Scheelt dat je brandstof in een bocht naar "beneden" gedrukt wordt door de centrifugaalkracht en zwaartekrachtPinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:09:
[...]
Idd, ik tank meestal wel aan het begin van mijn traject maar dan nog, in bochten hou je die ook niet recht natuurlijk.
Hard en plat door de bocht gaan zodat door de middelpuntvliedende kracht de benzine onder in de tank blijftPinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:09:
[...]
Idd, ik tank meestal wel aan het begin van mijn traject maar dan nog, in bochten hou je die ook niet recht natuurlijk.
[edit] ik was weer eens te laat
[ Voor 5% gewijzigd door Waaj op 10-03-2020 13:12 ]
tijdens manoeuvres dan, knowitall!NLDViane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:10:
[...]
Scheelt dat je brandstof in een bocht naar "beneden" gedrukt wordt door de centrifugaalkracht en zwaartekracht
Dit was 6 jaar geleden en je leert door te doenRaym09 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Wacht even....je spreekt hier iemand aan op zijn "mogelijke" rijstijl omdat hij even schrikt van een mogelijke agent
[...]
Terwijl je er zelf ook van schrikt....
[...]
En haalt zelf met een (tegen) max. trekgewicht aanhanger combi in op een onoverzichtelijk plek getuige het vetgedrukte hierboven?
Takes one to know one I guess
https://www.google.nl/map...ycFVnA!2e0!7i13312!8i6656
Achteraf is misschien niet het juiste woord, het was niet dat ik 'gokte' op geen tegenliggers, bedoel te zeggen dat achteraf bezien het misschien ook niet zo'n risico is geweest. Zoals gezegd mochten trekkers wel ingehaald worden en dat is dan ook omdat het snelheidsverschil dan dermate groot is dat je er snel voorbij bent (en dat was ik dan ook, ik had een snelle auto destijds).
Ik gokte wel op geen politie, en dat was er ook niet. Ik zou het nog steeds kut gevonden hebben als ik wel beboet was, maar ik zou op dat moment niet van standpunt zijn veranderd, boete of geen boete. Nu, 6 jaar later misschien wel. Ik zou waarschijnlijk gewoon 112 bellen om die persoon voor mij van de weg laten halen.
Mijn punt is niet dat ik oordeel dat jij daar niet had mogen/moeten inhalen (nogmaals, ik was er niet bij), maar dat ik het raar vind dat je je frustratie uit richting die wit/gele motorrijder die er overduidelijk niks mee te maken had.
Daar kwam ik in de eerste week met de Alp achter inderdaad. Ik tank dus altijd rechtop, zittend op de motor, maar dan nog heeft de Alp een stuk metaal in de opening dat naar beneden wijst (soort koker) met een ontluchtingsgaatje. De laatste anderhalve liter moet je er dan ook bij wurgen want als je te snel vult loopt het over. Ik moet dus zorgvuldig tanken om de volle 18 liter erin te krijgen. Op een kampeerrit van de TCN heeft iemand dat inderdaad een keer gedaan (1km voor de camping) en hem daarna op de jiffy gezet (hij had geen middenbok) en ook nog eens in het gras. Die anderhalve liter was hij dus snel weer kwijt...PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:
Vorige week klein testje gedaan m.b.t. rechtop tanken t.o.v. schuin tanken.
[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-03-2020 13:20 ]
Ik tank altijd met de motor rechtop, blijf er vaak gewoon opzitten, het scheelt inderdaad een stukje en op deze manier kan ik net de 200km + halen met de mt10 (als ik normaal rijd)PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:
Er wordt wat over gezegd. Voor de duidelijkheid: het gaat over je motor die tijdens het tanken ofwel op z'n zijstand staat of op z'n middenbok of, indien hij die niet heeft, zoals mijn motor, het ding manueel rechtop houden tijdens het tanken.
Zag er onlangs een YT filmpje over en het zou wat schelen omdat tankinhoud bij motoren aan beperkte kant is, als je rekent op een tank van 10L (10.1) zoals die van mij, zit je met 1 liter extra al aan 10%.
Ik dacht "nja, dat zal wel geen volle liter extra zijn" maar ik was weldegelijk verrast.
Dus voltanken van rechtopstaande motor, 'tot aan het randje' dus tot je de benzine letterlijk ziét staan.
Cijfers heb ik evenwel niet omdat ik nooit wacht tot lege tank maar tot '2 blokjes' op display of maximaal 1 blokje en ik niet weet hoeveel L dat exact is.
Resultaat was wel duidelijk, ondanks het gebrek aan cijfers.
Tot dan toe wanneer ik vol tankte met motor op zijstand, dus schuin, toont display volle tank aan. maar dat eerste balkje is al snel verdwenen, geen volledig traject naar het werk (38km enkel) voordat het balkje weg is.
ondertussen al tweemaal "rechtop" getankt en dat eerste brandstofniveau balkje blijft gedurende 2 volledige ritten, dus 76km, staan, dat is ongeveer het aantal kilometers waarna het eerste 'niveau' balkje verdwijnt.
Naar mijn gevoel een aanzienlijk verschil, ik vermoed dat een liter verschil niet zo ver van de waarheid zal zitten.
Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI
[mierenneukmodus]
offtopic:
wanneer je bij lage snelheid rijdt (of zelfs loopt, lopend de motor parkeren is een bijzondere manoeuvre) is de middelpuntvliedende kracht of centrifugaalkracht nagenoeg niet aanwezig, en zo zou je dus je tank via de overloop leeg kunnen laten lopen, ben het dus niet helemaal eens met de bewoording "manoeuvres"
wanneer je bij lage snelheid rijdt (of zelfs loopt, lopend de motor parkeren is een bijzondere manoeuvre) is de middelpuntvliedende kracht of centrifugaalkracht nagenoeg niet aanwezig, en zo zou je dus je tank via de overloop leeg kunnen laten lopen, ben het dus niet helemaal eens met de bewoording "manoeuvres"
[/mierenneukmodus]
We begrijpen mekaar, daar gaat het om
@Waaj ook jij mag er gewoon zijn hoor
[ Voor 6% gewijzigd door NLDViane op 10-03-2020 13:19 ]
helemaal eens, ik reageerde daarom ook niet richting die persoon (had ik misschien anders aan moeten geven) maar richting @HTT-Thalan die juist aangeeft dat hij voor die " look " wilt gaan omdat hij dan een bepaalde reactie opwekt in het verkeer.Brubs schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:27:
[...]
Misschien vonden ze die witte RT wel een mooie brommer, en willen ze graag goed zichtbaar zijn door fluorescerende kleding te dragen. Zodat zij zelf een veiliger gevoel hebben als ze op de weg zitten. Het is toch niet aan jou om mensen daar op af te rekenen, als zij zelf (net als jij) een stukje rijden met de motor.
Het gebeurd maar al te vaak dat een motorrijder over het hoofd wordt gezien, dan is een stukje eigen veiligheid door beter zichtbaar te zijn alleen maar verstandig..
Eens, zie bovenstaandeHTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:28:
[...]
Misschien heeft die man het wel helemaal niet met opzet gedaan? Jij trok de conclusie dat hij er graag als agent uit wilde zien maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, en toch ergerde je aan de situatie.
Nee, ik was nog niet aan het inhalen. Ik keek in mijn spiegel of ik kon, volgens mij had het er voor iemand anders geeneens als het begin van een inhaalactie eruit gezien. Dus nergens het gevoel voor nodig om mij betrapt te voelen. Het maakte mij wel nieuwschierig want ik kon die motorrijder niet meer zien (ging achter een auto hangen).. Dus vanaf dat moment was ik meer bezig de motorrijder te spotten dan op de langzaam rijdende auto te letten...Ik denk dat je vooral geërgerd was/bent omdat je je betrapt voelde.
Creëer je juist niet een onveiligere situatie (behalve voor jezelf)? Ik kan mij voorstellen dat mensen (het gevoel gecontroleerd te worden, niet zo zeer iets fout doen) anders gaan rijden als ze denken een motor agent te zien? Kijk naar mij... het wekt juist een stukje nieuwschierigheid. Zijn de medeweggebruikers dan nog wel met het verkeer bezig of zijn ze dan meer bezig met andere dingen zoals die motor in de gaten te houden?HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:46:
[...]
Ik vind dat je zeker een goed punt maakt, maar ik heb beide situaties meegemaakt (anderhalf jaar fluor met een rood/blauw/witte motor) en anderhalf jaar gewoon zware jas/rode motor) en de eerste situatie beviel me qua verkeersgedrag om me heen toch beter.
