Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:14
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:50:
[...]

Ik vind het ook stom. Het bord lijkt verder uitstekend te zijn, maar als dit niet goed zit, dan is het een harde no go. Zou de volgende nagel zijn na de bios voltage screw up. ASUS is niet lekker bezig...
Grappige is, dat op de Hero VIII het voltage probleem bij mij niet voorkomt ondanks dat er geen bios revisie is geweest. Ik draai nu stock en dan heb je idle .9v en onder full load met prime max ~1.25v
Issue kijkt dus ook weer per type board te bestaan...?

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Xrypta schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:56:
[...]

Grappige is, dat op de Hero VIII het voltage probleem bij mij niet voorkomt ondanks dat er geen bios revisie is geweest. Het lijkt draai nu stock en dan heb je idle .9v en onder full load met prime max ~1.25v
Issue kijkt dus ook weer per type board te bestaan...?
Dat is interessant. Misschien heb jij dan een andere bios. In ieder geval fijn dat je de dans ontspringt.
Zou je de chipset temperaturen door willen geven als je een videokaart erover hebt zitten, of is je systeem anders? :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:58:
[...]

Dat is interessant. Misschien heb jij dan een andere bios. In ieder geval fijn dat je de dans ontspringt.
Zou je de chipset temperaturen door willen geven als je een videokaart erover hebt zitten, of is je systeem anders? :)
Zit nu een MSI 1080 gaming X in, kan zo wel eens kijken! Moet ik alleen even zien te achterhalen welke sensor chipset is in hwinfo :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Was dit hier al voorbij gekomen?

"@Hardware Unboxed. Hi Guys, I think that I have found a bug in these new CPU Chips that you may wish to investigate. Given the poor but improving gaming performance and performance improvements with SMT disabled in some games, The bug, quite possibly has been in the ryzen CPUs since Zen 1 yet it is only now, that the FCLK can be set manually, that the bug can be demonstrated.
The Bug appears be causing the Infinity Fabric to clock slower than memory speeds that we had been led to believe by AMD. If you decouple the Fabric CLK from Memory CLK and manually set the FCLK to the actual Ram frequency that it is supposed to be running at (1800 with 3600MT/s Ram), you can get a 5 - 10% performance increase in both Productivity and Gaming workloads.
The Jayztwocents Zen 2 overclocking video demonstrates it but he seems to be confused about how the internals of the CPU is supposed to work. He Runs 3600 Ram and manually sets the FCLK to 1800Mhz on an Asus crosshair VIII MB. 1800 is the frequency that it is supposed to be running at. In his video, he is calling it an IF Overclock when it clearly isn't, yet he is getting a performance boost.
Test spec. R9 3900x, Gskill Trident Royal 3600MT/s Ram at the XMP/DOCP settings, Nvidia 2080Ti. Game test Far Cry 5, Cinebench and Blender. feel free to test others. I don't currently have access to the hardware to test it myself.
Far Cry 5 shows about a 10% improvement but and it shouldn't as the Fabric with 3600MT/s ram should be running at 1800MHz without setting it to manual. Clearly that is not the case."

Antwoord van Robert Hallock is:
"We'll look at this, but the intended behavior is fclk=mclk up to the 1800MHz (DDR4-3600). This sounds like a BIOS issue worth checking on, however."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Xrypta schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Zit nu een MSI 1080 gaming X in, kan zo wel eens kijken! Moet ik alleen even zien te achterhalen welke sensor chipset is in hwinfo :+
PCH. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Ik ga kijken, laat ‘t straks weten!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
@EaS
Ja .. stukkie hierboven heb ik er ook al wat over gepost. Mijn Fabric draaide met 3533 geheugen ook maar op 1600 ipv 1766. Stukkie daarvoor stond de URL naar de post weer ergens.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:10:
[...]

The Stilt. ;)
https://www.overclock.net...l-matisse-not-really.html

Hij heeft het direct van AMD, uitgelezen in microcode. Maar een Ryzen 3000 in lage load scenario's gaat zo voorbij de 1,4v, en dat mag ook gewoon. Te veel Ampère dood uiteindelijk je CPU, niet voltage. Ryzen 3000 mag gewoon in lage loads, veel meer voltage gebruiken. Ga je naar all core, dan is 1,325v het maximum. Elke goede bios houdt dat ook aan. Meestal iets lager vanwege vdroop.
Dit werd ook al bevestigd bij L1tech een aantal dagen geleden op YT. Deze beestjes moet je op een heel andere manier benaderen als dat je bij bijvoorbeeld Intel gewend bent.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
winwiz schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:01:
[...]

Dit werd ook al bevestigd bij L1tech een aantal dagen geleden op YT. Deze beestjes moet je op een heel andere manier benaderen als dat je bij bijvoorbeeld Intel gewend bent.
Ja, soms gaat de argumentatie zelfs niet verder dan dat: "jamaar Intel heeft dat ook niet nodig en voor Intel is dat te hoog". Ehh ja ? En ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
winwiz schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:01:
[...]

Dat is ook meteen het probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:17:
[...]

Dat is ook meteen het probleem. ;)
Ik denk voor de meesten weer terug in de schoolbanken ;) Alleen zijn er nog geen goede lesboeken

[ Voor 8% gewijzigd door winwiz op 14-07-2019 20:25 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Even wat benches achtereen gedraaid om de temperaturen flink op te stoken en vervolgens Timespy op custom met Graphics test 2 en CPU, hier de volgende graphs uit gehaald:
PCH temp graph timespy

Erna nog een CB20 gedraait voor de probeer:
CB20

Hoop dat de plaatjes duidelijk zijn :+ !
Zoverre voor mijn idee niet schokkend, maar wellicht ook niet helemaal de juiste tests om de chipset temp echt flink op te drijven. Fans staan overigens op een 'stiller' profiel en niet op max.

Als de AM4 bracket voor de X61 binnen is eens opnieuw proberen met de juiste airflow setup in de case.

[ Voor 3% gewijzigd door Xrypta op 14-07-2019 20:28 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:52
Review van de 3600X door Gamer Nexus.

spoiler: Als je de video niet wil kijken..
Absoluut de meerprijs t.o.v. de 3600 niet waard.
De kans is zeer groot dat dit voor de 3700X vs de 3800X ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 20:26
Over Gamer Nexus gesproken, niet dat ik een fanboy ben van hem maar nu de topic temp en volts laatste berichten voorbijgaan zou hij als het goed is een video uploaden over dit specifieke topic wat hij had aangekondigd in een live 3900x overklock. Misschien irrelevant voor sommige, maar zou wat meer inzicht kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Beaudog schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:00:
is de tomahawk zo verschillend met de mortar ?
die laatste bios voor de b450 mortar is ok en de 3600 loopt prima op dit bordje.
Ja, de bios van de mortar kwam afgelopen vrijdag uit. Die van de Tomahawk is nog van 26 juni!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Wat doen julie trouwens qua thermal paste applicatie? Ik heb het maar zo gedaan gebaseerd op hoe het leek (in der8auer delid video) dat de layout "onderhuids" is.

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/build/p.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Het maakt geen klap uit als het maar genoeg is om de hele die te bedekken. Daar zijn ook al wat video's van geweest. Of het nou een X is, of een erwt of je met een spateltje netjes een dun laagje aanbrengt. Het verschil is verwaarloosbaar:

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity

Aangezien ik Kryonaut heb met zo'n spateltje op de tube heb ik netjes m'n heatspreader dun voorgeschilderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
copy, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

ikt

Volgens de AMD-man geniet een X toch voorkeur. Volgens mij komt het erop neer dat gewoon je hele die moet worden bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
ikt schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:37:
Volgens de AMD-man geniet een X toch voorkeur. Volgens mij komt het erop neer dat gewoon je hele die moet worden bedekt.
Ja dat stukje heb ik ook gezien. Hij post er echter niet echt bewijs voor ofzo (het 'hair better' is ook al een hint) en GN heeft er een hele video met testresultaten van. Essentie is: hele heatspreader. Is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat de hitte over hele (what's in a name) heatspreader wordt overgebracht. Uiteraard zullen de plekken direct boven de die het heetst zijn, maar dat wil niet zeggen dat er verderop geen hitte meer wordt overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Gebruik altijd de rijstkorrel methode, uitsmeren of een x kan luchtbellen opleveren.
Met prime 95 blend test 16 workers, word de 3700x 50 graden dus de noctua u14 koeler zal wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy8
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:00
Hier ook op de rijstkorrel manier. Nooit rare temps gehad. Ook niet met stock koelers.

