Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Aslanboy1905 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ik heb een g skill 3200mhz cl14 b die chip dus zal even kijken hoe hoog ik het kan overclocken.
Dan verwacht ik geen enkel probleem met het draaien op 3200MHz.(of hoger), maar ik zou het wel even in stappen instellen dus :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Nouja.. druk maakt, druk maakt. AM4 is gewoon wat meer een hobby- en knutselplatform dus het is (vind ik persoonlijk) leuk om te proberen zoveel mogelijk performance uit het platform te halen. Zelfde punt dat ik m'n 2600X vervangen heb door een 3600X. Was dat nodig ? Nee, voor geen meter, maar wel leuk om te doen. Vanuit dat oogpunt is het ook leuk om te kijken hoe hoog je je geheugen kan laten draaien.
Zeker, op zich leuk en het verschil tussen een Zen+ en Zen2 is duidelijk aanwezig.
Geheugensnelheid echter... Ik heb het met 200 Mhz verheugd, leuk dat het werkt maar ik ga niet meer moeite doen om hoger te komen.
Verbaasde mij al dat de sticks die ik heb uberhaupt hoger konden, want de hynix chips staan bekend als slechte overclockers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 10:12

KRB

unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:06:
[...]

In principe kun je geheugen soorten door elkaar draaien, het is niet optimaal als de timings van de modules verschillen maar het werkt wel.
Overigens een leuk setje 16 GB kost ook niks meer gelukkig, ik moest 2 jaar geleden nog 200+ neer leggen voor mijn simpele set 3000.
16 GB is inderdaad wel het minimum wat je wilt tegenwoordig.
Die sprongetjes waar je het over hebt is over het algemeen van 120 naar 121, men overschat het nut van snel geheugen vaak.
Ik was in de veronderstelling dat het voor ryzen wel degelijk belangrijk is om RAM op de juiste snelheid te klokken. Uit artikelen zoals deze blijkt dat er best wat winst te behalen valt:
https://www.techpowerup.c...aking-overclocking-guide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb mijn 3900x inmiddels ook binnen en draaiende. Kon mijn RAM zonder moeite op 3600C15 zetten. Nu nog wachten op een BIOS met AGESA 1.0.0.3AB om die single core speeds te fixen. :/

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Zeker, op zich leuk en het verschil tussen een Zen+ en Zen2 is duidelijk aanwezig.
Geheugensnelheid echter... Ik heb het met 200 Mhz verheugd, leuk dat het werkt maar ik ga niet meer moeite doen om hoger te komen.
Verbaasde mij al dat de sticks die ik heb uberhaupt hoger konden, want de hynix chips staan bekend als slechte overclockers.
Ik ben er hier ook wel klaar mee. Met m'n Zen+ kon m'n geheugen echts niets meer dan de XMP 3466 met CL16. Nu met Zen+ dus wel 1 stapje hoger naar 3533 met CL16. Maar omdat ik met m'n 2600X al vanalles heb geprobeerd met timings aanpassen met hogere voltages zonder enig resultaat, ga ik dat nu niet meer verder uitzoeken. Blijkbaar draait mijn setje B-die gewoon niet sneller (MHz. of CL) dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blaat schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:18:
Ik heb mijn 3900x inmiddels ook binnen en draaiende. Kon mijn RAM zonder moeite op 3600C15 zetten. Nu nog wachten op een BIOS met AGESA 1.0.0.3AB om die single core speeds te fixen. :/
Is de 3900x puur omdat het kan of heb je ook de workloads ervoor? :)

Heb hier zelf een 1800x maar voor mijn gebruik lijkt me dat voorlopig meer dan voldoende.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Borromini schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Is de 3900x puur omdat het kan of heb je ook de workloads ervoor? :)

Heb hier zelf een 1800x maar voor mijn gebruik lijkt me dat voorlopig meer dan voldoende.
Is een beetje van beiden een antwoord?

Ik doe af en toe aan in home streaming naar mijn TV naar de middenverdieping. Gezien de specs van de TV en mijn PC is het wel fijn om dat zonder haperingen op 4k met hoge bitrate te kunnen. Met sommige games schiet een 8core dan net tekort.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Ik ben er hier ook wel klaar mee. Met m'n Zen+ kon m'n geheugen echts niets meer dan de XMP 3466 met CL16. Nu met Zen+ dus wel 1 stapje hoger naar 3533 met CL16. Maar omdat ik met m'n 2600X al vanalles heb geprobeerd met timings aanpassen met hogere voltages zonder enig resultaat, ga ik dat nu niet meer verder uitzoeken. Blijkbaar draait mijn setje B-die gewoon niet sneller (MHz. of CL) dan dit.
Omdat we er over aan het posten waren kreeg ik toch weer even de OC kriebels. ;)
Waar ik met 1st gen moeite had om op stock xmp te draaien, is het me toch gelukt nu op 3333 te draaien met cl16.
Daar laat ik het dan ook maar bij, op het web kom ik dat ook als max tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:18
Miyazono schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:31:
Hm, tijdens Cinebench haalt mijn 3700X een all core boost van 4.1Ghz, alles is standaard gelaten behalve PBO, stond automatisch uit maar als ik het aanzet gaan de scores iets omhoog dus ik denk dat het het beste is om PBO aan te laten dan? (all core boost zat onder de 4Ghz met PBO uit.)
4751 in Cinebench R20 en 2086 in Cinebench R15, temperatuur is ~77c dan.
Lichtere workloads zoals gaming en dergelijke dan zit de cpu wel gewoon op 4.3Ghz. Zwaarste game voor de CPU tot nu toe was BFV met zo'n 40% load op alle cores en een temperatuur van in de 50c. Elke andere game zit eigenlijk zo'n beetje onder de 10% cpu usage. Best verfrissend tegenover m'n i5 die in elke game op 100% usage zat :P
All cores hier ook op de 4.1 met een 3700x

2109 cinebench r15
4780 r20

Temps 66 max wordt gekoeld door een noctua nh d14 amd versie.
Heb wel wat minder moederbord pro carbon x370 maar tot nu toe gaat het goed allemaal.

Ik laat pbo wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:08:
[...]

Omdat we er over aan het posten waren kreeg ik toch weer even de OC kriebels. ;)
Waar ik met 1st gen moeite had om op stock xmp te draaien, is het me toch gelukt nu op 3333 te draaien met cl16.
Daar laat ik het dan ook maar bij, op het web kom ik dat ook als max tegen.
Hahahahahha
Ik ook :+

Kom wederom niet verder dan waar ik was maar moet wel het spelletje door wat ik hierboven beschreef.

1. Load optimized defaults en reboot
2. XMP op 2933 en reboot
3. XMP op 3533 en reboot
4. En dan alle PBO-instellingen weer

Grmbl :+

@Aslanboy1905
Zonder load optimized defaults werkte het niet. Dus echt eerst CPU en mem erin.. alles default laten. Optimized defaults. Dan pas geheugen aanpassen, en dan pas wat anders aanpassen want anders zit UEFI in een boot loop en reset ie na een poging of drie.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 13-07-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Blaat schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Is een beetje van beiden een antwoord?

Ik doe af en toe aan in home streaming naar mijn TV naar de middenverdieping. Gezien de specs van de TV en mijn PC is het wel fijn om dat zonder haperingen op 4k met hoge bitrate te kunnen. Met sommige games schiet een 8core dan net tekort.
Dit klinkt als een hele interessant use case, hoe heb je dit streamen ingericht qua hardware/software?

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:31
De "driver is not installed" melding van AMD Ryzen Master is weg te krijgen door in het register te zoeken naar "RyzenMasterDriverV13" en die sleutel eruit te knikkeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Ik heb een Ryzen 5 3600 en een Asus TUF B450-PLUS GAMING besteld, en volgens verwachting start dat niet op. Jammer genoeg wordt het moederbord niet met een compatible BIOS versie geleverd, maar daar had ik eigenlijk al op gerekend. Bij AMD kan je een short term processor loan boot kit aanvragen, dus dat heb ik nu gedaan. Ben benieuwd hoe snel en goed dat werkt.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Buildzoid gaat er ook even doorheen. :P

De paar borden voor X470 en B450 die interessant zijn, vervolgens keiharde afslachting van een aantal X570 bordjes en vervolgens eigenlijk de conclusie die ik ook al trok.

Voor €200 ish zijn dit eigenlijk de twee borden om naar te kijken:
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS

De meerwaarde van de borden tussen €250-€300 is er eigenlijk niet. Daarboven zit:
pricewatch: ASRock X570 Taichi

En daarboven zitten de zeer high end borden. Kies maar welke je wil, maakt weinig uit.
pricewatch: Asus ROG Crosshair VIII Hero
pricewatch: MSI MEG X570 ACE
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 MASTER

Maar voor de mensen met een budget en een 3600-3800X, pak een MSI B450 met bios flashback. Wil je iets beters en laat je de bios flashen bij de winkel of heb je een oude CPU? Dan is de prijs-kwaliteit van pricewatch: Asus PRIME X470-PRO eigenlijk niet te verslaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ximon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:18:
Ik heb een Ryzen 5 3600 en een Asus TUF B450-PLUS GAMING besteld, en volgens verwachting start dat niet op. Jammer genoeg wordt het moederbord niet met een compatible BIOS versie geleverd, maar daar had ik eigenlijk al op gerekend. Bij AMD kan je een short term processor loan boot kit aanvragen, dus dat heb ik nu gedaan. Ben benieuwd hoe snel en goed dat werkt.
Dat is wel te verwachten ja. Bijna alle moederborden (tenzij ze van een gloednieuwe serie zijn natuurlijk) worden met 1-3 BIOS'en ouder geleverd dan er op moment van kopen beschikbaar is. Het hele distributiekanaal is gewoon traag (doorlooptijd) en het ligt na de distributie weken zo niet maanden op voorraad.