Wat betreft de situatie, het was op een overzichtelijke weg zonder afslagen of plekken om stil te staan. In de auto zat een oudere man die al een aantal keer op de rem was gaan staan zonder duidelijke reden voor mij. Het voelde voor ons (vriend en mijzelf) dan ook veiliger om hem in te halen (en het schoot ook niet op, daar moet ik ook eerlijk in zijn
[ Voor 7% gewijzigd door R0y. op 10-03-2020 13:25 ]
Trekkers mogen daar helemaal niet komen, zie het bord direct na de rotonde. En als er al een trekker rijdt dan mag je die niet inhalen. Er is namelijk geen sprake van een inhaalverbod* (al dan niet aangegeven door een verbodsbord of een enkele doorgetrokken streep), maar het gebied tussen de twee doorgetrokken strepen maakt geen deel uit van de rijweg en moet als berm worden beschouwd. En door de berm mag je niet inhalen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:14:
[...]
Dit was 6 jaar geleden en je leert door te doen.
https://www.google.nl/map...ycFVnA!2e0!7i13312!8i6656
Achteraf is misschien niet het juiste woord, het was niet dat ik 'gokte' op geen tegenliggers, bedoel te zeggen dat achteraf bezien het misschien ook niet zo'n risico is geweest. Zoals gezegd mochten trekkers wel ingehaald worden en dat is dan ook omdat het snelheidsverschil dan dermate groot is dat je er snel voorbij bent (en dat was ik dan ook, ik had een snelle auto destijds).
Ik gokte wel op geen politie, en dat was er ook niet. Ik zou het nog steeds kut gevonden hebben als ik wel beboet was, maar ik zou op dat moment niet van standpunt zijn veranderd, boete of geen boete. Nu, 6 jaar later misschien wel. Ik zou waarschijnlijk gewoon 112 bellen om die persoon voor mij van de weg laten halen.
Mijn punt is niet dat ik oordeel dat jij daar niet had mogen/moeten inhalen (nogmaals, ik was er niet bij), maar dat ik het raar vind dat je je frustratie uit richting die wit/gele motorrijder die er overduidelijk niks mee te maken had.
[edit] * Waar door middel van een onderbord een uitzondering op kan worden gemaakt
Ja, ik wou het amper geloven dat het een merkbaar verschil zou geven maar dat eerste balkje blijft nu makkelijk dubbel zo lang zichtbaar, dat komt neer op tientallen kilometers.Streepje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:16:
[...]
Ik tank altijd met de motor rechtop, blijf er vaak gewoon opzitten, het scheelt inderdaad een stukje en op deze manier kan ik net de 200km + halen met de mt10 (als ik normaal rijd)
[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 10-03-2020 13:53 ]
Hij deed z'n hand wel erg laat pas omhoog voor de high five hoor...kneusteun schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:32:
https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x
Billen bij elkaar momentje
I have stability. The ability to stab.
Dat is natuurlijk nonsensR0y. schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:20:
[...]
helemaal eens, ik reageerde daarom ook niet richting die persoon (had ik misschien anders aan moeten geven) maar richting @HTT-Thalan die juist aangeeft dat hij voor die " look " wilt gaan omdat hij dan een bepaalde reactie opwekt in het verkeer.
[...]
Eens, zie bovenstaande
[...]
Nee, ik was nog niet aan het inhalen. Ik keek in mijn spiegel of ik kon, volgens mij had het er voor iemand anders geeneens als het begin van een inhaalactie eruit gezien. Dus nergens het gevoel voor nodig om mij betrapt te voelen. Het maakte mij wel nieuwschierig want ik kon die motorrijder niet meer zien (ging achter een auto hangen).. Dus vanaf dat moment was ik meer bezig de motorrijder te spotten dan op de langzaam rijdende auto te letten...
Tja, er is natuurlijk geen enkele manier waarop ik dat zelf onafhankelijk kan beoordelen. Het enige wat ik heb is een stukje gevoel op basis van wat ik in mijn eentje constateer. Ik baseer het onder ander heel sterk op het volgende fenomeen:Creëer je juist niet een onveiligere situatie (behalve voor jezelf)? Ik kan mij voorstellen dat mensen (het gevoel gecontroleerd te worden, niet zo zeer iets fout doen) anders gaan rijden als ze denken een motor agent te zien? Kijk naar mij... het wekt juist een stukje nieuwschierigheid. Zijn de medeweggebruikers dan nog wel met het verkeer bezig of zijn ze dan meer bezig met andere dingen zoals die motor in de gaten te houden?
1 - Ik kom aanrijden, schuin achter iemand, ik zie ze met een telefoon in de hand zitten, appen of bellen
2 - Ik kom naast ze rijden, ineens is de telefoon weg en kijken ze strak vooruit
3 - Ik passeer ze, en ineens hebben ze me wel gezien en kijken ze me geërgerd of vragend aan (vaak met de telefoon alweer in de hand)
Soms zíe je ze de telefoon gewoon wegsmijten/moffelen op het moment dat je nadert.
Destijds was dit nog een 80 weg en mochten er wél trekkers komen (er is daar ook heel veel landbouw). De opzet en ligging zijn niet aangepast, maar steeds meer wegen worden daar 100 vanwege klachten over doorstroom. Dat je daar niet mag inhalen heeft niet met overzicht te maken, maar met aansluitende zijwegen. Het kan zijn dat het voor of na de rotonde was dat weet ik niet meer precies, maar wel deze N-weg (onderweg naar mijn moeder die ik hielp verhuizen).Waaj schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:22:
Trekkers mogen daar helemaal niet komen, zie het bord direct na de rotonde. En als er al een trekker rijdt dan mag je die niet inhalen. Er is namelijk geen sprake van een inhaalverbod* (al dan niet aangegeven door een verbodsbord of een enkele doorgetrokken streep), maar het gebied tussen de twee doorgetrokken strepen maakt geen deel uit van de rijweg en moet als berm worden beschouwd. En door de berm mag je niet inhalen.
[edit] * Waar door middel van een onderbord een uitzondering op kan worden gemaakt
Je hebt het over 6 jaar geleden (2013/14), maar volgens streetview was de situatie in 2009 ook al zoHTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Destijds was dit nog een 80 weg en mochten er wél trekkers komen (er is daar ook heel veel landbouw). De opzet en ligging zijn niet aangepast, maar steeds meer wegen worden daar 100 vanwege klachten over doorstroom. Dat je daar niet mag inhalen heeft niet met overzicht te maken, maar met aansluitende zijwegen. Het kan zijn dat het voor of na de rotonde was dat weet ik niet meer precies, maar wel deze N-weg (onderweg naar mijn moeder die ik hielp verhuizen).
yep, mijn CB heeft dat stuk metaal ook, ik doe er m.a.w. ook relatief lang over om vol te tanken... t.t.z. zo'n 8 liter minder lang dan jij dan toch.HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:14:
[...]
Daar kwam ik in de eerste week met de Alp achter inderdaad. Ik tank dus altijd rechtop, zittend op de motor, maar dan nog heeft de Alp een stuk metaal in de opening dat naar beneden wijst (soort koker) met een ontluchtingsgaatje. De laatste anderhalve liter moet je er dan ook bij wurgen want als je te snel vult loopt het over. Ik moet dus zorgvuldig tanken om de volle 18 liter erin te krijgen. Op een kampeerrit van de TCN heeft iemand dat inderdaad een keer gedaan (1km voor de camping) en hem daarna op de jiffy gezet (hij had geen middenbok) en ook nog eens in het gras. Die anderhalve liter was hij dus snel weer kwijt...
Dan ga ik als ik zin heb nog wel een keer goed speuren, maar het was rondom Axel en dat bord staat nog in mijn geheugen gegriftWaaj schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:43:
[...]
Je hebt het over 6 jaar geleden (2013/14), maar volgens streetview was de situatie in 2009 ook al zo
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:46:
In plaats daarvan kreeg ik het dringende advies om beschermende kleding en een paar goede handschoenen aan te schaffen.
Wel gaaf. En je herinnert je de situatie nog steeds
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Je hebt niet altijd een boete nodig om effect te sorteren. Sommige agenten onderschatten het positieve effect van een goed gesprek op een (in principe brave) burger. De discussie is hier al vaker gevoerd over beschermende kleding. Scheelt wel dat ik nu een gezin heb, dan ga je over veel zaken ineens anders denken. Net zoals films waarin iets naars met kinderen gebeurt ineens stukken moeilijker te kijken zijn als je kinderen hébtTucanoItaly schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Wel gaaf. En je herinnert je de situatie nog steeds
Die is het geworden. Helm en broek erbij, en toen zat ik op de 850 euro... Leuke hobby
Mooi spul. Zijn die er ook met inserts voor je heupen/knieën?MichielK71 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:43:
@TucanoItaly Ik heb vorig jaar bij Restyle een motorjeans gekocht en ben daar erg goed geholpen.
Yup. Ik kan me een statistiek herinneren dat 40% van de ongelukken te maken heeft met zichtbaarheid. Qua helm/kleding heel makkelijke keuze dan.HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:54:
Scheelt wel dat ik nu een gezin heb, dan ga je over veel zaken ineens anders denken.