Ik ken iemand die het echt uitsmeert. Hoor ik nooit problemen over :P
Maar de rijstkorrel is gewoon lekker eenvoudig en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:26:
Gebruik altijd de rijstkorrel methode, uitsmeren of een x kan luchtbellen opleveren.
Met prime 95 blend test 16 workers, word de 3700x 50 graden dus de noctua u14 koeler zal wel goed zitten.
Prime blend doet bijna niks, een potje gamen zorgt voor hogere temps bij mij dan blend.
Niet dat er verder wat mankeert aan je koeling, maar als je serieus wilt weten hoe heet het kan worden dan zet je small fft aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:31
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VxHJyWs.png

Qua geheugen ben ik eruit, dit heeft 8 uur memtest doorstaan zonder fouten(1000+% Coverage).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
En dat is dus precies waarom deze video's er zijn en er in vermeld wordt dat het altijd gezegd wordt, maar dat er geen enkel bewijs voor te vinden is dat het gebeurt (bij meerdere testen).

Wat er dus WEL in de video te zien is, is de downside van een een rijstkorrel is dat als de rijstkorrel te klein is (en dat weet je pas bij verwijderen van de koeler) je een stuk van de die *niet* meepakt en dat dus *wel* nadelig werkt en dat het bij een korrel van voldoende formaat ook bijzonder belangrijk is dat je aandacht besteed aan het exact goed monteren van je koeler omdat de pasta anders niet correct uitvloeit en je ook een stuk heatspreader niet meepakt.

gebruik je dus de rijstkorrel methode dan kan je beter wat teveel op de CPU doen dan te weinig. Voor de temperaturen maakt iets teveel niet uit. Het geeft hoogstens wat meer zooi.

En dan nog is het verschil verwaarloosbaar. Tussen de net wat te weinig pasta en de laagste (beste) score.. heb je het over een verschil van 0,7 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
Hier verbaas ik mij enorm over. Ik haal de 70c wel als ik prime95 draai (aantal uurtjes) en heb een NH D15 op full speed draaien. Lijkt mij dat je iets met de settings hebt gedaan of wat dan ook, maar een 3700X die prime95 draait onder een noctua u14 wordt zeker geen 50c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Lekiame schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:57:
[...]

Hier verbaas ik mij enorm over. Ik haal de 70c wel als ik prime95 draai (aantal uurtjes) en heb een NH D15 op full speed draaien. Lijkt mij dat je iets met de settings hebt gedaan of wat dan ook, maar een 3700X die prime95 draait onder een noctua u14 wordt zeker geen 50c.
Het is ook niet mogelijk. Als je ziet dat de grote testen die gedaan zijn met een waterkoeler met een 360mm radiator op 70 graden uitkomen dan gaat er hier iets mis met testen en/of instellingen. Je hebt het bij alle grote review partijen dan over full loads met AIDA64, Blender of andere full-load full-thread testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@Lekiame het was de standaard blend test niet de small fft.
Dan word de cpu 79 graden idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:05:
@Lekiame het was de standaard blend test niet de small fft.
Dan word de cpu 79 graden idd
Dan is het maar net wanneer je kijkt. De blend test doet een.. .blend... dus de temperaturen fluctueren enorm in de blend test afhankelijk van waar ie op het moment van kijken mee bezig is.

Hij begint all-core met een serie van simpele berekeningen maar gaat nadat die klaar is meteen al over naar een zwaardere in-place berekening waarbij je de temperaturen al rap 15-20 graden ziet stijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 14-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
3800X review kunnen vinden, minder dan een uur geleden gepost. Ik wacht nog wel op een GN/Jayz2Cents of Linus oordeel maar wilde deze toch delen.

Edit: Helaas wel met een GTX 1070 gepaired dus niet echt geweldig.

[ Voor 11% gewijzigd door Evernote op 15-07-2019 00:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

Evernote schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:07:
3800X review kunnen vinden, minder dan een uur geleden gepost. Ik wacht nog wel op een GN/Jayz2Cents of Linus oordeel maar wilde deze toch delen.

[YouTube: Ryzen 7 3800X Review - Gaming Benchmarks and What to Expect!]

Edit: Helaas wel met een GTX 1070 gepaired dus niet echt geweldig.
Game performance is dus bijna hetzelfde als met een Ryzen 5 2600. Neem aan dat 1080p met een 1070 een voldoende benchmark is. Aangezien niet veel mensen een 1080ti of een 2080/ti zullen hebben, geeft het wel een realistische blik.

Snap trouwens ook niet waarom tegenwoordig de trend is dat alles via YouTube moet. Kunnen deze benchmarks niet gewoon op 1 pagina weergeven worden. In plaats van video op mute en er handmatig doorheen te moeten scrollen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
aex351 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Game performance is dus bijna hetzelfde als met een Ryzen 5 2600. Neem aan dat 1080p met een 1070 een voldoende benchmark is. Aangezien niet veel mensen een 1080ti of een 2080/ti zullen hebben, geeft het wel een realistische blik.

Snap trouwens ook niet waarom tegenwoordig de trend is dat alles via YouTube moet. Kunnen deze benchmarks niet gewoon op 1 pagina weergeven worden. In plaats van video op mute en er handmatig doorheen te moeten scrollen.
Hoewel ik het met je eens bent dat het een realistische blik geeft, is het geen juiste manier om de CPU voor gaming te testen omdat je tegen een bottleneck aan loopt. Op deze manier is niet mogelijk om het verschil tussen de oude en de nieuwe CPU, in zijn geval een 2600 naar een 3800X goed te weerleggen.

Met een betere GPU had hij waarschijnlijk meer frames gekregen met de 3800X, zo te zien is de CPU zelf gewoon een (boven) gemiddelde 3700X, het zou tof zijn als GN er één te pakken kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ter info:

Afbeeldingslocatie: https://www.xtremehardware.com/images/stories/Intel/Ivy_Bridge/Intel_i7-3770k_ihs_die_05.jpg

De die is de effectieve chip op de CPU aan de linkerkant van de afbeelding.
Hetgeen velen hier al een pagina lang als “die” benoemen, is de IHS, het vernikkeld koperen “kapje” aan de rechterkant van de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razkin schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:50:
[Afbeelding]

Qua geheugen ben ik eruit, dit heeft 8 uur memtest doorstaan zonder fouten(1000+% Coverage).
Draait je IF/geheugenclock wel 1:1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Tomcat84 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:13:
Wat doen julie trouwens qua thermal paste applicatie? Ik heb het maar zo gedaan gebaseerd op hoe het leek (in der8auer delid video) dat de layout "onderhuids" is.

[Afbeelding]
Komt de 3700X met koelpasta inbegrepen? Was bij de 1200 en 3600 steeds het geval :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tricolores schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:00:
[...]

Komt de 3700X met koelpasta inbegrepen? Was bij de 1200 en 3600 steeds het geval :)
De CPU niet, de meegeleverde koeler wel. Maar een beetje tweaker gebruikt natuurlijk iets groters en stillers. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Phuncz schreef op maandag 15 juli 2019 @ 07:20:
Ter info:

[Afbeelding]

De die is de effectieve chip op de CPU aan de linkerkant van de afbeelding.
Hetgeen velen hier al een pagina lang als “die” benoemen, is de IHS, het vernikkeld koperen “kapje” aan de rechterkant van de afbeelding.
Heel mooi maar dit is geen Zen2.. Die zien er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.pcgamesn.com/wp-content/uploads/2019/05/amd-ryzen-3000-chiplets-580x334.jpg

Dit is een 3900X met twee chiplets en een I/O die.
Tricolores schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:00:
[...]

De stock koeler heeft koelpasta op de koeler zitten maar er zit niks extra's bij.
Als je dus je eigen koeler gebruikt dan moet je wel nadenken hoe je de pasta er op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:04:
[...]

