Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:34
Cidious schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:18:
3200C14 kan 3800C14 of op zn minst 3800C16 doen. 3600 is echt niet relevant tenzij je processor geen 1900IF kan doen dan is 3733C16 nog interessanter dan 3600C14. 3600C14 vereist meer voltage en effort van het geheugen terwijl zoals M-Spec hierboven vermelde de verhoging van IF clock meer voordeel oplevert.

Ik zou naar 3800C16 met minder voltage gaan.
Helaas is het niet gelukt met de safe preset op 3800 C16.
De CPU draait wel op 3800, maar als ik de safe preset toepas krijg ik een blauw scherm met vage melding tcpip.sys. Normaliter is dit iets met de netwerkkaart, maar als ik in Google tcip.sys overclock intyp krijg ik niet veel hits.

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:10
Heb je het voltage wel aangepast?

VSOC 1.1v VDDG 950mv VDDP 900mv ProcODT etc etc

VDDP 700mv gaat niet genoeg zijn.

Creative Impulses Developement

• fietsbob
De calculator geeft dit als minimale waardes.
Dram 1.39
SOC 1.05
VDDG CCD 0.950
VDDG IOD 0.950
VDDP 0.700

Er staat ook nog een REC tabel. Dat is gemiddeld? En dan de maximale waardes. Maar daarvan staat de SOC in het rood.

• paragon
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:15
REC is recommended

• fietsbob
Ok, ik ga het straks nog even proberen

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:53

Thomg

Aww yiss

Megekko (AMD) heeft vandaag het product omgeruild.

Helaas weet ik dus niet of dit betekent:
"Het werkt niet dus je krijgt een nieuwe".
of
"We controleren het niet je krijgt een nieuwe".

Toen ik issues had met de 5820K was het duidelijk het 2e, dus vermoed ook dat AMD het ook gewoon omruilt.
Tenzij iemand hier meer over weer natuurlijk :9
Stiekem wil ik wel weten of de CPU ook echt kapot was

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:29

onsgeluk

Beroepsprutser

Thomg schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:06:
[...]

Megekko (AMD) heeft vandaag het product omgeruild.

Helaas weet ik dus niet of dit betekent:
"Het werkt niet dus je krijgt een nieuwe".
of
"We controleren het niet je krijgt een nieuwe".

Toen ik issues had met de 5820K was het duidelijk het 2e, dus vermoed ook dat AMD het ook gewoon omruilt.
Tenzij iemand hier meer over weer natuurlijk :9
Stiekem wil ik wel weten of de CPU ook echt kapot was
Ik heb bij Megekko een GB aorus extreme gekocht waarvan ik vermoedde dat deze niet kosjer was. Lang verhaal kort > omgeruild zonder controle.

Ik heb wel het vermoeden dat er uiteindelijk een controle plaatsvind en dat artikelen die hun beperkte testen doorstaan gewoon weer “als nieuw” uitgeleverd worden.

[Voor 14% gewijzigd door onsgeluk op 06-02-2020 20:20]

iR Profiel

• Thomg

Thomg

Aww yiss

onsgeluk schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:17:
[...]

Ik heb bij Megekko een GB aorus extreme gekocht waarvan ik vermoedde dat deze niet kosjer was. Lang verhaal kort > omgeruild zonder controle.

Ik heb wel het vermoeden dat er uiteindelijk een controle plaatsvind en dat artikelen die hun beperkte testen doorstaan gewoon weer “als nieuw” uitgeleverd worden.
Tsja, de goedkope prijzen moeten ergens vandaan komen :o
Stiekem wel een beetje jammer dat er geen bevestiging is.

Later deze week volg ik nog wel op met resultaten van de proc + oc.
Wel jammer, oude had een zeer goede all core OC.

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:53
De X570 Master terug in ontvangst genomen en ingebouwd. Het bord werkt inderdaad prima. Hopelijk blijft het werken.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Thomg schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:26:
[...]
Tsja, de goedkope prijzen moeten ergens vandaan komen
Ik koop er ook nooit meer. Pas na aanschaf de moeite genomen om shopreviews te lezen. Ben best wel netjes geholpen, maar het ontbreken van een fysieke afhaal en/of supportdesk vind ik ruk. Daarbij opgeteld het (gegronde) vermoeden dat je andermans ellende toegespeeld krijgt.

iR Profiel

• Cidious
Soeski schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Jouw Aorus Master was misschien niet lekker of had gewoon structureel issues met je geheugen. Bij veel mensen die jouw klachten hebben blijkt het elke keer aan settings te liggen. Hier geen issues met de Master whatsoever, en er zijn er velen die geen issues hebben. Ik denk niet dat het bord echt structureel flawed is dus, en ik heb een vrij early build (nr. 408).
Wil hier toch even op inhaken.

Ik had een Mortar en een Mortar Max eerst en ook nog even een Tomahawk gehad. 3600 en 3800X en meerdere ram kits. Zelfs de beruchte Corsair 3200CL16 die niet op de Gigabyte B450M DS3H wilde draaien. Maar op de MSI borden was alles plug and play met auto settings. Stabiel. Geen gedonder met cold boot issues, spontane cmos resets etc.

Toen wilde ik toch meer NVME sloten en kocht ik een X570 Aorus Pro Wifi. DRAMA. Ronduit drama. Dagenlang bezig geweest om het zaakje stabiel te krijgen zelfs zonder memory OC. Met memory OC zat er weer een week werk in. En zelfs toen het stabiel draaide zover als ik kon waarnemen had ik alsnog het euvel van de dubbele boot. Ik moest na elke cold boot nog een keer booten omdat hij anders gewoon blauw scherm gaf.

Heb alle settings geprobeerd om dit te verhelpen en meerdere bios versies. Uiteindelijk opgegeven. Toen na een week of 2 stabiel draaien spontane CMOS reset... oude profiel weer geladen maar weer moest ik een week pielen om het stabiel te krijgen met het aan en uit zetten van opties. Also je het bord voorzichtig in moet masseren... Vaak bleven bios settings hangen nadat deze al uit waren gezet of activeerden ze helemaal niet na het aanzetten.

De Gigabyte Bios is SUPER fragiel en instabiel. Onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Dual bios optie werkt niet lekker en wil spontaan switchen. Memory training is niet stabiel en consistent.

Het is makkelijk om dit op user error te gooien en ja in sommige gevallen zal dit zeker waar zijn maar ik ben geen leek intussen. Na meer dan 20 jaar ervaring met tweaken en nu flink ervaring op gedaan met verschillende Ryzen AM4 borden en systemen. Ik begrijp behoorlijk goed hoe een bios hoort te werken en MSI bewijst dat het zo kan. Alle 4 MSI borden waren plug and play en eigenlijk een beetje saai omdat het allemaal gewoon optimaal werkt out of the box.

Gigabyte heeft structureel iets fout met haar borden. Kan heel goed de PCB layout zijn maar omdat het zich over de gehele linie borden afspeeld vermoed ik gewoon slechte bios programmering.

Ik durf niemand meer een Gigabyte bord aan te raden zeker de Master niet. ze sterven nu bij bosjes en als je bord niet sterft dan is het alsnog hoofdpijn met onverwachte vreedme ongein.

Ik ben super blij voor de consumenten die hun Gigabyte bord goed hebben werken maar helaas zijn er teveel die niet goed werken. in het Unify thread op Overclock.net praten we eigenlijk alleen maar over prestaties en hoe de andere componenten verder the pushen.. in het Gigabyte Aorus thread praat iedereen over vreemde problemen en stervende borden. EN ja dat thread heeft een grotere userbase maar het is wel duidelijk dat de Gigabyte borden problemen hebben.

5700XT is net zo'n geval. Op papier enorm goed als het werkt... Drivers zijn gewoon kloten.. Zelfde geld voor de Gigabyte borden en de bios.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Huh

Kan trouwens bevestigen dat het een nieuwe 3900X is, nog in seal et al.

Edit: Net een run gedaan met de nieuwe 3900X, draait allemaal als verwacht.

[Voor 66% gewijzigd door Thomg op 07-02-2020 20:27]

• fietsbob
fietsbob schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:49:
Ok, ik ga het straks nog even proberen
Zojuist nog een poging gedaan en het is gelukt. De 3700x draait mooi op 3800 en het geheugen op 3800 C16.
Nu dus de rec waardes gepakt.

In Cinebench een prima score van 4600.
Alleen in CPu-Z staat het de FSB-DRAM nog op 3:56. Dit moet dan toch op 1:1 staan met deze overclock?

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 28-05 19:00

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Wil hier toch even op inhaken.