[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 10-03-2020 13:59 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@TucanoItaly Zolang andere weggebruikers niet (willen) kijken heeft het naar mij mening geen zin om als een zuurstok rond te gaan rijden. Er worden per jaar een stuk of 10 pijlwagens geramd door het wegverkeer. Dat zijn van die grote fluo-gele aanhangers waar achterop een pijl van 2x2 meter staat te knipperen, omringd door een rood-wit gestreept kader met op de 4 hoeken nog 4 grote knipperende waarschuwingslichten ...

Als ze dat niet willen zien gaat een fluo-jas en helm ook niet helpen.

Psst, je kunt hem ook eerst schuin aftanken. Hoeveelheid onthouden en hem dan rechtop zetten en aftanken, dan weet je het verschil ook meteen.PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:
Er wordt wat over gezegd. Voor de duidelijkheid: het gaat over je motor die tijdens het tanken ofwel op z'n zijstand staat of op z'n middenbok of, indien hij die niet heeft, zoals mijn motor, het ding manueel rechtop houden tijdens het tanken.
Zag er onlangs een YT filmpje over en het zou wat schelen omdat tankinhoud bij motoren aan beperkte kant is, als je rekent op een tank van 10L (10.1) zoals die van mij, zit je met 1 liter extra al aan 10%.
Ik dacht "nja, dat zal wel geen volle liter extra zijn" maar ik was weldegelijk verrast.
Dus voltanken van rechtopstaande motor, 'tot aan het randje' dus tot je de benzine letterlijk ziét staan.
Cijfers heb ik evenwel niet omdat ik nooit wacht tot lege tank maar tot '2 blokjes' op display of maximaal 1 blokje en ik niet weet hoeveel L dat exact is.
Tot dan toe wanneer ik vol tankte met motor op zijstand, dus schuin, toont display volle tank aan. maar dat eerste balkje is al snel verdwenen, sowieso geen volledig traject naar het werk (38km enkel) voordat het balkje weg is maar al ongeveer halverwege het traject.
ondertussen al tweemaal "rechtop" getankt en dat eerste brandstofniveau balkje blijft gedurende 2 volledige ritten, dus 76km, staan, dat is ongeveer het aantal kilometers waarna het eerste 'niveau' balkje verdwijnt.
Naar mijn gevoel een aanzienlijk verschil, ik vermoed dat een liter verschil niet zo ver van de waarheid zal zitten.
@Tankiej dat hebben we hier in Brabant ook, hier heb je nogal wat wegen waarop flink te hard werd gereden en lomp ingehaald tijdens drukte. Dat heeft de nodige ongelukken veroorzaakt, het inhaalverbod tijdens de spits en andere drukke momenten zijn dus echt wel nuttig. Alleen als je er dan midden op de dag rijd en je ziet gewoon dat er de aankomende x km niemand aankomt en er rijd er eentje voor je 50-60....dan ga ik er gewoon langs en aangezien ik mijn spiegels check weet ik dan ook of er opvallende politie achter mij rijd. Noem mij hypocriet, maar dan wacht ik wel even tot het mag of dat hij weg is. Vaak genoeg wegmisbruikers gezien waarbij de politie zei, je zag toch dat wij achter je reden....Zo niet, dan gok ik er wel op dat er geen onopvallende tussen zit
Ga mezelf geen €250 euro aan de broek werken op het moment dat ik kan zien dat er politie achter mij rijdt
En nee ik hoef niet te kijken naar mijn rijstijl (doe ik sowieso wel), pas mij bar weinig niet aan als ik politie zie rijden en heb ze al meerdere keren achter mij gehad zonder bekeuringen (afkloppen). Alleen ga ik niet een overduidelijke overtreding maken als ze er wel rijden
@PinusRigida en wat zijn ze dan aan het doen....Insta aan het checken....echt serieus...F off...
Awesome
...Want het valt uiteraard totààl niet op wanneer je, nadat je extreem laat reageert op een op groen springend licht en je tegen 25km/u eerst over de linkse lijn, dan weer over de rechtse gaat rijden terwijl je bijna onafgebroken naar je kruis zit te staren...HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:38:
... Het enige wat ik heb is een stukje gevoel op basis van wat ik in mijn eentje constateer. Ik baseer het onder ander heel sterk op het volgende fenomeen:
1 - Ik kom aanrijden, schuin achter iemand, ik zie ze met een telefoon in de hand zitten, appen of bellen
2 - Ik kom naast ze rijden, ineens is de telefoon weg en kijken ze strak vooruit
3 - Ik passeer ze, en ineens hebben ze me wel gezien en kijken ze me geërgerd of vragend aan (vaak met de telefoon alweer in de hand)
Soms zíe je ze de telefoon gewoon wegsmijten/moffelen op het moment dat je nadert.
"Neen hoor, niémand die doorheeft dat je op je telefoontje bezig bent, zéker de politie niet."
Echt, dit soort mensen zijn de beste zelfbeheersingstraining.
Over telefoons gesproken, ik zie steeds vaker dat mensen gewoon netflix / streaming video in de auto zitten te kijken als bestuurder. Veelal zijn het huisvrouwtjes met de kinderstoeltjes nog achterin de boodschappenwagen die midden op de vooruit de houder hebben, en rustig gtst of iets anders aan het kijken zijn tijdens het rijden.
Waaj schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:06:
@TucanoItaly Zolang andere weggebruikers niet (willen) kijken heeft het naar mij mening geen zin om als een zuurstok rond te gaan rijden. Er worden per jaar een stuk of 10 pijlwagens geramd door het wegverkeer. Dat zijn van die grote fluo-gele aanhangers waar achterop een pijl van 2x2 meter staat te knipperen, omringd door een rood-wit gestreept kader met op de 4 hoeken nog 4 grote knipperende waarschuwingslichten ...
[Afbeelding]
Er is natuurlijk wel meer onderscheid dan mensen die wél of níet kijken. Sommige mensen (0,1% van het wegverkeer) doen nooit wat fout en lossen alles perfect op maar het gros maakt wel eens een foutje. Er is een bepaalde groep mensen die stelselmatig afleiding zoekt maar op zich wel weet dat dit niet mag/kan en daar ook op reageert als ze aangesproken of betrapt worden - daartussen zit weer een groep die goed reageert op betrapt worden door een medeweggebruiker en een groep die hun middelvinger op steekt 'want je bent toch geen politie' en je hebt een groep die zó totaal in hun eigen wereld zitten dat je een kanon kunt afschieten zonder dat ze op of om kijken. En die laatste produceert de categorie mensen die frontaal op een botsabsorber rijden (dat en de mensen die op dat moment bezig waren een hartaanval, of hersenaneurysma te krijgen maar verkeerstechnisch is er geen verschil).PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:14:
...Want het valt uiteraard totààl niet op wanneer je, nadat je extreem laat reageert op een op groen springend licht en je tegen 25km/u eerst over de linkse lijn, dan weer over de rechtse gaat rijden terwijl je bijna onafgebroken naar je kruis zit te staren...
"Neen hoor, niémand die doorheeft dat je op je telefoontje bezig bent, zéker de politie niet."
Echt, dit soort mensen zijn de beste zelfbeheersingstraining.
Er is inderdaad groep weggebruikers die gewoon niets _zien_. Er is echter ook een grote groep die gewoon 'negeert'. Of lekker zitten te appen en af-en-toe een blik naar voren werpen. En geen richting aangeven omdat ze die hand nodig hebben om te swipen. En het is die (overgrote, volgens mij) groep waar je wel degelijk effect sorteert met de juiste soort zichtbaarheid.
Het gaat om ingeleerd gedrag. Ze gooien af en toe een blik naar buiten en zolang er niks gebeurt (niemand die op de rem trapt, geen olifanten op de weg) voelen ze zich veilig en kijken ze weer naar hun telefoon/radio/krant. Alleen wanneer ze een sterk genoege 'trigger' krijgen gaan ze hun gedrag veranderen. En ze worden ook beloond, indirect, voor dat gedrag, want zolang ze zonder ongelukken aankomen op hun bestemming (vooral dankzij de inzet en oplettenheid van ándere weggebruikers) denken ze dat ze niets verkeerd doen.
Ik ben ook zo'n oplettende weggebruiker (althans, dat denk ik graag van mezelf) en ik zie grote gaten in hun aandachtsspanne. Ik zie dat ik moet corrigeren in mijn baan of andere acties uithalen om te zorgen dat zij mij niet van de weg rijdedn. Gebaren helpt niet (ze kijken niet, al vele malen getest) en toeteren signaleert ook naar ándere mensen die in beginsel niks met de situatie te maken hebben.
Totdat ze in hun ooghoek een zuurstok zien. Want dat is óók ingeleerd gedrag. Dan ineens gaat de volle aandacht naar de weg.
Ik benadruk nogmaals dat ik het extreem triest vind dat het zo werkt (of moet werken). Om dezelfde reden dat ik het triest vind dat als ik een buurtkind vraag geen vuurwerk meer onder mijn motorfiets te gooien ik een grote smoel terugkrijg en een strijker erachteraan. Blijkbaar is dat nu hoe delen van de maatschappij functioneren. Er is een punt waarop je zelf actie onderneemt. Dat doe ik in het verkeer ook op andere manieren: door nog meer afstand te houden, nog verder vooruit te kijken en in principe niet meer te snel te rijden. Het is niet alleen het kleurtje, het is een pakket met maatregelen, alleen sommige mensen vallen hier nu specifiek over dit item.