De CPU niet, de meegeleverde koeler wel. Maar een beetje tweaker gebruikt natuurlijk iets groters en stillers. :P
Om te beginnen zal dat zeker volstaan, bedankt :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Weet iemand trouwens een mooi overzichtje aan te wijzen wat een vergelijking maakt tussen een aantal Ryzen 3000 SKU's en Ryzen 2000 SKU's qua gemeten energieverbruik?

Ik heb mijn oude 2700x namelijk in mijn ITX systeempje gegooid maar die throttled onder hoge load. Ik krijg dat alleen maar voorkomen door 2 cores uit te schakelen, SMT uit te schakelen en het voltage vast te zetten op 1.1V. Het verbruik zakt daarmee met ~60%.

Ik wil kijken of ik met overstappen naar bijvoorbeeld een 3600 een soortgelijk verbruik bewerkstellig, wat op zich goed te koelen valt in dat kleine systeem.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:23
Ik ben in het proces van een Ryzen 9 3900x systeem te bouwen en zou toch graag een X570 bord gebruiken.

Hoor links en rechts wel geen goede dingen van ASUS en MSI(bios chip). Ik had de TUF gaming op het oog, maar ik had hier vluchtig gelezen dat daar ook problemen mee waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:16:
Weet iemand trouwens een mooi overzichtje aan te wijzen wat een vergelijking maakt tussen een aantal Ryzen 3000 SKU's en Ryzen 2000 SKU's qua gemeten energieverbruik?

Ik heb mijn oude 2700x namelijk in mijn ITX systeempje gegooid maar die throttled onder hoge load. Ik krijg dat alleen maar voorkomen door 2 cores uit te schakelen, SMT uit te schakelen en het voltage vast te zetten op 1.1V. Het verbruik zakt daarmee met ~60%.

Ik wil kijken of ik met overstappen naar bijvoorbeeld een 3600 een soortgelijk verbruik bewerkstellig, wat op zich goed te koelen valt in dat kleine systeem.
Apart dat je systeem zo slecht koelt. Zelfs in een Louqe Ghost is de processor geen probleem en veel kleiner kan je kast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Apart dat je systeem zo slecht koelt. Zelfs in een Louqe Ghost is de processor geen probleem en veel kleiner kan je kast niet zijn.
Het gaat om een pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ02 en een pricewatch: Noctua NH-L9x65 koeler. Groter past niet in de behuizing.

Het is algemeen bekend dat een 2700x eigenlijk te warm wordt voor een dergelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
Is ergens in te zien wanneer nieuwe bios versies van verschillende moederbord fabrikanten verwacht worden? Beta programma's e.d. eventueel beschikbaar? Schrikbarend hoe weinig informatie er beschikbaar is, zelfs bestaande versies van o.a. Asus laten een erg summiere changelog zien.

Verbaasd me sowieso dat ze die broken bios versies online laten staan met zoveel "known" issues. Dat ze op zijn minst een disclaimer toevoegen :/

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Modbreak:Commentaar op moderatie doe je niet in-topic, je geeft in ieder geval haarfijn aan mijn eerdere modbreak niet begrepen te hebben. Lees vooral de tweede zin ervan nog eens door zou ik zeggen.

[ Voor 96% gewijzigd door dion_b op 15-07-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:31
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 07:55:
[...]

Draait je IF/geheugenclock wel 1:1 ?
Ja, in principe wel. Ryzen Master geeft 1:1 aan en daarnaast moet ik handmatig in het bios de snelheid instellen. Doe ik dat niet dan kom ik niet verder dan 1600MHz. Het bios van de Gigabyte X470 Gaming 7 heeft duidelijk wat meer werk nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:54

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik blijf in Ryzen master volatges zien tussen 1.4 en 1.5 op mijn Crosshair Hero VII. Ik heb volgens advies van AMD op Reddit de Ryzen balanced power plan aangezet en niet gerommeld met offsets. Mijm geheugen staat op het xmp profiels, 3200, CL16 met 1.35. Naar wat ik begrepen heb zou ik als ik niets doe op de pc de voltages moeten zien zakken, dit gebeurt dus niet! Wel zie ik dat er steeds tussen de cores geswitched wordt. Maar ik durf eerlijk gezegd nu niet lang mijn pc aan te hebben met de angst dat de boel straks naar de Filistijnen gaat. Is dit een Bios bug in het Asus moederbord? Wel heel erg jammer dat er zo slecht gecommuniceerd wordt ook door Asus zelfs op de eigen fora. Dan zag ik dat Gigabyte veel actiever is hiermee terwijl ik daar normaliter geen fan van ben.

Wel viel mij trouwens op toen ik in het Ryzen balanced poweplan de minimale processor staat verlaagde van 90 naar 60 de voltages wel drops kregen. Is het niet raar dat de minimale processor staat 90% is? Of hoort dit ook zo bij de werking van Ryzen?

[ Voor 14% gewijzigd door Tweakriez op 15-07-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Modbreak:Commentaar op moderatie doe je niet in-topic, je geeft in ieder geval haarfijn aan mijn eerdere modbreak niet begrepen te hebben. Lees vooral de tweede zin ervan nog eens door zou ik zeggen.

[ Voor 82% gewijzigd door dion_b op 15-07-2019 12:46 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Lyca schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:30:
Ik ben in het proces van een Ryzen 9 3900x systeem te bouwen en zou toch graag een X570 bord gebruiken.

Hoor links en rechts wel geen goede dingen van ASUS en MSI(bios chip). Ik had de TUF gaming op het oog, maar ik had hier vluchtig gelezen dat daar ook problemen mee waren.
Werkelijk? Heb me een X570 MSI bordje besteld, ben wel benieuwd wat het probleem dan precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
Hoop dat de bios update voor de b450 tomahawk icm de ryzen 3000 toch wel snel gaat komen, er gingen verhalen de rondte dat deze afgelopen vrijdag zou releasen, maar tot op heden geen update. Mocht het nog lang duren gaat mijn bordje retour.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:13:
Ik blijf in Ryzen master volatges zien tussen 1.4 en 1.5 op mijn Crosshair Hero VII. Ik heb volgens advies van AMD op Reddit de Ryzen balanced power plan aangezet en niet gerommeld met offsets. Mijm geheugen staat op het xmp profiels, 3200, CL16 met 1.35. Naar wat ik begrepen heb zou ik als ik niets doe op de pc de voltages moeten zien zakken, dit gebeurt dus niet! Wel zie ik dat er steeds tussen de cores geswitched wordt. Maar ik durf eerlijk gezegd nu niet lang mijn pc aan te hebben met de angst dat de boel straks naar de Filistijnen gaat. Is dit een Bios bug in het Asus moederbord? Wel heel erg jammer dat er zo slecht gecommuniceerd wordt ook door Asus zelfs op de eigen fora. Dan zag ik dat Gigabyte veel actiever is hiermee terwijl ik daar normaliter geen fan van ben.

Wel viel mij trouwens op toen ik in het Ryzen balanced poweplan de minimale processor staat verlaagde van 90 naar 60 de voltages wel drops kregen. Is het niet raar dat de minimale processor staat 90% is? Of hoort dit ook zo bij de werking van Ryzen?
Waarom bang zijn. AMD geeft al generatie na generatie aan dat dit geen probleem is. Bij lage loads is hoog voltage niet schadelijk en zelfs nodig om boosts op 1 core te kunnen halen.

Doe de test die AMD Robert aangeeft:
- Installeer de laatste AMD chipset drivers
- Zet Ryzen Balanced aan
- Sluit alle maar dan ook echt ALLE applicaties af uit je taakbalk
- Open CPU-Z (of de *laatste* Ryzen Master, maar niet allebei) en kijk wat je frequenties en/of voltage doen

Je zal (met Ryzen Master) zien dat de helft van je cores gewoon in sleep state staan en dat 1 core misschien bezig is met wat windows background gedoe en op dat moment 1.4 volt nodig heeft voor een minitaakje. Je zal dan waarschijnlijk ook voltages zien droppen naar 0,9 of zelfs lager naar 0,4 volt.

Voltages an sich zijn geen probleem. Pas bij zware loads mag het niet te hoog zijn en je ziet dan ook het voltage droppen naar bijvoorbeeld 1.3 volt.

