Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
Vandaag eindelijk mijn Zen2 build in elkaar kunnen zetten, maar het loopt nog niet zoals het hoort te lopen..

De CPU zit standaard op 50c en vliegt om de paar seconden met pieken naar 60 of hoger. De Wraith Spire draait permanent op 2500RPM (of meer). De CPU draait idle vrijwel constant op +/- 4200MHz en 1.44v
( metingen in bios, ryzen master, cam, speccy zijn allemaal gelijk ).

Ik dacht eerst dat het aan het koelblok lag, wellicht geen goed contact. Deze eraf gehaald, fabrieks pasta verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd met NT-H1 pasta.

Specs:
Asus Rog B450-I ( 2406 bios )
Ryzen 3600x Wraith spire
16gb Inno3d 3200mhz CL15
NZXT H200i case

Software:
AMD Balanced powerplan
Bios draait op default values
Ryzen Master draait
Recente moederbord driver geinstalleerd

Reviews van de spire laten zien dat een R5 2600 op full load de spire nog niet eens boven de 2000rpm drukt.
Fan curve instellen gaat nog niet want het bios is bugged (muis cursor werkt niet, vliegt uit beeld). Echter denk ik niet dat daar het probleem zit en maak ik me meer zorgen om die vreemde temp schommelingen op idle.

Tijdens een full-load test kwam de CPU niet boven de 77c, iets aan de hoge kant, maar niks vreemds aan te zien ( behalve dat de Spire op 3600RPM stond te draaien met een ontzettende herrie ).

Iemand nog ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AWWvofS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tTvHCNO.jpg

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:55
Heb je de video van JayzTwoCents gekeken? Zijn Asus moederbord stelt de voltages voor zijn 3900x veel te hoog in(default).

YouTube: AMD 3900X Overclocking explained... How to get improvements!

Misschien dat je zelf het eea kan tweaken.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De CPU draait idle vrijwel constant op +/- 4200MHz en 1.44v ( metingen in bios, ryzen master, cam, speccy zijn allemaal gelijk ).
Dat een desktop processor altijd op volle snelheid draait is niet normaal. Op de screenshot zie je dat de processor ook op 3,64 GHz kan draaien, maar dat is nog steeds hoog. Intel doet standaard 800 MHz in idle.

Wat is de minimum frequentie setting van het power profiel? 5%?

Minder bloat aan moederbordtools is soms beter, misschien helpt het als je de Asus tools deinstalleert en gewoon het balanced power profiel van Windows gebruikt. Zodoende kan er geen foute instelling tussen zitten. Wel de BIOS weer resetten, sommige van die tools passen de BIOS aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de airflow in de behuizing?
Kun je de temps ook even uitlezen met hwinfo64, speccy moet je eigenlijk niet gebruiken voor sensor readings.
Ik zie ook dat de cpu niet 100% wordt belast in taakbeheer.
Bios versie 2301 zou deze processor ook ondersteunen, probeer deze eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:15:
Hoe zit het met de airflow in de behuizing?
Kun je de temps ook even uitlezen met hwinfo64, speccy moet je eigenlijk niet gebruiken voor sensor readings.
Ik zie ook dat de cpu niet 100% wordt belast in taakbeheer.
Bios versie 2301 zou deze processor ook ondersteunen, probeer deze eens?
Airflow ligt het niet aan, geen verschil als ik bijv. het sidepanel eraf heb ( nzxt h200 ). CPU wordt idd niet 100% belast, zit tussen de 7 en 10% en probeert zichzelf constant naar 4200mhz+ te clocken. Tijdens een stress test kwam de cpu niet boven de 77c, maar draaide de Spire op 3600rpm wat ook extreem hoog is ( nog nooit meegemaakt op mijn R7 1700 ).

Temp readings van NZXT Cam, Speccy, CPUID HWMonitor én bios geven allemaal dezelfde waardes. 2301 wellicht eens testen.. want ik vermoed dat @WolfsRain nog wel eens gelijk kan hebben, kijk nu op mijn workstation ( R7 1700 ) en die draait idle op 32c ( wraith spire ) en komt ook niet hoger dan 1.36V
mrmrmr schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 01:41:
[...]

Wat is de minimum frequentie setting van het power profiel? 5%?

Minder bloat aan moederbordtools is soms beter, misschien helpt het als je de Asus tools deinstalleert en gewoon het balanced power profiel van Windows gebruikt. Zodoende kan er geen foute instelling tussen zitten. Wel de BIOS weer resetten, sommige van die tools passen de BIOS aan.
Ja, staat nu op 5%, stond "default" op 0%, geen verschil.
Dat is geen Asus tool, maar komt mee met de AMD Chipset drivers ( waaronder het powerplan ).

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:49

WhySoSerious

Be the change.

In hoeverre is dit van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Hmm.. dat verklaar wellicht het pieken op een regelmatige interval, straks maar eens alle monitoring uninstallen.
Echter verklaart dit slechts deels het probleem, en met name in Windows. Tijdens boot en in bios wordt de CPU al heel snel heel warm ( 50-60 graden ) met schommelingen/temperaturen die je wellicht zou verwachten op de Wraith Stealth, maar een Spire zou dit véél beter moeten kunnen temperen en nagenoeg onhoorbaar moeten zijn >2000rpm.

Fan curve tweaken is natuurlijk de vervolgstap, maar vooralsnog doet deze wat ie moet doen, sneller gaan bij 50c+ maar hij krijgt hem niet onder de 50c.

Oh.. en de Wraith Spire is aangepast, deze heeft géén koperen core meer en is net als de stealth 100% aluminium! Dat was wel een behoorlijke domper gezien ik de Spire als één van de pros voor de meerprijs van het X model teste. Geen idee hoeveel invloed dit heeft op koeling?

[ Voor 14% gewijzigd door quintox op 12-07-2019 10:02 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
Komt omdat het voltage gewoon veel te hoog is, toch in de bios kijken (wellicht niet op default).

Anders zou ik windows opnieuw installeren (heb je dat wel gedaan na het wisselen van processor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
mitsumark schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:08:
Komt omdat het voltage gewoon veel te hoog is, toch in de bios kijken (wellicht niet op default).

Anders zou ik windows opnieuw installeren (heb je dat wel gedaan na het wisselen van processor?)
Zit een nieuwe NVMe ssd in, op de muis en het toetsenbord na zat er niks origineels in het systeem ;) Merkte bij de 1e boot al dat de PC extreem luidruchtig was, verder gegaan met installatie omdat dit wel vaker is tijdens boot en normaliseert in Windows.

Had verwacht dat na het installeren van alle drivers dit verholpen zou zijn, wat ook zo was voor alle case fans, maar het is idd géén software issue binnen Windows wat betreft cpu. Alles zou op default moeten staan, heb het bios gereset nog voordat ik Windows had geïnstalleerd.

Gevalletje brakke Asus bios software?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Voltage verlagen idd. Op een overgeklokte 4.1GHz 2700X had ik maar 1.275v nodig, dus een stock 3600X is echt geen 1.4+ nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Wel irritant weer.. was niet van plan iets te gaan doen met overclocking aangezien XFR/PBO zijn werk gewoon moet doen.. en nu moet ik zelfs undervolten omdat default/auto settings ruk zijn :/

Verlaag je deze met een offset of handmatige set voltage?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Zo te zien iemand van AMD die dat zegt. Als programmeur kan ik beamen dat veel van wat er werkelijk gebeurt niet zichtbaar is in monitoring tools. Simpelweg omdat die veel te traag zijn. In processorland gebeuren dingen in miljardsten en miljoensten van een seconde. Mensen kunnen niet vaker zien dan enkele honderdsten van een seconde. Dat is dan nog exclusief de traagheid van het beeldscherm en de lage refresh rate van de tools zelf.
Echter verklaart dit slechts deels het probleem, en met name in Windows. Tijdens boot en in bios wordt de CPU al heel snel heel warm ( 50-60 graden ) met schommelingen/temperaturen die je wellicht zou verwachten op de Wraith Stealth, maar een Spire zou dit véél beter moeten kunnen temperen en nagenoeg onhoorbaar moeten zijn >2000rpm.
Het is normaal dat de processor voluit draait in de BIOS. De energiebesparingsfuncties zijn dan nog niet actief. Ik denk dat de processor te aggressief en/of te lang in de hoogste stand komt te staan onder Windows met het AMD balanced powerplan. Zodoende win je wel benchmarks, maar in de praktijk is het niet zo handig. Een normaal persoon merkt toch niet of de processor in plaats van 50ms in 1ms naar het maximum gaat. Ik zou het Windows balanced power profiel proberen en die van AMD eerst deinstalleren. Of de AMD tool aanpassen naar power saving, of het profiel aanpassen in "advanced".

