Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
ROG STRIX X570-E GAMING BIOS 2602
"Improve system performance and stability
Improve Fan control function
Improve DRAM stability
Update AM4 AGESA combo V2 PI 1.0.8.0
[ Voor 15% gewijzigd door paragon op 08-08-2020 09:41 ]
Gaat om de CMK32GX4M2A2666C16 en CMK32GX4M2A2666C16R, die laatste staat op de QVL van de Hero blijkbaar.paragon schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:27:
Om welke kit gaat het?
Update or not to update 🤔paragon schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:37:
En voor de Strix X570-E ook en nu met wat meer release notes:
ROG STRIX X570-E GAMING BIOS 2602
"Improve system performance and stability
Improve Fan control function
Improve DRAM stability
Update AM4 AGESA combo V2 PI 1.0.8.0
Alles draait goed met mijn huidige BIOS versie maar die update stamt ook al uit november 2019, even afwachten denk ik en dan uiteindelijk gewoon updaten als de kust veilig is.
[ Voor 9% gewijzigd door Mizgala28 op 08-08-2020 10:18 ]
Dat was mijn idee dus ook (nadat de eerste van 3200mhz afviel, daarnaast alles wat ik vond was 2400mhz of 2666 maar met XMP, ik zou ook eigenlijk niet weten welke ram native 2666 draait tenzij voor een notebook)paragon schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:39:
@Mizgala28 Geloof dat LPX nogal lastig i, maar waarom geen setje wat op de QVL staat van het mobo dat hij heeft met een SPD speed van 2666 ipv XMP speed?
Wat betreft updaten .Je kan toch terug naar de vorige...
Echter hij vond niks wat hem beviel (want kast met window), en Corsair vertrouw hij (te veel)
Vandaar dat ik begon te zoeken hoe en wat, maar ik kwam er zelf niet uit (behalve op mijn eigen conclusies die al af vielen)
[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 08-08-2020 11:07 ]
Ja daar kwam ik op neer, koop de corsair en als het niet werkt kun je altijd verder kijken.
Maar nee, hij wou dat weten en toen begon ik mij dat af te vragen... Ik denk ook dat ik gewoon roep dat het gewoon werkt, en zo niet geef ik internet wel de schuld.
in short het betreft hier iemand die dus geen fan van dingen proberen buiten het boekje om (dus niet op QVL van zijn bord = nope), en als hij geen OC wil en z'n moederbord fabrikant roept dat 3200mhz OC is... (zo viel mij eerste idee af)
Hij heeft ze besteld daarnet, dus hopen dat het werkt (ik had liever geen Corsair, vanwege mijn eigen ervaring in eerste instantie met AMD)
Sowieso viel mij dat op de QVL van de Gaming E weinig 32gb kits met 2 modules zijn getest (wat hij perse wou) maar wel meerdere 32gb 4 module opstellingen, als dat nou in zijn geval een optie was was deze hele vraag niet eens nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door Mizgala28 op 08-08-2020 11:26 ]
Met welk programma meet je de 3,5 GHz?Akino schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:24:
Ik heb sinds kort een Ryzen 3600 op gigabyte B450 ds3 bordje,alles werkt prima..echter de CPU wil niet verder terug klokken dan 3,5Ghz bij idle.
Als van alles gedaan qua energiebeheer (ryzen drivers en energiebeheer) en in de bios gedaan,maar het mag allemaal niet baten
Vast iets sufs...maar ik kan het zo een twee drie niet vinden.
- Je hebt wel de Ryzen Balanced power-profiel geselecteerd en niet de Ryzen High Performance?
- Staat in de BIOS Global C-state control aan?
- Is je pc echt idle (Check virusscanners? Ik merk bijvoorbeeld dat Bitdefender meer resources verbruikt dan een Norton of Windows Defender.)
Bij mezelf zie ik in HWINFO64 een minimum clock van 2200 MHz.
Hier ook een Ryzen 3600 op een Asrock B550M Pro 4. Met het Ryzen Balanced power-profiel klokt hij niet lager dan iets van 3591 Mhz, met het standaard Windows gebalanceerd profiel gaat hij terug naar 2196. Als ik dan kijk in de instelling van het Ryzen profiel blijkt de minimale processor status op 99% te staan, en in het Windows profiel op 5%. Nu dus het Ryzen profiel ook op minimaal 5% ingesteld, en dat werkt. Nu eens kijken of dat invloed heeft op de prestaties...sll schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:02:
[...]
Met welk programma meet je de 3,5 GHz?
- Je hebt wel de Ryzen Balanced power-profiel geselecteerd en niet de Ryzen High Performance?
- Staat in de BIOS Global C-state control aan?
- Is je pc echt idle (Check virusscanners? Ik merk bijvoorbeeld dat Bitdefender meer resources verbruikt dan een Norton of Windows Defender.)
Bij mezelf zie ik in HWINFO64 een minimum clock van 2200 MHz.
I'm sorry, did i just break your concentration?
Ik heb mijn power-profiel ook even gecheckt, en deze stond nu op Windows BalancedChaszOne schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
Hier ook een Ryzen 3600 op een Asrock B550M Pro 4. Met het Ryzen Balanced power-profiel klokt hij niet lager dan iets van 3591 Mhz, met het standaard Windows gebalanceerd profiel gaat hij terug naar 2196. Als ik dan kijk in de instelling van het Ryzen profiel blijkt de minimale processor status op 99% te staan, en in het Windows profiel op 5%. Nu dus het Ryzen profiel ook op minimaal 5% ingesteld, en dat werkt. Nu eens kijken of dat invloed heeft op de prestaties...
Mijn minimumwaarden met Ryzen Balanced (inderdaad minimum 99% zoals hierboven staat) komen nu ook veel hoger (3200 MHz) uit dan voorheen. Het algemene advies was toch om de Ryzen Power Plans aan te houden i.v.m. de betere performance/verbruik-verhouding? Dat doe ik dan ook.
Mijn 3600 draait trouwens op een Asrock B450 (ITX).
AMD zegt van wel, maar als ze dat doen door de clock op 99% te houden dan is dat ook niet echt gunstig voor het verbruik.sll schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:56:
[...]
Het algemene advies was toch om de Ryzen Power Plans aan te houden i.v.m. de betere perfo
rmance/verbruik-verhouding? Dat doe ik dan ook.
Hoe kan het dan trouwens dat hij bij jouw op 3200 Mhz uitkomt en bij mij rond de 3600sll schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:56:
[...]
Mijn minimumwaarden met Ryzen Balanced (inderdaad minimum 99% zoals hierboven staat) komen nu ook veel hoger (3200 MHz) uit dan voorheen.
Dit heb ik dan ook op mijn 3600 sinds het begin ingesteld, en idle gaat een core net over de 100, en de anderen zijn nagenoeg sleeping. De muis heen en weer slepen brengt alle cores richting 1500 en als meer power nodig is, bijvoorbeeld bij een CB20 run gaat alles naar max.
Eat the bugs, live in a pod
Waarschijnlijk kijk jij naar Ryzen Master? Die geeft dat hier ook aan, maar zowel CPU-Z als HWinfo geven hier nooit minder dan 2192 Mhz aan, en dan alleen als ik de minimale processorstatus op 1% zet (ook met het Ryzen High Performance power plan).HMC schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:46:
AMD zegt zelf zelfs in hun Ryzen Master documentatie om het op "AMD Ryzen High Performance" te zetten om het meest "swingende" systeem te hebben. Laagste idle en hoogste full power.
Dit heb ik dan ook op mijn 3600 sinds het begin ingesteld, en idle gaat een core net over de 100, en de anderen zijn nagenoeg sleeping. De muis heen en weer slepen brengt alle cores richting 1500 en als meer power nodig is, bijvoorbeeld bij een CB20 run gaat alles naar max.
Geen ideeChaszOne schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
AMD zegt van wel, maar als ze dat doen door de clock op 99% te houden dan is dat ook niet echt gunstig voor het verbruik.
[...]
Hoe kan het dan trouwens dat hij bij jouw op 3200 Mhz uitkomt en bij mij rond de 3600
Ik moet zeggen, jouw waarde klink wel logischer bij een minimum van 99%.
Voor alle duidelijkheid, ik kijk naar de volgende waarden in HWINFO:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sOhM3fS0gMQlQKoMrltYjUGi.png?f=user_large)
Het klopt dat ik in Ryzen Master kijk. Ik weet niet hoe het "tegenwoordig" is, maar HWinfo en CPU-Z konden volgens mij de snelheden niet goed per superkleine tijdseenheid bekijken. Ik heb toentertijd dan ook besloten om alleen nog maar die momentele snelheden in RM te bekijken.ChaszOne schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:50:
[...]
Waarschijnlijk kijk jij naar Ryzen Master? Die geeft dat hier ook aan, maar zowel CPU-Z als HWinfo geven hier nooit minder dan 2192 Mhz aan, en dan alleen als ik de minimale processorstatus op 1% zet (ook met het Ryzen High Performance power plan).