Het is niet raar EN niet schadelijk dat in windows je voltage 1.4 volt is. Waarom blijft iedereen daar toch maar op hameren terwijl AMD zelf zegt dat het geen issue is.

Hier een screenshot van Ryzen Master met alles in Windows afgesloten waardoor je vaker de 0,9 volt ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ruPpvl6Nst61zM9qwElXyBXl/full.png

En hier een screenshot met alle applicaties aan waarbij je eigenlijk bijna permanent 1,4 volt ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gMT9R1xC2wM8rDgXUC6HQzTC/full.png

Let op: je CPU schakelt dit op de achtergrond honderden zo niet duizenden keer per seconde. Je kan dus nog steeds prima alle cores in idle zien met 1,4 volt omdat Ryzen Master niet 1000x per seconde ververst. Zie ook mijn 2e sceenshot. Bijna alle cores idle (toevallig moment van screenshot) maar wel 1,4 volt. Gewoon puur en alleen het moment van pollen door Ryzen Master en het maken van een screenshot.

Zolang je ziet dat bij geen enkele applicatie actief (en in de taakbalk op de achtergrond is ook actief) het voltage dropt naar 0,9 volt is er *niets* aan de hand. Hou je bij een Prime95 nog steeds 1.4 volt dan is er *wel* wat aan de hand.

Voor de volledigheid hier nog een screenshot van Prime95 small FFT's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DyoWGFNPVMkkIg15zbvGyKhr/full.png

En ineens is je voltage lager dan 1.4 volt... omdat het met zo'n load wel schadelijk kan zijn, dus FIT schakelt voltage (en dus ook core clock) terug.

[ Voor 22% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Waarom bang zijn. AMD geeft al generatie na generatie aan dat dit geen probleem is. Bij lage loads is hoog voltage niet schadelijk en zelfs nodig om boosts op 1 core te kunnen halen.
Niet bang.. wel geïrriteerd 8)7 Als je idle tussen de 50-65c zit en tijdens load op 83c (op zich acceptabel) dan kan AMD hoog of laag springen, maar je PC maakt dan ook meteen een bak herrie waar je u tegen zegt.

Leuk dat die voltages en temps geen kwaad kunnen en ver onder de 95c limiet zitten, maar comfortabel is het niet. En het advies "zet er een goede aftermarket cooler op" is natuurlijk geen oplossing, dat is symptoombestrijding. Hoge temps geven aan dat er iets niet goed zit met die voltages.. Windows background tasks zouden niet mogen kunnen veroorzaken dat je CPU de hele tijd flippert tussen 50/65 graden met 10c jumps.

[ Voor 7% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 10:39 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Xrypta schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:26:
[...]

Even wat benches achtereen gedraaid om de temperaturen flink op te stoken en vervolgens Timespy op custom met Graphics test 2 en CPU, hier de volgende graphs uit gehaald:
[Afbeelding: PCH temp graph timespy]

Erna nog een CB20 gedraait voor de probeer:
[Afbeelding: CB20]

Hoop dat de plaatjes duidelijk zijn :+ !
Zoverre voor mijn idee niet schokkend, maar wellicht ook niet helemaal de juiste tests om de chipset temp echt flink op te drijven. Fans staan overigens op een 'stiller' profiel en niet op max.

Als de AM4 bracket voor de X61 binnen is eens opnieuw proberen met de juiste airflow setup in de case.
Maar het is niet oververhit, dat telt. Die chipset schijnt vooral heet te worden als je meerdere NVME's aangesloten hebt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Niet bang.. wel geïrriteerd 8)7 Als je idle tussen de 50-65c zit en tijdens load op 83c (op zich acceptabel) dan kan AMD hoog of laag springen, maar je PC maakt dan ook meteen een bak herrie waar je u tegen zegt.

Leuk dat die voltages en temps geen kwaad kunnen en ver onder de 95c limiet zitten, maar comfortabel is het niet. En het advies "zet er een goede aftermarket cooler op" is natuurlijk geen oplossing, dat is symptoombestrijding. Hoge temps geven aan dat er iets niet goed zit met die voltages.. Windows background tasks zouden niet mogen kunnen veroorzaken dat je CPU de hele tijd flippert tussen 50/65 graden met 10c jumps.
Dan zet je je fanprofiel lager. Minder herrie en de CPU reageert daarop door minder te boosten. Hoge temps geven helemaal niet aan dat er iets 'mis' is met het voltage. Dat maak jij er van. Hoezo 'moet' een CPU niet zo kunnen flipperen. Zoals al eerder aangegeven: de die van de CPU is zo klein dat de afvoer minder snel gaat dan bij een grotere die, dus je zal meer en hogere spikes zien. Simpelweg een watt/mm^2 verhaal.

Zie het filmpje van Hardware Unboxed waarbij ze ook van de boxed cooler het fanprofiel lager zetten. Kan allemaal prima. Wordt ie daar heet van? Jazeker, maar daar reageert de CPU op. Heet is helemaal geen issue. *te* heet is wel een issue maar dat gebeurt niet.

Maar als je er zo'n moeite mee hebt moet je gewoon een 2000-serie kopen. Verbruikt een stuk meer, maar omdat de hitte daar vrijkomt op een behoorlijk groter oppervlak zijn er minder spikes.

Je kan ook je Power Profile op High performance zetten. Dan spiked ie ook niet omdat de CPU minder terugclockt. Je verbruik gaat er nauwelijks van omhoog. Voltage staat namelijk niet gelijk aan hitte/verbruik. P=V*I bepaalt dat. Lage loads = weinig ampere = weinig watt = weinig hitte. Bij een CPU op High performance heb je permanent hoge clocks maar dat wil nog niet zeggen dat je ineens een hoog verbruik hebt. Verschil tussen Balanced en High Performance was met de 2000 serie in idle ongeveer 8 watt.

Dus bottom line. Erger je je aan fanspeeds die op en neer gaan:
- Zet een gematigd fanprofiel
- Pas je power profile aan

Erger je aan het feit dat de CPU volledig binnen de AMD specs opereert maar voel jij je daar niet prettig bij:
- Haal een andere CPU :+

Hmmm.. Wilde even voor je controleren hoeveel watt het verschil was tussen Ryzen Balanced en Ryzen High Performance, maar ik krijg er even geen zinnige resultaten uit. Die hou je even tegoed :)
Hmm.. Ik heb wel resultaten. Ryzen High performanced switched minder wat in spikes scheelt, maar in watt onmeetbaar is (ik meet via een meterkastsensor op m'n meter). Base temp in windows is wel iets hoger op High Performance maar de spikes zijn wel wat uitgesmeerd.

@Boxman Dat is inderdaad ook nog een oplossing. Goed punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[...]

Dat is ook iets waar ik me erg aan stoor. Mijn pc is altijd erg stil geweest maar met deze processor gaan al mijn fans steeds (irritant) hard draaien en zit ik met niks te doen in de bios op desktop al op zo'n 50 graden cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
[...]

De simpele oplossing is om je powerplan op Windows Balanced te zetten ipv Ryzen Balanced, totdat er een patch uit is die zorgt dat apps goed omgaan met de 1ms switching frequency.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Dat is ook iets waar ik me erg aan stoor. Mijn pc is altijd erg stil geweest maar met deze processor gaan al mijn fans steeds (irritant) hard draaien en zit ik met niks te doen in de bios op desktop al op zo'n 50 graden cpu.
Ik weet niet hoe het bij andere vendors zit, maar bij Asus kan je je fan speed smoothen over een ingestelde tijdsduur. Als je de maximale 255 sec instelt vliegt je fanspeed niet de hele tijd heen en weer maar gaat hij rustig omhoog als je CPU langere tijd een hogere temp ziet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xTZECSF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Pas dan je fanprofiel aan. Zelfs tussen m'n 2000-serie en 3000-serie moest ik al aardig wat aanpassen omdat deze CPU gewoon anders reageert.

CPU temp waarbij de fans iets gaan doen staat hier nu op 50 graden ipv 30. Simpele aanpassing, minder herrie. Niet dat de fans standaard uit staan hoor, ze draaien op een minimum van ehh.. 700 RPM zeg ik even uit m'n hoofd (iig onhoorbaar) maar ze spinnen pas op als de CPU (bij mij) 50 graden is... en op 100% als de CPU (bij mij) 70 graden is, maar dat is met een AIO. Met een luchtkoeler kan je daar wellicht 60 om 80 graden van maken.