50 graden is overigens geen probleem voor een processor. Pas rond 95 graden wordt er teruggeschakeld (Tjmax). De ventilator van de koeler kan dus ook wat minder worden gezet bij lagere temperaturen als de rest van de kast geen koelingprobleem heeft.

Daarnaast de andere al genoemde zaken aanpassen naar normaal: spanning, bus en de andere Asus trucs om benchmarks te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
mrmrmr schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:39:
[...]

50 graden is overigens geen probleem voor een processor. Pas rond 95 graden wordt er teruggeschakeld (Tjmax). De ventilator van de koeler kan dus ook wat minder worden gezet bij lagere temperaturen als de rest van de kast geen koelingprobleem heeft.

Daarnaast de andere al genoemde zaken aanpassen naar normaal: spanning, bus en de andere Asus trucs om benchmarks te winnen.
50 graden is inderdaad geen probleem, maar dat hiervoor al 2600RPM nodig is wel. Het gaat tegen mijn gevoel in om de fan lager te laten draaien als deze nu al zo hard moet draaien voor 50 graden.

Wellicht een combinatie van meerdere zaken.. wat ik nu gehoord heb:
  1. Te hoge voltages
  2. Te aggresieve monitor tools
  3. AMD powerplan te aggresief
Is er een manier om de fancurve in Q-Fan met keyboard aan te passen? Mijn 2 logitech muizen doen het beide niet in het bios, wordt wel gedetecteerd en ik zie ook een cursor, maar zodra ik de muis een beetje beweeg vliegt de cursor uit beeld en krijg ik hem niet meer terug :P

Gewoon erg frustrerend om aan de ene kant een R7 1700 met Spire te hebben staan die fluisterstil is, zelfs tijdens load en aan de andere kant een R5 3600X die klinkt als een straaljager :S De R7 1700 draait dan wel in een Cooler Master Silencio 352, waardoor deze stiller is, maar zou hierdoor ook warmer moeten zijn ( die is nu tijdens lichte workload 40c )

[ Voor 12% gewijzigd door quintox op 12-07-2019 10:53 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zie dat de nieuwste bios er op staat. Heb je/is er een bios reset gedaan nadat deze bios er op gezet is?

Veel fabrikanten hebben namelijk een beetje moeten klooien met de ruimte in de bios en hebben daarvoor een zooi functies uit de bios moeten gooien, zoals de user-interface.

Het zou me niet verbazen dat een bios update daardoor dit keer relatief meer problemen oplevert omdat er allerlei instellingen in de oude versie anders zijn dan in de nieuwe versie. Met een reset schoon je dat en moet je uiteraard wel weer opnieuw je instellingen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 12-07-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
White Feather schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:50:
Ik zie dat de nieuwste bios er op staat. Heb je/is er een bios reset gedaan nadat deze bios er op gezet is?

Veel fabrikanten hebben namelijk een beetje moeten klooien met de ruimte in de bios en hebben daarvoor een zooi functies uit de bios moeten gooien, zoals de user-interface.

Het zou me niet verbazen dat een bios update daardoor dit keer relatief meer problemen oplevert omdat er allerlei instellingen in de oude versie anders zijn dan in de nieuwe versie. Met een reset schoon je dat en moet je uiteraard wel weer opnieuw je instellingen doen.
Ik heb zelf voordat Windows is geinstalleerd een "Reset bios to default values" gedaan. Het Bios heb ik zelf niet geupdate, dit heeft Azerty gedaan. Neem aan dat je een setting reset bedoeld en geen CMOS clear?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
quintox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf voordat Windows is geinstalleerd een "Reset bios to default values" gedaan. Het Bios heb ik zelf niet geupdate, dit heeft Azerty gedaan. Neem aan dat je een setting reset bedoeld en geen CMOS clear?
Ah, al gedaan. Haas dus niet de oplossing, vond het niet goed kunnen besturen van de bios ook al zoiets dat die richting op wees :)

Volgens mij is settings reset overigens hetzelfde als een CMOS clear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gN98cmC.jpg

Dat zijn temperaturen, voltages en fan RPM's die ik zou verwachten op het 3600X systeem.. Asus mag aan de bak dus :/

Ik snap ook niet waar die 100% RPM van +/-3650 vandaan komt, De Wraith Spire zou maximaal iets van 3000 moeten halen als deze op max speed zit.

"When I put the Spire fan to 100% in the BIOS, the RPM is 2850. My curve is 30% at 30c and 100% at 70c straight line. With this curve, my not overclocked 1700 idles at 30-35c and doesn't go higher than 60c when prime95 stress testing. Keep in mind that these top blowers mess up your case air flow and blow hot air on your RAM, VRMs, NVMes, etc., so you should also customize your case fan curves if possible."

[ Voor 62% gewijzigd door quintox op 12-07-2019 11:14 ]

Steam profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quintox
"Hello, to anyone out there getting ready to update their bios to 2406 DONT.
I did so this morning 7/09/19, and it has issues. I have a strix b450-f gaming board, and used to run cool and quiet "no pun intended" at 22c @ idle and 55c max @ 100% load for any length on my 1700x with a hyper t4 cooler. After the bios update not only did the mouse quit working in the bios but my temps went to 33c @ idle to 65c @ load. This is not good. I warn you please do not update. if you have updated use afudos with bios 2301 to fix your issues. If you need help doing this i am here and will be checking post. "

hmm... denk dat we maar eens gaan downgraden! Klinkt erg herkenbaar.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 09:00
Ik heb EXACT ditzelfde probleem op mijn Gigabyte X570 Elite met een 3600x. Gisteren in elkaar gezet. Draait ook constant op 4.3 GHZ bij minimale (lees 3%) belasting. Heb de laatste bios van Gigabyte erop gezet, hielp ook niet.

Dit stond er bij de bios update.

Update AGESA 1.0.0.3AB
Add Three Profiles for PCH Fan (Silent/ Balance/ Performance mode)

Ga zo een Scythe Mugen 5 erop zetten. Dat zal helpen, maar verklaart het gedrag nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Ga ook even de chipset driver proberen, wellicht helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
OriginalFlyingdutchman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:19:
Ga ook even de chipset driver proberen, wellicht helpt dat?
De chipset driver is dat pakketje waar je ook je "AMD Balanced plan" mee krijgt, wat dus blijkbaar onderdeel 'kan' zijn van het probleem :P

Wel prettig.. net zoals destijds met Sandy Bridge, lijken de moederbord fabrikanten er wederom een potje van te maken. Voelt zo vertrouwd!

[ Voor 17% gewijzigd door quintox op 12-07-2019 15:30 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Ja, maar die heb ik dus nog niet geinstalleerd staan. Misschien snapt windows nog weinig van die processor ofzo en wordt dat beter met die driver. Ben nu op kantoor, maar ga straks mijn bevindingen met de Mugen met jullie delen. Als jullie iets vinden over dat "rare" gedrag, dan hoor ik het uiteraard graag.