Het schijnt dat HWinfo een soort gemiddelde waarde geeft, en daarbij ook nog een andere sampling interval dan in Ryzen Master gebruikt. Hier een reactie van een developer van HWinfo:HMC schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 03:52:
[...]
Het klopt dat ik in Ryzen Master kijk. Ik weet niet hoe het "tegenwoordig" is, maar HWinfo en CPU-Z konden volgens mij de snelheden niet goed per superkleine tijdseenheid bekijken. Ik heb toentertijd dan ook besloten om alleen nog maar die momentele snelheden in RM te bekijken.
It has become a common practice for several years to report instant (discrete) clock values for CPUs. This method is based on knowledge of the actual bus clock (BCLK) and sampling of core ratios at specific time points. The resulting clock is then a simple result of ratio * BCLK. Such approach worked quite well in the past, but is not longer sufficient. Over the years CPUs have become very dynamic components that can change their operating parameters hundreds of times per second depending on several factors including workload amount, temperature limits, thermal/VR current and power limits, turbo ratios, dynamic TDPs, etc. While this method still represents actual clock values and ratios reported match defined P-States, it has become insufficient to provide a good overview of CPU dynamics especially when parameters are fluctuating with a much higher frequency than any software is able to capture. Another disadvantage is that cores in modern CPUs that have no workload are being suspended (lower C-States). In such case when software attempts to poll their status, it will wake them up briefly and thus the clock obtained doesn't respect the sleeping state.
Hence a new approach needs to be used called the Effective clock. This method relies on hardware's capability to sample the actual clock state (all its levels) across a certain interval, including sleeping (halted) states. The software then queries the counter over a specific polling period, which provides the average value of all clock states that occurred in the given interval. HWiNFO v6.13-3955 Beta introduces reporting of this clock.
Many users might be surprised how different this clock is in comparison to the traditional clock values reported. But please note that this effective value is the average clock across the polling interval used in HWiNFO.
This new method has been tested on several CPUs and has shown to provide more accurate results especially in scenarios with extremely fluctuating values.
For example on Cascade Lake-X running a 1C workload, the effective clock provides values closer to specified 1C Turbo ratio limit, while (due to heavy fluctuations enforced by power limits) the discrete method only occasionally is able to sample the highest ratio.
On Zen2 (Matisse) systems this method can provide results closer to Ryzen Master (RM) per-core clock values, especially because it respects sleeping cores. It is assumed that such cores are marked as sleeping by RM when the effective (average) clock is below a certain threshold (somewhere around 50 MHz and below). Please note, that RM uses a different (proprietary) technique to measure clocks, so there might be some differences between the effective clock in HWiNFO and RM. While we work with AMD on the best way to access more accurate data to measure clock and voltage values, this remains the only method. Additionally, the current effective clock method is an architectural feature meaning that it doesn't depend on a certain CPU model, but is rather universal across a broad range of CPU families.
Het volledige draadje hier: https://www.hwinfo.com/fo...tant-discrete-clock.5958/
Er wordt ook beweerd dat apps als Hwinfo en CPU-Z de processor verhinderen in sleep state te gaan, itt. RM, maar als ik alle drie maast elkaar gebruik dan geeft RM gewoon sleep aan, en de andere blijven op ongeveer 2192 Mhz.
LOG niet helemaal doorgespit, mogelijk iemand een idee voor er helemaal doorheen te graven?
Meteen een week daarna weer een. Iets met nvme verbeterd. Dus even uitzoeken wat er aan de hand was.
Blijkt dat ze flink de boel met nvme helemaal verpest hadden, al moet ik zeggen dat ik er zelf niet veel van gemerkt had.
Het was alleen zichtbaar in benchmark software, viel te lezen.
Maar nu wel met de nieuwste BIOS flink hogere Samsung 970 EVO plus benches in Magician, tov benches van zooi maanden geleden. (Niet gebench't met die van paar weken geleden. Gewoon blind ge-flash't.)
Dus als je dit mobo hebt, de BIOS-update is het waard.
De non-M schijnt hetzelfde verhaal te zijn.
Uiteraard merk je er in "real life" niet zo heel veel van.
Trouwens wel leuk hoe ze bij X570 allemaal zeiden "uATX verkoopt niet, vandaar dat ze ze niet meer maken." Nu met B550 zijn er echt verschrikkelijk veel mooie uATX borden.
HMC kan nog wel even door met z'n Fractal Design Mini C case.

Het is begonnen sinds de spam aan Win10 updates van Microsoft waarbij deze op etterige manier de Edge browser door de strot probeert te duwen.
Eerst dacht ik dat het misschien vanwege het hete weer kwam, maar het gebeurt op 3 apparaten waaronder een laptop met Intel cpu en een HTPC met Llano apu.
Ook een directe stresstest van het geheugen na zo'n crash levert niets op.
Het zijn echt rare problemen, waarbij sinds deze week ook de cpu sporadisch niet uit slaapstand komt, tenzij het energiebeheer even heen en weer geschakeld wordt van 'meer' naar 'max' prestaties.
Waarom die drivers gebruiken?rookie no. 1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:35:
De nieuwste AMD AM4 chipset drivers (https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x470) voor de Asus ROG Strix Gaming-F met BIOS 5603 krijg ik niet geinstalleerd. Blijft een 'failed' verschijnen, ook als individuele onderdelen uitgevinkt worden.
LOG niet helemaal doorgespit, mogelijk iemand een idee voor er helemaal doorheen te graven?
Dit zijn de laatste voor jouw chipset:https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x470
Wat bedoel je met je vraag? Drivers zijn er niet voor niets.
Je URL is exact hetzelfde als die van mij en dat zijn inderdaad de juiste drivers voor mijn chipset die ik altijd installeer. Alleen is dit de eerste keer dat de installer eruit knalt.
Verkeerd gekeken, dacht dat je had gelinkt naar de chipset drivers op de gigabyte site.rookie no. 1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:23:
@D-dark
Wat bedoel je met je vraag? Drivers zijn er niet voor niets.
Je URL is exact hetzelfde als die van mij en dat zijn inderdaad de juiste drivers voor mijn chipset die ik altijd installeer. Alleen is dit de eerste keer dat de installer eruit knalt.
Wat je kan proberen voordat je de nieuw drivers installeert is eerst de oude deïnstalleren
https://www.guru3d.com/ne...yzen-(ctr-by-1usmus).html
:fill(white):strip_exif()/f/image/cqZwJjHxUemeZqG1QtEpZy96.png?f=user_large)
Ohh en Linus is ook weer enthousiast zoals wel vaker

[ Voor 37% gewijzigd door Apoca op 24-08-2020 19:30 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Dit om alvast geheugen uit te zoeken.
[ Voor 18% gewijzigd door Simbob op 29-08-2020 11:07 ]
Nee. Er is verder ook niks bekend over deze CPU's.Simbob schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:07:
Is er al iets bekend wat de sweetspot Mhz RAM voor Zen3 is? Zoals 3800Mhz dat voor Zen2+ is.
Dit om alvast geheugen uit te zoeken.
Wat ik je wel kan zeggen is dat je waarschijnlijk beter af bent een minder snelle set te kopen die wel goed overclockt (Crucial). DDR4 blijft DDR4, en dat heeft gewoon limieten.
Mijn RAM (Crucial Ballistix Elite) draait met 4x8GB sticks op 3800Mhz C16, uiteraard met de F-clock op 1900Mhz. Denk niet dat het veel sneller dan dat kan op dit moment. Misschien dat het voor de nieuwe CPU's anders is, maar ik verwacht niet dat je opeens een F-clock van 2200Mhz kunt gaan draaien, maar wie weet.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
just want to drop this here.
Lijkt erop dat Zen 3 er bijna is. Ik dacht half Oktober maar kan zelfs eind September zijn.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
:fill(white):strip_exif()/f/image/LMyywMKhyzFj9ufmGlx2vWta.png?f=user_large)
De laatste amd chipsetdrivers en amd ryzen master ook geinstaleerd?Santee schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:26:
Ik heb sinds ~1 maand dat mijn X3700 zich na boot downclocked op 4 cores naar 522MHz oid, wat zorgt voor een enorm stroperige ervaring. Ik ga de bios maar eens updaten (is van 16 juni 2019) van mijn Gigabyte X570 Elite, maar echt een rare bug.[Afbeelding]
Ik heb het met 1 core wel eens gehad. Load BIOS defaults deed wonderen. Kan je eerst nog even proberen.Santee schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:26:
Ik heb sinds ~1 maand dat mijn X3700 zich na boot downclocked op 4 cores naar 522MHz oid, wat zorgt voor een enorm stroperige ervaring. Ik ga de bios maar eens updaten (is van 16 juni 2019) van mijn Gigabyte X570 Elite, maar echt een rare bug.[Afbeelding]
UNOX: The worst operating system
Kunnen jullie mij ergens mee helpen?
