'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Ik sla één rondje over, m'n 3900x is prima voor nu.millman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:05:
[...]
Dit.. gewoon voor de fun.. Eentje onderweg uiteraard.
ben natuurlijk wel benieuwd wat er uit de laatste itteratie te halen is..
Het blijft 'lottery chasin' natuurlijk. GN had een heel goed 3600XT exemplaar. 4600Mhz @ 1,287v.jgj82 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:14:
[...]
Ik sla één rondje over, m'n 3900x is prima voor nu.
ben natuurlijk wel benieuwd wat er uit de laatste itteratie te halen is..
Na een maand ruzie met mijn memory te hebben gehad draait mijn 3900x eindelijk stabiel. Nu ik wat verder kan testen lijkt het dat ik eindelijk eens mazzel heb in de loterij, mijn 3900x boost 1 core naar 4.73Ghz op stock settings en air cooling. Geen XT voor mijmillman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:45:
[...]
Het blijft 'lottery chasin' natuurlijk. GN had een heel goed 3600XT exemplaar. 4600Mhz @ 1,287v.Ik hoop dat ik er een paar mag cherry picken met werk, maar zou al blij zijn met een boven gemiddeld exemplaar. Mijn 3800X is niet heel super dus iets beters scoren lijkt mij relatief makkelijk. We gaan het zien van de week.. keep u posted in GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic
Overigens wel handig om te weten, mijn memory bandbreedte ging van 16,4GB/s in memtest86 naar 17.6GB/s na de laatste AGESA update. Zelfde settings en speeds, geen idee hoe representatief dit is maar de reviews bevestigen dit.
[ Voor 12% gewijzigd door Pakjebakmeel op 07-07-2020 21:25 ]
Met wat geluk kan je 3800MHz blijven draaien maar er kunnen verschillen optreden in de nodige timings en spanningen van 4000 en 3600 modules. Misschien dat je met 4 modules iets in snelheid terug moet maar dan nog is 4x single rank (per 8GB neem ik aan) vaak nog iets sneller dan 2x single.Kuusj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:20:
Nou, nu was Crucial Ballistix Elite weer in de aanbieding bij de Italiaanse Amazon.. Dus toch maar besteld, nog een tientje goedkoper ook. Voor 85,- inclusief verzenden 2x8GB 3600Mhz C16 RAM: https://www.amazon.it/gp/product/B07NPKTRS1
Niet exact mijn set (4000Mhz), maar dat mag de pret niet drukken, de modules zijn verder identiek dus ik verwacht wel dat ik met ze alle vier 3800Mhz C16 kan gaan draaien. En anders gaan ze op V&A.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ben benieuwd. Weer even spelen met de CPUmillman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:45:
[...]
Het blijft 'lottery chasin' natuurlijk. GN had een heel goed 3600XT exemplaar. 4600Mhz @ 1,287v.Ik hoop dat ik er een paar mag cherry picken met werk, maar zou al blij zijn met een boven gemiddeld exemplaar. Mijn 3800X is niet heel super dus iets beters scoren lijkt mij relatief makkelijk. We gaan het zien van de week.. keep u posted in GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic
Was die 1.287V niet voor single thread op 1 core test ipv allcore? Nog steeds netjes.
Edit: Hier nog een goede bin van 3800XT 4.6 allcore op 1.375V.
[ Voor 21% gewijzigd door M-spec op 07-07-2020 23:23 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Kom ik met 4267Mhz singecore op mijn 3700X, en 3893Mhz multicore (CB20). Maar goed ik heb het langzaam opgegeven meer performance te willen want dat heeft toch geen enkel nut, heb PBO ook uit gezet volgens mij. Ik speel de laatste tijd wel wat meer Civ VI dus misschien eens kijken hoe en wat.Pakjebakmeel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:12:
[...]
Na een maand ruzie met mijn memory te hebben gehad draait mijn 3900x eindelijk stabiel. Nu ik wat verder kan testen lijkt het dat ik eindelijk eens mazzel heb in de loterij, mijn 3900x boost 1 core naar 4.73Ghz op stock settings en air cooling. Geen XT voor mij
Overigens wel handig om te weten, mijn memory bandbreedte ging van 16,4GB/s in memtest86 naar 17.6GB/s na de laatste AGESA update. Zelfde settings en speeds, geen idee hoe representatief dit is maar de reviews bevestigen dit.
Edit: ik kan eindelijk Ryzen Master gebruiken (rare bug als je dual screen setup hebt met HDMI en Displayport, als je Ryzen Master op je tweede scherm zet crasht ie, na 10 maanden nog steeds niet opgelost trouwens), en allcore 4250Mhz op 1.365V doet 'ie prima in CB20 (score 5043 punten), maar alles hoger niet, ook niet op veel hogere voltages.
Ja weet ik, maar als het goed is zijn het echt verder identieke sticks waarbij de ene set 4000Mhz C18 heeft en de andere 3600Mhz C16. Omgerekend hetzelfde dus. En anders draai ik een ietsi pietsi hoger voltage, huidige modules draaien nagenoeg stock voltage namelijk.M-spec schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:27:
[...]
Met wat geluk kan je 3800MHz blijven draaien maar er kunnen verschillen optreden in de nodige timings en spanningen van 4000 en 3600 modules. Misschien dat je met 4 modules iets in snelheid terug moet maar dan nog is 4x single rank (per 8GB neem ik aan) vaak nog iets sneller dan 2x single.
Stock is mijn geheugen 4000Mhz C18-19-19-39-64, ik draai het op 3800Mhz C16-17-17-32-58. Da's echt flink strakker dan stock, en stock is ook al niet belachelijk slecht, en ten opzichte van mijn originele set geheugen die nu bij een vriend in zijn 3600X systeem zit een dag en nacht verschil. Latency is 65.7ns, wat volgens mij ook niet al te beschamenswaardig is.
Ik denk dat ik er nog wel 1 stapje hoger qua Mhz'en uit kan persen met een mogelijk iets verhoogd voltage, maar dat is het me niet waard. Sticks zijn sowieso fijne zware units (veel hitteopname en tempsensor) en zonder RGB poespas. Denk dat ik deze blijf gebruiken tot ik over ga op DDR5 over een paar jaar.
[ Voor 25% gewijzigd door Kuusj op 07-07-2020 23:01 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
"The 3900X supports up to 128 GiB of dual-channel DDR4-3200 memory"
Dus ik was verbaasd dat mijn setje 64GB 3200Mhz niet lekker werkte. Mijn issues zijn dus (na wat te laat research) dat ik geen b-die heb maar Hynix en alles dual rank is en ik zo nodig weer 4 bankjes moest hebben.
Ik heb het nu op 1.35v draaien, 3200cl16-18-18-36 is niet stabiel te krijgen. Ik heb nu 4 reepjes dual rank 64GB op 2933cl15-17-17-34 stabiel. Is dat een beetje te verwachten of mag ik mn handjes al dichtknijpen met dit resultaat?
Mijn latency is 81.6ns dus ik denk dat je prima zit. Denk dat mijn score een gevolg is van moeten kiezen tussen 2T command rate of memory errorsStock is mijn geheugen 4000Mhz C18-19-19-39-64, ik draai het op 3800Mhz C16-17-17-32-58. Da's echt flink strakker dan stock, en stock is ook al niet belachelijk slecht, en ten opzichte van mijn originele set geheugen die nu bij een vriend in zijn 3600X systeem zit een dag en nacht verschil. Latency is 65.7ns, wat volgens mij ook niet al te beschamenswaardig is.
[ Voor 31% gewijzigd door Pakjebakmeel op 08-07-2020 00:01 ]
Verwijderd
Nieuwe bios release van amper 4 dagen oud? F20B dus.
ff proberen, hopelijk werkt het XMP verhaal nu gewoon wel.
How lees jij de temp uit? Ik heb de 4x8GB set maar ik krijg het niet voorelkaar..Kuusj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:38:
[...]
.... Sticks zijn sowieso fijne zware units (veel hitteopname en tempsensor) en zonder RGB poespas. Denk dat ik deze blijf gebruiken tot ik over ga op DDR5 over een paar jaar.

Mooi werk, ik heb hetzelfde gedaan op mijn x570 steel legend, die kabeltjes waren wel echt gepiel.Korvaag schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:55:
Zo. Zelf even een AX200 ingebouwd (voor met name bluetooth) op de Asrock B500 PG Velocita.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tis ff priegelen, maar prima te doen.
ga je nu die 3800X verkopen?millman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:45:
[...]
Deze kun je volgens mij uitlezen met een applicatie van Crucial, maar ook gewoon via Hardwareinfo64 (:jgj82 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 03:05:
[...]
How lees jij de temp uit? Ik heb de 4x8GB set maar ik krijg het niet voorelkaar..
Soms gebeurt dit 1x per week en soms 3x in een uur. Ik verwacht eigenlijk dat Windows 10 het probleem is, maar een geplande herinstallatie komt pas eind deze maand.
Gigabyte Gaming 7 Wifi, 3900X draaiend op bios F42E. De afgelopen 2 mnd 0 wijzigingen aan hard- en software setup. Was benieuwd of anderen hier ook wel eens mee te maken hebben.
Jazeker.. Gereserveerd voor een maat.. Anders zie je m snel hier op v&a verschijnen
Eerst maar eens de officiele AMD chipset driver voor x470 downloaden van AMD site en volgens mij zitten we inmiddels bij F51 dus een biosupdate, kan geen kwaadRazkin schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:51:
Er gaat soms iets mis met de power settings van m'n 3900X. Zonder aanwijsbare reden blijft de klok hangen tussen 0,8 en 1,4GHz, even switchen naar een ander energie schema en meteen terug verhelpt dit.
Soms gebeurt dit 1x per week en soms 3x in een uur. Ik verwacht eigenlijk dat Windows 10 het probleem is, maar een geplande herinstallatie komt pas eind deze maand.
Gigabyte Gaming 7 Wifi, 3900X draaiend op bios F42E. De afgelopen 2 mnd 0 wijzigingen aan hard- en software setup. Was benieuwd of anderen hier ook wel eens mee te maken hebben.
Sinds enige tijd hou ik me sterk aan het, niet lukraak updaten van software zolang er geen issues zijn aan een geïnstalleerd stuk software/driver(uitgezonderd van Firefox updates etc, waar updates wel daadwerkelijk wat uit kunnen maken).
Oculus(&#^$%* virtual audio device!) en Windows updates hebben zo vaak iets veranderd waardoor ik na elke update eerst heb moeten rommelen met settings alvorens ik kan doen wat ik wil, wat de laatste paar maanden vnl Iracing in VR is.