@Blaat Jeps.. m'n AIO fans staan op een smooting van 5,1 seconden zodat ze niet onmiddelijk reageren op een spike. De koeler kan een spike namelijk prima wegwerken zonder dat er een fan over de zeik moet. M'n casefans staan niet op smoothing doordat de drempel-temp dus vrij hoog staat en de fans sowieso bijna onhoorbaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Pas dan je fanprofiel aan. Zelfs tussen m'n 2000-serie en 3000-serie moest ik al aardig wat aanpassen omdat deze CPU gewoon anders reageert.

CPU temp waarbij de fans iets gaan doen staat hier nu op 50 graden ipv 30. Simpele aanpassing, minder herrie. Niet dat de fans standaard uit staan hoor, ze draaien op een minimum van ehh.. 700 RPM zeg ik even uit m'n hoofd (iig onhoorbaar) maar ze spinnen pas op als de CPU (bij mij) 50 graden is... en op 100% als de CPU (bij mij) 70 graden is, maar dat is met een AIO. Met een luchtkoeler kan je daar wellicht 60 om 60 graden van maken.

@Blaat Jeps.. m'n AIO fans staan op een smooting van 5,1 seconden zodat ze niet onmiddelijk reageren op een spike. De koeler kan een spike namelijk prima wegwerken zonder dat er een fan over de zeik moet. M'n casefans staan niet op smoothing doordat de drempel-temp dus vrij hoog staat en de fans sowieso bijna onhoorbaar zijn.
Bedankt voor de tips!, Ook jij @Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Dan zet je je fanprofiel lager. Minder herrie en de CPU reageert daarop door minder te boosten. Hoge temps geven helemaal niet aan dat er iets 'mis' is met het voltage. Dat maak jij er van. Hoezo 'moet' een CPU niet zo kunnen flipperen. Zoals al eerder aangegeven: de die van de CPU is zo klein dat de afvoer minder snel gaat dan bij een grotere die, dus je zal meer en hogere spikes zien. Simpelweg een watt/mm^2 verhaal.
Het board ramped De Wraith Spire tussen de 2600 en 3600RPM en zelfs op 3600RPM krijgt ie hem niet onder de 50c. Ik heb hem nu met Fan Expert3 in windows lager gezet ( dit kan niet eens vanuit in het bios i.v.m. bugs ), waardoor deze nu tussen de 1200-2100RPM draait.

De fan lager zetten zodat de CPU lager clocked vind jij een acceptabele oplossing? De CPU (3600x) heeft op 3600RPM ( dus verwacht ik maximale boost? ) nog nooit de 4.3Ghz aangetikt.. maar dit allemaal is volkomen normaal en ligt niet aan slechte software?

Warmte = Verbruik. Dus waarom wordt die CPU zo warm als deze uit zijn neus zit te vreten? Waarom vraagt een achtergrond proces zoveel van de CPU dat deze zo heet kan worden? Dit is misschien "binnen specs", maar dit is écht niet normaal..

Sorry, maar ik ben het totaal niet eens met je mening en ik ga dit gesprek graag opnieuw met je aan als de bios issues opgelost zijn.
Boxman schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:50:
[...]

De simpele oplossing is om je powerplan op Windows Balanced te zetten ipv Ryzen Balanced, totdat er een patch uit is die zorgt dat apps goed omgaan met de 1ms switching frequency.
Al lang gedaan, maar geen verschil helaas |:(

[ Voor 12% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 11:10 ]

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Dit is toch volslagen idioot? Het board ramped De Wraith Spire tussen de 2600 en 3600RPM en zelfs op 3600RPM krijgt ie hem niet onder de 50c. Ik heb hem nu met Fan Expert3 in windows lager gezet ( dit kan niet in het bios i.v.m. bugs ).

En de fan lager zetten zodat de CPU lager clocked vind jij een acceptabele oplossing? De CPU (3600x) heeft op 3600RPM ( dus verwacht ik maximale boost? ) nog nooit de 4.3Ghz aangetikt.. maar dit allemaal is volkomen normaal en ligt niet aan slechte software?

Warmte = Verbruik. Dus waarom wordt die CPU zo warm als deze uit zijn neus zit te vreten? Waarom vraagt een achtergrond proces zoveel van de CPU dat deze zo heet kan worden? Dit is misschien "binnen specs", maar dit is écht niet normaal..

Sorry, maar ik ben het totaal niet eens met je mening en ik ga dit gesprek graag opnieuw met je aan als de bios issues opgelost zijn.

[...]

Al lang gedaan, maar geen verschil helaas |:(
Met alle respect, ik ben het in deze eens met @Korvaag. Jij verwart wat jij normaal vindt met wat normaal is. Voor Ryzen is dit normaal. Dit deed mijn Ryzen 1700 destijds ook al, en de daaropvolgende 2700x.

Tevens verwacht je te veel van de stock cooler denk ik. Die is bedoeld om de CPU op baseclock @all core te kunnen runnen. Niet meer dan dat. Boosten doet de CPU als hij daar thermisch en qua power stages de ruimte voor heeft maar dat is niet gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:10:
[...]

Met alle respect, ik ben het in deze eens met @Korvaag. Jij verwart wat jij normaal vindt met wat normaal is. Voor Ryzen is dit normaal. Dit deed mijn Ryzen 1700 destijds ook al, en de daaropvolgende 2700x.

Tevens verwacht je te veel van de stock cooler denk ik. Die is bedoeld om de CPU op baseclock @all core te kunnen runnen. Niet meer dan dat. Boosten doet de CPU als hij daar thermisch en qua power stages de ruimte voor heeft maar dat is niet gegarandeerd.
Mijn Ryzen R7 1700 draait netjes idle 38-42 graden met een Wraith Spire op 800rpm.. vertel me dus niet wat normaal is voor oude Ryzen cpu's :P Granted.. die Spire was nog degelijk met koperen core, dat heeft de nieuwe niet meer. Hoe dan ook, zelfs op full load heeft de 1700 de Spire nog nooit boven de 2600RPM gekregen.

Tevens verwacht ik inderdaad dat de Stock cooler de geadverteerde boost van 4.4ghz haalt, maar zelfs 4.3 lukt niet.

Zie ook een reactie op Asus forum:
"Hello, to anyone out there getting ready to update their bios to 2406 DONT.
I did so this morning 7/09/19, and it has issues. I have a strix b450-f gaming board, and used to run cool and quiet "no pun intended" at 22c @ idle and 55c max @ 100% load for any length on my 1700x with a hyper t4 cooler. After the bios update not only did the mouse quit working in the bios but my temps went to 33c @ idle to 65c @ load. This is not good. I warn you please do not update. if you have updated use afudos with bios 2301 to fix your issues. If you need help doing this i am here and will be checking post. "

[ Voor 45% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 11:15 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:13:
[...]

Mijn Ryzen R7 1700 draait netjes idle 38-42 graden met een Wraith Spire op 800rpm.. vertel me dus niet wat normaal is voor oude Ryzen cpu's :P Granted.. die Spire was nog degelijk met koperen core, dat heeft de nieuwe niet meer. Hoe dan ook, zelfs op full load heeft de 1700 de Spire nog nooit boven de 2600RPM gekregen.

Tevens verwacht ik inderdaad dat de Stock cooler de geadverteerde boost van 4.4ghz haalt, maar zelfs 4.3 lukt niet.
Maar heb je ook naar de idle clocks en voltages gekeken? Die fluctueren ook bij de 1700 wild als je gaat monitoren. Dat dat bij een 1700 niet resulteert in hogere temps is omdat het minder leaky silicon is en omdat de heat density een stuk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kan eens proberen om een power plan te maken (of een bestaande aan te passen), max cpu op 99% te zetten en dan de idle voltages te checken. Bij mijn 3700x gaat ie dan idle naar <0.9V. Max all core freqency is echter 3600Mhz (base clock).