Ik had een Mortar en een Mortar Max eerst en ook nog even een Tomahawk gehad. 3600 en 3800X en meerdere ram kits. Zelfs de beruchte Corsair 3200CL16 die niet op de Gigabyte B450M DS3H wilde draaien. Maar op de MSI borden was alles plug and play met auto settings. Stabiel. Geen gedonder met cold boot issues, spontane cmos resets etc.

Toen wilde ik toch meer NVME sloten en kocht ik een X570 Aorus Pro Wifi. DRAMA. Ronduit drama. Dagenlang bezig geweest om het zaakje stabiel te krijgen zelfs zonder memory OC. Met memory OC zat er weer een week werk in. En zelfs toen het stabiel draaide zover als ik kon waarnemen had ik alsnog het euvel van de dubbele boot. Ik moest na elke cold boot nog een keer booten omdat hij anders gewoon blauw scherm gaf.

Heb alle settings geprobeerd om dit te verhelpen en meerdere bios versies. Uiteindelijk opgegeven. Toen na een week of 2 stabiel draaien spontane CMOS reset... oude profiel weer geladen maar weer moest ik een week pielen om het stabiel te krijgen met het aan en uit zetten van opties. Also je het bord voorzichtig in moet masseren... Vaak bleven bios settings hangen nadat deze al uit waren gezet of activeerden ze helemaal niet na het aanzetten.

De Gigabyte Bios is SUPER fragiel en instabiel. Onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Dual bios optie werkt niet lekker en wil spontaan switchen. Memory training is niet stabiel en consistent.

Het is makkelijk om dit op user error te gooien en ja in sommige gevallen zal dit zeker waar zijn maar ik ben geen leek intussen. Na meer dan 20 jaar ervaring met tweaken en nu flink ervaring op gedaan met verschillende Ryzen AM4 borden en systemen. Ik begrijp behoorlijk goed hoe een bios hoort te werken en MSI bewijst dat het zo kan. Alle 4 MSI borden waren plug and play en eigenlijk een beetje saai omdat het allemaal gewoon optimaal werkt out of the box.

Gigabyte heeft structureel iets fout met haar borden. Kan heel goed de PCB layout zijn maar omdat het zich over de gehele linie borden afspeeld vermoed ik gewoon slechte bios programmering.

Ik durf niemand meer een Gigabyte bord aan te raden zeker de Master niet. ze sterven nu bij bosjes en als je bord niet sterft dan is het alsnog hoofdpijn met onverwachte vreedme ongein.

Ik ben super blij voor de consumenten die hun Gigabyte bord goed hebben werken maar helaas zijn er teveel die niet goed werken. in het Unify thread op Overclock.net praten we eigenlijk alleen maar over prestaties en hoe de andere componenten verder the pushen.. in het Gigabyte Aorus thread praat iedereen over vreemde problemen en stervende borden. EN ja dat thread heeft een grotere userbase maar het is wel duidelijk dat de Gigabyte borden problemen hebben.

5700XT is net zo'n geval. Op papier enorm goed als het werkt... Drivers zijn gewoon kloten.. Zelfde geld voor de Gigabyte borden en de bios.
Kan ik beamen. Vanaf het begin continue stabiliteit issues gehad met de Gigabyte. Eerst dacht ik nog: wat fijn regelmatig bios updates... Niet dus, er kwam steeds wel weer een euvel bij. Sinds ik de Unify heb alleen de eerste keer issues met geheugen maar dit was waarschijnlijk door een corrupte installatie door alle ellende met de Gigabyte. Na een clean install geen enkele reboot, crash, blue screen niks nada meer gehad. Daarbij ook nog eens een stiller en koeler systeem.

5700xt idd ook gezeik gehad, veel lawaai, hoge temps en kl#te drivers. Ik wilde echt graag een all AMD build maar uiteindelijk toch weg gedaan en nu een 2070sFE welke wel stil is en nooit vastloopt of raar doet en naar mijn mening veel simpeler interface heeft.

-->Interessante tekst<--

• Cidious
fietsbob schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:22:
[...]

Zojuist nog een poging gedaan en het is gelukt. De 3700x draait mooi op 3800 en het geheugen op 3800 C16.
Nu dus de rec waardes gepakt.

In Cinebench een prima score van 4600.
Alleen in CPu-Z staat het de FSB-DRAM nog op 3:56. Dit moet dan toch op 1:1 staan met deze overclock?
4600 is geen prima score voor een 3700X moet tussen 4900-5000 zijn. Duidelijk iets mis en waarschijnlijk je geheugen. Je moet even in de bios zorgen dat je memclk=fclk is 1:1. Dus fclk op 1900 zetten ook.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:56:
[...]

4600 is geen prima score voor een 3700X moet tussen 4900-5000 zijn. Duidelijk iets mis en waarschijnlijk je geheugen. Je moet even in de bios zorgen dat je memclk=fclk is 1:1. Dus fclk op 1900 zetten ook.
Klopt, ik haal met 3733c16 een score van 5010 helaas trekt mijn cpu 3800 niet.

[Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 07-02-2020 22:00]

-->Interessante tekst<--

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:07

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Het Amazon €120,- kitje is binnen en ingebouwd.

Hij is nog memtest aan het draaien (nu op 1500%) maar vooralsnog lijkt 3800c16 perfect te draaien. CPU lijkt een fclk van 1900 ook prima te trekken.

Nog een tevreden micron e die gebruiker hier. :)

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• fietsbob
Cidious schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:56:
[...]

Meer kan ik niet veranderen.

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55
Waarom 3800 all core mode dan? Niet vreemd die lage CB score op die manier.

Nickname does not reflect reality

• paragon
@fietsbob idd gewoon PBO aan. Klokt ie een stuk hoger en een allcore OC moet ook wel hoger kunnen.

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Tweakriez schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:59:
[...]

Klopt, ik haal met 3733c16 een score van 5010 helaas trekt mijn cpu 3800 niet.
Hier hetzelfde maar dat laatste beetje doet ook niet zoveel voor Cinebench. Mijn highscore ook gezet met CL16 ipv 14. Hogere all core setting is daarbij belangrijker.

R7 3800X | 5531 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• fietsbob
Zojuist met PBO op enabled een score van 4563.

• M-spec
  • Niet online
CPU ratio en Vcore wel op AUTO? Core performance boost aan? Voor zover de benamingen gelijk zijn. De score is nog steeds niet optimaal

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55
fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:49:
Zojuist met PBO op enabled een score van 4563.
Ja, en ook de handmatige 38x/3800 meteen uitgezet?

Nickname does not reflect reality

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

M-spec schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Hier hetzelfde maar dat laatste beetje doet ook niet zoveel voor Cinebench. Mijn highscore ook gezet met CL16 ipv 14. Hogere all core setting is daarbij belangrijker.
Ik heb niets qua core settings aangepast, dit staat op auto. Wel heb ik een -50 offset. Ik denk dat ~5000 in CB ook wel goed is met de 3700x

Build ryzen
cb score 5000 3700x

Dit was met de aio er net op ondertussen zijn de min. Temps nog iets lager.

mem arrgh
schoon

Helaas krijg ik niet zulk mooie cijfers met AIDA als sommigen hier.

[Voor 19% gewijzigd door Tweakriez op 08-02-2020 14:42]

-->Interessante tekst<--

• M-spec
  • Niet online
@Tweakriez Offset in bios gezet? Als je de offset nou ipv in de bios in windows instelt, achteraf via moederboard software, gaat je score/boost ook verder omhoog? Bij mijn C6H is dit wel het geval, offset stel ik altijd achteraf in.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

M-spec schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:53:
@Tweakriez Offset in bios gezet? Als je de offset nou ipv in de bios in windows instelt, achteraf via moederboard software, gaat je score/boost ook verder omhoog? Bij mijn C6H is dit wel het geval, offset stel ik altijd achteraf in.
Je bedoelt in Ryzen master? Of in een los MSI software pakket? Dat soort dingen draai ik liever niet. Heb een hekel aan al dat soort extra bloat draaiende hebben. Heb de offset nu in de bios staan ja. Het enige programma wat bij mij nu draait is het Nvidia gebeuren en Windows Defender.

-->Interessante tekst<--

• fietsbob
M-spec schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:55:
CPU ratio en Vcore wel op AUTO? Core performance boost aan? Voor zover de benamingen gelijk zijn. De score is nog steeds niet optimaal
Als ik alles op auto zet, blijft er 3600 Mhz staan.
Net handmatig de CPU ratio op 40 gezet en de score werd toen 4833.

De temp schiet ook de hoogte in met de instellingen op auto, 86 graden in Core temp.
Met de ratio op 40 bleef deze hangen op 77 graden.
De koeler die ik gebruik is een Scythe Mugen 5 PCGH.