Heb gisteren de 3950x geïnstalleerd op de x370 prime pro bord. Alles is volledig geformateerd en opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb problemen om mijn geheugen hoger dan 3400 mhz te krijgen. Als ik het probeer (in bios) blijft het een zwart scherm. Ik moet dan 1 stick verwijderen om het aan de praat te krijgen
Ik begrijp dat dit bord niet echt ideaal is voor memory oc. Maar ik denk ik probeer het toch, miss zijn er tips? Ik gebruik trouwens ryzen ram calculator met ietsjes hoger ram voltage. Mijn sticks zijn:
Crucial Ballistix Sport LT 16GB Kit (8GBx2) Single Rank , grijs , 3000 MHz CL15.
Alles is up te date.
Alvast bedankt.
Wat zijn de timings en voltage, die je geprobeert hebt?
Ik zie overigens wel mensen met de 3200 set, die 3600 halen op 1,45v+
Denk dat je gewoon tegen de limiet aanzit.
[ Voor 23% gewijzigd door Pirelly op 12-09-2020 10:47 ]
Geheugen van 3000 op 3400.
Lijkt mij niet verkeerd met deze setup.
Zou me ook niet verbazen als dit door sommige als erg goed bestempeld word.
Voor video bewerken maakt dit nagenoeg niets uit, mijn geheugen staat op standaard 2133 en ik scoor meer bij CB 20 dan de meeste met een 3900X.
En zeker met een 3950X zou ik de centen in de knip houden tenzij je van 16 GB naar 32 GB wil/moet gaan neem dan wel 3200 of nog beter 3600 geheugen.
Frames rates, volgens mij ook geen wereld van verschil 3400 of 3600.
Wil je alles uit de kan dan zou me niets verbazen als sommigen zouden suggereren dat je ook van MB moet wisselen.
Nevermind het is gelukt, 3600 mhz c14 wel 1.45 volt ram. Alsnog bedankt.Pirelly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:42:
Maar... Je probeert 3000MHz geheugen hoger dan 3400MHz te krijgen en dat lukt niet? Kan zijn dat ze gewoon niet hoger gaan, toch?
Wat zijn de timings en voltage, die je geprobeert hebt?
Ik zie overigens wel mensen met de 3200 set, die 3600 halen op 1,45v+
Denk dat je gewoon tegen de limiet aanzit.
Ja, het opstarten is wel gelukt. Moet het nog wel op stabiliteit testen met echt goede programma's. Maar tot nu toe qua Gaming geen problemen mee gehad.Pirelly schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:03:
Mooi setje geheugen heb je daar. Zijn er niet veel die dat redden met die timings.
/f/image/v4vJVkZRfGvm9W57jxd1OoBp.png?f=fotoalbum_large)
4x 16GB @ 3800 CL16-20-18-36-580
Heb in deze screenshot hierboven nog geen tijd besteed aan de timings verder omlaag brengen in de maar feitelijk kan je gewoon dezeflde timings draaien als met een enkele kit. Belangrijkste tweaks zijn voor de ohm waardes en BGS.
/f/image/00PQcW2TjmY147eGagWm5ciI.png?f=fotoalbum_large)
2x 16GB @ 3800 CL16-19-16-36-590
Dit is een super goedkoop kitje van 875 RMB ($130/€110) Helaas zijn ze in NL iets duurder: Pricewatch en dan kan je beter voor de 3600 binned variant gaan voor het prijsverschil voor Iets betere resultaten.
Moraal van dit verhaal je kan gewoon 4x16GB Dual rank op 3800 draaien op een goed moederbord.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Thanks was gewoon playtime omdat ik een 2e kit had besteld voor m'n wederhelft.
Ben een 2e rig aan het bouwen voor de vriendin met een paar van mijn main rig onderdelen.
Mijn main rig nu:
MSI MEG X570 Unify mobo
AMD Ryzen 7 3800X proc -> Zen 3 5850X of 5900X
2x16GB Crucial Ballistix Sport LT 3200CL16 ram
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu -> 6800XT/6900XT of 3080 20GB
Fractal Design R6 kast
Corsair RM850x voeding
Koeling:
Alphacool 280x45, 240x30, 240x30 radiatoren
Arctic P14 en P12 fans
Alphacool VPP755 D5 pomp
Alphacool tube reservoir
Randaparatuur:
BenQ EX3501R 3440x1440p 100Hz Ultrawide monitor
Ducky Zero 3108 toetsebord
BenQ Zowie EC1 (2019) muis
:strip_exif()/f/image/bA6kZUa9hrnIZHKZpsVDtKo3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y0yyW9hDZsu3sArRmbRry6nU.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de vriendin ben ik het volgende aan het bouwen, maar moet ik helaas op AMD wachten voor de nieuwe Zen 3 processoren en RDNA2 zodat ik mijn componenten over kan zetten.
Rig:
MSI MAG B550M Mortar mobo
AMD Ryzen 7 3800X proc (zodra mijne beschikbaar is)
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu (zodra mijne beschikbaar is)
2x16GB Crucial Ballistix 3200CL16 ram
Corsair 275Q -> LianLi O11 Dynamic kast
Corsair RM650x voeding
Koeling:
Corsair H100i (CoolIT versie = sterker) + Alphacool ST30 360 radiator modificatie
9x Corsair ML120 fans
Randaparatuur:
Dell S2721DGF 1440p 165Hz monitor
Ducky Zero 2108 toetsenbord
Microsoft Intellmouse Pro
:strip_exif()/f/image/Fp5Luag0FgUee2ov6Se6mkQN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MJsng2rrbITpmGiA4Pfcg3Ra.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dus even wachten op onderdelen. Ben super stoked voor Zen 3. Nog even geduld.
Vervolg:
Als iemand zig afvraagt of alle edie kits dit soort performance behaalt als ik boven beschrijf. Ja.
Ik heb 3 kits getest van 2x16GB en het enige verschil tussen de kits is tRFC. Mijn beste kit doet 545. De kit erboven doet 580 en mijn slechtste kit doe 590. Met alle andere timings hetzelfde.
Hier mijn beste en slechtste kit. Beiden op 1.38v:
Best bin:
/f/image/NaeS1h9zBSrYQV2Cq4CtOeac.png?f=fotoalbum_large)
Worst bin:
/f/image/1ynAT5eQvSjyAxIigZr69KzE.png?f=fotoalbum_large)
tRFC beinvloed latency een klein beetje. Maar het maakt verder geen ruk uit ALLE edie dat ik in handen heb gehad doet dit voor Zen 2 ook al mijn 2x8GB kits.
[ Voor 21% gewijzigd door Cidious op 19-09-2020 09:31 ]
Waarom?
- Heb wel wat andere merken geprobeerd maar blijf terugkomen bij Asus.
- Redelijk geprijsd en kan hiermee waarschijnlijk mooi mee overbruggen tot Zen4 (normaal ga ik meer voor een high end board)
- Genoeg USB poorten op de back i/o plate
- Bios flash back
- Intel Lan
- Support voor Zen3
- VRM schijnt ook best goed te zijn
- Kom vrij positieve reviews tegen
- Ziet er netjes uit.
Thx.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nu zit ik een 3900x te eyeballen en die 'past' gewoon in dit moederbord. En wordt met een BIOS update ook ondersteund. Dan zou het een goedkoop en eenvoudig upgrade-proces zijn.
Maar ik las net in een review dat je een nieuw type moederbord hebt om de volledige prestaties te halen uit de 3900x. Ik kan zo niet precies zien wat ze dan bedoelen.
Dus, als ik een 3900x in een AB350m-pro4 stop, wat mis ik dan prestatie-wise t.o.v. een moderner moederbord?
Dat is netjes met 8 ranks.Cidious schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 05:23:
[...]
Thanks was gewoon playtime omdat ik een 2e kit had besteld voor m'n wederhelft.
Ben een 2e rig aan het bouwen voor de vriendin met een paar van mijn main rig onderdelen.
Mijn main rig nu:
MSI MEG X570 Unify mobo
AMD Ryzen 7 3800X proc -> Zen 3 5850X of 5900X
2x16GB Crucial Ballistix Sport LT 3200CL16 ram
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu -> 6800XT/6900XT of 3080 20GB
Fractal Design R6 kast
Corsair RM850x voeding
Koeling:
Alphacool 280x45, 240x30, 240x30 radiatoren
Arctic P14 en P12 fans
Alphacool VPP755 D5 pomp
Alphacool tube reservoir
Randaparatuur:
BenQ EX3501R 3440x1440p 100Hz Ultrawide monitor
Ducky Zero 3108 toetsebord
BenQ Zowie EC1 (2019) muis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de vriendin ben ik het volgende aan het bouwen, maar moet ik helaas op AMD wachten voor de nieuwe Zen 3 processoren en RDNA2 zodat ik mijn componenten over kan zetten.