Dat is ook de reden dat veel shops je aanbieden voor bedrag [x] het BIOS te flashen. Helaas doet niet elke shop dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Om het verschil echt te zien moet je een versie zonder avx draaien denk ik.
Je kunt in de config van prime95 avx support uitschakelen via local.txt

CpuSupportsAVX=0

Overigens raad ik wel altijd aan om voor stabiliteit alsnog met AVX te testen een stock cpu kan dat immers ook prima aan.
KRB schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:02:
[...]

Nou ja het punt is dat de set die ik nu heb in totaal 8GB is en ik waarschijnlijk 16GB nodig heb. Dan moet ik nog een extra set kopen. Op amazon staat echter een net ander productnummer en ik heb geen idee of dat uitmaakt.

BLT2K4G4D30AETA ipv BLT2C4G4D30AETA

En ter verduidelijking, ik speel graag op hoge refreshrate. Dus het optimaliseren van RAM is ook nuttig als het om een sprongetje van 120 naar 128FPS gaat, wat je op een 60Hz scherm natuurlijk niet merkt.

Ik wil graag de setup optimaliseren zodat de processor zo lang mogelijk mee kan en ik niet over een paar jaar nieuw RAM moet hebben om er toch nog wat leven uit te knijpen.
Vier modules draaien altijd slechter dan 2 modules. Dus dan kun je beter nu DDR4 zo goedkoop is de boel vervangen voor 2x8.

Iemand al wat benchmarks gedraaid op een 3600? Er zit nogal een kloof tussen gamernexus en techspot.

[ Voor 55% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2019 20:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:52
barriie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:59:
[...]

Hmm, ik zie dat de buren ook exact dezelfde scores hebben als hier:

AMD Ryzen 7 3700X
Cinebench 20 Single Threaded 510 punten
Cinebench 20 Multi Threaded 4961 punten

Waar had ik mijn alu hoedje ook alweer neer gelegd :+
Weer het betere copy paste werk waarschijnlijk..

Volgende week hoop ik zelf te kunnen benchmarken met een 3800X.
Het scheelt me € 60 op een 3700X, ik hoop dat er net als bij de 3900X minder voltage in gejaagd hoeft te worden t.o.v. de lower-end chips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Preimel schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:15:
[...]

Dit klinkt als een hele interessant use case, hoe heb je dit streamen ingericht qua hardware/software?
Niet zo ingewikkeld hoor, gewoon via de steam link app op mijn android TV. Die ondersteunt H265. Dus als ik steam heb draaien op mijn PC en met bluetooth een controller link aan mijn TV, heb ik in no time mijn hele steam library tot m'n beschikking. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 17:30
Hier ook nog een ervaring, ik heb sinds vandaag een R5 3600 draaien met geheugen op 3200mhz.
Bij opstarten draaide geheugen op 2133mhz, via Ryzen Master geprobeerd aan te passen, black screen, bios reset, in bios aangepast naar 3200mhz en draaide direct. Geheugen werkt op 1,36v, niet zo hoog als wat ik in dit topic veelal lees. Temperatuur van CPU is terwijl ik hier op tweakers zit 36-39 graden met soms ineens pieken naar 45 graden, tijdens gamen stijgt het richting 70.

Al met al aardig tevreden, zeker voor dit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xynergy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 23:55
Mijn ervaring met een 3700X:

Ivm. standaard voltages (JayzTwoCents: YouTube: AMD 3900X Overclocking explained... How to get improvements!)

Ik heb de voorbije 3 dagen dus wél op default (Auto) volts gedraaid op een Crosshair VI Hero. Exact dezelfde situatie als in de video; 1.47+ vcore in de BIOS, 50C+, verdacht hoge temp spikes onder lage load. (zelfs met een AIO) Had nog niets overclocked om toch maar de boot even af te houden, maar nu dus al RMA.

Ik denk dat er net een stukje van mijn IMC (of andere memory-gerelateerde functie) gesneuveld is. Zolang er een stickje in Channel B zit, helemaal geen POST meer. (q-code C5) Bord en memory zijn nog inorde, ben teruggeswitched naar mijn 1700 en alles werkt terug perfect.

Heel goed oppassen met die volts, dus, en dan vooral VDD-SOC en VDDG. Als ik het goed begrijp hebben deze volts betrekking tot de memory controller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Xynergy schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:47:
Mijn ervaring met een 3700X:

Ivm. standaard voltages (JayzTwoCents: YouTube: AMD 3900X Overclocking explained... How to get improvements!)

Ik heb de voorbije 3 dagen dus wél op default (Auto) volts gedraaid op een Crosshair VI Hero. Exact dezelfde situatie als in de video; 1.47+ vcore in de BIOS, 50C+, verdacht hoge temp spikes onder lage load. (zelfs met een AIO) Had nog niets overclocked om toch maar de boot even af te houden, maar nu dus al RMA.

Ik denk dat er net een stukje van mijn IMC (of andere memory-gerelateerde functie) gesneuveld is. Zolang er een stickje in Channel B zit, helemaal geen POST meer. (q-code C5) Bord en memory zijn nog inorde, ben teruggeswitched naar mijn 1700 en alles werkt terug perfect.

Heel goed oppassen met die volts, dus, en dan vooral VDD-SOC en VDDG. Als ik het goed begrijp hebben deze volts betrekking tot de memory controller..
Ik zie op mijn C7H dergelijke voltages helemaal niet, op de vCore na. Maar er is al eerder uitgelegd door een AMD kerel dat hoge idle voltages normaal zijn.

All the same, ik draai de 3900x nu op -0.05V offset omdat hij dan hoger boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:18
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:04:
[...]

Het zal weinig uitmaken in veel games. Ik zit alleen wel met met een 1080P/144Hz scherm, ga naar een RX5700XT en ik speel ook nog wel eens games waar Ryzen zwakker presteert. Laat RAM overclocking daar nu vaak helpen. Verder heb ik een setje B-die, dan moet je er ook gebruik van maken. Ze zijn niet goedkoop. :")
ah ja.. ik had 4 dimms in mijn computer en is toch uiteindelijk te onstabiel gebleken. Veel blauwe schermen constant. 2 van de dimms waren ook samsung b dies dit is wat ik uiteindelijk kreeg erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/upStiZYoj6m3GfXffZu0CK7s/medium.jpg

3766 deed hij ook maar niet met cl17. dit waren ripjaws cl15 kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ik kwam er trouwens net achter dat op m'n Asus Strix X470 Gaming-F de Fabric Clock (FCLK) ook niet meeschaalt zoals AMD online vertelt (is ook door diverse mensen in het algemeen geconstateerd).

Geheugen draait op 1766 (dus effectief 3533) maar de Fabric Clock stond op 1600, ondanks dat volgens AMD t/m 3600 MHz. de Fabric Clock 1:1 moet meeschalen. Mijn Fabric Clock stond dus ingesteld alsof ik 3200 MHz. geheugen had.

Even handmatig instellen en bingo, maar er zit toch her en der nog wel wat werk aan Ryzen 3000 en de verschillende BIOS-implementaties van vendors.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:41:
Buildzoid gaat er ook even doorheen. :P

De paar borden voor X470 en B450 die interessant zijn, vervolgens keiharde afslachting van een aantal X570 bordjes en vervolgens eigenlijk de conclusie die ik ook al trok.
[YouTube: Best Motherboards for Ryzen 3000 CPUs: X570 vs. X470 & B450]

Voor €200 ish zijn dit eigenlijk de twee borden om naar te kijken:
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS

De meerwaarde van de borden tussen €250-€300 is er eigenlijk niet. Daarboven zit:
pricewatch: ASRock X570 Taichi

En daarboven zitten de zeer high end borden. Kies maar welke je wil, maakt weinig uit.
pricewatch: Asus ROG Crosshair VIII Hero
pricewatch: MSI MEG X570 ACE
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 MASTER

Maar voor de mensen met een budget en een 3600-3800X, pak een MSI B450 met bios flashback. Wil je iets beters en laat je de bios flashen bij de winkel of heb je een oude CPU? Dan is de prijs-kwaliteit van pricewatch: Asus PRIME X470-PRO eigenlijk niet te verslaan. :)
Video is redelijk kort door de bocht qua x570. vergelijk. Er zit wel degelijk best wat verschil als je tussen de 250/300 range gaat kijken. Dit overzicht gaat toch een stuk meer in detail https://docs.google.com/s...aXyzd1o/edit?usp=drivesdk.

Daarnaast was mijn originele plan om een B450 te halen van MSI maar gezien de huidige ervaringen van vele online zou ik dit voor nu af raden. Als je het wil doen zou ik lekker een paar weken wachten totdat ze de bios stabiel hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door bloodlynx op 14-07-2019 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
[knip], sorry

[ Voor 100% gewijzigd door Boxman op 15-07-2019 14:33 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Same, hoewel ik met 3600x op air de 85 aan tik in prime95 small.
Jij hebt een 3700x? Ook een Asus plank toevallig?

Ik vermoed dat iedereen dit heeft, alleen niet iedereen draait prime95 small fft.
Small FTT geeft mij 71,2C op m'n 3700X bij 1,288V. Of ik em nou 1,28V geef of 1,40, hij blijft toch niet op de 4,4Ghz hangen. Ik zie in zware tests daarnaast eerder 4,175Ghz dan 4,3 maar dat is wel prima voor nu.

Onder m'n waterblok blijft de 3700X (zoals verwacht) best koud, het is zo immers maar een 100W TDP chip mét boost. Bij Blend mode of Cinebench dropt de performance alleen wel wat. Bij 1,25V gaat ie niet meer verder dan 4,225Ghz, maar wordt ie ook niet warmer dan 62C.