Ik ken er zo eentje persoonlijk... Zit ook steeds filmpjes op sociale media te posten waarbij ze filmt terwijl ze rijdt, bvb. naar welke radiozender ze luistert want hoo, dat moet wel in haar 'verhaal' hoor!Patrock schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:18:
Over telefoons gesproken, ik zie steeds vaker dat mensen gewoon netflix / streaming video in de auto zitten te kijken als bestuurder. Veelal zijn het huisvrouwtjes met de kinderstoeltjes nog achterin de boodschappenwagen die midden op de vooruit de houder hebben, en rustig gtst of iets anders aan het kijken zijn tijdens het rijden.
Mensen doen maar, maar gvd. hou je in het verkeer ajb. bezig met verkeer en met niks anders.
Mezelf kennende verbaast het me wel dat ik haar nog niet aangesproken heb op dat gedrag maar ik weet ook dat dat 1) wellicht niks zal helpen en 2) het mogelijks kwalijk zal openomen worden. Dat laatste boeit me nog het minste eerlijk gezegd.
Het ergste van al: yep, ze sleuren hun nietsvermoedende kinderen mee in hun eigen achterlijk gevaarlijk gedrag.
Wat later komt er weer een item in het journaal over een voertuig dat op een overweg gegrepen werd door een trein omdat ze op het moment dat ze doorhad "ow shit, ik sta op een overweg en nu gaan die signalen plots", geen kant meer op kon.
Idd... Ik herken de categorieën die je hier bespreekt helaas heel goed.HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:31:
Er is natuurlijk wel meer onderscheid dan mensen die wél of níet kijken. Sommige mensen (0,1% van het wegverkeer) doen nooit wat fout en lossen alles perfect op maar het gros maakt wel eens een foutje. Er is een bepaalde groep mensen die stelselmatig afleiding zoekt maar op zich wel weet dat dit niet mag/kan en daar ook op reageert als ze aangesproken of betrapt worden - daartussen zit weer een groep die goed reageert op betrapt worden door een medeweggebruiker en een groep die hun middelvinger op steekt 'want je bent toch geen politie' en je hebt een groep die zó totaal in hun eigen wereld zitten dat je een kanon kunt afschieten zonder dat ze op of om kijken. En die laatste produceert de categorie mensen die frontaal op een botsabsorber rijden (dat en de mensen die op dat moment bezig waren een hartaanval, of hersenaneurysma te krijgen maar verkeerstechnisch is er geen verschil).
Er is inderdaad groep weggebruikers die gewoon niets _zien_. Er is echter ook een grote groep die gewoon 'negeert'. Of lekker zitten te appen en af-en-toe een blik naar voren werpen. En geen richting aangeven omdat ze die hand nodig hebben om te swipen. En het is die (overgrote, volgens mij) groep waar je wel degelijk effect sorteert met de juiste soort zichtbaarheid.
Het gaat om ingeleerd gedrag. Ze gooien af en toe een blik naar buiten en zolang er niks gebeurt (niemand die op de rem trapt, geen olifanten op de weg) voelen ze zich veilig en kijken ze weer naar hun telefoon/radio/krant. Alleen wanneer ze een sterk genoege 'trigger' krijgen gaan ze hun gedrag veranderen. En ze worden ook beloond, indirect, voor dat gedrag, want zolang ze zonder ongelukken aankomen op hun bestemming (vooral dankzij de inzet en oplettenheid van ándere weggebruikers) denken ze dat ze niets verkeerd doen.
Ik ben ook zo'n oplettende weggebruiker (althans, dat denk ik graag van mezelf) en ik zie grote gaten in hun aandachtsspanne. Ik zie dat ik moet corrigeren in mijn baan of andere acties uithalen om te zorgen dat zij mij niet van de weg rijdedn. Gebaren helpt niet (ze kijken niet, al vele malen getest) en toeteren signaleert ook naar ándere mensen die in beginsel niks met de situatie te maken hebben.
Totdat ze in hun ooghoek een zuurstok zien. Want dat is óók ingeleerd gedrag. Dan ineens gaat de volle aandacht naar de weg.
Ik benadruk nogmaals dat ik het extreem triest vind dat het zo werkt (of moet werken). Om dezelfde reden dat ik het triest vind dat als ik een buurtkind vraag geen vuurwerk meer onder mijn motorfiets te gooien ik een grote smoel terugkrijg en een strijker erachteraan. Blijkbaar is dat nu hoe delen van de maatschappij functioneren. Er is een punt waarop je zelf actie onderneemt. Dat doe ik in het verkeer ook op andere manieren: door nog meer afstand te houden, nog verder vooruit te kijken en in principe niet meer te snel te rijden. Het is niet alleen het kleurtje, het is een pakket met maatregelen, alleen sommige mensen vallen hier nu specifiek over dit item.
[ Voor 63% gewijzigd door PinusRigida op 10-03-2020 14:51 ]
@HTT-Thalan Iedereen mag de kleurtjes aantrekken die hij of zij zelf wil en waar hij/zij het zich het prettigste en veiligste in voelt.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat passieve veiligheid (bijvoorbeeld door opvallende kleding) naar mijn mening weinig toevoegt. Als motorrijder zal je actief met je veiligheid bezig moeten zijn, door continu het overige verkeer in de gaten te houden, door bezig te zijn met je plek op de weg,etc. Iets wat de meeste mensen die hier posten volgens mij ook al doen. Misschien dat opvallende kleding inderdaad voor een schrikeffect zorgt bij niet-oplettende bestuurders, maar ik ga daar niet op vertrouwen.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat passieve veiligheid (bijvoorbeeld door opvallende kleding) naar mijn mening weinig toevoegt. Als motorrijder zal je actief met je veiligheid bezig moeten zijn, door continu het overige verkeer in de gaten te houden, door bezig te zijn met je plek op de weg,etc. Iets wat de meeste mensen die hier posten volgens mij ook al doen. Misschien dat opvallende kleding inderdaad voor een schrikeffect zorgt bij niet-oplettende bestuurders, maar ik ga daar niet op vertrouwen.
@Patrock @PinusRigida op dat soort momenten mis ik de Stebel luchthoorn die ik op een vorige motor had... Misschien maar weer eens zo'n ding bestellen.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0
Daarin ga ik helemaal met je mee. Je moet er niet op vertrouwen inderdaad. Het effect van de kleuren dat ik zie is echter wel zo regelmatig én effectief (wederom, puur vanuit waar ik zit) dat ik het wel meeneem. Het fijne van de Damen kleding is vooral dat het een hele goede naam heeft op het gebied van veiligheid, dat ze de 'juiste' kleur verkopen is bonusWaaj schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:50:
@HTT-Thalan Iedereen mag de kleurtjes aantrekken die hij of zij zelf wil en waar hij/zij het zich het prettigste en veiligste in voelt.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.Waaj schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:50:
Voor bepaalde categorieën mensen doet die passieve veiligheid idd. niks want, simpel: ze kijken toch niet rond zich.
(mijn motorkledij heeft reflecterende strips, maar zeker op mijn fiets ben ik extreem opvallend -full fluo + reflectoren + extra verlichting- en idd. sommigen-zien-mij-niet, ondanks alles)
In andere situaties val ik ook terug op mijn eigen ervaringen als motor -of autobestuurder: in donker of schemer een fietser of motorrijder -of voetganger if you wish- met reflecterende kledij t.o.v. donkere kledij is een wereld van verschil, zéker op afstand.
Verwijderd
Dat was bij de Gixxer het verschil tussen met 190km stil te vallen of de 230km halen met 'gewoon' gebruik.PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:
Tot dan toe wanneer ik vol tankte met motor op zijstand, dus schuin, toont display volle tank aan. maar dat eerste balkje is al snel verdwenen, sowieso geen volledig traject naar het werk (38km enkel) voordat het balkje weg is maar al ongeveer halverwege het traject.
Even de verkeersdiscussie door midden breken 
/f/image/wNCEfkoF7c0pcFOXO2KQfOr9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw speelgoed
En nee niet de Ducati V4 S
Blijkbaar was er al een andere mogelijke koper zaterdag langs geweest, maar omdat ik hem wel direct wilde meenemen kreeg ik het geluk dat ik hem mocht kopen
Die ander heeft er teveel nachtjes over moeten slapen 
Staat nu nog op 35kw en kan hem dan eind oktober wanneer mijn code 80 vervalt hem terug laten zetten naar 70kw
Alleen nog even wachten tot de keuring (Duitse import) en oliewissel en dan kan ik hem ophalen
/f/image/wNCEfkoF7c0pcFOXO2KQfOr9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw speelgoed
Blijkbaar was er al een andere mogelijke koper zaterdag langs geweest, maar omdat ik hem wel direct wilde meenemen kreeg ik het geluk dat ik hem mocht kopen
Staat nu nog op 35kw en kan hem dan eind oktober wanneer mijn code 80 vervalt hem terug laten zetten naar 70kw
Alleen nog even wachten tot de keuring (Duitse import) en oliewissel en dan kan ik hem ophalen
Gamertag: timmie271
Hondatimmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]
Nieuw speelgoed![]()
![]()
![]()
Blijkbaar was er al een andere mogelijke koper zaterdag langs geweest, maar omdat ik hem wel direct wilde meenemen kreeg ik het geluk dat ik hem mocht kopenDie ander heeft er teveel nachtjes over moeten slapen
Dat heb ik al gedaan met de vorige
Met deze was ik dat niet van plan
Ga niet alles uittikken dus dat mag je zelf lezenHTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Kinnesinne!