Je kan ook een 2 power config shortcuts maken, 1tje met 100% max cpu freq en 1tje met 99% cpu max freq. In de registry staat ergens een code die gekoppeld is aan je bepaalde powerplan. Deze zet je in de target van je shortcut:
C:\Windows\System32\powercfg.exe -setactive a1841308-3541-4fab-bc81-f71556f20b4a

Beetje omslachtige methode maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
@quintox Ryzen 1700 is dan ook een veel grotere chip met een veel lagere thermal density. De temperaturen die je ziet zijn dus volstrekt 'normaal' en niet vergelijkbaar met Ryzen 1 of Ryzen 2000.

[ Voor 55% gewijzigd door Boxman op 15-07-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Heb de 3700X hier ook geïnstalleerd na wat gezeik met het geheugen _/-\o_

Is het nog aan te raden om al een bios flash te doen? Hoorde tijdens de launch dat er problemen met boosts en voltages waren en dat er nieuwe biossen uit zijn gebracht om dit te verhelpen, maar meen gelezen te hebben dat daar zouden ook weer nieuwe problemen mee waren. Iemand die hier mee bezig is geweest? (zit op een MSI X570 Gaming Edge)

Doe Praemel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
[...]
De fan lager zetten zodat de CPU lager clocked vind jij een acceptabele oplossing? De CPU (3600x) heeft op 3600RPM ( dus verwacht ik maximale boost? ) nog nooit de 4.3Ghz aangetikt.. maar dit allemaal is volkomen normaal en ligt niet aan slechte software?
Ja? Want de 4.4 die deze CPU zou moeten halen met boost is een marketing verhaaltje van AMD (en dat mag je AMD zeker kwalijk nemen). De boost clock is de maximaal theoretische waarde waar de CPU op terecht zou kunnen komen met PBO aan en alles 100% optimaal. Dat is anders dan met de 2000-serie. Daar was de boost de waarde die elke CPU gewoon haalde en je kon er met PBO en XFR overheen.

Feitelijk is AMD hier (naar mijn mening) gewoon bezig met misleiding op de doos, maar dat is een ander verhaal. De enige manier waarop ik de boost haal is in windows en dan moet ik in Ryzen Master de peak waardes bekijken en dan gaat ie heel soms naar de 4,4.

Ik ontken verder ook niet dat er BIOS-issues zijn. Ik heb er met mijn X470 Gaming-F gelukkig maar weinig last van, maar ik denk dat je je niet rijk moet rekenen met een BIOS upgrade. Daardoor zal de CPU niet ineens een stuk koeler worden en minder spiken. Zie ook de tests met de verschillende AGESA versies en de prestaties die daar uit komen. Het zijn geen werelden van verschil.

Ik snap verder ook dat warmte verbruik is, maar het punt waar je hier tegenaanloopt is het die oppervlak met die spikes. De koeler zou daar helemaal niet op moeten reageren want het is... een spike... Doordat de warmte de die niet snel genoeg kan verlaten zie je de Tdie snel oplopen.

Idle 50 graden vind ik wel aan de hoge kant verder, maar als ik naar mijn CPU kijk zit die ook tussen de 30 en 40 graden. Heb je toevallig geen monitoring software openstaan die je CPU standaard belast? Eigenlijk geeft alles dan Ryzen Master of CPU-Z een 'observer effect'. Ook RGB-software heeft hier soms last van.

@quintox Vervelend van het BIOS. Voor dit specifieke geval lijkt het inderdaad wachten op een beter BIOS, maar nogmaals: verwacht geen wonderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Maar heb je ook naar de idle clocks en voltages gekeken? Die fluctueren ook bij de 1700 wild als je gaat monitoren. Dat dat bij een 1700 niet resulteert in hogere temps is omdat het minder leaky silicon is en omdat de heat density een stuk lager is.
Schommelt momenteel tussen de 0.9 en 1.34v, met licht gebruik want ben aan het werk ( docker container, phpstorm, browser enz ).
Temp: 40c CPU Fan: 1250RPM Chassis: 2x 800rpm

Dat is koel én stil.
Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Ja? Want de 4.4 die deze CPU zou moeten halen met boost is een marketing verhaaltje van AMD (en dat mag je AMD zeker kwalijk nemen).
Eens, en was ik al bekend mee, echter had ik wel verwacht de 4.3Ghz aan te kunnen tikken, dit wordt door reviewers/youtubers/consumenten wél gehaald. Nu komt ie met moeite boven de stock 3600 non-x.

[ Voor 29% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 11:24 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Schommelt momenteel tussen de 0.9 en 1.34v, met licht gebruik want ben aan het werk ( docker container, phpstorm, browser enz ).
Temp: 40c CPU Fan: 1250RPM Chassis: 2x 800rpm

Dat is koel én stil.
Bevestigt precies mijn punt dus.

Overigens wat betreft de marketing van AMD op het gebied van boost clocks @Korvaag, mijn 3900x boost gewoon met regelmaat naar 4650MHz op core #1 en 4550MHz op core#2. Core #0 en de overige cores boosten naar 4450MHz en 4350MHz respectievelijk. Kortom, meer dan gemarket is.

En dat allemaal zonder PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Wat betreft de herrie is het simpel; de fancurve aanpassen in de BIOS. Het staat allemaal in de kinderschoenen en zeker oude mobo's hebben geen aangepaste fancurve voor Ryzen 3000. Zen2 gedraagt zich nou eenmaal anders. Door de thermal density loopt de temperatuur in eerste instantie (dus bij een load-burst) veel sneller hoger op dan Ryzen 1000/2000. Hij loopt dus gewoon 'heter' wat geen enkel probleem is, echter duurt het even voordat die warmte daadwerkelijk bij het koelblok aankomt, en daar houdt de huidige fancurve geen rekening mee. Hij staat dus te blazen voordat het blok uberhaupt een graad warmer is geworden. En dat is iets wat je dus zelf kan aanpassen. Idle-ish mag hij gewoon richting de 50-65C spiken, no problem, dat dissipeert snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Preimel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:19:
Heb de 3700X hier ook geïnstalleerd na wat gezeik met het geheugen _/-\o_

Is het nog aan te raden om al een bios flash te doen? Hoorde tijdens de launch dat er problemen met boosts en voltages waren en dat er nieuwe biossen uit zijn gebracht om dit te verhelpen, maar meen gelezen te hebben dat daar zouden ook weer nieuwe problemen mee waren. Iemand die hier mee bezig is geweest? (zit op een MSI X570 Gaming Edge)
Hangt echt 100% van het mobo af. Zoek ervaringen online van mensen die al geflashed hebben. Bij sommige borden is een ouder BIOS met AGESA 1.0.0.2 beter, bij andere borden een laatste BIOS met 1.0.0.3 (AB) weer.
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:23:
[...]

Bevestigt precies mijn punt dus.

Overigens wat betreft de marketing van AMD op het gebied van boost clocks @Korvaag, mijn 3900x boost gewoon met regelmaat naar 4650MHz op core #1 en 4550MHz op core#2. Core #0 en de overige cores boosten naar 4450MHz en 4350MHz respectievelijk. Kortom, meer dan gemarket is.

En dat allemaal zonder PBO.
Dan heb je echt mazzel want emmers met reviewers waaronder Der8auer krijgen de 3900X niet op de 4,6 GHz. Zelfs niet met meerdere samples en BIOS'en aangeraden door AMD. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Boxman schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:24:
Wat betreft de herrie is het simpel; de fancurve aanpassen in de BIOS
Maar dat gaat dus niet, want dat is bugged in het bios 8)7 Asus 2301 locked de CPU RPM op 1250 en versie 2406 sloopt meerdere instellingen waaronder muis in bios ( nodig voor fancurve ). Dat is ook het punt dat ik probeer te maken.. ik snap dat Zen2 warmer is en meer voltage gebruikt, maar ik ben er overtuigd van dat dit beter/koeler/efficiënter wordt met nieuwe bios updates, die zijn momenteel ondermaats en veroorzaken veel problemen.. waaronder CPU performance.

Aangezien ik vermoed dat de temp/voltage issues (wat jayztwocents ook aangeeft) invloed heeft op PBO/XFR en dit dus beter wordt naarmate het bios beter zijn werk doet.