Rig:
MSI MAG B550M Mortar mobo
AMD Ryzen 7 3800X proc (zodra mijne beschikbaar is)
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu (zodra mijne beschikbaar is)
2x16GB Crucial Ballistix 3200CL16 ram
Corsair 275Q -> LianLi O11 Dynamic kast
Corsair RM650x voeding
Koeling:
Corsair H100i (CoolIT versie = sterker) + Alphacool ST30 360 radiator modificatie
9x Corsair ML120 fans
Randaparatuur:
Dell S2721DGF 1440p 165Hz monitor
Ducky Zero 2108 toetsenbord
Microsoft Intellmouse Pro
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dus even wachten op onderdelen. Ben super stoked voor Zen 3. Nog even geduld.
Vervolg:
Als iemand zig afvraagt of alle edie kits dit soort performance behaalt als ik boven beschrijf. Ja.
Ik heb 3 kits getest van 2x16GB en het enige verschil tussen de kits is tRFC. Mijn beste kit doet 545. De kit erboven doet 580 en mijn slechtste kit doe 590. Met alle andere timings hetzelfde.
Hier mijn beste en slechtste kit. Beiden op 1.38v:
Best bin:
[Afbeelding]
Worst bin:
[Afbeelding]
tRFC beinvloed latency een klein beetje. Maar het maakt verder geen ruk uit ALLE edie dat ik in handen heb gehad doet dit voor Zen 2 ook al mijn 2x8GB kits.
Wel zie ik in jouw ZenTimings screenshot dat je de infinity fabric op 1066 hebt i.p.v. 1900. Krijgt de cpu 'm niet op 1900? Indien niet, krijg je geen betere nummers als je alles op 1866 instelt, dan is het 1:1:1.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Heb laatst een systeem voor een van de jongens thuis gebouwd met de wifi-versie van dit bord. Niets op aan te merken, zit alleen geen usb-c header op (mocht je een usb-c poort voorop de kast hebben). Dus hou daar rekening mee.Help!!!! schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:11:
Heb onverwacht en snel nieuw mobo nodig en heb helaas dus te weinig tijd om super diepgaand onderzoek te doen. Denk nu aan deze: pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming
Waarom?Iemand wellicht nog goede redenen waarom ik juist dit board zeker niet moet nemen
- Heb wel wat andere merken geprobeerd maar blijf terugkomen bij Asus.
- Redelijk geprijsd en kan hiermee waarschijnlijk mooi mee overbruggen tot Zen4 (normaal ga ik meer voor een high end board)
- Genoeg USB poorten op de back i/o plate
- Bios flash back
- Intel Lan
- Support voor Zen3
- VRM schijnt ook best goed te zijn
- Kom vrij positieve reviews tegen
- Ziet er netjes uit.
Thx.
De FCLK gaat op en neer. Maar onder load 1900. Op jouw bovengenoemde FCLK kan je nooit deze latency waarden halen. In Aida kan je zien dat het gewoon 1900 is onder load.Abbadon schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:46:
[...]
Dat is netjes met 8 ranks.
Wel zie ik in jouw ZenTimings screenshot dat je de infinity fabric op 1066 hebt i.p.v. 1900. Krijgt de cpu 'm niet op 1900? Indien niet, krijg je geen betere nummers als je alles op 1866 instelt, dan is het 1:1:1.
/f/image/50rU52r63L05Fwynxztipx5Y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Cidious op 22-09-2020 05:12 ]
Maar ik zou het niet 'gewoon' noemen, 8 ranks @3800; menigeen heeft al issues met 3600. Ik denk dat je een hele goede combinatie cpu (geheugencontroller), geheugen en bord hebt.
Ben het met je eens. Mijn 3800X doet het goed met geheugen zover en de Unify is bekend 1 van de beste borden voor geheugen overclocking. En bovenop dat is edie makkelijker aan te sturen dan bdie.Abbadon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:10:
Ah, zal het waarschijnlijk een readout foutje/bug zijn. Anders zag je het idd wel terug in de latency-nummers.
Maar ik zou het niet 'gewoon' noemen, 8 ranks @3800; menigeen heeft al issues met 3600. Ik denk dat je een hele goede combinatie cpu (geheugencontroller), geheugen en bord hebt.
Ik wil hiermee laten zien dat als je echt 4x16gb dual rank wil draaien dat edie je beste kanst is. Uiteraard moet je daarbij een goed bord en welwillende CPU hebben.
Ben benieuwd hoever Zen 3 ons het geheugen laat klokken in sync.
Ik heb sinds kort een 2080ti en dacht laat ik mn ryzen 5 3600 eens wat proberen te overklokken... Om een beetje in de pas te lopen.
Dus ik heb AMD Ryzen master op mn PC gezet maar daar heb ik spijt van als ####.
Ik heb mn CPU even op 1.25V gezet en 4500MHz en een testje gedraaid... in Ryzenmaster... dat ging prima. (in stapjes verhoogd)
4500MHz op 1.25V is op zich niet verkeerd dacht ik, dus ik ben me er eens wat verder in gaan verdiepen om via de bios te gaan OC'en (al vaak genoeg met andere CPU's gedaan maar nog niet met een Ryzen) . Had me er al een beetje in verdiept,.. maar begrijpen doe ik het nog niet echt. Volgens mij.
Ik wilde iig vanuit de BIOS gaan OC'en. Dus;
Na dit testje heb ik heb ryzen master van de pc gegooid. ... ik reboot en kijk naar de kloksnelheden... in HWinfo... Blijft de PC nu hangen op 3600MHZ . Na wat zoeken zag ik dat het energiebeheerschema op prestatie stond en was niet aan te passen. Na wat klooien heb ik mn energiebeheerschema op gebalanceerd gekregen, maar nu is de rest weer greyed out.... En de PC klokt niet onder de 2200MHZ volgens HWinfo. (Dat deed ie eerst 100% zeker wel!)
Iemand die weet hoe ik dit kan fixen? Kan ik daarna weer proberen te OCén. Maar dit is wel irritant vind ik.
Edit;
dit dus:
Mijn cpu fan spint de hele tijd op en neer nu... Erg vervelend.ChaszOne schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:26:
[...]
Er wordt ook beweerd dat apps als Hwinfo en CPU-Z de processor verhinderen in sleep state te gaan, itt. RM, maar als ik alle drie maast elkaar gebruik dan geeft RM gewoon sleep aan, en de andere blijven op ongeveer 2192 Mhz.
[ Voor 24% gewijzigd door Format-C op 23-09-2020 22:46 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Heb je al een bios (uefi) reset geprobeerd?Format-C schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:26:
Hallo mensen.
Ik heb sinds kort een 2080ti en dacht laat ik mn ryzen 5 3600 eens wat proberen te overklokken... Om een beetje in de pas te lopen.
Dus ik heb AMD Ryzen master op mn PC gezet maar daar heb ik spijt van als ####.
Ik heb mn CPU even op 1.25V gezet en 4500MHz en een testje gedraaid... in Ryzenmaster... dat ging prima. (in stapjes verhoogd)
4500MHz op 1.25V is op zich niet verkeerd dacht ik, dus ik ben me er eens wat verder in gaan verdiepen om via de bios te gaan OC'en (al vaak genoeg met andere CPU's gedaan maar nog niet met een Ryzen) . Had me er al een beetje in verdiept,.. maar begrijpen doe ik het nog niet echt. Volgens mij.
Ik wilde iig vanuit de BIOS gaan OC'en. Dus;
Na dit testje heb ik heb ryzen master van de pc gegooid. ... ik reboot en kijk naar de kloksnelheden... in HWinfo... Blijft de PC nu hangen op 3600MHZ . Na wat zoeken zag ik dat het energiebeheerschema op prestatie stond en was niet aan te passen. Na wat klooien heb ik mn energiebeheerschema op gebalanceerd gekregen, maar nu is de rest weer greyed out.... En de PC klokt niet onder de 2200MHZ volgens HWinfo. (Dat deed ie eerst 100% zeker wel!)
Iemand die weet hoe ik dit kan fixen? Kan ik daarna weer proberen te OCén. Maar dit is wel irritant vind ik.
Edit;
dit dus:
[...]
Mijn cpu fan spint de hele tijd op en neer nu... Erg vervelend.
[ Voor 0% gewijzigd door DJvL op 24-09-2020 08:05 . Reden: Uefi toegevoegd ]
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Nou de vraag is vooral of de VRM's op je moederbord het gaan overleven. Die zouden wel eens erg (of te) heet kunnen worden van een 3900X.Stab schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:24:
Ik heb momenteel nog een Ryzen 1700 in een AsRock AB350m-pro4 zitten. Ofwel, eerste generatie Ryzen spul.
Nu zit ik een 3900x te eyeballen en die 'past' gewoon in dit moederbord. En wordt met een BIOS update ook ondersteund. Dan zou het een goedkoop en eenvoudig upgrade-proces zijn.
Maar ik las net in een review dat je een nieuw type moederbord hebt om de volledige prestaties te halen uit de 3900x. Ik kan zo niet precies zien wat ze dan bedoelen.