• Astratuner
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 28-05 17:50
Mijn 3900x wordt 50°C warm tijdens idle met een Corsair H150i,
die van mijn vriend wordt maar 30°C warm tijdens idle met een Corsair H110i.
Bij mij was het 21° in de kamer en bij de andere 20°C. Beide PC's staan op 30cm van een verwaming.
360mm vs 280mm en toch 20° idle verschil, ik vind dat vreemd, maar elke chip is anders.

Heb net al mijn coolpaste al hernieuwd en mijn pomp snelheid hoger zetten scheelt max 0.3°C dus dat is ook niets.

Bij mijn power management heb ik Min CPU al op 1% gezet.

Voor de rest weet ik niet hoe het komt dat ik zo'n hoge idle temps heb.

Iemand die misschien nog oplossingen weet? Of dit normaal is.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:42:
[...]

De temp schiet ook de hoogte in met de instellingen op auto, 86 graden in Core temp.
Dat is de non-turbo snelheid. Als je hem niet op auto zet verlies je performance omdat je CPU niet meer omhoog boost.

• fietsbob
Blaat schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:06:
[...]

Dat is de non-turbo snelheid. Als je hem niet op auto zet verlies je performance omdat je CPU niet meer omhoog boost.
Maar op auto krijg ik een nog lagere score.
Misschien een fout in de bios.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je CPU power in idle is ook <30W?

Zoja, maakt de koeler wel goed contact met de CPU?
Ik moet mijn X62 echt oncomfortabel hard aandraaien om het maximale te halen, van wat ik kan zien is het mechanisme erachter hetzelfde.

• Astratuner
Thomg schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Je CPU power in idle is ook <30W?

Zoja, maakt de koeler wel goed contact met de CPU?
Ik moet mijn X62 echt oncomfortabel hard aandraaien om het maximale te halen, van wat ik kan zien is het mechanisme erachter hetzelfde.
Bij package
Max 101W
Min 51W
Nu op desktop idle't hij rond de 55 à 60W.

Bij cores
Max 79w
min 16w
nu idle hij rond 18w

Mijn cooler heb ik inderdaad ook vrij hard aangedraaid.

[Voor 13% gewijzigd door Astratuner op 08-02-2020 17:22]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Astratuner schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:18:
[...]

Bij package
Max 101W
Min 51W
Nu op desktop idle't hij rond de 55 à 60W.

Bij cores
Max 79w
min 16w
nu idle hij rond 18w

Mijn cooler heb ik inderdaad ook vrij hard aangedraaid.
Je idle package power is het dubbele van die van mij...
Ik doel dan ook op echt idle, geen chrome/firefox oid.

Nu is mijn 3900X ~40°C met een package power van 50-60W (chrome + firefox (stream)).

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 08-02-2020 17:32]

• paragon
Nu begin ik te twijfelen of mijn koeler hatd genoeg is aangedraaid...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Heeft niet zoveel invloed op power toch?
Wel op temperatuur..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mja, ik heb de koeler ook verwijderd om de 3900X te verwisselen.
Gisteren kwam kreeg ik de nieuwe 3900X en heb ik de pasta van de X62 verwijderd.
Tot mijn schrik kon ik precies zien waar een rand van de 3900X zat, net alsof iemand met een beitel een dunne lijn heeft geslagen. Weet niet precies hoe ik het moet beschrijven.
Dus nu had ik het maar half aangedraaid, tot ik vanmiddag ging testen.
Temperatuur ~83 graden in cpu-z full load (geen zware stresstest, wil constante temperatuur).
Bij iedere draai zag ik de temperatuur met 1 graden omlaag gaan, tot uiteindelijk ~75°C.
Dat is echt een gigantisch verschil (vind ik!) en geeft met het idee dat het mechanisme niet lekker werkt, 1 kant maakt vrijwel 1 op 1 contact, andere heeft weer veel pasta nodig om te bruggen.

Egh.

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:06:
[...]

Je bedoelt in Ryzen master? Of in een los MSI software pakket? Dat soort dingen draai ik liever niet. Heb een hekel aan al dat soort extra bloat draaiende hebben. Heb de offset nu in de bios staan ja. Het enige programma wat bij mij nu draait is het Nvidia gebeuren en Windows Defender.
Moederboard software. Kun je daarna wel weer afsluiten. Windows zelf geeft al veel meer door dan menig ander software pakket / dan wat je lief is. Voor zover je met Oshutup niet uit kan zetten.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Maar op auto krijg ik een nog lagere score.
Misschien een fout in de bios.
Nee, je instellingen staan niet goed. Op PBO draaien en je dram 1:1 zetten. Dan zou je al in de biurt moeten komen van de score die cidious aangaf.

Als je er niet uitkomt ff vragen of iemand (met een mortar max) met zn foon screenshotjes wil maken van de instellingen in bios. Ik heb een GB dus kn je niet verder helpen.

iR Profiel

• fietsbob
Ram draait op 3800 C16
FCLK staat op 1900 Mhz
PBO enabled
CPU ratio moet op auto staan, dus 3.6 Ghz, base clock, want anders staat de Core boost op "grijs", niet aanpasbaar.

Verder weet ik het niet.
Via Google, Reddit en vele andere sites kom ik niet verder.

• M-spec
  • Niet online
fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:42:
[...]

fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:40:
Ram draait op 3800 C16
FCLK staat op 1900 Mhz
PBO enabled
CPU ratio moet op auto staan, dus 3.6 Ghz, base clock, want anders staat de Core boost op "grijs", niet aanpasbaar.

Verder weet ik het niet.
Via Google, Reddit en vele andere sites kom ik niet verder.
De CPU temperatuur is mijns inziens veel te hoog. Op standaard instellingen (Auto, geen PBO) is je CPU gelimiteerd op 88W PPT en daarmee zou je keer rond 70°C mogen zitten met CB20 en jouw koeler. Dat maakt nogal verschil in boost snelheid en je uiteindelijke score.

Hier een stukje van iemand anders met te hoge temps van de combinatie 3700X en PCGH:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938252

Staan de Fans wel altijd op de max 800rpm? Dat is wel aan te raden en nog steeds stil.
Juiste richting gemonteerd?
Voldoende airflow door de kast?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 05:04

millman

6708Mhz @ -185c

@fietsbob dude t is allemaal niet zo moeilijk. Reset heel je bios. (Optimized defaults) Stel je bootdrive juist in en zet je ram en FCLK op 3800/1900mhz.

Eventueel PBO nog activeren en klaar. Verder hoef je dus NERGENS aan te zitten. 5000+ confirmed

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• fietsbob
Een reset gedaan in bios.
- fanprofiel ingesteld dat de Mugen altijd max draait.
- 3800 Mhz C16 ram ingesteld
- FCLK op 1900 Mhz
- PBO op enabled

En hier het resultaat. De max temp was 88 graden. Nu tijdens het typen 28 graden.
Koelpasta wat ik heb gebruikt is Artic Silver.

De CPU had een boost tot 4375 Mhz. En zakte weg na Cinebench, zie plaatje.

[Voor 10% gewijzigd door fietsbob op 08-02-2020 23:03]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

100% mounting issue.
Onmogelijk dat een 3700X onder full load 88 graden wordt met een mugen 5 met fans op 100%.
Of je moet een ambient hebben van +50°C.

Edit: Mits de moederbord natuurlijk niet idiote spanningen erop zet.
Misschien handig om package power te monitoren en te vergelijken met een 3700X bezitter.

In ander nieuws, wat zien anderen met de EDC tweak?
Mijn single en dual core performance is excellent (>550 in cpu-z), maar multi gaat richting de 8000 (van 8400 ish).

[Voor 55% gewijzigd door Thomg op 08-02-2020 23:46]

• M-spec
  • Niet online
fietsbob schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:02:
Een reset gedaan in bios.
- fanprofiel ingesteld dat de Mugen altijd max draait.
- 3800 Mhz C16 ram ingesteld
- FCLK op 1900 Mhz
- PBO op enabled

En hier het resultaat. De max temp was 88 graden. Nu tijdens het typen 28 graden.
Koelpasta wat ik heb gebruikt is Artic Silver.

De CPU had een boost tot 4375 Mhz. En zakte weg na Cinebench, zie plaatje.

[Afbeelding]
Boost van continu 4375MHz lijkt me sterk, dat zou een score geven van zo'n 5350pt. Ik zou als ik jou was iig als eerste je koeler fans/montage etc nakijken. En een paar andere tips die gegeven zijn.

Edit voor post hieronder: mooi zo, dat is een groot verschil

[Voor 4% gewijzigd door M-spec op 08-02-2020 23:55]

• fietsbob
De Mugen net gedemonteerd, schoongemaakt en voorzien van een nieuw laagje Artic Silver.
Maar nu de koeler er anders opzet. De eerste keer had ik het uitstekende gedeelte boven het geheugen hangen. Nu dit de andere kant op. De ruimte die nu tussen de 2de fan van de Mugen zit en de uitlaat fan van de kast is minimaal. Voorheen een paar cm.