Vond net wel een artikel waar de gewone 3600 getest werd, en standaard heeft die blijkbaar hogere voltages dan een 3900x. Als ik de belasting opvoer, ik ga gamen ofzo, zakt de VCore wel naar 1.38 o.i.d.

Off-topic: Ding is wel bloedsnel, userbenchmark gedraaid. Haal 138 single core score. Draai met TridentZ op 3600 16-16-36. Met de slechte koeler nota bene.

[ Voor 13% gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 12-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
OriginalFlyingdutchman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:28:

Vond net wel een artikel waar de gewone 3600 getest werd, en standaard heeft die blijkbaar hogere voltages dan een 3900x. Als ik de belasting opvoer, ik ga gamen ofzo, zakt de VCore wel naar 1.38 o.i.d.
Maar dat is toch geen normaal gedrag? :P Idle op een hogere voltage dan een 3900x en dan terugzakken onder load.. Ik ben geen CPU engineer, maar volgens mij wil je je juist zo weinig mogelijk spanning op je chip zetten als deze niet gebruikt wordt :P

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Eens, en toch ook weer niet. Met een hoger voltage kun je een hogere single core speed halen. Maar all-core wordt er dan teveel stroom getrokken / warmte geproduceert dus gaat de kloksnelheid omlaag, en ook het voltage om weer binnen het TDP te vallen.

Overigens staan bij mij in Ryzen master soms 6 cores op sleep is mijn peak 200 Mhz. Dan nog maakt ie vreselijk veel herrie. Windows toont op dat moment 4.3 Ghz. Dus er gaat iets mis met uitlezen, bij Ryzen master, of bij windows. En dus ook in het bios.

[ Voor 40% gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 12-07-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
OriginalFlyingdutchman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:34:
Eens, en toch ook weer niet. Met een hoger voltage kun je een hogere single core speed halen. Maar all-core wordt er dan teveel stroom getrokken / warmte geproduceert dus gaat de kloksnelheid omlaag, en ook het voltage om weer binnen het TDP te vallen.
Ja, daar heb je gelijk in en dat is hoe PBO hoort te werken, maar in een idle state met 3% background noise (belasting) zou PBO überhaupt niet moeten activeren om single cores voor elke scheet te boosten en je CPU onnodig te belasten wat voor hitte dus lawaai zorgt 8)7

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
quintox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:37:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in en dat is hoe PBO hoort te werken, maar in een idle state met 3% background noise (belasting) zou PBO überhaupt niet moeten activeren om single cores voor elke scheet te boosten en je CPU onnodig te belasten wat voor hitte dus lawaai zorgt 8)7
Klopt, overigens, PBO aan of uit maakt ook geen verschil bij mij op het moment. Gewoon altijd t%^*&g herrie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
"But the R5 3600 required 1.43V for 4.3GHz all-core." wat ik dus ook volkomen normaal zou vinden bij multi-thread belasting, maar niet als ik naar een wallpaper kijk :P Ergens klopt er nog geen kont van en ik vermoed dat het Bios het probleem is.
Klopt, overigens, PBO aan of uit maakt ook geen verschil bij mij op het moment. Gewoon altijd t%^*&g herrie haha.
Eens, ik heb ook met, zonder, auto, vanalles geprobeerd.. boeid niet, ding staat permanent op 1.44v te vlammen :P

[ Voor 33% gewijzigd door quintox op 12-07-2019 15:40 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Veel problemen met de bios bij verschillende fabrikanten. Ik zou hem inderdaad wat undervolten en wachten op een goede bios.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:31
In die eerder aangehaalde Reddit thread waar "AMD Robert" aan het posten is, en ook eerdere topics over voltage en Ryzen 3000, gaat het hier dus de hele tijd over. Wat ik er van heb begrepen (en ik ga me er verder niet druk meer over maken):

- In BIOS is er geen powermanagement, en krijgt de CPU de hele tijd ~1.46v. Dat is niet erg, want je zit niet lang in BIOS en de cpu staat er toch met zijn duimen te draaien dus kan het voltage geen kwaad. Alleen zware belasting én hoog voltage is riskant.

- Bijna alle monitorings tools wekken de hele tijd de CPU om te vragen om het voltage. Daarom geeft die niet de idle state correct weer. Het lijkt dus dat ie de hele tijd staat te idlen op ~1.46v, ook in AMD's eigen Ryzen Master, maar dat is feitelijk niet zo.

Als je de CPU zwaar belast, waardoor meerdere cores hard aan het werk zijn, gaat het getoonde voltage wel omlaag. Dat lijkt tegenstrijdig, maar zo hoort het dus te werken.

- Volgens AMD geeft alleen CPU-Z wel het juiste idle voltage weer. Bij mij lijkt dat te kloppen. Met verder niks actief, alleen de desktop, géén tools die de CPU op de een of andere manier bevragen, behalve CPU-Z laat hij bij mij 1.0v zien. Dat zou nog ietsje minder kunnen zijn zie ik bij anderen, maar ik heb er vrede mee.

Je kan dus het voltage in BIOS een tikkie omlaag gooien, wat vast geen kwaad kan, maar het zou dus niet nodig moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
De herrie is weg met de Mugen. Ook heb ik het issue gevonden met het hoge voltage bij idle. Ben nu geswitched naar het standaard Windows balanced power plan. en de problemen zijn direct weg. Temps nu rond de 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
hmm.. terug geflashed naar 2301, de herrie is nu weg... temperatuur helaas niet :P
Core Voltage lijkt nog steeds erg hoog te zijn in idle (meting met CPU-Z), alle andere software uit, en Windows Balanced powerplan geselecteerd. Maar zit nog steeds de hele tijd te niksen op 1.45v.

Idle draait ie nu op 50-60c, maar... dit komt vooral door een bug in de bios software. Het bios denkt dat dat de CPU fan op 100% draait op slechts 1025RPM. Met Cinebench R15 blijft deze ook op 1025RPM draaien, maar temp kom niet boven de 83c. Geheugen komt niet hoger dan 2400MHz op deze versie, maar dat was al bekend.

2 stappen vooruit, 2 stappen terug :P Hopelijk komt Asus snel met een fatsoenlijk bios.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xynergy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 23:55
Hey, net ff JayzTwoCents'video bekeken die @WolfsRain linkte in zijn eerste reply; ik denk dat er net een stukje van mijn IMC gesneuveld is. (3700X) Zolang er een stickje in Channel B zit, helemaal geen POST meer. (q-code C5) Bord en memory zijn nog inorde, ben teruggeswitched naar mijn 1700 en alles werkt terug perfect.

Ik heb de voorbije 3 dagen dus wél met die default volts gedraaid op een Crosshair VI Hero. Exact dezelfde situatie als in de video; 1.47+ vcore in de BIOS, 50C+, etc. Had nog niets overclocked om toch maar de boot even af te houden, maar nu dus al RMA.

Heel goed oppassen met die volts, dus, en dan vooral VDD-SOC en VDDG..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Xynergy schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:41:
Hey, net ff JayzTwoCents'video bekeken die @WolfsRain linkte in zijn eerste reply; ik denk dat er net een stukje van mijn IMC gesneuveld is. (3700X) Zolang er een stickje in Channel B zit, helemaal geen POST meer. (q-code C5) Bord en memory zijn nog inorde, ben teruggeswitched naar mijn 1700 en alles werkt terug perfect.

Ik heb de voorbije 3 dagen dus wél met die default volts gedraaid op een Crosshair VI Hero. Exact dezelfde situatie als in de video; 1.47+ vcore in de BIOS, 50C+, etc. Had nog niets overclocked om toch maar de boot even af te houden, maar nu dus al RMA.

Heel goed oppassen met die volts, dus, en dan vooral VDD-SOC en VDDG..
Maar is dus een probleem met het bios? Ik ben nu al 2 dagen aan het klooien, maar krijg gewoon geen stabiel systeem :S 2301 bios sloopt fan control (oftewel, permanent 1025rpm voor de cpu fan) en 2406 flipt hem helemaal uit met de voltages en laat de fan non-stop als een vliegtuid tekeer gaan..