Hoogste wat ik heb gezien tot nu toe is 1,406V en zat ik bij het starten van een applicatie al op 76,8C. 1,4V is momenteel gewoon teveel. 1,35V of 1,4V geeft mij daarnaast absoluut 0 performance winst.

Ram van 3000 -> 3133mhz doet véél meer dan het verschil tussen 4,225 en 4,3ghz.

De scores van Guru3D zijn inderdaad erg hoog... Ik krijg overigens singlecore op 4,475Ghz een score van 466 in R20 single core. Dat is ook nog lang geen 500. Maar ook Multi zie ik 4400-ish. Zal het verschil met 3600mhz geheugen zijn. Was te verwachten natuurlijk dat AMD er een leuk setje bij doet in t review pakket, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
djunicron schreef op zondag 14 juli 2019 @ 02:57:
[...]

Small FTT geeft mij 71,2C op m'n 3700X bij 1,288V. Of ik em nou 1,28V geef of 1,40, hij blijft toch niet op de 4,4Ghz hangen. Ik zie in zware tests daarnaast eerder 4,175Ghz dan 4,3 maar dat is wel prima voor nu.

Onder m'n waterblok blijft de 3700X (zoals verwacht) best koud, het is zo immers maar een 100W TDP chip mét boost. Bij Blend mode of Cinebench dropt de performance alleen wel wat. Bij 1,25V gaat ie niet meer verder dan 4,225Ghz, maar wordt ie ook niet warmer dan 62C.

Hoogste wat ik heb gezien tot nu toe is 1,406V en zat ik bij het starten van een applicatie al op 76,8C. 1,4V is momenteel gewoon teveel. 1,35V of 1,4V geeft mij daarnaast absoluut 0 performance winst.

Ram van 3000 -> 3133mhz doet véél meer dan het verschil tussen 4,225 en 4,3ghz.

De scores van Guru3D zijn inderdaad erg hoog... Ik krijg overigens singlecore op 4,475Ghz een score van 466 in R20 single core. Dat is ook nog lang geen 500. Maar ook Multi zie ik 4400-ish. Zal het verschil met 3600mhz geheugen zijn. Was te verwachten natuurlijk dat AMD er een leuk setje bij doet in t review pakket, maar toch.
Ik heb een paar dagen ge-undervolt, maar performance gaat er door omlaag.
De coreclocks verhogen maar benchmarks gaan omlaag.
Je kunt het vrij snel zien in bijvoorbeeld de cpu-z benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

sdk1985 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:07:
[...]

Vier modules draaien altijd slechter dan 2 modules. Dus dan kun je beter nu DDR4 zo goedkoop is de boel vervangen voor 2x8.

Iemand al wat benchmarks gedraaid op een 3600? Er zit nogal een kloof tussen gamernexus en techspot.
Hoe weet je dat 4x4 altijd slechter draait dan 2x8? Ik dacht eigenlijk dat het tegenovergesteld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:29:
[...]

Hoe weet je dat 4x4 altijd slechter draait dan 2x8? Ik dacht eigenlijk dat het tegenovergesteld was.
Hij bedoelt dat de geheugencontroller minder goed omgaat met 4 reepjes, waardoor de snelheid lager is dan met 2 reepjes. Het advies om met 2 reepjes te draaien is dan ook terecht.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

millman schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Hij bedoelt dat de geheugencontroller minder goed omgaat met 4 reepjes, waardoor de snelheid lager is dan met 2 reepjes. Het advies om met 2 reepjes te draaien is dan ook terecht.
Interessant.

Ik heb een hoop RAM sets vergeleken en als ik een nieuwe 2x8 wil kopen lijkt het mij om het even welke set het beste is. Heeft iemand nog tips? En is 2e hands kopen van RAM een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 17:48
Amazon had/heeft een goede deal: 2x8 3200 Cl16 van Crucial:
https://www.amazon.de/gp/product/B07M9HZFP2

79 euro, ik heb twee setjes een week geleden gekocht voor 59 euro. Volgens Reddit artikel zouden ze moeten overclocken naar 3600Mhz.

Er is trouwens een recent Reddit artikel over een bios bug die ervoor zorgt dat Infinity Fabric te laag klokt:
https://www.reddit.com/r/...ied_this_potential_gaming
Scheelt 5-10% performance. AMD is aan het onderzoeken of er echt iets aan de hand is.

Volgens mij is het effect van 2 versus 4 geheugenbanken vullen minimaal. In de praktijk zul je er waarschijnlijk niets van merken. En er zijn in ieder geval geen tests beschikbaar met de nieuwe X570 moederborden over dit onderwerp. Als ik de rest van mijn spullen binnen heb zal ik eens een vergelijking doen met twee versus vier banks in gebruik. 3900X waar blijf je.... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Freaky Max op 14-07-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 04:07:
[...]
Ik heb een paar dagen ge-undervolt, maar performance gaat er door omlaag.
De coreclocks verhogen maar benchmarks gaan omlaag.
Je kunt het vrij snel zien in bijvoorbeeld de cpu-z benchmark.
Klopt. Is ook aangegeven door AMD Robert: do not undervolt.

Zen2 laat wat ie aan voltage krijgt meewegen in zijn clockbeslissing. Ik zie het zelf ook. Cinebench R20 gaat van multi 3750 omlaag naar 3620 ongeveer als ik verder undervolt.

Mogelijk dat undervolten nog wel zin heeft als je anders eerder tegen een templimiet aanloopt voordat de CPU zijn (voor dat voltage) maximale clock heeft bereikt, maar dan zou ik niet undervolten maar gewoon een betere cooler halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 20:03
zijn er meer mensen die problemen hebben met de temperaturen van hun 3700X icm een Gigabyte moederbord?

Het probleem wat ik ervaar is Idle schommelt het tussen de 30-50 graden en onder load instant naar 70 graden. (waarbij hij langzaam capped op rond de 75 graden)

Behalve dit reddit forum:
https://www.reddit.com/r/...emps_x570_mobo_fan_noise/

Kom ik niets tegen op internet over dit probleem.

Ik twijfel nu of ik iets terug moet gaan sturen of dat dit opgelost gaat worden via een bios update....

CPU koeler is een Coolermaster MA620P icm 2x 200mm onder en 2x 200mm boven in een SL600M case, zou nooit die temperaturen mogen bereiken lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
rutger465 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:56:
CPU koeler is een Coolermaster MA620P icm 2x 200mm onder en 2x 200mm boven in een SL600M case, zou nooit die temperaturen mogen bereiken lijkt me..
Waarom trek je die conclusie ? Testers komen met een 3700X en waterkoeling in een AIDA64 stresstest op de 71 graden Celcius. En dat is dan een waterkoeler. Met de bijgeleverde Prism komen ze op 85 graden Celcius. Jij zit daar precies tussenin en het lijkt mij dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
bloodlynx schreef op zondag 14 juli 2019 @ 01:12:
[...]

Video is redelijk kort door de bocht qua x570. vergelijk. Er zit wel degelijk best wat verschil als je tussen de 250/300 range gaat kijken. Dit overzicht gaat toch een stuk meer in detail https://docs.google.com/s...aXyzd1o/edit?usp=drivesdk.
Ik ken het overzicht. ;)
Betekent niet dat er ook echt meerwaarde te behalen valt met duurdere borden. De TuF of Gaming Ultra kunnen een 3900X aan zonder enige problemen. Qua VRM's is alles erboven helemaal zinloos. Qua overclocking heb je ook elke realistisch bruikbare setting. Voor LN2 ga je pas kijken naar een C8H.

Dan ga je kijken naar I/O features en dan zie je dat de Gaming Elite eigenlijk zeer goed voorzien is. Wat moet een €250-€300 moederbord precies extra leveren?
Daarnaast was mijn originele plan om een B450 te halen van MSI maar gezien de huidige ervaringen van vele online zou ik dit voor nu af raden. Als je het wil doen zou ik lekker een paar weken wachten totdat ze de bios stabiel hebben.
Dan wacht je op de volgende serie aan biossen. Volgens mij zijn er overal problemen. AMD heeft kennelijk ook heel erg moeilijk gedaan om de moederbordfabrikanten voor release, daadwerkelijk de hele line-up aan CPU's te geven om te testen. Nu zijn ze druk bezig om dit op te lossen. Het is gewoon een zoveelste platform launch. Er gaat altijd wel wat mis. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:31
@DaniëlWW2

Om toch nog even terug te komen op hoge RAM snelheden met B-die. Hoewel ik probleemloos kon booten en benchen op 1600 14-14-14, bleken Prime95 blends na nog geen uur al afgebroken. Met memtest bevestigd dat het geheugen de oorzaak was, sterker nog, alleen 3200 14-14-14 werkte echt foutloos.

Onacceptabel natuurlijk...maar spelen met de spanningen en timings deed niets. Ik was al iets tegen gekomen over IF en dat dit met auto niet op de juiste/meest snelle snelheden zou lopen. Volgens Ryzen Master was er geen aanleiding om handmatig het IF vast te zetten, gaf simpelweg een 1:1 ratio en alle benchmarks scoren als verwacht.

Uit wanhoop :P toch handmatig de IF vast gezet en voor het eerst gaat iets probleemloos door memtest met 1700MHz, wat toch een beetje hoop geeft dat de Zen 2 aankoop niet geheel een sof is. Betekend wel dat ik komende week dus alleen nog maar geheugen stabiliteits testen zal gaan doen.