Vandaar ook de geplande Windows refresh eind van de maand. Aangezien ik Oculus niet kan blokkeren, maar ook niet meer zonder VR kan, heb ik maar een aparte PC in gebruik genomen voor simracing.
Mixed feelings over dat het niet kwaad kan dus
Verwijderd
Heb ik ook wel eens, dan is het hele systeem voor geen centimeter vooruit te branden. Meestal druk ik gewoon op de reset button, reboot is toch binnen een seconde of 12 voor elkaar.Razkin schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:51:
Er gaat soms iets mis met de power settings van m'n 3900X. Zonder aanwijsbare reden blijft de klok hangen tussen 0,8 en 1,4GHz, even switchen naar een ander energie schema en meteen terug verhelpt dit.
B-Die is tegenwoordig ook niet meer het end-all-be-all qua geheugen, je kunt ook een lage bin B-die hebben (Corsair LPX) en die klokken echt voor geen meter. Ik heb nu Crucial en dat werkt geweldig. Ik denk dat je met ander geheugen echt betere resultaten gaat krijgen. En ik denk ook dat je wel echt real life performance kan winnen met sneller geheugen.Pakjebakmeel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:56:
Ik had me niet echt goed ingelezen voordat ik overging op Zen. Ik zag dit:
Dus ik was verbaasd dat mijn setje 64GB 3200Mhz niet lekker werkte. Mijn issues zijn dus (na wat te laat research) dat ik geen b-die heb maar Hynix en alles dual rank is en ik zo nodig weer 4 bankjes moest hebben.
Ik heb het nu op 1.35v draaien, 3200cl16-18-18-36 is niet stabiel te krijgen. Ik heb nu 4 reepjes dual rank 64GB op 2933cl15-17-17-34 stabiel. Is dat een beetje te verwachten of mag ik mn handjes al dichtknijpen met dit resultaat?
[...]
Mijn latency is 81.6ns dus ik denk dat je prima zit. Denk dat mijn score een gevolg is van moeten kiezen tussen 2T command rate of memory errors
Ik heb nu mijn tweede set 2x8GB Ballistix Elite binnen en het systeem deed niet eens iets aan memory training, hij bootte zoals normaal en het werkt als een tiet. Dus:
- pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D40BEEAK
- pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK
Zijn echt hetzelfde verder, zoals ik al verwachtte. Ik draai dus 4 singlerank dimm's op 3800Mhz C16-17-17-36.
Dit gaat dus in ieder geval wel zonder problemen met de sets die ik heb.M-spec schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:27:
[...]
Met wat geluk kan je 3800MHz blijven draaien maar er kunnen verschillen optreden in de nodige timings en spanningen van 4000 en 3600 modules. Misschien dat je met 4 modules iets in snelheid terug moet maar dan nog is 4x single rank (per 8GB neem ik aan) vaak nog iets sneller dan 2x single.
Maar jij hebt een 3700x en de andere Tweaker een 3900x...maak ook hetzelfde mobo of geheugen?Kuusj schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:23:
[...]
Heb ik ook wel eens, dan is het hele systeem voor geen centimeter vooruit te branden. Meestal druk ik gewoon op de reset button, reboot is toch binnen een seconde of 12 voor elkaar.
[...]
B-Die is tegenwoordig ook niet meer het end-all-be-all qua geheugen, je kunt ook een lage bin B-die hebben (Corsair LPX) en die klokken echt voor geen meter. Ik heb nu Crucial en dat werkt geweldig. Ik denk dat je met ander geheugen echt betere resultaten gaat krijgen. En ik denk ook dat je wel echt real life performance kan winnen met sneller geheugen.
Ik heb nu mijn tweede set 2x8GB Ballistix Elite binnen en het systeem deed niet eens iets aan memory training, hij bootte zoals normaal en het werkt als een tiet. Dus:
- pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D40BEEAK
- pricewatch: Crucial Ballistix Elite BLE2K8G4D36BEEAK
Zijn echt hetzelfde verder, zoals ik al verwachtte. Ik draai dus 4 singlerank dimm's op 3800Mhz C16-17-17-36.
[...]
Dit gaat dus in ieder geval wel zonder problemen met de sets die ik heb.
Nee, ik heb een Asus X570 ROG Strix-E en ander geheugen waarschijnlijk. Dus waar dat precies aan ligt. Laten we het houden op een AMD dingetje, goedkoop maar met een bugje hier of daar...westlym schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:32:
[...]
Maar jij hebt een 3700x en de andere Tweaker een 3900x...maak ook hetzelfde mobo of geheugen?
'Formeel' ondersteunt de Matisse maximaal 2667MT/s wanneer je vier dual-rank DIMM's gebruikt. 3200MT/s geldt voor twee single- of dual-rank DIMM's.Pakjebakmeel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:56:
Ik had me niet echt goed ingelezen voordat ik overging op Zen. Ik zag dit:
Ik heb formeel tussen aanhalingstekens geplaatst omdat ik de info van diverse websites heb en je het ook kunt vinden op bepaalde sites van moederbordfabrikanten, AMD zélf maakt er op hun site namelijk géén gewag van, wel onzintermen als 'gamecache' maar concrete data over wat er precies ondersteunt wordt met hoeveel DIMM's of ranks per geheugenkanaal is niet te vinden (het blijft na al die jaren toch een onvolwassen processormerk als je dit vergelijkt met Intel, waar ik deze data binnen een paar tellen gevonden heb).
Het blijft een gok en is afhankelijk van zaken als gebruikte DIMM's, moederbord en bios. Zelf heb ik ook vier dual-rank DIMM's met Hynix chips, maar die kan ik prima op 3600MT/s instellen. Heb een 8-laags moederbord wat de kansen weer iets vergroot.
Wat voor bord heb je, en welke DIMM's?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Corsair LPX (4.32) is dan ook geen Samsung lage B-die maar Samsung C-die.Kuusj schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:23:
[...]
B-Die is tegenwoordig ook niet meer het end-all-be-all qua geheugen, je kunt ook een lage bin B-die hebben (Corsair LPX) en die klokken echt voor geen meter.
AMD zorgt zelf ook voor de nodige verwarring, ze geven aan dat de 3900x 128GB DDR4 ondersteund op 3200Mhz.Abbadon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:55:
[...]
'Formeel' ondersteunt de Matisse maximaal 2667MT/s wanneer je vier dual-rank DIMM's gebruikt. 3200MT/s geldt voor twee single- of dual-rank DIMM's.
Ik heb formeel tussen aanhalingstekens geplaatst omdat ik de info van diverse websites heb en je het ook kunt vinden op bepaalde sites van moederbordfabrikanten, AMD zélf maakt er op hun site namelijk géén gewag van, wel onzintermen als 'gamecache' maar concrete data over wat er precies ondersteunt wordt met hoeveel DIMM's of ranks per geheugenkanaal is niet te vinden (het blijft na al die jaren toch een onvolwassen processormerk als je dit vergelijkt met Intel, waar ik deze data binnen een paar tellen gevonden heb).
Het blijft een gok en is afhankelijk van zaken als gebruikte DIMM's, moederbord en bios. Zelf heb ik ook vier dual-rank DIMM's met Hynix chips, maar die kan ik prima op 3600MT/s instellen. Heb een 8-laags moederbord wat de kansen weer iets vergroot.
Wat voor bord heb je, en welke DIMM's?
Ook geven ze aan dat je alleen 3200Mhz haalt met 2 DIMMS volgens de memory populatie tabelletjes.
Maar. 128GB kan toch (praktisch) alleen met 4 DIMMS? Dan beloven ze toch iets wat eigenlijk niet kan?
Vervolgens, op mijn mainboard staat dat alles tot 3200Mhz is ondersteund zonder OC (hieronder copy/paste):
Als ik bovenstaand lees praten ze namens AMD over Matisse dat 3200Mhz geen OC is. Volgens AMD is alles boven 2667Mhz wel een OC?- AMD Ryzen series CPUs (Matisse) support DDR4 4200(OC) / 4133(OC) / 4000(OC) / 3866(OC) / 3800(OC) / 3733(OC) / 3600(OC) / 3466(OC) / 3200 / 2933 / 2667 / 2400 / 2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*
Zoals je aangeeft ben ook ik best teleurgesteld. Zeker niet over de hardware maar juist wat jij aangeeft.
Ik heb een ASRock x570M Pro4. De memory reepjes zijn HyperX Fury 3200Mhz (2 kitjes van 32GB). KHX3200C16D4.
Mijn performance is ook niet heel dramatisch. Als ik nieuw memory koop ga ik hier op letten (had me niet ingelezen) maar om het te gaan wisselen nu het stabiel is... Zelf heb ik het gevoel dat 2933cl15 niet al te best is, ook de subtimings niet maar het verlies is niet zo groot als dat je terugvalt naar 2133. Ik heb begrepen dat als je dichter bij de 3600 komt de winst steeds kleiner wordt.B-Die is tegenwoordig ook niet meer het end-all-be-all qua geheugen, je kunt ook een lage bin B-die hebben (Corsair LPX) en die klokken echt voor geen meter. Ik heb nu Crucial en dat werkt geweldig. Ik denk dat je met ander geheugen echt betere resultaten gaat krijgen. En ik denk ook dat je wel echt real life performance kan winnen met sneller geheugen.
[ Voor 15% gewijzigd door Pakjebakmeel op 09-07-2020 22:33 ]
Corsair LPX is alles waar corsair hun handen op kunnen leggen.. Micron.. Samsung.. Ik heb hier totaal 300gb aan verschillende lpx setjes liggen. 3000mhzc15, 3000mhzc16, 3200mhz c16.. Allemaal mixed chips.Blastpe schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Corsair LPX (4.32) is dan ook geen Samsung lage B-die maar Samsung C-die.
Ik ben mij ervan bewust dat Corsair verschillende leveranciers gebruikt. Het ging mij om de opmerking dat Corsair gebinde low grade B-dies zou inzetten waarvan ik zeg dat dat geen B-dies zijn maar C-dies.millman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:33:
[...]
Corsair LPX is alles waar corsair hun handen op kunnen leggen.. Micron.. Samsung.. Ik heb hier totaal 300gb aan verschillende lpx setjes liggen. 3000mhzc15, 3000mhzc16, 3200mhz c16.. Allemaal mixed chips.

Stock settings zie ik op 1 core idle de 4725Mhz voorbij komen, ingame tussen de 4450 en 4600Mhz.