Net een test gedaan en nu komt de temp niet boven de 66 graden uit in Cinebench en daarbij een score van 4989 punten.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Single is excellent voor een 3900X, multi is piss poor.
Zie ook in single bench dat 3900X constant met 1 core op 4550MHz draait, fijn (ik zie wel dat CB20 loopt te jongleren met 2 cores, CPU-Z doet dit niet).

In multi zie ik CCD0 op all 4,3GHz draaien, CCD1 draait 5 cores op 3.3GHz en 1 op 3.7GHz.
Zie de effective clock van 3.9GHz allcore.
Vrij duidelijk waarom die score zo laag is, iemand advies om CCD2 te trappen :+?

Het antwoord is LLC verhogen (verlagen?).
Met 3 boost het netjes mee met CCD0. :o

Edit: Goed om te zien, nu misschien PBO wat trappen voor de 5k. _/-\o_

[Voor 21% gewijzigd door Thomg op 09-02-2020 00:27]

• M-spec
  • Niet online
Thomg schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:13:
[Afbeelding]

Single is excellent voor een 3900X, multi is piss poor.
Zie ook in single bench dat 3900X constant met 1 core op 4550MHz draait, fijn (ik zie wel dat CB20 loopt te jongleren met 2 cores, CPU-Z doet dit niet).

In multi zie ik CCD0 op all 4,3GHz draaien, CCD1 draait 5 cores op 3.3GHz en 1 op 3.7GHz.
Zie de effective clock van 3.9GHz allcore.
Vrij duidelijk waarom die score zo laag is, iemand advies om CCD2 te trappen :+?
Lijkt op een te grote offset/te lage spanning als alle threads 100% belasts zijn en effectieve clocks niet op een lijn liggen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Inderdaad, kwestie van LLC trappen (zoals ik al ge-edit heb).

Prachtig, nu ben ik een tevreden gebruiker 8)

[Voor 27% gewijzigd door Thomg op 09-02-2020 00:24]

• paragon
Mijn systeem slikt dus geeneens de safe settings van die dram calculator op 3600CL16(Ballistix Sport 3200CL16) Resulteert in een code 22 bij het opstarten en enige wat ik dan doen is nieuwe bios flashen om weer te kunnen booten. Als ik XMP instellingen laat staan en snelheid op 3600 zet boot ie wel, maar crashen een aantal games.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

paragon schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:14:
Mijn systeem slikt dus geeneens de safe settings van die dram calculator op 3600CL16(Ballistix Sport 3200CL16) Resulteert in een code 22 bij het opstarten en enige wat ik dan doen is nieuwe bios flashen om weer te kunnen booten. Als ik XMP instellingen laat staan en snelheid op 3600 zet boot ie wel, maar crashen een aantal games.
Heb je toevallig een corrupte Windows installatie van een eerder moederbord/processor? Ik had dit ook na wisseling van moederbord en toen ik een schone installatie had gedaan waren alle problemen weg.

-->Interessante tekst<--

• paragon
Nee is gewoon een schone installatie.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Als je wilt kan ik vanavond wat foto's van mijn settings maken. Ik heb een Unify welke grotendeels dezelfde settings in de bios heeft. Ook ik heb een 3700x en 2x16 GB Crucial. Mijn max frequentie hiermee is 3733c16

-->Interessante tekst<--

• paragon
Zou top zijn.

Ik heb overigens 2x8GB

[Voor 50% gewijzigd door paragon op 09-02-2020 14:19]

• Astratuner
Na 1 dag spelen nog steeds hoge temps op mijn 3900x.
In BIOS staat PBO op disabled nu.

Ik merk dat mijn Vcore altijd op 1.38 of 1.40V staat, nooit lager. Dus hoe kan ik deze nu laten undervolten?
Win10 staat het op Windows Balanced nu.

Voor de rest krijg ik die Vcore maar NIET naar beneden met als gevolg dat hij gewoon idle't op temps van 40-60°C en bij belasting stijgt temp naar begin 70°C.

Ik heb een Asus Crosshair VIII Hero moederbord voor wie specifiek BIOS settings kan aanraden want IK WEET HET GVD NIET MEER!

• M-spec
  • Niet online
@Astratuner Gebruik je de laatste bios, Agesa 1.0.0.4 in cpuz? Dus met Telemetry voor PPT.
In Ryzen Master, zijn bijna alles cores in 'sleep' als je verder niks open hebt staan? En welke spanning zie je dan bij 'Voltage Control'? Idle Vcore zegt ook nog niet zoveel, die waarde kan wel honderden keren per seconde veranderen met de boostfunctie waarvan je soms alleen de laatste/hoogste waarde nog ziet in bv cpuz. PPT waarde en load spanningen kun je onderling wel vergelijken en uitlezen met Hwinfo tijdens een CB20 run (evt screenshot geeft altijd veel info). De PPT mag standaard zonder PBO niet boven 142W komen onder load.

Je kan in AiSuite voor een undervolt de core voltage onder TPU nog maximaal -0,050V omlaag zetten en dan CB20 score vergelijken. In bios kan ook maar geeft bij mij een lagere score op de Crosshair VI.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 28-05 19:32
Gezien het feit dat het ding ook warm wordt lijkt het erop dat de CPU gewoon ergens mee bezig is. Ik zou eens een schone USB-boot windows maken en eens zien wat die doet. Alleen chipset drivers, geen troep installeren. Windows wel ff de tijd geven om z'n search indexen op te bouwen etc (dus ik zou gewoon even een dagje werken met de USB-boot Windows). Het bord is gewoon prima en met het laatste BIOS zou de CPU gewoon idle moeten zijn.

UNOX: The worst operating system

• Astratuner
@M-spec
Ja ik gebruik de laatste BIOS, laatste AMD drivers van 16/1/2020 enz.

Wat bedoel je juist met Agesa 1.0.0.4 in CPUZ?

In Ryzen Master hebben mijn cores nog nooit op sleep gestaan. Nu idle op desktop zitten ze allemaal tussen de 1000 à 11xx. Bij Voltage control zie ik staan Peak Core V: 1.43V en Average Core V: 1.43V

Edit:

M-Spec dankzij jou heb ik niet iets ontdekt!
Bij AI Suite staat bij power saving formula Performance aan hier.
Toen ik deze in Power Saving wijzigde toen ging mijn Vcore naar 0.9V en in Ryzen MAster gingen er cores in sleep stand staan!!! Vervolgens ging mijn temp naar 34°C van de CPU! Zo laag heeft hij in idle nog nooit gestaan hier sinds ik mijn systeem 1 maand heb.

Duidelijk dat ik waarschijnlijk iets heb gewijzigd in AI Suite want in Power Saving mode staan Peak V 0.95V en Average Vcore op 0.6V.

Kan het kwaad dat ik deze op Power Saving laat staan? Of heb ik dan langere laadtijden in het begin maar eens hij vol aangaat niet meer? Sorry AI Suite en Ryzen is nieuw voor mij.

[Voor 51% gewijzigd door Astratuner op 09-02-2020 21:39]

• M-spec
  • Niet online
@Astratuner Dat zijn de normale idle waarden inderdaad. Het kan niet zoveel kwaad als je Vcore downgrade oid maar uit hebt maar liever performance mode als dat lukt. Ik heb deze tab ook op Performance staan icm Ryzen high power plan en de cores gaan daarmee ook gewoon in rust. Ik gebruik geen powersaving (draai BOINC) en sleep mode gebruik ik nooit, dit gaf bij wake-up flck/memclock divider problemen bij mijn bios van de C6H. Mooi, Asus software. AiSuite sluit ik na aanpassen van de offset ook altijd weer af ivm achtergrond cpu gebruik.

1.0.0.4 is de laatste bios code die je kan zien in cpuz. Mocht je problemen houden: Optimized defaults laden in bios 》chipset drivers verwijderen 》 reboot 》opnieuw installeren, ryzen high power plan gebruiken 》bios instellingen handmatig opnieuw instellen, sowieso na een bios update nooit inladen van eerdere save op usb oid.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Is het advies ondertussen nog steeds Ryzen Balanced voor de 3700x? Of is het nu een ander Ryzen of Windows powerplan? Ik lees hier en daar tegenstrijdige zaken. Tot nu toe gebruik ik Ryzen Balanced omdat dit in het begin van de 3000 serie het advies was.

-->Interessante tekst<--

• Astratuner
M-spec schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:16:
@Astratuner Dat zijn de normale idle waarden inderdaad. Het kan niet zoveel kwaad als je Vcore downgrade oid maar uit hebt maar liever performance mode als dat lukt. Ik heb deze tab ook op Performance staan icm Ryzen high power plan en de cores gaan daarmee ook gewoon in rust. Ik gebruik geen powersaving (draai BOINC) en sleep mode gebruik ik nooit, dit gaf bij wake-up flck/memclock divider problemen bij mijn bios van de C6H. Mooi, Asus software. AiSuite sluit ik na aanpassen van de offset ook altijd weer af ivm achtergrond cpu gebruik.