Enorm frustrerend dit... CPU die in idle van 45c naar 62c schiet op nog geen 2sec tijd, met niks doen -_- Zelfs een spire op 3600rpm krijgt dat ding niet gekoeld :/ Een undervolt ( 0.05 offset ) zorgt ervoor dat ie niet meer boven de 1.4v komt, maar de temperatuur krijg ik niet getemperd.

[ Voor 7% gewijzigd door quintox op 14-07-2019 02:40 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf ook dit bordje icm een 3600, en inderdaad wat ze zeggen.. de 2406 bios is 100% ruk. Dubbele opties, opties die niet werken, CLR_CMOS welke geen of niet alle instelling wist en ga zo maar door. De MSI B450M Mortar in ons 2e systeem doet het stukken beter!

Zelf heb ik er een Dark Rock Pro 4 om zitten en maak me verder niet zo druk om de temperatuur echter heeft ASUS er wel een handje van om CPU's veel te veel voltage te geven. Zoek voor de grap maar eens op High voltage when enabling XMP. Voorlopig is dit weer het laatste ASUS bord wat ik koop en komt dit er ook voorlopig niet meer in.

Maar even duimen dat er snel een fatsoenlijk bios komt met AGESA 1.0.0.3AB.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
asus zal wel snel met een update komen .

[ Voor 78% gewijzigd door Beaudog op 14-07-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Ben weer terug naar 2406, want uiteindelijk levert deze een betere performance, ondanks de bugs.
Heb uiteindelijk via Fan Xpert 4 (asus windows tool) de CPU fan op een normale snelheid kunnen laten draaien ( tussen de 1600 en 2600rpm ). Merk toch geen verschil in koelperformance tussen 2500 en 3600rpm :/ load temp blijft gelijk.

Temperatuur schommelt nu tussen de 50 (idle) en 83 (load) graden, not great, not terrible :P Wat betreft lawaai en temperatuur nu acceptabel totdat er een bios fix komt.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
quintox schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:04:
Ben weer terug naar 2406, want uiteindelijk levert deze een betere performance, ondanks de bugs.
Heb uiteindelijk via Fan Xpert 4 (asus windows tool) de CPU fan op een normale snelheid kunnen laten draaien ( tussen de 1600 en 2600rpm ). Merk toch geen verschil in koelperformance tussen 2500 en 3600rpm :/ load temp blijft gelijk.

Temperatuur schommelt nu tussen de 50 (idle) en 83 (load) graden, not great, not terrible :P Wat betreft lawaai en temperatuur nu acceptabel totdat er een bios fix komt.
Zet hem eens op windows balanced energy modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
badluckboy schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:11:
[...]

Zet hem eens op windows balanced energy modus.
Daar staat hij al op, zowel met bios 2301 en 2406, helaas zie ik geen verschil |:(

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Van wat ik heb begrepen/gelezen zijn het voornamelijk Asus moederbord/bios met deze problemen. Hopelijk komt er snel een nieuwe bios update die deze problemen verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Dat van mij was nochtans eens Gigabyte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vtrisjin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:26

vtrisjin

Retro Games Collector

Ik heb dit ook met mijn 3600X op een MSI B350 Gaming Pro.
Op idle hetzelfde verhaal met nieuwste windows updates, nieuwste chipset software, nieuwste bios versie.
Deed een prime95 run en toen ik zag dat de temps op 92,5 graden kwam meteen afgekapt.

Maar goed, ik lees hier en daar dat veel programma's nog niet goed de temps kunnen uitlezen en dat het soms 10 graden verschil kan maken. We zullen het zien.

Ik heb iig mijn voltages op 1.35 ingesteld in de bios en de scores in een snelle CPU-Z bench zijn gelijk gebleven maar m'n temps zijn wel met ~9 graden gezakt.

[ Voor 16% gewijzigd door vtrisjin op 15-07-2019 22:06 ]

3D Artist/Founder: Yellowcake Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:00
ECP0WERS schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:27:
Zelf ook dit bordje icm een 3600, en inderdaad wat ze zeggen.. de 2406 bios is 100% ruk. Dubbele opties, opties die niet werken, CLR_CMOS welke geen of niet alle instelling wist en ga zo maar door. De MSI B450M Mortar in ons 2e systeem doet het stukken beter!

Zelf heb ik er een Dark Rock Pro 4 om zitten en maak me verder niet zo druk om de temperatuur echter heeft ASUS er wel een handje van om CPU's veel te veel voltage te geven. Zoek voor de grap maar eens op High voltage when enabling XMP. Voorlopig is dit weer het laatste ASUS bord wat ik koop en komt dit er ook voorlopig niet meer in.

Maar even duimen dat er snel een fatsoenlijk bios komt met AGESA 1.0.0.3AB.
Ik heb zelf de b450M Mortar, maar kom op hetzelfde probleem terecht. Welke bios versie heb jij geïnstalleerd? Misschien kan ik de bios dan terugflashen. Hierbij mijn temps na cinebench. https://gyazo.com/268bb37c86f56446db410fdc8b3cf508
p idle draait hij op ongeveer 51 graden met spikes naar 63 etc. Airflow ligt het niet aan want heb mijn kast ook al geopend.
Sta op windows balanced plan. Gebruik alleen CPUID HwMonitor en niks anders.

Als hij bij jou op de vorige bios goed werkt, ga ik hem terugflashen. Ik zit zelf op 7B89v18.
Hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
Ik zit zelf ook op 1.8 bios versie voor de mortar b450 en een Ryzen 3600 met de standaard koeler
Zit ik rond 60c
En een offset van-0.125
Werkt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurkies92
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 23:23
MichaelvD schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:42:
Van wat ik heb begrepen/gelezen zijn het voornamelijk Asus moederbord/bios met deze problemen. Hopelijk komt er snel een nieuwe bios update die deze problemen verhelpt.
Jup, dat zijn ook mijn vermoedens. ik heb een asus Prime x570 pro en mijn idle temps zijn 50-60 graden en onder load gaat het boven de 80 graden. Met stock koeler of waterkoeler maakt geen enkel verschil.
Geen idee wat ik kan doen, Heb de processor in de bios op 1.3v gezet inplaats van 1.47v maar dat doet na even te testen ook geen verschil en bij ryzen master gebruikt ie nog gewoon steeds constant 1.47v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Op advies van @hurkies92 de core boost clock uitgezet. Hierdoor zit mijn idle temp op 45c en max core temp (Tdie) op 62.3c on load met een max voltage van 1.137V.

Je haalt voorlopig geen 4Ghz+ meer ( 3.79Ghz max frequency nu ), maar je CPU is iig geen toaster meer. Voor nu prima in afwachting op een beter Bios.

Geekbench score valt op zich best mee zonder core boost:
5000SC en 25744MC (t.o.v. 5500SC en 27500MC)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 14:39
Op een msi b450 carbon heb ik precies hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Overigens heb ik een vermoeden dat de metingen false zijn op bios niveau. Als de CPU 15min lang op 77-80c (of warmer) ligt te blazen, dan is dit niet waarneembaar in exhaust fan hitte, maar als de GPU net zo lang op 78c aan het werk is dan is dit heel duidelijk waarneembaar.

Ik heb zo'n vermoeden dat er geen zak van klopt en dat de CPU verre van zo warm wordt.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 14:21
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:59:
Overigens heb ik een vermoeden dat de metingen false zijn op bios niveau. Als de CPU 15min lang op 77-80c (of warmer) ligt te blazen, dan is dit niet waarneembaar in exhaust fan hitte, maar als de GPU net zo lang op 78c aan het werk is dan is dit heel duidelijk waarneembaar.

Ik heb zo'n vermoeden dat er geen zak van klopt en dat de CPU verre van zo warm wordt.
Ik zou zeggen hou je vinger even tegen het koelblok aan want dit zijn wel temperaturen die je zeer zeker zal voelen.
Mijn gpu word standaard 82 graden door de fabrieks fan curve en dat voel je zeer zeker.

