3700x 80+ graden tijdens gamen icm Scythe mugen 5 pcgh

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justsander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 13:36
Hi Tweakers,

Ik maak nu een ruime week gebruik van mijn nieuwe pc. De cpu temps worden enorm hoog tijdens het gamen en ik maak mij hier zorgen over. De temps variëren van tussen de 75 graden en 82 graden met soms pieken tot 87 graden (gemeten met MSI afterburner beta).

De pc bestaat o.a. uit:
- ryzen 3700x
- gigabyte 570 gaming x
- h500 nzxt
- 2070 rtx super van gigabyte

De Scythe mugen 5 pcgh heb ik gemonteerd met twee fans en ik heb de meegeleverde thermal paste gebruikt. Ik heb de stock cooler vervangen omdat deze enorm veel lawaai maakte met afwisselingen tussen relatief lage en hoge rpm. Het geluid is perfect bij de mugen.

Aan de bios heb ik nagenoeg niets veranderd buiten de laatste update geïnstalleerd en xmp enabled. Ook heb ik de laatste chipset drivers geïnstalleerd en ryzen balanced power plan enabled.

Waar kan dit aan liggen? Is dit normaal? Heb ik de cooler niet goed gemonteerd?

Graag jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Hiervoor met je stock koeler waren de temps lager? Voor de hand liggend is naar het montage wijzen van de Mugen.

Maar zijn het spikes of zakt de temperatuur weer naar beneden? Daarnaast wat zijn je idle temps?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Cpu goed schoongemaakt? Plakkertje (folie) van de heatsink gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20

WhySoSerious

Be the change.

Je bent heel zeker dat je bij CPU-temperature kijkt en niet bij GPU-temperature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

Simpele test om te controleren of je koeler goed gemonteerd zit:

1 Stook je PC op met een game/benchmark/younameit.

2. Voel aan je koelblok.

Is deze warm/heet?
Dan zit je koeler goed en heb je een airflow probleem.

Is deze koud?
Slecht contact met de cpu/gpu/whateverjekoelenwilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb ook een 3700X met een Mugen 5 PCGH. Zet gewoon je ventilatoren op het maximum van 800RPM. Nog steeds niet te horen, maar het helpt wel. Ryzen 3000 CPU's worden gewoon wat heet. Dit is nog steeds niet kritiek, maar als ze koeler draaien, dan boosten ze iets beter. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Speel eens wat games met de kast open en een grote ventilator erop gericht.

Als hij dan wel koel blijft zit de koeler goed, maar ventileert je kast niet goed.

Verder staan precision boost / precision boost overdrive nog gewoon uit? Er zijn borden die een popup geven bij xmp en als je daar overheen leest zet je dat soort dingen aan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• justsander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 13:36
Heb het gevonden, fans waren tegen elkaar opgezet wat betreft de airflow, super stom. Nu piekt hij max naar 68. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:00:
Ik heb ook een 3700X met een Mugen 5 PCGH. Zet gewoon je ventilatoren op het maximum van 800RPM. Nog steeds niet te horen, maar het helpt wel. Ryzen 3000 CPU's worden gewoon wat heet. Dit is nog steeds niet kritiek, maar als ze koeler draaien, dan boosten ze iets beter. :)
Ik heb een 3600 op een normale mugen 5. Wel een Noctua A12x25 erop gezet, maar met 1000 rpm draait 'ie idle ongeveer. Dat de stock fan max 800 doet is wel weinig. Als ik hem stress wordt 'ie 66 graden met 1500 toeren ofzo. Overigens pas hoorbaar boven de 1500 dus prima :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 08-08-2019 11:31 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1