[ Voor 11% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 11:29 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Maar dat gaat dus niet, want dat is bugged in het bios 8)7 Asus 2301 locked de CPU RPM op 1250 en versie 2406 sloopt meerdere instellingen waaronder muis in bios ( nodig voor fancurve ). Dat is ook het punt dat ik probeer te maken..
Dat is gewoon 100% waardeloos ja :P
Ik ken dat specifieke BIOS niet, maar mijn Gaming-F heeft een Advanced modus waar ik gewoon lekker met toetsenbord kan rammelen. Sterker nog, ik heb nog nooit een muis gebruikt in het BIOS (oude lul enzo, leve de oude AWARD BIOS'en). Heeft dat BIOS geen advanced modus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:25:
[...]

Dan heb je echt mazzel want emmers met reviewers waaronder Der8auer krijgen de 3900X niet op de 4,6 GHz. Zelfs niet met meerdere samples en BIOS'en aangeraden door AMD. :)
Waarschijnlijk omdat niemand er aan heeft gedacht om te undervolten. Dit maakt meer TDP ruimte vrij om te boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Dat is gewoon 100% waardeloos ja :P
Ik ken dat specifieke BIOS niet, maar mijn Gaming-F heeft een Advanced modus waar ik gewoon lekker met toetsenbord kan rammelen. Sterker nog, ik heb nog nooit een muis gebruikt in het BIOS (oude lul enzo, leve de oude AWARD BIOS'en). Heeft dat BIOS geen advanced modus ?
Hoe pas je de fancurve aan zonder muis? Dan kan ik alleen Standard, silent, full speed of manual kiezen.. maar silent begint bij 2600rpm 8)7 en de curve grafiek kun je (naar mijn weten) niet aanpassen met keyboard.

De rest heb je geen muis voor nodig ( ook ik stam uit een pre-uefi bios :P )

Ik heb een B450-I, dat 'zou' hetzelfde bios ( 2406 ) moeten hebben als jouw B450-F, tenzij je nog op 2301 zit :o maar dan is je DDR4 nog crippled.

[ Voor 9% gewijzigd door quintox op 15-07-2019 11:33 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Hoe pas je de fancurve aan zonder muis? Dan kan ik alleen Standard, silent, full speed of manual kiezen.. maar silent begint bij 2600rpm 8)7 en de curve grafiek kun je (naar mijn weten) niet aanpassen met keyboard.

Simpel. Niet de curve editen maar de low, middle en high temp en fan speed getallen handmatig invoeren. Dit vind je in: monitor -> Q-fan speed sectie van je bios.

Serieus, dit had ik in 10 sec door. Zo moeilijk is het niet. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 15-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk omdat niemand er aan heeft gedacht om te undervolten. Dit maar meer TDP ruimte vrij om te boosten.
Dat werkt niet en is ook al door AMD Robert afgeraden. De 3000 serie kijkt echt naar wat hij krijgt en past daar de boosts op aan. Ik zie dat zelf ook. Bij elke stap undervolt is de load-boost en Cinebench score minder. Met PBO haal je de limits weg en zou de TDP niet moeten uitmaken voor de boost.

Met PBO en Auto OC aan kom ik hier op de 4,450. Elke undervolt zorgt er in feite al voor dat ik die waarde niet meer haal.

Ik kan me wel voorstellen dat als je tegen een temperatuur-barrier aanrent dat undervolten wellicht wel tot een hogere boost kan leiden omdat de CPU zichzelf in dat specifieke geval eerder beperkt door temps dan door voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:34:
[...]

Dat werkt niet en is ook al door AMD Robert afgeraden. De 3000 serie kijkt echt naar wat hij krijgt en past daar de boosts op aan. Ik zie dat zelf ook. Bij elke stap undervolt is de load-boost en Cinebench score minder. Met PBO haal je de limits weg en zou de TDP niet moeten uitmaken voor de boost.

Met PBO en Auto OC aan kom ik hier op de 4,450. Elke undervolt zorgt er in feite al voor dat ik die waarde niet meer haal.

Ik kan me wel voorstellen dat als je tegen een temperatuur-barrier aanrent dat undervolten wellicht wel tot een hogere boost kan leiden omdat de CPU zichzelf in dat specifieke geval eerder beperkt door temps dan door voltage.
Tja... Ik kan het ook niet verklaren dan. Ik werk met -0.05V core voltage en een load temp van 68C onder IBT. De single core boost is dan 4.65GHz.

Heb ik dan een golden sample ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Ik heb een B450-I, dat 'zou' hetzelfde bios ( 2406 ) moeten hebben als jouw B450-F, tenzij je nog op 2301 zit :o maar dan is je DDR4 nog crippled.
Nou.. de curve is gewoon een grafische afspiegeling van de drie meetpunten. Zet op manual en kies dan op drie niveau's:
- min temp en % fan
- middel temp en % fan
- high temp en % fan
Al dan niet met smoothing :)
Zeker die max % kan je vrij simpel aanpassen. Ik heb de % fan vrij dicht op elkaar zitten zodat ik inderdaad niet dat uit/aan waaier-effect heb.

Er is hierboven al een screenshot gepost van het Asus BIOS... Zal er zo nog even 1 toevoegen aan deze post.

@quintox
Dit zijn mijn manual instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IQ4UOpZtWdjCyKuZ5L93gVBp/full.jpg

En dit is de curve die er dan uit naar voren komt, maar again: dat is gewoon een plot van de instellingen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0vXdk0l0HlW4hxa2EcfhnR7B/full.jpg

In jouw geval zou ik eens kijken of je de minimum temp wat om hoog kan zetten naar zeg 50 of 60 graden dus. De max temp op ehh.. 80 ofzo.. en dan je maximale fanspeed ook op 80%.
Draai trouwens eerst even een auto-tune (als dat nog werkt) om eens te zien of je fan PWM of Voltage gestuurd is. Dan stelt je BIOS dat deel alvast automatisch is. Daarna nog wel even de waardes aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 15-07-2019 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Tja... Ik kan het ook niet verklaren dan. Ik werk met -0.05V core voltage en een load temp van 68C onder IBT. De single core boost is dan 4.65GHz.

Heb ik dan een golden sample ofzo?
Wellicht :) Misschien even een staatslot kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Simpel. Niet de curve editen maar de low, middle en high temp en fan speed getallen handmatig invoeren. Dit vind je in: monitor -> Q-fan speed sectie van je bios.

Serieus, dit had ik in 10 sec door. Zo moeilijk is het niet. :P
Inderdaad zo doe ik het ook al sinds Ryzen 1. Je kunt bij Asus vervolgens ook eenvoudig de bios settings naar een.txt bestand wegschrijven. Zodat je bij een nieuw bios het weer eenvoudig en snel kunt invoeren.

Overigens draai ik de Corsair Icue software voor mijn RGB keyboard en dat schijnt de cores ook veel (te vaak) te pollen. Hopelijk dat Corsair daar ook eens naar gaat kijken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Inderdaad zo doe ik het ook al sinds Ryzen 1. Je kunt bij Asus vervolgens ook eenvoudig de bios settings naar een.txt bestand wegschrijven. Zodat je bij een nieuw bios het weer eenvoudig en snel kunt invoeren.

Overigens draai ik de Corsair Icue software voor mijn RGB keyboard en dat schijnt de cores ook veel (te vaak) te pollen. Hopelijk dat Corsair daar ook eens naar gaat kijken.
Jeps.. deinstalleren die hap :)

* Korvaag moppert wat als bejaarde over RGB-onzin en vroeger had je het ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
In Qfan gebruik ik als laagste temperatuur 60c en max 75c.
Deze chips springen constant heen en weer, en je wilt niet dat je fan constant op en af spint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik gebruik als minimum temperatuuur 35, middel 40 en max 45. Maar dat is omdat ik niet de CPU temperatuur als referentie pak, maar het koelwater in mijn custom loop. Daar hangt namelijk een thermokoppel in die ik direct op mijn moederbord heb aangesloten.

Dus ik heb sowieso geen last van sterk fluctuerende fanspeeds. Er zit ongeveer 1,5l vloeistof in en voordat die goed is opgewarmd met enkel de CPU ben je een half uurtje flink p95 met AVX aan het stoken. :+

Pomp afgeregeld op 150l per uur (ongeveer 60% speed), snel zat en toch stil. Gaan met die banaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Wilde dit even delen just in case betreffende de whea errors, zie ook de reactie van AMD_Robert: https://www.reddit.com/r/...sds_also_subject_to_whea/

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:44:
[...]