1.0.0.4 is de laatste bios code die je kan zien in cpuz. Mocht je problemen houden: Optimized defaults laden in bios 》chipset drivers verwijderen 》 reboot 》opnieuw installeren, ryzen high power plan gebruiken 》bios instellingen handmatig opnieuw instellen, sowieso na een bios update nooit inladen van eerdere save op usb oid.
Thanks voor de tips, ik ga ze morgen eens toepassen.

Als ik Performance mode selecteer dan downlclocked hij nooit terug naar naar de waarden die ingesteld staan op Power saving mode??? Of is dat normaal? Ik zag ook dat in Windows mijn energiebeheer van Windows gebalanceerd naar Energiebesparing was geswitched, wrs dankzij AI Suite neem ik aan.

Als ik het nu nog werkend kan krijgen dan wanneer hij idle't in windows en bij ligt gebruik downclocked en wanneer ik bv BF5 opstart hij terug naar 1.4Vcore gaat ofzo dan ben ik blij maar nu is het precies ofwel heel tijd 0.9Vcore ofwel moet ik Performance mode terug aanzetten en dan heb ik terug de 1.4Vcore.

• Cidious
Ben blij dat dit topic nog steeds zo leeft en iedereen vooruitgang boekt.

Ik ben weer van de EDC bug afgestapt omdat deze inderdaad vreemd gedrag veroorzaakt vooral met Single core performance.

Soms krijg ik 100 minder punten op CB R20 Single core (530->430) en als ik C-States uitzet is dit weer goed maar dan wordt Multicore weer onbetrouwbaar.

Draai nu lekker op stock voltage (geen offset) en PBO aan. Dit zijn de resultaten voor daily usage:
https://tweakers.net/ext/f/vSYmiM9CGqEjgcY9y3jeF2Hl/thumb.png

Met de EDC bug gaat mijn multicore score zo'n 100 punten omhoog. Maar dat is niet de onbetrouwbaarheid waard. Met alleen PBO aan zijn de resultaten nog steeds erg goed en zo heeft AMD het bedoeld. Voltage dus gewoon op auto ook. Ga er vanuit dat dit allemaal veilig is voor dagelijks gebruik en ik me geen zorgen hoef te maken.

Single core performance is zo ook dikke prima.

Geheugen is tweaked Rev E Bijna alle timings zijn maxed out (verlaagd) behalve de timings waar geen performance boost uit voort kwam. op 1.4v (dit moederbord overschiet iets. op andere borden moest ik 1.41v ingeven)

[Voor 3% gewijzigd door Cidious op 10-02-2020 09:31]

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

@Cidious , vreemd mijn moederbord overschiet ook flink op het DRAM voltage. Als ik 1.45V instel leest HWinfo64 1.486V uit.

Dat is wat te hoog naar mijn smaak.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hwinfo is dan ook een richtwaarde. Echte waardes met multimeter zullen ook hiervan afwijken.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

millman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:52:
Hwinfo is dan ook een richtwaarde. Echte waardes met multimeter zullen ook hiervan afwijken.
Prima, maar dan nog is een afwijking van bijna 0.05V echt niet acceptabel.

• Cidious
Blaat schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:21:
@Cidious , vreemd mijn moederbord overschiet ook flink op het DRAM voltage. Als ik 1.45V instel leest HWinfo64 1.486V uit.

Dat is wat te hoog naar mijn smaak.
Bij mij is het ongeveer 0.016-0.020 dat overschoten wordt op de Unify. Acceptabel.
millman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:52:
Ik bekijk het dan ook meer als vergelijking tussen mijn moederborden. De Mortar en Mortar Max welke beiden exact dezelfde layout en componenten hebben behalve de bios gaven ook verschillende waardes. Waar de Mortar overschoot was de Mortar Max spot on. Mijn Gigabyte Pro Wifi was ook aardig nauwkeurig en mijn huidige Unify overschiet ongeveer dezelfde hoeveelheid als mijn eerste Mortar.

En dit is te verifieren doordat ik weet hoe mijn geheugen reageert op die voltages omdat ik op alle borden de minimale spanning heb opgezocht voor de OC.

Bij dezelfde timings moest ik de volgende voltages instellen voor stabiliteit:

MSI B450M Mortar: 1.40v
MSI B450M Mortar Max: 1.41v
Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi: 1.41v
MSI MEG X570 Unify: 1.40v

Het is meer een vergelijking onderling dan met het werkelijk volts.

[Voor 15% gewijzigd door Cidious op 10-02-2020 12:16]

• M-spec
  • Niet online
@Cidious Prima latencies. En gezien je ook waterkoeling gebruikt en lagere temperaturen voor de boostfunctie hebt is een offset ook minder gunstig. Ik heb de offset in windows voor applicaties tot 115W PPT op -37mV (voor max ~50pt hogere score in CB20 dan stock bij een 111W PPT). Bij AVX op de 142W limiet zag ik eerder bij -6mV al een verschil van 2 a 3MHz onstaan tussen effective clocks. Met AVX instructies is een offset al niet meer wenselijk.

Geheugen spanning wordt bij de Crosshair VI ook overdreven: 1.34V bios voor CL16 》1.373 weergegeven, 1,47V voor CL14 》1.526 weergegeven in software. Maar dat zal ook onwaarschijnlijk zijn omdat ik de Vref (1/2) bijvoorbeeld vast op 0,62V heb staan met 1.34V.
Meten is weten maar dat heb ik ook nog niet gedaan.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Na al het klokken en spelen met Ryzen en mijn build nu dan ook eindelijk een scherm waar ik tevreden over ben en lekker een redelijk strakke zwarte build zonder al te veel lichtjes en lampjes.

Dell
https://tweakers.net/ext/f/TadL1xVH5YL2dbRqbA0QvSBe/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/OdNcgd8WtHaClq3K1CTIHypw/thumb.jpg

Eindelijk een VA scherm erbij wat weinig aan glow of bleed heeft. Zeker voor de betaalde 365,- niet verkeerd met 1440p/165hz op 32"

[Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 10-02-2020 14:47]

-->Interessante tekst<--

• Cidious
ziet er inderdaad strak uit met zwarte beelden. Welk model is het?

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:48:
ziet er inderdaad strak uit met zwarte beelden. Welk model is het?
Een vrij recent model: pricewatch: Dell S3220DGF Zwart

Rechtstreeks via Dell voor 365,- gekocht en heeft standaard 3 jaar garantie incl. Next day support. Freesync2/Gsync compatible, 144/165hz, 4 ports USB hub en HDR400

[Voor 21% gewijzigd door Tweakriez op 10-02-2020 14:57]

-->Interessante tekst<--

• Cidious
https://tweakers.net/ext/f/T8wI38mpfsgw2sCpoh22pIwO/thumb.jpg

Mijne in een donkere kamer. Links iets erger dan rechts maar geen serieus probleem.

Beetje lopen pieren met een fibercloth en de plekken aan de randen gemasseerd. Tweede foto is in een nog donkerdere kamer.

https://tweakers.net/ext/f/ODGCckhoAcmVkiviD1SFUZHw/thumb.jpg

Overigens ook een MVA paneel maar dan ultrawide.

Mijn mancave. Volgend week verhuizen naar zelfde appartement maar andere verdieping. Nieuwe bureau etc. Moet weer een beetje beter worden.
https://tweakers.net/ext/f/g5fY51M798UXxEO1q7JwCt9G/thumb.jpg

[Voor 62% gewijzigd door Cidious op 10-02-2020 15:35]

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:32
Guys, dit is het Ryzen topic ;)

Steam - Warzone stats

• Cidious
Oh gosh. Ik denk als je terug leest dat ik aardig wat info betreft Ryzen aan dit topic heb toegevoegd. Ik heb geen idee wie jij bent.. Maar je komt hier binnen zonder iets toe te voegen aan het topic en jouw enige reactie is zeuren over iets waar je zelf helemaal geen eigen inbreng voor over had... I'd say job well done. Er zijn altijd mensen zoals jij die de forums afstruinen als politie agentje.

Ik nodig je uit om zelf iets nuttigs toe te voegen. :)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:18:
Oh gosh. Ik denk als je terug leest dat ik aardig wat info betreft Ryzen aan dit topic heb toegevoegd. Ik heb geen idee wie jij bent.. Maar je komt hier binnen zonder iets toe te voegen aan het topic en jouw enige reactie is zeuren over iets waar je zelf helemaal geen eigen inbreng voor over had... I'd say job well done. Er zijn altijd mensen zoals jij die de forums afstruinen als politie agentje.