De combo Gigabyte X470 Gaming 7 en 3700X werkt optimaal door PBO uit te zetten en alles gewoon stock te laten met het "hoge prestaties" energie profiel in Windows. Maw PBO doet niets, alleen stock zit je op zo'n 4300MHz in bv games met zo nu en dan de max van 4400MHz. Met PBO gaan de clocks omlaag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Razkin schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:34:
@DaniëlWW2

Om toch nog even terug te komen op hoge RAM snelheden met B-die. Hoewel ik probleemloos kon booten en benchen op 1600 14-14-14, bleken Prime95 blends na nog geen uur al afgebroken. Met memtest bevestigd dat het geheugen de oorzaak was, sterker nog, alleen 3200 14-14-14 werkte echt foutloos.

Onacceptabel natuurlijk...maar spelen met de spanningen en timings deed niets. Ik was al iets tegen gekomen over IF en dat dit met auto niet op de juiste/meest snelle snelheden zou lopen. Volgens Ryzen Master was er geen aanleiding om handmatig het IF vast te zetten, gaf simpelweg een 1:1 ratio en alle benchmarks scoren als verwacht.

Uit wanhoop :P toch handmatig de IF vast gezet en voor het eerst gaat iets probleemloos door memtest met 1700MHz, wat toch een beetje hoop geeft dat de Zen 2 aankoop niet geheel een sof is. Betekend wel dat ik komende week dus alleen nog maar geheugen stabiliteits testen zal gaan doen.

De combo Gigabyte X470 Gaming 7 en 3700X werkt optimaal door PBO uit te zetten en alles gewoon stock te laten met het "hoge prestaties" energie profiel in Windows. Maw PBO doet niets, alleen stock zit je op zo'n 4300MHz in bv games met zo nu en dan de max van 4400MHz. Met PBO gaan de clocks omlaag.
Ik ben gisteravond ook aan het testen geweest. In ieder geval niks gemerkt van FCLK omdat ik handmatig moet invoeren vanwege de ASUS bug die met XMP, voltage op 1,2v houd. Ik zet FCLK dus zelf.

Maar ik krijg 3333MT/s 14-14-14-34 niet eens stabiel met 1,4v. 3266MT/s idem. Heb al lopen experimenteren met tRFC verhogen, tRRD_S verhogen zodat het een cycle strakker is dan tRRD_L en 2T command rate. Tenzij ik iets overduidelijks mis, kan ik er nu alleen nog meer voltage tegenaan gooien of de primaire timings losser maken. Ik zie het punt eigenlijk niet voor zo'n geringe prestatiewinst.

Als baseline had ik XMP (3200 14-14-14-34 met 1,35v) gedraaid. Dit werkte tot 500% memtest en toen ik het net wou uitzetten, alsnog een error. Ik denk dat het mijn moederbord is die echt een gigantische barrière op aan het werpen is. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat mijn setje DIMM's gewoon defect is. De vraag voor mij is of ik toch een ander moederbord wil halen of het ga laten bij 3200 waar ik 1,36v zal draaien zodat het stabiel zou moeten blijven. :/

Verder werkt PBO bij mij dus wel positief. Ik haal er in de meeste loads wat extra boostclocks uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

quintox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:06:
Domper! Ik heb gekozen voor de 3600X ( i.p.v. de non-X ) vanwege de Wraith Spire t.o.v. de Stealth. Echter blijkt dit een gedowngrade variant te zijn... Zit sowieso geen LED ring in (estetisch), maar erger.. het blok is nu 100% aluminium t.o.v. de kopere variant die we eerst hadden.

Geen idee hoeveel invloed op koeling dit heeft, dit kan ik nog niet testen aangezien mijn CPU temps véél te hoog zijn, 50c+ in idle en de fan draait op minimaal 2600rpm tot 3600rpm ( vliegtuig stand ).
Is het het dan nog waard om de 3600X boven de 3600 te kopen? Of is het in alle gevallen slimmer om 3600 te kopen met eventueel een aparte koeler van 30e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:14:
[...]

Is het het dan nog waard om de 3600X boven de 3600 te kopen? Of is het in alle gevallen slimmer om 3600 te kopen met eventueel een aparte koeler van 30e?
Daar kan ik nu nog geen antwoord op geven met het brakke 2406 bios :P Voltages zijn off the charts en temperaturen zijn all over the place, dus geen idee hoe de 3600X het doet tegenover de non-x met bijv. PBO.
De CPU komt (nog) niet boven de 4.25GHz boost.

Dat de Spire serieus gedowngrade is is wel écht lame, dat was wel één van de redenen dat ik voor de 3600X ben gegaan, maar ook die verie van koeler zou de chip een stuk koeler moeten krijgen dan wat ie nu is. Zelfs een Wraith Stealth zou betere resultaten moeten geven.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

quintox schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Daar kan ik nu nog geen antwoord op geven met het brakke 2406 bios :P Voltages zijn off the charts en temperaturen zijn all over the place, dus geen idee hoe de 3600X het doet tegenover de non-x met bijv. PBO.
De CPU komt (nog) niet boven de 4.25GHz boost.

Dat de Spire serieus gedowngrade is is wel écht lame, dat was wel één van de redenen dat ik voor de 3600X ben gegaan, maar ook die verie van koeler zou de chip een stuk koeler moeten krijgen dan wat ie nu is. Zelfs een Wraith Stealth zou betere resultaten moeten geven.
Ja het is wel een stomme actie van AMD. Ze zouden het in ieder geval moeten communiceren.

In alle reviews wordt de 3600 geprezen als de beste prijs/prestatie optie uit de 3000 reeks, maar geen van allen rekenen de (eventuele) meerwaarde van de koeler mee. Ik verwacht dat de 3600 met de stealth ook wel op redelijke temp en zonder al te veel lawaai draait, maar het is toch fijn om te weten of ik beter een andere koeler er op moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zelfs al zou de 3600X iets beter zijn dan zou ik denk toch eerder voor een 3600 + een goede aftermarket koeler gaan.

Eigenlijk zou ik liever hebben dat AMD die koelers gewoon achterwege laat en de prijzen vd CPU's navenant verlaagt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
[...]

Kan ik kort over zijn, de X is zijn meerprijs niet waard.
Zie ook gamersnexus video van gisteren met benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

Help!!!! schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Zelfs al zou de 3600X iets beter zijn dan zou ik denk toch eerder voor een 3600 + een goede aftermarket koeler gaan.

Eigenlijk zou ik liever hebben dat AMD die koelers gewoon achterwege laat en de prijzen vd CPU's navenant verlaagt.
Ja het zou fijn zijn als ze in ieder geval optioneel worden die koelers. Ik vind het ook niet duidelijk aangegeven welke koeler bij welke chip zit en of die koeler gelijk is aan die van vorige generaties.

Ik zag zojuist trouwens een passieve AM4 koeler.... Is passieve CPU koeling een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
ik gebruik zelf nu de koeler die er bij geleverd wordt zit rond de 60c onder het gamen .
ryzen 3600 met een ofset van -0.125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:48:
[...]
Ik zag zojuist trouwens een passieve AM4 koeler.... Is passieve CPU koeling een ding?
Haha, no way! Ik loop tegen temp van 82c in prime95 smalle fft en een high end cooler op max rpm.
Succes met een passieve cooler. :)

P.S. hierboven; laat het duidelijk wezen: undervolten zorgt voor verlaagde performance dus dat is imho ook geen goede fix.

[ Voor 16% gewijzigd door unfor op 14-07-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Ja het zou fijn zijn als ze in ieder geval optioneel worden die koelers. Ik vind het ook niet duidelijk aangegeven welke koeler bij welke chip zit en of die koeler gelijk is aan die van vorige generaties.

Absoluut. De 35-watt TDP processoren kunnen passief gekoeld worden voor in bijvoorbeeld HTPC's of kleine servers. Zeker de lager gepositioneerde 35-watt TDP processoren komen gewoon niet boven de 20 watt uit en dat kan prima passief.

Het is alleen niet geschikt voor Zen2 :+

Zie bijvoorbeeld ook deze review:
https://androidpctv.com/review-arctic-alpine-am4-passive/

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:55:
[...]
Haha, no way! Ik loop tegen temp van 82c in prime95 smalle fft en een high end cooler op max rpm.
Succes met een passieve cooler. :)

P.S. hierboven; laat het duidelijk wezen: undervolten zorgt voor verlaagde performance dus dat is imho ook geen goede fix.
Ja ik dacht al hier klopt iets niet waarom bestaat dit. :P ;)

Undervolt hoeft toch net per se gepaard te gaan met lagere performance? Hoewel dit in ryzen waarschijnlijk wel zo zal zijn.
Korvaag schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Absoluut. De 35-watt TDP processoren kunnen passief gekoeld worden voor in bijvoorbeeld HTPC's of kleine servers. Zeker de lager gepositioneerde 35-watt TDP processoren komen gewoon niet boven de 20 watt uit en dat kan prima passief.

Het is alleen niet geschikt voor Zen2 :+
Ik dacht al wat is hier aan de hand :P
Maar 20W passief koelen klinkt inderdaad nog om te doen.
Beaudog schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:54:
ik gebruik zelf nu de koeler die er bij geleverd wordt zit rond de 60c onder het gamen .
ryzen 3600 met een ofset van -0.125.
Met die offset bedoel je een undervolt, correct? En hoe hard en/of irritant geluid maakt de koeler?

[ Voor 67% gewijzigd door KRB op 14-07-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:56:

[...]

Met die offset bedoel je een undervolt, correct? En hoe hard en/of irritant geluid maakt de koeler?
Met een offset van -0.125 kwam mijn CPU niet meer boven de 4Ghz 8)7

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:56:
[...]

ja klopt offset -0.125 heb ik van@ unfor overgenomen en dat werkt prima.
de koeler valt mee mijn systeem staat in een audio meubel in de woonkamer en het geluid is over de speakers.
ik vindt hem ok ik ga wel weer een andere koeler kopen want ik ga toch ook nog een andere mobo kopen.
maar voorlopig draait het super samen met een 5700xt
ik zit tussen de 4.0 en 4.1 ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Help!!!! schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:44:
[...]