IF @ 1900 boot in ieder geval, maar stabiel is het nog niet (ram @ 3800c18-20-20-20-38). Zal eens met Soc voltage aan de slag gaan om te kijken of ik daar stabiliteit kan vinden. Kortom, hier is nog niet het laatste over gesproken.
Ik heb het Gigabyte bord in rma gegeven, en dat bord word door de leverancier naar de fabrikant doorgestuurd. Dit traject gaat een week of 5 duren, dus daar ga ik niet op wachten.regmaster schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:14:
[...]
Kun je het bord nog terug sturen? GB x570 borden zijn qua hardware top, zeker de duurdere versies, maar met de BIOS heeft GB de plank volledig mis geslagen. Neem een MSI x570 Tomahawk of, voor nog wat meer, een Unify. Daarmee heb je een rete stabiel bord in handen waarmee je vrijwel elk geheugen via XMP aan de praat krijgt op de geadverteerde snelheid.
Ik heb mezelf nu een Asus ROG STRIX X570-F GAMING bord kado gedaan, en daarmee zijn alle problemen die ik had als sneeuw voor de zon verdwenen.
Mijn problemen waren dus wel degelijk te wijten aan een defect moederbord.
Niet verkeerd, 4,5GHz allcore voor allround gebruik met 1.356V.millman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 06:16:
Sinds gisteren even mogen klooien met mn nieuwe 3800XT, 4500Mhz quick n dirty @ 1,356v Alles stabiel tot ik small fft AVX 2 draai. Instant rebootWil gezien de temps niet teveel voltage erbij hooien, Cinebench R20 tops @ 83c op deze setting, MT5400 punten met XMP 3600c16. Gamen en dergelijke is ook helemaal stabiel, maar hett irriteert me dat AVX 2 dus niet stabiel is.
Stock settings zie ik op 1 core idle de 4725Mhz voorbij komen, ingame tussen de 4450 en 4600Mhz.
IF @ 1900 boot in ieder geval, maar stabiel is het nog niet (ram @ 3800c18-20-20-20-38). Zal eens met Soc voltage aan de slag gaan om te kijken of ik daar stabiliteit kan vinden. Kortom, hier is nog niet het laatste over gesproken.
AVX2 kan vanwege diezelfde spanning misschien teveel gevraagd zijn. 4,3GHz was immers eerder al voor een beperkt aantal CPU weggelegd tot 1.3V. Hoofdzakelijk vanwege de enorme stroomsterkte. Het kan dus ook nog een (instelbare) powerlimit zijn vanaf het moederbord. De standaard grens van 142W wordt al bereikt met 1.287V met 4175MHz @ stock 3800X. Met de XT op 4,5GHz zou dat lineair met de kloksnelheid al ~160W zijn, laat staan op 1.3V+
Met manual overclocking en 1.35V heb ik de chip vrij snel op 4.6GHz all core gekregen, met temperaturen tijdens een paar uur Prime95 niet boven de 70 graden. Er zit sowieso nog wel iets rek in de chip, maar ik weet niet hoe ver ik precies wil gaan. All core is ook minder interessant voor mijn use case, ik wil vooral die twee cores die iRacing gebruikt zo rap mogelijk hebben draaien. Mijn vraag is dus tweeledig:
- Hoe kom ik er achter op welke twee CPU cores een applicatie gedraaid wordt, en zijn dat altijd dezelfde cores?
- Terwijl ik die twee cores naar de limiet push, wat is handig om te doen met de snelheid van de andere cores? Ook langzaam meeschalen, of gewoon lekker ergens op 4GHz laten staan?
Op welke resolutie speel je en met welke GPU? 1080p, 144Hz of hoger? En wat is je geheugensnelheid?SytseHartvelt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:48:
Ik ben recent geüpgrade van een i7 2600k naar een Ryzen 5 3600, die hier in een custom watercooling loop zit. Ik ben wat bezig geweest met het overclocken van de chip, vooral omdat één van de major use cases van mijn build iRacing is, wat erg hangt op single core speed, aangezien de simulatie wordt gedraaid op 2 CPU cores.
Met manual overclocking en 1.35V heb ik de chip vrij snel op 4.6GHz all core gekregen, met temperaturen tijdens een paar uur Prime95 niet boven de 70 graden. Er zit sowieso nog wel iets rek in de chip, maar ik weet niet hoe ver ik precies wil gaan. All core is ook minder interessant voor mijn use case, ik wil vooral die twee cores die iRacing gebruikt zo rap mogelijk hebben draaien. Mijn vraag is dus tweeledig:
- Hoe kom ik er achter op welke twee CPU cores een applicatie gedraaid wordt, en zijn dat altijd dezelfde cores?
- Terwijl ik die twee cores naar de limiet push, wat is handig om te doen met de snelheid van de andere cores? Ook langzaam meeschalen, of gewoon lekker ergens op 4GHz laten staan?
Als je zo veel mogelijk FPS uit een game wil halen met een Zen2 zal je richting 1900MHz Fclk en 3800 MHz DDR4 moeten gaan. Met liefst CL16 (of zelfs CL14) met als voorkeur dual rank modules (2x16GB). Dan doet een handmatige OC er eigenlijk niet meer toe wat extra prestaties betreft. Met als belangrijkste voorwaarde dat de GPU niet de bottleneck is.
Het gaat om een RTX2070 (ook watergekoeld, met een ~15% overclock op de memory en de core) en een resolutie van 5760x1080. In iRacing zijn de rendering delays van de CPU en GPU te zien, en de CPU is momenteel de bottleneck. Qua geheugen heb ik 2x16GB 3600MHz CL16 latjes (pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC), daarmee ben ik qua overclocken nog niet bezig geweest.M-spec schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:37:
[...]
Op welke resolutie speel je en met welke GPU? 1080p, 144Hz of hoger? En wat is je geheugensnelheid?
Als je zo veel mogelijk FPS uit een game wil halen met een Zen2 zal je richting 1900MHz Fclk en 3800 MHz DDR4 moeten gaan. Met liefst CL16 (of zelfs CL14) met als voorkeur dual rank modules (2x16GB). Dan doet een handmatige OC er eigenlijk niet meer toe wat extra prestaties betreft. Met als belangrijkste voorwaarde dat de GPU niet de bottleneck is.
[ Voor 37% gewijzigd door SytseHartvelt op 21-07-2020 15:04 ]
Definieer CPU bottleneck in jou geval? Met die resolutie en een RTX2070 ben ik er zeker van dat de bottleneck bij de GPU ligt. Ik weet niet hoe jij je bottleneck monitored, maar ik ben bang dat je e.e.a. verkeerd interpreteerd.?SytseHartvelt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:04:
[...]
Het gaat om een RTX2070 (ook watergekoeld, met een ~15% overclock op de memory en de core) en een resolutie van 5760x1080. In iRacing zijn de rendering delays van de CPU en GPU te zien, en de CPU is momenteel de bottleneck. Qua geheugen heb ik 2x16GB 3600MHz CL16 latjes (pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC), daarmee ben ik qua overclocken nog niet bezig geweest.
iRacing is notoir CPU-intensief. Als ik in mijn eentje rondrijd op de baan haal ik 180+ FPS, maar tijdens drukke momenten (race starts) kakt dat in naar ~60FPS. Dat is deels omdat de GPU meer auto's moet renderen, maar het is vooral vanwege de CPU physics threads die het zwaar hebben. Bij het schroeven aan de graphics merk je ook vooral performanceverschil in die eerste categorie, maar niet in die tweede categorie. Ik weet dus vrij zeker dat ik het niet verkeerd interpreteer.millman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Definieer CPU bottleneck in jou geval? Met die resolutie en een RTX2070 ben ik er zeker van dat de bottleneck bij de GPU ligt. Ik weet niet hoe jij je bottleneck monitored, maar ik ben bang dat je e.e.a. verkeerd interpreteerd.?
4x single of 2x dual rank is om het even of gelijkwaardig op dezelfde snelheid. Ik noem 2x dual als voorbeeld omdat er niet veel moederborden meer zijn die een T-topology layout hebben. Beide hebben een voordeel tov 2x single rank tijdens Trefresh, dat een andere geheugenbank beschikbaar blijft als een soort overlap. Bij sommige games doet het niet veel, andere weer tot 10%.paragon schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:04:
@M-spec 4x single rank scheelt toch ook al een hoop of loop je dan tegen OC problemen op?
Met het geheugen zit het dus wel goed. Is maar paar FPS winst te halen. Al ben ik het met Millman eens dat je op die resolutie een GPU bottleneck hebt. Is makkelijk te testen: zet je resolutie omlaag.. gaat je FPS verder omhoog is het puur en alleen de GPU.SytseHartvelt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:04:
[...]
Het gaat om een RTX2070 (ook watergekoeld, met een ~15% overclock op de memory en de core) en een resolutie van 5760x1080. In iRacing zijn de rendering delays van de CPU en GPU te zien, en de CPU is momenteel de bottleneck. Qua geheugen heb ik 2x16GB 3600MHz CL16 latjes (pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC), daarmee ben ik qua overclocken nog niet bezig geweest.
Hier lees ik al zo lang hele verhalen over dat ik nu maar 's mee ga doen
Had eerst 'n Crosshair VI met T-topology welke 4x single-rank 8GB B-die icm met m'n 3900X op 1900Mhz (3800M/T) Infinity Fabric ondersteunde..... uiteindelijk.... na 'n hele hoop gepriegel met memory-related settings. Maar goed .... fantastich resultaat natuurlijk en wat je zou verwachten van zo'n hoog aangeschreven T-topology bord.
Ben recent overgestapt naar 'n x570 mobo met Daisy-chain Topology en haal met dezelfde modules en settings (ietwat aangepast) 1911Mhz Infinity Fabric (lichte BCLK overclock) .... het lijkt dus meer aan de cpu memory controller te liggen dan het mobo/memory-topology-layout .
De latency is iets lager op het nieuwe x570 mobo en de throughput iets hoger met vrijwel dezelfde bios-settings als op de Crosshair VI.
