Soeski schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:51:
[...]
Jouw Aorus Master was misschien niet lekker of had gewoon structureel issues met je geheugen. Bij veel mensen die jouw klachten hebben blijkt het elke keer aan settings te liggen. Hier geen issues met de Master whatsoever, en er zijn er velen die geen issues hebben. Ik denk niet dat het bord echt structureel flawed is dus, en ik heb een vrij early build (nr. 408).
Wil hier toch even op inhaken.
Ik had een Mortar en een Mortar Max eerst en ook nog even een Tomahawk gehad. 3600 en 3800X en meerdere ram kits. Zelfs de beruchte Corsair 3200CL16 die niet op de Gigabyte B450M DS3H wilde draaien. Maar op de MSI borden was alles plug and play met auto settings. Stabiel. Geen gedonder met cold boot issues, spontane cmos resets etc.
Toen wilde ik toch meer NVME sloten en kocht ik een X570 Aorus Pro Wifi. DRAMA. Ronduit drama. Dagenlang bezig geweest om het zaakje stabiel te krijgen zelfs zonder memory OC. Met memory OC zat er weer een week werk in. En zelfs toen het stabiel draaide zover als ik kon waarnemen had ik alsnog het euvel van de dubbele boot. Ik moest na elke cold boot nog een keer booten omdat hij anders gewoon blauw scherm gaf.
Heb alle settings geprobeerd om dit te verhelpen en meerdere bios versies. Uiteindelijk opgegeven. Toen na een week of 2 stabiel draaien spontane CMOS reset... oude profiel weer geladen maar weer moest ik een week pielen om het stabiel te krijgen met het aan en uit zetten van opties. Also je het bord voorzichtig in moet masseren... Vaak bleven bios settings hangen nadat deze al uit waren gezet of activeerden ze helemaal niet na het aanzetten.
De Gigabyte Bios is SUPER fragiel en instabiel. Onvoorspelbaar en onbetrouwbaar. Dual bios optie werkt niet lekker en wil spontaan switchen. Memory training is niet stabiel en consistent.
Het is makkelijk om dit op user error te gooien en ja in sommige gevallen zal dit zeker waar zijn maar ik ben geen leek intussen. Na meer dan 20 jaar ervaring met tweaken en nu flink ervaring op gedaan met verschillende Ryzen AM4 borden en systemen. Ik begrijp behoorlijk goed hoe een bios hoort te werken en MSI bewijst dat het zo kan. Alle 4 MSI borden waren plug and play en eigenlijk een beetje saai omdat het allemaal gewoon optimaal werkt out of the box.
Gigabyte heeft structureel iets fout met haar borden. Kan heel goed de PCB layout zijn maar omdat het zich over de gehele linie borden afspeeld vermoed ik gewoon slechte bios programmering.
Ik durf niemand meer een Gigabyte bord aan te raden zeker de Master niet. ze sterven nu bij bosjes en als je bord niet sterft dan is het alsnog hoofdpijn met onverwachte vreedme ongein.
Ik ben super blij voor de consumenten die hun Gigabyte bord goed hebben werken maar helaas zijn er teveel die niet goed werken. in het Unify thread op Overclock.net praten we eigenlijk alleen maar over prestaties en hoe de andere componenten verder the pushen.. in het Gigabyte Aorus thread praat iedereen over vreemde problemen en stervende borden. EN ja dat thread heeft een grotere userbase maar het is wel duidelijk dat de Gigabyte borden problemen hebben.
5700XT is net zo'n geval. Op papier enorm goed als het werkt... Drivers zijn gewoon kloten.. Zelfde geld voor de Gigabyte borden en de bios.