In deze vergelijking komt in iedergeval naar voren dat de 3600x echt weggegooid geld is. De prestatie verschillen zijn zo minimaal dat ik me echt af vraag waarom de 3600x uberhaüpt bestaat.
En ja misschien hebben ze een goede sampel van de 3600 maar dan nog.

YouTube: AMD Ryzen 5 3600X Review vs. R5 3600: $50 for a Letter

[ Voor 4% gewijzigd door bloodlynx op 14-07-2019 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:02:
[...]

ja klopt offset -0.125 heb ik van@ unfor overgenomen en dat werkt prima.
de koeler valt mee mijn systeem staat in een audio meubel in de woonkamer en het geluid is over de speakers.
ik vindt hem ok ik ga wel weer een andere koeler kopen want ik ga toch ook nog een andere mobo kopen.
maar voorlopig draait het super samen met een 5700xt
ik zit tussen de 4.0 en 4.1 ghz
Niet zomaar blindelings zonder testen mijn dingen overnemen! :p
Ja, undervolten werkt heel goed om de temps onder controle te krijgen maar je levert wat performance in.
Het niet veel en je merkt het voornamelijk in synthetische benchmarks, zo lang je daar maar van bewust bent.
We zijn allemaal nog aan het testen, dus niet alles voor harde waarheid aannemen wat hier gepost word.

Ik draai zelf weer stock voltage.

[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 14-07-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
bloodlynx schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:04:
[...]

In deze vergelijking komt in iedergeval naar voren dat de 3600x echt weggegooid geld is. De prestatie verschillen zijn zo minimaal dat ik me echt af vraag waarom de 3600x uberhaüpt bestaat.
En ja misschien hebben ze een goede sampel van de 3600 maar dan nog.

YouTube: AMD Ryzen 5 3600X Review vs. R5 3600: $50 for a Letter
De Wraith Spire heeft me over de streep gehaald, in het verleden bleek dit een uitstekende én stille koeler te zijn. Oftewel, een aftermarket cooler kost minimaal 30,- dus was de 20,- meerprijs voor 1-2% meer performance acceptabel.

Nu de Spire dus een dumbed down versie is geworden ( of een grotere versie van de stealth, hoe je het wilt bekijken ) verliest deze wel serieus zijn meerwaarde :S in hindsight had ik dus de X niet gekocht..

Maar... ik ga pas een nieuwe cooler kopen als blijkt dat de Spire ondermaats blijft presteren zelfs nadat Asus zijn bios heeft gefixed.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Niet zomaar blindelings zonder testen mijn dingen overnemen! :p
Ja, undervolten werkt heel goed om de temps onder controle te krijgen maar je levert wat performance in.
Het niet veel en je merkt het voornamelijk in synthetische benchmarks, zo lang je daar maar van bewust bent.
We zijn allemaal nog aan het testen, dus niet alles voor harde waarheid aannemen wat hier gepost word.
Nee ik neem geen harde waarheid aan ik test gewoon mee .
de performance is verwaarloos baar .
tot nu toe werkt het prima . 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

Ik ga uiteindelijk voor:

R5 3600
MSI B450 Tomahawk
Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK (wat een mond vol)

NZXT H500 Zwart

Gigabte 1070 G1 Gaming (komt uit oude pc)

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe groot een passieve koeler zou zijn als het een R5 3600 zou moeten kunnen koelen. Waarschijnlijk groter dan je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:22:
Ik ga uiteindelijk voor:

R5 3600
MSI B450 Tomahawk
Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK (wat een mond vol)

NZXT H500 Zwart

Gigabte 1070 G1 Gaming (komt uit oude pc)

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe groot een passieve koeler zou zijn als het een R5 3600 zou moeten kunnen koelen. Waarschijnlijk groter dan je kast.
Ik heb hetzelfde, ga morgen bouwen. De BIOS van de B450 Tomahawk is nog niet stabiel: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/ dus verwacht niet dat alles gelijk gaat werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
is de tomahawk zo verschillend met de mortar ?
die laatste bios voor de b450 mortar is ok en de 3600 loopt prima op dit bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Het is mijn trouwens opgevallen dat mijn CPU gewoon netjes zijn boost speeds haalt als ik alles op default laat in de BIOS. Zodra ik ga vlooien met de geheugenclock worden alle cores vastgezet op 4350MHz... Heel bizar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En ASRock lijkt het flink te verpest te hebben met de Taichi en dus ook de Phantom Gaming...
https://www.reddit.com/r/...gn_flaw_chipset_overheat/

De chipset ventilator zit precies op het punt waar een vrij standaard videokaart, deze vrijwel volledig zal bedekken. Het resultaat is dat de chipset oververhit kan raken. :F

Afbeeldingslocatie: https://www.megekko.nl/productimg/262307/1_Asrock-X570-TAICHI-moederbord.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8CAbl5G6KiXkejsW3oNEYO9ArI=/i/2002919716.png

Zet het eens af tegen een bord zoals de Gaming Ultra waar de ventilator ruim twee sloten eronder zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7KMmsrnyBA1_hQEY1NGJc3wR-I=/i/2002821788.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB

KRB

DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:06:
En ASRock lijkt het flink te verpest te hebben met de Taichi en dus ook de Phantom Gaming...

De chipset ventilator zit precies op het punt waar een vrij standaard videokaart, deze vrijwel volledig zal bedekken. Het resultaat is dat de chipset oververhit kan raken. :F

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zet het eens af tegen een bord zoals de Gaming Ultra waar de ventilator ruim twee sloten eronder zit.
[Afbeelding]
Zenix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Ik heb hetzelfde, ga morgen bouwen. De BIOS van de B450 Tomahawk is nog niet stabiel: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/ dus verwacht niet dat alles gelijk gaat werken..
Kan ik dan nog beter even wachten met het kiezen van een moederbord? Nu kan het nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:11:
[...]

[...]

Kan ik dan nog beter even wachten met het kiezen van een moederbord? Nu kan het nog...
Als je zeker geen problemen wil hebben, dan wachten. Dat geld voor vrijwel elk platform. Er is ook nog een verschil tussen stock en zelf overclocken. In de meeste gevallen zal stock wel moeten werken en volgt goede OC support later pas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Interessant.

Ik heb een hoop RAM sets vergeleken en als ik een nieuwe 2x8 wil kopen lijkt het mij om het even welke set het beste is. Heeft iemand nog tips? En is 2e hands kopen van RAM een goede optie?
Daar zijn gewoons reviews voor. De bijna beste resultaten haal je met 3200CL14 (ipv 16):

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-zen-2-memory-performance-scaling-benchmark/images/relative-performance-games-1920-1080.png
Dus dan kun je aan zoiets denken: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ik las gisteren ergens dat G.Skill met een 3600 MHz module komt op 14-16-16-16 op 1.4v. Weten jullie daar al iets meer over en zal dat een goede keus zijn voor X570 i.c.m. een 3900X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:06:

Alleen relevant voor wie dual gpu gaat draaien en wie gaat tegenwoordig nog aan dual gpu beginnen? Crossfire support was altijd al dubieus en in 2019 is het echt vragen om problemen aangezien bij DX12 de implementatie bij de developer vandaan moet komen en de devs daar geen zin in hebben. Bij Nvidia moet je eerst op een 2080 Ti zitten voordat SLI een overweging wordt.
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:11:
[...]

[...]

Als je geen problemen wil dan wacht je 2 a 3 maanden na een launch met een nieuwe architectuur. Dus dat wordt dan op zijn vroegst september. Tegen die tijd zijn de meeste problemen wel bekend en hopelijk opgelost. Intel heeft weleens een terugroep actie gehad voor sandy bridge borden...

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 14-07-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Alleen relevant voor wie dual gpu gaat draaien en wie gaat tegenwoordig nog aan dual gpu beginnen? Crossfire support was altijd al dubieus en in 2019 is het echt vragen om problemen aangezien bij DX12 de implementatie bij de developer vandaan moet komen en de devs daar geen zin in hebben. Bij Nvidia moet je eerst op een 2080 Ti zitten voordat SLI een overweging wordt.
Het is relevant voor iedereen die zijn videokaart in het bovenste PCI-E slot doet, want zo blokkeer je die chipset fan. Dat zal maar iets van 95% van de mensen zijn. :z
Mannekino schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:15:
Ik las gisteren ergens dat G.Skill met een 3600 MHz module komt op 14-16-16-16 op 1.4v. Weten jullie daar al iets meer over en zal dat een goede keus zijn voor X570 i.c.m. een 3900X?
Dat is E-die RAM. Of het uitmaakt? Tja procentje, misschien twee. Wil je dat dan zal het waarschijnlijk een uitstekend setje RAM zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-07-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:18:
[...]

Het is relevant voor iedereen die zijn videokaart in het bovenste PCI-E slot doet, want zo blokkeer je die chipset fan. Dat zal maar iets van 95% van de mensen zijn. :z

[...]

Dat is E-die RAM. Of het uitmaakt? Tja procentje, misschien twee. Wil je dat dan zal het waarschijnlijk een uitstekend setje RAM zijn. :)
Op basis van de plaatjes had ik het idee dat de spacing tussen de bovenste gpu en de onderste gpu geen 2 maar 3 slots betreft. De meeste gpu's zijn 2 slots dik dus dan zou het precies moeten passen. Of kijk ik niet goed?

edit: Ik keek naar de laatste foto maar dat is de gigabyte aorus niet de taichi.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 14-07-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ah, ik heb de links gevonden:

https://www.gskill.com/co...yzen-3000-&-X570-Platform

https://www.guru3d.com/ne...n-3000-x570-platform.html

Afbeeldingslocatie: https://www.gskill.com/_upload/htmlEdit/trident-z-neo-launch-spec-table-eng.png

Ik bedoel die CL14-15-15-35 set op 3600 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:22:
[...]

