerst zachtjes langs iemand rijden en dán pas 'gas' erop.
Er zijn 3 rij-modi. eco, custom en sport. De laatste is het meest agressief en doet ook weinig aan re-genbraking. Custom kan je via je telefoon afstellen naar persoonlijke wensen. En ECO is geen verassing, het zuinigste van de drie en vooral de koppelcurve is dan heel soepel. ideaal voor normaal wegrijden.
In de basis zijn de Zero's er in 3 varianten.
- Standaard 14.4kWh accu met 230V laden + hulp lader
- 14.4 kWh + powertank, waardoor je over de 18kWh gaat, maar alleen aan 230V kan laden. In 11u van leeg naar 95%
- 14.4 kWh + charge tank. Naar 95% geladen in 2 uur.
De afweging is dus meer capaciteit en langzaam laden, of sneller laden en minder capaciteit.
En een 0-100 tijd van iets meer dan 3 sec, in sport. Dat klopt wel.

Man wat komt dat ding vlot van zn plek, vooral zonder het schakelen is het enorm soepel, en je ziet de snelheidsmeters zo over de 100 schieten. Het snelheidsgevoel is wel een minder, omdat het schakelen wegvalt, het is een soepele beweging. Je schiet weg van de lijn en hoort vrij snel een hoop windruis.
Bereik / Verbruik lijkt toch wel een dingetje te blijven. Tijdens een winderige rit op de N11 reed ik ~100kmh, en dan zie je het verbruik zo steady op de 75Wh/km staan. Dat is dus 7,5kWh/100km. En komt ook wel overeen met de 7kWh/100km die op
Spritmonitor staat.
Vooralsnog ben ik op zoek naar een uit-en-thuis bereik van zo een 200km real-world km's (nieuwe functie is consulting, dus heb geen vaste woon/werk afstand). En de Zero blijft toch steken bij 150km (gecombineerd), geclaimed is een 220 bereik (14.4 kWh + power tank)
Als forens lijkt mij de powertank wel ideaal. Groot bereik, en eenmaal thuis aan de stekker, dan is de motor morgen weer fris opgeladen.
Foto's ter impressie,
Mijn conclusies (voor nu) :
- Went snel, en je kunt er flink lol mee hebben
- Gave techniek die op de goede weg is.
- Invloeden op het verbruik zijn heftiger dan een ouderwetse benzine motor en dat maakt het toch wat uitdagender. (winter, wind, avg snelheid)
- Lease is helaas niet interessant, de maatschappijen werken met cijfers van klassiek benzine onderhoud, waardoor het ****** duur is.

- De EV motor zal denk ik eerste z'n entree maken voor forensen waar het gunstig is.
Als de accupakketten richting de 20kWh gaan zal er wel een zero komen.
edit : cijfers over km van FJR's bijgewerkt. Ik heb er totaal 95k km mee gereden, maar voor maar 65k km cijfers bijgehouden.
Info toegevoegd over charge opties.
[
Voor 26% gewijzigd door
_Apache_ op 31-01-2020 10:21
]