En alsje nog een stock fan gebruikt zou ik die toch gaan gebruiken als paperweight en 40-50 euro investeren in een echte koeler die het veel beter doet met de helft van het geluid.
Ik snap niet dat mensen deze dingen blijven gebruiken als je meer doet dan je mail lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
computerjunky schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Ik zou zeggen hou je vinger even tegen het koelblok aan want dit zijn wel temperaturen die je zeer zeker zal voelen.
Mijn gpu word standaard 82 graden door de fabrieks fan curve en dat voel je zeer zeker.

En alsje nog een stock fan gebruikt zou ik die toch gaan gebruiken als paperweight en 40-50 euro investeren in een echte koeler die het veel beter doet met de helft van het geluid.
Ik snap niet dat mensen deze dingen blijven gebruiken als je meer doet dan je mail lezen.
Gisteren nog contact gehad met @hurkies92 die vertelde dat hij op zijn 3700X geen meetbaar verschil zag tussen de stock koeler en zijn Kraken X62. Wat natuurlijk nooit zou moeten kunnen..

Het wel of niet overgaan tot een aftermarket cooler staat buiten deze discussie als de stock koelers al niet eens binnen spec opereren. Sterker nog, als het een software matig issue is en de temps niet eens realistisch zijn, waarom zou je dan investeren in nieuwe hardware? 8)7 Voor stock koelers zijn dit (spire/prism) écht geen verkeerde units, daar mag Intel nog wat van leren.

Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die Zen2 problemen wegwuiven en achteloos aftermarket koelers adviseren/verkopen terwijl het overduidelijk een ander probleem is? Met symptoombestrijding los je toch niks op? :X

[ Voor 19% gewijzigd door quintox op 17-07-2019 13:38 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK007
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 00:21
Hoi Tweakers,

Zelf heb ik een Ryzen 3600 gekocht en een MSI B450 gaming pro carbon mobo.
Zou ik nog wachten met de assemblage van het systeem, want als ik jullie zo hoor wil ik echt die nieuwe processor niet opbranden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
MDK007 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:45:
Hoi Tweakers,

Zelf heb ik een Ryzen 3600 gekocht en een MSI B450 gaming pro carbon mobo.
Zou ik nog wachten met de assemblage van het systeem, want als ik jullie zo hoor wil ik echt die nieuwe processor niet opbranden ;)
Zo snel gaat dat ook weer niet hoor :P Hoge temps, verbruik en herrie van de fan, daar zijn tijdelijke workarounds voor, maar ook als je hier niks mee doet.. op irritatie na kan het weinig kwaad. Heb nog geen last van thermal throttles gehad omdat de CPU tegen de 95c aan zat te hikken.

Het enige wat kan opbranden is je geduld voor moederbord fabrikanten :P

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK007
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 00:21
Is die standaard koeler op de Ryzen 5 3600 zo bagger dat ik hem moet vervangen?
Ben niet echt van plan te gaan oc'en, vandaar deze vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
MDK007 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:53:
Nee, de meegeleverde koelers zijn prima. De hoge temperaturen die hier worden gemeld hebben een andere oorzaak dan slechte koeling.

Ryzen processsor klokken zichzelf over als het moederbord en koeling dit toelaat. De standaard Spire koeler op 3600 is voor out of the box perfomance prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Maulwurfje op 17-07-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Maulwurfje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Nee, de meegeleverde koelers zijn prima. De hoge temperaturen die hier worden gemeld hebben een andere oorzaak dan slechte koeling.

Ryzen processsor klokken zichzelf over als het moederbord en koeling dit toelaat. De standaard Spire koeler op 3600 is voor out of the box perfomance prima.
Correctie: de 3600 heeft de Wraith Stealth, de 3600X heeft de Spire! Alhoewel de problemen genoemd in dit topic niet koeler related zijn zoals je idd al aangaf, is dat wel een klein aandachtspunt. Waar de Spire wel prima is voor out of the box performance, zal dit niet vanzelfsprekend zijn met een Stealth (afhankelijk van je workload ofc).

Referentie:
"2600X during handbrake render: 76°C with prism, 85°C with spire and 94°C with stealth "

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 17-07-2019 14:10 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:15
MDK007 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:53:
Ik heb de stockkoeler erop zitten (de mugen 5 pcgh van v&a bleek geen am4 bevestiging meer te hebben).

Koelt best prima en is verrassend stil.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:09:
[...]

Correctie: de 3600 heeft de Wraith Stealth, de 3600X heeft de Spire! Alhoewel de problemen genoemd in dit topic niet koeler related zijn zoals je idd al aangaf, is dat wel een klein aandachtspunt. Waar de Spire wel prima is voor out of the box performance, zal dit niet vanzelfsprekend zijn met een Stealth (afhankelijk van je workload ofc).

Referentie:
"2600X during handbrake render: 76°C with prism, 85°C with spire and 94°C with stealth "
Maar die 2/3600X heeft een 95W TDP, terwijl de 2/3600 een 65W TDP heeft. De processor houdt hier rekening mee. En knal je PBO aan, dan zal de SpireStealth koeler de limiterende factor zijn. Ik maak mij in beide gevallen geen zorgen, zeker niet als je het hebt over worst case situaties zoals Handbrake.

[ Voor 4% gewijzigd door Maulwurfje op 17-07-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Maulwurfje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:22:
[...]

Maar die 2/3600X heeft een 95W TDP, terwijl de 2/3600 een 65W TDP heeft. De processor houdt hier rekening mee. En knal je PBO aan, dan zal de SpireStealth koeler de limiterende factor zijn. Ik maak mij in beide gevallen geen zorgen, zeker niet als je het hebt over worst case situaties zoals Handbrake.
Nee zorgen niet idd, ze zitten dan nog steeds volledig binnen specs. Ik denk wel dat je met PBO/XFR betere resultaten krijgt als je de Stealth vervangt door een meer capabele koeler, maar dan heb je het over 50/100Mhz (met een beetje geluk).

Vooral geluidsproductie zal een overweging zijn om de Stealth te vervangen.

[ Voor 40% gewijzigd door quintox op 17-07-2019 14:25 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Heb met een 3600 en Gigabyte B450 mini itx helaas hetzelfde probleem afgezien van de hoge clock. Idle spiked over de 60 en load gaat tegen de 90. Heb de koeler er al opnieuw op gezet.
Kast open en een 45cm ventilator er op maakt maar een paar graden verschil.

Moet de voltages nog bekijken.
Vraag me af of het niet een defecte cpu is.

[ Voor 4% gewijzigd door Meessen op 17-07-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Meessen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:18:
Heb met een 3600 en Gigabyte B450 mini itx helaas hetzelfde probleem afgezien van de hoge clock. Idle spiked over de 60 en load gaat tegen de 90. Heb de koeler er al opnieuw op gezet.
Kast open en een 45cm ventilator er op maakt maar een paar graden verschil.

Moet de voltages nog bekijken.
Vraag me af of het niet een defecte cpu is.
Met stock koeler (stealth) en laatste Gigabyte bios? Met welke tool heb je gemeten? Aangezien jij de 1e bent met een Gigabyte bord die ik hierover hoor :o

Even dubbelchecken of je wel correct doet meten:
- Windows balanced powerplan ( niet Ryzen )
- Geen enkele monitortool aan ( alleen CPU-Z of Ryzen Master )

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Met stock koeler (stealth) en laatste Gigabyte bios? Met welke tool heb je gemeten? Aangezien jij de 1e bent met een Gigabyte bord die ik hierover hoor :o

Stealth koeler ja. Zojuist gekeken en er is sinds vrijdag een nieuwe bios, die moet ik nog uitproberen.