Dus, als ik een 3900x in een AB350m-pro4 stop, wat mis ik dan prestatie-wise t.o.v. een moderner moederbord?
Heb net mn bios geupdate naar de laatste bios. (Dus ja, dat geldt ook als reset neem ik aan?DJvL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:04:
[...]
Heb je al een bios (uefi) reset geprobeerd?
Zal vanmiddag na mn werk kijken of de bios update nog iets gefixed heeft... Maar het leek erop dat de cpu nog steeds niet onder de 2200mhz klokte.
[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 24-09-2020 10:49 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik heb zelf een Gigabyte X570 Elite en bij mij bij een bios update reset hij toch niet alles. Ik heb regelmatig even de knoopcel batterij moeten verwijderen voor een goede reset of de pinnetjes kortsluiten.Format-C schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:47:
[...]
Heb net mn bios geupdate naar de laatste bios. (Dus ja, dat geldt ook als reset neem ik aan?) Chipsetdrivers opnieuw geinstalleerd, dus energieschema ryzen balanced heb ik nu wel weer.. Maar wijzigen kan ik de energiebeheerschemas niet.
Zal vanmiddag na mn werk kijken of de bios update nog iets gefixed heeft... Maar het leek erop dat de cpu nog steeds niet onder de 2200mhz klokte.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Ok. Zal ik vanmiddag nog een cmos reset doen voor de zekerheid. ThnxDJvL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:51:
[...]
Ik heb zelf een Gigabyte X570 Elite en bij mij bij een bios update reset hij toch niet alles. Ik heb regelmatig even de knoopcel batterij moeten verwijderen voor een goede reset.
Ik heb overigens een ASRock X570 Phantom Gaming 4S
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 24-09-2020 10:52 ]
-Nu klokt mn cpu niet eens meer omhoog in games...
-Energiebeheerschema zit vast en is niet in te stellen
-Mn CPU klokt na de BIOS update nog maar max 4192Mhz en geheugen draait op 1597MHz ipv 4200/1600
Als ik mn cpu handmatig op 1.2V zet en 4200Mhz klokt hij niet meer onder de 4200MHz en de Vcore gaat niet omlaag idle...
Mn cpu is onder load in games een graad of 10 warmer dan hij eerst was (70C tegen een graad of 60/63 eerst)
Mn fan spint de hele tijd op en neer als er ook maar iets op mn PC gebeurt
En dit allemaal na het installeren van "Ryzen Master".
Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen? Ik weet t niet meer....
Of wordt dit een nieuwe windows install... (laatste wat ik wil, kost me de hele avond

Je gooit het nu op Ryzen Master, maar je hebt ook een bios update gedaan toch?Format-C schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:05:
Nou ik heb een cmos reset gedaan, Maar het mocht niet baten. Sterker nog, het probleem wordt alleen maar erger;
-Nu klokt mn cpu niet eens meer omhoog in games...
-Energiebeheerschema zit vast en is niet in te stellen
-Mn CPU klokt na de BIOS update nog maar max 4192Mhz en geheugen draait op 1597MHz ipv 4200/1600
Als ik mn cpu handmatig op 1.2V zet en 4200Mhz klokt hij niet meer onder de 4200MHz en de Vcore gaat niet omlaag idle...
Mn cpu is onder load in games een graad of 10 warmer dan hij eerst was (70C tegen een graad of 60/63 eerst)
Mn fan spint de hele tijd op en neer als er ook maar iets op mn PC gebeurt
En dit allemaal na het installeren van "Ryzen Master".![]()
Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen? Ik weet t niet meer....
Of wordt dit een nieuwe windows install... (laatste wat ik wil, kost me de hele avond)
Dus je mist 8mhz cpu en 3 mhz memory? Ik denk dat dit meer met de bios update te maken heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door DJvL op 24-09-2020 19:25 ]
Ook bleek dat op de 1 of andere manier mn fan settings verkloot waren waardoor 1 van mn 2 cpu fans niet voluit draaide onder load waardoor de CPU warmer werd. En omdat die de MB monitorde ipv de CPU.
De energy settings kan ik nu weer wijzigen mbv Winaero Tweaker.
Het enige probleempje wat nu nog rest is de kloksnelheid die ogenschijnlijk niet onder de 2200MHz komt idle. Het probleem dat de CPU fan npg wat vaak op en neer spint blijft. (daardoor denk ik)
Nu kan ik dit waarschijnlijk wel oplossen met een fanprofiel in de BIOS...
maar wat een gedoe.
Zou mooi zijn dat ik zeker weet dat de PC downclocked, want ik gebruik hem ook 10u per dag voor mn werk, en dan is ie nagenoeg idle....
Anders maar zo'n stroommeter aanschaffen voor in het stopcontact.
Edit; in CPU-z zie ik de corevoltage dalen richting de 0.3V dus het lijkt erop dat ie idle toch meer idle is dan ik dacht.
Is er een manier om de PC te OC'en met handmatig ingestelde multiplier / boost en voltage en dat ie idle toch omlaag klokt?? Meen dat ik dat ergens las laatst, maar lees de laatste tijd zoveel dat ik niet meer weet waar.
[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 24-09-2020 20:02 ]
Over het algemeen is er weinig OC winst te behalen met ZEN 2. Anders dan je geheugen op bijv. 3200 zetten.
Door de manier hoe de chip werkt en gebinned is wordt stock al bijna alles eruit gehaald.
Snap dat OC'n leuk en ook een hobby is maar omdat je hem ook 10u per dag voor werk gebruikt denk ik eerlijk gezegd : 'waar begin je aan'. Werk pc moet vooral ook betrouwbaar en liefst zuinig zijn.
Uiteraard succes met oplossen van alles.
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 24-09-2020 20:47 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Is ook zo. Daarom had ik hem ook niet OC'ed waar ik dat vroeger altijd wel deed.Help!!!! schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:47:
@Format-C
Over het algemeen is er weinig OC winst te behalen met ZEN 2. Anders dan je geheugen op bijv. 3200 zetten.
Door de manier hoe de chip werkt en gebinned is wordt stock al bijna alles eruit gehaald.
Snap dat OC'n leuk en ook een hobby is maar omdat je hem ook 10u per dag voor werk gebruikt denk ik eerlijk gezegd : 'waar begin je aan'. Werk pc moet vooral ook betrouwbaar en liefst zuinig zijn.
Uiteraard succes met oplossen van alles.
Maar wilde toch weten wat er uit te halen was.... Kon t niet laten..
Maar heb alles al wel weer voor elkaar behalve dat downclockdingetje en fanissue. Maar zal even een fanprofiel aanmaken.... want het standaard fanprofiel dat in deze BIOS zit is bagger...
En zal een energiemeter aanschaffen. Altijd wel leuk om te hebben eigenlijk.
GPU OC is wel wat zinloos imho... die OC'en zichzelf ook automatisch afhankelijk van de omstandigheden.... (beetje stroom geven en goede koeling en de GPU doet de rest wel) En als je dat goed instelt boosten die zelf ook tot de max of in die richting.... Dus daar zie ik helemaal of weinig winst te halen.
Trouwens als mijn cpu 70C wordt boeit het me ook niet zoveel. Er zit garantie op, en ik vervang ook nog wel eens wat... dus daar maak ik me niet zo druk om. Als alles op auto staat en netjes zn werk doet zal het wel goed zijn. Dat die voltages ( en dus temps) vrij hoog zijn op auto zal AMD ook niet voor niets doen/ durven. Maar "lawaai" van fans die op en neer gaan de hele tijd daar hou ik niet van.
Dat progje in die video van Linus lijkt me wel een mooi iets. "Ultieme settings" in een vingeromdraai.
Edit; het belangrijkste doel van mijn "OC actie" was eigenlijk; het voltage zo laag mogelijk zien te krijgen op stock speeds maar wel max (eventueel gewoon stock-) boost op alle cores. Dus bijv een 1.2 V vcore ipv de 1.35 die ik nu wel eens zie op auto.
[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 24-09-2020 21:54 ]
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WiFi | 16GB 3200Mhz | AMD Ryzen 3700X | waiting for ASUS TUF RTX 3080...
Toch de moeite genomen om vanaf april verder te lezen, blijft een mooi topic! En passant bios van F20 naar F30 (GB aorus elite) geupdate. CMOS reset, optimized settings en xmp op 3600. RM op pbo en energieschema nog immer op AMD performance...So far so good, alles lijkt probleemloos te draaien.