Op basis van de plaatjes had ik het idee dat de spacing tussen de bovenste gpu en de onderste gpu geen 2 maar 3 slots betreft. De meeste gpu's zijn 2 slots dik dus dan zou het precies moeten passen. Of kijk ik niet goed?
Je kijkt niet goed. :P
Dit is ongeveer waar je videokaart zal zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vmPdkflo1aYyopV7Cr7N3vly/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:25:
[...]

Je kijkt niet goed. :P
Dit is ongeveer waar je videokaart zal zitten.
[Afbeelding]
O my bad ik ben nog niet wakker blijkbaar. Ik keek naar die laatste foto maar dat is een gigabyte 8)7 . Dan ben ik het met je eens dat dit een hele rare plek is.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 14-07-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Bij de gigabyte aorus pro dekt de gpu ook de chipsetfan half af zag ik met inbouwen.
Heb het nu op silent fan profiel staan in bios dan gaat de fan niet aan onder 65 graden.
Ik hoorde hem niet ook niet toen ie 1600tpm stond te spinnen met de vorige bios, het zijn toch wel redelijk stille fans gelukkig.
chipset is nu rond de 50 graden idle

[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 14-07-2019 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:27:
[...]

O my bad ik ben nog niet wakker blijkbaar. Ik keek naar die laatste foto maar dat is een gigabyte 8)7 .
Een goede morgen toegewenst dan. :+
Maar bij Gigabyte lijken ze wel wakker te zijn geweest. Ik zat al te kijken en er zijn heel wat moederborden waar deze ongelofelijk domme beslissing genomen lijkt te zijn. Het valt te hopen dat andere fabrikanten er wel aan gedacht hebben en op een andere manier toch airflow creëren. :z
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:
Bij de gigabyte aorus pro dekt de gpu ook de chipsetfan half af zag ik met inbouwen.
Heb het nu op silent fan profiel staan in bios dan gaat de fan niet aan onder 65 graden.
Er is een verschil tussen half en helemaal. Voor jouw bord komt er tenminste nog koele lucht naar binnen. Bij een Taichi is de enige lucht die binnen zal komen, de hete lucht die direct van het koelblok van een videokaart zal worden getrokken. :P

Maar ik ben even heel snel voor alle X570 bordjes gegaan.
-MSI heeft alle ventilatoren ruim uit de weg geplaatst. Die hebben er over nagedacht. MSI lijkt ook voor vrij grote ventilatoren te hebben gekozen, ongetwijfeld om te stil te houden.
-Gigabyte is qua plaatsing niet zo goed als MSI, maar lijkt er ook overal rekening mee te houden. Ik vind eigenlijk dat Gigabyte de beste compromis tussen esthetiek en functionaliteit lijkt te hebben gemaakt. Ak hun borden lijkt goed afgewerkt, maar ze hebben ook hardware aan boord.
-ASUS is gemengd. Een flink aantal borden, waaronder de C8H en de TuF hebben dezelfde fout.
-ASRock is ook gemengd. Ik vind hun lijn eigenlijk op veel punten nauwelijks interessant. De uitzondering was de Taichi...

[ Voor 70% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-07-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sla er net even de handleiding op na van de X570 tai chi:
PCIe slots:
PCIE1 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCI Express x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCI Express x8 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 4.0 x1 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
PCIE5 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCI Express x4 lane width graphics cards.
* If PCIE5 slot is occupied, M2_3 will be disabled.
Dus dan wil je inderdaad niet het andere slot gebruiken, dan vervalt immers het nut van de PCI 4.0 en had je wellicht beter een ouder bord kunnen pakken.

Zie trouwens nog weinig mensen iets delen over OC. Van wat ik ervan mee kreeg 3600 met 1.45v op een Asus strix doet met een hoop gezeik (iets met bios en 2700X nodig om hem uit een boot loop te krijgen) 4325 Mhz all core en 4400 single core. Zit ook een 5700 XT bij. Wie weet heeft iemand er nog wat aan. Voor verdere details moet de overclock master zichzelf maar melden hier :+ . Als je geen dual bios hebt dus wel even oppassen met overclocken óf een ryzen 2 klaar hebben liggen (!).

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 14-07-2019 14:49 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Nou hij doet het hoor! Eerste power on was donderdagavond laat naar de Bios, vervolgens slapen, vrijdag werken en toen 's avonds en gisteren verder installeren/proberen/afronden.

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/build/a-t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/build/d-t.jpg

Heb verder nog weinig met de instellingen gedaan behalve het RAM naar XMP gegooid (3200-14-14-14-34), daarom brandt dat gekke rooie XMP lampje dus moet ik ook nog maar eens handmatig gaan doen. Verder PBO aangezet.

Nog niet heel veel tests gedaan, Prime v 27.9 op alle cores small FTTs lijkt te stabilizeren op 78 graden, 4.0 ghz all core zonder PBO met 1.24 volt. Geen idee of dat goed is haha

Met PBO aan werd het geloof ik 4.1 ghz ofzo. Moet me er nog meer in verdiepen.

Meer plaatjes/text hier:

https://pcpartpicker.com/b/sNhypg

Nu zo F1 kijken en dan later verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:46:
Ik sla er net even de handleiding op na van de X570 tai chi:

[...]

Zie trouwens nog weinig mensen iets delen over OC. Van wat ik ervan mee kreeg 3600 met 1.45v op een Asus strix doet met een hoop gezeik (iets met bios en 2700X nodig om hem uit een boot loop te krijgen) 4325 Mhz all core en 4400 single core. Zit ook een 5700 XT bij. Wie weet heeft iemand er nog wat aan. Voor verdere details moet de overclock master zichzelf maar melden hier :+ .
Een 3600 met 1,45v zal zeer snel sterven. Max all core is 1,325v. Het probleem is dat de bedrading tussen de transistoren op 7nm, zo dun is dat ze meer niet aankunnen. Er zijn alweer genoeg "guides" verschenen waar er maar stupide voltages worden ingetoetst...

Een Ryzen 3000 met een goede biosimplementatie, zal automatisch die 1,325v niet overschrijden onder zware loads. Je kan niks anders doen dan PBO aanzetten, LLC gebruiken om vdroop te verminderen en spelen met offset vcore om te zien of je wat wint. De CPU's presteren al bijna optimaal out of the box. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:

Maar ik ben even heel snel voor alle X570 bordjes gegaan.
-MSI heeft alle ventilatoren ruim uit de weg geplaatst. Die hebben er over nagedacht. MSI lijkt ook voor vrij grote ventilatoren te hebben gekozen, ongetwijfeld om te stil te houden.
De mijne (MSI X570 Creation) spint op tijdens POST en stopt daarna. Heb hem verder nog niet zien draaien. Heb geen PCIE 4 SSD maar met PCIE 3 SSD tijdens Crystaldisk mark gebeurde er niks. Prime en 3d Mark en Unigine Valley ook niets. Ben benieuwd of ie ooit nog aangaat als ik uren ga gamen ofzo haha We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
KRB schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:22:
Ik denk dat dat echt wel meevalt. Een groot deel van de beperking blijft de hittetransfer tussen chiplet en koeler. Niet de koeler zelf (en ja, die moet natuurlijk wel wat(t) kunnen afvoeren duh).

Deze passieve koeler gaat t/m een TDP van 47. Ze koelen er er een 2400G mee die een TDP van 65 watt heeft. Ze komen dan in de 90 graden waarbij ze ook zeggen: best logisch want TDP 65 watt is meer dan de 47 van die passieve koeler.

Laat de 3600 nou net ook TDP 65 watt zijn. Je moet alleen niet verwachten dat je wat met PBO/XFR gaat kunnen bereiken :)

Ik zou het best wel eens willen proberen wat een 3600 zonder PBO doet onder zo'n passieve koeler. Wel wat airflow in de kast hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tomcat84 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:52:
[...]

De mijne (MSI X570 Creation) spint op tijdens POST en stopt daarna. Heb hem verder nog niet zien draaien. Heb geen PCIE 4 SSD maar met PCIE 3 SSD tijdens Crystaldisk mark gebeurde er niks. Prime en 3d Mark en Unigine Valley ook niets. Ben benieuwd of ie ooit nog aangaat als ik uren ga gamen ofzo haha We zullen zien.
Het probleem zou met name het gebruik van meerdere NMVE's zijn die 4.0 kunnen benutten. Voor een gaming systeem is het waarschijnlijk normaal dat die stil is of niet zal draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:12:
[...]

Daar zijn gewoons reviews voor. De bijna beste resultaten haal je met 3200CL14 (ipv 16):

[Afbeelding]
Het heeft dus weinig nut om mijn Corsair 3000 MHz setje te upgraden?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tricolores schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:01:
[...]

Pretty much. De verdubbeling van L3 cache lijkt de meeste problemen opgelost te hebben. Iets waar ik ook al op hoopte. Supersnelle RAM is alleen leuk als je per se het beste wil hebben. Of zoals ik je oude setje door kan schuiven. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Tomcat84 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:49:
Nou hij doet het hoor! Eerste power on was donderdagavond laat naar de Bios, vervolgens slapen, vrijdag werken en toen 's avonds en gisteren verder installeren/proberen/afronden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb verder nog weinig met de instellingen gedaan behalve het RAM naar XMP gegooid (3200-14-14-14-34), daarom brandt dat gekke rooie XMP lampje dus moet ik ook nog maar eens handmatig gaan doen. Verder PBO aangezet.