Powerplan is geloof ik ryzen balanced en voor monitoring heb ik CoreTemp, cpu-z en ryzen master gebruikt. Standaard draait core-temp (zal ik uit zetten)

Zal de suggesties uitproberen wanneer ik thuis ben vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Bios update uitgevoerd, nu draaien de cores ook vrijwel constant op 4200Mhz. :|

Volgens Ryzen master zit de voltage rond de 1.42 op idle.

Power plan naar Windows balanced maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Als ik de CPU-Z stress test uitvoer gaan de cores onder 4000MHz en de voltage naar 1.3, raar.

Op Reddit loopt ook een flinke discussie: https://www.reddit.com/r/...oltages_are_far_too_high/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:31
Lees even terug in dit topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Update:
Nieuwe bevindingen! Heb net Core Boost weer aangezet, maar dit keer PBO uitgezet en dat maakt ook al een wereld van verschil. Metingen ná een Geekbench run:

Temps:
Min: 42c Max: 77.8c Average: 58c

Core Voltage:
Min: 0.931V Max: 1.456V Average: 1.31V

Geekbench score: 5484 SC & 27253 MC

Maar het belangrijkste.. volgens de meting schommelde de temperatuur on load tussen de 66 en 75 graden, maar als ik het koelblok aanraak dan voelt deze koud/lauw aan. Dat is natuurlijk vreemd..

Net een potje BF5 gespeeld:
Temperatuur tussen de 68-70 graden met een fan RPM van max 1900. Koelblok voelde nu wel redelijk warm aan (niet te heet om aan te raken). CPU draaide in game rond de 4.1/4.2 Ghz. ( kan koeler als ik de fancurve wat aggresiever zet, 1900RPM is natuurlijk slechts 50% speed. )

Conclusie:
- Temperatuur metingen klopt geen zak van? 20c off?
- Het opjagen van de voltages en temperatuur zonder duidelijke reden ( en dus ook de fan ) is nagenoeg verdwenen met PBO uit. Idle temp zit nu op 42c met een average voltage van 1.26V.

Iemand die hier betere/andere conclusies uit kan trekken?

[ Voor 16% gewijzigd door quintox op 17-07-2019 19:52 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:31:
Update:
Nieuwe bevindingen! Heb net Core Boost weer aangezet, maar dit keer PBO uitgezet en dat maakt ook al een wereld van verschil. Metingen ná een Geekbench run:

Temps:
Min: 42c Max: 77.8c Average: 58c

Core Voltage:
Min: 0.931V Max: 1.456V Average: 1.31V

Geekbench score: 5484 SC & 27253 MC

Maar het belangrijkste.. volgens de meting schommelde de temperatuur on load tussen de 66 en 75 graden, maar als ik het koelblok aanraak dan voelt deze koud/lauw aan. Dat is natuurlijk vreemd..

Net een potje BF5 gespeeld:
Temperatuur tussen de 68-70 graden met een fan RPM van max 1900. Koelblok voelde nu wel redelijk warm aan (niet te heet om aan te raken). CPU draaide in game rond de 4.1/4.2 Ghz. ( kan koeler als ik de fancurve wat aggresiever zet, 1900RPM is natuurlijk slechts 50% speed. )

Conclusie:
- Temperatuur metingen klopt geen zak van? 20c off?
- Het opjagen van de voltages en temperatuur zonder duidelijke reden ( en dus ook de fan ) is nagenoeg verdwenen met PBO uit. Idle temp zit nu op 42c met een average voltage van 1.26V.

Iemand die hier betere/andere conclusies uit kan trekken?
Bij mij ontbreekt PBO in de bios, kan het helaas dus niet testen.
Het koude koelblok was mij ook opgevallen.

Waar ik wel achter ben gekomen is als je in Windows power mode naar 'best energy savings' zet de core clock speed in idle flink lager wordt en het voltage onder de 1 gaat. Al blijft clock wel nog spiken naar 4200. Voor de temperatuur doet het niks en de benchmark score blijft hetzelfde.

Ik heb ook een paar minuten naar die temperatuur zitten staren en raar genoeg zit er een patroon in tijdens idle: temperatuur loopt af en als die bij 40 komt springt die weer rond de 50, gaat nooit tussendoor omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hier net een 3700X geïnstalleerd ter vervanging van een 2600, ik durf m’n PC eigenlijk niet eens meer te gebruiken.

Ryzen Master stond net op 1.5v idle!
Temperatuur rond de 50 graden terwijl er helemaal niks gebeurd.

Even ter vergelijking m’n Ryzen 2600 draaide op 3.95Ghz all core op 1.325v zonder problemen en was stressed 54 graden

Dit is echt niet gezond, zelfs met alle “observers” uit krijgt de CPU 1.45 ~ 1.5V.

Moederbord is een B450M Mortar, zojuist teruggeflashed naar een vorige BIOS versie maar ik merk echt 0 verschil.

Dit is met een Corsair h115i Platinum RGB die echt m’n 2600 altijd prima gekoeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Bij mij ook soms 1.5 volt idle de cpu temp ook rond de 50 graden, heb een noctua u14 koeler met een x570 moederbord laatste bios.
Amd vind het geen probleem dus ik ook niet, gewoon gaan met de handel bij zware belasting krijgt ie minder volt ie fikt echt niet af hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurkies92
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 23:23
Deze video zegt heel veel. YouTube: AMD Ryzen Frequency Scale - Temperature is Important for Ryzen 3000 ...

Schijnbaar moet PBO dus uitstaan voor 'stock operation'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Heb de stealth koeler vervangen met een 120mm aio waterkoeler, temps niet veel verbeterd. Met prime95 raakte die binnen 3 minuten 94 graden, toen maar gestopt.

Core performance boost uitzetten heeft ook niet veel effect op de idle temp. Betwijfel of het ooit nog goed komt met deze cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Met de 3600 zit ik met custom waterkoeling op de 64c en met PBO rond de 77c tijdens prime95 small ftt. Met auto oc nog ietsje hoger, maar is vergelijkbaar met PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:08:
[...]

Gisteren nog contact gehad met @hurkies92 die vertelde dat hij op zijn 3700X geen meetbaar verschil zag tussen de stock koeler en zijn Kraken X62. Wat natuurlijk nooit zou moeten kunnen..

Het wel of niet overgaan tot een aftermarket cooler staat buiten deze discussie als de stock koelers al niet eens binnen spec opereren. Sterker nog, als het een software matig issue is en de temps niet eens realistisch zijn, waarom zou je dan investeren in nieuwe hardware? 8)7 Voor stock koelers zijn dit (spire/prism) écht geen verkeerde units, daar mag Intel nog wat van leren.

Ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die Zen2 problemen wegwuiven en achteloos aftermarket koelers adviseren/verkopen terwijl het overduidelijk een ander probleem is? Met symptoombestrijding los je toch niks op? :X
Ik heb precies hetzelfde, ik snap niets van deze processor (3700x) Met de standaard werd dat ding 80 graden maar met een waterkoeler X62 precies hetzelfde. Ook heb ik allemaal vage problemen met de CPU die belast word in de desktop omgeving terwijl ik letterlijk niets doe...

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
The soap continues.. ik had inmiddels geaccepteerd dat de temperaturen 'normaal' zijn, althans voor nu en dat ik een aftermarket cooler nodig achte voor minder herrie en lagere load temps (<70c).

Een Arctic Freezer 34 gekocht omdat deze compact, goedkoop en goede performance levert.

Maar.. ondanks dat men de Freezer 33 en 34 al op Zen en Zen+ gebruikte, krijg ik dat kreng niet geïnstalleerd :S standoff screws waren te kort... de service medewerker van Arctic vond het ook vreemd aangezien het wél de AM4 schroeven waren en vroeg of ik de volledige specs/foto's kon sturen (nog geen antwoord op).

Zijn deze Zen2 CPU's soms dikker dan de vorige generatie?

