Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:13:
Ik blijf in Ryzen master volatges zien tussen 1.4 en 1.5 op mijn Crosshair Hero VII. Ik heb volgens advies van AMD op Reddit de Ryzen balanced power plan aangezet en niet gerommeld met offsets. Mijm geheugen staat op het xmp profiels, 3200, CL16 met 1.35. Naar wat ik begrepen heb zou ik als ik niets doe op de pc de voltages moeten zien zakken, dit gebeurt dus niet! Wel zie ik dat er steeds tussen de cores geswitched wordt. Maar ik durf eerlijk gezegd nu niet lang mijn pc aan te hebben met de angst dat de boel straks naar de Filistijnen gaat. Is dit een Bios bug in het Asus moederbord? Wel heel erg jammer dat er zo slecht gecommuniceerd wordt ook door Asus zelfs op de eigen fora. Dan zag ik dat Gigabyte veel actiever is hiermee terwijl ik daar normaliter geen fan van ben.
Wel viel mij trouwens op toen ik in het Ryzen balanced poweplan de minimale processor staat verlaagde van 90 naar 60 de voltages wel drops kregen. Is het niet raar dat de minimale processor staat 90% is? Of hoort dit ook zo bij de werking van Ryzen?
Waarom bang zijn. AMD geeft al generatie na generatie aan dat dit geen probleem is. Bij lage loads is hoog voltage niet schadelijk en zelfs nodig om boosts op 1 core te kunnen halen.
Doe de test die AMD Robert aangeeft:
- Installeer de laatste AMD chipset drivers
- Zet Ryzen Balanced aan
- Sluit alle maar dan ook echt ALLE applicaties af uit je taakbalk
- Open CPU-Z (of de *laatste* Ryzen Master, maar niet allebei) en kijk wat je frequenties en/of voltage doen
Je zal (met Ryzen Master) zien dat de helft van je cores gewoon in sleep state staan en dat 1 core misschien bezig is met wat windows background gedoe en op dat moment 1.4 volt nodig heeft voor een minitaakje. Je zal dan waarschijnlijk ook voltages zien droppen naar 0,9 of zelfs lager naar 0,4 volt.
Voltages an sich zijn geen probleem. Pas bij zware loads mag het niet te hoog zijn en je ziet dan ook het voltage droppen naar bijvoorbeeld 1.3 volt.
Het is niet raar EN niet schadelijk dat in windows je voltage 1.4 volt is. Waarom blijft iedereen daar toch maar op hameren terwijl AMD zelf zegt dat het geen issue is.
Hier een screenshot van Ryzen Master met alles in Windows afgesloten waardoor je vaker de 0,9 volt ziet:
En hier een screenshot met alle applicaties aan waarbij je eigenlijk bijna permanent 1,4 volt ziet.
Let op: je CPU schakelt dit op de achtergrond honderden zo niet duizenden keer per seconde. Je kan dus nog steeds prima alle cores in idle zien met 1,4 volt omdat Ryzen Master niet 1000x per seconde ververst. Zie ook mijn 2e sceenshot. Bijna alle cores idle (toevallig moment van screenshot) maar wel 1,4 volt. Gewoon puur en alleen het moment van pollen door Ryzen Master en het maken van een screenshot.
Zolang je ziet dat bij geen enkele applicatie actief (en in de taakbalk op de achtergrond is ook actief) het voltage dropt naar 0,9 volt is er *niets* aan de hand. Hou je bij een Prime95 nog steeds 1.4 volt dan is er *wel* wat aan de hand.
Voor de volledigheid hier nog een screenshot van Prime95 small FFT's:
En ineens is je voltage lager dan 1.4 volt... omdat het met zo'n load wel schadelijk kan zijn, dus FIT schakelt voltage (en dus ook core clock) terug.
[
Voor 22% gewijzigd door
Korvaag op 15-07-2019 12:45
]