Nou nou, als je iemand niet kent dan klik je even naar zijn of haar profiel en was je er achter gekomen dat deze man al sinds 2001 lid is, heeeeel veeel heeft toegevoegd aan verschillende overclock topics en behoorlijk wat meer respect verdiend dan je hem geeft. Zo ga je niet met mensen om, niet teveel ego-trippen hoor. ;)

Je komt qua karma ook nog maar net om de hoek kijken zullen we maar zeggen, verspeel die niet :P

[Voor 5% gewijzigd door millman op 10-02-2020 17:31]

• Cidious
heeft niks met ego trippen te maken. In een topic stappen waar je zelf niks toevoegd en politie agentje spelen is niet zijn taak om mee te beginnen. Daar zijn moderators voor.

Nogmaals, uitnodiging om iets toe te voegen aan dit draadje ipv politie agentje spelen. Laten we dit verder niet uitmelken.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:32:
heeft niks met ego trippen te maken. In een topic stappen waar je zelf niks toevoegd en politie agentje spelen is niet zijn taak om mee te beginnen. Daar zijn moderators voor.

Nogmaals, uitnodiging om iets toe te voegen aan dit draadje ipv politie agentje spelen. Laten we dit verder niet uitmelken.
wel nog even op @unfor zoeken in dit topic, dan snap je dat hij net zoveel heeft toegevoegd als jij, als je alle offtopic posts van je eraf trekt :P

• unfor
Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:18:

Mijn excuses, ik wist niet dat je op je pik getrapt zou zijn.
Ik wilde alleen voorkomen dat we hier een discussie over monitoren kregen.

Steam - Warzone stats

• Cidious
Zou top zijn als jij ook echt onderdeel van de discussie uit kan maken. je andere post was overbodig.

Waren 2 posts over monitoren niet 10.

Niet jouw taak.

Dank voor je bijdrage :)

• unfor
Waar komt uberhaupt die agressieve reactie vandaan? Wellicht wat opgekropte woede?
Anyway: Laten we het ontopic houden, ik kom hier niet om ruzies te lezen :)

Niet vergeten dat velen hier wellicht momenteel niet actief posten omdat al een half jaartje geleden klaar waren met tweaken, maar nog wel actief mee lezen over de laatste nieuwtjes.

[Voor 67% gewijzigd door unfor op 10-02-2020 18:51]

Steam - Warzone stats

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Mensen het was niet mijn bedoeling om de boel af te leiden. Ik was even enthousiast over een nieuwe monitor welke ik bij mijn Ryzen build had aangeschaft. Ik heb het naar mijn zin op dit topic, lees graag mee en heb van diverse mensen een hoop kunnen leren over Ryzen ondertussen na jaren Intel gebruikt te hebben. Ik vergeet soms even dat niet iedereen dit enthousiasme kan delen en het liefst alles op een apart draadje ziet.

-->Interessante tekst<--

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tweakriez schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:49:
Mensen het was niet mijn bedoeling om de boel af te leiden. Ik was even enthousiast over een nieuwe monitor welke ik bij mijn Ryzen build had aangeschaft. Ik heb het naar mijn zin op dit topic, lees graag mee en heb van diverse mensen een hoop kunnen leren over Ryzen ondertussen na jaren Intel gebruikt te hebben. Ik vergeet soms even dat niet iedereen dit enthousiasme kan delen en het liefst alles op een apart draadje ziet.
Dat is ook niet erg, ik doe dat ook wel eens uit enthousiastme :9 . Het zou toch geen probleem op een site als tweakers moeten zijn om elkaar dan even een headsup te geven dat het wellicht offtopic is. Als dat zo'n reactie opleverd mag daar best wel wat van gezegd worden denk ik. Maargoed, dit is net offline all besproken, ik houd erover op.

• unfor
Tweakriez schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:49:
Geeft ook niks joh, was slechts een friendly reminder zodat niet iedereen stapels foto's van z'n monitors post, had alleen niet zo'n aparte reactie verwacht :)

Steam - Warzone stats

• Cidious
Ik had de jouwe ook niet verwacht in een topic dat zo lekker loopt.

Mijn monitor post was om een idee te geven waar alle posts vandaan komen. Net als anderen hier dat regelmatig doen en ik persoonlijk erg kan waarderen. Geeft een betere inbeelding van met wie je te doen hebt.

Vond de 'correctie' erg 'mierenneukerig' (pardon my words) vanuit het feit dat er slechts 2 posts offtopic waren (nu veel meer LOL) en van iemand die hier helemaal niet actief is of aan is gesteld als moderator. Vandaar mijn overdreven reactie. Toegevend dat deze absoluut scherp is.

Hoop dat we nu de draad weer op kunnen pakken.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Aangezien hier aardig wat Zen2 eigenaar en zitten lijkt me....

Ik ben 'trotse' eigenaar van een 1800X sinds een paar maanden na de release van Ryzen. 2 dingen waar ik sindsdien mee in de maag zit; namelijk het trage opstarten van het moederbord (Crosshair Hero VI) en dat zodra de stroom van de PC is geweest de IMC over de zeik gaat (coldboot).
Ben ik weer een half uur bezig om alles goed te krijgen omdat ik het geheugen in stappen weer omhoog moet :(

Het geheugen is pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ en krijg ik niet verder dan 2933Mhz wat opzich nog netjes is voor 32GB op 1st gen Ryzen.
Hoe groot zou de kans zijn dat dit wel op bv 3200Mhz werkt zonder kunst en vliegwerk met een 3700X op een X370 bord?

Gabriël Ryzen

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:08:
Ik had de jouwe ook niet verwacht in een topic dat zo lekker loopt.

Mijn monitor post was om een idee te geven waar alle posts vandaan komen. Net als anderen hier dat regelmatig doen en ik persoonlijk erg kan waarderen. Geeft een betere inbeelding van met wie je te doen hebt.

Vond de 'correctie' erg 'mierenneukerig' (pardon my words) vanuit het feit dat er slechts 2 posts offtopic waren (nu veel meer LOL) en van iemand die hier helemaal niet actief is of aan is gesteld als moderator. Vandaar mijn overdreven reactie. Toegevend dat deze absoluut scherp is.

Hoop dat we nu de draad weer op kunnen pakken.
Als het wel een mod had geweest had je ook geen recht van spreken gehad, dus waarom denk je dat nu wel te hebben? Hij had gewoon gelijk, grow up dude!

In het kader van ontopic willen blijven: ik loop nog immer tegen het issue aan dat ik in CB20 een 200 punten hogere score realiseer als ik eerst een 'apply & test' doe in RM. Nu boeit die CB-score me niet heel veel, maar ik kan me voorstellen dat een vergelijkbaar scenario zich ook in reallife voordoet met software die ik bv voor m'n werk gebruik.

Zou iemand dit voor mij kunnen/willen checken of hij/zij er ook last van heeft? En dan het liefst iemand die zn CPU in een Gigabyte mobo heeft. Ik draai momenteel volledig stock, geen rare settings of iets dergelijks...

iR Profiel

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

sapphire schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:43:

Ik ben 'trotse' eigenaar van een 1800X sinds een paar maanden na de release van Ryzen. 2 dingen waar ik sindsdien mee in de maag zit; namelijk het trage opstarten van het moederbord (Crosshair Hero VI) en dat zodra de stroom van de PC is geweest de IMC over de zeik gaat (coldboot).
Ben ik weer een half uur bezig om alles goed te krijgen omdat ik het geheugen in stappen weer omhoog moet :(

Het geheugen is pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ en krijg ik niet verder dan 2933Mhz wat opzich nog netjes is voor 32GB op 1st gen Ryzen.
Hoe groot zou de kans zijn dat dit wel op bv 3200Mhz werkt zonder kunst en vliegwerk met een 3700X op een X370 bord?
Nou, de geheugencontroller zit op de CPU, dus dat zou goed moeten komen, zeker met Samsung B-die.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@millman Dat de IMC van Zen2 een stuk vriendelijker is heb ik wel gelezen maar in hoeverre dat is......:?

Gabriël Ryzen

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

sapphire schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:53:
@millman Dat de IMC van Zen2 een stuk vriendelijker is heb ik wel gelezen maar in hoeverre dat is......:?
Ik draai 'slechte' B-die op stock voltage 3733c16 op een 3800x en een 470 gaming 7. Daarnaast heb ik net je reepjes icm met x370 chipset door de 'ryzen ram calculator gehaald' -> calculate safe - 3200Mhz 14-14-14 word aangraden. Dus XMP zal wel goed zittend dan. Laatse bios erop een gaan.