Zie foto (camera wilde niet fatsoenlijk scherpstellen, maar ik hoop dat het duidelijk is):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z9c01QX.jpg

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Heb je die andere kant toevallig al vast gemaakt? Dan moet je die los maken, krijg je aan deze kant weer wat meer ruimte.
CPU is niet dikker dan ander AM4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
unfor schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:45:
Heb je die andere kant toevallig al vast gemaakt? Dan moet je die los maken, krijg je aan deze kant weer wat meer ruimte.
CPU is niet dikker dan ander AM4's.
Nee, hij is nog nergens vastgemaakt, hij staat nu rechtop op de CPU, helemaal vlak dus :P Had er nog geen TIM op gedaan omdat ik al een vermoeden had dat het niet ging passen.

Net een reactie gekregen van Arctic:
"Would send you some new accessories and an AM4 backplate. Then please try it again."

Zou Asus dan een afwijkende backplate hebben? :?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
quintox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Zou Asus dan een afwijkende backplate hebben? :?
Is de backplate niet los gekomen en ligt deze nu niet een paar mm tot een cm van je bord af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Maulwurfje schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Is de backplate niet los gekomen en ligt deze nu niet een paar mm tot een cm van je bord af?
De backplate zit hartstikke los idd ;) Deze werd gestut zodat deze niet kon verzakken, Helaas was dat niet de oplossing... (zou overigens een stuk makkelijker gaan als het moederbord plat op tafel ligt i.p.v. de case, maar dat is me teveel werk :P)

Dit probleem heb je niet met de Wraith Spire omdat deze springloaded schroeven heeft, deze heb ik inmiddels weer terug geplaatst.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
Volgens mij moet jij net zoals iedereen doet eerst even mobo op tafel leggen en alles goed controleren ;) @quintox

[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 23-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Lekiame schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:29:
Volgens mij moet jij net zoals iedereen doet eerst even mobo op tafel leggen en alles goed controleren ;)
Waarom? :? Backplate zit gewoon strak tegen het moederbord en de Wraith Spire heb ik al 2x opnieuw gemonteerd zonder het mobo uit de kast te halen, enkel de 1e keer gemonteerd op tafel.

Geloof me als ik zeg dat het écht geen verschil gaat maken voor de brackets van de Arctic Freezer of ik het moederbord nou wel of niet op tafel leg :+

--

Nouja.. we gaan het zien, Arctic heeft net een pakketje verstuurd met nieuwe plate en accessoires. Als dat ook écht niet blijkt te werken, dan haal ik het moederbord uit de kast om zelfs dat uit te sluiten. Fingers crossed.

[ Voor 61% gewijzigd door quintox op 23-07-2019 12:11 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

AMD 3700x, Asus ROG Strix x570-F Gaming, Corsair H100i AIO bovenaan gemonteerd, Corsair 16GB RAM op 3200Mhz 16-18-18-36
Bios versie 0804
PBO is enabled

Mijn eerste PC build, heb nog niet heel veel kennis over voltages, overklokken etc.

Heb ook die Reddit thread gevonden een paar dagen geleden voordat ik dit topic tegenkwam.

In Ryzen Master:
Ik heb gemerkt dat mijn idle temps van de 3700x tussen de 30-40°C zitten.

In iCue:
Alle fans zijn aangesloten op een Commander Pro. De USB van de AIO zit ook ingeplugd in de Commander Pro. De fans van de AIO zijn aangesloten op de pomp. De pomp is ingeplugd op het moederbord CPU Fan (3-pin)

Ik heb de AIO fans ingesteld op 'Quiet' en AIO pomp op 'Balanced'
De case fans (3 intakes aan de voorkant, 1 exhaust aan de achterkant) staan allemaal op 'Balanced'

In idle AIO Fans: gemiddeld 1500rpm-1800rpm bij de AIO. Pomp 2400rpm
Case fans: 1500rpm-1600rpm
AIO pomp temperatuur gemiddeld 35°C

Bij load zit de 3700x tussen de 50-60°C. AIO fan speed: rond de 1900rpm, pomp rond de 2400rpm
Case fans gaan naar 1900 - 2000rpm
AIO pomp temperatuur gemiddeld 38.5°C

In CPU-Z
Als ik bij idle echt alle processen uit zet die niet nodig zijn, dan krijg ik inderdaad kortstondig voltages te zien <1.0v
Deze pieken dan steeds weer naar 1.45-1.5v en dan gaat het langzaam weer omlaag 1.3, 1.2, 1.1, 1.0 en dan af en toe dus richting de 0.6 - 0.8.

Maar dan moet ik zorgen dat bijvoorbeeld Nvidia Experience, iCue, en alle andere 'monitoring' programma's niet op de achtergrond aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uW0BiA3.png?1

[ Voor 13% gewijzigd door FT Twisty op 24-07-2019 14:30 ]

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Heb hetzeflde met mijn r5 3600, PBO staat aan op mijn x370 taich en gekoeld door een h100i v2 CLLC. Bij mij is de idle temperatuur 45c volgens ryzen master en piekt hij de hele tijd kort naar ergens tussen de 57 en 67 graden. En met kort bedoel ik minder dan een seconde, net genoeg tijd om de fans te laten opspoelen.

Van wat ik begrijp uit andere forum topic zijn de calls die door de cpu afgehandeld worden heel kort en snel, dus in 1ms een core naar 4200mhz in mijn geval. Door het relatief hoge voltage wat pbo hiervoor gebruik zorgt dit voor een korte temperatuur piek, onder volledige belasting wordt hij bij ook niet warmer dan 68c.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Ook mijn 3700X met standaardkoeler blijkt het phenomeen van spiken te vertonen, opspinnende spire koeler om de ca 1 a 2 seconden. Temperaturen idle al 55-60 graden en onder load naar 80 graden.

Zeer irritant verschijnsel, oplossing voor mij was om in het Bios de core boost clock te disabelen.(Asrock Fatal1ty B450 gaming). Verschijnsel daarna weg met idle ca 45 graden en onder load maximaal 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Iedereen die PBO aan heeft staan en daarna klaagt over hoge temperaturen is stiekem wel gewoon een beetje af :z. PBO is immers overklokken.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Boxman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:08:
Iedereen die PBO aan heeft staan en daarna klaagt over hoge temperaturen is stiekem wel gewoon een beetje af :z. PBO is immers overklokken.
Ik heb PBO aan staan (3700x) en bij mij zijn de temperaturen gewoon normaal hoor. Tussen 30-40°C in idle en 50-60°C bij load.

Ik heb dan wel een AIO koeler erop zitten, dus misschien dat dat het verschil maakt.

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
quintox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:37:
[...]
Zijn de temperaturen inmiddels onder controle? Ik merk ook regelmatig dat de fans aanspringen (bij50 graden..) wat zorgt voor de nodige herrie. CPU voltage staat constant op ~1.4x (AMD Balanced) tenzij ik een energie zuinige modus aan zet, alleen klokt hij dan terug naar 2.220 MHz.. beetje zonde dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
san.okk schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:09:
[...]

Zijn de temperaturen inmiddels onder controle? Ik merk ook regelmatig dat de fans aanspringen (bij50 graden..) wat zorgt voor de nodige herrie. CPU voltage staat constant op ~1.4x (AMD Balanced) tenzij ik een energie zuinige modus aan zet, alleen klokt hij dan terug naar 2.220 MHz.. beetje zonde dus..
Ja en nee, maar ik heb er geen last meer van. Waarschijnlijk dat nieuwe AGESA's ( ná 1.0.0.3 ABB ) het gaan verhelpen ( zit nu nog op 1.0.0.2 ). Fan curves flink aanpassen zodat deze pas bij 50c gaat draaien en een flinke fan delay erop zetten zodat deze niet reageert op de spikes die je ziet.

De CPU wordt namelijk niet écht warm (tijdens belasting max 75c), het zijn de Die temp spikes waar de huidige biossen nog geen raad mee weten. Een sensor in de heatspreader i.p.v. de die waar de CPU fan vervolgens op reageert zou het probleem fixen, maar dat is helaas niet de realiteit.