Moraal van het verhaal: Daisy-Chain vs T-Topology zal best wat uitmaken bij het behalen van zeer hoge memory-clocks maar aangezien de ryzen 3000 serie cpu's rond de 1900Mhz Infinity Fabric als maximum lijken te hebben is de topology eigenlijk niet relevant.... het is meer 'n kwestie van de juiste werkende memory settings vinden..... de "Ryzen Dram Calculator" helpt 'n heel eind maar is niet 100% foolproof .... althans dat is dus mijn ervaring
5k ultrawide op een medium GPU .. Ik ben er vrij zeker van dat je het woord bottleneck in ieder geval verkeerd interpreteert.. Ook al is je game 'notoir cpu intensief' als je GPU op de max van zijn kunnen presteert kan je nog zo hard sleutelen aan je CPU .. Het gaat niet helpen. CPU OC is maar zeer marginaal van invloed op je FPS in 1080p resolutie.. Dat valt bijna helemaal weg op 4k+SytseHartvelt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:24:
[...]
iRacing is notoir CPU-intensief. Als ik in mijn eentje rondrijd op de baan haal ik 180+ FPS, maar tijdens drukke momenten (race starts) kakt dat in naar ~60FPS. Dat is deels omdat de GPU meer auto's moet renderen, maar het is vooral vanwege de CPU physics threads die het zwaar hebben. Bij het schroeven aan de graphics merk je ook vooral performanceverschil in die eerste categorie, maar niet in die tweede categorie. Ik weet dus vrij zeker dat ik het niet verkeerd interpreteer.
Als jij er een snellere GPU in zet ga je er zeker nog op vooruit en dus geen CPU bottleneck.
Zoals @SytseHartvelt al aangeeft kan je dat heel duidelijk zien als je de cpu renderthread overlay inschakelt in Iracing.
Het is overigens ook erg circuit afhankelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Razkin op 21-07-2020 16:31 ]
Het probleem wat er geschetst wordt is een 120fps drop van 180 naar 60. Daarnaast draait @SytseHartvelt al een behoorlijke oc op de CPU. Niets gaat dat probleem nog verder oplossen, in die zin zou ik eerder voor een Intel cpu gekozen hebben. De 50 of 100 mhz die erbij komt lost dat niet op en meer valt er gewoon niet te halen.Razkin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:29:
@millman Iracing doet het belangrijkste rendering werk op 1 thread en is grafisch maar een heel matige titel. In VR draait m'n 1080Ti op z'n sloffen en zit m'n 3900X op 1 thread regelmatig de boel op te houden.
Zoals @SytseHartvelt al aangeeft kan je dat heel duidelijk zien als je de cpu renderthread overlay inschakelt in Iracing.
Het is overigens ook erg circuit afhankelijk.
De "Dolphin Emulator" bijvoorbeeld leunt zwaar op single-core prestaties. Aangezien de Ryzen cpu's grote verschillen laten zien in de max snelheid van de verschillende cores binnen de ccx-en loont het om in dit soort scenario's de applicatie op 'n vaste core(s) te laten lopen dmv van "cpu affinity" en de frequency governor op "maximale prestaties" te zetten. Dit zorgt er ook voor dat er niet geswitched wordt tussen de LV3 caches van de cores.
Dit verhielp vrijwel alle stotteringen in de Dolphin Emulator .... misschien helpen deze aanpassingen ook bij Iracing?
Hoe dan ook zijn de Ryzen's in single core heavy tasks nog steeds niet optimaal .... het verschil in snelheid tussen de verschillende cores in 'n 3900X cpu is eigenlijk absurd maar daar is dus enigszinds omheen te werken..... al blijft het hopen dat dit soort "foefjes" bij de toekomstige generaties niet meer nodig zullen zijn
[ Voor 6% gewijzigd door sozosozo op 21-07-2020 16:48 ]
4,6GHz Zen2 is zo'n beetje het beste wat je kan hebben op een 5GHz+ Intel na.
Verschilt weer per moederbord ontwerp. Met 4 Dimms op T-topology, exact gelijke lengte banen, weet je zeker dat je geen problemen zal ondervinden van timing verloop onderling voor een OC. Niet relevant zou ik dus niet zeggen maar eerder een optimalisatie en keuze voor 2 of 4 Dimms. Verder klopt het wel dat de controller voornamelijk de maximale snelheid icm aantal ranks bepaalt. Ook weer per CPU verschillend. Ik heb 4x 8GB FlareX wel eens op 4100+MHz gehad op de Crosshair VI maar met 1:2 verhouding schiet je er in de praktijk weer niets mee op inderdaad.sozosozo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:12:
Wat betreft het T-topology vs Daisy Chain verhaal:
Hier lees ik al zo lang hele verhalen over dat ik nu maar 's mee ga doen
Had eerst 'n Crosshair VI met T-topology welke 4x single-rank 8GB B-die icm met m'n 3900X op 1900Mhz (3800M/T) Infinity Fabric ondersteunde..... uiteindelijk.... na 'n hele hoop gepriegel met memory-related settings. Maar goed .... fantastich resultaat natuurlijk en wat je zou verwachten van zo'n hoog aangeschreven T-topology bord.
Ben recent overgestapt naar 'n x570 mobo met Daisy-chain Topology en haal met dezelfde modules en settings (ietwat aangepast) 1911Mhz Infinity Fabric (lichte BCLK overclock) .... het lijkt dus meer aan de cpu memory controller te liggen dan het mobo/memory-topology-layout .
De latency is iets lager op het nieuwe x570 mobo en de throughput iets hoger met vrijwel dezelfde bios-settings als op de Crosshair VI.
Moraal van het verhaal: Daisy-Chain vs T-Topology zal best wat uitmaken bij het behalen van zeer hoge memory-clocks maar aangezien de ryzen 3000 serie cpu's rond de 1900Mhz Infinity Fabric als maximum lijken te hebben is de topology eigenlijk niet relevant.... het is meer 'n kwestie van de juiste werkende memory settings vinden..... de "Ryzen Dram Calculator" helpt 'n heel eind maar is niet 100% foolproof .... althans dat is dus mijn ervaring
Vanwaar eigenlijk naar X570 overstappen als je er geen extra prestaties voor terug ziet?
Blij met de iRacing-backup, die discussie heeft mijn vragen een beetje overschaduwd.Razkin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:54:
@millman Het is ook vnl een Iracing probleem, maar een GPU upgrade om die 120fps dip op te vangen werkt niet, omdat de CPU daadwerkelijk de bottleneck is...
4,6GHz Zen2 is zo'n beetje het beste wat je kan hebben op een 5GHz+ Intel na.
Zou het dus mogelijk zijn om de threads op een bepaalde core te locken, en wat zouden jullie aanraden qua strategie om die cores nog een stukje verder te pushen?
Via taakbeheer kun je de affiniteit van de cores zetten en binnen 1 CCX houden zoals aangegeven. Controle via Ryzen Master. Ik zou verder niks gaan pushen omdat je dat toch niet terug gaat zien in betere gameplay. Tijd voor een betere game-engine denk ik.SytseHartvelt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Blij met de iRacing-backup, die discussie heeft mijn vragen een beetje overschaduwd.
Zou het dus mogelijk zijn om de threads op een bepaalde core te locken, en wat zouden jullie aanraden qua strategie om die cores nog een stukje verder te pushen?
Niet voor de prestaties neeVanwaar eigenlijk naar X570 overstappen als je er geen extra prestaties voor terug ziet?
Wilde graag extra nvme sloten zonder insteekkaart dus ben overgestapt naar 'n x570Taichi. PCIE4.0 misschien handig in de toekomst. Erg fijn dat dit mobo volledige en accurate in-kernel sensor/fanmonitoring support heeft onder linux, dat was nogal brak met de Crosshair.... en last-but-not-least: on-board RGB configureerbaar in het bios, heb ik daar ook 's wat aan
'n luxe side-grade dus .... was verder gewoon tevreden met de Crosshair VI.
Is het echt zo moeilijk te geloven dat iRacing beter presteert op hogere single core clock speeds? Ik merk een significant verschil zodra ik mijn Ryzen Master 4600MHz profiel inschakel t.o.v. de standaard 4200MHz PBO setup. Mijn framerate is cpu limited en ik wil dus graag weten op welke manier ik mijn core speed het beste verder omhoog kan krijgen ten behoeve van meer prestaties.M-spec schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:47:
[...]
Via taakbeheer kun je de affiniteit van de cores zetten en binnen 1 CCX houden zoals aangegeven. Controle via Ryzen Master. Ik zou verder niks gaan pushen omdat je dat toch niet terug gaat zien in betere gameplay. Tijd voor een betere game-engine denk ik.
Dat kan ik begrijpen. Ik heb inderdaad wel een extra nvme pcie kaart geplaatst voor een 2e M2 SSD. Meerdere sloten waren in 2017 nog niet echt gemeengoed. AiSuite software en fancontrol van Asus is wel een minpuntje ja, het werkt niet altijd goed. Om op temperatuur te regelen met bijvoorbeeld een custom loop; alleen Tsensor heeft voorrang op CPU temp, watertemp sensoren zijn daarmee nutteloos. Fixed fancurve werkt niet na reboot etc. In Linux moest je alle sensoren zelf al toevoegen maar regelen heb ik toen niet eens naar gekeken. DRGB zit er daarnaast ook nog niet op helaas. Zo heb ik er nog een Phanteks D140 distributieblok in zitten die nog geen licht geeft. Ach ja.sozosozo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 06:04:
@M-spec: Denk dat je gelijk hebt en dat bepaalde 4xdimm configs wel wat makkelijker kunnen zijn op t-topology.... "niet relevant" was wat té sterk uitgedrukt inderdaad...
[...]
Niet voor de prestaties nee![]()
Wilde graag extra nvme sloten zonder insteekkaart dus ben overgestapt naar 'n x570Taichi. PCIE4.0 misschien handig in de toekomst. Erg fijn dat dit mobo volledige en accurate in-kernel sensor/fanmonitoring support heeft onder linux, dat was nogal brak met de Crosshair.... en last-but-not-least: on-board RGB configureerbaar in het bios, heb ik daar ook 's wat aan![]()
'n luxe side-grade dus .... was verder gewoon tevreden met de Crosshair VI.
Hardware van de C6H is verder ver top maar de tijd gaat wel verder. Ik ben er nog een beetje terughoudend over om over te stappen en wil eerst zien of de 4000 serie CPU's nog via een beta bios oid ondersteunt gaan worden. Men zegt van niet maar toch.
Nee? En wat is het significante verschil in FPS dan? Ik gaf je net als anderen een tip voor optimalisatie. Je gaf zelf aan dat je al een flinke allcore OC hebt die werkt met ~9% winst. Dat is bij 60 FPS nog 5 FPS of meer? En that's it, meer is er niet te doen wat je verder gaat helpen. Het is nog steeds geen 100+ FPS of super merkbaar verschil in gameplay.SytseHartvelt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:22:
[...]