CB20 MC doet 9410 als ik wat achtergrond proggies uit zet (anders 9200ish), geekbench had ik nooit eerder gedraaid en die doet 15192. Volgens mij is m'n CB20 score redelijk in de pas, maar de geekbench is toch zeker een goede 10% hoger als hun charts aangeven voor een 3950X
Wat ik vanaf de aanschaf van m'n pc echter niet begrijp is dat mn cpu ver weg blijft van de geadverteerde boostclocks. Ik weet dat -100 tot -150 normaal is, maar bij mij gaat het om meer. Als ik in creator mode test en vervolgens met de muis over de chart ga, zie ik 4.1GHz, HWinfo geeft 4.3 aan (effective clock 4.1Ghz). Nu snap ik best dat als je daadwerkelijk 4,7 wilt halen dat pasen en pinksteren gelijk moeten vallen met de dag dat alle planeten op 1 rij staan, maar dit is vanaf aanschaf nooit anders geweest. Ik had eerlijk gezegd verwacht/gehoopt tussen de 4,4 en 4,5 te zitten.
CPU zit onder een noctua nh-d15, koelpasta van noctua al eens vervangen ter controle. Idle afhankelijk ambient tussen 35 en 40. Met de stresstest in rm blijft de temp net onder de 70 celsius. Met cb20 net onder de 80 celsius. Ik heb een NZXT H510 kast met 3 intakes aan het front en 1 outtake achterin. Kast open geeft op een enkele graad na dezelfde waardes. Lange vraag kort; laat ik wat liggen of is dit het?
Ps. weet iemand waarom geekbench een afwijkende max freq opgeeft ten opzichte van de specs (4.46 tov 4.7GHz) voor de 3950x?
Ps.2 volledigheidshalve nog even getest met fans op max speeds met kast open&dicht. 1 core tikt de 4450 aan. Scores en temps blijven verder ongewijzigd.
[ Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 25-09-2020 14:44 ]
Dat overclock/undervolt programma (CTR) van 1usmus wordt 29 sept. gereleased. Maakt volgens mij wel gebruik van Ryzen masterFormat-C schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:33:
Dat progje in die video van Linus lijkt me wel een mooi iets. "Ultieme settings" in een vingeromdraai.
Edit; het belangrijkste doel van mijn "OC actie" was eigenlijk; het voltage zo laag mogelijk zien te krijgen op stock speeds maar wel max (eventueel gewoon stock-) boost op alle cores. Dus bijv een 1.2 V vcore ipv de 1.35 die ik nu wel eens zie op auto.
Probeer het eens zonder pbo? Mijn ervaring is dat de single-core pieken dan net ietsje hoger zijn, maar dat zal vast afhangen van de cpu, mobo/bios en evt. koeling. Temperatuur is het allerbelangrijkste, met een 240mm aio piekte mijn 3950X tot maximaal 4.650 en af en toe 4.675. Met de 280mm piekt hij zo nu en dan daadwerkelijk tot 4,700 en één keer heb ik 4.725 zien staan. Procentueel gaan die 50Mhz natuurlijk nergens over, maar ik zie alle cores wel sneller iets hoger pieken met de betere koeler. Het weer is zelfs van invloed.onsgeluk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:30:
Aanvankelijk de intentie om een TLDR vraag te stellen omdat ik hier al ruim een half jaar niet meer meelees en best happy ben met m'n pc.
Toch de moeite genomen om vanaf april verder te lezen, blijft een mooi topic! En passant bios van F20 naar F30 (GB aorus elite) geupdate. CMOS reset, optimized settings en xmp op 3600. RM op pbo en energieschema nog immer op AMD performance...So far so good, alles lijkt probleemloos te draaien.
...
Ps. weet iemand waarom geekbench een afwijkende max freq opgeeft ten opzichte van de specs (4.46 tov 4.7GHz) voor de 3950x?
Ps.2 volledigheidshalve nog even getest met fans op max speeds met kast open&dicht. 1 core tikt de 4450 aan. Scores en temps blijven verder ongewijzigd.
Onder echte load haalt hij die 4.7GHz piek niet, met Geekbench (heb er net een tryout-versie op gezet) kon ik 'm meerdere malen op 4.550 zien pieken tijdens de cpu-benchmark.
Volgens mij kijkt Geekbench bij het opstarten hoe hoog hij een core kan laten pieken en geeft dat vervolgens weer als Maximum Frequency, start het programma maar eens een paar maal op, zie je vast telkens een andere waarde
Met jouw multi-corescore is niks mis. Ik vermoed dat single-core ook prima is, je kunt er vast nog een minimale hoeveelheid extra uit wringen, maar of het de investering in betere koeling waard is moet jezelf weten (rationeel niet, maar voor peace of mind of gewoon de fun wellicht wel).
pbo uit en rond middernacht is het in huis aardig afgekoeld. In HWinfo inderdaad nu 6 cores op 4500 en een beetje en eentje tikte zowaar de 4600 aan.Abbadon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:06:
[...]Probeer het eens zonder pbo? Mijn ervaring is dat de single-core pieken dan net ietsje hoger zijn, maar dat zal vast afhangen van de cpu, mobo/bios en evt. koeling. Temperatuur is het allerbelangrijkste, met een 240mm aio piekte mijn 3950X tot maximaal 4.650 en af en toe 4.675. Met de 280mm piekt hij zo nu en dan daadwerkelijk tot 4,700 en één keer heb ik 4.725 zien staan. Procentueel gaan die 50Mhz natuurlijk nergens over, maar ik zie alle cores wel sneller iets hoger pieken met de betere koeler. Het weer is zelfs van invloed.
Aha!!...start het programma maar eens een paar maal op, zie je vast telkens een andere waarde
Thanks, het is een beetje all of the above. Maar qua lucht is er volgens mij niets significant beter dan de noctua die ik nu heb. En als ik voor water zou gaan, zou ik een customloop willen aangezien het gesuis van m'n gpu mij mateloos irriteert. Die zou ik dan gelijk mee willen pakken. Het euvel is alleen dat de investering geen garantie op succes is aangezien ik 0,0 verstand van waterkoeling heb.Met jouw multi-corescore is niks mis. Ik vermoed dat single-core ook prima is, je kunt er vast nog een minimale hoeveelheid extra uit wringen, m...aar of het de investering in betere koeling waard is moet jezelf weten (rationeel niet, maar voor peace of mind of gewoon de fun wellicht wel).
Ik wil dit weekend maar eens aan de gang gaan met het berichtje van @Cidious. M'n geheugen lijkt wel naar 1900 te willen, maar m'n CPU niet. Daar ga ik wat hulp bij nodig hebben vrees ik. Weet alleen niet of ik dat hier moet vragen of daar beter een eigen topic voor moet aanmaken?
https://gathering.tweaker...message/62002804#62002804
[ Voor 10% gewijzigd door onsgeluk op 26-09-2020 01:20 ]
Kan hier prima volgens mij.onsgeluk schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:14:Ik wil dit weekend maar eens aan de gang gaan met het berichtje van @Cidious. M'n geheugen lijkt wel naar 1900 te willen, maar m'n CPU niet. Daar ga ik wat hulp bij nodig hebben vrees ik. Weet alleen niet of ik dat hier moet vragen of daar beter een eigen topic voor moet aanmaken?
https://gathering.tweaker...message/62002804#62002804
Tips voor stabiliseren van IF clock is verhogen VDDG en VSOC (NB) LLC op max.
betreft het Edie of Bdie?
Even om terug te koppelen. Ik weet nog dat er werd gesteld dat dit wellicht iets voor een eigen topic was, maar dit was helaas gewoon de treurige ervaring die ik met mijn Ryzen 3600 had.Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:22:
Ik krijg mijn Crossshair VI Hero met Ryzen 3600 maar niet stabiel zeg.
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen.
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).
Ik heb enorm veel getest en hardware geruild en dergelijke maar zoiets is heel lastig op te sporen als de BSODs niet echt na te spelen zijn.
Uiteindelijk heb ik mede met de kennis uit het AMD forum (https://community.amd.com/thread/244029) en het feit dat high performance power profile veel minder BSODs gaf RMA aangevraagd bij AMD. Nu heb ik de vervangen cpu er anderhalve week in zitten en power profile gewoon weer op AMD balanced en niet AMD high performance en ik heb nog helemaal geen BSOD gezien.
@TheTeek Had dus gelijk toen hij zei dat het een brakke cpu was, maar ik durfde toen niet 'zomaar' RMA aan te vragen zonder te weten of het niet iets met m'n voeding of mobo of was dan ook was.
Anyway, eind goed al goed. Iedereen die toen met me mee dacht (@Cidious en anderen), alsnog bedankt, ik voelde me daardoor iets minder alleen in mijn BSOD-nachtmerrie.
Nu dus na een jaar Ryzen 3600 eindelijk een stabiele pc. Wat een verademing zeg.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Heel fijn te lezen dat het opgelost is! Er zijn inderdaad brakke CPUs in de omgang geweest in deze serie. Riez hier op het forum had ook een brakke 3700X die zich vreemd gedroeg.Exar schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:29:
[...]
Even om terug te koppelen. Ik weet nog dat er werd gesteld dat dit wellicht iets voor een eigen topic was, maar dit was helaas gewoon de treurige ervaring die ik met mijn Ryzen 3600 had.
Ik heb enorm veel getest en hardware geruild en dergelijke maar zoiets is heel lastig op te sporen als de BSODs niet echt na te spelen zijn.