Conclusie:
- Fan curve aanpassen ( max 50% RPM en pas bij 75c naar 75% ).
- Fan delay flink omhoog schroeven +/- 60sec
- Eventueel after market cooler zodat deze niet zoveel lawaai maakt tijdens load ( Heb zelf de Arctic Freezer 34 ).
- PBO uitzetten. Dit werkt op de huidige (B450/X470) Agesa's nog niet lekker ( Weinig tot geen extra performance, maar wel een onrustige CPU ).

Vervolgens je monitor software niet meer aanraken en gewoon negeren, it's saul goodman.

[ Voor 8% gewijzigd door quintox op 23-08-2019 09:10 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:18

Cidious

The Bloody Gent

Ik kom to bijna de zelfde conclusie als hierboven.

Las in de reviews (Guru3D bijvoorbeeld) dat de R5 3600 zo'n 72 graden onder Prime95 load. Ik dacht nou dat is mooi. Ik zal een Wraith Spire op de kop tikken ipv de meegeleverde Stealth and dan moet ik happy draaien onder de 70 graden met wat goede koelpasta ertussen en beetje de koper bodem polijsten op de Spire..

NIET dus. na installatie met de Spire 85-90 graden onder load op Gigabyte DS3H met standaard settings. 2e hands nieuwe Wraith Max op de kop getikt. ff polijsten.. nog steeds 80 graden load... Met fans op max wat geen optie is net iets onder de 80. Dit is voor mij gewoon niet acceptabel...

Gekeken naar een betere luchtkoeler DeepCool Neptwin of Hyper 212 of Dark Rock 4. Pasten allemaal niet met maar 155mm ruimte in mijn M-ATX kast.

Corsair H60 besteld. Met wat Grizzly Conductonaut erop. nog steeds 80 graden bij BF5. H60 verkocht H80i V2 erop met Conductonaut. Fan curves getweaked en 2 Corsair ML120 fans in de front ipv 1x antec 140mm voor betere toevoer.

Nu eindelijk is het hele zaakje normaal gesproken beneden de 70 graden met wat uitschieters hier en daar max 75 graden ongeacht de load of stress applicatie.

Hele weg bewandeld dus om de temperaturen van een INSTAP model Ryzen onder controle te krijgen... Ik vind het absurd heet worden allemaal... Lijkt niet eens op 65W TDP... Het vreemde is dat met het opgenomen vermogen de processor net iets boven de 9600K uit komt.. welke super koel blijft. Dit zet mij te denken waar het probleem ligt.

Idle heb ik met nieuwe chipset drivers en Ryzen Balanced profiel nu wel weten te bereiken dat hij rond de 35-37 graden hangt en eindelijk vcore omlaag gooit. Maar zoals hierboven aangegeven werd. Dan moet je echt niks gebruiken en niet teveel apps in de achtergrond hebben draaien. Mijn vcore komt dus niet onder de 1V uit.

Met PBO aan wil de processor wel doorklokken tot 4300 ipv 4200. Het werkt wel. score gaat ook iets omhoog met cinebench maar de warmte is het gewoon niet waard.

AMD doet er heel luchtig over maar er is gewoon iets loos. OF het temperatuur meting systeem is gewoon niet heel erg functioneel OF de chips kunnen hun warmte niet goed kwijt via de heatspreader.

Bau8er had er 1 delidded dacht ik of misschien was het Nexusgamer.. vergeten. En geprobreed met conductonaut het te verbeteren zonder resultaat.

En zoals in het bericht hierboven wordt aangegeven gewoon negeren voor nu haha. De processor is in staat zichzelf te beschermen en als je alles gewoon lekker stock laat en niet gaat overklokken dan moet het in orde zijn. Persoonlijk ben ik wel blij met mijn H80i V2 die het zaakje nu aardig onder controle kan houden. Piece of mind.

Ik zou minimaal een Wraith Max aanraden. En als het echt niet anders kan een Spire met koperen bodem.

Draai nu trouwens stabiel

MSI B450 Mortar mobo @ V19 (Gigabyte DS3H wilde niet geheugen booten op 3200 XMP vanuit koude start)
R5 3600 cpu @ stock
Trident Z 3200C14 mem @ 3600C14-14-15-14-28-42-1T (1.44v Geardown enabled)
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu
Corsair RM650X psu
Corsair H80i V2 cpu cooler
Corsair ML120 fans
Antec P5 case

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xMrgdhPQPyiCsk984vSnLhsW/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KJHT8jxV5VDa7J3bb2deAyP9/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D7hKwvGAmGDgoJDybieKLZ88/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9WZ3zV5Lw9Uudd8tLekzC1W/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4ixrONq9wrcLwiBEzl5XlwtN/thumb.jpg

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Misschien kan iemand een energiemeter te hand nemen en wat metingen doen van het stroomverbruik? Als het zo heet wordt, moet dat tot uiting komen in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:18

Cidious

The Bloody Gent

https://www.guru3d.com/ar...yzen_5_3600_review,7.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wQgLM7EW0yqU4m9oxVeb83ZQ/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KhuGEhfUWGyyu9hiT79W8oxZ/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ctJ6xSyqfdWLdgH7IxwS1cHO/thumb.png

Op het eerste oog niks mis mee.. Misschien dat het oppervlak van de 7nm chips kleiner is dan 14nm en dus minder raak oppervlak met de heatspreader om zijn hitte kwijt te kunnen.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:39

ZeroCode

Woopie

Maar hoe is dit tijdens gamen?
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Guild Wars 2 bijvoorbeeld... Of een andere MMORPG
haarbal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Ik heb de stockkoeler erop zitten (de mugen 5 pcgh van v&a bleek geen am4 bevestiging meer te hebben).

Koelt best prima en is verrassend stil.

• mash_man02
  • Laatst online: 12:56
Das ook afhankelijk van je instellingen per game, met V-sync aan op 60Hz krijgt je hardware het afhankelijk van de resolutie vaak rustiger en genereert dus ook minder hitte.

Ik speel BFV op 60Hz 4K met een X3700 en rx5700XT dus GPU maxed out en CPU is dan wat lichter belast, Dat draait dan zo rond de 60 graden met Scythe mugen 5 pcgh.

Dan is de videokaart hoorbaar maar de cpu en case fans nog nagenoeg geruisloos.
ZeroCode schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:16:
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Guild Wars 2 bijvoorbeeld... Of een andere MMORPG

[...]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
Interessante leesvoer over dit thema, ik heb dit zelf gevonden juist omdat ik mij in eerste instantie zorgen maakte over de voltages.

https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

• haarbal
ZeroCode schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:16:

[...]
Bij games zie ik juist een lage cpu load. Maar heb op v&a een mugen 5 met am4 bracket weten te vinden dus die zit er nu op.

Heb niet het idee dat het me veel oplevert, zelfde 3dmark cpu score etc. Ik zou kunnen proberen de mugen op hogere snelheid te draaien maar ik geloof niet dat de vinnen van de koeler echt warm worden.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
haarbal schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:03:
[...]

Bij games zie ik juist een lage cpu load. Maar heb op v&a een mugen 5 met am4 bracket weten te vinden dus die zit er nu op.

Heb niet het idee dat het me veel oplevert, zelfde 3dmark cpu score etc. Ik zou kunnen proberen de mugen op hogere snelheid te draaien maar ik geloof niet dat de vinnen van de koeler echt warm worden.
offtopic: Scythe stuurt je voor een paar euro een AM4 bracket, dus dat was enigzins overbodig nog een cooler te kopen. ;)

• haarbal
unfor schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:33:
[...]

offtopic: Scythe stuurt je voor een paar euro een AM4 bracket, dus dat was enigzins overbodig nog een cooler te kopen. ;)
Zou kunnen, maar had vantevoren gevraagd of er AM4 bij zat, dus teruggebracht.

Pagina: 1