Is het echt zo moeilijk te geloven dat iRacing beter presteert op hogere single core clock speeds? Ik merk een significant verschil zodra ik mijn Ryzen Master 4600MHz profiel inschakel t.o.v. de standaard 4200MHz PBO setup. Mijn framerate is cpu limited en ik wil dus graag weten op welke manier ik mijn core speed het beste verder omhoog kan krijgen ten behoeve van meer prestaties.
Edit: 4.7GHz of hoger per core sustained ga je niet redden. Je zal de CPU er mee slopen omdat je 20W per core nodig zal hebben. Een Intel is misschien een optie voor single thread maar daar moet je alsnog 8% van de kloksnelheid af halen in vergelijking met de IPC van een Zen2.
[ Voor 14% gewijzigd door M-spec op 22-07-2020 10:46 ]
[ Voor 96% gewijzigd door M-spec op 22-07-2020 10:45 ]
Dat gaat inderdaad om ~10% winst op 60FPS. En in die situaties helpt elke frame, dus elk kleine beetje extra performance wat ik er uit zou kunnen persen is mooi meegenomen.M-spec schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:39:
Nee? En wat is het significante verschil in FPS dan? Ik gaf je net als anderen een tip voor optimalisatie. Je gaf zelf aan dat je al een flinke allcore OC hebt die werkt met ~9% winst. Dat is bij 60 FPS nog 5 FPS of meer? En that's it, meer is er niet te doen wat je verder gaat helpen. Het is nog steeds geen 100+ FPS of super merkbaar verschil in gameplay.
Edit: 4.7GHz of hoger per core sustained ga je niet redden. Je zal de CPU er mee slopen omdat je 20W per core nodig zal hebben. Een Intel is misschien een optie voor single thread maar daar moet je alsnog 8% van de kloksnelheid af halen in vergelijking met de IPC van een Zen2.
Zo lang ik onder de 1.35V blijf (en de temps uiteraard redelijk blijven) is mijn CPU veilig, toch?
Lijkt me geen probleem. En als alles stabiel is met die spanning, met CB20 MT bijvoorbeeld, mag je je handen dicht knijpen met zo'n allcore OC.SytseHartvelt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Dat gaat inderdaad om ~10% winst op 60FPS. En in die situaties helpt elke frame, dus elk kleine beetje extra performance wat ik er uit zou kunnen persen is mooi meegenomen.
Zo lang ik onder de 1.35V blijf (en de temps uiteraard redelijk blijven) is mijn CPU veilig, toch?
Dat is voor zover ik weet geen zekerheid, ook AMD heeft er voor zover ik weet geen uitspraken over gedaan, iets wat ze bij Zen 1 en Zen+ wel deden.SytseHartvelt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:02:
[...]
Dat gaat inderdaad om ~10% winst op 60FPS. En in die situaties helpt elke frame, dus elk kleine beetje extra performance wat ik er uit zou kunnen persen is mooi meegenomen.
Iets na Zen release ging er een opmerking van The Stilt rond dat 1.325v veilig zou zijn, die later echter genuanceerd is omdat er mogelijk gevallen naar voren kwamen van flinke degratatie bij om en nabij de 1.3v
ik zou 1.35v zeker niet als veilig zien, eerder 1.25v of lager om echt zeker te zijn.
Er gaan wat methodes rond waarmee mogelijk het veilige voltage voor specifieke chips bepaald kan worden. Of deze 100% kloppen durf ik echter niet te garanderen.
De genoemde methode is: Stel je mobo in op PBO (dus geen manual OC met fixed voltage), download hwinfo64 en laat die "sensors only" draaien. Start nu Prime95 (of een andere zware, het liefst met AVX, workload), monitor het SVI2 TFN voltage tijdens het draaien van Prime95, het minimale genoteerde voltage tijdens deze workload (dus niet idle) zou dan volgens deze theorie het voltage zijn dat het Ryzen FIT algoritme (dat er voor moet zorgen dat je chip heel blijft) als voltage ziet dat ten allen tijde veilig is voor je chip.
Is die 4.6@1.35 trouwens Prime95 met AVX or Zonder Stable, daar kan immers nog een flink verschil in zitten
Hij doet 't, maar alles gaat zeer langzaam en choppy. Zelfs naar een website surfen duurt veel te lang. Een game opstarten lukt nog net, maar door de menu's navigeren gaat niet eens.
Als ik naar Ryzen Master kijk lijkt alles langzaam te gaan. De peak speed gaat niet boven 500 mhz en het gebruikte voltage is laag (zie fotootje).
Ik heb het laatste BIOS geïnstalleerd. Als het goed is de laatste drivers voor GPU en CPU. Windows 10 heeft gisteren de hele dag updates gedownload en is vandaag weer nieuwe updates aan het downloaden.
Het moederbord is een ASrock B450M Pro 4.
Ik heb nog weinig kennis van processoren en kloksnelheden. Wie kan mij een beetje op weg helpen? Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/fjXQ3qLoNPXSTTix2NRDDXSj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Ome_Sjon op 23-07-2020 08:31 ]
Misschien dit:
https://www.reddit.com/r/...at_low_frequency/fqsi651/
Je ziet in het plaatje ook dat het max voltage laag blijft. Dan kan het ook zijn dat de maximum processor state instelling op lager dan 100% staat:
https://www.laptopmag.com...imum-cpu-power-windows-10
Welk power plan gebruik je?
Een andere goede test is om in de bios te kijken wat de frequentie is. Als het daar wel hoger draait, of op z'n minst een keer een piek hoger dan wat je nu hebt, weet je of het een Windows 10 probleem is.
[ Voor 65% gewijzigd door Fleximex op 23-07-2020 08:42 ]
Dit werkte! Ongelooflijk. Hartstikke bedankt!Fleximex schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:34:
@Ome_Sjon
Misschien dit:
Je ziet in het plaatje ook dat het max voltage laag blijft. Dan kan het ook zijn dat de maximum processor state instelling op lager dan 100% staat:
Een andere goede test is om in de bios te kijken wat de frequentie is. Als het daar wel hoger draait, of op z'n minst een keer een piek hoger dan wat je nu hebt, weet je of het een Windows 10 probleem is.
Ik heb PROCHOT uitgezet in Ryzen Master en hoppakee, de CPU-snelheid schoot omhoog. Om de een of andere reden denkt het moederbord dus dat de processor te heet is....
[ Voor 6% gewijzigd door Ome_Sjon op 23-07-2020 08:51 ]
Maar eigenlijk hoort het niet. En is PROCHOT (het throttlen van de CPU en/of interne GPU als je CPU te heet wordt) iets wat je in principe gewoon aan moet laten.
Het is veel moeite, maar ik zou je moederbord toch omruilen. Mede omdat je volgens mij nog binnen de 14 dagen retourrecht zit .
Goed idee, ik denk dat ik dit ga doen.Fleximex schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:29:
@Ome_Sjon
Maar eigenlijk hoort het niet. En is PROCHOT (het throttlen van de CPU en/of interne GPU als je CPU te heet wordt) iets wat je in principe gewoon aan moet laten.
Het is veel moeite, maar ik zou je moederbord toch omruilen. Mede omdat je volgens mij nog binnen de 14 dagen retourrecht zit .
Echter: hoe weten we dat het aan het moederbord ligt? Zou het de moeite waard zijn om de koeler (standaard ding dat je bij de Ryzen 5 3600 krijgt) eens los te schroeven, wat thermal paste erop te doen en opnieuw erin te zetten?
Jazeker, dat zit er standaard op bij de fan die je bij de Ryzen 5 3600 krijgt. Maar ik lees hier en daar de suggestie dat het geen kwaad kan er zelf wat bij te doen. Overigens is de temp van de cpu nu prima nu hij prima snelheden behaalt (met PROCHOT dus uit).millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:28:
@Ome_Sjon ik mag toch aannemen dat er al verse pasta op de koeler zit?
Dit zal het vast en zeker niet zijn, maar ik zoek een beetje naar andere mogelijke oorzaken dan foutief moederbord.
Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Wat veilig is, is afhankelijk van je eigen usecase.Dennism schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:59:
[...]
Dat is voor zover ik weet geen zekerheid, ook AMD heeft er voor zover ik weet geen uitspraken over gedaan, iets wat ze bij Zen 1 en Zen+ wel deden.
Iets na Zen release ging er een opmerking van The Stilt rond dat 1.325v veilig zou zijn, die later echter genuanceerd is omdat er mogelijk gevallen naar voren kwamen van flinke degratatie bij om en nabij de 1.3v
ik zou 1.35v zeker niet als veilig zien, eerder 1.25v of lager om echt zeker te zijn.
Er gaan wat methodes rond waarmee mogelijk het veilige voltage voor specifieke chips bepaald kan worden. Of deze 100% kloppen durf ik echter niet te garanderen.
De genoemde methode is: Stel je mobo in op PBO (dus geen manual OC met fixed voltage), download hwinfo64 en laat die "sensors only" draaien. Start nu Prime95 (of een andere zware, het liefst met AVX, workload), monitor het SVI2 TFN voltage tijdens het draaien van Prime95, het minimale genoteerde voltage tijdens deze workload (dus niet idle) zou dan volgens deze theorie het voltage zijn dat het Ryzen FIT algoritme (dat er voor moet zorgen dat je chip heel blijft) als voltage ziet dat ten allen tijde veilig is voor je chip.
Is die 4.6@1.35 trouwens Prime95 met AVX or Zonder Stable, daar kan immers nog een flink verschil in zitten
Vaak worden de andere factoren vergeten: stroomsterkte en temperatuur. Spanning op zichzelf zegt namelijk niks.
Een spanning tot 1.5V singlecore bepaalt het boost algoritme ook aan de hand van deze factoren. En gaat omlaag naar gelang het aantal cores dat actief is op een zeer kleine chip. Ten alle tijde 24/7 allcore AVX draaien is geen realistische usecase. Zo stel je een GPU ook niet af voor 24/7 Furmark. Zoals bekend grijpen drivers al een tijd lang in omdat in het verleden heel wat PCB's letterlijk in rook zijn op gegaan. Prime95 AVX zorgt er bij een Zen2 CPU ook voor dat deze meteen begrenst wordt op de eigen PPT of temperatuur limiet, wat eerder aan de orde is. Vandaar ook lagere spanning; vanwege de hoge stroomsterkte en temperatuur. Zo niet bij PBO of een OC dan krijgt je wel een 'over temperature' error of spontane reboot voorgeschoteld. Het is en blijft een power virus die je in dat opzicht beter kan vermijden.