Jeps.. deinstalleren die hap :)

* Korvaag moppert wat als bejaarde over RGB-onzin en vroeger had je het ook niet..
Tja, op mijn tobo vind ik het toch wel erg fijn. Heb ook verschillende profielen met games.

Voor de rest hoeft het van mij ook niet. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Enig idee wanneer de moederbord reviews komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
michaelmou schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:12:
Als jij ze maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Quote via reddit:
decent with custom control. I am using 40% (about 2150 RPM) up to 80'C. I do not hit 80'C. Temperatures are 38'C idle to 75'C heavy load.
En zijn gb:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13836192

Dat is ook een 3600x met spire maar op een Asrock b450. Nogal een verschil met 50/60c idle op 2600rpm wat blijkbaar volgens sommige 'normaal' is :p

Ik blijf erbij dat het niet normaal is.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Met al dat stock cooler gedoe twijfel ik; zou de stock cooler (op 100%) voldoende zijn om een 3900x zo optimaal mogelijk te draaien (volledig PBO)? Of moet ik toch voor een andere koeler kijken? Het lawaai is geen probleem, er zit een muur tussen PC en scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
poing schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:44:
Met al dat stock cooler gedoe twijfel ik; zou de stock cooler (op 100%) voldoende zijn om een 3900x zo optimaal mogelijk te draaien (volledig PBO)? Of moet ik toch voor een andere koeler kijken? Het lawaai is geen probleem, er zit een muur tussen PC en scherm.
100% fan gaat je op den duur de lager van de fan kosten denk ik. Met PBO aan denk ik niet dat de wraith koeler echt het meest optimale is, zou dan eerder kijken naar een dark rock o.i.d.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:28:
Quote via reddit:

[...]

En zijn gb:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13836192

Dat is ook een 3600x met spire maar op een Asrock b450. Nogal een verschil met 50/60c idle op 2600rpm wat blijkbaar volgens sommige 'normaal' is :p

Ik blijf erbij dat het niet normaal is.
Asus bios zijn momenteel berucht op een negatieve manier. Maar heb je al een hermontage geprobeerd? Even ervan uitgaande dat je opgenomen vermogen in idle wel normaal is (kun je meten én uitlezen) en je idle toch hele hoge temperaturen ziet dan kan het prima zijn dat je koeler geen goed contact maakt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
sdk1985 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Asus bios zijn momenteel berucht op een negatieve manier. Maar heb je al een hermontage geprobeerd? Even ervan uitgaande dat je opgenomen vermogen in idle wel normaal is (kun je meten én uitlezen) en je idle toch hele hoge temperaturen ziet dan kan het prima zijn dat je koeler geen goed contact maakt.
Ja, dat was het 1e dat ik probeerde nadat ik het via het bios niet geregeld kreeg. Koeler eraf, goed schoongemaakt en weer gemonteerd met NT-H1. Exact hetzelfde resultaat als bij de 1e montage.

Overigens zou ik dit dan merken bij load, maar dan blijft ie onder de 85c bij Cinebench en +/- 77c in game.
Als de koeler slecht contact maakte dan zou ik dit onder load moeten zien.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

ikt

Iemand die z'n Vcore een beetje in de gaten houdt? Sommige applicaties zorgen ervoor dat het op 1.35V blijft hangen en niet naar een lagere power state gaat, ook al doet de applicatie niets.

Applicaties waar ik dit zie:
  • GeForce Experience
  • Steam
  • Origin
  • Epic Games Launcher
  • Discord
  • Visual Studio 2019 (with ReSharper, if that matters)
Een hoop andere programma's doet dit niet. Iemand die hetzelfde merkt?

Systeem:
Ryzen 5 5600
MSI B450M Mortar met de 7B89v18 BIOS (AGESA 1.0.0.3ab)
Windows 10 1903, AMD Chipset drivers (7/7) geïnstalleerd
MSI RTX 2070 Armor. GeForce Experience heb ik gedeïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wat? MSI B450 borden hebben al een AGESA 1.0.0.3AB update?

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-J1lUfVhcVBc/VDRxo5n6tCI/AAAAAAAAePg/aoQwQXp8500/s1600/vurt%2Bda%2Bfurk!.jpg

@ Asus

Zelfs op hun top of the line X470 bord mogen we het uitzingen met 1.0.0.2. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
michaelmou schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:12:
YouTube: Best Motherboards for Ryzen 3000 CPUs: X570 vs. X470 & B450

Een soort tl:dr(voor x570): Rond de 200 dollar komen de Gigabyte Aorus Elite en Asus TUF Gaming er het beste uit.
Hij begrijpt niet waarom de Gigabyte Aorus Pro 250 dollar is want de Elite doet alles evengoeed voor 200 dollar maar wel zonder WiFi. Asus heeft hetzelfde probleem.

Kijk je boven de 300 euro voor je moederbord moet je piepen bij de Asrock Taichi, maar hier hoopt hij op goede bios releases. Daar nog boven moet je echt veel geld dishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Lyca schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:29:
[...]

Een soort tl:dr(voor x570): Rond de 200 dollar komen de Gigabyte Aorus Elite en Asus TUF Gaming er het beste uit.
Hij begrijpt niet waarom de Gigabyte Aorus Pro 250 dollar is want de Elite doet alles evengoeed voor 200 dollar maar wel zonder WiFi. Asus heeft hetzelfde probleem.

Kijk je boven de 300 euro voor je moederbord moet je piepen bij de Asrock Taichi, maar hier hoopt hij op goede bios releases. Daar nog boven moet je echt veel geld dishen.
De chipset fan van de Asrock Taichi is alleen rottig geplaatst. Er zijn al online verhalen verschenen van Asrock borden waarbij de chipset een thermal shutdown veroorzaakte. Die zit namelijk precies onder de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:32:
[...]

De chipset fan van de Asrock Taichi is alleen rottig geplaatst. Er zijn al online verhalen verschenen van Asrock borden waarbij de chipset een thermal shutdown veroorzaakte. Die zit namelijk precies onder de videokaart.
Met al die slechte verhalen lijkt mij het beste om je GPU water gekoeld te hebben. Hierdoor heb je nog steeds een kleine blokkade van het PCB en het waterblok maar kan er wel lucht bij komen en blaas je ook niet de warme lucht van de GPU de chipset fan in.

Ja ik ben het er mee eens dat dit ongelukkig geplaatst is en ik probeer het niet goed te praten wat er gebeurd maar het is wel een oplossing die ik nu zo kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:20

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

[...]

Aangezien ik volgende maand even naar de VS ga, zag ik bij Newegg dat de prijzen beduidend lager zijn dan hier. Asus Hero kost er 360 usd. Dat scheelt toch 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:32:
[...]

Ah dat kan, dat heb ik niet in het video'tje opgepikt.
Ik denk wel te gaan voor de Gigabyte Aorus Elite (210 euro), heeft toch redelijk wat features. Volgens hem de go-to op de 200 price point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:31

makje

Professioneel prutser

[...]

Deze $250 moederborden hebben ten opzichte van die $200 borden dan wel een Intel NIC, betere ALC1220 audio en in het geval van de Asus een extra USB poort op de IO shield en leveren daarvoor de WiFi in inderdaad. Is dat $50 extra waard? Buildzoid vind van niet en met de inlevering van WiFi + Bluetooth vind ik het eigenlijk ook niet, dan zou het verschil meer richting niets tot max $20 moeten zijn.

Voor mijzelf heb ik wel de Asus Prime X570 Pro gekocht omdat ik WiFi niet interessant vind en goede componenten wel prettig vind, maar het is geen overduidelijk beste keuze nee. Achteraf zou de Gigabyte Aorus X570 Pro ook een completere keuze geweest zijn met 2 extra USB poorten en BIOS flashen zonder CPU... maar ja ik was bang voor de 100% fan speed verhalen over Gigabyte.

De Taichi en de andere $350 moederborden zijn completer en nog weer beter voor overklokken, maar dan heb je het al over LN overklokken en dergelijke want alle X570 $200 en $250 moederborden kunnen alles al wel aan met lucht en waterkoeling

9800x3d

Pagina: 1 ... 11 ... 68 Laatste