Nog niet heel veel tests gedaan, Prime v 27.9 op alle cores small FTTs lijkt te stabilizeren op 78 graden, 4.0 ghz all core zonder PBO met 1.24 volt. Geen idee of dat goed is haha

Met PBO aan werd het geloof ik 4.1 ghz ofzo. Moet me er nog meer in verdiepen.

Meer plaatjes/text hier:

https://pcpartpicker.com/b/sNhypg

Nu zo F1 kijken en dan later verder :)
Wat een prachtige build! Hier mijn creatie.
amd4-build-new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:12:
[...]

[Afbeelding]
Nog niet iedereen heeft de memo gehad, maar het goedkope e-die is momenteel the way to go.
Ik kan geen goede reden bedenken om zoveel uit te geven aan ram als het niet nodig is.

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK

https://www.reddit.com/r/...ial_sport_lt_micron_edie/

Als je ze kunt vinden: de 3000 Mhz variant CL15 heeft dezelfde chips, ik heb een set onderweg. :)

[ Voor 4% gewijzigd door unfor op 14-07-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Laatst online: 01-09 16:31
Heb sinds afgelopen vrijdag een build met de 3600x icm de b450 tomahawk. Door de onstabiele bios versie moet ik mijn pc soms tot 10x opnieuw booten voordat hij door boot. Is dit niet schadelijk voor de hardware? ik hard reset mijn pc dan tot 10x in 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 17:59
unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Nog niet iedereen heeft de memo gehad, maar het goedkope e-die is momenteel the way to go.
Ik kan geen goede reden bedenken om zoveel uit te geven aan ram als het niet nodig is.

Als je ze kunt vinden: de 3000 Mhz variant CL15 heeft dezelfde chips, ik heb een set onderweg. :)
Maar die heeft geen RGB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devion
  • Laatst online: 28-02 15:59

Devion

Space for rent ;-)

Mijn C6H (Hero VI) + 3900X ervaring so far; Het werkt. i.c.m. G Skill 4133MHz mem

Met een groot minpunt waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden, C5 error bij cold boots, lijkt niet al te veel voor te komen als ik op 3600MHz draai op CL14, zodra ik naar 3733 (en FCLK > 1800 kom) dan krijg ik eigenlijk bij elke coldboot meteen C5 en mag ik m'n bios weer resetten.

Boot up voltage van DDR4 naar 1.4 gezet maar dit gaf helaas geen oplossing, gok wachten op bios update ;)

Anderzijds, EPU staat default uit wat meteen 1.4v/1.5v op de cpu gooit en niet omlaag wil - EPU aan met undervolt (-.1) dan hikt ie tegen de 1.4v aan max (4.3GHz core clocks op dit moment). Min voltage is dan ook meteen 0.6v ish..

In windows is de performance gewoon goed, weinig issues aan te merken zodra 't systeem gestart is.

[ Voor 2% gewijzigd door Devion op 14-07-2019 15:45 . Reden: Min volts bij EPU aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tricolores schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:01:
[...]

CL15 op 3000 Mhz is 10,0 true latency, 3200 op 14 is 8.75 ns. Dus dat is een heel ander verhaal. Echter gaat het dus volgens TPU over maximaal een procent of 5. Of dat het waard is laat ik aan jou over.
unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Ik ga niemand aanraden om geheugen te gaan overclocken. Het spul wordt gebinned dus de kans is zeker aanwezig dat er een reden is dat het setje dat je koopt 'slechts' cl15 op 3000 mhz haalt. Als er iets is dat je systeem onstabiel maakt dan is het geheugen. Dan betaal ik liever 50 euro meer voor de garantie dat het werkt óf ik neem gewoon wat trager geheugen. Ik houd mijn reliability monitor graag op de 10 ( Control Panel\All Control Panel Items\Security and Maintenance\Reliability Monitor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Ik was al weken lang van plan een 3700x build te gaan maken (heb nu een i5 2500K die het eigenlijk nog prima doet). Maar ik twijfel nu toch of voor voornamelijk gamen een 3600 niet een verstandigere keuze is. Ik wil er wel weer lang mee doen, maar zouden die twee extra cores van de 3700x nou echt zin hebben binnen een jaar of 6?

Verder zit ik echt enorm in dubio over het moederbord. Eigenlijk lijkt de Asus Prime X470 perfect wat betreft features en bang for the buck, maar de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC lijkt eigenlijk ook wel een erg goede keuze.

Beide borden schijnen een ongeveer even goede vrm te hebben (Prime X470 iets betere vrm, maar iets slechtere heatsink). Verder zie ik de volgende voordelen die de ander niet heeft:
Prime X470:
+ front panel header gen2(20 pins)
+ bios size 256Mbit (32MB)

B450 Pro Carbon:
+ Bios flashback (gewoon zelf een nieuwe bios erop zetten)
+ Debug leds

Wat is nu wijsheid? Ik begreep dat de MSI bios op 128Mbit nu gewoon crippled is? Raid heb ik niet nodig, merk je er nu verder veel van dan? Behalve dat het wellicht nog niet stabiel is, maar heb je nu op zo'n bord voor altijd een minder werkend bios? Want eigenlijk lijken me de debug leds toch wel heel fijn en als die bios size niet zo heel belangrijk is ga ik misschien toch maar voor de debug leds boven de front panel header van de Prime.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:
Ik hoorde hem niet ook niet toen ie 1600tpm stond te spinnen met de vorige bios, het zijn toch wel redelijk stille fans gelukkig.
Over de fan op de chipset was iedereen in rep en roer, iedereen dacht aan vroeger in de tijd van herrie fans.

Erg belangrijk om te weten dat gigabyte een silent profiel heeft en dat ding dus alleen aan gaat wanneer het echt moet.

Lees weinig over de fan op de chipset, dat verbaast met wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
Bas Focal schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Over de fan op de chipset was iedereen in rep en roer, iedereen dacht aan vroeger in de tijd van herrie fans.

Erg belangrijk om te weten dat gigabyte een silent profiel heeft en dat ding dus alleen aan gaat wanneer het echt moet.

Lees weinig over de fan op de chipset, dat verbaast met wel een beetje.
Ik heb het profiel op balance staan en ook dan draait hij bij mij in idle nooit. Ik heb er wel een fan op gericht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Die fan zit mij niet in de weg, mn case zit vol met RGB fans. dus herrie heb ik toch al :+

Ik heb net even wat in mn 3dmark history rondgeklikt, en kwam een redelijk gelijkwaardige run van mijn vorige build tegen.

Ik ben wel tevreden zo! :Y)

new vs old
https://www.3dmark.com/compare/spy/7749323/spy/7172325#

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Hmm wachten op deze of nog pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR maar de prijzen van deze (linked) zijn plots omhoog geschoten.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 20:03
Korvaag schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:06:
[...]

Waarom trek je die conclusie ? Testers komen met een 3700X en waterkoeling in een AIDA64 stresstest op de 71 graden Celcius. En dat is dan een waterkoeler. Met de bijgeleverde Prism komen ze op 85 graden Celcius. Jij zit daar precies tussenin en het lijkt mij dus prima.
hmm ok, omdat er ook een TR4 versie van is verwachtte ik eigelijk dat deze koeler een makkie zou hebben aan een relatief zuinige cpu.

Maar als je het zo zegt valt het allemaal wel mee inderdaad, al blijf ik het veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
rutger465 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:19:
[...]

hmm ok, omdat er ook een TR4 versie van is verwachtte ik eigelijk dat deze koeler een makkie zou hebben aan een relatief zuinige cpu.

Maar als je het zo zegt valt het allemaal wel mee inderdaad, al blijf ik het veel vinden.
De CPU mag 95 graden worden (voordat ie gaat throttlen) dus deze temperaturen zijn geen enkel probleem. AMD gebruikt alle ruimte gewoon om de prestaties zo hoog mogelijk te houden. Wil je een stiller systeem (als de herrie een probleem zou zijn) dan moet je fanspeed beperken. De CPU zal dat meenemen in zijn bepaling voor clockspeed en dientengevolge iets lager clocken al valt dat ook nog wel mee:

YouTube: Wraith Prism RGB vs. 360mm Liquid Cooler, Ryzen 9 3900X

Met een AIO heb je globaal een 100 MHz. hogere clock dan met de stock cooler bij loads. Verwaarloosbaar. Wel kan je de CPU met een stuk minder herrie koelen.

Zelf heb ik m'n waterkoeler bijvoorbeeld wel op 100% laten staan als de CPU 70 graden wordt, maar dat doet ie zelden. Net nog even Division 2 gespeeld:
- 6 cores op 4,35 GHz.
- CPU temp 48 graden celcius
Games zijn een matige load dus je ziet een enorme boost met lage temperaturen met nauwelijks herrie van de koeler.

Ga ik echter vol AIDA64/Cinebench testen dan eindig ik ook op de 70 graden ondanks de waterkoeler (en dus 100% fanspeed). Boost all-core van 4,150 a 4,175 GHz. met een aardige herrie aan m'n kop.

Je moet dus aan de hand van wat je precies wilt bereiken met herrie/boost wel even aan de slag met je fanprofielen. De CPU is zelf slim genoeg om zichzelf daarop aan te passen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

Of je zet er een fatsoenlijke after market cooler op, zoals eentje van Noctua. Een stille PC lijkt mij toch wel een stuk prettiger dan LED lampjes.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Ik ben verder gaan klooien.
Heb een offset van -0.15 ingesteld. Hierdoor zijn idle voltages nu 1.15v een stuk beter. En daarnaast boost cpu netjes tijdens allcore workload naar 4.1ghz ipv net onder de 4.0ghz.