Het scheelt dat menig OC op 1.3V+ zal crashen of uitschakelen met AVX om de bovenstaande reden. Als realistisch voorbeeld heeft mijn 3800X bij elkaar al zo'n driekwart jaar rekenwerk verricht op standaard XFR met 1,30-1,36V. Dat zijn 90 tot 120W loads bij ~60°C onder een waterblock, vergelijkbaar met CB20 MT. Die spanning met die load kan ik vervolgens afkijken zoals je met Prime95 en Hwinfo beschrijft en zelf gebruiken om een handmatige OC in te stellen. Er is uiteraard nog geen degradatie te bekennen. Als ik de 1.287V bij 72°C allcore load zou gebruiken van Prime95 AVX voor normale applicaties zoals Boinc en games dan verlies ik dus prestaties tov standaard XFR boost. Dat schiet niet echt op. De boostrange is waar AMD vertrouwen in heeft en verschilt dus per load. Alleen naar de Vcore kijken heeft dus weinig zin.
Bij gamen is er tot pak m beet 60W nodig, staan er minder cores op 100% te werken, dus blijft de temperatuur lager en de spanning met XFR zo rond een 1,4V afwisselend per core. Een 1.35V allcore OC bij gamen beschouw ik zelf als veilig, de load zal met de huidige games nooit zo hoog zijn voor de CPU om voor degradatie te kunnen zorgen.
Ik ben het met je eens dat wat veilig is van de workload afhangt. Vandaar dat je bij het finetunen van je manuele OC deze baseert op worstcase, alleen dan weet je immers dat je veilig zit en dat je daarnaast een 100% stabiel systeem hebt, past dat niet bij je usecase omdat je hoge single core nodig hebt, dan kan het beter zijn om het gewoon bij het AMD algoritme te houden.M-spec schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:05:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Wat veilig is, is afhankelijk van je eigen usecase.
Uiteraard kan je er ook voor kiezen om een OC in te stellen die "game stable" is en dus je veilige voltage te bepalen tijdens het gamen. Dat wil echter niet zeggen dat het voltage dat je dan kiest "veilig" is, stel dat je naast het gamen ook ineens eens een filmpje wil renderen of misschien ga je wel streamen. Dan kan ineens dat "veilige" voltage niet meer zo veilig zijn, maar goed, dat is dan een keuze die je volledig bewust van dat feit maakt.
Vandaar ook dat ik vind dat je zonder uitgebreide tests voor die specifieke cpu niet kan zeggen dat "1.35v wel veilig is", er zijn immers al Zen 2 cpu's bekend die op lagere voltages dan dat te maken hebben gehad met ernstige degradatie.
Mee eens wat het algoritme betreft maar een worst case afstelling ligt nog wel onder de prestaties die je out of the box met normale applicaties zal bereiken. Is niet echt het doel van OC'en maar eerder undervolten met een vaste MP en Vcore van bijvoorbeeld 1.1/1.2V. Voor als je stabiliteit en zuinigheid wilt combineren.Dennism schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Ik ben het met je eens dat wat veilig is van de workload afhangt. Vandaar dat je bij het finetunen van je manuele OC deze baseert op worstcase, alleen dan weet je immers dat je veilig zit en dat je daarnaast een 100% stabiel systeem hebt, past dat niet bij je usecase omdat je hoge single core nodig hebt, dan kan het beter zijn om het gewoon bij het AMD algoritme te houden.
Uiteraard kan je er ook voor kiezen om een OC in te stellen die "game stable" is en dus je veilige voltage te bepalen tijdens het gamen. Dat wil echter niet zeggen dat het voltage dat je dan kiest "veilig" is, stel dat je naast het gamen ook ineens eens een filmpje wil renderen of misschien ga je wel streamen. Dan kan ineens dat "veilige" voltage niet meer zo veilig zijn, maar goed, dat is dan een keuze die je volledig bewust van dat feit maakt.
Vandaar ook dat ik vind dat je zonder uitgebreide tests voor die specifieke cpu niet kan zeggen dat "1.35v wel veilig is", er zijn immers al Zen 2 cpu's bekend die op lagere voltages dan dat te maken hebben gehad met ernstige degradatie.
Nu ben ik wel benieuwd naar je bron over degradatie. Kun je die geven? Hoeveel CPU's er zijn getest die degradatie vertonen op verschillende spanningen? Ik ken nog geen Zen2 die na een hoge OC op standaard instellingen instabiel blijven of ineens 100-200MHz minder goed willen klokken op een zelfde spanning. Ik lees vaker als er wat mis is met deze CPU's dat ze er gewoon ineens mee op houden. Soms out of the box na een tijdje maar dat zijn voor zover ik weet geen grote aantallen als je kijkt hoeveel er verkocht zijn.
Ik ben geneigd te zeggen dat voor loads onder de 70A een voltage van 1.35v prima is mits cooling bovengemiddeld goed is. Onder 70A vallen ook AVX1 worloads.. AVX2 alleen als renderworkload, niet als small fft prime workload.
Ga je vaak en langdurig over de 70A heen dan kan je beter AMD logaritmes gebruiken of onder de 1.3v
My 2 cents
Qua bronnen:M-spec schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:42:
Nu ben ik wel benieuwd naar je bron over degradatie. Kun je die geven?
Deze is imho vrij belangrijk: https://www.reddit.com/r/...or_3rd_gen_ryzen/eu9l4jf/
vooral daar ze bij eerdere Zen en Zen+ wel veilige voltages durfden aan te geven.
Daarnaast bijv. deze reddit thread: https://www.reddit.com/r/...5v_is_not_safe_for_zen_2/
Waarin gelinked wordt naar een post (eigenlijk een heel topic: ) van the stilt: https://www.reddit.com/r/...5v_is_not_safe_for_zen_2/
Het topic: https://www.overclock.net...l-matisse-not-really.html
Nu blijven dit natuurlijk veelal persoonlijke ervaringen, echter juist daardoor denk ik dat er voorzichtig gedaan moeten worden met uitspraken als "voltage X is veilig" zolang we dat simpelweg niet (vrijwel) zeker weten. De ene cpu zal misschien nooit degraden terwijl een andere zoals in die thread na 2-3 maand wel slechter gaat presteren. Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als iemand hier door deze thread te lezen het idee krijgt dat voltage x of setting y veilig is, en een paar maand later boos terug komt omdat zijn cpu niet (lekker) meer werkt.
In mijn BIOS staat 3600 Mhz gewoon als capaciteit, maar kun je daar normaal gesproken ook een performance test doen? Ik kan het niet vinden.Fleximex schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:34:
@Ome_Sjon
Misschien dit:
Welk power plan gebruik je?
Allereerst wil ik zeggen dat OC nooit risicoloos is geweest en dat met Zen2 niet anders is. Ik heb en zal altijd op overclocks reageren waar het voltage te hoog wordt ingesteld maar de resultaten daarvan zijn wisselend. Die verantwoording ligt overduidelijk bij de gebruiker.Dennism schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:23:
[...]
Qua bronnen:
Deze is imho vrij belangrijk: https://www.reddit.com/r/...or_3rd_gen_ryzen/eu9l4jf/
vooral daar ze bij eerdere Zen en Zen+ wel veilige voltages durfden aan te geven.
Daarnaast bijv. deze reddit thread: https://www.reddit.com/r/...5v_is_not_safe_for_zen_2/
Waarin gelinked wordt naar een post (eigenlijk een heel topic: ) van the stilt: https://www.reddit.com/r/...5v_is_not_safe_for_zen_2/
Nu blijven dit natuurlijk veelal persoonlijke ervaringen, echter juist daardoor denk ik dat er voorzichtig gedaan moeten worden met uitspraken als "voltage X is veilig" zolang we dat simpelweg niet (vrijwel) zeker weten. De ene cpu zal misschien nooit degraden terwijl een andere zoals in die thread na 2-3 maand wel slechter gaat presteren. Ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als iemand hier door deze thread te lezen het idee krijgt dat voltage x of setting y veilig is, en een paar maand later boos terug komt omdat zijn cpu niet (lekker) meer werkt.
Goed overclocken begint altijd met goed inlezen, en niet van 1 bron maar van ALLE bronnen. Zorg dat je (niet jij maar algemeen) alles snapt wat er gezegt wordt als het om voltages, wattages, amperages en temperaturen gaat en vooral de voorgestelde limieten en de cohesie tussen die cijfers. Daar zit de kennis om een afgewogen risico te maken en maakt een goede overclocker.
Dus nee, je kunt niet stellen dat 'voltage x/1.325v' altijd safe is, dat ben ik met je eens. Een gebruiker/overclocker zal zelf moeten inschatten wat het doel van zn OC is en of zn kennis en middelen op orde zijn om die inschatting te kunnen maken. (Hierbij valt denk ik 70% van tweakend Nederland meteen af).
Toch denk ik dat de ervaren overclockers hier best een consensus kunnen bereiken wat we uit willen dragen aan beginnende overclocker. Dan denk ik dat de 1,325v FIT guideline een prima startpunt is.
In lijn met deze post wil ik de reddit post van de Stilt als quote geheel hier droppen.
According to FIT, the safe voltage levels for the silicon are around 1.325V in high-current loads
and up to 1.47V in low-current loads (i.e ST), depending on the silicon characteristics."
Few key things here to understand:
"Depending on the silicon characteristics" is the most important one, and unfortunately it has been completely omitted from the quotes. The figures I mention in the sentence above are based on the average of the CPU specimens I had access at the time. Each and every single piece of silicon has its own unique characteristics and no two pieces of silicon are fully identical. Some of the silicon characteristics will greatly affect how much voltage the silicon, or in this case the CPU will require at given frequency, and especially how much voltage it can endure, without causing a permanent damage. Because of that the figures I mention might or might not fully apply to your specific CPU specimen.
Similar to previous Ryzen CPU generations, Ryzen 3000-series CPUs are also equipped with FIT-feature. FIT is an integrated silicon fitness monitoring feature, which exists in some form on most modern CPU and GPU designs, regardless of the vendor. Its function is to ensure that the performance of the product can be maximised, without allowing the reliability to decrease below a desired threshold. Reliability for the most part is voltage related. FIT will limit the CPU voltage below a point, where the silicon reliability would fall below the desired threshold. So unless the user manually overrides the voltage, there is no way for the CPU to operate at unsafe voltage levels.
A high-current load refers to a situation, where the CPU is essentially running "full beans". Generally very few consumer workloads can be considered as such. Consumer workloads, which come close to such scenario are mostly video encoding (e.g. X264 / X265) and rendering (e.g. Blender).