@timmie271 specs en meer foto's?
Mijne is dan nu wel 35kw ipv 70kw zoals hier in de specs staan.
Meer eigen foto's volgen nog wel als ik hem heb
Wat is een code 80?timmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:30:
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Rijbewijsbeperking die zonder nieuw examen te doen op te heffen is als de drager van het rijbewijs deze een bepaalde tijd heeft gehad of 24 jaar is geworden. Eigenlijk dus A2 rijbewijs, maar dan zonder extra examen om naar vol A te gaan.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Iets nieuws.
https://mijn.bovag.nl/dos...wijs-a1,-a2,-a-en-code-80
Motorrijders die het A-rijbewijs halen voor hun 24ste, krijgen de aantekening 'code 80' op hun rijbewijs. Met die code mag op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2) worden gereden.
Twee jaar na het behalen van het A-rijbewijs of als de motorrijder 24 wordt vervalt de 'code 80'. Vanaf dat moment mag er op een zware motor worden gereden zonder extra examen.
A2 beperking op een volledig rijbewijs na 2 jaar kun je die laten vervallen door een nieuw rijbewijs aan te vragen of te wachten tot je 24e.
Zie startpost voor de volledigere beschrijving
Heul vet dingtimmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:00:
[...]
Ga niet alles uittikken dus dat mag je zelf lezen
Mijne is dan nu wel 35kw ipv 70kw zoals hier in de specs staan.
Meer eigen foto's volgen nog wel als ik hem heb
voor meer en verdere info, kijk even bij de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...-voor-mijn-motorrijbewijs
Die legt het met mooie tabelletjes enzo uit.
4x moet genoeg zijn denk ik voor @LankHoarSmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:14:
[...]
voor meer en verdere info, kijk even bij de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...-voor-mijn-motorrijbewijs
Die legt het met mooie tabelletjes enzo uit.Ingewikkelde materie geworden nu er zoveel uitzonderingen zijn.
@HTT-Thalan gewoon betere buikspieren oefenen
joah ik vind persoonlijk de tabelletjes wat prettiger dan tekst. Beelddenker enzo.timmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:17:
[...]
4x moet genoeg zijn denk ik voor @LankHoar![]()
@HTT-Thalan gewoon betere buikspieren oefenen
Dat is zeker waarSmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:19:
[...]
joah ik vind persoonlijk de tabelletjes wat prettiger dan tekst. Beelddenker enzo.
Minder tekst en toch duidelijk
Ach dat is dan nog gtst, ik kwam vorig jaar een Jan lul tegen die 1 of andere sex scene aan het kijken was in de file (en ja de variant die de hele film duurt 😳).Patrock schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:18:
Eerst denk je ben ik nou scheel maar (ik kon geen kant op achter een half in gevoegde auto) naar 2 minuten heb je toch wel het naakt gehad in een normale film.
Maar inderdaad sommige mensen sporen niet.
Was wel lachen toen ik naast hem stond, naar binnen keek en op de toeter drukte 😈
Ik ben in de file een keer langs een jong stel gereden waarvan de jongen de meid aan het... assisteren was. Saillant detail: zij reedS4All schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:59:
[...]
Ach dat is dan nog gtst, ik kwam vorig jaar een Jan lul tegen die 1 of andere sex scene aan het kijken was in de file (en ja de variant die de hele film duurt 😳).
Eerst denk je ben ik nou scheel maar (ik kon geen kant op achter een half in gevoegde auto) naar 2 minuten heb je toch wel het naakt gehad in een normale film.
Maar inderdaad sommige mensen sporen niet.
Was wel lachen toen ik naast hem stond, naar binnen keek en op de toeter drukte 😈
timmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]
Nieuw speelgoed![]()
![]()
![]()
Blijkbaar was er al een andere mogelijke koper zaterdag langs geweest, maar omdat ik hem wel direct wilde meenemen kreeg ik het geluk dat ik hem mocht kopenDie ander heeft er teveel nachtjes over moeten slapen
/f/image/XqrhsjPbaI7ckGn19S9hV4Dz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hadden ze hem niet in bovenstaande kleurstelling?
Zo eentje had ik (in zwart natuurlijk gewoon)! Waren vier mooie dagenR0y. schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:38:
[...]
[Afbeelding]
Hadden ze hem niet in bovenstaande kleurstelling?
Daarna heb je een @Verwijderd gedaan? Of een @Bommes? Of was het meer frontale @HTT-Thalannoes schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Zo eentje had ik (in zwart natuurlijk gewoon)! Waren vier mooie dagen
Ik vind net een interessante thread op een US forum, waar ik naar google'de omdat ik niet kon geloven dat ik de enige was met DCT klachten. Ik lees:
https://www.gl1800riders....-downshifts.431795/page-2
I had the same problem when my bike was new. Do the initialization process. It really makes a difference. Once you change the oil and do the initialization process again, then you will see the biggest difference. My bike has 4500 miles on it and I can't believe how smooth the shifting is. Now, I will tell you its a little lurchy when the bike is cold. But once it warms up, smooth as butter.
En dan denk ik twee dingen:1. Run bike for 5 to 10 miles to get engine oil up to operating temperature.
2. Park bike, stop engine, turn off ignition and put up on center stand OR straddle bike while staying on seat.
a. If using center stand, engage parking brake or place chock under rear wheel. Keeps wheel from rotating during procedure.
b. If straddling bike instead of using center stand, ensure kick stand is UP.
3. Turn on ignition while holding “D” switch in. DO NOT START BIKE.
4. Watch for yellow Check Engine light to come on. When it goes out, immediately release “D” switch.
5. Press “D”, “D”, “N”, “D”, “N” in quick sequence.
6. Transmission mode window button/indicator begins to blink.
7. Start bike. DO NOT TOUCH THROTTLE.
8. Transmission mode window button continues to blink.
9. When the initialization process is complete in about 3 minutes of internal shifting, the Transmission mode window button/indicator will stop blinking and Transmission mode window will show TOUR.
10. DONE!
11. Must turn off ignition.
- Why the flying fuck is zoiets nodig? Is het echt? Is dit zoiets als een self-fulfilling prophecy, waarbij je denkt dat het in orde is omdat je de magische regendans hebt gedaan en omdat je niet aan jezelf wil toegeven dat je net 11k hebt stukgeslagen op een half-af product?
- Als het echt is: Why the flying fuck heeft Honda dat zelf niet aangeraden toen ik hun vertegenwoordiger over de kutte downshifts vertelde na de proefrit? Die keek me aan alsof hij water zag branden.
Niet dat ik Honda wil afvallen, maar ik het is me niet na om kritisch te zijn where criticism is due. Er was iets mis met beide DCT bakken waar ik mee gereden heb, en het is ofwel een ontwerptechnisch iets of ik heb toevallig twee motoren van dezelfde dronken monteur proefgereden.
@HTT-Thalan kalibratie heet dat. Ken je dat verhaal van actieve lane assist met 1 nieuwe en 1 oude voorband? Precies, dat werkte niet door omtrekverschillen.
Zo'n bak slijt gewoon, omdat je draaiende onderdelen in mekaar hebt. Net zoals je ketting. Die quickshifter op mijn motor werkt zo soepel als het maar kan, MITS de ketting niet een paar mm te slap hangt. Je zit met gruwelijk kleine toleranties, dus het zou me niks verbazen als een Honda dealer dit verplicht bij elke beurt uitvoert
Zo'n bak slijt gewoon, omdat je draaiende onderdelen in mekaar hebt. Net zoals je ketting. Die quickshifter op mijn motor werkt zo soepel als het maar kan, MITS de ketting niet een paar mm te slap hangt. Je zit met gruwelijk kleine toleranties, dus het zou me niks verbazen als een Honda dealer dit verplicht bij elke beurt uitvoert
offtopic:
Nu ik er zo over na denk, misschien vind ik daarom alle DCT's vervelend rijden, die hadden wanneer ik er mee reed best wat kilometers op de klok staan...
Nu ik er zo over na denk, misschien vind ik daarom alle DCT's vervelend rijden, die hadden wanneer ik er mee reed best wat kilometers op de klok staan...