• M-spec
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:43:

Ik heb voor mijn 3800X een 1800X op mijn C6H gehad. Zijn dat dual rank modules? Ik denk het wel. Die zijn ook lastiger om aan te sturen voor de IMC bij Zen1. 2x 8GB single rank ( ik gebruik Flare X 3200) wou afhankelijk van de chip met Zen1 wel tussen de 3400-3500 CL14 draaien. 4 single rank modules werd al lastiger. Is ook een hogere belasting net als dual rank. Dual rank heb ik zelf nooit getest, QVL lijst van de C6H is ook kort wat dat betreft.

De C6H heeft ook een T-topology geheugen opstelling. Dat is beter geschikt voor OC met 4 single rank modules ipv Daisy chain moederborden zoals Crosshair VIII icm 4 modules. Zie deze link voor uitleg: https://youtu.be/3vQwGGbW1AE

Je kan wat betreft een 3700X/3800X met enkele 8 core chiplet beter af zijn met 2x dual rank, wat het moederbord betreft dus niet helemaal. De IMC van Zen2 is echter zo veel beter geworden dat het eigenlijk geen probleem moet zijn.

4x Dimms (single rank), zoals ik nu heb, geniet eigenlijk weer de voorkeur met een 3900X met 2 chiplets maar draait ook 3733 C14 max met de 3800X op de C6H (ook wel 4000+ met 1:2 fclk/memclk). CPU IMC kwaliteit bepaald de maximale snelheid grotendeels. T-topology is met 2 Dimms dual rank over het algemeen iets minder ver te overclocken dan met een daisy chain bord. De keuze dat fabrikanten op daisy chain terugvallen, waaronder Asus zelf, is dat ze verwachten dat de gemiddelde koper niet 32GB+ werkgeheugen gaat gebruiken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@M-spec vziw is het dual rank inderdaad (2x16GB).

Qua overclocken heb ik weinig aspiraties meer, gaat me er vooral om dat het nu gewoon elke keer geklooi is en flink veel tijd kost om het geheugen op 2933Mhz te krijgen. Bij Ryzen 1 is sneller geheugen de moeite nog maar bij Zen2 zag ik dat het verschil tussen 2400Mhz en 3200Mhz een kwestie van enkele procenten is.

Zit gewoon in dubio atm over upgrade pad komende tijd. Of ik koop over een tijdje een 3700X en klaar. Of ik wacht nog even op iets van B550 borden en stap over naar ITX en dan later nog een CPU upgrade.
Twijfel nog waar ik me meer aan erger, traag booten of dat geklooi :+

Gabriël Ryzen

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:56

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

qǝu ǝɹ oupǝɹsʇǝqoʌǝu ʌɐu

Laten we het lief houden, een discussie onstaat en dat is prima.
Echter is het belangerijk dat we elkaar ook op een normale manier kunnen benadered. Termen als "politie agentje" zijn dan ook niet fijn.

Daarnaast was @unfor ook goed om aan te kaarten dat dit een ryzen topic is en niet het grote microfiberdoekjesschermmasseer topic

𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖

• M-spec
  • Niet online
@sapphire Bij Zen2 kan het verschil in prestaties, net als bij Zen1, tussen DDR2400 en 3200 zo tussen de 10-20% zijn. Een verschil van een CPU upgrade. Bij Zen1 was ~DDR3000 het punt van beste prijs/prestaties wel bereikt. Bij Zen2 kan een hoge Fclk/mem clock icm 2x dual of 4x single rank nog eens max 10% extra pakken. De 3800X upgrade gaf mij in totaal met geheugen 3733 OC een 25 max 30% extra prestaties vergeleken met de 1800X.. gelijk aan een 10-core 1800X met rekenwerk. Een ander moederbord, 400/500 serie zal je 0 extra CPU prestaties geven op gelijke instellingen. 3700X is ook een prima keus voor het geld.

• Cidious
M-spec schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Ik heb voor mijn 3800X een 1800X op mijn C6H gehad. Zijn dat dual rank modules? Ik denk het wel. Die zijn ook lastiger om aan te sturen voor de IMC bij Zen1. 2x 8GB single rank ( ik gebruik Flare X 3200) wou afhankelijk van de chip met Zen1 wel tussen de 3400-3500 CL14 draaien. 4 single rank modules werd al lastiger. Is ook een hogere belasting net als dual rank. Dual rank heb ik zelf nooit getest, QVL lijst van de C6H is ook kort wat dat betreft.

De C6H heeft ook een T-topology geheugen opstelling. Dat is beter geschikt voor OC met 4 single rank modules ipv Daisy chain moederborden zoals Crosshair VIII icm 4 modules. Zie deze link voor uitleg: https://youtu.be/3vQwGGbW1AE

Je kan wat betreft een 3700X/3800X met enkele 8 core chiplet beter af zijn met 2x dual rank, wat het moederbord betreft dus niet helemaal. De IMC van Zen2 is echter zo veel beter geworden dat het eigenlijk geen probleem moet zijn.

4x Dimms (single rank), zoals ik nu heb, geniet eigenlijk weer de voorkeur met een 3900X met 2 chiplets maar draait ook 3733 C14 max met de 3800X op de C6H (ook wel 4000+ met 1:2 fclk/memclk). CPU IMC kwaliteit bepaald de maximale snelheid grotendeels. T-topology is met 2 Dimms dual rank over het algemeen iets minder ver te overclocken dan met een daisy chain bord. De keuze dat fabrikanten op daisy chain terugvallen, waaronder Asus zelf, is dat ze verwachten dat de gemiddelde koper niet 32GB+ werkgeheugen gaat gebruiken.
Ik wist niet dat je 4 sticks draait. Heb ik even ergens gemist. Ik heb zojuist nog een setje 2x16gb Ballistix rev E besteld. Heb er al 2 in zitten op 3800c16. Ben erg benieuwd wat een 2e setje gaat doen. Heb het setje gekocht voor 2e machine met 3600 en Mortar MAX maar daar heb ik nog 16gb Bdie in draaien en dus kan ik mooi spelen met 4 sticks dual rank 16gb per stick op de unify met 3800X. Erg benieuwd waar de bottleneck gaat liggen en hoe hoog 4 sticks dual rank willen lopen met 3800X in het bijzonder. Zat erover te denken om nog een 3900X erbij aan te schaffen van een latere batch hopende dat deze beter silicon aan boort heeft dan de eerdere batches met de helft gimped maar nog geen manier gevonden om er zeker van te zijn dat ik een latere productie datum kan krijgen. Meeste shops zijn nog dicht hier.

Jij wist trouwens wel zeker dat de 3733 limiet van je IMC komt? memory op stock speeds en dan IF op 1900? In ga er vanuit dat je dit al geprobeerd hebt. Maar toch ff voor de zekerheid.

• paragon
Ik blijf toch maar proberen om m'n E-die op 3600CL16 te krijgen maar op de een of andere manier werkt niks.

Tot 3533CL6/FCLK 1766 werkt het gewoon op stock voltages en XMP settings maar 3600CL16/FCLK1800 een verhogen van dram op 1.4 / VDDP op 0.900 / CCD 0.950 / IOD 0.950 werkt gewoon niet.

Mem stock XMP(3200CL16) settings en FLCK 1800 ook geprobeerd en dat werkt wel. Overigens net zo snel als 3533CL6/FCLK1766 in memtest.

Net onderstaande geprobeerd en ook dat slikt ie niet.

Blijf het een raar verhaal vinden 8)7

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:03
3800X

Ik snap niets meer van de Vcore

via Bios X44 op 1.275 vcore =>
vcore 1.275
cpu core voltage, 1.206
core 0 VID 1.044V
=> prime smallest FFTs @ 79,5 °C
110W verbruik

Via Ryzen master x44 op 1.275v
x44 op 1.275
cpu core voltage 1.206
core 0 vid 1.206
=> prime smallest FFTs @ 79 °C
108W verbruik

Beide crashen tussen de 1 & 10 minuten, niet echt een verschil op dat vlak maar waarom krijgt mijn core niet gewoon zijn Vcore? Ligt waarschijnlijk aan mij, eerste keer dat ik met een Ryzen aan de slag ga.

edit:

Ik heb gevonden dat je dus een vcore & een core vid kan instellen.

Eerst had ik ze beide op 1.3V ingesteld maar dan zakken ze beide door hun knieën onder load.

Dan heb ik de Vcore verhoogt naar 1.35V => nu zakt de Vcore naar de 1.3V en blijft de Core VID op 1.3V echter de cores zijn nog steeds 1.225V onder load aan het nemen maar 1.3V idle.

Als ik het goed begrijp bepaal je met de Vcore het voltage dat het moederbord ter beschikking stelt en met Vcore VID hoeveel de CPU er wilt/neemt?

[Voor 31% gewijzigd door sprankel op 11-02-2020 17:51]

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:06:
[...]