Uiteindelijk heb ik mede met de kennis uit het AMD forum (https://community.amd.com/thread/244029) en het feit dat high performance power profile veel minder BSODs gaf RMA aangevraagd bij AMD. Nu heb ik de vervangen cpu er anderhalve week in zitten en power profile gewoon weer op AMD balanced en niet AMD high performance en ik heb nog helemaal geen BSOD gezien.![]()
@TheTeek Had dus gelijk toen hij zei dat het een brakke cpu was, maar ik durfde toen niet 'zomaar' RMA aan te vragen zonder te weten of het niet iets met m'n voeding of mobo of was dan ook was.
Anyway, eind goed al goed. Iedereen die toen met me mee dacht (@Cidious en anderen), alsnog bedankt, ik voelde me daardoor iets minder alleen in mijn BSOD-nachtmerrie.
Nu dus na een jaar Ryzen 3600 eindelijk een stabiele pc. Wat een verademing zeg.
Geniet ervan!
Thanks, het is inmiddels gelukt. Ik vergat commend rate op 1 te forceren. Op auto gaat de uclk op 50% draaien, duurde even voordat ik dat doorhad.Cidious schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:18:
[...]
Kan hier prima volgens mij.
Tips voor stabiliseren van IF clock is verhogen VDDG en VSOC (NB) LLC op max.
betreft het Edie of Bdie?
Afgelopen nacht testmem5 laten draaien op 1900Mhz, geen fouten. Noemenswaardig is wel dat ik alles in de DRAM-settings op auto moet laten staan. Zodra ik de safe waardes uit de dram-calculator invul, zet bios het geheugen en IF terug op 1067Mhz of de PC weigert te booten.
Het betreft overigens dit setje G-skill met Hynix d-die dual rank.
Het is mij al eerder duidelijk geworden dat dit niet de beste koop was, maar ik denk dat het probleem eerder in het bios van mn bord zit.
Ten tijde van release heeft buildzoid een mooie walkthrough gedaan van de aorus elite waardoor ik het bios beter begreep. Desalniettemin werd het mij toen al duidelijk dat Gigabyte niet uitblinkt in het logisch inrichten van hun bios.
Een aantal versies verder is dat alleen maar erger geworden. Dram timings kan ik op meerdere plekken invullen, maar je ziet niet dat deze waardes 'gesynced' worden. Dus wanneer ik na een reboot weer het bios in ga, zie ik verschillende waardes afhankelijk van waar ik kijk. Het vervelende is dat op 1 pagina een foutieve waarde resulteert in een reboot en terug gaan naar default values. Maar er zijn ook pagina's je de waardes zelfs met een cmos niet kan resetten. Er is dus een reëele kans om het bord te bricken.
Ik ben dus redelijk terughoudend als het gaat om het aanpassen van waardes.
Qua timings loop ik ook tegen het probleem aan dat bij een 6-tal waardes de melding 'invalid value' krijg. Die liet ik dus noodgedwongen op auto staan. Dat gaat om:
- trcdrd 20
- trp 22
- twtrl 12
- trfc 513
- tcwl 16
- trtp10
Dus, let it be op 1900 of verder rommelen om toch ietwat strakkere timings te krijgen of gewoon terug naar xmp en daar met de timings aan de gang gaan?
Ik game niet echt met de pc, dus of ik echt heel veel profijt ga hebben van geheugen wat superstrak staat weet ik niet. Ben vooral bezig met fotogrammetrie en video, zaken die beide zwaar op de gpu leunen. Neemt niet weg dat ik wel graag het maximale uit de hardware wens te halen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/W3xyk5xsRzL0f76fAFqZ9mzf.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 27-09-2020 20:28 ]
Bij de oude ryzen kon ik makkelijk 1.4vcore draaien ,ik ben benieuwd wat de max vcore is voor de 3000 series.
De cpu klokt gemakkelijk naar 4.4GHz op auto vcore 1.35v ,is dit nog veilig of kan ik beter de boel stock laten ?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Bron: https://twitter.com/1usmus/status/1310526652758274051?s=20
Wat het is: https://www.youtube.com/watch?v=W872lQcy65I
Toch maar een weblog?
63 graden load met prime95 en renderen met cinebench r20 ook 63 graden dus lekker koel voor een 105w TDP chip.
Er zal vast nog meer uit te halen zijn maar ik ben happy zo en wil hem nog graag een paar jaartjes houden.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Overigens heb ik eerder ook wat problemen hier beschreven met betrekking tot RAM, Asus X570-e en een Ryzen 3600. Uiteindelijk zijn die opgelost met de meest recente UEFI firmware.
In de release notes stond iets dat de RAM compatibiliteit was verbeterd en AGESA V2 1.0.8.0 was toegevoegd...
No one knows what TheTeek is
https://www.hardwareluxx....ersicht-02-09-20.1228903/
Ik draai stabiel A73 voor de Unify met Agesa 1.0.1.0 en ben klaar voor Vermeer! 5900X come to daddy!
Wel benieuwd wat de tool van 1usmus nog kan betekenen. Vooral voor eigenaren van 3900/3950X en Threadrippers interessant.
[ Voor 41% gewijzigd door M-spec op 29-09-2020 18:00 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Mobo: MSI B550 Tomahawk
Mem: G.Skill Trident Z Royal (2x 16GB) op D.O.C.P 3200MHz CL16
[ Voor 20% gewijzigd door DutchCrownNL op 29-09-2020 18:54 ]
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Bedoelde je 1.1.0.0?Cidious schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:34:
Agesa 1.0.1.0 is uit in beta vorm voor veel borden.
Beetje meer uitleg voor de mensen die niet weten wat CTR is en waar je het kunt vinden, check de linkDutchCrownNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:52:
Hier loopt nu de diagnose van CTR, en mijn Ryzen 5 3600 haalt nu een temp van 55 graden onder full load, overclocking moet CTR nog doen maar dit ziet er toch wel érg leuk uit
https://www.guru3d.com/ar...ctr-guide-download,1.html
[ Voor 29% gewijzigd door Apoca op 29-09-2020 19:28 ]
Hier is CTR inmiddels klaar, zowel undervolt als overclock
Ryzen 5 3600, 4.4GHz all-core op 1.275v met een max temp van 70, dit onder een H115i Pro RGB XT AIO.
/f/image/0RUEynFCQQnaTCsqNDrHGBwD.png?f=fotoalbum_large)
3014 zonder CTR, dus 269 puntjes erbijonsgeluk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:30:
Ik zie je CB20 score, hoeveel was dat voor deze exercitie? Gewoon, om een idee te krijgen...
Staat ook dit bij:
ASRock is Auto or LLC 2; Importantly, CTR is mediocre compatible with ASRock motherboards, as all LLC modes show abnormally high Vdroop;
LLC2 staat ie op, maar geen succes... Vdroop valt op zich wel mee. 1,6% volgens de diagnostic.
Reference voltage van 1275 naar 1300 zetten lijkt te helpen. Ik heb gewoon blijkbaar een matige 3600X.
Als ik hem op 1250 zet zoals gesuggereerd door guru3d dan reset ie meteen. 1275 na zo'n 30 seconden en met 1300 draait ie nu (voorlopig) nog goed.
En weer een reset zo'n 4 minuten in de test. Ik geloof het wel even. Tool werkt voor mij helaas niet.
[ Voor 101% gewijzigd door Korvaag op 29-09-2020 20:56 ]
UNOX: The worst operating system
Tweet
Yuri Bubliy
@1usmus
At the moment there are 2 problems in CTR.
1) The system recommends using the 6000MHz+ frequency after diagnostic mode. You should wait for the hotfix.
2) Vdroop info - just IGNORE it. It does not affect the result.
Ik heb ook MSI B550 Tomahawk, 3600 en G.Skill. Als ik MAIN open in CTR zie ik maar 2 CCX'sen. Klopt dat? Ik bedoel; er moeten er toch 6 zijn?DutchCrownNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:52:
Hier loopt nu de diagnose van CTR, en mijn Ryzen 5 3600 haalt nu een temp van 55 graden onder full load, overclocking moet CTR nog doen maar dit ziet er toch wel érg leuk uit
Toch maar een weblog?
Nee klopt, CCX zijn de "clusters" van de cores, de 3600 heeft 2 "clusters" met ieder 3 corestomic schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:47:
[...]
Ik heb ook MSI B550 Tomahawk, 3600 en G.Skill. Als ik MAIN open in CTR zie ik maar 2 CCX'sen. Klopt dat? Ik bedoel; er moeten er toch 6 zijn?
Dat zijn serieus lage scores volgens mij. Mijn 3600 doet +-3650 op volledig stock zonder PBO / autoOC aan.DutchCrownNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:51:
[...]
3014 zonder CTR, dus 269 puntjes erbij
Bij mijn 3600 kreeg ik op een gegeven moment zulke vreemde scores tijdens het overklokken en undervolten, maar dan was de cpu gewoon te ver undervolted. Volgens mij moet een 3600@4.4 zeker iets van 3800 punt halen als het niet meer is.