Cinebench punten zijn 2106 (Volgens mij heel weinig verlies)

PBO had ik uit staan, deze heb ik nu wel aan staan. Idle temps zaken nu ook wel tot 35 graden.
Maar load temps zijn nu wel hoger. Omdat er 1.35v door de CPU gaat onder full load ipv 1.2v zonder PBO.
Volgens mij is dit niet schadelijk. Temps zijn nu vrij snel 75+. 6 minuten Aida levert 91 graden op. Clocks zaken dan naar nog steeds een nette 4.0ghz.

Zit dus nog te twijfelen of ik PBO aan wil laten staan. Dit omdat zonder PBO ik 200 punten in cinebench multicore verlies.

Bij het stoppen van Aida zaken temps binnen 30 seconden naar 41 graden op lucht.

Edit: Ik laat PBO uit. Offset naar -0.075v en dan blijft voltage ook mooi laag in idle. Ben 50-75 punten kwijt. Maar die neem ik voorlief. Het getal is bijna 3 keer hoger dan me i7 4790. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door KingHorse op 14-07-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

Rico

Wie dit leest is gek....

Exar schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:59:
Ik was al weken lang van plan een 3700x build te gaan maken (heb nu een i5 2500K die het eigenlijk nog prima doet). Maar ik twijfel nu toch of voor voornamelijk gamen een 3600 niet een verstandigere keuze is. Ik wil er wel weer lang mee doen, maar zouden die twee extra cores van de 3700x nou echt zin hebben binnen een jaar of 6?

Verder zit ik echt enorm in dubio over het moederbord. Eigenlijk lijkt de Asus Prime X470 perfect wat betreft features en bang for the buck, maar de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC lijkt eigenlijk ook wel een erg goede keuze.

Beide borden schijnen een ongeveer even goede vrm te hebben (Prime X470 iets betere vrm, maar iets slechtere heatsink). Verder zie ik de volgende voordelen die de ander niet heeft:
Prime X470:
+ front panel header gen2(20 pins)
+ bios size 256Mbit (32MB)

B450 Pro Carbon:
+ Bios flashback (gewoon zelf een nieuwe bios erop zetten)
+ Debug leds

Wat is nu wijsheid? Ik begreep dat de MSI bios op 128Mbit nu gewoon crippled is? Raid heb ik niet nodig, merk je er nu verder veel van dan? Behalve dat het wellicht nog niet stabiel is, maar heb je nu op zo'n bord voor altijd een minder werkend bios? Want eigenlijk lijken me de debug leds toch wel heel fijn en als die bios size niet zo heel belangrijk is ga ik misschien toch maar voor de debug leds boven de front panel header van de Prime.
Zat ook een beetje in zo'n dubio.
Heb uiteindelijk voor een 3600 met een x570 mobo gekozen.
Wou zelf een ACL1220 audio chip erop ivm vaak muziek luisteren op de PC.
Een 3600 is toch iets van 150euro goedkoper dan de 3700x en als ik over 2 jaar weer een nieuwe 200 CPU koop heb ik denk ik meer dan nu een 3700x
Heb de MSI Gaming Edge moederbord gekocht. Krijg je een waterkoeling bij die ik weer verkoop.
Dan is het prijsverschil voor een goed B450 of X470 moederbord met ACL1220 audiochip maar 45euro.
MSI zegt ook dat hun fan stil staat bij lage temp en hun chipset fan is iets groter wat hem hopelijk ook stil maakt.
We zullen het zien.

Hier is de MSI X570 Gaming Edge maar 202 euro incl verzenden. Geen idee of die ook voldoet voor de waterkoeling set maar denk ik wel.
Verkoop je de waterkoeling en is het moederbord nog maar 170euro.
https://www.amazon.de/MSI...-Edge-WI-FI/dp/B07T8HJVY8

[ Voor 5% gewijzigd door Rico op 14-07-2019 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
aex351 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:37:
Of je zet er een fatsoenlijke after market cooler op, zoals eentje van Noctua. Een stille PC lijkt mij toch wel een stuk prettiger dan LED lampjes.
Ja eens, maar als je de meegeleverde koeler beperkt in fanspeed is dat ook geen probleem. Zie je ook dat filmpje. Je CPU wordt dan wel 80 graden met PBO en AutoOC en zal een iets minder hoge boost hebben, maar als stilte MET de boxed cooler je doel is ivm kosten dan kan dat prima. De CPU past zich wel aan.

Even een herhaling omdat 'dat filmpje' wellicht wat verwarrend is:
YouTube: Wraith Prism RGB vs. 360mm Liquid Cooler, Ryzen 9 3900X

^ die dus. Als je je CPU op stock draait met een beperking van fanspeed van de boxed valt het helemaal mee. Je CPU zal dan alleen niet alle ruimte gaan gebruiken die er is.

[ Voor 24% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Een 3600 met 1,45v zal zeer snel sterven. Max all core is 1,325v. Het probleem is dat de bedrading tussen de transistoren op 7nm, zo dun is dat ze meer niet aankunnen. Er zijn alweer genoeg "guides" verschenen waar er maar stupide voltages worden ingetoetst...

Een Ryzen 3000 met een goede biosimplementatie, zal automatisch die 1,325v niet overschrijden onder zware loads. Je kan niks anders doen dan PBO aanzetten, LLC gebruiken om vdroop te verminderen en spelen met offset vcore om te zien of je wat wint. De CPU's presteren al bijna optimaal out of the box. :)
Ik heb zitten zoeken maar heb geen bron kunnen vinden die dat bevestigd. Wel kom ik bijvoorbeeld hier op tweakers een 3600X tegen die stock 1.44 schijnt te doen en wordt een 'goede' bios aangehaald waar stock 1.375 staat: Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!) Beiden in ieder geval boven de 1.325v die jij vermeld. Op welke bron heb jij je gebaseerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb zitten zoeken maar heb geen bron kunnen vinden die dat bevestigd. Wel kom ik bijvoorbeeld hier op tweakers een 3600X tegen die stock 1.44 schijnt te doen en wordt een 'goede' bios aangehaald waar stock 1.375 staat: Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!) Beiden in ieder geval boven de 1.325v die jij vermeld. Op welke bron heb jij je gebaseerd?
The Stilt. ;)
https://www.overclock.net...l-matisse-not-really.html

Hij heeft het direct van AMD, uitgelezen in microcode. Maar een Ryzen 3000 in lage load scenario's gaat zo voorbij de 1,4v, en dat mag ook gewoon. Te veel Ampère dood uiteindelijk je CPU, niet voltage. Ryzen 3000 mag gewoon in lage loads, veel meer voltage gebruiken. Ga je naar all core, dan is 1,325v het maximum. Elke goede bios houdt dat ook aan. Meestal iets lager vanwege vdroop.

Ik heb in de paar games die ik heb bekeken, makkelijk 100MHz spreiding gezien. Komt puur door load en welk voltage het moederbord automatisch geeft. :)

Tweede probleem is dat veel uitleesprogramma's, de CPU forceren om iets te doen waarna ze meteen over de 1,4v gaan voor die ene core. CPU-Z doet dit bijvoorbeeld niet. Krijg je dit dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8nxijJnGyrhkHgqGfyxMLaip/full.jpg

Dit is ongeveer idle voor mijn chip met PBO. Doe ik even wat dan meteen richting de 1,4v en daarna weer terug.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-07-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hier ook. Vrij simpel. Met even een taakje gooit ie de PBO boost van een single core naar de [verzin de hoogste boostsnelheid voor jouw CPU]. Daar is (om en nabij) 1.4 volt voor nodig dus dat doet ie meteen. Ik stuiter hier ook heen en weer tussen de 0,9 volt en de 1,43 ongeveer. Simpelweg omdat je in windows vaak een single thread boost hebt.

Even een screenshot gemaakt van mijn boost met de 3600X naar iets boven de 4,4 GHz. bij blijkbaar een klein taakje in windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F8X1unfHI7GSZKesPFFIntgJ/full.png

Is inderdaad niets mis mee zoals @DaniëlWW2 aangeeft.

Alleen blijven mensen zich sinds generatie 1 al druk maken om het feit dat er regelmatig 1.4 staat terwijl er al drie generaties door AMD wordt aangegeven dat dat geen probleem is bij lage loads. Op de 1 of andere manier blijft dat echter een heel bijzondere discussie. AMD geeft aan dat als de chip het zelf regelt dat het geen probleem is, maar half internet 'vindt' het te hoog :P

Wat overigens ook nog meespeelt. De CPU wisselt zelf tussen cores. Dus als je met bijvoorbeeld HWiNFO64 gaan kijken dan zie je dat die 1.4 volt niet continu op dezelfde core staat maar dat er roulatie plaatsvindt tussen cores. Zoals 'The Stilt' ook al aan heeft gegeven bij de vorige generatie moet je ook kijken naar het average voltage van je cores, en dat blijft (mede door de roulatie) prima binnen de perken.

Hier een voorbeeld van een deelbelasting. Op drie cores staat 1.4 volt. De rest is netjes aan het idlen. 1 seconde later zijn het weer andere cores die op 1.4 volt staan. Average voltage is netjes 1.3 (nu aan de hoge kant omdat ik HWiNFO64 net aan heb staan en ondertussen ergens mee bezig ben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AfvyhsIcWrqP5o3Z5CLhG0YH/full.png

[ Voor 39% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:
-ASUS is gemengd. Een flink aantal borden, waaronder de C8H en de TuF hebben dezelfde fout.
C8H mijn favo board. :'( Wat slecht zeg. Hopelijk is het in de praktijk geen issue. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:48:
[...]

C8H mijn favo board. :'( Wat slecht zeg. Hopelijk is het in de praktijk geen issue. :X
Ik vind het ook stom. Het bord lijkt verder uitstekend te zijn, maar als dit niet goed zit, dan is het een harde no go. Zou de volgende nagel zijn na de bios voltage screw up. ASUS is niet lekker bezig...

Pagina: 1 ... 10 ... 68 Laatste