[ Voor 15% gewijzigd door NLDViane op 10-03-2020 19:15 ]
Ja best, maar de NC750X op de beurs was gloedjenieuw (en NC's staan niet bekend om extreme slijtage) en de tweede proefrit was een 2016 model dat 17k gelopen had. Ook niet echt afgeragd zeg maar. Is toch teveel toeval om toevallig te zijn?NLDViane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:14:
@HTT-Thalan kalibratie heet dat. Ken je dat verhaal van actieve lane assist met 1 nieuwe en 1 oude voorband? Precies, dat werkte niet door omtrekverschillen.
offtopic:
Ik heb Honda er een email over gestuurd, even kijken waar ze mee komen. Heb gelijk wat van de kleurstelling gezegd. Als je op de site een witte bouwt met koffers, krijg je een vreselijk lelijke combi van grijs, zilver zwart en een beetje wit, daar waar de vorige modellen gewoon met witte koffers geleverd konden worden.
[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-03-2020 19:18 ]
Hoezo "was"? In een proefrit reeds gaan grazen?timmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Dat heb ik al gedaan met de vorige![]()
Met deze was ik dat niet van plan
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook nietSmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:14:
[...]
Die legt het met mooie tabelletjes enzo uit.Ingewikkelde materie geworden nu er zoveel uitzonderingen zijn.
Met z'n vorige/huidige Honda besloot ie al eens te kijken hoe goed ie 't deed als grasmaaiert.Youk schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Hoezo "was"? In een proefrit reeds gaan grazen?![]()
Paar weken later hing er een touwtje om dat veld heen... Iets te kort gemaaid denk ikSmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:49:
[...]
Met z'n vorige/huidige Honda besloot ie al eens te kijken hoe goed ie 't deed als grasmaaiert.
Iemand anders wilde m graag hebben en heeft m meegenomen zonder vragen. Of betalen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:09:
[...]
Daarna heb je een @Verwijderd gedaan? Of een @Bommes? Of was het meer frontale @HTT-Thalan.
[...]
@HTT-Thalan wat gebeurt er als je gas, gas, rem, rem, stuur naar links, rechts, links, rechts, D, N doet?
Stichting eth0
Gelukkig niet al zag ie er niet zo fraai meer uit na het proefritje door het weerYouk schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:43:
[...]
Hoezo "was"? In een proefrit reeds gaan grazen?![]()
SmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:49:
[...]
Met z'n vorige/huidige Honda besloot ie al eens te kijken hoe goed ie 't deed als grasmaaiert.
NLDViane schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Paar weken later hing er een touwtje om dat veld heen... Iets te kort gemaaid denk ik
Dan krijg je no-clip volgens mijChakotay schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:15:
@HTT-Thalan wat gebeurt er als je gas, gas, rem, rem, stuur naar links, rechts, links, rechts, D, N doet?
Dat is nou nog eens handig in de file
Stichting eth0
Geeft wel een hele nieuwe draai aan het begrip ghostrider
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
De versie die ik gekocht heb heeft zowel knie als heup protectoren. En volledige kevlar voering. Het is een stretch model die voor mij prima zit. Als je overweegt een broek aan te schaffen zou ik wel eerst gaan passen. Tegen alle verwachting in had ik een kleinere maat nodig dan mijn reguliere broekmaat (taille maat).TucanoItaly schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Mooi spul. Zijn die er ook met inserts voor je heupen/knieën?P
https://www.restylewear.c...8&sort=p.price&order=DESC
Die wil ik ook nog op mijn motorChakotay schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:
@Patrock @PinusRigida op dat soort momenten mis ik de Stebel luchthoorn die ik op een vorige motor had... Misschien maar weer eens zo'n ding bestellen.
[ Voor 20% gewijzigd door MichielK71 op 10-03-2020 22:31 ]
Snap ik goed, ik heb ook de Stebel Nautilus gekocht op aanraden van een tweaker en het maakt een gigantisch verschil. Heb hem al een paar keer mogen gebruiken waar ik met de normale "scooter" toeter niet hoorbaar genoeg zou zijn. Plus het is een geinig ding om je vrienden mee lastig te vallenChakotay schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:
Kraanmachinist schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 01:32:
[...]
Snap ik goed, ik heb ook de Stebel Nautilus gekocht op aanraden van een tweaker en het maakt een gigantisch verschil. Heb hem al een paar keer mogen gebruiken waar ik met de normale "scooter" toeter niet hoorbaar genoeg zou zijn. Plus het is een geinig ding om je vrienden mee lastig te vallen
Is zo'n Stebel Nautilus nog een beetje weg te monteren of issie zo huge dat 't niet vaak niet past?
Volgens mij heeft m'n ZZR-1400 namelijk niet zo héél veel ruimte waar nu de claxon zit. Die inderdaad beetje lafjes is. Naast m'n Xenon vind ik ook dat m'n geluid op moet vallen
Volgens mij heeft m'n ZZR-1400 namelijk niet zo héél veel ruimte waar nu de claxon zit. Die inderdaad beetje lafjes is. Naast m'n Xenon vind ik ook dat m'n geluid op moet vallen
@timmie271 Nice! Gefeliciteerd 
Ik ga zaterdag waarschijnlijk een proefritje doen op deze:
https://motorplaza.net/22326473/
Ik ga zaterdag waarschijnlijk een proefritje doen op deze:
https://motorplaza.net/22326473/
@Osiris het is een blokje van zo'n 5x5x7 cm als ik het mij goed herinner. Hij heeft overigens niet voldoende aan de 2 schakeldraadjes van de originele claxon, er zit een extra contact op voor een lijntje naar de accu voor wat meer vermogen
Stichting eth0
Ik zag net een review van de "Denali Soundbomb Mini" die goed weg te werken is onder motoren.Osiris schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:06:
Is zo'n Stebel Nautilus nog een beetje weg te monteren of issie zo huge dat 't niet vaak niet past?
Maar ik wil eigenlijk iets wat nog lager klinkt en het liefst ook dubbeltonig, zodat je het idee creëert dat er een veel groter/zwaarder voertuig aankomt. Dat heb ik nu op de Alp ook maar alhoewel het geluid goed is, vind ik de bouwkwaliteit van die ik nu heb niet zo briljant. Veel scherp plastic en onbewerkt metaal (roestgevoelig).
Kan je geloven, gedurende de jaren dat ik dagelijks met de fiets pendelde, dat ik meermaals overwogen heb om zoiets aan m'n stuur te tapen? Echt, het enige dat me tegenhield is dat het wettelijk gezien niet mag maar langs de andere kant... F*ck wat zou dat soms handig én effectief zijn.Chakotay schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:
Nou je kan er 100% donder op zeggen dat ik weer zo'n dubbele snail horn of equivalent op de volgende motor installeer. Ik heb de mail er al uitgedaan naar een toeterspecialistPinusRigida schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:18:
[...]
Kan je geloven, gedurende de jaren dat ik dagelijks met de fiets pendelde, dat ik meermaals overwogen heb om zoiets aan m'n stuur te tapen? Echt, het enige dat me tegenhield is dat het wettelijk gezien niet mag maar langs de andere kant... F*ck wat zou dat soms handig én effectief zijn.
Even iets anders, weet niet zeker of ik er een vraagtopic moet over openen, lijkt me wat overdreven, trouwens denk dat het hier wel de plaats is voor zoiets...
Heel simpel: vanochtend, ergens tijdens de laatste kilometers van m'n traject deed motor iets raars, voor de eerste keer dat ie dit deed.
Ik kom net van vlotte weg waar motor min of meer toeren maakte (niks overdreven), op trager stuk aan verkeerslichten, kom tot stilstand en merk dat motor stationair op hogere rpm's draait dan normaal.
Normaal stationair draait ie mooi 1,5k. rpm. (is een monocylinder dus duidelijke en rustige "pop pop pop pop pop pop")
Nu bleef stationair toerental op bijna 3000 toeren, gashendel los, zelfs hand af... toerental bleef hoog...
Dacht eerst "gaskabel zit vast" maar toerental werd wel hoger toen ik rev'de en viel terug op die bijna 3000 rpm... dus denk niet dat het vaste (of losse) gaskabel kan zijn.
Had niet zoveel opties, stond middenin verkeer en licht stond op punt om groen te worden dus heb ik gewoon contact afgezet, terug aangezet, gestart en vanaf dan was alles weer normaal, terug de normale 1500 toeren en kenmerkende "pop pop pop..."
Verder niks speciaals gedurende rest van rit, ook niet ervoor, ook geen waarschuwingslampje op display, niks bijzonders, behalve dit...
Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?!
(mogelijks) interessant om weten: Betreft Honda CB125R, bj 2019, monocylinder dubbelkleps injectie, vloeistofgekoeld, ik tank uitsluitend E05 (98), motor heeft 1780 kilometer en heeft op 1500 zijn eerste onderhoud gehad; oliewissel en ketting een beetje aangespannen is eigenlijk het enige dat men toen gedaan heeft.