[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 29-09-2020 23:16 ]
Misschien mijn RAM OC eens wat terug zetten.
Edit: ehh ja.. CB20 score gewoon hetzelfde (4800 punten). Volgens het programma zou hij nu wel op 1.275V lopen ipv 1.38V, en is het verbruik daarmee van 121W naar 99W gezakt. Hoe betrouwbaar dat is betwijfel ik.
Edit1: ik begin het programma te begrijpen.. het dient dus eigenlijk om te kijken hoe energiezuinig het ding kan lopen. En ja dan scheelt 22W best wel veel in mijn geval. Heb hem nu eens op 1325mV gezet en daar komt hij tot 4150Mhz en 4125Mhz. Da's al iets respectabeler.
Edit2: met het max voltage wat hij je toelaat (1.35V) haal ik 4175Mhz op CCX1 en 4150Mhz op CCX2. Daarmee haal ik een CB20 score van 4909, hetgeen een 3.13% verbetering op stock betekend. Daarbij een 4W lager verbruik. Ach ja, niks idioots het is toch mooi meegenomen natuurlijk.
Wat ik dan even niet begrijp is de verdere toegevoegde waarde boven handmatig OC'en. Singlecore clock is namelijk nog steeds beperkt tot de (in mijn geval) veel lagere 4175Mhz dan mogelijke 4400Mhz.. Of ik een 3.13% performance gain allcore vind opwegen tegen een singecore verlies van rond de 3.46%? Uiteindelijk merk je het toch allemaal niet natuurlijk. Vooral het stroom besparen is interessant.
[ Voor 95% gewijzigd door Kuusj op 30-09-2020 00:11 ]
Op de reference waardes in CTR kom ik stock op 8950 en 'tuned' ook op deze waarde. Bij het opschroeven van de reference voltage, gebeurd er feitelijk niets anders dan meer warmte en fractioneel hogere max frequentie. De CB20 blijft (binnen de foutmarge) gelijk.
Ik heb momenteel het voltage 50mV naar beneden bijgesteld en m'n CB20 score zit op bijna 9700 na een reboot. Als ik alles op de achtergrond gewoon laat draaien, haal ik nog steeds 9570. De CPU blijft hierbij pakweg 15 graden koeler.
CB single core is trouwens wel iets minder geworden. Van 517 naar 487...geen idee of daar nog iets valt te winnen of dat dit het wisselgeld is voor een hogere multicore score.
Morgen verder puzzelen, de handleiding laat wat helaas ruimte voor eigen interpretatie. Verder ben ik heel benieuwd wat de waterkoelers met deze tool weten te bereiken.
Ps1. bij de eerste test liep ik tegen de max tdc aan die door CTR redelijk conservatief werd ingesteld. Waardes weet ik niet meer, maar ben terug naar de waardes die buildzoid ooit eens de wereld inslingerde.
Ps2. check na het testen het log ook. Bij mij gaf die geregeld meldingen dat de LLC naar boven/beneden bijgesteld moest worden. Pas bij het undervolten verdwenen die meldingen en kon ik de aanbevolen instelling handhaven (voor een GB-bord is dat 'turbo').
Ps3. de scheduler stuurt single core bij voorkeur naar ccx2 want de CPPC tags dicteren dat. Bij mij test ccx1 echter beter, maar heb daar dus geen profijt van bij single core opdrachten.
[ Voor 35% gewijzigd door onsgeluk op 30-09-2020 05:01 ]
De R5 3600 van mijn vader haalt stock ook hogere scores, vrijwel zelfde systeem maar geen idee hoe dat komt.Dennism schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:13:
[...]
Dat zijn serieus lage scores volgens mij. Mijn 3600 doet +-3650 op volledig stock zonder PBO / autoOC aan.
Bij mijn 3600 kreeg ik op een gegeven moment zulke vreemde scores tijdens het overklokken en undervolten, maar dan was de cpu gewoon te ver undervolted. Volgens mij moet een 3600@4.4 zeker iets van 3800 punt halen als het niet meer is.
Alleen bij hem krijg ik CTR niet aan de praat, doet al moeilijk bij de diagnose, dat is dan wel een launch chip en die van mij is net 2 maandjes oud.
Ik zal vanavond of morgen eens kijken als ik het voltage iets omhoog gooi, qua temperatuur nog genoeg speling immers
De CPU wordt nu full load (Distributed computing, BOINC World Community Grid) iets van 70-72 graden onder een Arctic Liquid Freezer II 280. Ik heb wel wat extra airflow gericht op de VRM's.
Ik heb een asrock b450m pro4 met een 3600. Ik had al gelezen dat sommige Asrock moederborden niet goed werken met dit programma. Dus misschien is dit er 1 van.
Is het al iemand gelukt met een b450m pro4?
Ja, B450m pro4 met een 3600. Ik ben voor een undervolt gegaan. 4200@1.15V temp rond de 60°C. Stock is 4050@1.3V.saxx07 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:26:
Ik ben nu bezig met CTR, maar hoe lang duurt de diagnostic fase? Hij is nu al 16 min. met step 1 bezig...
Ik heb een asrock b450m pro4 met een 3600. Ik had al gelezen dat sommige Asrock moederborden niet goed werken met dit programma. Dus misschien is dit er 1 van.
Is het al iemand gelukt met een b450m pro4?
Ik heb wel 2x een reboot gehad tijdens de test cyclus.
[ Voor 5% gewijzigd door Blastpe op 30-09-2020 08:42 ]
Hmm, hoe lang duurde die diagnostic fase? Bij mij staat hij nog steeds op step#1...al 38 minuten.Blastpe schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:38:
[...]
Ja, B450m pro4 met een 3600. Ik ben voor een undervolt gegaan. 4200@1.15V temp rond de 60°C. Stock is 4050@1.3V.
Ik heb wel 2x een reboot gehad tijdens de test cyclus.
Yep
/f/image/iWR3Va9lkBJHWqMyCPl2dgWZ.png?f=fotoalbum_large)
3800X @ 1.3v 4300-4325. Silver sample.. Middelmoot.
@M-spec Jouw 3800X? Erg benieuwd. Wij waren vrij vroeg met de 3800X. Mijne komt uit Augustus 2019.
Mijn 3700X komt ook van vrij vlak na launch, maar is een bronze sample. Merk je ook aan de clocks, op 1.3V haal ik maar 4100Mhz. Met handmatig OC'en haal ik 4200Mhz allcore als ik hem 1.375V op z'n kop gooi, met vdroop wordt dat dan 1.35V of zo.Cidious schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:04:
[Afbeelding]
3800X @ 1.3v 4300-4325. Silver sample.. Middelmoot.
@M-spec Jouw 3800X? Erg benieuwd. Wij waren vrij vroeg met de 3800X. Mijne komt uit Augustus 2019.
Denk toch dat ik upgrade naar een 5700X of 5800X, of hoe ze ze ook gaan noemen.
Dit lijk me helemaal niet goed en zodra ik de vcore handmatig op 1.3v zet gaat de performance flink omlaag.
Dus ik zit vast aan een overclock
Weet iemand hier een oplossing voor ?
Probeer CTR eens, die kijkt hoe hoog je CPU kan gaan met een bepaalde vcore.Speedy-J schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:24:
Ik heb een probleem met mijn 3800x ,alles draait prima stock maar als ik er zware load op gooi is mijn vcore constant 1.428~1.45v.
Dit lijk me helemaal niet goed en zodra ik de vcore handmatig op 1.3v zet gaat de performance flink omlaag.
https://www.guru3d.com/ar...ctr-guide-download,1.html
Niks mis mee, niet aan de voltages rommelen.Speedy-J schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:24:
Ik heb een probleem met mijn 3800x ,alles draait prima stock maar als ik er zware load op gooi is mijn vcore constant 1.428~1.45v.
Zo lang zen 2 bestaat hoor ik regelmatig mensen die zich zorgen maken over voltages, maar nog niet 1 keer is het een probleem geweest.
Ik heb overigens bovenstaande CTR ook geprobeerd, systeem klapt er vrijwel direct uit.
[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 30-09-2020 14:21 ]
Normaal draai ik een all core overclock van 4.3Ghz, rond 1.25V, op een 3900X met Asus X570-E gaming moederboard.
Alle settings in het bios weer terug gezet en de waardes aangepast, die aangepast moeten worden.
Daarna de diagnose gedraaid in CTR, dat ziet er zo uit:
/f/image/OJ87fadnT5HvhI0xm9dbNWj7.png?f=fotoalbum_large)
Klik ik daarna op start, dan begint ie. Maar op een gegeven moment crasht het hele systeem en volgt een reboot. Helaas kan ik daarna opnieuw beginnen. CTR werkt dus bij mij niet. Misschien moet ik eerst eens het geheugen omlaag schroeven naar 3200 ipv 3600?