In low-current load scenarios, where 1-2 CPU cores are being utilised, both of the factors which are essential to and basically solely define the silicon reliability are drastically different: the current flowing through the CPU and the temperature which the CPU operates at, both which are significantly lower compared to a situation where the CPU is running "full beans" or even close to it.
In idle conditions, where the CPU cores, or at least parts of them are power gated most of the time (i.e. sleeping), the voltage becomes even less relevant. When an application or even a service running in the background wakes up a CPU core and causes it to boost to provide optimal performance, obviously there will be an increase in the voltage. Ryzen 3000 CPUs can run at extremely low voltages, but like on every single CPU in existence the higher frequencies require higher voltage to be fed to the CPU. Whenever there are aspects that can be improved in the current sleep-wake behavior remains to be seen. Personally, I have never seen any obvious anomalies in this regard.
In short: Leave the CPU alone, it knows what its doing. There is no guesswork involved when it comes to something as essential, as determining the default silicon characteristic specific voltage-frequency curve of a CPU.
Standaard gaat de 3800X al richting 90A continuload. AVX zelfs 112A met goede koeling. Alhoewel ik persoonlijk huiver om de laatste 24/7 te gebruiken is het wel een AMD eigen limiet. Een 70A zou zeker geen probleem zijn. Dat zijn nog 3700X 88W PPT waarden.millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:47:
Goeie discussie heren. Lijkt me zinvol een algemene consensus te bereiken wat acceptabele 24/7 voltages zijn met allcore OC.
Ik ben geneigd te zeggen dat voor loads onder de 70A een voltage van 1.35v prima is mits cooling bovengemiddeld goed is. Onder 70A vallen ook AVX1 worloads.. AVX2 alleen als renderworkload, niet als small fft prime workload.
Ga je vaak en langdurig over de 70A heen dan kan je beter AMD logaritmes gebruiken of onder de 1.3v
My 2 cents
De eerste link werkt hier niet maar ik kan er niet echt een lijn door trekken met oog op de aantallen. Van tests over een half jaar of jaar lang op een bepaalde load. Veel mensen gebruiken een CPU ook niet 24/7.Dennism schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:23:
[...]
Qua bronnen:
Ik durf het wel aan om te zeggen dat een standaard Zen2 die in boost steeds kortstondig 20W per core voor kiezen krijgt (XT's en 39XX) bij dagelijk single thread en gamen het zwaarder hebben dan een constante nonAVX allcore load @ 1.30-1.35V (zo goed als stock allcore voltage range). Standaard boost is al op de limiet om concurrentie te bieden tegen Intel.
Komen we weer terug op het feit dat allcore OC'en ook niet super veel zin heeft men die spanning tenzij men zelf het risico wil nemen om hoger op te gaan of het een goede binning betreft.
Allcore zie je bij 90A dus ook voltages gelijk onder de 1,325v afhankelijk van temperatuur. Ik denk dat die 70A een prima grens is voor hogere voltages voor een Allcore OC (ie tot 1,35v)M-spec schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:24:
[...]
Standaard gaat de 3800X al richting 90A continuload. AVX zelfs 112A met goede koeling. Alhoewel ik persoonlijk huiver om de laatste 24/7 te gebruiken is het wel een AMD eigen limiet. Een 70A zou zeker geen probleem zijn. Dat zijn nog 3700X 88W PPT waarden.
De berichten over degraderende en uitvallende Ryzens zijn (gelukkig) gewoon schaars en niet onder gecontroleerde omstandigheden gemonitored om uitsluitsel te geven. Aan de andere kant, dat er tot nu via alle officiele kanalen geen enkele uitspraak is gedaan mbt allcore voltage spreekt boekdelen over de algemene voorzichtigheid die je moet hebben bij overclocken van Zen2. Dat lijkt mij gecombineerd met bovenstaande opmerkingen een prima opzet naar een consensus.[...]
De eerste link werkt hier niet maar ik kan er niet echt een lijn door trekken met oog op de aantallen. Van tests over een half jaar of jaar lang op een bepaalde load. Veel mensen gebruiken een CPU ook niet 24/7.
Ik durf het wel aan om te zeggen dat een standaard Zen2 die in boost steeds kortstondig 20W per core voor kiezen krijgt (XT's en 39XX) bij dagelijk single thread en gamen het zwaarder hebben dan een constante nonAVX allcore load @ 1.30-1.35V (zo goed als stock allcore voltage range). Standaard boost is al op de limiet om concurrentie te bieden tegen Intel.
Komen we weer terug op het feit dat allcore OC'en ook niet super veel zin heeft men die spanning tenzij men zelf het risico wil nemen om hoger op te gaan of het een goede binning betreft.
Iemand met een goede 'bin' kan met 1,35v nog prima uit de voeten en mits geen AVX 2 en prima koeler toch nog wat performance pakken. Heb je geen goede koeler of ga je zware workloads draaien -> 1,3v en lager of auto. De discussie of een allcore OC zin heeft is een andere, daar maag de OC-er in spe zelf achter komen
[ Voor 7% gewijzigd door millman op 23-07-2020 20:38 ]
Gelukkig zijn we (alweer) een jaar verder na release zonder dat het internet er vol mee staat. Ik denk ook niet dat AMD er een simpele uitspraak over kan doen gezien de huidige CPU's en GPU's zich inmiddels zelf aanpassen op de beschikbare koeling en load. Dat zijn veel variabelen die met een vaste spanning immers niet mogelijk zijn. Iedereen gebruikt de CPU ook anders en niet even lang. Toch maak ik zelf ook een duidelijk onderscheid tussen normale (allcore) loads en AVX loads.millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:33:
[...]
Allcore zie je bij 90A dus ook voltages gelijk onder de 1,325v afhankelijk van temperatuur. Ik denk dat die 70A een prima grens is voor hogere voltages voor een Allcore OC (ie tot 1,35v)
[...]
De berichten over degraderende en uitvallende Ryzens zijn (gelukkig) gewoon schaars en niet onder gecontroleerde omstandigheden gemonitored om uitsluitsel te geven. Aan de andere kant, dat er tot nu via alle officiele kanalen geen enkele uitspraak is gedaan mbt allcore voltage spreekt boekdelen over de algemene voorzichtigheid die je moet hebben bij overclocken van Zen2. Dat lijkt mij gecombineerd met bovenstaande opmerkingen een prima opzet naar een consensus.
Iemand met een goede 'bin' kan met 1,35v nog prima uit de voeten en mits geen AVX 2 en prima koeler toch nog wat performance pakken. Heb je geen goede koeler of ga je zware workloads draaien -> 1,3v en lager of auto. De discussie of een allcore OC zin heeft is een andere, daar maag de OC-er in spe zelf achter komen
Als ik met een CB20 MT net boven 1,4V draai met benchen kom ik bijvoorbeeld aan de powerdraw en PPT limiet zoals met AVX2, dan op 'maar' 1.287V. Is die 1.4V+ dan wel veilig omdat de stroomsterkte lager is of juist niet. Een beetje retorische vraag en ik heb er ook geen antwoord op. Ik gebruik die spanning niet 24/7 door de een te lage performance per Watt. Wel een tijdje 4350MHz gedraaid op 1.344V. Het benchen met hoge spanning gaf ook geen degradatie maar het blijft op eigen risico. Nu we het er over hebben.. ik kom nog steeds 25MHz tekort voor mijn 4500MHz allcore run.
Ik hou het over het algemeen bij een OC voor Zen2 ook op max 1.325~1,35V voor non-AVX load, of tot 70°C bij die spanning voor 24/7 gebruik. Met standaard of budget koeler raad ik OC'en al af.
Voor toepassingen met AVX; ook geen OC of PBO maar standaard CPU met bijbehorende PPT limiet. Elke offset is met goede koeling al teveel voor boost algoritme dus kan je er handmatig toch niet veel meer uithalen zonder risico's te nemen.
Heb je ook een idee wanneer dit gebeurt (om het te reproduceren).paragon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:42:
Iemand anders hier waarbij het power plan automatisch naar Ryzen Balanced terug gaat ondanks het selecteren van Ryzen High Perfromance?
Ik heb zojuist even voor je getest, maar hier "overleeft" het selecteren van high performance in ieder geval enkele reboots.
@M-spec excuses voor de late reactie.
De eerste link, waarvan jij aangeeft dat deze het niet doet. Was vooral belangrijk vanwege deze post van AMD:

En dan vooral omdat deze comment anders is dan in het verleden, waarbij AMD juist wel veilige voltages communiceerde naar de community.
Verder denk ik dat we eigenlijk verder grotendeels wel op 1 lijn zitten, met het verschil dat ik mogelijk een wat voorzichtigere houding aanneem in de communicatie en dus niet snel iets openbaar "veilig" zou verklaren
[ Voor 38% gewijzigd door Dennism op 25-07-2020 09:40 ]
Ik kom er steeds achter als ik game en mn cpu lager boost. Dan check ik het power plan en staat die op balanced. Net weer High Performance geselecteerd en 2 reboots overleefd. Heb dus echt geen idee. Zit verder nooit aan powersettings.
Was me ook al een x eerder opgevallen toen mn CB20 score lager was na het installeren van nieuw geheugen.
[ Voor 21% gewijzigd door paragon op 25-07-2020 09:42 ]
Maar is dat iets wat dagelijks gebeurt, of iets wat je zo nu en dan opvalt?paragon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:36:
Ja, ik kom er steeds achter als ik game en mn cpu lager boost. Dan check ik power plan en staat die op balanced. Net weer High Performance geselecteerd en 2 reboots overleefd. Heb dus echt geen idee. Zit verder nooit aan powersettings.
Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld gebeurt bij het updaten van de AMD chipset drivers, daarvan is deze week wel een nieuwe versie uitgekomen (ook met een nieuwe versie van het balanced powerplan), misschien dat dit het geweest is.
Niet willen vertellen of niet kunnen vertellen? Het zou best weleens het laatste kunnen zijn vermoed ik.Dennism schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:32:
[...]
Heb je ook een idee wanneer dit gebeurt (om het te reproduceren).
Ik heb zojuist even voor je getest, maar hier "overleeft" het selecteren van high performance in ieder geval enkele reboots.
@M-spec excuses voor de late reactie.
De eerste link, waarvan jij aangeeft dat deze het niet doet. Was vooral belangrijk vanwege deze post van AMD:
[Afbeelding]
En dan vooral omdat deze comment anders is dan in het verleden, waarbij AMD juist wel veilige voltages communiceerde naar de community.