Heel simpel: vanochtend, ergens tijdens de laatste kilometers van m'n traject deed motor iets raars, voor de eerste keer dat ie dit deed.
Ik kom net van vlotte weg waar motor min of meer toeren maakte (niks overdreven), op trager stuk aan verkeerslichten, kom tot stilstand en merk dat motor stationair op hogere rpm's draait dan normaal.
Normaal stationair draait ie mooi 1,5k. rpm. (is een monocylinder dus duidelijke en rustige "pop pop pop pop pop pop")
Nu bleef stationair toerental op bijna 3000 toeren, gashendel los, zelfs hand af... toerental bleef hoog...
Dacht eerst "gaskabel zit vast" maar toerental werd wel hoger toen ik rev'de en viel terug op die bijna 3000 rpm... dus denk niet dat het vaste (of losse) gaskabel kan zijn.
Had niet zoveel opties, stond middenin verkeer en licht stond op punt om groen te worden dus heb ik gewoon contact afgezet, terug aangezet, gestart en vanaf dan was alles weer normaal, terug de normale 1500 toeren en kenmerkende "pop pop pop..."
Verder niks speciaals gedurende rest van rit, ook niet ervoor, ook geen waarschuwingslampje op display, niks bijzonders, behalve dit...
(mogelijks) interessant om weten: Betreft Honda CB125R, bj 2019, monocylinder dubbelkleps injectie, vloeistofgekoeld, ik tank uitsluitend E05 (98), motor heeft 1780 kilometer en heeft op 1500 zijn eerste onderhoud gehad; oliewissel en ketting een beetje aangespannen is eigenlijk het enige dat men toen gedaan heeft.
@PinusRigida 2019 motor, dat is euro5 neem ik aan... Kan het niet zijn dat de ecu wat extra brandstof laat inspuiten voor een of andere milieu-eis om de kat schoon te branden oid?
Stichting eth0
Je kan het beste met de dealer checken. Je hebt nog garantiePinusRigida schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:43:
[...]
[...]
Gisteren na werk schakelde ik het alarm op de motor af, stak de sleutel in de ontsteking. Bij het omdraaien van de sleutel gaf het alarm alsnog een piepje. Dat is nieuw...
Het LED'je van het alarm begon ook furieus te knipperen, echter verder niets aan de hand.
Rustig de garage uitgereden, en vervolgens op straat nogmaals de motor uitgeschakeld, alarm er op, en er weer af. led blijft knipperen. Startonderbreking is niet actief dus zal wel, op naar huis en in het boekje maar kijken wat er aan de hand is.
Na enkele minuten rijden kom ik bij een verkeerslicht, begint het alarm ineen te joelen.
Mensen zullen wel hebben gedacht. Nogmaals motor uit, alarm in en uit geschakeld, en het ledje bleef vervolgens ook weer uit.
Vanochtend verder geen problemen meer gehad. Echter een sloom busje voor mij, sigarettenwalm niet normaal en raam open. Allemaal doorgetrokken streep in de stad / busbanen waar het ook druk is, dus kon er niet echt voorbij. Kom bij het eerste stoplicht met tweebaans, en rij vlot door naar voren, en stop aan de verkeerde kant van de stopstreep vooraan de rij.
Sta hier nog geen 20 seconden of er komt een politieauto over de busbaan die aardig agressief remt bij het stoplicht voor rechtdoor links van mij.
Niet een helemaal handige samenloop van omstandigheden dus.
Gelukkig ging er geen raampje open en allebei onze weg vervolgd zonder interactie.
Het LED'je van het alarm begon ook furieus te knipperen, echter verder niets aan de hand.
Rustig de garage uitgereden, en vervolgens op straat nogmaals de motor uitgeschakeld, alarm er op, en er weer af. led blijft knipperen. Startonderbreking is niet actief dus zal wel, op naar huis en in het boekje maar kijken wat er aan de hand is.
Na enkele minuten rijden kom ik bij een verkeerslicht, begint het alarm ineen te joelen.
Mensen zullen wel hebben gedacht. Nogmaals motor uit, alarm in en uit geschakeld, en het ledje bleef vervolgens ook weer uit.
Vanochtend verder geen problemen meer gehad. Echter een sloom busje voor mij, sigarettenwalm niet normaal en raam open. Allemaal doorgetrokken streep in de stad / busbanen waar het ook druk is, dus kon er niet echt voorbij. Kom bij het eerste stoplicht met tweebaans, en rij vlot door naar voren, en stop aan de verkeerde kant van de stopstreep vooraan de rij.
Sta hier nog geen 20 seconden of er komt een politieauto over de busbaan die aardig agressief remt bij het stoplicht voor rechtdoor links van mij.
Niet een helemaal handige samenloop van omstandigheden dus.
Gelukkig ging er geen raampje open en allebei onze weg vervolgd zonder interactie.
Bij mijn weten wordt een kat schoongebrand door je inspuiting relatief snel te variëren, per seconde een paar veranderingen. Bij 3000rpm spuit je 25 keer per seconde in (3000/60=50rps, 4takt dus 1 keer inspuiten per 2 rotaties), dus 25 keer per seconde de kans om je uitlaatgastemperatuur te laten variëren. Dat is hoe het bij de HAN Automotive uitgelegd wordt, maar we moeten er nog dieper op in gaan.Chakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:47:
@PinusRigida 2019 motor, dat is euro5 neem ik aan... Kan het niet zijn dat de ecu wat extra brandstof laat inspuiten voor een of andere milieu-eis om de kat schoon te branden oid?
@PinusRigida Dealer lijkt me de beste optie zoals @noes al aangeeft, of zelf even op foutcodes checken
Nee het is best een grote unit, zelfs op mijn f650 waar alles best ruim zit gemonteerd kon ik maar moeilijk een plekje vinden, en dan zit hij niet eens netjes achter een kap. Je kunt denk ik beter iets specifiek voor motoren zoeken.Osiris schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:06:
Thanx, dat kan het idd. misschien zijn, ook @NLDViane en @noes Ik ga sowieso eens bij dealer langs zo snel mogelijk, vandaag is helaas hun sluitingsdag (anders had ik ze al aan de lijn gehad).Chakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:47:
Lijkt me idd. een logische uitleg van die katalysator maar waarom deed ie dat gedurende de eerste 1700km dan niet?
Is letterlijk de eerste keer dat ie het deed, ik rijd er al 2 maand dagelijks mee en het verschil in rpm én geluid was te opvallend dat het niet kan dat ik het eerder niet gemerkt heb.
I.I.g. thanx om mee te denken.
Ga i.i.g. nog een andere hulplijn raadplegen: YourMom Senior, de oudste motorfan die ik ken en tevens (al lang op rust zijnde) mecanicien... Maar die mens is gepensioneerd en heeft dus weinig tijd
Mooie upgradetimmie271 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]
Nieuw speelgoed![]()
![]()
![]()
Dilemma,
Nieuwe ketting opties welke te kiezen
- DID vs Tsubaki
- versterkt of niet
- goud
of niet
Dan nog ff ergens iemand beschikbaar met een motorlift vinden waar ik hem kan vervangen want op de grond is gewoon niet prettig.
Ga het wel zelf doen, want leuk en kan ik het meteen ff goed schoon maken en nakijken waar ik bij garage daar geen zicht op heb
- DID vs Tsubaki
- versterkt of niet
- goud
Dan nog ff ergens iemand beschikbaar met een motorlift vinden waar ik hem kan vervangen want op de grond is gewoon niet prettig.
Ga het wel zelf doen, want leuk en kan ik het meteen ff goed schoon maken en nakijken waar ik bij garage daar geen zicht op heb
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Een 4-cylinder is vriendelijker op de ketting dan een 2-cylinder die steeds 'rukjes' geeft. Je hebt niet bizar veel vermogen en goud is voor crossers.Rubman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:43:
Dilemma,
- DID vs Tsubaki
- versterkt of niet
- goudof niet
In de verpakking van mijn Stebel Nautilus zat een extra relais om de claxon direct op de accu aan te sluiten en te schakelen via de originele claxondraden.Chakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:45:
@Osiris het is een blokje van zo'n 5x5x7 cm als ik het mij goed herinner. Hij heeft overigens niet voldoende aan de 2 schakeldraadjes van de originele claxon, er zit een extra contact op voor een lijntje naar de accu voor wat meer vermogen
Ik heb een Stebel, kun je een keer komen luisteren.
De mogelijkheden om de Stebel vast te zetten vind ik niet zo handig. Gek oogje waarop de Stebel kan worden vast gezet.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@Grubeater dat was het inderdaad, meegeleverd relais. Ik was even kwijt hoe het ook alweer zat, alweer 10 jaar geleden dat ik die motor had inmiddels
Stichting eth0
Stebel is fantastisch als het eenmaal zit
Je wordt tenminste gehoord ten opzichte van de standaard clowns toeter die er meestal op zit.
@HTT-Thalan versterkt gaat ook gewoon langer mee, maar is dus meer een afweging iets meer neerleggen en er langer mee doen of eerder weer vervangen
Goud is gewoon omdat het kan, maar beter schoon houden is wel een must
Je wordt tenminste gehoord ten opzichte van de standaard clowns toeter die er meestal op zit.