Ik wist niet dat je 4 sticks draait. Heb ik even ergens gemist. Ik heb zojuist nog een setje 2x16gb Ballistix rev E besteld. Heb er al 2 in zitten op 3800c16. Ben erg benieuwd wat een 2e setje gaat doen. Heb het setje gekocht voor 2e machine met 3600 en Mortar MAX maar daar heb ik nog 16gb Bdie in draaien en dus kan ik mooi spelen met 4 sticks dual rank 16gb per stick op de unify met 3800X. Erg benieuwd waar de bottleneck gaat liggen en hoe hoog 4 sticks dual rank willen lopen met 3800X in het bijzonder. Zat erover te denken om nog een 3900X erbij aan te schaffen van een latere batch hopende dat deze beter silicon aan boort heeft dan de eerdere batches met de helft gimped maar nog geen manier gevonden om er zeker van te zijn dat ik een latere productie datum kan krijgen. Meeste shops zijn nog dicht hier.

Jij wist trouwens wel zeker dat de 3733 limiet van je IMC komt? memory op stock speeds en dan IF op 1900? In ga er vanuit dat je dit al geprobeerd hebt. Maar toch ff voor de zekerheid.
Ik heb ergens rond Oktober al 2 latjes Flare-X bij geprikt toen de prijs zakte naar 130 Euro. Op die manier heb ik met 4 SR Dimms ook 'dual rank'. En omdat T-topology gelijke lengte signaalbanen heeft voor alle 4 geheugenbanken is in mijn geval nog steeds de CPU/Fclk de limiet.

Het kan met jouw moederboard en daisy chain setup wel eens spannend worden. Ik ben ook wel benieuwd wat er uit komt. Als latency verschillen tussen A en B channel maar niet teveel in de weg gaan staan, en je dan ook nog eens 4x dual rank plaatst. Maar wie niet waagt wie niet wint.. :P
Mijn 3800X geeft het op bij 1900Fclk, ook met een clock divider. Dat is niet anders maar ik kom weinig te kort met de resultaten die ik er uit weet te slepen. ;) Met divider heb ik wel eens DDR4100 getest maar je levert zoals je weet dan fors in op fabric snelheid.

De kans dat een 3900X twee chiplets van 3800X kwaliteit heeft is denk ik erg klein, factory binned en samengesteld immers. Aan de andere kant, 6 van de 8 cores op de chiplets hoeven maar een goede binning te hebben. Het blijft een loterij.
sprankel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:47:
3800X

Ik snap niets meer van de Vcore

via Bios X44 op 1.275 vcore =>
vcore 1.275
cpu core voltage, 1.206
core 0 VID 1.044V
=> prime smallest FFTs @ 79,5 °C
110W verbruik

Via Ryzen master x44 op 1.275v
x44 op 1.275
cpu core voltage 1.206
core 0 vid 1.206
=> prime smallest FFTs @ 79 °C
108W verbruik

Beide crashen tussen de 1 & 10 minuten, niet echt een verschil op dat vlak maar waarom krijgt mijn core niet gewoon zijn Vcore? Ligt waarschijnlijk aan mij, eerste keer dat ik met een Ryzen aan de slag ga.

edit:

Ik heb gevonden dat je dus een vcore & een core vid kan instellen.

Eerst had ik ze beide op 1.3V ingesteld maar dan zakken ze beide door hun knieën onder load.

Dan heb ik de Vcore verhoogt naar 1.35V => nu zakt de Vcore naar de 1.3V en blijft de Core VID op 1.3V echter de cores zijn nog steeds 1.225V onder load aan het nemen maar 1.3V idle.

Als ik het goed begrijp bepaal je met de Vcore het voltage dat het moederbord ter beschikking stelt en met Vcore VID hoeveel de CPU er wilt/neemt?
Voltage ID is slechts een indicatie voor het moederboard dat een CPU die 'standaard' spanning nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Ik zou het voor overclocken of undervolten bij de Vcore houden en evt een kleine LLC verhoging (1 of 2 stappen hoger) om de Vdroop te verkleinen als je dat wenst. Dat is niet per sé nodig omdat er idle toch al weinig belast wordt en cores wanneer mogelijk nog in slaap modus gaan.

Een x44 multiplier met Prime95? Dat kan je over het algemeen gerust vergeten. Er zijn maar weinig die 4.3GHz aan kunnen met small fft en een bijbehorende spanning die ook laag genoeg is zodat de temperatuur voor de OC weer niet te hoog wordt.

• Astratuner
Dankzij M-spec hier ben ik erachter gekomen dat wanneer ik mijn Windows energiebeheer op Energiebesparing zet, dan mijn CPU cores WEL in sleep gaan en mijn Vcore naar 0.9V zakt.
Kwa temp ongeveer 30°C.

Maar als ik eender wel ander energieplan instel dan gaan de cores NOOIT in slaap, is mijn Vcore 1.3-1.4V met als gevolg dat de CPU altijd tussen de 50-60°C loopt.

Graag zou ik hem dus in High Perf. mode zetten waarin hij WEL downclocked en undervolt maar helaas lukt dat dus niet.

Welke instelling er nu juist voor zorgt dat hij in energiebesparing WEL downclocked weet ik niet. Maar veel kan je in Windows zelfs niet aanpassen buiten max en min CPU status.

In BIOS staat optimized defaults aan, laatste firmware met 1.0.0.4 agesa en laatste nieuwe AMD Chipset drivers.

Zou het iets ivm AI Suite 3 of Windows ding kunnen zijn?

• M-spec
  • Niet online
Astratuner schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:49:
Dankzij M-spec hier ben ik erachter gekomen dat wanneer ik mijn Windows energiebeheer op Energiebesparing zet, dan mijn CPU cores WEL in sleep gaan en mijn Vcore naar 0.9V zakt.
Kwa temp ongeveer 30°C.

Maar als ik eender wel ander energieplan instel dan gaan de cores NOOIT in slaap, is mijn Vcore 1.3-1.4V met als gevolg dat de CPU altijd tussen de 50-60°C loopt.

Graag zou ik hem dus in High Perf. mode zetten waarin hij WEL downclocked en undervolt maar helaas lukt dat dus niet.

Welke instelling er nu juist voor zorgt dat hij in energiebesparing WEL downclocked weet ik niet. Maar veel kan je in Windows zelfs niet aanpassen buiten max en min CPU status.

In BIOS staat optimized defaults aan, laatste firmware met 1.0.0.4 agesa en laatste nieuwe AMD Chipset drivers.

Had to downgrade back to 1.0.0.3 ABBA bios and that fixed it. Another user said he used the power saver power plan and his cores are now sleeping again.
Van: https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

Terug naar een oudere bios met 1.0.0.3 ABBA met de Crosshair VIII lost dit blijkbaar op. Niet netjes dat er nog geen Fix is van Asus met een nieuwe bios. Of kijken of je met snelle Dram/fclk instellingen icm power save functie nog goede scores haalt

[Voor 3% gewijzigd door M-spec op 11-02-2020 19:03]

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:03
M-spec schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:36:
[...]

Voltage ID is slechts een indicatie voor het moederboard dat een CPU die 'standaard' spanning nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Ik zou het voor overclocken of undervolten bij de Vcore houden en evt een kleine LLC verhoging (1 of 2 stappen hoger) om de Vdroop te verkleinen als je dat wenst. Dat is niet per sé nodig omdat er idle toch al weinig belast wordt en cores wanneer mogelijk nog in slaap modus gaan.

Een x44 multiplier met Prime95? Dat kan je over het algemeen gerust vergeten. Er zijn maar weinig die 4.3GHz aan kunnen met small fft en een bijbehorende spanning die ook laag genoeg is zodat de temperatuur voor de OC weer niet te hoog wordt.
Het draait momenteel toch al een uur prime small op 4.4, temp is inderdaad een issue, rond 90 graden.

Issue met de temp is dat de Ryzen intern meteen de hoogte inschiet maar de koeler nauwelijks warm is, van wat ik begrijp zit het allemaal zo dicht op elkaar dat het moeilijk intern zijn warmte weg krijgt.

Ik ga de LLC momenteel nog zo laten, nu eerst is zien hoe ver we mogen zakken met de vcore & met name de core VID om de temp iets lager te krijgen.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Astratuner schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:49:
Kwa temp ongeveer 30°C.

Wellicht ten overvloede, maar ik vraag het toch maar. Schakel je tussen de standaard 'windows power plans'? Na installatie van de drivers etc moet je er namelijk 2 powerplans bij krijgen, te weten AMD Ryzen Balanced en AMD Ryzen High Performance.

Bij AMD Ryzen High Performance moeten je cores netjes terug schakelen in idle en de temp tot ergens in de 30 graden zakken.

iR Profiel

Pagina: 1 ... 55 ... 60 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True