Dit zou in de auto industrie niet kunnen als een fabrikant niet wil vertellen wat een veilige motor temperatuur is.
Waarom die persoon of AMD niet meer gaat en kan zeggen wat een veilige Vcore is, is voor ons inmiddels wel duidelijk denk ik; Deze CPU's krijgen per type, afhankelijk van het aantal cores en chipkwaliteit een boostalgoritme mee. Daarmee bewaken de CPU's zelf de omstandigheden bij verschillende loads, aantal cores en koelcapaciteit om zo voor elke situatie de maximale prestaties te kunnen bieden. Het is een mooi voorbeeld van goede concurrentie. Wij zullen als consument waarschijnlijk niet te weten komen hoe ver de grens ligt en met welke applicatie er een maatstaaf is voor de levensduur. Ik baseer mij voornamelijk op allcore waarden van de 3800X. Die hebben op een chiplet van 8 cores de hoogste output van Zen2's.
Zonder een heel goede binning gaat het niet meer voor alle situaties op om een OC handmatig beter en veilig te kunnen doen. Ook niet met voldoende koeling waarmee de CPU zelf immers ook weer hoger op klokt en core boost langer aanhoudt dan met een standaard koeler.
Om een perspectief te geven: Ik heb net geen top 20% sample vergeleken met de binning statistics. Op 1.30V load kwam deze CPU zo'n 25MHz tekort voor 4300Mhz Prime95 AVX2 @74°C.
(LET OP: alle binning tests zijn met een waterkoeler gedaan en op eigen risico)
Handmatige OC vs standaard XFR boost op dezelfde spanning.
Prime95 AVX2: 4250MHz vs ~4175MHz XFR @1.287V bij ~72°C.
CB20 MT: 4350MHz vs ~4270MHz XFR @1.344V bij ~60°C.
Waarbij de XFR AVX2 snelheid ook begenst wordt door de 142W PPT limiet. Handmatig gaat het vermogen vanwege de iets hogere kloksnelheid dus al net buiten specificaties op 'maar' 1.287V. Daarom maak ik ook altijd duidelijk onderscheid met AVX2. Laat staan met meerdere chiplets onder hetzelfde dakje met een 39XX en de spanningen al behoorlijk omlaag moeten.
Een 3800XT boost met iets van 15 graden hogere temperatuur nog steeds even hoog als een normale X. Met CB20 bij 80+°C nog boven 4200MHz en 1.3+V bij een test van onze oosterburen zo ver ik mij kan herinneren. Blijkbaar heeft AMD er na een jaar wel iets meer vertrouwen gekregen.
Meestal is er vanwege de OC prestaties out of the box en spanning die exponentieel omhoog moet juist wel meer marge de andere kant op; met een undervolt icm een vaste multiplier. Bijvoorbeeld 4200MHz handmatig is even 0,1V minder voor nodig dan standaard en dat scheelt bijna 20% allcore verbruik. Daar zit dus wel veel winst in perf per Watt.
@millman weet jij zo tot welke lage spanning jouw XT nog CB20 MT kan draaien op een vaste 4200MHz? Benieuwd of die inmiddels ook nog veel zuiniger zijn af te stellen.
Zero.
Mooi onderzoek 👍🏻
Bedankt voor je reactie! Ik ga op onderzoek uit, mogelijk in 1 van de dozen nog. Weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken.M-spec schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:51:
@Pelox Ja dat kan mits je een AM4 bracket en backplate gebruikt. Misschien dat deze er nog bij zit?
Zero.
Bedankt voor de hulp, iedereen.millman schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:56:
@Ome_Sjon Ik denk toch dat het een sensor probleem is. Als de temperaturen goed zijn en toch heb je problemen met PROCHOT aan dan kan ik mij niet voorstellen dat het een probleem met de temperaturen is. Even tussendoor, 'koelpasta erbij doen' is a no-go. Of je ververst je huidige, wat mij niet nodig lijkt, of je houd wat je hebt. Mix n match van koelpasta's is nooit een goed idee.
Ik heb een nieuw moederbord geïnstalleerd (MSI X470 Gaming Plus Max) en waarempel: de boel werkt prima. Dus toch een foutieve sensor, zou je denken.
Bracket gevonden in mobo doos, vanmorgen de prism geinstalleerd op mijn 3600. Het scheelt om en nabij de 10 graden en is ook aardig stil, had ik niet verwacht na alle reviews online. Rgb is stiekem ook wel geinigPelox schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:00:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik ga op onderzoek uit, mogelijk in 1 van de dozen nog. Weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken.
Zero.
Een 10 graden lagere CPU temperatuur is zeker weer mooi meegenomen als je het allemaal nog had liggen. En het geeft je tot max 100MHz hogere boostclock er bij met allcore loads.Pelox schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:19:
[...]
Bracket gevonden in mobo doos, vanmorgen de prism geinstalleerd op mijn 3600. Het scheelt om en nabij de 10 graden en is ook aardig stil, had ik niet verwacht na alle reviews online. Rgb is stiekem ook wel geinig
Ja maar dat laatste is dus nog een ding.. in cinebench krijg ik de clockspeed van de cores niet hoger dan 3916 ongeveer. Onafhankelijk van elkaar halen ze de 4200 wel. Is dat normaal?M-spec schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Een 10 graden lagere CPU temperatuur is zeker weer mooi meegenomen als je het allemaal nog had liggen. En het geeft je tot max 100MHz hogere boostclock er bij met allcore loads.
Zero.
Ja dat is normaal. 4200MHz max bij lage belasting per core en de baseclock is 3600MHz. In dit geval heeft de CPU de mogelijkheid om allcore dus nog 316MHz hoger te clocken. Met gamen zal het gemiddelde wellicht nog wat hoger liggen. Zit m ongeveer in 10MHz per 1°C, gaat dus niet zo snel en je wilt ook niet teveel lawaai van alle fans. Met 10°C winst tov de standaard stealth koeler kan je m ook weer wat stiller laten werken.Pelox schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:07:
[...]
Ja maar dat laatste is dus nog een ding.. in cinebench krijg ik de clockspeed van de cores niet hoger dan 3916 ongeveer. Onafhankelijk van elkaar halen ze de 4200 wel. Is dat normaal?
Gisteren even wat boot time testjes gedraaid.M-spec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Heeft te maken met de cycles van memory training. Op mijn C6H net zo. Daarna gaat booten en rebooten op zich wel snel. Het zal een combinatie van bios, chipset en type geheugen zijn. Ook niet alle moederborden hebben er 'last' van. Ik heb alle 4 dimms in gebruik met Gskill Flare-X en ik heb de memtraining ook nog niet kunnen verbeteren. Een eerder door mij samengesteld X570 systeem ging na een paar keer cold booten als het ware wel voorbij aan de memtrainingen. Het is alsof de waarden bij power-off niet opgeslagen worden bij de Asus.
[...]
Zo te lezen is individuele CCX clock en ondersteuning voor de XT's het voornaamste verschil zonder bestaande bug fixes. Ik ondervind verder geen problemen met de huidge 7704 bios en 'improved system performance' heb ik nog niet meegemaakt sinds Zen2 ondersteuning. Ik wacht wel af of er nog een beta uit komt voor 4000. Het kan dus het moet gewoon.
[...]
Die zijn wel in te laden vanaf USB-save maar het advies blijft alles handmatig opnieuw invoeren op een andere biosversie.
Bios reset(mem timings dus ook op wat is het default 2400?), met/zonder NVMe, met/zonder SATA SSD, met/zonder 10 jaar oude HDD, met 1 stick ram ipv 2, met de andere stick.
Maakt allemaal inderdaad helemaal niets uit. Bios settings lijken ook niets uit te halen.
Er zijn heel veel die trage post times hebben met een Crosshair VI en ook VII. Bijna een eigenschap. Hier bijvoorbeeld en zo zijn er meer te vinden. Komt heel vaak voor en tot nu toe niemand die een eenvoudige oplossing heeft. We moeten het er blijkbaar mee doen. Als het wat koeler is blijft de PC gewoon aan en op Boinc rekenen voor het goede doelTitus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:04:
[...]
Gisteren even wat boot time testjes gedraaid.
Bios reset(mem timings dus ook op wat is het default 2400?), met/zonder NVMe, met/zonder SATA SSD, met/zonder 10 jaar oude HDD, met 1 stick ram ipv 2, met de andere stick.
Maakt allemaal inderdaad helemaal niets uit. Bios settings lijken ook niets uit te halen.
Bij mij zelfs 30 seconden tot en met windows is geladen.M-spec schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:25:
[...]
Er zijn heel veel die trage post times hebben met een Crosshair VI en ook VII. Bijna een eigenschap. Hier bijvoorbeeld en zo zijn er meer te vinden. Komt heel vaak voor en tot nu toe niemand die een eenvoudige oplossing heeft. We moeten het er blijkbaar mee doen. Als het wat koeler is blijft de PC gewoon aan en op Boinc rekenen voor het goede doel
Ik denk maar zo, het is niet anders.
Daarnaast werkt alles verder goed, geen bugs of andere problemen en dat is het belangrijkste.
Heb hem vorig jaar gekocht namelijk
Yep.millman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:41:
Heb je fastboot wel aangezet?
Kan wel even wat screens maken van mijn bios settings.
Het geheugen wat ik nu gebruik is 32GB Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W dit icm met een 3700x
Wow, aardige biosupdate danSimbob schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:24:
Met de nieuwe MSI Agega 1006 bios voor Tomahawk Max is het me gelukt om het geheugen op 3800Mhz te laten werken. Met het bios hiervoor lukte dat helemaal niet
![]()
Het geheugen wat ik nu gebruik is 32GB Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4W dit icm met een 3700x
2407 draait hier op het moment prima. Release notes zijn weer heel informatief
Als van alles gedaan qua energiebeheer (ryzen drivers en energiebeheer) en in de bios gedaan,maar het mag allemaal niet baten
Vast iets sufs...maar ik kan het zo een twee drie niet vinden.
Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1
Long story short een kennis wil z'n RAM naar 32gb upgraden (vanwege z'n werk) maar wil perse 2666mhz max (lang verhaal, vandaar long story short) in 2 bankjes zodat eventuele upgrade naar meer later ook nog kan.
Hij heeft de kit die hij wil gevonden op de QVL van de Hero, maar diezelfde kit staat niet in die combinatie op de lijst van de Gaming E.
In ieder geval ik kom er niet uit betreffende dat, mijn RAM issues met Ryzen (ander kitje heeft dat probleem opgelost) zijn nog vers in mijn geheugen.