@HTT-Thalan versterkt gaat ook gewoon langer mee, maar is dus meer een afweging iets meer neerleggen en er langer mee doen of eerder weer vervangen
Goud is gewoon omdat het kan, maar beter schoon houden is wel een must
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Pak dan de spullenboel van 'HornBlasters'.... Gewoon een TGV Claxon op je 'brommertje' klussen
Wel eerst even een aanhanger achter de motor klussen.... Compressors / Tank + Accu's wegwerken is wel een 'dingetje'
[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 11-03-2020 11:03 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Graag, maar de NC heeft een stuk minder 'binnenruimte' (qua kappen) dan de Alp. En ik ga mijn frunk niet opofferen.Will_M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:55:
[...]
Pak dan de spullenboel van 'HornBlasters'.... Gewoon een TGV Claxon op je 'brommertje' klussen![]()
[YouTube: Train Horn Prank : Hornblasters Shocker]
Wel eerst even een aanhanger achter de motor klussen.... Compressors / Tank + Accu's wegwerken is wel een 'dingetje'
Waar laat ik zon'ding
onder de neus of als het kan onder je skidplate.HTT-Thalan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:04:
[...]
Graag, maar de NC heeft een stuk minder 'binnenruimte' (qua kappen) dan de Alp. En ik ga mijn frunk niet opofferen.
Waar laat ik zon'ding.
[ Voor 5% gewijzigd door Pagman op 11-03-2020 11:11 ]
Mijn monteur is fan van Tsubaki. Die maken ook kettingen die in het motorblok zitten (weet ff de naam van zo'n ketting niet meer) en worden veel in de racerij gebruikt. Japans merk etc. Hij vond ze beter dan DID.Rubman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:43:
Dilemma,
- DID vs Tsubaki
- versterkt of niet
- goudof niet
Wat jij zelf wil, Yamaha levert DID kettingen dus ik heb een DID ketting besteldRubman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:43:
Dilemma,
- DID vs Tsubaki
- versterkt of niet
- goudof niet
Een standaard 525 ketting is sterk genoeg ik ken zelfs zat mensen die er een 520 opzetten vanwege het gewicht
Goud gekleurd is vaak wat duurder en je ziet het vaak alleen met een schone ketting
Dat zag er nog best slecht uit, die regen, maar na nauwkeurig raadplegen van Buienradar pas om iets voor 4 uur daar vertrokken en niet meer natgeregend. Bijna alles binnendoor, ca 110km, alleen het laatste stuk over de snelweg, toen wilde ik naar huis. De motor deed het goed, lekker zo’n ééncilinder, alleen bij optrekken vanaf laag toerental klonk het wel heftig daarbinnen (misschien dat wat minder gas geven tot 'ie op toeren is). Het zadel is top, zit gel in, en ik ben blij dat ik voor deze Pegaso gegaan ben; één van de 17 die er in NL nog op kenteken staat. Op naar het mooiere weer!Hkuit schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:16:
[...]
En het is iets anders geworden, geen Scarver maar een Aprilia Pegaso 650 Tibet. Ongeveer hetzelfde blok (maar dan met 5 kleppen) maar een grotere motor en dat zat toch een stuk beter. Zondag ophalen, 120 km van huis; ik wilde er een mooie binnendoor tocht van maken, maar er wordt veel motregen voorspeld... 😡. Ik denk dat het dan toch snelweg wordt.
@Hkuit veel plezier ermee, ziet er goed uit! Zonde dat er nog maar 17 van op kenteken staan...
Stichting eth0
Een distributieketting.Leviathius schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Mijn monteur is fan van Tsubaki. Die maken ook kettingen die in het motorblok zitten (weet ff de naam van zo'n ketting niet meer) en worden veel in de racerij gebruikt. Japans merk etc. Hij vond ze beter dan DID.
M'n pa zweert ook bij Tsubaki. Is 72, rijdt motoren sinds voor z'n 20'ste en was mecanicien van beroep, hij heeft altijd de beste ervaringen gehad met Tsubaki en gebruikt ze nog steeds op z'n GB500TT, ze gaan -zijn woorden- ontzettend lang mee.
Wanneer de tijd er is komt er bij mij ook eentje op, ik zal m'n ervaring dan ook hier delen maar ik vermoed dat dit een dik aantal pagina's in verder zal zijn in dit topic.
Verwijderd
Ligt ook een beetje aan de prijs van het spul. Mij staat bij dat Tsubaki echt flink duurder is dan DID.Leviathius schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:13:
[...]
Mijn monteur is fan van Tsubaki. Die maken ook kettingen die in het motorblok zitten (weet ff de naam van zo'n ketting niet meer) en worden veel in de racerij gebruikt. Japans merk etc. Hij vond ze beter dan DID.
Hangt veel af van de 'lijn' welke je pakt. DID levert vervolgens vaak ook nog eens hele andere spullen aan motorfietsfabrikanten dan dat ze aan particulieren / retail-verkopers leveren.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:43:
[...]
Ligt ook een beetje aan de prijs van het spul. Mij staat bij dat Tsubaki echt flink duurder is dan DID.
OEM Kettingsets bij Yamaha komen ook allemaal bij DID vandaan en die sets zijn kwalitatief (meestal) véél beter dan de sets welke je als particulier kunt bestellen (en ook véél duurder).
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-03-2020 13:07 ]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, hoor veel mensen klagen over de kwaliteit van de ketting op de MT-09. Bij mij kwamen rond de 14k de X ringen naar buiten. Nou zal het ook vast wel per motor verschillen, de mt09 is al geen dure fiets dus alles waar ze op kunnen besparen is natuurlijk mooi mee genomen.Will_M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:57:
[...]
Hangt veel af van de 'lijn' welke je pakt. DID levert vervolgens vaak ook nog eens hele andere spullen aan motorfietsfabrikanten dan dat ze aan particulieren / retail-verkopers leveren.
OEM Kettingsets bij Yamaha komen ook allemaal bij DID vandaan en die sets zijn kwalitatief véél beter dan de sets welke je als particulier kunt bestellen (en ook véél duurder).
Mijn Mt-10 heeft nu bijna 30k op de oem ketting en die vervang ik puur op het gevoel
@Streepje waarom op gevoel? Test daarvoor is redelijk makkelijk. Pak de ketting vast helemaal aan de achterkant, tegen het kettingwiel aan, en probeer hem naar achteren te trekken. Daar zou bijna geen beweging in moeten zitten, als je hem makkelijk een stukje los van het kettingwiel kan trekken is het tijd voor een nieuwe.
Stichting eth0
Da's toch óók 'op gevoel'Chakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:07:
@Streepje waarom op gevoel? Test daarvoor is redelijk makkelijk. Pak de ketting vast helemaal aan de achterkant, tegen het kettingwiel aan, en probeer hem naar achteren te trekken. Daar zou bijna geen beweging in moeten zitten, als je hem makkelijk een stukje los van het kettingwiel kan trekken is het tijd voor een nieuwe.
@Will_M moet jij niet eens een nieuwe Yamaha gaan uitzoeken?
Stichting eth0
Druk mee bezig maar de nieuwe MT-10 is uitgesteld vanwege wat milieu eisen, dus .... Ik houd 't wat die fiets betreft nog maar een jaartje bij 't huidige 'barrel' uit 2016. Wordt m'n éérste fiets welke ik 5 jaar in bezit ga houdenChakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:09:
@Will_M moet jij niet eens een nieuwe Yamaha gaan uitzoeken?
Daarnaast ook nog (op 't gemakje) bezig met het er langs zetten van een Ténéré 700 voor de 'fun', al kan dat ook net zo goed een XT660 óf een WR450 van een paar jaar oud gaan worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 11-03-2020 13:28 ]
Alvast voorlopige dekking geregeld voor morgen, en de remschijven + blokken laten nameten. Die zijn gelukkig nog dik genoeg om niet in het eerste jaar voor kosten te zorgen
.
Het 'kettingssmeersysteem' wat erop zit is niet een 'automatisch druppelend' type, zoals ik wel gewend was van scottoiler en dergelijke. Aldus de dealer moet je hier af en toe in 'knijpen'. Ik kan alleen maar vermoeden dat je er dan lucht in drukt die over een bepaalde periode druk uitoefent waardoor er olie op de ketting blijft druppelen? Iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat die dingen altijd onder vacuum vanaf de tank opereerden...
Het 'kettingssmeersysteem' wat erop zit is niet een 'automatisch druppelend' type, zoals ik wel gewend was van scottoiler en dergelijke. Aldus de dealer moet je hier af en toe in 'knijpen'. Ik kan alleen maar vermoeden dat je er dan lucht in drukt die over een bepaalde periode druk uitoefent waardoor er olie op de ketting blijft druppelen? Iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat die dingen altijd onder vacuum vanaf de tank opereerden...
Dit topic is gesloten.
![]()